'Bezinnen op verkeersgedrag weggebruikers is noodzakelijk' Disco op Welgelegen voor heel de regio Zeshonderd gulden na dodelijk ongeval Samen Sterk heeft infolijn huurders Complex van 7,8 miljoen op plaats van bejaardentehuis Voorbereiding rondweg nog voor de bouwvak Vele ongevallen baart Veilig Verkeer Tholen zorgen Zaterdag open dag in woonzorgcentrum Maartenshof Weer 65 boetes voor snelheid Donderaag 26 juni 1997 53e jaargang no. 31 Klimwand en 100 kramen in Sint-Philipsland De afdeling Tholen van Veilig Verkeer Nederland maakt zich zorgen over het grote aantal ongevallen van de af gelopen maand op Tholen. Vooral de ongevallen met do delijke afloop en de ongelukken die op de Thoolse brug hebben plaatsgevonden, nopen tot bezinning op het ver keersgedrag van weggebruikers. Dat stellen voorzitter H. de Wit en bestuurslid J. van Oudenaarde van de VVN-afdeling. Stuurfouten Van Dijck Petit/Heijmans laagste inschrijver Nog voor de bouwvakvakantie zullen voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de rondweg bij Poortvliet ter hand worden genomen. Ook zal waar schijnlijk al een zandbed gemaakt worden omdat dit ge durende enkele maanden moet zakken. De combinatie van Van Dijck Petit en J. Heijmans was de laagste in schrijver voor het karwei, zo bleek donderdag bij de aanbesteding in Middelburg. Ze wil de klus klaren voor bijna 2,2 miljoen gulden. Vossemeers initiatiefin de maak Een megadiscotheek voor vijf- tot achthonderd bezoe kers. Die staat er, als het aan Jaco Ponse en zijn vriendin Nathalie Meirezonne uit Oud-Vossemeer ligt, volgend jaar juni op het industrieterrein Welgelegen bij Tholen. Ze zijn volop in de weer om hun plannen financieel rond te krijgen. Deze week Tractor Bitterhoekseweg Poortvliet Volgens de tenlastelegging ging het om een simpele voorrangsfout, maar de gevolgen waren desastreus, die 2de december 1996 om half zeven op de Bitterhoekse weg in Poortvliet. De 18-jarige Kees Moerland uit Sta- venisse kwam om het leven toen hij met zijn auto tegen een tractor botste die uit een dreef kwam rijden Waterschap gaat concentreren in St. Maartensdijk Ledenwerving houdt aandacht vereniging Huurdersvereniging Samen Sterk wil de communicatie met de leden verbeteren. Het bestuur denkt aan een con tactblad dat twee of drie keer per jaar moet verschijnen. Daarnaast is een telefonische infolijn in het leven geroe pen. Voorzitter F.R.H.M. van der Krogt heeft dat don derdag meegedeeld op de ledenvergadering in de Welle- vaete te Sint-Annaland. Klanten Zaterdag kan het publiek een kijkje nemen in het nieu we woonzorgcentrum Maartenshof aan de Bloemenlaan in Sint-Maartensdijk. Van half elf 's ochtends tot drie uur 's middags staat het centrum open. De bezoekers worden in staat gesteld de enige huurwoning die nog leeg staat te bekijken, maar men kan ook een bewoonde huur- en koopwoning binnenlopen. i V Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Postrekening 12 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement 26,40 per halfjaar, 48,25 p.j., per post 64,15 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 2,00. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,48 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. De kassa rinkelt bij de politie, want bij elke snelheidscontrole vliegen de bekeuringen in het rond. Zon dag, wanneer er bijna niemand ge haast naar zijn werk rijdt, liepen er nog 65 automobilisten tegen de lamp. De fotoradarwagen stond tussen 11.50 en 14.05 uur op de Poort- vlietsedijk, de N 286, waar een maximum snelheid geldt van 80 km. In ruim een uur werden 455 voer tuigen gecontroleerd en 33 daarvan reden te hard. De hoogst gemeten snelheid was 114 km. Vervolgens reed de politie naar de Oud-Vossemeersedijk, waar tussen 14.10 en 15.15 uur 146 voertuigen werden gecontroleerd. Daarvan reden er 17 te hard, waar bij 126 km de hoogst gemeten snel heid was. De top van de drie controles op Tholen was zondag echter op de Oesterdam, waar 135 km werd ge registreerd bij 1 van de 15 auto's die harder dan 100 km reden. Hier passeerden 174 voertuigen de foto radar. Sint-Philipsland staat zaterdag in het teken van de braderie. Van tien uur 's morgens tot negen uur 's avonds is er vanalles te beleven bij de ruim honderd kramen op de Voorstraat, Kerkring en School straat. Naast middenstanders zijn dat diverse verenigingen, die met allerhande attracties proberen de clubkas te spekken. De jeugd kan zich vermaken in de zweefmolen en de mini-cars, of po nyrijden. En de wat oudere jonge ren kunnen hun krachten meten op een klimwand. Naast de gewone braderie is er, al weer voor de achtste keer, een kin derbraderie. Tegenover het oude gemeentehuis kunnen de jongelui tussen tien en één uur hun afgedankte speelgoed of andere spulletjes aan de man brengen. De braderiecommissie hoopt op goed weer, zodat het een drukke en gezellige dag wordt in Sint-Philips land. Zaterdagavond om kwart over acht reed er een 29-jarige inwoner van St. Annaland met zijn auto de sloot in op de provinciale weg tussen Oud-Vossemeer en St. Annaland, ter hoogte van de Priestermeetpolder. De bestuurder raakte de controle over zijn voertuig kwijt, kwam in de berm en gleed vervolgens de sloot in. De bestuurder moest zich voor schaafwonden in zijn gezicht onder doktersbehandeling stellen. De vernielde auto werd weggesleept door bergingsbedrijf Faasen uit Steenbergen. wordt gedacht: dat geldt niet voor mij." Volgens De Wit en Van Ou denaarde maakt iedereen het wel mee dat er te hard gereden wordt. „Dat je gepasseerd wordt als je tachtig rijdt op de provinciale we gen op Tholen. Met alle gevolgen van dien soms. Het leed bij dodelij ke ongevallen is zo groot, dat we er „Wij voelen ons geroepen om nog eens de aandacht te vestigen op het algemene verkeersgedrag," zegt De Wit. „Vele ongevallen zijn daar aan te wijten. De maximale snelheid buiten de bebouwde kom wordt vaak overschreden. We hebben niet voor niets borden geplaatst met 'Mag het iets minder'. Maar er eens bij stil willen staan." Behalve dat er te hard wordt gereden, wordt er volgens VVN ook te vaak inge haald bij onoverzichtelijke situ aties. „Wat veel voorkomt, is dat automobilisten over doorgetrokken strepen rijden om te kunnen passe ren, zoals tussen Bloemhof in Poortvliet en de stoplichten bij het Stenen Kruis in Tholen. Of over de verdrijvingsvlakken (vakken met diagonale strepen) rijden om dege ne die dan zogenaamd te langszaam rijdt, voorbij te gaan." Stuurfouten zijn volgens De Wit en Van Oudenaarde vaak de oorzaak van frontale botsingen. „Daardoor raken auto's van de weg. Is het hoogteverschil tussen het rijvlak en de berm groot en men probeert dan te corrigeren, dan is het bijna on mogelijk om weer op de rechte baan te komen." Stuurfouten kun nen volgens De Wit het gevolg zijn van een gebrek aan concentratie tij dens het autorijden. Praten met me depassagiers of bellen met een au totelefoon kunnen bestuurders af leiden. „Maar er wordt ook vaak te weinig tijd ingebouwd om ergens te komen. Vooral bij het woon-werk- verkeer. Over het algemeen rekent men precies uit hoe lang men er over doet bij een bepaalde gemid delde snelheid. ZIE VERDER PAGINA 3 Dertien gegadigden meldden zich bij de directie infrastructuur en ver voer van de provincie, de opdracht gever voor de aanleg van de weg. Thoolse bedrijven waren daar niet bij. Van Dijck Petit/Heijmans was met 2.168.000 gulden slechts tien mille goedkoper dan de nummer twee, Jaartsveld wegenbouw uit Kapelle. Hoogste inschrijver was EVVM uit Velddriel, die het werk voor 2.944.000 gulden wilde uit voeren. De gunning zal naar ver wachting uiterlijk volgende week rond zijn. De aanleg van de provin ciale weg ten zuiden van het dorp vergt 150 werkbare dagen, ofwel 30 werkweken. Dat zou betekenen dat, zonder oponthoud of weersinvloe den, de rondweg eind maart klaar kan zijn. De nieuwe verbinding, die loopt vanaf de Paasdijkweg tot net voorbij café Tolrust, moet de door de bebouwde kom lopende smalle Stoofstraat gaan ontlasten. Het be stek van het werk omvat onder meer het gedurende 15 weken toe passen van een verkeersregelinstal latie, het ontgraven en aanvullen van 600 kubieke meter sleuf, ont graven en afvoeren van 18.000 ku bieke meter grond en het ontgraven, vervoeren en verwerken van nog eens 30.000 kubieke meter grond, het leveren en verwerken van 26.000 kubieke meter zand, het op breken van 9000 vierkante meter fundering, aanbrengen van 23.300 vierkante meter fundering van steenmengsel, frezen van 16.480 vierkante meter asfaltbeton, leveren en verwerken van 7830 ton asfalt beton, aanbrengen van 820 meter trottoirbanden, 29 trottoirkolken, 4000 meter drainage, 450 meter pvc-buis, 53,50 meter betonnen duiker en 125 meter duikers (500 en 800 mm). Ook moet 10,6 kilo meter lengtemarkering aangebracht worden. Op het gemeentehuis is het idee po sitief ontvangen, zegt Ponse. Voor lichter F.A.P.M. Bakx bevestigt dat de Vossemeerder naar de mogelijk heden geïnformeerd heeft. „In bij voorbeeld recreatiegemeenten zie je wel discotheken in de zogenaamde kernrandzones. Die hebben we op Tholen niet. Een industrieterrein zou dan een alternatief kunnen zijn." Het college van burgemeester en wethouders heeft volgens de voorlichter nog geen ja of nee tegen het initiatief gezegd. „De heer Pon se is gevraagd zijn plan nader uit te werken." Behalve geluid zal ook parkeerruimte de aandacht moeten krijgen. ZIE VERDER PAGINA 5 Bewoners en personeel Maartens- hof aan het woord over nieuw woonzorgcentrum Rechtbank buigt zich over ruilverkaveling Sint-Annaland Bobslee op fietswielen laat de bel het snelst luiden Huurdersvereniging begint met klachten- /infolijn Uitzonderlijk hoog aantal geslaagden op Scheldecollege Bezoekers Thoolse tuinen geven bijna 1400 gulden voor kinderziekenhuis Meer dan 700 Thoolse kinderen roefelen bij dik 100 instellingen Daniëlla de Vos vijfde in nationale titelstrijd sneldammen Indeling nieuwe voetbalcompetitie: Noad '67 loopt streekduels mis DE GROOTSTE TELEURSTELLIN GEN IN HET LEVEN ZIJN VAAK DE WEN SEN DIE IN VER VULLING GAAN Dit nummer bestaat uit 20 pagina's "Het staat in sobere bewoordingen in de stukken", zei de Thoolse kan tonrechter mr. H. Bruin vrijdagmid dag tegen de 39-jarige tractorbe stuurder D.J.H. uit Poortvliet. "U kwam met uw tractor met aanhang wagen uit een uitrit, zonder voor rang te geven aan een auto. Het is verschrikkelijk afgelopen." Dat er kende de landbouwer ook."Het spijt me ten zeerste", bracht hij naar voren, terwijl een broer van het slachtoffer in de rechtszaal meeluisterde. "Ik was al vanaf half vier daar bieten aan het uitrijden en met name rond vier uur was het heel druk in de Bitterhoekseweg. Ik kwam van het land en moest rechts af, waarbij de draai niet was te ma ken, zonder op de andere weghelft te komen. Van 5 tot 600 meter zag ik de koplampen van een auto aan komen. Het is daar een rechte weg. Ik heb mijn best nog gedaan om achteruit te rijden, want ik zag dat het te snel ging. Ik kon echter niet verder terug dan 60 cm. Hoewel het een gele tractor was, stond ik schuin op de weg, zodat mijn kop lampen amper zichtbaar waren. Ik had geen zwaailicht en dat is ach teraf jammer. De auto reed hard, maar hoe hard, dat is moeilijk in te schatten", vertelde H. op vragen van de kantonrechter. Hij zei nog, dat de draaimanoeuvre een halve minuut in beslag nam, waarbij de wagen niet op de andere weghelft kwam. De tractorbestuurder maak te duidelijk, hoe emotioneel zwaar beladen het ongeluk nog altijd is. "De vader is een keer bij me ge weest en ik heb nog gebeld, maar de familie kon een bezoek niet aan. Bovendien is de vriendin van het slachtoffer mijn buurmeisje en daarom valt spreken over dit onder werp niet mee." Officier van justitie mr. J.J.A. Groen begreep dat volko men. "De gevolgen van dit onge luk, daar moeten u en anderen mee zien te leven. Feit is, dat u daar niet op de weg had mogen zijn. Het kan best zijn, dat de automobilist harder dan 80 km heeft gereden, maar dat behoort binnen de marges. U bent strafbaar omdat u geen voorrang hebt verleend, maar uit het politie onderzoek blijkt ook, dat u niet on voorzichtiger bent geweest dan ie mand anders. Daarom eis ik de standaardboete van 600 gulden", aldus de officier. H. zei daar weinig van te kunnen zeggen. "Mijn trac tor was kapot, maar dat lost zich op, maar dat andere niet en dat is het probleem." Mr. Bruin bracht naar voren, dat het voor het kanton gerecht alleen om een verkeers overtreding ging waarvoor hij een boete van 600 gulden oplegde. "Want hoe we het draaien of keren, u had de weg vrij moeten houden", aldus de Thoolse kantonrechter. Het waterschap Zeeuwse Eilanden gaat de gebouwen op Tholen con centreren bij de zuiveringsinstalla tie in St. Maartensdijk. De huidige grote werktuigenloods op het Ha venplein in St. Annaland wordt ver kocht. Het bestuur heeft besloten om plannen uit te werken voor nieuwbouw van een loods en enige kantoorruimte, in combinatie met de verbetering van de rioolwater zuiveringsinstallatie aan de Oude- landseweg in St. Maartensdijk. On derdeel van die werken is ook de uitbreiding van de zuiveringsinstal latie, waardoor de kleine installatie aan de Burgemeet in Poortvliet kan vervallen. De nieuwe werktuigen- loods komt op de hoek van de Pro- vincialeweg/Oudelandseweg in St. Maartensdijk, de uitbreiding van de zuivering wordt naast de bestaande installatie verder in de Oudelandse- weg verwezenlijkt. Waarschijnlijk eind dit jaar zal het eerste contactblad bij de 350 leden in de bus vallen. „Het kost welis waar veel geld, maar we willen het contact met de leden verstevigen", aldus Van der Krogt. De infolijn voor klachten en informatie is nu al operationeel. Elke eerste en derde maandag van de maand kunnen le den van Samen Sterk bellen tussen negen uur en half elf 's morgens (0166-664650). Vanuit de vergade ring spraken enkele aanwezigen de vrees uit dat ook niet-leden gehol pen zullen worden. Van der Krogt sprak dat tegen. „Wie om hulp vraagt en geen lid is, moet eerst lid worden. Anders on dernemen wij geen actie richting instanties." Overigens zou het be stuur graag veel meer leden heb ben, om beter een vuist te kunnen maken richting de woningbouwcor poratie. „We hebben de helft van de huur ders als lid nodig om 'samen sterk' te zijn." Ledenwerving zal dan ook blijvend aandacht krijgen. Wat dat betreft is Samen Sterk wel een beetje jaloers op Beter Wonen, dat voor het zogenaamde riool- en go- tenfonds in een mum van tijd 1250 huurders kon noteren. De huurders vereniging vindt dit fonds eigenlijk een verkapte huurverhoging en zal het kritisch blijven volgen. Pogingen van het bestuur om de huurverhoging te beperken tot de inflatie, zijn niet gelukt. „Beter Wo nen heeft gewoon de 3,5% ver hoogd die wettelijk was toegestaan, zoals ze steeds doet", aldus de voorzitter. Overigens komen ook afwijkende percentages voor. Een aanwezige die vond dat hij teveel moet beta len, werd door het bestuur aangera den in een aangetekende brief be zwaar te maken. In het algemeen zouden huurders veel meer moeten klagen bij de stichting, hield Van der Krogt de 25 aanwezigen voor. Hij bespeurt namelijk onvrede, maar bijna niemand onderneemt daadwerkelijk actie. „Uiteindelijk zijn wij de klanten van Beter Wo nen en als zodanig willen we ook behandeld worden." Een zaak die Samen Sterk intensief gaat bekij ken, is het beleid voor het opleve ren van woningen bij vertrek van de huurder. Het terugbrengen in de ou de staat leidt soms tot vreemde ei sen, huurders moeten fikse bedra gen betalen. „In één geval is het ons gelukt een rekening van 3000 gulden verlaagd te krijgen tot 600 gulden", meldde de voorzitter, die meent dat Beter Wonen vaker een 'sociaal gezicht' moet laten zien. Van der Krogt meldde een vocht- probleem in de Machteld van Gel- restraat in Tholen, waar Samen Sterk intensief mee bezig is. „Daar staat zoveel water onder de vloer, dat de mensen er door de vloer zak ken. Zoiets heb je nog nooit gezien. Vroeger heeft daar kennelijk een sloot gelegen." Weliswaar komt Be ter Wonen rotte plekken repareren, maar een blijvende oplossing komt er niet. Noch wordt schade ver goed. „Wél is een andere woning aangeboden." Een andere huurder in hetzelfde blok heeft twee jaar ge leden geweigerd om nog huur te be talen. „Daar is de zaak wél gerepareerd en sindsdien heeft men geen last meer." In de rondvraag informeerde nog iemand, of de stichting ver plicht is om rente te betalen over het sleutelgeld. Volgens Van der Krogt is dat inder daad wettelijk geregeld. Hij nam tijdens de vergadering afscheid van secretaris mevr. E.C. de Korte uit Tholen. Zij wordt opgevolgd door W. Quak uit Sint-Philipsland die al deel uitmaakte van het bestuur. Me vr. Van Leent uit Sint-Maartensdijk zal het bestuur komen versterken. Verder kan men kennismaken met de Oosterschelde thuiszorg, die zorg verleent aan de bewoners, het alarmeringssysteem voor ouderen, de welfare van het Rode Kruis, de algemene Nederlandse bond voor Ouderen en de dagverzorging. Wie meer wil weten over het bezorgen van maaltijden thuis, kan daarover ook inlichtingen krijgen. De osteo- paat geeft uitleg over zijn werkwij ze en er kan actief koersbal worden gespeeld en jeu de boules. Tenslotte zal muziekvereniging Euterpe de dag besluiten met een concert. Het optreden begint om half drie. Daar mee herleeft het verleden, want Eu terpe concerteerde regelmatig bij Sint Maartenshof. De dertig huur woningen van het complex zijn op een na allemaal bezet. Van de veer tien koopwoningen zijn er nu zes verkocht. Maartenshof is gebouwd door bouwbedrijf Uytdewilligen in opdracht van de stichting Beter Wo nen. De bouw van het complex kostte 7,8 miljoen gulden: voor de woningen was 6,4 miljoen nodig, voor de centrale voorzieningen 1,4 miljoen. Dit onderdeel werd groten deels betaald door de provincie (480.000 gulden), de gemeente Tholen (225.000 gulden), de stich ting voor regionale zorgverlening (225.000 gulden) en Beter Wonen (225.000 gulden). De rest (245.000 gulden) is in de exploitatie opgeno men. Over de bekostiging zal nog onderhandeld worden met de pro vincie en gemeente. Voor de bouw zijn 200 werkbare dagen opgeno men. In maart 1996 is met de bouw begonnen, op 17 april 1997 werd het complex in zijn geheel opgele verd. De koopwoningen waren al eerder klaar, op 28 februari. Rond de jaarwisseling en in een deel van januari heeft de bouw stil gelegen wegens de strenge vorst. De huizen zijn voorzien van een zonwering. Dit was niet in het plan opgeno men. De bewoners betalen dit on derdeel (20 gulden) via de service kosten die 140 gulden per maand bedragen. Het gebouw is voorzien van een brancardlift. Door lichte en heldere kleuren te gebruiken, heeft architect H. Wiirdemann uit Utrecht getracht het complex een zonnig karakter te geven. Het type pannen die hij op de daken heeft laten leg gen en de naam verraden een Zuid- Franse invloed: romance. Van het oude Sint Maartenshof is alleen de brandmeldinstallatie hergebruikt. Wel konden de heipalen van het verzorgingshuis in takt blijven. Zie pagina 13,14, 15, 16. De ingang van Maartenshof aan de Bloemenlaan, met de logo's van de stichting Beter Wonen, de stichting voor regionale zorgverlening en de Oosterschelde thuiszorg op een bord.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 1