Niet te lang
wachten met beleid
tegen de varkens
Kinderopvang op
Tholen floreert
Bewoners Molenstraat willen
niet wachten op vertrek garage
Grote beurt steigers vluchthaven
van rijkswaterstaat in Tholen
Belastingtarief fors
lager om opbrengst
gelijk te houden
Zorg voor milieu
in de jachthavens
Unieke kans
voor D66
Schuttevaer
kan haven
niet overnemen
Poortvliets comité meldt gemeente aan voor gouden eikel
Tijdelijk ontmantelen om nieuwe verflaag aan te brengen
Donderdag 27 maart 1997
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Roeland vreest beperkingen akkerbouwers
De door gedeputeerde staten aangekondigde interim
periode voor beperking van varkenshouderijen mag niet
te lang duren. Bestaande akkerbouwbedrijven worden
dan namelijk wel erg beperkt in hun mogelijkheden voor
de vestiging van een neventak van enige omvang. De
akkerbouw zit in het slop en daarom moet er snel defini
tief beleid worden ontwikkeld.
Uitbreiding Puk en Muk vergt 4,5 ton
De commissie welzijn steunt in meerderheid de uitbrei
ding van het kinderdagverblijf in Tholen. Het bouwplan,
inclusief aankoop van de grond, vergt 450.000 gulden.
SGP en RPF/GPV zijn principieel tegen kinderopvang en
daarom ook tegen dit plan.
Belasting
Dorpsvernieuwing
Showroom in open lucht
'Autokerkhof
Gestraald
Hogere taxatiewaarde gevolg marktwerking
De vluchthaven van rijkswaterstaat aan het einde van de
Schelderijnweg op 'de punt' bij Tholen wordt stevig
onder handen genomen. Dit jaar wordt de hele aanleg
plaats voor binnenvaartschepen gereviseerd. Een karwei
dat 2 miljoen gulden gaat kosten.
Verkoopwaarde
Bedrijven
Provincie wil 400 extra ligplaatsen
De plaat
Gaat u maar rustig
slapen. Wij verhuizen
uw meubelen als eieren.
flakkee verhuizingen b.v.
SGP-statenlid G.D. Roeland uit St.
Annaland bracht dat vrijdag naar
voren in de statencommissie ruimte
lijke ordening. AOV-statenlid L.J.
van Doom uit St. Maartensdijk be
streed die opstelling. Hij vond dat de
SGP zowel op provinciaal als op
gemeentelijk niveau teveel openin
gen biedt voor de varkens en dat
noemde hij 'totaal verkeerd.'
G.S. van Zeeland hebben 25 febru
ari de tekst van het ontwerp-streek-
plan zodanig gewijzigd, dat de vesti
ging van een intensieve veehouderij
slechts wordt toegestaan op bestaan
de bouwblokken tot een oppervlakte
van 1000 m2. Roeland, die het g.s.-
besluit op de agenda van de com
missievergadering had laten zetten,
noemde het een goede zaak dat die
wijziging er kwam. "In sommige
delen van Zeeland is het gevaar aan
wezig, dat zich daar veel grote
bedrijven vestigen. Het valt toe te
juichen, dat er een interim beleid
wordt gevoerd om te voorkomen,
dat de milieuruimte wordt over
schreden. Anderzijds moet de studie
naar instrumenten waarmee de groei
van de intensieve veehouderij kan
worden afgestemd op de milieu
ruimte, met grote voortvarendheid
ter hand worden genomen", zei Roe
land.
CDA-statenlid J. Ramondt viel het
Thoolse statenlid bij, maar AJ.
Dijkwel (D66) was het daarentegen
niet eens met Roeland, evenmin als
mevr. L. Vermeulen-Geschiere. "De
landbouw heeft geen behoefte aan
een neventak intensieve veehoude
rij", aldus het PvdA-statenlid. Vol
gens haar hebben de landbouwers
voldoende alternatieven om neven
inkomsten te verwerven.
Het SGP-statenlid bestreed dat en
vroeg mevr. Vermeulen om een
opsomming van de mogelijkheden
die boeren volgens haar zouden heb
ben. Daarbij noemde het PvdA-sta-
tenlid mogelijkheden in de recre
atiesfeer.
Van Doom drong er bij gedeputeer
de Van Zwieten op aan om Tholen
hulp te bieden voor o.a. de afdoe
ning van de bouwaanvragen voor
intensieve veehouderijen omdat het
ambtenarenapparaat zijns inziens
niet over de nodige kennis beschikt.
De gedeputeerde antwoordde, dat de
provincie niet beschikt over speci
fieke kennis op het terrein van
bouwzaken.
Volgens Van Zwieten hebben
gemeenten die kennis wel en anders
kunnen ze bijvoorbeeld bij de Ver
eniging van Nederlandse Gemeen
ten te rade gaan.
Kinderopvang floreert in Tholen
beter dan een aantal jaren terug werd
verwacht. Zowel de baby- als de
peutergroep in het dagverblijf Puk
en Muk zitten praktisch vol. Daar
komt bij dat er eigenlijk te weinig
slaapruimte is, zodat er op dit
moment 'in series' wordt geslapen.
De bedoeling is om een derde
groepsruimte te realiseren. Tegelij
kertijd wordt een personeelsruimte
gebouwd, want die is sinds vorig
jaar verplicht in het kader van de
arbo-wet. Het bestaande kantoor zal
als slaapruimte ingericht worden,
zodat een nieuw onderkomen nodig
is voor administratie en archief.
Overigens zetelt de administratie al
tijdelijk in een noodgebouwtje. Om
Er ligt voor D66 een unieke kans bij
het zoeken naar een maatschappelijk
steunpunt. 'Wat ligt er meer voor de
hand dan D66 te profileren als de
landelijke partij die vanuit de basis
van de plaatselijke politiek opereert.
Want welke partij is er, wat betreft
grondbeginselen, geschikter om zijn
basis te zoeken juist in de plaatselij
ke democratie'. Dit schrijft het
Thoolse D66-raadslid J. van den
Donker in het Zeeuwse partijblad
Delta Democraat.
D66 heeft, zo schrijft hij, het bestaan
te danken aan het beginsel van meer
invloed voor de individuele burger
en juist dat sluit aan bij de plaatselij
ke politiek. Volgens Van den Don
ker moet D66 de kiezer duidelijk
maken dat juist zij de landelijke par
tij is die plaatselijke partijen als
Gemeentebelang overbodig maakt.
'D66 zou zich op alle niveaus met
meer duidelijkheid moeten presente
ren en moeten laten zien dat de basis
bij de burger in diens eigen woon
omgeving ligt'.
Zijn ontboezemingen zijn de Thole-
naar ingegeven door de resultaten
bij de jongste gemeenteraadsverkie
zingen in Zeeland en Brabant, nodig
in verband met de herindeling. Bij
die verkiezingen verloor D66 onder
meer op Walcheren flink. 'In diverse
plaatsen heeft onze partij het minder
slecht gedaan dan de landelijke ten
dens aangeeft. Het valt op dat het
juist die plaatsen zijn waar D66 zich
nogal plaatselijk heeft opgesteld',
aldus Van den Donker. Uitgerekend
plaatselijke partijen winnen het
meest bij plaatselijke verkiezingen,
wat volgens de Tholenaar komt
doordat ze hun kiezers duidelijkheid
bieden. Dat moet D66 ook gaan
doen. Daarbij zal volgens het Thool
se raadslid een modus gevonden
moeten worden om politieke macht
- nodig om doelstellingen te berei
ken - te vergaren zonder aan geloof
waardigheid in te boeten.
Mollenbestrijding. Het Groencol-
lege Goes begint in april met een
cursus mollenbestrijding. De leef
wijze, de bestrijding met klemmen
en met chemische middelen komen
aan de orde. Wie slaagt voor de cur
sus, komt in aanmerking voor een
vergunning om chemische middelen
tegen mollen te gebruiken.
te voorkomen dat over enkele jaren
opnieuw uitbreiding nodig is, wordt
in de plannen alvast met een groei
ende behoefte rekening gehouden.
In feite worden zes zogenaamde
kindplaatsen (in de praktijk 18 kin
deren) extra gerealiseerd.
Het huidige kinderdagverblijf is drie
jaar geleden gerealiseerd voor ruim
44Ó.000 gulden.
Om de nieuwe verbouwing te finan
cieren, heeft de stichting kinderop
vang een reserve van twee ton
beschikbaar. En de gemeente heeft
nog een potje van 73.500 gulden
voor kinderopvang. Het restant zal
de stichting moeten lenen. Maar als
de. reserve nu niet besteed wordt, is
de kans groot dat daarover vennoot
schapsbelasting betaald moet wor
den.
"Als er voor 31 december begonnen
wordt, blijft volgens mijn informatie
een belastingaanslag achterwege",
aldus wethouder J. Versluys in de
commissie.
De uitbreiding van Puk en Muk mag
niet leiden tot een hogere bijdrage
van de gemeente in de exploitatie.
Die door wethouder Versluys aan de
stichting kenbaar gemaakte voor
waarde werd door CDA'er J. de
Jager van harte ondersteund. Inmid
dels heeft kinderopvang geïnfor
meerd of in de toekomst budgetfi
nanciering mogelijk is, wat een bij
drage per kindplaats inhoudt.
Schippersvereniging Schuttevaer
neemt de haven in Sint-Philipsland
niet over van de gemeente. De
belangenvereniging op nautisch-
technisch gebied kan dat statutair
niet, zo is het gemeentebestuur
maandag in een gesprek meege
deeld. PvdA'er M.A.J. van der Linde
reageerde in de gemeenteraad
teleurgesteld. Het gemeentebestuur
onderzoekt momenteel drie mogelij
ke vormen waarin de haven openge
houden kan worden. Wethouder J.
van der Jagt verwacht vóór de
zomervakantie de uitkomsten te
kunnen presenteren. Daarbij moet in
ieder geval duidelijk zijn wat het de
gemeente kost, aldus de PvdA.
Omdat er zowel politiek als onder de
bevolking geen enkele steun was
voor het sluiten van de Sint-Philips-
landse haven, heeft het gemeentebe
stuur daarvan afgezien. Naast Schut
tevaer hebben ook de plaatselijke
SGP-kiesvereniging en de Gerefor
meerde Gemeente in Nederland
daarop in een brief aangedrongen.
Het kerkgenootschap wees op de
nadelige gevolgen voor de schipper
ten aanzien van diens band met de
familie en de kerkelijke gemeente.
De SGP sprak zijn bezorgdheid uit
over het mogelijk kunstmatig hoog
ramen van onderhoudskosten door
de gemeente. En riep het gemeente
bestuur op rekening te houden met
de gevoelens van de bevolking en de
schippers, en van de sluiting geen
prestigezaak te maken.
Voor de Raad van State maakte het buurtcomité Poortvliet melding van een 'openlucht showroom' bij garage Niemantsverdriet.
Staatsraad J. Suyver van de Raad van State heeft garagehouder J. Nie
mantsverdriet uit Poortvliet vrijdag op de man af gevraagd of hij van
plan is de overeenkomst met de gemeente betreffende verplaatsing van
zijn bedrijf te ondertekenen. "Het bevestigende antwoord kwam, na
enig aandringen, weifelend", zegt A. de Boer van het buurtcomité
Molenstraat. "Ik vermoed dat de rechter benieuwd is naar de concreti
sering van de overeenkomst." Het comité, waarin omwonenden van het
garagebedrijf zich verenigd hebben, wil de gemeente dwingen tot spoe
dige maatregelen om de overlast die zij ondervinden in te perken.
Zaterdag heeft de KRO in Poortvliet opnamen gemaakt voor 'Ook dat
nog'. De gemeente zal in dat televisieprogramma - het wordt zondag
avond uitgezonden - genomineerd worden voor de 'gouden eikel'.
Bewoners van de Poortvlietse
Molenstraat proberen al jaren om
verlost te worden van de overlast
(stank, geluid en parkeren) die ze
van het bedrijf ondervinden. Dat de
gemeente de situatie gedoogt, pik
ken ze niet langer. En voor de Raad
van State gaf ambtenaar mevr. T.
Hertogs ook toe dat het gemeentebe
stuur de aantasting van het woonge
not onderkent. Maar er zijn tot nog
toe geen overtredingen van de
milieuwetgeving geconstateerd die
het opleggen van dwangmaatregelen
zouden rechtvaardigen. Slechts ver
plaatsing van het bedrijf kan een
blijvende oplossing zijn, aldus de
gemeentewoordvoerder.
Over die verplaatsing wordt al
geruime tijd onderhandeld en dat
'heeft tot mondelinge overeenstem
ming geleid. De gemeente is bereid
de gebouwen van Niemantsverdriet
aan de Molenstraat, de Achterstraat
en de Paasdijkstraat over te nemen.
De garagehouder zou de panden aan
de Molenstraat tot uiterlijk 1 januari
1999 mogen blijven gebruiken, de
andere tot 1 juli 1998. In de tussen
tijd zou buiten de bebouwde kom
een nieuw bedrijf gerealiseerd moe
ten worden. Aanvankelijk wilde de
gemeente niet meewerken, maar uit
eindelijk gaf de gemeente groen
licht voor de hoek Lageweg/Paas-
dijkweg - waar Niemantsverdriet
grond bezit - als bouwplaats. "De
verplaatsing zal naar verwachting
binnen afzienbare tijd gerealiseerd
kunnen worden", zei mevr. Hertogs
bij de Raad van State. Het buurtco
mité vindt dat er nog geen enkele
zekerheid is, omdat er nog geen
bouwvergunning is ingediend noch
een ontheffingsprocedure gestart in
het kader van het bestemmingsplan.
"En het is nog maar de vraag of de
garagehouder uiteindelijk ook zelf
bereid en in staat is om dit in finan
ciële zin te realiseren. Zeker nu
bekend is dat de provincie weigert
voldoende financiële middelen
beschikbaar te stellen", zei De Boer.
De gemeente heeft becijferd dat het
totale project 2.132.500 gulden
vergt en daarvoor een beroep
gedaan op het provinciaal dorpsver
nieuwingsfonds. Ze wil de bedrijfs
panden slopen en op de vrijkomende
grond woningen bouwen. Gevraagd
was om 885.250 gulden subsidie,
maar de provincie wil niet meer
geven dan 440.000 gulden. Middel
burg vindt namelijk de opgevoerde
nieuwbouwkosten te hoog, terwijl in
het geheel ook een eigen bijdrage
van de ondernemer ontbreekt. Ook
de provincie stelt vast dat het gara
gebedrijf het leefmilieu aantast in de
dorpskern van Poortvliet.
Mevr. Hertogs vertelde in Den Haag
dat ook het buurtcomité al tot de
conclusie kwam dat verplaatsing
van net garagebedrijf de enige
oplossing is. Maar omdat dit moei
zaam verliep en de overlast voort
duurde, zou het comité er de milieu
wetgeving bij hebben betrokken.
Volgens de ambtenaar is er de afge
lopen vier jaar 17 keer gecontro
leerd (dat wordt 'meer dan normale
aandacht' genoemd) bij Niemants
verdriet, zonder dat 'structurele
milieu-overtredingen' geconstateerd
zijn.
Maar de milieuproblematiek zou
van ondergeschikt belang zijn, par
keeroverlast speelt de hoofdrol.
Volgens de gemeente bood de alge
mene plaatselijke verordening (apv)
evenmin soelaas bij het aanpakken
van de problemen. In de apv staat
een artikel dat het een garagebedrijf
verbiedt om meer dan drie te repare
ren of te verhandelen auto's binnen
een straal van 25 meter van elkaar
op de weg neer te zetten. Naleving
zou nauwelijks te controleren zijn,
wat eveneens gold voor een parkeer
verbod. Dat laatste zou bovendien
leiden tot verplaatsing van het pro
bleem. Overigens heeft het gemeen
tebestuur inmiddels vijf straten aan
gewezen waarin geen auto's mogen
staan die voor de verkoop bestemd
zijn. Het buurtcomité is toegezegd
bij overtreding te zullen optreden.
De Boer heeft daar weinig fiducie
in. "Het is voor de gemeente schijn
baar moeilijk om de identiteit van
auto's vast te stellen. Want de han
delsvoorraad staat nog steeds op
straat, alleen zijn nu de prijskaarten
eraf gehaald." In dit kader gebruikte
De Boer de zinsnede 'de openbare
weg is hier een openlucht show
room'.
Namens het buurtcomité betoogde
hij voor de Raad van State geen
bezwaar te hebben tegen een auto
bedrijf in de straat, maar dan moet
dit bedrijf zich wel aan de regels
houden. Waar de gemeente de
indruk zou hebben gewekt dat het
om een burenruzie gaat, stelt de
woordvoerder dat het aantal mensen
dat zich aan het bedrijf ergert daar
voor te groot is. Bovendien wordt
met Niemantsverdriet niet meer
gesproken over de problemen die
zijn probleem veroorzaakt. "Wij
vragen van de gemeente dat er daad
krachtiger wordt opgetreden en dat
er een eind komt aan het jarenlang
gedogen van een totaal uit de hand
gelopen situatie waarvan veel bewo
ners dagelijks de dupe zijn."
Volgens het comité staan in de buurt
tussen de 80 en 100 auto's van het
garagebedrijf geparkeerd, sommige
al jarenlang. Dit ontsiert de buurt,
zorgt voor een verkeersonveilige
situatie (volgens de gemeente valt
dat wel mee) en voor mogelijke ver
ontreiniging van de bodem. De
gemeente wordt verweten dat ze
onvoldoende optreedt tegen geluids
overlast door reparatiewerkzaamhe
den en proefdraaien van motoren,
tegen het verrichten van reparaties
op de openbare weg en tegen over
treding van het verbod om auto's te
spuiten. Verder wordt het gebruik
van een stuk grond als 'autokerkhof
door de gemeente gedoogd, maar de
bewoners eisen dat het onmiddellijk
ontruimd wordt. Hoewel de
gemeente de parkeermogelijkheden
voor het garagebedrijf heeft beperkt,
merken de omwonenden daar niets
van, stelt het comité. "Hoe kan daar
over worden gesproken als de
Molenstraat gewoon vol staat met
auto's?"
De staatsraad vroeg ook hier Nie
mantsverdriet naar, waarop deze
betoogde dat hij toch ook zijn brood
moet verdienen.
De Raad van State doet over zes
weken uitspraak. Ondertussen dient
nog een tweede zaak. In april zal de
rechtbank in Middelburg zich name
lijk buigen over de weigering van
het gemeentebestuur om tegen de
garagehouder op te treden op grond
van de algemene plaatselijke veror
dening.
Met behulp van kranen en boten is
rijkswaterstaat begonnen met het
ontmantelen van de eerste steiger.
"We gaan alle steigers reviseren en
conserveren", zegt H.M. van de
Laak van de dienstkring Schelde-
Rijn. "Vroeger werd er een bescher
mende verflaag aangebracht die
nogal slecht was voor het milieu. Nu
gebruiken we mindere schadelijke
systemen.
Helemaal milieuvriendelijk is nog
niet mogelijk, want het moet wel
goed werken."
Alles wat maar enigszins gedemon
teerd kan worden aan de steigers,
wordt losgemaakt en vervoerd naar
een speciaal bedrijf. Leuningen,
loopplanken en zelfs de liggers wor
den weggehaald zodat alleen de
palen overblijven. "De oude verf
laag wordt er met grit afgestraald.
Dus je krijgt een vermenging van
verf en grit en dat moet op een spe
ciale manier verwerkt worden vol
gens de milieu-eisen", zegt Van de
Laak. "Alles wat los gemaakt kan
worden, wordt in een loods
gestraald, maar voor de palen heb
ben we een andere oplossing. Daar
wordt een soort kuip rond gelegd.
Zo kunnen we het water afzuigen en
tot zo'n vijftig centimeter onder de
waterlijn de nieuwe laag aanbren
gen.
De mensen gaan de kuipen in met
speciale pakken en allerlei andere
voorzorgsmaatregelen. In de kuip
kan de temperatuur zo geregeld
worden dat het opfimaal is voor de
verwerking van de materialen." Alle
De gemeenteraad heeft maandag ingestemd met een verlaging van de
tarieven voor de onroerende-zaakbelasting (OZB) met ruim 30%. De
totale belastingopbrengst blijft daardoor voor de gemeente gelijk,
ondanks de waardestijging van panden als gevolg van een hertaxatie.
Eigenaren van onroerend goed gaan 5,25 gulden per 5000 gulden waar
de betalen, gebruikers 4,20 gulden.
-W
De steigers van de vluchthaven van rijkswaterstaat in Tholen zijn in groot onderhoud. De palen staan er eenzaam bij zolang het loopge
deelte is weggehaald.
stalen delen van de steigers worden
van een nieuwe verflaag voorzien en
de planken in het loopgedeelte krij
gen een nieuwe slijtvaste bovenlaag,
rijkswaterstaat is met opzet aan de
kant van de wal begonnen. "De stei
gers worden natuurlijk gewoon
gebruikt en als in de zomer de men
sen hier aanleggen en aan de wal
willen, moet dat natuurlijk kunnen.
Dus dan kunnen ze gewoon aan het
gereviseerde deel van de steigers
aanleggen of aan een deel waar we
nog niet aan toe zijn", zegt Van de
Laak?.
Het forse karwei moet aan het eind
van het jaar geklaard zijn. En dan
kunnen de steigers (gebouwd in
1975) er naar verwachting weer
voor een jaar of twintig tegen.
In de commissie financiën zei wet
houder I.C. Moerland eerder, dat de
hertaxatie vooral gevolgen zal heb
ben voor de inkomsten- en vermo
gensbelasting en de waterschapslas
ten. Huiseigenaren zullen daardoor
sterker getroffen worden dan door
de onroerende-zaakbelasting.
Vorige week woensdag kregen alle
eigenaren en huurders de beschik
king in de bus, waarin de waarde
van hun panden per 1 januari 1995 is
vastgesteld. Deze waarde is uit
gangspunt voor de belastingheffing
over de jaren 1997 t/m 2000.
Gemiddeld is de waarde van Thools
onroerend goed met bijna de helft
gestegen ten opzichte van 1993.
Omdat de opbrengst van de OZB
voor de gemeente hetzelfde moet
blijven, worden de tarieven met
ruim 30% verlaagd. Dat heeft tot
gevolg dat mensen wier eigendom
met de helft in waarde is toegeno
men, niet méér OZB gaan betalen. Is
de waardestijging meer dan 50%,
dan zal meer belasting betaald moe
ten worden. En is ze minder, dan zal
ook de aanslag lager uitvallen dan
vorig jaar.
Omdat de waarde van woningen
gemiddeld met 58% is toegenomén,
zullen eigenaren en huurders veelal
meer OZB moeten gaan betalen. In
de gemeenteraad vroeg J. van den
Donker (D66) daar aandacht voor.
De categorie woning met bedrijf
steeg gemiddeld 49%, de categorie
bedrijven 21% en incourante gebou
wen (met veel onrendabele ruimten)
10%. De laatste twee categorieën
zullen dus lager aangeslagen wor
den voor de OZB. Wat de woningen
betreft, verwacht de wethouder dat
de belastingverhoging best mee zal
vallen. Er zijn voorbeelden van
huurwoningen waarvan de waarde
met meer dan 120% toenam en die
tussen de drie en vier tientjes hoger
voor de OZB worden aangeslagen.
Ook zijn er huizen lager getaxeerd.
Meerdere commissieleden waren
ongerust dat schrijnende gevallen
zouden optreden. Maar daaraan is in
feite niets te doen. "Dat een pand
zoveel meer waard is, is in feite de
werking van de markt. De taxatie is
gebaseerd op de vrije verkoopwaar
de", aldus de wethouder. Mensen
kunnen tot 2 mei bezwaar maken
tegen de beschikking. Ze moeten dat
wel goed motiveren en kunnen bij
de gemeente tevoren kosteloos het
taxatierapport opvragen. Tot nu toe
zijn de reacties erg meegevallen,
meldde de wethouder maandag.
Ondanks de hoge taxaties blijft Tho
len met het OZB-tarief tot de goed
koopste gemeenten in Zeeland
horen, aldus Moerland in de com
missie. Hij zei te hopen dat het
waterschap het tarief voor gebouwd
zal verlagen, net zoals de gemeente
nu voor de OZB doet. De in de
begroting voor 1997 opgenomen
3.088.500 gulden blijft uitgangs
punt. Moerland vroeg de commissie
eens na te denken over het toepassen
van de zogenaamde bandbreedte.
Dat houdt in, dat de tarieven voor
bedrijfspanden maximaal 20%
hoger (of lager) vastgesteld mogen
worden dan die voor woningen. Het
zou laatstgenoemde categorie kun
nen bevoordelen. De Brabants-
Zeeuwse werkgeversvereniging
heeft inmiddels de Brabantse
gemeenten opgeroepen die band
breedte niet toe te passen. (Bergen
op Zoom doet dat, maar Steenber
gen weer niet). Ze vindt dat de aard
van een onroerende zaak geen rol
mag spelen bij de tariefstelling. A.
den Haan (PvdA) zei voorstander te
zijn van deze maatregel, maar J. de
Jager (CDA) was dat niet.
Tholen kent een aantal onroerende
zaken die van de OZB zijn vrijge
steld. Het gaat om kerken, tuin
bouwkassen, brandweerkazernes,
het gemeentehuis, gemalen en zui
veringsinstallaties, sluizen en ande
re waterwerken. Maar volkstuinen
met een waarde boven de 5000 gul
den worden wél aangeslagen. Bij die
tuintjes zou volgens R. Ravensteijn
(VVD) sprake zijn van een aanmer
kelijke waardestijging. Maar vol
gens de wethouder gaat het bij de
aanslag om 'tientjeswerk'. De afde
ling financiën heeft deze week vier
mensen vrijgemaakt om inwoners
die bellen om informatie, te woord
te staan.
Gedeputeerde staten willen het aantal ligplaatsen voor pleziervaartui
gen in de Oosterschelde de komende vier jaar met 400 uitbreiden.
Onderscheid tussen vaste ligplaatsen en passantenplaatsen wordt daar
bij niet gemaakt. Maar wèl worden voorwaarden gesteld om het milieu
te beschermen. Het voorstel zal door de stuurgroep Oosterschelde goed
gekeurd moeten worden.
Alleen havens die een actief milieu
beleid voeren, zullen - als het aan
g.s. ligt - extra ligplaatsen toegewe
zen krijgen. Het college denkt daar
bij aan de mogelijkheid om afval en
afvalwater gescheiden in te zamelen
én maatregelen om verontreiniging
als gevolg van onderhoud aan sche
pen te voorkomen. De schepen die
voor een ligplaats - zowel een nieu
we als een bestaande - in aanmer
king willen komen, zullen aan een
aantal milieu-technische voorwaar
den moeten voldoen (bijvoorbeeld
een vuilwatertank aan boord). De
beheerder van een haven met deze
zogenaamde eco-ligplaatsen zal
actief voorlichting moeten geven
over de waarden van de Ooster
schelde. Het gemeentebestuur van
Tholen heeft, in een reactie op het
streekplan, de provincie laten weten
in elk geval extra passantenplaatsen
te willen.
De ministeries van economische
zaken en van landbouw, natuurbe
heer en visserij hebben enkele jaren
geleden onderzoek laten doen naar
de relatie tussen natuur en recreatie
in kustwateren met de hoofdfunctie
natuur. Daaruit is ondermeer geble
ken, dat een commercieel geëxploi
teerde jachthaven 380 ligplaatsen
moet hebben om rendabel te zijn.
Verenigingshavens kunnen met
minder toe. G.s. vinden dat voor
havens die onderdeel uitmaken van
een groter recreatief 'product' de 380
plaatsen evenmin een noodzaak
zijn. Uitbreiding van havens is uit
den boze, zodat de eventuele extra
ligplaatsen binnen de bestaande
infrastructuur gerealiseerd moeten
worden.
Het dagelijks bestuur van de provin
cie doet ook voorstellen over de toe
gankelijkheidsregeling van het
natuurmonument Oosterschelde.
Daarbij wordt bepleit om de open
stelling te verruimen voor het hoge
deel van de plaat in de Krabben-
kreek, tegenover de Sint-Annaland-
se haven.
Als de stuurgroep ermee instemt, zal
een gedeelte in de periode 15 juni tot
15 september - dus juist in de vakan-
tietijd - toegankelijk zijn voor recre
anten. In die tijd van het jaar is de
plaat namelijk van veel minder
belang voor vogels.
Bij de Oesterdam zouden slikken ter
hoogte van het Marollegat en gren
zend aan de Bergsediepsluis toegan
kelijk moeten worden. Een aantal
plekken die beperkt toegankelijk
zijn voor het spitten van zeeaas,
zouden volledig toegankelijk moe
ten worden. Naast het al genoemde
Marollegat zijn dat delen van de
slikken ten zuiden van Sint-Philips
land en van de Slikken van den
Dortsman.
Inmiddels heeft rijkswaterstaat
besloten de grenzen van de water-
ski- en waterscootergebieden op het
Zoommeer aan te passen. Het water
skigebied loopt voortaan ten noor
den van de Bergsediepsluis vanaf de
Oesterdam door de vaargeul van het
Tholensche Gat tot de tonnen NH2,
TG28/NH1 en TG23. Het water-
scootergebied van de botenhelling
op de Speelmansplaten, via de cor
ridor, tot de tonnenlijn TG 19, TG21
en TG23.
Het snijden van zeegroenten blijft,
wat g.s. betreft, aan een vergunning
gebonden. Het aantal te verlenen
ontheffingen zou jaarlijks bepaald
moeten worden aan de hand van de
hoeveelheid lamsoor en zeekraal die
verwacht wordt. In 1991 werden
nog 591 vergunningen afgegeven, in
1996 werden er maar 361 meer aan
gevraagd.
Middelhamis Hellevoetsluls Zierikzee Oud-Beijerland
Tel. 0187-482188 Tel. 0181-320016 Tel. 0111-413163 Tel. 0186-613624
Advertentie I.M.