Ruimte in begroting Korenbloem wordt gerestaureerd, maar rechtzetten kost te veel geld Denken en doen Provincie Zeeland Gratis ■Officiële Mededelingen Marktaandeel Zeeuwse radio is gestegen Herstelbeurt molen Sint-Philipsland pas na eeuwwisseling Donderdag 7 augustus 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 Abdij Nieuws is de informatierubriek van de Provincie Zeeland. Redactie: Afdeling Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118) 63 13 92 Ruimte is een schaars goed. Er is veel vraag naar; onder meer voor woningbouw, industrieterreinen, recreatie en aanleg van wegen. En eigenlijk willen we niet dat dat ten koste gaat van onze leefomgeving. We willen ook natuur overhouden. De verschillende belangen moeten we met elkaar in verband brengen, integraal plannen, om het 'kapitaal' Zeeuws land en water te behouden. Verkeer en Vervoer Taxivervoer Milieu Grondwateronttrekking M.A. Lindhoud en A.P.J. Geluk Grondwateronttrekking J.H.J.M. Roefs en maatschap A.C. en I. Geluk Scherpenisse krijgt een praktisch nieuwe molen, zóveel moet er volgens het restauratieplan van de gemeente aan verspijkerd worden. Er is dan ook meer dan een half miljoen gulden mee gemoeid en het herstelwerk aan de molen in Sint-Philipsland wordt er voor uitgesteld. Gi sterenavond sprak de commissie ruimtelijke ordening over de plannen. Broers Kodde De Hoop Abdij In hun begrotingsbrief voor 1998 bepleiten GS het zogeheten inte graal plannen: een weg van denken en doen. Samenhang aanbrengen tussen de veelheid van plannen, opdat het een niet ten koste gaat van het ander en de kwaliteit van onze omgeving op z'n minst behouden blijft. Dat gaat ook op voor het beleid voor water, wind en golven waar Zeeland ruim mee is bedeeld. En natuurlijk voor het wonen. Water Wat het water betreft heeft het dagelijks provinciebestuur nog veel af te praten met de rijksover heid. De provincie is druk bezig met het opstellen van een nieuw waterhuishoudingsplan, want het oude verliest in 1999 zijn geldig heid. GS spelen daarbij in op de vierde nota waterhuishouding van het rijk die naar verwachting nog dit jaar uitkomt. En tot nu toe heeft de minister van Verkeer en Waterstaat nog geen geld in het vooruitzicht gesteld voor het ver beteren van de kwaliteit van het water van het Veerse Meer. Wel ziet het er nêar uit dat delen van de Voordelta de status natuur monument krijgen. Als de provincie de verantwoordelijkheid krijgt voor het handhaven van de voorschriften in de Voordelta, willen GS die taak alleen op zich nemen als het rijk daarvoor ook het nodige geld op tafel legt. Wind Het ziet er naar uit dat de milieu effectrapportages het mogelijk maken op land locaties aan te wijzen waar op grote schaal wind molens kunnen worden gebouwd. De provincie heeft daarin verder een coördinerende en voorlichten de rol. Golven In 1998 vindt een veiligheidstoets plaats van de waterkeringen op Walcheren en Noord-Beveland. Dit vloeit voort uit de Wet op de Waterkering. Het verbeteren van de steenglooi ingen van de Zeeuwse zeedijken zijn in volle gang en zullen ook het volgend jaar doorgaan. De goed keuringsprocedures waarvoor de provincie verantwoordelijk is, wil len GS zo vlot mogelijk laten verlopen. Wonen Het huidige convenant duurzaam bouwen is beperkt tot het bouwen op zich. GS willen daar het volgend jaar ook de hele opzet en aanpak van plannen bij betrekken. Het convenant is destijds afgeslo ten tussen bouwwereld, gemeenten en provincie. De pro vincie gaat duurzaam bouwen meewegen bij de beoordeling van gemeentelijke bestemmings plannen. De uitbreidingen van steden en dorpen lijken wat uiterlijk betreft veel op elkaar. GS zijn voorstander van meer onderscheid en een architectuur die het karakter van het Zeeuwse landschap uitbuit; er nieuwe vormen aan geven, zoals staat beschreven in de nota archi tectuurbeleid. De artikelen in AbdijNieuws maken deel uit van een serie over de begroting 1998 van de provincie. Hoe GS het huishoudboekje willen invullen en het geld willen beste den staat beschreven in de begro tingsbrief: Integraal plannen: een weg van denken en doen; Econo mie; De zorg'voor de samenle ving; Internationaal beleid en Algemeen bestuurlijk zijn de hoofd stukken waarin het beleid van de provincie voor het komend jaar staat beschreven. De brief is uitgegeven als een soort brochure: 12 bladzijden tekst, verluchtigd met foto's. Achter in de brief staan als bijla gen de beleidsvoornemens voor 1998 (1,5 pagina), de nieuwe structurele uitgaven (1 bladzijde) en de incidentele uitgaven (3,5 pagina) vermeld. De begrotingsbrief is gratis ver krijgbaar bij het informatiecentrum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg, tel. 0118-631400. Nieuws De kwaliteit van de ruimte om ons heen, onze leefomgeving, waar borgen en verbeteren, zien GS als hun opdracht. Zij schrijven dat in hun Begrotingsbrief 1998. De wens van een goede woon- en werkomgeving bijvoorbeeld mag niet ten koste gaan van onder meer waardevolle natuur en milieu. Vandaar dat het nodig is belangrijke beleidstaken van de provincie in sectoren als ruimte lijke ordening, economie, infra structuur, milieu, landschap, na tuurontwikkeling en dergelijke met elkaar in verband te brengen. Een dergelijke aanpak is samen te vatten onder de noemer "integraal omgevingsbeleid". Integraal plan nen, lukt niet van de ene dag op de andere. Het is vooral ook een manier van denken en doen; niet alleen van de provinciale overheid, maar ook van andere overheden, bedrijven en instellingen die actief zijn op de Zeeuwse markt. Gebiedenbeleid, landschap en natuur Bij gebiedenbeleid horen ruimte lijke, economische en milieuaspec ten hand in hand te gaan. In feite gaat het steeds om keuzes maken voor gebieden; welke functie of functies krijgt het, moeten functies uit elkaar worden gehaald of juist niet. Maar waar het steeds om gaat, is het verbeteren van de kwaliteit. Milieubeleid zal in gebieden waar de gestelde doelen zijn gereali seerd een ander karakter krijgen doordat meer zal worden geke ken naar behaald resultaat op gro tere schaal: een totaal van bedrij ven/bedrijfsterreinen en van gebied/stad. Soms ook zijn normen niet op alle onderdelen haalbaar, maar is wel compensa tie te vinden op andere punten zodat er per saldo toch een posi tief resultaat uitrolt. Een voorbeeld van zo'n "saldobe nadering" is de mogelijke ver plaatsing van de Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen naar het Sloegebied. Het vrijkomende gebied in de Scheldestad kan dan opnieuw worden ingericht. Op Schouwen-Duiveland zal het komend jaar uitwijzen welke recreatiebedrijven gesaneerd worden ten behoeve van natuur ontwikkeling en volgen bestem mingsplanprocedures voor het verbeteren van de kwaliteit bij overige bedrijven. Verder komt er duidelijkheid over het realiseren van de recreatieverdeelweg en rijksweg 57. Verkeer en vervoer Ook in de sector verkeer en vervoer heerst de overtuiging dat de beste weg naar succes leidt via een integrale benadering per gebied. In het nieuwe urgentie schema wegen (dat vanaf 1998 Meerjarenplan Infrastructuur Zeeland heet) wordt veel ruimte geboden voor een gebiedsgerich te aanpak. Het plan is opgezet als een doorlopend proces van uit voering voor een periode van vijf jaar; met dien verstande overigens dat jaarlijks de uitvoering onder de loep wordt genomen om het te verversen met nieuwe projecten. In 1998 wordt de provincie verantwoordelijk voor het open baar vervoer en voor de regionale planning voor verkeer en vervoer, in aanvulling met beschikbare rijksgelden kan een samen hangend beleid worden gevoerd. Samen met gemeenten wil het provinciaal bestuur nieuwe wegen inslaan die moeten leiden tot een integratie van openbaar vervoer, zittend ziekenvervoer en vervoer volgens de Wet Voorzieningen Gezondheidszorg. Aanzetten hiertoe zijn er al; onder meer op Walcheren en in Zeeuwsch- Vlaanderen. De opzet is de beken de lijnbussen voor een fors deel te vervangen door taxi's en kteine busjes die niet volgens een vaste dienstregeling rijden, maar op momenten dat er vraag naar is. Veiligheid in het verkeer is een belangrijke pijler onder het pro vinciale verkeer- en vervoersbeleid. Na West Zeeuwsch-Vlaanderen de zogenaamde ruit rond Axel komen ook andere gebieden aan bod. Zo is de Zeelandbrug niet alleen een belangrijke verkeersschakel die op onderdelen aan vernieuwing toe is, maar valt er ook nog heel wat te doen om de brug veiliger te maken voor het verkeer. Beperking van de groei van het autoverkeer is een nationaal beleidsdoel. Onderzoek maakt duidelijk dat dat in Zeeland nog niet echt van de grond komt. Niet zo verwonderlijk omdat buiten de Zeeuwse steden de varianten voor het gebruik van de auto niet voor het opscheppen liggen. Meer heil is dan te verwachten van het terug dringen van de recreatieve kilo meters. Het transferium bij Renesse is hiervan een voorbeeld. In overleg met de vier grote ge meenten willen GS nagaan of ook in de steden meer alternatieven zijn te vinden voor het gebruik van de auto. PSD Uit de exploitatie van de PSD worden middelen vrijgemaakt voor een apart fonds voor flan kerend beleid: een pakket maat regelen voor het personeel tijdens de laatste jaren van het bestaan van de veerdiensten. Doel van dat beleid is het vinden van een goed evenwicht tussen de individuele belangen van de medewerkers en de continuïteit van de dienstverle ning door de PSD. Met andere woorden: tot de laatste dag moet er voldoende personeel overblij ven om de schepen veilig in de vaart te houden. Voor de schepen wordt extra geld uitgetrokken om ze tot 2004 in goede conditie te houden. Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben vergunningen voor taxiver voer binnen en vanuit de provincie Zeeland gewijzigd. v.o.f. Autobedrijf Remeeus, gewijzigd in: Autobedrijf Remeeus B.V., Kon. Julianastraat 5, Ouwerkerk. v.o.f. Fa. de Ligny en Zoon te Serooskerke, gewijzigd in: CV Taxionderneming LIVO, Woudriksland 23, Middelburg. A. van Oosten te Retranchement, gewijzigd in: Taxicentrale Oostburg, Bredestraat 69, Oostburg. De besluiten liggen van 6 augus tus t/m 17 september ter inzage bij Directie infrastructuur en vervoer, Abdij 6, Kamer C003, Middelburg (tijdens kantooruren). Belanghebbenden kunnen in dezelfde periode een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Ge deputeerde Staten van Zeeland, postbus 524, 4330 AM Middel burg. Gedeputeerde Staten hebben aan M.A. Lindhoud, Essendijkweg Poortvliet en A.P.J. Geluk, Matheusweg 2, Sint Maartensdijk, een Grondwaterwetvergunning verleend voor het onttrekken van grondwater, voor het koelen van varkensmest, met voorschriften ter bescherming van de bij het grondwaterbeheer betrokken belangen. De beschikking en overige stuk ken liggen ter inzage van 7 augustus tot en met 17 septem ber 1997 bij de Directie ruimte, milieu en water, Het Groene Woud 1, Middelburg, werkdagen van 9-12 en 14-16 uur en in gemeentehuis Tholen/Sint- Philipsland, Markt 1-5, Sint Maartensdijk, werkdagen van 9- 12 u en (na telefonische afspraak 0166 668200, tst.13) van 14-16 uur en woensdag van 17-20 uur; Zij die bedenkingen hebben ingebracht, de adviseurs die advies hebben uitgebracht en belanghebbenden aan wie redelij kerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen de ontwerp- vergunning kunnen tot en met 17 september 1997 tegen de ver gunning beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage. De vergunning wordt op 18 september 1997 van kracht, tenzij overeenkomstig art. 36 van de Wet op de Raad van State, juncto art. 8.81 van de Algemene wet bestuursrecht een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening is gedaan bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Adviesburo Dun te Ulicoten heeft, namens J.H.J.M. Roefs, Brande- voort 13b, Mierlo en maatschap A.C. en I. Geluk, Annavosdijkse- weg 2, Sint-Annaland, twee vergunningaanvragen ingevolge de Grondwaterwet ingediend. Het betreft het onttrekken van grondwater, ter plaatse van Zuiddijk 80 te Sint-Philipsland en Annavosdijkseweg 2 te Sint- Annaland, voor van het koelen van varkensmest. Gedeputeerde Staten willen de gevraagde vergunningen verle- Pak even uw zakboekje THOLEN t/m aug. Fototentoonstelling Leen Verhage, Ten Anker. 9 en 23 aug. Stadswandeling onder leiding van gids, hoek Markt/Kerk straat 19 u. 16 aug. Orgelconcert Peter Eilander met samenzang, N.H.-kerk 20 u. 25 t/m 28 aug. Fietsvierdaagse 15 of 25 km, start Markt 18.30-19.30 u. 29 en 30 aug. Braderie, vr 13-21 u. za 9-21 u. 30 aug. Vuurwerk, haven bij Ge- maalweg 21.30 u. OUD-VOSSEMEER 9 ^ug. Huifkartocht met VVV-gids, Ring 14 u. SINT-ANNALAND t/m oktober Tentoonstelling streek museum Meestoof over fotografie en bruiloften, di t/m za 14.15-16.45 u. 9 aug. Braderie, centrum 10-21 u. 28 aug. Vakantiebijbelclub met 's avonds kampvuur, verenigingsgeb. Het Trefpunt 9.30 u. 30 aug. Invitatietoernooi tafelten nisvereniging Smash '76, Wellevae- te 9 u. SINT-MAARTENSDIJK 30 aug. Fietstoertocht Schouwen- Duiveland, start café Smerdiek 9 u. SCHERPENISSE 10 aug. Voorronde Thoolse play- backshow, camping Gorishoek 14 u. 12 aug. Finale kinderplaybackshow, camping Gorishoek 14 u. 16 aug. Goud van Oud, camping Gorishoek 20 u. 30 aug. Oosterschelde zwemtocht, start Gorishoek 12 u. 31 aug. Koggenroute motortoerclub Tholen, start 10 u. veiling aan Veer- dijkseweg. POORTVLIET 16 aug. Zomermarkt 14-21 u. BERGEN OP ZOOM t/m 31 aug. Expositie polyptiek 'Aetheria Sapientia' van Frans v.d. Boom, Markiezenhof, t/m sept. Expositie beelden en ob jecten uit speksteen door P. Make- new uit Tholen, kunst- en antiek kelder 1'Amuse di t/m za 12-17 u. t/m 28 sept. Historische tentoon stelling '1747: Bergen op Zoom be legerd', Markiezenhof, t/m 21 sept. Expositie schilderijen Louis Swagerman, Markiezenhof. 23 aug. en 20 sept. Verhalenvertel lers in Synagoge en Gevangen poort, 14, i5 en 16 u. 8 t/m 10 aug. Wielerronde binnen stad voor amateurs, nieuwelingen en junioren. 30 aug. Drakentocht met gids door historisch centrum, Hote Mercure de Draak 10 u. film+++film-i-t-i-film+++film ROXY 1: Men in Black - do t/m wo 14, 18.45 en 21.30 u. Lady en de Vagebond - za en zo 16.15 u. ROXY 2: Bean, the Ultimate Dis- astermovie - do, vr en ma t/m wo 14, 18.45 en 21.30 u., za en zo 14, 16.15, 18.45 en 21.30 u. CINEM'ACTUEEL 1: Bean, the Ultimate Disastermovie - do t/m za en ma t/m wo 14, 18.45 en 21.30 u., zo 14, 16.30, 18.45 en 21.30 u. CINEM'ACTUEEL 2: Batman Robin - do t/m za en ma t/m wo 14, 18.45 en 21.30 u. CINEM'ACTUEEL 3: Men in Black - do t/m za en wo 18.45 en 21.30 u., zo 16.15, 18.45 en 21.30 u., ma en di 18.45 u. Lady en de Vagebond - do t/m wo 14 u. Cine ma Paradiso: De Nieuwe Moeder - ma 21 u. Heavy - di 21 u. Radio Sloth is te beluisteren op FM 106,5 MHz en via de kabel op 94,5 MHz. Omroep Zeeland is op Tholen en Sint-Philipsland te beluisteren op 101.9 MHz op de FM en op Tho len via de kabel op 88.9 MHz nen, aan de heer Roefs gedeelte lijk, met voorschriften ter bescher ming van de bij het grondwaterbe heer betrokken belangen. De aanvraag, ontwerp-beschikking en bijlagen liggen ter inzage van 7 augustus tot en met 3 septem ber 1997 bij de Directie ruimte, milieu en water, Het Groene Woud 1, Middelburg, werkdagen van 9-12 en 14-16 uur en in gemeentehuis Tholen/Sint- Philipsland, Markt 1-5, Sint Maartensdijk, werkdagen van 9- 12 u en (na telefonische afspraak 0166 668200, tst.13) 14-16 uur en woensdag van 17-20 uur; ledereen kan tot en met 3 sep tember 1997 schriftelijke be denkingen indienen bij Gedepu teerde Staten van Zeeland, Directie ruimte, milieu en water, postbus 165, 4330 AD Middel burg. Indieners van bedenkingen kunnen verzoeken hun persoonlij ke gegevens niet bekend te ma ken. Wie in dezelfde periode van gedachten wil wisselen over de ontwerp-beschikking of monde linge bedenkingen wil indienen, kan telefonisch (0118-631189) een afspraak maken. De aanvrager wordt uitgenodigd bij de gedachtewisseling aanwe zig te zijn. Alleen zij die bedenkin gen hebben ingediend tegen de ontwerp-beschikking en belang hebbenden die kunnen aantonen dat zij daartoe redelijkerwijs niet in staat waren, kunnen later be roep instellen. Uit een recent onderzoek blijkt, dat Omroep Zeeland en Radio 3 in Zeeland de best beluisterde radio zenders zijn: 17% van de luisteraars ouder dan twaalf jaar stemt op hen af. Er is gepeild in de maanden maart en april. Ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar is het marktaandeel van de Zeeuwse regionale omroep met twee procent toegenomen. Het luisterdichtheidspercentage be droeg 3,8. Op doordeweekse dagen en zater dag luisteren twee tot drie keer zo veel mensen naar Omroep Zeeland dan op zondag: elf- tot veertiendui zend tegen vijfduizend. Per dag stemmen ongeveer 57.000 mensen boven de twaalf jaar af op Omroep Zeeland. De marktaandelen van de andere radiozenders in Zeeland: Radio 10 14%, Sky Radio 10%, Radio Noordzee 7%, Radio 538 5%, ande re commerciële omroepen samen 12%; Radio 1 6%, Radio 2 8%, alle andere omroepen (waaronder lokale omroepen en buitenlandse stations) samen 10%. Molen De Korenbloem aan de Westkerkseweg, eigendom van de gemeente, staat al een jaar stil. „Tijdens het malen is de vangstok gebroken. Ik heb dat doorgegeven, maar reparatie is tot nu toe uitge bleven", meldt vrijwillig molenaar L. Verhage uit Thoien. Hij heeft ge constateerd dat in dat jaar ook de begroeiing rondom de molen niet door de gemeente is bijgehouden. Maar ook tevoren was het al behel pen met De Korenbloem. Als een heuse toren van Pisa is het maal- werktuig namelijk een aantal jaren terug gaan verzakken. De molen staat scheef en daardoor kunnen de wieken bij een noordoostenwind niet meer draaien; ze raken dan de stelling. „Bij het kruien van de kap zitten de wieken aan één kant een halve me ter boven de stelling en aan de an dere kant raken ze", meldt ambte naar L. Andriesse. „We hebben overwogen om de molen in zijn ge heel recht te zetten. Technisch is dat mogelijk, maar financieel bleek het niet verantwoord." Andriesse meent dat het verzakken is opge houden, maar Verhage heeft de in druk dat dit nog steeds langzaam verder gaat. Al bij de bouw is de romp waarschijnlijk door de veen- bodem gezakt. De kruivloer is dan ook nooit horizontaal geweest. In de investeringsplanning van vo rig jaar was vier ton opgenomen voor de restauratie van de molen in Scherpenisse. Maar dat is bij lange na niet voldoende. Er moet dan ook heel wat aan gebeuren, blijkt uit 'een opsomming van Andriesse. De kap wordt met een kraan van de molen gehaald en ernaast gezet, waarna de dakbedekking en het rot te hout vervangen worden. Ook de lange en de korte spruit, de staart en de vier schoren zullen vervangen worden, evenals één van de twee roeden (aan één roede zitten twee wieken). Van de oude roeden worden het hekwerk, de latten en de borden ge sloopt en vernieuwd. Wanneer de kap eraf is, wordt het metselwerk aan de bovenkant van de molen ge repareerd en de onderkant van de kruivloer waterpas gezet. De stel ling (omloop) wordt volledig ver vangen en de rotte koppen van de balken van de verschillende vloeren en zolders hersteld. Ook de wind buil wordt gerepareerd. Het metsel werk aan de binnen- en buitenkant, de kozijnen, ramen, deuren en trap pen worden waar nodig eveneens hersteld. Ook wordt bijna de hele elektrische bedrading vervangen en een nieuwe bliksemafleider geïn stalleerd. Tenslotte wordt al het nieuwe houtwerk geschilderd, de stelling geteerd en de molen gewit. Tenslotte zal de betonnen vloer op de bodem verhoogd worden en in de muren verankerd worden. Wanneer het karwei wordt uitge voerd, is nog onduidelijk. De ge meente wil eerst meer duidelijkheid hebben over de bijdrage die het rijk in de kosten van de restauratie zal verlenen. Molenaar Verhage is wel iswaar blij dat het monument wordt aangepakt, maar hij blijft sceptisch. „Over de plannen wordt al jaren ge praat." De Tholenaar trok zich het lot van de molen aan na het overlij den van de laatste molenaar. Hoe wel niet gediplomeerd, had Verhage bij de broers Kodde in Sint-Anna land als liefhebberij het nodige op gestoken over het molenaarsvak. Zo kwam hij op De Korenbloem te recht, maar het enthousiasme bij de timmerman in gemeentedienst is de laatste tijd aardig bekoeld. De Korenbloem is een ronde stenen bovenkruier met een stelling op drie meter hoogte, vier zolders en een vlucht (van de wieken) van 21,10 meter. Willem Dijkman liet de molen in 1872 bouwen voor zijn zoon Hendrik, die tot dan toe mole naar was op Het Zeepaard. Deze andere molen in het dorp stond sinds 1677 aan de Molenweg; hij is in 1929 afgebroken. De Koren bloem moest - in verband met schrikachtige paarden - op 45 meter van de weg gebouwd worden. Daardoor kwam hij achter de zee dijk van de Pluimpot terecht, wat een beperking betekende voor de windvang. In 1929 is een oliemotor geplaatst, die vijftien jaar later is vervangen door een elektromotor (25 pk). In 1975/1976 is de molen gerestaureerd, maar zes jaar later werd het ambachtelijke bedrijf ge staakt na het overlijden van mole naar J.A. Rijstenbil. De 75.000 gulden die al twee jaar geleden voor herstel van de Sint- Philipslandse molen in de investe ringslijst was opgenomen, gaat het gemeentebestuur ook in Scherpe nisse spenderen. Molen De Hoop moet - na reparatie van de bekle ding van de romp vorig jaar - wach ten tot in de volgende eeuw. De technische conditie is zodanig, dat een totale restauratie in het jaar 2001 gepland kan worden. Molen De Hoop - een houten grondzeiler - is in 1724 op de hoek van de Zuid- en de Oostdijk ge bouwd door Pieter Oostdijk uit Goes. De achtkantige bovenkruier, die ook als waag dienst deed, werd 73 jaar later door de ambachtsheer verkocht aan molenaar Willem Me ijer. Deze kocht ook het molenaarshuis en de bijbehorende bakkeet (Meijer was tegelijkertijd bakker). Hij moest jaarlijks 36 gulden windrecht betalen. In 1903 werd in de molen een petroleummotor geïnstalleerd. Molenaar C.M. Meijer hield er in 1969 mee op, waarna de gemeente twee jaar later besloot de molen te kopen. In 1972 werd ze ingrijpend gerestaureerd. Acht jaar later moest de molen ruim een meter de hoogte in als gevolg van de dijkverzwa ring. Op dit moment is J.J. Reijn- goudt als vrijwillig molenaar werk- De Korenbloem staat scheef en wordt voor tonnen gerestaureerd. Herstelwerk aan molen De Hoop wordt voorlopig vier jaar uitgesteld

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 11