'Als je niet sterk bent, moet je 't gereedschap laten werken' PERSIA Eigenaren vinden hun gestolen fiets niet terug op politiebureau Illegaal transport Schelde-Rijnkanaal Amerikanen bezoeken Tholen per huifkar Exclusief en voordelig Zweedse jeugd naar Tholen toe voor een uitwisseling Mariska van Vossen uit Sint-Annaland loopt stage in garage: Van de Belt: Postcode in rijwiel graveren is belangrijk Donderdag 21 augustus 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Sleutelen, daar houdt zij van. Praktisch bezig zijn met haar handen. En geen theorie. Of alleen als het nodig is. De 20-jarige Ma- riska van Vossen uit Sint- Annaland maakte na haar havo aan 't Rijks in Ber gen op Zoom een opval lende keuze. Ze stapte over naar de middelbare technische school aan het Markiezaatscollege om motorvoertuigentechniek te gaan doen. Enige minpuntje Mannenberoep Gemeente draagt bij aan project schone dijken Cursuskosten V rouwennetwerk eigen rekening Perzen, Berbers, Kelims, Nepals,Gabbeh's. Fietsoversteek Het Zeeuwse Landschap wil windmolens niet Zo'n 25 mensen kwamen zaterdag bij het politiebureau in Tholen hun fiets zoeken. Maar niemand van hen trof zijn eigendom aan tussen de 54 rijwielen die de afgelo pen 2,5 jaar gevonden zijn. De fietsen gaan nu naar een opkoper en de opbrengst komt in de gemeentekas te recht. Postcode Drie maanden Politie onderschept gevaarlijke stoffen De politie te water heeft deze week twee illegale trans porten van gevaarlijke stoffen onderschept. De be treffende schippers voeren op het Schelde-Rijnkanaal toen de bemanning van het politievaartuig P84 aan boord kwam voor controle. Beiden hadden niet de beno digde vergunningen voor de lading die ze vervoerden, een probleem dat zich de laatste tijd vaker voordoet. Kegels Geen vergunning Zo'n 25 Amerikanen bezochten dinsdag Tholen. Ze zijn deze week te gast bij de Zeeuwse leden van The Friendship Force, een organisatie opgericht door ex-pre- sident Jimmy Carter van de Verenigde Staten met het doel door middel van uitwisseling begrip tussen de na ties te kweken. V Terwijl ze gemakkelijk door kon stromen naar de hogere technische school. Haar eindexamencijfers wa ren prima: een 8 voor Nederlands, een 7 voor Engels, een 8 voor bio logie, een 9 voor scheikunde, een 8 voor natuurkunde en een 9 voor wiskunde A. „De exacte vakken vond ik de leukste. Ik heb de havo op mijn sloffen gedaan, maar om daarna het atheneum te doen zag ik niet zitten. Dat is alleen maar theo rie." Ze loopt nu in het haar derde jaar aan de mts 55 dagen stage bij het automobielbedrijf J. de Graaf in Poortvliet. Na de eerste drie weken is ze heel enthousiast over het werk bij de Nissandealer: „Ik had echt niet gedacht dat ik het zo leuk zou vinden." Niet alleen het sleutelen aan de auto's bevalt haar, ook het contact met de collega's. „Ik kan met iedereen goed opschieten." Mariska verricht kleine en grote on derhoudsbeurten. Steeds is er een andere monteur in de buurt. En ze heeft een vaste stagebegeleider. Maar ook andere klussen klaart zij zelfstandig of met enige hulp. Toen ze besloot om motorvoertui gentechniek te gaan doen, werd er wel vreemd tegenaan gekeken, legt ze uit. „Iedereen zei dat ik hts moest gaan doen. Dat zou ik mak kelijk kunnen. Ik zag dat niet zo zitten. Dan kom je echt in het theo retische terecht. Maar ik wil juist dingen met mijn handen doen. Ik kon ook werktuigkunde of electro- techniek kiezen maar toen ik over motorvoertuigentechniek las, dacht Mariska van Vossen uit Sint-Annaland voorziet een aandrijfas van een nieuwe stofhoes in de garage van J. de Graaf in Poortvliet. ik: dat is iets voor mij." Echt autogek is ze echter niet. „Nee, dat niet. Maar het sleutelen, de techniek op zich, trekt me. Op school heb ik wel mijn twijfels ge had, hoor. Maar pas op een stage weet je of het goed gaat en of het een goede keuze is geweest. Ik vind het hartstikke leuk." Toen ze naar de mts overstapte kwam ze in een grote klas terecht van 32 jongens en twee meisjes. Het andere meisje haakte na een half jaar af, Mariska bleef alleen tussen de jongens. Of dat niet moei lijk is? „Ach, er zijn altijd jongens die geloven dat een meisje dit niet kan. Dat moeten die jongens zelf maar weten. Daar kan ik niet mee zitten." Maar ook bij een aantal leraren was er aanvankelijk enige twijfel over haar keuze het autovak in te gaan, legt Mariska uit. „Er waren er een paar bij die er het eerst ook niet in geloofden. Die zeiden: je moet je als meisje dubbel zo hard bewijzen tegenover de jongens. Maar ik hoef helemaal niet twee keer zo hard mijn best te doen. Het enige minpuntje is, dat ik niet sterk ben. Dat is echt het zwakke punt. Soms krijg ik iets niet los met de hand, maar dan grijp ik naar hy draulisch gereedschap. Als je zelf niet sterk bent, moet je het gereedschap laten werken, want je wordt hier echt niet ontzien," lacht de stagiaire. De overgang van havo naar mts was wel groot, herinnert Mariska zich. „Op de havo had je alleen maar theorie gehad. In een keer ga je heel iets anders doen. Dat was best zwaar. De theoretische vakken hoefde ik niet te doen, wel de praktische. Ie kan dan twee jaar mts in één jaar doen, maar ik ben het eerste jaar blijven zitten. Ik heb er nu twee jaar over gedaan, maar dat maakt allemaal niet zoveel uit." Velen vragen of ze het niet erg vindt om vuile handen te krijgen. „Daar kan ik echt niet mee zitten. Dat hoort er automatisch bij. Ik vind dat helemaal niet erg." Mariska beseft wel dat ze in een mannenberoep terecht is gekomen, maar maakt zich daar niet druk om. „Ze mogen allemaal zeggen wat ze willen. Daar heb ik lak aan." Wat ze wel jammer vindt is dat er geen Nissan overalls in haar maat zijn. Nu draagt ze gewoon haar blauwe mts overall. Haar chef laap Schot is te spreken over Mariska. „We zijn positief. Haar instelling is goed, ze wil echt. Motivatie is alles. We krijgen elk jaar 2 of 3 stagiai res. Of ze nu uit het lager technisch on derwijs uit Sint-Maartensdijk of Krabbendijke komen of uit het mid delbaar technisch onderwijs uit Bergen op Zoom, dat maakt niet uit. Je ziet gauw genoeg of iemand geschikt is of niet." De gemeente Tholen is bereid 3500 gulden subsidie te verstrekken aan het project 'schone dijken' van de stichting Mens, milieu en werk. Via het laten opruimen van zwerfvuil langs de zeewering wil initiatiefne mer P.J. Huijsse uit Scherpenisse langdurig werklozen werkervaring laten opdoen. De begroting van de stichting sluit met een tekort van 10.870 gulden, maar volgens het gemeentebestuur kan dat tot zeven mille teruggebracht worden. De aanschaf van een computer en een fax is in de ogen van de gemeente namelijk niet noodzakelijk. Daar naast kan van de 3800 gulden aan ontvangen sponsorgelden een deel voor het Thoolse project gebruikt worden. Behalve de genoemde 3500 gulden wil de gemeente ga rant staan tot maximaal 5000 gul den. Ze rekent erop, dat ook de pro vincie 3500 gulden bijdraagt. Het Vrouwennetwerk Tholen krijgt de eigen bijdrage voor des kundigheidsbevordering via het Zeeland studiecentrum te Aar denburg niet gesubsidieerd door de provincie. De organisatie wil met alle tien le den vier dagdelen gebruiken om de resultaten te evalueren van een be gin dit jaar onder Thoolse vrouwen gehouden enquête. De kosten daarvan zijn 160 gulden per persoon (reiskosten, toeristen belasting en eigen bijdrage van 31,50 gulden per dagdeel). In de afwijzing vermeldt de provin cie, dat ze de deskundigheidsbevor- derende activiteiten van het studie centrum al subsidieert. Het merendeel van de kosten wordt door Middelburg gedragen, waarbij voorwaarde is dat de deelnemers zelf 31,50 gulden per dagdeel op hoesten. VERVOLG VAN VOORPAGINA Oudelandsepoort, Vossemeerse- poort en Eendrachtsweg verliezen deze functie. De Oudelandsestraat, Paulinastraat, Vossemeersepoort, Bebouwdendam (tussen Eendrachtsweg en Kaaij) en de Eendrachtsweg (tussen Vosse meersepoort en Botermarkt) moe ten eenrichtingsverkeer krijgen. Da- lemsestraat, Hoogstraat, Stoof- straat, Visstraat, Bebouwdendam (tussen Dalemsestraat en Een drachtsweg) en Brugstraat (tussen Hoog- en Bakstraat) zouden zelfs volledig autovrij moeten worden. Regelmatig komen vanuit de bevol king vragen over het instellen van 30-km zones, maar tot nu toe was het gemeentebestuur daar huiverig voor. Het verkeerscirculatieplan voor Tholen wil een flink aantal van die gebieden creëren en daartoe de betreffende straten van een inrit- of poortconstructie voorzien, Het gaat om de aansluitingen van de Molenvlietsestraat (eigenlijk Park singel), Vossemeersepoort en Een drachtsweg op de Ten Ankerweg en van de Oudelandsepoort op de Mo lensingel. In de Dalempolder zou den alle straten die uitkomen op de Molenvlietsedijk, Mossellaan, Kon. Julianastraat en Ten Ankerweg 30- km gebied moeten worden. En ook de aansluiting van de Jhr. Van Vre- denburchlaan op de Ten Ankerweg zou een inritconstructie moeten krijgen (en een rotonde). Deze laat ste, maar ook die in Dalempolder hebben minder prioriteit dan in de stadskern. Voorzieningen om de snelheid van het autoverkeer te verlagen zijn ge pland in de Doelweg (aanvullend op de reconstructie), M. van Gelre- Fortuinstraat 3 Bergen op Zoom Tel.: 0164-243509 Advertentie I.M. straat, Kon. Julianastraat/Mossel- laan en Hertenkamp (tussen Jhr. Van Vredenburchlaan en Zuid-Oud- aan). Ook deze maatregelen hebben niet de hoogste prioriteit. Datzelfde geldt voor reconstructie van de kruispunten Eendrachtsweg/Ten Ankerweg, EendrachtswegAVal en van de wegvakken Eendrachtsweg- Botermarkt, Botermarkt en Molen vlietsedijk (van Zoekweg tot grens bebouwde kom). Daarentegen heb ben de reconstructie van de Grind weg en de Ten Ankerweg tot aan de Molenvlietsedijk (met rotonde), van de Molenvlietsedijk tot aan de Zoekweg en van de Molenvliets estraat eerste prioriteit. Datzelfde geldt voor de kruising Kerkstraat/Molenvlietsestraat, waar het mogelijk moet worden gemaakt dat vrachtverkeer vanuit de Kerk straat rechtsaf slaat om Tholen uit te rijden. In de stadskern moet het gebruik van kleine vrachtauto's be vorderd worden. Wat het openbaar vervoer betreft, wil men het bestaande niveau hand haven. De busroute via de Mossel laan en Kon. Julianastraat zou dan ook moeten blijven. Hoewel het gebruik van de fiets be vorderd moet worden, hebben maatregelen voor dit vervoermiddel in het plan niet de eerste prioriteit. Uitgezonderd dan een oversteek plaats op de Ten Ankerweg ter hoogte van de S. Lindhoutstraat. Ter hoogte van de Prins Clauslaan moet het oversteken voor voetgan gers verbeterd worden. Op het lijst je voor fietsers staan stallingsmoge lijkheden bij de supermarkt aan de Eendrachtsweg, in de Dalems estraat en in de Brugstraat-Hoog straat. Verder zouden er fietspaden moeten komen tussen Buitenzorg en het sportcomplex (in samenhang met de ontwikkeling van de wijk Stadszicht) en tussen Stadszicht en de stadskern (via de Molensingel). Binnenkort krijgen alle inwoners van Tholen-stad een bewonersbrief waarin de gemeente hen informeert over het verkeerscirculatieplan. Op 15 september is er dan in Meulvliet de hoorzitting. Waarschijnlijk zal de commissie openbare werken het plan nader hand nog bespreken, waarna burge meester en wethouders een defini tieve versie ter vaststelling aan de gemeenteraad zullen aanbieden. De daarin opgenomen maatregelen kunnen de komende jaren, al naar gelang de beschikbare financiën, gerealiseerd worden. i Niet de Zeeuwse Milieufederatie (ZMF), maar de stichting Het Zeeuwse Landschap heeft van de rechtbank gedaan gekregen dat de bouw van vier windmolens aan de Del Campoweg op Sint-Philipsland stilgelegd moet worden. Vorige week meldden wij abusieve lijk dat de ZMF hierover een rechtszaak zou hebben aangespan nen. Dat is echter niet het geval. Het Zeeuwse Landschap heeft van meet af aan bij de gemeente be zwaar gemaakt tegen de bouw- en milieuvergunning, omdat de moléns verder landinwaarts komen dan aanvankelijk de bedoeling was, de afmetingen van de molens anders zijn en het landschap ernstig wordt aangetast. De bouwer, E-Connec- tion uit Delft, heeft de vergunning namelijk al acht jaar geleden ge vraagd en gekregen. Het gemeentebestuur verwierp de bezwaren van Het Zeeuwse Land schap, maar die organisatie is voor lopig in het gelijk gesteld. Een de finitieve uitspraak moet nog komen. Zolang die er niet is, mag de bouw van de windmolens niet voortgezet worden. Slachtofferhulp. Slachtofferhulp Zeeland heeft de gemeente ge vraagd om 40 cent subsidie per in woner in plaats van een kwartje. Het gemeentebestuur wil niet op het verzoek ingaan, omdat de orga nisatie het werk gewoon heeft voortgezet ondanks de wetenschap daarvoor onvoldoende geld te heb ben. Bovendien is in de begroting van de gemeente geen rekening gehouden met een hogere bijdrage. „Van de fietsen die hier staan, zijn er hoogstens tien voorzien van een postcode", meldt politieman A.P. van de Belt. Er staan halfvernièlde exemplaren tussen, maar ook hele gave. Zelfs enkele mountainbikes en een step zijn te zien op de bin nenplaats van het bureau aan de Si mon Lindhoutstraat. Een man komt kijken of zijn twee jaar geleden ge stolen karretje er misschien bij staat, maar helaas. Een ander zoekt de fiets van zijn kind, dat het rijwiel bij een bushalte had laten staan zonder dit op slot te zetten. Ook hij vangt bot. Het gebeurt nogal eens dat fietsen zomaar ergens neergezet worden en vervolgens vergeten, weet hij. „Een keer zag ik ergens de fiets staan van de zoon van een ken nis. Ik belde op, maar de zoon dacht dat hij te voet van huis was gegaan, zo bleek uit zijn verhaal." Een mevrouw weet uit eigen erva ring dat het niet op slot zetten fu nest kan zijn. Haar fiets verdween tijdens de braderie in Tholen, waar ze hem zomaar ergens gestald had. „Gelukkig was het mijn oude, waarmee ik altijd boodschappen doe. Mijn goede fiets gebruik ik al leen als ik een eindje ga fietsen, die zet ik nergens weg", vertelt ze. Hoe erg het ook is, een fiets onafgeslo ten ergens neerzetten kan anno 1997 niet meer. Van de Belt noemt het kijkuur ge slaagd, want enkele jaren geleden kwamen de helft minder mensen terwijl men toen twee uur lang te recht kon. Een heleboel mensen ne men niet de moeite om aangifte te doen als hun fiets verdwenen is. „Als het gebeurt, betreft het vaak vrij nieuwe fietsen. Of het moet van de verzekering", zegt v.d. Belt. Hoewel de kans op terugvinden klein is, vindt hij aangifte doen op zijn plaats. De gegevens worden in de computer geregistreerd. Mocht ergens een fiets aangetroffen wor den, dan gaan alle gegevens even eens de computer in. Blijkt er een rijwiel met die gegevens geregis treerd te staan, dan geeft de compu ter een signaal. „Dat gebeurt spora disch, maar het komt voor." Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk kenmerken van een fiets paraat te hebben. Voor het registreren daar van bestaan kaartjes, die op het po litiebureau verstrekt worden. Van de Belt noemt het aanbrengen van de postcode op de fiets erg belang rijk, belangrijker nog dan het regis treren van het framenummer. „Via de postcode kunnen wij de eigenaar opsporen." Bij verhuizing moet achter de oude postcode een sterre tje gezet worden. Dat gebeurt lang niet altijd, want regelmatig komt de politie voor een gevonden fiets op een oud adres terecht. Hoe komen verdwenen fietsen bij de politie terecht? „Meestal worden we gebeld omdat een fiets meerdere dagen op een bepaalde plek blijft staan. Die halen we dan op", vertelt v.d. Belt. De fiets mag ook bij de vinder blijven staan. Bij een waarde tot duizend gulden vervalt, op grond van het nieuwe burgerlijk wetboek, na drie maanden het ei gendomsrecht. De nonchalance van mensen wat hun fiets betreft is vori ge week nog gedemonstreerd op het politiebureau. Toen kwamen twee meisjes vertéllen dat hun fietsen met Kerstmis gestolen waren. En een jongeman die geen aangifte van diefstal had gedaan omdat zijn fiets een 'oud beestje' was, kwam toch maar eens op het bureau kijken 'want hij reed toch wel lekker'. Volgens v.d. Belt is bij het stelen van fietsen meestal financieel ge win in het geding en gaat het vaak ook om heling. Op de binnenplaats van het politiebureau kijken Tholenaren of daar hun gestolen tweewieler toevallig staat tussen de teruggevonden exemplaren. i De politie te water controleerde in de nacht van maandag op dinsdag de duweenheid Odessa die de met containers geladen duwbak Delta- bulk 49 vervoerde. De agenten ont dekten dat er 16.700 kilo gevaarlij ke stof aan boord was. Het betrof benzylchloride, een organisch gifti ge en bijtende stof. De schipper zei helemaal niet op de hoogte te zijn van het vervoer van giftig spul. De verlader, een bedrijf uit Antwer pen, had hem daarover niet inge licht en dus waren ook de benodig de vergunningen niet aan boord. De schipper wist ook niet, waar in het ruim de bewuste container met de benzylchloride stond. Daarom was er geen stuwplan en een gevarenkaart (waarop staat wat er moet gebeuren in geval van een ongeluk) had de man evenmin bij zich. Benzylchloride is een gevaarlijk goedje. Als een schip dit vervoert, moet dat dan ook voor iedereen duidelijk zijn. Daarom moet het schip overdag twee blauwe kegels en 's nachts twee blauwe lichten voeren. Een dergelijk transport mag alleen afmeren op speciaal daarvoor bestemde ligplaatsen en ook bij het schutten in een sluis gelden voor dergelijke schepen bepaalde voor schriften. Overleg met het kantoor van het Belgische bedrijf wees uit dat de benodigde papieren pas dinsdag aan boord zouden komen. Omdat de duweenheid op weg was van Antwerpen naar Rotterdam, werd het schip daarom bij de Volkerak- sluizen te Willemstad aan de ket ting gelegd totdat de documenten zouden arriveren. Dat betekende dat de Odessa niet op tijd (twaalf uur dinsdagmiddag) in Rotterdam zou arriveren. De verlader van het gifti ge spul krijgt een proces-verbaal. Woensdagmiddag werd eveneens een duweenheid op het Schelde- Rijnkanaal gecontroleerd. Het schip was met 360 containers onderweg van Rotterdam naar Antwerpen. Bij de controle constateerde de politie dat drie containers geladen waren met elk 100 balen textiel van bij el kaar 16.500 kilo. In de papieren werd opgevoerd dat het om gewone balen textiel ging, maar nader onderzoek wees uit dat het in totaal bijna 50 ton oliehou dend katoenafval was. Deze licht ontvlambare stof valt on der de wet vervoer gevaarlijke stof fen. De papieren van de schipper meld den dat de lading afkomstig was uit Sri Lanka en bestemd voor Antwer pen. Maar na dieper graven door de politie bleek (na overleg met de verantwoordelijke bedrijven), dat de partij katoen helemaal niet uit Sri Lanka kwam, maar uit Pakistan. En ook niet voor Antwerpen, maar voor Frankrijk bestemd was. Aan gezien het oliehoudende textiel ge vaarlijk afval was en in feite geïm porteerd werd in de Europese Unie, viel het transport onder de bepalin gen van de Europese verordening overbrenging afvalstoffen. Daar waren dan ook de nodige vergun ningen voor vereist, maar die waren niet aanwezig. Ook had het interna tionaal meldpunt afvalstoffen op de hoogte gesteld moeten worden, maar dit was eveneens niet ge beurd. De Belgische autoriteiten werden op de hoogte gebracht en het schip werd in Antwerpen opgewacht. In overleg met het openbaar ministerie in Middelburg werd een proces-ver baal opgemaakt tegen de producent van het afval in Pakistan. Het was overigens zeker niet de eerste keer dat er illegaal afval ver voerd werd via het Schelde-Rijnka naal. Bij een eerdere controle werd even eens een container met afval aange troffen die als bestemming Afrika had. In Rotterdam hielden de politie en douane de boot tegen en stelden een onderzoek naar de lading in. Een groep Zweedse jongeren uit Malmberget in Lapland komt zater dag naar Tholen voor een uitwisse- lingsweek met leden van de jeugd soos Thjos. In februari volgend jaar gaan de Thoolse jongeren dan op tegenbe zoek naar Malmberget. Zaterdag avond arrivereren de Zweden op Schiphol, waarna hun gastheren hen naar camping Klinkenoord in Sint-Maartensdijk brengen. De uit wisseling staat in het teken van al cohol- en drugsverslaving, 's Zon dags worden er workshops over het drugsbeleid in Nederland en Zwe den gehouden. Verder maakt de groep een 'natte-laarzentocht' over de schorren rond Tholen. Maandag staat een bezoek aan de Bergse coffeeshop Kinky Corner op het programma, gevolgd door voor lichting door het Zeeuws consulta tiebureau voor alcohol en drugs in jeugdhonk Onyx in Tholen. Het vertier wordt gezocht in een bezoek aan de stormvloedkering en het voormalig werkeiland Neeltje Jans. 's Avonds wordt er een film ver toond die eveneens te maken heeft met drugs. Dinsdag leidt jeugd- en jongerenwerker Ron v.d. Bogaard de groep door Rotterdam waarbij ook de Pauluskerk bezocht wordt waar ds. Visser verslaafden op vangt. In de avonduren zorgt een dropping voor de nodige lichaams beweging. Woensdag krijgen de Zweden en Tholenaren voorlichting over drugs door een politierechercheur uit Goes. Hij brengt een koffertje met aller hande voorkomende drugssoorten mee. 's Middags worden er sketches opgevoerd voor belang stellenden en ook wethouder J. Ver- sluys zal aanwezig zijn. Om negen uur volgt een feest in het jeugdhonk. Donderdag wordt in Amsterdam onder meer het hasjmuseum be zocht. 's Middags bekijken de jon geren of in de loop van de week hun visie op het alcohol- en drugs beleid is veranderd. Vrijdagmiddag gaan de Lappen weer terug naar Zweden. De gasten uit de staat Iowa zijn on dergebracht bij Zeeuwse gezinnen. Behalve vandaag staat er elke dag een uitstapje op het programma. Dinsdag ging het gezelschap per huifkar van het echtpaar Frigge uit Oud-Vossemeer op pad. Ze maak ten een rit van de Hiksedijk naar het centrum van het dorp, langs het smidsklokje naar de Raadhuisstraat waar ze een kijkje namen in de kerk van de hervormde gemeente. Els Frigge zorgde voor tekst en uitleg. In de kerk bewonderden de Ameri kanen de grote kroonluchter uit de nalatenschap van Johannes van Rosevelt. Daarna ging het stapvoets naar Sint-Annaland waar de gasten met hun Zeeuwse gastheren en gast vrouwen de lunch gebruikten in De Lagune. The Friendship Force heeft in Zee land 50 leden, de afdeling bestaat nu 10 jaar. Enkele leden zijn af komstig van Tholen. Els Frigge was lid, maar moest door drukke werk zaamheden haar lidmaatschap beëindigen. Wel werd ze gevraagd eep rondrit op Tholen te organiseren. De Zeeuwse leden ontvingen vorig jaar een groep Japanners. Volgend jaar brengt de Zeeuwse club een tegen bezoek. Rene Luijck uit Middelburg heeft deze week de leiding en wordt exchange director genoemd. „The Friendship Force is een manier om mensen elkaar te laten ontmoeten. Er zijn clubs in tachtig landen. Elke club kan een verzoek bij het hoofd kantoor in Atlanta indienen om een ander land te bezoeken." Volgens Luijck (wiens voorouders van Tholen komen) worden er op deze manier vrienden gemaakt. „Er ontstaan blijvende contacten. Door dat je bij de mensen zelf logeert leer je ze beter kennen. Je blik wordt ruimer. Je gaat op een andere manier tegen zo'n land aan kijken." De twee haflingers die de huifkar met zo'n groot gezelschap moesten trekken, hadden daar geen weet van. Koetsier Ted Frigge schatte het to tale gewicht dat de paarden op deze warme dag moesten trekken (het gezelschap zat hutje mutje in de huifkar) op drieëneenhalve ton. „Er had eigenlijk een vierspan voor moeten staan." Maandag werd het gezelschap door de burgemeester van Middelburg ontvangen en bezocht de groep mi niatuur Walcheren. Woensdag werd Neeltje Jans aangedaan en morgen (vrijdag) staat een bezoek aan een wijnmakerij in Nieuwdorp op het programma. ■i y

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 3