schommelt als schip op zee De oi van 'We gunnen iedereen de vrijheid om een eigen weg te kiezen' Molendag Tholen niet druk bezocht I Vrijwillig F is aan zijn Eeuwfeest van molen in Nw.Vossemeer Wedstrijden voor dames van brandweerlieden Boekenmarkt in Markiezenhof op kastelendag Vrijzinnige geloofsgemeenschap NPB Tholen 110 jaar oud Donderdag 15 Mei 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Zaterdagmorgen, molendag. Het is het ideale weer voor de molenaars die in het hele land zo'n 550 molens open stellen voor het publiek. Windkracht 6 uit het zuiden, stapelwolken en daartussendoor een helder zonnetje. Ook de oudste windvanger van Tholen, de houten stan derdmolen in Sint-Annaland, is open voor het publiek. Vrijwillig molenaar M.A. Kodde is enthousiast, ook al neemt de belangstelling van het publiek voor molens mettertijd af. Betoverd Los op fundament Smeedijzer en hout Kromme rug Eigen weg kiezen Liberalisme Initialen Gek V Fijnafstemming Vrijdags en zaterdags GEOPEND r Moeilijkheden rond het godsdienstonderwijs - onder richt in de vrijzinnige geest was niet meer mogelijk - vormden in 1887 de directe aanleiding voor de oprich ting van een afdeling van de Nederlandse Protestanten bond (NPB) in Tholen-stad. Gematigdheid en verdraag zaamheid zijn kenmerkend voor de leden van dit vrijzin nige kerkgenootschap. Het vierde zondag het 110-jarig bestaan met een herdenkingsdienst en een boottocht. Restauratie molen Scherpenisse valt tegen De molendag in de gemeente Tholen is zaterdag niet bijster druk bezocht. Met gemiddeld zo'n 25 bezoekers per molen, verspreid over een hele dag, lijkt de animo voor deze historische werktuigen niet erg groot. Toch zijn de molenaars, vergeleken met de laatste jaren, niet helemaal ontevreden. Met name 's middags waren er nog aardig wat bezoekers. Molenaar M.A. Kodde bij de meelbak waarin door de jaren heen molenaars en knechts hun naam of initialen hebben gekerfd Er is een leuke anekdote over de standerdmolen in Sint-Annaland. Jaren voor de oorlog was molenaar C. Kodde 's nachts aan het werk. Nadat het maalwerk even had stilgestaan, kreeg hij het niet meer op gang. Met geen mogelijkheid waren de raderen in beweging te krijgen. Kodde be sloot te wachten tot de volgende morgen om de oorzaak te achterhalen. Dat bleek een heel eenvoudige te zijn. Een klein koperen gewichtje (dat nog steeds bij de huidige molenaar Kodde in bezit is) was in het graan gevallen en zo tussen de molenstenen gekomen. De buurman van de mo lenaar (een boer) hoorde dat de molen niet meer wilde malen en vroeg aan Kodde wat daarvan de oorzaak was. De molenaar nam hem in de maling en zei dat de molen betoverd was. De buurman vertelde dit ver haal door aan ieder die het horen wilde. Overigens was het een duur grapje voor de molenaar, want hij raakte de buurman wel als klant kwijt. goed dat het graan bij de mensen van zolder gehaald werd en met paard en wagen naar de molen werd gebracht. Het graan - voorna- In principe is de standerdmolen in Sint-Annaland niet moeilijk te vin den. Hoewel hij weggestopt is aan de achterkant van het dorp, leidt vanaf het centrum de Molendijk er recht naartoe. De blauwe wimpel die aangeeft dat de molen is geo pend, hangt fier te wapperen en de wieken zetten er flink gang in. Op de molenberg staat molenaar M.A. Kodde te wachten op zijn publiek. Hij heeft met touwen de ruimte af gezet waar de wieken over de grond draaien. Zo kunnen er geen mensen gewond raken, want de bijna elf meter lange roeden suizen met een enorme vaart in het rond. De 72-jarige Kodde is een mole naar in hart en nieren. Nu beheert hij vrijwillig de standerdmolen, maar tot aan 1960 was het een fa miliebedrijf waarin ook hij nog pro fessioneel heeft gemalen. De rond leiding door en langs de molen be gint onderaan, in de voet. De deur staat open en duidelijk zijn de enor me balken te zien die de hele con structie dragen. „Die balken staan niet vast in de grond", vertelt Kod de aan zijn publiek. „Ze zijn los op de bakstenen fundamenten gezet. Maar ze staan heel stevig hoor". Het lijkt ongelofelijk dat zo'n ge vaarte (de centrale standerdbalk is een boomstam die een grote man nog niet kan omarmen) bij hevige wind kan blijven staan, terwijl het niet vast zit aan de fundamenten. „Minder goed gebouwde molens waaiden vroeger bij bosjes om", vertelt Kodde dan ook. „Maar deze heeft het altijd nog gehouden." Wel verschoof de molen bij een zware storm in 1703 bijna 11 centimeter op zijn fundament dat daardoor scheurde. De eerste standerdmolen is waar schijnlijk gebouwd spoedig na het bedijken van de gorzen waarop Sint-Annaland ontstond in 1476. Het is het oudste type windmolen in Nederland. De eerste meldingen van de molen komen uit een reke ning van 1541 wanneer Pieter Car- bonnier hem huurt van de am bachtsheer. Zoals gebruikelijk ging het om een dwangmolen. De inwo ners van Sint-Annaland mochten hun graan alleen op deze molen malen. Dat zorgde voor inkomsten voor de ambachtsheer. De molenaar Met zo'n honderd aanwezigen was de kerkzaal van de vrijzinnige ge loofsgemeenschap NPB in de Ou- delandsestraat zondag zowat hele maal gevuld. De enige Zeeuwse NPB-afdeling telt leden van heel Tholen, maar ook oud-Tholenaren die in Walcheren of Zuid-Beveland wonen. En mensen uit Bergen op Zoom. „Zo'n 65 leden en dat aantal blijft stabiel", meldt penningmees ter M. Schot. Bij de herdenkings dienst, waarin ds. D.C. Peters voor ging, was de afdeling uit het Zuid- Hollandse Woubrugge te gast. Evenals diverse gastpredikanten en het remonstrants kerkgenootschap uit Bergen op Zoom waarmee NPB Tholen contacten onderhoudt en moest in de zestiende eeuw naast de pachtsom jaarlijks vier zakken tarwe leveren aan de schutterij die Sint-Annaland beschermde tijdens de tachtigjarige oorlog. Later gin gen de vier zakken graan naar de armen. In 1684 was de eerste Sint- Annalandse molen echter zo slecht dat hij moest worden afgebroken en de ambachtsheer liet een nieuwe bouwen voor ruim 2200 gulden. De nieuwe standerdmolen werd roest bruin geverfd. In 1760 werd de molen op een openbare veiling verkocht aan de molenaar (Jacobus Rijnberg). Deze moest overigens wel jaarlijks vier zakken tarwe aan de armen leveren én twee leren brandemmers aan het dorp. Daarnaast moest de molenaar 'windrecht' van 180 gulden betalen aan de ambachtsheer of -vrouw. Dat windrecht werd in 1857 gehal veerd, maar pas in 1966 (toen de molen werd verkocht aan de ge meente) afgeschaft. De oude molen in Sint-Annaland heeft in de loop der jaren veel te verduren gehad. Een restauratie was dan ook hard nodig en dat gebeurde ook toen hij in eigendom kwam bij de gemeen te. Kodde laat in zijn foto-album zien hoe slecht de molen er aan toe was vóór de restauratie. Veel zaken zijn toen vernieuwd, maar de enor me standerdbalk is nog steeds origi neel. Eenmaal op zijn praatstoel is Kod de helemaal in zijn element. De molen is zijn passie. Haast achte loos beklimt hij de steile trap die op de staart van de molen naar de maalzolder leidt. De bezoekers vol gen wat omzichtiger. Hier lijkt de tijd stil te hebben gestaan. Hout en smeedijzer beheersen het zicht. De wat stoffige vloer en de versleten balken, trappen en raderen, ademen de sfeer van vroeger uit. Door het geweld van de wieken die nu bij tijd en wijle met een enorme gang rondgaan, schommelt de molen als een schip op zee. Molenaar Kodde heeft daar absoluut geen moeite mee. Hij leeft met de molen. Zijn opa C. Kodde kwam in 1882 als molenaar op de standerdmolen. Hij werd opgevolgd door zijn zoon J.P. Kodde en daarna dreef M.A. Kodde de molen. Dat deed hij aanvankelijk samen met zijn inmiddels overleden dingen samen doet. „Ons oudste lid, de fotograaf W. Cornelisse, moest helaas om gezondheidsrede nen verstek laten gaan", aldus be stuurslid mevr. B. van Duivendijk- v.d. Hoven. De overdenking tijdens de dienst was rond het thema 'Dat Uw gemeenschap in het geloof zich werkzaam tone'. Bij het 125-jarig bestaan van de landelijke NPB, anderhalfjaar gele den, koos Tholen voor een herden kingsdienst met alle plaatselijke kerken. Nu richtte men zich op de eigen leden. Een tachtigtal mensen stapte na de dienst bij de Bergse- diepsluis aan boord van een schip voor een vaartocht naar Zierikzee. Onderweg voerde voorzitter A.L. broer C. Kodde. Kodde had overi gens vijf broers die allemaal mole naar zijn geworden. „Ik kwam als kleine jongen al in die molen. Meteen vanaf het mo ment dat ik van de lagere school kwam. Ik was toen veertien jaar. Normaal moest je meteen volaan met de zakken sjouwen, maar ik was daar lang niet sterk genoeg voor. Dus daarom kon ik er eerst een tijd 'spelen' om het vak te le ren", zegt Kodde. „De meeste mo lenaars hebben een kromme rug van het dragen van de zakken graan en meel." De molenaar weet nog Hage het woord en daarnaast ver telde oud-voorzitter P.A. Boot het nodige over de omgeving en de his torie; dijkvallen langs de Thoolse kust, de Deltawerken e.d.'Aanslui tend leidde hij het gezelschap rond door Zierikzee, een plaats met een grote vrijzinnige gemeente. Tholen mag dan de enige NPB-afdeling in Zeeland zijn, er zijn nog gemeenten aangesloten bij de vereniging van vrijzinnig hervormden (WH). „Het verschil is, dat die nog een binding hebben met de Nederlandse Hervormde Kerk", legt Hage uit. De NPB voelt niets voor de dog ma's die andere kerkgenootschap pen prediken. „Maar we zijn niet alleen tégen. We leven wel degelijk mee met anderen, steunen hen en staan hen bij in alle dingen", aldus Hage. "Maar we gunnen iedereen de vrij heid om een eigen weg te kiezen." Gematigdheid en verdraagzaam heid heeft de NPB hoog in het vaandel staan, evenals de zelfwerk zaamheid. „We spreken mensen aan, maar dringen niet aan", zegt Schot. Het bestuur is tevreden met ds. Peters, die sinds 1992 als deel tijd-predikant aan de NPB Tholen is verbonden. „Maandelijks komt hij een of twee dagen naar hier om de mensen te bezoeken. Dat geeft hen een stimulans om ons te steu nen", zegt Hage. Van de leden be zoeken er 20 tot 25 trouw de dien sten, die elke veertien dagen wor den gehouden. Zes keer gaat ds. Peters voor, de an dere keren preken gastpredikanten uit het hele land in Tholen. De ver grijzing is een probleem, zoals in alle kerken. Maar volgens Hage moet men er niet te bang voor zijn, getuige het stabiele ledental in de afgelopen drie jaar. 'Het probleem voor kerkbestuurders is om de be langstelling voor God weer om te buigen in belangstelling voor kerk bezoek', schrijft de voorzitter in het kerkblad Samengaan. Ook ds. Peters gaat daar op in. Hij schrijft dat de NPB zich realiseert dat ze jeugd en jonge mensen nau welijks bereikt. 'Daar zullen we ons voortdurend van bewust moe ten zijn, en moeten blijven probe- ren dit in positieve zin te verande ren'. De vrijzinnige geloofsgemeen schappen die in het laatste kwart van de vorige eeuw ontstonden, wa ren aanvankelijk elitair van karak ter. Het liberalisme ging vaak met vrijzinnigheid samen. In het vrijzin nig denken is feitelijk niets ver plicht. Iedereen moet zijn geloof beleven zoals het hem of haar goed dunkt. De NPB stelde zich ten doel allen te verenigen die wilden sa menwerken om de vrije ontwikke ling van het godsdienstig leven te bevorderen. Ze vormde een tegen wicht tegen het confessionalisme in de Hervormde Kerk. Tholen kende in die tijd voorgan gers van de vrijzinnige richting in de Hervormde Kerk. De laatste, ds. C.E. Crull, vertrok in 1886. Vier jaar eerder al was de sterk ortho doxe ds. J.J. Schot beroepen, die la ter overging naar de Gereformeerde Kerk. Alles wat met vrijzinnigheid te maken had werd uit de kerk ver wijderd, de kerkenraad omgezet, vrijzinnige predikanten mochten niet meer in de kerk spreken en ge zangen niet meer gezongen worden. Een aantal leden was hierover onte vreden en zocht een oplossing, vooral omdat vrijzinnig godsdienst onderwijs aan de kinderen evenzeer uit den boze was. Daarom kwam ds. Schuring uit Bergen op Zoom godsdienstles geven. Diens opvol ger ds. W. Haverkamp stelde de op richting van een afdeling van de Nederlandse Protestantenbond als voorwaarde. Op een bijeenkomst op 26 mei 1887 meldden 69 men sen zich aan als lid. Ds. Haver kamp, K.G. Bal, P. Laban, M. Christiaanse en J.J. de Lange vorm den het eerste bestuur. Rond de eeuwwisseling was het ledental bij na verdubbeld. Gekerkt werd er in de voorschool van de gemeentelijke bewaarschool aan de Markt en van af 1930 in de zaal van de weduwe Hoek (Hof van Holland). In 1952 schonk DJ. Joppe zijn woning aan de Oudelandsestraat aan de NPB en werd de benedenverdieping daarvan als kerkzaal ingericht. Over de toekomst is het bestuur van de 110-jarige NPB-Tholen aller minst somber gestemd. Voorzitter Hage in Samengaan: 'Wij weten zeker dat we met goed werk bezig zijn. Wij zullen trachten in te spelen op alle mogelijkheden die zich voordoen. We kennen geen vast be leid. Onszelf blijven en hopen met de intuïtie de goede beslissing te nemen.' De NPB onderhoudt in Tholen contacten met de Hervorm de Gemeente Immanuël en de Ge reformeerde Kerk en werd begin dit jaar uitgenodigd bij de bevestiging van ds. C. de Jongste van de Gere formeerde Gemeente. „Een stapje vooruit", aldus mevr. Van Duiven- dijk. „We worden door de andere kerken erkend en dat is weieens an ders geweest", vult secretaris J.H. Bal aan. Bij kerkdiensten van de NPB is regelmatig het koor van de Nederlandse Christen Vrouwen bond te gast en op tweede pinkster dag treedt voor het eerst het gere formeerd gemengd koor Canticum op. melijk tarwe, haver en gerst - werd gemalen (soms zelfs 's nachts) en werd dan ook weer teruggebracht. Het was hard werken en een mole naar was zelden dik, maar toch hield Kodde van het vak. Hij moest echter zijn beroep opgeven. „De mensen hadden vroeger allemaal een lapje grond, een varken of wat kippen, maar op een gegeven mo ment gingen ze pendelen. Ze werk ten ergens anders en we kregen ge woon te weinig werk", zegt de mo lenaar. „Toen we in 1950 de molen overnamen, verdienden we 290 gul den per week. Tien jaar later moes ten we stoppen en toen hadden we nog maar veertig gulden per week." Zijn vak helemaal opgeven, kon Honderd jaar geleden werd in Nieuw-Vossemeer molen de As- sumburg geplaatst. De molen staat aan de Veerweg, bij het zwembad en camping Mattenburg. De As- sumburg is in Assendelft als olie molen gebouwd en in 1897 over water naar Nieuw-Vossemeer ver voerd en daar tot korenmolen om gebouwd. Bij de watersnood ver dronken molenaar Ooms, zijn vrouw en drie van hun kinderen doordat de molenaarswoning - vlak achter de dijk van de Eendracht - bezweek onder de kracht van het water. De molen liep schade op en is in 1957 gerestaureerd. In de jaren zestig en tachtig gebeurde dat op nieuw. Inmiddels was de molen ei gendom van de gemeente en werd er in de jaren zestig een molenmu seum in ondergebracht. Het eeuwfeest van de Assumburg wordt zondagmiddag 25 mei ge vierd met een familiefeest, georga niseerd door de molenvereniging. Vanaf twee uur kunnen rond de mo len ouderwetse spelletjes gedaan worden en kunnen kinderen zich la ten schminken. Verder zijn er optre dens van de harmonie Semper Crescendo, de orkesten 't Mezieks- ke en de Vosseblaozers, en het A.M. de Jongtoneel. Op zaterdag 31 mei organiseert de blusgroep St.Annaland van de brandweer een wedstrijddag voor vrouwen van brandweerlieden. Jaarlijks wordt deze dag in Zeeland georganiseerd en deze keer was St.Annaland aan de beurt voor de organisatie. De wedstrijden worden gehouden op het terrein van de vei ling aan de Veilingweg te Sint-An naland. Er doen twaalf teams (van elk acht dames) uit Zeeland en Bel gië mee. Het Sint-Annalandse team De Tovertrollen opent de wedstrijd, maar doet dat als organiserende ploeg wel buiten mededinging. De wedstrijden beginnen om acht uur en duren tot vijf uur. De deelnemers moeten een hindernisbaan en een route door een doolhof afleggen, een brand blussen en een slacht offer redden. De jury bestaat uit Zeeuwse brandweerofficieren. Om half acht 's avonds reikt burge meester H.A. van der Munnik de prijzen uit. Ad Hagestein zorgt voor de muziek voor en tijdens de maal tijden. Een week eerder, op 24 mei organiseert de blusgroep Tholen van de brandweer de tweede wed strijd in de klasse TAS hoge druk. Aan deze wedstrijden doet geen Thoolse ploeg mee, maar wel twaalf andere uit Brabant. De wed strijden beginnen om zeven uur 's morgens en duren tot kwart over vijf. Om zeven uur worden de prij zen uitgereikt in gemeenschapscen trum Meulvliet. De plaats van oefe ning is nog niet bekend gemaakt. Kodde echter niet en hij bleef vrij willig beheerder van de molen tot op de dag van vandaag. Kodde leidt zijn bezoek langs alle delen van de molen. Op de maal zolder staat het grote koppel molen stenen. Deze zogenaamde zeven tiender blauwe stenen hebben een doorsnee van 1,5 meter en wegen honderden kilo's per stuk. „Ze wor den gemaakt van een poreuze na tuursteen. De gaatjes die erin zitten, zorgen ervoor dat de steen veel kleine, scherpe kantjes heeft zodat hij goed maalt", vertelt Kodde. „In de steen zitten groeven en die lopen in een boog van het midden naar de buitenkant. Dat moet zo omdat het meel naar buiten gedreven moet worden. Als die groeven versleten zijn, werken we ze zelf bij met een scherpe hamer." Het raderwerk van de molen is enorm groot. Er wordt dan ook met enorme krachten gewerkt. En toch is de bediening lichter dan het lijkt. „Dat komt omdat we veel gebruik maken van het hefboomprincipe", zegt Kodde en hij demonstreert hoe de 'vang' werkt. Dat is de rem om de wieken tot stilstand te brengen. Met een hefboom wordt een ijzeren band tegen het raderwiel gedrukt. „Je begrijpt dat je dat niet in één keer ertegenaan kunt gooien. Dat moet met beleid gebeuren", zegt de molenaar terwijl de wieken met een laatste zucht tot stilstand komen. Eén van de jongste bezoekers (uit Stavenisse) laat op de maalzolder zijn blik vallen op wat waarschijn lijk het enige moderne apparaat in de hele molen is. "Kijk pa, een re kenmachientje", zegt de jongeman. En warempel, hij zit er niet ver naast. Aan de enorme spil van de wieken zit een klein grijs tellertje. Dat registreert hoeveel omwentelin gen de wieken maken. Op dit getal is de 'draaipremie' van de provincie gebaseerd. Hoe meer een molen draait, hoe meer subsidie er (in principe) voor gegeven wordt. Ook het zogenaamde luiwerk (het molenaarsvak zit vol met vreemde termen) wordt door Kodde gede monstreerd. Door middel van een touw dat om een soort katrol loopt, kan de molenaar de zware zakken graan op molenkracht naar boven hijsen. Als het graan gemalen is, zakt het naar de eerste verdieping van de molen waar het meel in zak ken wordt gedaan. Soms was er geen wind of geen werk. Dan had den de molenaar en de knechten wat tijd te verspanderen. Dat is nog steeds terug te vinden in de molen. De meelbak en de trap staan vol met ingekerfde initialen en soms zelfs complete namen. De oudste inscriptie (A.V.) dateert uit 1717. Het geeft een heel andere waarde De molen van Tholen is nog in res tauratie en draaide dus niet. Mole naar O. Huiskamp ging daarom maar op bezoek bij zijn collega's die wel de wieken in beweging konden zetten. Ook de molen in Scherpenisse bleef gesloten, want daar is de stok van de vang (de rem) kapot waardoor de wieken niet kunnen draaien. Deze molen (die beheerd wordt door L.J. Verhage uit Tholen) stond vorig jaar al op de nominatie om gerestaureerd te worden. Maar de kosten vielen zo tegen dat de werk zaamheden zijn uitgesteld. Binnen kort behandelen b. en w. een amb telijk advies om de restauratie in twee delen uit te voeren. Het eerste - dat nog dit jaar zou moeten be ginnen - bevat 75 procent van de werkzaamheden. Het gaat dan om het vervangen van een roede (wiek), de staart, de korte en de lange schoren, verder de steiger bouw en het repareren van het met sel- en voegwerk en het schilder werk. In de tweede fase worden dan onder meer de deuren, ramen en luiken aangepakt. Ook molen De Jager in Oud-Vosse meer bleef gesloten omdat hier de animo van het publiek al jaren zeer gering is. In Sint-Annaland kreeg Op de Brabantse kastelendag, twee de pinksterdag, is ook het Markie zenhof in Bergen op Zoom geo pend. Daar wordt dan van tien tot vijf uur een antiquarische boeken markt gehouden op één van de bin nenplaatsen. In het Markiezenhof (laat-gotisch stadspaleis) zijn diver se kunstcollecties en oudheidkundi ge zaken te zien. Zo is er een historische en archeo logische afdeling, maar ook een ge deelte met moderne kunst. Op de boekenmarkt kan men terecht voor streekgebonden boeken, topografi sche uitgaven, Nederlandse en Vlaamse literatuur en kinder- en kunstboeken. Een fotograaf maakt in het Markiezenhof tevens portret-, groeps- en familiefoto's. Naast het Markiezenhof, zijn van één uur tot half vier ook de Gevangenpoort en de Sint-Gertrudiskerk te bezichti gen. aan de molen. Wie de letters en da tums bekijkt, ziet immers in een paar minuten meer dan 2,5 eeuw aan zich voorbij trekken. Sommige initialen zijn bekend, andere zullen wel voor altijd anoniem blijven. Voor wie het zien wil, is er veel te ontdekken in de molen. Allerlei handige snufjes hielpen om het zware werk van de molenaar wat gemakkelijker te maken. Een soort klosje aan een touwtje aan de wand is bedoeld om met een simpele be weging het touw vast te klemmen waaraan de zakken graan omhoog werden gehesen. Als dat touw ont spant, valt het klosje vanzelf weer los. Op de zolder waar de zakken met meel gevuld werden, staat ook het tweede koppel stenen. Deze zijn kleiner, zogenaamde vijftiender kunststenen. De molenstenen we gen zo zwaar dat één man ze nooit op zou kunnen tillen. Maar als Kodde met duim en wijsvinger aan een touw trekt, gaan de stenen toch een stukje van elkaar. Het gemak van een hefboom. Aan de stenen zit ook een zogeheten 'graanpeesje' waarmee de* hoeveelheid graan ge regeld wordt die uit de bak tussen de stenen gegooid wordt. Een soort fijnafstemming voor de molen dus. Nog zo'n merkwaardige term is 'buien'. „Vroeger hadden we hier een soort trommelvormige zeef hangen. Die liep een beetje schuin af en draaide rond. Het meel ging erdoor en dan bleven de grovere stukjes, de zemelen, achter en je hield witte bloem over. Die zeme len werden dan vaak als veevoer gebruikt", legt Kodde uit. „Van een mud tarwe (75 kilo) hield je 55 kilo bloem en twintig kilo zemelen over." De wind trekt aan, zoals altijd over dag weet Kodde. De wieken van de standerdmolen gaan nu wel erg hard en Kodde besluit te 'zwich ten'. Weer een term uit het mole naarsvak. „Zwichten betekent min der zeil voeren. Ik ben vanmorgen begonnen met volle zeilen op twee van de wieken. Maar als het te hard gaat, rol ik die zeilen half of hele maal op. En soms haal ik zelfs de windbor den van de wieken af en als het hard genoeg waait, draaien ze nog", zegt de Sint-Annalander. Hij zet de molen stil, rolt de zeilen op en zet ze vaardig vast aan het hek werk van de wieken. „Ik hoop dat er nog wat mensen komen", zegt Kodde. „De interesse in molens is niet groot meer. Ik draai ook met molen De Jager in Oud-Vossemeer, maar daar komt nooit iemand op af, zelfs niet meer met de molendag. Jammer, maar dan blijf ik liever hier in Sint-Annaland. Want dit is de mooiste molen van het land." M.A. Kodde in de houten standerd molen zo'n twintig bezoekers. Zelfs de te koop staande stenen molen op de hoek van de Bierens- straat en de F.M. Boogaardweg werd door M. van Winkelen na acht jaar stilstand even in beweging gezet. In Stavenisse draaide G. de Moed alleen 's middags en kreeg toch nog zo'n dertig bezoekers waaronder veel kinderen. Hier kwam ook een echte 'molengek' uit België voorbij. Deze man (met een pet die bezaaid was met molen speldjes) stroopt met zijn videoca mera zoveel mogelijk molens af. In Sint-Maartensdijk ontving mole naar J. Guequièrre eveens tussen de 25 en 30 bezoekers. Guequièrre is een 'verse' molenaar die het beheer van de Sint-Maartensdijkse molen De Nijverheid over gaat nemen van W.G. Robbe. In Poortvliet was mo len De Korenaar niet officieel open, maar een bouwer van model molens die toevallig langskwam, kreeg toch een volledige rondlei ding. De inmiddels geheel gerepa reerde molen draaide zelfs nog even. Ook in Sint-Philipsland was de molen geopend. Molenaar J.J. Reijngoudt kon net als zijn overige Thoolse collega's niet veel bezoe kers begroeten. Ondanks het feit dat hij zelfs nog graan maalde, kwamen er toch maar zo'n twintig bezoekers. Latijnse hoogmis. Op pinksterzon dag wordt in de Gertrudiskerk te Bergen op Zoom een Latijnse hoogmis verzorgd door de koren en ensembles van Hortus Musicus Re- ligiosus onder leiding van Hans Smout. De dienst begint 's morgens om tien uur en wordt opgeluisterd met de 'missa secundi toni in g' van Johann Ernst Eberlin voor koor, so listen, strijkers en basso continuo. Verder klinken er Gregoriaanse ge zangen en werken van J.M. Hay dn en H.J. de Croes. De gerenommeerde LIJSTENMAKER voor het eiland Tholen Molenstraat 13, tel ./fax; 0166-664041 4695 CK Sint-Maartensdijk Advertentie I.M. t' Het bestuur van de Nederlandse Protestantenbond Tholen in de kerkzaal. V.l.n.r. voorzitter A.L. Hage, mevr. B. van Duivendijk-v.d. Hoven, penningmeester M. Schot en secretaris J.H. Bal.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 9