Voorwaardelijk
voor overtreden
vaartijdenwet
Gemeente Tholen vertraagt
het streven naar schoon water
Calamiteiten vooral
bij de pleziervaart
Suggestie SGP voor keerpunt bussen in de Bierensstraat
Waterschap vraagt provincie om druk uit te oefenen
Asfaltering
polderwegen
Politiek wil 'BBA niet in Anna van Bourgondiëstraat
Peilbesluiten
zijn vertraagd
Waterschappers
in een cirkel
Donderdag 10 april 1997
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Schippers voor kantongerecht Tholen
Gasflessen
Bocht afgesneden
Het waterschap Zeeuwse Eilanden is niet te spreken over
de gemeente Tholen. B. en w. willen het tijdstip dat het
afvalwater schoon moet zijn, uitstellen tot 2008, terwijl
het waterschap dat 4 jaar eerder wenst. "Het provinciaal
bestuur moet nu maar een beslissing nemen, want zij
hebben sanctiemiddelen zoals het verplicht vaststellen
van een begrotingspost voor die uitgaven. Die mogelijk
heid heeft het waterschap niet."
Septictank
Verontreinigingsheffing
stijgt 1%
Vrijdags en zaterdags
GEOPEND
Blusboot 21 keer in actie vorig jaar
Waterschap koopt,
verkoopt en ruilt
diverse percelen
Bussen die vanaf de Stoofweg Sint-Annaland inrijden, in
de Dorpsweg keren en vervolgens dezelfde kant het dorp
weer uitrijden. Die suggestie van M.J. Klippel (SGP) in
de commissie openbare werken zal door het gemeentebe
stuur nader bekeken worden. Gemeente en BBA staan
lijnrecht tegenover elkaar voor wat betreft de route van
lijn 108 door het dorp. Wethouder J. van der Jagt maakte
duidelijk dat in feite de busonderneming zelf beslist wel
ke route men rijdt.
Havenplateau
Vanaf 1 juli 1995 moeten de nieuwe rust- en vaartijden al ingevuld wor
den door schippers, maar in de beginmaanden bleek dat nog niet tot
iedereen in het Schelde-Rijnkanaal doorgedrongen. De Thoolse kanton
rechter stelde zich echter coulant op, want om in het voorjaar van 1997
nog zaken van het najaar 1995 te behandelen, dat ging hem wat ver. Hij
hield het op voorwaardelijke boetes, want sommigen hadden bovendien
een flinke reis gemaakt.
Zo was de 64-jarige G.E. uit Terneu-
zen met zijn auto vanuit Noord-
Frankrijk naar Tholen gekomen om
de zitting bij te wonen. Hij was 28
oktober 1995 door de politie te
water aangehouden en sinds 17
oktober had E. zijn logboek van de
l'Espoire niet ingevuld. "Op 17 okto
ber lag ik in Sneek te wachten om te
lossen", vertelde de schipper. "Op
26 oktober ben ik weer gaan varen
en met 2 schippers - mijn vriendin
en ik - aan boord mag je 18 uren
varen." E. vond dat je met zo'n nieu
we regeling van vaar- en rusttijden
eerst een waarschuwing moet krij
gen. "Dat was op zijn plaats
geweest, want zo'n nieuwe regeling
valt koud op je dak. En als je dan
nog een boete van 550 gulden krijgt,
is dat nogal pittig."
Officier van justitie mr. J.J.A. Groen
hield daar rekening mee en eiste
voor 2 dagen niet invullen van het
rust- en vaartijdenboek geheel voor
waardelijk een boete van 550 gulden
met een proeftijd van 2 jaar. Kan
tonrechter mr. A.L.R. Melens was
het daarmee eens. "Daar kan ik mee
leven", zei ook de Schipper, die over
een paar maanden 65 jaar wordt en
dan rfiet pensioen gaat.
De 38-jarige C.C. uit Duinkerken
was in december al in Tholen, maar
toen ontbrak er een Franse tolk bij
het kantongerecht. Die was er dit
keer wel, uit Heinkenszand. Op 2
oktober 1995 hield de politie hem
aan, terwijl hij geen vaartijdenboek
op zijn schip had. "Ik was er niet van
op de hoogte dat het in Nederland al
verplicht was", vertelde C. Hij vond
de 1500 gulden boete zo hoog, dat
hij opnieuw de moeite had genomen
om met zijn vrouw in Tholen zijn
belangen te bepleiten. De officier
legde uit, dat 2000 gulden het stan
daardtarief was, zodat bij de 1500
gulden al rekening was gehouden
met het nieuwe karakter van de
regels. Omdat de Fransman voor de
tweede keer in Tholen kwam, hield
hij het op 1000 gulden gulden boete,
onvoorwaardelijk. "Bij een collega
is de boete helemaal vervallen", zo
verweerde C. zich. De kantonrechter
was daar gevoelig voor. Hij maakte
de 1000 gulden helemaal voorwaar
delijk met een proeftijd van 2 jaar.
"U hebt tenslotte twee keer een ver
re reis gemaakt en het betreft een
zaak van oktober 1995", aldus mr.
Melens.
De 60-jarige D.C.R.A. was niet
gekomen en hij was vorig jaar
november aangehouden zonder dat
een vaartijdenboek aanwezig was.
De kantonrechter gaf hem daarvoor
bij verstek een boete van 1500 gul
den.
De eveneens 38-jarige schipper J.K.
uit Lekkerkerk had vier gasflessen
op zijn motorschip Veteraan niet
goed opgeslagen en dat is tegen de
regels. Hij noemde het 'vrij brutaal'
dat een politieman over zijn roef
was gelopen toen hij in het Schelde-
Rijnkanaal werd aangehouden.
"Door de omstandigheden gedwon
gen moest ik de gasflessen naast de
stuurhut opslaan, want die kunnen
tegen de regen, maar gereedschap
niet. Ik heb dus niet onzorgvuldig
gehandeld. Daarom is 250 gulden
boete vrij fors." K. zei verder, dat hij
twee keer had moeten verhuizen,
zodat er tijdelijk ruimtegebrek was.
Zijn oude schip was naar de sloop
gebracht en behalve een ander schip,
had hij ook een huis toegewezen
gekregen.
De officier van justitie vond, dat niet
elke Nederlander de wet in zijn
voordeel mag interpreteren. "Het is
een kwestie van regelgeving en als u
het daarmee niet eens bent, dan
moet u uw bond inschakelen." Aan
gezien deze zaak veel te lang was
blijven liggen, eiste de officier geen
verhoging, maar 250 gulden, waar
van 100 gulden voorwaardelijk met
een proeftijd van 2 jaar. "Dat is wat
reëeler", was de reactie van de
schipper. "Ik lap de wet echt niet aan
mijn laars. Inmiddels heb ik weer
opbergruimte voor de gasflessen,
zodat het ook niet meer voorkomt."
De kantonrechter nam de eis van de
officier over.
J.A.C. b.v. had met de Condor 2 op
het Schelde-Rijnkanaal gevaren
zonder geldig certificaat voor vloei
bare brandstof. Bovendien was een
gastoestel niet vast ingebouwd en de
slangen waren langer dan 1 meter.
Dat kostte het bedrijf bij verstek een
boete van respectievelijk 300 en 100
gulden.
De 33-jarige J.B. uit Dordrecht
kreeg 125 gulden boete omdat hij in
het Brabants Vaarwater op 8 juni
vorig jaar niet voldoende rechts had
gevaren. Een vrachtschip had de
motorboot Alkion al ingehaald en
nu kwam er nog een containerschip
aan. "Gezien de omstandigheden
heb ik van Bruinisse naar Goes links
aangehouden", vertelde B. "Het was
niet verantwoord om over te steken,
dat vinden binnenvaartschippers
niet fijn. Er stond daar ook een flin
ke stroom. Misschien had ik kunnen
stoppen, maar ik heb een stukje vei
ligheid ten toon gespreid en nu word
ik'gestraft!", zo verweerde de ple-
ziervaarder zich.
"Andere scheepvaart-deelnemers
moeten er ook van op aan kunnen,
dat u zich aan de regels houdt",
bracht de officier van justitie naar
voren. "U was duidelijk in strijd met
de regels bezig. U wilde een bocht
afsnijden. Ik vind uw verhaal dan
ook niet sterk genoeg om af te wij
ken van een eis van 150 gulden",
aldus mr. Groen.
B. vond dat de officier selectief
bezig was en dat vond hij jammer.
De kantonrechter deed er 25 gulden
af, zodat er 125 gulden boete over
bleef. "U had het 8 juni in het Bra
bants Vaarwater niet zo mogen
doen. Even naar links kan, maar dit
heeft te lang geduurd", zei kanton
rechter mr. Melens.
De Franse schipper L.G.B. was met
zijn boot verlagerd door de wind en
had niet goed stuurboord gevaren,
wat hem bij verstek 150 gulden boe
te opleverde.
Voor het ontbreken van een vaarbe
wijs en registratie van een snelle
motorboot werd de Belg R.A.P.C.
bij verstek tot 250 (vaarbewijs) en
180 gulden (registratie) boete ver
oordeeld.
Ansichtkaartenbeurs. Zaterdag
organiseert de Nederlandse vereni
ging van prentbriefkaartenverzame
laars een ansichtkaartenbeurs in
sporthal De Stenge in Heinkens
zand
De gemeente verbetert de riolering wel, zoals hier op het kruispunt Schoolstraat/Kloosterstraat in St. Annaland, maar het waterschap vindt
het tempo te laag.
Gezworene drs. A.W. van de Hoe
zei dat dinsdagmiddag in een toe
lichting bij de beleidsnotities lozin
gen en riolering, die de algemene
vergadering van het waterschap 22
april gaat behandelen.
Hij maakte duidelijk, niet bereid te
zijn tot concessies. "De waterkwali
teit is namelijk nog steeds onvol
doende, ondanks alle inspanningen.
Er moet meer beweging in de zaak
komen en daar geven we ook finan
ciële stimulansen voor."
Van de Hoef wees er op, dat de
datum al vier jaar opgeschoven is,
want oorspronkelijk gold 1998 als
uiterste datum om aan de basisin
spanning te voldoen. "In overleg
met de provincie heeft het water
schap de termijn toen verruimd tot
2004. Dat is 10 jaar na het verschij
nen van de geldende waterbeheers
plannen. Wij handhaven dan ook
2004 als uiterste afrondingsdatum",
aldus Van de Hoef.
Volgens dijkgraaf W.A. Gosselaar
dwingen zowel Europese als natio
nale regels het waterschap tot stren
ger toezicht. "Daarom zorgen we
voor een douceurtje om zowel
gemeenten als burgers in het buiten
gebied te prikkelen om maatregelen
te nemen. Maar het rijk schrijft ons
de regels voor, zoals het per 1 maart
van kracht geworden lozingsbesluit.
Daar kunnen we niets aan verande
ren."
Het douceurtje van Gosselaar is een
bijdrage van 10% voor het verwe
zenlijken van een grotere bergings
capaciteit in de gemeentelijke riole
ring en een subsidie van maximaal
10.000 gulden voor bewoners van
het buitengebied die op de riolering
aansluiten. "We dragen zo heel
ruimhartig bij aan een problematiek
die de primaire taak van de gemeen
ten is", benadrukte Van de Hoef.
Bij extreme regenval is er sprake
van een enorme vuillast. De piekbe-
lasting ontregelt de overstorten en
sanering van dat probleem heeft een
buitengewoon groot milieurende
ment. Daarom dringt het waterschap
aan op het maken van een grotere
bergingscapaciteit. Tot 2004 vergt
dat van alle Zeeuwse gemeenten
boven de Westerschelde 150 mil
joen gulden, waarvan het water
schap 15 miljoen wil betalen. "Als
Tholen sneller in deze problematiek
investeert, kunnen ze ook kosten
sparen. Voor het waterschap is het
terugdringen van overstorten een
belangrijk speerpunt", zei de gezwo
rene.
Naast de grotere bergingscapaciteit
heeft het waterschap als tweede
actiepunt het aansluiten van wonin
gen in het buitengebied, die nu nog
in de sloot lozen of in een septic
tank. Volgens het 1 maart in wer
king getreden lozingsbesluit van het
rijk, moet voor 2005 iedereen in het
buitengebied aangesloten zijn of een
septictank hebben van minimaal 6
m3. Binnen 40 rtieter van een hoofd
riool ben je verplicht om aan te slui
ten en door oprukkende stads- en
dorpsuitbreiding komen er steeds
meer huizen in het buitengebied bin
nen het bereik van een hoofdriool.
Van de 2000 woningen in de polder
kan het waterschap er tot en met
2004 totaal 450 in het werkgebied
aansluiten. Van de 450 zit 80% bin
nen de 40 meter van een hoofdriool.
De bewoners moeten een maximale
eigen bijdrage van 4500 gulden op
tafel leggen. Het waterschap betaalt
maximaal 10.000 gulden en ver
wacht van de gemeenten een even
grote bijdrage. Totaal gaat het dan
om 24.500 gulden en dat is ook de
grens. Zijn de kosten van aansluiting
op de riolering hoger, dan moet men
een septictank hebben van minimaal
6 m'. De meeste polderbewoners
hebben een veel kleinere septictank,
zodat er ook veel buitenbewoners
van Tholen en St. Philipsland voor
een investering van 8 tot 10.000 gul
den komen te staan. Dit bedrag is
gebaseerd op helemaal uitbesteden,
maar het waterschap denkt dat vele
boeren zelf een kraantje huren en
dan heb je voor 5000 gulden een
grotere septictank.'
Het waterschap verhaalt de subsidie
(10% bij de gemeentelijke riolering
voor een grotere bergingscapaciteit
en maximaal 10 mille voor een aan
sluiting in het buitengebied) uit het
oogpunt van maatschappelijke soli
dariteit op alle burgers. De veront
reinigingsheffing (99 gulden per
vervuilingseenheid en een gezin
betaalt drie eenheden) zal met 1%
verhoogd worden. Van de Hoef
noemde een raming van ƒ1,09 tot
3,22 per vervuilingseenheid. Daar
naast krijgen de gemeenten een
rekening voor de overstorten; het
waterschap denkt tot 2004 een
bedrag van 3,8 miljoen gulden van
de gemeenten te ontvangen.
In een commentaar van de gemeente
Tholen op de ontwerp beleidsnoti
ties lozingen en riolering, noemden
b. en w. het strak hanteren van uit
gangspunten voor rioleringsstelsels
in strijd met het streven naar oplos
singen tegen de laagste maatschap
pelijke kosten. "Wij willen bena
drukken dat het uitgangspunten zijn,
waarvan in goed overleg met het
waterschap afgeweken kan worden",
aldus b. en w. "Er wordt in principe
niet van afgewezen", was de reactie
van het waterschap. "Er moet wel
met de nodige creativiteit naar
financieel verantwoorde oplossin
gen worden gezocht, maar we die
nen aan de uitgangspunten te vol
doen", aldus het waterschap.
Bij nieuwbouw in het buitengebied
waarbij geen aansluiting op de riole
ring is voorzien, dient de gemeente
overleg met het waterschap te voe
ren voordat de bouwvergunning
wordt verleend, zo staat in de
beleidsnotitie riolering. Het verle
nen van een bouwvergunning moet
bij voorkeur aangehouden worden,
totdat er overeenstemming bereikt is
over de lozingssituatie tussen de
lozer, de gemeente en het water
schap.
Zeeuwse vlootdagen. Dit weekein
de worden in Vlissingen de Zeeuw
se vlootdagen gehouden. Het
publiek kan op het terrein van de
Koninklijke Schelde diverse demon
straties van de marine, het korps
mariniers en reddingsploegen zien.
Verder kunnen er diverse militaire
vaartuigen bezocht worden. Er is
muziek en het publiek kan onder lei
ding van militairen langlaufen, tok
kelen en een muur beklimmen. Men
kan van tien tot vijf uur op de vloot
dagen terecht.
De
gerenommeerde
LIJSTENMAKER
™*vb» voor het
ustwerk eiland Tholen
Molenstraat 13,
tel./fax: 0166-664041
4695 CK
Sint-Maartensdijk
Advertentie I.M.
De Furie III, de blusboot die in het kader van de zogenaamde waakvla
movereenkomst tussen gemeenten in actie komt bij calamiteiten op het
Schelde-Rijnkanaal, rukte het afgelopen jaar 21 keer uit. Twee keer
was het op het kanaal te doen, zes keer op zowel het Volkerak als het
Hollands Diep en een enkele keer op de Zuid Vlije ten noorden van de
Slikken van de Heen.
In de helft van de gevallen was een
boot aan de grond gelopen en zes
keer waren vaartuigen zinkende.
Slechts acht keer betrof het een
schip met lading, alle andere keren
een plezierjacht. Die cijfers deelde
burgemeester mevr. A. v.d. Berg
van Bergen op Zoom donderdag
mee op een VVD-bijeenkomst in
Sint-Annaland.
Ondanks het beperkte aantal calami
teiten bij de beroepsvaart op het'
kanaal, spitste de discussie tussen de
aanwezigen zich toe op de lading
van containerschepen. Mevr. Van de
Berg zei dat bij de Kreekraksluizen
de ladingen van alle passerende
schepen bekend zijn. Diverse aan
wezigen reageerden dat dit voor
containerschepen niet geldt,
ondanks dat E. Kooiman het tegen
deel beweerde. Zowel in Rotterdam
als Antwerpen dienen gevaarlijke
ladingen gemeld te worden en ver
der heeft ieder containerschip een
manifest over de inhoud aan boord,
zei deze. Men concludeerde dat de
inhoud dan wel bekend mocht zijn,
maar dan niet op de juiste plaats.
Mevr. Van de Berge zei dat de vei
ligheid op het Schelde-Rijnkanaal is
toegenomen sinds de getijden zijn
Het waterschap Zeeuwse Eilanden
heeft aan de Veerweg in Stavenisse
0,2990 ha. grond voor 7027 gulden
verkocht aan J. Neele.
Het dagelijks bestuur heeft besloten
om bij de ruilverkavelingscommis
sie Oud-Vossemeer de wens in te
brengen om gronden te kopen langs
de Hikse Kreek en de waterloop
naar gemaal de Eendracht. Dit ten
behoeve van de aanleg van natuur
vriendelijke oevers in het kader van
ontwikkeling van de ecologische
infrastructuur.
Om niet heeft het waterschap gron
den geruild met: A. Bouman aan de
Paasdijkweg te Poortvliet (0,1100
ha), M. van Strien aan de Lageweg
te Anna Jacobapolder (0,0525 ha) en
met de gemeente Tholen 0,1075 ha.
aan het Boserf te St. Philipsland.
Tien polderwegen zullen deze
zomer door het waterschap Zeeuwse
Eilanden worden geasfalteerd. Het
gaat om de Kreekweg inclusief het
fietspad, Watervlietsedijk, Vrou-
wendijk, Oudelandsedijk, Ketting-
dijk, Vermuydenweg, Eerste Dijk,
Gemaalweg, Joanna Mariaweg en
de Noormansweg. Deze wegen zijn
uitgekozen na een visuele inspectie.
De uit te voeren werkzaamheden,
die samenhangen met het groot
onderhoud, omvatten onder meer
het aanbrengen van versterkende
deklagen en het reconstrueren van
weggedeelten. Bijkomende werk
zaamheden zijn het verrichten van
voorreparaties aan de bestaande
wegverharding en het aanvullen van
wegbermen. Na de verbetering kun
nen de wegen weer 15 tot 20 jaar
mee. De uitvoering komt de ver
keersveiligheid van de weggebrui
ker ook ten goede, schrijft het dage
lijks bestuur van het waterschap aan
de algemene vergadering. Totaal
met andere wegen in Zeeland gaat
het om een investering van
2.550.000 gulden. Dat bedrag wordt
in 15 jaar afgeschreven.
vervallen en er geen kruisend
scheepvaartverkeer meer is. Dit zal
meetellen bij het vernieuwen van de
waakvlamovereenkomst volgend
jaar. Thools statenlid mevr. H.A.
Polderman-Martin wees daarop op
de plannen van General Electric
Plastics, dat bij de Burg. Peterssluis
een haven wil aanleggen voor de
aanvoer van haar grondstof fenol.
"Als die haven loodrecht op het
kanaal komt, zou dat extra gevaar
betekenen voor de scheepvaart."
Het waterschap Zeeuwse Eilanden
wil bij gedeputeerde staten vrijstel
ling vragen van de verplichting om
peilbesluiten eens in de tien jaren te
herzien. Het blijkt namelijk onmo
gelijk om 26 peilbesluiten in het
totale werkgebied op tijd aan te pas
sen. Het dagelijks bestuur van het
waterschap stelt de algemene verga
dering voor om vrijstelling te vragen
tot het jaar 2000. Op Tholen is er
een peilbesluit gereed voor het
gebied Kadijk, dat 1700 ha. omvat.
Tholen Oost minus Kadijk (3610
ha) is momenteel onderhanden. In
mei komt het concept in het dage
lijks bestuur, die dan in augustus een
besluit kan nemen. Op stapel staan
dan nog Tholen Zuid (1730 ha) in
november a.s. en Tholen West
(4810 ha) in mei 1998.
Een vierkant stembiljet waarop de
namen van de kandidaten in een cir
kel worden afgedrukt. En het
opschrift vier keer staat op een zoda
nige manier, dat elk van de vier als
linkerbovenhoek van het biljet kan
worden opgemerkt. Zo'n stembiljet
gaat mogelijk in 1998 gebruikt wor
den voor de verkiezing van het
waterschapsbestuur. Voordeel is dat
geen enkele kandidaat de nummer
één is. Bij politieke verkiezingen
krijgt namelijk de lijsttrekker van
een partij vaak een onevenredig
groot aantal stemmen, die vervol
gens kandidaten lager op de lijst een
zetel kunnen opleveren. Bij water
schapsverkiezingen staat het aantal
zetels per categorie echter al bij
voorbaat vast; stemmen kunnen
nooit van de ene kandidaat overgaan
op een andere. Het zogenaamde
'nummer-een effect' wordt ontlopen
door de namen in een cirkel af te
drukken.
De mogelijkheid voor dit alternatie
ve biljet is opgenomen in het ont-
werp-kiesreglement dat provinciale
staten moeten goedkeuren. De staten
zullen ook moeten beslissen of er in
1998 via de stembus of via de brie
venbus gestemd gaat worden. Dat
laatste houdt in, dat mensen hun
stembiljet toegestuurd krijgen en dat
in een bijgeleverde enveloppe vóór
een bepaalde datum moeten retour
neren of inleveren. Het dagelijks
'bestuur van waterschap Zeeuwse
Eilanden streeft naar deze vorm van
verkiezingen, onder meer omdat dit
goedkoper zal zijn en elders in het
land is gebleken dat de opkomst
goed is. Gedeputeerde staten willen
liever stembusverkiezingen, en dan
tegelijk met de gemeenteraadsver
kiezingen om de opkomst gunstig te
beïnvloeden. De algemene vergade
ring van Zeeuwse Eilanden spreekt
op 22 april een voorkeur uit over de
manier van stemmen.
Als er al een keerpunt voor bussen in Sint-Annaland komt, dan zal de halte in de Bierensstraat in ieder geval opschuiven naar de Dorpsweg.
De BBA wil lijn 108 (de bus via
Sint-Maartensdijk) laten stoppen bij
De Wellevaete en in de Bierens
straat, en daarom door de Anna van
Bourgondi%straat laten rijden. Dat
laatste stuitte in de commissie op fel
verzet. "In die straat ligt nota bene
een versmalling om de snelheid van
het verkeer af te remmen. Dan moet
daar zeker geen bus doorheen rij
den", zei P. van Belzen (RPF/GPV).
Anderen waren bang voor acties van
bewoners van de Anna van Bourg-
ondi%straat, zoals eerder in de
Weststraat gebeurde. Burgemeester
en wethouders zien lijn 108 liever
stoppen op de Havenweg en vervol
gens via de Havendijk, de Oude-
landseweg en de F.M. Boogaardweg
naar de halte in de Bierensstraat rij
den. Voor de BBA is dat alternatief
onbespreekbaar. "Men vindt dat dit
teveel tijd kost", legde de wethouder
uit. "De vervoerder doet aan keten-
vervoer, wat wil zeggen dat hij aan
sluiting moet geven op andere vor
men van openbaar vervoer. Dat
brengt beperkingen mee en in feite
heeft de vervoerder het in het keten-
vervoer voor het zeggen. De
gemeente zorgt alleen voor facilitei
ten zoals bushokjes."
Tot voor een half jaar geleden telde
Sint-Annaland drie bushaltes: in de
Spuistraat, in de Hoenderweg bij De
Wellevaete en in de Bierensstraat
vlakbij De Schutse. Na de recon
structie van de Weststraat ontston
den voör de BBA problemen met het
passeren van deze straat en dat
resulteerde erin dat de Bierensstraat
niet langer werd aangedaan. "Het
heeft ons geleerd dat we voortaan
voorzichtiger om moeten gaan met
vragen van bewoners om recon
structies van straten", meende Klip-
pel. Van der Jagt ontkende dat de
reconstructie van de Weststraat de
problematiek had veroorzaakt. "Die
reconstructie is met de bewoners ,n
met de BBA besproken. Na enkele
aanpassingen kon de vervoersmaat
schappij ermee leven. Maar na
gereedkomen werden in de West-
straat vervolgens auto's geparkeerd
op plaatsen waar dat niet kon en dat
leverde blokkades op. Het parkeer-
gedrag van de mensen heeft er in
feite toe geleid dat de bushalte bij
De Schutse is vervallen."
Klippel zag het liefst drie haltes in
het dorp gehandhaafd. Maar als er
„n zou moeten vervallen (de BBA
vindt twee het maximum), dan kan
dat volgens hem de Spuistraat zijn.
De beide andere haltes liggen daar,
waar de toekomstige groei van het
dorp te verwachten is. Hij stelde
voor om lijn 108 vanaf de Plaatweg
naar de Langeweg te laten rijden,
via de Hoenderweg naar de Stoof
weg en dan de Dorpsweg in. Daar
zou dan een keerpunt gemaakt moe
ten worden, zodat de bus via de
Stoofweg zijn weg kan vervolgen.
"Dan heb je een halte in de nabijheid
van De Schutse en bovendien vrij
centraal gelegen." Het idee kreeg
bijval van R. Ravensteijn (VVD) en
J. van den Donker (D66). J. de Jager
(CDA) wilde, in plaats van een keer
punt, rond rijden via de F.M. Boog
aardweg en de Oudelandseweg naar
de Stoofweg. Volgens hem zou dat
in tijd niets uitmaken. Maar de wet
houder achtte dit niet haalbaar
gezien de opstelling van de BBA.
Hij wees er Klippel op, dat zijn plan
niet bij de bestaande bushalte gere
aliseerd kan worden. Dit zou op
moeten schuiven richting Dorpsweg
en het nieuwe bestemmingsplan
Vroonstede, dus verder van De
Schutse. Enkele commissieleden
meenden dat hiervoor nogal wat
grond nodig zou zijn, maar dat valt
volgens de wethouder wel mee.
"Overigens moet dit idee nog voor-
gejegd worden aan de portefeuille
houder ruimtelijke ordening (de bur
gemeester - red.)." Maar hij was
bereid het nader te bekijken.
De Jager vond dat alles uit de kast
gehaald moet worden om de halte
bij de Havenweg te handhaven. "De
bus zou dan toch op het havenpla
teau kunnen keren." Ook mevr.
Schot wilde die halte houden, zowel
voor de scholieren als voor recrean
ten. Zij stelde voor om de recon
structie in de Weststraat ongedaan te
maken, maar dat zou volgens de
wethouder kapitaalsvernietiging
zijn.
De sneldienst lijn 109 wil de BBA
alleen nog bij De Wellevaete laten
stoppen en daarmee kan het
gemeentebestuur leven. "Akkoord,
maar dan moet bij die halte wel een
fietsenstalling komen", zei H.J. Ver
maas (PvdA). "De meest logische
oplossing is een halte daar, waar de
meeste mensen komen", mengde
Van Belzen zich nog in de discussie
over de plaats van de bushaltes.
"Lijn 109 zou ook langs het keer
punt in de Bierensstraat kunnen rij
den", meende Klippel. Diens idee
wijkt af van het plan dat door de
gemeente bij de provincie is inge
diend, en waarvoor door het minis
terie 90% subsidie is toegezegd.
Helpende handen. De afdeling
Flakkee/Schouwen/Tholen van Hel
pende Handen gehandicaptenzorg
van de Gereformeerde Gemeenten
houdt zaterdag een contactbijeen
komst in gebouw Rehoboth te
Dirksland. Deze bijeenkomst voor
verstandelijk gehandicapten begint
om kwart over twee.
t
K