'Als je niet sterk bent, moet
je 't gereedschap laten werken'
PERSIA
Eigenaren vinden hun gestolen
fiets niet terug op politiebureau
Illegaal transport
Schelde-Rijnkanaal
Amerikanen bezoeken
Tholen per huifkar
Exclusief
en voordelig
Zweedse jeugd naar Tholen
toe voor een uitwisseling
Mariska van Vossen uit Sint-Annaland loopt stage in garage:
Van de Belt: Postcode in rijwiel graveren is belangrijk
Donderdag 21 augustus 1997
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
3
Sleutelen, daar houdt zij
van. Praktisch bezig zijn
met haar handen. En geen
theorie. Of alleen als het
nodig is. De 20-jarige Ma-
riska van Vossen uit Sint-
Annaland maakte na haar
havo aan 't Rijks in Ber
gen op Zoom een opval
lende keuze. Ze stapte
over naar de middelbare
technische school aan het
Markiezaatscollege om
motorvoertuigentechniek
te gaan doen.
Enige minpuntje
Mannenberoep
Gemeente draagt
bij aan project
schone dijken
Cursuskosten
V rouwennetwerk
eigen rekening
Perzen, Berbers, Kelims,
Nepals,Gabbeh's.
Fietsoversteek
Het Zeeuwse
Landschap wil
windmolens niet
Zo'n 25 mensen kwamen zaterdag bij het politiebureau
in Tholen hun fiets zoeken. Maar niemand van hen trof
zijn eigendom aan tussen de 54 rijwielen die de afgelo
pen 2,5 jaar gevonden zijn. De fietsen gaan nu naar een
opkoper en de opbrengst komt in de gemeentekas te
recht.
Postcode
Drie maanden
Politie onderschept gevaarlijke stoffen
De politie te water heeft deze week twee illegale trans
porten van gevaarlijke stoffen onderschept. De be
treffende schippers voeren op het Schelde-Rijnkanaal
toen de bemanning van het politievaartuig P84 aan
boord kwam voor controle. Beiden hadden niet de beno
digde vergunningen voor de lading die ze vervoerden,
een probleem dat zich de laatste tijd vaker voordoet.
Kegels
Geen vergunning
Zo'n 25 Amerikanen bezochten dinsdag Tholen. Ze zijn
deze week te gast bij de Zeeuwse leden van The
Friendship Force, een organisatie opgericht door ex-pre-
sident Jimmy Carter van de Verenigde Staten met het
doel door middel van uitwisseling begrip tussen de na
ties te kweken.
V
Terwijl ze gemakkelijk door kon
stromen naar de hogere technische
school. Haar eindexamencijfers wa
ren prima: een 8 voor Nederlands,
een 7 voor Engels, een 8 voor bio
logie, een 9 voor scheikunde, een 8
voor natuurkunde en een 9 voor
wiskunde A. „De exacte vakken
vond ik de leukste. Ik heb de havo
op mijn sloffen gedaan, maar om
daarna het atheneum te doen zag ik
niet zitten. Dat is alleen maar theo
rie."
Ze loopt nu in het haar derde jaar
aan de mts 55 dagen stage bij het
automobielbedrijf J. de Graaf in
Poortvliet. Na de eerste drie weken
is ze heel enthousiast over het werk
bij de Nissandealer: „Ik had echt
niet gedacht dat ik het zo leuk zou
vinden." Niet alleen het sleutelen
aan de auto's bevalt haar, ook het
contact met de collega's. „Ik kan
met iedereen goed opschieten."
Mariska verricht kleine en grote on
derhoudsbeurten. Steeds is er een
andere monteur in de buurt. En ze
heeft een vaste stagebegeleider.
Maar ook andere klussen klaart zij
zelfstandig of met enige hulp.
Toen ze besloot om motorvoertui
gentechniek te gaan doen, werd er
wel vreemd tegenaan gekeken, legt
ze uit. „Iedereen zei dat ik hts
moest gaan doen. Dat zou ik mak
kelijk kunnen. Ik zag dat niet zo
zitten. Dan kom je echt in het theo
retische terecht. Maar ik wil juist
dingen met mijn handen doen. Ik
kon ook werktuigkunde of electro-
techniek kiezen maar toen ik over
motorvoertuigentechniek las, dacht
Mariska van Vossen uit Sint-Annaland voorziet een aandrijfas van een nieuwe stofhoes in de garage van J. de Graaf in Poortvliet.
ik: dat is iets voor mij."
Echt autogek is ze echter niet.
„Nee, dat niet. Maar het sleutelen,
de techniek op zich, trekt me. Op
school heb ik wel mijn twijfels ge
had, hoor. Maar pas op een stage
weet je of het goed gaat en of het
een goede keuze is geweest. Ik vind
het hartstikke leuk."
Toen ze naar de mts overstapte
kwam ze in een grote klas terecht
van 32 jongens en twee meisjes.
Het andere meisje haakte na een
half jaar af, Mariska bleef alleen
tussen de jongens. Of dat niet moei
lijk is? „Ach, er zijn altijd jongens
die geloven dat een meisje dit niet
kan. Dat moeten die jongens zelf
maar weten. Daar kan ik niet mee
zitten."
Maar ook bij een aantal leraren was
er aanvankelijk enige twijfel over
haar keuze het autovak in te gaan,
legt Mariska uit. „Er waren er een
paar bij die er het eerst ook niet in
geloofden.
Die zeiden: je moet je als meisje
dubbel zo hard bewijzen tegenover
de jongens.
Maar ik hoef helemaal niet twee
keer zo hard mijn best te doen. Het
enige minpuntje is, dat ik niet sterk
ben. Dat is echt het zwakke punt.
Soms krijg ik iets niet los met de
hand, maar dan grijp ik naar hy
draulisch gereedschap.
Als je zelf niet sterk bent, moet je
het gereedschap laten werken, want
je wordt hier echt niet ontzien,"
lacht de stagiaire.
De overgang van havo naar mts was
wel groot, herinnert Mariska zich.
„Op de havo had je alleen maar
theorie gehad. In een keer ga je
heel iets anders doen. Dat was best
zwaar.
De theoretische vakken hoefde ik
niet te doen, wel de praktische. Ie
kan dan twee jaar mts in één jaar
doen, maar ik ben het eerste jaar
blijven zitten. Ik heb er nu twee
jaar over gedaan, maar dat maakt
allemaal niet zoveel uit."
Velen vragen of ze het niet erg
vindt om vuile handen te krijgen.
„Daar kan ik echt niet mee zitten.
Dat hoort er automatisch bij. Ik
vind dat helemaal niet erg."
Mariska beseft wel dat ze in een
mannenberoep terecht is gekomen,
maar maakt zich daar niet druk om.
„Ze mogen allemaal zeggen wat ze
willen. Daar heb ik lak aan." Wat ze
wel jammer vindt is dat er geen
Nissan overalls in haar maat zijn.
Nu draagt ze gewoon haar blauwe
mts overall.
Haar chef laap Schot is te spreken
over Mariska. „We zijn positief.
Haar instelling is goed, ze wil echt.
Motivatie is alles.
We krijgen elk jaar 2 of 3 stagiai
res.
Of ze nu uit het lager technisch on
derwijs uit Sint-Maartensdijk of
Krabbendijke komen of uit het mid
delbaar technisch onderwijs uit
Bergen op Zoom, dat maakt niet
uit. Je ziet gauw genoeg of iemand
geschikt is of niet."
De gemeente Tholen is bereid 3500
gulden subsidie te verstrekken aan
het project 'schone dijken' van de
stichting Mens, milieu en werk. Via
het laten opruimen van zwerfvuil
langs de zeewering wil initiatiefne
mer P.J. Huijsse uit Scherpenisse
langdurig werklozen werkervaring
laten opdoen. De begroting van de
stichting sluit met een tekort van
10.870 gulden, maar volgens het
gemeentebestuur kan dat tot zeven
mille teruggebracht worden. De
aanschaf van een computer en een
fax is in de ogen van de gemeente
namelijk niet noodzakelijk. Daar
naast kan van de 3800 gulden aan
ontvangen sponsorgelden een deel
voor het Thoolse project gebruikt
worden. Behalve de genoemde
3500 gulden wil de gemeente ga
rant staan tot maximaal 5000 gul
den. Ze rekent erop, dat ook de pro
vincie 3500 gulden bijdraagt.
Het Vrouwennetwerk Tholen
krijgt de eigen bijdrage voor des
kundigheidsbevordering via het
Zeeland studiecentrum te Aar
denburg niet gesubsidieerd door
de provincie.
De organisatie wil met alle tien le
den vier dagdelen gebruiken om de
resultaten te evalueren van een be
gin dit jaar onder Thoolse vrouwen
gehouden enquête.
De kosten daarvan zijn 160 gulden
per persoon (reiskosten, toeristen
belasting en eigen bijdrage van
31,50 gulden per dagdeel).
In de afwijzing vermeldt de provin
cie, dat ze de deskundigheidsbevor-
derende activiteiten van het studie
centrum al subsidieert.
Het merendeel van de kosten wordt
door Middelburg gedragen, waarbij
voorwaarde is dat de deelnemers
zelf 31,50 gulden per dagdeel op
hoesten.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Oudelandsepoort, Vossemeerse-
poort en Eendrachtsweg verliezen
deze functie.
De Oudelandsestraat, Paulinastraat,
Vossemeersepoort, Bebouwdendam
(tussen Eendrachtsweg en Kaaij) en
de Eendrachtsweg (tussen Vosse
meersepoort en Botermarkt) moe
ten eenrichtingsverkeer krijgen. Da-
lemsestraat, Hoogstraat, Stoof-
straat, Visstraat, Bebouwdendam
(tussen Dalemsestraat en Een
drachtsweg) en Brugstraat (tussen
Hoog- en Bakstraat) zouden zelfs
volledig autovrij moeten worden.
Regelmatig komen vanuit de bevol
king vragen over het instellen van
30-km zones, maar tot nu toe was
het gemeentebestuur daar huiverig
voor. Het verkeerscirculatieplan
voor Tholen wil een flink aantal
van die gebieden creëren en daartoe
de betreffende straten van een inrit-
of poortconstructie voorzien, Het
gaat om de aansluitingen van de
Molenvlietsestraat (eigenlijk Park
singel), Vossemeersepoort en Een
drachtsweg op de Ten Ankerweg en
van de Oudelandsepoort op de Mo
lensingel. In de Dalempolder zou
den alle straten die uitkomen op de
Molenvlietsedijk, Mossellaan, Kon.
Julianastraat en Ten Ankerweg 30-
km gebied moeten worden. En ook
de aansluiting van de Jhr. Van Vre-
denburchlaan op de Ten Ankerweg
zou een inritconstructie moeten
krijgen (en een rotonde). Deze laat
ste, maar ook die in Dalempolder
hebben minder prioriteit dan in de
stadskern.
Voorzieningen om de snelheid van
het autoverkeer te verlagen zijn ge
pland in de Doelweg (aanvullend
op de reconstructie), M. van Gelre-
Fortuinstraat 3 Bergen op Zoom
Tel.: 0164-243509
Advertentie I.M.
straat, Kon. Julianastraat/Mossel-
laan en Hertenkamp (tussen Jhr.
Van Vredenburchlaan en Zuid-Oud-
aan).
Ook deze maatregelen hebben niet
de hoogste prioriteit. Datzelfde
geldt voor reconstructie van de
kruispunten Eendrachtsweg/Ten
Ankerweg, EendrachtswegAVal en
van de wegvakken Eendrachtsweg-
Botermarkt, Botermarkt en Molen
vlietsedijk (van Zoekweg tot grens
bebouwde kom). Daarentegen heb
ben de reconstructie van de Grind
weg en de Ten Ankerweg tot aan de
Molenvlietsedijk (met rotonde), van
de Molenvlietsedijk tot aan de
Zoekweg en van de Molenvliets
estraat eerste prioriteit. Datzelfde
geldt voor de kruising
Kerkstraat/Molenvlietsestraat, waar
het mogelijk moet worden gemaakt
dat vrachtverkeer vanuit de Kerk
straat rechtsaf slaat om Tholen uit
te rijden. In de stadskern moet het
gebruik van kleine vrachtauto's be
vorderd worden.
Wat het openbaar vervoer betreft,
wil men het bestaande niveau hand
haven. De busroute via de Mossel
laan en Kon. Julianastraat zou dan
ook moeten blijven.
Hoewel het gebruik van de fiets be
vorderd moet worden, hebben
maatregelen voor dit vervoermiddel
in het plan niet de eerste prioriteit.
Uitgezonderd dan een oversteek
plaats op de Ten Ankerweg ter
hoogte van de S. Lindhoutstraat.
Ter hoogte van de Prins Clauslaan
moet het oversteken voor voetgan
gers verbeterd worden. Op het lijst
je voor fietsers staan stallingsmoge
lijkheden bij de supermarkt aan de
Eendrachtsweg, in de Dalems
estraat en in de Brugstraat-Hoog
straat. Verder zouden er fietspaden
moeten komen tussen Buitenzorg
en het sportcomplex (in samenhang
met de ontwikkeling van de wijk
Stadszicht) en tussen Stadszicht en
de stadskern (via de Molensingel).
Binnenkort krijgen alle inwoners
van Tholen-stad een bewonersbrief
waarin de gemeente hen informeert
over het verkeerscirculatieplan. Op
15 september is er dan in Meulvliet
de hoorzitting.
Waarschijnlijk zal de commissie
openbare werken het plan nader
hand nog bespreken, waarna burge
meester en wethouders een defini
tieve versie ter vaststelling aan de
gemeenteraad zullen aanbieden. De
daarin opgenomen maatregelen
kunnen de komende jaren, al naar
gelang de beschikbare financiën,
gerealiseerd worden.
i
Niet de Zeeuwse Milieufederatie
(ZMF), maar de stichting Het
Zeeuwse Landschap heeft van de
rechtbank gedaan gekregen dat de
bouw van vier windmolens aan de
Del Campoweg op Sint-Philipsland
stilgelegd moet worden.
Vorige week meldden wij abusieve
lijk dat de ZMF hierover een
rechtszaak zou hebben aangespan
nen.
Dat is echter niet het geval.
Het Zeeuwse Landschap heeft van
meet af aan bij de gemeente be
zwaar gemaakt tegen de bouw- en
milieuvergunning, omdat de moléns
verder landinwaarts komen dan
aanvankelijk de bedoeling was, de
afmetingen van de molens anders
zijn en het landschap ernstig wordt
aangetast. De bouwer, E-Connec-
tion uit Delft, heeft de vergunning
namelijk al acht jaar geleden ge
vraagd en gekregen.
Het gemeentebestuur verwierp de
bezwaren van Het Zeeuwse Land
schap, maar die organisatie is voor
lopig in het gelijk gesteld. Een de
finitieve uitspraak moet nog komen.
Zolang die er niet is, mag de bouw
van de windmolens niet voortgezet
worden.
Slachtofferhulp. Slachtofferhulp
Zeeland heeft de gemeente ge
vraagd om 40 cent subsidie per in
woner in plaats van een kwartje.
Het gemeentebestuur wil niet op
het verzoek ingaan, omdat de orga
nisatie het werk gewoon heeft
voortgezet ondanks de wetenschap
daarvoor onvoldoende geld te heb
ben.
Bovendien is in de begroting van de
gemeente geen rekening gehouden
met een hogere bijdrage.
„Van de fietsen die hier staan, zijn
er hoogstens tien voorzien van een
postcode", meldt politieman A.P.
van de Belt. Er staan halfvernièlde
exemplaren tussen, maar ook hele
gave. Zelfs enkele mountainbikes
en een step zijn te zien op de bin
nenplaats van het bureau aan de Si
mon Lindhoutstraat. Een man komt
kijken of zijn twee jaar geleden ge
stolen karretje er misschien bij
staat, maar helaas. Een ander zoekt
de fiets van zijn kind, dat het rijwiel
bij een bushalte had laten staan
zonder dit op slot te zetten. Ook hij
vangt bot. Het gebeurt nogal eens
dat fietsen zomaar ergens neergezet
worden en vervolgens vergeten,
weet hij. „Een keer zag ik ergens de
fiets staan van de zoon van een ken
nis. Ik belde op, maar de zoon
dacht dat hij te voet van huis was
gegaan, zo bleek uit zijn verhaal."
Een mevrouw weet uit eigen erva
ring dat het niet op slot zetten fu
nest kan zijn. Haar fiets verdween
tijdens de braderie in Tholen, waar
ze hem zomaar ergens gestald had.
„Gelukkig was het mijn oude,
waarmee ik altijd boodschappen
doe. Mijn goede fiets gebruik ik al
leen als ik een eindje ga fietsen, die
zet ik nergens weg", vertelt ze. Hoe
erg het ook is, een fiets onafgeslo
ten ergens neerzetten kan anno
1997 niet meer.
Van de Belt noemt het kijkuur ge
slaagd, want enkele jaren geleden
kwamen de helft minder mensen
terwijl men toen twee uur lang te
recht kon. Een heleboel mensen ne
men niet de moeite om aangifte te
doen als hun fiets verdwenen is.
„Als het gebeurt, betreft het vaak
vrij nieuwe fietsen. Of het moet van
de verzekering", zegt v.d. Belt.
Hoewel de kans op terugvinden
klein is, vindt hij aangifte doen op
zijn plaats. De gegevens worden in
de computer geregistreerd. Mocht
ergens een fiets aangetroffen wor
den, dan gaan alle gegevens even
eens de computer in. Blijkt er een
rijwiel met die gegevens geregis
treerd te staan, dan geeft de compu
ter een signaal. „Dat gebeurt spora
disch, maar het komt voor." Het is
dus belangrijk om zoveel mogelijk
kenmerken van een fiets paraat te
hebben. Voor het registreren daar
van bestaan kaartjes, die op het po
litiebureau verstrekt worden. Van
de Belt noemt het aanbrengen van
de postcode op de fiets erg belang
rijk, belangrijker nog dan het regis
treren van het framenummer. „Via
de postcode kunnen wij de eigenaar
opsporen." Bij verhuizing moet
achter de oude postcode een sterre
tje gezet worden. Dat gebeurt lang
niet altijd, want regelmatig komt de
politie voor een gevonden fiets op
een oud adres terecht.
Hoe komen verdwenen fietsen bij
de politie terecht? „Meestal worden
we gebeld omdat een fiets meerdere
dagen op een bepaalde plek blijft
staan. Die halen we dan op", vertelt
v.d. Belt. De fiets mag ook bij de
vinder blijven staan. Bij een waarde
tot duizend gulden vervalt, op
grond van het nieuwe burgerlijk
wetboek, na drie maanden het ei
gendomsrecht. De nonchalance van
mensen wat hun fiets betreft is vori
ge week nog gedemonstreerd op het
politiebureau. Toen kwamen twee
meisjes vertéllen dat hun fietsen
met Kerstmis gestolen waren. En
een jongeman die geen aangifte van
diefstal had gedaan omdat zijn fiets
een 'oud beestje' was, kwam toch
maar eens op het bureau kijken
'want hij reed toch wel lekker'.
Volgens v.d. Belt is bij het stelen
van fietsen meestal financieel ge
win in het geding en gaat het vaak
ook om heling.
Op de binnenplaats van het politiebureau kijken Tholenaren of daar hun gestolen tweewieler toevallig staat tussen de teruggevonden
exemplaren.
i
De politie te water controleerde in
de nacht van maandag op dinsdag
de duweenheid Odessa die de met
containers geladen duwbak Delta-
bulk 49 vervoerde. De agenten ont
dekten dat er 16.700 kilo gevaarlij
ke stof aan boord was. Het betrof
benzylchloride, een organisch gifti
ge en bijtende stof.
De schipper zei helemaal niet op de
hoogte te zijn van het vervoer van
giftig spul.
De verlader, een bedrijf uit Antwer
pen, had hem daarover niet inge
licht en dus waren ook de benodig
de vergunningen niet aan boord. De
schipper wist ook niet, waar in het
ruim de bewuste container met de
benzylchloride stond.
Daarom was er geen stuwplan en
een gevarenkaart (waarop staat wat
er moet gebeuren in geval van een
ongeluk) had de man evenmin bij
zich.
Benzylchloride is een gevaarlijk
goedje. Als een schip dit vervoert,
moet dat dan ook voor iedereen
duidelijk zijn. Daarom moet het
schip overdag twee blauwe kegels
en 's nachts twee blauwe lichten
voeren. Een dergelijk transport mag
alleen afmeren op speciaal daarvoor
bestemde ligplaatsen en ook bij het
schutten in een sluis gelden voor
dergelijke schepen bepaalde voor
schriften.
Overleg met het kantoor van het
Belgische bedrijf wees uit dat de
benodigde papieren pas dinsdag
aan boord zouden komen. Omdat
de duweenheid op weg was van
Antwerpen naar Rotterdam, werd
het schip daarom bij de Volkerak-
sluizen te Willemstad aan de ket
ting gelegd totdat de documenten
zouden arriveren. Dat betekende dat
de Odessa niet op tijd (twaalf uur
dinsdagmiddag) in Rotterdam zou
arriveren. De verlader van het gifti
ge spul krijgt een proces-verbaal.
Woensdagmiddag werd eveneens
een duweenheid op het Schelde-
Rijnkanaal gecontroleerd. Het schip
was met 360 containers onderweg
van Rotterdam naar Antwerpen. Bij
de controle constateerde de politie
dat drie containers geladen waren
met elk 100 balen textiel van bij el
kaar 16.500 kilo.
In de papieren werd opgevoerd dat
het om gewone balen textiel ging,
maar nader onderzoek wees uit dat
het in totaal bijna 50 ton oliehou
dend katoenafval was.
Deze licht ontvlambare stof valt on
der de wet vervoer gevaarlijke stof
fen.
De papieren van de schipper meld
den dat de lading afkomstig was uit
Sri Lanka en bestemd voor Antwer
pen. Maar na dieper graven door de
politie bleek (na overleg met de
verantwoordelijke bedrijven), dat
de partij katoen helemaal niet uit
Sri Lanka kwam, maar uit Pakistan.
En ook niet voor Antwerpen, maar
voor Frankrijk bestemd was. Aan
gezien het oliehoudende textiel ge
vaarlijk afval was en in feite geïm
porteerd werd in de Europese Unie,
viel het transport onder de bepalin
gen van de Europese verordening
overbrenging afvalstoffen. Daar
waren dan ook de nodige vergun
ningen voor vereist, maar die waren
niet aanwezig. Ook had het interna
tionaal meldpunt afvalstoffen op de
hoogte gesteld moeten worden,
maar dit was eveneens niet ge
beurd.
De Belgische autoriteiten werden
op de hoogte gebracht en het schip
werd in Antwerpen opgewacht. In
overleg met het openbaar ministerie
in Middelburg werd een proces-ver
baal opgemaakt tegen de producent
van het afval in Pakistan.
Het was overigens zeker niet de
eerste keer dat er illegaal afval ver
voerd werd via het Schelde-Rijnka
naal.
Bij een eerdere controle werd even
eens een container met afval aange
troffen die als bestemming Afrika
had.
In Rotterdam hielden de politie en
douane de boot tegen en stelden
een onderzoek naar de lading in.
Een groep Zweedse jongeren uit
Malmberget in Lapland komt zater
dag naar Tholen voor een uitwisse-
lingsweek met leden van de jeugd
soos Thjos.
In februari volgend jaar gaan de
Thoolse jongeren dan op tegenbe
zoek naar Malmberget. Zaterdag
avond arrivereren de Zweden op
Schiphol, waarna hun gastheren
hen naar camping Klinkenoord in
Sint-Maartensdijk brengen. De uit
wisseling staat in het teken van al
cohol- en drugsverslaving, 's Zon
dags worden er workshops over het
drugsbeleid in Nederland en Zwe
den gehouden. Verder maakt de
groep een 'natte-laarzentocht' over
de schorren rond Tholen.
Maandag staat een bezoek aan de
Bergse coffeeshop Kinky Corner op
het programma, gevolgd door voor
lichting door het Zeeuws consulta
tiebureau voor alcohol en drugs in
jeugdhonk Onyx in Tholen. Het
vertier wordt gezocht in een bezoek
aan de stormvloedkering en het
voormalig werkeiland Neeltje Jans.
's Avonds wordt er een film ver
toond die eveneens te maken heeft
met drugs. Dinsdag leidt jeugd- en
jongerenwerker Ron v.d. Bogaard
de groep door Rotterdam waarbij
ook de Pauluskerk bezocht wordt
waar ds. Visser verslaafden op
vangt. In de avonduren zorgt een
dropping voor de nodige lichaams
beweging.
Woensdag krijgen de Zweden en
Tholenaren voorlichting over drugs
door een politierechercheur uit
Goes.
Hij brengt een koffertje met aller
hande voorkomende drugssoorten
mee. 's Middags worden er
sketches opgevoerd voor belang
stellenden en ook wethouder J. Ver-
sluys zal aanwezig zijn.
Om negen uur volgt een feest in het
jeugdhonk.
Donderdag wordt in Amsterdam
onder meer het hasjmuseum be
zocht. 's Middags bekijken de jon
geren of in de loop van de week
hun visie op het alcohol- en drugs
beleid is veranderd. Vrijdagmiddag
gaan de Lappen weer terug naar
Zweden.
De gasten uit de staat Iowa zijn on
dergebracht bij Zeeuwse gezinnen.
Behalve vandaag staat er elke dag
een uitstapje op het programma.
Dinsdag ging het gezelschap per
huifkar van het echtpaar Frigge uit
Oud-Vossemeer op pad. Ze maak
ten een rit van de Hiksedijk naar
het centrum van het dorp, langs het
smidsklokje naar de Raadhuisstraat
waar ze een kijkje namen in de kerk
van de hervormde gemeente. Els
Frigge zorgde voor tekst en uitleg.
In de kerk bewonderden de Ameri
kanen de grote kroonluchter uit de
nalatenschap van Johannes van
Rosevelt.
Daarna ging het stapvoets naar
Sint-Annaland waar de gasten met
hun Zeeuwse gastheren en gast
vrouwen de lunch gebruikten in De
Lagune.
The Friendship Force heeft in Zee
land 50 leden, de afdeling bestaat
nu 10 jaar. Enkele leden zijn af
komstig van Tholen. Els Frigge was
lid, maar moest door drukke werk
zaamheden haar lidmaatschap
beëindigen.
Wel werd ze gevraagd eep rondrit
op Tholen te organiseren. De
Zeeuwse leden ontvingen vorig jaar
een groep Japanners. Volgend jaar
brengt de Zeeuwse club een tegen
bezoek.
Rene Luijck uit Middelburg heeft
deze week de leiding en wordt
exchange director genoemd. „The
Friendship Force is een manier om
mensen elkaar te laten ontmoeten.
Er zijn clubs in tachtig landen. Elke
club kan een verzoek bij het hoofd
kantoor in Atlanta indienen om een
ander land te bezoeken."
Volgens Luijck (wiens voorouders
van Tholen komen) worden er op
deze manier vrienden gemaakt. „Er
ontstaan blijvende contacten. Door
dat je bij de mensen zelf logeert
leer je ze beter kennen.
Je blik wordt ruimer. Je gaat op een
andere manier tegen zo'n land aan
kijken."
De twee haflingers die de huifkar
met zo'n groot gezelschap moesten
trekken, hadden daar geen weet
van.
Koetsier Ted Frigge schatte het to
tale gewicht dat de paarden op deze
warme dag moesten trekken (het
gezelschap zat hutje mutje in de
huifkar) op drieëneenhalve ton. „Er
had eigenlijk een vierspan voor
moeten staan."
Maandag werd het gezelschap door
de burgemeester van Middelburg
ontvangen en bezocht de groep mi
niatuur Walcheren. Woensdag werd
Neeltje Jans aangedaan en morgen
(vrijdag) staat een bezoek aan een
wijnmakerij in Nieuwdorp op het
programma.
■i y