Bewoners Dorpsweg bang voor
onvoldoende effect maatregelen
Merendeel betrokkenen voelt niets
voor versmallen van de rijbaan
Beheerscommissies
dorpshuizen staan
weer ter discussie
Meer bedrijven,
maar minder werk
Provincie biedt
nauwelijks werk
aan jongeren
Brede voertuigen moeten versmallingen kunnen passeren
Borstrock
langs kanaal
Donderdag 15 Mei 1997
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Gemeente krijgt
ondernemingsraad
B. en w. willen
meer bevoegdheden
raad overnemen
De versmallingen in de
Oud-Vossemeerse Dorps
weg beperken tot 3,5 me
ter zal volgens de bewo
ners weinig effect sorte
ren. Personenauto's zullen
nauwelijks af hoeven te
remmen, zo maakten ze
wethouder J. van der Jagt
woensdagavond duidelijk
op een hoorzitting over het
plan. Het wielercomité
Oud-Vossemeer op zijn
beurt heeft problemen met
de reconstructie omdat de
Dorpsweg in het parcours
van de jaarlijkse wedstrijd
ligt.
Geen drempels
Wielerkoers
Het college van burge
meester en wethouders
gaat opnieuw bekijken
welke maatregelen er in de
Kerkstraat in Scherpenisse
genomen moeten worden
om het verkeer beter te re
gelen. Het plan van de ge
meente om een deel van
de straat te verhogen en
van paaltjes te voorzien
werd maandag tijdens een
hoorzitting in het Holland
Huis bepaald niet enthou
siast ontvangen.
Bewoners Kerkstraat in Scherpenisse verbaasd over maatregelen
Geen problemen
r
Discommunicatie
Gat van dik drie ton in gemeentebegroting
Privatiseren van het schoonmaken van basisschool De
Rieburch in Sint-Maartensdijk en beknibbelen op de uit
gaven voor cultuur en de beheerscommissies van de
dorpshuizen. Dat zijn enkele maatregelen die burge
meester en wethouders overwegen om het gat in de be
groting van volgend jaar te verkleinen, zo blijkt uit de fi
nanciële tussenrapportage.
Tholen niet gunstig in bedrijvendynamiek
Het jaarlijkse rapport 'Bedrijvendynamiek' van de ka
mer van koophandel voor midden- en noord-Zeeland
laat niet bepaald gunstige cijfers zien voor de gemeente
Tholen. Aanzienlijk minder bedrijfsvestigingen en hoe
wel er nog steeds wel meer bedrijven in de gemeente
komen dan dat er verdwijnen, loopt het aantal arbeids
plaatsen terug.
Het ambtenarenkorps van de pro
vincie Zeeland vergrijst. Op 1 janu
ari van dit jaar werkten "in Middel
burg slechts acht ambtenaren in de
leeftijd van 15 tot 24 jaar, melden
gedeputeerde staten in de voorjaars
nota. Schoolverlaters of net afge
studeerden komen dus nauwelijks
aan de bak op de griffie. Onder
meer een gevolg van de bezuinigin
gen van de afgelopen jaren, waar
door de laatste jaren nauwelijks
personeel is aangetrokken. In het
kader van de herstructurering van
de organisatie, vorig jaar, zijn zo'n
40 banen vervallen door vacatures
niet op te vullen die ontstonden
door het vervroegd uittreden van
55-plussers.
Het aantrekken van jongelui zou
kunnen gebeuren bij het herbezet
ten van uren als gevolg van de in
voering van de 36-urige werkweek
per 1 oktober. Gedacht wordt aan
het bundelen van taken waarvoor
geen werkervaring vereist is. Er
zouden vijftien van deze 'instroom-
functies' gecreëerd moeten worden.
Deze vijftien banen zouden ook
voor instromers gereserveerd moe
ten blijven; nieuwe personeelsleden
die eenmaal ervaring hebben opge
daan, zullen bij de provincie of el
ders moeten solliciteren om door te
stromen. Onder meer door deze ba
nen voor jonge mensen te reserve
ren, wordt het mogelijk om de 36-
urige werkweek voor 80% te com
penseren tegen 50% van de kosten.
Ook voor vervanging bij ouder-
schaps- en seniorenverlof zouden
schoolverlaters aangetrokken moe
ten worden.
De medezeggenschapscommissie
van de gemeente Tholen wordt om
gevormd tot een ondernemingsraad
(o.r.). Wettelijk moet de o.r. (ver
plicht voor een onderneming met
minstens 100 werknemers) uiterlijk
deze maand ingesteld worden.
Daags voor Koninginnedag konden
de ambtenaren hun stem uitbrengen
op de kandidaat van hun gading.
Die kandidaten vertegenwoordigen
diverse vakbonden of groepen on
georganiseerde werknemers van de
gemeente. De o.r. bestaat, net als de
oude medezeggenschapscommissie,
uit negen personen. Acht vertegen
woordigers zijn door de ambtena
ren gekozen. Daarnaast kozen de
leden van de vrijwillige brandweer
- in feite niet in dienst van de ge
meente - een zogenaamde onder
deelscommissie van zeven perso
nen. Eén van die zeven gaat deel
uitmaken van de o.r. In de loop van
deze maand zal de ondernemings
raad in werking treden, waarbij de
gekozenen onderling de functies
verdelen.
Kandidaten voor de o.r. waren M.
Steketee, T. de Bruin, A. Boon, J.
Polderman, L. Quist, C. Stouten, P.
van Rooij, L. Vermeij, W. Rei-
chardt, A. v.d. Lee, J. van Ouden
aarde en F. Buermans. Wie er uit
eindelijk gekozen zijn, wil de ge
meente niet meedelen.
Het dagelijks bestuur van de ge
meente Tholen wil meer te vertel
len hebben. Aan de gemeenteraad
zal worden gevraagd om grondver-
kopen voor woningbouw voortaan
helemaal alleen door het college te
laten regelen. Tot nu toe moest er
voor elk nieuw bestemmingsplan
een delegatiebesluit worden geno
men. Verder was er voor transacties
een maximum van 50.000 gulden
ingebouwd. Daarboven zou de raad
altijd een beslissing moeten nemen.
B. en w. zien dat als een belemme
ring. Met de voorgestelde werkwij
ze wordt volgens het college 'een
vlotte afhandeling van zaken bevor
derd.'
Verder willen b. en w. van de raad
de machtiging, dat ze zelf verzet
kunnen aantekenen tegen een rech
terlijke uitspraak. Eerder had het
college al de bevoegdheid ontvan
gen van de raad om beroep in te
stellen, bezwaar te maken en schor
sing te vragen van een aangevoch
ten beslissing.
Naar aanleiding van klachten van
bewoners, die een lijst met handte
keningen aanboden, heeft de ge
meente gezocht naar oplossingen
om de Dorpsweg veiliger te maken.
£r zou te hard worden gereden en
verder hebben de mensen veel last
van trillingen, veroorzaakt door
bussen en vrachtverkeer. In de
straat komen op vier plaatsen ver
smallingen van de rijbaan (uitstul
pingen in het trottoir, gemarkeerd
door houten paaltjes): bij nummers
3 en 6, tegenover de Willem van
Beierenstraat, bij nummer 37 en bij
nummer 67. Door de uitbuigingen
zal het verkeer een lichte slingerbe
weging moeten maken. De 5,5 me
ter brede rijbaan zal bij de versmal
lingen tot 3,5 meter teruggebracht
worden. Dat heeft te maken met de
functie van de straat, legde ambte
naar W. van Vossen de dertien aan
wezigen (8 bewoners, 3 leden van
het wielercomité en 2 raadsleden)
uit. De Dorpsweg is een uitvalsweg
richting Brabant; er komen bussen,
vrachtverkeer en brede landbouw
voertuigen doorheen.
Verschillende aanwezigen uitten
hun twijfel over het effect van de
maatregelen. „Mijn auto staat altijd
langs de straat geparkeerd. Geen
enkele automobilist remt af om die
te passeren.
Ik ben dan ook bang dat een ver
smalling tot 3,5 meter weinig ople
vert", zei J.C. Verhagen. W. Boude-
ling viel hem bij. En A. de Bruin
wees erop dat veel auto's die het
dorp inkomen, tot aan de Willem
van Beierenstraat over de as van de
weg rijden in plaats van aan de
rechterkant. Waarop Boudeling
voorstelde om de versmallingen
niet aan weerskanten van de straat
te leggen, maar dubbel zo breed aan
één kant, zodat automobilisten niet
over de wegas kunnen rijden. Ook
werd om meer slingers in de rijbaan
gevraagd, maar Van Vossen wees op
het gevaar van over het trottoir
zwenkende onderdelen van land
bouwvoertuigen die moeten uitwij
ken.
De wethoudef gaf toe dat het effect
van de versmalling op de snelheid
De kaarsrechte Dorpsweg wordt op vier plaaatsen versmald (ondermeer bij de eerste lichtmast) om de snelheid van het verkeer en daar
mee hinderlijke trillingen terug te dringen.
minder wordt naarmate de rijbaan
breder blijft. „Maar we hebben re
kening te houden met het verkeer
dat door deze straat komt. In andere
straten kun je soms wél verder ver
smallen." Het deed verschillende
aanwezigen om een 30-kilometer-
zone vragen. Desnoods als proef,
met een regelmatige controle door
de politie. „Dat valt niet te contro
leren, want politie is er niet", re
ageerde G. van der Dussen. De wet
houder legde uit dat een 30-kilome-
terzone juridisch niet uitvoerbaar is
om aan de nodige voorwaarden en
eisen voldoen. „Dat zou tot een
vergaande en veel duurdere recon
structie voeren. Terwijl nu naar
aanleiding van een hijrtekreet van
de bewoners een plan is gemaakt
naar de mogelijkheden die er zijn."
Daarbij zijn drempels of plateaus
buiten beschouwing gelaten, omdat
de ondergrond trillingen zou door
geven en omdat er veel oude huizen
in de Dorpsweg staan die nog op
staal gefundeerd zijn.
Hét probleem in de Dorpsweg zijn
eigenlijk de trillingen die het ver
keer in de woningen veroorzaakt,
maakte J.A. Havermans duidelijk.
Volgens hem staat alles in huis te
trillen als bussen of vrachtwagens
passeren. Verschillende bewoners
werken in ploegen, maar overdag
slapen wordt door deze situatie be
moeilijkt. „Het maakt bij bussen
nog verschil of het een oude of een
nieuwe bus betreft en welke
chauffeur er rijdt", merkte De Bruin
op en Van der Dussen beaamde dat.
Vooral als over de putdeksels van
de riolering wordt gereden, trilt het
enorm, aldus Havermans. Daaraan
is volgens Van Vossen weinig te
doen; via de wanden van de put
worden de trillingen namelijk aan
de ondergrond, een veenlaag, door
gegeven.Van der Dussen voorzag
problemen met grote voertuigen die
vanuit de John F. Kennedystraat de
bocht nemen de Dorpsweg in. Die
zullen daarvoor op de linker weg
helft komen en zouden tegenliggers
klem kunnen rijden bij de eerste
versmalling. Van Vossen verwacht
niet zoveel problemen, omdat die
versmalling zo'n 30 tot 35 meter uit
de kruising komt te liggen. Me
vrouw S. van Buren stelde vast dat
er minder parkeerplaatsen zullen
komen, maar andere straatbewoners
voorzagen daar nauwelijks proble
men mee. Naast heel wat woningen
ligt een oprit.
Het wielercomité voorziet wel de
gelijk problemen door de versmal
lingen in de straat en heeft dat in
een brief aan het gemeentebestuur
ook kenbaar gemaakt. „Wordt met
ons rekening gehouden?" wilde
T.M.R. Versluijs weten. De wethou
der antwoordde bevestigend; hij
had begrepen dat de aanpassingen
weinig moeilijkheden zullen geven.
„Het ziet ernaar uit dat de vijftigste
ronde volgend jaar gewoon kan
plaatsvinden." A.J. Goossens stipte
toch enkele problemen aan voor de
lijn van de koers.
Hij noemde de bocht naar beneden
vanaf de Hiksedijk én de finish te
genover de voormalige kleuter
school. Vanaf de dijk waaieren de
renners uit als ze linksaf gaan en
kunnen dan vaak nog net de licht
mast bij nummer 67 ontwijken (co
mitévoorzitter A. Havermans had
een foto van de laatste wedstrijd die
dat treffend illustreerde). Precies op
dat punt is echter een uitbuiging
van het trottoir gepland.
En de finishlijn ligt maar een be
perkt aantal meters achter de ver
smalling bij de Willem van Bei
erenstraat.
„Met alle begrip voor de bewoners
wil ons comité dit toch aansnijden",
aldus Goossens.
„Ik geniet jaarlijks van de ronde en
zou graag een compromis zien.
Maar de wielerronde is één middag
en wij als bewoners hebben ook de
rest van het jaar met de situatie in
de straat te maken", aldus A.J. Ha
vermans. Van der Jagt zei dat het
doel van de aanpassing een verbete
ring van de leefbaarheid in de
Dorpsweg is, en dat dit zwaarder
weegt dan de wielerronde. Hij deel
de de aanwezigen mee dat de aan
passingen waarschijnlijk in de na
zomer uitgevoerd kunnen worden.
Vooral de middenstanders reageer
den verbaasd op de voorgestelde
maatregelen. Ook andere bewoners
van de Kerkstraat en omgeving
vonden het plan te ver gaan. Voor
het merendeel van de achttien be
langstellenden hoefde er niet veel te
veranderen in de straat die vanaf de
Lage Markt taps toeloopt naar de
Hoge Markt. Er is er maar één die
klaagt en daar hoeft niet de hele
straat voor op de schop genomen te
worden, zo was de teneur.
Wethouder J. van der Jagt van
openbare werken legde uit dat er
'verzoeken uit de bevolking' waren
gekomen om wat aan de verkeerssi
tuatie in de Kerkstraat te doen.
Vooral op het smalle stuk tussen de
Hoge Markt en de Öoststraat geeft
het verkeer problemen als er gepar-
keerde auto's staan. Er worden lui
ken en regenpijpen afgereden en er
wordt ook te snel gereden.
De verkeersremmende maatregelen
van de gemeente (die ook zijn toe
gepast in de Dalemsestraat en de
Brugstraat in Tholen) voorzien in
een versmalling van de rijbaan. De
Kerkstraat zou dan een rijbaan van
drie meter krijgen. Dat betekent dat
aan weerszijde de stoep met 75
centimeter verbreed wordt. Bij de
Hoge Markt en de Ooststraat zou
den plateaus (met flauwe inritblok-
ken) het zicht op de Hoge Markt en
de Ooststraat en andersom voor de
automobilisten verbeteren. En om
te voorkomen dat er auto's op de
stoep worden geparkeerd zouden er
paaltjes gezet worden.
Schilder J. Noom was van meet af
aan tegen het versmallen van de rij
baan. Tegen het plaatsen van paal
tjes had hij geen bezwaar al dient
dat volgens hem te gebeuren op de
scheiding van de drie panden die hij
daar bezit. "Problemen met luxe
auto's zijn er niet," zo betoogde hij,
"wel met tractoren en vrachtwa
gens. Ik heb een werkplaats in de
Ooststraat en wil daar wel uit kun
nen." Volgens ambtenaar W. van
Vossen blijft dat in het plan moge
lijk.
Mevrouw W. Donken-van Dijke
wees erop dat het voor kinderwa
gens onmogelijk is om de stoep te
gebruiken. Volgens haar wordt de
verbreding door de paaltjes teniet
gedaan. "Het wordt juist gevaarlij
ker op de rijbaan." Zij vreest dat
automobilisten de Kerkstraat zullen
gaan mijden en gebruik gaan ma
ken van de Zuidstraat waar juist
veel kinderen uit de Kerkstraat spe
len.
C. van Oeveren verwacht dat de
straat een racebaan wordt omdat er
geen belemmering meer is. De
snelheid wordt volgens hem niet
verlaagd. En slager A. Slager vond
dat er helemaal geen problemen
waren: "Ik begrijp nu waarom het
gemeentehuis moet worden uitge
breid. Bij elk verzoek wordt er een
plan gemaakt. Als er één verzoek
binnenkomt en de andere 24 heb-
Na de hoorzitting praatten bewoners en raadsleden nog wat na in de opgebroken Kerkstraat voor de supermarkt van Moerland. Van links
naar rechts: J. van den Donker (D66), A. Giljam, A. Donken, op de rug gezien schilder J. Noom, M. Moerland en zijn zoon P. Moerland, A.
Slager, C. van Oeveren, E. Noom en W. Donken-van Dijke. t
ben geen problemen..." H. Franssen
uit de Bakkerstraat vond het voor
de discussie nuttig dat de klager
over de verkeerssituatie in de Kerk
straat zich kenbaar maakte. L. van
Dijke stak daarop zijn hand op en
legde uit dat hij last ondervindt van
auto's die bij hem de stoep oprijden
omdat ze een geparkeerde bestel
wagen moeten passeren. "Dat is
wel een probleem. Ik heb schade
aan de luiken, de regenpijpen en
aan de gevel. Tien jaar geleden heb
ik al om paaltjes gevraagd. Nu kan
het kennelijk ineens. Daarmee kan
het probleem een beetje verkleind
worden." Ook Van Dijke bleek
geen voorstander van een rigoureu
ze wegversmalling: "Leg er een
halve tegel bij. Het parkeren is een
probleem ondanks dat er een par
keerverbod is."
Ook bij A. Giljam op nummer tien
was twee keer de luifel van de
voordeur afgereden. J. van de Reest
van de Hoge Markt constateerde
dat de schade zich aan een kant van
de straat voordoet, terwijl het plan
voor beide kanten van de straat is
bedoeld. Hij stelde dat de gemeente
te ver was 'doorgedraafd.'
Maar Van der Jagt verdedigde het
plan als geheel. Het bevordert vol
gens hem de veiligheid omdat de
snelheid wordt afgeremd. "En wij
lopen niet aan de leiband van één
persoon."
Volgens C. Houtman van de super
markt in de Kerkstraat zullen de
winkeliers belemmerd worden in
hun bedrijfsvoering als de weg ver
smald wordt. "Bij het laden en
lossen blokkeren we straks de
straat. Dat wordt een onmogelijke
situatie." Noom stelde voor als
winkeliers genoegen te nemen met
verkeersdrempels en paaltjes maar
geen wegversmalling hetgeen hem
enig applaus opleverde.
Franssen had het idee dat het plan
van de gemeente al vaststond voor
dat er met de belanghebbenden
over gesproken was. "Er is sprake
van een discommunicatie tussen ge
meente en bewoners, 's Morgens
om half negen werd er bij mij aan
gebeld door iemand van de aanne
mer van Delta Nutsbedrijven of ik
mijn auto maar uit de garage wilde
zetten omdat ze de straat open zou
den breken om kabels te leggen.
Dat was nodig omdat de gemeente
de straat wilde reconstrueren, zei
hij."
Van der Jagt reageerde gepikeerd.
"Wat u nu zegt is onzin. Er is een
plan in voorbereiding. Als dat zou
worden uitgevoerd dan is het zaak
dat er straks niet weer gegraven
hoeft te worden." Volgens Van der
Jagt is de communicatie van Delta
Nutsbedrijven met de bewoners niet
goed geweest en staat de gemeente
daarbuiten. "Er is ook niks bekok
stoofd. Dat is pertinent onjuist. De
hoorzitting nu is er om met de be
woners te communiceren." Maar
volgens Franssen maakte de wet
houder er zich te gemakkelijk vanaf
om de verantwoordelijkheid bij het
nutsbedrijf te leggen. "Zonder eni
ge informatie wordt de straat open
gegooid." Van der Jagt: "De ge
meente is beheerder maar de aanne
mer gaat de bewoners waarschu
wen. Dat is geen taak van de ge
meente."
In de pauze werd er door de bewo
ners aan de tafels overleg gepleegd.
Van de Reest stelde voor om de he
le straat op één niveau te brengen
door het weghalen van de stoepen
(die nu aan de oostkant uit een tegel
en een stoepband bestaat), en paal
tjes te zetten die de rijbaan aange
ven.
Op die manier wordt het aanzien
van de straat volgens hem ver
hoogd. Mevrouw Donken sprong
erop in door voor te stellen de paal
tjes door bloembakken tevervan
gen die zij dan wel met plantjes zou
vullen. Van der Jagt zei dat dit
voorstel bespreekbaar was. Mocht
het tot een reconstructie komen,
dan zal dat na de bouwvakvakantie
plaatsvinden. Op dit ogenblik wordt
de waterleiding vernieuwd. Een
week lang zullen de nieuwe buizen
gespoeld worden waarna de aan
sluitingen worden overgezet. Dan
gaan de oude leidingen eruit. Be
halve de waterleiding zal er ook een
laagspanningskabel getrokken wor
den van het trafogebouw aan de
Bakkersdijk via de Bakkerstraat en
de Kerkstraat richting Lage Markt.
Over de manier waarop het werk
wordt uitgevoerd zijn de bewoners
van de Kerkstraat niet te spreken.
Ook de gemeente is niet tevreden
met de manier waarop een en ander
wordt aangepakt. Gedeelten van de
straat zijn verzakt en trottoirbanden
worden niet teruggezet. Van der
Jagt: "We hebben de aannemer en
het nutsbedrijf er heel nadrukkelijk
op gewezen dat het beneden de
maat is. Nadat de straat zich gezet
heeft, zal hij nog eens bestraat wor
den.'
Uitbesteden van het schoonmaken
van De Rieburch moet 11.000 gul
den opleveren; het snijden in cul
tuur en beheerscommissies 25.000
gulden. Dat laatste is enkele jaren
geleden ook al eens geprobeerd,
maar toen niet doorgegaan. Op on
derhoud aan de voormalige kleuter
school in Sint-Maartensdijk - in ge
bruik bij diverse verenigingen, de
peuterspeelzaal en het jeugd- en
jongerenwerk - denkt het gemeen
tebestuur 10.000 gulden te bespa
ren. Het liefst zou de gemeente dit
gebouw afstoten, zoals ook met ge
bouwen elders in Tholen het geval
is. Maar de gebruikers staan niet te
springen om deze last op zich te ne
men.
Het gat in de begroting voor 1998
wordt op dit moment geraamd op
320.000 gulden. Een verhoging van
diverse belastingen, tarieven en hu
ren met gemiddeld 5% zou dit te
rugbrengen tot 90 mille. In het te
kort is rekening gehouden met een
bedrag van 280.000 gulden voor
onvoorziene uitgaven. Grootste on
zekere factor in het hele financiële
overzicht is de rijksuitkering uit het
gemeentefonds. Het is de belang
rijkste inkomstenbron voor de ge
meente: ongeveer 25 miljoen gul
den. Maar er is nog niet veel be
kend over de uitgangspunten die
Den Haag volgend jaar hanteert
voor de berekening ervan. Vanaf dit
jaar moet al rekening worden ge
houden met een verlaging van van
270.000 gulden. De effecten van de
hertaxatie op grond van de wet
waardering onroerende zaken zijn
nog niet duidelijk. En zo zijn er
meer factoren. Weliswaar zou het
kabinet plannen bespreken om geld
uit te trekken voor het verlagen van
de plaatselijke lasten, maar het net
to-resultaat van de uitkering uit het
gemeentefonds zal naar de ver
wachting van het gemeentebestuur
negatief uitpakken. De commissie
financiën praat dinsdag over de tus
senrapportage.
Het is wat behêlpen in de Kerkstraat in Scherpenisse nu er een
nieuwe waterleiding wordt aangelegd. Middenstanders en bewo
ners ondervinden overlast van de werkzaamheden. Mevrouw P.
Houtman van de supermarkt brengt een zak tuingrond naar een
klant.
In 1996 werden er in de gemeente
Tholen 92 bedrijven opgericht. Er
stopten er echter ook 59, zodat er in
Liefhebbers van stevige rockmu
ziek kunnen zaterdag 24 mei te
recht in Nieuw-Vossemeer. Op een
terrein langs het Schelde-Rijnka-
naal, bij de Vossemeerbrug, vindt
die dag het Borstrock-festival
plaats. Een festival dat in de loop
der jaren aardige bekendheid heeft
verworven in het land. Dit keer
moest de organisatie een tegenval
ler incasseren door het afzeggen
van de Amerikaanse band Jason
and the Scorchers. Als vervanger is
de Engelse groep Son of a Bitch ge
vonden. Een tweede formatie uit de
States geeft wél acte de présence:
Joe Stump. Het Borstrock-festival
wordt 's middags rond vier uur ge
opend door Kroeta de Gaska
chels uit Dongen. Verder treden de
Utrechtse groep Big Bam Boom
Band en als cover-band On the Co
ver uit Balkbrug op.
Representatie. Aan representatie
kosten hebben gedeputeerde staten
van Zeeland vorig jaar ruim
246.000 gulden uitgegeven. Recep
ties en ontvangsten vergden dik
69.000 gulden, representatie, ge
schenken en bloemstukken ruim
51.000 gulden. De rest is uitgege
ven aan vergaderkosten en con-
spmpties.
y
elk geval een vestigingsoverschot
van 33 bedrijven (groei van 2,8 pro
cent) was. Toch was dit overschot
vergeleken bij de overige regio's
verhoudingsgewijs mager.
Verder kwamen er vorig jaar 39 be
drijven vanuit een andere gemeente
naar Tholen en negentien gingen er
juist weg. Per saldo kwamen er dus
twintig bedrijven bij (groei van 1,7
procent). Hiermee was Tholen de
hoogste stijger in midden- en
noord-Zeeland.
In totaal betekent dit dat er in de
gemeente Tholen 53 ondernemin
gen bij zijn gekomen. Afgezet te
gen de 1159 bedrijven die er al zijn,
is dat een groei van 4,6 procent.
Dat is bij lange na niet zoveel als in
1995 (7,7 procent), maar het is wel
precies het gemiddelde voor mid
den- en noord-Zeeland.
Die groei aan bedrijven leverde
echter geen positieve bijdrage aan
de werkgelegenheid. Die nam met
vier manjaren af. Opheffingen en
vertrek van bedrijven kostte 186 ba
nen en daar kwamen er door op
richting en vestiging slechts 182
bij.
Daarmee is Tholen één van de zes
Zeeuwse gemeenten waar de werk
gelegenheid daalde. In heel mid
den- en noord-Zeeland steeg de
werkgelegenheid met 469 banen.
Net als voorgaande jaren bleken
Schouwen-Duiveland en de Beve-
landen de belangrijkste regio's waar
bedrijven van elders neerstreken
(respectievelijk 29 en 27 procent
van het totaal aantal immigrerende
bedrijven).
In Tholen streek negentien procent
van de zoekende bedrijven neer.