Invloed Tholen neemt steeds af Toon van Genugten ontsnapt na spannende dagen aan varkenspest 'Gegil van gestresste dieren bezorgt me nu al nachtmerries' Waterschap doet was de deur uit Het begint bij de Volvo dealer Verondieping bij haven van St. Annaland Proef kunststof palen in sloten Waterschap maakt Tholen weer groener Ook steunpunt bij nieuwe loods Bestelauto's besparen het waterschap km-kosten Donderdag 17 april 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Mol: de kleinste heeft het minste Gezworene J.L.C. Mol vreest, dat de invloed van Tholen in het waterschap Zeeuwse Eilanden steeds verder zal afnemen. "Ik zie het niet zitten na de volgende vier jaar", zei hij maandagavond tijdens de vergadering van de gebiedscommissie in de Wellevaete te St. Annaland. Goeie nodig Postbus fraudegevoelig Commissaris licht burgemeester in over de pest Ruilverkaveling Veertig biggen van de 5400 dieren aan Noormansweg afgemaakt Even leek Tholen ook met de in Brabant heersende var kenspest te maken te krijgen, maar het is met een sisser afgelopen. De nieuwe varkenshouderij van A.J.M. van Genugten aan de Noormansweg tussen Poortvliet en Scherpenisse was verdacht omdat er 40 biggen van een - naar later bleek - besmette fokkerij uit Bakel waren gekocht. Twee onderzoeken hebben echter uitgewezen, dat er geen sprake is van varkenspest. Niettemin zijn uit voorzorg alle 40 biggen vernietigd Prijzen hoger Verleen de milieuvergunning voor varkenshouders niet of schort de aanvraag op. Dat zou van bestuurlijke durf getuigen. De gemeente Tholen zou duidelijker moeten zijn over wat ze wil. Nu denkt de burger dat de gemeente de intensieve veehouderij met open armen ontvangt door steeds te schrijven dat ze 'voornemens is positief te beschikken op de aanvraag' van de milieuvergunning. Bezinning is nodig en de dieren zouden beter gehuisvest moeten worden. Pestuitbraak Investeringen en exploitatiekosten lager Mede door het feit, dat er drie kantonniers zijn weggeval len, gaat het waterschap het onderhoud van de sloten en bermen op Tholen uitbesteden. Daardoor hoeven er min der nieuwe maaicombinaties van elk drie ton gekocht te worden. Het resultaat van de ommezaai moet zijn, dat het geld bespaard wordt. Duizend km sloot Occasions. KARËLS AUTOSERVICE De algemene vergadering behandelt dinsdagavond de hoofdlijnen-notitie inzake de nieuwe reglementering van het waterschap. Tholen heeft nu nog dertien mensen die in Goes meepraten, vanwie er twee in het dagelijks bestuur zitten. Na de ver kiezingen van 1998 wordt dat gehal veerd. Hoogstens komen er zes, maar minimaal vijf. Uit elke catego rie (ongebouwd, gebouwd, ingezete nen, bedrijfsgebouwd) 1 en 1 gezworene. Er zijn binnen het gebied van Zeeuwse Eilanden vier kiesdistricten: Tholen, Schouwen- Duiveland, de Bevelanden en Wal cheren, die elk een gezworene leve ren. De categorie ingezetenen krijgt een tweede dagelijks bestuurder en de algemene vergadering stelt vast, uit welk district die man of vrouw komt. Totaal zijn er maar 35 hoof dingelanden meer en 5 gezworenen (dagelijks bestuurders). Het districtenstelsel biedt nog een garantie, dat Tholen in elk geval op yijf vertegenwoordigers kan reke nen, maar Mol is er niet gerust op, dat dit systeem zo blijft. "En wat heeft Tholen met vier mensen in de algemene vergadering straks nog voor inbreng? Je bent altijd de klein ste en hebt van alles het minste, dus er komt nooit wat van. Dat is realis tisch", zei de'gezworene. Oud-griffier J.D. de Korte was niet zo pessimistisch. Volgens hem hoeft het kleine aantal niet direct een belemmering te zijn voor de invloed, want ook Schouwen krijgt maar vier mensen in de algemene vergadering. "Als je maar goeie hebt", zei De Korte. "Als er van Tholen echter niemand meer in het waterschap zou zitten, in geen enke le categorie, zou dat niet democra tisch zijn. Bovendien komt het de betrokkenheid niet ten goede." Wanneer Goeree-Overflakkee in het jaar 2000 bij Zeeland komt en ver moedelijk ook bij het waterschap Zeeuwse Eilanden zag Mol nog wel medestanders in het verschiet. "Het Voor de haven van St. Annaland is er in de Krabbenkreek sprake van een behoorlijke verondieping. Bij laag water hebben met name zeilbo ten daar last van. Twee schepen heb ben elkaar met de masten geraakt, waardoor schade is ontstaan, zo meldde J.D. de Korte maandag avond tijdens de gebiedscommissie- vergadering van het waterschap Zeeuwse Eilanden. Districtsopzich ter waterkering M.C. Vroegop was er niet van op de hoogte en formeel behoort het ook tot het gebied van rijkswaterstaat. Het waterschap heeft wel het nodige werk gehad na de zuidwester storm van 25 februari, meldde Vroegop. Op vijf plaatsen is er schade.aan de zeewering ontstaan. In de Scherpe- nissepolder en bij het haventje van Strijenham waar gaten van 4 en 6 vierkante meter vielen. Zowel bij Schakerloo (Tholen) als in de Wil lempolder (Anna Jacoba) ontstond er een gat van 6 m2. Door de strenge vorst is er ook beton kapot gespron gen. De gaten zijn met zet- en stort- steen opgevuld en met beton dicht gewassen. Voorts hebben kanton- niers vloedmerk geruimd en dijk trappen onkruidvrij gemaakt. Bij diverse vooroevers zijn peilingen uitgevoerd, maar de uitslag daarvan is nog niet bekend. Het waterschap Zeeuwse Eilanden heeft in de Weihoekweg bij Poort vliet een proef genomen met kunst stof palen en planken. Dit ter ver vanging van tropisch hardhout, het zogenaamde azob hout. In verband met milieu-maatregelen mogen ook gecreosoteerde materialen in de toe komst niet meer gebruikt worden. Nog tot half 1998 mogen de bestaande voorraden opgemaakt worden. Hoofdingelande A.L. Aarnoudse uit Oud-Vossemeer informeerde maan dagavond in de Wellevaete naar het prijsverschil. "Voor het proefvak hebben we dezelfde prijs als voor hout", zei districtshoofd waterbe heer C. van Dijke. "Dit gebeurt in samenwerking met M.R.-kunststof- fen uit St. Annaland. Normaal is de prijs echter hoger dan v.oor hout. Behalve 100 meter in de Weihoek weg, is er een klein stuk in de Korte Kruisweg bij St. Maartensdijk met kunststof palen gebeurd. De betuin- ing in de Weihoek, die uitgevoerd is door aannemer Gelten, was totaal 1 km lang. Het toepassen van kunst stof verliep goed voor wat betreft vierkante palen van 8x8 cm., maar met ronde palen van 6 cm. ging het moeilijker." De proef met kunststof is de eerste in het werkgebied van Zeeuwse Eilanden. Van Dijke gaf aan, dat er bij de uitvoering van basisplan Oost nog houten paaltjes zijn geplaatst en die gaan naar ver wachting 15 tot 20 jaar mee. blijft belangrijk dat je iemand in het bestuur van het waterschap hebt, die de streek kent", aldus Mol. Dinsdagavond wordt de algemene vergadering ook om een uitspraak gevraagd over stembus- of postbus verkiezingen. Gedeputeerde staten kiezen voor het eerste gezien de ervaringen in 1994, maar het dage lijks bestuur van het waterschap streeft naar postbus-verkiezingen. Gezworene Mol denkt daar anders over. "Persoonlijk heb ik liever de stembus. Daarmee ben je het beste af, want per post neemt de fraudege voeligheid toe. Dan komen er ande re dingen om de hoek kijken, dat kan iedereen zelf invullen. De stembus is wel duurder, maar beter en het democratisch bestel moet het zwaar ste wegen", zei de Thoolse gezwo rene. De hoofdingelanden A.L. Aamoud- se en mevr. A.F. van Nieuwenhuij- zen-Nelemans waren het daarmee eens. 'Je moet er toch voor op pad, ook voor postbus-verkiezingen", zei mevr. Van Nieuwenhuijzen. En de Korte wees erop dat wanneer er fraude gepleegd wordt met postbus verkiezingen, de schade groot zal zijn. De Zeeuwse commissaris van de koningin, drs. W.T. van Gelder, heeft de burgemeester van Tholen en zijn collega's in de provincie ingelicht over de handhaving vai reinigings- en ontsmettingsvoor schriften in verband met de varkens pest. Dit gebeurt op verzoek van de ministers van binnenlandse zaken, landbouw en justitie. Overtreders van de voorschriften worden via een lik-op-stuk-beleid zwaar bestraft. De minister stelt een positieve opstelling van de burger ten behoe ve van een adequate controle bijzon der op prijs, aldus de Zeeuwse com missaris. In het begrenzingenplan voor de ruilverkaveling Oud-Vossemeer zijn enkele correcties aangebracht door de provincie. Het gaat om eigendom, beheer en onderhoud van enkele weggedeelten en een duiker, dit naar aanleiding van opmerkingen van de gemeente en het waterschap. Zo is de voormalige Langeweg - thans Welgelegen - tussen de Oud- Vossemeersedijk en de Groeneweg van de gemeente en niet van het waterschap. Datzelfde geldt voor een duiker in de Ten Ankerweg. En een stuk van de Gortzakweg, vanaf de tunnel bij de Cruyshoekweg, nabij de Oesterdam is in onderhoud bij de provincie in plaats van bij het waterschap. Met deze wijzigingen is het begrenzingenplan door gedepu teerde staten vastgesteld. De leden van de landinrichtings commissie Sint-Philipsland zijn door gedeputeerde staten herbe noemd. A.A. van Nieuwenhuijzen (voorzitter), J. de Jager en B. Ver- mue, alsmede de adviserende leden R. Brouwer (natuurbescherming), J.A. Dees (waterschap) en C.J. Colijn (provincie) krijgen een nieu we termijn van vijf jaar. De beide laatsten kunnen zich door een ande re ambtenaar laten vertegenwoordi gen. De commissie zal nog meerde re keren moeten vergaderen om zowel de procedure als de financiële afwikkeling af te ronden. Het waterschap Zeeuwse Eilanden treft voorbereidingen voor het maken van een beplantingsplan, dat eind dit jaar klaar moet zijn. Er wordt momenteel gewerkt aan een proefinventarisatie voor beplanting over 30 km, dat in juni/juli in kaart gebracht moet zijn. Districtshoofd wegen H.A. Dalebout vertelde dat maandagavond tijdens de vergade ring van de gebiedscommissie in de Wellevaete te St. Annaland. Tot nu toe zijn de kantonniers veel bezig geweest met het rooien van bomen en het aanbrengen van doorgroeiste- nen langs de Oudelandseweg in St. Maartensdijk. Gebiedsgezworene J.L.C. Mol zei wel van een groen Tholen te hou den, maar hij waarschuwde voor de gevolgen van beplanting voor de verkeersveiligheid en voor de land bouw (belemmering lichttoevoer). "Dat moeten we goed in de gaten houden. Pas op voor een heilloze weg die veel geld kost. Beplanting moet beheersbaar blijven", zei Mol. Oud-griffier J.D. de Korte vond dat het groen meer enthousiasme ver diende. "Van de bevolking hoor je nu, dat men het jammer vindt dat er niet teruggeplant wordt wanneer er gekapt is. Het karakteristieke van onze streek is toch, dat je mooie bomen langs dijken en wegen ziet", aldus De Korte. Op de deuren van de stallen aan de Noormansweg tussen Poortvliet en Scherpenisse waren plakkaten aangebracht met de tekst, dat het bedrijf verdacht werd van besmetting met varkenspest. Van Genugten, die ook twee bedrij ven heeft in Best, die evenmin besmet zijn, kreeg woensdag 9 april een alarmerend telefoontje van het ministerie van landbouw. Een dag eerder waren de dieren bij een fok- bedrijf in Bakel geruimd in verband met een k.i.(kunstmatige insemina- tie)-besmetting. Drie tot vier weken daarvoor had Van Genugten 40 big gen van dat bedrijf afgenomen en via het registratiesysteem werden alle afnemers achterhaald. 'Als ont vanger van mestbiggen moeten wij dat altijd melden en ook de verkoper dient op te geven waar de biggen naar toe gaan', vertelt Van Genug ten. 'Een inspecteur van de Rijks dienst voor Vee en Vlees (RVV) van het ministerie van landbouw kwam direct in Poortvliet kijken en don derdag werden alle 40 biggen voor onderzoek meegenomen en later afgemaakt. Klinisch was er niets aan te zien, maar de biggen hadden een verdachte status omdat ze van dat bedrijf uit Bakel kwamen.' Een eerste onderzoek bij het RVV leverde geen besmetting op en ook het tweede onderzoek bracht Van Genugten maandagavond positief nieuws. "Het valt alles mee, maar wij en in het bijzonder ook bedrijfs leider Johan de Wit, hebben ver schrikkelijke dagen achter de rug. Wanneer je bedrijf namelijk leegge haald wordt, dan ben je ook je werk kwijt. Vandaar dat we heel veel spanningen hebben meegemaakt in deze moeilijke periode. Ik ontsnapte aan de varkenspest, maar je blijft in je rats zitten. Het gevaar is nu voor 98% geweken. Overigens vind ik het een goede zaak, dat de overheid met zulke zware maatregelen komt om de varkenspest te bestrijden, want anders legt de hele bedrijfstak het loodje. Maar het kost iedereen geld en alles stagneert." Op het bedrijf aan de Noormansweg hangen nog plakkaten die op de ver dachte status wijzen. Gedurende vier weken mag Van Genugten geen Toon van Genugten varkens aan- of afvoeren. Alleen de bedrijfsleider, de dierenarts en de voederleverancier mogen binnen komen. Was er echt sprake geweest van varkenspest, dan zou er een 10 km-zone ingesteld moeten worden en een algeheel vervoersverbod voor vrijwel het gehele eiland Tho len. De stal aan de Noormansweg is van af begin maart gedurende vier weken vol gereden met 5400 big gen. "Ik betrek ze van een gerenom meerde organisatie, die de biggen van vaste relaties heeft." Die 40 uit Bakel waren een uitzondering, maar door de pest wordt het aantal fok kers dat nóg biggen mag leveren, steeds kleiner. "Je bent nu aange wezen op fokkers uit Zeeland en die zijn er heel weinig", zegt Van Genugten. "Daarom is het voor de toekomst een goede zaak, dat er een fokkerij in de nabijheid van de mes ters komt. Uit veterinair oogpunt moet je de aanvoerlijnen kort hou den. Daarom ga ik zelf naarstig op zoek naar mogelijkheden om op Tholen of in West-Brabant een fok- bedrijf te stichten. Zelf heb ik zo'n 6Ö0 zeugen nodig." Toon van Genugten is één van de zeven ondernemers die in 1994 op Tholen het initiatief namen voor een grote varkenshouderij. Inmiddels zijn er vier in bedrijf. Rijnen aan de Groene- of Hokseweg bij Tholen was de eerste. Jonkers aan de Zwar- teweg in Poortvliet was de tweede, Toon van Genugten aan de Noor mansweg de derde en zijn broer Henk aan de Bram Groenewegeweg de vierde. Jonkers komt uit Odilia- peel en Henk van Genugten uit Best heeft daar ook een bedrijf. "En dat is het hart van de varkenspest", zegt Toon van Genugten. Vandaar dat de spanning voortduurt. "We zijn op Tholen allemaal met veel enthou siasme begonnen in gloednieuwe, dier- en welzijnsvriendelijke groen labelstallen, maar wanneer je ver dacht bent van varkenspest, dan heb je een paar slechte dagen." De 40 biggen zijn door de overheid voor de marktprijs opgekocht. Landbouw-minister Van Aartsen kreeg inmiddels van de EEG subsi die om totaal zelfs 2,2 miljoen var kens op te kopen om de varkenspest tot staan te brengen. Zestig procent van de Nederlandse varkens ging naar het buitenland. Door het exportverbod van levende varkens werd de binnenlandse prijs gedrukt, maar nu gaat alles omhoog. Er is inmiddels een vervoersverbod in het zuiden van Nederland, uitgezonderd Zeeland en het afmaken van fokzeu- gen zorgt ervoor, dat de toekomstige aanvoer van nieuwe biggetjes in gevaar komt. Op de kleine handelsvloer van de Agrarische Termijnmarkt in Amsterdam zijn de prijzen met 12,6% gestegen. Sinds het uitbreken van de varkenspest in februari gin gen de prijzen wel iets omhoog, maar het niveau bleef tot en met maart onder de 3 gulden. Toen begin april duidelijk werd, dat de pest nog geenszins onder controle was, ste gen de varkensprijzen in hoog tem po. Tot de levermaand november noteren de termijncontracten meer dan 3,40 per kilo. Het aantal open staande contracten voor varkens steeg vorige week op de Agrarische Termijnmarkt met 30% tot 1728. Dat waren enkele bezwaren en opmerkingen die maandagmiddag naar voren werden gebracht op de hoorzitting over het ontwerp-besluit van b. en w. om akkerbouwer A.P.J. Geluk een milieuvergunning te geven voor de nog te bouwen var kensstal aan de Matheusweg in de Noordpolder te Sint-Maartensdijk. Geluk wil omschakelen naar de var kenshouderij en heeft een plan inge diend voor een groen-labelstal van 5000 vierkante meter voor 5760 var kens, (3840 varkens tot 120 kilo en 1920 tot 50 kilo). Om de stankover last zoveel mogelijk te voorkomen zal de drijfmest (4250 m3) in de kel ders permanent gekoeld worden met grondwater. Tegen het verlenen van de milieu vergunning aan Geluk zijn tot nu toe twee schriftelijke bezwaren inge diend. Door zijn buren, de familie A. de Vries die op ongeveer 200 meter afstand wonen en akkerbou wer A. Pot in de nabijgelegen Uiterst Nieuwlandpolder. Maandag lichtten zij hun bezwaren toe bij wethouder J. van der Jagt. Tien belangstellenden woonden de hoor zitting in de raadszaal bij. Mevr. G.J. de Vries zei emotionele bezwaren te hebben tegen de komst van de varkens. Zij vreest dat de beesten op een 'zeer dieronvriende lijke manier' gehuisvest zullen wor den. 'In hokken, staande op roosters. Kunnen ze eigenlijk wel staan? Bij calamiteiten zeker niet. Zie de beel den van de overvolle stallen die getroffen zijn door de varkenspest.' Ook het vervoer van de biggen naar de stal en de vetgemeste varkens naar de slachthuizen getuigt volgens haar niet bepaald van een zachtzin nige aanpak. 'Het gegil van deze gestresste dieren bezorgt me nu al nachtmerries.' Zowel Pot als A. de Vries betreuren het dat de vergunning apart wordt beoordeeld van de andere aanvra gers. Pot vindt verder dat er in de milieuvergunning geen of onvol doende rekening gehouden wordt met calamiteiten, zoals een pestuit braak. Aanvullende eisen voor noodmestopslag en dierplaatsen zijn volgens hem dan ook nodig. De akkerbouwer pleitte ervoor de inten sieve veehouderij aan te merken als volwaardige industriële activiteit. Wordt dat gedaan dan volstaat de aangevraagde milieuvergunning volgens hem niet. Pot vroeg zich ook af waarom er geen noodelectri- citeitsvoorziening wordt verlangd en dubbel uitgevoerde pompen. En waarom het college de grondgebon- denheid niet als eis stelt 'om de milieuproblemen bij de kern' aan te pakken. 'In afwachting van nieuwe regelge ving van de rijksoverheid zou het van bestuurlijk enige durf getuigen de positieve beschikking op de milieuvergunning op te schorten,' zo zei hij. (De minister van land bouw zal eind april met het bedrijfs leven praten over de structuur van de varkenshouderij). Pot leverde naast zijn bezwaren een lijst met zeventien punten in met technische vragen en opmerkingen over de milieuvergunning. De Vries wees erop dat gedeputeer de staten de interimmaatregel niet voor niets heeft afgekondigd. Als alle aanvragen ook geïsoleerd beke ken en verleend worden dan dreigt door cumulatie de beschikbare milieuruimte te worden overschre den, zo schrijft hij. Hij vraagt het college negatief te beschikken op de aanvraag van Geluk of de beslis singstermijn te verlengen of 'op andere wijze aan te houden totdat duidelijk is wat de milieubelasting zal zijn.' Het aanhouden van de aanvraag is echter volgens Van der Jagt onmo gelijk. 'Daartoe zijn we niet gerech tigd. Als we het wel zouden doen, dan komen we in de problemen en worden we onbehoorlijk bestuur aangewreven. Dan moeten wij het weer zien goed te maken.' De wet houder zei dat de gemeente in dit kader aan termijnen is gebonden, ook al is de provincie bezig een toe- Oud-griffier J.D. de Korte uitte daarover maandagavond zijn twij fels in de vergadering van de gebiedscommissie in de Wellevaete te St. Annaland. "Er zijn te hoge verwachtingen van het uitbesteden. Gebeurt het werk wel goed, snel en doeltreffend? De tijd zal het leren", aldus De Korte, die er wel voor pleitte om Thoolse loonwerkers in te schakelen. Volgens gezworene J.L.C. Mol is het personeel van het waterschap net zo duur als dat van de loonwerkers. "Er zijn berekeningen, dat slooton- derhoud in eigen beheer 40 cent per meter kost en bij de loonwerker 45 cent, maar dan moeten we wel 7 tot 8 miljoen gulden gaan investeren." Hoofdingelande mevr. A.F. van Nieuwenhuijzen-Nelemans stelde, dat uitbesteden goedkoper moet zijn. Dat is het ook, antwoordde dis trictshoofd waterbeheer C. van Dij ke. "Uitbesteden is doelmatiger, want nu kan het waterschap volstaan met het inschakelen van loonwer kers voor vier maanden, terwijl je in eigen beheer de exploitatielasten hebt voor twaalf maanden. Op Schouwen is vorig jaar het onder houd in een tweeploegendienst uit gevoerd van elk 6,5 uren. Op Tholen wilde men dat niet. Daar is het via overwerk gedaan, waarbij 11 uren per dag werden gewerkt." Het goede materiaal van Tholen en van Zuid-Beveland gaat naar Schou- wen-Duiveland, vertelde gezworene Mol. Voor Zuid-Beveland worden dan voor bijna 2,2 miljoen gulden nieuwe tractoren en maaiwerktuigen gekocht. In januari/februari 1998 wordt bekeken hoe het onderhoud in eigen beheer en via loonwerkers is verlopen. Op Walcheren werd dat altijd al uitbesteed en nu gebeurt dat ook op Noord-Beveland en Tholen. St. Philipsland hangt nog. Dat is al eens eerder uitbesteed en daar ging het om 111 km sloot. Op Tholen is dat zelfs bijna 1000 km en dat heb je twee keer. Bij de aanbesteding kun nen behoorlijke verschillen ont staan, meldde Mol. Zo was bij een inschrijving met vier loonwerkers van Tholen en één van buiten het eiland het verschil tussen de hoogste en de laagste de helft. Het dagelijks bestuur van het water schap vraagt de algemene vergade ring dinsdagavond a.s. toestemming om voor totaal 3,8 miljoen gulden aan tractie-middelen te kopen, maar alleen de tractoren en maaiwerktui gen worden nog maar gekocht. Voor de rest maakt de tractiecommissie een afweging tussen aankoop, huur of uitbesteding. Mevr. Van Nieu wenhuijzen werd na heel wat trek ken duidelijk, dat de hoofdingelan den het dagelijks bestuur dan vrij baan geven. De algemene vergade ring krijgt alleen nog een kennisge ving wat er besloten is, gaf Mol toe. Hij liet nog weten, dat het met de twee kantonniers die gewond zijn geraakt bij het rooien van bomen te St. Philipsland, goed gaat. "Het is eigenlijk bijzonder goed afgelopen en ik hoop dat ze spoedig verder herstellen." Een derde kantonnier nam ontslag omdat hij het bedrijf van zijn vader heeft voortgezet. Die vacature is niet vervuld. Bij de nieuwe werktuigenloods die het waterschap Zeeuwse Eilanden op Tholen wil bouwen, wordt ook het steunpunt ondergebracht, alsme de de kantine voor de kantonniers. Gezworene J.L.C. Mol maakte dat duidelijk, naar aanleiding van de plannen om in Grijpskerke op Wal cheren voor 1,9 miljoen gulden een nieuwe centrale loods met districts kantoor en zoutopslag te bouwen. Op Tholen heeft het waterschap een loods op het Havenplein in St. Annaland en een steunpunt voor een klein aantal medewerkers in het voormalige Polderhuis te St. Maar tensdijk, nu eigendom van accoun tantskantoor Remmerswaal. Die ruimte huurt het waterschap, maar de bedoeling is, dat het steunpunt daar verdwijnt en geconcentreerd wordt bij de nieuwe loods. Waar die komt, is nog niet duidelijk. Door voor 216.000 gulden bestel auto's te kopen, hoopt het water schap Zeeuwse Eilanden een hele boel km-vergoedingen aan mede werkers uit te sparen. Personeelsle den in de buitendienst - zoals bij voorbeeld rattenvangers - die meer dan 15.000 km per jaar rijden, ont vangen nu nog km-vergoeding wan neer ze met hun eigen auto op pad gaan. Gezworene J.L.C. Mol zei maandagavond in de vergadering van de gebiedscommissie, dat er meer medewerkers een auto van het waterschap krijgen. "De betrokke nen zijn daar niet blij mee en in het begin was er ook veel weerstand tegen, maar er zit eigenlijk een stuk je verkapt loon in de km-vergoe- ding. Met bedrijfsauto's kunnen we 20 cent per km besparen. Gezien de kosten is het dus voor het water schap beter." komstig beleid vast te stellen voor de intensieve veehouderij. Volgens De Vries krijgt de burger een verkeerde indruk van de gemeente als ze steeds lezen dat het college voornemens is positief te beschikken over de milieuaanvraag. 'Dan moet je van goede huize komen om te begrijpen wat daarmee bedoeld wordt, terwijl aan de andere kant de gemeente niet zit te wachten op zoveel stallen.' Van der Jagt her haalde dat de gemeente er niet aan ontkomt de aanvraag in behandeling te nemen. 'Ik kan wel vinden dat tachtig kilometer op de provinciale wegen te hard is. Maar als dat wette lijk is toegestaan, dan heb ik daar niks tegen in te brengen. We willen rechtvaardigheid; waar de wet ja zegt, kunnen we geen nee zeggen.' Pot stelde dat er onduidelijkheid bestaat bij de bevolking. 'Positief beschikken en een dam opwerpen, is tegenstrijdig.' Van der Jagt: 'De milieuvergunning is nog niet ver leend, die gaat verder de procedure in, en over de bouwvergunning is nog geen besluit gevallen.' Volgens de aanvraag bedraagt de afstand van de stal tot de burgerwo ning van De Vries 220 meter en van de opslag van kuilvoer en bijproduc ten (zoals tarwezetmeel, tarwe indamp, chocotar en aardappelschil len) 235 meter. Tussen de woning en drijfmestkelders 195 meter. De ventilatie geschiedt op mechanische wijze via 19 ventilatoren. Dagelijks zullen er tussen zeven uur 's och tends en zeven uur 's avonds 2 vrachtwagens het bedrijf bezoeken, en een keer per week zal dat 's nachts gebeuren. De bijvoederproducten worden gekookt aangeleverd. Bij ons zijn Volvo occasions standaard uitgerust met vele extra's. Zoals het Paspoort voor Zekerheid met o.a. een unieke omruilgarantie, de Nationale Autopas, Volvo Touring Service en de Volvo Advantage Card. Alles behalve overbodige luxe, waar u bovendien jarenlang plezier van hebt. Wij vertellen u er graag VOLVO alles over bij ons in de showroom. Occasions MERK TYPE KLEUR B0UWJ. K.M. PRIJS STAND Volvo 850 Estate Holiday zilver mei '96 4.000 67.950,- Volvo 850 GLE Estate 2.5 grijsm. juni '93 84.000 44.750,- Volvo 850 GLE LPG airco roodm. juni '94 95.000 40.950,- Volvo 850 GLT 20 V schuifd. roodm. nov. '93 78.000 37.500,- Volvo 850 GLT 20 V LPG zilver apr. '93 170.000 31.950,- Volvo 740 GL Estate roodm. aug. '89 180.000 17.950,- Volvo 745 GL Estate groenm. febr. '86 180.000 7.500,- Volvo 460 18 Spirit airco zilver mei '96 33.000 32.950,- Volvo 460 DL grijsm. jan. '94 39.000 23.550,- Volvo 460 DL 2.0 A.B.S. blauwm. febr. '94 89.000 23.950,- Volvo 440 DL Fleet blauwm. apr. '96 28.000 31.950,- Volvo 440 DL Fleet roodm. apr. '96 24.000 31.950,- Volvo 440 DL LPG grijsm. nov. '93 125.000 18.995,- Volvo 440 GL blauwm. ,dec. '92 129.000 13.950,- Volvo 440 DL Spec. groenm. juli '92 67.000 16.750,- Volvo 440 GL Inj. Spec. wit sept. '91 130.000 12.500,- Volvo 440 DL rood okt. '90 93.000 8.950,- Volvo 340 DL grijs nov. '89 106.000 5.950,- Volvo 340 DL automaat wit nov. '87 60.000 4.950,- Alfa Romeo 155 turbo diesel blauwm. nov. '93 131.000 25.950,- Audi 80 automaat grijsm. juni '89 79.000 15.950,- Citroen BX 1.4 Deauville wit mei '92 120.000 11.250,- Peugeot 106 XN diesel wit dec. '93 76.000 15.500,- Peugeot 205 XR 1.4 Green wit okt. '88 140.000 5.950,- DEMO'S MET VELE EXTRA'S Volvo 850 TDi Luxury-Line zilver juli '96 H.000 Volvo V40 2.0 Exclusive-L groenm. juli '96 9.000 Volvo S40 2.0 Exclusive-L rood febr. '97 3.000 Volvo S70 2.0 Exclusive-L roodm. febr. '97 4.000 Volvo 440 1.8 Family groen febr. '97 3.000 LANGEWEG 30, NIEUWE TONGE, TEL.: 0187-652222.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 9