Patricia Hardenbol heeft een groot schip vol vaders Sportvereniging NAKS zegt leden minder dan eigen afdeling U EN BURLEY MAKEN PAS EEN PAAR! 40 jongeren bij jeugdsoos in Smurdiek 22-jarige Thoolse assistent-electricien op boot in Singapore Enige Thoolse omnivereniging als trimclub begonnen Wereldwinkel Tholen viert 5e verjaardag Verkeersplan voor Markt in St.Maartensdijk EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT We zijn in Nederland zo langzamerhand de tijd wel ont groeid dat meisjes alleen achter het fornuis thuishoorden of een baantje als secretaresse of verpleegster kregen. Maar toch, een 22-jarige jonge vrouw die als assistent- electriciën werkt op een kraanschip dat over de hele wereld aan boorplatforms werkt, is bepaald niet alle daags. Patricia Hardenbol uit Tholen trad echter in de voetsporen van haar vader en koos voor een leven van zes weken uit en vier weken thuis. Donderdag 6 maart 1997 Lange dagen Zuinig op vrouwen Geen heimwee Kerst met barbecue 3 Zomervakantie Zangmiddag van Helpende Handen De leden voelen zich tegenwoordig meer lid van hun eigen afdeling dan van NAKS, maar in de begin tijd was dat wel anders. "Dat was een leuke gezelli ge tijd waarin veel georga niseerd werd. NAKS leef de in het dorp." Dicky van der Linden, voorzitter van de enige omnivereniging die Tholen rijk is, kijkt met enige weemoed terug. "Het is een leuke herinnering. En de tijd is nu gewoon anders", stelt ze nuchter vast. Trimmen, volleybal, korfbal, badminton en zaalvoetbal onder één paraplu in Sint-Maartens dijk. Verplicht bestuurslid NAKS-dag Trimbaan HOUDT VAN KLASSE, STIJL EN COMFORT. SAMEN MET BURLEY BENT U HET PAAR. Patricia Hardenbol met haar twee honden Nikky (links) en Tommy. De techniek zit haar al van huis uit in het bloed. Toen ze klein was, wil de ze politievrouw worden, maar die droom vervaagde snel en de interes se in techniek kwam op. "Ik knutsel de altijd graag aan allerlei zaken in huis. Maar ik wist nog niet zo goed welke richting ik dan op wilde. Mijn vader heeft toen eens een electrische bouwdoos voor me gekocht om te zien of dat iets voor me was", vertelt Patricia. "En dat leek me wel wat. Op de TSG in Sint-Maartensdijk heb ik nog wel metaalbewerking gedaan, want electrotechniek had den ze daar niet. En dat was ook wel leuk, maar niet zoals de electronica." Patricia ging daarna de mts-oplei- ding energietechniek volgen en voor electronica staat er nog een aparte cursus op stapel. De Thoolse had het zogenaamde 'offshore-werk' (werken op zee zoals bij boorplatforms) al snel in de pei ling. Geen wonder, want haar vader is chef-electriciën bij Heeremac, hetzelfde bedrijf als waar Patricia nu werkt. "Als het schip hier in Neder land aan de wal lag, mochten de echtgenoten en kinderen ook aan boord komen. Dat heb ik best vaak gedaan", zegt Patricia, die daarmee het vak al vroeg van dichtbij mee maakte. "Veel mensen vinden het zielig voor de vrouw en kinderen als de man zes weken van huis is. Maar wij hebben daar zelf nooit last van gehad. Als onze vader namelijk thuis was, was hij er die volgende paar weken helemaal voor ons. En iemand die van negen tot vijf werkt, is 's avonds toch wel moe en heeft vaak weinig zin meer om nog veel te ondernemen. En in het weekeinde wil je een beetje bijkomen, maar voordat je goed bent uitgerust, kun je weer beginnen te werken." De uit Zwijndrecht afkomstige Patricia maakt echter lange dagen. "Het zijn twee diensten van twaalf uur op en twaalf uur af. Maar ik heb het enorm naar mijn zin en dan gaat de tijd snel voorbij", zegt de Thool se. Ze werkt momenteel aan boord van het kraanschip de Hermod dat even buiten de haven van Singapore ligt. Dat betekent een vliegreis van dertien uur. "Geen probleem, ik heb al vaker gevlogen en ik heb er hele maal geen last van. Als het niet teveel herrie is in het vliegtuig, slaap ik zelfs. Maar je hebt wel even nodig om bij te komen van het tijdsver schil van zeven uur", zegt Patricia. "Uit het vliegtuig ga je naar de haven en dan word je met een boot je of met een helicopter naar het schip gebracht." Voordat ze aan boord mocht, moest ze ook nog een speciale overlevingscursus volgen. "Je behoort te weten wat je moet doen als je overboord valt of als de helicopter in zee stort. Je krijgt een speciaal pak aan, je leert ondermeer werken met een reddingsvlot, krijgt eerste hulp en leert hoe je kleine en grote branden aan boord van het schip moet blussen." Wat de Thoolse het 'schip' noemt, ziet er voor de leek meer uit als een booreiland. Een gigantisch, vierkant platform op grote kolommen die als drijvers fungeren. Toch is het een schip, want het vaart op eigen kracht. Aan dek van de Hermod staan twee enorme kranen die een gewicht kunnen tillen van respectie velijk 4000 en 5000 ton (4000 en 5000 flinke auto's) en bovendien rijdt er nog een kleinere kraan rond. De werkzaamheden van Patricia variëren van het repareren en onder houden van bijvoorbeeld de grote generatoren die voor de stroom aan boord zorgen tot het aanleggen van nieuwe electrische voorzieningen op een booreiland. Aan de andere kant van het schip zijn de gebouwen weggezet. Gebou wen, want het schip biedt plaats aan maximaal 336 mensen. Momenteel werkt Patricia 'slechts' met 95 colle ga's op het schip. "Het is echt een soort klein dorpje. Je hebt er alles voorhanden. Er is een bioscoop, fit nessruimte en zelfs een zwembad op het dek. Dat hebben de mensen zelf gemaakt. Verder is er een arts aan boord, een schoonmaakploeg en koks die voor het eten zorgen", ver telt de Thoolse assistent-electricien. De bemanning bestaat overigens niet geheel uit Nederlanders. Slechts zo'n twintig mensen zijn Nederlan der en de rest bestaat uit Chinezen en Maleisiërs. Voor hen wordt door een eigen kok gekookt, maar onder scheid wordt er aan boord niet gemaakt. "Dat vind ik wel leuk aan dit bedrijf. De kapitein, de stuur man, maar ook de gewone werklui eten allemaal aan dezelfde tafel. En we spreken elkaar gewoon bij de voornaam aan. Een ontspannen sfeer", vindt Patricia. Aan boord van de Hermod werkt verder nog één vrouw (als stuur man). Ondanks het feit dat Patricia als vrijwel enige vrouw tussen alle maal mannen werkt, hindert dat haar niet. "Voor zover ik weet, heeft nie mand er problemen mee. En als dat wel zo is, dan wennen ze er vanzelf wel aan. Ik word gewoon als collega geaccepteerd', zegt de Thoolse die echter toch wel een verschil opmerkt. "Het is wel zo dat ze veel zuiniger op je zijn. Dan zeggen ze: 'Pas goed op' of 'Doe dat maar liever niet'. Toen die stuurvrouw onlangs op haar knieën was gevallen, waar aan ze al een keer was geopereerd, kwam iedereen vragen hoe het met haar was. Als zoiets met een man gebeurt, zullen er maar een paar komen kijken. Eigenlijk heb ik er een boot vol vaders bijgekregen." Een boot vol vaders, maar haar eigen vader krijgt ze alleen tijdens haar verlof te zien (als hij dan zelf ook vrij is). "Het is beleid van het bedrijf om familieleden als het enigszins kan niet bij elkaar op één schip te zetten. Dat kan tot spannin gen leiden. En nou kunnen mijn vader en ik heel goed met elkaar opschieten, maar het kan ook anders", legt Patricia uit. Behalve zij en haar vader werken er ook nog eens twee neven van haar bij Heere mac. Het is haast een familiebedrijf. Natuurlijk is het onder de beman ningsleden niet altijd koek en ei. "Er zijn natuurlijk wel eens ruzies. Dat heb je overal. Maar op zo'n schip is het toch belangrijk dat je daar met elkaar over praat. Wantje zit wel zes weken op eikaars lip", zegt de Thoolse electricien. "Maar tot nu toe gaat het gewoon prima. En ik moet zeggen dat we met de Chinezen wei nig contact hebben. Je groet ze natuurlijk wel, maar je zoekt toch je eigen landgenoten op en dat doen zij ook." Zes weken dobberend op de oceaan met meestal niets dan alleen maar water rondom. Toch heeft Patricia geen last van heimwee. "Nee, want ik weet dat ik daarna toch weer naar huis ga. Je belt en schrijft natuurlijk wel, want je moet je contacten onderhouden. Maar van heimwee heb ik geen last. Alleen toen mijn favoriete poes dood was gegaan, had ik het wel even moeilijk. Dat dier had ik al 14,5 jaar. Tja, voor ernstige zaken in je familie wordt er wel geregeld dat je naar huis kunt, maar voor zoiets natuurlijk niet." Momenteel ligt de Hermod even buiten het havengebied van Singa pore. Om van boord naar het vaste land te kunnen, moet men via de douane. "En die is in Singapore heel streng. Dus je gaat tussendoor niet vaak aan wal. En vooral tegen de tijd dat de aflossing komt, worden som mige collega's wel wat gefrustreerd dat ze land kunnen zien, maar er nog niet naartoe kunnen", vertelt de Thoolse, die zelf ook al even in Singapore heeft rondgekeken. "Het is er eng netjes. Heel erg schoon. Je ziet geen papiertje liggen op straat. Dat is op zich wel heel mooi natuur lijk, maar ze gaan er in Singapore wel heel ver in. Elk struikje in de stad wordt nauwkeurig bijgehouden. Er steekt geen sprietje verkeerd uit. Dan is er niet veel meer aan. De wet ten zijn er ontzettend streng. Kauwgom mag je bijvoorbeeld niet eens-hebben en iets op straat gooien, hoef je ook niet te proberen. Daar staan gigantisch hoge boetes op en soms zelfs lijfstraffen zoals stoksla gen." Aan dat andere ongemak van het werken rond de evenaar - de hitte - raakte Patricia al snel gewend. "De eerste keer had ik het wel warm, maar daarna heb ik er geen last meer van gehad. Je zweet veel en dus moet je opletten dat je genoeg zout binnenkrijgt. Maar verder gaat het best. Ik had juist veel meer last van de kou toen ik terugkwam in Tho len", zegt ze. Maar het kan ook gebeuren dat de zes weken werken precies op het einde van het jaar val len. Dat gebeurde ook bij Patricia. "Ja, vlak na sinterklaas ben ik ver trokken, dus dan vier je kerst en oud en nieuw op het schip. Dat is wel vreemd hoor. We hadden een kunst kerstboom, maar door het warme weer heb je toch niet echt een kerst gevoel. Je belt naar huis en daar zeg gen ze 'het is hier koud en we zijn aan het gourmetten' en jij zegt dan 'het is hier erg warm en zitten buiten te barbecuen. Eén van de bemanningsleden was uitgeloot om mee te doen aan de Elf stedentocht, maar hij moest net wer ken. Dat was heel sneu. We hebben toen nog als geintje schaatsen gemaakt van werkschoenen en hem in dikke winterkleren op de foto gezet op het helicopterdek." Haar keuze is, wat Patricia betreft, de juiste geweest. "Ik heb het in dit werk heel goed naar mijn zin. Je komt nog eens ergens en aan boord heb ik. geen tijd om mezelf te verve len. Van de twaalf uren die je vrij bent, heb je er toch wel zo'n acht nodig voor je slaap. En verder doe ik van alles. En als ik dan weer thuis kom, zoek ik ook allerlei dingen op om te doen. Het is dan net of je om de zes weken zomervakantie hebt", zegt de Thoolse. "En dan is het weer heel leuk om met de honden te gaan wandelen en om de poezen te zien. Want die mis ik wel een beetje als ik weg ben." Op 4 maart is het weer zover. De vliegreis naar Singapore, met het bootje of per helicopter naar de Her mod en dan koerst het schip naar Vietnam en vervolgens naar Malei sië met aan boord een Tholenaar. De trimgroep van Naks in de sportzaal van Haestinge met de prijs die de club won bij de smalstads wandeltocht afgelopen zomer toen de dames als origineelste groep deelnemers uit de bus kwam en daardoor ook meer leden wist te werven. Rechts sportinstructeur L. van den Bergh. Zaterdag werd in Sint-Maartensdijk de vierde jeugdsoos van de gemeen te Tholen geopend. Oud-Vosse- meer, Tholen en Sint-Phllipsland hadden al zo'n soos en morgen gaat nummer vijf in Sint-Annaland van start. In de voormalige kleuter school aan de Radda Barnenstraat te Sint-Maartensdijk kwamen zaterdag zo'n veertig jongeren tussen de twaalf en zestien jaar op de opening van de soos af. Voorzitter Jan de Zeeuw opende de avond. Hij bena drukte dat de soos er voor de jonge ren is en hij riep deze dan ook op om zelf met ideeën te komen. Voor deze gelegenheid was de entree gratis en ook kregen de jongeren een gratis consumptie. Ko Jeroense van drive- in-show Blue Starlight zorgde voor de muziek. Nadat de jeugd zich moe had gedanst, gaven Evert-Jan de Zeeuw en Ronnie Haast van sport studio de Bodybuilder uit Roosen daal een demonstratie krachtsport met het tillen van boomstammen en bakstenen. De jongeren mochten het hierna ook zelf proberen. Het werd een wedstrijdje waarbij de jongens en meisjes onderling streden om een T-shirt. De rest van de avond werd tot elf uur gevuld met muziek en dans. De soosleiding was heel tevre den over de opkomst. Aanvankelijk bedenken de vrijwilligers zelf plan nen om de jeugd over de drempel te krijgen, maar daama is het de bedoeling dat het initiatief bij de jongeren komt te liggen. Er zijn ook plannen voor een kinderclub op de woensdagmiddag. De jeugdsoos Sint-Maartensdijk wordt elke veer tien dagen op zaterdag gehouden van half acht tot elf uur. De afdeling Flakkee Schouwen Tholen van Helpende Handen ge handicaptenzorg van de Gerefor meerde Gemeenten houdt zaterdag een zangmiddag in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente in Tholen. Het mannenkoor Rehoboth uit Tholen (onder leiding van R.J. Rijkse) en organist A. Bout werken mee aan de dienst. Er is ook samen zang met de gehandicapten. Alle gehandicapte mensen (ook van bui ten de Gereformeerde Gemeenten) en belangstellenden zijn welkom. De zangmiddag begint om half drie en na afloop is er voor iedereen kof fie, thee of frisdrank en de gehandi capten krijgen een kleine attentie. Alzheimer. Donderdag 13 maart houdt de Alzheimervereniging West-Brabant een koffiemiddag voor verzorgers van dementerende mensen. Het is de bedoeling dat lot genoten elkaar in een ontspannen sfeer kunnen ontmoeten en ervarin gen uit kunnen wisselen. Iedereen die iets met de verzorging van dementerenden te maken heeft (vrij willigers, maar ook partners, kinde ren, andere familieleden of kennis sen), is welkom van twee tot vier uur in steunpunt De Elsenborch aan de Weegbreestraat in Bergen op Zoom. Het begon op 1 februari 1971 met de trimgroep Na Arbeid Komt Sport. "Die had zo'n enorm aantal leden dat er op twee avonden getraind moest worden", vertelt mevrouw Van der Linden. Net in die tijd speelde de verandering van het verenigings recht; om als rechtspersoon erkend te worden moesten verenigingen goedgekeurde statuten hebben en zich in laten schrijven in het vereni- gingsregister van de kamer van koophandel. Een kostbare zaak. Dat leidde ertoe, dat NAKS werd omge zet in een sportvereniging met afde lingen; de recreatieve volleyballers van Thovo traden toe. In 1974 volg den volleybalclub Veronica '74 en korfbalclub Emergo, die 1 oktober van dat jaar was opgericht. Ook de recreatieve badmintonclub Space- shuttles en de zaalvoetbalclubs Noordpoort en Smit Boys (die in de Meulvlietcompetitie uitkomen) heb ben zich bij de omnivereniging aan gesloten. De fusie met Amigos tot AVC '87 had als gevolg, dat Veroni ca in 1987 de NAKS-familie verliet. Die telt momenteel zo'n 150 leden, waarvan Emergo met een 60 het leeuwendeel voor zijn rekening neemt. Elk van de afdelingen levert een lid voor het overkoepelende bestuur van NAKS. Die verplichting is nog eens expliciet verwoord in de onlangs aangepaste statuten. "Oubollige regels zijn eruit gehaald en de verplichtingen voor de aange sloten afdelingen aangescherpt", vertelt mevr. Van der Linden. Een afdeling die in gebreke blijft, kan zelfs geroyeerd worden. "Iedere club die een goed draagvlak heeft, kan aansluiten bij NAKS." Het doel van de omnivereniging staat fraai in artikel 2 van de statuten omschre ven: 'De sport in de ruimste zin des woords te bevorderen en daardoor de volk(s)kracht naar lichaam en geest te verhogen en te veredelen'. "Die zin vond ik zo mooi, die heb ik in de nieuwe statuten laten staan", lacht de voorzitster. Iedere afdeling heeft een eigen bestuur, maar wat regelt het over koepelende bestuur dan? "De statu ten zijn een voorbeeld. Maar ook de inschrijving bij de kamer van koop handel, huren van accommodaties, het opstellen van een begroting en het aanvragen van subsidie bij de gemeente. En de penningmeester int alle contributies. Ook proberen we problemen bij een afdeling op te los sen wanneer zich die voordoen." Dat laatste is bijvoorbeeld een aantal jaren geleden gebeurd toen de trim groep door ledengebrek dreigde te verdwijnen. Een wervingsactie had succes. Wat de begroting betreft, stelt elke afdeling een eigen - zo mogelijk sluitende - begroting op. Die worden dan tot één begroting samengevoegd. Het clubgebouw van Emergo is officieel eigendom van NAKS. Dicky van der Linden, die zelf uit de korfbalafdeling voortkomt, is al 22 jaar bij NAKS betrokken. Daarvan 17 jaar als bestuurslid. "De beginpe riode was ontzettend leuk", zegt ze. "We hadden een eigen activiteiten commissie die veel organiseerde. Zo was er een jaarlijkse NAKS-dag waarop alle afdelingen zich mani festeerden. Dus met een trimloop, volleybal- en korfbaltoernooien. Heel Haestinge hadden we daarvoor nodig, maar om financiële redenen moesten we ermee ophouden. Toneelavonden hebben we gedaan, country en western, één van de acht. En onderlinge toernooien met de afdelingen. De grote NAKS-feest- avond trok 400 a 500 bezoekers. Ook gingen we op de zaterdag van carnaval met twee volle bussen naar Eindhoven om te schaatsen en te zwemmen. Dat laatste hebben we sinds enkele jaren weer opgepakt met Emergo." Naderhand kwam de tijd dat je kon organiseren wat je wilde, zonder dat je de mensen nog gemobiliseerd kreeg. De activiteitencommissie van NAKS werd opgeheven. Ook het in 1975 in het leven geroepen clubblad Naksent ging in 1989 ter ziele. Een jaar later introduceerde Emergo een eigen clubblad, De Treffer. "Nu is iedereen in eerste instantie lid van de eigen vereniging. NAKS zegt ze weinig meer", stelt Dicky van der Linden vast. Het zilveren jubileum van de omnivereniging is dan ook geruisloos gepasseerd. Iedere afde ling kan in plaats daarvan aandacht schenken aan het eigen jubileum. Werd in de begintijd jaarlijks verga derd met een volle agenda, tegen woordig komt het bestuur een keer of zes bij elkaar. Dat bestaat naast de voorzitster uit secretaresse Arnet van 't Veld, penningmeester Jan Duine, Renate Breure (korfbal), Corrie Lindhoud (badminton), Dia na op den Brouw (trimgroep), Perry Opree (zaalvoetbal) en Janny Deur- loo (volleybal). Oud-secretaris en - penningmeester Lenie v.d. Hoek is erelid van de omnivereniging. Terugkijkend op de afgelopen perio de schiet Dicky van der Linden de aanleg te binnen van een trimbaan in de jaren zeventig. Dat gebeurde op een lager gelegen deel van het ter rein waar nu een korfbalveld en een trainingsveld voor de voetballers ligt. "Wethouder Moerland van sportzaken opende het destijds offi cieel." Toen het gebruik van de baan terugliep, is het terrein opgehoogd en zijn de velden een kwartslag gedraaid. Emergo hoefde daardoor niet langer op het voetbalveld te korfballen, maar kreeg een eigen terrein. Deze afdeling bloeit momenteel, er is behoorlijk wat jeugd. Kortgeleden heeft het NAKS- bestuur daarom bij de gemeente een verzoek ingediend voor de bouw van een kleedaccommodatie. Nu moet de vereniging gebruik maken van twee kleedlokalen in Haestinge. Ooit is geprobeerd om een tak tafel tennis op te richten, maar dat is ondanks het enthousiasme van de deelnemers niet gelukt. "Er was geen kader te vinden voor de bege leiding", aldus de voorzitster. Ze heeft als grote wens: extra ruimte in Haestinge. Maar dat zit er niet in, want de sportzaal is yolop bezet. Spaceshuttles oefent er op maandag, Thovo op dinsdag, de trimclub en Emergo op woensdag. Zaterdag viert de Wereldwinkel in Tholen het vijfjarig bestaan. Van vièr tot zes uur wordt er een receptie gehouden.in.de winkel aan de Stoof- straat in Tholen. Tegelijkertijd wordt de jaarvergadering gehouden. Klanten, donateurs, (oud-)vrijwilli- gers en anderen die betrokken zijn bij de Wereldwinkel kunnen komen. Tijdens de bijeenkomst wordt onder meer de kersverse nieuwsbrief gepresenteerd met vooral aandacht voor de geschiedenis van de Wereldwinkel. Ook wordt een mileuvriendelijke, opwindbare radio gedemonstreerd. Deze radio heeft dus geen stopcontact of batterijen nodig. De Wereldwinkel Tholen maakt deel uit van de landelijke ver eniging van Wereldwinkels. Op dit moment zijn er al 300 van deze zaken, verspreid over heel Neder land. De winkels verkopen produc ten die gemaakt zijn door mensen uit de Derde Wereld die voor hun arbeid een eerlijke beloning hebben gekregen. Zo kunn?ji ook zij een menswaardig bestaan opbouwen. Het assortiment van de Wereldwin kel omvat veel producten zoals kof fie, thee, cacao, chocolade, noten, rietsuiker, wijn, maar ook sieraden en gebruiksvoorwerpen. Als actie voor het vijfjarig bestaan krijgt elke klant die tot en met 12 maart koffie koopt in de winkel, 'eerlijke' choco lade cadeau. Een tot de laatste plaats met gepar keerde auto's gevuld plein. Verkeer dat nauwelijks zijn weg door de straat weet te vinden omdat ook daarlangs van voor tot achter blik staat. Bussen die zich er tóch door moeten wringen. Fietsers die in het gedrang komen. Het is inmiddels een vertrouwd beeld op de Markt in Sint-Maartensdijk. Maar de midden stand is dat een doorn in het oog. Zij heeft de gemeente om maatregelen gevraagd. Dat verzoek heeft ertoe geleid, dat burgemeester en wethouders een beperkt verkeersplan willen opstel len voor het gebied Kaaistraat- Markt-Noordpoort. Het plan moet de vraag beantwoorden of de bestaande situatie voldoet in het licht van de ontwikkelingen (zoals verkeer, parkeren en openbaar ver voer). Als dat niet het geval is, zou in het plan aangegeven moeten wor den welke maatregelen tot verbete ring kunnen leiden. Via een hoorzit ting willen b. en w. van de bevol king horen wat hun wensen en opvattingen over deze problematiek zijn. Over de aanpak van het pro bleem en de te volgen procedure zal eerst nog de commissie openbare werken advies gevraagd worden. Voor het verkeersplan zou 30.000 gulden opgenomen moeten worden in de investeringslijst 1998. Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 3