Sluiting haven Sint-Philipsland
ontbeert elke politieke steun
Eigen rapport
middenstand
Nestkastjes voor pimpelmezen
Speeltuin bang voor de keuring
Breigarens
naar Tholen
AL 52 JAAR
DÈ
THOOLSE
COURANT
-V
Raad wil rekening houden met gevoelens van bevolking
Tachtig mille
voor zwemmers
Wilde verhalen
over varkens
Hoge kosten aan toestellen
Donderdag 6 februari 1997
53e jaargang no. 11
De commissie openbare werken adviseert om de Sint-
Philipslandse haven nu niet te sluiten. Een volgepakte
publieke tribune hoorde dinsdagavond in het gemeente
huis de discussie aan. De PvdA wilde een goed onder
bouwd rapport alvorens een beslissing te nemen, maar
alle andere leden stelden klip en klaar dat de haven open
moet blijven. Vice-voorzitter L.H.M. Kosten van schip
persvereniging Schuttevaer overhandigde wethouder J.
van der Jagt 1949 handtekeningen van tegenstanders van
sluiting. Vijf mensen pleitten tijdens het spreekrecht voor
het open houden van de haven.
Herindeling
Dreigement
Deze week
Grondonderzoek
rondweg Poortvliet
Nog even en de mezen gaan de omgeving verkennen. Op
zoek naar geschikte nestgelegenheid. Het liefst een holte
in een boom maar ook een geprefabriceerd kastje aan de
gevel van een woonhuis of in de boom in het park vol
doen. De jeugd helpt de mezen.
Speeltuinvereniging Vrij en Blij in St. Annaland vreest
zeker 150.000 gulden te moeten investeren om de toe
stellen aan de nieuwe Europese veiligheidsnormen te
laten voldoen. "De gemeente moet bijspringen, anders is
het bekeken met onze vereniging. Dan heb je straks een
lege speeltuin", zegt penningmeester S. van Vossen.
Ledengroei 70
Verkeerscirculatieplan gemeente onacceptabel
0\
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5
4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30.30 05 556
Abonnement 26,40 per halfjaar, 48,25 p.j.:
per post 64,15 per jaar, allemaal incasso
Losse nummers 2,00.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,48 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Vice-voorzitter L.H.M. Kosten rechts in het deurgat) en secretaris MJ. Faasse' van Schuttevaer Sint-Philipsland nemen van enkele van de
15 vrijwilligers handtekeningen in ontvangst als steunbetuiging voor hun strijd om de haven open te houden. In totaal tekenden 1949 men
sen. Rechts van Kosten de jeugdige Wendy Dekker, die op eigen initiatief 113 handtekeningen verzamelde op de Kon. Julianaschool.
commissieleden, miste een tech
nisch rapport van de gemeente over
de toestand van de haven. De in de
Met zo'n 75 belangstellenden was de
raadzaal propvol. Het gaf aan dat de
voorgenomen sluiting van de haven
leeft onder de bevolking. Het grote
aantal handtekeningen onderstreep
te dat nog eens extra. "Sint-Philips
land is in rep en roer", constateerde
WD'er R. Ravensteijn die als eerste
commissielid het woord voerde. Het
raadslid had een teneur geproefd dat
de bevolking zich achtergesteld
voelt bij de rest van Tholen, maar
vond dat niet terecht. Hij illustreerde
dat met een aantal voorzieningen die
sinds de herindeling in Sint-Philips
land zijn getroffen. "Maar nu dreigt
een gezichtsbepalend element ge
sloopt te worden, zoals eerder het
torentje van de brandweerkazerne."
(waar de VVD overigens mee
instemde).
Ravensteijn, en met hem meerdere
meerjarenraming opgenomen uitga
ven waren daardoor niet onder
bouwd. "Het rapport van ingenieurs
bureau Lievense komt op mij
geloofwaardiger over", aldus de
WD'er. Lievense bekeek de haven
in opdracht van Schuttevaer Sint-
Philipsland. Ook J. de Jager (CDA)
gaf het ingenieursbureau het voor
deel van de twijfel. "Uw voorstel is
gebaseerd op dezelfde gegevens als
een half jaar geleden en zeker niet
beter onderbouwd. Alleen op grond
daarvan al ben ik geneigd om te zeg
gen: doe uw werk eerst nog maar
eens over", zei hij richting het colle
ge van burgemeester en wethouders.
De opmerkingen over de begroting
ontlokten ambtenaar W.A. Blaas de
uitspraak dat geen van de commis
sieleden inzage had gevraagd in de
stukken. Hij legde uit dat de haven
in 1994 is opgenomen in het kader
van de naderende gemeentelijke
herindeling en dat daar rapporten en
kostenberekeningen van gemaakt
zijn. Dat deed de commissieleden -
mevrouw Schot van het AOV ont
brak wegens ziekte - vragen waarom
die informatie voor hen niet ter inza
ge had gelegen bij de stukken voor
de vergadering. Ook Schuttevaer
had eerder inzage gevraagd, maar
die niet gekregen.
"Nu sluiten betekent dat definitief
het doek valt", aldus Ravensteijn,
die een opleving in de toekomst, als
gevolg van de groei van de binnen
vaart, niet ondenkbaar noemde.
Zowel hij als J. van den Donker
(D66) opperden het idee van een
jachthaven, maar P. van Belzen
(RPF/GPV) wilde dat per se niet.
"Hou de haven open, pleeg het
belangrijkste onderhoud en egali
seer de zate. En stimuleer als
gemeente het gebruik", zei de
WD'er. Ook de SGP adviseerde er
alles aan te doen om de exploitatie
van de haven te verbeteren. "Draag
de haven desnoods over aan Schut
tevaer", zei L. Walpot die zijn zieke
collega Klippel verving.
Hoewel de SGP enerzijds begrip
heeft voor het standpunt van het col
lege gezien de 795.000 gulden aan
investeringen die nodig worden
geacht, plaatst de fractie er vraagte
kens bij. "U kiest de voor de samen
leving goedkoopste oplossing",
aldus Walpot, die wees op de niet
meetbare sociaal-historische waarde
van de haven. "Hij is er nu eenmaal
altijd geweest. Dus we begrijpen
best dat Schuttevaer en de bevolking
niet voor uw standpunt voelen. Maar
wat kost het bijvoorbeeld niet om in
elke plaats een molen in stand te
houden." Walpot stelde vast dat de
ambtenaren de kosten van de haven
anders benaderen dan het ingeni
eursbureau.
ZIE VERDER PAGINA 7
De ondernemersvereniging Tholen noemt het gemeentelijke concept
verkeerscirculatieplan voor Tholen-stad 'onacceptabel'. De vereniging
vindt dat de winkels slecht bereikbaar worden en vreest dat veel onder
nemers eraan onderdoor zullen gaan. Daarom heeft de vereniging zelf
een rapport laten maken door het instituut midden- en kleinbedrijf.
Deze organisatie komt tot de conclusie dat het verlies van parkeerruim
te in de binnenstad een slechte zaak is.
Het ingenieursbureau Grontmij ont
wikkelde voor de gemeente het ver
keerscirculatieplan voor het centrum
van het stadje Tholen. Er werd een
stuurgroep opgericht waarin ook de
middenstand en bewoners vertegen
woordigd zijn. "Het conceptplan is
nu zover dat het naar b. en w. en de
raad kan", zei secretaris N.J.G. Jan
sen dinsdagavond op de vervroegde
voorjaarsvergadering van de vereni
ging in gemeenschapscentrum
Meulvliet. "Binnenkort komt er een
hoorzitting, maar met het concept
zoals dat nu is opgesteld, kunnen wij
nog steeds niet leven." De onderne
mersvereniging trok aan de bel en
via de kamer van koophandel kwam
men terecht bij het instituut voor
midden- en kleinbedrijf (IMK). Dit
instituut stelde een eigen rapport op
over de verkeersproblematiek in
Tholen. "De gemeente heeft gezegd
dat de Grontmij de enige deskundige
is, maar dat hebben wij bestreden.
We hebben het concept verkeerscir
culatieplan dus voorgelegd aan het
IMK", zei Jansen. De stuurgroep
vond het best dat de ondernemers
zelf een rapport op wilden stellen,
maar men wilde niet met het con
ceptplan wachten totdat het rapport
af zou zijn. "De twee stukken gaan
nu elk hun eigen bestuurlijke weg en
uiteindelijk moeten b. en w. beslis
sen of onze ideeën in het concept
plan worden opgenomen", legde Jan
sen uit. "Wij hebben in de vergade
ring ons woordje gedaan, maar we
zijn geen stap verder gekomen. Het
punt is dat de gemeente zegt: Dit
móet gebeuren. Maar volgens het
IMK moet het op een andere manier.
Ik heb dan ook gezegd dat wij
gewoon doorgaan en we zien wel op
de hoorzitting." Inmiddels heeft de
ondernemersvereniging al contact
gelegd met het MKB (midden- en
kleinbedrijU- "Die kunnen ons als
het nodig is ook juridisch bijstaan en
ze zouden zelfs op de hoorzitting het
woord voor ons kunnen voeren,
maar ik ga er liever zelf tegenaan",
zei Jansen strijdlustig. "We zullen
vechten voor de belangen van de
ondernemers, want zoals het plan er
nu voorstaat, betekent het gewoon
een flinke inkomstenderving. We
moeten dan ook met z'n allen naar
die hoorzitting gaan. Met man,
vrouw, kinderen en desnoods ooms
en tantes. De zaal moet bom- en
bomvol zitten." Het huidige concept
verkeerscirculatieplan van de Gront
mij en de gemeente houdt in dat de
Ten Ankerweg, Grindweg, Molen-
vlietsestraat, Bosstraat, Kaaij en Wal
ontsluitingswegen worden. Eenrich
tingsverkeer komt (of blijft) er in de
Oudelandsestraat en -poort, de Pauli-
nastraat, Brugstraat, Bakstraat, Vos-
semeersepoort, de Doelweg vanaf
De Lijnbaan tot aan de Vossemeer-
sepoort, de Bebouwdendam van de
Brugstraat tot de Eendrachtsweg en
de Eendrachtsweg tot aan de Wal.
De Dalemsestraat, Stoofstraat, Vis-
straat, Hoogstraat, het tweede deel
van de Bebouwdendam en het stuk
Brugstraat van de Hoogstraat tot aan
de Bakstraat worden autovrij
gemaakt. De Kerkstraat en Boter
markt worden winkelgebied en dus
alleen voor voetgangers bestemd.
Laad- en losverkeer voor winkels
wordt uitgezonderd van de regels.
Op zich heeft de ondernemersvereni
ging niet zoveel problemen met het
plan, op een paar punten na die in het
rapport worden belicht. "Ten eerste
vinden wij dat het hele plan erop
gerichi is om het verkeer Tholen uit
te krijgen, maar hoe kom je erin? De
hele wijk Buitenzorg en Molenhoek
kunnen straks niet meer snel in de
stad komen, want de Oudelands
estraat is eenrichtingsverkeer de stad
uit", legt Jansen uit. "Ze moeten dan
omrijden. Ook via de Vossemeerse-
poort kun je er straks niet meer in.
Maar het belangrijkste waar wij mee
zitten, is dat er 21 parkeerplaatsen
verloren gaan, terwijl wij juist verle
gen zitten om meer parkeerruimte.
ZIE VERDER PAGINA 3
Er zijn mensen
die worden nooit metselaar,
zegt CNV-jubilaris Quist
Zeven Sint-Annalandse
verenigingen willen 15 mille
en meer saamhorigheid
Gemeente denkt er niet aan
om régionale functie
industrieterrein Tholen
te verruilen met
Sint-Maartensdijk
Uitbater van Havenzicht:
De buurt klaagt helemaal niet
De molen en de haven
zijn het visitekaartje
van Sint-Philipsland
Lions hakken en zagen:
twee mille
Een Zeeuws maal:
uspot mee peren
Nieuwe vlag
voor Excelsior Poortvliet
Paul van Buuren trainer
Tholense Boys
EEN OLIFANT WORDT
HET NOOIT MOE ZIJN
IVOOR TE DRAGEN
Dit nummer bestaat
uit 16 pagina's
De provincie heeft opdracht gege
ven om een milieutechnisch gron
donderzoek uit te voeren voor aan
leg van de nieuwe rondweg bij
Poortvliet. De bestaande onder
grond moet tijdens het werk worden
afgevoerd en volgens het onder
zoeksprotocol 'werken met secun
daire grondstoffen' wil de provincie
zekerheid. Iwaco, adviesbureau
voor water en milieu in 's-Hertogen-
bosch, voert het karwei uit voor
17.000 gulden, exclusief btw. De
resultaten moeten voor eind februari
beschikbaar zijn.
Ten minste de pimpelmezen want de
kastjes die de kinderen van de
Thoolse natuurvereniging zaterdag
in Meulvliet in Tholen maakten, zijn
bestemd voor die kleine soort die
zich in de winter net als de koolmees
dicht bij huis te goed doen aan vet
bollen met zonnebloempitten en
pinda's. Het nestkastje van een kool-
en een pimpelmees is even groot,
alleen de opening verschilt. Een
pimpelmees heeft maar een kleine
doorgang nodig, iets tussen een
rijksdaalder en een gulden in, legt
Jako van Gorsel van de natuurver
eniging uit. "Er zijn niet zoveel hol
ten waar de mezen in terecht kun
nen. In het park hier zitten wel
spechten die hun nesten van vorig
jaar leeg achterlaten en waar de
mezen in gaan, maar voor de rest
zijn er weinig nestmogelijkheden.
Vandaar dat we voor de pimpelmees
gekozen hebben."
I9e zeven kinderen zijn druk in de
weer om de plankjes aan elkaar te
spijkeren.
Het kost enige moeite om de plank
jes mooi recht tegen elkaar te zetten,
maar Jako en Piet Stols van de
vogelwerkgroep helpen een handje
mee. Van Gorsel: "We hebben het
zo simpel mogelijk gehouden. De
kinderen hoeven alleen maar te spij
keren.
Meestal zit er een scharnier in zodat
de kastjes een keer schoongemaakt
kunnen worden, maar dat is te inge
wikkeld. Dan moet het dakje er
maar even af gehaald worden."
De kinderen maken twee kastjes;
eentje om thuis in de tuin op te han
gen en eentje voor het park. I3e vol
gende activiteit voor de jeugd vindt
in maart plaats. Wat er dan gedaan
wordt is nog geheim: 'Een lentever
rassing," zegt van Gorsel, "meer zeg
ik niet."
Coatingswerkzaamheden aan de
gemeentelijke openluchtzwemba
den de Spetter in Tholen en Haestin-
ge in St. Maartensdijk gaat 80.000
gulden vergen. B. en w. hebben
besloten om dit periodiek terugke
rende onderhoudswerk voor het
begin van het komende zwemsei-
zoen te laten uitvoeren. Vijftig mille
gaat naar de Spetter, in het bad
Haestinge kan met 30.000 gulden
worden volstaan.
In de Thoolse agrarische wereld
doen wilde verhalen de ronde over
het aantal aanvragen dat bij de
gemeente is ingediend voor de bouw
van varkensstallen. "Twintig wordt
genoemd, maar het zouden er ook
veertig kunnen zijn", zei L. de Oude
in de commissie bedrijfsleven. Wet
houder J. Versluys kon de geruchten
ontzenuwen: "Voor nieuwvestiging
is er geen enkele aanvraag bijgeko
men. En voor omschakeling van
bestaande bedrijven heb ik een aan
tal van zes horen noemen." Wèl
wordt er nogal wat informatie bij de
gemeente gevraagd over de moge
lijkheden voor omschakeling of het
vestigen van een neventak. "Waar
dat toe leidt, weet ik niet", aldus de
wethouder.
Deze problematiek kwam ook aan
de orde in de provinciale statencom
missies ruimtelijke ordening en
milieu, bij de bespreking van het
vestigingsbeleid veehouderij en het
stappenplan ten aanzien van het
ammoniakbeleid. Het stappenplan is
bedoeld om in het Zeeuwse een
beheersbare situatie te scheppen
voor de veehouderij. Op grond van
de stikstofbelasting is er geen ruim
te voor uitbreiding van intensieve
veehouderij, maar met de ammo-
niakbelasting ligt dat anders. In de
discussie werd melding gemaakt
van 'ronselpraktijken': Brabantse
varkensmesters zouden één tot twee
ton per hectare willen betalen om op
die manier bedrijven op te kopen en
daar via omschakeling varkens te
gaan mesten. De SGP-fractie stem
de, anders dan D66, in met het bie
den van ruimte voor veehouderij.
Het CDA was tegen nieuwvestiging,
maar volgens gedeputeerde staten
kan uitsluiten daarvan tot problemen
leiden. G.s. zien in koppeling van
milieu- en planologische regels een
beter instrumentarium om bouwaan-
vragen te beoordelen.
A.B.S. Euroyam uit Heijningen
koopt 1750 m2 gemeentegrond op
het industrieterrein Welgelegen bij
Tholen om een opslagloods, cursus
ruimte, showroom en een bedrijfs
woning te bouwen. Het echtpaar H.
en A. de Ruiter heeft een onderne
ming met im- en export van wol- en
breimachinegarens, het geven van
workshops en het leveren van diver
se breigarenproducten aan' winke
liers, breiclubs en hobbyisten. Aan
de Energieweg/Ondernemersweg
komt een opslagloods van 400 m2.
De raad moet nog een beslissing
nemen over dit voorstel.
Voor het bouwrijpen maken van een
volgend gedeelte industrieterrein
aan de Energieweg is aan vier aan
nemers prijs opgevraagd voor de
aanleg van riolering en bestrating.
Tijdens de jaarvergadering in de
Wellevaete noemde voorzitter L.
Hage dinsdagavond de nieuwe
Europese regels 'nogal stevig.' "Lan
delijk zijn er 22.000 ongelukken
gebeurd in attractieparken en speel
tuinen, maar in de 36 jaar dat onze
speeltuin bestaat, hebben nog maar
twee kinderen een arm gebroken.
Ook wij moeten echter aan de nor
men voldoen, die 26 maart a.s. in
werking treden. De Keuringsdienst
van Waren controleert het allemaal."
De Zeeuwse speeltuinconsulente
Marlie Blok zal de ruim 20 toestel
len bij Vrij en Blij eerst komen keu
ren. Dan weet het bestuur waar het
aan toe is. Het wordt ook verplicht
om een logboek bij te houden en
veiligheidsinspecties uit te voeren,
maar dat vergt wel 1500 gulden per
toestel. "De gemeente Hulst heeft al
100.000 gulden beschikbaar gesteld
voor aanpassing van de speeltui
nen", meldde voorzitter Hage. Zo
moeten er hekwerken rond bepaalde
toestellen komen en op een glijbaan
is een balk'nodig, zodat je niet meer
staande, maar alleen zittend naar
beneden kan. Landelijk vergt de
aanpassing 100 miljoen gulden.
Bestuurslid M. Bazen noemde het
voor de vereniging 'beklemmend.'
"Aan de ene kant zijn veiligheidsei
sen begrijpelijk, maar het wordt met
hele strenge regels onbetaalbaar om
het allemaal nog aanvaardbaar te
houden.
En dan te bedenken, dat er in veer
tien dagen ijspret meer ongelukken
gebeuren dan in een heel jaar met
4000 bezoekers in de speeltuin."
Penningmeester Van Vossen vrees
de, dat alles wat draait en beweegt,
weg moet. Hij kwam tot een schat
ting van 60 tot 70% van de toestel
len, wat om een kwart miljoen gul
den zou gaan. Bovendien moet de
onderlinge afstand groter worden.
"Als je niet aan de eisen voldoet,
vervalt de clubverzekering en is het
bestuur hoofdelijk aansprakelijk."
Vrij en Blij hoopt dat de keuring
meevalt omdat alles zo goed onder
houden is. "En aan spelen zit altijd
risico, want een kind wil op avon
tuur uit", zei de voorzitter. Bazen
voorzag, dat er meer klimwerken en
maar weinig beweegbare delen aan
toestellen meer zullen komen. Dat
maakt de speeltuin volgens hem
minder interessant, welke ervaring
collega-bestuurders uit Oud-Vosse-
meer nu al hebben.
Pakken zich voor het komende sei
zoen nogal wat donkere wolken
samen, het voorbije jaar 1996 was
zeer succesvol, zo bleek uit de jaar
overzichten van secretaresse mevr.
M. Bungener en penningmeester
Van Vossen. Er werd een record
aantal leden en donateurs van 551
bereikt, een groei van 70 ten opzich
te van 1995. Vrij en Blij telt 309
leden in St. Annaland met kinderen
en 69 zonder kinderen, verder 107
leden uit omliggende dorpen en 66
donateurs. De sterke ledengroei
werd ook toegeschreven aan het
goede toezicht van de negen vrijwil
ligers. Sophia de Jonge werd als
nieuwe toezichthoudster aangeno
men.
Het kleine batig saldo van 178,87
biedt weinig armslag, maar binnen
kort stroomt de contributie(6700
gulden) via de automatische incasso
weer binnen en de gemeente heeft
4000 gulden subsidie toegezegd.
Vrij en Blij doet ook mee met een
clubactie van zeven St. Annalandse
verenigingen en verder kan Jantje
Beton van 10 tot en met 15 maart
geld in het laadje brengen als de zes
tien collectanten goed onthaald wor
den. Vorig jaar was er een recordop
brengst van 1079,45.
De bestuursleden L. Hage en H.M.
van 't Hof werden herkozen. De laat
ste nam ook het vice-voorzitter-
schap over van D. Mol. Bazen pre
senteerde een nieuwe geel-blauwe
vlag die zijn vrouw voor de vereni
ging had gemaakt. Geprobeerd
wordt om twee parasols te krijgen en
wat stoeltjes te kopen omdat er nog
een gift van 500 gulden besteed
moet worden. Na ruiling van grond
met de School met de Bijbel is er
een rood tegelplateau voor rolstoe
lers gemaakt.
Nestkastjes in wording; op de vloer van de grote zaal in Meulvliet timmeren deze kinderen de plankjes aan elkaar.