'Fusie zondag- en zaterdagvliegers
is gewoon economische noodzaak'
Uitbreiding van zuivering in
smalstad toereikend tot 2015
Gemeenten korten
GGD en kleuters
zijn er dupe van
fë-Beautydag
De Parel
Opknapbeurt en verdubbeling capaciteit vergen tien miljoen
Donderdag 13 februari 1997
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
M.J. Laban voorzitter van nieuwe duivensportafdeling Zeeland '96
Vanaf 17 januari is Rinus Laban uit Tholen voor
zitter van Zeeland '96, een fusie van de Zeeuwse
afdelingen van zondag vliegers en van zaterdag
vliegers. Het samengaan van de twee afdelingen
ging niet zonder slag of stoot. Laban vertrouwt
erop dat de fusie voor de ruim 2000 leden voorde
len oplevert. De eerste wapenfeiten: het vluchtpro-
gramma van 1997 is vastgesteld en er komt een
nieuwe trailer voor het vervoer van de duiven.
Kosten 400.000 gulden.
Rieten manden
Gelijke kansen
Onvrede
Manifestatie
Cafébaas
Specialisatie
In België
Vergunning
Een grondige opknapbeurt van de waterzuiveringsinstal
latie in Sint-Maartensdijk vergt 10,3 miljoen gulden. Het
waterschap hoopt in december met het karwei te kunnen
beginnen, zodat de vernieuwde en uitgebreide installatie
eind 1998 in bedrijf genomen kan worden. De algemene
vergadering van hoofdingelanden van Zeeuwse Eilanden
beslist op 26 februari over de investering.
Ongehoord
St.Annalandse school roept op tot protest
Hergebruik onderdelen
Valentijns-Beautydag voor hem èn voor haar:
0118-588276
de pró®-is het vrijet,jdscentrum van domburg
Rinus Laban uit Tholen trof een groot verschil in cultuur aan tussen de zondag-en zaterdagvliegers.
De 50-jarige Laban gaat weer een
nieuwe fase als bestuurder in. Nu de
kogel van de fusie door de kerk is,
breken er andere tijden aan voor de
Tholenaar. Laban was 18 jaar voor
zitter van de Zeeuwse zaterdagvlie
gers maar leidt nu een afdeling met
zestig verenigingen waarvan veertig
clubs die deel uitmaakten van de
zondagvliegers met 1330 leden en
twintig clubs van de zaterdagvlie
gers met 720 leden. Dus ook de zes
Thoolse verenigingen; de Trouwe
Duif uit Tholen, De Reisduif uit
Scherpenisse, De Zwaluw uit Sint-
Maartensdijk, De Zwaluw uit Oud-
Vossemeer, De Reisduif en de Vre
desduif uit Sint-Philipsland.
Voor de fusie waren in 1996 maar
liefst 34 vergaderingen nodig.
Laban spendeerde er vele uren aan,
naast zijn andere verplichtingen als
bestuurder. Hij hoopt het wat rusti
ger te krijgen maar vooralsnog is er
veel werk aan de winkel om de ver
schillende 'culturen' te integreren.
Uiteindelijk doel is de Nederlandse
Postduivenhouders Organisatie
(NPO) als nationale belangenbehar
tiger van de duivenmelkers te ver
sterken. Een en ander komt voort uit
het plan van de NPO: 'Vliegend naar
2000.'
"We willen naar een professionelere
organisatie. Dat kan door het kader
te verbreden. Tot enige tijd geleden
stonden we een paar stappen lager
dan een koninklijke Nederlandse
wielerunie bijvoorbeeld. Die ach
terstand is al een eind weggewerkt.
We zijn een serieuzere gespreks
partner geworden met de overheid.
Door de NPO beter uit te rusten
moesten de 27 afdelingen in heel
Nederland teruggebracht worden
naar elf. Dat heeft drie tot vier jaar
geduurd."
Laban is een voorstander van de
fusie: "Ik heb er nooit aan getwijfeld
dat het er op d®n duur van zou moe
ten komen. Gewoon om economi
sche redenen is het een noodzaak
om grotere eenheden te maken. De
kosten stijgen en het aantal leden
loopt terug. Maar we zaten er als
zaterdag- en zondagvliegers niet
echt op te wachten. Het is wat snel
op ons afgekomen. We hadden bei
den een gezonde organisatie. Als
bestuurder heb ik positief aan een
samengaan willen meewerken." Een
voorbeeld van de kosten: het ver
voer van de duiven naar Zuid-
Frankrijk kost de afdeling 3,25 per
duif, een betrekkelijk laag tarief
omdat het samen met West-Brabant
gedaan wordt. "Als we het zelf moe
ten doen zitje op ƒ4,50 tot ƒ5,50 per
duif. Je hebt te maken met de kosten
van een Eurovignet en met tol
heffing. Die worden alleen maar
duurder."
De gevolgen voor de Thoolse leden
zijn niet erg groot. De grootste ver
andering betreft het vervoer. En dan
vooral van de duiven van de zondag
vliegers. Die vervoerden hun duiven
in rieten manden, terwijl de zater
dagvliegers al jaren gewend zijn om
hun dieren in aluminium boxen te
laten transporteren naar de lossta-
tions in België, Frankrijk en Spanje.
"Verder is de opbouw van het pro-
•gramma en de spelvorm anders en
wordt de groep deelnemers groter."
Het bestuur streeft ernaar de
omstandigheden voor alle Zeeuwse
leden gelijkwaardig te maken. "En
dat kan niet zolang een groot deel
van de duiven nog met rieten man
den vervoerd wordt." Besloten is om
een nieuwe trailer aan te schaffen
voor 216 aluminium boxen. Het is
de bedoeling dat de trailer in april
bij carrosseriebedrijf Elenbaas te
Poortvliet wordt opgeleverd. De
wagen alleen al kost 210.000 gul
den, de aluminium boxen 190.000.
Voorlopig heeft de afdeling er
150.000 gulden voor uitgetrokken,
maar volgens Laban moet het moge
lijk zijn dat te verhogen tot 170.000
gulden zodat er minder geld geleend
hoeft te worden. Aanvankelijk
waren er 246 boxen gepland maar
volgens de voorzitter moest het aan
tal terug om ruimte te kunnen schep
pen voor een luchtcirculatiesysteem.
De trailer krijgt een verlaagd mid
dengedeelte voor de luchtkokers
(van 20 centimeter doorsnede). Het
bestuur loopt hiermee vooruit op de
wet welzijn voor dieren die bepaalt
hoe het transport van de duiven in de
toekomst dient te geschieden. "Daar
zijn we er nog niet mee. Als de
wagen stil staat en de duiven mogen
vanwege de weersomstandigheden
niet gelost worden, dan moeten er
een generatoren ventilatoren komen
om de lucht aan te voeren als de
trailer is losgekoppeld. Dat is nog
eens een investering van 30.000.gul-
den."
Transporteur Schikker uit Borsele
rijdt nu al met drie containerwagens
met een capaciteit van 208, 176 en
104 aluminium boxen respectieve
lijk van de verzamelplaatsen Bors-
sele en Schoondijke. De wet morrelt
ook aan het oppervlakte per dier per
mand. Dat is nu 225 kubieke centi
meter maar dat moet in drie jaar ver
ruimd worden naar 300 kubieke
centimeter. En dat betekent dat er in
plaats van 8000 duiven per transport
gemiddeld 1000 per wagen minder
mee kunnen.
In totaal zijn er nu zeven wagens
nodig in de provincie voor het ver
voer van de duiven uit de lokalen
naar de verzamelplaatsen. "Daar
worden ze groepsgewijs overgela
den. Binnen de afdeling heb je west,
midden en oost. Die worden als
groep gelost en moeten apart staan.
Het is een kwestie van gelijke kan
sen geven: immers tussen Nieuwer-
kerk op Schouwen-Duiveland en
Sint-Jansteen in Zeeuws-Vlaande-
ren ligt 45 kilometer verschil. En
daar wordt bij het lossen rekening
mee gehouden.
Laban stelde zich zaterdag op de
hoogte van de bestaande ophaalrou-
tes in Zeeuws-Vlaanderen. "Om die
te verbeteren, moet je wel zelf gaan
kijken. Dan weet je pas waar je over
praat," zegt de Tholenaar die het
overigens geen vanzelfsprekende
zaak vond dat'hij weer voorzitter is
geworden. "Ik had over de bestuurs
samenstelling geen enkele gedachte.
Ik heb er niet naar gestreefd om
voorzitter te worden, maar ik wil de
verantwoordelijkheid ook niet ont
lopen. Als zaterdagvliegers hadden
we een goede organisatie. Een colle
ga van de zondagvliegers wilde
geen voorzitter worden. Toen heb ik
het op me genomen. Ik wil de zaak
niet laten verslonzen. Dat ligt niet in
mijn karakter.
Voor het echter zover was deden
allerlei geruchten de ronde: "In de
wandelgangen en op de lossings
plaatsen in Zuid-Frankrijk was er
verteld dat ik zou stoppen, maar ook
dat ik per se voorzitter wilde wor
den. Ik ben er zelf vrij laat over gaan
denken."
Laban is sinds 1959 lid van de Trou
we Duif in Tholen. Tijdens zijn
periode als districtsopzichter van de
centrale dienst gemeentewerken
voor de voormalige gemeente Sint-
Philipsland was hij tien jaar lid van
de Reisduif aldaar. Na de fusie met
de gemeente Tholen kwam Laban
terug naar Tholen en sloot zich aan
bij zijn oude club, waarvan hij sinds
drie jaar voorzitter is. In 1979 werd
hij tot voorzitter gekozen van de
toenmalige Nederlandse bond voor
zaterdagvliegers, afdeling Zeeland
(in 1983 omgedoopt tot Zeeland
zaterdagvliegers). Laban was toen
secretaris van De Trouwe Duif en
volgde commissaris Piet Noordijke
uit Sint-Maartensdijk op die de
regio Tholen/Sint-Philipsland verte
genwoordigde in het bestuur. "Ik
was er zelf beduusd van dat men mij
koos, maar ik werd daarna elke drie
jaar unaniem gekozen."
In 1980 werd Laban bestuurslid van
het NPO. Na een statutenwijziging
was het niet mogelijk beide functies
uit te oefenen en moest Laban na 41/2
jaar kiezen: NPO of de Zeeland
zaterdagvliegers. Rinus koos voor
Zeeland en bleef voorzitter tot de
opheffing op 17 januari 1997, twee
maanden verwijderd van het 60-jari-
ge jubileum. Overigens bleef Laban
na het uittreden uit het NPO voorzit
ter van de Nederlandse bond van
zaterdagvliegers, een organisatie die
naast de NPO functioneert.
Aanleiding om in het begin van deze
eeuw de bond van zaterdagvliegers
op te richten was de onvrede van een
grote groep duivenmelkers met de
Nederlandse algemene bond van
postduivenhouders die de duiven
naar de lossingsplaatsen vervoerde.
Bij slecht weer werden de duiven op
zondag gelost en daar konden de
protestante duivenmelkers zich om
principiële redenen niet mee vereni
gen. "In 1927 was er al een zaterdag-
vliegersbond met leden uit Zeeland,
zoals Dingelus Jansen uit Tholen,
Jan Tholenaar uit Oud-Vossemeer
en Ben Suurland uit Scherpenisse.
Toen in 1937 de afdeling Zeeland
Hoewel er enkele dames en
meisjes actief lid zijn van de
duivensportvereniging, zijn
het hoofdzakelijk mannen die
de sport beoefenen. Op de
jaarlijkse manifestatie van de
duivenliefhebbers zorgde me
vrouw Laban 10 jaar lang voor
de reisjes voor de dames.
Meestal waren dat drie bussen
vol. Ook bezocht het echtpaar
regelmatig de Olympiades
zoals in het Engelse Blackpool
waar Rinus zijn zegje voor de
BBC mocht doen, in Bordeaux
waar hij een krans legde bij
een oorlogsmonument gewijd
aan de inzet van de duiven als
koeriers, in Budapest, in Dort
mund en Essen.
werd opgerichtt was de vereniging
uit Tholen de eerste vereniging die
zich aansloot. Dat is te zien aan het
nummer 001, Yerseke heeft 003 en
Middelburg 004."
Maar volgens Laban is het onder
scheid tussen de zaterdag en zon
dagvliegers niet langer het gevolg
van godsdienstige verschillen.
"Driekwart van de wedvluchten van
de zondagvliegers wordt op zater
dag gespeeld. Soms zelfs van het
zelfde station. En onder de zaterdag
vliegers moet je met een grote lamp
zoeken naar leden die op principiële
gronden voor de zaterdag hebben
gekozen." Nee, het grote verschil
tussen beide groeperingen ligt voor
al in de organisatie. Als voorbeeld
noemt Laban de manier waarop in
Zeeuws-Vlaanderen de duivensport
wordt beoefend. "Dat gaat een beet
je op zijn Belgisch. Je hebt in België
geen verenigingen maar maatschap
pijen voor liefhebbers. Hun inzetlo-
kalen zijn cafés waarvan de café
baas de maatschappij opricht. De
liefhebbers kunnen bij verschillende
maatschappijen spelen en dat is in
Nederland niet het geval. Hier kan je
maar van één vereniging lid zijn en
bij één vereniging spelen. Het
Zeeuws-Vlaamse heeft wel wat van
dat Belgische weg. Een aanzienlijk
deel is katholiek. Op zondag zijn die
in het café te vinden. Het gevolg is
dat ze wat korte vluchten maken,
ook wel kermisvluchten genoemd.
Dat gaf wat problemen bij het
samenstellen van het vluchtpro-
gramma. In 1994 was dat al gedeel
telijk samen maar in 1995 heeft het
op een heel laag pitje gestaan. Vorig
jaar hadden we een volledig geza
menlijk programma met één handi
cap: het verschil in vervoer. Dat
pakken we nu aan."
Volgens Laban valt het tegenwoor
dig niet mee om zo'n programma
vast te stellen. "Vroeger ging er één
man voor heel de bond een dag naar
Bilthoven om dat vast te stellen, nu
wil bijna elk lid er wel wat over op
te merken hebben. Er is een roep om
te fuseren en dingen samen te doen
maar de beleving van de duiven
sport is individualistischer gewor
den. Er komt wat meer specialisatie
in het spel; de een kiest voor de kor
te afstand of vitesse, de ander legt
zich toe op de middenafstanden, of
overnachtvluchten. Vooral dat laat
ste was in opkomst omdat daar de
meeste winst uit te behalen is. Maar
de groep deelnemers loopt terug
omdat de kosten per duif groot zijn.
Daarom moet je een programma
samenstellen waar elke kleine
Zeeuwse liefhebber aan mee kan
doen."
De kleine duivenmelker moet tegen
woordig opboksen tegen professio
nele beoefenaars die een paar hon
derd duiven per wedvlucht in de
strijd gooien. Deze zogenaamde
megahokken vormen een geduchte
concurrentie maar de praktijk leert
volgens Laban ook dat ze niet altijd
met de eer gaan strijken.
Voor sonimige duivenmelkers is de
sport lucratief. En zijn de prijzen
aantrekkelijk. Vooral bij de over
nachtvluchten is wat te verdienen.
Regelmatig worden er auto's inge
zet. De inzet voor de deelnemer is
navenant, zegt Laban. "De commer
cie stimuleert de gang van de lief
hebber naar de overnachtfond. Daar
valt het meeste gewin te behalen."
Jaarlijks worden er op deze manier
in heel Nederland 4 tot 5 auto's
gewonnen door een duivenmelker.
"Buiten de vracht om moet je vijf
gulden per duif betalen. Als je dan
met tien duiven meedoet, dan kostje
dat al heel wat."
Maar volgens Laban is het niet altijd
prijs. "Als de inzet lager uitvalt dan
de waarde van de auto, is er geen
auto. Dat gebeurt vaker dan dat er
meer wordt ingezet."
Het nieuwe bestuur bestaat uit
negen personen; vijf vertegenwoor
digers uit de zondag vliegerij en vier
uit de zaterdagvliegerij. Het dage
lijks bestuur wordt gevormd door
drie zaterdagvliegers. Na de
opheffingsvergadering van de beide
afdelingen op 22 november is een
interim-bestuur gevormd, waarvan
Laban ook voorzitter was. Aange
steld voor drie jaar. Een klein deel
van de zondagvliegers bleek het niet
eens te zijn met de gang van zaken
en vond dat het bestuur op ondemo
cratische manier was gevormd. "Op
22 november waren ze in de gele
genheid daarover hun zegje te doen.
Dat hebben ze niet gedaan. Later
worden we dan ondemocratisch
handelen venyeten." Het punt komt
op 7 maart ter sprake op de eerstvol
gende vergadering.
België wordt gezien als de
bakermat van de duivensport.
Daar wordt de sport volgens
Laban dan ook serieus geno
men. "In het vliegseizoen van
april tot oktober wordt er van
af zes uur 's ochtends via de
BRT gemeld waar de duiven
gelost zijn en onder wat voor
omstandigheden. Nederland
hadden we ooit dertig secon
den en die zijn al lang afge
schaft. En om het grote ver
schil nog eens aan te geven:
via de algemene plaatselijke
verordening mag er in sommi
ge gemeenten in België op
zondag geen was buiten han
gen die de duiven af kan
schrikken."
Binnen de NPO is Laban lid
van de commissie Hokken-
bouw. De commissie adviseert
de leden over de voorwaarden
waarmee ze te maken krijgen.
In het ene gfeval is een vergun
ning nodig, in het andere geval
volstaat een melding bij de
gemeente. Volgens Laban kost
een hok, inclusief inrichting
1000 gulden per meter. De
kosten maakt dat het niet aan
trekkelijk is om voor een jon
gen of meisje van 12 een hok
te bouwen van 21/2 of drie me
ter groot. En een duivenklok
kost ook nog eens I000 gul
den. Hoewel de duivensport
vergrijst (De Trouwe Duif
heeft geen enkel jeugdlid
meer) is Laban niet pessimis
tisch gestemd: "De Vredesduif
in Sint-Philipsland heeft 10
jeugdleden en die in Borssele
13. In totaal telt de provincie
60 jeugdleden onder de acht
tien."
De rioolwaterzuiveringsinstallatie in Sint-Maartensdijk - hier tijdens een open dag enkele jaren geleden - wordt grondig opgeknapt en uit
gebreid.
Herstel van de zuiveringsinstallatie
(rwzi) aan de Provincialeweg is hard
nodig. Volgens het waterschapsbe
stuur is de technische staat ervan
'zorgelijk'.
De capaciteit is ontoereikend en
voor enkele onderdelen moesten al
noodvoorzieningen worden getrof
fen.
Het voormalige waterschap Tholen
had in 1994 al plannen, maar die zijn
als gevolg van de fusie uitgesteld.
Ook in de rwzi's in Poortvliet en
Tholen moest geïnvesteerd worden.
Inmiddels is bekeken hoe de ver
snipperde en kleinschalig opgezette
afvalwaterbehandeling op Tholen
efficiënter uitgevoerd kan worden.
Handhaven van de installaties in
Tholen en in Sint-Maartensdijk
blijkt de goedkoopste oplossing te
zijn.
De capaciteit van de installatie in
Sint-Maartensdijk wordt dan ook
uitgebreid van 12.500 naar 25.200
vervuilingseenheden. Daarvoor is
weliswaar extra grónd nodig, maar
er zijn al stappen ondernomen om
dat via de ruilverkaveling te regelen.
De rwzi in de smalstad zal ook het
afvalwater uit Stavenisse, Sint-
Annaland, Scherpenisse en Poort
vliet gaan zuiveren. De installatie in
Poortvliet kan zodoende gesloopt
worden; er worden een rioolgemaal
en een persleiding aangelegd. Maar
die werken zijn niet in de eerder
genoemde tien miljoen gulden
begrepen.
De GGD werd zo'n twee jaar geleden
al fors gekort, doordat de Zeeuwse
gemeenten de richtlijnen verscherp
ten. Dat kost de GGD in de jaren tot
2000 zo'n 650.000 gulden en acht a
negen arbeidsplaatsen. Taken op het
gebied van milieuhygiëne en
gezondheidsenquêtes werden afge
stoten en de GGD hield ook minder
tijd over voor gezondheidsvoorlich
ting aan ouderen, mondhygiëne en
jeugdgezondheidszorg. Maar daar
mee was de kous niet af. Van over
heidswege werd de 36-urige werk
week doorgevoerd. Korter werken
betekent dat er taken blijven liggen.
Normaal gesproken zou dat opge
pakt moeten worden door nieuwe
medewerkers, maar de Zeeuwse
gemeenten zagen een kans om ver
der te bezuinigen. Door het niet aan
mogen trekken van nieuwe werkne
mers, moet de GGD nu gaan bespa
ren op preventie van aids en andere
overdraagbare ziekten, het onder
zoek naar tuberculose en de voorko
ming van kindermishandeling.
Bovendien is opnieuw de jeugdge
zondheidszorg de dupe.
De GGD zelf is bepaald niet blij met
de weigering van de gemeenten om
de opengevallen uren op te mogen
vullen. Voor de basisscholen in Zee
land heeft de bezuinigingsactie tot
gevolg dat elk jaar op een aantal
scholen (telkens andere) de kleuters
in groep 2 geen preventief gezond
heidsonderzoek meer krijgen en ook
niet meer logopedisch (naar spraak
en gehoor) onderzocht worden. In
een brief aan de getroffen scholen
legt de GGD de situatie uit. Ook de
School met de Bijbel in Sint-Anna-
land kreeg zo'n brief. Daar zullen
dus de kinderen in groep 2 dit jaar
niet onderzocht worden. De kinderen
in groep 4 worden wel onderzocht en
Nadat de organisatie al eerder met een forse bezuiniging te maken
kreeg, gaat wederom het mes in de gemeenschappelijke gezondheids
dienst Zeeland (GGD). Door het invoeren van een 36-urige werkweek
komen er uren vrij. Die mag de GGD van de Zeeuwse gemeenten (die
het bestuur vormen) echter niet invullen. Er moet maar bezuinigd wor
den. Maar de rek is eruit bij de organisatie en dat betekent onder meer
dat kleuters uit groep 2 voortaan geen preventief gezondheidsonder
zoek en logopedisch onderzoek meer krijgen. De GGD èn de basisscho
len, waaronder de School met de Bijbel te Sint-Annaland, vinden de
bezuining ongehoord.
ook de tests voor intrede en op ver
zoek blijven. "U begrijpt dat wij dit
besluit zeer betreuren en we hopen
dat deze maatregel tijdelijk is", meldt
de GGD. "Het bestuur beraadt zich
momenteel op een nieuwe voorstel
tot gedeeltelijke herbezetting van de
activiteiten." De gemeenteraden heb
ben twee maanden de tijd om te
reageren en het algemeen bestuur
neemt vervolgens op 17 april een
besluit over de maatregel. De GGD
vreest dat meer ontslagen na 1998
niet te vermijden zijn. De organisatie
vindt dat er van haar niets meer te
plukken valt. De School met de Bij
bel in Sint-Annaland is verontwaar
digd over de bezuinigingsactie. In
een brief aan de ouders roept de
schoolleiding hen op om protest-
briefjes in te leveren die aan de
Thoolse gemeenteraad zullen wor
den gestuurd. "Het is niet te vermij
den dat een provincie- en gemeente
bestuur een aantal bezuinigings
maatregelen moeten nemen. Maar
bezuinigen op de gezondheid van
kinderen is ongehoord. Elk jaar wor
den er namelijk veel kleuters door
verwezen voor ogen, oren en wat al
niet meer. Wij verwachten daarom
veel problemen", schrijft de school
leiding. "Binnenkort vergadert ook
de gemeenteraad van Tholen hier
over. Laten wij er met elkaar bij de
gemeente op aandringen deze zaak
goed te overwegen en een besluit te
nemen dat de gezondheid van onze
kinderen ten goede komt." De tekst
van het briefje dat de ouders kunnen
ondertekenen luidt: 'Hierbij teken ik
bezwaar aan tegen de voorgenomen
maatregelen van de GGD die hij
noodgedwongen heeft moeten
nemen. Ik vind het onaanvaardbaar
dat de gemeenteraad op dit onder
deel bezuinigt. Ik spreek de wens uit
dat u een besluit neemt dat gezond
heidsproblemen bij jonge kinderen
zal kunnen voorkomen.'
De rwzi in Sint-Maartensdijk is in
twee fasen tot stand gekomen. Het
oudste deel dateert uit 1960, het
andere uit 1982. Onderdelen van die
laatste fase zullen gebruikt worden
bij de bouw van de nieuwe installa
tie.
Door de aanpassing zal het afvalwa
ter dat geloosd wordt voldoen aan de
eisen voor stedelijk afvalwater. De
belasting van het oppervlaktewater
wordt daardoor flink teruggebracht.
De biologische en hydraulische
capaciteit van de rwzi zal, zoals het
er nu naar uitziet, in ieder geval tot
het jaar 2015 toereikend zijn. Voor
het bouwkundige deel van het werk
worden de kosten op 8,4 miljoen
gulden begroot. Het mechanisch/
elektrische deel zal 1,9 miljoen ver
gen. De boekwaarde van de onder
delen die uit bedrijf genomen wor
den - 348.600 gulden - wil het
waterschapsbestuur in 1998 ver
vroegd afschrijven.
Voor de technische voorbereiding
van het plan heeft de algemene ver
gadering van het waterschap vorig
jaar al een ton beschikbaar gesteld.
De voorbereiding en bestekken zul
len naar verwacht in oktober gereed
zijn (de ontwerpfase neemt nog tot
mei in beslag), waarna in november
de aanbesteding kan plaatsvinden.
Speciaal voor u als lezer van dit blad heeft het Kuur- en Beautycentrum
van De Parel in Domburg deze Beautydag samengesteld.
Een Beautydag die je zelf kunt samenstellen uit de hieronderstaande
keuzemogelijkheden. Persoonlijker kan het haast niet.
90 keuze uit hydromassagebad of lichaamspakking naar keuze
90 keuze uit fangopakking, massage of vibrosaun
90 keuze uit zonnebank of snelbruiner
90 paraffinebad voor de handen.
90 gezonde lunch
90 gebruik van badjas en handdoeken
90 onbeperkt toegang tot het Grieks-Romeinse saunalandschap
90 onbeperkt toegang tot de kuurbaden
van 194,- voor 109,- (Deze speciale aanbieding is geldig t/m mei)
Hartverwarmende korting
Tegen bijbetaling van slechts 40,- krijgt u een reinigende gezichtsbe
handeling, met hierin o.a. dieptereiniging en een masker.
Bel voor reserveringen en meer informatie:
.DE, PAREL,
Babeiweg 2;4357 bt Domburg, <het Kuur- en Beautycentrum van De Parel
telefoon 0118-588260 is op vrijdag gesloten)