„Leerkracht is geen lesboer meer van negen tot vier uur" Beleg herdacht van Bergen op Zoom Favoriet Freek Boudeling weer Thools kampioen bij ploegen Rijks wijst brugklassers dinsdag op verkeer Bintje geveild voor 19 cent Hergebruik van asfalt in wegenbouw Directeur Rijk van Anthoniusschool 25 jaar in onderwijs Tholenseweg moet op agenda blijven staan Stamreeks Van de Velde Donderdag 4 september 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Een groot feest schijnt hem wat overdreven toe. 'Vijfen twintig jaar getrouwd zijn, dat is een prestatie. Vijfen twintig jaar in het onderwijs zitten, is een kwestie van niet dood gaan'. Toch kan het niet van iedereen gezegd worden. De 46-jarige directeur A.J.G. Rijk van de Sint- Anthoniusschool in Oud-Vossemeer zit een kwart eeuw in het onderwijs. Onderwijsei Kunstmest Consequent zijn Saxofoon Stad 250jaar geleden in handen Fransen In november 1747 toog het uit Steenbergen naar Dor drecht uitgeweken echtpaar De Groen-van Rosevelt naar de notaris om er hun testament te maken. De meester metselaar en de dochter van de Oud-Vossemeerse burge meester en schepen Leendert van Rosevelt waren niet onbemiddeld. Ze hadden bezittingen in Tholen, Oud- Vossemeer en Steenbergen en een vermogen van meer dan 8000 gulden. Het waren onzekere tijden, getuige een zinsnede in het testament: dat God genadiglijk ver hoedde dat hun goederen door de vijand verwoest zullen worden in de dreigende oorlog. Partituur Vrijdags en zaterdags GEOPEND Hydrauliekslangen Handelsonderneming Van Beers Techniek B.V. Ploegcommissie betreurt magere bezetting op tarwestoppelland Freek Boudeling uit Anna Jacobapolder is zaterdag op nieuw Thools kampioen ploegen geworden. De favoriet won met groot verschil van de rest van het veld dat met vijf deelnemers wat mager bezet was. De ploegcommis sie zou daar graag verandering in zien. Vooral jonge boeren worden aangespoord mee te doen. Niet alleen wegens het competitie-element, maar voor het bevorde ren van het vakmanschap. Een goed geploegd land is immers belangrijk voor de opbrengsten van de gewassen van het volgend jaar. Pech met steunwiel De uit Bergen op Zoom afkomstige Rijk koos een studie in de onder wijskunde aan de pedagogische academie te Oudenbosch. Maar het was niet zijn eerste ambitie. „Toen ik een jaar of vijf was, wist ik zeker dat ik missionaris wilde worden. Nou, dat is uiteindelijk niet doorge gaan zoals je ziet", lacht de direc teur. „Ik kom uit een onderwijsfa- milie. En men zegt wel eens van bijvoorbeeld een smid dat het be roep van vader op zoon overgaat, maar bij ons was dat toch ook wel een beetje zo. Niet dat het vast stond, maar de sfeer en de mentali teit werden overheerst door het on derwijs. Bovendien was de rechts positie van onderwijzend personeel toen nog heel sterk". Rijk studeer de in 1972 af en begon te werken aan de katholieke basisschool (toen nog lagere school) De Watermolen in Roosendaal. „Wij waren één van de laatste lichtingen die nog zonder problemen een baan vonden. Ik was afgestudeerd en had meteen werk. Ik heb welgeteld één sollicitatie brief geschreven. En dat was in Roosendaal. Ach, daar was een baan vrij en reizen was je van je studie wel gewend." Maar het vak bleek goed gekozen, ondanks de invloed van de familie, en in februari 1988 stapte Rijk over als adjunct-directeur van de school in Roosendaal naar de Sint-Antho- niusschool in Oud-Vossemeer waar hij directeur werd. Het was een vrij opmerkelijke stap. De Watermolen was een middelgrote school met op het hoogtepunt zo'n 300 leerlingen, terwijl de Sint-Anthoniusschool op het moment dat Rijk er kwam op het dieptepunt van 51 leerlingen zat, „Toch heb ik daar niet zo bij stil gestaan. Ik wilde graag een lei dinggevende functie. Een baan als directeur. En die kans werd me hier geboden", zegt Rijk. „En op heffingsnormen waren er toen nog niet. Dus ik greep die kans met in mijn achterhoofd dat ik wellicht ooit nog eens naar een grotere school zou gaan. Maar niet in de zin dat Oud-Vossemeer slechts een opstapje zou zijn. Het is misschien wel een kleine school, maar wel een schooltje waar wat mogelijk is. Er is een enthousiast team dat ook best te vinden is voor gefundeerde vernieuwingen. En ik ben een on derwijsman, dus ik wil mijn onder wijsei kwijt en dat kan hier." Toch was het wel een hele verande ring, want Rijk kreeg te maken met combinatieklassen. „Twee groepen in één lokaal met één leerkracht. Dat levert toch wel een extra werk druk op. Terwijl je de ene groep iets mondeling aan het uitleggen bent, gaat de andere groep zelfstandig aan het werk", legt de jubilerende directeur uit. „Een combinatieklas heeft voor- en nadelen. De kinderen leren om zelfstandig te werken en kleine problemen op te lossen. En de lagere groep hoort toch bepaalde dingen van de uitleg aan de andere groep, dus ze pikken meer op. Maar aan de andere kant betekent het dat je als leerkracht nauwelijks rust punten hebt. Als je één groep hebt, geef je uitleg en als ze aan het werk gaan, is het klaar en kun je wat an ders gaan doen. Bij een combinatie klas ben je constant bezig met uit leg. En het concentreren is voor sommige leerlingen moeilijker. Bo vendien ben je in een homogene groep meer mondeling bezig en verbale uitingen zijn belangrijk." In de jaren dat de Bergenaar nu in het onderwijs zit, is het lessysteem behoorlijk veranderd. „De school is geen leerfabriek meer en de leer kracht niet alleen maar een lesboer van negen tot vier. Dat strakke klas sikale is verdwenen. Vroeger had je slechte leerlingen en goede leerlin gen. Alles wat boven of onder het maaiveld uitstak, viel af. Je moest voldoen aan het gemiddelde", ver telt Rijk. „Nu denken we niet meer in goede of slechte leerlingen. We werken met ontwikkelingslijnen. ming. En je probeert ze spiegels voor te houden en ze de consequen ties van hun gedrag te laten zien. Daarnaast zoek je naar oorzaken van gedrag." Over de opvoeding van kinderen (ook binnen de school) heeft Rijk een duidelijke mening. „Wat de toekomst betreft, ben ik wat som ber. Veel ouders hanteren de onder handelingstactiek van 'als je nu dit doet, dan...' en dat is volgens mij niet goed. In onderhandelingen winnen kinderen het altijd van de ouders of de leerkrachten", zegt Rijk. „Je moet duidelijk zijn. En vooral ook consequent. Kinderen weten feilloos bij welke leerkracht ze her rie kunnen schoppen. En ook hoe ze ouders tegen elkaar uit moeten spelen. Je bent ouder, letterlijk en figuurlijk. Dat betekent dat jij ver antwoordelijkheid hebt en die ook moet nemen. Dus neem jij besliss ingen voor je kinderen. En die moet je vooral niet te veel uit gaan leg gen. Want daar hebben kinderen geen boodschap aan. Dat klinkt mis schien ouderwets en Spartaans, maar het werkt. En heus, kinderen hebben normen en waarden nodig, ook al zeggen ze van niet. Opvoe den is richting geven. En je ziet dan ook vaak dat het juist kinderen zijn die niet weten waar ze aan toe zijn, die problemen geven. Natuurlijk staat voorop dat je kijkt naar de kinderen en dat je beslissingen neemt die ook werkelijk in het be lang van hen zijn. En niet wat jou het beste uitkomt." Ook in de klas voert Rijk een rede lijk streng bewind. „Ik denk dat de meeste kinderen mij streng vinden. Maar dat is niet erg. Er is er vol gens mij ook niet één die een hekel aan me heeft. Aardig gevonden worden, is echter geen doel voor mij. Ik maak wel duidelijk wat ik van de leerlingen verwacht en ze weten ook wanneer ze iets gewoon moeten doen. En het klinkt gek, maar daar hebben ze dan geen moeite mee. En dat vraagt de nodi ge energie van een leerkracht. Kin deren die afwijkend gedrag verto nen zijn dan ook de energievreters voor een leerkracht. Vroeger hield het op bij het geven van straf. Nu doen we dat ook nog wel, maar je moet zo'n leerling tegelijk wel la ten weten dat je hem mee wilt ne men. Verder wilt gaan. Sommige leerkrachten kunnen dat niet aan. Er zijn er die wel slagen voor de opleiding, maar zakken op school. Daarom is het ook belangrijk om jonge leerkrachten te begeleiden. Maar vaak ontbreekt de tijd daar voor." En tijd is ook in het onderwijs een kostbaar goed. „Je werkt meer dan' die 36 of 40 uren in de week. Zeker als directeur in een kleine school kom je soms tijd tekort. Dan ge beurt het dat je post moet laten lig gen tot later of dat je een vergade ring niet kunt voorbereiden. Want je moet lesgeven, maar je bent ook nog verantwoordelijk voor andere zaken zoals je personeel, het beleid, vergaderingen en onderwijsontwik keling. Wat dat betreft zou ik zelf graag wat minder voor de klas staan en wat meer aan managementtaken doen", zegt Rijk. Om stoom af te blazen heeft hij zelf een grote hobby en dat is het spelen van tenorsaxofoon. „Ik begon met cello en later piano. Maar eigenlijk wilde ik altijd al saxofoon spelen. Dus dat ben ik gaan doen en dat be valt me prima. Ik kan echt sacherij- nig naar boven gaan om te gaan spelen en fluitend weer terug ko men", zegt de jubilaris. „Daarnaast probeer ik ook om de problemen aan de kapstok te hangen als ik naar huis ga. Dat lukt niet altijd. Vooral dingen die je persoonlijk raken, blijven je bij. Opmerkingen van ou ders bijvoorbeeld. Men heeft geen idee wat voor indruk die soms bij een leerkracht achter kunnen laten. Maar meestal kan ik de zaak goed hier laten als ik de deur achter me sluit. Ik zou ook nooit bij mijn werk willen wonen. Ik woon in Bergen op Zoom en dat vind ik pri ma zo. Het helpt om afstand te ne men." Rijk kan niet zeggen of hij tot aan het einde van de rit in Oud-Vosse- meer zal blijven: „Het lijkt me ook wel leuk om een baan op beleid sterrein te hebben. Maar ook het begeleiden van studenten lijkt me mooi. Of het opstarten van een nieuwe school. Ik weet niet of het er ooit van komt. De banen zijn niet zo dik gezaaid. In elk geval ben ik nu hier nog tevreden. En misschien zit ik hier over twaalf jaar nog." Wat mag je redelijkerwijs verwach ten van een leerling van die leef tijd? Zolang dat binnen de marges valt, is het goed en anders moet er ingegrepen worden. Degenen die boven de middenmoot uitsteken, krijgen kunstmest, maar ook diege nen die juist wat achterblijven. Al leen is het een ander soort kunst mest." Toch vindt Rijk dat de ma nier van werken niet in alle opzich ten zo verschillend is als men denkt. „Het lijkt voor de buitenwacht zo dat het vroeger altijd aap-noot-mies was en nu heel anders. Maar toen gaf je als leerkracht ook al extra aandacht aan de 'achterblijvers'. Alleen heette het toen nog geen leerlingvolgsysteem. We hebben het wel veel meer ontwikkeld. En het gedrag van leerkrachten is ook veranderd. De 'pedagogische tic' om je gezag te doen gelden, is weg gevallen. En dat is ook goed. Maar daar zijn andere instrumenten voor teruggekomen. En dat vergt meer tijd en energie van een leerkracht. Daarnaast kwamen er ook steeds meer buitenschoolse activiteiten. We kwamen erachter dat een stuk vorming ook tot de taken van de school behoort. Meer dan alleen maar leren. Je praat met leerlingen soms lang over hun gedrag en over normen en waarden. Dat is vor- Directeur A.J.G. Rijk; streng, maar met oog voor zijn leerlingen. Dat het echtpaar De Groen uit Bra bant de wijk had genomen naar Dordrecht, geeft ook aan dat ze zich niet veilig voelden. In West- Brabant waren 250 jaar geleden de Fransen binnen gevallen met de be doeling om Bergen op Zoom te ver overen. Op 12 juli begon het beleg van de stad en de omringende for ten. De vesting werd uiteindelijk op 16 september ingenomen. Door de be schietingen waarmee dat gepaard ging, werd een flink deel van de binnenstad verwoest. Ook de omge ving had te lijden. Halsteren bij voorbeeld was door de inwoners verlaten. En het kasteel van Wouw diende als hoofdkwartier van de Franse opperbevelhebber; in het dorp kwamen heel wat burgers om. Ongetwijfeld is ook op Tholen iets van de gevechten merkbaar ge weest. Pas bij de vrede van Aken, eind 1748, werd de Franse bezetting van Bergen op Zoom opgeheven. De actie was onderdeel van de Oosten rijkse Successieoorlog, waarbij de troonsopvolging van Karei VI door zijn dochter Maria Theresia door een aantal landen werd betwist. Het beleg en de val van Bergen op Zoom wordt zaterdag officieel her dacht. 's Middags worden zowel op het Ravelijn als bij fort de Roovere - ten noorden van de stad - toeristi sche borden onthuld. Tegelijk wordt een nieuwe wandeling over het fort in gebruik genomen, 's Avonds om acht uur is er een bijeenkomst in de Gertrudiskerk. Daar spreken burgemeester mevr. Van de Berg en dr. -Van Nimwegen van de sectie militaire geschiedenis van de landmacht. Aansluitend brengt het koor Hortus Musicus Re- ligiosus samen met leden van het Gezellentoneel het schouwspel 'De partituur van de adel en de maagd' werken die in de 18e eeuw gecom poneerd zijn naar aanleiding van het beleg, afgewisseld met toneel spel. Op 11 en 18 september zijn er le zingen over de belegering bij de ge schiedkundige kring, terwijl het Bergse gemeentearchief op 13 sep tember een manifestatie organi seert. Dinsdag 16 september is Thomas Roosenboom (auteur van het met de Librisprijs bekroonde 'Gewas sen vlees') de voornaamste gast op een literaire avond in de Hofzaal van het Markiezenhof. Voorafgaand wordt aan de Kloosterstraat, in de Franse Sortie, een herdenkingstekst onthuld. Voor 20 september tenslot te staat een haute-couture gala ge pland. Een studie die dr. Van Nimwegen naar de inzet van het Staatse leger bij de verdediging van Bergen op Zoom heeft gemaakt zal, onder de titel 'Dien fatalen dag', worden uit gegeven als boekenmaandgeschenk bij de Bergse boekenweek in no vember. Werk in natuurmonument. Ook het waterschap mag niet zomaar meer dijkbeheer en -onderhoud ver zorgen. In verband met het natuurmonu ment Oosterschelde buitendijks, is daarvoor vergunning nodig op grond van de natuurbeschermings wet. Gedeputeerde staten hebben op hun beurt daarover eerst advies gevraagd aan de Stuurgroep Ooster schelde. LIJSTENMAKER voor bot eiland Tholen Molenstraat 13, tel./fax: 0166-664041 4695 CK Sint-Maartensdijk Advertentie I.M. Vanaf deze week beperkt de St. An- nalandse veiling het aantal ver koopdagen tot twee: dinsdag en donderdag. De meer geconcentreerde aanvoer leidde dinsdag tot een voor septem ber flinke veiling van 244 ton aard appelen. Het late aardappelras Bintje, dat volop geoogst gaat worden, deed 17 tot 19 cent per kilo. De Eigenheimer met 28 cent en de Bildtstar met 25 cent brengen nog het meest op. Dinsdag 2 september: Doré 11-17, drielingen 10, kriel 25, drielingen 8, kriel 35, Gloria 10-15, bonken 22, drielingen 11-13, kriel 35, Frieslander 10-18, bonken 31-32, Eigenheimer 25-28, Bintje 17-19, bonken 25-31, drielingen 11, kriel 35, Bildtstar 20-25, aanvoer 244 ton. Regionale scholengemeenschap 't Rijks besteedt aan het begin van het nieuwe schooljaar extra aandacht aan de verkeersveiligheid. Veel leerlingen gaan per fiets of brom fiets naar het voortgezet onderwijs. Vaak rijden ze in (grote) groepen. Posters en spandoeken maken de verkeersdeelnemers erop attent dat de jongeren 'weer naar school' gaan. Een groot deel van de leerlin- Alle fracties in de gemeenteraad vinden dat Tholen bij het gemeen tebestuur van Bergen op Zoom aan dacht moet blijven vragen voor de Tholenseweg. Bergen heeft nu een maal een regiofunctie op onder wijsgebied. En een verantwoorde lijkheid ten opzichte van de scho lieren die in die stad naar school gaan, werd maandag betoogd. Da gelijks fietsen honderden Thoolse scholieren langs de drukke weg. De werkgroep Tholenseweg veilig, en kele jaren geleden opgericht met als doel de situatie van de weg te ver beteren, ijvert voor een vrijliggend fietspad langs de weg. Maar de Bergse gemeenteraad heeft onlangs andere prioriteiten gesteld. De werkgroep is daardoor teleurge steld, maar ze dient een goede zaak en moet volhouden, zei burgemees ter Van der Munnik, die zich voor stander toonde van voorzichtige di plomatie. Wethouder Van der Jagt legde de gemeenteraad uit dat Bergen op Zoom, gelet op de ongevalscijfers, andere prioriteiten heeft gesteld. De Tholenseweg zal de komende paar jaar niet aangepakt worden, maar blijft opgenomen in het programma voor 'duurzaam veilig', aldus de wethouder. Overleg zal aan dat standpunt weinig veranderen, maar Van der Jagt beloofde bij de buur gemeente te zullen blijven aandrin gen om iets te ondernemen. Bergen op Zoom heeft richting Tholen naar een financiële bijdrage geïnfor meerd, maar het gemeentebestuur heeft daarvan wat afstand genomen. J. van den Donker (D66) merkte nog op, zelf op een bijeenkomst vóór de gemeenteraadsverkiezingen gehoord te hebben hoe alle Bergse partijen beloofden de Tholenseweg aan te pakken. Bij de stamreeks van David J. van de Velde, vorige week in de Een- drachtbode gepubliceerd, was het onderschrift weggevallen bij de fo to. Afgebeeld was het echtpaar Da vid van de Velde (1848-1924) en Maatje Jannetje Elenbaas (1854- 1932). De foto is omstreeks 1920 gemaakt. Hoewel de meeste stam reeksen die wij publiceren van de hand zijn van gemeentearchivaris J.P.B. Zuurdeeg, was dat met deze niet het geval. De samensteller er van is de heer J.J. van de Velde uit Hoogerheide. I gen neemt het ritme van het vorige schooljaar op. Maar brugklassers verruilen de dagelijkse gang naar een basisschool die vaak in de buurt lag, voor een fietstocht op een an der tijdstip en naar een school die veel verder weg ligt. 't Rijks staat daar dinsdagmorgen omstreeks kwart voor negen uitge breid bij stil. De school heeft daar voor wethouder van onderwijs S. Vermeulen van de gemeente Bergen op Zoom uitgenodigd. Men wil zowel aandacht van de 360 brugklassers voor het verkeer op wekken als die van de verkeersdeel nemers zelf. Ook welke weg en welke ingang je als leerling het beste kunt gebrui ken, komt aan de orde. Zeeland heeft, als eerste provin cie in Nederland, een asfalt bank. Een initiatief van samen werkende aannemingsbedrij ven, bedoeld om teerverontrei- nigd asfalt gecontroleerd in te zamelen en te verwerken voor hergebruik. Sinds een aantal jaren worden in de wegenbouw geen teerhou- dende producten meer gebruikt, maar vroeger gebeurde dat op grote schaal. Hergebruik was niet mogelijk en daardoor ontstonden grote bergen teerhoudend afval, met de dreiging van vervuiling van bodem en grondwater. De wegenbouw heeft inmiddels een methode ontwikkeld om teerverontreinigd asfalt wél op nieuw te gebruiken. Via de provinciale asfaltbanken wil men het afval inzamelen en opslaan in afwachting van ver werking tot producten als brac, emulscement en finfalt. In Zee land kent de asfaltbank twee in- namepunten, in Middelburg en Kloosterzande. Slabbecoornweg 38, 4691 RZ Tholen tel. 0166-603497 Ook op zaterdagochtend geopend van 8.00-12.00 uur Advertentie I.M. Bedrijfsafvalstoffen. Coppens mi lieuservice uit Bergen op Zoom heeft bij gedeputeerde staten van Zeeland toestemming gevraagd om bedrijfsafval uit de gemeente Tho len naar Coppens afvalverwerking in Heerle te mogen brengen. Op grond van de provinciale milieuver ordening zullen g.s. van Noord- Brabant hierover advies uitbrengen aan hun Zeeuwse collega's. Wat het weer betreft, hadden de deelnemers op het tarwestoppelland van J.L. van Gorsel op de hoek van de Hogeweg en de Rijkebuurtseweg in Oud-Vossemeer te maken met re gen bij het trekken van de begin- voor. De uitgezette stokken waar de deelnemers de richting op moeten bepalen, waren door de bui moeilijk zichtbaar. Toch leverde dat geen echte proble men op. Na de bui brak een droge periode aan voor de vijf deelnemers die in drie categorieën om de titel streden: 2-schaar rondgaand (Theo Rijnberg), 2-schaar wentelploeg (Freek Boudeling en Pieter Abra- hamse) en 3-schaar en meerschaar wentelploeg (Gert-Jan Boudeling en Gert-Jan de Jager). Om vier uur begon het weer te re genen, maar toen lag de meeste aar de al om. De bovenste laag van de grond was dankzij de regen van de afgelopen week goed te ploegen. De deelne mers mochten niet dieper dan 20 centimeter ploegen en niet hoger dan 16 centimeter: 18 centimeter was het uitgangspunt. Wie dieper ging, kreeg de rekening gepresen teerd; de harde grond keert niet mooi, zoals dat heet. Daar let de ju ry op, die bestond uit M. van Til- beurgh, M. Stoutjesdijk, L. Bax en J. Deurloo (voorzitter C. de Rijke was afwezig). Elke categorie kent een eigen om te ploegen perceel. Zo leggen de 2- scharige ploegen 20 are om, de 3- scharige 30 are en de 4-scharige 40 are. De kunst van het ploegen is om on der meer de beginvoor goed recht te trekken, de voor recht, schoon en vlak te maken, uniforme sneden te ploegen, de ploeg zodanig in te zet ten en uit te lichten dat er een mooie overgang ontstaat naar het geploegde en dat er bij het aanstor ten van de geer geen lage delen ont staan (waar water in zou kunnen blijven staan). En de eindvoor moet schoon en recht zijn en precies uit komen bij de beginvoor. Van Freek Boudeling is bekend dat hij heel precies ploegt. Veel tijd steekt hij dan ook in het uitzetten. Vaak zet Boudeling zijn tractor stil, stapt uit en meet hoeveel meter hij nog moet ploegen. Aan de hand daarvan bepaalt hij onder andere de stand van zijn ploeg. Het kost minuten, maar Boudeling klaart het kwarwei altijd binnen de voorgeschreven tijd. Voor zijn prestatie kreeg hij 323 punten waarmee hij met kop en schouders boven de rest uitstak. Veel concurrentie had hij niet in zijn categorie. Pieter Abrahamse uit Poortvliet was zijn enige tegenstan der. Maar het verschil was groot. In de eindklassering eindigde Abra hamse als tweede met 288 punten, 35 punten achter de winnaar. Theo Heijboer uit Sint-Annaland was de enige deelnemer met een 2- schaar rondgaand. Hij werd auto matisch kampioen in deze klasse. Heijboer kreeg tijdens de wedstrijd echter te maken met pech: het steunwiel van zijn ploeg brak. Na dat hij dit onderdeel had verwij derd. ploegde hij verder zonder steunwiel en legde met 283 punten beslag op de derde plaats in de al gemene rangschikking. Vierde werd Gert-Jan Boudeling uit Anna Jaco bapolder (neef van Freek) met 245 punten en als vijfde eindigde Gert- Jan de Jager uit Anna Jacobapolder met 221 punten. P. Abrahamse van de ploegcommis sie betreurt het, dat er zo weinig deelnemers zijn. „Het is jammer dat er niet meer be langstelling is vanuit de jeugd die interesse heeft in de landbouw. Theo Heijboer komt alleen uit in zijn klasse. Dan word je wel automatisch kam pioen, maar het is toch voor ieder een spannender als er tien man meedoen." Namens de jury voerde M. Stout jesdijk na afloop het woord. Voor elke ploeger had hij de plus- en minpuntjes op een rijtje gezet. Vol gens Abrahamse kan iedereen daar zijn voordeel mee doen. „Een ge ploegd land, met een goede kering en vlakke ligging van de grond, is essentieel voor de opbrengst van de gewassen van het volgende jaar." Zaterdag doen vijf Tholenaren een gooi naar het Zeeuwse kampioen schap: Freek Boudeling, Pieter Abrahamse, Theo Rijnberg, Gert- Jan Boudeling en Herbert Mol. Op het land van koninklijke maat schappij De Wilhelminapolder in de buurt van de Goese Meren bin den zij de strijd aan met vertegen woordigers uit de andere regio's van de provincie. Freek Boudeling inspecteert zijn ploeg voordat hij een nieuwe vóór trekt. V F

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 7