Open monumentendag met kunstwerken goede formule 'Geen vrachtauto's accepteren die langer dan achttien meter zijn' Verbutgh Afscheidsdag zwemseizoen en badmeester J. Jansen Drukte bij gebouwenmaar weinig animo voor lampionoptocht Donderdag 18 september 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 De open monumentendag is een succes geworden. Tus sen de 250 en 300 bezoekers deden de opengestelde ge bouwen in Tholen aan. In Sint-Philipsland was het min der druk, maar met zo'n dertig bezoekers waren de mo lenaar en de vrijwilligers in de Nederlandse Hervormde kerk toch tevreden. Het was de eerste keer dat Sint-Phi lipsland bij de monumentendag betrokken was. Reparaties Stang door orgel Druk Piet Snot Geneuzel Vrijdags en zaterdags GEOPEND specialisten in - Computersnetwerken, systemen op maat, - Hi-end audio, speciale luisterruimte), - beeld en geluidsystemen door heel uw huis. Demagogisch Verkeersplan is kunstzinnige onzin Niet verlicht Kunstzinnig/onzinnig Te ingrijpend Het is zaterdagmiddag mooi weer. Zon, typische Zeeuwse luchten met een harde wind. Dat speelt mole naar J.J. Reijngoudt in de kaart. Hij ontvangt in De Hoop zo'n dertig gasten, onder wie zelfs mensen uit Denemarken. Reijngoudt laat de molen niet alleen draaien, maar hij maalt ook nog graan. De Hoop is een houten grondzeiler uit 1724. De achtkantige bovenkruier staat op acht gemetselde en gepleisterde teerlingen bovenop de splitsing van de Zuiddijk en de Oostdijk. De mo lenaars waren ook bakker, want er stond destijds een bakkeet bij de molen. Maar sommigen hadden meer bijbaantjes. Cornelis Mol was in 1726 namelijk ook nog veerman, bode van het dorpsbestuur, 's heren dienaar en sluiswachter. De Hoop was van 1732 tot 1969 in handen van de familie Meijer. In 1971 werd de zwaar verwaarloosde molen door het gemeentebestuur gekocht en gerestaureerd. In 1980 werd voor de dijkverzwaring het monu ment een meter omhoog gekrikt. Vanuit de molen werden de bezoe kers zaterdag doorverwezen naar de Nederlandse Hervormde kerk. Dit gebouw aan de Kerkring was 's middags open voor het publiek. Het monument werd in 1668 - onder ds. Vincent Bolle - neergezet door aan nemer Willem Marinisse Bal uit Bruinisse. Het is een zogenaamde zaalkerk, gebouwd op een achthoe kige plattegrond. Er werd gebouwd met sloophout. De ingang van de de kerk laat nog de initialen W.B. zien (Willem Bal) en daarnaast het jaar tal 1668, de letters H.T. (hoe temp- lum, ofwel dit is de kerk) en de ini tialen I.L. met een huismerk (ver moedelijk van een andere aanne mer). Een nieuwe klok met daarop ondermeer 'Soli Deo Gloria' (God alleen zij de eer) werd in 1668 ge goten door Johannes Burgerhuijs uit Middelburg. De klok is in de Tweede Wereldoorlog verloren ge gaan. Of Bal nu zo'n slechte aanne mer was of niet, de kerk was al vijf jaar na de bouw toe aan ingrijpende reparaties. Honderd jaar na de bouw was de kerk er heel slecht aan toe. Via een lening die bekostigd werd door het instellen en verhogen van allerlei heffingen werd het ge bouw hersteld door Marinus Johan nes Quist. Ambachtsvrouwe Hen rietta Margaretha de Mauregnault schonk een uurwerk - dat voor twaalf gulden per jaar door de schoolmeester werd onderhouden - en een koperen kroonluchter. In 1844 volgde er weer een flinke her stelbeurt en in 1873 nam de burger lijke gemeente de toren stevig on derhanden. In 1968 werd er nog maals voor ruim een halve ton aan het gebouw gerestaureerd en in 1986 volgde nog een grondige op knapbeurt. En daarna volgden nog diverse reparaties aan ondermeer de toren. De kerk van Sint-Philipsland is de kleinste Nederlandse Hervormde kerk van de gemeente Tholen. Het is toch een vrij bijzonder kerkje. Het interieur is bijvoorbeeld geheel geschilderd in bruin-rood en tur koois met wat goudkleurige ele menten. Iets wat volgens drs. W. Heijbroek (mede-organisator van de monumentendag) vroeger heel normaal was in kerken. „Er werd toen veel meer geschilderd, deels ook om het hout te beschermen. Maar het blanke, gelakte hout is la ter gekomen. Soms moesten daar lagen verf voor van het hout ge haald worden." Wat verder opvalt aan het kerkje is het orgel. De ge meente had tot 1881 geen orgel in de kerk. In dat jaar werd er een har monium in gebruik genomen. Een echt orgel kwam er pas in 1925. Het werd geleverd door de firma Dekker uit Goes, maar ook dat is inmiddels verdwenen. Na de water snoodramp in 1953 werd een nieuw orgel geplaatst, geleverd door Wil lem van Leeuwen uit Leiderdorp. Het merkwaardige is dat het orgel op de gaanderij geplaatst is, precies op de plaats waar een grote dwars balk zat. Men zaagde daarom een flink stuk uit de balk en plaatste er De familie Engelvaart uit Anna Jacobapolder krijgt uitleg over de Hervormde kerk in Sint-Philipsland door ouderling-kerkvoog J.A. Duine (links). een stalen trekstang tussen. Die stang loopt dwars door het orgel. Enkele bezoekers van de monu mentendag vragen of ze op het or gel mogen spelen. Dat wordt toege staan, mits gepaste muziek wordt gespeeld. De bekendste predikant uit de geschiedenis van de gemeen te is wel Pontiaan van Hattum ge weest. Deze man kwam in 1672 al met enige heibel binnen (een finan ciële kwestie tussen de kerk en de ambachtsvrouwe) en werd in 1683 verbannen uit Sint-Philipsland en uit zijn ambt gezet wegens zijn vrij zinnige preken. Het publiek kan met vragen terecht bij J.A. Duine (ouderling-kerk voogd) en A. Kosten. Daarvan maakt ook het echtpaar Engelvaart uit Anna Jacobapolder gebruik. Ze ondervragen Duine over de historie van het gebouw en over de bouw stijl. „We wonen al heel lang in An na Jacobapolder, maar in de Her vormde kerk hier zijn we nog nooit geweest. Dat doe je ook niet zom aar. Maar nu is er de gelegenheid en we zeiden: 'Daar moeten we naartoe'. Echt heel leuk", vindt me vr. Engelvaart. Ook in Tholen is het publiek en thousiast. Daar vergt het wel wat meer tijd om alle monumenten te bekijken. Traditioneel zijn de Gast huiskapel en de Grote Kerk open, maar ook het stadhuis waar men ondermeer de schilderijen van Van Everswijck en de gebroeders Van Orley kon bekijken, ,,'s Morgens was het niet zo druk, maar 's mid dags waren er veel mensen", zegt H.J.J. Elenbaas (één van de organi satoren van de Thoolse monumen tendag. „Er waren veel bezoekers van buiten Tholen. Zelfs Belgen, Duitsers, Engelsen en Amerikanen. Ook kwamen er mensen speciaal voor de Grote Kerk naar Tholen toe. En gezien de vele telefoontjes die ik vooraf gekregen heb over welke gebouwen er nu allemaal open waren, is er best veel animo voor." Dat bleek inderdaad, want tussen de 250 en 300 mensen maakten het rondje langs de gebouwen in Tho len: De Gasthuiskapel, de Onze Lieve Vrouwekerk, de Onze Lieve Vrouwe Hemelvaartkerk, de Prote stantenbond, de scheepswerf van Van Duivendijk, molen De Hoop en enkele woon- en winkelpanden. In elk gebouw waren ook werkstuk ken van Thoolse amateur-kunste naars te zien. Die hadden over be langstelling niet te klagen. De kunstwerken vormden een extra aantrekkings kracht voor het publiek. Een bij zondere expositieplek had keramist Hans Westerweel gevonden. Hij stalde enkele voorbeelden van zijn werk uit in het keldergewelf van schoonheidssalon Chantal aan de Hoogstraat. Het authentieke kelder tje (bukken voor mensen langer dan 1,5 meter) trekt veel bezoek en vormt volgens de kunstenaar zelf 'een mooie combinatie' met het aar dewerk. Her en der zijn er ook mu zikale optredens. Zo speelt het or kestje van Janny Zwaan bij het Vis- keperk en de band The Jolly Beg gars liet van zich horen op de mu ziektent op de Markt. Passend in de kunstroute was ook galerie 't Huis Tijdverdrijf in de Stoofstraat open. Mevr. A. Boxhoorn-Urbanus van de Kunstkring Tholen Stad is erg te vreden. „We hebben het allemaal heel positief ervaren. Het was enorm geslaagd. De mensen die ge turfd hebben, zaten op meer dan 300 bezoekers. Dus volgend jaar willen we weer een activiteit op monumentendag organiseren, maar dan wel met meer muziek. En dat gaat dan best samen met de organi satie van de monumentendag", zegt mevr. Boxhoorn. Inmiddels is de Kunstkring Tholen Stad definitief opgericht, maar het blijft nog een informele club. „We willen voorlo pig maar rustig beginnen. Er zullen nog wel individuele exposities ko men (ondermeer in galerie 't Huis Tijdverdrijf), maar een gezamenlij ke tentoonstelling laat nog wel een jaartje op zich wachten." „Het was prima", vindt ook Elen baas. „Maar volgend jaar zou het wel wat georganiseerder moeten. Nu waren er een aantal spontane activiteiten, zoals iemand die een prachtig stuk van Handel zong in de Grote Kerk en een optreden van een band op de Markt. Daar was niets van bekend. Dat is jammer, want daarmee bereik je ook weer publiek. Als al die elementen - de open monumenten, zo'n kunstroute en de muziek - goed gecoördineerd worden, is dat een goede formule. Nu was het nog wat chaotisch." Mevr. J.L. Aalbrechtse-Tichem van de werkgroep Tholen Stad Actief is niet zo tevreden. De werkgroep or ganiseerde op de monumentendag de visafslag en 's avonds een lam pionoptocht. „Bij de visafslag wa ren maar weinig mensen. Dat was jammer. Er was ook niet zoveel vis, want veel schepen waren verwaaid wegens de storm. Maar we hebben toch wat scholletjes, scharretjes en mossels verkocht met Andy van der Velde als veilingmeester.", zegt me vr. Aalbrechtse. „Maar de lampion optocht is voor ons echt teleurstel lend verlopen. Alle scholen hebben bericht gehad. De kinderen hebben oude schoolliedjes ingestudeerd en dan verwacht je toch wel een goede opkomst. Maar er kwamen maar tussen de veertig en vijftig kinderen opdagen. Dat is wel heel weinig als je ziet dat er wel 1000 kinderen op de basisscholen zitten en Tholen heeft in totaal 6500 inwoners. Je vraagt je op zo'n moment wel af: Waar doen we het allemaal voor? Muziekvereniging Concordia stond er nu ook een beetje voor Piet Snot bij. En natuurlijk kun je de kinde ren die wél komen, niet teleurstel len. Dus we hébben de optocht ge houden en we hébben gezongen, maar eigenlijk kun je het voor zo weinig mensen niet uit de kast zoe ken. Je steekt er een hoop energie, tijd en geld in, maar blijkbaar zijn de Tholenaren erg moeilijk uit hun stoel te krijgen." Op het Viskeperk werden ook de uitslagen van de puzzeltocht van de monumentendag bekend gemaakt. De familie Bekman uit IJmuiden ging heel rijkelijk bedeeld naar huis. P. Bekman won de eerste prijs (een boekenbon) en twee van zijn kinderen wonnen een extra prijs (kleurpotloden). De Duitse familie Quack won de tweede prijs en me vr. Vroegop uit Tholen werd derde (beiden een boekenbon). De kinde ren kregen allemaal een soort gan zenbordspel van het eiland Tholen. VERVOLG VAN VOORPAGINA naar het centrum te gaan maar kan er zijn tweewieler moeilijk kwijt. „Er is gèen een plek waar je de fiets fatsoenlijk kan neerzetten of je moet hem midden in de winkel zet ten." Als wethouder Van der Jagt rond tien uur de avond wil afsluiten door ambtenaar W.A. Blaas te laten ver tellen wat het vervolg is van de hoorzitting en welke werken er ten uitvoer worden gebracht, staan er nog vier mensen achter de twee mi crofoons. De zaal joelt en nog twee mensen scharen zich achter de tweetallen. Ook dat wordt met handgeklap ondersteunt. „Ik werk ook wel eens wat langer dan ik ei genlijk wil," merkt Hoek-van Dijke op, wat tot hilariteit leidt onder de aanwezigen. Hoek-van Dijke wil weten waarom er nu juist in de Ou- delandsestraat voor eenrichtings verkeer wordt gekozen. Want daar mee worden andere straten weer meer belast, volgens de spreker. Meyboom legt uit dat er ook maat regelen worden getroffen in de Mo- lenvlietsestraat en de Wal wanneer het plan wordt uitgevoerd. Hij zei niet te verwachten dat het aanbod via de Wal en de Molenvlietsedijk er veel door zal toenemen. Maar over de inrichting van de verschil lende gebieden kunnen de bewo ners nog reageren voor het zover is. W. Bijl vroeg aandacht voor de bo men in de Molenvlietsestraat. Die weg wordt in het plan ook aange pakt, maar Bijl zou het 'doodzonde' vinden wanneer de bomen zouden verdwijnen. Meyboom antwoordde dat de straat breed genoeg is om er een veilige fietsroute van te maken en dat de werkgroep niet van plan is om de bomen weg te halen. W. Contant uit de Dalemsestraat had begrepen dat er in het geplande winkelgebied (volgens de toelich ting: verboden voor alle verkeer) geen fietsers worden toeglaten. Dat betreft dan de Kerkstraat, De Da lemsestraat, de Hoogstraat, de Stoofstraat, de Visstraat en Boter markt. Rambat moest dat toegeven. Contant vond het een vreemde re denering omdat de werkgroep het fietsgebruik juist wil stimuleren. Rambat zei enigszins verrast door dit gezichtspunt en zegde toe dit nader te zullen bekijken. D. van der Velde hamerde nog eens op de situatie bij de scholen. „Drie jaar geleden is er een plan gemaakt. Vier keer per dag gaan er 800 kin deren van en naar school. Het plan ligt in de kast en blijft in de kast. Nu is het gekoppeld aan de aanpak van de kruising van de Ten Anker- weg/Molenvlietsedijk terwijl er ter plaatse van de scholen al lang wat aan gedaan had kunnen worden. Dat is een veel groter probleem dat het geneuzel over dit plan." Weer gingen de handen op elkaar. De gerenommeerde LIJSTENMAKER voor het eiland Tholen Molenstraat 13, tel./fax: 0166-664041 4695 CK Sint-Maartensdijk Advertentie I.M. USTWERK Volgens Van der Linde is bijstelling van het plan nodig. De onderne mersvereniging, zo zei hij, is bereid daarover in overleg te treden en al ternatieven aan te dragen. Worden de maatregelen uitgevoerd dan zal het voorzieningenniveau in Tholen afnemen, aldus de vertegenwoordi ger van het midden- en kleinbedrijf. Het betoog werd met applaus be loond. Na de pauze zei adviseur R. Ram bat van de Grontmij 'enigszins ver bijsterd' te zijn over de reactie van de ondernemersvereniging. „U biedt aan om in gesprek te gaan, terwijl uw vereniging heeft deelge nomen in de werkgroep. Een vreemde reactie. In de werkgroep zijn de besluiten democratisch ge nomen. Uw vertegenwoordiger, de heer Jansen heeft de problemen aange kaart. Er is driftig over gediscus sieerd." Volgens Rambat zijn er 'redelijk wat parkeervoorzieningen', die door het herziene beleid gehandhaafd kunnen worden of uitgebreid. Per saldo raakt de binnenstad 21 par keerplaatsen kwijt. Het eenrichtingsverkeer is volgens hem nodig om het verkeer in het hart van Tholen te laten circuleren. Dat komt 09k de veiligheid ten goe de, zei hij. „Ondernemen is ook ri sico dragen. Ik mis bij u dat u uw nek uit wil steken. Hier ligt een kans: Tholen groeit, speel erop in. Door het her in te richten wordt het veiliger en kun je meer mensen aantrekken. Als we niks doen en ie dereen het centrum in laten rijden, gaan klanten ook op zoek naar an dere plekken. We zullen een gulden middenweg moeten zoeken." Werkgroepslid G. Westerweel uit de Oudelandsestraat (vertegen woordiger van bewoners) stelde dat de belangen van de ondernemers en de bewoners gelijk opgaan. Allebei zijn ze gediend van een goed voor zieningenniveau. Hij zei niet bang te zijn dat winkels hun deuren moe ten sluiten als de maatregelen wor den uitgevoerd. Voor de stelling dat klanten zouden vluchten naar Halsteren om daar in kopen te doen, miste Westerweel de onderbouwing. „Daar is geen on derzoek naar verricht. Het is een re delijk demagogisch argument: angst inpeperen om geen besluit te hoeven nemen." Volgens hem is de veiligheid van fietsers en voetgan gers sterk in het gedrang. „De hoe veelheid verkeer beperken is nood zaak. Je hoeft voor 1 fles shampoo of 1 brood niet met de auto te ko men. Met dit plan kun je gedrags verandering afdwingen. Anders ver andert er niks." Volgens H. Venekamp van de Bo termarkt pakt de werkgroep het te ingrijpend aan. Volgens hem zijn veel straten al eenrichtingsverkeer. „Dat is goed voor kleine straatjes. We krijgen er nu alleen maar meer. Ik woon nu 32 jaar in de Boter markt en ik heb het inrijden van au to's niet zo zwaar als probleem meegemaakt. Er is al een en ander verbeterd. Nu maak je het helemaal onmogelijk door het verkeersvrij te willen maken. Dit plan roept meer problemen op dan dat het oplost." Venekamp vroeg zich af voor wie het centrum straks nog bereikbaar is. „Wie zullen straks afgeschrikt worden?" Hij zei het op dit punt tel. 0164 - 237940 fax 245360 Stemmen van lezers Graag wil ik langs deze weg reage ren op de hoorzitting over het ver keerscirculatieplan kern Tholen, die maandagavond plaats vond in Meulvliet. Ik heb nog steeds de in druk dat er, ondanks de inzet van velen, nog meer gaten in zitten dan in een rijpe gatenkaas. Er zit zoveel klem op de zogenaamde veilig heidsmaatregelen, dat bij het totale zicht op voetgangers, fietsers en vrachtwagens de verhoudingen zoek raken. Om wat van die 'gaten' op te noemen: 1. Bij de 'poorten' of entrees van de 30-km zones bestaat er een kans op grote verstoppingen. Zeker als je ziet wat voor 'tail-back' je krijgt als men langzaam moet rijden achter een tractor, fietser of ander lang zaam rijdend voertuig. Wie kan mij verzekeren dat er geen files zullen zijn op de toegangswegen? 2. Een 30-km zone betekent het te rugdringen van de snelheid van het autoverkeer tot die van menig snor fiets. Dus kan het voorkomen dat snorfietsen sneller gaan dan de au to's zelf, wat ook een zeker gevaar kan betekenen. Want dan heeft de jeugdige snorfietser de neiging om op een verkeerde manier - aan de binnenkant - de auto's te passeren. 3. De mentaliteit van de jeugd - en helaas sommige volwassenen - op de fiets ten aanzien van voetgangers en fietsende moeders met kleine kinderen wordt zeer op de proef ge steld. Zeker op de 'rondweg'. Zijn er plannen om het aantal politie mensen te verhogen om dit alles te controleren? 4. De bevoorrading van de detail handel wordt vrijwel onmogelijk gemaakt. De heren van de Grontmij en burgemeester en wethouders hebben blijkbaar zelf NOOIT een vrachtwagen bestuurd. Laat hen zelf eens een keer meerijden, zodat ze de problemen vanachter het stuur ervaren. 5. De Ten Ankerweg als 'ringweg' of ontsluitingsweg wordt op bepaal de tijden zo druk dat ouderen te voet in gevaar gebracht worden, zo wel door fietsers als zwaarder ver keer. Gelukkig ligt Ten Anker dicht bij het politiebureau. 6. De manier waarop de straten aangelegd zijn, levert meer gevaar op voor de fietser versus de auto, dan de verkeerscirculatie zoals die nu is. 7. Als men het zo moeilijk wil ma ken voor auto's, hoe zit het dan met de toegankelijkheid van de binnen stad voor de nooddiensten zoals brandweer? Hier denk ik bijvoor beeld aan de brand in het pand te genover bakkerij Van Oost, nog niet zolang geleden. Hierover is op de hoorzitting weinig verteld. Ik hoop dat de bewoners van de binnenstad goed verzekerd zijn! Als men nu denkt met het plan, zoals nu is voorgesteld, de bereikbaarheid en de leefbaarheid van Tholen te ver beteren, dan zeg ik: Mooi mis, he ren. Tholen wordt er echt niet beter op. En wat een zonde van onze ver hoogde gemeentelijke belastingen. Mooi in theorie, maar chaotisch in de praktijk. Kunstzinnige onzin! Mevr. P.A.S. Kubista Kreeftenstraat 3, Tholen. Zaterdag 27 september wordt het zwemseizoen in zwembad De Spet ter in Tholen afgesloten met een feestelijk programma. Ook wordt badmeester J. Jansen in het zonne tje gezet. Voor hem hangt de vlag eigenlijk een beetje halfstok omdat hij afscheid neemt van het zwem bad. Jansen gaat met pensioen. Zo als gebruikelijk wordt op deze mid dag de jeugdmarathon afgewerkt vanaf half één. Neptunus komt naar het zwembad en zal zelfs nog wat zingen. Er zijn verrassingen voor het publiek, een jazzband treedt op en ook dweilband De Klienkers van Concordia blaast een toontje mee. Omstreeks kwart over zeven komen Jansen en dorpsomroeper Gadze de Moed uit Stavenisse achter de mi crofoon met een 'proclamatie'. Er wordt deze dag geen entree gehe ven en iedereen, in het bijzonder vrienden, familie en kennissen van badmeester Jansen, is welkom. Ook de eerste badjuffrouw (naast Jansen en zijn vrouw) mevr. De Vet, zal aanwezig zijn. Advertentie I.M. Terwijl alle parkeervakken voor Cl000 aan de Eendrachtsweg vol staan, is er voor dit hondje nog genoeg plaats. eens te zijn met de ondernemers vereniging die bang is dat de klan ten Tholen links zullen laten liggen. Volgens Venekamp zou er al heel wat opgelost zijn wanneer C1000 aan de Eendrachtsweg verplaatst zou worden (naar de nieuwe wijk Stadszicht waarvoor een aantal ja ren geleden plannen zijn gemaakt). Hij zei dat de gemeente hierin een belangrijke taak heeft. Dan zou het 'dreunen' van grote vrachtwagens die de supermarkt bevoorraden, verleden tijd zijn. Het betoog van Venekamp werd met luid applaus ontvangen. Maar volgens adviseur W. Mey boom van Grontmij lost het ver plaatsen van Cl000 maar een deel van het probleem op. „Er zijn meer winkels die bevoorraad moeten worden. Cl000 is niet het enige grote bedrijf." De werkgroep is bij het maken van het plan er overigens van uitgegaan dat Cl000 daar blijft, zo lichtte hij toe. De Wal wordt een belangrijke ont sluitingsweg. Bewoner C. Hoek- van Dijke van de Wal wees erop dat er veel auto's in zijn straat worden geparkeerd, terwijl er op het par keerterrein onderaan de dijk vol doende ruimte over is. Hij stelde dan ook voor om het parkeren op de Wal te verbieden. „Het is ook nog eens een mooi gezicht vanaf het water om de huizen op de Wal te zien zonder dat er auto's voor staan." Een mevrouw uit de Hoogstraat (waar het parkeren wordt opgehe ven) klaagde erover dat de parkeer vakken op de Kaaij 's avonds hele maal vol staan. En dat het parkeer terrein in de Bosstraat niet verlicht is. Ze vroeg zich af waar ze haar auto moet parkeren als dat straks in de Hoogstraat niet meer mag. Meyboom lichtte toe dat de werk groep het parkeren in de Bosstraat wil stimuleren omdat het nu onvol doende wordt gebruikt. Door mid del van borden en lampen moet het beter te vinden zijn. Tellingen op vrijdagavond en zaterdagmiddag hadden uitgewezen dat er volop ruimte aanwezig is. Mevr. Prins uit de Bebouwdendam merkte op dat er nogal wat langpar- keerders op de Eendrachtsweg staan. „Wat let u om er parkeerme- ters te plaatsen?" Meyboom zei dat dit probleem bekend is, maar het plaatsen van parkeermeters zou ook in dit geval maar een deel van het probleem oplossen. De werkgroep heeft er niet over gesproken omdat er eerst andere maatregelen zullen worden genomen om het parkeren te reguleren. „Parkeermeters is het laatste waar we aan denken. Het is enorm duur en het moet gecontro leerd kunnen worden." Mevr. E. Schot uit de Brugstraat vroeg aandacht voor de verkeerssi tuatie bij de scholen op de Molen vlietsedijk. Zij noemde het er nu al zeer gevaarlijk, maar vreest dat het er nog drukker wordt omdat de Mo lenvlietsedijk, net als de Koningin Julianstraat als ontsluitingswegen zijn aangewezen. Ze kon dit niet rijmen met het feit dat 'alle kinde ren uit Tholen' daar schoolgaan. De opmerking was Meyboom uit het hart gegrepen. „De situatie is meerdere malen aan de orde geko men. Zeker voor kinderen die al leen naar school gaan, is het ge vaarlijk. Maar de Molenvlietsedijk zit in een reconstructieplan. Het is prioriteit nummer 1 Mevr. Kubista maakte bezwaar te gen de late beantwoording van de gemeente op een vraag die zij 'een jaar, een maand en zoveel dagen' geleden in een hoorzitting over het hard rijden in Tholen had gesteld. Ze stelde ook de maatregelen in de Brugstraat aan de orde waar ze door automobilisten gedwongen wordt door de 'gootjes' te rijden die in de rijbaan zijn aangelegd. „Kunstzinnig, maar onzinnig." En volgens mevr. Vroegop uit de Kerkstraat kunnen grote vrachtwa gens de bocht niet nemen als ze - komend uit de Kerkstraat- af moe ten slaan naar de Molenvliets estraat, zoals in het plan wordt voorgesteld. „Dan zitten ze in mijn portiek. U weet niet hoe groot die vrachtwagens zijn." Maar volgens Meyboom is het wel mogelijk, zo leek uit een onderzoek ter plaatse. „We hebben een keuze moeten maken. Het vrachtverkeer dat het centrum moet verlaten wil len we niet langer door de Oude landsestraat laten rijden." Volgens de adviseur gaat de gemeente pra ten met de vervoersbedrijven om kleinere vrachtwagens in te zetten. „We kunnen niet accepteren dat er in de binnenstad vrachtwagens ko men van 18 meter lang." M. Moer land van C1000 veerde op om te la ten weten dat er geen kleine vracht wagens zijn voor hét bevoorraden van supermarkten. „Schuitema heeft alleen maar grote wagens en het is onmogelijk om die bocht te maken." Fotograaf P. Koole van de Eendrachtsweg wilde weten wat er met zijn voorstel was gedaan om een voetgangerstunnel onder de Ten Ankerweg aan te leggen naar de Molenvlietsedijk. Dit idee had hij tijdens een eerder gehouden hoor zitting geopperd. Meyboom kon kort zijn: „Het is niet aan de orde." Koole: „Doet de werkgroep met de andere suggesties net zo weinig als met de mijne?" Koole oogstte met deze opmerking een groot applaus. Meyboom noemde de aanleg van een tunnel te ingrijpend en te duur. „Er zijn andere mogelijkheden die veel goedkoper zijn." Koole wilde ook weten hoeveel ongevallen er gebeuren in de binnenstad met fiet sers en auto's. Volgens Meyboom waren dat er in heel de woonkern tussen 1993 en 1995 143 waarvan 12 met letsel en 131 met materiële schade. De meeste waren voorgekomen op de Grindweg en de Ten Ankerweg. B. Imandt uit de Gildenstraat ver telde dat er zaterdagsavonds tusen elf en twaalf uur hard wordt gere den in zijn straat. Hij bekritiseerde de tekst in de folder die was ver spreid. De toon was serieus, maar er viel ook nog wel wat te lachten. Daar zorgde de heer Bout uit de Mossel laan voor. Hij was het niet eens met de snelheid die de bussen volgens het plan mogen blijven rijden, na melijk 50 kilometer per uur, terwijl auto's in bepaalde gebieden maar 30 kilometer mogen gaan rijden. „Vijftig kilometer is te hard." Hij maakt veel gebruik van de fiets om Antwerpsestraat 12 - 14 - 16 4611 AG Bergen op Zoom Voorhee" CrUSlO

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 5