Niet te lang wachten met beleid tegen de varkens Kinderopvang op Tholen floreert Bewoners Molenstraat willen niet wachten op vertrek garage Grote beurt steigers vluchthaven van rijkswaterstaat in Tholen Belastingtarief fors lager om opbrengst gelijk te houden Zorg voor milieu in de jachthavens Unieke kans voor D66 Schuttevaer kan haven niet overnemen Poortvliets comité meldt gemeente aan voor gouden eikel Tijdelijk ontmantelen om nieuwe verflaag aan te brengen Donderdag 27 maart 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Roeland vreest beperkingen akkerbouwers De door gedeputeerde staten aangekondigde interim periode voor beperking van varkenshouderijen mag niet te lang duren. Bestaande akkerbouwbedrijven worden dan namelijk wel erg beperkt in hun mogelijkheden voor de vestiging van een neventak van enige omvang. De akkerbouw zit in het slop en daarom moet er snel defini tief beleid worden ontwikkeld. Uitbreiding Puk en Muk vergt 4,5 ton De commissie welzijn steunt in meerderheid de uitbrei ding van het kinderdagverblijf in Tholen. Het bouwplan, inclusief aankoop van de grond, vergt 450.000 gulden. SGP en RPF/GPV zijn principieel tegen kinderopvang en daarom ook tegen dit plan. Belasting Dorpsvernieuwing Showroom in open lucht 'Autokerkhof Gestraald Hogere taxatiewaarde gevolg marktwerking De vluchthaven van rijkswaterstaat aan het einde van de Schelderijnweg op 'de punt' bij Tholen wordt stevig onder handen genomen. Dit jaar wordt de hele aanleg plaats voor binnenvaartschepen gereviseerd. Een karwei dat 2 miljoen gulden gaat kosten. Verkoopwaarde Bedrijven Provincie wil 400 extra ligplaatsen De plaat Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw meubelen als eieren. flakkee verhuizingen b.v. SGP-statenlid G.D. Roeland uit St. Annaland bracht dat vrijdag naar voren in de statencommissie ruimte lijke ordening. AOV-statenlid L.J. van Doom uit St. Maartensdijk be streed die opstelling. Hij vond dat de SGP zowel op provinciaal als op gemeentelijk niveau teveel openin gen biedt voor de varkens en dat noemde hij 'totaal verkeerd.' G.S. van Zeeland hebben 25 febru ari de tekst van het ontwerp-streek- plan zodanig gewijzigd, dat de vesti ging van een intensieve veehouderij slechts wordt toegestaan op bestaan de bouwblokken tot een oppervlakte van 1000 m2. Roeland, die het g.s.- besluit op de agenda van de com missievergadering had laten zetten, noemde het een goede zaak dat die wijziging er kwam. "In sommige delen van Zeeland is het gevaar aan wezig, dat zich daar veel grote bedrijven vestigen. Het valt toe te juichen, dat er een interim beleid wordt gevoerd om te voorkomen, dat de milieuruimte wordt over schreden. Anderzijds moet de studie naar instrumenten waarmee de groei van de intensieve veehouderij kan worden afgestemd op de milieu ruimte, met grote voortvarendheid ter hand worden genomen", zei Roe land. CDA-statenlid J. Ramondt viel het Thoolse statenlid bij, maar AJ. Dijkwel (D66) was het daarentegen niet eens met Roeland, evenmin als mevr. L. Vermeulen-Geschiere. "De landbouw heeft geen behoefte aan een neventak intensieve veehoude rij", aldus het PvdA-statenlid. Vol gens haar hebben de landbouwers voldoende alternatieven om neven inkomsten te verwerven. Het SGP-statenlid bestreed dat en vroeg mevr. Vermeulen om een opsomming van de mogelijkheden die boeren volgens haar zouden heb ben. Daarbij noemde het PvdA-sta- tenlid mogelijkheden in de recre atiesfeer. Van Doom drong er bij gedeputeer de Van Zwieten op aan om Tholen hulp te bieden voor o.a. de afdoe ning van de bouwaanvragen voor intensieve veehouderijen omdat het ambtenarenapparaat zijns inziens niet over de nodige kennis beschikt. De gedeputeerde antwoordde, dat de provincie niet beschikt over speci fieke kennis op het terrein van bouwzaken. Volgens Van Zwieten hebben gemeenten die kennis wel en anders kunnen ze bijvoorbeeld bij de Ver eniging van Nederlandse Gemeen ten te rade gaan. Kinderopvang floreert in Tholen beter dan een aantal jaren terug werd verwacht. Zowel de baby- als de peutergroep in het dagverblijf Puk en Muk zitten praktisch vol. Daar komt bij dat er eigenlijk te weinig slaapruimte is, zodat er op dit moment 'in series' wordt geslapen. De bedoeling is om een derde groepsruimte te realiseren. Tegelij kertijd wordt een personeelsruimte gebouwd, want die is sinds vorig jaar verplicht in het kader van de arbo-wet. Het bestaande kantoor zal als slaapruimte ingericht worden, zodat een nieuw onderkomen nodig is voor administratie en archief. Overigens zetelt de administratie al tijdelijk in een noodgebouwtje. Om Er ligt voor D66 een unieke kans bij het zoeken naar een maatschappelijk steunpunt. 'Wat ligt er meer voor de hand dan D66 te profileren als de landelijke partij die vanuit de basis van de plaatselijke politiek opereert. Want welke partij is er, wat betreft grondbeginselen, geschikter om zijn basis te zoeken juist in de plaatselij ke democratie'. Dit schrijft het Thoolse D66-raadslid J. van den Donker in het Zeeuwse partijblad Delta Democraat. D66 heeft, zo schrijft hij, het bestaan te danken aan het beginsel van meer invloed voor de individuele burger en juist dat sluit aan bij de plaatselij ke politiek. Volgens Van den Don ker moet D66 de kiezer duidelijk maken dat juist zij de landelijke par tij is die plaatselijke partijen als Gemeentebelang overbodig maakt. 'D66 zou zich op alle niveaus met meer duidelijkheid moeten presente ren en moeten laten zien dat de basis bij de burger in diens eigen woon omgeving ligt'. Zijn ontboezemingen zijn de Thole- naar ingegeven door de resultaten bij de jongste gemeenteraadsverkie zingen in Zeeland en Brabant, nodig in verband met de herindeling. Bij die verkiezingen verloor D66 onder meer op Walcheren flink. 'In diverse plaatsen heeft onze partij het minder slecht gedaan dan de landelijke ten dens aangeeft. Het valt op dat het juist die plaatsen zijn waar D66 zich nogal plaatselijk heeft opgesteld', aldus Van den Donker. Uitgerekend plaatselijke partijen winnen het meest bij plaatselijke verkiezingen, wat volgens de Tholenaar komt doordat ze hun kiezers duidelijkheid bieden. Dat moet D66 ook gaan doen. Daarbij zal volgens het Thool se raadslid een modus gevonden moeten worden om politieke macht - nodig om doelstellingen te berei ken - te vergaren zonder aan geloof waardigheid in te boeten. Mollenbestrijding. Het Groencol- lege Goes begint in april met een cursus mollenbestrijding. De leef wijze, de bestrijding met klemmen en met chemische middelen komen aan de orde. Wie slaagt voor de cur sus, komt in aanmerking voor een vergunning om chemische middelen tegen mollen te gebruiken. te voorkomen dat over enkele jaren opnieuw uitbreiding nodig is, wordt in de plannen alvast met een groei ende behoefte rekening gehouden. In feite worden zes zogenaamde kindplaatsen (in de praktijk 18 kin deren) extra gerealiseerd. Het huidige kinderdagverblijf is drie jaar geleden gerealiseerd voor ruim 44Ó.000 gulden. Om de nieuwe verbouwing te finan cieren, heeft de stichting kinderop vang een reserve van twee ton beschikbaar. En de gemeente heeft nog een potje van 73.500 gulden voor kinderopvang. Het restant zal de stichting moeten lenen. Maar als de. reserve nu niet besteed wordt, is de kans groot dat daarover vennoot schapsbelasting betaald moet wor den. "Als er voor 31 december begonnen wordt, blijft volgens mijn informatie een belastingaanslag achterwege", aldus wethouder J. Versluys in de commissie. De uitbreiding van Puk en Muk mag niet leiden tot een hogere bijdrage van de gemeente in de exploitatie. Die door wethouder Versluys aan de stichting kenbaar gemaakte voor waarde werd door CDA'er J. de Jager van harte ondersteund. Inmid dels heeft kinderopvang geïnfor meerd of in de toekomst budgetfi nanciering mogelijk is, wat een bij drage per kindplaats inhoudt. Schippersvereniging Schuttevaer neemt de haven in Sint-Philipsland niet over van de gemeente. De belangenvereniging op nautisch- technisch gebied kan dat statutair niet, zo is het gemeentebestuur maandag in een gesprek meege deeld. PvdA'er M.A.J. van der Linde reageerde in de gemeenteraad teleurgesteld. Het gemeentebestuur onderzoekt momenteel drie mogelij ke vormen waarin de haven openge houden kan worden. Wethouder J. van der Jagt verwacht vóór de zomervakantie de uitkomsten te kunnen presenteren. Daarbij moet in ieder geval duidelijk zijn wat het de gemeente kost, aldus de PvdA. Omdat er zowel politiek als onder de bevolking geen enkele steun was voor het sluiten van de Sint-Philips- landse haven, heeft het gemeentebe stuur daarvan afgezien. Naast Schut tevaer hebben ook de plaatselijke SGP-kiesvereniging en de Gerefor meerde Gemeente in Nederland daarop in een brief aangedrongen. Het kerkgenootschap wees op de nadelige gevolgen voor de schipper ten aanzien van diens band met de familie en de kerkelijke gemeente. De SGP sprak zijn bezorgdheid uit over het mogelijk kunstmatig hoog ramen van onderhoudskosten door de gemeente. En riep het gemeente bestuur op rekening te houden met de gevoelens van de bevolking en de schippers, en van de sluiting geen prestigezaak te maken. Voor de Raad van State maakte het buurtcomité Poortvliet melding van een 'openlucht showroom' bij garage Niemantsverdriet. Staatsraad J. Suyver van de Raad van State heeft garagehouder J. Nie mantsverdriet uit Poortvliet vrijdag op de man af gevraagd of hij van plan is de overeenkomst met de gemeente betreffende verplaatsing van zijn bedrijf te ondertekenen. "Het bevestigende antwoord kwam, na enig aandringen, weifelend", zegt A. de Boer van het buurtcomité Molenstraat. "Ik vermoed dat de rechter benieuwd is naar de concreti sering van de overeenkomst." Het comité, waarin omwonenden van het garagebedrijf zich verenigd hebben, wil de gemeente dwingen tot spoe dige maatregelen om de overlast die zij ondervinden in te perken. Zaterdag heeft de KRO in Poortvliet opnamen gemaakt voor 'Ook dat nog'. De gemeente zal in dat televisieprogramma - het wordt zondag avond uitgezonden - genomineerd worden voor de 'gouden eikel'. Bewoners van de Poortvlietse Molenstraat proberen al jaren om verlost te worden van de overlast (stank, geluid en parkeren) die ze van het bedrijf ondervinden. Dat de gemeente de situatie gedoogt, pik ken ze niet langer. En voor de Raad van State gaf ambtenaar mevr. T. Hertogs ook toe dat het gemeentebe stuur de aantasting van het woonge not onderkent. Maar er zijn tot nog toe geen overtredingen van de milieuwetgeving geconstateerd die het opleggen van dwangmaatregelen zouden rechtvaardigen. Slechts ver plaatsing van het bedrijf kan een blijvende oplossing zijn, aldus de gemeentewoordvoerder. Over die verplaatsing wordt al geruime tijd onderhandeld en dat 'heeft tot mondelinge overeenstem ming geleid. De gemeente is bereid de gebouwen van Niemantsverdriet aan de Molenstraat, de Achterstraat en de Paasdijkstraat over te nemen. De garagehouder zou de panden aan de Molenstraat tot uiterlijk 1 januari 1999 mogen blijven gebruiken, de andere tot 1 juli 1998. In de tussen tijd zou buiten de bebouwde kom een nieuw bedrijf gerealiseerd moe ten worden. Aanvankelijk wilde de gemeente niet meewerken, maar uit eindelijk gaf de gemeente groen licht voor de hoek Lageweg/Paas- dijkweg - waar Niemantsverdriet grond bezit - als bouwplaats. "De verplaatsing zal naar verwachting binnen afzienbare tijd gerealiseerd kunnen worden", zei mevr. Hertogs bij de Raad van State. Het buurtco mité vindt dat er nog geen enkele zekerheid is, omdat er nog geen bouwvergunning is ingediend noch een ontheffingsprocedure gestart in het kader van het bestemmingsplan. "En het is nog maar de vraag of de garagehouder uiteindelijk ook zelf bereid en in staat is om dit in finan ciële zin te realiseren. Zeker nu bekend is dat de provincie weigert voldoende financiële middelen beschikbaar te stellen", zei De Boer. De gemeente heeft becijferd dat het totale project 2.132.500 gulden vergt en daarvoor een beroep gedaan op het provinciaal dorpsver nieuwingsfonds. Ze wil de bedrijfs panden slopen en op de vrijkomende grond woningen bouwen. Gevraagd was om 885.250 gulden subsidie, maar de provincie wil niet meer geven dan 440.000 gulden. Middel burg vindt namelijk de opgevoerde nieuwbouwkosten te hoog, terwijl in het geheel ook een eigen bijdrage van de ondernemer ontbreekt. Ook de provincie stelt vast dat het gara gebedrijf het leefmilieu aantast in de dorpskern van Poortvliet. Mevr. Hertogs vertelde in Den Haag dat ook het buurtcomité al tot de conclusie kwam dat verplaatsing van net garagebedrijf de enige oplossing is. Maar omdat dit moei zaam verliep en de overlast voort duurde, zou het comité er de milieu wetgeving bij hebben betrokken. Volgens de ambtenaar is er de afge lopen vier jaar 17 keer gecontro leerd (dat wordt 'meer dan normale aandacht' genoemd) bij Niemants verdriet, zonder dat 'structurele milieu-overtredingen' geconstateerd zijn. Maar de milieuproblematiek zou van ondergeschikt belang zijn, par keeroverlast speelt de hoofdrol. Volgens de gemeente bood de alge mene plaatselijke verordening (apv) evenmin soelaas bij het aanpakken van de problemen. In de apv staat een artikel dat het een garagebedrijf verbiedt om meer dan drie te repare ren of te verhandelen auto's binnen een straal van 25 meter van elkaar op de weg neer te zetten. Naleving zou nauwelijks te controleren zijn, wat eveneens gold voor een parkeer verbod. Dat laatste zou bovendien leiden tot verplaatsing van het pro bleem. Overigens heeft het gemeen tebestuur inmiddels vijf straten aan gewezen waarin geen auto's mogen staan die voor de verkoop bestemd zijn. Het buurtcomité is toegezegd bij overtreding te zullen optreden. De Boer heeft daar weinig fiducie in. "Het is voor de gemeente schijn baar moeilijk om de identiteit van auto's vast te stellen. Want de han delsvoorraad staat nog steeds op straat, alleen zijn nu de prijskaarten eraf gehaald." In dit kader gebruikte De Boer de zinsnede 'de openbare weg is hier een openlucht show room'. Namens het buurtcomité betoogde hij voor de Raad van State geen bezwaar te hebben tegen een auto bedrijf in de straat, maar dan moet dit bedrijf zich wel aan de regels houden. Waar de gemeente de indruk zou hebben gewekt dat het om een burenruzie gaat, stelt de woordvoerder dat het aantal mensen dat zich aan het bedrijf ergert daar voor te groot is. Bovendien wordt met Niemantsverdriet niet meer gesproken over de problemen die zijn probleem veroorzaakt. "Wij vragen van de gemeente dat er daad krachtiger wordt opgetreden en dat er een eind komt aan het jarenlang gedogen van een totaal uit de hand gelopen situatie waarvan veel bewo ners dagelijks de dupe zijn." Volgens het comité staan in de buurt tussen de 80 en 100 auto's van het garagebedrijf geparkeerd, sommige al jarenlang. Dit ontsiert de buurt, zorgt voor een verkeersonveilige situatie (volgens de gemeente valt dat wel mee) en voor mogelijke ver ontreiniging van de bodem. De gemeente wordt verweten dat ze onvoldoende optreedt tegen geluids overlast door reparatiewerkzaamhe den en proefdraaien van motoren, tegen het verrichten van reparaties op de openbare weg en tegen over treding van het verbod om auto's te spuiten. Verder wordt het gebruik van een stuk grond als 'autokerkhof door de gemeente gedoogd, maar de bewoners eisen dat het onmiddellijk ontruimd wordt. Hoewel de gemeente de parkeermogelijkheden voor het garagebedrijf heeft beperkt, merken de omwonenden daar niets van, stelt het comité. "Hoe kan daar over worden gesproken als de Molenstraat gewoon vol staat met auto's?" De staatsraad vroeg ook hier Nie mantsverdriet naar, waarop deze betoogde dat hij toch ook zijn brood moet verdienen. De Raad van State doet over zes weken uitspraak. Ondertussen dient nog een tweede zaak. In april zal de rechtbank in Middelburg zich name lijk buigen over de weigering van het gemeentebestuur om tegen de garagehouder op te treden op grond van de algemene plaatselijke veror dening. Met behulp van kranen en boten is rijkswaterstaat begonnen met het ontmantelen van de eerste steiger. "We gaan alle steigers reviseren en conserveren", zegt H.M. van de Laak van de dienstkring Schelde- Rijn. "Vroeger werd er een bescher mende verflaag aangebracht die nogal slecht was voor het milieu. Nu gebruiken we mindere schadelijke systemen. Helemaal milieuvriendelijk is nog niet mogelijk, want het moet wel goed werken." Alles wat maar enigszins gedemon teerd kan worden aan de steigers, wordt losgemaakt en vervoerd naar een speciaal bedrijf. Leuningen, loopplanken en zelfs de liggers wor den weggehaald zodat alleen de palen overblijven. "De oude verf laag wordt er met grit afgestraald. Dus je krijgt een vermenging van verf en grit en dat moet op een spe ciale manier verwerkt worden vol gens de milieu-eisen", zegt Van de Laak. "Alles wat los gemaakt kan worden, wordt in een loods gestraald, maar voor de palen heb ben we een andere oplossing. Daar wordt een soort kuip rond gelegd. Zo kunnen we het water afzuigen en tot zo'n vijftig centimeter onder de waterlijn de nieuwe laag aanbren gen. De mensen gaan de kuipen in met speciale pakken en allerlei andere voorzorgsmaatregelen. In de kuip kan de temperatuur zo geregeld worden dat het opfimaal is voor de verwerking van de materialen." Alle De gemeenteraad heeft maandag ingestemd met een verlaging van de tarieven voor de onroerende-zaakbelasting (OZB) met ruim 30%. De totale belastingopbrengst blijft daardoor voor de gemeente gelijk, ondanks de waardestijging van panden als gevolg van een hertaxatie. Eigenaren van onroerend goed gaan 5,25 gulden per 5000 gulden waar de betalen, gebruikers 4,20 gulden. -W De steigers van de vluchthaven van rijkswaterstaat in Tholen zijn in groot onderhoud. De palen staan er eenzaam bij zolang het loopge deelte is weggehaald. stalen delen van de steigers worden van een nieuwe verflaag voorzien en de planken in het loopgedeelte krij gen een nieuwe slijtvaste bovenlaag, rijkswaterstaat is met opzet aan de kant van de wal begonnen. "De stei gers worden natuurlijk gewoon gebruikt en als in de zomer de men sen hier aanleggen en aan de wal willen, moet dat natuurlijk kunnen. Dus dan kunnen ze gewoon aan het gereviseerde deel van de steigers aanleggen of aan een deel waar we nog niet aan toe zijn", zegt Van de Laak?. Het forse karwei moet aan het eind van het jaar geklaard zijn. En dan kunnen de steigers (gebouwd in 1975) er naar verwachting weer voor een jaar of twintig tegen. In de commissie financiën zei wet houder I.C. Moerland eerder, dat de hertaxatie vooral gevolgen zal heb ben voor de inkomsten- en vermo gensbelasting en de waterschapslas ten. Huiseigenaren zullen daardoor sterker getroffen worden dan door de onroerende-zaakbelasting. Vorige week woensdag kregen alle eigenaren en huurders de beschik king in de bus, waarin de waarde van hun panden per 1 januari 1995 is vastgesteld. Deze waarde is uit gangspunt voor de belastingheffing over de jaren 1997 t/m 2000. Gemiddeld is de waarde van Thools onroerend goed met bijna de helft gestegen ten opzichte van 1993. Omdat de opbrengst van de OZB voor de gemeente hetzelfde moet blijven, worden de tarieven met ruim 30% verlaagd. Dat heeft tot gevolg dat mensen wier eigendom met de helft in waarde is toegeno men, niet méér OZB gaan betalen. Is de waardestijging meer dan 50%, dan zal meer belasting betaald moe ten worden. En is ze minder, dan zal ook de aanslag lager uitvallen dan vorig jaar. Omdat de waarde van woningen gemiddeld met 58% is toegenomén, zullen eigenaren en huurders veelal meer OZB moeten gaan betalen. In de gemeenteraad vroeg J. van den Donker (D66) daar aandacht voor. De categorie woning met bedrijf steeg gemiddeld 49%, de categorie bedrijven 21% en incourante gebou wen (met veel onrendabele ruimten) 10%. De laatste twee categorieën zullen dus lager aangeslagen wor den voor de OZB. Wat de woningen betreft, verwacht de wethouder dat de belastingverhoging best mee zal vallen. Er zijn voorbeelden van huurwoningen waarvan de waarde met meer dan 120% toenam en die tussen de drie en vier tientjes hoger voor de OZB worden aangeslagen. Ook zijn er huizen lager getaxeerd. Meerdere commissieleden waren ongerust dat schrijnende gevallen zouden optreden. Maar daaraan is in feite niets te doen. "Dat een pand zoveel meer waard is, is in feite de werking van de markt. De taxatie is gebaseerd op de vrije verkoopwaar de", aldus de wethouder. Mensen kunnen tot 2 mei bezwaar maken tegen de beschikking. Ze moeten dat wel goed motiveren en kunnen bij de gemeente tevoren kosteloos het taxatierapport opvragen. Tot nu toe zijn de reacties erg meegevallen, meldde de wethouder maandag. Ondanks de hoge taxaties blijft Tho len met het OZB-tarief tot de goed koopste gemeenten in Zeeland horen, aldus Moerland in de com missie. Hij zei te hopen dat het waterschap het tarief voor gebouwd zal verlagen, net zoals de gemeente nu voor de OZB doet. De in de begroting voor 1997 opgenomen 3.088.500 gulden blijft uitgangs punt. Moerland vroeg de commissie eens na te denken over het toepassen van de zogenaamde bandbreedte. Dat houdt in, dat de tarieven voor bedrijfspanden maximaal 20% hoger (of lager) vastgesteld mogen worden dan die voor woningen. Het zou laatstgenoemde categorie kun nen bevoordelen. De Brabants- Zeeuwse werkgeversvereniging heeft inmiddels de Brabantse gemeenten opgeroepen die band breedte niet toe te passen. (Bergen op Zoom doet dat, maar Steenber gen weer niet). Ze vindt dat de aard van een onroerende zaak geen rol mag spelen bij de tariefstelling. A. den Haan (PvdA) zei voorstander te zijn van deze maatregel, maar J. de Jager (CDA) was dat niet. Tholen kent een aantal onroerende zaken die van de OZB zijn vrijge steld. Het gaat om kerken, tuin bouwkassen, brandweerkazernes, het gemeentehuis, gemalen en zui veringsinstallaties, sluizen en ande re waterwerken. Maar volkstuinen met een waarde boven de 5000 gul den worden wél aangeslagen. Bij die tuintjes zou volgens R. Ravensteijn (VVD) sprake zijn van een aanmer kelijke waardestijging. Maar vol gens de wethouder gaat het bij de aanslag om 'tientjeswerk'. De afde ling financiën heeft deze week vier mensen vrijgemaakt om inwoners die bellen om informatie, te woord te staan. Gedeputeerde staten willen het aantal ligplaatsen voor pleziervaartui gen in de Oosterschelde de komende vier jaar met 400 uitbreiden. Onderscheid tussen vaste ligplaatsen en passantenplaatsen wordt daar bij niet gemaakt. Maar wèl worden voorwaarden gesteld om het milieu te beschermen. Het voorstel zal door de stuurgroep Oosterschelde goed gekeurd moeten worden. Alleen havens die een actief milieu beleid voeren, zullen - als het aan g.s. ligt - extra ligplaatsen toegewe zen krijgen. Het college denkt daar bij aan de mogelijkheid om afval en afvalwater gescheiden in te zamelen én maatregelen om verontreiniging als gevolg van onderhoud aan sche pen te voorkomen. De schepen die voor een ligplaats - zowel een nieu we als een bestaande - in aanmer king willen komen, zullen aan een aantal milieu-technische voorwaar den moeten voldoen (bijvoorbeeld een vuilwatertank aan boord). De beheerder van een haven met deze zogenaamde eco-ligplaatsen zal actief voorlichting moeten geven over de waarden van de Ooster schelde. Het gemeentebestuur van Tholen heeft, in een reactie op het streekplan, de provincie laten weten in elk geval extra passantenplaatsen te willen. De ministeries van economische zaken en van landbouw, natuurbe heer en visserij hebben enkele jaren geleden onderzoek laten doen naar de relatie tussen natuur en recreatie in kustwateren met de hoofdfunctie natuur. Daaruit is ondermeer geble ken, dat een commercieel geëxploi teerde jachthaven 380 ligplaatsen moet hebben om rendabel te zijn. Verenigingshavens kunnen met minder toe. G.s. vinden dat voor havens die onderdeel uitmaken van een groter recreatief 'product' de 380 plaatsen evenmin een noodzaak zijn. Uitbreiding van havens is uit den boze, zodat de eventuele extra ligplaatsen binnen de bestaande infrastructuur gerealiseerd moeten worden. Het dagelijks bestuur van de provin cie doet ook voorstellen over de toe gankelijkheidsregeling van het natuurmonument Oosterschelde. Daarbij wordt bepleit om de open stelling te verruimen voor het hoge deel van de plaat in de Krabben- kreek, tegenover de Sint-Annaland- se haven. Als de stuurgroep ermee instemt, zal een gedeelte in de periode 15 juni tot 15 september - dus juist in de vakan- tietijd - toegankelijk zijn voor recre anten. In die tijd van het jaar is de plaat namelijk van veel minder belang voor vogels. Bij de Oesterdam zouden slikken ter hoogte van het Marollegat en gren zend aan de Bergsediepsluis toegan kelijk moeten worden. Een aantal plekken die beperkt toegankelijk zijn voor het spitten van zeeaas, zouden volledig toegankelijk moe ten worden. Naast het al genoemde Marollegat zijn dat delen van de slikken ten zuiden van Sint-Philips land en van de Slikken van den Dortsman. Inmiddels heeft rijkswaterstaat besloten de grenzen van de water- ski- en waterscootergebieden op het Zoommeer aan te passen. Het water skigebied loopt voortaan ten noor den van de Bergsediepsluis vanaf de Oesterdam door de vaargeul van het Tholensche Gat tot de tonnen NH2, TG28/NH1 en TG23. Het water- scootergebied van de botenhelling op de Speelmansplaten, via de cor ridor, tot de tonnenlijn TG 19, TG21 en TG23. Het snijden van zeegroenten blijft, wat g.s. betreft, aan een vergunning gebonden. Het aantal te verlenen ontheffingen zou jaarlijks bepaald moeten worden aan de hand van de hoeveelheid lamsoor en zeekraal die verwacht wordt. In 1991 werden nog 591 vergunningen afgegeven, in 1996 werden er maar 361 meer aan gevraagd. Middelhamis Hellevoetsluls Zierikzee Oud-Beijerland Tel. 0187-482188 Tel. 0181-320016 Tel. 0111-413163 Tel. 0186-613624 Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 5