R. Linden regisseert verkoop
van keukens als bouwpakket
Jammer!
Laatste huis in Klippelstraat
gesloopt voor recreatiewoningen
Zeeuwse wegen nog
steeds niet veilig
Wat is 't êêt ee!
Provincie vormt reserve
voor bodemsanering
Horecagroothandel
Goedegebuure verkocht
Poortvlietenaar veertig jaar werkzaam bij Bruynzeel
Architect Tom Moerland buigt zich over plan Suzannapolder
Doré keldert
naar vier cent
Donderdag 21 augustus 1997
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
Bijna vijftien was R. Lin
den toen hij aan de slag
ging bij Bruynzeel in
Zaandam. Veertig jaar la
ter werkt hij nog altijd bij
het concern, maar dan in
Bergen op Zoom. Klom op
van controleur tot ver
koopleider. „Intern promo
tiebeleid is echt een stuk
bedrijfscultuur bij Bruyn
zeel", zegt Linden, die al
weer 23 jaar naar tevre
denheid in Poortvliet
woont.
Keukenbladen
Bouwpakketten
Watersport
VVD praat over
mest en varkens
Vrijdags en zaterdags
GEOPEND
Politiek gedicht
Expositie over
P. van Straaten
Motorrijder met
186 km per uur
over Broekseweg
Het karaktistieke witte huisje onder aan de havendijk in
Sint-Annaland (de laatste woning in de Klippelstraat) is
afgebroken door het plaatselijke slopersbedrijf Jeroense.
De andere huizen in de Klippelstraat sneuvelden al jaren
eerder om plaats te maken voor recreatiewoningen in de
Suzannapolder, maar dat plan wil nog niet vlotten.
Onderneming verdwijnt uit St. Annaland
Horecagroothandel Goedegebuure uit St. Annaland is
overgenomen door Horesca Até van de familie Timmer
mans uit Raamsdonksveer. Daardoor verliest St. Anna
land een bedrijf; het huurpand aan de Bronsgeestweg,
eigendom van de Rijnberg Groep uit Goes, komt per 1
oktober leeg te staan.
Nieuwe normen
Relatief meeste slachtoffers van Nederland
Het gaat nog steeds niet goed met de verkeersveiligheid
in Zeeland. Vergeleken naar inwonertal is het relatief de
onveiligste provincie van het hele land. Binnen Zeeland
gaat het met het aantal ongevallen ook niet de goede
kant op. Het aantal doden en gewonden als gevolg van
verkeersongevallen blijft in Noord-Zeeland stijgen en is
relatief gezien zelfs het hoogst van de hele provincie.
Dat blijkt uit de jaarcijfers van het regionaal orgaan ver
keersveiligheid Zeeland (ROVZ).
Hele klus
Bekeuringen
Laatste PIT-collecte
De geboren Haarlemmer toog van
de mulo naar de schaverij van het
bedrijf - waar kozijnen e.d. ge
maakt werden - en werkte daar
twee jaar bij de productievoort
gangscontrole. „Stompzinnig werk
eigenlijk, maar het hoorde erbij. Er
moest geteld worden wat er uit de
machines kwam", aldus Linden.
Hij stapte over naar de afdeling
keukens en kwam, na een korte pe
riode in de fabriek, terecht op de
planning.
Dertig jaar geleden besloot de lei
ding van het concern om, onder
meer op economische gronden, een
belangrijk deel van de onderneming
te verkassen naar het zuiden. Een
flink aantal Noord-Hollanders ver
huisde met het bedrijf mee naar
Bergen op Zoom. Zo ook Linden,
die in de nieuwe vestiging chef
planning en werkvoorbereiding
werd. Een echte binding met Haar
lem of de Zaanstreek had hij niet.
„Dat zat in .de familie. Broers van
mij zijn naar Groningen, Emmen en
Doetinchem getrokken. In zijn al
gemeenheid keken we waar er werk
was", zegt Linden.
Nu hij ouder is, zou hij meer moei
te hebben met veranderen van leef
omgeving. Toch speelde hij een jaar
of drie geleden nog serieus met de
gedachte om terug naar Zaandam te
gaan, waar hij op dat moment
werkte. De Brabantse herkomst van
zijn vrouw weerhield hem er uitein
delijk van. „Bovendien woont onze
dochter in Poortvliet." Linden
kwam in het dorp terecht nadat een
Thoolse collega hem had aangera
den er eens rond te kijken. Daarbij
viel zijn oog op de voormalige
smederij in de Langestraat in Poort-
Verkoopleider R. Linden uit Poortvliet werkt al veertig jaar bij Bruynzeel.
vliet. „Midden in het dorp, het is er
zalig wonen."
Zoals veel grote concerns bestaat
ook Bruynzeel keukens en kasten
uit meerdere ondernemingen. Eén
daarvan is Befas keukens en badka
mers, die zich hoofdzakelijk toelegt
op de doe-het-zelf markt. Halver
wege de jaren tachtig was Linden
één van de mensen die meewerkte
aan de oprichting van deze Bruyn-
zeel-dochter. Maar een jaar of vijf
geleden werd hem gevraagd in
Zaandam een nieuwe fabriek voor
keukenbladen op te zetten. „Dat
was een heel mooi project. We heb
ben daar een multiplexfabriek. On
der meer door de veranderde maat
schappelijke inzichten over het ge
bruik van tropisch hardhout is er
gezocht naar aanvullende activitei
ten. Een leegstaande hal bood ruim
te voor iets nieuws. In feite hebben
we de werkzaamheden van toeleve
ranciers naar ons toegetrokken door
zelf keukenbladen te gaan maken.
Multitop is nu een erg succesvolle
onderneming." Bruynzeel heeft van
oudsher veel dingen zelf in de hand
willen hebben, aldus Linden. Zo
had het bedrijf eigen wouden - ze
werden plantages genoemd - voor
de houtproductie.
Toen Lindens taak in Zaandam er
op zat, kwam hij terug naar Bruyn
zeel Bergen op Zoom en werd daar
productieleider voor de professio
nele markt. In die functie had de
Poortvlietenaar te maken met pro
ducten voor nieuwbouwprojecten,
renovaties en de doe-het-zelf markt.
Dat laatste onderdeel is in feite
waar Linden zich de laatste jaren
mee bezig houdt: keukens en bad
kamers in bouwpakketten. „Ik re
gisseer de verkoopactiviteiten",
omschrijft hij zijn baan. De com
merciële poot van het bedrijf telt
acht medewerkers. Wanneer hele
grote klanten in het geding zijn, be
moeit de Poortvlietenaar zich er
persoonlijk mee. „Klanten waar
omzetten van vele miljoenen ge
haald kunnen worden, zijn er niet
zoveel. Die moet je met de nodige
egards behandelen en zorgen dat je
hun wensen vertaalt naar je pro
duct", meent Linden.
Hij werkt in een steeds groeiend
bedrijf, dat zich naast Nederland
ook richt op de Belgische markt. En
de toekomst biedt perspectief, want
Linden verwacht dat op termijn de
verplichting verdwijnt om nieuw
bouwwoningen met keukenblok op
te leveren. Dat betekent dat mensen
zelf een keuken gaan zoeken. „Niet
iedereen komt dan naar een keu
kencentrum zoals Bruynzeel dat
hier heeft. Ook bouwmarkten zul
len in beeld zijn." Een sector dus
waar de introductie van de bouw
pakketten mogelijkheden biedt.
Terugkijkend stelt Linden vast, dat
de veertig jaren ongemerkt voorbij
zijn gegaan. „Ik ben vooral de laat
ste vijftien jaar redelijk actief bezig
geweest, heb een hele hoop leuke
dingen mogen doen." De mogelijk
heden die hem geboden werden,
maakten dat hij nooit naar een an
dere baas heeft uitgezien. En nog
altijd heeft de Poortvlietenaar ple
zier in zijn werk. In de vut kan hij
nog niet. Van één kant vindt hij dat
een beetje jammer, want hij heeft
nogal wat hobby's. „Ik ben een fer
vent watersporter, heb een boot lig
gen in de jachthaven van Stavenis-
se."
Morgen wordt het jubileum in het
bedrijf gevierd. Linden en zijn
vrouw worden thuis opgehaald en
ontvangen door Bruynzeel-direc-
teur Vroom. Aansluitend wordt een
receptie aangeboden.
Dat was 't opschrift van 't hedichje in 1995 over d'itte.
Ma noe a me wêê mee zukke oahe tempereturen zitte
kü je 't beter betitele as 'n hittegolf. Want dat is 't inderdaed.
Oewel 't oalerèrgste helukkeg wêê war overhaet.
De voorehe daehen kwam de termometer boven de derteg hraeden.
Dat val vd méns in dier bienae nie te draehe.
Vd deheene die nie mêê oeve te wèrke haet 't wé tot iertoe,
ma om te kombeine in petoaten te botte, da 's aest nie te doe.
Allêên op 't land is daerom nie vee zwêêt helaete,
dae kan 't persenêêl in zieken- in bejaerd'uuzen oak over mee praete.
Ak oales op most noeme wat a zo 'n oahe temperetuur teweehe briengt
dan konne ze bie d' Eendrachtbode d'r nog wè 'n blad biedrukke dienk.
Vd vekansiehangers nae 't buutenland viel 't nog wè 's teehen,
daer odde sommehe nog a 's te kampe mee onwêêr in vee reehen.
't Spreekwoord 'óóst west, tuus best'was dan wè op z'n plekke.
In noe hae 'k ier vanweehe de wèrmte) ma 'n punt achter zette.
Want belangriek nieuws is t'r noe nie om deu te he eve.
Da Staevenisse an 't opknappen is, 'ka êêrder heschreeve.
Dus stop 'k 'r wêê mee vö deeze kêêr.
At 'r iets bezonders is, dan oare julder 't bie l. in w. wè wêêr.
L.M. Hendrikse-Everaers, Stavenisse.
Stemmen
van lezers
Toen vorige week het karakteristieke
witte huisje aan de Klippelstraat in
Sint-Annaland werd gesloopt, kreeg
ik het gevoel over me van: 'Ach, wat
jammer. Weer een stukje oud Sint-
Annaland weg. Verleden tijd, over,
platgewalst, weg ermee!' Wanneer ik
met de fiets over de haven rijd - en
dat is heel vaak - vind ik dit altijd
zo'n mooi oud stukje van ons dorp;
het witte huisje (het laatste van de ve
le die er hebben gestaan), weiland,
hooiland, de achterkanten van de hui
zen aan de Suzannaweg, de molen
enzovoort. Gelukkig heb ik alles nog
in de oude toestand op de foto staan,
want dit zal spijtig genoeg wel veran
deren. Echter, wat komt er voor te
rug? Het zullen wel vakantiehuisjes
worden. Hebben we nog niet genoeg
recreatie in ons dorp? Een camping,
een grote jachthaven, dat zou toch ge
noeg moeten zijn. Moet dit nu zono
dig ook nog volgebouwd worden?
Maar ja, als je er zo over denkt, dan
ben je ouderwets en ga je niet met je
tijd mee. Zo is het toch? Nou, laat mij
dan maar ouderwets zijn! Toch hoor
de ik bij het slopen nogal wat opmer
kingen. Zelfs van mensen van cam
ping en jachthaven: 'Wat zonde',
'Wat jammer' en 'Eeuwig zonde'.
Wonderlijk vond ik dat.
Misschien zijn er nog wel meer men
sen die er zo over denken. Ach, jam
mer genoeg is het toch niet tegen te
hoeden. Want de projectontwikke
laars (wolven in schaapskleren) lig
gen al jaren op de loer! Die krijgen
toch alles gedaan! Straks kent men
zijn eigen dorp niet meer. Tenmin
ste... straks? Dat is nu al aan de orde.
Nogmaals: jammer! Dat wilde ik zo
maar even kwijt!
M.L. van Winkelen
Tuinstraat 26, Sint-Annaland.
De VVD wijdt op donderdag 4 sep
tember een thema-avond aan het
mestbeleid. Het Thoolse statenlid
mevr. H.A. Polderman-Martin, een
vertegenwoordiger van de land
bouw en een namens de natuuror
ganisaties zullen hun standpunten
naar voren brengen ten aanzien van
het beleid dat momenteel gevoerd
wordt. Nauw aan het mestbeleid
verbonden is de problematiek van
de vestiging van grote Brabantse
varkensmesters in Tholen. Iedereen
is welkom om deze avond met de
sprekers en de VVD-bestuurders
van gedachten te wisselen. De bij
eenkomst wordt gehouden in café
Havenzicht te Sint-Annaland en be
gint om half negen.
De
gerenommeerde
LIJSTENMAKER
reeowEw voorliet
ustwerk eiland Tholen
Molenstraat 13,
tel./fax: 0166-664041
4695 CK
Sint-Maartensdijk
Advertentie I.M.
Blik niet apart. Er komt geen sys
teem voor gescheiden inzameling
van blik in midden- en noord-Zee
land. Het kost meer dan het afvoe
ren van blik met het restafval; per
blikbak zou jaarlijks 100 gulden
toegelegd moeten worden. Daarom
is, volgens het Olaz, het draagvlaak
voor de gescheiden blikinzameling
te klein. Slechts vier Zeeuwse ge
meenten hechten meer aan het mi
lieubelang dan aan het financiële
nadeel en zullen blik gescheiden
blijven inzamelen.
Stemmen
van lezers
Door niemand daartoe gedwongen,
maar in mijzelf daarvan overtuigd,
wil ik oprecht mijn schuld beken
nen over de onbedachtzaamheid en
negatieve uitlatingen ten aanzien
van de kerk(en) in het politiek ge
dicht dat werd geplaatst in de Een
drachtbode van 17 juli jongstleden.
De dienst des HEEREN is en blijft
toch een liefdedienst tot behoud
van mensen en onze ontrouw tegen
over een goeddoend God kan dat
niet teniet doen. Hij weet raad voor
mensen die niet meer weten hoe het
verder moet. Daartoe is in Zijn
woord geschreven: „Niet door
kracht, noch door geweld, maar
door mijn geest zal het geschieden,
zegt de HEERE der heirscharen."
D.K. Bruijnzeel, W. van Beierenstraat 6
Oud-Vossemeer.
In het Markiezenhof te Bergen op
Zoom wordt van 4 oktober tot en
met 10 januari een overzichtsten
toonstelling gehouden van het werk
van de bekende tekenaar en car
toonist Peter van Straaten. De nu
62-jarige Van Straaten debuteerde
in 1958 bij Het Parool waar hij
rechtbanktekeningen en illustraties
bij sfeerreportages maakte. In 1965
begon hij voor dezelfde krant we1
kelijks een actuele grap te tekenen.
Die grappen kregen steeds meer de
vorm van een strip en van 1970 tot
1987 verscheen dan ook de popu
laire strip Vader Zoon. Momen
teel maakt Van Straaten voor Vrij
Nederland 'Agnes' en verder bracht
hij twee boeken met erotische teke
ningen uit en tekent hij wekelijks
een politieke prent voor Vrij Neder
land.
De provincie gaat een reserve op
bouwen voor gevallen van bodem
sanering. Normaliter worden de
kosten van dergelijke operaties ver
haald op de veroorzaker, maar wan
neer deze niet te achterhalen is
draait de overheid ervoor op. In die
gevallen wordt van de provincie
een bijdrage verlangd van 2,5% van
de kosten; de gemeente betaalt
7,5% en een drempelbedrag, het
rijk 90%. Er wordt onderscheid ge
maakt in kleine gevallen - tot tien
miljoen gulden - en grote gevallen.
In de begroting heeft de provincie
jaarlijks 135.000 gulden opgeno
men voor kleine saneringsgevallen.
Bovendien werd via het provincie
fonds 250.000 gulden ontvangen
voor bodemsanering op in gebruik
zijnde bedrijventerreinen. Op die
manier is momenteel 554.793 gul
den voor bodemsanering gereser
veerd. Dat bedrag zou in de nieuwe
reservepot gestopt moeten worden,
die verder gevoed moet worden met
de niet bestede gedeelten van de
jaarlijkse rijksuitkering en de be
grotingspost. De reserve zou maxi
maal een miljoen gulden groot
moeten zijn. Op dit moment zijn al
twee grote saneringsgevallen be
kend: terreinen van voormalige gas
fabrieken in Zierikzee en Hulst. Sa
nering daarvan vergt respectievelijk
19 en 20 miljoen gulden. Dat bete
kent een provinciale bijdrage van
975.000 gulden. De kosten van sa
nering van het Scheldeterrein in
Vlissingen zijn nog niet bekend,
maar zullen waarschijnlijk de tien
miljoen eveneens overschrijden.
De politie flitste zondag tijdens-een
radarcontrole een snelheidsduivel
op de Broekseweg bij Oud-Vosse-
meer. Van tien uur tot half één post
ten de agenten hier om te controle
ren op snelheid. Er mag op de
Broekseweg 80 km per uur gereden
worden. Van de 365 voertuigen die
voorbij kwamen, reden er 74 (ruim
20 procent!) te hard. De bewuste
snelheidsduivel, een motorrijder,
had het record met 186 km per uur.
Van half twee tot h^lf vier stond de
radarwagen op de Oud-Vossemeer-
sedijk. Ook daar mag maximaal 80
km per uur gereden worden. Er pas
seerden 295 voertuigen en daarvan
reden er 39 (meer dan 13 procent)
te hard. De hoogst gemeten snel
heid was hier 123 km per uur.
De gemeente Tholen is inmiddels
met de derde gegadigde in zee ge
gaan. Van Nierop, die het project de
Oesterbaai in Wemeldinge heeft
ontwikkeld, haakte af en vervol
gens ook architect Rob Ligteringen.
De derde gegadigde is een Thoolse
architect, Tom Moerland, die er als
oud-Sint-Annalander een eer in
Stelt om de Suzannapolder aan te
kleden. Hij doet dat in samenwer
king met projectontwikkelaar Huy-
zer.
Er is al een gesprek met de ge
meente geweest. „Men krijgt be
perkt de tijd om plannen te ontwik
kelen, want er staan nog twee ge
gadigden in de rij", zegt wethouder
J. Versluys van recreatie.
Ligteringen heeft dan wel afge
haakt voor de Suzannapolder, maar
hij is nog wel bezig met het water
front in St. Annaland: het ombou
wen van de huidige graansilo van
de CZAV tot een appartementenge
bouw met zicht op de jachthaven en
de Krabbenkreek.
„We hebben daar regelmatig con
tact over met Ligteringen", zegt
Versluys. Eén van de knelpunten is
echter, dat de CZAV in het buiten
gebied wil bouwen, bijvoorbeeld
aan de Broekseweg, goed bereik
baar voor de graantelers op Tholen
en Sint-Philipsland. „Wij voeren
echter ook nog een planologisch
beleid", zegt Versluys. „De CZAV
hoort thuis op een bedrijventerrein
en St. Annaland of Oud-Vossemeer
is dan een goede plaats." Ligterin
gen is ook nog bezig met het water
front in Tholen. Het zijn allemaal
projecten die een lange adem ver
gen, zoals ook het plan Wulpdal bij
Gorishoek.
Dat is het oudste recreatieproject
dat nog steeds op het verlanglijstje
van de gemeente staat.
De grond is eigendom van het
Nieuw-Vossemeerse bouwbedrijf
Uijtdewilligen. „Men is er nog
steeds mee bezig", zegt wethouder
Versluys.
„Het probleem hier is dat aan de
bouw van de recreatiewoningen de
verplichting vastzit dat er elk-weer-
voorzieningen verwezenlijkt moe
ten worden."
Het laatste huis in de Klippelstraat te St. Annaland is gesloopt. In de Suzannapolder moeten recreatiewoningen komen, waarmee inmiddels
de derde projectontwikkelaar bezig is.
„Aan de ene kant is het een opluch
ting, maar aan de andere kant laat
zoiets een wrange bijsmaak ach
ter", zegt G.C. Goedegebuure. Na
jarenlang vertegenwoordiger te zijn
geweest in de branche, begon hij
negen jaar geleden met een eigen
horecagroothandel. „Het liep als
een trein. Cafetaria's, restaurants,
sportkantines, bejaardentehuizen in
heel Zeeland en West-Brabant
voorzagen we van snacks en derge
lijke. De omzetgroei was gigan
tisch. Van heinde en verre belden ze
en we komen zelfs in Hoek van
Holland."
Toch was Goedegebuure al langer
op zoek naar een koper. „De nieu
we normen van de keuringsdienst
van waren zijn namelijk zodanig
aangescherpt, dat we twee nieuwe
vrachtwagens (met vries- en koelaf-
delingen) moesten kopen om eraan
te kunnen voldoen. Dat is echter
een investering van een half mil
joen gulden. Wanneer ik 30 was ge
weest, had ik dat gedaan, maar als
je 61 bent, doe je dat niet meer. Bo
vendien waren we er nog niet met
twee nieuwe wagens. Ook in het
pand moesten voorzieningen ge
troffen worden omdat je voor de
koeling geen freon meer mag ge
bruiken. Daarnaast zie je in de
branche een verdergaande schaal
vergroting en grotere concurrentie.
Mijn twee zoons, die in hun vrije
tijd altijd bijsprongen bij de distri
butie en administratie, voelden er -
gezien al die ontwikkelingen - niet
voor om hun goede baan op te ge
ven."
Goedegebuure had bijna acht ge
gadigden voor de overname, maar
met het familiebedrijf Timmermans
uit Raamsdonksveer, dat 30 mensen
in dienst heeft, werden tot tevreden
heid zaken gedaan. Chauffeur Mar
co van Herpen is overgegaan naar
de nieuwe onderneming, die Rolant
Walpot uit Sint- Philipsland als
chauffeur voor de tweede wagen
heeft aangenomen. Goedegebuure
sr. blijft tot december 1998 nog
twintig uren per week in dienst van
Horesca Até. De distributie van
snacks op Tholen en Sint- Philips
land zal na 1 oktober vanuit Raams
donksveer plaatsvinden.
Vorig jaar vonden 41 mensen de
dood bij ongelukken op Zeeuwse
wegen. Dat is een daling ten op
zichte van 1995, maar dat was met
46 verkeersdoden dan ook een uit
schieter. De daling is overigens ge
heel te danken aan de regio de Be-
velanden waar het aantal dodelijke
verkeersslachtoffers daalde met
ruim 61 procent. In Noord-Zeeland
(gemeenten Schouwen-Duiveland
en Tholen), Walcheren en Zeeuws-
Vlaanderen was er een ruime stij
ging. Vooral Noord-Zeeland steeg
relatief fors. In '96 vielen er 25 do
den per 100.000 inwoners (in Zee
land 11 en landelijk 8).
Hetzelfde geldt voor het aantal
mensen dat in het ziekenhuis be
landde als gevolg van een verkeers
ongeval. Dat kwam voor Noord-
Zeeland op 129 per 100.000 inwo
ners uit. Ter vergelijking: het
Zeeuws gemiddelde is 101 gewon
den per 100.000 inwoners en lande
lijk zijn dat er 77. Het ROVZ vreest
dat het doel dat in het jaar 2000 be
reikt moet zijn (een kwart minder
verkeersslachtoffers ten opzichte
van 1986) niet gehaald gaat wor
den. Sinds 1986 verloopt het aantal
verkeersslachtoffers niet via de da
lende lijn die het ROVZ wil zien.
Behalve in '87 zat Zeeland elk jaar
nog boven het streefgetal. De laat
ste twee jaar zelfs weer meer dan
voorgaande jaren. Dat komt vooral
door het grote aantal lichtgewon
den. Het terugdringen van het aan
tal dodelijke verkeersslachtoffers
verloopt redelijk goed. En met 41
zat men vorig jaar onder het streef
getal. Voor het jaar 2000 streeft
men naar niet meer dan 40 doden in
het verkeer en voor 2010 naar nog
maar 26.
Ook het aantal gewonden dat naar
het ziekenhuis moet worden ver
voerd, blijft de laatste jaren onder
de streefwaarde. Er vielen 371
zwaargewonden, terwijl dat er in
2000 nog maximaal 341 mogen
zijn. Maar wat de lichtgewonden
betreft, loopt de ontwikkeling sterk
achter bij het streefgetal van het
ROVZ. Met 648 gewonden wordt
het een hele klus om over drie jaar
op het gewenste getal van 453 of
minder uit te komen. En bekeken
naar inwonertal, is Zeeland hele
maal geen veilige provincie. Ster
ker nog, met 11 doden en 101
zwaargewonden per 100.000 inwo
ners is de provincie het onveiligste
van heel Nederland. Het ROVZ wil
dan ook extra aandacht voor de ver
keersveiligheid en hoopt dat het
landelijke project 'duurzaam veilig'
waarvoor de overheid de komende
drie jaar 200 miljoen beschikbaar
stelt, snel van start gaat. Het project
behelst onder meer de invoering
van een snelheidslimiet van 30 km
binnen de bebouwde kom en 60 km
op de plattelandswegen.
Het aantal bekeuringen dat de
Zeeuwse politie vorig jaar uit
schreef wegens het rijden onder in
vloed steeg met vier procent. Het
aantal mensen dat hiervoor een
boete kreeg (tot 0,8 promille), steeg
van 247 naar 282 en zwaardere za
ken (meer dan 0,8 promille) waren
er 613 (tegen 590 in 1995). Ook
snelheidsovertreders werden er aan
zienlijk meer op de bon gezet. De
grootste stijging (27 procent) vond
plaats op de autowegen en 80-kilo-
meterwegen. Daar werden 30.032
snelheidsovertreders op de bon ge
zet. Binnen de bebouwde kom
steeg het aantal mensen dat wegens
te hard rijden werd bekeurd tot
29.501 (plus 19 procent). Op de
snelwegen werden 149 hardrijders
beboet, dertien procent meer dan in
'95. Alleen bij bijzondere situaties
(werk aan de weg bijvoorbeeld)
werden er 3627 overtredingen ge
constateerd en dat is een kwart
minder dan het jaar ervoor.
Een grote klapper bleek de autogor
delcampagne. In 1996 werden er
2785 mensen bekeurd wegens het
niet dragen van de gordel. Dat is
een stijging van veertig procent.
Juist minder boetes werden uitge
deeld voor het niet dragen van de
bromfietshelm (1479) en het rijden
door rood licht (2959).
In de week van 1 tot en met 6 sep
tember wordt voor de vijftigste en
laatste keer huis-aan-huis de PIT-
collecte gehouden. Het PIT wil het
geestelijk welzijn van militairen die
uitgezonden worden op vredesmis
sies geestelijk ondersteunen. Sinds
1947 wordt daarvoor jaarlijks ge
collecteerd. Maar de stichting Col-
lectenplan die bepaalt wie er wan
neer mag collecteren, stelt als voor
waarde dat een landelijk collecte
rende instelling minimaal 1,1 mil
joen gulden moet ophalen. Het PIT
heeft daarvoor te weinig collectan
ten en daarom mag de organisatie
na dit jaar niet meer huis-aan-huis
collecteren. Het PIT zet zijn activi
teiten echter wel voort. Men kan
zich als begunstiger aanmelden en
men krijgt dan voortaan jaarlijks
een acceptgiro thuisgestuurd met
het verzoek om een bijdrage. Om
de giften en acceptgiro's dit jaar
nog op te halen, is de PIT nog op
zoek naar collectanten. Men kan
zich hiervoor aanmelden bij mevr.
W. Elenbaas-Krijger in Poortvliet
tel. 0166-612707.
Het gaat niet best met de prijzen
voor Dorés. Op de veiling in Sint-
Annaland schommelden de prijzen
woensdag tussen de vier en veertien
cent. De rassen Gloria en Frieslan-
der bleven redelijk stabiel. De Ei
genheimer en Bildtstar stegen dins
dag een cent, maar vielen woens
dag weer een eind naar beneden.
De aanvoer steeg licht.
Woensdag 20 augustus: Doré 4-
14, bonken 5, drielingen 8, kriel 30;
Première 13-15; Gloria 11-13, bon
ken 18-21, drielingen 8-11, kriel
55; Frieslander 11-15, bonken 27-
32; Berber drielingen 8; Eigenhei
mer 22, kriel 16; Bildtstar 18-24,
drielingen 10, kriel 15; Ambiance
15, drielingen 10, kriel 20. Aanvoer
198 ton.
Dinsdag 19 augustus: Doré 10-16,
drielingen 8, kriel 25; Première
10, kriel 50; Gloria 11-14, bonken
18-22, drielingen 9, kriel 55;
Frieslander 13-16, bonken 30,
drielingen 12, kriel 51; Eigenhei
mer 25-27; Bildtstar 22-24;
Koopmans Blauwe 25. Aanvoer
179 ton.