'Bezinnen op verkeersgedrag
weggebruikers is noodzakelijk'
Disco op Welgelegen
voor heel de regio
Zeshonderd gulden
na dodelijk ongeval
Samen Sterk heeft
infolijn huurders
Complex van 7,8 miljoen
op plaats van bejaardentehuis
Voorbereiding rondweg
nog voor de bouwvak
Vele ongevallen baart Veilig Verkeer Tholen zorgen
Zaterdag open dag in woonzorgcentrum Maartenshof
Weer 65 boetes
voor snelheid
Donderaag 26 juni 1997
53e jaargang no. 31
Klimwand en
100 kramen in
Sint-Philipsland
De afdeling Tholen van Veilig Verkeer Nederland maakt
zich zorgen over het grote aantal ongevallen van de af
gelopen maand op Tholen. Vooral de ongevallen met do
delijke afloop en de ongelukken die op de Thoolse brug
hebben plaatsgevonden, nopen tot bezinning op het ver
keersgedrag van weggebruikers. Dat stellen voorzitter
H. de Wit en bestuurslid J. van Oudenaarde van de
VVN-afdeling.
Stuurfouten
Van Dijck Petit/Heijmans laagste inschrijver
Nog voor de bouwvakvakantie zullen voorbereidende
werkzaamheden voor de aanleg van de rondweg bij
Poortvliet ter hand worden genomen. Ook zal waar
schijnlijk al een zandbed gemaakt worden omdat dit ge
durende enkele maanden moet zakken. De combinatie
van Van Dijck Petit en J. Heijmans was de laagste in
schrijver voor het karwei, zo bleek donderdag bij de
aanbesteding in Middelburg. Ze wil de klus klaren voor
bijna 2,2 miljoen gulden.
Vossemeers initiatiefin de maak
Een megadiscotheek voor vijf- tot achthonderd bezoe
kers. Die staat er, als het aan Jaco Ponse en zijn vriendin
Nathalie Meirezonne uit Oud-Vossemeer ligt, volgend
jaar juni op het industrieterrein Welgelegen bij Tholen.
Ze zijn volop in de weer om hun plannen financieel
rond te krijgen.
Deze week
Tractor Bitterhoekseweg Poortvliet
Volgens de tenlastelegging ging het om een simpele
voorrangsfout, maar de gevolgen waren desastreus, die
2de december 1996 om half zeven op de Bitterhoekse
weg in Poortvliet. De 18-jarige Kees Moerland uit Sta-
venisse kwam om het leven toen hij met zijn auto tegen
een tractor botste die uit een dreef kwam rijden
Waterschap gaat
concentreren in
St. Maartensdijk
Ledenwerving houdt aandacht vereniging
Huurdersvereniging Samen Sterk wil de communicatie
met de leden verbeteren. Het bestuur denkt aan een con
tactblad dat twee of drie keer per jaar moet verschijnen.
Daarnaast is een telefonische infolijn in het leven geroe
pen. Voorzitter F.R.H.M. van der Krogt heeft dat don
derdag meegedeeld op de ledenvergadering in de Welle-
vaete te Sint-Annaland.
Klanten
Zaterdag kan het publiek een kijkje nemen in het nieu
we woonzorgcentrum Maartenshof aan de Bloemenlaan
in Sint-Maartensdijk. Van half elf 's ochtends tot drie
uur 's middags staat het centrum open. De bezoekers
worden in staat gesteld de enige huurwoning die nog
leeg staat te bekijken, maar men kan ook een bewoonde
huur- en koopwoning binnenlopen.
i V
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5
4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement 26,40 per halfjaar, 48,25 p.j.,
per post 64,15 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 2,00.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,48 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
De kassa rinkelt bij de politie, want
bij elke snelheidscontrole vliegen
de bekeuringen in het rond. Zon
dag, wanneer er bijna niemand ge
haast naar zijn werk rijdt, liepen er
nog 65 automobilisten tegen de
lamp.
De fotoradarwagen stond tussen
11.50 en 14.05 uur op de Poort-
vlietsedijk, de N 286, waar een
maximum snelheid geldt van 80
km.
In ruim een uur werden 455 voer
tuigen gecontroleerd en 33 daarvan
reden te hard.
De hoogst gemeten snelheid was
114 km.
Vervolgens reed de politie naar de
Oud-Vossemeersedijk, waar tussen
14.10 en 15.15 uur 146 voertuigen
werden gecontroleerd.
Daarvan reden er 17 te hard, waar
bij 126 km de hoogst gemeten snel
heid was.
De top van de drie controles op
Tholen was zondag echter op de
Oesterdam, waar 135 km werd ge
registreerd bij 1 van de 15 auto's
die harder dan 100 km reden. Hier
passeerden 174 voertuigen de foto
radar.
Sint-Philipsland staat zaterdag in
het teken van de braderie. Van tien
uur 's morgens tot negen uur 's
avonds is er vanalles te beleven bij
de ruim honderd kramen op de
Voorstraat, Kerkring en School
straat. Naast middenstanders zijn
dat diverse verenigingen, die met
allerhande attracties proberen de
clubkas te spekken.
De jeugd kan zich vermaken in de
zweefmolen en de mini-cars, of po
nyrijden. En de wat oudere jonge
ren kunnen hun krachten meten op
een klimwand.
Naast de gewone braderie is er, al
weer voor de achtste keer, een kin
derbraderie.
Tegenover het oude gemeentehuis
kunnen de jongelui tussen tien en
één uur hun afgedankte speelgoed
of andere spulletjes aan de man
brengen.
De braderiecommissie hoopt op
goed weer, zodat het een drukke en
gezellige dag wordt in Sint-Philips
land.
Zaterdagavond om kwart over acht reed er een 29-jarige inwoner van St. Annaland met zijn auto de sloot in op de provinciale weg tussen
Oud-Vossemeer en St. Annaland, ter hoogte van de Priestermeetpolder. De bestuurder raakte de controle over zijn voertuig kwijt, kwam in
de berm en gleed vervolgens de sloot in. De bestuurder moest zich voor schaafwonden in zijn gezicht onder doktersbehandeling stellen.
De vernielde auto werd weggesleept door bergingsbedrijf Faasen uit Steenbergen.
wordt gedacht: dat geldt niet voor
mij." Volgens De Wit en Van Ou
denaarde maakt iedereen het wel
mee dat er te hard gereden wordt.
„Dat je gepasseerd wordt als je
tachtig rijdt op de provinciale we
gen op Tholen. Met alle gevolgen
van dien soms. Het leed bij dodelij
ke ongevallen is zo groot, dat we er
„Wij voelen ons geroepen om nog
eens de aandacht te vestigen op het
algemene verkeersgedrag," zegt De
Wit. „Vele ongevallen zijn daar aan
te wijten. De maximale snelheid
buiten de bebouwde kom wordt
vaak overschreden. We hebben niet
voor niets borden geplaatst met
'Mag het iets minder'. Maar er
eens bij stil willen staan." Behalve
dat er te hard wordt gereden, wordt
er volgens VVN ook te vaak inge
haald bij onoverzichtelijke situ
aties. „Wat veel voorkomt, is dat
automobilisten over doorgetrokken
strepen rijden om te kunnen passe
ren, zoals tussen Bloemhof in
Poortvliet en de stoplichten bij het
Stenen Kruis in Tholen. Of over de
verdrijvingsvlakken (vakken met
diagonale strepen) rijden om dege
ne die dan zogenaamd te langszaam
rijdt, voorbij te gaan."
Stuurfouten zijn volgens De Wit en
Van Oudenaarde vaak de oorzaak
van frontale botsingen. „Daardoor
raken auto's van de weg. Is het
hoogteverschil tussen het rijvlak en
de berm groot en men probeert dan
te corrigeren, dan is het bijna on
mogelijk om weer op de rechte
baan te komen." Stuurfouten kun
nen volgens De Wit het gevolg zijn
van een gebrek aan concentratie tij
dens het autorijden. Praten met me
depassagiers of bellen met een au
totelefoon kunnen bestuurders af
leiden. „Maar er wordt ook vaak te
weinig tijd ingebouwd om ergens te
komen. Vooral bij het woon-werk-
verkeer. Over het algemeen rekent
men precies uit hoe lang men er
over doet bij een bepaalde gemid
delde snelheid.
ZIE VERDER PAGINA 3
Dertien gegadigden meldden zich
bij de directie infrastructuur en ver
voer van de provincie, de opdracht
gever voor de aanleg van de weg.
Thoolse bedrijven waren daar niet
bij. Van Dijck Petit/Heijmans was
met 2.168.000 gulden slechts tien
mille goedkoper dan de nummer
twee, Jaartsveld wegenbouw uit
Kapelle. Hoogste inschrijver was
EVVM uit Velddriel, die het werk
voor 2.944.000 gulden wilde uit
voeren. De gunning zal naar ver
wachting uiterlijk volgende week
rond zijn. De aanleg van de provin
ciale weg ten zuiden van het dorp
vergt 150 werkbare dagen, ofwel 30
werkweken. Dat zou betekenen dat,
zonder oponthoud of weersinvloe
den, de rondweg eind maart klaar
kan zijn. De nieuwe verbinding, die
loopt vanaf de Paasdijkweg tot net
voorbij café Tolrust, moet de door
de bebouwde kom lopende smalle
Stoofstraat gaan ontlasten. Het be
stek van het werk omvat onder
meer het gedurende 15 weken toe
passen van een verkeersregelinstal
latie, het ontgraven en aanvullen
van 600 kubieke meter sleuf, ont
graven en afvoeren van 18.000 ku
bieke meter grond en het ontgraven,
vervoeren en verwerken van nog
eens 30.000 kubieke meter grond,
het leveren en verwerken van
26.000 kubieke meter zand, het op
breken van 9000 vierkante meter
fundering, aanbrengen van 23.300
vierkante meter fundering van
steenmengsel, frezen van 16.480
vierkante meter asfaltbeton, leveren
en verwerken van 7830 ton asfalt
beton, aanbrengen van 820 meter
trottoirbanden, 29 trottoirkolken,
4000 meter drainage, 450 meter
pvc-buis, 53,50 meter betonnen
duiker en 125 meter duikers (500
en 800 mm). Ook moet 10,6 kilo
meter lengtemarkering aangebracht
worden.
Op het gemeentehuis is het idee po
sitief ontvangen, zegt Ponse. Voor
lichter F.A.P.M. Bakx bevestigt dat
de Vossemeerder naar de mogelijk
heden geïnformeerd heeft. „In bij
voorbeeld recreatiegemeenten zie je
wel discotheken in de zogenaamde
kernrandzones. Die hebben we op
Tholen niet. Een industrieterrein
zou dan een alternatief kunnen
zijn." Het college van burgemeester
en wethouders heeft volgens de
voorlichter nog geen ja of nee tegen
het initiatief gezegd. „De heer Pon
se is gevraagd zijn plan nader uit te
werken." Behalve geluid zal ook
parkeerruimte de aandacht moeten
krijgen.
ZIE VERDER PAGINA 5
Bewoners en
personeel Maartens-
hof aan het woord
over nieuw
woonzorgcentrum
Rechtbank buigt zich
over ruilverkaveling
Sint-Annaland
Bobslee op fietswielen
laat de bel het snelst
luiden
Huurdersvereniging
begint met klachten-
/infolijn
Uitzonderlijk hoog
aantal geslaagden
op Scheldecollege
Bezoekers Thoolse
tuinen geven bijna
1400 gulden voor
kinderziekenhuis
Meer dan 700 Thoolse
kinderen roefelen bij
dik 100 instellingen
Daniëlla de Vos vijfde
in nationale titelstrijd
sneldammen
Indeling nieuwe
voetbalcompetitie:
Noad '67 loopt
streekduels mis
DE GROOTSTE
TELEURSTELLIN
GEN IN HET LEVEN
ZIJN VAAK DE WEN
SEN DIE IN VER
VULLING GAAN
Dit nummer bestaat
uit 20 pagina's
"Het staat in sobere bewoordingen
in de stukken", zei de Thoolse kan
tonrechter mr. H. Bruin vrijdagmid
dag tegen de 39-jarige tractorbe
stuurder D.J.H. uit Poortvliet. "U
kwam met uw tractor met aanhang
wagen uit een uitrit, zonder voor
rang te geven aan een auto. Het is
verschrikkelijk afgelopen." Dat er
kende de landbouwer ook."Het
spijt me ten zeerste", bracht hij
naar voren, terwijl een broer van
het slachtoffer in de rechtszaal
meeluisterde. "Ik was al vanaf half
vier daar bieten aan het uitrijden en
met name rond vier uur was het
heel druk in de Bitterhoekseweg. Ik
kwam van het land en moest rechts
af, waarbij de draai niet was te ma
ken, zonder op de andere weghelft
te komen. Van 5 tot 600 meter zag
ik de koplampen van een auto aan
komen. Het is daar een rechte weg.
Ik heb mijn best nog gedaan om
achteruit te rijden, want ik zag dat
het te snel ging. Ik kon echter niet
verder terug dan 60 cm. Hoewel het
een gele tractor was, stond ik
schuin op de weg, zodat mijn kop
lampen amper zichtbaar waren. Ik
had geen zwaailicht en dat is ach
teraf jammer. De auto reed hard,
maar hoe hard, dat is moeilijk in te
schatten", vertelde H. op vragen
van de kantonrechter. Hij zei nog,
dat de draaimanoeuvre een halve
minuut in beslag nam, waarbij de
wagen niet op de andere weghelft
kwam. De tractorbestuurder maak
te duidelijk, hoe emotioneel zwaar
beladen het ongeluk nog altijd is.
"De vader is een keer bij me ge
weest en ik heb nog gebeld, maar
de familie kon een bezoek niet aan.
Bovendien is de vriendin van het
slachtoffer mijn buurmeisje en
daarom valt spreken over dit onder
werp niet mee." Officier van justitie
mr. J.J.A. Groen begreep dat volko
men. "De gevolgen van dit onge
luk, daar moeten u en anderen mee
zien te leven. Feit is, dat u daar niet
op de weg had mogen zijn. Het kan
best zijn, dat de automobilist harder
dan 80 km heeft gereden, maar dat
behoort binnen de marges. U bent
strafbaar omdat u geen voorrang
hebt verleend, maar uit het politie
onderzoek blijkt ook, dat u niet on
voorzichtiger bent geweest dan ie
mand anders. Daarom eis ik de
standaardboete van 600 gulden",
aldus de officier. H. zei daar weinig
van te kunnen zeggen. "Mijn trac
tor was kapot, maar dat lost zich
op, maar dat andere niet en dat is
het probleem." Mr. Bruin bracht
naar voren, dat het voor het kanton
gerecht alleen om een verkeers
overtreding ging waarvoor hij een
boete van 600 gulden oplegde.
"Want hoe we het draaien of keren,
u had de weg vrij moeten houden",
aldus de Thoolse kantonrechter.
Het waterschap Zeeuwse Eilanden
gaat de gebouwen op Tholen con
centreren bij de zuiveringsinstalla
tie in St. Maartensdijk. De huidige
grote werktuigenloods op het Ha
venplein in St. Annaland wordt ver
kocht. Het bestuur heeft besloten
om plannen uit te werken voor
nieuwbouw van een loods en enige
kantoorruimte, in combinatie met
de verbetering van de rioolwater
zuiveringsinstallatie aan de Oude-
landseweg in St. Maartensdijk. On
derdeel van die werken is ook de
uitbreiding van de zuiveringsinstal
latie, waardoor de kleine installatie
aan de Burgemeet in Poortvliet kan
vervallen. De nieuwe werktuigen-
loods komt op de hoek van de Pro-
vincialeweg/Oudelandseweg in St.
Maartensdijk, de uitbreiding van de
zuivering wordt naast de bestaande
installatie verder in de Oudelandse-
weg verwezenlijkt.
Waarschijnlijk eind dit jaar zal het
eerste contactblad bij de 350 leden
in de bus vallen. „Het kost welis
waar veel geld, maar we willen het
contact met de leden verstevigen",
aldus Van der Krogt. De infolijn
voor klachten en informatie is nu al
operationeel. Elke eerste en derde
maandag van de maand kunnen le
den van Samen Sterk bellen tussen
negen uur en half elf 's morgens
(0166-664650). Vanuit de vergade
ring spraken enkele aanwezigen de
vrees uit dat ook niet-leden gehol
pen zullen worden.
Van der Krogt sprak dat tegen.
„Wie om hulp vraagt en geen lid is,
moet eerst lid worden. Anders on
dernemen wij geen actie richting
instanties." Overigens zou het be
stuur graag veel meer leden heb
ben, om beter een vuist te kunnen
maken richting de woningbouwcor
poratie.
„We hebben de helft van de huur
ders als lid nodig om 'samen sterk'
te zijn." Ledenwerving zal dan ook
blijvend aandacht krijgen. Wat dat
betreft is Samen Sterk wel een
beetje jaloers op Beter Wonen, dat
voor het zogenaamde riool- en go-
tenfonds in een mum van tijd 1250
huurders kon noteren. De huurders
vereniging vindt dit fonds eigenlijk
een verkapte huurverhoging en zal
het kritisch blijven volgen.
Pogingen van het bestuur om de
huurverhoging te beperken tot de
inflatie, zijn niet gelukt. „Beter Wo
nen heeft gewoon de 3,5% ver
hoogd die wettelijk was toegestaan,
zoals ze steeds doet", aldus de
voorzitter.
Overigens komen ook afwijkende
percentages voor. Een aanwezige
die vond dat hij teveel moet beta
len, werd door het bestuur aangera
den in een aangetekende brief be
zwaar te maken. In het algemeen
zouden huurders veel meer moeten
klagen bij de stichting, hield Van
der Krogt de 25 aanwezigen voor.
Hij bespeurt namelijk onvrede,
maar bijna niemand onderneemt
daadwerkelijk actie. „Uiteindelijk
zijn wij de klanten van Beter Wo
nen en als zodanig willen we ook
behandeld worden." Een zaak die
Samen Sterk intensief gaat bekij
ken, is het beleid voor het opleve
ren van woningen bij vertrek van de
huurder. Het terugbrengen in de ou
de staat leidt soms tot vreemde ei
sen, huurders moeten fikse bedra
gen betalen. „In één geval is het
ons gelukt een rekening van 3000
gulden verlaagd te krijgen tot 600
gulden", meldde de voorzitter, die
meent dat Beter Wonen vaker een
'sociaal gezicht' moet laten zien.
Van der Krogt meldde een vocht-
probleem in de Machteld van Gel-
restraat in Tholen, waar Samen
Sterk intensief mee bezig is. „Daar
staat zoveel water onder de vloer,
dat de mensen er door de vloer zak
ken. Zoiets heb je nog nooit gezien.
Vroeger heeft daar kennelijk een
sloot gelegen." Weliswaar komt Be
ter Wonen rotte plekken repareren,
maar een blijvende oplossing komt
er niet. Noch wordt schade ver
goed. „Wél is een andere woning
aangeboden." Een andere huurder
in hetzelfde blok heeft twee jaar ge
leden geweigerd om nog huur te be
talen.
„Daar is de zaak wél gerepareerd
en sindsdien heeft men geen last
meer." In de rondvraag informeerde
nog iemand, of de stichting ver
plicht is om rente te betalen over
het sleutelgeld.
Volgens Van der Krogt is dat inder
daad wettelijk geregeld. Hij nam
tijdens de vergadering afscheid van
secretaris mevr. E.C. de Korte uit
Tholen. Zij wordt opgevolgd door
W. Quak uit Sint-Philipsland die al
deel uitmaakte van het bestuur. Me
vr. Van Leent uit Sint-Maartensdijk
zal het bestuur komen versterken.
Verder kan men kennismaken met
de Oosterschelde thuiszorg, die
zorg verleent aan de bewoners, het
alarmeringssysteem voor ouderen,
de welfare van het Rode Kruis, de
algemene Nederlandse bond voor
Ouderen en de dagverzorging. Wie
meer wil weten over het bezorgen
van maaltijden thuis, kan daarover
ook inlichtingen krijgen. De osteo-
paat geeft uitleg over zijn werkwij
ze en er kan actief koersbal worden
gespeeld en jeu de boules. Tenslotte
zal muziekvereniging Euterpe de
dag besluiten met een concert. Het
optreden begint om half drie. Daar
mee herleeft het verleden, want Eu
terpe concerteerde regelmatig bij
Sint Maartenshof. De dertig huur
woningen van het complex zijn op
een na allemaal bezet. Van de veer
tien koopwoningen zijn er nu zes
verkocht. Maartenshof is gebouwd
door bouwbedrijf Uytdewilligen in
opdracht van de stichting Beter Wo
nen. De bouw van het complex
kostte 7,8 miljoen gulden: voor de
woningen was 6,4 miljoen nodig,
voor de centrale voorzieningen 1,4
miljoen. Dit onderdeel werd groten
deels betaald door de provincie
(480.000 gulden), de gemeente
Tholen (225.000 gulden), de stich
ting voor regionale zorgverlening
(225.000 gulden) en Beter Wonen
(225.000 gulden). De rest (245.000
gulden) is in de exploitatie opgeno
men. Over de bekostiging zal nog
onderhandeld worden met de pro
vincie en gemeente. Voor de bouw
zijn 200 werkbare dagen opgeno
men. In maart 1996 is met de bouw
begonnen, op 17 april 1997 werd
het complex in zijn geheel opgele
verd. De koopwoningen waren al
eerder klaar, op 28 februari. Rond
de jaarwisseling en in een deel van
januari heeft de bouw stil gelegen
wegens de strenge vorst. De huizen
zijn voorzien van een zonwering.
Dit was niet in het plan opgeno
men. De bewoners betalen dit on
derdeel (20 gulden) via de service
kosten die 140 gulden per maand
bedragen. Het gebouw is voorzien
van een brancardlift. Door lichte en
heldere kleuren te gebruiken, heeft
architect H. Wiirdemann uit Utrecht
getracht het complex een zonnig
karakter te geven. Het type pannen
die hij op de daken heeft laten leg
gen en de naam verraden een Zuid-
Franse invloed: romance. Van het
oude Sint Maartenshof is alleen de
brandmeldinstallatie hergebruikt.
Wel konden de heipalen van het
verzorgingshuis in takt blijven.
Zie pagina 13,14, 15, 16.
De ingang van Maartenshof aan de Bloemenlaan, met de logo's van de stichting Beter Wonen, de stichting voor regionale zorgverlening
en de Oosterschelde thuiszorg op een bord.