R. Linden regisseert verkoop van keukens als bouwpakket Jammer! Laatste huis in Klippelstraat gesloopt voor recreatiewoningen Zeeuwse wegen nog steeds niet veilig Wat is 't êêt ee! Provincie vormt reserve voor bodemsanering Horecagroothandel Goedegebuure verkocht Poortvlietenaar veertig jaar werkzaam bij Bruynzeel Architect Tom Moerland buigt zich over plan Suzannapolder Doré keldert naar vier cent Donderdag 21 augustus 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 Bijna vijftien was R. Lin den toen hij aan de slag ging bij Bruynzeel in Zaandam. Veertig jaar la ter werkt hij nog altijd bij het concern, maar dan in Bergen op Zoom. Klom op van controleur tot ver koopleider. „Intern promo tiebeleid is echt een stuk bedrijfscultuur bij Bruyn zeel", zegt Linden, die al weer 23 jaar naar tevre denheid in Poortvliet woont. Keukenbladen Bouwpakketten Watersport VVD praat over mest en varkens Vrijdags en zaterdags GEOPEND Politiek gedicht Expositie over P. van Straaten Motorrijder met 186 km per uur over Broekseweg Het karaktistieke witte huisje onder aan de havendijk in Sint-Annaland (de laatste woning in de Klippelstraat) is afgebroken door het plaatselijke slopersbedrijf Jeroense. De andere huizen in de Klippelstraat sneuvelden al jaren eerder om plaats te maken voor recreatiewoningen in de Suzannapolder, maar dat plan wil nog niet vlotten. Onderneming verdwijnt uit St. Annaland Horecagroothandel Goedegebuure uit St. Annaland is overgenomen door Horesca Até van de familie Timmer mans uit Raamsdonksveer. Daardoor verliest St. Anna land een bedrijf; het huurpand aan de Bronsgeestweg, eigendom van de Rijnberg Groep uit Goes, komt per 1 oktober leeg te staan. Nieuwe normen Relatief meeste slachtoffers van Nederland Het gaat nog steeds niet goed met de verkeersveiligheid in Zeeland. Vergeleken naar inwonertal is het relatief de onveiligste provincie van het hele land. Binnen Zeeland gaat het met het aantal ongevallen ook niet de goede kant op. Het aantal doden en gewonden als gevolg van verkeersongevallen blijft in Noord-Zeeland stijgen en is relatief gezien zelfs het hoogst van de hele provincie. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het regionaal orgaan ver keersveiligheid Zeeland (ROVZ). Hele klus Bekeuringen Laatste PIT-collecte De geboren Haarlemmer toog van de mulo naar de schaverij van het bedrijf - waar kozijnen e.d. ge maakt werden - en werkte daar twee jaar bij de productievoort gangscontrole. „Stompzinnig werk eigenlijk, maar het hoorde erbij. Er moest geteld worden wat er uit de machines kwam", aldus Linden. Hij stapte over naar de afdeling keukens en kwam, na een korte pe riode in de fabriek, terecht op de planning. Dertig jaar geleden besloot de lei ding van het concern om, onder meer op economische gronden, een belangrijk deel van de onderneming te verkassen naar het zuiden. Een flink aantal Noord-Hollanders ver huisde met het bedrijf mee naar Bergen op Zoom. Zo ook Linden, die in de nieuwe vestiging chef planning en werkvoorbereiding werd. Een echte binding met Haar lem of de Zaanstreek had hij niet. „Dat zat in .de familie. Broers van mij zijn naar Groningen, Emmen en Doetinchem getrokken. In zijn al gemeenheid keken we waar er werk was", zegt Linden. Nu hij ouder is, zou hij meer moei te hebben met veranderen van leef omgeving. Toch speelde hij een jaar of drie geleden nog serieus met de gedachte om terug naar Zaandam te gaan, waar hij op dat moment werkte. De Brabantse herkomst van zijn vrouw weerhield hem er uitein delijk van. „Bovendien woont onze dochter in Poortvliet." Linden kwam in het dorp terecht nadat een Thoolse collega hem had aangera den er eens rond te kijken. Daarbij viel zijn oog op de voormalige smederij in de Langestraat in Poort- Verkoopleider R. Linden uit Poortvliet werkt al veertig jaar bij Bruynzeel. vliet. „Midden in het dorp, het is er zalig wonen." Zoals veel grote concerns bestaat ook Bruynzeel keukens en kasten uit meerdere ondernemingen. Eén daarvan is Befas keukens en badka mers, die zich hoofdzakelijk toelegt op de doe-het-zelf markt. Halver wege de jaren tachtig was Linden één van de mensen die meewerkte aan de oprichting van deze Bruyn- zeel-dochter. Maar een jaar of vijf geleden werd hem gevraagd in Zaandam een nieuwe fabriek voor keukenbladen op te zetten. „Dat was een heel mooi project. We heb ben daar een multiplexfabriek. On der meer door de veranderde maat schappelijke inzichten over het ge bruik van tropisch hardhout is er gezocht naar aanvullende activitei ten. Een leegstaande hal bood ruim te voor iets nieuws. In feite hebben we de werkzaamheden van toeleve ranciers naar ons toegetrokken door zelf keukenbladen te gaan maken. Multitop is nu een erg succesvolle onderneming." Bruynzeel heeft van oudsher veel dingen zelf in de hand willen hebben, aldus Linden. Zo had het bedrijf eigen wouden - ze werden plantages genoemd - voor de houtproductie. Toen Lindens taak in Zaandam er op zat, kwam hij terug naar Bruyn zeel Bergen op Zoom en werd daar productieleider voor de professio nele markt. In die functie had de Poortvlietenaar te maken met pro ducten voor nieuwbouwprojecten, renovaties en de doe-het-zelf markt. Dat laatste onderdeel is in feite waar Linden zich de laatste jaren mee bezig houdt: keukens en bad kamers in bouwpakketten. „Ik re gisseer de verkoopactiviteiten", omschrijft hij zijn baan. De com merciële poot van het bedrijf telt acht medewerkers. Wanneer hele grote klanten in het geding zijn, be moeit de Poortvlietenaar zich er persoonlijk mee. „Klanten waar omzetten van vele miljoenen ge haald kunnen worden, zijn er niet zoveel. Die moet je met de nodige egards behandelen en zorgen dat je hun wensen vertaalt naar je pro duct", meent Linden. Hij werkt in een steeds groeiend bedrijf, dat zich naast Nederland ook richt op de Belgische markt. En de toekomst biedt perspectief, want Linden verwacht dat op termijn de verplichting verdwijnt om nieuw bouwwoningen met keukenblok op te leveren. Dat betekent dat mensen zelf een keuken gaan zoeken. „Niet iedereen komt dan naar een keu kencentrum zoals Bruynzeel dat hier heeft. Ook bouwmarkten zul len in beeld zijn." Een sector dus waar de introductie van de bouw pakketten mogelijkheden biedt. Terugkijkend stelt Linden vast, dat de veertig jaren ongemerkt voorbij zijn gegaan. „Ik ben vooral de laat ste vijftien jaar redelijk actief bezig geweest, heb een hele hoop leuke dingen mogen doen." De mogelijk heden die hem geboden werden, maakten dat hij nooit naar een an dere baas heeft uitgezien. En nog altijd heeft de Poortvlietenaar ple zier in zijn werk. In de vut kan hij nog niet. Van één kant vindt hij dat een beetje jammer, want hij heeft nogal wat hobby's. „Ik ben een fer vent watersporter, heb een boot lig gen in de jachthaven van Stavenis- se." Morgen wordt het jubileum in het bedrijf gevierd. Linden en zijn vrouw worden thuis opgehaald en ontvangen door Bruynzeel-direc- teur Vroom. Aansluitend wordt een receptie aangeboden. Dat was 't opschrift van 't hedichje in 1995 over d'itte. Ma noe a me wêê mee zukke oahe tempereturen zitte kü je 't beter betitele as 'n hittegolf. Want dat is 't inderdaed. Oewel 't oalerèrgste helukkeg wêê war overhaet. De voorehe daehen kwam de termometer boven de derteg hraeden. Dat val vd méns in dier bienae nie te draehe. Vd deheene die nie mêê oeve te wèrke haet 't wé tot iertoe, ma om te kombeine in petoaten te botte, da 's aest nie te doe. Allêên op 't land is daerom nie vee zwêêt helaete, dae kan 't persenêêl in zieken- in bejaerd'uuzen oak over mee praete. Ak oales op most noeme wat a zo 'n oahe temperetuur teweehe briengt dan konne ze bie d' Eendrachtbode d'r nog wè 'n blad biedrukke dienk. Vd vekansiehangers nae 't buutenland viel 't nog wè 's teehen, daer odde sommehe nog a 's te kampe mee onwêêr in vee reehen. 't Spreekwoord 'óóst west, tuus best'was dan wè op z'n plekke. In noe hae 'k ier vanweehe de wèrmte) ma 'n punt achter zette. Want belangriek nieuws is t'r noe nie om deu te he eve. Da Staevenisse an 't opknappen is, 'ka êêrder heschreeve. Dus stop 'k 'r wêê mee vö deeze kêêr. At 'r iets bezonders is, dan oare julder 't bie l. in w. wè wêêr. L.M. Hendrikse-Everaers, Stavenisse. Stemmen van lezers Toen vorige week het karakteristieke witte huisje aan de Klippelstraat in Sint-Annaland werd gesloopt, kreeg ik het gevoel over me van: 'Ach, wat jammer. Weer een stukje oud Sint- Annaland weg. Verleden tijd, over, platgewalst, weg ermee!' Wanneer ik met de fiets over de haven rijd - en dat is heel vaak - vind ik dit altijd zo'n mooi oud stukje van ons dorp; het witte huisje (het laatste van de ve le die er hebben gestaan), weiland, hooiland, de achterkanten van de hui zen aan de Suzannaweg, de molen enzovoort. Gelukkig heb ik alles nog in de oude toestand op de foto staan, want dit zal spijtig genoeg wel veran deren. Echter, wat komt er voor te rug? Het zullen wel vakantiehuisjes worden. Hebben we nog niet genoeg recreatie in ons dorp? Een camping, een grote jachthaven, dat zou toch ge noeg moeten zijn. Moet dit nu zono dig ook nog volgebouwd worden? Maar ja, als je er zo over denkt, dan ben je ouderwets en ga je niet met je tijd mee. Zo is het toch? Nou, laat mij dan maar ouderwets zijn! Toch hoor de ik bij het slopen nogal wat opmer kingen. Zelfs van mensen van cam ping en jachthaven: 'Wat zonde', 'Wat jammer' en 'Eeuwig zonde'. Wonderlijk vond ik dat. Misschien zijn er nog wel meer men sen die er zo over denken. Ach, jam mer genoeg is het toch niet tegen te hoeden. Want de projectontwikke laars (wolven in schaapskleren) lig gen al jaren op de loer! Die krijgen toch alles gedaan! Straks kent men zijn eigen dorp niet meer. Tenmin ste... straks? Dat is nu al aan de orde. Nogmaals: jammer! Dat wilde ik zo maar even kwijt! M.L. van Winkelen Tuinstraat 26, Sint-Annaland. De VVD wijdt op donderdag 4 sep tember een thema-avond aan het mestbeleid. Het Thoolse statenlid mevr. H.A. Polderman-Martin, een vertegenwoordiger van de land bouw en een namens de natuuror ganisaties zullen hun standpunten naar voren brengen ten aanzien van het beleid dat momenteel gevoerd wordt. Nauw aan het mestbeleid verbonden is de problematiek van de vestiging van grote Brabantse varkensmesters in Tholen. Iedereen is welkom om deze avond met de sprekers en de VVD-bestuurders van gedachten te wisselen. De bij eenkomst wordt gehouden in café Havenzicht te Sint-Annaland en be gint om half negen. De gerenommeerde LIJSTENMAKER reeowEw voorliet ustwerk eiland Tholen Molenstraat 13, tel./fax: 0166-664041 4695 CK Sint-Maartensdijk Advertentie I.M. Blik niet apart. Er komt geen sys teem voor gescheiden inzameling van blik in midden- en noord-Zee land. Het kost meer dan het afvoe ren van blik met het restafval; per blikbak zou jaarlijks 100 gulden toegelegd moeten worden. Daarom is, volgens het Olaz, het draagvlaak voor de gescheiden blikinzameling te klein. Slechts vier Zeeuwse ge meenten hechten meer aan het mi lieubelang dan aan het financiële nadeel en zullen blik gescheiden blijven inzamelen. Stemmen van lezers Door niemand daartoe gedwongen, maar in mijzelf daarvan overtuigd, wil ik oprecht mijn schuld beken nen over de onbedachtzaamheid en negatieve uitlatingen ten aanzien van de kerk(en) in het politiek ge dicht dat werd geplaatst in de Een drachtbode van 17 juli jongstleden. De dienst des HEEREN is en blijft toch een liefdedienst tot behoud van mensen en onze ontrouw tegen over een goeddoend God kan dat niet teniet doen. Hij weet raad voor mensen die niet meer weten hoe het verder moet. Daartoe is in Zijn woord geschreven: „Niet door kracht, noch door geweld, maar door mijn geest zal het geschieden, zegt de HEERE der heirscharen." D.K. Bruijnzeel, W. van Beierenstraat 6 Oud-Vossemeer. In het Markiezenhof te Bergen op Zoom wordt van 4 oktober tot en met 10 januari een overzichtsten toonstelling gehouden van het werk van de bekende tekenaar en car toonist Peter van Straaten. De nu 62-jarige Van Straaten debuteerde in 1958 bij Het Parool waar hij rechtbanktekeningen en illustraties bij sfeerreportages maakte. In 1965 begon hij voor dezelfde krant we1 kelijks een actuele grap te tekenen. Die grappen kregen steeds meer de vorm van een strip en van 1970 tot 1987 verscheen dan ook de popu laire strip Vader Zoon. Momen teel maakt Van Straaten voor Vrij Nederland 'Agnes' en verder bracht hij twee boeken met erotische teke ningen uit en tekent hij wekelijks een politieke prent voor Vrij Neder land. De provincie gaat een reserve op bouwen voor gevallen van bodem sanering. Normaliter worden de kosten van dergelijke operaties ver haald op de veroorzaker, maar wan neer deze niet te achterhalen is draait de overheid ervoor op. In die gevallen wordt van de provincie een bijdrage verlangd van 2,5% van de kosten; de gemeente betaalt 7,5% en een drempelbedrag, het rijk 90%. Er wordt onderscheid ge maakt in kleine gevallen - tot tien miljoen gulden - en grote gevallen. In de begroting heeft de provincie jaarlijks 135.000 gulden opgeno men voor kleine saneringsgevallen. Bovendien werd via het provincie fonds 250.000 gulden ontvangen voor bodemsanering op in gebruik zijnde bedrijventerreinen. Op die manier is momenteel 554.793 gul den voor bodemsanering gereser veerd. Dat bedrag zou in de nieuwe reservepot gestopt moeten worden, die verder gevoed moet worden met de niet bestede gedeelten van de jaarlijkse rijksuitkering en de be grotingspost. De reserve zou maxi maal een miljoen gulden groot moeten zijn. Op dit moment zijn al twee grote saneringsgevallen be kend: terreinen van voormalige gas fabrieken in Zierikzee en Hulst. Sa nering daarvan vergt respectievelijk 19 en 20 miljoen gulden. Dat bete kent een provinciale bijdrage van 975.000 gulden. De kosten van sa nering van het Scheldeterrein in Vlissingen zijn nog niet bekend, maar zullen waarschijnlijk de tien miljoen eveneens overschrijden. De politie flitste zondag tijdens-een radarcontrole een snelheidsduivel op de Broekseweg bij Oud-Vosse- meer. Van tien uur tot half één post ten de agenten hier om te controle ren op snelheid. Er mag op de Broekseweg 80 km per uur gereden worden. Van de 365 voertuigen die voorbij kwamen, reden er 74 (ruim 20 procent!) te hard. De bewuste snelheidsduivel, een motorrijder, had het record met 186 km per uur. Van half twee tot h^lf vier stond de radarwagen op de Oud-Vossemeer- sedijk. Ook daar mag maximaal 80 km per uur gereden worden. Er pas seerden 295 voertuigen en daarvan reden er 39 (meer dan 13 procent) te hard. De hoogst gemeten snel heid was hier 123 km per uur. De gemeente Tholen is inmiddels met de derde gegadigde in zee ge gaan. Van Nierop, die het project de Oesterbaai in Wemeldinge heeft ontwikkeld, haakte af en vervol gens ook architect Rob Ligteringen. De derde gegadigde is een Thoolse architect, Tom Moerland, die er als oud-Sint-Annalander een eer in Stelt om de Suzannapolder aan te kleden. Hij doet dat in samenwer king met projectontwikkelaar Huy- zer. Er is al een gesprek met de ge meente geweest. „Men krijgt be perkt de tijd om plannen te ontwik kelen, want er staan nog twee ge gadigden in de rij", zegt wethouder J. Versluys van recreatie. Ligteringen heeft dan wel afge haakt voor de Suzannapolder, maar hij is nog wel bezig met het water front in St. Annaland: het ombou wen van de huidige graansilo van de CZAV tot een appartementenge bouw met zicht op de jachthaven en de Krabbenkreek. „We hebben daar regelmatig con tact over met Ligteringen", zegt Versluys. Eén van de knelpunten is echter, dat de CZAV in het buiten gebied wil bouwen, bijvoorbeeld aan de Broekseweg, goed bereik baar voor de graantelers op Tholen en Sint-Philipsland. „Wij voeren echter ook nog een planologisch beleid", zegt Versluys. „De CZAV hoort thuis op een bedrijventerrein en St. Annaland of Oud-Vossemeer is dan een goede plaats." Ligterin gen is ook nog bezig met het water front in Tholen. Het zijn allemaal projecten die een lange adem ver gen, zoals ook het plan Wulpdal bij Gorishoek. Dat is het oudste recreatieproject dat nog steeds op het verlanglijstje van de gemeente staat. De grond is eigendom van het Nieuw-Vossemeerse bouwbedrijf Uijtdewilligen. „Men is er nog steeds mee bezig", zegt wethouder Versluys. „Het probleem hier is dat aan de bouw van de recreatiewoningen de verplichting vastzit dat er elk-weer- voorzieningen verwezenlijkt moe ten worden." Het laatste huis in de Klippelstraat te St. Annaland is gesloopt. In de Suzannapolder moeten recreatiewoningen komen, waarmee inmiddels de derde projectontwikkelaar bezig is. „Aan de ene kant is het een opluch ting, maar aan de andere kant laat zoiets een wrange bijsmaak ach ter", zegt G.C. Goedegebuure. Na jarenlang vertegenwoordiger te zijn geweest in de branche, begon hij negen jaar geleden met een eigen horecagroothandel. „Het liep als een trein. Cafetaria's, restaurants, sportkantines, bejaardentehuizen in heel Zeeland en West-Brabant voorzagen we van snacks en derge lijke. De omzetgroei was gigan tisch. Van heinde en verre belden ze en we komen zelfs in Hoek van Holland." Toch was Goedegebuure al langer op zoek naar een koper. „De nieu we normen van de keuringsdienst van waren zijn namelijk zodanig aangescherpt, dat we twee nieuwe vrachtwagens (met vries- en koelaf- delingen) moesten kopen om eraan te kunnen voldoen. Dat is echter een investering van een half mil joen gulden. Wanneer ik 30 was ge weest, had ik dat gedaan, maar als je 61 bent, doe je dat niet meer. Bo vendien waren we er nog niet met twee nieuwe wagens. Ook in het pand moesten voorzieningen ge troffen worden omdat je voor de koeling geen freon meer mag ge bruiken. Daarnaast zie je in de branche een verdergaande schaal vergroting en grotere concurrentie. Mijn twee zoons, die in hun vrije tijd altijd bijsprongen bij de distri butie en administratie, voelden er - gezien al die ontwikkelingen - niet voor om hun goede baan op te ge ven." Goedegebuure had bijna acht ge gadigden voor de overname, maar met het familiebedrijf Timmermans uit Raamsdonksveer, dat 30 mensen in dienst heeft, werden tot tevreden heid zaken gedaan. Chauffeur Mar co van Herpen is overgegaan naar de nieuwe onderneming, die Rolant Walpot uit Sint- Philipsland als chauffeur voor de tweede wagen heeft aangenomen. Goedegebuure sr. blijft tot december 1998 nog twintig uren per week in dienst van Horesca Até. De distributie van snacks op Tholen en Sint- Philips land zal na 1 oktober vanuit Raams donksveer plaatsvinden. Vorig jaar vonden 41 mensen de dood bij ongelukken op Zeeuwse wegen. Dat is een daling ten op zichte van 1995, maar dat was met 46 verkeersdoden dan ook een uit schieter. De daling is overigens ge heel te danken aan de regio de Be- velanden waar het aantal dodelijke verkeersslachtoffers daalde met ruim 61 procent. In Noord-Zeeland (gemeenten Schouwen-Duiveland en Tholen), Walcheren en Zeeuws- Vlaanderen was er een ruime stij ging. Vooral Noord-Zeeland steeg relatief fors. In '96 vielen er 25 do den per 100.000 inwoners (in Zee land 11 en landelijk 8). Hetzelfde geldt voor het aantal mensen dat in het ziekenhuis be landde als gevolg van een verkeers ongeval. Dat kwam voor Noord- Zeeland op 129 per 100.000 inwo ners uit. Ter vergelijking: het Zeeuws gemiddelde is 101 gewon den per 100.000 inwoners en lande lijk zijn dat er 77. Het ROVZ vreest dat het doel dat in het jaar 2000 be reikt moet zijn (een kwart minder verkeersslachtoffers ten opzichte van 1986) niet gehaald gaat wor den. Sinds 1986 verloopt het aantal verkeersslachtoffers niet via de da lende lijn die het ROVZ wil zien. Behalve in '87 zat Zeeland elk jaar nog boven het streefgetal. De laat ste twee jaar zelfs weer meer dan voorgaande jaren. Dat komt vooral door het grote aantal lichtgewon den. Het terugdringen van het aan tal dodelijke verkeersslachtoffers verloopt redelijk goed. En met 41 zat men vorig jaar onder het streef getal. Voor het jaar 2000 streeft men naar niet meer dan 40 doden in het verkeer en voor 2010 naar nog maar 26. Ook het aantal gewonden dat naar het ziekenhuis moet worden ver voerd, blijft de laatste jaren onder de streefwaarde. Er vielen 371 zwaargewonden, terwijl dat er in 2000 nog maximaal 341 mogen zijn. Maar wat de lichtgewonden betreft, loopt de ontwikkeling sterk achter bij het streefgetal van het ROVZ. Met 648 gewonden wordt het een hele klus om over drie jaar op het gewenste getal van 453 of minder uit te komen. En bekeken naar inwonertal, is Zeeland hele maal geen veilige provincie. Ster ker nog, met 11 doden en 101 zwaargewonden per 100.000 inwo ners is de provincie het onveiligste van heel Nederland. Het ROVZ wil dan ook extra aandacht voor de ver keersveiligheid en hoopt dat het landelijke project 'duurzaam veilig' waarvoor de overheid de komende drie jaar 200 miljoen beschikbaar stelt, snel van start gaat. Het project behelst onder meer de invoering van een snelheidslimiet van 30 km binnen de bebouwde kom en 60 km op de plattelandswegen. Het aantal bekeuringen dat de Zeeuwse politie vorig jaar uit schreef wegens het rijden onder in vloed steeg met vier procent. Het aantal mensen dat hiervoor een boete kreeg (tot 0,8 promille), steeg van 247 naar 282 en zwaardere za ken (meer dan 0,8 promille) waren er 613 (tegen 590 in 1995). Ook snelheidsovertreders werden er aan zienlijk meer op de bon gezet. De grootste stijging (27 procent) vond plaats op de autowegen en 80-kilo- meterwegen. Daar werden 30.032 snelheidsovertreders op de bon ge zet. Binnen de bebouwde kom steeg het aantal mensen dat wegens te hard rijden werd bekeurd tot 29.501 (plus 19 procent). Op de snelwegen werden 149 hardrijders beboet, dertien procent meer dan in '95. Alleen bij bijzondere situaties (werk aan de weg bijvoorbeeld) werden er 3627 overtredingen ge constateerd en dat is een kwart minder dan het jaar ervoor. Een grote klapper bleek de autogor delcampagne. In 1996 werden er 2785 mensen bekeurd wegens het niet dragen van de gordel. Dat is een stijging van veertig procent. Juist minder boetes werden uitge deeld voor het niet dragen van de bromfietshelm (1479) en het rijden door rood licht (2959). In de week van 1 tot en met 6 sep tember wordt voor de vijftigste en laatste keer huis-aan-huis de PIT- collecte gehouden. Het PIT wil het geestelijk welzijn van militairen die uitgezonden worden op vredesmis sies geestelijk ondersteunen. Sinds 1947 wordt daarvoor jaarlijks ge collecteerd. Maar de stichting Col- lectenplan die bepaalt wie er wan neer mag collecteren, stelt als voor waarde dat een landelijk collecte rende instelling minimaal 1,1 mil joen gulden moet ophalen. Het PIT heeft daarvoor te weinig collectan ten en daarom mag de organisatie na dit jaar niet meer huis-aan-huis collecteren. Het PIT zet zijn activi teiten echter wel voort. Men kan zich als begunstiger aanmelden en men krijgt dan voortaan jaarlijks een acceptgiro thuisgestuurd met het verzoek om een bijdrage. Om de giften en acceptgiro's dit jaar nog op te halen, is de PIT nog op zoek naar collectanten. Men kan zich hiervoor aanmelden bij mevr. W. Elenbaas-Krijger in Poortvliet tel. 0166-612707. Het gaat niet best met de prijzen voor Dorés. Op de veiling in Sint- Annaland schommelden de prijzen woensdag tussen de vier en veertien cent. De rassen Gloria en Frieslan- der bleven redelijk stabiel. De Ei genheimer en Bildtstar stegen dins dag een cent, maar vielen woens dag weer een eind naar beneden. De aanvoer steeg licht. Woensdag 20 augustus: Doré 4- 14, bonken 5, drielingen 8, kriel 30; Première 13-15; Gloria 11-13, bon ken 18-21, drielingen 8-11, kriel 55; Frieslander 11-15, bonken 27- 32; Berber drielingen 8; Eigenhei mer 22, kriel 16; Bildtstar 18-24, drielingen 10, kriel 15; Ambiance 15, drielingen 10, kriel 20. Aanvoer 198 ton. Dinsdag 19 augustus: Doré 10-16, drielingen 8, kriel 25; Première 10, kriel 50; Gloria 11-14, bonken 18-22, drielingen 9, kriel 55; Frieslander 13-16, bonken 30, drielingen 12, kriel 51; Eigenhei mer 25-27; Bildtstar 22-24; Koopmans Blauwe 25. Aanvoer 179 ton.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 5