'Een tube tandpasta kun je aan iedereen verkopen, een boek niet' Functioneren van JAIB onder de loep Delta Anders is boos op Delta Nuts Evenwicht op de skippyballen UW NIEUWSBLAD HET EILAND THOLEN EN ST. PHILIPSLAND Provincie hamert tevergeefs op één Zeeuws telefoonboek Voorzitter en directeur blikken vooruit na 25 jaar bieb Donderdag 19 juni 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 19 De stichting gemeenschappelijk bibliotheek Tholen be staat dit jaar een kwart eeuw. Uit christelijke en algeme ne bibliotheken van het hele eiland Tholen werd na de gemeentelijke herihdeling in 1971 één stichting ge vormd. Een gemêleerd gezelschap is het nog steeds, maar 'de bieb' onderging de nodige veranderingen. De visie op de toekomst is gericht op 'actie'. Missie Leesadviezen Identiteit Bestuur Nieuwe media Cultureel erfgoed Subsidie Toekomst Verdriet Het maatschappelijk werk Oosterschelderegio krijgt van de provincie 37.600 gulden subsidie om het functione ren te onderzoeken van de jongerenadvies- en informa tiebureaus (JAIB). Het onderzoek moet de activiteiten van de JAIB's - met onder meer een kantoor in de Mo- lenvlietsestraat in Tholen - in kaart brengen. Ontdekkingstochten Zeeuwse steden De gedachte aan de bibliotheek als winkel heerst nog niet zo lang bij bestuur en personeel. „De missie van de bibliotheek is nooit zo expli ciet onder woorden gebracht. Voor heen hadden we een vrij passieve houding. Als de mensen iets vroe gen, dan kwamen we in actie", ver telt Niederer. „Maar we moeten toe naar een meer actieve rol. Niet stil zitten, maar proberen de mensen bijvoorbeeld ook advies te geven. We hebben dan ook voor de biblio theek drie doelen opgezet: leesbe vordering, informatie op maat ge ven en zorgen voor een optimale kwaliteit van de service." Vooral de zogenaamde 'ontlezing' baart de bi bliotheekbestuurder en directeur zorgen. „Het gemiddelde kind leest per dag nog maar twaalf minuten in een boek. Dat is heel verontrustend. De televisie en computer hebben daar veel invloed op gehad", zegt directeur Niederer. „En wat kan er nu toch tippen aan een goed boek? Het laat volop de ruimte om je fan tasie aan het werk te zetten. Je kunt een boek even weg leggen om ero ver na te denken of om het even te laten rusten. De televisie of compu ter is een gehaast medium. Veel beeld en weinig woorden en het gaat aan één stuk door." Mevr. Boelhouwers vult hem aan: „Het' begint al bij de kinderen. De gebor genheid van het op schoot zitten en het voorlezen van een boek is ge weldig. En wat is er leuker dan dat telkens op hetzelfde punt dat poesje moet miauwen? Dat soort veilig heid waarin je toch allerlei avontu ren kunt beleven, zie ik een video band nog niet geven." De leescul tuur moet dus bevorderd worden. „Vroeger hadden ook wel activitei ten, maar dan waren dat bijvoor beeld ballonwedstrijden. Nu probe ren we er een stukje leesbevorde ring in te stoppen. Het stimuleren van voorlezen bijvoorbeeld of van leeskringen, groepen mensen die samen boeken lezen", vertelt Nie derer. De Tholenaren (en andere Neder landers) moeten meer gaan lezen en ook hun horizon verbreden. Dus niet blijven hangen bij dezelfde schrijver of hetzelfde genre. „Er zijn nog zoveel meer boeken die mooi en interessant zijn. Het is de moeite waard om die ook eens te proberen", vindt Niederer. „We constateren nog te vaak dat mensen in hetzelfde straatje blijven. Daar willen we dan ook wat aan doen door adviezen te geven. Eigenlijk herleven de oude tijden weer. Toen mevr. M.W. Blaas nog de scepter zwaaide over de nutsbibliotheek in Tholen, gaf zij je een boek mee." Mevr. Boelhouwers herinnert zich die tijd nog goed. „Mevr. Blaas zat „We moeten af van het stoffige imago dat zelfs schrijvers nog wel over bibliotheken hebben", zegt voorzitter mevr. G. Boelhouwers- Stigter van de stichting gemeen schappelijke bibliotheek Tholen. „Oude vrouwtjes met knotjes in stille zalen waar 'ssst!' wordt ge roepen. Dat is allemaal verleden tijd. We willen een moderne en open winkel zijn waar iedereen zomaar naar binnen kan lopen." Een mooi plan, maar nog steeds komt een groot deel van de bevol king (ook landelijk) niet of nauwe lijks in de bibliotheek. Bovendien wordt er door steeds minder men sen, steeds minder gelezen. Het begon voor Tholen allemaal in 1972 toen allerlei plaatselijke bibli otheken fuseerden tot één stichting. Een deel van die bibliotheken was christelijk, een deel algemeen. Dat leverde de nodige hoofdbrekens op over de identiteit. Een ongebruike lijke oplossing werd gevonden. „Er waren in die tijd twee stichtingsbe sturen. Een christelijk en een alge meen. Die zijn eigenlijk nooit offi cieel opgeheven, maar ze zijn gelei delijk aan versmolten tot één be stuur", zegt mevr. Boelhouwers, die er vanaf het begin bij was. „Maar nog steeds is het christelijke deel van de bevolking goed verte genwoordigd in W.P. Goedege- buure uit Sint-Annaland. En dat is heel goed. Je bent per slot van reke ning een soort winkel en je moet naar je 'klanten' luisteren om er achter te komen wat ze willen." Ook directeur A. Niederer is het daarmee eens. „Ik ben blij met een pluriform bestuur. Een tube tand pasta kun je aan iedereen verkopen, of het nu een christen of een atheïst is, maar een boek is een heel speci aal product. Wat de één wel weet te waarderen, kan voor een ander aan stootgevend zijn. Gelukkig hebben we daarover nooit echte problemen gehad. Wel moet je af en toe schip peren. Zoals bij een schoolproject waar men van een christelijke school tegen bepaalde dingen be zwaar had. Maar met enkele aanpassingen was men toen akkoord en zo kun je toch samen doorgaan." In het drieluik over de stichting openbare bibliotheek Tholen die dit jaar 25 jaar bestaat, is vandaag de top van de organisatie aan de beurt. Voorzitter en directeur willen verder met de bibliotheek. Niet als een stoffige zaal met oude boeken, maar als moderne winkel met de nieuwste aanwinsten. De Thoolse bibliotheek telt 6054 leden (ruim een kwart van de bevolking) waarvan het merendeel gevormd wordt door de jeugd. Het abonnementsgeld voor volwassenen is 35 gulden per jaar. Dat vormt zo'n tien procent van de inkomsten van de biblio theek. De overige 90 procent is subsidie. Per jaar worden er ongeveer 351.600 boeken uitgeleend. Gemiddeld wordt een boek vijfmaal per jaar door een lezer mee naar huis genomen. Voorzitter mevr. G. Boelhouwer-Stigter (links) en directeur A. Niederer (rechts) met één van hun favoriete boeken. in een hokje dat helemaal volge bouwd was met boeken. Net de boekenkist van Hugo de Groot. En als je kwam, deed ze het luikje open en vroeg waar je van hield. Dan verdween ze even tussen de boeken en dan gaf ze je iets mee. Dan zei ze: Dat moet je maar eens lezen, dat zul je echt mooi vinden. En eerlijk waar, ik heb toen de mooiste boeken gelezen waar ik an ders niet aan begonnen was. Dus eigenlijk deed zij ook aan leesad viezen. En dat was nog niet eens zo doordacht, maar het hokje was ge woon niet groot genoeg om zelf je boeken uit te kunnen zoeken." De vraag is of klantgericht denken zich wel laat rijmen met het willen bevorderen van de leescultuur en het geven van leesadviezen. Is de klant geen koning? En moet de bi bliotheek niet denken: Wat de klant wil, dat halen wij in huis? De voor zitster en de directeur vinden van niet. „Advies geven is geen sturing. Maar er zijn onnoemelijk veel vra gen bij de lezers", zegt mevr. Boel houwers. Directeur Niederer valt haar bij: „En je moet je afvragen of de lezers wel zomaar aangeeft wat hij wil. Is iemand echt tevreden, of neemt hij genoegen met bepaalde genres of schrijvers. Als een leer kracht op de lagere school uit het niveau van Pinkeltje durft te stap pen en bijvoorbeeld een boek van Roald Dahl voorleest, gaat er een wereld voor die kinderen open." Ook de vraag in hoeverre andere media dan het gedrukte woord moeten worden ingevoerd, houdt de Thoolse bibliotheek bezig. Com puters, cd-roms en internet zijn im mers niet meer weg te denken uit de maatschappij. „Wij zijn daar toch wat voorzichtig mee. Internet hebben we in de bibliotheek wel, maar men kan niet zelf achter de computer gaan zitten. Het is be doeld om een antwoord te vinden op vragen die de bibliotheek-mede werkers zelf niet meer kunnen be antwoorden", zegt Niederer. „Ik héb begrepen dat internet al wat op z'n retour is. Het blijft toch voorna melijk in de 'chat-sfeer' zitten. Mensen die graag Willen babbelen met iemand uit Australië ofzo. Bo vendien staat er zoveel oncontro leerbare rommel op internet dat je je moet afvragen of je dat wel in de bibliotheek voor iedereen bereik baar moet maken. Niet dat ik tegen die nieuwe media ben, maar boven dien hebben veel mensen thuis al internet." Voorzitter mevr. Boel houwers denkt echter toch ruimer over de nieuwe media. „Je mag niet te belerend zijn. Als je als biblio theek informatieverstrekker wilt zijn, moet je ook meegaan in de ontwikkelingen. Ik denk niet dat we daar onderuit kunnen komen. Dus ook internet hoort daarbij." Overi gens heeft de bibliotheek wel be sloten enkele 'nuttige' cd-roms aan te schaffen. De kwaliteit van informatie is voor de bibliotheek niet gemakkelijk te definiëren. „Wat is goed? Je moet daarbij afgaan op de smaak van het publiek, maar ook op de autoriteit van schrijvers en op je eigen inzicht datje in de loop der tijd opbouwt", zegt Niederer. „In je collectie houd je daar rekening mee. Maar je moet een heel breed scala hebben. Dus waarvan zeg je dat het maatschap pelijk niet Verantwoord is? Dat is niet gemakkelijk. Wat voor de één wel door de beugel kan, is volgens de ander verwerpe lijk. Zo moet je constant afwegin gen maken." Het bestuur van de stichting ge meenschappelijke bibliotheek Tho len bestaat uit zes mensen. Drie daarvan zijn al vanaf het begin als bestuurslid betrokken bij de stich ting. Voorzitster mevr. Boelhouwers is er daar één van en verder ook de be stuursleden mevr. M. Boogaard- Bolier en W.P. Goedegebuure (bei den uit Sint-Annaland) zitten al 25 jaar in het bestuur. J. van de Merbel uit Tholen is secretaris en J. Kloet uit Sint-Maartensdijk is penning meester. Tot slot is ook G.A. Zoeteweij uit Tholen bestuurslid. Een bestuur waarvan niemand uit het 'boeken vak' komt. Directeur Niederer be reidt als geschoolde kracht de be leidsvoorstellen voor. Wat kan het bestuur nog meer doen dan die goedkeuren? „Een heleboel. Het is wel zo dat ik in de praktijk de be leidsvoorstellen maak, maar als het bestuur het niet met me eens is, dan gaat het niet door. Ze hebben de bevoegdheid om wij zigingen aan te brengen of om za ken af te wijzen. Gelukkig hebben we een heel goed contact, dus er zijn zelden problemen. En dan is het bestuur er natuurlijk om de koers van de bibliotheek in de ga ten te houden, de algemene beleids lijnen", zegt Niederer. Mevr. Boel houwers vervolgt: „Kijk, wij zijn amateurs, dus wat weten wij van het bibliotheekwerk af? Dat is maar heel weinig. We bemoeien ons dan ook niet echt met bijvoorbeeld de collectionering. Maar we kunnen wel aanwijzingen geven. En we volgen de ontwikkeling in het bibli otheekwezen (ook landelijk) na tuurlijk goed. Daarnaast hebben we volgens mij toch de zorg voor het behoud van een stukje cultureel erf goed. Het is echt ónze bibliotheek. En die moet er blijven. Dus mogen we ook telkens in de slag met de gemeente over de subsidies. Maar tot nu toe vinden we daar gelukkig best een positieve instelling rich ting de bibliotheek. Die positieve instelling laat zich jaarlijks vertalen in een subsidie van bijna 9 ton (dit jaar 882.000 gulden). Per Thoolse inwoner is dat zo'n 38 gulden. Is een bibliotheek met acht vestigingen (in elke plaats één behalve in Anna Jacobapolder) die jaarlijks een dergelijk bedrag aan subsidie van de gemeente ont vangt nog wel nodig? Directeur Niederer en voorzitter mevr. Boel houwers vinden (natuurlijk) van wel. „De vergelijking per inwoner vind ik altijd wat flauw, maar zelfs dan is het nog niet veel. Wijs mij de organisatie aan die voor dat bedrag acht vestigingen kan laten draaien met een zo hoge kwaliteit en servi ce. Want ook in de uitleenposter) die beperkt open zijn, kan men toch alle boeken krijgen die men nodig heeft. Ze kunnen besteld worden", zegt Niederer. "Ik durf te zeggen dat je geen twee organisaties zult vinden die dat voor elkaar krijgen. Bovendien zien de burgers wel die negen ton staan, maar ze vergeten dat een kwart daarvan weer terug gaat naar de gemeente voor de huur van de gebouwen waarin de biblio theek zit." „Het is de gemeente die een kleine- kernenbeleid voert. Dat betekent dat zij ook graag die uitleenposten in stand willen houden. Daar staat een kostenplaatje tegenover. Na tuurlijk willen ook wij dat de men sen op hun eigen dorp om boeken kunnen. Maar dat kan niet tot elke prijs. De politiek moet daarin keu zes maken", zegt mevr. Boelhou wers. De voorzitster ziet de toekomst voor de bibliotheek echter niet somber in. „We moeten als Thoolse 'bieb' in elk geval blijven bestaan zoals we zijn. Met een hoge kwali teit (ik heb de indruk dat de Thool se burger dat niet altijd even goed begrijpt). We moeten proberen te verbeteren, ook op informatiegebied. Wij kun nen voor veel meer mensen en in stellingen iets betekenen dan men denkt. Kinderen (ook van allochto nen) en bedrijven bijvoorbeeld, maar ook de gemeenteraad die onze subsidie toekent. Ik hoor wel eens raadsleden over een bepaald onder werp praten en dan denk ik: Dat had je beter kunnen doen als je eerst eens naar de bibliotheek was gekomen", zegt mëvr. Boelhou wers. „Je kunt hier echt van allerlei infor matie vinden. De woningbouw- stichting wordt bijvoorbeeld gek gebeld als de huurwet verandert, zoals dat ook nu weer staat te ge beuren. Nou, die huurwet kun je ook via de bibliotheek opvragen. We willen echt vooruit met de bibliotheek en dat hangt niet alleen af van het geld dat we van de gemeente krijgen en van het lezerspubliek, maar ook van de vrijwilligers. Als we die niet hadden, konden we de uitleenpos ten meteen wel sluiten. Wat ons be treft gaan we door en we hopen steeds meer mensen in de bibliothe ken aan te treffen." Lezen doen Niederer en mevr. Boelhouwers graag en veel. De voorzitster heeft een voorkeur voor magisch realisme met als voorbeeld 'Een geur van sandelhout' van Hu- bert Lampo. Maar ook het meester werk 'Het verdriet van België' van Hugo Claus is haar dierbaar. Direc teur Niederer leest beroepshalve veel, soms wel zes boeken per weekend. „Maar niet allemaal van kaft tot kaft hoor", zegt hij. „Ik lees bijna alles wat los en vast zit." Gevraagd naar zijn favoriet, noemt Niederer 'De Verzamelaar' van John Fowles op, maar ook '100 jaar eenzaam heid' van Gabriel Garcia Marquez. Daarnaast houden de twee biblio- theekbonzen ook van een goed ge dicht op z'n tijd. En ook hebben ze alvast een advies voor de lezers: „Probeer zoveel mogelijk te varië ren, want er is veel meer interes sants te lezen dan je denkt." Aan de orde komen daarom welke vragen er bij het JAIB binnen ko men, de aard van de vraagstelling, kenmerken van de cliënt, typeren van de doelgroep, hoe de schake ling plaatsvindt tussen de informa tie- en adviesbalie en 'achterkamer' (hulpverlening) en wat bij dat laat ste de knelpunten zijn. Ook de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om deze functie goed uit te voeren en welke varianten hierbij denkbaar zijn, wordt beke ken. Bij het JAIB - dat voor een be langrijk deel werkt met vrijwilli gers en stagiaires - gaat men ervan- uit dat vragen om advies en infor matie een eerste aanzet kunnen zijn van achterliggende (psycho-socia- le) problematiek. Om. de drempel naar de (jeugd)hulpverlening zo laag mogelijk te maken, was bij de start van het JAIB voorzien dat het algemeen maatschappelijk werk en de stichting jeugdzorg beroeps krachten zouden leveren voor die hulpverlening. Dat is maar in heel beperkte mate gerealiseerd. Daar staat tegenover dat het aantal hulp vragen bij het JAIB - en dus de werkdruk - toeneemt. Dit gaat pro blemen opleveren in de organisatie en daarom wil men een onderzoek laten instellen. De Zeeuwse partij Delta Anders is boos op Delta Nutsbedrijven. Het jaarverslag van Delta over 1996 meldde een kleine Winst van zo'n 26 miljoen. „Daf kofnt omdat er 31 miljoen op een boékhöudkürtdige manier is verdwenen", meldt de partij in haar achtste nieuwsbrief. „Vorig jaar kocht Delta een deel van Verbrugge Milieubeheer. In het aankoopbedrag van 41 miljoen zat voor 31 miljoen 'goodwill'. Die wordt nu afgeboekt. Dat betekent dat er geen uitkering aan de klanten komt over 1996. Wij vinden het on gelofelijk dat Delta iets koopt voor 41 miljoen wat slechts tien miljoen waard is. Op die manier kan ieder een wel zaken doen." Delta Anders is ook ontevreden over de pogingen van Delta om de invloed van ge meenten en provincie tèrug te drin gen. De partij vreest dat fttilieupro- jecten zoals windmolens en ener giebesparing daaronder zullen lij den. Delta Anders verwacht dat de politici echter, na protesten, 'mop perend in hun hok zullen verdwij nen'. Delta Anders stelt echter voor om Delta te verkopen. „Met de op brengst kunnen de aandeelhouders (gemeenten en provincie) precies die dingen doen die nodig zijn: lage prijzen bedingen en geld investeren in nieuwe technologie", vindt de partij die overigens wel wil dat overheid en Delta als 'goede vrien den' scheiden. Ze verwacht ook steun voor haar voorstellen: „Van de VVD, want die is per definitie voor privatise ren, en van CDA en PvdA omdat ze luidkeels roepen ongelukkig te zijn met de verhouding tussen overheid en Delta", aldus Delta Anders. In vier Zeeuwse steden - Middel burg, Veere, Vlissingen en Zierik- zee - zijn wandelroutes opgezet die informeren over de maritieme ge schiedenis. Het is één van de activi teiten binnen het project Zeeuwse stedenaanpak, wat weer een onder deel vormt van Zeeland maritiem. Het doel is om - via het toegankelij ker maken van de maritieme cul tuurhistorie - het toerisme een im puls te geven. i Evenwicht op de skippyballen bij de rupsenrace is niet eenvoudig. Het team van de Regenboogschool uit Tholen hier in actie tijdens het recreatief onderdeel van de Olympiade in Sint Maartensdijk. Wilt u op de hoogte blijven van wat er gebeurt in uw woon- en/of werkgebied, neem dan een abonnement op de Een- drachtbode, dè Thoolse Courant. Dan krijgt u elke donderdag volop informatie over Tholen en St. Philipsland. per halfjaar incasso 26,40 per jaar incasso 48,25 (een jaarabonnement is dus 4,50 goedkoper) postabonnement incasso ƒ64,15 Neem nu een abonnement, dan krijgt u de Eendrachtbode EEN MAAND GRATIS. Naam: Postcode: Woonplaats: Zend deze bon in een open enveloppe naar Eendrachtbode, Postbus 5, 4697 ZG St. Annaland. U kunt ook bellen: 0166-657007 b.g.g. 653474. Service bieden aan iemand die het telefoonnummer van iemand anders wil opzoeken. Dat dient volgens gedeputeerde staten van Zeeland de maatstaf te zijn voor PTT Telecom, waar het provinci aal bestuur tot nu toe tevergeefs aanklopte om de drie Zeeuwse te lefoongidsen te bundelen tot één. "Opnieuw blijkt dat PTT Tele com dit maar ten dele onder schrijft", aldus g.s. "Men wil ook zoveel mogelijk advertenties wer ven." Volgens PTT Telecom Netwerk diensten uit Utrecht was in het ver leden de indeling van de telefoon gids in belangrijke mate afhankelijk van de technische samenhang van telefooncentrales en bij elkaar ho rende nummerplannen. Sinds eind 1994 is de opzet drastisch veran derd. Het huidige beleid is geba seerd op een verkoopbenadering: wat wil de gebruiker en wat wil de adverteerder. De uitgangspunten bij de geografi sche indeling van de telefoongids zijn opnieuw getoetst. Het gaat daarbij om gebruikersgemak, koop- stroomonderzoeken van de Kamer van Koophandel, de keuze van het grootste aantal adverteerders voor een bepaalde telefoongids, de mate waarin de gebieden regionaal met elkaar verbonden zijn en productie- technische overwegingen bij het splitsen of samenvoegen van tele foongidsen. Nauw hiermee verbon den zijn overwegingen van finan ciële aard. 'In het licht van die uitgangspunten zullen wij uw verzoek beslist zwaar laten wegen bij een eventuele her indeling van de Zeeuwse reg^o', schrijft PTT Telecom aan g.s. "Op de korte termijn kunnen wij echter geen uitspraak doen over het al dan niet herindelen van de Zeeuwse re gio. Als wij een nieuw standpunt hebben ingenomen, zullen wij u hiervan op de hoogte stellen." De provincie hetjft niet de indruk, na twee brieven veel verder te zijn gekomen. Er is echter nog een brief in behandeling bij de hoofddirectie van PTT Telecom. Daar is het laat ste sprankje hoop van het provinci aal bestuur op gevestigd. Het college van g.s. houdt eenn gesprek nog achter de hand, evenals een infor mele behandeling van de zaak. En als het tegen de bierkaai vechten blijft, dan laten g.s. 'het hele gedoe' maar voor wat het is. De staten commissie waterstaat en verkeer kan er ook nog een goed advies over geven. Zeeland telt nu drie telefoonboe ken: voor Walcheren, Zuid- en I Noord-Beveland en Schouwen-' Duiveland in één gids, vervolgens - een aparte uitgave voor Zeeuws- Vlaanderen en de West-Brabantse gids waarin Tholen en St. Philips land zijn opgenomen. B. en w. van' Tholen willen de huidige situatie - het liefst handhaven. Elke telefoon-i abonnee krijgt gratis twee gidsen,; zodat ook de Thoolse abonnees er met één Zeeuwse gids op vooruit zouden gaan. Dan heeft men alle te lefoonnummers in Zeeland in één boek en daarnaast kan men gratis de gids van West-Brabant of een andere regio als bijvoorbeeld Goe- ree-Overflakkee aanvragen. Dat laatste gebied komt trouwens op termijn ook bij Zeeland.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 19