„Leerkracht is geen lesboer
meer van negen tot vier uur"
Beleg herdacht van
Bergen op Zoom
Favoriet Freek Boudeling weer
Thools kampioen bij ploegen
Rijks wijst brugklassers
dinsdag op verkeer
Bintje geveild
voor 19 cent
Hergebruik
van asfalt in
wegenbouw
Directeur Rijk van Anthoniusschool 25 jaar in onderwijs
Tholenseweg
moet op agenda
blijven staan
Stamreeks
Van de Velde
Donderdag 4 september 1997
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Een groot feest schijnt hem wat overdreven toe. 'Vijfen
twintig jaar getrouwd zijn, dat is een prestatie. Vijfen
twintig jaar in het onderwijs zitten, is een kwestie van
niet dood gaan'. Toch kan het niet van iedereen gezegd
worden. De 46-jarige directeur A.J.G. Rijk van de Sint-
Anthoniusschool in Oud-Vossemeer zit een kwart eeuw
in het onderwijs.
Onderwijsei
Kunstmest
Consequent zijn
Saxofoon
Stad 250jaar geleden in handen Fransen
In november 1747 toog het uit Steenbergen naar Dor
drecht uitgeweken echtpaar De Groen-van Rosevelt naar
de notaris om er hun testament te maken. De meester
metselaar en de dochter van de Oud-Vossemeerse burge
meester en schepen Leendert van Rosevelt waren niet
onbemiddeld. Ze hadden bezittingen in Tholen, Oud-
Vossemeer en Steenbergen en een vermogen van meer
dan 8000 gulden. Het waren onzekere tijden, getuige
een zinsnede in het testament: dat God genadiglijk ver
hoedde dat hun goederen door de vijand verwoest zullen
worden in de dreigende oorlog.
Partituur
Vrijdags en zaterdags
GEOPEND
Hydrauliekslangen
Handelsonderneming
Van Beers Techniek B.V.
Ploegcommissie betreurt magere bezetting op tarwestoppelland
Freek Boudeling uit Anna Jacobapolder is zaterdag op
nieuw Thools kampioen ploegen geworden. De favoriet
won met groot verschil van de rest van het veld dat met
vijf deelnemers wat mager bezet was. De ploegcommis
sie zou daar graag verandering in zien. Vooral jonge
boeren worden aangespoord mee te doen. Niet alleen
wegens het competitie-element, maar voor het bevorde
ren van het vakmanschap. Een goed geploegd land is
immers belangrijk voor de opbrengsten van de gewassen
van het volgend jaar.
Pech met steunwiel
De uit Bergen op Zoom afkomstige
Rijk koos een studie in de onder
wijskunde aan de pedagogische
academie te Oudenbosch. Maar het
was niet zijn eerste ambitie. „Toen
ik een jaar of vijf was, wist ik zeker
dat ik missionaris wilde worden.
Nou, dat is uiteindelijk niet doorge
gaan zoals je ziet", lacht de direc
teur. „Ik kom uit een onderwijsfa-
milie. En men zegt wel eens van
bijvoorbeeld een smid dat het be
roep van vader op zoon overgaat,
maar bij ons was dat toch ook wel
een beetje zo. Niet dat het vast
stond, maar de sfeer en de mentali
teit werden overheerst door het on
derwijs. Bovendien was de rechts
positie van onderwijzend personeel
toen nog heel sterk". Rijk studeer
de in 1972 af en begon te werken
aan de katholieke basisschool (toen
nog lagere school) De Watermolen
in Roosendaal. „Wij waren één van
de laatste lichtingen die nog zonder
problemen een baan vonden. Ik was
afgestudeerd en had meteen werk.
Ik heb welgeteld één sollicitatie
brief geschreven. En dat was in
Roosendaal. Ach, daar was een
baan vrij en reizen was je van je
studie wel gewend."
Maar het vak bleek goed gekozen,
ondanks de invloed van de familie,
en in februari 1988 stapte Rijk over
als adjunct-directeur van de school
in Roosendaal naar de Sint-Antho-
niusschool in Oud-Vossemeer waar
hij directeur werd. Het was een vrij
opmerkelijke stap. De Watermolen
was een middelgrote school met op
het hoogtepunt zo'n 300 leerlingen,
terwijl de Sint-Anthoniusschool op
het moment dat Rijk er kwam op
het dieptepunt van 51 leerlingen
zat, „Toch heb ik daar niet zo bij
stil gestaan. Ik wilde graag een lei
dinggevende functie. Een baan als
directeur. En die kans werd me hier
geboden", zegt Rijk. „En op
heffingsnormen waren er toen nog
niet. Dus ik greep die kans met in
mijn achterhoofd dat ik wellicht
ooit nog eens naar een grotere
school zou gaan. Maar niet in de
zin dat Oud-Vossemeer slechts een
opstapje zou zijn. Het is misschien
wel een kleine school, maar wel
een schooltje waar wat mogelijk is.
Er is een enthousiast team dat ook
best te vinden is voor gefundeerde
vernieuwingen. En ik ben een on
derwijsman, dus ik wil mijn onder
wijsei kwijt en dat kan hier."
Toch was het wel een hele verande
ring, want Rijk kreeg te maken met
combinatieklassen. „Twee groepen
in één lokaal met één leerkracht.
Dat levert toch wel een extra werk
druk op. Terwijl je de ene groep iets
mondeling aan het uitleggen bent,
gaat de andere groep zelfstandig
aan het werk", legt de jubilerende
directeur uit. „Een combinatieklas
heeft voor- en nadelen. De kinderen
leren om zelfstandig te werken en
kleine problemen op te lossen. En
de lagere groep hoort toch bepaalde
dingen van de uitleg aan de andere
groep, dus ze pikken meer op. Maar
aan de andere kant betekent het dat
je als leerkracht nauwelijks rust
punten hebt. Als je één groep hebt,
geef je uitleg en als ze aan het werk
gaan, is het klaar en kun je wat an
ders gaan doen. Bij een combinatie
klas ben je constant bezig met uit
leg. En het concentreren is voor
sommige leerlingen moeilijker. Bo
vendien ben je in een homogene
groep meer mondeling bezig en
verbale uitingen zijn belangrijk."
In de jaren dat de Bergenaar nu in
het onderwijs zit, is het lessysteem
behoorlijk veranderd. „De school is
geen leerfabriek meer en de leer
kracht niet alleen maar een lesboer
van negen tot vier. Dat strakke klas
sikale is verdwenen. Vroeger had je
slechte leerlingen en goede leerlin
gen. Alles wat boven of onder het
maaiveld uitstak, viel af. Je moest
voldoen aan het gemiddelde", ver
telt Rijk. „Nu denken we niet meer
in goede of slechte leerlingen. We
werken met ontwikkelingslijnen.
ming. En je probeert ze spiegels
voor te houden en ze de consequen
ties van hun gedrag te laten zien.
Daarnaast zoek je naar oorzaken
van gedrag."
Over de opvoeding van kinderen
(ook binnen de school) heeft Rijk
een duidelijke mening. „Wat de
toekomst betreft, ben ik wat som
ber. Veel ouders hanteren de onder
handelingstactiek van 'als je nu dit
doet, dan...' en dat is volgens mij
niet goed. In onderhandelingen
winnen kinderen het altijd van de
ouders of de leerkrachten", zegt
Rijk.
„Je moet duidelijk zijn. En vooral
ook consequent. Kinderen weten
feilloos bij welke leerkracht ze her
rie kunnen schoppen. En ook hoe
ze ouders tegen elkaar uit moeten
spelen. Je bent ouder, letterlijk en
figuurlijk. Dat betekent dat jij ver
antwoordelijkheid hebt en die ook
moet nemen. Dus neem jij besliss
ingen voor je kinderen. En die moet
je vooral niet te veel uit gaan leg
gen.
Want daar hebben kinderen geen
boodschap aan. Dat klinkt mis
schien ouderwets en Spartaans,
maar het werkt. En heus, kinderen
hebben normen en waarden nodig,
ook al zeggen ze van niet. Opvoe
den is richting geven. En je ziet dan
ook vaak dat het juist kinderen zijn
die niet weten waar ze aan toe zijn,
die problemen geven. Natuurlijk
staat voorop dat je kijkt naar de
kinderen en dat je beslissingen
neemt die ook werkelijk in het be
lang van hen zijn. En niet wat jou
het beste uitkomt."
Ook in de klas voert Rijk een rede
lijk streng bewind. „Ik denk dat de
meeste kinderen mij streng vinden.
Maar dat is niet erg. Er is er vol
gens mij ook niet één die een hekel
aan me heeft. Aardig gevonden
worden, is echter geen doel voor
mij. Ik maak wel duidelijk wat ik
van de leerlingen verwacht en ze
weten ook wanneer ze iets gewoon
moeten doen. En het klinkt gek,
maar daar hebben ze dan geen
moeite mee. En dat vraagt de nodi
ge energie van een leerkracht. Kin
deren die afwijkend gedrag verto
nen zijn dan ook de energievreters
voor een leerkracht. Vroeger hield
het op bij het geven van straf. Nu
doen we dat ook nog wel, maar je
moet zo'n leerling tegelijk wel la
ten weten dat je hem mee wilt ne
men. Verder wilt gaan. Sommige
leerkrachten kunnen dat niet aan.
Er zijn er die wel slagen voor de
opleiding, maar zakken op school.
Daarom is het ook belangrijk om
jonge leerkrachten te begeleiden.
Maar vaak ontbreekt de tijd daar
voor."
En tijd is ook in het onderwijs een
kostbaar goed. „Je werkt meer dan'
die 36 of 40 uren in de week. Zeker
als directeur in een kleine school
kom je soms tijd tekort. Dan ge
beurt het dat je post moet laten lig
gen tot later of dat je een vergade
ring niet kunt voorbereiden. Want
je moet lesgeven, maar je bent ook
nog verantwoordelijk voor andere
zaken zoals je personeel, het beleid,
vergaderingen en onderwijsontwik
keling.
Wat dat betreft zou ik zelf graag
wat minder voor de klas staan en
wat meer aan managementtaken
doen", zegt Rijk.
Om stoom af te blazen heeft hij zelf
een grote hobby en dat is het spelen
van tenorsaxofoon. „Ik begon met
cello en later piano. Maar eigenlijk
wilde ik altijd al saxofoon spelen.
Dus dat ben ik gaan doen en dat be
valt me prima. Ik kan echt sacherij-
nig naar boven gaan om te gaan
spelen en fluitend weer terug ko
men", zegt de jubilaris. „Daarnaast
probeer ik ook om de problemen
aan de kapstok te hangen als ik naar
huis ga. Dat lukt niet altijd. Vooral
dingen die je persoonlijk raken,
blijven je bij. Opmerkingen van ou
ders bijvoorbeeld. Men heeft geen
idee wat voor indruk die soms bij
een leerkracht achter kunnen laten.
Maar meestal kan ik de zaak goed
hier laten als ik de deur achter me
sluit. Ik zou ook nooit bij mijn
werk willen wonen. Ik woon in
Bergen op Zoom en dat vind ik pri
ma zo. Het helpt om afstand te ne
men."
Rijk kan niet zeggen of hij tot aan
het einde van de rit in Oud-Vosse-
meer zal blijven: „Het lijkt me ook
wel leuk om een baan op beleid
sterrein te hebben. Maar ook het
begeleiden van studenten lijkt me
mooi. Of het opstarten van een
nieuwe school. Ik weet niet of het
er ooit van komt. De banen zijn niet
zo dik gezaaid. In elk geval ben ik
nu hier nog tevreden. En misschien
zit ik hier over twaalf jaar nog."
Wat mag je redelijkerwijs verwach
ten van een leerling van die leef
tijd? Zolang dat binnen de marges
valt, is het goed en anders moet er
ingegrepen worden. Degenen die
boven de middenmoot uitsteken,
krijgen kunstmest, maar ook diege
nen die juist wat achterblijven. Al
leen is het een ander soort kunst
mest." Toch vindt Rijk dat de ma
nier van werken niet in alle opzich
ten zo verschillend is als men
denkt.
„Het lijkt voor de buitenwacht zo
dat het vroeger altijd aap-noot-mies
was en nu heel anders. Maar toen
gaf je als leerkracht ook al extra
aandacht aan de 'achterblijvers'.
Alleen heette het toen nog geen
leerlingvolgsysteem. We hebben
het wel veel meer ontwikkeld. En
het gedrag van leerkrachten is ook
veranderd. De 'pedagogische tic'
om je gezag te doen gelden, is weg
gevallen. En dat is ook goed. Maar
daar zijn andere instrumenten voor
teruggekomen. En dat vergt meer
tijd en energie van een leerkracht.
Daarnaast kwamen er ook steeds
meer buitenschoolse activiteiten.
We kwamen erachter dat een stuk
vorming ook tot de taken van de
school behoort. Meer dan alleen
maar leren. Je praat met leerlingen
soms lang over hun gedrag en over
normen en waarden. Dat is vor-
Directeur A.J.G. Rijk; streng, maar met oog voor zijn leerlingen.
Dat het echtpaar De Groen uit Bra
bant de wijk had genomen naar
Dordrecht, geeft ook aan dat ze
zich niet veilig voelden. In West-
Brabant waren 250 jaar geleden de
Fransen binnen gevallen met de be
doeling om Bergen op Zoom te ver
overen. Op 12 juli begon het beleg
van de stad en de omringende for
ten.
De vesting werd uiteindelijk op 16
september ingenomen. Door de be
schietingen waarmee dat gepaard
ging, werd een flink deel van de
binnenstad verwoest. Ook de omge
ving had te lijden. Halsteren bij
voorbeeld was door de inwoners
verlaten. En het kasteel van Wouw
diende als hoofdkwartier van de
Franse opperbevelhebber; in het
dorp kwamen heel wat burgers om.
Ongetwijfeld is ook op Tholen iets
van de gevechten merkbaar ge
weest.
Pas bij de vrede van Aken, eind
1748, werd de Franse bezetting van
Bergen op Zoom opgeheven. De
actie was onderdeel van de Oosten
rijkse Successieoorlog, waarbij de
troonsopvolging van Karei VI door
zijn dochter Maria Theresia door
een aantal landen werd betwist.
Het beleg en de val van Bergen op
Zoom wordt zaterdag officieel her
dacht. 's Middags worden zowel op
het Ravelijn als bij fort de Roovere
- ten noorden van de stad - toeristi
sche borden onthuld. Tegelijk wordt
een nieuwe wandeling over het fort
in gebruik genomen, 's Avonds om
acht uur is er een bijeenkomst in de
Gertrudiskerk.
Daar spreken burgemeester mevr.
Van de Berg en dr. -Van Nimwegen
van de sectie militaire geschiedenis
van de landmacht. Aansluitend
brengt het koor Hortus Musicus Re-
ligiosus samen met leden van het
Gezellentoneel het schouwspel 'De
partituur van de adel en de maagd'
werken die in de 18e eeuw gecom
poneerd zijn naar aanleiding van
het beleg, afgewisseld met toneel
spel.
Op 11 en 18 september zijn er le
zingen over de belegering bij de ge
schiedkundige kring, terwijl het
Bergse gemeentearchief op 13 sep
tember een manifestatie organi
seert.
Dinsdag 16 september is Thomas
Roosenboom (auteur van het met
de Librisprijs bekroonde 'Gewas
sen vlees') de voornaamste gast op
een literaire avond in de Hofzaal
van het Markiezenhof. Voorafgaand
wordt aan de Kloosterstraat, in de
Franse Sortie, een herdenkingstekst
onthuld. Voor 20 september tenslot
te staat een haute-couture gala ge
pland.
Een studie die dr. Van Nimwegen
naar de inzet van het Staatse leger
bij de verdediging van Bergen op
Zoom heeft gemaakt zal, onder de
titel 'Dien fatalen dag', worden uit
gegeven als boekenmaandgeschenk
bij de Bergse boekenweek in no
vember.
Werk in natuurmonument. Ook
het waterschap mag niet zomaar
meer dijkbeheer en -onderhoud ver
zorgen.
In verband met het natuurmonu
ment Oosterschelde buitendijks, is
daarvoor vergunning nodig op
grond van de natuurbeschermings
wet. Gedeputeerde staten hebben
op hun beurt daarover eerst advies
gevraagd aan de Stuurgroep Ooster
schelde.
LIJSTENMAKER
voor bot
eiland Tholen
Molenstraat 13,
tel./fax: 0166-664041
4695 CK
Sint-Maartensdijk
Advertentie I.M.
Vanaf deze week beperkt de St. An-
nalandse veiling het aantal ver
koopdagen tot twee: dinsdag en
donderdag.
De meer geconcentreerde aanvoer
leidde dinsdag tot een voor septem
ber flinke veiling van 244 ton aard
appelen.
Het late aardappelras Bintje, dat
volop geoogst gaat worden, deed 17
tot 19 cent per kilo.
De Eigenheimer met 28 cent en de
Bildtstar met 25 cent brengen nog
het meest op.
Dinsdag 2 september: Doré 11-17,
drielingen 10, kriel 25, drielingen
8, kriel 35, Gloria 10-15, bonken
22, drielingen 11-13, kriel 35,
Frieslander 10-18, bonken 31-32,
Eigenheimer 25-28, Bintje 17-19,
bonken 25-31, drielingen 11, kriel
35, Bildtstar 20-25, aanvoer 244
ton.
Regionale scholengemeenschap 't
Rijks besteedt aan het begin van het
nieuwe schooljaar extra aandacht
aan de verkeersveiligheid. Veel
leerlingen gaan per fiets of brom
fiets naar het voortgezet onderwijs.
Vaak rijden ze in (grote) groepen.
Posters en spandoeken maken de
verkeersdeelnemers erop attent dat
de jongeren 'weer naar school'
gaan. Een groot deel van de leerlin-
Alle fracties in de gemeenteraad
vinden dat Tholen bij het gemeen
tebestuur van Bergen op Zoom aan
dacht moet blijven vragen voor de
Tholenseweg. Bergen heeft nu een
maal een regiofunctie op onder
wijsgebied. En een verantwoorde
lijkheid ten opzichte van de scho
lieren die in die stad naar school
gaan, werd maandag betoogd. Da
gelijks fietsen honderden Thoolse
scholieren langs de drukke weg. De
werkgroep Tholenseweg veilig, en
kele jaren geleden opgericht met als
doel de situatie van de weg te ver
beteren, ijvert voor een vrijliggend
fietspad langs de weg. Maar de
Bergse gemeenteraad heeft onlangs
andere prioriteiten gesteld. De
werkgroep is daardoor teleurge
steld, maar ze dient een goede zaak
en moet volhouden, zei burgemees
ter Van der Munnik, die zich voor
stander toonde van voorzichtige di
plomatie.
Wethouder Van der Jagt legde de
gemeenteraad uit dat Bergen op
Zoom, gelet op de ongevalscijfers,
andere prioriteiten heeft gesteld. De
Tholenseweg zal de komende paar
jaar niet aangepakt worden, maar
blijft opgenomen in het programma
voor 'duurzaam veilig', aldus de
wethouder. Overleg zal aan dat
standpunt weinig veranderen, maar
Van der Jagt beloofde bij de buur
gemeente te zullen blijven aandrin
gen om iets te ondernemen. Bergen
op Zoom heeft richting Tholen naar
een financiële bijdrage geïnfor
meerd, maar het gemeentebestuur
heeft daarvan wat afstand genomen.
J. van den Donker (D66) merkte
nog op, zelf op een bijeenkomst
vóór de gemeenteraadsverkiezingen
gehoord te hebben hoe alle Bergse
partijen beloofden de Tholenseweg
aan te pakken.
Bij de stamreeks van David J. van
de Velde, vorige week in de Een-
drachtbode gepubliceerd, was het
onderschrift weggevallen bij de fo
to. Afgebeeld was het echtpaar Da
vid van de Velde (1848-1924) en
Maatje Jannetje Elenbaas (1854-
1932). De foto is omstreeks 1920
gemaakt. Hoewel de meeste stam
reeksen die wij publiceren van de
hand zijn van gemeentearchivaris
J.P.B. Zuurdeeg, was dat met deze
niet het geval. De samensteller er
van is de heer J.J. van de Velde uit
Hoogerheide.
I
gen neemt het ritme van het vorige
schooljaar op. Maar brugklassers
verruilen de dagelijkse gang naar
een basisschool die vaak in de buurt
lag, voor een fietstocht op een an
der tijdstip en naar een school die
veel verder weg ligt.
't Rijks staat daar dinsdagmorgen
omstreeks kwart voor negen uitge
breid bij stil. De school heeft daar
voor wethouder van onderwijs S.
Vermeulen van de gemeente Bergen
op Zoom uitgenodigd.
Men wil zowel aandacht van de 360
brugklassers voor het verkeer op
wekken als die van de verkeersdeel
nemers zelf.
Ook welke weg en welke ingang je
als leerling het beste kunt gebrui
ken, komt aan de orde.
Zeeland heeft, als eerste provin
cie in Nederland, een asfalt
bank. Een initiatief van samen
werkende aannemingsbedrij
ven, bedoeld om teerverontrei-
nigd asfalt gecontroleerd in te
zamelen en te verwerken voor
hergebruik.
Sinds een aantal jaren worden
in de wegenbouw geen teerhou-
dende producten meer gebruikt,
maar vroeger gebeurde dat op
grote schaal.
Hergebruik was niet mogelijk
en daardoor ontstonden grote
bergen teerhoudend afval, met
de dreiging van vervuiling van
bodem en grondwater.
De wegenbouw heeft inmiddels
een methode ontwikkeld om
teerverontreinigd asfalt wél op
nieuw te gebruiken.
Via de provinciale asfaltbanken
wil men het afval inzamelen en
opslaan in afwachting van ver
werking tot producten als brac,
emulscement en finfalt. In Zee
land kent de asfaltbank twee in-
namepunten, in Middelburg en
Kloosterzande.
Slabbecoornweg 38, 4691 RZ Tholen
tel. 0166-603497
Ook op zaterdagochtend
geopend van 8.00-12.00 uur
Advertentie I.M.
Bedrijfsafvalstoffen. Coppens mi
lieuservice uit Bergen op Zoom
heeft bij gedeputeerde staten van
Zeeland toestemming gevraagd om
bedrijfsafval uit de gemeente Tho
len naar Coppens afvalverwerking
in Heerle te mogen brengen. Op
grond van de provinciale milieuver
ordening zullen g.s. van Noord-
Brabant hierover advies uitbrengen
aan hun Zeeuwse collega's.
Wat het weer betreft, hadden de
deelnemers op het tarwestoppelland
van J.L. van Gorsel op de hoek van
de Hogeweg en de Rijkebuurtseweg
in Oud-Vossemeer te maken met re
gen bij het trekken van de begin-
voor. De uitgezette stokken waar de
deelnemers de richting op moeten
bepalen, waren door de bui moeilijk
zichtbaar.
Toch leverde dat geen echte proble
men op. Na de bui brak een droge
periode aan voor de vijf deelnemers
die in drie categorieën om de titel
streden: 2-schaar rondgaand (Theo
Rijnberg), 2-schaar wentelploeg
(Freek Boudeling en Pieter Abra-
hamse) en 3-schaar en meerschaar
wentelploeg (Gert-Jan Boudeling
en Gert-Jan de Jager).
Om vier uur begon het weer te re
genen, maar toen lag de meeste aar
de al om.
De bovenste laag van de grond was
dankzij de regen van de afgelopen
week goed te ploegen. De deelne
mers mochten niet dieper dan 20
centimeter ploegen en niet hoger
dan 16 centimeter: 18 centimeter
was het uitgangspunt. Wie dieper
ging, kreeg de rekening gepresen
teerd; de harde grond keert niet
mooi, zoals dat heet. Daar let de ju
ry op, die bestond uit M. van Til-
beurgh, M. Stoutjesdijk, L. Bax en
J. Deurloo (voorzitter C. de Rijke
was afwezig).
Elke categorie kent een eigen om te
ploegen perceel. Zo leggen de 2-
scharige ploegen 20 are om, de 3-
scharige 30 are en de 4-scharige 40
are.
De kunst van het ploegen is om on
der meer de beginvoor goed recht te
trekken, de voor recht, schoon en
vlak te maken, uniforme sneden te
ploegen, de ploeg zodanig in te zet
ten en uit te lichten dat er een
mooie overgang ontstaat naar het
geploegde en dat er bij het aanstor
ten van de geer geen lage delen ont
staan (waar water in zou kunnen
blijven staan). En de eindvoor moet
schoon en recht zijn en precies uit
komen bij de beginvoor.
Van Freek Boudeling is bekend dat
hij heel precies ploegt. Veel tijd
steekt hij dan ook in het uitzetten.
Vaak zet Boudeling zijn tractor stil,
stapt uit en meet hoeveel meter hij
nog moet ploegen.
Aan de hand daarvan bepaalt hij
onder andere de stand van zijn
ploeg.
Het kost minuten, maar Boudeling
klaart het kwarwei altijd binnen de
voorgeschreven tijd.
Voor zijn prestatie kreeg hij 323
punten waarmee hij met kop en
schouders boven de rest uitstak.
Veel concurrentie had hij niet in
zijn categorie. Pieter Abrahamse uit
Poortvliet was zijn enige tegenstan
der. Maar het verschil was groot. In
de eindklassering eindigde Abra
hamse als tweede met 288 punten,
35 punten achter de winnaar.
Theo Heijboer uit Sint-Annaland
was de enige deelnemer met een 2-
schaar rondgaand. Hij werd auto
matisch kampioen in deze klasse.
Heijboer kreeg tijdens de wedstrijd
echter te maken met pech: het
steunwiel van zijn ploeg brak. Na
dat hij dit onderdeel had verwij
derd. ploegde hij verder zonder
steunwiel en legde met 283 punten
beslag op de derde plaats in de al
gemene rangschikking. Vierde werd
Gert-Jan Boudeling uit Anna Jaco
bapolder (neef van Freek) met 245
punten en als vijfde eindigde Gert-
Jan de Jager uit Anna Jacobapolder
met 221 punten.
P. Abrahamse van de ploegcommis
sie betreurt het, dat er zo weinig
deelnemers zijn.
„Het is jammer dat er niet meer be
langstelling is vanuit de jeugd die
interesse heeft in de landbouw.
Theo Heijboer komt alleen uit in
zijn klasse.
Dan word je wel automatisch kam
pioen, maar het is toch voor ieder
een spannender als er tien man
meedoen."
Namens de jury voerde M. Stout
jesdijk na afloop het woord. Voor
elke ploeger had hij de plus- en
minpuntjes op een rijtje gezet. Vol
gens Abrahamse kan iedereen daar
zijn voordeel mee doen. „Een ge
ploegd land, met een goede kering
en vlakke ligging van de grond, is
essentieel voor de opbrengst van de
gewassen van het volgende jaar."
Zaterdag doen vijf Tholenaren een
gooi naar het Zeeuwse kampioen
schap: Freek Boudeling, Pieter
Abrahamse, Theo Rijnberg, Gert-
Jan Boudeling en Herbert Mol. Op
het land van koninklijke maat
schappij De Wilhelminapolder in
de buurt van de Goese Meren bin
den zij de strijd aan met vertegen
woordigers uit de andere regio's
van de provincie.
Freek Boudeling inspecteert zijn ploeg voordat hij een nieuwe vóór trekt.
V F