Ruimte in begroting
Korenbloem wordt gerestaureerd,
maar rechtzetten kost te veel geld
Denken en doen
Provincie Zeeland
Gratis
■Officiële Mededelingen
Marktaandeel
Zeeuwse radio
is gestegen
Herstelbeurt molen Sint-Philipsland pas na eeuwwisseling
Donderdag 7 augustus 1997
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
11
Abdij Nieuws is de
informatierubriek van
de Provincie Zeeland.
Redactie:
Afdeling Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118) 63 13 92
Ruimte is een schaars goed. Er is veel vraag naar; onder meer voor woningbouw,
industrieterreinen, recreatie en aanleg van wegen. En eigenlijk willen we niet dat
dat ten koste gaat van onze leefomgeving. We willen ook natuur overhouden. De
verschillende belangen moeten we met elkaar in verband brengen, integraal
plannen, om het 'kapitaal' Zeeuws land en water te behouden.
Verkeer en Vervoer
Taxivervoer
Milieu
Grondwateronttrekking
M.A. Lindhoud en
A.P.J. Geluk
Grondwateronttrekking
J.H.J.M. Roefs en
maatschap A.C. en I.
Geluk
Scherpenisse krijgt een praktisch nieuwe molen, zóveel
moet er volgens het restauratieplan van de gemeente aan
verspijkerd worden. Er is dan ook meer dan een half
miljoen gulden mee gemoeid en het herstelwerk aan de
molen in Sint-Philipsland wordt er voor uitgesteld. Gi
sterenavond sprak de commissie ruimtelijke ordening
over de plannen.
Broers Kodde
De Hoop
Abdij
In hun begrotingsbrief voor 1998
bepleiten GS het zogeheten inte
graal plannen: een weg van denken
en doen. Samenhang aanbrengen
tussen de veelheid van plannen,
opdat het een niet ten koste gaat
van het ander en de kwaliteit van
onze omgeving op z'n minst
behouden blijft. Dat gaat ook op
voor het beleid voor water, wind
en golven waar Zeeland ruim mee
is bedeeld. En natuurlijk voor het
wonen.
Water
Wat het water betreft heeft het
dagelijks provinciebestuur nog
veel af te praten met de rijksover
heid. De provincie is druk bezig
met het opstellen van een nieuw
waterhuishoudingsplan, want het
oude verliest in 1999 zijn geldig
heid. GS spelen daarbij in op de
vierde nota waterhuishouding van
het rijk die naar verwachting nog
dit jaar uitkomt. En tot nu toe
heeft de minister van Verkeer en
Waterstaat nog geen geld in het
vooruitzicht gesteld voor het ver
beteren van de kwaliteit van het
water van het Veerse Meer.
Wel ziet het er nêar uit dat delen
van de Voordelta de status natuur
monument krijgen. Als de
provincie de verantwoordelijkheid
krijgt voor het handhaven van de
voorschriften in de Voordelta,
willen GS die taak alleen op zich
nemen als het rijk daarvoor ook
het nodige geld op tafel legt.
Wind
Het ziet er naar uit dat de milieu
effectrapportages het mogelijk
maken op land locaties aan te
wijzen waar op grote schaal wind
molens kunnen worden gebouwd.
De provincie heeft daarin verder
een coördinerende en voorlichten
de rol.
Golven
In 1998 vindt een veiligheidstoets
plaats van de waterkeringen op
Walcheren en Noord-Beveland. Dit
vloeit voort uit de Wet op de
Waterkering.
Het verbeteren van de steenglooi
ingen van de Zeeuwse zeedijken
zijn in volle gang en zullen ook het
volgend jaar doorgaan. De goed
keuringsprocedures waarvoor de
provincie verantwoordelijk is, wil
len GS zo vlot mogelijk laten
verlopen.
Wonen
Het huidige convenant duurzaam
bouwen is beperkt tot het bouwen
op zich. GS willen daar het
volgend jaar ook de hele opzet en
aanpak van plannen bij betrekken.
Het convenant is destijds afgeslo
ten tussen bouwwereld,
gemeenten en provincie. De pro
vincie gaat duurzaam bouwen
meewegen bij de beoordeling van
gemeentelijke bestemmings
plannen.
De uitbreidingen van steden en
dorpen lijken wat uiterlijk betreft
veel op elkaar. GS zijn voorstander
van meer onderscheid en een
architectuur die het karakter van
het Zeeuwse landschap uitbuit; er
nieuwe vormen aan geven, zoals
staat beschreven in de nota archi
tectuurbeleid.
De artikelen in AbdijNieuws maken
deel uit van een serie over de
begroting 1998 van de provincie.
Hoe GS het huishoudboekje willen
invullen en het geld willen beste
den staat beschreven in de begro
tingsbrief: Integraal plannen: een
weg van denken en doen; Econo
mie; De zorg'voor de samenle
ving; Internationaal beleid en
Algemeen bestuurlijk zijn de hoofd
stukken waarin het beleid van de
provincie voor het komend jaar
staat beschreven.
De brief is uitgegeven als een
soort brochure: 12 bladzijden
tekst, verluchtigd met foto's.
Achter in de brief staan als bijla
gen de beleidsvoornemens voor
1998 (1,5 pagina), de nieuwe
structurele uitgaven (1 bladzijde)
en de incidentele uitgaven (3,5
pagina) vermeld.
De begrotingsbrief is gratis ver
krijgbaar bij het informatiecentrum
van de provincie, Abdij 9 in
Middelburg, tel. 0118-631400.
Nieuws
De kwaliteit van de ruimte om ons
heen, onze leefomgeving, waar
borgen en verbeteren, zien GS als
hun opdracht. Zij schrijven dat in
hun Begrotingsbrief 1998. De
wens van een goede woon- en
werkomgeving bijvoorbeeld mag
niet ten koste gaan van onder
meer waardevolle natuur en
milieu. Vandaar dat het nodig is
belangrijke beleidstaken van de
provincie in sectoren als ruimte
lijke ordening, economie, infra
structuur, milieu, landschap, na
tuurontwikkeling en dergelijke met
elkaar in verband te brengen. Een
dergelijke aanpak is samen te
vatten onder de noemer "integraal
omgevingsbeleid". Integraal plan
nen, lukt niet van de ene dag op
de andere. Het is vooral ook een
manier van denken en doen; niet
alleen van de provinciale overheid,
maar ook van andere overheden,
bedrijven en instellingen die actief
zijn op de Zeeuwse markt.
Gebiedenbeleid, landschap en
natuur
Bij gebiedenbeleid horen ruimte
lijke, economische en milieuaspec
ten hand in hand te gaan. In feite
gaat het steeds om keuzes maken
voor gebieden; welke functie of
functies krijgt het, moeten functies
uit elkaar worden gehaald of juist
niet. Maar waar het steeds om
gaat, is het verbeteren van de
kwaliteit.
Milieubeleid zal in gebieden waar
de gestelde doelen zijn gereali
seerd een ander karakter krijgen
doordat meer zal worden geke
ken naar behaald resultaat op gro
tere schaal: een totaal van bedrij
ven/bedrijfsterreinen en van
gebied/stad. Soms ook zijn
normen niet op alle onderdelen
haalbaar, maar is wel compensa
tie te vinden op andere punten
zodat er per saldo toch een posi
tief resultaat uitrolt.
Een voorbeeld van zo'n "saldobe
nadering" is de mogelijke ver
plaatsing van de Koninklijke
Schelde Groep in Vlissingen naar
het Sloegebied. Het vrijkomende
gebied in de Scheldestad kan dan
opnieuw worden ingericht.
Op Schouwen-Duiveland zal het
komend jaar uitwijzen welke
recreatiebedrijven gesaneerd
worden ten behoeve van natuur
ontwikkeling en volgen bestem
mingsplanprocedures voor het
verbeteren van de kwaliteit bij
overige bedrijven. Verder komt er
duidelijkheid over het realiseren
van de recreatieverdeelweg en
rijksweg 57.
Verkeer en vervoer
Ook in de sector verkeer en
vervoer heerst de overtuiging dat
de beste weg naar succes leidt
via een integrale benadering per
gebied. In het nieuwe urgentie
schema wegen (dat vanaf 1998
Meerjarenplan Infrastructuur
Zeeland heet) wordt veel ruimte
geboden voor een gebiedsgerich
te aanpak. Het plan is opgezet als
een doorlopend proces van uit
voering voor een periode van vijf
jaar; met dien verstande overigens
dat jaarlijks de uitvoering onder de
loep wordt genomen om het te
verversen met nieuwe projecten.
In 1998 wordt de provincie
verantwoordelijk voor het open
baar vervoer en voor de regionale
planning voor verkeer en vervoer,
in aanvulling met beschikbare
rijksgelden kan een samen
hangend beleid worden gevoerd.
Samen met gemeenten wil het
provinciaal bestuur nieuwe wegen
inslaan die moeten leiden tot een
integratie van openbaar vervoer,
zittend ziekenvervoer en vervoer
volgens de Wet Voorzieningen
Gezondheidszorg. Aanzetten
hiertoe zijn er al; onder meer op
Walcheren en in Zeeuwsch-
Vlaanderen. De opzet is de beken
de lijnbussen voor een fors deel
te vervangen door taxi's en kteine
busjes die niet volgens een vaste
dienstregeling rijden, maar op
momenten dat er vraag naar is.
Veiligheid in het verkeer is een
belangrijke pijler onder het pro
vinciale verkeer- en vervoersbeleid.
Na West Zeeuwsch-Vlaanderen de
zogenaamde ruit rond Axel komen
ook andere gebieden aan bod. Zo
is de Zeelandbrug niet alleen een
belangrijke verkeersschakel die op
onderdelen aan vernieuwing toe is,
maar valt er ook nog heel wat te
doen om de brug veiliger te maken
voor het verkeer.
Beperking van de groei van het
autoverkeer is een nationaal
beleidsdoel. Onderzoek maakt
duidelijk dat dat in Zeeland nog
niet echt van de grond komt. Niet
zo verwonderlijk omdat buiten de
Zeeuwse steden de varianten voor
het gebruik van de auto niet voor
het opscheppen liggen. Meer heil
is dan te verwachten van het terug
dringen van de recreatieve kilo
meters. Het transferium bij
Renesse is hiervan een voorbeeld.
In overleg met de vier grote ge
meenten willen GS nagaan of ook
in de steden meer alternatieven
zijn te vinden voor het gebruik van
de auto.
PSD
Uit de exploitatie van de PSD
worden middelen vrijgemaakt
voor een apart fonds voor flan
kerend beleid: een pakket maat
regelen voor het personeel tijdens
de laatste jaren van het bestaan
van de veerdiensten. Doel van dat
beleid is het vinden van een goed
evenwicht tussen de individuele
belangen van de medewerkers en
de continuïteit van de dienstverle
ning door de PSD. Met andere
woorden: tot de laatste dag moet
er voldoende personeel overblij
ven om de schepen veilig in de
vaart te houden.
Voor de schepen wordt extra geld
uitgetrokken om ze tot 2004 in
goede conditie te houden.
Gedeputeerde Staten van Zeeland
hebben vergunningen voor taxiver
voer binnen en vanuit de provincie
Zeeland gewijzigd.
v.o.f. Autobedrijf Remeeus,
gewijzigd in:
Autobedrijf Remeeus B.V.,
Kon. Julianastraat 5,
Ouwerkerk.
v.o.f. Fa. de Ligny en Zoon te
Serooskerke,
gewijzigd in:
CV Taxionderneming LIVO,
Woudriksland 23, Middelburg.
A. van Oosten te
Retranchement, gewijzigd in:
Taxicentrale Oostburg,
Bredestraat 69, Oostburg.
De besluiten liggen van 6 augus
tus t/m 17 september ter inzage
bij Directie infrastructuur en
vervoer, Abdij 6, Kamer C003,
Middelburg (tijdens kantooruren).
Belanghebbenden kunnen in
dezelfde periode een gemotiveerd
bezwaarschrift indienen bij Ge
deputeerde Staten van Zeeland,
postbus 524, 4330 AM Middel
burg.
Gedeputeerde Staten hebben aan
M.A. Lindhoud, Essendijkweg
Poortvliet en A.P.J. Geluk,
Matheusweg 2, Sint Maartensdijk,
een Grondwaterwetvergunning
verleend voor het onttrekken van
grondwater, voor het koelen van
varkensmest, met voorschriften
ter bescherming van de bij het
grondwaterbeheer betrokken
belangen.
De beschikking en overige stuk
ken liggen ter inzage van 7
augustus tot en met 17 septem
ber 1997 bij de Directie ruimte,
milieu en water, Het Groene
Woud 1, Middelburg, werkdagen
van 9-12 en 14-16 uur en in
gemeentehuis Tholen/Sint-
Philipsland, Markt 1-5, Sint
Maartensdijk, werkdagen van 9-
12 u en (na telefonische afspraak
0166 668200, tst.13) van 14-16
uur en woensdag van 17-20 uur;
Zij die bedenkingen hebben
ingebracht, de adviseurs die
advies hebben uitgebracht en
belanghebbenden aan wie redelij
kerwijs niet kan worden verweten
geen bedenkingen te hebben
ingebracht tegen de ontwerp-
vergunning kunnen tot en met 17
september 1997 tegen de ver
gunning beroep instellen bij de
Afdeling bestuursrechtspraak van
de Raad van State, postbus
20019, 2500 EA 's-Gravenhage.
De vergunning wordt op 18
september 1997 van kracht,
tenzij overeenkomstig art. 36 van
de Wet op de Raad van State,
juncto art. 8.81 van de Algemene
wet bestuursrecht een verzoek
tot het treffen van een voorlopige
voorziening is gedaan bij de
Voorzitter van de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad
van State.
Adviesburo Dun te Ulicoten heeft,
namens J.H.J.M. Roefs, Brande-
voort 13b, Mierlo en maatschap
A.C. en I. Geluk, Annavosdijkse-
weg 2, Sint-Annaland, twee
vergunningaanvragen ingevolge
de Grondwaterwet ingediend.
Het betreft het onttrekken van
grondwater, ter plaatse van
Zuiddijk 80 te Sint-Philipsland en
Annavosdijkseweg 2 te Sint-
Annaland, voor van het koelen van
varkensmest.
Gedeputeerde Staten willen de
gevraagde vergunningen verle-
Pak even uw
zakboekje
THOLEN
t/m aug. Fototentoonstelling Leen
Verhage, Ten Anker.
9 en 23 aug. Stadswandeling onder
leiding van gids, hoek Markt/Kerk
straat 19 u.
16 aug. Orgelconcert Peter Eilander
met samenzang, N.H.-kerk 20 u.
25 t/m 28 aug. Fietsvierdaagse 15
of 25 km, start Markt 18.30-19.30
u.
29 en 30 aug. Braderie, vr 13-21 u.
za 9-21 u.
30 aug. Vuurwerk, haven bij Ge-
maalweg 21.30 u.
OUD-VOSSEMEER
9 ^ug. Huifkartocht met VVV-gids,
Ring 14 u.
SINT-ANNALAND
t/m oktober Tentoonstelling streek
museum Meestoof over fotografie
en bruiloften, di t/m za 14.15-16.45
u.
9 aug. Braderie, centrum 10-21 u.
28 aug. Vakantiebijbelclub met 's
avonds kampvuur, verenigingsgeb.
Het Trefpunt 9.30 u.
30 aug. Invitatietoernooi tafelten
nisvereniging Smash '76, Wellevae-
te 9 u.
SINT-MAARTENSDIJK
30 aug. Fietstoertocht Schouwen-
Duiveland, start café Smerdiek 9 u.
SCHERPENISSE
10 aug. Voorronde Thoolse play-
backshow, camping Gorishoek 14
u.
12 aug. Finale kinderplaybackshow,
camping Gorishoek 14 u.
16 aug. Goud van Oud, camping
Gorishoek 20 u.
30 aug. Oosterschelde zwemtocht,
start Gorishoek 12 u.
31 aug. Koggenroute motortoerclub
Tholen, start 10 u. veiling aan Veer-
dijkseweg.
POORTVLIET
16 aug. Zomermarkt 14-21 u.
BERGEN OP ZOOM
t/m 31 aug. Expositie polyptiek
'Aetheria Sapientia' van Frans v.d.
Boom, Markiezenhof,
t/m sept. Expositie beelden en ob
jecten uit speksteen door P. Make-
new uit Tholen, kunst- en antiek
kelder 1'Amuse di t/m za 12-17 u.
t/m 28 sept. Historische tentoon
stelling '1747: Bergen op Zoom be
legerd', Markiezenhof,
t/m 21 sept. Expositie schilderijen
Louis Swagerman, Markiezenhof.
23 aug. en 20 sept. Verhalenvertel
lers in Synagoge en Gevangen
poort, 14, i5 en 16 u.
8 t/m 10 aug. Wielerronde binnen
stad voor amateurs, nieuwelingen
en junioren.
30 aug. Drakentocht met gids door
historisch centrum, Hote Mercure
de Draak 10 u.
film+++film-i-t-i-film+++film
ROXY 1: Men in Black - do t/m
wo 14, 18.45 en 21.30 u. Lady en
de Vagebond - za en zo 16.15 u.
ROXY 2: Bean, the Ultimate Dis-
astermovie - do, vr en ma t/m wo
14, 18.45 en 21.30 u., za en zo 14,
16.15, 18.45 en 21.30 u.
CINEM'ACTUEEL 1: Bean, the
Ultimate Disastermovie - do t/m za
en ma t/m wo 14, 18.45 en 21.30 u.,
zo 14, 16.30, 18.45 en 21.30 u.
CINEM'ACTUEEL 2: Batman
Robin - do t/m za en ma t/m wo 14,
18.45 en 21.30 u.
CINEM'ACTUEEL 3: Men in
Black - do t/m za en wo 18.45 en
21.30 u., zo 16.15, 18.45 en 21.30
u., ma en di 18.45 u. Lady en de
Vagebond - do t/m wo 14 u. Cine
ma Paradiso: De Nieuwe Moeder -
ma 21 u. Heavy - di 21 u.
Radio Sloth is te beluisteren op
FM 106,5 MHz en via de kabel op
94,5 MHz.
Omroep Zeeland is op Tholen en
Sint-Philipsland te beluisteren op
101.9 MHz op de FM en op Tho
len via de kabel op 88.9 MHz
nen, aan de heer Roefs gedeelte
lijk, met voorschriften ter bescher
ming van de bij het grondwaterbe
heer betrokken belangen.
De aanvraag, ontwerp-beschikking
en bijlagen liggen ter inzage van
7 augustus tot en met 3 septem
ber 1997 bij de Directie ruimte,
milieu en water, Het Groene
Woud 1, Middelburg, werkdagen
van 9-12 en 14-16 uur en in
gemeentehuis Tholen/Sint-
Philipsland, Markt 1-5, Sint
Maartensdijk, werkdagen van 9-
12 u en (na telefonische afspraak
0166 668200, tst.13) 14-16 uur
en woensdag van 17-20 uur;
ledereen kan tot en met 3 sep
tember 1997 schriftelijke be
denkingen indienen bij Gedepu
teerde Staten van Zeeland,
Directie ruimte, milieu en water,
postbus 165, 4330 AD Middel
burg. Indieners van bedenkingen
kunnen verzoeken hun persoonlij
ke gegevens niet bekend te ma
ken. Wie in dezelfde periode van
gedachten wil wisselen over de
ontwerp-beschikking of monde
linge bedenkingen wil indienen,
kan telefonisch (0118-631189)
een afspraak maken.
De aanvrager wordt uitgenodigd
bij de gedachtewisseling aanwe
zig te zijn. Alleen zij die bedenkin
gen hebben ingediend tegen de
ontwerp-beschikking en belang
hebbenden die kunnen aantonen
dat zij daartoe redelijkerwijs niet
in staat waren, kunnen later be
roep instellen.
Uit een recent onderzoek blijkt, dat
Omroep Zeeland en Radio 3 in
Zeeland de best beluisterde radio
zenders zijn: 17% van de luisteraars
ouder dan twaalf jaar stemt op hen
af. Er is gepeild in de maanden
maart en april.
Ten opzichte van dezelfde maanden
vorig jaar is het marktaandeel van
de Zeeuwse regionale omroep met
twee procent toegenomen.
Het luisterdichtheidspercentage be
droeg 3,8.
Op doordeweekse dagen en zater
dag luisteren twee tot drie keer zo
veel mensen naar Omroep Zeeland
dan op zondag: elf- tot veertiendui
zend tegen vijfduizend. Per dag
stemmen ongeveer 57.000 mensen
boven de twaalf jaar af op Omroep
Zeeland.
De marktaandelen van de andere
radiozenders in Zeeland: Radio 10
14%, Sky Radio 10%, Radio
Noordzee 7%, Radio 538 5%, ande
re commerciële omroepen samen
12%; Radio 1 6%, Radio 2 8%, alle
andere omroepen (waaronder lokale
omroepen en buitenlandse stations)
samen 10%.
Molen De Korenbloem aan de
Westkerkseweg, eigendom van de
gemeente, staat al een jaar stil.
„Tijdens het malen is de vangstok
gebroken. Ik heb dat doorgegeven,
maar reparatie is tot nu toe uitge
bleven", meldt vrijwillig molenaar
L. Verhage uit Thoien. Hij heeft ge
constateerd dat in dat jaar ook de
begroeiing rondom de molen niet
door de gemeente is bijgehouden.
Maar ook tevoren was het al behel
pen met De Korenbloem. Als een
heuse toren van Pisa is het maal-
werktuig namelijk een aantal jaren
terug gaan verzakken. De molen
staat scheef en daardoor kunnen de
wieken bij een noordoostenwind
niet meer draaien; ze raken dan de
stelling.
„Bij het kruien van de kap zitten de
wieken aan één kant een halve me
ter boven de stelling en aan de an
dere kant raken ze", meldt ambte
naar L. Andriesse. „We hebben
overwogen om de molen in zijn ge
heel recht te zetten. Technisch is
dat mogelijk, maar financieel bleek
het niet verantwoord." Andriesse
meent dat het verzakken is opge
houden, maar Verhage heeft de in
druk dat dit nog steeds langzaam
verder gaat. Al bij de bouw is de
romp waarschijnlijk door de veen-
bodem gezakt. De kruivloer is dan
ook nooit horizontaal geweest.
In de investeringsplanning van vo
rig jaar was vier ton opgenomen
voor de restauratie van de molen in
Scherpenisse. Maar dat is bij lange
na niet voldoende. Er moet dan ook
heel wat aan gebeuren, blijkt uit
'een opsomming van Andriesse. De
kap wordt met een kraan van de
molen gehaald en ernaast gezet,
waarna de dakbedekking en het rot
te hout vervangen worden. Ook de
lange en de korte spruit, de staart
en de vier schoren zullen vervangen
worden, evenals één van de twee
roeden (aan één roede zitten twee
wieken).
Van de oude roeden worden het
hekwerk, de latten en de borden ge
sloopt en vernieuwd. Wanneer de
kap eraf is, wordt het metselwerk
aan de bovenkant van de molen ge
repareerd en de onderkant van de
kruivloer waterpas gezet. De stel
ling (omloop) wordt volledig ver
vangen en de rotte koppen van de
balken van de verschillende vloeren
en zolders hersteld. Ook de wind
buil wordt gerepareerd. Het metsel
werk aan de binnen- en buitenkant,
de kozijnen, ramen, deuren en trap
pen worden waar nodig eveneens
hersteld. Ook wordt bijna de hele
elektrische bedrading vervangen en
een nieuwe bliksemafleider geïn
stalleerd. Tenslotte wordt al het
nieuwe houtwerk geschilderd, de
stelling geteerd en de molen gewit.
Tenslotte zal de betonnen vloer op
de bodem verhoogd worden en in
de muren verankerd worden.
Wanneer het karwei wordt uitge
voerd, is nog onduidelijk. De ge
meente wil eerst meer duidelijkheid
hebben over de bijdrage die het rijk
in de kosten van de restauratie zal
verlenen. Molenaar Verhage is wel
iswaar blij dat het monument wordt
aangepakt, maar hij blijft sceptisch.
„Over de plannen wordt al jaren ge
praat." De Tholenaar trok zich het
lot van de molen aan na het overlij
den van de laatste molenaar. Hoe
wel niet gediplomeerd, had Verhage
bij de broers Kodde in Sint-Anna
land als liefhebberij het nodige op
gestoken over het molenaarsvak. Zo
kwam hij op De Korenbloem te
recht, maar het enthousiasme bij de
timmerman in gemeentedienst is de
laatste tijd aardig bekoeld.
De Korenbloem is een ronde stenen
bovenkruier met een stelling op
drie meter hoogte, vier zolders en
een vlucht (van de wieken) van
21,10 meter. Willem Dijkman liet
de molen in 1872 bouwen voor zijn
zoon Hendrik, die tot dan toe mole
naar was op Het Zeepaard. Deze
andere molen in het dorp stond
sinds 1677 aan de Molenweg; hij is
in 1929 afgebroken. De Koren
bloem moest - in verband met
schrikachtige paarden - op 45 meter
van de weg gebouwd worden.
Daardoor kwam hij achter de zee
dijk van de Pluimpot terecht, wat
een beperking betekende voor de
windvang. In 1929 is een oliemotor
geplaatst, die vijftien jaar later is
vervangen door een elektromotor
(25 pk). In 1975/1976 is de molen
gerestaureerd, maar zes jaar later
werd het ambachtelijke bedrijf ge
staakt na het overlijden van mole
naar J.A. Rijstenbil.
De 75.000 gulden die al twee jaar
geleden voor herstel van de Sint-
Philipslandse molen in de investe
ringslijst was opgenomen, gaat het
gemeentebestuur ook in Scherpe
nisse spenderen. Molen De Hoop
moet - na reparatie van de bekle
ding van de romp vorig jaar - wach
ten tot in de volgende eeuw. De
technische conditie is zodanig, dat
een totale restauratie in het jaar
2001 gepland kan worden.
Molen De Hoop - een houten
grondzeiler - is in 1724 op de hoek
van de Zuid- en de Oostdijk ge
bouwd door Pieter Oostdijk uit
Goes. De achtkantige bovenkruier,
die ook als waag dienst deed, werd
73 jaar later door de ambachtsheer
verkocht aan molenaar Willem Me
ijer.
Deze kocht ook het molenaarshuis
en de bijbehorende bakkeet (Meijer
was tegelijkertijd bakker). Hij
moest jaarlijks 36 gulden windrecht
betalen. In 1903 werd in de molen
een petroleummotor geïnstalleerd.
Molenaar C.M. Meijer hield er in
1969 mee op, waarna de gemeente
twee jaar later besloot de molen te
kopen. In 1972 werd ze ingrijpend
gerestaureerd. Acht jaar later moest
de molen ruim een meter de hoogte
in als gevolg van de dijkverzwa
ring. Op dit moment is J.J. Reijn-
goudt als vrijwillig molenaar werk-
De Korenbloem staat scheef en wordt voor tonnen gerestaureerd.
Herstelwerk aan molen De Hoop wordt voorlopig vier jaar uitgesteld