Voorwaardelijk voor overtreden vaartijdenwet Gemeente Tholen vertraagt het streven naar schoon water Calamiteiten vooral bij de pleziervaart Suggestie SGP voor keerpunt bussen in de Bierensstraat Waterschap vraagt provincie om druk uit te oefenen Asfaltering polderwegen Politiek wil 'BBA niet in Anna van Bourgondiëstraat Peilbesluiten zijn vertraagd Waterschappers in een cirkel Donderdag 10 april 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Schippers voor kantongerecht Tholen Gasflessen Bocht afgesneden Het waterschap Zeeuwse Eilanden is niet te spreken over de gemeente Tholen. B. en w. willen het tijdstip dat het afvalwater schoon moet zijn, uitstellen tot 2008, terwijl het waterschap dat 4 jaar eerder wenst. "Het provinciaal bestuur moet nu maar een beslissing nemen, want zij hebben sanctiemiddelen zoals het verplicht vaststellen van een begrotingspost voor die uitgaven. Die mogelijk heid heeft het waterschap niet." Septictank Verontreinigingsheffing stijgt 1% Vrijdags en zaterdags GEOPEND Blusboot 21 keer in actie vorig jaar Waterschap koopt, verkoopt en ruilt diverse percelen Bussen die vanaf de Stoofweg Sint-Annaland inrijden, in de Dorpsweg keren en vervolgens dezelfde kant het dorp weer uitrijden. Die suggestie van M.J. Klippel (SGP) in de commissie openbare werken zal door het gemeentebe stuur nader bekeken worden. Gemeente en BBA staan lijnrecht tegenover elkaar voor wat betreft de route van lijn 108 door het dorp. Wethouder J. van der Jagt maakte duidelijk dat in feite de busonderneming zelf beslist wel ke route men rijdt. Havenplateau Vanaf 1 juli 1995 moeten de nieuwe rust- en vaartijden al ingevuld wor den door schippers, maar in de beginmaanden bleek dat nog niet tot iedereen in het Schelde-Rijnkanaal doorgedrongen. De Thoolse kanton rechter stelde zich echter coulant op, want om in het voorjaar van 1997 nog zaken van het najaar 1995 te behandelen, dat ging hem wat ver. Hij hield het op voorwaardelijke boetes, want sommigen hadden bovendien een flinke reis gemaakt. Zo was de 64-jarige G.E. uit Terneu- zen met zijn auto vanuit Noord- Frankrijk naar Tholen gekomen om de zitting bij te wonen. Hij was 28 oktober 1995 door de politie te water aangehouden en sinds 17 oktober had E. zijn logboek van de l'Espoire niet ingevuld. "Op 17 okto ber lag ik in Sneek te wachten om te lossen", vertelde de schipper. "Op 26 oktober ben ik weer gaan varen en met 2 schippers - mijn vriendin en ik - aan boord mag je 18 uren varen." E. vond dat je met zo'n nieu we regeling van vaar- en rusttijden eerst een waarschuwing moet krij gen. "Dat was op zijn plaats geweest, want zo'n nieuwe regeling valt koud op je dak. En als je dan nog een boete van 550 gulden krijgt, is dat nogal pittig." Officier van justitie mr. J.J.A. Groen hield daar rekening mee en eiste voor 2 dagen niet invullen van het rust- en vaartijdenboek geheel voor waardelijk een boete van 550 gulden met een proeftijd van 2 jaar. Kan tonrechter mr. A.L.R. Melens was het daarmee eens. "Daar kan ik mee leven", zei ook de Schipper, die over een paar maanden 65 jaar wordt en dan rfiet pensioen gaat. De 38-jarige C.C. uit Duinkerken was in december al in Tholen, maar toen ontbrak er een Franse tolk bij het kantongerecht. Die was er dit keer wel, uit Heinkenszand. Op 2 oktober 1995 hield de politie hem aan, terwijl hij geen vaartijdenboek op zijn schip had. "Ik was er niet van op de hoogte dat het in Nederland al verplicht was", vertelde C. Hij vond de 1500 gulden boete zo hoog, dat hij opnieuw de moeite had genomen om met zijn vrouw in Tholen zijn belangen te bepleiten. De officier legde uit, dat 2000 gulden het stan daardtarief was, zodat bij de 1500 gulden al rekening was gehouden met het nieuwe karakter van de regels. Omdat de Fransman voor de tweede keer in Tholen kwam, hield hij het op 1000 gulden gulden boete, onvoorwaardelijk. "Bij een collega is de boete helemaal vervallen", zo verweerde C. zich. De kantonrechter was daar gevoelig voor. Hij maakte de 1000 gulden helemaal voorwaar delijk met een proeftijd van 2 jaar. "U hebt tenslotte twee keer een ver re reis gemaakt en het betreft een zaak van oktober 1995", aldus mr. Melens. De 60-jarige D.C.R.A. was niet gekomen en hij was vorig jaar november aangehouden zonder dat een vaartijdenboek aanwezig was. De kantonrechter gaf hem daarvoor bij verstek een boete van 1500 gul den. De eveneens 38-jarige schipper J.K. uit Lekkerkerk had vier gasflessen op zijn motorschip Veteraan niet goed opgeslagen en dat is tegen de regels. Hij noemde het 'vrij brutaal' dat een politieman over zijn roef was gelopen toen hij in het Schelde- Rijnkanaal werd aangehouden. "Door de omstandigheden gedwon gen moest ik de gasflessen naast de stuurhut opslaan, want die kunnen tegen de regen, maar gereedschap niet. Ik heb dus niet onzorgvuldig gehandeld. Daarom is 250 gulden boete vrij fors." K. zei verder, dat hij twee keer had moeten verhuizen, zodat er tijdelijk ruimtegebrek was. Zijn oude schip was naar de sloop gebracht en behalve een ander schip, had hij ook een huis toegewezen gekregen. De officier van justitie vond, dat niet elke Nederlander de wet in zijn voordeel mag interpreteren. "Het is een kwestie van regelgeving en als u het daarmee niet eens bent, dan moet u uw bond inschakelen." Aan gezien deze zaak veel te lang was blijven liggen, eiste de officier geen verhoging, maar 250 gulden, waar van 100 gulden voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar. "Dat is wat reëeler", was de reactie van de schipper. "Ik lap de wet echt niet aan mijn laars. Inmiddels heb ik weer opbergruimte voor de gasflessen, zodat het ook niet meer voorkomt." De kantonrechter nam de eis van de officier over. J.A.C. b.v. had met de Condor 2 op het Schelde-Rijnkanaal gevaren zonder geldig certificaat voor vloei bare brandstof. Bovendien was een gastoestel niet vast ingebouwd en de slangen waren langer dan 1 meter. Dat kostte het bedrijf bij verstek een boete van respectievelijk 300 en 100 gulden. De 33-jarige J.B. uit Dordrecht kreeg 125 gulden boete omdat hij in het Brabants Vaarwater op 8 juni vorig jaar niet voldoende rechts had gevaren. Een vrachtschip had de motorboot Alkion al ingehaald en nu kwam er nog een containerschip aan. "Gezien de omstandigheden heb ik van Bruinisse naar Goes links aangehouden", vertelde B. "Het was niet verantwoord om over te steken, dat vinden binnenvaartschippers niet fijn. Er stond daar ook een flin ke stroom. Misschien had ik kunnen stoppen, maar ik heb een stukje vei ligheid ten toon gespreid en nu word ik'gestraft!", zo verweerde de ple- ziervaarder zich. "Andere scheepvaart-deelnemers moeten er ook van op aan kunnen, dat u zich aan de regels houdt", bracht de officier van justitie naar voren. "U was duidelijk in strijd met de regels bezig. U wilde een bocht afsnijden. Ik vind uw verhaal dan ook niet sterk genoeg om af te wij ken van een eis van 150 gulden", aldus mr. Groen. B. vond dat de officier selectief bezig was en dat vond hij jammer. De kantonrechter deed er 25 gulden af, zodat er 125 gulden boete over bleef. "U had het 8 juni in het Bra bants Vaarwater niet zo mogen doen. Even naar links kan, maar dit heeft te lang geduurd", zei kanton rechter mr. Melens. De Franse schipper L.G.B. was met zijn boot verlagerd door de wind en had niet goed stuurboord gevaren, wat hem bij verstek 150 gulden boe te opleverde. Voor het ontbreken van een vaarbe wijs en registratie van een snelle motorboot werd de Belg R.A.P.C. bij verstek tot 250 (vaarbewijs) en 180 gulden (registratie) boete ver oordeeld. Ansichtkaartenbeurs. Zaterdag organiseert de Nederlandse vereni ging van prentbriefkaartenverzame laars een ansichtkaartenbeurs in sporthal De Stenge in Heinkens zand De gemeente verbetert de riolering wel, zoals hier op het kruispunt Schoolstraat/Kloosterstraat in St. Annaland, maar het waterschap vindt het tempo te laag. Gezworene drs. A.W. van de Hoe zei dat dinsdagmiddag in een toe lichting bij de beleidsnotities lozin gen en riolering, die de algemene vergadering van het waterschap 22 april gaat behandelen. Hij maakte duidelijk, niet bereid te zijn tot concessies. "De waterkwali teit is namelijk nog steeds onvol doende, ondanks alle inspanningen. Er moet meer beweging in de zaak komen en daar geven we ook finan ciële stimulansen voor." Van de Hoef wees er op, dat de datum al vier jaar opgeschoven is, want oorspronkelijk gold 1998 als uiterste datum om aan de basisin spanning te voldoen. "In overleg met de provincie heeft het water schap de termijn toen verruimd tot 2004. Dat is 10 jaar na het verschij nen van de geldende waterbeheers plannen. Wij handhaven dan ook 2004 als uiterste afrondingsdatum", aldus Van de Hoef. Volgens dijkgraaf W.A. Gosselaar dwingen zowel Europese als natio nale regels het waterschap tot stren ger toezicht. "Daarom zorgen we voor een douceurtje om zowel gemeenten als burgers in het buiten gebied te prikkelen om maatregelen te nemen. Maar het rijk schrijft ons de regels voor, zoals het per 1 maart van kracht geworden lozingsbesluit. Daar kunnen we niets aan verande ren." Het douceurtje van Gosselaar is een bijdrage van 10% voor het verwe zenlijken van een grotere bergings capaciteit in de gemeentelijke riole ring en een subsidie van maximaal 10.000 gulden voor bewoners van het buitengebied die op de riolering aansluiten. "We dragen zo heel ruimhartig bij aan een problematiek die de primaire taak van de gemeen ten is", benadrukte Van de Hoef. Bij extreme regenval is er sprake van een enorme vuillast. De piekbe- lasting ontregelt de overstorten en sanering van dat probleem heeft een buitengewoon groot milieurende ment. Daarom dringt het waterschap aan op het maken van een grotere bergingscapaciteit. Tot 2004 vergt dat van alle Zeeuwse gemeenten boven de Westerschelde 150 mil joen gulden, waarvan het water schap 15 miljoen wil betalen. "Als Tholen sneller in deze problematiek investeert, kunnen ze ook kosten sparen. Voor het waterschap is het terugdringen van overstorten een belangrijk speerpunt", zei de gezwo rene. Naast de grotere bergingscapaciteit heeft het waterschap als tweede actiepunt het aansluiten van wonin gen in het buitengebied, die nu nog in de sloot lozen of in een septic tank. Volgens het 1 maart in wer king getreden lozingsbesluit van het rijk, moet voor 2005 iedereen in het buitengebied aangesloten zijn of een septictank hebben van minimaal 6 m3. Binnen 40 rtieter van een hoofd riool ben je verplicht om aan te slui ten en door oprukkende stads- en dorpsuitbreiding komen er steeds meer huizen in het buitengebied bin nen het bereik van een hoofdriool. Van de 2000 woningen in de polder kan het waterschap er tot en met 2004 totaal 450 in het werkgebied aansluiten. Van de 450 zit 80% bin nen de 40 meter van een hoofdriool. De bewoners moeten een maximale eigen bijdrage van 4500 gulden op tafel leggen. Het waterschap betaalt maximaal 10.000 gulden en ver wacht van de gemeenten een even grote bijdrage. Totaal gaat het dan om 24.500 gulden en dat is ook de grens. Zijn de kosten van aansluiting op de riolering hoger, dan moet men een septictank hebben van minimaal 6 m'. De meeste polderbewoners hebben een veel kleinere septictank, zodat er ook veel buitenbewoners van Tholen en St. Philipsland voor een investering van 8 tot 10.000 gul den komen te staan. Dit bedrag is gebaseerd op helemaal uitbesteden, maar het waterschap denkt dat vele boeren zelf een kraantje huren en dan heb je voor 5000 gulden een grotere septictank.' Het waterschap verhaalt de subsidie (10% bij de gemeentelijke riolering voor een grotere bergingscapaciteit en maximaal 10 mille voor een aan sluiting in het buitengebied) uit het oogpunt van maatschappelijke soli dariteit op alle burgers. De veront reinigingsheffing (99 gulden per vervuilingseenheid en een gezin betaalt drie eenheden) zal met 1% verhoogd worden. Van de Hoef noemde een raming van ƒ1,09 tot 3,22 per vervuilingseenheid. Daar naast krijgen de gemeenten een rekening voor de overstorten; het waterschap denkt tot 2004 een bedrag van 3,8 miljoen gulden van de gemeenten te ontvangen. In een commentaar van de gemeente Tholen op de ontwerp beleidsnoti ties lozingen en riolering, noemden b. en w. het strak hanteren van uit gangspunten voor rioleringsstelsels in strijd met het streven naar oplos singen tegen de laagste maatschap pelijke kosten. "Wij willen bena drukken dat het uitgangspunten zijn, waarvan in goed overleg met het waterschap afgeweken kan worden", aldus b. en w. "Er wordt in principe niet van afgewezen", was de reactie van het waterschap. "Er moet wel met de nodige creativiteit naar financieel verantwoorde oplossin gen worden gezocht, maar we die nen aan de uitgangspunten te vol doen", aldus het waterschap. Bij nieuwbouw in het buitengebied waarbij geen aansluiting op de riole ring is voorzien, dient de gemeente overleg met het waterschap te voe ren voordat de bouwvergunning wordt verleend, zo staat in de beleidsnotitie riolering. Het verle nen van een bouwvergunning moet bij voorkeur aangehouden worden, totdat er overeenstemming bereikt is over de lozingssituatie tussen de lozer, de gemeente en het water schap. Zeeuwse vlootdagen. Dit weekein de worden in Vlissingen de Zeeuw se vlootdagen gehouden. Het publiek kan op het terrein van de Koninklijke Schelde diverse demon straties van de marine, het korps mariniers en reddingsploegen zien. Verder kunnen er diverse militaire vaartuigen bezocht worden. Er is muziek en het publiek kan onder lei ding van militairen langlaufen, tok kelen en een muur beklimmen. Men kan van tien tot vijf uur op de vloot dagen terecht. De gerenommeerde LIJSTENMAKER ™*vb» voor het ustwerk eiland Tholen Molenstraat 13, tel./fax: 0166-664041 4695 CK Sint-Maartensdijk Advertentie I.M. De Furie III, de blusboot die in het kader van de zogenaamde waakvla movereenkomst tussen gemeenten in actie komt bij calamiteiten op het Schelde-Rijnkanaal, rukte het afgelopen jaar 21 keer uit. Twee keer was het op het kanaal te doen, zes keer op zowel het Volkerak als het Hollands Diep en een enkele keer op de Zuid Vlije ten noorden van de Slikken van de Heen. In de helft van de gevallen was een boot aan de grond gelopen en zes keer waren vaartuigen zinkende. Slechts acht keer betrof het een schip met lading, alle andere keren een plezierjacht. Die cijfers deelde burgemeester mevr. A. v.d. Berg van Bergen op Zoom donderdag mee op een VVD-bijeenkomst in Sint-Annaland. Ondanks het beperkte aantal calami teiten bij de beroepsvaart op het' kanaal, spitste de discussie tussen de aanwezigen zich toe op de lading van containerschepen. Mevr. Van de Berg zei dat bij de Kreekraksluizen de ladingen van alle passerende schepen bekend zijn. Diverse aan wezigen reageerden dat dit voor containerschepen niet geldt, ondanks dat E. Kooiman het tegen deel beweerde. Zowel in Rotterdam als Antwerpen dienen gevaarlijke ladingen gemeld te worden en ver der heeft ieder containerschip een manifest over de inhoud aan boord, zei deze. Men concludeerde dat de inhoud dan wel bekend mocht zijn, maar dan niet op de juiste plaats. Mevr. Van de Berge zei dat de vei ligheid op het Schelde-Rijnkanaal is toegenomen sinds de getijden zijn Het waterschap Zeeuwse Eilanden heeft aan de Veerweg in Stavenisse 0,2990 ha. grond voor 7027 gulden verkocht aan J. Neele. Het dagelijks bestuur heeft besloten om bij de ruilverkavelingscommis sie Oud-Vossemeer de wens in te brengen om gronden te kopen langs de Hikse Kreek en de waterloop naar gemaal de Eendracht. Dit ten behoeve van de aanleg van natuur vriendelijke oevers in het kader van ontwikkeling van de ecologische infrastructuur. Om niet heeft het waterschap gron den geruild met: A. Bouman aan de Paasdijkweg te Poortvliet (0,1100 ha), M. van Strien aan de Lageweg te Anna Jacobapolder (0,0525 ha) en met de gemeente Tholen 0,1075 ha. aan het Boserf te St. Philipsland. Tien polderwegen zullen deze zomer door het waterschap Zeeuwse Eilanden worden geasfalteerd. Het gaat om de Kreekweg inclusief het fietspad, Watervlietsedijk, Vrou- wendijk, Oudelandsedijk, Ketting- dijk, Vermuydenweg, Eerste Dijk, Gemaalweg, Joanna Mariaweg en de Noormansweg. Deze wegen zijn uitgekozen na een visuele inspectie. De uit te voeren werkzaamheden, die samenhangen met het groot onderhoud, omvatten onder meer het aanbrengen van versterkende deklagen en het reconstrueren van weggedeelten. Bijkomende werk zaamheden zijn het verrichten van voorreparaties aan de bestaande wegverharding en het aanvullen van wegbermen. Na de verbetering kun nen de wegen weer 15 tot 20 jaar mee. De uitvoering komt de ver keersveiligheid van de weggebrui ker ook ten goede, schrijft het dage lijks bestuur van het waterschap aan de algemene vergadering. Totaal met andere wegen in Zeeland gaat het om een investering van 2.550.000 gulden. Dat bedrag wordt in 15 jaar afgeschreven. vervallen en er geen kruisend scheepvaartverkeer meer is. Dit zal meetellen bij het vernieuwen van de waakvlamovereenkomst volgend jaar. Thools statenlid mevr. H.A. Polderman-Martin wees daarop op de plannen van General Electric Plastics, dat bij de Burg. Peterssluis een haven wil aanleggen voor de aanvoer van haar grondstof fenol. "Als die haven loodrecht op het kanaal komt, zou dat extra gevaar betekenen voor de scheepvaart." Het waterschap Zeeuwse Eilanden wil bij gedeputeerde staten vrijstel ling vragen van de verplichting om peilbesluiten eens in de tien jaren te herzien. Het blijkt namelijk onmo gelijk om 26 peilbesluiten in het totale werkgebied op tijd aan te pas sen. Het dagelijks bestuur van het waterschap stelt de algemene verga dering voor om vrijstelling te vragen tot het jaar 2000. Op Tholen is er een peilbesluit gereed voor het gebied Kadijk, dat 1700 ha. omvat. Tholen Oost minus Kadijk (3610 ha) is momenteel onderhanden. In mei komt het concept in het dage lijks bestuur, die dan in augustus een besluit kan nemen. Op stapel staan dan nog Tholen Zuid (1730 ha) in november a.s. en Tholen West (4810 ha) in mei 1998. Een vierkant stembiljet waarop de namen van de kandidaten in een cir kel worden afgedrukt. En het opschrift vier keer staat op een zoda nige manier, dat elk van de vier als linkerbovenhoek van het biljet kan worden opgemerkt. Zo'n stembiljet gaat mogelijk in 1998 gebruikt wor den voor de verkiezing van het waterschapsbestuur. Voordeel is dat geen enkele kandidaat de nummer één is. Bij politieke verkiezingen krijgt namelijk de lijsttrekker van een partij vaak een onevenredig groot aantal stemmen, die vervol gens kandidaten lager op de lijst een zetel kunnen opleveren. Bij water schapsverkiezingen staat het aantal zetels per categorie echter al bij voorbaat vast; stemmen kunnen nooit van de ene kandidaat overgaan op een andere. Het zogenaamde 'nummer-een effect' wordt ontlopen door de namen in een cirkel af te drukken. De mogelijkheid voor dit alternatie ve biljet is opgenomen in het ont- werp-kiesreglement dat provinciale staten moeten goedkeuren. De staten zullen ook moeten beslissen of er in 1998 via de stembus of via de brie venbus gestemd gaat worden. Dat laatste houdt in, dat mensen hun stembiljet toegestuurd krijgen en dat in een bijgeleverde enveloppe vóór een bepaalde datum moeten retour neren of inleveren. Het dagelijks 'bestuur van waterschap Zeeuwse Eilanden streeft naar deze vorm van verkiezingen, onder meer omdat dit goedkoper zal zijn en elders in het land is gebleken dat de opkomst goed is. Gedeputeerde staten willen liever stembusverkiezingen, en dan tegelijk met de gemeenteraadsver kiezingen om de opkomst gunstig te beïnvloeden. De algemene vergade ring van Zeeuwse Eilanden spreekt op 22 april een voorkeur uit over de manier van stemmen. Als er al een keerpunt voor bussen in Sint-Annaland komt, dan zal de halte in de Bierensstraat in ieder geval opschuiven naar de Dorpsweg. De BBA wil lijn 108 (de bus via Sint-Maartensdijk) laten stoppen bij De Wellevaete en in de Bierens straat, en daarom door de Anna van Bourgondi%straat laten rijden. Dat laatste stuitte in de commissie op fel verzet. "In die straat ligt nota bene een versmalling om de snelheid van het verkeer af te remmen. Dan moet daar zeker geen bus doorheen rij den", zei P. van Belzen (RPF/GPV). Anderen waren bang voor acties van bewoners van de Anna van Bourg- ondi%straat, zoals eerder in de Weststraat gebeurde. Burgemeester en wethouders zien lijn 108 liever stoppen op de Havenweg en vervol gens via de Havendijk, de Oude- landseweg en de F.M. Boogaardweg naar de halte in de Bierensstraat rij den. Voor de BBA is dat alternatief onbespreekbaar. "Men vindt dat dit teveel tijd kost", legde de wethouder uit. "De vervoerder doet aan keten- vervoer, wat wil zeggen dat hij aan sluiting moet geven op andere vor men van openbaar vervoer. Dat brengt beperkingen mee en in feite heeft de vervoerder het in het keten- vervoer voor het zeggen. De gemeente zorgt alleen voor facilitei ten zoals bushokjes." Tot voor een half jaar geleden telde Sint-Annaland drie bushaltes: in de Spuistraat, in de Hoenderweg bij De Wellevaete en in de Bierensstraat vlakbij De Schutse. Na de recon structie van de Weststraat ontston den voör de BBA problemen met het passeren van deze straat en dat resulteerde erin dat de Bierensstraat niet langer werd aangedaan. "Het heeft ons geleerd dat we voortaan voorzichtiger om moeten gaan met vragen van bewoners om recon structies van straten", meende Klip- pel. Van der Jagt ontkende dat de reconstructie van de Weststraat de problematiek had veroorzaakt. "Die reconstructie is met de bewoners ,n met de BBA besproken. Na enkele aanpassingen kon de vervoersmaat schappij ermee leven. Maar na gereedkomen werden in de West- straat vervolgens auto's geparkeerd op plaatsen waar dat niet kon en dat leverde blokkades op. Het parkeer- gedrag van de mensen heeft er in feite toe geleid dat de bushalte bij De Schutse is vervallen." Klippel zag het liefst drie haltes in het dorp gehandhaafd. Maar als er „n zou moeten vervallen (de BBA vindt twee het maximum), dan kan dat volgens hem de Spuistraat zijn. De beide andere haltes liggen daar, waar de toekomstige groei van het dorp te verwachten is. Hij stelde voor om lijn 108 vanaf de Plaatweg naar de Langeweg te laten rijden, via de Hoenderweg naar de Stoof weg en dan de Dorpsweg in. Daar zou dan een keerpunt gemaakt moe ten worden, zodat de bus via de Stoofweg zijn weg kan vervolgen. "Dan heb je een halte in de nabijheid van De Schutse en bovendien vrij centraal gelegen." Het idee kreeg bijval van R. Ravensteijn (VVD) en J. van den Donker (D66). J. de Jager (CDA) wilde, in plaats van een keer punt, rond rijden via de F.M. Boog aardweg en de Oudelandseweg naar de Stoofweg. Volgens hem zou dat in tijd niets uitmaken. Maar de wet houder achtte dit niet haalbaar gezien de opstelling van de BBA. Hij wees er Klippel op, dat zijn plan niet bij de bestaande bushalte gere aliseerd kan worden. Dit zou op moeten schuiven richting Dorpsweg en het nieuwe bestemmingsplan Vroonstede, dus verder van De Schutse. Enkele commissieleden meenden dat hiervoor nogal wat grond nodig zou zijn, maar dat valt volgens de wethouder wel mee. "Overigens moet dit idee nog voor- gejegd worden aan de portefeuille houder ruimtelijke ordening (de bur gemeester - red.)." Maar hij was bereid het nader te bekijken. De Jager vond dat alles uit de kast gehaald moet worden om de halte bij de Havenweg te handhaven. "De bus zou dan toch op het havenpla teau kunnen keren." Ook mevr. Schot wilde die halte houden, zowel voor de scholieren als voor recrean ten. Zij stelde voor om de recon structie in de Weststraat ongedaan te maken, maar dat zou volgens de wethouder kapitaalsvernietiging zijn. De sneldienst lijn 109 wil de BBA alleen nog bij De Wellevaete laten stoppen en daarmee kan het gemeentebestuur leven. "Akkoord, maar dan moet bij die halte wel een fietsenstalling komen", zei H.J. Ver maas (PvdA). "De meest logische oplossing is een halte daar, waar de meeste mensen komen", mengde Van Belzen zich nog in de discussie over de plaats van de bushaltes. "Lijn 109 zou ook langs het keer punt in de Bierensstraat kunnen rij den", meende Klippel. Diens idee wijkt af van het plan dat door de gemeente bij de provincie is inge diend, en waarvoor door het minis terie 90% subsidie is toegezegd. Helpende handen. De afdeling Flakkee/Schouwen/Tholen van Hel pende Handen gehandicaptenzorg van de Gereformeerde Gemeenten houdt zaterdag een contactbijeen komst in gebouw Rehoboth te Dirksland. Deze bijeenkomst voor verstandelijk gehandicapten begint om kwart over twee. t K

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 9