Draagvlak verkeersplan Tholen ontbreekt in een vol Meulvliet Gildebroeders voor Zwitsers aangezien Trio Avodah luistert een slecht bezochte excursie muzikaal op Trouwen wordt flink duurder AL 52 JAAR DÉ THOOLSE COURANT Tholen doet aandelen in de verkoop Hardrijders eerder op bon Baby-bruinvis spoelt dood aan bij St.Annaland Vernielingen in Oud-Vossemeer Donderdag 18 september 1997 53e jaargang no. 43 '-iffpOgLBtK' Doodsteek Werkgroep verbaasd over opstelling van ondernemersvereniging Cloveniers kunnen gouden koets bijna aanraken „Ze komen uit Zwitserland, denk ik", zei een vrouw die dinsdagmiddag in Den Haag prinsjesdag vierde. Ze doelde op de leden van het cloveniersgilde uit Scherpe nisse. „We moesten er wel om lachen, het kwam denk ik door onze pofbroeken", zegt deken H. Suurland. Hij en 26 andere leden van het gilde stonden in kostuum opge steld op de Korte Vijverberg in de residentie. „Tegen over het gebouw vanwaaruit prinses Juliana en haar ge zelschap alles gadesloegen." Deze week Comfortabel Er werd maandagavond in de grote zaal van Meulvliet in Tholen vaak geapplaudisseerd. Niet voor de werkgroep met vertegenwoordigers van gemeente, de Grontmij Zeeland, ondernemersvereniging Tholen, politie, Veilig Verkeer Nederland en van enkele straten in het centrum die het verkeersplan voor Tholen presenteerde, maar voor de inwoners van de stad die kritiek uitoefenden op de voorgestelde maatregelen. Soms heb je als organiserende stichting pech. Je wilt een culturele en leerzame excursie opzetten en dan ko men er maar een paar mensen op af. Dat overkwam de stichting educatief toerisme Zeeland Oranjezon uit Oostkapelle. Zaterdag plande deze stichting een busex cursie door het Thoolse landschap die zou beginnen bij streekmuseum De Meestoof in Sint-Annaland. Veelzijdig Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Postrekening 12 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement 26,40 per halfjaar, 48,25 p.j., per post 64,15 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 2,00. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,48 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. ZIE VERDER PAGINA 5 Tijdens de pauze van de hoorzitting werd er druk over het plan van de verkeerswerkgroep gesproken, vlnr: C. Burgers, echtpaar Oost- dijk van de boekwinkel in de Kerkstraat en het echtpaar Van Voorst uit de Hoogstraat. Ondanks de samenstelling van de werkgroep lijkt een draagvlak on der de bevolking voor het totale plan ver weg: soms werd met hoogelach gereageerd op de voor stellen om het autoverkeer in de binnenstad verder te beperken, het parkeren in andere banen te leiden en meer ruimte te bieden aan het fietsverkeer. Behalve de ondernemersvereniging Tholen, keerden ook vele anderen zich tegen onderdelen van het plan. 'En wethouder J. van der Jagt van openbare werken, zag zich genood zaakt (onder druk van de zaal) de avond met ruim een half uur te ver lengen omdat de rij met sprekers aan het eind van de avond alsmaar groter werd. De positieve geluiden onder de ruim 140 aanwezigen wa ren spaarzaam en betroffen vooral het instellen van 30 kilometer zones in delen van het stadje. Het eind van het overleg tussen de werkgroep en bewoners is overi gens nog lang niet in zicht: voor elk deelplan (onder meer voor gebie den waar een 30 kilometer-zone wordt ingevoerd) worden hoorzit tingen gehouden. Toch konden de insprekers zich niet aan de indruk ontrekken dat veel al vast staat. Maar eerst buigt de commissie openbare werken zich over de ma terie die de gemoederen in Tholen danig bezighoudt. De opmerkingen en wensen van de hoorzitting van maandagavond zijn dan wel of niet in het plan verwerkt. De gemeente raad beslist begin 1998 over het plan waarna met de uitvoering kan worden begonnen. Dat vergt overi gens enige jaren. Volgend jaar begint de gemeente met het verbeteren van de verkeers situatie bij de scholen aan de Mo- lenvlietsedijk en de kruising van deze straat met de Ten Ankerweg naar de Molenvlietsestraat. Bij monde van W.A. van der Linde van de regionale organisatie van het midden en kleinbedrijf liet de on dernemersvereniging Tholen weten niet uit de voeten te kunnen met het In het plan van de werkgroep is geen rekening gehouden met het (eventuele) vertrek van Cl000 uit het centrum, evenmin met de mogelijke komst van de supermarkt van Albert Heijn, plus appartementen naar het Slachtveld waardoor de ontslui- tingsweg (oprit Ten Ankerweg naar Eendrachtsweg) vervalt. In het plan van het architectenbu reau Buro 5 uit Maastricht komt het Slachtveld en stuk oostelij ker te liggen met een aanslui ting op de dijk waardoor daar de nieuwe ontsluiting voor de binnenstad komt. Volgens H. Elenbaas van Heemschut, de vereniging tot bescherming van cultuurmonumenten, ontstaat er dan een nieuwe situatie die in grijpende gevolgen zal hebben voor de binnenstad. „Dat bete kent de doodsteek voor de win kels in het centrum," zo zei hij na afloop van de hoorzitting. „Albert Heijn krijgt een groot parkeerterrein. Dan gaat nie mand meer om een kistje bier naar het centrum. Zeker niet op de fiets." plan. Dit ondanks het feit dat de vereniging deel uitmaakt van de werkgroep. Het plan voorziet onder meer in het verminderen van het aantal ontsluitingswegen naar de binnenstad. Het verkeer moet in de toekomst via De Wal en Kaaij en de Molenvlietsestraat in de richting van het centrum geleid worden. De verkoop van 2660 aandelen Bouwfonds Nederlandse Gemeen ten heeft Tholen 565.000 gulden opgeleverd. De aandelen, met een nominale waarde van een rijksdaal der, zijn begin augustus verkocht tegen een prijs van 250 gulden per stuk. Omdat er nog meer vraag is, wil het gemeentebestuur ook de resterende 4940 aandelen in de ver koop doen. Die moeten eveneens minimaal 250 gulden per stuk ople veren, wat een inkomst van 1.235.000 gulden zou betekenen. Burgemeester en wethouders heb ben tot de aandelenverkoop beslo ten, omdat het beleggen van ge meenschapsgelden in feite geen ge meentelijke taak is. Bovendien is het een mogelijkheid om risicodra gend vermogen om te zetten in risi covermijdend vermogen. De omzet ting heeft geen nadelige gevolgen voor de begroting. In het weekeinde is er een dode ba by-bruinvis aangespoeld langs de zeedijk van de Moggershilpolder. C. Kodde uit Sint-Annaland had het beestje zondagavond zien liggen en meldde dat aan jachtopzichter J. van Vossen uit Sint-Annaland. Deze trok die melding de volgende dag na en hij vond inderdaad de bruin vis. „Het bleek om een dode, jonge bruinvis te gaan. Via de meldkamer te Middelburg werd ik in verbin ding gesteld met de milieu-ambte naar van de regiopolitie, J. v.d. Hie- le. Die heeft maandagavond de do de bruinvis opgehaald. Hij heeft het dier in de diepvries gestopt in af wachting van transport naar het na- tuurtechnisch instituut te Leiden waar sectie zou worden verricht", aldus Van Vossen. De bruinvis - een vrouwtje - was 86 cm lang en zou volgens Hiele deze zomer geboren zijn. Het dier was al zo'n twee da gen dood. Verder had de baby bruinvis een wond van ongeveer 10 cm aan de rechter zijkant van haar kop. Vermoedelijk is het een jong van één van de twee bruinvissen die momenteel in de Oosterschelde rondzwemmen. Het is volgens Van Vossen nog nooit eerder voorgeko men dat zo'n jong exemplaar in de Zeeuwse wateren dood is aange troffen. Vermoedelijk is ze door haar moeder verstoten nog voor ze zelfstandig naar voedsel kon zoe ken. In overeenstemming met de lande lijke regels gaat de Zeeuwse politie hardrijders voortaan eerder bekeu ren. Naar verwachting zal hierdoor het aantal bekeuringen voor snel heidsovertredingen meer dan ver dubbelen. Op 50-kilometerwegen wordt voortaan bekeurd bij een snelheid vanaf 57 km/u, voor 80-ki- lometerwegen wordt de limiet 87 km/u en voor 100-kilometerwegen 108 km/u. Tot nu toe golden limie ten van respectievelijk 60, 90 en 110 km/u. De aftrek van 3 kilome ter in verband met afwijking van de meetapparatuur blijft van toepas sing. Districtschef J.W. Eckhardt van het Oosterscheldebekken - die binnen de politieregio Zeeland de portefeuille verkeer beheert - heeft de andere chefs gevraagd de conse quenties van de beleidswijziging ten aanzien van personeel en mate rieel te bespreken in het driehoeks overleg met gemeente en justitie. Met het regionaal orgaan verkeers veiligheid zullen de gevolgen be sproken worden in relatie tot de re sultaten die worden geboekt op het terrein van handhaving van de maximumsnelheid. Eckhardt heeft rijkswaterstaat gevraagd de effecten van snelheidscontroles op het terug dringen van het aantal verkeerson gevallen in beeld te brengen. Die informatie is nodig om prioriteiten te kunnen stellen in de politiezorg. Twee 17-jarige jongens hebben vrijdagnacht voor enkele duizenden guldens schade aangericht in Oud- Vossemeer. Het tweetal, afkomstig uit Poort vliet en Scherpenisse, is rond half twee aangehouden. In de Ring en straten in de directe omgeving wer den een auto, twee fietsen, een bloembak en een aantal verkeers borden vernield. Zeven inwoners deden aangifte. Onderzoek bracht de politie op het spoor van het tweetal. Met assisten tie van de politie West-Brabant konden ze in de Molenstraat wor den aangehouden. van de aanvoerroutes naar de bin nenstad en de vermindering van de bereikbaarheid van bedrijfsmatige afnemers. Veel mensen beleven prinsjesdag, de officiële opening van het parle mentaire jaar, elke derde dinsdag van september voor de televisie. Het gilde kon alle pracht en praal eromheen eens een keer van dicht bij meemaken. Suurland kijkt terug op een geslaagde dag. „Ik vond het nu mooier dan in 1979, toen we op dezelfde plaats stonden. Hoe dat komt weet ik niet, misschien door het mooie weer", vertelt de deken. De gildebroeders reisden met de bus naar Den Haag, samen met nog dertien mensen van Schouwen in klederdracht. In totaal stonden dins dag 200 Zeeuwen in klederdracht langs de route opgesteld. Ze wer den met koffie en gebak ontvangen in het provinciehuis en werden daarna met bussen naar hun plaats gebracht. „De laatste kilometer moesten we te voet afleggen. Het was heel druk en regelmatig klonk vanuit het publiek applaus voor ons op", zegt Suurland. Het gilde had ook het vaandel bij zich. Op de Korte Vijverberg stond het gezelschap vooraan en had dus een prima uitzicht op de hele stoet. „Af en toe moest je een stapje opzij doen om niet door een schichtig paard geraakt te worden. Met vier paarden naast elkaar was de hele straatbreedte ingenomen. Je kon de gouden koets dan ook als het ware aanraken", aldus de Scherpenisse- naar. De koets met daarin de konin gin, prins Claus en prins Willem- Alexander draaide net voorbij de Zeeuwen het Binnenhof op. Ze moesten blijven staan totdat het ge zelschap, na het uitspreken van de troonrede, weer terug was gekeerd naar het paleis Noordeinde. Twee uren lang - van twaalf tot twee - stonden de 200 Zeeuwen opgesteld. „Je verveelt je niet met zoveel men sen, maar het is best vermoeiend. Er waren zelfs vrouwtjes van 85 jaar in klederdracht bij", zegt Suur land. Na afloop kregen ze in het provin ciehuis een broodmaaltijd, waarna de gildebroeders rond half zes weer in Scherpenisse arriveerden. Engelse veteranen bezoeken graf van kameraden in St. Annaland Ergotherapeute adviseert in Ten Anker en daarbuiten over aangepast bestek tot en met de aanvraag van een rolstoel Monumentendag met kunstwerken blijkt goede formule, maar meer voorbereiding nodig Slechts bouwstop biedt oplossing tegen varkensinvasie, zegt Tweede Kamerlid van D66 Ter Veer in Oud-Vossemeer Onheil woonbeperking even afgewend, maar er hangt een onweerswolkje, zegt het nieuwe Thoolse statenlid ir. W. Mol Gemeente talmt met aankoop van garage in Vossemeer, zegt de VVD-fractie Schietclub Scherpenisse werkt naarstig aan nieuwe accommodatie op industrieterrein van St. Maartensdijk Freek Boudeling uit Anna Jacoba- polder nationaal kampioen ploegen WHS juicht maar kort en krijgt vijf doelpunten om de oren HET IS ZWAAR OM HEERSER TE ZIJN EN NIET GEMAKKE LIJK OM MINISTER TE WEZEN Dit nummer bestaat uit 18 pagina's Trouwen wordt in de gemeente Tholen aanmerkelijk duurder. Paar tjes die volgend jaar naar het ge meentehuis stappen zullen, als het aan het gemeentebestuur ligt, 270 gulden kwijt zijn. Nu kan nog met 153 gulden vol staan worden. De verhoging heeft twee oorzaken. In de eerste plaats willen burgemeester en wethouders alle legeskosten met 10% verhogen om een gat in de begroting te dek ken. Maar daarnaast is het zo, dat een aantal - tot nu toe onbezoldigde - ambtenaren van de burgerlijke stand voortaan een vergoeding ont vangt voor het voltrekken van een huwelijk. Uittreksels uit de ge meentelijke basisadministratie per soonsgegevens vallen buiten de le gesverhoging. Het tientje dat hiervoor in rekening wordt gebracht, dekt namelijk de kosten. Een Europese identiteitskaart wordt volgend jaar een daalder duurder en gaat 36,50 gulden kosten. Daarmee wordt de prijs aangepast aan wat wettelijk is toegestaan. Aan het eind van de avond stonden de sprekers in de grote zaal van Meulvliet in de rij om kritiek op het plan te spuien of om vragen te stellen. Achter de microfoon C.L. Hoek-Van Dijke van de Wal, B. Imandt uit de Gildenstraat en oud gemeenteraadslid W. Bijl. Ook voorziet het plan in het auto vrij maken van de Dalemsestraat, Hoogstraat, Stoofstraat, Kerkstraat, Visstraat, Bebouwdendam (gedeel telijk) en de Brugstraat (gedeelte lijk). Andere straten worden omge zet van tweerichtingsverkeer in eenrichtingsverkeer zoals de Een drachtsweg, de Oudelandsestraat en de Vossemeersepoort. Het vracht verkeer (voor de bevoorrading van de winkels) wordt via de Molen vlietsestraat het centrum uitgeleid en automobilisten zullen meer ge bruik moeten gaan maken van de parkeerterreinen aan de Bosstraat, de Kaaij en Wal (buiten de dijk). Fietsers moeten meer ruimte krij gen en de looproutes voor wande laars wordt versterkt. Volgens de ondernemersvereniging komt het plan niet tegemoet aan de 'wensen van de consument die snel en comfortabel boodschappen wil doen of plezierig wil winkelen.' De klanten wordt het te lastig gemaakt om in Tholen boodschappen te doen, vindt de vereniging omdat ze te ver moeten lopen met hun bood schappen. „Klanten die per auto in kopen doen en in Tholen worden geconfronteerd met plotselinge ne gatieve veranderingen, passen hun gewoontegedrag aan door Tholen te mijden en naar Halsteren te gaan." Terwijl dezelfde klant met auto wel voor gemiddeld 125 gulden bood schappen inslaat tegenover een fiet ser (die meer ruimte moet krijgen in het plan) maar 65 gulden be steedt, aldus Van der Linde. En dat kunnen de Thoolse onderne mers niet hebben, want de concur rentiekracht van winkelgebieden buiten Tholen is 'zeer hoog'. „U moet de klant niet het minste in de weg leggen of hij gaat zijn inkopen elders doen." Uiteindelijk wordt de middenstanders het slachtoffer om dat ze niet in staat zijn winst te blij ven maken. De detaillisten zullen hun deuren moeten sluiten, voor spelde Van der Linde. „De gemeen te dwarsboomt met dit verkeersbe leid de klant (die met vluchtgedrag een oplossing weet te vinden, maar toch verder weg moet) als de win keliers. En dat kan toch niet de be doeling zijn?"Van der Linde wees erop dat Tholen als groeikern in Zeeland volop perspectieven heeft. De prognoses tot 2005 zouden laten zien dat Tholen de grootste groei in de provincie doormaakt. „Ook de woningbouwbehoefte wordt daarop afgestemd. Aan deze ontwikkelin gen ga je toch geen afbreuk doen door maatregelen die negatief uit werken? Niet alleen de huidige in woners en bedrijven kijken naar het voorzieningenniveau, ook nieuwko mers nemen dat in hun afwegingen mee." Volgens Van der Linde wordt het 'vluchtgedrag' van de klanten door de maatregelen gestimuleerd. Posi tieve puntjes waren er ook, maar niet veel: vermindering van snelhe den naar 30 kilometer en de op waardering van loopgebieden. De vereniging maakt bezwaar tegen het verlies van parkeerplaatsen, de wijziging van rijrichting van twee zijdig naar eenzijdig, vermindering maar aan de vrijwilligers van De Meestoof gevraagd of ze mee wil den. Maar die hadden allemaal al andere plannen of ze waren met de monumentendag bezig", vertelt me vr. Bom van Oranjezon. „Helaas, maar het was toch wel een gezelli ge dag." Het idee was goed. Landschapsar chitect Jan Willem Bosch zou de deelnemers vertellen over de ken merken van het landschap, daarbij zo nu en dan geholpen door een medewerker van de stichting over leg hedendaagse architectuur. On derweg zou dan het trio Avodah (dat zaterdagavond een concert in de Nederlandse Hervormde kerk in Oud-Vossemeer gaf) voor een paar muzikale intermezzo's zorgen. Maar de bus die Oranjezon hier voor inzette, werd nog niet voor een kwart gevuld. Slechts twaalf deelnemers schreven zich in voor de excursie. „We hebben tot op het laatste moment gewacht, want je kunt nog altijd bijschrijvingen krij gen. Maar toen we zagen dat we het niet zouden redden, hebben we Ook landschapsarchitect Bosch kon zijn ei toch wel kwijt. „Er valt over Tholen best wat te vertellen. Het is een gebied dat typerend is voor het Zeeuwse landschap", zegt Bosch. „We zijn van Sint-Annaland via de kust langs Stavenisse gereden. Ik heb het over de inpolderingsge schiedenis gehad. Oude kreeklopen zijn in het landschap nog te volgen. Daarnaast zijn we ook bij meer op vallende elementen geweest zoals de Westkerkseberg. Bijzonder daar aan is dat het een begroeide vlied berg is. Meestal zijn de vliedbergen kaal." Via de Oesterdam kwam het gezel schap in Tholen aan waar het Zwit serse trio Avodah een optreden gaf in molen De Hoop. Molenaar O. Huiskamp - helemaal in zijn ele ment bij de rondzoevende wieken - had de bus al van verre zien aanko men vanaf de trans van de blinkend witte, pas gerestaureerde molen. Hij had de begane grond van de molen ontruimd en aangevogen om een kleine concertruimte te maken. Daarin gaven violist Volker Biesen- bender, accordeoniste Patricia Dra- eger en bassist Florian Henschel een mini-concert. Het trio combi neert klassieke muziek met folklo re, traditionele muziek en vrije im provisatie. Een veelzijdig gezel schap en dat bleek ook in De Hoop. Avodah bracht daar jiddische lied jes ten gehore, maar ook zes kleine dansen van Wolfgang Amadeus Mozart. De excursiedeelnemers, maar ook publiek van de monu mentendag genoten van het optre den en toen de laatste tonen waren verstorven, stonden er dan ook heel wat mensen bij De Hoop. „We heb ben dit eigenlijk nog nooit gedaan. Wij doen normaal gesproken con certen, net als in Oud-Vossemeer. Maar men vroeg ons om hieraan mee te werken en we hebben ja ge zegd. Voor ons is het een lolletje", zegt Volker Biesenbender voordat hij zijn viool weer inpakt om in de bus te stappen, 's Avonds in de Ne derlandse Hervormde kerk in Oud- Vossemeer stond het trio op dezelf de manier op het podium: in vrij- etijdskleding en met sandalen aan. Het toppunt van ontspannen mu ziek maken, maar bepaald niet op een onprofessionele manier. Met veel gevoel voor de muziek werden allerlei stijlen ten gehore gebracht. Van Bach tot aan Bulgaarse folklo re en van 'De Dood van een jong meisje' tot aan wervelende jiddi sche composities. Het publiek was niet in bijzonder grote getale aan wezig (de kerk zat half vol), maar genoot wel van een goed concert. Het trio Avodah trok aardig wat bekijks in molen De Hoop te Tholen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 1