'Ik mag het woord van God vertellen en Hij werkt het uit' Verjonging SGP Mevrouw Bout borduurt al een kwart eeuw voor de welfare 1 Kindermishandeling door onmacht ouders' Elly Bouman uit Tholen loopt zendingsstage in India Beperkte groei van Zeeland Op Tholen zo'n 70 deelnemers bezigheidstherapie Rode Kruis Steunfonds voor midden- en kleinbedrijf Donderdag 13 februari 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Ze besloot niet verder te gaan in het Poortvlietse familie bedrijf waar ze jarenlang werkte en gaf daarmee een goe de baan op. Ze koos voor een opleiding waarmee ze men sen in de samenleving vanuit de kerk kon dienen. Stu dente theologie Elly Bouman uit Tholen ging vijf maan den naar India om er te werken en te leren. Ze wil graag de zending in. Waar ze die missie gaat beginnen, weet ze nog niet. Maar ze wil wel graag een keer terug naar India. Individualistischer Airconditioning Analfabeten Praktische theologie Stuk lijden Minder ruzies Ontslag bij waterschap Karei Bogerd zingt Sint- Philipsland A. Kosten ouderling Hoeveel handwerken ze in die periode heeft gemaakt, weet mevrouw T. Bout uit Tholen niet. "Heel veel", zegt de 73-jarige, die al een kwart eeuw actief is voor de wel fare van het Rode Kruis. Een bijzonderheid volgens leid ster L. van Burgh, die de Thoolse daarom verraste met een mand met boodschappen. Zakdoeketui Koffiemiddag Dr. R. Seldenrijk bij studievereniging Calvijn Strafbaar Goede deugden India is geen gemakkelijk land om er als christen te wonen. Het over grote deel van de bevolking is hin doe (viervijfde); verder is er een aanzienlijke groep moslims. Chris tenen maken gemiddeld maar zo'n twee procent van het totaal uit. Hoe wel er officieel godsdienstvrijheid heerst, hebben christenen het er moeilijk. Toch ging Elly Bouman - studente aan de theologische hoge school van de Gereformeerde Bond in Ede - ernaar toe. "Ik beschouwde het als een stage in het laatste jaar van mijn studie", legt mevr. Bouman uit. "Via de GZB (Gereformeerde zendingsbond - red.) kwam er een mogelijkheid om naar Zuid-Ameri- ka te gaan, maar daarvoor zou ik Spaans moeten leren en dat was toch wel teveel investering voor een paar maanden. Daarna kwam India in beeld en via het zendelingsechtpaar Howarth-de Greef kreeg ik contact adressen. Met Engels kun je in India wel terecht en toen ben ik in septem ber van vorig jaar weggegaan." "Al vanaf mijn jeugd heb ik het ver langen gehad om in de zending te werken", vertelt mevr. Bouman. "Het beeld van de zending is zich momenteel wat aan het wijzigen. Het is niet meer het Westen dat aan landen in de Derde Wereld het evan gelie gaat brengen. Die landen zijn al bereikt en er zijn daar ook genoeg mensen die zelf enthousiast zijn om aan het werk te gaan. Zij kennen hun cultuur ook veel beter, want als wij zending bedrijven, nemen we ook onze cultuur mee. Zending is veel meer een 'ingaan op eikaars noden' geworden." Toch wilde ze niet altijd de zending in. "Aanvankelijk heb ik wel gepro beerd om in het onderwijs te komen, maar toen ik met de sollicitaties bezig was, kwam ik erachter dat het niet was wat ik wilde", zegt de Thoolse. "Er moet vanuit het Wes ten wel wat gedaan worden, want vooral op financieel gebied is er in de Derde Wereld weinig ruimte. Ook het delen van gebeden en ken nis van theologie is een belangrijk onderdeel van de zending. Neder land was ooit een christelijk land, maar nu is er toch veel weerstand en in landen zoals India staat men er toch meer voor open. De mensen zijn hier individualistischer en stel len zich onafhankelijker op. Daar heerst er nog een gezagsstructuur, maar de kerk heeft in veel gevallen gefaald om contact te leggen." Wie aan India denkt, heeft mis schien het beeld van een Aziatisch landje aan de Indische oceaan. Maar in feite is het een enorm uitgestrekt gebied, bijna even groot als Europa en met veel meer inwoners (zo'n zeshonderd miljoen). Even van de ene naar de andere kant reizen is er dan ook niet bij. Dat duurt een flinke tijd. "In India zijn nog veel onbe reikte gebieden. Er is een groot ver schil tussen de door de Engelsen gestichte, grote kerken en de gemeentes in kleine dorpen", vertelt mevr. Bouman. Mevr. Bouman kwam aan op het vliegveld van Bombay en vandaar- uit ging de reis per trein naar de plaats van bestemming. "India is een land met veel culturen bij elkaar. Je zou kunnen zeggen, als je India hebt gezien, heb je alle culturen gezien." Het eerst ging de Thoolse studente theologie naar de miljoenenstad Hyderabad in de provincie Andhra Pradesh in het hart van India. "Daar heb ik twee weken geacclimatiseerd bij de familie Howarth. Want als je zo ineens in een Derde Wereld land komt, is niet alleen het warme weer even wennen", zegt mevr. Bouman. Na haar verblijf in Hyderabad ver trok ze per trein naar het veel zuide lijker gelegen Bangalore. Een rit van zestien uren in een slaaptrein. "Het spoorwegnet is in India enorm uit gebreid en dat is dan ook dè manier van reizen en niet per auto. Ik moet zeggen dat ik mezelf de eerste keer verwend heb door een duurdere klasse coupé te nemen. Daardoor had ik airconditioning en je zat maar met vier mensen in een coupé. Tot mijn verbazing heb ik zelfs wat geslapen, want er werd ook in de nacht gereden." In Bangalore (in de provincie Kar- nataka) ging mevr. Bouman naar het hoofdbureau van de organisatie Taf- tee (The association for theological Mevr. E. Bouman achter haar piano waarbij ze graag ontspanning zoekt. education by extension). "Deze organisatie houdt zich bezig met het geven van onderwijs in de gemeen ten. Dat gaat van moeilijke tot heel eenvoudige cursussen die ze het 'grassroot level' noemen. Aan de simpelste lessen kunnen zelfs soms analfabeten meedoen", legt de Thoolse uit. En in India zijn er nog al wat analfabeten. Bijkomend pro bleem voor het land is ook, dat er geen nationale taal is. India kent vijftien hoofdtalen die erkend zijn, maar alle talen en dialecten bij elkaar zijn er 1652. De manier waar op ze uiteindelijk bij Taftee terecht kwam, bleek typisch Indiaas te zijn. "Ik had in december 1995 al brieven geschreven naar Taftee, maar daar kreeg ik geen antwoord op. In maart kreeg ik plotseling een telefoontje. De directeur van Taftee was in Amsterdam op doorreis naar Enge land en hij zou nog terugbellen. Ik heb toen de hele dag bij de telefoon gezeten, maar geen Taftee. Hij belde vanuit Engeland op en zei dat er iets tussen gekomen was en dat ik naar India kon komen", vertelt mevr. Bouman. "Tijd is een relatief begrip in India. Het gebeurt zelden dat er iets op tijd gebeurt. Je moet niet raar staan te kijken als een trein een half uur te laat aankomt en je twee uur te laat op de plaats van bestemming bent. De cursussen van Taftee beginnen vaak een kwartier of zelfs een half uur te laat. En de mensen vinden dat ook heel gewoon. Dat is als westerling wel even wennen, maar op den duur ga je vanzelf mee doen. Want ja, het heeft ook weinig zin om ergens een half uur te gaan wachten." In Bangalore volgde mevr. Bouman vier cursussen van Taftee. "Er zijn vier niveaus. Het laagste is de basis waarin over het leven van Jezus ver teld wordt, daarna volgt een cursus voor mensen die echt een taak in de gemeente krijgen. Het derde niveau is een soort hbo- opleiding theologie in samenwer king met een Engelse universiteit, maar hieraan doen maar heel weinig mensen mee. En nog minder geldt dat voor de doctorsstudie, het vierde niveau", legt mevr. Bouman uit. "Ik heb zelf ook lessen gegeven aan een groep eerstejaars verpleegkundigen in een christelijk ziekenhuis van de Church of South India (CSI), een grote kerk in India. Daar waren de lessen van Taftee een verplicht onderdeel van de opleiding. Dit soort werk trekt me wel aan. Het is echt een soort praktisch toegepaste theologie. Na Bangalore reisde de Thoolse (wederom per trein) naar het ooste lijke Madras in de provincie Tamil Nadu. Hier werkte een docent van haar, dr. Tucker, enkele weken per jaar aan het Hindustan Bible Institu te. Studenten van dit instituut volg den dagopleidingen tot dominee, zendeling, evangelist of voor een taak in de kerk. "Ik had al, voordat ik van Taftee hoorde dat ik mocht komen, bericht gehad van dit bijbel instituut dat ik welkom was. Want omdat ik eerst niets van Taftee hoor de. ben ik verder gaan zoeken. Uit eindelijk ben ik bijna drie maanden in Bangalore geweest en twee in Madras", zegt mevr. Bouman. "Aan het Hindustan Bible Institute heb ik een aantal lessen gevolgd over ondermeer armoede en ontwikke ling, homiletiek (leren preken - red.), christelijk onderwijs in gezin en samenleving en de brieven van Petrus." Omdat ze er precies rond de feestdagen verbleef en de meeste studenten naar huis waren, besloot de Thoolse maar twee maanden in Madras te blijven in plaats van drie. Tussendoor bezocht Elly Bouman ook het noordoostelijke Puri in de provincie Orissa. In tegenstelling tot het zuiden, telt het noorden zeer weinig christenen. Door de gods dienstvrijheid worden christenen niet vervolgd in India, maar dat betekent niet dat ze het er gemakke lijk hebben. "Het land is doortrok ken van corruptie. Dat is een enorm probleem. Steekpenningen zijn heel normaal. Maar als je als christen probeert eerlijk te leven en hier niet aan mee doet, lig je eruit en kun je een goede baan wel vergeten. Want promotie koop je door iemand anders geld te geven", legt de Thool se uit. "Dat is mij wel het meeste opgevallen: de toewijding van echte christenen die ook een stukje lijden dat erbij hoort, incasseren. Ze kie zen bewust voor een leven waarvan ze weten dat het minder inkomen met zich meebrengt. En toch is er een enorme vreugde bij die men sen." De hindoes leven met een enorme hoeveelheid goden en het pantheïs me (god is in alles) is er heel belang rijk. Is zending voor het christelijk geloof dan niet erg moeilijk? "In het persoonlijk contact met mensen is er zeker ruimte. Ik ben in een gezin geweest waarvan de vrouw streng hindoeïstisch was en de man niet- praktiserend hindoe. Zij hield zich strikt aan de pudja (offering aan de huisgoden) en dergelijke. Toen ik haar vroeg waarom ze dat deed, zei ze dat ze dan het gevoel had dat ze haar plicht had gedaan", vertelt mevr. Bouman. "En naarmate ik meer in contact kwam met die men sen, kwam er ook gelegenheid om wat van mijn beleving te delen. En je ziet dan ook echte interesse. Voor mij persoonlijk werkt contact van mens tot mens dieper door dan spre ken tot groepen, maar ik sluit natuurlijk niet uit dat het preken op straat ook effect kan hebben. Het is ook niet zo belangrijk of ïk iets kan bereiken bij iemand. Ik mag het woord van God vertellen en Hij zal het wel uitwerken." Toch vindt het christelijke geloof in India weerklank. Vele kerken en gemeenschappen werden gesticht, maar onderling kunnen ze beter met elkaar overweg dan de kerken in Nederland. "Ik dacht dat wij hier veel verschil lende kerken hadden, maar daar is het nog erger. Er zijn overal ver schillende groeperingen. Van de meer traditionele en een beetje Anglicaanse CSI tot vrije groepen zoals de Pinksterbeweging", vertelt mevr. Bouman. "Toch zijn er minder ruzies. De christenen vormen een minderheid en dat bindt mensen samen. Theologische tradities en verschillen zijn dan niet zo belang rijk. Er worden ook veel nieuwe ker ken gesticht. Daar voel je echt het enthousiasme van de eerste gemeen te en het gebed neemt er een belang rijke plaats in. Dan is het wel schrij nend om te zien dat de gevestigde kerken bergafwaarts gaan. Ook hier slaat de corruptie toe. Gelukkig zijn er ook organisaties die zich met een soort opwekking binnen de kerk bezig houden." Een ander opmerkelijk feit vindt mevr. Bouman, dat er in India niet getwijfeld wordt aan de waarheid van het geloof. "Hier in Nederland hebben mensen, vooral in orthodoxe gemeenten, nogal eens moeite met het heil. 'Is het wel voor ons?', vra gen ze zich dan af. Maar toen ik aan een man in India vroeg of de mensen daar ook wel eens twijfelden, keek hij me heel raar aan en hij zei: 'Nee'. Geloven hoort in India bij het leven. Daar is geen twijfel over." Twijfel is er 'nog wel over waar mevr. Bouman zal gaan werken. "Misschien wordt het wel India, maar ik wil nu eerst nog eens onder zoek gaan doen in Europa. Antwer pen schijnt ook een regio te zijn waar zending nodig is." VERVOLG VAN PAGINA 1 Dijke zegt zelf, dat hij het nog niet weet. "Ik heb mijn beslissing nog niet genomen of ik wel of niet her kiesbaar ben. Dat hangt er nog van af. Er gaan wel geruchten dat wet houder Van der Jagt stopt, maar tegen ons heeft hij nog niets gezegd", aldus Dijke. K.A. Heijboer uit St. Annaland is in elk geval weer beschikbaar voor een nieuwe raadsperiode. A. Kersbergen uit Oud-Vossemeer en M.J. Klippel uit Scherpenisse kunnen ook weer bijtekenen. De eerste nieuweling volgens de kandidatenlijst van 1994 is dan J.C. Koopman uit St. Maar tensdijk, zoon van de voormalige wethouder. "Ik ben in principe in 1998 beschikbaar", laat hij weten, maar tot een officiële kandidaatstel ling is het in de laatste vergadering van de plaatselijke kiesvereniging nog niet gekomen. C. Nieuwenhuis uit Poortvliet bezet te in 1994 de negende plaats, M.A. van Gorsel de tiende en H.W. van Eenennaam uit St. Annaland de elf de plaats. C.A. Egas heeft St. Maar tensdijk inmiddels verlaten, zodat de SGP-lijst heel wat nieuwe gezichten kan tellen. De Vossemeer- der J.M. Aarnoudse, die zich in het waterschap nogal heeft gemanifes teerd, behoort tot de kanshebbers voor een hogere plaats. De SGP, die in alle plaatsen nog kiesverenigingen heeft die een kan didatenlijst opstellen, streeft ernaar voor 1 juni de definitieve lijst voor de Thoolse gemeenteraadsverkie zingen in het voorjaar van 1998 rond te hebben. Het aantal Zeeuwen is vorig jaar met 1145 toegenomen. Op 31 december woonden er 368.499 mensen in Zee land, 182.520 mannen en 185.979 vrouwen. Dat is een groei van slechts 0,3%, veroorzaakt door een geboorteoverschot van 700* en een vestigingsoverschot van 445 men sen. De groei van de Zeeuwse bevolking vertoont de laatste jaren een neergaande lijn. De daling van het vestigingsoverschot is daarbij groter dan die yan het geboorteover schot. Zes gemeenten zagen vorig jaar hun inwonertal teruglopen: Midden- schouwen (-12), Sluis-Aardenburg (-24), Middelburg (-383), Westka- pelle (-7), Sas van Gent (-73) en Terneuzen (-409). Grootste groeier was Goes met 337, gevolgd door Hulst (+272) en Tholen (+240). De 17 Zeeuwse gemeenten naar grootte per 1 januari: Middelburg 44.612, Vlissingen 44.541, Terneu zen 34.683, Goes 34.335, Schou- wen-Duiveland 32.559, Tholen 23.160, Veere 22.178, Borsele 21.716, Reimerswaal 20.513, Hulst 19.333, Oostburg 17.869, Axel 12.238, Kapelle 10.965, Sas van Gent 8634, Hontenisse 7799, Noord-Beveland 6910 en Sluis-Aar denburg 6454. 'J.J. Elenbaas heeft bij het water schap Zeeuwse Eilanden ontslag gekregen als machinist/chauffeur wegen/tractie in verband met het voortzetten van het bedrijf van zijn vader. Het bestuur heeft besloten om deze vacature op dit moment niet in ;e vullen. Elke derde maandag van de maand, dus nu 17 februari, haalt de voetbalvereniging SPS oud papier op. Zet u het gereed a.u.b. Advertentie I.M. De bekende bariton Karei Bogerd geeft zaterdag 15 maart een optre den in de Nederlandse Hervormde kerk. Bogerd zingt op uitnodiging van zangvereniging Comt nu met Sangh uit Sint-Philipsland die voor de vierde keer een zangavond in de Hervormde kerk organiseert. Naast solo- en koorzang is er ook veel tijd voor samenzang. De leden van het koor zingen daarbij soms de boven stem. Comt nu met Sangh staat onder leiding van Johan Nijsse die ook Karei Bogerd op het orgel bege leidt. Leo Nijsse begeleidt het koor en Jaap de Graaf de samenzang. Naast Comt nu met Sangh en Karei Bogerd verleent ook het mannen koor Jeduthun uit Krabbendijke, onder leiding van Rijk J. Rijkse, zijn medewerking samen met panfluitist Leon Beeke. Ds. A. Egas verzorgt de opening en sluiting van de avond. De zangavond staat in het teken van de hulp aan Roemenië. De collecte is bestemd voor de plaatselijke stichting christelijke hulpverlening oost-Roemenië. Bij de verkiezingen in de Hervorm de Gemeente is A. Kosten gekozen en benoemd tot ouderling-kerk voogd. Kosten heeft deze benoe ming aangenomen. Mevrouw T. Bout uit Tholen is door de welfare in het zonnetje gezet omdat ze al 25 jaar deelnemer is. Haar eerste werkstuk, een zakdoek etui (op de voorgrond), heeft ze al die tijd bewaard. Dat de welfare zelden een zilveren jubileum meemaakt, komt volgens mevrouw Van Burgh omdat de deel neemsters meestal pas op oudere leeftijd beginnen. Mevrouw Bout daarentegen was nog maar 48 toen ze voor de welfare aan de slag ging. "Op 24 januari 1972 ben ik begonnen', weet ze nog, want data onthoudt ze als de beste. "Dat heb ik van mijn vader." Mevrouw Bout woont al 55 jaar in Tholen; ze kwam in 1942 met haar ouders uit Wemeldinge. Ze verzorgde haar ouders en kreeg, nadat haar moeder was overleden, wat meer tijd. "Mevrouw Leenhouts vroeg me om bij de welfare te komen en dat heb ik gedaan." Zeven jaar lang begeleid de mevr. Berger haar en nu komt mevr. Van Burgh alweer 17 jaar over de vloer. Het eerste werkstukje van de Thool se ligt op tafel in haar woning aan de Prins Clauslaan: een zakdoeketui. Mevrouw Bout werkte van meet af aan thuis voor de welfare omdat ze haar vader niet alleen kon laten. Nadat die was overleden, is dat zo gebleven. Elke twee a drie weken komt mevr. Van Burgh langs om te zien hoe het gaat. "Ik moet haar wei eens afremmen", vertelt deze. Hand werken is voor mevr. Bout een ver zetje en ze is er elke dag wel een poosje mee bezig. Borduren of door- stoppen zijn de technieken die ze hanteert; breien of haken gaat niet door een handicap aan haar rechter hand. Maar ondanks dat bereddert ze alles nog zelf in haar aanleunwo ning bij Ten Anker: poetsen en eten koken. Alleen ramen zemen komt iemand voor haar doen. "Ik mag er de Heere voor danken", zegt mevr. Bout. Naast de welfare is ze een trouwe bezoeker van de tweeweke lijkse dameskrans en de maandelijk se bcjaardenmiddag van de Her vormde Gemeente. Mevr. Van Burgh brengt en haalt haar dan met de auto. Het maken van handwerken noemt de Thoolse 'een dankbaar werk'. Het is haar om het even wat ze maakt, want ze doet het graag: een bijbel omslag, een schortje, noem maar op. Nu werkt mevr. Bout aan een tafel laken. "En het is al verkocht ook", lacht ze. De spullen die voor de wel fare gemaakt worden, zijn allemaal voor de verkoop bestemd. De opbrengst gaat naar het Rode Kruis, die ook de materialen voor de deel neemsters bekostigt. "We verdienen er niet zoveel op, maar dat hoeft ook niet", vertelt mevr. Van Burgh. "In feite is het een bezigheidstherapie." Het afgelopen jaar verkocht de wel fare Tholen wel 189 paar sokken, meldt ze. Over heel Tholen werken zo'n 70 dames voor de welfare, in drie groe pen. In Stavenisse en Sint-Maar tensdijk zijn vier leidsters, in Tholen tien. Daarvan komen er vier in Ten Anker, waar 20 tot 25 dames mee doen aan de wekelijkse bijeenkomst op maandagmiddag. Sommige dames, zoals mevr. Bout en een mevrouw in Poortvliet, werken thuis. Behalve op Tholen is er ook een welfare-groep van het Rode Kruis in Sint-Philipsland/Anna Jacobapolder. De Thoolse welfare maakte in het verleden jaarlijks een uitstapje, maar dat is verleden tijd. De leeftijd van de deelnemers is een belangrijke oorzaak. Nu wordt jaar lijks een koffiemiddag met aanslui tend een broodmaaltijd georgani seerd in Ten Anker. "Je wilt er de mensen bij betrekken die nooit ergens komen. En ze vinden het heel gezellig", vertelt mevr. Van Burgh. Kindermishandeling was donderdag het onderwerp waarover dr. R. Seldenrijk uit Zeist sprak voor de studievereniging Calvijn. Hij legde uit dat kindermishandeling eeuwenlang gerechtvaardigd werd, soms met godsdienstige motieven. Het zou heilzaam zijn voor de ontwikke ling. Seldenrijk vertelde zijn gehoor in 't Ouwe Raed'uus in Poortvliet dat de directe oorzaak van kindermishandeling echter ligt in de onmacht van de ouders. Dr. Seldenrijk begon zijn betoog met uit te leggen wat lichamelijke mishandeling is: "Een kind zodanig mishandelen dat er botbreuken, brandplekken of andere huidletsels ontstaan." Maar ook geestelijk kan een kind mishandeld worden. Sel denrijk noemde als voorbeeld de industriële revolutie in de achttiende en negentiende eeuw waarbij jonge kinderen lange dagen maakten in de textiel-, glas- en steenindustrie. Volgens Seldenrijk komt kindermis handeling in alle lagen van de bevol king voor. "Jaarlijks worden er 20.000 kinderen mishandeld waar van er 2000 in het ziekenhuis belan den met ernstig letsel. Circa 1200 van hen blijven invalide en 75 kin deren komen te overlijden aan de gevolgen van mishandeling", zei Seldenrijk. Hij ging ook nog in op andere aspecten zoals seksuele mis handeling en incest waarvan vol gens hem het bestaan pas sinds de laatste tien jaar breed erkend wordt. "Veelal bieden de gezinsomstandig heden daarvoor een voedingsbo dem. Plaatsing in een pleeggezin doet de tragedie soms voortduren. Incest heeft lichamelijk en psy chisch ernstige gevolgen", aldus Seldenrijk die aangaf dat seksueel misbruik zowel volgens het bijbels als het burgelijk recht strafbaar is. "Als we dit alles horen, moeten we toch zeggen: Wat heeft de zonde teweeggebracht. Veel ontwrichte gezinnen waaruit ook soms kinder mishandeling voortkomt. Maar laten we er niet boven staan en denken dat het ons niet zal overkomen", zei de spreker. "Ook door gespannen gezinssitu aties, veroorzaakt door bijvoorbeeld werkloosheid, ziekte of tekort aan geld, kan kindermishandeling ont staan. Dat we maar mochten leren bidden voor onszelf en voor onze naasten om bewaard te mogen blij ven voor deze verschrikkelijke daden." Na de pauze volgde nog een levendige discussie over het onder werp dat door de aanwezigen als leerzaam, maar ook intriest werd ervaren. Voorzitter Duvekot benadrukt^ in zijn openingswoord de omgang met elkaar. "Als we de bijbel als richtlijn nemen, dan zien we in Kolossenzen 3 dat Paulus erop wijst hoe onze handel en wandel moet zijn ten opzichte van onszelf en onze naas te", zei Duvekot. "Deze eis ligt er niet alleen voor Gods volk, maar ook voor degenen die daar niet toe behoren; ja, tfoor iedereen. Van nature leven we allen naar het goed dunken van ons eigen hart. In Kolossenzen 3 vers 12 en 13 lezen we van goede deugden van binnen in ons; innerlijke bewegingen der barmhartigheid, goedertierenheid, ootmoedigheid, zachtmoedigheid, lankmoedigheid en elkaar verdra gen. Zoals Christus u vergeven heeft, doet ook gij alzo. Laten we dit elkaar voor houden." De provincie Zeeland en de ABN/Amro-bank stoppen elk een half miljoen gulden in een fonds waarop vernieuwende ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf, de landbouw en de visserij een beroep kunnen doen. Het gaat dan om star tende bedrijven, of kleine bedrijven die uit willen breiden, met een bovenlokaal karakter. Zij kunnen vaak moeilijk aan geld komen om hun plannen te verwezenlijken. Uit het zogenaamde participatiefonds zullen bijdragen verstrekt worden van minimaal 40.000 gulden en maximaal drie ton. Uitgangspunt is om jaarlijks een drietal bedrijven op die manier mede te financieren. Ondernemers die voor een bijdrage in aanmerking willen komen, moe ten een ondernemingsplan overleg gen én aantonen dat ze de financie ring niet via de normale kanalen rond krijgen. Ook zullen zij elk kwartaal moeten rapporteren aan het fonds. De provincie wil op deze manier de economische structuur in Zeeland versterken. Want juist het midden- en kleinbedrijf wordt gezien als sec tor waarin groei van de werkgele genheid mogelijk is. Provinciale sta ten zijn in meerderheid met de instelling van het fonds akkoord. De RPF/GPV-fractie vond dat de bij drage van de provincie tot een half miljoen beperkt moet blijven, omdat ze betwijfelt of het hier een taak van de provincie betreft. Om die reden stemde de VVD tegen. "Alhoewel de VVD zich altijd sterk maakt voor het stimuleren van werkgelegen heid, vinden wij dat een overheid niet risicodragend moet deelnemen in bedrijven", aldus het Thoolse liberale statenlid H. Polderman- Martin. Delta Anders was tegen omdat er onvoldoende aandacht is voor het milieu.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 3