Er komen steeds meer mensen die niet weten wat ze op zo'n boot doen Havenmeester C. Smits uit St.Annaland moet regelmatig laveren Woensdag 31 juli 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 I xmt® 1 41 mm DE THOOLSE COURANT DE THOOLSE COURANT Somber, somber, somber. Bepaald geen dag om te gaan spelevaren. De wind maakt het water behoorlijk ruig. De jachthaven ligt vrij vol en de tien tallen masten - waarvan sommigen wel 15 meter hoog - steken priemend de lucht in als natte vingers, opgesto ken om de windrichting te voelen. Op de steigers heerst vrijwel geen activi teit. De deuren van clubgebouw de Buut- engaets van de watersportvereniging Sint-Annaland zitten nog potdicht. Maar de havenmeester heeft de deur van zijn kantoor gastvrij open staan. Achter de balie treffen we echter niet de 47-jarige havenmeester Kees Smits aan, maar oud-havenmeester Johan nes den Engelsman. „Smits is even de Diana S. aan het weghelpen", zegt Den Engelsman. Schaakbord Den Engelsman zwaaide 35 jaar lang de scepter over de haven totdat hij die overgaf aan Smits. De 71-jarige Sint- Annalander was in 1962 mede-op- richter van de watersportvereniging. Inmiddels is hij erelid. Den Engels man brengt echter nog steeds vele uurtjes door in de jachthaven als hulp havenmeester. Hij maakte de grote veranderingen mee en dus ook de enorme groei van het aantal gebrui kers. „Je had toen natuurlijk veel minder passanten en in het algemeen ook meer ervaren mensen die wisten wat ze deden", zegt Den Engelsman, ter wijl hij afrekent met een passant. Het kantoortje van de havenmeester ziet er modem uit. Een fraaie balie waarin het ouderwetse met het nieu we wordt gecombineerd. Een inter com, marifoon en een computer staan naast het bonnenboekje en het papier tje waarop Den Engelsman schrijft welke passanten er in welke boxen (aanlegplaats) liggen. Aan de muur hangt een groot bord dat veel weg heeft van een enorm schaak bord. Bovenaan staan horizontaal de letters van het alfabet en aan de linkerkant staan verticaal een twintigtal cijfers. Het bord is behangen met tientallen naamplaatjes. Het zijn de namen van de boten die St. Annaland als thuishaven hebben en die nu ook aanwezig zijn. Normaal gesproken zou het hele bord vol han gen, maar er zijn plaatjes afgehaald en met briefjes erbij op een plankje ge zet. In de zomermaanden is er een flink aantal boxen leeg omdat die mensen met hun boot op vakantie zijn. Deze plaatsen worden dan gedurende die tijd aan passanten verhuurd. Zij die meerdere nachten blijven liggen, krij gen een bordje 'passant'. Havenmeester Kees Smits stapt bin nen. ,,'t Is niet veel", concludeert hij. Havenmeester C. Smits (links) en zijn voorganger J. den Engelsman. Smits is al lange tijd aan het water ver knocht. „Die geur van het zoute water. Die is heerlijk. Ik zou het niet kunnen missen. Voor een weekje vakantie is het binnenland niet erg, maar wonen wil ik er niet", zegt hij. „Toch kom ik helemaal niet uit een schippersfamilie. Ik heb eerst gewoon aan de wal ge werkt bij de firma Goedhart in Sint- Maartensdijk. Maar toen was binnen vaartschipper nog een heerlijk vrij be roep. Dus toen we de mogelijkheid hadden, zijn we op een schip gaan va ren. Dat heb ik jarenlang gedaan. Het was een mooi beroep. Geestelijk was het heel rustig, want je had weinig mensen om je heen die aan je hoofd konden zeuren. De druk kwam alleen van het getij en de noodzaak om op tijd op de bestemming te zijn. Een keurig vrij beroep. Maar ja, dat is er nu ook wel uit. Het is heel moeilijk om in de binnenvaart een degelijk bestaan op te bouwen." Sinds 1973 maakt Smits met zijn boot (Diana S) rondvaarten over de Oosterschelde met gezelschap pen en met sportvissers. Met name daarvan is hij in de regio bekend. Sinds dit jaar onderhoudt hij in de zo mermaanden ook een veerdienst voor fietsers en voetgangers tussen Sint-An naland en Bruinisse. Het lijkt een kleine stap van schipper naar havenmeester, maar dat blijkt zo eenvoudig niet te zijn. „In 1990 ben ik in Sint-Annaland havenmeester ge worden voor de gemeentelijke han delshaven. Daar moest ik wel twee keer voor sol liciteren. De eerste maal is iemand an ders het geworden, dat vond ik toch wel jammer. Maar die havenmeester hield er later mee op en toen heb ik weer gesolliciteerd en deze keer met succes. De jachthaven valt onder de watersportvereniging, dus daar had ik toen nog niets mee te maken. En ach, de handelshaven was best goed bij te houden. Gemiddeld komen er misschien zes schepen per maand. De ene keer wat meer en de andere keer wat minder. Die schippers hoef je meestal ook maar weinig te vertellen. Je zegt ze per marifoon waar ze aan kunnen leggen en ze regelen de rest zelf wel. Dat kun je in tien minuten af- De vakantie is in alle hevigheid losgebarsten. Massa's mensen leggen het werkbijltje er even bij neer, pakken de koffers en vertrekken (al dan niet met tent of caravan) richting een vakantiebestemming. Anderen blijven thuis en leggen daar de benen op de tafel of gaan nu eindelijk eens begin nen aan een klusje in of om het huis. Kortom, even de mantel van de stress afwerpen. Hoewel, er zijn ook mensen die erg gespannen uit de va kantie komen. Maar toch, de rust overheerst. Er zijn echter mensen die het in de zomermaanden niet rustig hebben, maar juist extra druk. In de ze serie Zomerse drukte'komen er een aantal aan bod. werken. Dus dat was goed te combi neren met mijn werk op de Diana S", vertelt Smits. Tijdrovend Sinds maart van dit jaar heeft Smits ook de verantwoordelijkheid over de haven van Stavenisse. Daar zijn de steigers voor de pleziervaart en han delsverkeer wel allebei in handen van de gemeente. „Tja, dat kon er nog wel bij. Kijk, Stavenisse is nog een getij dehaven, dus met laag water hoef ik er niet te zijn. Dan kan er toch niemand in of uit. De handelshaven wordt maar zelden gebruikt en als het in de zomer een topdag is, komen er zeventien ple ziervaartuigen aan. Dus dat is wel te overzien", vertelt Smits. „Het was wat mij betreft wel goed zo. Meer hoefde er niet bij, maar dat kwam er wel." De watersportvereniging Sint-Annaland zat namelijk om een havenmeester verlegen. L. Breure was ermee gestopt en zo doende richtte men de blik als vanzelf op Smits. Maar die had er een zwaar hoofd in. „Het is een drukke jachtha ven. En ik zei: Wat moet ik dan met de Diana S? Die vaart niet vanzelf", ver telt de Sint-Annalander. „Maar ze wil den toch graag dat ik het deed en daar om heb ik ingestemd. Het is voorlopig echter maar tot 1 november. Daarna zien we wel weer verder." De schipper was al eerder een tijd ha venmeester voor de watersportvereni- flJUWSfi* 1 i0^0Ê0Ê% 1 w* ,- -T* I p SS»"™- art»#* t $mm t I Mtt irêtre I mum i ïQwrowujt f I I f«i a ging, maar stopte daarmee. Smits' ver moeden dat het havenmeesterschap voor de pleziervaart in Sint-Annaland hem nu veel tijd zou gaan kosten, kwam uit. „Het is eigenlijk een full-ti me baan geworden, zeker in het hoog seizoen. Op topdagen krijgen we hier wel 120 passanten binnen. Dan ben je echt een hele dag in touw met begelei den, inschrijven en afrekenen. En dan heb ik het nog niet over de andere kar weitjes die ook moeten gebeuren", vertelt Smits. Volgens de watersport enquête van de provinciale VW groeide het aantal passanten in de jachthaven van Sint-Annaland met ruim 1300 tot 5100. Een getal waar Smits zich over verbaasd: „Ik betwij fel of dat er wel zoveel zijn. Volgens mij zijn er vorig jaar 70 boekjes van 50 bonnen uitgeschreven, dus dat zou den er 3500 moeten zijn." Den En gelsman voegt er nog aan toe: „En dan zijn er nog wel een paar die dubbel op staan." Versleten schoenen Den Engelsman bevestigt dat een ha venmeester in Sint-Annaland het druk heeft. „Je moet als havenmeester echt niet op je uren staan, want dan kom je slecht weg. En voor het geld hoef je het ook niet te doen. Maar het moet gewoon in je zitten. Je moet er wat voor voelen. En als je, zoals ik, zolang lid bent van de watersportvereniging en je hebt ze mee helpen oprichten, dan doe je daar ook graag wat voor. Het is voor mij pure hobby", zegt Den Engelsman. „Het is echter wel veel drukker ge worden dan vroeger. Toen kwamen er minder passanten, maar de mensen die kwamen, waren ook gewend aan het zoute water en ze konden varen." Toch weten Smits en Den Engelsman dat er voor hen veel veranderd is ten goede. „We hebben nu een intercom op de uiteinden van de steigers zodat de mensen zich kunnen melden en wij zeggen dan waar ze kunnen gaan lig gen", vertelt Smits. Den Engelsman vult aan: „Vroeger kwam het regelma tig voor dat er één iemand bijna een hele dag aan de ingang van de haven zat om de mensen hun plek te wijzen. Een ander deed dan de afrekeningen." „Voorheen versleet ik hier een paar schoenen per jaar en nu kan ik er twee jaar mee doen", lacht Smits. Ruig De voormalige havenmeester heeft achter de balie zojuist weer een paar Duitse passanten te woord gestaan. Gewoon in het Nederlands, met af en toe zelfs een stukje Zeeuws. En of de ze vakantiegangers nu al vaker in Ne derland geweest zijn of niet, het gaat. Buiten maken enkele fanatiekelingen hun boot gereed om toch een zeil tochtje te gaan maken. Wind is er meer dan genoeg, maar ook de regen klettert nog regelmatig naar beneden. „Hebt u dit weer besteld?", is dan ook de vraag van een wat teleurgestelde zeiler. „Het zou vanmiddag wat beter worden, volgens de voorspellingen", zegt Den Engelsman. Smits houdt met zijn verrekijker - een onmisbaar attribuut voor de haven meester - de Krabbenkreek in de ga ten. De Diana S keert als fiets- en voetveer terug uit Bruinisse. Er is gezien het weer zeer weinig ani mo. Ook enkele bootjes die eerder de ze morgen waren uitgevaren, keren onverrichter zake terug. „Ze geven te vroeg op", zegt Smits. „Dit stuk van de Krabbenkreek is slecht, maar als ze de bocht om zijn bij Bruinisse, liggen ze uit de wind en daar is het rustiger." Maar blijkbaar vinden de zeilers die tocht iets te ver met dit ruige weer en terwijl de jachten bonkend buiswater scheppen, keren ze terug in de haven. „We blijven nog maar een nachtje", komen veel passanten melden. En de Sint-Annalandse jachthaven loopt langzaamaan vol. Herhaaldelijk gaat de intercom over. „Hoe lang en hoe breed is uw schip?", vraagt Den Engelsman. „Zeven meter vijfennegentig." Smits speurt met zijn verrekijker de haven af, op zoek naar een geschikte box. „Ml is nog leeg", zegt hij. Vergeleken met zeven jaar geleden, vindt Smits dat er bij de mensen veel veranderd is. „Het lijkt maar zo'n kor te periode, maar het is toch behoorlijk anders tegenwoordig. Toen kwamen vrijwel alle passanten 's middags bin nen. Zo rond de koffie. Je kon dan 's morgens je eigen beslommeringen nog regelen en dan ging je naar de jachtha ven. Maar nu komen ze verspreid over een hele dag", vertelt Smits. „En ook de mentaliteit is wel veranderd. Het is gek, maar ik zie steeds meèr mensen die heel gespannen zijn, terwijl je zou verwachten dat ze in de vakantie juist gemoedelijker worden. Steeds vaker krijg je over allerlei zaken commentaar en dat werkt wel eens op je zenuwen. Je moet dan ook erg graag met mensen omgaan. Anders moet je geen haven meester worden, want dan sla je zo door. En je kunt ook niet overal iets aan doen. Je moet wel eens schippe ren. Zelden kun je je doel recht toe, recht aan bereiken. Veel meer moet je laveren. Maar daar heb ik gelukkig geen last van. Je krijgt wel eens ver wensingen naar je hoofd, maar de vol gende dag ben ik dat allang weer ver geten." Vaarbewijs Zeeland is een populair watersportge bied en ook Tholen deelt een beetje in dat imago. Het gevolg is dat er ook veel mensen uit andere provincies in de Oosterschelde komen recreëren. „Vroeger kwamen hier mensen uit an dere plaatsen in Zeeland en uit Goeree. Die wisten wat zout water was en wat getijde is en ze konden hier ook zei len", vertelt Den Engelsman. „Maar tegenwoordig komen er hier mensen binnen die alleen nog maar zoet watèr gezien hebben." Smits constateert ook dat er meer onervaren schippers en zelfs leken bij gekomen zijn. „Je ziet soms mensen waaraan je kunt zien dat ze voor de eerste keer op een boot zit ten en bij wijze van spreken geen flauw idee hebben wat ze moeten doen. Dat komt omdat je voor boten tot 15 meter geen vaarbewijs nodig hebt. Ik heb passanten gehad die niet eens hun boot fatsoenlijk af konden eENDHEUTBODe eENDRHCHTBODe ,y.y V'Ty meren." Volgens Smits zijn de delta werken een belangrijke oorzaak voor de steeds drukkere recreatievaart. „Voorheen was het van Willemstad tot aan Wemeldinge één grote plas. Dat idee schrok mensen af. Maar na het aanleggen van al die dammen is het water in overzichtelijke stukjes gehakt. En dat durft men wel aan", zegt de havenmeester, die helemaal niet zo blij is met het feit dat iedereen zomaar achter het roer van een boot (tot 15 meter) kan stappen. „Het maakt op het land toch ook niet uit of je in een Fiat Panda rijdt of in een grote Mercedes? Je hebt voor allebei een rijbewijs nodig. Waarom op het water dan niet?" Problemen Het zonnetje weet zich zowaar door het wolkendek te wringen en de we reld licht op. Nog even tijd voor een rondje over de steigers. Den Engels man gaat naar huis om te eten. „Vroe ger nam ik mijn boterhammen nog al eens mee, maar als je getrouwd bent, komt daar wel eens commentaar op hè?", lacht de oud-havenmeester. Smits loopt langs de bootjes. De be zetting van de boxen en steigers va rieert van een roeibootje van 1,5 me ter tot jachten van wel twintig meter. Sommige zijn zeer luxueus, andere uiterst eenvoudig, Splinternieuwe vaartuigen, liggen naast oude en ver veloze exemplaren. Onderweg wordt Smits nog aangesproken door een passant met een vraag over marifoon kanalen. De havenmeester legt uit wat er gedaan moet worden. „Dat is na tuurlijk wel een voordeel als je zelf op een schip hebt gevaren. Je kunt de mensen dan ook over technische za ken advies geven", zegt Smits, die re gelmatig problemen moet oplossen. Een dieptemeter die niet meer werkt of een motor die niet wil starten om dat er water in de brandstoftank is ge komen. „En dan heb je soms ook nog eens echte ongevallen aan boord. Mensen vallen en breken dan van al les. Dus je moet dan de dokter bellen, of zorgen dat ze bij de dokter komen. En daarnaast moet je natuurlijk ook altijd letten op de schepen die hier in de haven liggen om ongewenst be zoek te voorkomen." Het hoogseizoen is voor de Diana S niet druk. „Nee, de sportvisserij en de rondvaarten liggen dan echt wat stil. Dus dan heb ik wel meer tijd voor an dere zaken", zegt Smits. Maar vakan tie houden zit er niet in. Want de jachthaven vraagt alle tijd. Dus gaat het gezin Smits in de wintermaanden op vakantie. „We hebben in Duitsland bij het Zwarte Woud een mooi plekje gevon den waar de sneeuwkans heel groot is en waar nog weinig toeristen komen. En het strand mis ik dan niet. Want als het zonnetje schijnt, is het er echt warm, ondanks dat er sneeuw ligt", vertelt Smits. „In de winter heb je het in de jachthaven natuurlijk minder druk. Dan moet je overigens weer wel opletten dat bijvoorbeeld de palen van de steigers ijsvrij zijn. Maar in het hoogseizoen is het echt een full-time baan. En ik zou dit best wel als volle dige baan willen doen. Maar daarover moet nog goed gepraat worden. Want er hangt natuurlijk ook voor de water sportvereniging een prijskaartje aan." Maar wat gebeurt er dan met de Dia na S? „Die zou ik dan moeten verko pen denk ik. Want nu zit er een zet- schipper op. Die jongen komt uit de binnenvaart en in deze tijd is het wat slapper, dus daarom kon hij voor mij komen varen. Maar daar kun je ook niet altijd een beroep op doen. Dus ik weet nog niet wat er na 1 november gaat gebeuren", zegt Smits, terwijl hij de trappen naar zijn kantoortje weer beklimt. „Maar leuk werk is het wel. Je komt in elk geval allerlei mensen tegen", besluit de havenmeester, voordat hij weer aan het werk moet. Want topseizoen of niet, de recreatie vaart gaat door. ~W~ ~Têt is vrijdagmorgen. m Voor velen de laatste Jl JL werkdag voor de va kantie, voor anderen al de zoveelste die in rust wordt doorgebracht. En je zult het altijd zien. Je maakt een ver haal over zomerse drukte en het regent. Het komt niet met bakken uit de lucht, tnaar het is genoeg om nat van te worden. Daarbij staat er ook nog eens een frisse noordwesten wind. De ha ven van Sint-Annaland ligt er sombertjes bij. In zijn 'kraaienest' bovenop het ge bouw van de watersportver eniging speurt de haven meester onophoudelijk in het rond. Het bord met daarop de namen van de schepen in de Sint-Annalandse jachthaven. t Smits wordt op de steigers regelmatig aangesproken door passanten met vragen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 9