Invloed Tholen
neemt steeds af
Toon van Genugten ontsnapt na
spannende dagen aan varkenspest
'Gegil van gestresste dieren
bezorgt me nu al nachtmerries'
Waterschap doet
was de deur uit
Het begint bij de Volvo dealer
Verondieping
bij haven van
St. Annaland
Proef kunststof
palen in sloten
Waterschap
maakt Tholen
weer groener
Ook steunpunt
bij nieuwe loods
Bestelauto's
besparen het
waterschap
km-kosten
Donderdag 17 april 1997
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Mol: de kleinste heeft het minste
Gezworene J.L.C. Mol vreest, dat de invloed van Tholen
in het waterschap Zeeuwse Eilanden steeds verder zal
afnemen. "Ik zie het niet zitten na de volgende vier
jaar", zei hij maandagavond tijdens de vergadering van
de gebiedscommissie in de Wellevaete te St. Annaland.
Goeie nodig
Postbus fraudegevoelig
Commissaris
licht burgemeester
in over de pest
Ruilverkaveling
Veertig biggen van de 5400 dieren aan Noormansweg afgemaakt
Even leek Tholen ook met de in Brabant heersende var
kenspest te maken te krijgen, maar het is met een sisser
afgelopen. De nieuwe varkenshouderij van A.J.M. van
Genugten aan de Noormansweg tussen Poortvliet en
Scherpenisse was verdacht omdat er 40 biggen van een -
naar later bleek - besmette fokkerij uit Bakel waren
gekocht. Twee onderzoeken hebben echter uitgewezen,
dat er geen sprake is van varkenspest. Niettemin zijn uit
voorzorg alle 40 biggen vernietigd
Prijzen hoger
Verleen de milieuvergunning voor varkenshouders niet of
schort de aanvraag op. Dat zou van bestuurlijke durf
getuigen. De gemeente Tholen zou duidelijker moeten
zijn over wat ze wil. Nu denkt de burger dat de gemeente
de intensieve veehouderij met open armen ontvangt door
steeds te schrijven dat ze 'voornemens is positief te
beschikken op de aanvraag' van de milieuvergunning.
Bezinning is nodig en de dieren zouden beter gehuisvest
moeten worden.
Pestuitbraak
Investeringen en exploitatiekosten lager
Mede door het feit, dat er drie kantonniers zijn weggeval
len, gaat het waterschap het onderhoud van de sloten en
bermen op Tholen uitbesteden. Daardoor hoeven er min
der nieuwe maaicombinaties van elk drie ton gekocht te
worden. Het resultaat van de ommezaai moet zijn, dat het
geld bespaard wordt.
Duizend km sloot
Occasions.
KARËLS AUTOSERVICE
De algemene vergadering behandelt
dinsdagavond de hoofdlijnen-notitie
inzake de nieuwe reglementering
van het waterschap. Tholen heeft nu
nog dertien mensen die in Goes
meepraten, vanwie er twee in het
dagelijks bestuur zitten. Na de ver
kiezingen van 1998 wordt dat gehal
veerd. Hoogstens komen er zes,
maar minimaal vijf. Uit elke catego
rie (ongebouwd, gebouwd, ingezete
nen, bedrijfsgebouwd) 1 en 1
gezworene. Er zijn binnen het
gebied van Zeeuwse Eilanden vier
kiesdistricten: Tholen, Schouwen-
Duiveland, de Bevelanden en Wal
cheren, die elk een gezworene leve
ren. De categorie ingezetenen krijgt
een tweede dagelijks bestuurder en
de algemene vergadering stelt vast,
uit welk district die man of vrouw
komt. Totaal zijn er maar 35 hoof
dingelanden meer en 5 gezworenen
(dagelijks bestuurders).
Het districtenstelsel biedt nog een
garantie, dat Tholen in elk geval op
yijf vertegenwoordigers kan reke
nen, maar Mol is er niet gerust op,
dat dit systeem zo blijft. "En wat
heeft Tholen met vier mensen in de
algemene vergadering straks nog
voor inbreng? Je bent altijd de klein
ste en hebt van alles het minste, dus
er komt nooit wat van. Dat is realis
tisch", zei de'gezworene.
Oud-griffier J.D. de Korte was niet
zo pessimistisch. Volgens hem hoeft
het kleine aantal niet direct een
belemmering te zijn voor de
invloed, want ook Schouwen krijgt
maar vier mensen in de algemene
vergadering. "Als je maar goeie
hebt", zei De Korte. "Als er van
Tholen echter niemand meer in het
waterschap zou zitten, in geen enke
le categorie, zou dat niet democra
tisch zijn. Bovendien komt het de
betrokkenheid niet ten goede."
Wanneer Goeree-Overflakkee in het
jaar 2000 bij Zeeland komt en ver
moedelijk ook bij het waterschap
Zeeuwse Eilanden zag Mol nog wel
medestanders in het verschiet. "Het
Voor de haven van St. Annaland is
er in de Krabbenkreek sprake van
een behoorlijke verondieping. Bij
laag water hebben met name zeilbo
ten daar last van. Twee schepen heb
ben elkaar met de masten geraakt,
waardoor schade is ontstaan, zo
meldde J.D. de Korte maandag
avond tijdens de gebiedscommissie-
vergadering van het waterschap
Zeeuwse Eilanden. Districtsopzich
ter waterkering M.C. Vroegop was
er niet van op de hoogte en formeel
behoort het ook tot het gebied van
rijkswaterstaat.
Het waterschap heeft wel het nodige
werk gehad na de zuidwester storm
van 25 februari, meldde Vroegop.
Op vijf plaatsen is er schade.aan de
zeewering ontstaan. In de Scherpe-
nissepolder en bij het haventje van
Strijenham waar gaten van 4 en 6
vierkante meter vielen. Zowel bij
Schakerloo (Tholen) als in de Wil
lempolder (Anna Jacoba) ontstond
er een gat van 6 m2. Door de strenge
vorst is er ook beton kapot gespron
gen. De gaten zijn met zet- en stort-
steen opgevuld en met beton dicht
gewassen. Voorts hebben kanton-
niers vloedmerk geruimd en dijk
trappen onkruidvrij gemaakt. Bij
diverse vooroevers zijn peilingen
uitgevoerd, maar de uitslag daarvan
is nog niet bekend.
Het waterschap Zeeuwse Eilanden
heeft in de Weihoekweg bij Poort
vliet een proef genomen met kunst
stof palen en planken. Dit ter ver
vanging van tropisch hardhout, het
zogenaamde azob hout. In verband
met milieu-maatregelen mogen ook
gecreosoteerde materialen in de toe
komst niet meer gebruikt worden.
Nog tot half 1998 mogen de
bestaande voorraden opgemaakt
worden.
Hoofdingelande A.L. Aarnoudse uit
Oud-Vossemeer informeerde maan
dagavond in de Wellevaete naar het
prijsverschil. "Voor het proefvak
hebben we dezelfde prijs als voor
hout", zei districtshoofd waterbe
heer C. van Dijke. "Dit gebeurt in
samenwerking met M.R.-kunststof-
fen uit St. Annaland. Normaal is de
prijs echter hoger dan v.oor hout.
Behalve 100 meter in de Weihoek
weg, is er een klein stuk in de Korte
Kruisweg bij St. Maartensdijk met
kunststof palen gebeurd. De betuin-
ing in de Weihoek, die uitgevoerd is
door aannemer Gelten, was totaal 1
km lang. Het toepassen van kunst
stof verliep goed voor wat betreft
vierkante palen van 8x8 cm., maar
met ronde palen van 6 cm. ging het
moeilijker." De proef met kunststof
is de eerste in het werkgebied van
Zeeuwse Eilanden. Van Dijke gaf
aan, dat er bij de uitvoering van
basisplan Oost nog houten paaltjes
zijn geplaatst en die gaan naar ver
wachting 15 tot 20 jaar mee.
blijft belangrijk dat je iemand in het
bestuur van het waterschap hebt, die
de streek kent", aldus Mol.
Dinsdagavond wordt de algemene
vergadering ook om een uitspraak
gevraagd over stembus- of postbus
verkiezingen. Gedeputeerde staten
kiezen voor het eerste gezien de
ervaringen in 1994, maar het dage
lijks bestuur van het waterschap
streeft naar postbus-verkiezingen.
Gezworene Mol denkt daar anders
over. "Persoonlijk heb ik liever de
stembus. Daarmee ben je het beste
af, want per post neemt de fraudege
voeligheid toe. Dan komen er ande
re dingen om de hoek kijken, dat kan
iedereen zelf invullen. De stembus
is wel duurder, maar beter en het
democratisch bestel moet het zwaar
ste wegen", zei de Thoolse gezwo
rene.
De hoofdingelanden A.L. Aamoud-
se en mevr. A.F. van Nieuwenhuij-
zen-Nelemans waren het daarmee
eens. 'Je moet er toch voor op pad,
ook voor postbus-verkiezingen",
zei mevr. Van Nieuwenhuijzen. En
de Korte wees erop dat wanneer er
fraude gepleegd wordt met postbus
verkiezingen, de schade groot zal
zijn.
De Zeeuwse commissaris van de
koningin, drs. W.T. van Gelder,
heeft de burgemeester van Tholen
en zijn collega's in de provincie
ingelicht over de handhaving vai
reinigings- en ontsmettingsvoor
schriften in verband met de varkens
pest. Dit gebeurt op verzoek van de
ministers van binnenlandse zaken,
landbouw en justitie. Overtreders
van de voorschriften worden via een
lik-op-stuk-beleid zwaar bestraft.
De minister stelt een positieve
opstelling van de burger ten behoe
ve van een adequate controle bijzon
der op prijs, aldus de Zeeuwse com
missaris.
In het begrenzingenplan voor de
ruilverkaveling Oud-Vossemeer
zijn enkele correcties aangebracht
door de provincie. Het gaat om
eigendom, beheer en onderhoud van
enkele weggedeelten en een duiker,
dit naar aanleiding van opmerkingen
van de gemeente en het waterschap.
Zo is de voormalige Langeweg -
thans Welgelegen - tussen de Oud-
Vossemeersedijk en de Groeneweg
van de gemeente en niet van het
waterschap. Datzelfde geldt voor
een duiker in de Ten Ankerweg. En
een stuk van de Gortzakweg, vanaf
de tunnel bij de Cruyshoekweg,
nabij de Oesterdam is in onderhoud
bij de provincie in plaats van bij het
waterschap. Met deze wijzigingen is
het begrenzingenplan door gedepu
teerde staten vastgesteld.
De leden van de landinrichtings
commissie Sint-Philipsland zijn
door gedeputeerde staten herbe
noemd. A.A. van Nieuwenhuijzen
(voorzitter), J. de Jager en B. Ver-
mue, alsmede de adviserende leden
R. Brouwer (natuurbescherming),
J.A. Dees (waterschap) en C.J.
Colijn (provincie) krijgen een nieu
we termijn van vijf jaar. De beide
laatsten kunnen zich door een ande
re ambtenaar laten vertegenwoordi
gen. De commissie zal nog meerde
re keren moeten vergaderen om
zowel de procedure als de financiële
afwikkeling af te ronden.
Het waterschap Zeeuwse Eilanden
treft voorbereidingen voor het
maken van een beplantingsplan, dat
eind dit jaar klaar moet zijn. Er
wordt momenteel gewerkt aan een
proefinventarisatie voor beplanting
over 30 km, dat in juni/juli in kaart
gebracht moet zijn. Districtshoofd
wegen H.A. Dalebout vertelde dat
maandagavond tijdens de vergade
ring van de gebiedscommissie in de
Wellevaete te St. Annaland. Tot nu
toe zijn de kantonniers veel bezig
geweest met het rooien van bomen
en het aanbrengen van doorgroeiste-
nen langs de Oudelandseweg in St.
Maartensdijk.
Gebiedsgezworene J.L.C. Mol zei
wel van een groen Tholen te hou
den, maar hij waarschuwde voor de
gevolgen van beplanting voor de
verkeersveiligheid en voor de land
bouw (belemmering lichttoevoer).
"Dat moeten we goed in de gaten
houden. Pas op voor een heilloze
weg die veel geld kost. Beplanting
moet beheersbaar blijven", zei Mol.
Oud-griffier J.D. de Korte vond dat
het groen meer enthousiasme ver
diende. "Van de bevolking hoor je
nu, dat men het jammer vindt dat er
niet teruggeplant wordt wanneer er
gekapt is. Het karakteristieke van
onze streek is toch, dat je mooie
bomen langs dijken en wegen ziet",
aldus De Korte.
Op de deuren van de stallen aan de Noormansweg tussen Poortvliet en Scherpenisse waren plakkaten aangebracht met de tekst, dat het
bedrijf verdacht werd van besmetting met varkenspest.
Van Genugten, die ook twee bedrij
ven heeft in Best, die evenmin
besmet zijn, kreeg woensdag 9 april
een alarmerend telefoontje van het
ministerie van landbouw. Een dag
eerder waren de dieren bij een fok-
bedrijf in Bakel geruimd in verband
met een k.i.(kunstmatige insemina-
tie)-besmetting. Drie tot vier weken
daarvoor had Van Genugten 40 big
gen van dat bedrijf afgenomen en
via het registratiesysteem werden
alle afnemers achterhaald. 'Als ont
vanger van mestbiggen moeten wij
dat altijd melden en ook de verkoper
dient op te geven waar de biggen
naar toe gaan', vertelt Van Genug
ten. 'Een inspecteur van de Rijks
dienst voor Vee en Vlees (RVV) van
het ministerie van landbouw kwam
direct in Poortvliet kijken en don
derdag werden alle 40 biggen voor
onderzoek meegenomen en later
afgemaakt. Klinisch was er niets aan
te zien, maar de biggen hadden een
verdachte status omdat ze van dat
bedrijf uit Bakel kwamen.'
Een eerste onderzoek bij het RVV
leverde geen besmetting op en ook
het tweede onderzoek bracht Van
Genugten maandagavond positief
nieuws. "Het valt alles mee, maar
wij en in het bijzonder ook bedrijfs
leider Johan de Wit, hebben ver
schrikkelijke dagen achter de rug.
Wanneer je bedrijf namelijk leegge
haald wordt, dan ben je ook je werk
kwijt. Vandaar dat we heel veel
spanningen hebben meegemaakt in
deze moeilijke periode. Ik ontsnapte
aan de varkenspest, maar je blijft in
je rats zitten. Het gevaar is nu voor
98% geweken. Overigens vind ik
het een goede zaak, dat de overheid
met zulke zware maatregelen komt
om de varkenspest te bestrijden,
want anders legt de hele bedrijfstak
het loodje. Maar het kost iedereen
geld en alles stagneert."
Op het bedrijf aan de Noormansweg
hangen nog plakkaten die op de ver
dachte status wijzen. Gedurende
vier weken mag Van Genugten geen
Toon van Genugten
varkens aan- of afvoeren. Alleen de
bedrijfsleider, de dierenarts en de
voederleverancier mogen binnen
komen. Was er echt sprake geweest
van varkenspest, dan zou er een 10
km-zone ingesteld moeten worden
en een algeheel vervoersverbod
voor vrijwel het gehele eiland Tho
len.
De stal aan de Noormansweg is van
af begin maart gedurende vier
weken vol gereden met 5400 big
gen. "Ik betrek ze van een gerenom
meerde organisatie, die de biggen
van vaste relaties heeft." Die 40 uit
Bakel waren een uitzondering, maar
door de pest wordt het aantal fok
kers dat nóg biggen mag leveren,
steeds kleiner. "Je bent nu aange
wezen op fokkers uit Zeeland en die
zijn er heel weinig", zegt Van
Genugten. "Daarom is het voor de
toekomst een goede zaak, dat er een
fokkerij in de nabijheid van de mes
ters komt. Uit veterinair oogpunt
moet je de aanvoerlijnen kort hou
den. Daarom ga ik zelf naarstig op
zoek naar mogelijkheden om op
Tholen of in West-Brabant een fok-
bedrijf te stichten. Zelf heb ik zo'n
6Ö0 zeugen nodig."
Toon van Genugten is één van de
zeven ondernemers die in 1994 op
Tholen het initiatief namen voor een
grote varkenshouderij. Inmiddels
zijn er vier in bedrijf. Rijnen aan de
Groene- of Hokseweg bij Tholen
was de eerste. Jonkers aan de Zwar-
teweg in Poortvliet was de tweede,
Toon van Genugten aan de Noor
mansweg de derde en zijn broer
Henk aan de Bram Groenewegeweg
de vierde. Jonkers komt uit Odilia-
peel en Henk van Genugten uit Best
heeft daar ook een bedrijf. "En dat
is het hart van de varkenspest", zegt
Toon van Genugten. Vandaar dat de
spanning voortduurt. "We zijn op
Tholen allemaal met veel enthou
siasme begonnen in gloednieuwe,
dier- en welzijnsvriendelijke groen
labelstallen, maar wanneer je ver
dacht bent van varkenspest, dan heb
je een paar slechte dagen."
De 40 biggen zijn door de overheid
voor de marktprijs opgekocht.
Landbouw-minister Van Aartsen
kreeg inmiddels van de EEG subsi
die om totaal zelfs 2,2 miljoen var
kens op te kopen om de varkenspest
tot staan te brengen. Zestig procent
van de Nederlandse varkens ging
naar het buitenland. Door het
exportverbod van levende varkens
werd de binnenlandse prijs gedrukt,
maar nu gaat alles omhoog. Er is
inmiddels een vervoersverbod in het
zuiden van Nederland, uitgezonderd
Zeeland en het afmaken van fokzeu-
gen zorgt ervoor, dat de toekomstige
aanvoer van nieuwe biggetjes in
gevaar komt.
Op de kleine handelsvloer van de
Agrarische Termijnmarkt in
Amsterdam zijn de prijzen met
12,6% gestegen. Sinds het uitbreken
van de varkenspest in februari gin
gen de prijzen wel iets omhoog,
maar het niveau bleef tot en met
maart onder de 3 gulden. Toen begin
april duidelijk werd, dat de pest nog
geenszins onder controle was, ste
gen de varkensprijzen in hoog tem
po. Tot de levermaand november
noteren de termijncontracten meer
dan 3,40 per kilo. Het aantal open
staande contracten voor varkens
steeg vorige week op de Agrarische
Termijnmarkt met 30% tot 1728.
Dat waren enkele bezwaren en
opmerkingen die maandagmiddag
naar voren werden gebracht op de
hoorzitting over het ontwerp-besluit
van b. en w. om akkerbouwer A.P.J.
Geluk een milieuvergunning te
geven voor de nog te bouwen var
kensstal aan de Matheusweg in de
Noordpolder te Sint-Maartensdijk.
Geluk wil omschakelen naar de var
kenshouderij en heeft een plan inge
diend voor een groen-labelstal van
5000 vierkante meter voor 5760 var
kens, (3840 varkens tot 120 kilo en
1920 tot 50 kilo). Om de stankover
last zoveel mogelijk te voorkomen
zal de drijfmest (4250 m3) in de kel
ders permanent gekoeld worden met
grondwater.
Tegen het verlenen van de milieu
vergunning aan Geluk zijn tot nu toe
twee schriftelijke bezwaren inge
diend. Door zijn buren, de familie
A. de Vries die op ongeveer 200
meter afstand wonen en akkerbou
wer A. Pot in de nabijgelegen
Uiterst Nieuwlandpolder. Maandag
lichtten zij hun bezwaren toe bij
wethouder J. van der Jagt. Tien
belangstellenden woonden de hoor
zitting in de raadszaal bij.
Mevr. G.J. de Vries zei emotionele
bezwaren te hebben tegen de komst
van de varkens. Zij vreest dat de
beesten op een 'zeer dieronvriende
lijke manier' gehuisvest zullen wor
den. 'In hokken, staande op roosters.
Kunnen ze eigenlijk wel staan? Bij
calamiteiten zeker niet. Zie de beel
den van de overvolle stallen die
getroffen zijn door de varkenspest.'
Ook het vervoer van de biggen naar
de stal en de vetgemeste varkens
naar de slachthuizen getuigt volgens
haar niet bepaald van een zachtzin
nige aanpak. 'Het gegil van deze
gestresste dieren bezorgt me nu al
nachtmerries.'
Zowel Pot als A. de Vries betreuren
het dat de vergunning apart wordt
beoordeeld van de andere aanvra
gers. Pot vindt verder dat er in de
milieuvergunning geen of onvol
doende rekening gehouden wordt
met calamiteiten, zoals een pestuit
braak. Aanvullende eisen voor
noodmestopslag en dierplaatsen zijn
volgens hem dan ook nodig. De
akkerbouwer pleitte ervoor de inten
sieve veehouderij aan te merken als
volwaardige industriële activiteit.
Wordt dat gedaan dan volstaat de
aangevraagde milieuvergunning
volgens hem niet. Pot vroeg zich
ook af waarom er geen noodelectri-
citeitsvoorziening wordt verlangd
en dubbel uitgevoerde pompen. En
waarom het college de grondgebon-
denheid niet als eis stelt 'om de
milieuproblemen bij de kern' aan te
pakken.
'In afwachting van nieuwe regelge
ving van de rijksoverheid zou het
van bestuurlijk enige durf getuigen
de positieve beschikking op de
milieuvergunning op te schorten,'
zo zei hij. (De minister van land
bouw zal eind april met het bedrijfs
leven praten over de structuur van
de varkenshouderij). Pot leverde
naast zijn bezwaren een lijst met
zeventien punten in met technische
vragen en opmerkingen over de
milieuvergunning.
De Vries wees erop dat gedeputeer
de staten de interimmaatregel niet
voor niets heeft afgekondigd. Als
alle aanvragen ook geïsoleerd beke
ken en verleend worden dan dreigt
door cumulatie de beschikbare
milieuruimte te worden overschre
den, zo schrijft hij. Hij vraagt het
college negatief te beschikken op de
aanvraag van Geluk of de beslis
singstermijn te verlengen of 'op
andere wijze aan te houden totdat
duidelijk is wat de milieubelasting
zal zijn.'
Het aanhouden van de aanvraag is
echter volgens Van der Jagt onmo
gelijk. 'Daartoe zijn we niet gerech
tigd. Als we het wel zouden doen,
dan komen we in de problemen en
worden we onbehoorlijk bestuur
aangewreven. Dan moeten wij het
weer zien goed te maken.' De wet
houder zei dat de gemeente in dit
kader aan termijnen is gebonden,
ook al is de provincie bezig een toe-
Oud-griffier J.D. de Korte uitte
daarover maandagavond zijn twij
fels in de vergadering van de
gebiedscommissie in de Wellevaete
te St. Annaland. "Er zijn te hoge
verwachtingen van het uitbesteden.
Gebeurt het werk wel goed, snel en
doeltreffend? De tijd zal het leren",
aldus De Korte, die er wel voor
pleitte om Thoolse loonwerkers in te
schakelen.
Volgens gezworene J.L.C. Mol is
het personeel van het waterschap net
zo duur als dat van de loonwerkers.
"Er zijn berekeningen, dat slooton-
derhoud in eigen beheer 40 cent per
meter kost en bij de loonwerker 45
cent, maar dan moeten we wel 7 tot
8 miljoen gulden gaan investeren."
Hoofdingelande mevr. A.F. van
Nieuwenhuijzen-Nelemans stelde,
dat uitbesteden goedkoper moet
zijn. Dat is het ook, antwoordde dis
trictshoofd waterbeheer C. van Dij
ke. "Uitbesteden is doelmatiger,
want nu kan het waterschap volstaan
met het inschakelen van loonwer
kers voor vier maanden, terwijl je in
eigen beheer de exploitatielasten
hebt voor twaalf maanden. Op
Schouwen is vorig jaar het onder
houd in een tweeploegendienst uit
gevoerd van elk 6,5 uren. Op Tholen
wilde men dat niet. Daar is het via
overwerk gedaan, waarbij 11 uren
per dag werden gewerkt."
Het goede materiaal van Tholen en
van Zuid-Beveland gaat naar Schou-
wen-Duiveland, vertelde gezworene
Mol. Voor Zuid-Beveland worden
dan voor bijna 2,2 miljoen gulden
nieuwe tractoren en maaiwerktuigen
gekocht. In januari/februari 1998
wordt bekeken hoe het onderhoud in
eigen beheer en via loonwerkers is
verlopen. Op Walcheren werd dat
altijd al uitbesteed en nu gebeurt dat
ook op Noord-Beveland en Tholen.
St. Philipsland hangt nog. Dat is al
eens eerder uitbesteed en daar ging
het om 111 km sloot. Op Tholen is
dat zelfs bijna 1000 km en dat heb je
twee keer. Bij de aanbesteding kun
nen behoorlijke verschillen ont
staan, meldde Mol. Zo was bij een
inschrijving met vier loonwerkers
van Tholen en één van buiten het
eiland het verschil tussen de hoogste
en de laagste de helft.
Het dagelijks bestuur van het water
schap vraagt de algemene vergade
ring dinsdagavond a.s. toestemming
om voor totaal 3,8 miljoen gulden
aan tractie-middelen te kopen, maar
alleen de tractoren en maaiwerktui
gen worden nog maar gekocht. Voor
de rest maakt de tractiecommissie
een afweging tussen aankoop, huur
of uitbesteding. Mevr. Van Nieu
wenhuijzen werd na heel wat trek
ken duidelijk, dat de hoofdingelan
den het dagelijks bestuur dan vrij
baan geven. De algemene vergade
ring krijgt alleen nog een kennisge
ving wat er besloten is, gaf Mol toe.
Hij liet nog weten, dat het met de
twee kantonniers die gewond zijn
geraakt bij het rooien van bomen te
St. Philipsland, goed gaat. "Het is
eigenlijk bijzonder goed afgelopen
en ik hoop dat ze spoedig verder
herstellen." Een derde kantonnier
nam ontslag omdat hij het bedrijf
van zijn vader heeft voortgezet. Die
vacature is niet vervuld.
Bij de nieuwe werktuigenloods die
het waterschap Zeeuwse Eilanden
op Tholen wil bouwen, wordt ook
het steunpunt ondergebracht, alsme
de de kantine voor de kantonniers.
Gezworene J.L.C. Mol maakte dat
duidelijk, naar aanleiding van de
plannen om in Grijpskerke op Wal
cheren voor 1,9 miljoen gulden een
nieuwe centrale loods met districts
kantoor en zoutopslag te bouwen.
Op Tholen heeft het waterschap een
loods op het Havenplein in St.
Annaland en een steunpunt voor een
klein aantal medewerkers in het
voormalige Polderhuis te St. Maar
tensdijk, nu eigendom van accoun
tantskantoor Remmerswaal. Die
ruimte huurt het waterschap, maar
de bedoeling is, dat het steunpunt
daar verdwijnt en geconcentreerd
wordt bij de nieuwe loods. Waar die
komt, is nog niet duidelijk.
Door voor 216.000 gulden bestel
auto's te kopen, hoopt het water
schap Zeeuwse Eilanden een hele
boel km-vergoedingen aan mede
werkers uit te sparen. Personeelsle
den in de buitendienst - zoals bij
voorbeeld rattenvangers - die meer
dan 15.000 km per jaar rijden, ont
vangen nu nog km-vergoeding wan
neer ze met hun eigen auto op pad
gaan. Gezworene J.L.C. Mol zei
maandagavond in de vergadering
van de gebiedscommissie, dat er
meer medewerkers een auto van het
waterschap krijgen. "De betrokke
nen zijn daar niet blij mee en in het
begin was er ook veel weerstand
tegen, maar er zit eigenlijk een stuk
je verkapt loon in de km-vergoe-
ding. Met bedrijfsauto's kunnen we
20 cent per km besparen. Gezien de
kosten is het dus voor het water
schap beter."
komstig beleid vast te stellen voor
de intensieve veehouderij.
Volgens De Vries krijgt de burger
een verkeerde indruk van de
gemeente als ze steeds lezen dat het
college voornemens is positief te
beschikken over de milieuaanvraag.
'Dan moet je van goede huize
komen om te begrijpen wat daarmee
bedoeld wordt, terwijl aan de andere
kant de gemeente niet zit te wachten
op zoveel stallen.' Van der Jagt her
haalde dat de gemeente er niet aan
ontkomt de aanvraag in behandeling
te nemen. 'Ik kan wel vinden dat
tachtig kilometer op de provinciale
wegen te hard is. Maar als dat wette
lijk is toegestaan, dan heb ik daar
niks tegen in te brengen. We willen
rechtvaardigheid; waar de wet ja
zegt, kunnen we geen nee zeggen.'
Pot stelde dat er onduidelijkheid
bestaat bij de bevolking. 'Positief
beschikken en een dam opwerpen, is
tegenstrijdig.' Van der Jagt: 'De
milieuvergunning is nog niet ver
leend, die gaat verder de procedure
in, en over de bouwvergunning is
nog geen besluit gevallen.'
Volgens de aanvraag bedraagt de
afstand van de stal tot de burgerwo
ning van De Vries 220 meter en van
de opslag van kuilvoer en bijproduc
ten (zoals tarwezetmeel, tarwe
indamp, chocotar en aardappelschil
len) 235 meter. Tussen de woning
en drijfmestkelders 195 meter. De
ventilatie geschiedt op mechanische
wijze via 19 ventilatoren. Dagelijks
zullen er tussen zeven uur 's och
tends en zeven uur 's avonds 2
vrachtwagens het bedrijf bezoeken,
en een keer per week zal dat 's
nachts gebeuren.
De bijvoederproducten worden
gekookt aangeleverd.
Bij ons zijn Volvo occasions standaard uitgerust met vele
extra's. Zoals het Paspoort voor Zekerheid met o.a. een
unieke omruilgarantie, de Nationale Autopas, Volvo
Touring Service en de Volvo Advantage Card. Alles
behalve overbodige luxe, waar u bovendien jarenlang
plezier van hebt. Wij vertellen u er graag VOLVO
alles over bij ons in de showroom. Occasions
MERK
TYPE
KLEUR
B0UWJ.
K.M.
PRIJS
STAND
Volvo
850 Estate Holiday
zilver
mei '96
4.000
67.950,-
Volvo
850 GLE Estate 2.5
grijsm.
juni '93
84.000
44.750,-
Volvo
850 GLE LPG airco
roodm.
juni '94
95.000
40.950,-
Volvo
850 GLT 20 V schuifd.
roodm.
nov. '93
78.000
37.500,-
Volvo
850 GLT 20 V LPG
zilver
apr. '93
170.000
31.950,-
Volvo
740 GL Estate
roodm.
aug. '89
180.000
17.950,-
Volvo
745 GL Estate
groenm.
febr. '86
180.000
7.500,-
Volvo
460 18 Spirit airco
zilver
mei '96
33.000
32.950,-
Volvo
460 DL
grijsm.
jan. '94
39.000
23.550,-
Volvo
460 DL 2.0 A.B.S.
blauwm.
febr. '94
89.000
23.950,-
Volvo
440 DL Fleet
blauwm.
apr. '96
28.000
31.950,-
Volvo
440 DL Fleet
roodm.
apr. '96
24.000
31.950,-
Volvo
440 DL LPG
grijsm.
nov. '93
125.000
18.995,-
Volvo
440 GL
blauwm.
,dec. '92
129.000
13.950,-
Volvo
440 DL Spec.
groenm.
juli '92
67.000
16.750,-
Volvo
440 GL Inj. Spec.
wit
sept. '91
130.000
12.500,-
Volvo
440 DL
rood
okt. '90
93.000
8.950,-
Volvo
340 DL
grijs
nov. '89
106.000
5.950,-
Volvo
340 DL automaat
wit
nov. '87
60.000
4.950,-
Alfa Romeo
155 turbo diesel
blauwm.
nov. '93
131.000
25.950,-
Audi
80 automaat
grijsm.
juni '89
79.000
15.950,-
Citroen
BX 1.4 Deauville
wit
mei '92
120.000
11.250,-
Peugeot
106 XN diesel
wit
dec. '93
76.000
15.500,-
Peugeot
205 XR 1.4 Green
wit
okt. '88
140.000
5.950,-
DEMO'S MET VELE
EXTRA'S
Volvo
850 TDi Luxury-Line
zilver
juli '96
H.000
Volvo
V40 2.0 Exclusive-L
groenm.
juli '96
9.000
Volvo
S40 2.0 Exclusive-L
rood
febr. '97
3.000
Volvo
S70 2.0 Exclusive-L
roodm.
febr. '97
4.000
Volvo
440 1.8 Family
groen
febr. '97
3.000
LANGEWEG 30, NIEUWE TONGE, TEL.: 0187-652222.