Bewoners Dorpsweg bang voor onvoldoende effect maatregelen Merendeel betrokkenen voelt niets voor versmallen van de rijbaan Beheerscommissies dorpshuizen staan weer ter discussie Meer bedrijven, maar minder werk Provincie biedt nauwelijks werk aan jongeren Brede voertuigen moeten versmallingen kunnen passeren Borstrock langs kanaal Donderdag 15 Mei 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Gemeente krijgt ondernemingsraad B. en w. willen meer bevoegdheden raad overnemen De versmallingen in de Oud-Vossemeerse Dorps weg beperken tot 3,5 me ter zal volgens de bewo ners weinig effect sorte ren. Personenauto's zullen nauwelijks af hoeven te remmen, zo maakten ze wethouder J. van der Jagt woensdagavond duidelijk op een hoorzitting over het plan. Het wielercomité Oud-Vossemeer op zijn beurt heeft problemen met de reconstructie omdat de Dorpsweg in het parcours van de jaarlijkse wedstrijd ligt. Geen drempels Wielerkoers Het college van burge meester en wethouders gaat opnieuw bekijken welke maatregelen er in de Kerkstraat in Scherpenisse genomen moeten worden om het verkeer beter te re gelen. Het plan van de ge meente om een deel van de straat te verhogen en van paaltjes te voorzien werd maandag tijdens een hoorzitting in het Holland Huis bepaald niet enthou siast ontvangen. Bewoners Kerkstraat in Scherpenisse verbaasd over maatregelen Geen problemen r Discommunicatie Gat van dik drie ton in gemeentebegroting Privatiseren van het schoonmaken van basisschool De Rieburch in Sint-Maartensdijk en beknibbelen op de uit gaven voor cultuur en de beheerscommissies van de dorpshuizen. Dat zijn enkele maatregelen die burge meester en wethouders overwegen om het gat in de be groting van volgend jaar te verkleinen, zo blijkt uit de fi nanciële tussenrapportage. Tholen niet gunstig in bedrijvendynamiek Het jaarlijkse rapport 'Bedrijvendynamiek' van de ka mer van koophandel voor midden- en noord-Zeeland laat niet bepaald gunstige cijfers zien voor de gemeente Tholen. Aanzienlijk minder bedrijfsvestigingen en hoe wel er nog steeds wel meer bedrijven in de gemeente komen dan dat er verdwijnen, loopt het aantal arbeids plaatsen terug. Het ambtenarenkorps van de pro vincie Zeeland vergrijst. Op 1 janu ari van dit jaar werkten "in Middel burg slechts acht ambtenaren in de leeftijd van 15 tot 24 jaar, melden gedeputeerde staten in de voorjaars nota. Schoolverlaters of net afge studeerden komen dus nauwelijks aan de bak op de griffie. Onder meer een gevolg van de bezuinigin gen van de afgelopen jaren, waar door de laatste jaren nauwelijks personeel is aangetrokken. In het kader van de herstructurering van de organisatie, vorig jaar, zijn zo'n 40 banen vervallen door vacatures niet op te vullen die ontstonden door het vervroegd uittreden van 55-plussers. Het aantrekken van jongelui zou kunnen gebeuren bij het herbezet ten van uren als gevolg van de in voering van de 36-urige werkweek per 1 oktober. Gedacht wordt aan het bundelen van taken waarvoor geen werkervaring vereist is. Er zouden vijftien van deze 'instroom- functies' gecreëerd moeten worden. Deze vijftien banen zouden ook voor instromers gereserveerd moe ten blijven; nieuwe personeelsleden die eenmaal ervaring hebben opge daan, zullen bij de provincie of el ders moeten solliciteren om door te stromen. Onder meer door deze ba nen voor jonge mensen te reserve ren, wordt het mogelijk om de 36- urige werkweek voor 80% te com penseren tegen 50% van de kosten. Ook voor vervanging bij ouder- schaps- en seniorenverlof zouden schoolverlaters aangetrokken moe ten worden. De medezeggenschapscommissie van de gemeente Tholen wordt om gevormd tot een ondernemingsraad (o.r.). Wettelijk moet de o.r. (ver plicht voor een onderneming met minstens 100 werknemers) uiterlijk deze maand ingesteld worden. Daags voor Koninginnedag konden de ambtenaren hun stem uitbrengen op de kandidaat van hun gading. Die kandidaten vertegenwoordigen diverse vakbonden of groepen on georganiseerde werknemers van de gemeente. De o.r. bestaat, net als de oude medezeggenschapscommissie, uit negen personen. Acht vertegen woordigers zijn door de ambtena ren gekozen. Daarnaast kozen de leden van de vrijwillige brandweer - in feite niet in dienst van de ge meente - een zogenaamde onder deelscommissie van zeven perso nen. Eén van die zeven gaat deel uitmaken van de o.r. In de loop van deze maand zal de ondernemings raad in werking treden, waarbij de gekozenen onderling de functies verdelen. Kandidaten voor de o.r. waren M. Steketee, T. de Bruin, A. Boon, J. Polderman, L. Quist, C. Stouten, P. van Rooij, L. Vermeij, W. Rei- chardt, A. v.d. Lee, J. van Ouden aarde en F. Buermans. Wie er uit eindelijk gekozen zijn, wil de ge meente niet meedelen. Het dagelijks bestuur van de ge meente Tholen wil meer te vertel len hebben. Aan de gemeenteraad zal worden gevraagd om grondver- kopen voor woningbouw voortaan helemaal alleen door het college te laten regelen. Tot nu toe moest er voor elk nieuw bestemmingsplan een delegatiebesluit worden geno men. Verder was er voor transacties een maximum van 50.000 gulden ingebouwd. Daarboven zou de raad altijd een beslissing moeten nemen. B. en w. zien dat als een belemme ring. Met de voorgestelde werkwij ze wordt volgens het college 'een vlotte afhandeling van zaken bevor derd.' Verder willen b. en w. van de raad de machtiging, dat ze zelf verzet kunnen aantekenen tegen een rech terlijke uitspraak. Eerder had het college al de bevoegdheid ontvan gen van de raad om beroep in te stellen, bezwaar te maken en schor sing te vragen van een aangevoch ten beslissing. Naar aanleiding van klachten van bewoners, die een lijst met handte keningen aanboden, heeft de ge meente gezocht naar oplossingen om de Dorpsweg veiliger te maken. £r zou te hard worden gereden en verder hebben de mensen veel last van trillingen, veroorzaakt door bussen en vrachtverkeer. In de straat komen op vier plaatsen ver smallingen van de rijbaan (uitstul pingen in het trottoir, gemarkeerd door houten paaltjes): bij nummers 3 en 6, tegenover de Willem van Beierenstraat, bij nummer 37 en bij nummer 67. Door de uitbuigingen zal het verkeer een lichte slingerbe weging moeten maken. De 5,5 me ter brede rijbaan zal bij de versmal lingen tot 3,5 meter teruggebracht worden. Dat heeft te maken met de functie van de straat, legde ambte naar W. van Vossen de dertien aan wezigen (8 bewoners, 3 leden van het wielercomité en 2 raadsleden) uit. De Dorpsweg is een uitvalsweg richting Brabant; er komen bussen, vrachtverkeer en brede landbouw voertuigen doorheen. Verschillende aanwezigen uitten hun twijfel over het effect van de maatregelen. „Mijn auto staat altijd langs de straat geparkeerd. Geen enkele automobilist remt af om die te passeren. Ik ben dan ook bang dat een ver smalling tot 3,5 meter weinig ople vert", zei J.C. Verhagen. W. Boude- ling viel hem bij. En A. de Bruin wees erop dat veel auto's die het dorp inkomen, tot aan de Willem van Beierenstraat over de as van de weg rijden in plaats van aan de rechterkant. Waarop Boudeling voorstelde om de versmallingen niet aan weerskanten van de straat te leggen, maar dubbel zo breed aan één kant, zodat automobilisten niet over de wegas kunnen rijden. Ook werd om meer slingers in de rijbaan gevraagd, maar Van Vossen wees op het gevaar van over het trottoir zwenkende onderdelen van land bouwvoertuigen die moeten uitwij ken. De wethoudef gaf toe dat het effect van de versmalling op de snelheid De kaarsrechte Dorpsweg wordt op vier plaaatsen versmald (ondermeer bij de eerste lichtmast) om de snelheid van het verkeer en daar mee hinderlijke trillingen terug te dringen. minder wordt naarmate de rijbaan breder blijft. „Maar we hebben re kening te houden met het verkeer dat door deze straat komt. In andere straten kun je soms wél verder ver smallen." Het deed verschillende aanwezigen om een 30-kilometer- zone vragen. Desnoods als proef, met een regelmatige controle door de politie. „Dat valt niet te contro leren, want politie is er niet", re ageerde G. van der Dussen. De wet houder legde uit dat een 30-kilome- terzone juridisch niet uitvoerbaar is om aan de nodige voorwaarden en eisen voldoen. „Dat zou tot een vergaande en veel duurdere recon structie voeren. Terwijl nu naar aanleiding van een hijrtekreet van de bewoners een plan is gemaakt naar de mogelijkheden die er zijn." Daarbij zijn drempels of plateaus buiten beschouwing gelaten, omdat de ondergrond trillingen zou door geven en omdat er veel oude huizen in de Dorpsweg staan die nog op staal gefundeerd zijn. Hét probleem in de Dorpsweg zijn eigenlijk de trillingen die het ver keer in de woningen veroorzaakt, maakte J.A. Havermans duidelijk. Volgens hem staat alles in huis te trillen als bussen of vrachtwagens passeren. Verschillende bewoners werken in ploegen, maar overdag slapen wordt door deze situatie be moeilijkt. „Het maakt bij bussen nog verschil of het een oude of een nieuwe bus betreft en welke chauffeur er rijdt", merkte De Bruin op en Van der Dussen beaamde dat. Vooral als over de putdeksels van de riolering wordt gereden, trilt het enorm, aldus Havermans. Daaraan is volgens Van Vossen weinig te doen; via de wanden van de put worden de trillingen namelijk aan de ondergrond, een veenlaag, door gegeven.Van der Dussen voorzag problemen met grote voertuigen die vanuit de John F. Kennedystraat de bocht nemen de Dorpsweg in. Die zullen daarvoor op de linker weg helft komen en zouden tegenliggers klem kunnen rijden bij de eerste versmalling. Van Vossen verwacht niet zoveel problemen, omdat die versmalling zo'n 30 tot 35 meter uit de kruising komt te liggen. Me vrouw S. van Buren stelde vast dat er minder parkeerplaatsen zullen komen, maar andere straatbewoners voorzagen daar nauwelijks proble men mee. Naast heel wat woningen ligt een oprit. Het wielercomité voorziet wel de gelijk problemen door de versmal lingen in de straat en heeft dat in een brief aan het gemeentebestuur ook kenbaar gemaakt. „Wordt met ons rekening gehouden?" wilde T.M.R. Versluijs weten. De wethou der antwoordde bevestigend; hij had begrepen dat de aanpassingen weinig moeilijkheden zullen geven. „Het ziet ernaar uit dat de vijftigste ronde volgend jaar gewoon kan plaatsvinden." A.J. Goossens stipte toch enkele problemen aan voor de lijn van de koers. Hij noemde de bocht naar beneden vanaf de Hiksedijk én de finish te genover de voormalige kleuter school. Vanaf de dijk waaieren de renners uit als ze linksaf gaan en kunnen dan vaak nog net de licht mast bij nummer 67 ontwijken (co mitévoorzitter A. Havermans had een foto van de laatste wedstrijd die dat treffend illustreerde). Precies op dat punt is echter een uitbuiging van het trottoir gepland. En de finishlijn ligt maar een be perkt aantal meters achter de ver smalling bij de Willem van Bei erenstraat. „Met alle begrip voor de bewoners wil ons comité dit toch aansnijden", aldus Goossens. „Ik geniet jaarlijks van de ronde en zou graag een compromis zien. Maar de wielerronde is één middag en wij als bewoners hebben ook de rest van het jaar met de situatie in de straat te maken", aldus A.J. Ha vermans. Van der Jagt zei dat het doel van de aanpassing een verbete ring van de leefbaarheid in de Dorpsweg is, en dat dit zwaarder weegt dan de wielerronde. Hij deel de de aanwezigen mee dat de aan passingen waarschijnlijk in de na zomer uitgevoerd kunnen worden. Vooral de middenstanders reageer den verbaasd op de voorgestelde maatregelen. Ook andere bewoners van de Kerkstraat en omgeving vonden het plan te ver gaan. Voor het merendeel van de achttien be langstellenden hoefde er niet veel te veranderen in de straat die vanaf de Lage Markt taps toeloopt naar de Hoge Markt. Er is er maar één die klaagt en daar hoeft niet de hele straat voor op de schop genomen te worden, zo was de teneur. Wethouder J. van der Jagt van openbare werken legde uit dat er 'verzoeken uit de bevolking' waren gekomen om wat aan de verkeerssi tuatie in de Kerkstraat te doen. Vooral op het smalle stuk tussen de Hoge Markt en de Öoststraat geeft het verkeer problemen als er gepar- keerde auto's staan. Er worden lui ken en regenpijpen afgereden en er wordt ook te snel gereden. De verkeersremmende maatregelen van de gemeente (die ook zijn toe gepast in de Dalemsestraat en de Brugstraat in Tholen) voorzien in een versmalling van de rijbaan. De Kerkstraat zou dan een rijbaan van drie meter krijgen. Dat betekent dat aan weerszijde de stoep met 75 centimeter verbreed wordt. Bij de Hoge Markt en de Ooststraat zou den plateaus (met flauwe inritblok- ken) het zicht op de Hoge Markt en de Ooststraat en andersom voor de automobilisten verbeteren. En om te voorkomen dat er auto's op de stoep worden geparkeerd zouden er paaltjes gezet worden. Schilder J. Noom was van meet af aan tegen het versmallen van de rij baan. Tegen het plaatsen van paal tjes had hij geen bezwaar al dient dat volgens hem te gebeuren op de scheiding van de drie panden die hij daar bezit. "Problemen met luxe auto's zijn er niet," zo betoogde hij, "wel met tractoren en vrachtwa gens. Ik heb een werkplaats in de Ooststraat en wil daar wel uit kun nen." Volgens ambtenaar W. van Vossen blijft dat in het plan moge lijk. Mevrouw W. Donken-van Dijke wees erop dat het voor kinderwa gens onmogelijk is om de stoep te gebruiken. Volgens haar wordt de verbreding door de paaltjes teniet gedaan. "Het wordt juist gevaarlij ker op de rijbaan." Zij vreest dat automobilisten de Kerkstraat zullen gaan mijden en gebruik gaan ma ken van de Zuidstraat waar juist veel kinderen uit de Kerkstraat spe len. C. van Oeveren verwacht dat de straat een racebaan wordt omdat er geen belemmering meer is. De snelheid wordt volgens hem niet verlaagd. En slager A. Slager vond dat er helemaal geen problemen waren: "Ik begrijp nu waarom het gemeentehuis moet worden uitge breid. Bij elk verzoek wordt er een plan gemaakt. Als er één verzoek binnenkomt en de andere 24 heb- Na de hoorzitting praatten bewoners en raadsleden nog wat na in de opgebroken Kerkstraat voor de supermarkt van Moerland. Van links naar rechts: J. van den Donker (D66), A. Giljam, A. Donken, op de rug gezien schilder J. Noom, M. Moerland en zijn zoon P. Moerland, A. Slager, C. van Oeveren, E. Noom en W. Donken-van Dijke. t ben geen problemen..." H. Franssen uit de Bakkerstraat vond het voor de discussie nuttig dat de klager over de verkeerssituatie in de Kerk straat zich kenbaar maakte. L. van Dijke stak daarop zijn hand op en legde uit dat hij last ondervindt van auto's die bij hem de stoep oprijden omdat ze een geparkeerde bestel wagen moeten passeren. "Dat is wel een probleem. Ik heb schade aan de luiken, de regenpijpen en aan de gevel. Tien jaar geleden heb ik al om paaltjes gevraagd. Nu kan het kennelijk ineens. Daarmee kan het probleem een beetje verkleind worden." Ook Van Dijke bleek geen voorstander van een rigoureu ze wegversmalling: "Leg er een halve tegel bij. Het parkeren is een probleem ondanks dat er een par keerverbod is." Ook bij A. Giljam op nummer tien was twee keer de luifel van de voordeur afgereden. J. van de Reest van de Hoge Markt constateerde dat de schade zich aan een kant van de straat voordoet, terwijl het plan voor beide kanten van de straat is bedoeld. Hij stelde dat de gemeente te ver was 'doorgedraafd.' Maar Van der Jagt verdedigde het plan als geheel. Het bevordert vol gens hem de veiligheid omdat de snelheid wordt afgeremd. "En wij lopen niet aan de leiband van één persoon." Volgens C. Houtman van de super markt in de Kerkstraat zullen de winkeliers belemmerd worden in hun bedrijfsvoering als de weg ver smald wordt. "Bij het laden en lossen blokkeren we straks de straat. Dat wordt een onmogelijke situatie." Noom stelde voor als winkeliers genoegen te nemen met verkeersdrempels en paaltjes maar geen wegversmalling hetgeen hem enig applaus opleverde. Franssen had het idee dat het plan van de gemeente al vaststond voor dat er met de belanghebbenden over gesproken was. "Er is sprake van een discommunicatie tussen ge meente en bewoners, 's Morgens om half negen werd er bij mij aan gebeld door iemand van de aanne mer van Delta Nutsbedrijven of ik mijn auto maar uit de garage wilde zetten omdat ze de straat open zou den breken om kabels te leggen. Dat was nodig omdat de gemeente de straat wilde reconstrueren, zei hij." Van der Jagt reageerde gepikeerd. "Wat u nu zegt is onzin. Er is een plan in voorbereiding. Als dat zou worden uitgevoerd dan is het zaak dat er straks niet weer gegraven hoeft te worden." Volgens Van der Jagt is de communicatie van Delta Nutsbedrijven met de bewoners niet goed geweest en staat de gemeente daarbuiten. "Er is ook niks bekok stoofd. Dat is pertinent onjuist. De hoorzitting nu is er om met de be woners te communiceren." Maar volgens Franssen maakte de wet houder er zich te gemakkelijk vanaf om de verantwoordelijkheid bij het nutsbedrijf te leggen. "Zonder eni ge informatie wordt de straat open gegooid." Van der Jagt: "De ge meente is beheerder maar de aanne mer gaat de bewoners waarschu wen. Dat is geen taak van de ge meente." In de pauze werd er door de bewo ners aan de tafels overleg gepleegd. Van de Reest stelde voor om de he le straat op één niveau te brengen door het weghalen van de stoepen (die nu aan de oostkant uit een tegel en een stoepband bestaat), en paal tjes te zetten die de rijbaan aange ven. Op die manier wordt het aanzien van de straat volgens hem ver hoogd. Mevrouw Donken sprong erop in door voor te stellen de paal tjes door bloembakken tevervan gen die zij dan wel met plantjes zou vullen. Van der Jagt zei dat dit voorstel bespreekbaar was. Mocht het tot een reconstructie komen, dan zal dat na de bouwvakvakantie plaatsvinden. Op dit ogenblik wordt de waterleiding vernieuwd. Een week lang zullen de nieuwe buizen gespoeld worden waarna de aan sluitingen worden overgezet. Dan gaan de oude leidingen eruit. Be halve de waterleiding zal er ook een laagspanningskabel getrokken wor den van het trafogebouw aan de Bakkersdijk via de Bakkerstraat en de Kerkstraat richting Lage Markt. Over de manier waarop het werk wordt uitgevoerd zijn de bewoners van de Kerkstraat niet te spreken. Ook de gemeente is niet tevreden met de manier waarop een en ander wordt aangepakt. Gedeelten van de straat zijn verzakt en trottoirbanden worden niet teruggezet. Van der Jagt: "We hebben de aannemer en het nutsbedrijf er heel nadrukkelijk op gewezen dat het beneden de maat is. Nadat de straat zich gezet heeft, zal hij nog eens bestraat wor den.' Uitbesteden van het schoonmaken van De Rieburch moet 11.000 gul den opleveren; het snijden in cul tuur en beheerscommissies 25.000 gulden. Dat laatste is enkele jaren geleden ook al eens geprobeerd, maar toen niet doorgegaan. Op on derhoud aan de voormalige kleuter school in Sint-Maartensdijk - in ge bruik bij diverse verenigingen, de peuterspeelzaal en het jeugd- en jongerenwerk - denkt het gemeen tebestuur 10.000 gulden te bespa ren. Het liefst zou de gemeente dit gebouw afstoten, zoals ook met ge bouwen elders in Tholen het geval is. Maar de gebruikers staan niet te springen om deze last op zich te ne men. Het gat in de begroting voor 1998 wordt op dit moment geraamd op 320.000 gulden. Een verhoging van diverse belastingen, tarieven en hu ren met gemiddeld 5% zou dit te rugbrengen tot 90 mille. In het te kort is rekening gehouden met een bedrag van 280.000 gulden voor onvoorziene uitgaven. Grootste on zekere factor in het hele financiële overzicht is de rijksuitkering uit het gemeentefonds. Het is de belang rijkste inkomstenbron voor de ge meente: ongeveer 25 miljoen gul den. Maar er is nog niet veel be kend over de uitgangspunten die Den Haag volgend jaar hanteert voor de berekening ervan. Vanaf dit jaar moet al rekening worden ge houden met een verlaging van van 270.000 gulden. De effecten van de hertaxatie op grond van de wet waardering onroerende zaken zijn nog niet duidelijk. En zo zijn er meer factoren. Weliswaar zou het kabinet plannen bespreken om geld uit te trekken voor het verlagen van de plaatselijke lasten, maar het net to-resultaat van de uitkering uit het gemeentefonds zal naar de ver wachting van het gemeentebestuur negatief uitpakken. De commissie financiën praat dinsdag over de tus senrapportage. Het is wat behêlpen in de Kerkstraat in Scherpenisse nu er een nieuwe waterleiding wordt aangelegd. Middenstanders en bewo ners ondervinden overlast van de werkzaamheden. Mevrouw P. Houtman van de supermarkt brengt een zak tuingrond naar een klant. In 1996 werden er in de gemeente Tholen 92 bedrijven opgericht. Er stopten er echter ook 59, zodat er in Liefhebbers van stevige rockmu ziek kunnen zaterdag 24 mei te recht in Nieuw-Vossemeer. Op een terrein langs het Schelde-Rijnka- naal, bij de Vossemeerbrug, vindt die dag het Borstrock-festival plaats. Een festival dat in de loop der jaren aardige bekendheid heeft verworven in het land. Dit keer moest de organisatie een tegenval ler incasseren door het afzeggen van de Amerikaanse band Jason and the Scorchers. Als vervanger is de Engelse groep Son of a Bitch ge vonden. Een tweede formatie uit de States geeft wél acte de présence: Joe Stump. Het Borstrock-festival wordt 's middags rond vier uur ge opend door Kroeta de Gaska chels uit Dongen. Verder treden de Utrechtse groep Big Bam Boom Band en als cover-band On the Co ver uit Balkbrug op. Representatie. Aan representatie kosten hebben gedeputeerde staten van Zeeland vorig jaar ruim 246.000 gulden uitgegeven. Recep ties en ontvangsten vergden dik 69.000 gulden, representatie, ge schenken en bloemstukken ruim 51.000 gulden. De rest is uitgege ven aan vergaderkosten en con- spmpties. y elk geval een vestigingsoverschot van 33 bedrijven (groei van 2,8 pro cent) was. Toch was dit overschot vergeleken bij de overige regio's verhoudingsgewijs mager. Verder kwamen er vorig jaar 39 be drijven vanuit een andere gemeente naar Tholen en negentien gingen er juist weg. Per saldo kwamen er dus twintig bedrijven bij (groei van 1,7 procent). Hiermee was Tholen de hoogste stijger in midden- en noord-Zeeland. In totaal betekent dit dat er in de gemeente Tholen 53 ondernemin gen bij zijn gekomen. Afgezet te gen de 1159 bedrijven die er al zijn, is dat een groei van 4,6 procent. Dat is bij lange na niet zoveel als in 1995 (7,7 procent), maar het is wel precies het gemiddelde voor mid den- en noord-Zeeland. Die groei aan bedrijven leverde echter geen positieve bijdrage aan de werkgelegenheid. Die nam met vier manjaren af. Opheffingen en vertrek van bedrijven kostte 186 ba nen en daar kwamen er door op richting en vestiging slechts 182 bij. Daarmee is Tholen één van de zes Zeeuwse gemeenten waar de werk gelegenheid daalde. In heel mid den- en noord-Zeeland steeg de werkgelegenheid met 469 banen. Net als voorgaande jaren bleken Schouwen-Duiveland en de Beve- landen de belangrijkste regio's waar bedrijven van elders neerstreken (respectievelijk 29 en 27 procent van het totaal aantal immigrerende bedrijven). In Tholen streek negentien procent van de zoekende bedrijven neer.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 7