'Fusie zondag- en zaterdagvliegers is gewoon economische noodzaak' Uitbreiding van zuivering in smalstad toereikend tot 2015 Gemeenten korten GGD en kleuters zijn er dupe van fë-Beautydag De Parel Opknapbeurt en verdubbeling capaciteit vergen tien miljoen Donderdag 13 februari 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 M.J. Laban voorzitter van nieuwe duivensportafdeling Zeeland '96 Vanaf 17 januari is Rinus Laban uit Tholen voor zitter van Zeeland '96, een fusie van de Zeeuwse afdelingen van zondag vliegers en van zaterdag vliegers. Het samengaan van de twee afdelingen ging niet zonder slag of stoot. Laban vertrouwt erop dat de fusie voor de ruim 2000 leden voorde len oplevert. De eerste wapenfeiten: het vluchtpro- gramma van 1997 is vastgesteld en er komt een nieuwe trailer voor het vervoer van de duiven. Kosten 400.000 gulden. Rieten manden Gelijke kansen Onvrede Manifestatie Cafébaas Specialisatie In België Vergunning Een grondige opknapbeurt van de waterzuiveringsinstal latie in Sint-Maartensdijk vergt 10,3 miljoen gulden. Het waterschap hoopt in december met het karwei te kunnen beginnen, zodat de vernieuwde en uitgebreide installatie eind 1998 in bedrijf genomen kan worden. De algemene vergadering van hoofdingelanden van Zeeuwse Eilanden beslist op 26 februari over de investering. Ongehoord St.Annalandse school roept op tot protest Hergebruik onderdelen Valentijns-Beautydag voor hem èn voor haar: 0118-588276 de pró®-is het vrijet,jdscentrum van domburg Rinus Laban uit Tholen trof een groot verschil in cultuur aan tussen de zondag-en zaterdagvliegers. De 50-jarige Laban gaat weer een nieuwe fase als bestuurder in. Nu de kogel van de fusie door de kerk is, breken er andere tijden aan voor de Tholenaar. Laban was 18 jaar voor zitter van de Zeeuwse zaterdagvlie gers maar leidt nu een afdeling met zestig verenigingen waarvan veertig clubs die deel uitmaakten van de zondagvliegers met 1330 leden en twintig clubs van de zaterdagvlie gers met 720 leden. Dus ook de zes Thoolse verenigingen; de Trouwe Duif uit Tholen, De Reisduif uit Scherpenisse, De Zwaluw uit Sint- Maartensdijk, De Zwaluw uit Oud- Vossemeer, De Reisduif en de Vre desduif uit Sint-Philipsland. Voor de fusie waren in 1996 maar liefst 34 vergaderingen nodig. Laban spendeerde er vele uren aan, naast zijn andere verplichtingen als bestuurder. Hij hoopt het wat rusti ger te krijgen maar vooralsnog is er veel werk aan de winkel om de ver schillende 'culturen' te integreren. Uiteindelijk doel is de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie (NPO) als nationale belangenbehar tiger van de duivenmelkers te ver sterken. Een en ander komt voort uit het plan van de NPO: 'Vliegend naar 2000.' "We willen naar een professionelere organisatie. Dat kan door het kader te verbreden. Tot enige tijd geleden stonden we een paar stappen lager dan een koninklijke Nederlandse wielerunie bijvoorbeeld. Die ach terstand is al een eind weggewerkt. We zijn een serieuzere gespreks partner geworden met de overheid. Door de NPO beter uit te rusten moesten de 27 afdelingen in heel Nederland teruggebracht worden naar elf. Dat heeft drie tot vier jaar geduurd." Laban is een voorstander van de fusie: "Ik heb er nooit aan getwijfeld dat het er op d®n duur van zou moe ten komen. Gewoon om economi sche redenen is het een noodzaak om grotere eenheden te maken. De kosten stijgen en het aantal leden loopt terug. Maar we zaten er als zaterdag- en zondagvliegers niet echt op te wachten. Het is wat snel op ons afgekomen. We hadden bei den een gezonde organisatie. Als bestuurder heb ik positief aan een samengaan willen meewerken." Een voorbeeld van de kosten: het ver voer van de duiven naar Zuid- Frankrijk kost de afdeling 3,25 per duif, een betrekkelijk laag tarief omdat het samen met West-Brabant gedaan wordt. "Als we het zelf moe ten doen zitje op ƒ4,50 tot ƒ5,50 per duif. Je hebt te maken met de kosten van een Eurovignet en met tol heffing. Die worden alleen maar duurder." De gevolgen voor de Thoolse leden zijn niet erg groot. De grootste ver andering betreft het vervoer. En dan vooral van de duiven van de zondag vliegers. Die vervoerden hun duiven in rieten manden, terwijl de zater dagvliegers al jaren gewend zijn om hun dieren in aluminium boxen te laten transporteren naar de lossta- tions in België, Frankrijk en Spanje. "Verder is de opbouw van het pro- •gramma en de spelvorm anders en wordt de groep deelnemers groter." Het bestuur streeft ernaar de omstandigheden voor alle Zeeuwse leden gelijkwaardig te maken. "En dat kan niet zolang een groot deel van de duiven nog met rieten man den vervoerd wordt." Besloten is om een nieuwe trailer aan te schaffen voor 216 aluminium boxen. Het is de bedoeling dat de trailer in april bij carrosseriebedrijf Elenbaas te Poortvliet wordt opgeleverd. De wagen alleen al kost 210.000 gul den, de aluminium boxen 190.000. Voorlopig heeft de afdeling er 150.000 gulden voor uitgetrokken, maar volgens Laban moet het moge lijk zijn dat te verhogen tot 170.000 gulden zodat er minder geld geleend hoeft te worden. Aanvankelijk waren er 246 boxen gepland maar volgens de voorzitter moest het aan tal terug om ruimte te kunnen schep pen voor een luchtcirculatiesysteem. De trailer krijgt een verlaagd mid dengedeelte voor de luchtkokers (van 20 centimeter doorsnede). Het bestuur loopt hiermee vooruit op de wet welzijn voor dieren die bepaalt hoe het transport van de duiven in de toekomst dient te geschieden. "Daar zijn we er nog niet mee. Als de wagen stil staat en de duiven mogen vanwege de weersomstandigheden niet gelost worden, dan moeten er een generatoren ventilatoren komen om de lucht aan te voeren als de trailer is losgekoppeld. Dat is nog eens een investering van 30.000.gul- den." Transporteur Schikker uit Borsele rijdt nu al met drie containerwagens met een capaciteit van 208, 176 en 104 aluminium boxen respectieve lijk van de verzamelplaatsen Bors- sele en Schoondijke. De wet morrelt ook aan het oppervlakte per dier per mand. Dat is nu 225 kubieke centi meter maar dat moet in drie jaar ver ruimd worden naar 300 kubieke centimeter. En dat betekent dat er in plaats van 8000 duiven per transport gemiddeld 1000 per wagen minder mee kunnen. In totaal zijn er nu zeven wagens nodig in de provincie voor het ver voer van de duiven uit de lokalen naar de verzamelplaatsen. "Daar worden ze groepsgewijs overgela den. Binnen de afdeling heb je west, midden en oost. Die worden als groep gelost en moeten apart staan. Het is een kwestie van gelijke kan sen geven: immers tussen Nieuwer- kerk op Schouwen-Duiveland en Sint-Jansteen in Zeeuws-Vlaande- ren ligt 45 kilometer verschil. En daar wordt bij het lossen rekening mee gehouden. Laban stelde zich zaterdag op de hoogte van de bestaande ophaalrou- tes in Zeeuws-Vlaanderen. "Om die te verbeteren, moet je wel zelf gaan kijken. Dan weet je pas waar je over praat," zegt de Tholenaar die het overigens geen vanzelfsprekende zaak vond dat'hij weer voorzitter is geworden. "Ik had over de bestuurs samenstelling geen enkele gedachte. Ik heb er niet naar gestreefd om voorzitter te worden, maar ik wil de verantwoordelijkheid ook niet ont lopen. Als zaterdagvliegers hadden we een goede organisatie. Een colle ga van de zondagvliegers wilde geen voorzitter worden. Toen heb ik het op me genomen. Ik wil de zaak niet laten verslonzen. Dat ligt niet in mijn karakter. Voor het echter zover was deden allerlei geruchten de ronde: "In de wandelgangen en op de lossings plaatsen in Zuid-Frankrijk was er verteld dat ik zou stoppen, maar ook dat ik per se voorzitter wilde wor den. Ik ben er zelf vrij laat over gaan denken." Laban is sinds 1959 lid van de Trou we Duif in Tholen. Tijdens zijn periode als districtsopzichter van de centrale dienst gemeentewerken voor de voormalige gemeente Sint- Philipsland was hij tien jaar lid van de Reisduif aldaar. Na de fusie met de gemeente Tholen kwam Laban terug naar Tholen en sloot zich aan bij zijn oude club, waarvan hij sinds drie jaar voorzitter is. In 1979 werd hij tot voorzitter gekozen van de toenmalige Nederlandse bond voor zaterdagvliegers, afdeling Zeeland (in 1983 omgedoopt tot Zeeland zaterdagvliegers). Laban was toen secretaris van De Trouwe Duif en volgde commissaris Piet Noordijke uit Sint-Maartensdijk op die de regio Tholen/Sint-Philipsland verte genwoordigde in het bestuur. "Ik was er zelf beduusd van dat men mij koos, maar ik werd daarna elke drie jaar unaniem gekozen." In 1980 werd Laban bestuurslid van het NPO. Na een statutenwijziging was het niet mogelijk beide functies uit te oefenen en moest Laban na 41/2 jaar kiezen: NPO of de Zeeland zaterdagvliegers. Rinus koos voor Zeeland en bleef voorzitter tot de opheffing op 17 januari 1997, twee maanden verwijderd van het 60-jari- ge jubileum. Overigens bleef Laban na het uittreden uit het NPO voorzit ter van de Nederlandse bond van zaterdagvliegers, een organisatie die naast de NPO functioneert. Aanleiding om in het begin van deze eeuw de bond van zaterdagvliegers op te richten was de onvrede van een grote groep duivenmelkers met de Nederlandse algemene bond van postduivenhouders die de duiven naar de lossingsplaatsen vervoerde. Bij slecht weer werden de duiven op zondag gelost en daar konden de protestante duivenmelkers zich om principiële redenen niet mee vereni gen. "In 1927 was er al een zaterdag- vliegersbond met leden uit Zeeland, zoals Dingelus Jansen uit Tholen, Jan Tholenaar uit Oud-Vossemeer en Ben Suurland uit Scherpenisse. Toen in 1937 de afdeling Zeeland Hoewel er enkele dames en meisjes actief lid zijn van de duivensportvereniging, zijn het hoofdzakelijk mannen die de sport beoefenen. Op de jaarlijkse manifestatie van de duivenliefhebbers zorgde me vrouw Laban 10 jaar lang voor de reisjes voor de dames. Meestal waren dat drie bussen vol. Ook bezocht het echtpaar regelmatig de Olympiades zoals in het Engelse Blackpool waar Rinus zijn zegje voor de BBC mocht doen, in Bordeaux waar hij een krans legde bij een oorlogsmonument gewijd aan de inzet van de duiven als koeriers, in Budapest, in Dort mund en Essen. werd opgerichtt was de vereniging uit Tholen de eerste vereniging die zich aansloot. Dat is te zien aan het nummer 001, Yerseke heeft 003 en Middelburg 004." Maar volgens Laban is het onder scheid tussen de zaterdag en zon dagvliegers niet langer het gevolg van godsdienstige verschillen. "Driekwart van de wedvluchten van de zondagvliegers wordt op zater dag gespeeld. Soms zelfs van het zelfde station. En onder de zaterdag vliegers moet je met een grote lamp zoeken naar leden die op principiële gronden voor de zaterdag hebben gekozen." Nee, het grote verschil tussen beide groeperingen ligt voor al in de organisatie. Als voorbeeld noemt Laban de manier waarop in Zeeuws-Vlaanderen de duivensport wordt beoefend. "Dat gaat een beet je op zijn Belgisch. Je hebt in België geen verenigingen maar maatschap pijen voor liefhebbers. Hun inzetlo- kalen zijn cafés waarvan de café baas de maatschappij opricht. De liefhebbers kunnen bij verschillende maatschappijen spelen en dat is in Nederland niet het geval. Hier kan je maar van één vereniging lid zijn en bij één vereniging spelen. Het Zeeuws-Vlaamse heeft wel wat van dat Belgische weg. Een aanzienlijk deel is katholiek. Op zondag zijn die in het café te vinden. Het gevolg is dat ze wat korte vluchten maken, ook wel kermisvluchten genoemd. Dat gaf wat problemen bij het samenstellen van het vluchtpro- gramma. In 1994 was dat al gedeel telijk samen maar in 1995 heeft het op een heel laag pitje gestaan. Vorig jaar hadden we een volledig geza menlijk programma met één handi cap: het verschil in vervoer. Dat pakken we nu aan." Volgens Laban valt het tegenwoor dig niet mee om zo'n programma vast te stellen. "Vroeger ging er één man voor heel de bond een dag naar Bilthoven om dat vast te stellen, nu wil bijna elk lid er wel wat over op te merken hebben. Er is een roep om te fuseren en dingen samen te doen maar de beleving van de duiven sport is individualistischer gewor den. Er komt wat meer specialisatie in het spel; de een kiest voor de kor te afstand of vitesse, de ander legt zich toe op de middenafstanden, of overnachtvluchten. Vooral dat laat ste was in opkomst omdat daar de meeste winst uit te behalen is. Maar de groep deelnemers loopt terug omdat de kosten per duif groot zijn. Daarom moet je een programma samenstellen waar elke kleine Zeeuwse liefhebber aan mee kan doen." De kleine duivenmelker moet tegen woordig opboksen tegen professio nele beoefenaars die een paar hon derd duiven per wedvlucht in de strijd gooien. Deze zogenaamde megahokken vormen een geduchte concurrentie maar de praktijk leert volgens Laban ook dat ze niet altijd met de eer gaan strijken. Voor sonimige duivenmelkers is de sport lucratief. En zijn de prijzen aantrekkelijk. Vooral bij de over nachtvluchten is wat te verdienen. Regelmatig worden er auto's inge zet. De inzet voor de deelnemer is navenant, zegt Laban. "De commer cie stimuleert de gang van de lief hebber naar de overnachtfond. Daar valt het meeste gewin te behalen." Jaarlijks worden er op deze manier in heel Nederland 4 tot 5 auto's gewonnen door een duivenmelker. "Buiten de vracht om moet je vijf gulden per duif betalen. Als je dan met tien duiven meedoet, dan kostje dat al heel wat." Maar volgens Laban is het niet altijd prijs. "Als de inzet lager uitvalt dan de waarde van de auto, is er geen auto. Dat gebeurt vaker dan dat er meer wordt ingezet." Het nieuwe bestuur bestaat uit negen personen; vijf vertegenwoor digers uit de zondag vliegerij en vier uit de zaterdagvliegerij. Het dage lijks bestuur wordt gevormd door drie zaterdagvliegers. Na de opheffingsvergadering van de beide afdelingen op 22 november is een interim-bestuur gevormd, waarvan Laban ook voorzitter was. Aange steld voor drie jaar. Een klein deel van de zondagvliegers bleek het niet eens te zijn met de gang van zaken en vond dat het bestuur op ondemo cratische manier was gevormd. "Op 22 november waren ze in de gele genheid daarover hun zegje te doen. Dat hebben ze niet gedaan. Later worden we dan ondemocratisch handelen venyeten." Het punt komt op 7 maart ter sprake op de eerstvol gende vergadering. België wordt gezien als de bakermat van de duivensport. Daar wordt de sport volgens Laban dan ook serieus geno men. "In het vliegseizoen van april tot oktober wordt er van af zes uur 's ochtends via de BRT gemeld waar de duiven gelost zijn en onder wat voor omstandigheden. Nederland hadden we ooit dertig secon den en die zijn al lang afge schaft. En om het grote ver schil nog eens aan te geven: via de algemene plaatselijke verordening mag er in sommi ge gemeenten in België op zondag geen was buiten han gen die de duiven af kan schrikken." Binnen de NPO is Laban lid van de commissie Hokken- bouw. De commissie adviseert de leden over de voorwaarden waarmee ze te maken krijgen. In het ene gfeval is een vergun ning nodig, in het andere geval volstaat een melding bij de gemeente. Volgens Laban kost een hok, inclusief inrichting 1000 gulden per meter. De kosten maakt dat het niet aan trekkelijk is om voor een jon gen of meisje van 12 een hok te bouwen van 21/2 of drie me ter groot. En een duivenklok kost ook nog eens I000 gul den. Hoewel de duivensport vergrijst (De Trouwe Duif heeft geen enkel jeugdlid meer) is Laban niet pessimis tisch gestemd: "De Vredesduif in Sint-Philipsland heeft 10 jeugdleden en die in Borssele 13. In totaal telt de provincie 60 jeugdleden onder de acht tien." De rioolwaterzuiveringsinstallatie in Sint-Maartensdijk - hier tijdens een open dag enkele jaren geleden - wordt grondig opgeknapt en uit gebreid. Herstel van de zuiveringsinstallatie (rwzi) aan de Provincialeweg is hard nodig. Volgens het waterschapsbe stuur is de technische staat ervan 'zorgelijk'. De capaciteit is ontoereikend en voor enkele onderdelen moesten al noodvoorzieningen worden getrof fen. Het voormalige waterschap Tholen had in 1994 al plannen, maar die zijn als gevolg van de fusie uitgesteld. Ook in de rwzi's in Poortvliet en Tholen moest geïnvesteerd worden. Inmiddels is bekeken hoe de ver snipperde en kleinschalig opgezette afvalwaterbehandeling op Tholen efficiënter uitgevoerd kan worden. Handhaven van de installaties in Tholen en in Sint-Maartensdijk blijkt de goedkoopste oplossing te zijn. De capaciteit van de installatie in Sint-Maartensdijk wordt dan ook uitgebreid van 12.500 naar 25.200 vervuilingseenheden. Daarvoor is weliswaar extra grónd nodig, maar er zijn al stappen ondernomen om dat via de ruilverkaveling te regelen. De rwzi in de smalstad zal ook het afvalwater uit Stavenisse, Sint- Annaland, Scherpenisse en Poort vliet gaan zuiveren. De installatie in Poortvliet kan zodoende gesloopt worden; er worden een rioolgemaal en een persleiding aangelegd. Maar die werken zijn niet in de eerder genoemde tien miljoen gulden begrepen. De GGD werd zo'n twee jaar geleden al fors gekort, doordat de Zeeuwse gemeenten de richtlijnen verscherp ten. Dat kost de GGD in de jaren tot 2000 zo'n 650.000 gulden en acht a negen arbeidsplaatsen. Taken op het gebied van milieuhygiëne en gezondheidsenquêtes werden afge stoten en de GGD hield ook minder tijd over voor gezondheidsvoorlich ting aan ouderen, mondhygiëne en jeugdgezondheidszorg. Maar daar mee was de kous niet af. Van over heidswege werd de 36-urige werk week doorgevoerd. Korter werken betekent dat er taken blijven liggen. Normaal gesproken zou dat opge pakt moeten worden door nieuwe medewerkers, maar de Zeeuwse gemeenten zagen een kans om ver der te bezuinigen. Door het niet aan mogen trekken van nieuwe werkne mers, moet de GGD nu gaan bespa ren op preventie van aids en andere overdraagbare ziekten, het onder zoek naar tuberculose en de voorko ming van kindermishandeling. Bovendien is opnieuw de jeugdge zondheidszorg de dupe. De GGD zelf is bepaald niet blij met de weigering van de gemeenten om de opengevallen uren op te mogen vullen. Voor de basisscholen in Zee land heeft de bezuinigingsactie tot gevolg dat elk jaar op een aantal scholen (telkens andere) de kleuters in groep 2 geen preventief gezond heidsonderzoek meer krijgen en ook niet meer logopedisch (naar spraak en gehoor) onderzocht worden. In een brief aan de getroffen scholen legt de GGD de situatie uit. Ook de School met de Bijbel in Sint-Anna- land kreeg zo'n brief. Daar zullen dus de kinderen in groep 2 dit jaar niet onderzocht worden. De kinderen in groep 4 worden wel onderzocht en Nadat de organisatie al eerder met een forse bezuiniging te maken kreeg, gaat wederom het mes in de gemeenschappelijke gezondheids dienst Zeeland (GGD). Door het invoeren van een 36-urige werkweek komen er uren vrij. Die mag de GGD van de Zeeuwse gemeenten (die het bestuur vormen) echter niet invullen. Er moet maar bezuinigd wor den. Maar de rek is eruit bij de organisatie en dat betekent onder meer dat kleuters uit groep 2 voortaan geen preventief gezondheidsonder zoek en logopedisch onderzoek meer krijgen. De GGD èn de basisscho len, waaronder de School met de Bijbel te Sint-Annaland, vinden de bezuining ongehoord. ook de tests voor intrede en op ver zoek blijven. "U begrijpt dat wij dit besluit zeer betreuren en we hopen dat deze maatregel tijdelijk is", meldt de GGD. "Het bestuur beraadt zich momenteel op een nieuwe voorstel tot gedeeltelijke herbezetting van de activiteiten." De gemeenteraden heb ben twee maanden de tijd om te reageren en het algemeen bestuur neemt vervolgens op 17 april een besluit over de maatregel. De GGD vreest dat meer ontslagen na 1998 niet te vermijden zijn. De organisatie vindt dat er van haar niets meer te plukken valt. De School met de Bij bel in Sint-Annaland is verontwaar digd over de bezuinigingsactie. In een brief aan de ouders roept de schoolleiding hen op om protest- briefjes in te leveren die aan de Thoolse gemeenteraad zullen wor den gestuurd. "Het is niet te vermij den dat een provincie- en gemeente bestuur een aantal bezuinigings maatregelen moeten nemen. Maar bezuinigen op de gezondheid van kinderen is ongehoord. Elk jaar wor den er namelijk veel kleuters door verwezen voor ogen, oren en wat al niet meer. Wij verwachten daarom veel problemen", schrijft de school leiding. "Binnenkort vergadert ook de gemeenteraad van Tholen hier over. Laten wij er met elkaar bij de gemeente op aandringen deze zaak goed te overwegen en een besluit te nemen dat de gezondheid van onze kinderen ten goede komt." De tekst van het briefje dat de ouders kunnen ondertekenen luidt: 'Hierbij teken ik bezwaar aan tegen de voorgenomen maatregelen van de GGD die hij noodgedwongen heeft moeten nemen. Ik vind het onaanvaardbaar dat de gemeenteraad op dit onder deel bezuinigt. Ik spreek de wens uit dat u een besluit neemt dat gezond heidsproblemen bij jonge kinderen zal kunnen voorkomen.' De rwzi in Sint-Maartensdijk is in twee fasen tot stand gekomen. Het oudste deel dateert uit 1960, het andere uit 1982. Onderdelen van die laatste fase zullen gebruikt worden bij de bouw van de nieuwe installa tie. Door de aanpassing zal het afvalwa ter dat geloosd wordt voldoen aan de eisen voor stedelijk afvalwater. De belasting van het oppervlaktewater wordt daardoor flink teruggebracht. De biologische en hydraulische capaciteit van de rwzi zal, zoals het er nu naar uitziet, in ieder geval tot het jaar 2015 toereikend zijn. Voor het bouwkundige deel van het werk worden de kosten op 8,4 miljoen gulden begroot. Het mechanisch/ elektrische deel zal 1,9 miljoen ver gen. De boekwaarde van de onder delen die uit bedrijf genomen wor den - 348.600 gulden - wil het waterschapsbestuur in 1998 ver vroegd afschrijven. Voor de technische voorbereiding van het plan heeft de algemene ver gadering van het waterschap vorig jaar al een ton beschikbaar gesteld. De voorbereiding en bestekken zul len naar verwacht in oktober gereed zijn (de ontwerpfase neemt nog tot mei in beslag), waarna in november de aanbesteding kan plaatsvinden. Speciaal voor u als lezer van dit blad heeft het Kuur- en Beautycentrum van De Parel in Domburg deze Beautydag samengesteld. Een Beautydag die je zelf kunt samenstellen uit de hieronderstaande keuzemogelijkheden. Persoonlijker kan het haast niet. 90 keuze uit hydromassagebad of lichaamspakking naar keuze 90 keuze uit fangopakking, massage of vibrosaun 90 keuze uit zonnebank of snelbruiner 90 paraffinebad voor de handen. 90 gezonde lunch 90 gebruik van badjas en handdoeken 90 onbeperkt toegang tot het Grieks-Romeinse saunalandschap 90 onbeperkt toegang tot de kuurbaden van 194,- voor 109,- (Deze speciale aanbieding is geldig t/m mei) Hartverwarmende korting Tegen bijbetaling van slechts 40,- krijgt u een reinigende gezichtsbe handeling, met hierin o.a. dieptereiniging en een masker. Bel voor reserveringen en meer informatie: .DE, PAREL, Babeiweg 2;4357 bt Domburg, <het Kuur- en Beautycentrum van De Parel telefoon 0118-588260 is op vrijdag gesloten)

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 13