Open monumentendag met
kunstwerken goede formule
'Geen vrachtauto's accepteren die
langer dan achttien meter zijn'
Verbutgh
Afscheidsdag zwemseizoen
en badmeester J. Jansen
Drukte bij gebouwenmaar weinig animo voor lampionoptocht
Donderdag 18 september 1997
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
De open monumentendag is een succes geworden. Tus
sen de 250 en 300 bezoekers deden de opengestelde ge
bouwen in Tholen aan. In Sint-Philipsland was het min
der druk, maar met zo'n dertig bezoekers waren de mo
lenaar en de vrijwilligers in de Nederlandse Hervormde
kerk toch tevreden. Het was de eerste keer dat Sint-Phi
lipsland bij de monumentendag betrokken was.
Reparaties
Stang door orgel
Druk
Piet Snot
Geneuzel
Vrijdags en zaterdags
GEOPEND
specialisten in
- Computersnetwerken, systemen op maat,
- Hi-end audio, speciale luisterruimte),
- beeld en geluidsystemen door heel uw huis.
Demagogisch
Verkeersplan is
kunstzinnige onzin
Niet verlicht
Kunstzinnig/onzinnig
Te ingrijpend
Het is zaterdagmiddag mooi weer.
Zon, typische Zeeuwse luchten met
een harde wind. Dat speelt mole
naar J.J. Reijngoudt in de kaart. Hij
ontvangt in De Hoop zo'n dertig
gasten, onder wie zelfs mensen uit
Denemarken. Reijngoudt laat de
molen niet alleen draaien, maar hij
maalt ook nog graan. De Hoop is
een houten grondzeiler uit 1724. De
achtkantige bovenkruier staat op
acht gemetselde en gepleisterde
teerlingen bovenop de splitsing van
de Zuiddijk en de Oostdijk. De mo
lenaars waren ook bakker, want er
stond destijds een bakkeet bij de
molen. Maar sommigen hadden
meer bijbaantjes. Cornelis Mol was
in 1726 namelijk ook nog veerman,
bode van het dorpsbestuur, 's heren
dienaar en sluiswachter. De Hoop
was van 1732 tot 1969 in handen
van de familie Meijer. In 1971 werd
de zwaar verwaarloosde molen
door het gemeentebestuur gekocht
en gerestaureerd. In 1980 werd
voor de dijkverzwaring het monu
ment een meter omhoog gekrikt.
Vanuit de molen werden de bezoe
kers zaterdag doorverwezen naar de
Nederlandse Hervormde kerk. Dit
gebouw aan de Kerkring was 's
middags open voor het publiek. Het
monument werd in 1668 - onder ds.
Vincent Bolle - neergezet door aan
nemer Willem Marinisse Bal uit
Bruinisse. Het is een zogenaamde
zaalkerk, gebouwd op een achthoe
kige plattegrond. Er werd gebouwd
met sloophout. De ingang van de de
kerk laat nog de initialen W.B. zien
(Willem Bal) en daarnaast het jaar
tal 1668, de letters H.T. (hoe temp-
lum, ofwel dit is de kerk) en de ini
tialen I.L. met een huismerk (ver
moedelijk van een andere aanne
mer). Een nieuwe klok met daarop
ondermeer 'Soli Deo Gloria' (God
alleen zij de eer) werd in 1668 ge
goten door Johannes Burgerhuijs
uit Middelburg. De klok is in de
Tweede Wereldoorlog verloren ge
gaan. Of Bal nu zo'n slechte aanne
mer was of niet, de kerk was al vijf
jaar na de bouw toe aan ingrijpende
reparaties. Honderd jaar na de
bouw was de kerk er heel slecht aan
toe. Via een lening die bekostigd
werd door het instellen en verhogen
van allerlei heffingen werd het ge
bouw hersteld door Marinus Johan
nes Quist. Ambachtsvrouwe Hen
rietta Margaretha de Mauregnault
schonk een uurwerk - dat voor
twaalf gulden per jaar door de
schoolmeester werd onderhouden -
en een koperen kroonluchter. In
1844 volgde er weer een flinke her
stelbeurt en in 1873 nam de burger
lijke gemeente de toren stevig on
derhanden. In 1968 werd er nog
maals voor ruim een halve ton aan
het gebouw gerestaureerd en in
1986 volgde nog een grondige op
knapbeurt. En daarna volgden nog
diverse reparaties aan ondermeer de
toren.
De kerk van Sint-Philipsland is de
kleinste Nederlandse Hervormde
kerk van de gemeente Tholen. Het
is toch een vrij bijzonder kerkje.
Het interieur is bijvoorbeeld geheel
geschilderd in bruin-rood en tur
koois met wat goudkleurige ele
menten. Iets wat volgens drs. W.
Heijbroek (mede-organisator van
de monumentendag) vroeger heel
normaal was in kerken. „Er werd
toen veel meer geschilderd, deels
ook om het hout te beschermen.
Maar het blanke, gelakte hout is la
ter gekomen. Soms moesten daar
lagen verf voor van het hout ge
haald worden." Wat verder opvalt
aan het kerkje is het orgel. De ge
meente had tot 1881 geen orgel in
de kerk. In dat jaar werd er een har
monium in gebruik genomen. Een
echt orgel kwam er pas in 1925.
Het werd geleverd door de firma
Dekker uit Goes, maar ook dat is
inmiddels verdwenen. Na de water
snoodramp in 1953 werd een nieuw
orgel geplaatst, geleverd door Wil
lem van Leeuwen uit Leiderdorp.
Het merkwaardige is dat het orgel
op de gaanderij geplaatst is, precies
op de plaats waar een grote dwars
balk zat. Men zaagde daarom een
flink stuk uit de balk en plaatste er
De familie Engelvaart uit Anna Jacobapolder krijgt uitleg over de Hervormde kerk in Sint-Philipsland door ouderling-kerkvoog J.A. Duine
(links).
een stalen trekstang tussen. Die
stang loopt dwars door het orgel.
Enkele bezoekers van de monu
mentendag vragen of ze op het or
gel mogen spelen. Dat wordt toege
staan, mits gepaste muziek wordt
gespeeld. De bekendste predikant
uit de geschiedenis van de gemeen
te is wel Pontiaan van Hattum ge
weest. Deze man kwam in 1672 al
met enige heibel binnen (een finan
ciële kwestie tussen de kerk en de
ambachtsvrouwe) en werd in 1683
verbannen uit Sint-Philipsland en
uit zijn ambt gezet wegens zijn vrij
zinnige preken.
Het publiek kan met vragen terecht
bij J.A. Duine (ouderling-kerk
voogd) en A. Kosten. Daarvan
maakt ook het echtpaar Engelvaart
uit Anna Jacobapolder gebruik. Ze
ondervragen Duine over de historie
van het gebouw en over de bouw
stijl. „We wonen al heel lang in An
na Jacobapolder, maar in de Her
vormde kerk hier zijn we nog nooit
geweest. Dat doe je ook niet zom
aar. Maar nu is er de gelegenheid
en we zeiden: 'Daar moeten we
naartoe'. Echt heel leuk", vindt me
vr. Engelvaart.
Ook in Tholen is het publiek en
thousiast. Daar vergt het wel wat
meer tijd om alle monumenten te
bekijken. Traditioneel zijn de Gast
huiskapel en de Grote Kerk open,
maar ook het stadhuis waar men
ondermeer de schilderijen van Van
Everswijck en de gebroeders Van
Orley kon bekijken, ,,'s Morgens
was het niet zo druk, maar 's mid
dags waren er veel mensen", zegt
H.J.J. Elenbaas (één van de organi
satoren van de Thoolse monumen
tendag. „Er waren veel bezoekers
van buiten Tholen. Zelfs Belgen,
Duitsers, Engelsen en Amerikanen.
Ook kwamen er mensen speciaal
voor de Grote Kerk naar Tholen
toe. En gezien de vele telefoontjes
die ik vooraf gekregen heb over
welke gebouwen er nu allemaal
open waren, is er best veel animo
voor."
Dat bleek inderdaad, want tussen
de 250 en 300 mensen maakten het
rondje langs de gebouwen in Tho
len: De Gasthuiskapel, de Onze
Lieve Vrouwekerk, de Onze Lieve
Vrouwe Hemelvaartkerk, de Prote
stantenbond, de scheepswerf van
Van Duivendijk, molen De Hoop en
enkele woon- en winkelpanden. In
elk gebouw waren ook werkstuk
ken van Thoolse amateur-kunste
naars te zien. Die hadden over be
langstelling niet te klagen. De
kunstwerken
vormden een extra aantrekkings
kracht voor het publiek. Een bij
zondere expositieplek had keramist
Hans Westerweel gevonden. Hij
stalde enkele voorbeelden van zijn
werk uit in het keldergewelf van
schoonheidssalon Chantal aan de
Hoogstraat. Het authentieke kelder
tje (bukken voor mensen langer dan
1,5 meter) trekt veel bezoek en
vormt volgens de kunstenaar zelf
'een mooie combinatie' met het aar
dewerk. Her en der zijn er ook mu
zikale optredens. Zo speelt het or
kestje van Janny Zwaan bij het Vis-
keperk en de band The Jolly Beg
gars liet van zich horen op de mu
ziektent op de Markt. Passend in de
kunstroute was ook galerie 't Huis
Tijdverdrijf in de Stoofstraat open.
Mevr. A. Boxhoorn-Urbanus van de
Kunstkring Tholen Stad is erg te
vreden. „We hebben het allemaal
heel positief ervaren. Het was
enorm geslaagd. De mensen die ge
turfd hebben, zaten op meer dan
300 bezoekers. Dus volgend jaar
willen we weer een activiteit op
monumentendag organiseren, maar
dan wel met meer muziek. En dat
gaat dan best samen met de organi
satie van de monumentendag", zegt
mevr. Boxhoorn. Inmiddels is de
Kunstkring Tholen Stad definitief
opgericht, maar het blijft nog een
informele club. „We willen voorlo
pig maar rustig beginnen. Er zullen
nog wel individuele exposities ko
men (ondermeer in galerie 't Huis
Tijdverdrijf), maar een gezamenlij
ke tentoonstelling laat nog wel een
jaartje op zich wachten."
„Het was prima", vindt ook Elen
baas. „Maar volgend jaar zou het
wel wat georganiseerder moeten.
Nu waren er een aantal spontane
activiteiten, zoals iemand die een
prachtig stuk van Handel zong in
de Grote Kerk en een optreden van
een band op de Markt. Daar was
niets van bekend. Dat is jammer,
want daarmee bereik je ook weer
publiek. Als al die elementen - de
open monumenten, zo'n kunstroute
en de muziek - goed gecoördineerd
worden, is dat een goede formule.
Nu was het nog wat chaotisch."
Mevr. J.L. Aalbrechtse-Tichem van
de werkgroep Tholen Stad Actief is
niet zo tevreden. De werkgroep or
ganiseerde op de monumentendag
de visafslag en 's avonds een lam
pionoptocht. „Bij de visafslag wa
ren maar weinig mensen. Dat was
jammer. Er was ook niet zoveel vis,
want veel schepen waren verwaaid
wegens de storm. Maar we hebben
toch wat scholletjes, scharretjes en
mossels verkocht met Andy van der
Velde als veilingmeester.", zegt me
vr. Aalbrechtse. „Maar de lampion
optocht is voor ons echt teleurstel
lend verlopen. Alle scholen hebben
bericht gehad. De kinderen hebben
oude schoolliedjes ingestudeerd en
dan verwacht je toch wel een goede
opkomst. Maar er kwamen maar
tussen de veertig en vijftig kinderen
opdagen. Dat is wel heel weinig als
je ziet dat er wel 1000 kinderen op
de basisscholen zitten en Tholen
heeft in totaal 6500 inwoners. Je
vraagt je op zo'n moment wel af:
Waar doen we het allemaal voor?
Muziekvereniging Concordia stond
er nu ook een beetje voor Piet Snot
bij. En natuurlijk kun je de kinde
ren die wél komen, niet teleurstel
len. Dus we hébben de optocht ge
houden en we hébben gezongen,
maar eigenlijk kun je het voor zo
weinig mensen niet uit de kast zoe
ken. Je steekt er een hoop energie,
tijd en geld in, maar blijkbaar zijn
de Tholenaren erg moeilijk uit hun
stoel te krijgen."
Op het Viskeperk werden ook de
uitslagen van de puzzeltocht van de
monumentendag bekend gemaakt.
De familie Bekman uit IJmuiden
ging heel rijkelijk bedeeld naar
huis. P. Bekman won de eerste prijs
(een boekenbon) en twee van zijn
kinderen wonnen een extra prijs
(kleurpotloden). De Duitse familie
Quack won de tweede prijs en me
vr. Vroegop uit Tholen werd derde
(beiden een boekenbon). De kinde
ren kregen allemaal een soort gan
zenbordspel van het eiland Tholen.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
naar het centrum te gaan maar kan
er zijn tweewieler moeilijk kwijt.
„Er is gèen een plek waar je de fiets
fatsoenlijk kan neerzetten of je
moet hem midden in de winkel zet
ten."
Als wethouder Van der Jagt rond
tien uur de avond wil afsluiten door
ambtenaar W.A. Blaas te laten ver
tellen wat het vervolg is van de
hoorzitting en welke werken er ten
uitvoer worden gebracht, staan er
nog vier mensen achter de twee mi
crofoons. De zaal joelt en nog twee
mensen scharen zich achter de
tweetallen. Ook dat wordt met
handgeklap ondersteunt. „Ik werk
ook wel eens wat langer dan ik ei
genlijk wil," merkt Hoek-van Dijke
op, wat tot hilariteit leidt onder de
aanwezigen. Hoek-van Dijke wil
weten waarom er nu juist in de Ou-
delandsestraat voor eenrichtings
verkeer wordt gekozen. Want daar
mee worden andere straten weer
meer belast, volgens de spreker.
Meyboom legt uit dat er ook maat
regelen worden getroffen in de Mo-
lenvlietsestraat en de Wal wanneer
het plan wordt uitgevoerd. Hij zei
niet te verwachten dat het aanbod
via de Wal en de Molenvlietsedijk
er veel door zal toenemen. Maar
over de inrichting van de verschil
lende gebieden kunnen de bewo
ners nog reageren voor het zover is.
W. Bijl vroeg aandacht voor de bo
men in de Molenvlietsestraat. Die
weg wordt in het plan ook aange
pakt, maar Bijl zou het 'doodzonde'
vinden wanneer de bomen zouden
verdwijnen. Meyboom antwoordde
dat de straat breed genoeg is om er
een veilige fietsroute van te maken
en dat de werkgroep niet van plan
is om de bomen weg te halen.
W. Contant uit de Dalemsestraat
had begrepen dat er in het geplande
winkelgebied (volgens de toelich
ting: verboden voor alle verkeer)
geen fietsers worden toeglaten. Dat
betreft dan de Kerkstraat, De Da
lemsestraat, de Hoogstraat, de
Stoofstraat, de Visstraat en Boter
markt. Rambat moest dat toegeven.
Contant vond het een vreemde re
denering omdat de werkgroep het
fietsgebruik juist wil stimuleren.
Rambat zei enigszins verrast door
dit gezichtspunt en zegde toe dit
nader te zullen bekijken.
D. van der Velde hamerde nog eens
op de situatie bij de scholen. „Drie
jaar geleden is er een plan gemaakt.
Vier keer per dag gaan er 800 kin
deren van en naar school. Het plan
ligt in de kast en blijft in de kast.
Nu is het gekoppeld aan de aanpak
van de kruising van de Ten Anker-
weg/Molenvlietsedijk terwijl er ter
plaatse van de scholen al lang wat
aan gedaan had kunnen worden.
Dat is een veel groter probleem dat
het geneuzel over dit plan." Weer
gingen de handen op elkaar.
De
gerenommeerde
LIJSTENMAKER
voor het
eiland Tholen
Molenstraat 13,
tel./fax: 0166-664041
4695 CK
Sint-Maartensdijk
Advertentie I.M.
USTWERK
Volgens Van der Linde is bijstelling
van het plan nodig. De onderne
mersvereniging, zo zei hij, is bereid
daarover in overleg te treden en al
ternatieven aan te dragen. Worden
de maatregelen uitgevoerd dan zal
het voorzieningenniveau in Tholen
afnemen, aldus de vertegenwoordi
ger van het midden- en kleinbedrijf.
Het betoog werd met applaus be
loond.
Na de pauze zei adviseur R. Ram
bat van de Grontmij 'enigszins ver
bijsterd' te zijn over de reactie van
de ondernemersvereniging. „U
biedt aan om in gesprek te gaan,
terwijl uw vereniging heeft deelge
nomen in de werkgroep. Een
vreemde reactie. In de werkgroep
zijn de besluiten democratisch ge
nomen.
Uw vertegenwoordiger, de heer
Jansen heeft de problemen aange
kaart. Er is driftig over gediscus
sieerd."
Volgens Rambat zijn er 'redelijk
wat parkeervoorzieningen', die door
het herziene beleid gehandhaafd
kunnen worden of uitgebreid. Per
saldo raakt de binnenstad 21 par
keerplaatsen kwijt.
Het eenrichtingsverkeer is volgens
hem nodig om het verkeer in het
hart van Tholen te laten circuleren.
Dat komt 09k de veiligheid ten goe
de, zei hij. „Ondernemen is ook ri
sico dragen. Ik mis bij u dat u uw
nek uit wil steken. Hier ligt een
kans: Tholen groeit, speel erop in.
Door het her in te richten wordt het
veiliger en kun je meer mensen
aantrekken. Als we niks doen en ie
dereen het centrum in laten rijden,
gaan klanten ook op zoek naar an
dere plekken. We zullen een gulden
middenweg moeten zoeken."
Werkgroepslid G. Westerweel uit
de Oudelandsestraat (vertegen
woordiger van bewoners) stelde dat
de belangen van de ondernemers en
de bewoners gelijk opgaan. Allebei
zijn ze gediend van een goed voor
zieningenniveau. Hij zei niet bang
te zijn dat winkels hun deuren moe
ten sluiten als de maatregelen wor
den uitgevoerd.
Voor de stelling dat klanten zouden
vluchten naar Halsteren om daar in
kopen te doen, miste Westerweel de
onderbouwing. „Daar is geen on
derzoek naar verricht. Het is een re
delijk demagogisch argument:
angst inpeperen om geen besluit te
hoeven nemen." Volgens hem is de
veiligheid van fietsers en voetgan
gers sterk in het gedrang. „De hoe
veelheid verkeer beperken is nood
zaak. Je hoeft voor 1 fles shampoo
of 1 brood niet met de auto te ko
men. Met dit plan kun je gedrags
verandering afdwingen. Anders ver
andert er niks."
Volgens H. Venekamp van de Bo
termarkt pakt de werkgroep het te
ingrijpend aan. Volgens hem zijn
veel straten al eenrichtingsverkeer.
„Dat is goed voor kleine straatjes.
We krijgen er nu alleen maar meer.
Ik woon nu 32 jaar in de Boter
markt en ik heb het inrijden van au
to's niet zo zwaar als probleem
meegemaakt. Er is al een en ander
verbeterd. Nu maak je het helemaal
onmogelijk door het verkeersvrij te
willen maken. Dit plan roept meer
problemen op dan dat het oplost."
Venekamp vroeg zich af voor wie
het centrum straks nog bereikbaar
is. „Wie zullen straks afgeschrikt
worden?" Hij zei het op dit punt
tel. 0164 - 237940 fax 245360
Stemmen
van lezers
Graag wil ik langs deze weg reage
ren op de hoorzitting over het ver
keerscirculatieplan kern Tholen, die
maandagavond plaats vond in
Meulvliet. Ik heb nog steeds de in
druk dat er, ondanks de inzet van
velen, nog meer gaten in zitten dan
in een rijpe gatenkaas. Er zit zoveel
klem op de zogenaamde veilig
heidsmaatregelen, dat bij het totale
zicht op voetgangers, fietsers en
vrachtwagens de verhoudingen
zoek raken. Om wat van die 'gaten'
op te noemen:
1. Bij de 'poorten' of entrees van de
30-km zones bestaat er een kans op
grote verstoppingen. Zeker als je
ziet wat voor 'tail-back' je krijgt als
men langzaam moet rijden achter
een tractor, fietser of ander lang
zaam rijdend voertuig. Wie kan mij
verzekeren dat er geen files zullen
zijn op de toegangswegen?
2. Een 30-km zone betekent het te
rugdringen van de snelheid van het
autoverkeer tot die van menig snor
fiets. Dus kan het voorkomen dat
snorfietsen sneller gaan dan de au
to's zelf, wat ook een zeker gevaar
kan betekenen. Want dan heeft de
jeugdige snorfietser de neiging om
op een verkeerde manier - aan de
binnenkant - de auto's te passeren.
3. De mentaliteit van de jeugd - en
helaas sommige volwassenen - op
de fiets ten aanzien van voetgangers
en fietsende moeders met kleine
kinderen wordt zeer op de proef ge
steld. Zeker op de 'rondweg'. Zijn
er plannen om het aantal politie
mensen te verhogen om dit alles te
controleren?
4. De bevoorrading van de detail
handel wordt vrijwel onmogelijk
gemaakt. De heren van de Grontmij
en burgemeester en wethouders
hebben blijkbaar zelf NOOIT een
vrachtwagen bestuurd. Laat hen
zelf eens een keer meerijden, zodat
ze de problemen vanachter het
stuur ervaren.
5. De Ten Ankerweg als 'ringweg'
of ontsluitingsweg wordt op bepaal
de tijden zo druk dat ouderen te
voet in gevaar gebracht worden, zo
wel door fietsers als zwaarder ver
keer. Gelukkig ligt Ten Anker dicht
bij het politiebureau.
6. De manier waarop de straten
aangelegd zijn, levert meer gevaar
op voor de fietser versus de auto,
dan de verkeerscirculatie zoals die
nu is.
7. Als men het zo moeilijk wil ma
ken voor auto's, hoe zit het dan met
de toegankelijkheid van de binnen
stad voor de nooddiensten zoals
brandweer? Hier denk ik bijvoor
beeld aan de brand in het pand te
genover bakkerij Van Oost, nog niet
zolang geleden. Hierover is op de
hoorzitting weinig verteld. Ik hoop
dat de bewoners van de binnenstad
goed verzekerd zijn! Als men nu
denkt met het plan, zoals nu is
voorgesteld, de bereikbaarheid en
de leefbaarheid van Tholen te ver
beteren, dan zeg ik: Mooi mis, he
ren. Tholen wordt er echt niet beter
op. En wat een zonde van onze ver
hoogde gemeentelijke belastingen.
Mooi in theorie, maar chaotisch in
de praktijk. Kunstzinnige onzin!
Mevr. P.A.S. Kubista
Kreeftenstraat 3, Tholen.
Zaterdag 27 september wordt het
zwemseizoen in zwembad De Spet
ter in Tholen afgesloten met een
feestelijk programma. Ook wordt
badmeester J. Jansen in het zonne
tje gezet. Voor hem hangt de vlag
eigenlijk een beetje halfstok omdat
hij afscheid neemt van het zwem
bad. Jansen gaat met pensioen. Zo
als gebruikelijk wordt op deze mid
dag de jeugdmarathon afgewerkt
vanaf half één. Neptunus komt naar
het zwembad en zal zelfs nog wat
zingen. Er zijn verrassingen voor
het publiek, een jazzband treedt op
en ook dweilband De Klienkers van
Concordia blaast een toontje mee.
Omstreeks kwart over zeven komen
Jansen en dorpsomroeper Gadze de
Moed uit Stavenisse achter de mi
crofoon met een 'proclamatie'. Er
wordt deze dag geen entree gehe
ven en iedereen, in het bijzonder
vrienden, familie en kennissen van
badmeester Jansen, is welkom. Ook
de eerste badjuffrouw (naast Jansen
en zijn vrouw) mevr. De Vet, zal
aanwezig zijn.
Advertentie I.M.
Terwijl alle parkeervakken voor Cl000 aan de Eendrachtsweg vol staan, is er voor dit hondje nog genoeg plaats.
eens te zijn met de ondernemers
vereniging die bang is dat de klan
ten Tholen links zullen laten liggen.
Volgens Venekamp zou er al heel
wat opgelost zijn wanneer C1000
aan de Eendrachtsweg verplaatst
zou worden (naar de nieuwe wijk
Stadszicht waarvoor een aantal ja
ren geleden plannen zijn gemaakt).
Hij zei dat de gemeente hierin een
belangrijke taak heeft. Dan zou het
'dreunen' van grote vrachtwagens
die de supermarkt bevoorraden,
verleden tijd zijn. Het betoog van
Venekamp werd met luid applaus
ontvangen.
Maar volgens adviseur W. Mey
boom van Grontmij lost het ver
plaatsen van Cl000 maar een deel
van het probleem op. „Er zijn meer
winkels die bevoorraad moeten
worden. Cl000 is niet het enige
grote bedrijf." De werkgroep is bij
het maken van het plan er overigens
van uitgegaan dat Cl000 daar blijft,
zo lichtte hij toe.
De Wal wordt een belangrijke ont
sluitingsweg. Bewoner C. Hoek-
van Dijke van de Wal wees erop dat
er veel auto's in zijn straat worden
geparkeerd, terwijl er op het par
keerterrein onderaan de dijk vol
doende ruimte over is. Hij stelde
dan ook voor om het parkeren op
de Wal te verbieden. „Het is ook
nog eens een mooi gezicht vanaf
het water om de huizen op de Wal
te zien zonder dat er auto's voor
staan."
Een mevrouw uit de Hoogstraat
(waar het parkeren wordt opgehe
ven) klaagde erover dat de parkeer
vakken op de Kaaij 's avonds hele
maal vol staan. En dat het parkeer
terrein in de Bosstraat niet verlicht
is. Ze vroeg zich af waar ze haar
auto moet parkeren als dat straks in
de Hoogstraat niet meer mag.
Meyboom lichtte toe dat de werk
groep het parkeren in de Bosstraat
wil stimuleren omdat het nu onvol
doende wordt gebruikt. Door mid
del van borden en lampen moet het
beter te vinden zijn. Tellingen op
vrijdagavond en zaterdagmiddag
hadden uitgewezen dat er volop
ruimte aanwezig is.
Mevr. Prins uit de Bebouwdendam
merkte op dat er nogal wat langpar-
keerders op de Eendrachtsweg
staan. „Wat let u om er parkeerme-
ters te plaatsen?" Meyboom zei dat
dit probleem bekend is, maar het
plaatsen van parkeermeters zou ook
in dit geval maar een deel van het
probleem oplossen. De werkgroep
heeft er niet over gesproken omdat
er eerst andere maatregelen zullen
worden genomen om het parkeren
te reguleren. „Parkeermeters is het
laatste waar we aan denken. Het is
enorm duur en het moet gecontro
leerd kunnen worden."
Mevr. E. Schot uit de Brugstraat
vroeg aandacht voor de verkeerssi
tuatie bij de scholen op de Molen
vlietsedijk. Zij noemde het er nu al
zeer gevaarlijk, maar vreest dat het
er nog drukker wordt omdat de Mo
lenvlietsedijk, net als de Koningin
Julianstraat als ontsluitingswegen
zijn aangewezen. Ze kon dit niet
rijmen met het feit dat 'alle kinde
ren uit Tholen' daar schoolgaan.
De opmerking was Meyboom uit
het hart gegrepen. „De situatie is
meerdere malen aan de orde geko
men. Zeker voor kinderen die al
leen naar school gaan, is het ge
vaarlijk. Maar de Molenvlietsedijk
zit in een reconstructieplan. Het is
prioriteit nummer 1
Mevr. Kubista maakte bezwaar te
gen de late beantwoording van de
gemeente op een vraag die zij 'een
jaar, een maand en zoveel dagen'
geleden in een hoorzitting over het
hard rijden in Tholen had gesteld.
Ze stelde ook de maatregelen in de
Brugstraat aan de orde waar ze
door automobilisten gedwongen
wordt door de 'gootjes' te rijden die
in de rijbaan zijn aangelegd.
„Kunstzinnig, maar onzinnig."
En volgens mevr. Vroegop uit de
Kerkstraat kunnen grote vrachtwa
gens de bocht niet nemen als ze -
komend uit de Kerkstraat- af moe
ten slaan naar de Molenvliets
estraat, zoals in het plan wordt
voorgesteld. „Dan zitten ze in mijn
portiek. U weet niet hoe groot die
vrachtwagens zijn."
Maar volgens Meyboom is het wel
mogelijk, zo leek uit een onderzoek
ter plaatse. „We hebben een keuze
moeten maken. Het vrachtverkeer
dat het centrum moet verlaten wil
len we niet langer door de Oude
landsestraat laten rijden." Volgens
de adviseur gaat de gemeente pra
ten met de vervoersbedrijven om
kleinere vrachtwagens in te zetten.
„We kunnen niet accepteren dat er
in de binnenstad vrachtwagens ko
men van 18 meter lang." M. Moer
land van C1000 veerde op om te la
ten weten dat er geen kleine vracht
wagens zijn voor hét bevoorraden
van supermarkten. „Schuitema
heeft alleen maar grote wagens en
het is onmogelijk om die bocht te
maken." Fotograaf P. Koole van de
Eendrachtsweg wilde weten wat er
met zijn voorstel was gedaan om
een voetgangerstunnel onder de Ten
Ankerweg aan te leggen naar de
Molenvlietsedijk. Dit idee had hij
tijdens een eerder gehouden hoor
zitting geopperd. Meyboom kon
kort zijn: „Het is niet aan de orde."
Koole: „Doet de werkgroep met de
andere suggesties net zo weinig als
met de mijne?" Koole oogstte met
deze opmerking een groot applaus.
Meyboom noemde de aanleg van
een tunnel te ingrijpend en te duur.
„Er zijn andere mogelijkheden die
veel goedkoper zijn." Koole wilde
ook weten hoeveel ongevallen er
gebeuren in de binnenstad met fiet
sers en auto's. Volgens Meyboom
waren dat er in heel de woonkern
tussen 1993 en 1995 143 waarvan
12 met letsel en 131 met materiële
schade.
De meeste waren voorgekomen op
de Grindweg en de Ten Ankerweg.
B. Imandt uit de Gildenstraat ver
telde dat er zaterdagsavonds tusen
elf en twaalf uur hard wordt gere
den in zijn straat. Hij bekritiseerde
de tekst in de folder die was ver
spreid.
De toon was serieus, maar er viel
ook nog wel wat te lachten. Daar
zorgde de heer Bout uit de Mossel
laan voor. Hij was het niet eens met
de snelheid die de bussen volgens
het plan mogen blijven rijden, na
melijk 50 kilometer per uur, terwijl
auto's in bepaalde gebieden maar
30 kilometer mogen gaan rijden.
„Vijftig kilometer is te hard." Hij
maakt veel gebruik van de fiets om
Antwerpsestraat 12 - 14 - 16
4611 AG Bergen op Zoom
Voorhee" CrUSlO