PC De laatste Thoolse rijdende winkel stopt in Stavenisse Twee minuten tijdwinst bus voor 255 mille Leegstand neemt nog onvoldoende af 'Je moet dit werk niet doen om politietje te willen spelen' AL 52 JAAR DÈ THOOLSE COURANT Puk en Muk breidt uit Johan Stoutjesdijk was veertig jaar lang 'melkslijter' Haardhout voor de Zonnebloem Enquete onder vrouwen over wonen en bus Vrijwillig hoofdagent M.L. van Ast neemt na 43 jaar afscheid Donderdag 30 januari 1997 53e jaargang no. 11 V@oiÜV^6 DISCOUNT 1 "We zullen je missen Johan," zeggen de klanten in de rij dende winkel van J.J. Stoutjesdijk in Stavenisse. De SRV-man is aan zijn laatste week bezig. De 54-jarige Stoutjesdijk stopt ermee. Morgen, 31 januari, maakt hij zijn laatste ronde door het dorp. Met Stoutjesdijk ver dwijnt de rijdende winkel van Tholen en Sint-Philips- land. De Stavenissenaar is de laatste zelfstandige onder nemer in de gemeente Tholen die dagelijks met melkpro- dukten en kruidenierswaren door de straten rijdt. Al veer tig jaar. Fietsenstalling Tholen en Scherpenisse Het rijk en de provincie willen het openbaar vervoer een impuls geven. De subsidieguldens vallen bij duizenden uit de Haagse lucht en gedeputeerde staten van Zeeland hebben van de gemeenten een verlanglijstje van ruim 22 miljoen gulden gekregen om die centen te besteden. Ook op Tholen, waar drie projecten voorgedragen zijn in St. Annaland, Scherpenisse en Tholen. Leerlingenvervoer IJzeren hond Polderritje Zes bejaardenwoningen in Vos seme er Ondanks dat Beter Wonen vorig jaar is begonnen met de verkoop van huurwoningen, loopt de leegstand volgens de woningcorporatie onvoldoende terug. Op dit moment staan 39 van de ongeveer 2500 woningen leeg, dus zo'n anderhalf procent. Nog eens tien huizen worden ge sloopt. Anderzijds staan bij de woningcorporatie 365 mensen ingeschreven als woningzoekende. Maartenshof Deze week Zondag werd hij zestig, zaterdag maakte hij op uitnodi ging van al zijn collega's nog een laatste rondje. Maar nu moet M.L. van Ast uit Tholen zijn uniform en wapen inleveren. Zijn vrijwillige dienst zit er op. Na 43 jaar. Liever was hij doorgegaan. "Ik heb het altijd met plezier gedaan, de beroeps beschouwden me als een collega," zegt de hoofdagent. £32>= C\-\o Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Postrekening 12 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement 26,40 per halfjaar, 48,25 p.j., per post 64,15 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 2,00. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,48 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. Wie de voorraad open haardhout wil aanvullen, kan dat doen bij de Lionsclub Tholen. Alle baten zijn bestemd voor de Zonnebloem, de instelling die zieken helpt. Zo'n vijf tien mannen gaan deze week aan de slag om voldoende hout voorhanden te hebben. Bestellingen kunt u tele fonisch doen bij dhr. Zwikker, tele foon 664368, waar het open haard hout zaterdag ook af te halen is. Overigens gaat de service zover, dat het hout ook gratis thuisbezorgd wordt. Kinderdagverblijf Puk en Muk in Tholen wordt te klein. Op dit moment huist de administratie al in een noodgebouw achter het dagver blijf aan de Kon. Julianastraat. Daar heeft de stichting kinderopvang Tholen een stuk grond gekocht. "In september willen we met een derde groep uitbreiden", vertelt directeur mevr. J. Louwerse. Na een moei zaam eerste jaar is de belangstelling voor kinderopvang behoorlijk toe genomen. Momenteel is de vraag dermate groot dat er een wachtlijst is. De twee bestaande groepen zitten helemaal vol. De babygroep met twaalf kinderen (in leeftijd varië rend van 10 weken tot V/2 jaar), de peutergroep met zestien (tussen de 1 Vz en 4 jaar). Daarnaast kent Puk en Muk nog buitenschoolse opvang. "Maar die kinderen proberen we zoveel mogelijk bij gastouders onder te brengen", vertelt mevr. Louwerse. De mensen die nu gebruik maken van de kinderopvang, doen dat voor gemiddeld 3 of 4 dagdelen per week. Vooral inkoop van plaatsen door bedrijven heeft zich goed ont wikkeld. "We zitten daarmee op 70% van de bezetting", aldus mevr. Louwerse, die hoopt in februari met de aanbouw van de. nieuwe vleugel te kunnen beginnen. Behalve een babygroep zal daarin de administra tie en het archief ondergebracht worden. En er komt een personeels ruimte. "Want met de uitbreiding komen we op 13 tot 15 personeelsle den." De opvang van de kinderen vergt minimaal drie leidsters per groep en daarnaast is er voor elke groep nog een vervanger nodig. Verder maakte kinderopvang Tho len gebruik van de diensten van sta giaires. HARD- SOFTWARE PC-AMIGA-APPLE MIDI-INTERNET VERKOOP TEGEN DE ALLERLAAGSTE PRIJZEN DEMONSTRATIES - PRESENTATIES ZATERDAG 1 FEBRUARI, 10-16 UUR ZEELANDHALLEN, GOES INFO EN REDUKTIEBON MET VOORDEEL VERDER IN DIT BLAD INTEREXPO MEDIA 070-3588929 SRV-man Johan Stoutjesdijk met een zak sinaasappels voor een van zijn vaste klanten, T. Lindhout-Priem. In die tijd versleet hij vier of vijf rij dende winkels. Stoutjesdijk kan het niet meer precies zeggen, zo lang zit hij al in het vak. Eigenlijk is hij aan een nieuwe wagen toe. De negen meter lange benzinewagen waarin hij nu rijdt, is vijftien jaar oud en aan vervanging toe. Maar investeren in een nieuwe is te duur, zegt Stoutjes- Het verbeteren van de busroute door busrit wordt gegeven, wil terugbren- St. Annaland zou zelfs dit jaar al uit gevoerd moeten worden. De nieu we, kortere route door het dorp omvat de aanleg van een busbaan, halteplaatsen en fietsvoorzieningen voor 255.000 gulden. De geschatte tijdwinst bedraagt 2 minuten per rit. Voor de gemeente blijft 10% over omdat de subsidie 90% zal bedra gen. Voor de projecten in Scherpe nisse en Tholen is nog geen jaar gepland. Hier gaat het om een fiet senstalling bij de bushalte aan de Spuidamstraat te Scherpenisse voor 4310 gulden en een fietsvoorziening bij de centrale halte aan de Ten Ankerweg in Tholen voor 15.000 gulden. De bereikbaarheid van de haltes wordt daarmee beter en de combinatie fiets/openbaar vervoer wordt gestimuleerd. Volgens gedeputeerde J.I. Henne- keij moeten de investeringen de concurrentiepositie van het open baar vervoer verbeteren. Per 1 janu ari 1998 neemt de provincie het streekvervoer over van het rijk, die de 60% subsidie die nu voor een gen naar 50%. Met beter openbaar vervoer hoopt de provincie meer rei zigers te trekken, anders zouden er lijnen geschrapt moeten worden. Ook de gemeente Tholen denkt mee om het streekvervoer in het alge meen te verbeteren. B. en w. onder zoeken binnen het samenwerkings verband welzijnszorg voor de Oos- terscheldregio hoe het zogenaamde zittend ziekenvervoer, het leerlin genvervoer en ander doelgroepen- vervoer gekoppeld kan worden aan het al bestaande vervoer volgens de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG), het ouderenvervoer en het streekvervoer. Het rijk draagt per I januari 1998 het zittend ziekenver voer over aan de gemeenten. Boven dien wordt per gelijke datum het streekvervoer door het rijk aan de provincies overgelaten. B. en w. hopen uit de koppelingen voordelen te halen, zoals klantvriendelijkheid en kostenbeheersing. dijk. Dat geldt ook voor de opslag van de producten in de schuur achter zijn woning aan de Voorstraat. "Ik moet zoveel investeren. Dat zie ik met mijn leeftijd niet meer zitten. Er zal zekér een categorie mensen zijn die me zullen missen, maar onmis baar ben ik niet." Toch wordt Johan, zoals de klanten hem noemen, er vaak op aangespro ken als hij zijn ronde maakt. "Nog een weekje, hè," zeggen velen. De sfeer is wat weemoedig. Ze pakken hun boodschappen uit de schappen of de koeling achterin de auto maar vragen bijna allemaal om sinaasap pelen en mandarijnen. Want Stout jesdijk mag dan wel melkslijter heten, hij staat bekend om zijn goe de kwaliteit sinaasappelen. De citrusvruchten vliegen dan ook de deur uit. "Ze zijn iets duurder dan bij een ander, maar de kwaliteit is altijd goed. Ik heb er altijd heel veel van verkocht en altijd van hetzelfde merk." Dat ze gewild zijn blijkt. De klanten vragen of de zuidvruchten de laatste week ook nog te krijgen zijn. Want sommige artikelen heeft Stoutjesdijk, vanwege de beëindi ging van zijn bedrijf, niet aange vuld. Gewoon op. Maar voor sinaas appelen geldt dat niet. Stoutjesdijk zegt dat de klanten zich geen zorgen hoeven te maken. "Komt in orde, daar zorg ik voor." De verandering die zich de laatste tien jaar hebben voorgedaan, ver woordt Stoutjesdijk kernachtig. "Ik ben dezelfde gebleven, maar de rest is veranderd. Dat is de hoofdzaak. De omzet is niet slecht, maar er zijn straten bij waar je bijna geen één klant meer hebt. Klanten die over blijven zijn meestal oude mensen." Ook het feit dat steeds meer vrou wen buitenshuis werken, heeft invloed op de klandizie: "Vroeger waren die vrouwen gewoon thuis. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Mobiliteit, de jeugd die wegtrekt, de winstmarges die onder druk staan, de wagens die steeds duurder wor den, noem het maar op, ie kent het wel." En dan de grote kruidenier die op de kleintjes let en die winkels opent bij benzinestations die zeven dagen per week, 24 uren per dag open zijn. "Je ziet het toch overal gebeuren? Dat noem ik oneerlijke concurrentie. Wat kunnen wij daar tegen doen? Dat is net zoals met de benzinepomp op het dorp. Die is hier ook al weg." Stoutjesdijk ziet de voorzieningen op zijn dorp verschralen. Maar, zegt hij. zo erg als in de kleine dorpen rond Goes op Zuid-Beveland is het hier nog niet. "Daar is niks meer over. Geen winkeltje. Iedereen moet naar de stad." Stoutjesdijk begon op zijn vijftiende met de verkoop van melk van de boerderij van zijn vader. "Dat was een klein boertje. Zo ben ik erin gerold. Je kwam van de lagere school af en je ging werken. Eerst met een bakfiets, later met een ijze ren hond."(een karretje met een motor ervoor waar de melkslijter naast liep of achter zat op een bank je- red). "In die eerste jaren had ik er ook nog een stukje land bij. Later kon ik kiezen voor een rijdende win kel. De eerste kocht ik in 1967." Was het assortiment in het begin gering; melk, pap, zuivelproducten en wat kruidenierswaren, nu puilt de wagen uit. Elk plekje in de SRV- wagen is benut: brood en gebak, verse-en geconserveerde groente, melk, karnemelk, yoghurt, toetjes in allerlei smaken en verpakkingen, nylons, afwasborstels en appels, saf fraan, chips en sherry, bier en shag, koekjes en koffie, thee en frisdrank, zeep, shampoo en snoepjes, punai ses en kattenvoer, wijn en pinda's, kiwi's en komijnekaas. Om aan te geven dat hij in de straat gearriveerd is, slaat Stoutjesdijk op de koperen bel die hij buiten de deur houdt. Met een ijzeren flessenope- ner omdat de klepel het heeft bege ven. De bel glimt van het vele gebruik. Na een poosje komt de klant de wagen ingestapt. Johan kent iedereen bij de voornaam. Maakt een praatje, helpt wanneer iemand een bepaald artikel niet kan vinden, schrijft een bestelling op of neemt lege flessen in ontvangst. Soms neemt Johan de tas met het briefje over en gaat zo de schappen langs om de boodschappentas te vullen. Maar Stoutjesdijk gaat ook regelma tig de wagen uit om lege kratjes op te laden of een tas met een bood schappenlijstje aan de deur op te halen. Dat laatste is tekenend voor de verandering die zich in de loop der jaren heeft voorgedaan: "Vroe ger had ik daar geen tijd voor. Dan moest ik de mensen in de wagen hel pen. Die stond dan helemaal vol. En dan stonden ze zelfs buiten in de rij. Dat waren allemaal jonge gezin nen." En die laten zich volgens Stoutjes dijk steeds minder in de rijdende winkel zien. Ook al werd het aanbod in de wagen groter, naarmate de wagen groter werd. Was de eerste vijf meter, de tweede was er al zeven en de laatste meet negen meter. Doordeweeks levert dat geen pro blemen op om de straten in te rijden. Maar op zaterdag kost dat wel moei te als er overal auto's staan gepar keerd. Stoutjesdijk gebruikt bij het manoeuveren veelvuldig zijn beide buitenspiegels. De achterwand staat immers vol met zuivelproducten. De SRV-man begint 's morgens om zeven uur met het inladen van de zuivel. "Ik heb vaste ritten in Stave nisse en een polderritje. Daar wonen altijd nog dertig tot veertig klanten." ZIE VERDER PAGINA 3 Alleen in Sint-Philipsland en Anna serieuze kandidaten voor, dus we Jacobapolder staat geen huis van Beter Wonen leeg. Het grootst is de leegstand in het zuidwestelijke deel van de gemeente: in Sint-Maartens dijk staan 18 huizen leeg en in Sta venisse 5. Tholen-stad telt 7 leeg staande woningen, Scherpenisse 4, Poortvliet en Oud-Vossemeer elk 2 en Sint-Annaland één. Van de 39 leegstaande woningen komen er 25 in aanmerking voor verkoop. De helft daarvan staat in de smalstad. Naast de al genoemde 39 staan nog tien huizen leeg die afgebroken gaan worden. In de Simon Lindhoutstraat in Tholen komen drie aangepaste woningen, waarvoor vier huizen worden gesloopt. Beter Wonen heeft er al kandidaten voor. In Sint- Maartensdijk staan zes huizen leeg van de elf (blokjes van zes, drie en twee) die afgebroken gaan worden in de Hogeweg, Jacoba van Beieren- straat en Oosterscheldestraat. Een andere ontwikkeling die speelt, is de overname van woonwagens als uitvloeisel van het verdwijnen van de woonwagenwet. In de Ooster- schelderegio overleggen gemeenten, woningcorporaties en het woonwa genschap daar momenteel gezamen lijk over. "Maar er is nog met geen mogelijkheid een termijn te noe men", zegt directeur J. Kloet van Beter Wonen. In Tholen gaat het om vijf woonwagens aan de Oudeland- sedijk. Die worden nu door de gemeente verhuurd, terwijl de stand plaatsen van het woonwagenschap zijn. Hoewel Sint-Maartensdijk de mees te leegstand kent, zijn daar ook de meeste woningzoekenden: 85. Van hen willen er 52 een bejaardenwo ning. Dat aantal zal drastisch terug lopen als half juni het woon-zorg- complex Maartenshof geopend wordt, dat 30 huur- en 14 koopwo ningen telt. "Er zijn inmiddels 38 verwachten een geweldige door stroom", vertelt J. Droogendijk van de woningcorporatie. Hij weet niet hoeveel mensen een woning in het complex willen kopen. "Daar komt nog een voorlichtingsbijeenkomst voor, ondermeer over de terugkoop regeling die getroffen wordt." Omdat naast Maartenshof een strook grond blijft liggen, wil Beter Wonen die aan particulieren verko pen. Droogendijk denkt dat er drie tot vijf woningen gebouwd kunnen worden. "Er zijn al twee serieuze kandidaten." Beter Wonen begon dit jaar met de verkoop van huurwoningen. Van de 80 die aangeboden werden, zijn er uiteindelijk 71 verkocht: 26 in Tho len, 25 in Sint-Maartensdijk, 4 in Scherpenisse en in St.Philipsland, 3 in Poortvliet, Stavenisse, St.Anna- land en Oud-Vossemeer. Ook dit jaar wil Beter Wonen weer 80 hui zen afstoten. "We versnellen het plan wat, want de markt is gunstig. ZIE VERDER PAGINA 11 Wandelroutes en kinderopvang moeten leefbaarheid verhogen Goedhart heeft goed jaar achter de rug met recordomzet Muzikanten twijfelen aan nut Thoolse bond van muziekgezelschappen Plattelandsvrouwen moeten weten wie ze zijn VVV-kantoor blijft dit jaar nog open Het is niet duidelijk wat provincie bedoelt met 20 hectare glastuinbouw Opvang en verzorging in Wimpel loopt op rolletjes Intraco/AVC houdt uitzicht op de titel Spelers Tholense Boys willen jonge, enthousiaste trainer IN WOEDE VERLIEST EEN MENS GEMAKKELIJK ZIJN HOOFD ZONDER HET TE MERKEN Dit nummer bestaat uit 20 pagina's Het vrouwennetwerk gaat vanaf woensdag 12 februari een enquete houden onder 10% van de vrouwe lijke bevolking van Tholen en St. Philipsland. Totaal gaat het om zo'n 1160 vrouwen. Thoolse en St. Phi- lipslandse leerlingen van het Zoom- vliet college uit Roosendaal voeren de enquete uit. Zij stellen vragen over de woonsituatie, de leefomge ving, sociale veiligheid, vandalisme en kleine criminaliteit, openbaar vervoer met veiligheid van en naar de opstapplaatsen, alsmede het voorzieningenniveau met de bereik baarheid daarvan via openbaar en eigen vervoer. Ook het aspect vei ligheid om de voorzieningen te bereiken, komt aan bod. Een onder- zoeksdeskundige van het Zoomvliet college verwerkt de gegevens en verzorgt de eindrapportage. De enquete kan worden uitgevoerd dankzij subsidie van de gemeente Tholen en de woningstichting Beter Wonen. Het vrouwennetwerk bestaat uit voorzitter Anja Verstrate en secretaris Annelies Westerveld, alsmede Lida Serné uit St. Philips land, Koosje Boulogne uit St. Anna land, Marian van Gorsel en Emiliën- ne van Maanen uit Oud-Vossemeer, Nan van Nieuwenhuijzen uit Poort vliet, Adri van de Sande en Ria Vol- ker uit Tholen, alsmede Joke Verha- ge uit Bergen op Zoom. Bij verkeerscontroles, op wielerron des, bij popconcerten, de Thoolse dagen en bij braderieën zie je ze vaak, de vrijwillige politie van de werkeenheid Tholen. Ze controleren de papieren en de voertuigen van de automobilisten, houden een oogje in het zeil bij grote evenementen. Maar vaak zijn ze ook 's nachts op pad. Surveilleren ze op zaterdagavond in Sint-Annaland of regelen het ver keer na een zwaar ongeval. Om de beroepskrachten te ondersteunen. Van Ast deed dit allemaal. Hij kent de klappen van de zweep. De leuke dingen maar ook de vervelende kan ten ZIE VERDER PAGINA 7 Vrijwillig politieman Af. van Ast kijkt bij de verkeerscontrole bij de afslag naar Tholen de papieren na van een automobilist. Achter hem Jaap IJzerman en Jan Rinses.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 1