Sluiting haven Sint-Philipsland ontbeert elke politieke steun Eigen rapport middenstand Nestkastjes voor pimpelmezen Speeltuin bang voor de keuring Breigarens naar Tholen AL 52 JAAR DÈ THOOLSE COURANT -V Raad wil rekening houden met gevoelens van bevolking Tachtig mille voor zwemmers Wilde verhalen over varkens Hoge kosten aan toestellen Donderdag 6 februari 1997 53e jaargang no. 11 De commissie openbare werken adviseert om de Sint- Philipslandse haven nu niet te sluiten. Een volgepakte publieke tribune hoorde dinsdagavond in het gemeente huis de discussie aan. De PvdA wilde een goed onder bouwd rapport alvorens een beslissing te nemen, maar alle andere leden stelden klip en klaar dat de haven open moet blijven. Vice-voorzitter L.H.M. Kosten van schip persvereniging Schuttevaer overhandigde wethouder J. van der Jagt 1949 handtekeningen van tegenstanders van sluiting. Vijf mensen pleitten tijdens het spreekrecht voor het open houden van de haven. Herindeling Dreigement Deze week Grondonderzoek rondweg Poortvliet Nog even en de mezen gaan de omgeving verkennen. Op zoek naar geschikte nestgelegenheid. Het liefst een holte in een boom maar ook een geprefabriceerd kastje aan de gevel van een woonhuis of in de boom in het park vol doen. De jeugd helpt de mezen. Speeltuinvereniging Vrij en Blij in St. Annaland vreest zeker 150.000 gulden te moeten investeren om de toe stellen aan de nieuwe Europese veiligheidsnormen te laten voldoen. "De gemeente moet bijspringen, anders is het bekeken met onze vereniging. Dan heb je straks een lege speeltuin", zegt penningmeester S. van Vossen. Ledengroei 70 Verkeerscirculatieplan gemeente onacceptabel 0\ Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Postrekening 12 44 07 Bankrekening 30.30 05 556 Abonnement 26,40 per halfjaar, 48,25 p.j.: per post 64,15 per jaar, allemaal incasso Losse nummers 2,00. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,48 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. Vice-voorzitter L.H.M. Kosten rechts in het deurgat) en secretaris MJ. Faasse' van Schuttevaer Sint-Philipsland nemen van enkele van de 15 vrijwilligers handtekeningen in ontvangst als steunbetuiging voor hun strijd om de haven open te houden. In totaal tekenden 1949 men sen. Rechts van Kosten de jeugdige Wendy Dekker, die op eigen initiatief 113 handtekeningen verzamelde op de Kon. Julianaschool. commissieleden, miste een tech nisch rapport van de gemeente over de toestand van de haven. De in de Met zo'n 75 belangstellenden was de raadzaal propvol. Het gaf aan dat de voorgenomen sluiting van de haven leeft onder de bevolking. Het grote aantal handtekeningen onderstreep te dat nog eens extra. "Sint-Philips land is in rep en roer", constateerde WD'er R. Ravensteijn die als eerste commissielid het woord voerde. Het raadslid had een teneur geproefd dat de bevolking zich achtergesteld voelt bij de rest van Tholen, maar vond dat niet terecht. Hij illustreerde dat met een aantal voorzieningen die sinds de herindeling in Sint-Philips land zijn getroffen. "Maar nu dreigt een gezichtsbepalend element ge sloopt te worden, zoals eerder het torentje van de brandweerkazerne." (waar de VVD overigens mee instemde). Ravensteijn, en met hem meerdere meerjarenraming opgenomen uitga ven waren daardoor niet onder bouwd. "Het rapport van ingenieurs bureau Lievense komt op mij geloofwaardiger over", aldus de WD'er. Lievense bekeek de haven in opdracht van Schuttevaer Sint- Philipsland. Ook J. de Jager (CDA) gaf het ingenieursbureau het voor deel van de twijfel. "Uw voorstel is gebaseerd op dezelfde gegevens als een half jaar geleden en zeker niet beter onderbouwd. Alleen op grond daarvan al ben ik geneigd om te zeg gen: doe uw werk eerst nog maar eens over", zei hij richting het colle ge van burgemeester en wethouders. De opmerkingen over de begroting ontlokten ambtenaar W.A. Blaas de uitspraak dat geen van de commis sieleden inzage had gevraagd in de stukken. Hij legde uit dat de haven in 1994 is opgenomen in het kader van de naderende gemeentelijke herindeling en dat daar rapporten en kostenberekeningen van gemaakt zijn. Dat deed de commissieleden - mevrouw Schot van het AOV ont brak wegens ziekte - vragen waarom die informatie voor hen niet ter inza ge had gelegen bij de stukken voor de vergadering. Ook Schuttevaer had eerder inzage gevraagd, maar die niet gekregen. "Nu sluiten betekent dat definitief het doek valt", aldus Ravensteijn, die een opleving in de toekomst, als gevolg van de groei van de binnen vaart, niet ondenkbaar noemde. Zowel hij als J. van den Donker (D66) opperden het idee van een jachthaven, maar P. van Belzen (RPF/GPV) wilde dat per se niet. "Hou de haven open, pleeg het belangrijkste onderhoud en egali seer de zate. En stimuleer als gemeente het gebruik", zei de WD'er. Ook de SGP adviseerde er alles aan te doen om de exploitatie van de haven te verbeteren. "Draag de haven desnoods over aan Schut tevaer", zei L. Walpot die zijn zieke collega Klippel verving. Hoewel de SGP enerzijds begrip heeft voor het standpunt van het col lege gezien de 795.000 gulden aan investeringen die nodig worden geacht, plaatst de fractie er vraagte kens bij. "U kiest de voor de samen leving goedkoopste oplossing", aldus Walpot, die wees op de niet meetbare sociaal-historische waarde van de haven. "Hij is er nu eenmaal altijd geweest. Dus we begrijpen best dat Schuttevaer en de bevolking niet voor uw standpunt voelen. Maar wat kost het bijvoorbeeld niet om in elke plaats een molen in stand te houden." Walpot stelde vast dat de ambtenaren de kosten van de haven anders benaderen dan het ingeni eursbureau. ZIE VERDER PAGINA 7 De ondernemersvereniging Tholen noemt het gemeentelijke concept verkeerscirculatieplan voor Tholen-stad 'onacceptabel'. De vereniging vindt dat de winkels slecht bereikbaar worden en vreest dat veel onder nemers eraan onderdoor zullen gaan. Daarom heeft de vereniging zelf een rapport laten maken door het instituut midden- en kleinbedrijf. Deze organisatie komt tot de conclusie dat het verlies van parkeerruim te in de binnenstad een slechte zaak is. Het ingenieursbureau Grontmij ont wikkelde voor de gemeente het ver keerscirculatieplan voor het centrum van het stadje Tholen. Er werd een stuurgroep opgericht waarin ook de middenstand en bewoners vertegen woordigd zijn. "Het conceptplan is nu zover dat het naar b. en w. en de raad kan", zei secretaris N.J.G. Jan sen dinsdagavond op de vervroegde voorjaarsvergadering van de vereni ging in gemeenschapscentrum Meulvliet. "Binnenkort komt er een hoorzitting, maar met het concept zoals dat nu is opgesteld, kunnen wij nog steeds niet leven." De onderne mersvereniging trok aan de bel en via de kamer van koophandel kwam men terecht bij het instituut voor midden- en kleinbedrijf (IMK). Dit instituut stelde een eigen rapport op over de verkeersproblematiek in Tholen. "De gemeente heeft gezegd dat de Grontmij de enige deskundige is, maar dat hebben wij bestreden. We hebben het concept verkeerscir culatieplan dus voorgelegd aan het IMK", zei Jansen. De stuurgroep vond het best dat de ondernemers zelf een rapport op wilden stellen, maar men wilde niet met het con ceptplan wachten totdat het rapport af zou zijn. "De twee stukken gaan nu elk hun eigen bestuurlijke weg en uiteindelijk moeten b. en w. beslis sen of onze ideeën in het concept plan worden opgenomen", legde Jan sen uit. "Wij hebben in de vergade ring ons woordje gedaan, maar we zijn geen stap verder gekomen. Het punt is dat de gemeente zegt: Dit móet gebeuren. Maar volgens het IMK moet het op een andere manier. Ik heb dan ook gezegd dat wij gewoon doorgaan en we zien wel op de hoorzitting." Inmiddels heeft de ondernemersvereniging al contact gelegd met het MKB (midden- en kleinbedrijU- "Die kunnen ons als het nodig is ook juridisch bijstaan en ze zouden zelfs op de hoorzitting het woord voor ons kunnen voeren, maar ik ga er liever zelf tegenaan", zei Jansen strijdlustig. "We zullen vechten voor de belangen van de ondernemers, want zoals het plan er nu voorstaat, betekent het gewoon een flinke inkomstenderving. We moeten dan ook met z'n allen naar die hoorzitting gaan. Met man, vrouw, kinderen en desnoods ooms en tantes. De zaal moet bom- en bomvol zitten." Het huidige concept verkeerscirculatieplan van de Gront mij en de gemeente houdt in dat de Ten Ankerweg, Grindweg, Molen- vlietsestraat, Bosstraat, Kaaij en Wal ontsluitingswegen worden. Eenrich tingsverkeer komt (of blijft) er in de Oudelandsestraat en -poort, de Pauli- nastraat, Brugstraat, Bakstraat, Vos- semeersepoort, de Doelweg vanaf De Lijnbaan tot aan de Vossemeer- sepoort, de Bebouwdendam van de Brugstraat tot de Eendrachtsweg en de Eendrachtsweg tot aan de Wal. De Dalemsestraat, Stoofstraat, Vis- straat, Hoogstraat, het tweede deel van de Bebouwdendam en het stuk Brugstraat van de Hoogstraat tot aan de Bakstraat worden autovrij gemaakt. De Kerkstraat en Boter markt worden winkelgebied en dus alleen voor voetgangers bestemd. Laad- en losverkeer voor winkels wordt uitgezonderd van de regels. Op zich heeft de ondernemersvereni ging niet zoveel problemen met het plan, op een paar punten na die in het rapport worden belicht. "Ten eerste vinden wij dat het hele plan erop gerichi is om het verkeer Tholen uit te krijgen, maar hoe kom je erin? De hele wijk Buitenzorg en Molenhoek kunnen straks niet meer snel in de stad komen, want de Oudelands estraat is eenrichtingsverkeer de stad uit", legt Jansen uit. "Ze moeten dan omrijden. Ook via de Vossemeerse- poort kun je er straks niet meer in. Maar het belangrijkste waar wij mee zitten, is dat er 21 parkeerplaatsen verloren gaan, terwijl wij juist verle gen zitten om meer parkeerruimte. ZIE VERDER PAGINA 3 Er zijn mensen die worden nooit metselaar, zegt CNV-jubilaris Quist Zeven Sint-Annalandse verenigingen willen 15 mille en meer saamhorigheid Gemeente denkt er niet aan om régionale functie industrieterrein Tholen te verruilen met Sint-Maartensdijk Uitbater van Havenzicht: De buurt klaagt helemaal niet De molen en de haven zijn het visitekaartje van Sint-Philipsland Lions hakken en zagen: twee mille Een Zeeuws maal: uspot mee peren Nieuwe vlag voor Excelsior Poortvliet Paul van Buuren trainer Tholense Boys EEN OLIFANT WORDT HET NOOIT MOE ZIJN IVOOR TE DRAGEN Dit nummer bestaat uit 16 pagina's De provincie heeft opdracht gege ven om een milieutechnisch gron donderzoek uit te voeren voor aan leg van de nieuwe rondweg bij Poortvliet. De bestaande onder grond moet tijdens het werk worden afgevoerd en volgens het onder zoeksprotocol 'werken met secun daire grondstoffen' wil de provincie zekerheid. Iwaco, adviesbureau voor water en milieu in 's-Hertogen- bosch, voert het karwei uit voor 17.000 gulden, exclusief btw. De resultaten moeten voor eind februari beschikbaar zijn. Ten minste de pimpelmezen want de kastjes die de kinderen van de Thoolse natuurvereniging zaterdag in Meulvliet in Tholen maakten, zijn bestemd voor die kleine soort die zich in de winter net als de koolmees dicht bij huis te goed doen aan vet bollen met zonnebloempitten en pinda's. Het nestkastje van een kool- en een pimpelmees is even groot, alleen de opening verschilt. Een pimpelmees heeft maar een kleine doorgang nodig, iets tussen een rijksdaalder en een gulden in, legt Jako van Gorsel van de natuurver eniging uit. "Er zijn niet zoveel hol ten waar de mezen in terecht kun nen. In het park hier zitten wel spechten die hun nesten van vorig jaar leeg achterlaten en waar de mezen in gaan, maar voor de rest zijn er weinig nestmogelijkheden. Vandaar dat we voor de pimpelmees gekozen hebben." I9e zeven kinderen zijn druk in de weer om de plankjes aan elkaar te spijkeren. Het kost enige moeite om de plank jes mooi recht tegen elkaar te zetten, maar Jako en Piet Stols van de vogelwerkgroep helpen een handje mee. Van Gorsel: "We hebben het zo simpel mogelijk gehouden. De kinderen hoeven alleen maar te spij keren. Meestal zit er een scharnier in zodat de kastjes een keer schoongemaakt kunnen worden, maar dat is te inge wikkeld. Dan moet het dakje er maar even af gehaald worden." De kinderen maken twee kastjes; eentje om thuis in de tuin op te han gen en eentje voor het park. I3e vol gende activiteit voor de jeugd vindt in maart plaats. Wat er dan gedaan wordt is nog geheim: 'Een lentever rassing," zegt van Gorsel, "meer zeg ik niet." Coatingswerkzaamheden aan de gemeentelijke openluchtzwemba den de Spetter in Tholen en Haestin- ge in St. Maartensdijk gaat 80.000 gulden vergen. B. en w. hebben besloten om dit periodiek terugke rende onderhoudswerk voor het begin van het komende zwemsei- zoen te laten uitvoeren. Vijftig mille gaat naar de Spetter, in het bad Haestinge kan met 30.000 gulden worden volstaan. In de Thoolse agrarische wereld doen wilde verhalen de ronde over het aantal aanvragen dat bij de gemeente is ingediend voor de bouw van varkensstallen. "Twintig wordt genoemd, maar het zouden er ook veertig kunnen zijn", zei L. de Oude in de commissie bedrijfsleven. Wet houder J. Versluys kon de geruchten ontzenuwen: "Voor nieuwvestiging is er geen enkele aanvraag bijgeko men. En voor omschakeling van bestaande bedrijven heb ik een aan tal van zes horen noemen." Wèl wordt er nogal wat informatie bij de gemeente gevraagd over de moge lijkheden voor omschakeling of het vestigen van een neventak. "Waar dat toe leidt, weet ik niet", aldus de wethouder. Deze problematiek kwam ook aan de orde in de provinciale statencom missies ruimtelijke ordening en milieu, bij de bespreking van het vestigingsbeleid veehouderij en het stappenplan ten aanzien van het ammoniakbeleid. Het stappenplan is bedoeld om in het Zeeuwse een beheersbare situatie te scheppen voor de veehouderij. Op grond van de stikstofbelasting is er geen ruim te voor uitbreiding van intensieve veehouderij, maar met de ammo- niakbelasting ligt dat anders. In de discussie werd melding gemaakt van 'ronselpraktijken': Brabantse varkensmesters zouden één tot twee ton per hectare willen betalen om op die manier bedrijven op te kopen en daar via omschakeling varkens te gaan mesten. De SGP-fractie stem de, anders dan D66, in met het bie den van ruimte voor veehouderij. Het CDA was tegen nieuwvestiging, maar volgens gedeputeerde staten kan uitsluiten daarvan tot problemen leiden. G.s. zien in koppeling van milieu- en planologische regels een beter instrumentarium om bouwaan- vragen te beoordelen. A.B.S. Euroyam uit Heijningen koopt 1750 m2 gemeentegrond op het industrieterrein Welgelegen bij Tholen om een opslagloods, cursus ruimte, showroom en een bedrijfs woning te bouwen. Het echtpaar H. en A. de Ruiter heeft een onderne ming met im- en export van wol- en breimachinegarens, het geven van workshops en het leveren van diver se breigarenproducten aan' winke liers, breiclubs en hobbyisten. Aan de Energieweg/Ondernemersweg komt een opslagloods van 400 m2. De raad moet nog een beslissing nemen over dit voorstel. Voor het bouwrijpen maken van een volgend gedeelte industrieterrein aan de Energieweg is aan vier aan nemers prijs opgevraagd voor de aanleg van riolering en bestrating. Tijdens de jaarvergadering in de Wellevaete noemde voorzitter L. Hage dinsdagavond de nieuwe Europese regels 'nogal stevig.' "Lan delijk zijn er 22.000 ongelukken gebeurd in attractieparken en speel tuinen, maar in de 36 jaar dat onze speeltuin bestaat, hebben nog maar twee kinderen een arm gebroken. Ook wij moeten echter aan de nor men voldoen, die 26 maart a.s. in werking treden. De Keuringsdienst van Waren controleert het allemaal." De Zeeuwse speeltuinconsulente Marlie Blok zal de ruim 20 toestel len bij Vrij en Blij eerst komen keu ren. Dan weet het bestuur waar het aan toe is. Het wordt ook verplicht om een logboek bij te houden en veiligheidsinspecties uit te voeren, maar dat vergt wel 1500 gulden per toestel. "De gemeente Hulst heeft al 100.000 gulden beschikbaar gesteld voor aanpassing van de speeltui nen", meldde voorzitter Hage. Zo moeten er hekwerken rond bepaalde toestellen komen en op een glijbaan is een balk'nodig, zodat je niet meer staande, maar alleen zittend naar beneden kan. Landelijk vergt de aanpassing 100 miljoen gulden. Bestuurslid M. Bazen noemde het voor de vereniging 'beklemmend.' "Aan de ene kant zijn veiligheidsei sen begrijpelijk, maar het wordt met hele strenge regels onbetaalbaar om het allemaal nog aanvaardbaar te houden. En dan te bedenken, dat er in veer tien dagen ijspret meer ongelukken gebeuren dan in een heel jaar met 4000 bezoekers in de speeltuin." Penningmeester Van Vossen vrees de, dat alles wat draait en beweegt, weg moet. Hij kwam tot een schat ting van 60 tot 70% van de toestel len, wat om een kwart miljoen gul den zou gaan. Bovendien moet de onderlinge afstand groter worden. "Als je niet aan de eisen voldoet, vervalt de clubverzekering en is het bestuur hoofdelijk aansprakelijk." Vrij en Blij hoopt dat de keuring meevalt omdat alles zo goed onder houden is. "En aan spelen zit altijd risico, want een kind wil op avon tuur uit", zei de voorzitter. Bazen voorzag, dat er meer klimwerken en maar weinig beweegbare delen aan toestellen meer zullen komen. Dat maakt de speeltuin volgens hem minder interessant, welke ervaring collega-bestuurders uit Oud-Vosse- meer nu al hebben. Pakken zich voor het komende sei zoen nogal wat donkere wolken samen, het voorbije jaar 1996 was zeer succesvol, zo bleek uit de jaar overzichten van secretaresse mevr. M. Bungener en penningmeester Van Vossen. Er werd een record aantal leden en donateurs van 551 bereikt, een groei van 70 ten opzich te van 1995. Vrij en Blij telt 309 leden in St. Annaland met kinderen en 69 zonder kinderen, verder 107 leden uit omliggende dorpen en 66 donateurs. De sterke ledengroei werd ook toegeschreven aan het goede toezicht van de negen vrijwil ligers. Sophia de Jonge werd als nieuwe toezichthoudster aangeno men. Het kleine batig saldo van 178,87 biedt weinig armslag, maar binnen kort stroomt de contributie(6700 gulden) via de automatische incasso weer binnen en de gemeente heeft 4000 gulden subsidie toegezegd. Vrij en Blij doet ook mee met een clubactie van zeven St. Annalandse verenigingen en verder kan Jantje Beton van 10 tot en met 15 maart geld in het laadje brengen als de zes tien collectanten goed onthaald wor den. Vorig jaar was er een recordop brengst van 1079,45. De bestuursleden L. Hage en H.M. van 't Hof werden herkozen. De laat ste nam ook het vice-voorzitter- schap over van D. Mol. Bazen pre senteerde een nieuwe geel-blauwe vlag die zijn vrouw voor de vereni ging had gemaakt. Geprobeerd wordt om twee parasols te krijgen en wat stoeltjes te kopen omdat er nog een gift van 500 gulden besteed moet worden. Na ruiling van grond met de School met de Bijbel is er een rood tegelplateau voor rolstoe lers gemaakt. Nestkastjes in wording; op de vloer van de grote zaal in Meulvliet timmeren deze kinderen de plankjes aan elkaar.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 1