'Er is voor een schipper niks erger dan kinderen aan wal moeten laten' c Schoenhandel Sturris biedt extra service met podologie Thoolse knapt buitenverblijf van de prins van Monaco op Geslaagd dus gefeliciteerd Stenen zitten campinggasten flink in de weg Donderdag 7 augustus 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Het is wennen voor het echtpaar Hout-Reeders. Na 37 jaar vertoeven op de Nederlandse en Belgische binnen wateren hebben ze definitief aangelegd in Sint-Anna- land. Het betrekken van een woning aan de Tienhoven betekent een nieuwe fase in hun leven. Aan de muur hangt een foto van hun schip 'Wilmar'. Dat is vorige week naar Amsterdam gebracht om gesloopt te worden. Een emotioneel moment voor de schipper en zijn gezin. Wilmar Schippersbeurs Schipperspaar Hout verruilt Wilmar voor huis in Sint-Annaland Markiezaatcollege IOV Diversen Blokkade Janneke Sturris van de gelijknamige schoenhandel in de Voorstraat te St. Annaland is sinds kort gedi plomeerd aan het podologisch instituut te Koekange. Na in 1995 al de certificaten A en B podologie en praktijk behaald te hebben plus het certificaat voor- voetpathologie en therapie, ontving de 23-jarige on derneemster dan onlangs het fel begeerde C-diplo- ma. Geen goed schoeisel Extra service Negentienjarige Emma Schot besteedt vakantie nuttig in Napels Menige Nederlander zoekt in de vakantieweken zijn toe vlucht in het buitenland. Een poosje rust, wandelen, re creatie of liggen aan het strand. Maar sommigen willen wel eens wat anders. De 19-jarige Emma Schot uit Tho len is zo iemand. Ze bracht haar vakantie dit jaar door in een weeshuis in het Italiaanse Napels waar ze hielp om een schoolgebouw op te knappen. Gebroken Spanning Iets goeds Rien Hout werd 59 jaar geleden op het water geboren. Zijn vader was ook binnenschipper en kwam na derhand aan de wal wonen. Een kwart eeuw lang was Hout sr. ha venmeester en weger in Stavenisse. Zoon Rien ging na school in de landbouw aan de slag. Maar het water bleef trekken. „Als er in de haven een schip gelost werd, was ik daar veel liever bij. Op een gegeven moment betaalde ik een ander om in mijn plaats bieten te botten, ter wijl ik slakken ging lossen." Op zijn 22e, pas getrouwd, ging Rien Hout als zelfstandig schipper aan de slag. Hij kocht een 42 jaar oud scheepje van 153 ton. Voor zijn vrouw Mina, die uit Sint-Maartens dijk komt, betekende dat een heel ander leven dan ze gewend was. „Ik had altijd in de landbouw gewerkt." Inmiddels is ze aan het leven op het water verknocht geraakt. „Een ech te schippersvrouw ben ik nooit ge worden in die zin dat ik nooit aan het roer zal gaan staan. Anders dan mijn oudste dochter, die gerust al leen een schip naar buiten brengt", zegt ze. Tóch heeft ook mevrouw Hout haar vaarbewijs. En ze heeft altijd volop meegeholpen bij alle voorkomende werkzaamheden, zo als het open- en dichtleggen van het ruim. Binnenschipper ben je nu eenmaal niet alleen. Drie schepen 'versleet' Hout gedu rende zijn loopbaan. In 1969 kocht hij een schip van 260 ton en twintig jaar geleden ging hij opnieuw gro ter: 583 ton. Maar de naam veran derde al die 37 jaren niet: Wilmar, een samentrekking van de officiële voornamen van hun beiden. Het comfort is in al die jaren in ieder geval toegenomen, zij het soms enigszins vertraagd. „In ons laatste schip was de roef net zo groot als de huiskamer die we nu hebben. Maar ik was weieens jaloers op mensen aan de wal, want bijvoor beeld mijn eerste automatische wasmachine kreeg ik pas negen jaar geleden", vertelt Mina. Zolang ze schoolgaande kinderen had, was haar verlangen naar de wal groot. „Er is niks erger dan dat je je kin deren aan de wal moet achterlaten en zelf moet gaan varen." Het echt paar kreeg twee dochters en een zoon, die bij een tante in Sint-An- naland verbleven om naar school te kunnen gaan. „Ze hadden het er héél goed, maar wij probeerden toch om ze zo vaak mogelijk naar ons toe te laten komen", zegt me vrouw Hout. „Het is anders, de mooie dingen van school bijvoor beeld die mis je omdat je er niet bent." Deze levenswijze heeft er wel toe bijgedragen dat de kinderen Hout vroeg zelfstandig waren. „Ze durfden meer dan hun leeftijdgeno ten. Reisden op eigen gelegenheid naar ons toe, maar moesten ook va ker zélf beslissingen nemen." Het is een positieve kant van het schip persbestaan. Alledrie de kinderen kwamen na hun schooltijd aan boord wonen en belandden uiteindelijk zelf ook in de binnenvaart. Inmiddels woont de jongste dochter in Sint-Annaland en moest de zoon na een ongeluk zijn schippersbestaan opgeven. Al leen de oudste zit nu nog op het water. „We hebben veel samen op getrokken, samen vrachten ver voerd", zegt Rien Hout. „En ze zijn meegevaren naar Amsterdam, wil den mij de Wilmar niet alleen naar de sloop laten brengen." Na twintig jaar was dit schip een echt thuis ge worden. „Ik heb er een nieuwe stuurhut op gemaakt, een den en een kop- schroef met een nieuwe motor", al dus Hout. In de nieuwe woning hangen lampen van het schip, de scheepsbel en het stuurwiel dat een kapstok moet worden. De naam krijgt ook nog een plaatsje in de gang. De mast en een anker zijn bij havenmeester C. Smits terechtge komen en sieren nu de Diana-S. Het gaat Hout en zijn vrouw aan Rien en Mina Hout moeten na 37 jaar binnenvaart wennen aan het leven aan de wal. De mast van hun schip Wilmar staat nu op de Sint- Annalandse sportvissersboot Diana-S. het hart dat de Wilmar gesloopt wordt. „Maar zo kreeg ik er meer voor dan bij een eventuele ver koop." De schipper heeft gebruik gemaakt van een saneringsregeling, voelt zich daar min of meer toe gedwon gen. Door de situatie op de schip persbeurs én het toenemend aantal (milieu)regels. „Ik heb altijd voor de beurs gevaren, maar die ver dwijnt met ingang van het jaar 2000. Alles wordt geliberaliseerd, de grotere schepen blijven over. Maar ik kan niet meer investeren", geeft Hout aan. Hij denkt dat de schippersbeurs de volgende eeuw niet eens haalt. „Toen ik in 1960 schipper werd, kwamen er 80 tot 130 reizen per dag op de beurs. Op topdagen zelfs 160. Nu was er twee weken geleden nog een dag van één reis." Via het beurssysteem geldt een vas te prijs; de vrachten worden op da tum aan schippers gegund. „De beurs is opgericht in een tijd dat het slecht ging, de jaren dertig. Nu is het net zo slecht en moet hij ver dwijnen", zegt Hout niet begrij- Aan het Markiezaatcollege te Ber gen op Zoóm zijn de volgende leer lingen geslaagd voor het examen: PROCES-, LABORATORIUM- EN MILIEUTECHNIEK (Lange middenkaderopleiding) Stavenisse: Wilma Hout. Sint-Annaland: Eelco de Vogel. WERKTUIGBOUWKUNDE (kor te vakopleiding) Tholen: Jeroen Geene. Stavenisse: Joey Moerland. WERKTUIGBOUWKUNDE (lan ge middenkaderopleiding) Tholen: Chris-Jan van Haaften. Stavenisse: Arjan Heijboer en Johnny Hout. Sint-Maartensdijk: Lennard van de Ree. Poortvliet: Peter Geuze. Bij IOV automatisering in Sint-Phi- lipsland zijn de volgende leerlingen geslaagd voor het examen: COMPUTERTYPEN: Mariene Ge luk uit Tholen. BASISKENNIS TEKSTVERWER KEN WP 6.0/6.1. Tholen: Peter Andriesse, Maurits Boer, Jaco He ijboer, Lenie Quist en Rien Scha kel. Sint-Annaland: Jolanda Fase, Hans Leune en Nanja Polderman. Stavenisse: Niels Priem. Sint-Maartensdijk: Alfred van Vossen. Poortvliet: André de Graaf, Abram Jansen en Arno v.d. Male. Sint-Philipsland: Leonie van Har- berden. Aan het Spectrumcollege in Breda is Arina Donken uit Scherpenisse geslaagd voor het examen leidster kindercentra. pend. „Als binnenvaart moet je concurreren met de spoorwegen en die krijgen overheidssubsidie", snijdt hij een ander probleem aan. In de begintijd maakte Hout nog 35 reizen in een jaar, dat is teruggelo pen tot een stuk of 20. Hoewel er de ontwikkeling is naar alsmaar grotere schepen, zullen ook kleine re nodig blijven, meent hij. „Wij zaten de laatste jaren veel op de Zuid-Willemsvaart en daar kunnen de grote niet eens komen." Vroeger voer de Wilmar veel op België, op de Schelde en de Leie. Dat werd alsmaar minder. Hout vervoerde koper, ertsen of oud ijzer, ook wel zand en grind en heel vaak veevoer. Voordeel van transport per schip is, dat die grotere hoeveelheden tege lijk kan vervoeren dan over de weg. De problematiek in de binnenvaart heeft in het verleden diverse keren tot acties geleid. Het echtpaar Hout kan dat wel begrijpen, maar deed zelf nooit actief mee aan blokkades. „Van een staking ben ik nooit voor stander geweest, want dat kost werk. Bovendien ben je een dienst verlenend bedrijf", zegt Hout, die wel altijd solidair was met de actie voerders. „In 1975 lagen we in Evergem ne gen weken vast door een blokkade. We lagen naast Kees Scherpenisse en die reed elk weekend naar Sint- Annaland om zijn en onze kinderen te halen." Twee keer maakte het ge zin een ontploffing aan boord mee; een gasexplosie én het ontploffen van een fout mengsel in een spuit bus. Beide keren met een fikse ra vage als gevolg. Het schippersbestaan heeft mooie en slechte kanten, zegt Mina. Ze benadrukt het 'familiegevoel': „Schippers staan voor elkaar klaar. Dat maak je aan de wal zo niet mee." Het nieuwe huis in Sint-Annaland zal wennen zijn, maar de buurt staat Rien en Mina Hout wel aan. „De laatste tijd was Rotterdam ons thuis. We gingen daar naar de kerk, hadden er een postbus", zegt zij. Hout is 45 jaar weg uit Stavenisse en zou daar opnieuw moeten inbur geren, net als nu in Sint-Annaland het geval is. Om zijn tijd door te komen heeft hij inmiddels een groentetuin. „We slaan een nieuwe bladzijde op en zijn gelukkig allebei nog goed ge zond", zegt schippersvrouw Mina Hout. Janneke Sturris beoordeelt onder meer op de voetspiegel welke correctiezolen iemand nodig heeft. Voet- en rugklachten en zelfs hoofdpijn kunnen volgens Jan neke Sturris verholpen worden door een correctiezooi in de schoenen. „Ik hoor eerst de klachten van de mensen aan. Vervolgens laat ik ze heen en weer lopen, zodat ik de voeten kan bekijken.' Dan wordt er op een stempelkussen een perfecte afdruk van de voeten gemaakt, waarbij de donkere plekken de drukpunten in belaste stand aan geven. En op de podobaroscoop, de voetspiegel, zie je de voeten in onbelaste stand. Dit is een hele gemakkelijke methode en aan de hand hiervan, kunnen we de cor rectiezolen maken." Het is een ontwikkeling van de harde naar de zachte steunzool. „De harde steunzolen maken de zenuwen in de voeten dood. De zachte correctiezolen zijn van kurk, rubber en leer gemaakt en dan veert alles mee, zodat de ze nuwen nog moeten werken. Door bepaalde drukpunten te ondersteunen, kunnen we de voeten corrigeren." Problemen in de voorvoet ko men volgens Janneke Sturris het meest voor. „Een retro zorgt bij een verzakte voet voor ontspan ning. En om de holte te onder steunen, krijg je een geleng. Dan heb je nog een grote groep die moeilijkheden met de tenen heeft. De belangrijkste oorzaak daarvan is dat men geen goed schoeisel draagt; vaak te smalle schoenen." Een verschil in beenlengte, een ongelijk bekken, pijnlijke knieën, het kan volgens de jonge onderneemster een beetje ge compenseerd worden door cor rectiezolen. „Of het nu om de rug of om de knie gaat, het heeft allemaal met de stand van de voet te maken." Janneke Sturris heeft al jongeren van 18 jaar in de winkel gehad voor correctiezolen en ouderen van 70 jaar. „Wanneer de voet uitgegroeid is, kun je er al mee beginnen. Had je een steunzool voor je hele leven, correctiezo len kun je soms na een jaar weer missen." Ze is blij, dat de pittige oplei ding voorbij is, want al die La tijnse namen, dat was een hele opgave. En dat er zoveel ver schillende spieren en botten zijn, dat had Janneke nooit dur ven dromen. Gelukkig ging ze samen met haar broer John, die in Yerseke een schoenenzaak heeft, naar de cursus. Ze hadden steun aan elkaar en beiden zijn nu gediplomeerd, waardoor ze de klanten beter van dienst kun nen zijn. „Je kunt de mensen een stuk extra service bieden", zegt Janneke. Op de bovenverdieping van de St. Annalandse schoenenwinkel is een aparte ruimte voor de po dologie ingericht. „Ik ben de enige hier op het eiland, zodat de mensen lekker dichtbij te recht kunnen. Het gaat wel op afspraak (telefoon 652250), want je bent al gauw drie kwar tier bezig. De correctiezolen maken we zelf en ook daar zijn we menig uurtje mee zoet."Jan- neke Sturris ruimt nog even een misverstand uit de weg, want je hoeft met correctiezolejj niet op plompe schoenen te lopen. „Er is een hele leuke collectie bij passende modellen, voor jong en oud", aldus de pas gediplomeer de St. Annalandse onderneem ster. (Advertentie I.M.) Hoe komt iemand erbij om in Na pels een werkvakantie te beginnen? Emma Schot vertelt: „Ik zag een advertentie in de Ronduitkrant van de EO voor een werkvakantie in het buitenland via Project Serve van Youth for Christ. Dat leek me wel interessant. Ik heb net examen ge daan en ik wilde mijn vrije tijd eens goed besteden. Normaal ga ik ge woon op strandvakantie naar Mal- lorca. Dat is wel leuk, maar het geeft je geen voldoening. Dus daar om wilde ik nu iets nuttigs doen. Je kon kiezen tussen verschillende projecten en ik heb getwijfeld tus sen Roemenië of Italië. Uiteindelijk heb ik voor Napels gekozen, want in Roemenië zou ik veel te maken krijgen met gehandicapten en zwer vers. Daar voelde ik me toch nog wat te jong voor. Bovendien ging mijn voorkeur uit naar werken met of voor kinderen." Emma vertrok op 16 juli met een groep van vijftien jongeren en twee begeleiders van de christelijke jon gerenorganisatie Youth for Christ. „We vertrokken in Utrecht per trein. Het was een slopende reis van 25 uren. We zijn via Duitsland, Dan wordt het een keer echt zomer, zodat je naar de dijk en in het water kunt en dan is het waterschap net met een karwei aan de zeewering bezig. Dat overkwamen de gasten van camping Stavenisse dinsdag. „Zo recht voor onze camping en dat midden in de bouwvakvakantie!" Campingexploitante Thea Menheere vindt het geen stijl. „Waarom dat persé nu, want de mensen komen voor de zee en nu moeten onze gas ten over bergen stenen het water in. Kennelijk wil men geen mensen op de dijk. Als je ziet wat wij aan recre atiebelasting betalen, dan lijkt dit nergens op. Het waterschap is echt aan het plagen. Ik heb ambtenaar Pouwer van de gemeente al gebeld om actie te ondernemen, want dit is niet eerlijk", aldus mevr. Menheere. Bij het waterschap in St. Maartens dijk, Zierikzee en Goes was nie mand bereikbaar voor commentaar op dit karwei in Stavenisse. Alleen was bekend, dat aannemer Kraaij- eveld uit Sliedrecht bezig was met het herzetten van 1000 m2 verzakte basaltgooiing aan de Suzannapolder bij St. Annaland. Zwisterland en Oostenrijk naar Ita lië gereden", vertelt de Thoolse. „We waren echt kapot. In Italië za ten we in een oude slaaptrein waar je zes stoelen tegen elkaar kon schuiven om drie bedden te krijgen. Daar moesten we dan met z'n zes sen op slapen. We waren echt ge broken." Bij aankomst in Napels was het ook bepaald niet 'La bella Napoli'. „Dat had ik ook niet ver wacht. Napels is een oude en ar moedige stad. Je hebt er veel crimi naliteit. Straatbendes en zwervers zie je overal, net als scooters met jongeren die je proberen te bero ven. Je moet er echt dicht bij elkaar blijven. We mochten dan ook be slist niet alleen de stad in. Alleen in een groep en het liefst nog met jon gens erbij", vertelt Emma. Tijdens een voorbereidingsweek- einde was de Thoolse al voorbereid op het leven en werken in Napels. De groep zou een schoolgebouw van het weeshuis Casa Materna (moederhuis) gaan opknappen. „Het is een weeshuis dat is opge richt door een rijke man, Santi. Die haalde arme kinderen van de straat en ving ze op. Toen kwam het voor malige buitenverblijf van de prins van Monaco te koop en Santi kocht het om er een weeshuis van te ma ken", vertelt Emma. „Het is echt prachtig gebouwd, maar omdat het aan de zee ligt, heeft het veel te lij den van de zoute zeewind. De mu ren zien er echt verschrikkelijk uit. Van binnen gaat het wel. Maar er is gewoon geen geld om de zaken op te knappen. Het is een protestants weeshuis. Dat is in een katholiek land erg moeilijk. De regering geeft wel wat geld, maar alleen voor de kinderen die intern zitten. Er gaan er echter veel naar pleeggezinnen. Maar de school blijft gewoon draai en. Dus er is geld te kort. Dankzij giften en projecten zoals die van Youth for Christ kunnen de gebou wen wat onderhouden worden." De hoeveelheid werk die de groep moest verzetten, viel wat tegen. „Normaal werken er meerdere groepen aan een project. Maar door omstandigheden waren wij de eni gen. Dus dat betekende hard aan pakken. De muren moesten schoon- gekrabd worden en ze waren zo slecht dat er hele brokken steen uit vielen. Daarna moest de hele zaak geplamuurd worden en opnieuw geschilderd. We hebben een hele muur nog over moeten doen omdat bij het schilderen er luchtblazen op de verf verschenen", vertelt de Thoolse. „Normaal gesproken wa ren we tijdens de siësta vrij, maar in de laatste week is daar niets van gekomen. We moesten hard door werken en we waren maar op het nippertje klaar." 's Avonds kregen de vakantiewerkersi echter wel de gelegenheid iets voor zichzelf te doen. „We deden spelletjes met de kinderen en zondagmiddag hebben we ze mee naar het strand geno men. We zijn ook de stad nog in ge weest en naar een eilandje gegaan. Daarbij hebben we echt nog een heel spannend moment beleefd", vertelt Emma. „We kwamen terug van het eilandje en wilden met de bus naar Casa Materna rijden. Een militair (je ziet echt overal politie en soldaten) zei dat we ook een an dere bus konden nemen. Eén van de meisjes bij ons in de groep was hier al eens eerder geweest en dacht dat die man het fout had. Maar ja, in een jaar kan er zoveel veranderen. Dus we hebben die bus genomen. Die zat vol met militairen die alle maal vragen aan ons stelden. Dat was op zich wel grappig, maar de bus bleek inderdaad de verkeerde kant op te gaan. Toen zijn we uitge stapt en stonden we in een gure straat. Met jongelui die allemaal vreemd naar je keken en sommigen kwamen op scooters naar ons toe en vroegen of we uit Nederland kwamen. Toen hebben we echt hard gerend naar de volgende bushalte. Daar stond weer een militair en die zei dat de laatste bus al weg was en dat we moesten lopen. Nou, dat de den we dus niet door al die enge- straatjes. We voelden ons echt machteloos. Gelukkig kwam er nog wel een bus en het was nog de goeie ook. We waren enorm opge lucht." Het was dus een spannende en vooral ook inspannende vakantie voor Emma Schot. Bovendien moest ze ervoor betalen, net als een gewoon vakantietripje. „Maar het is wel wat ik ervan verwacht had. Het geeft je gewoon het idee dat je iets goeds gedaan hebt", zegt de Thool se. „En het is me echt bevallen. Volgend jaar wil ik - denk ik - toch eens aan een project in Roemenië meedoen. En je leert er toch ook nog een beetje klussen." Jaarlijks gaan zo'n 250 jongeren in de leef tijd van zestien tot dertig jaar met Project Serve op werkvakantie in allerlei landen. De groepen staan onder leiding van getrainde reislei ders. Ook bestaande groepen kun nen aan een project meedoen. Pro ject Serve regelt dan de praktische organisatie. Voor meer informatie kan men terecht bij Youth for Christ in Driebergen tel. 0343-515744. Emma Schot vooraan met kind op schoot) op de stoep van weeshuis Casa Materna in Napels.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 3