PC
De laatste Thoolse rijdende
winkel stopt in Stavenisse
Twee minuten
tijdwinst bus
voor 255 mille
Leegstand neemt
nog onvoldoende af
'Je moet dit werk niet doen
om politietje te willen spelen'
AL 52 JAAR
DÈ
THOOLSE
COURANT
Puk en Muk
breidt uit
Johan Stoutjesdijk was veertig jaar lang 'melkslijter'
Haardhout voor
de Zonnebloem
Enquete onder
vrouwen over
wonen en bus
Vrijwillig hoofdagent M.L. van Ast neemt na 43 jaar afscheid
Donderdag 30 januari 1997
53e jaargang no. 11 V@oiÜV^6
DISCOUNT 1
"We zullen je missen Johan," zeggen de klanten in de rij
dende winkel van J.J. Stoutjesdijk in Stavenisse. De
SRV-man is aan zijn laatste week bezig. De 54-jarige
Stoutjesdijk stopt ermee. Morgen, 31 januari, maakt hij
zijn laatste ronde door het dorp. Met Stoutjesdijk ver
dwijnt de rijdende winkel van Tholen en Sint-Philips-
land. De Stavenissenaar is de laatste zelfstandige onder
nemer in de gemeente Tholen die dagelijks met melkpro-
dukten en kruidenierswaren door de straten rijdt. Al veer
tig jaar.
Fietsenstalling Tholen en Scherpenisse
Het rijk en de provincie willen het openbaar vervoer een
impuls geven. De subsidieguldens vallen bij duizenden
uit de Haagse lucht en gedeputeerde staten van Zeeland
hebben van de gemeenten een verlanglijstje van ruim 22
miljoen gulden gekregen om die centen te besteden. Ook
op Tholen, waar drie projecten voorgedragen zijn in St.
Annaland, Scherpenisse en Tholen.
Leerlingenvervoer
IJzeren hond
Polderritje
Zes bejaardenwoningen in Vos seme er
Ondanks dat Beter Wonen vorig jaar is begonnen met de
verkoop van huurwoningen, loopt de leegstand volgens
de woningcorporatie onvoldoende terug. Op dit moment
staan 39 van de ongeveer 2500 woningen leeg, dus zo'n
anderhalf procent. Nog eens tien huizen worden ge
sloopt. Anderzijds staan bij de woningcorporatie 365
mensen ingeschreven als woningzoekende.
Maartenshof
Deze week
Zondag werd hij zestig, zaterdag maakte hij op uitnodi
ging van al zijn collega's nog een laatste rondje. Maar nu
moet M.L. van Ast uit Tholen zijn uniform en wapen
inleveren. Zijn vrijwillige dienst zit er op. Na 43 jaar.
Liever was hij doorgegaan. "Ik heb het altijd met plezier
gedaan, de beroeps beschouwden me als een collega,"
zegt de hoofdagent.
£32>=
C\-\o
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5
4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement 26,40 per halfjaar, 48,25 p.j.,
per post 64,15 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 2,00.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,48 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Wie de voorraad open haardhout wil
aanvullen, kan dat doen bij de
Lionsclub Tholen. Alle baten zijn
bestemd voor de Zonnebloem, de
instelling die zieken helpt. Zo'n vijf
tien mannen gaan deze week aan de
slag om voldoende hout voorhanden
te hebben. Bestellingen kunt u tele
fonisch doen bij dhr. Zwikker, tele
foon 664368, waar het open haard
hout zaterdag ook af te halen is.
Overigens gaat de service zover, dat
het hout ook gratis thuisbezorgd
wordt.
Kinderdagverblijf Puk en Muk in
Tholen wordt te klein. Op dit
moment huist de administratie al in
een noodgebouw achter het dagver
blijf aan de Kon. Julianastraat. Daar
heeft de stichting kinderopvang
Tholen een stuk grond gekocht. "In
september willen we met een derde
groep uitbreiden", vertelt directeur
mevr. J. Louwerse. Na een moei
zaam eerste jaar is de belangstelling
voor kinderopvang behoorlijk toe
genomen. Momenteel is de vraag
dermate groot dat er een wachtlijst
is. De twee bestaande groepen zitten
helemaal vol. De babygroep met
twaalf kinderen (in leeftijd varië
rend van 10 weken tot V/2 jaar), de
peutergroep met zestien (tussen de
1 Vz en 4 jaar). Daarnaast kent Puk en
Muk nog buitenschoolse opvang.
"Maar die kinderen proberen we
zoveel mogelijk bij gastouders
onder te brengen", vertelt mevr.
Louwerse.
De mensen die nu gebruik maken
van de kinderopvang, doen dat voor
gemiddeld 3 of 4 dagdelen per
week. Vooral inkoop van plaatsen
door bedrijven heeft zich goed ont
wikkeld. "We zitten daarmee op
70% van de bezetting", aldus mevr.
Louwerse, die hoopt in februari met
de aanbouw van de. nieuwe vleugel
te kunnen beginnen. Behalve een
babygroep zal daarin de administra
tie en het archief ondergebracht
worden. En er komt een personeels
ruimte. "Want met de uitbreiding
komen we op 13 tot 15 personeelsle
den." De opvang van de kinderen
vergt minimaal drie leidsters per
groep en daarnaast is er voor elke
groep nog een vervanger nodig.
Verder maakte kinderopvang Tho
len gebruik van de diensten van sta
giaires.
HARD- SOFTWARE
PC-AMIGA-APPLE
MIDI-INTERNET
VERKOOP TEGEN DE ALLERLAAGSTE PRIJZEN
DEMONSTRATIES - PRESENTATIES
ZATERDAG 1 FEBRUARI, 10-16 UUR
ZEELANDHALLEN, GOES
INFO EN REDUKTIEBON MET
VOORDEEL VERDER IN DIT BLAD
INTEREXPO MEDIA 070-3588929
SRV-man Johan Stoutjesdijk met een zak sinaasappels voor een van zijn vaste klanten, T. Lindhout-Priem.
In die tijd versleet hij vier of vijf rij
dende winkels. Stoutjesdijk kan het
niet meer precies zeggen, zo lang zit
hij al in het vak. Eigenlijk is hij aan
een nieuwe wagen toe. De negen
meter lange benzinewagen waarin
hij nu rijdt, is vijftien jaar oud en aan
vervanging toe. Maar investeren in
een nieuwe is te duur, zegt Stoutjes-
Het verbeteren van de busroute door busrit wordt gegeven, wil terugbren-
St. Annaland zou zelfs dit jaar al uit
gevoerd moeten worden. De nieu
we, kortere route door het dorp
omvat de aanleg van een busbaan,
halteplaatsen en fietsvoorzieningen
voor 255.000 gulden. De geschatte
tijdwinst bedraagt 2 minuten per rit.
Voor de gemeente blijft 10% over
omdat de subsidie 90% zal bedra
gen. Voor de projecten in Scherpe
nisse en Tholen is nog geen jaar
gepland. Hier gaat het om een fiet
senstalling bij de bushalte aan de
Spuidamstraat te Scherpenisse voor
4310 gulden en een fietsvoorziening
bij de centrale halte aan de Ten
Ankerweg in Tholen voor 15.000
gulden. De bereikbaarheid van de
haltes wordt daarmee beter en de
combinatie fiets/openbaar vervoer
wordt gestimuleerd.
Volgens gedeputeerde J.I. Henne-
keij moeten de investeringen de
concurrentiepositie van het open
baar vervoer verbeteren. Per 1 janu
ari 1998 neemt de provincie het
streekvervoer over van het rijk, die
de 60% subsidie die nu voor een
gen naar 50%. Met beter openbaar
vervoer hoopt de provincie meer rei
zigers te trekken, anders zouden er
lijnen geschrapt moeten worden.
Ook de gemeente Tholen denkt mee
om het streekvervoer in het alge
meen te verbeteren. B. en w. onder
zoeken binnen het samenwerkings
verband welzijnszorg voor de Oos-
terscheldregio hoe het zogenaamde
zittend ziekenvervoer, het leerlin
genvervoer en ander doelgroepen-
vervoer gekoppeld kan worden aan
het al bestaande vervoer volgens de
Wet Voorzieningen Gehandicapten
(WVG), het ouderenvervoer en het
streekvervoer. Het rijk draagt per I
januari 1998 het zittend ziekenver
voer over aan de gemeenten. Boven
dien wordt per gelijke datum het
streekvervoer door het rijk aan de
provincies overgelaten. B. en w.
hopen uit de koppelingen voordelen
te halen, zoals klantvriendelijkheid
en kostenbeheersing.
dijk. Dat geldt ook voor de opslag
van de producten in de schuur achter
zijn woning aan de Voorstraat. "Ik
moet zoveel investeren. Dat zie ik
met mijn leeftijd niet meer zitten. Er
zal zekér een categorie mensen zijn
die me zullen missen, maar onmis
baar ben ik niet."
Toch wordt Johan, zoals de klanten
hem noemen, er vaak op aangespro
ken als hij zijn ronde maakt. "Nog
een weekje, hè," zeggen velen. De
sfeer is wat weemoedig. Ze pakken
hun boodschappen uit de schappen
of de koeling achterin de auto maar
vragen bijna allemaal om sinaasap
pelen en mandarijnen. Want Stout
jesdijk mag dan wel melkslijter
heten, hij staat bekend om zijn goe
de kwaliteit sinaasappelen. De
citrusvruchten vliegen dan ook de
deur uit. "Ze zijn iets duurder dan bij
een ander, maar de kwaliteit is altijd
goed. Ik heb er altijd heel veel van
verkocht en altijd van hetzelfde
merk." Dat ze gewild zijn blijkt. De
klanten vragen of de zuidvruchten
de laatste week ook nog te krijgen
zijn. Want sommige artikelen heeft
Stoutjesdijk, vanwege de beëindi
ging van zijn bedrijf, niet aange
vuld. Gewoon op. Maar voor sinaas
appelen geldt dat niet. Stoutjesdijk
zegt dat de klanten zich geen zorgen
hoeven te maken. "Komt in orde,
daar zorg ik voor."
De verandering die zich de laatste
tien jaar hebben voorgedaan, ver
woordt Stoutjesdijk kernachtig. "Ik
ben dezelfde gebleven, maar de rest
is veranderd. Dat is de hoofdzaak.
De omzet is niet slecht, maar er zijn
straten bij waar je bijna geen één
klant meer hebt. Klanten die over
blijven zijn meestal oude mensen."
Ook het feit dat steeds meer vrou
wen buitenshuis werken, heeft
invloed op de klandizie: "Vroeger
waren die vrouwen gewoon thuis.
Dat is tegenwoordig niet meer zo.
Mobiliteit, de jeugd die wegtrekt, de
winstmarges die onder druk staan,
de wagens die steeds duurder wor
den, noem het maar op, ie kent het
wel."
En dan de grote kruidenier die op de
kleintjes let en die winkels opent bij
benzinestations die zeven dagen per
week, 24 uren per dag open zijn. "Je
ziet het toch overal gebeuren? Dat
noem ik oneerlijke concurrentie.
Wat kunnen wij daar tegen doen?
Dat is net zoals met de benzinepomp
op het dorp. Die is hier ook al weg."
Stoutjesdijk ziet de voorzieningen
op zijn dorp verschralen. Maar, zegt
hij. zo erg als in de kleine dorpen
rond Goes op Zuid-Beveland is het
hier nog niet. "Daar is niks meer
over. Geen winkeltje. Iedereen moet
naar de stad."
Stoutjesdijk begon op zijn vijftiende
met de verkoop van melk van de
boerderij van zijn vader. "Dat was
een klein boertje. Zo ben ik erin
gerold. Je kwam van de lagere
school af en je ging werken. Eerst
met een bakfiets, later met een ijze
ren hond."(een karretje met een
motor ervoor waar de melkslijter
naast liep of achter zat op een bank
je- red). "In die eerste jaren had ik er
ook nog een stukje land bij. Later
kon ik kiezen voor een rijdende win
kel. De eerste kocht ik in 1967."
Was het assortiment in het begin
gering; melk, pap, zuivelproducten
en wat kruidenierswaren, nu puilt de
wagen uit. Elk plekje in de SRV-
wagen is benut: brood en gebak,
verse-en geconserveerde groente,
melk, karnemelk, yoghurt, toetjes in
allerlei smaken en verpakkingen,
nylons, afwasborstels en appels, saf
fraan, chips en sherry, bier en shag,
koekjes en koffie, thee en frisdrank,
zeep, shampoo en snoepjes, punai
ses en kattenvoer, wijn en pinda's,
kiwi's en komijnekaas.
Om aan te geven dat hij in de straat
gearriveerd is, slaat Stoutjesdijk op
de koperen bel die hij buiten de deur
houdt. Met een ijzeren flessenope-
ner omdat de klepel het heeft bege
ven. De bel glimt van het vele
gebruik. Na een poosje komt de
klant de wagen ingestapt. Johan kent
iedereen bij de voornaam. Maakt
een praatje, helpt wanneer iemand
een bepaald artikel niet kan vinden,
schrijft een bestelling op of neemt
lege flessen in ontvangst. Soms
neemt Johan de tas met het briefje
over en gaat zo de schappen langs
om de boodschappentas te vullen.
Maar Stoutjesdijk gaat ook regelma
tig de wagen uit om lege kratjes op
te laden of een tas met een bood
schappenlijstje aan de deur op te
halen. Dat laatste is tekenend voor
de verandering die zich in de loop
der jaren heeft voorgedaan: "Vroe
ger had ik daar geen tijd voor. Dan
moest ik de mensen in de wagen hel
pen. Die stond dan helemaal vol. En
dan stonden ze zelfs buiten in de rij.
Dat waren allemaal jonge gezin
nen."
En die laten zich volgens Stoutjes
dijk steeds minder in de rijdende
winkel zien. Ook al werd het aanbod
in de wagen groter, naarmate de
wagen groter werd. Was de eerste
vijf meter, de tweede was er al zeven
en de laatste meet negen meter.
Doordeweeks levert dat geen pro
blemen op om de straten in te rijden.
Maar op zaterdag kost dat wel moei
te als er overal auto's staan gepar
keerd. Stoutjesdijk gebruikt bij het
manoeuveren veelvuldig zijn beide
buitenspiegels. De achterwand staat
immers vol met zuivelproducten.
De SRV-man begint 's morgens om
zeven uur met het inladen van de
zuivel. "Ik heb vaste ritten in Stave
nisse en een polderritje. Daar wonen
altijd nog dertig tot veertig klanten."
ZIE VERDER PAGINA 3
Alleen in Sint-Philipsland en Anna serieuze kandidaten voor, dus we
Jacobapolder staat geen huis van
Beter Wonen leeg. Het grootst is de
leegstand in het zuidwestelijke deel
van de gemeente: in Sint-Maartens
dijk staan 18 huizen leeg en in Sta
venisse 5. Tholen-stad telt 7 leeg
staande woningen, Scherpenisse 4,
Poortvliet en Oud-Vossemeer elk 2
en Sint-Annaland één. Van de 39
leegstaande woningen komen er 25
in aanmerking voor verkoop. De
helft daarvan staat in de smalstad.
Naast de al genoemde 39 staan nog
tien huizen leeg die afgebroken gaan
worden. In de Simon Lindhoutstraat
in Tholen komen drie aangepaste
woningen, waarvoor vier huizen
worden gesloopt. Beter Wonen
heeft er al kandidaten voor. In Sint-
Maartensdijk staan zes huizen leeg
van de elf (blokjes van zes, drie en
twee) die afgebroken gaan worden
in de Hogeweg, Jacoba van Beieren-
straat en Oosterscheldestraat.
Een andere ontwikkeling die speelt,
is de overname van woonwagens als
uitvloeisel van het verdwijnen van
de woonwagenwet. In de Ooster-
schelderegio overleggen gemeenten,
woningcorporaties en het woonwa
genschap daar momenteel gezamen
lijk over. "Maar er is nog met geen
mogelijkheid een termijn te noe
men", zegt directeur J. Kloet van
Beter Wonen. In Tholen gaat het om
vijf woonwagens aan de Oudeland-
sedijk. Die worden nu door de
gemeente verhuurd, terwijl de stand
plaatsen van het woonwagenschap
zijn.
Hoewel Sint-Maartensdijk de mees
te leegstand kent, zijn daar ook de
meeste woningzoekenden: 85. Van
hen willen er 52 een bejaardenwo
ning. Dat aantal zal drastisch terug
lopen als half juni het woon-zorg-
complex Maartenshof geopend
wordt, dat 30 huur- en 14 koopwo
ningen telt. "Er zijn inmiddels 38
verwachten een geweldige door
stroom", vertelt J. Droogendijk van
de woningcorporatie. Hij weet niet
hoeveel mensen een woning in het
complex willen kopen. "Daar komt
nog een voorlichtingsbijeenkomst
voor, ondermeer over de terugkoop
regeling die getroffen wordt."
Omdat naast Maartenshof een
strook grond blijft liggen, wil Beter
Wonen die aan particulieren verko
pen. Droogendijk denkt dat er drie
tot vijf woningen gebouwd kunnen
worden. "Er zijn al twee serieuze
kandidaten."
Beter Wonen begon dit jaar met de
verkoop van huurwoningen. Van de
80 die aangeboden werden, zijn er
uiteindelijk 71 verkocht: 26 in Tho
len, 25 in Sint-Maartensdijk, 4 in
Scherpenisse en in St.Philipsland, 3
in Poortvliet, Stavenisse, St.Anna-
land en Oud-Vossemeer. Ook dit
jaar wil Beter Wonen weer 80 hui
zen afstoten. "We versnellen het
plan wat, want de markt is gunstig.
ZIE VERDER PAGINA 11
Wandelroutes en
kinderopvang moeten
leefbaarheid verhogen
Goedhart heeft goed jaar
achter de rug met
recordomzet
Muzikanten twijfelen aan nut
Thoolse bond van
muziekgezelschappen
Plattelandsvrouwen moeten
weten wie ze zijn
VVV-kantoor blijft dit jaar
nog open
Het is niet duidelijk wat
provincie bedoelt met
20 hectare glastuinbouw
Opvang en verzorging in
Wimpel loopt op rolletjes
Intraco/AVC houdt
uitzicht op de titel
Spelers Tholense Boys willen
jonge, enthousiaste trainer
IN WOEDE VERLIEST EEN
MENS GEMAKKELIJK
ZIJN HOOFD ZONDER HET
TE MERKEN
Dit nummer bestaat
uit 20 pagina's
Het vrouwennetwerk gaat vanaf
woensdag 12 februari een enquete
houden onder 10% van de vrouwe
lijke bevolking van Tholen en St.
Philipsland. Totaal gaat het om zo'n
1160 vrouwen. Thoolse en St. Phi-
lipslandse leerlingen van het Zoom-
vliet college uit Roosendaal voeren
de enquete uit. Zij stellen vragen
over de woonsituatie, de leefomge
ving, sociale veiligheid, vandalisme
en kleine criminaliteit, openbaar
vervoer met veiligheid van en naar
de opstapplaatsen, alsmede het
voorzieningenniveau met de bereik
baarheid daarvan via openbaar en
eigen vervoer. Ook het aspect vei
ligheid om de voorzieningen te
bereiken, komt aan bod. Een onder-
zoeksdeskundige van het Zoomvliet
college verwerkt de gegevens en
verzorgt de eindrapportage. De
enquete kan worden uitgevoerd
dankzij subsidie van de gemeente
Tholen en de woningstichting Beter
Wonen. Het vrouwennetwerk
bestaat uit voorzitter Anja Verstrate
en secretaris Annelies Westerveld,
alsmede Lida Serné uit St. Philips
land, Koosje Boulogne uit St. Anna
land, Marian van Gorsel en Emiliën-
ne van Maanen uit Oud-Vossemeer,
Nan van Nieuwenhuijzen uit Poort
vliet, Adri van de Sande en Ria Vol-
ker uit Tholen, alsmede Joke Verha-
ge uit Bergen op Zoom.
Bij verkeerscontroles, op wielerron
des, bij popconcerten, de Thoolse
dagen en bij braderieën zie je ze
vaak, de vrijwillige politie van de
werkeenheid Tholen. Ze controleren
de papieren en de voertuigen van de
automobilisten, houden een oogje in
het zeil bij grote evenementen. Maar
vaak zijn ze ook 's nachts op pad.
Surveilleren ze op zaterdagavond in
Sint-Annaland of regelen het ver
keer na een zwaar ongeval. Om de
beroepskrachten te ondersteunen.
Van Ast deed dit allemaal. Hij kent
de klappen van de zweep. De leuke
dingen maar ook de vervelende kan
ten
ZIE VERDER PAGINA 7
Vrijwillig politieman Af. van Ast kijkt bij de verkeerscontrole bij de afslag naar Tholen de papieren na van een automobilist. Achter hem
Jaap IJzerman en Jan Rinses.