Vervanging versleten
spullen op scholen
1 Ouders voelen zich nog te
vaak niet serieus genomen'
De Casembrootschool heeft
nieuwe leslokalen hard nodig
Bureau voor kind
met driftbui krijgt
drie jaar de kans
Soap tijdens
open dag
van OC
in Goes
Uitbreiding
Eben Haëzer
Cursus voor
vrijwilligers
ouderenwerk
Van Gelder:
platteland is
niet achter
Open dag
schildersvak
Orthopedagoog H.D. Meerbeek houdt praktijk aan huis
Na de zomervakantie heejt elke groep een eigen ruimte
Donderdag 23 januari 1997
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
15
Koningin Julianaschool komt te laat
Markiezaatcollege
zet deuren open
Orthopedagoog H.D. Meerbeek uit Steenbergen, onder
meer zeer actief in de gemeente Tholen, heeft sinds kort
praktijk aan huis. Naast zijn werk als begeleidend ortho
pedagoog aan de school voor bijzonder onderwijs De
Veste, werkt Meerbeek ook zelfstandig. Nadat hij begon
nen was als leraar, vond hij uiteindelijk meer voldoening
in het werken met kinderen die gedrags- of leerproble
men hebben.
Begeleiding
Zelfstandig
Luisteren belangrijk
Cursussen
Twijfel politiek over noodzaak spreekuur
"Als een kind een keer een driftbui heeft, moet daar dan
maar weer een bureau voor opgericht worden?" P. van
Belzen (RPF/GPV) stak zijn twijfels over de instelling
van een pedagogisch spreekuur, een zogenaamd opvoed-
bureau, dinsdag niet onder stoelen of banken in de com
missie welzijn. En hoewel ook de andere commissiele
den volop bedenkingen hadden, gingen zij - anders dan
Van Belzen - uiteindelijk overstag.
Behoefte creëren
Het is de bedoeling om in maart te beginnen met de bouw
van twee leslokalen bij de De Casembrootschool in Sint-
Annaland. Na de zomervakantie moeten de leerlingen
van de groepen 7 en 8 van de openbare basisschool hun
nieuwe huisvesting kunnen betrekken.
Binnen week
Het gemeentebestuur heeft besloten voor drie Thoolse basisscholen
medewerking te verlenen bij de aanschaf of vernieuwing van school
borden, een cv-installaties, dakbedekking of verlichting. Eén school, de
Koningin Julianaschool uit Sint-Philipsland, viel buiten de boot omdat
ze de aanvraag te laat indiende.
De St.Anthonius te Oud-Vossemeer
is dringend toe aan vervanging van
de cv-ketel en de regelapparatuur
hiervoor. Het college van b. en w.
wil de aanschaf van een nieuwe
extra-rendementketel (ER) vergoe
den. De meerkosten voor een ener
giezuinigere en milieuvriendelijkere
HR-ketel (hoog redement) moet de
school zelf betalen als ze zo'n ketel
zou willen. Eerder is er in gemeente
lijke commissies al gebakkeleid
over de vraag of de gemeente uit
principe niet HR-ketels aan scholen
zou moeten vergoeden. Maar dat is
er tot nu toe niet van gekomen.
Ook de Groen van Prinstererschool
in Scherpenisse heeft gevraagd om
vervanging van de cv-ketel voor het
gebouw van de kleuters. Maar er
moet nog meer gebeuren. De oude
verlichting moet worden vervangen
door energiezuinige lampen en ook
de dakbedekking is aan vernieuwing
toe. Het gemeentebestuur wil dat
Vrijdag 31 januari en zaterdag 1
februari houdt de opleiding soci
aal-pedagogisch werk van het
Oosterscheldecollege in Goes
open dagen. De studenten zullen
op deze dagen hun zelfgeschre
ven soap 'Een hoop soap' presen
teren. Ze maakten zelf het ver
haal, scenario en filmdraaiboek,
speelden zelf de rollen, namen
alles op en monteerden het tot een
echte soap. Daarnaast kan men
natuurlijk ook informatie krijgen
over de opleiding sociaal-peda
gogisch werk en andere middel
bare beroepsopleidingen van het
Oosterscheldecollege. Vrijdag
duurt de open dag van twee tot
vijf uur en zaterdag van tien tot
drie uur.
Voor meubilair en leermiddelen
voor de tiende groep van de basis
school Eben Haëzer in Tholen is
20.511 gulden nodig. Dit geld moet
door de gemeenteraad beschikbaar
gesteld worden. De aanschaf is
zeven maanden geleden door het
ministerie goedgekeurd. Ze houdt
verband met de uitbreiding van de
school met één lokaal. Voor die uit
breiding heeft de gemeente drie ton
opgenomen in de investeringslijst
van dit jaar. In diezelfde lijst zijn
bedragen opgenomen voor ingrij
pend onderhoud aan de beide basis
scholen in Scherpenisse (530.000
gulden) en aan de School met de
Bijbel in Sint-Annaland (100.000
gulden). Ook de Rehobothschool in
Stavenisse heeft behoefte aan een
extra - negende - leslokaal. Omdat
de huisvesting inmiddels een zaak
van de gemeente is geworden, zal
die de in september ingediende aan
vraag op zijn vroegst volgende
maand toetsen.
Het gemeentebestuur heeft mede
werking verleend aan het bestuur
van de Eben Haëzerschool om mar-
moleum in de gemeenschapsruimte
en vloerbedekking in de kleuterlo
kalen en de hal te vervangen. Het
verwijderen van de oude vloerbe
dekking moest door een deskundig
bedrijf gebeuren omdat de onder
laag asbest bevatte. De totale kosten
waren 38.395 gulden. Voor het ver
vangen van een vernielde ventilator
is aan de school 175,66 gulden ver
goed.
wel betalen. Er moet dan wel even
eens rekening gehouden worden met
het vervangen van de dakbedekking
van het tussenportaal en met het ver
vangen van de dakdoorvoeren,
goten en regenpijpen. Ook bij de cv-
ketel moet een nieuwe dakdoorvoer
worden aangelegd.
Geen nieuwe verwarming voor de
Juliana van Stolbergschool te Sint-
Maartensdijk, maar wel zijn hier
drie schoolborden versleten. De bor
den zijn oud en hebben een ver
weerd oppervlak. Dus stemde het
college van b. en w. in met de ver
vanging. Minder gelukkig was de
Koningin Julianaschool uit Sint-Phi
lipsland. Het schoolbestuur had aan
de gemeente gevraagd om tien nieu
we tafels en stoelen voor de leerlin
gen. Maar het verzoek werd op 4
oktober ingediend en volgens de wet
moet dat uiterlijk voor 31 augustus
gebeuren. Daarom werd de aanvraag
niet meer behandeld door b. en w.
Het gemeentebestuur merkte nog
wel op: "Met ingang van 1 januari
1997 hebben de schoolbesturen zelf
de zeggenschap over de aanschaf en
vervanging van meubilair. Hiervoor
zullen de door de gemeente gereser
veerde middelen voor een aantal
onderdelen uit de 'andere voorzie
ningen' in de periode tot 1 juli over
de schoolbesturen worden ver
deeld." De schoolbesturen kunnen
dus een zakcentje tegemoet zien.
Dat is het gevolg van de nieuwe
onderwijswet die de zogenaamde
'lump-sum-financiering' regelt.
Scholen krijgen een zak met geld en
daarmee moeten ze alle zaken beta
len. Dat betekent meer vrijheid,
maar ook dat men met die zak met
geld toe moet komen.
Het Markiezaatcollege te Bergen op
Zoom houdt vrijdag 31 januari en
zaterdag 1 februari open dagen. Het
Markiezaatcollege is ontstaan door
de fusie van de Streekschool West-
Brabant met het technische college
Antonie Keldermans. De school
leidt op voor middelbaar beroepson
derwijs. Er zijn voltijd- en deeltijd
studies mogelijk in de opleidingen:
bouwkunde, schilderen, economie,
handel, kappen, verzorging, elektro
techniek, motorvoertuigentechniek,
transport en logistiek, proces-, labo
ratorium- en milieutechniek, werk
tuigbouwkunde en installatietech
niek. Bezoekers van de open dagen
kunnen kennismaken met de theorie
en praktijk van de verschillende
vakgebieden. Vrijdag kan men van
zes tot tien uur 's avonds en zaterdag
van tien tot één uur 's morgens
terecht op de hoofdvestiging van het
Markiezaatcollege aan de Nobellaan
50 in Bergen op Zoom.
Het Oosterscheldecollege begint op
donderdag 6 februari met een nieu
we cursus 'Vrijwilligers ouderen
werk' in Tholen. De cursus is boe-
doeld voor mensen die actief zijn in
het vrijwilligerswerk voor ouderen
in de gemeente Tholen. Er wordt
aandacht besteed aan problemen die
men tegenkomt in het werk zoals het
leggen van contacten, stellen van je
eigen grenzen en de kennis van de
hulp- en zorgverlening. De cursus is
mede een initiatief van de stichting
Welzijn voor Ouderen en bestaat uit
zes bijeenkomsten op donderdag
morgen van half tien tot twaalf uur
in het gebouw van het Oosterschel
decollege aan de Jan van Bloisstraat
in Tholen.
- —j;
1
Orthopedagoog H.D. Meerbeek heeft sinds kort een praktijk aan huis.
Orthopedagogie is volgens het
woordenboek: Het opvoeden van
het in ontwikkeling achtergebleven
kind. Meerbeek omschrijft het zelf
als: 'Het onderzoeken, adviseren en
behandelen bij leer- en opvoedings
problemen'. De uit de Achterhoek
afkomstige Meerbeek is echter niet
begonnen in dit vak. "Nee, eerst heb
ik de lerarenopleiding gedaan. Toen
ik van school kwam, wilde ik
meteen gaan werken en de militaire
dienst trok me niet aan. Je kon daar
toen onderuit komen door in zoge
naamde 'afgesloten gebieden' te
gaan werken. Schouwen-Duiveland
was in die tijd nog niet echt goed
bereikbaar en daar kon ik op een
basisschool aan het werk", vertelt de
orthopedagoog. "Zo ben ik in deze
omgeving terecht gekomen en ik
ben blijven plakken." Meerbeek ver
huisde later naar Nieuw-Vossemeer
en ging van het basisonderwijs naar
het speciaal onderwijs. Hij kwam als
leerkracht te werken bij De Veste in
Tholen.
"Het werken voor de klas, en zeker
een klas met emotioneel wat labiele-
re kinderen, vraagt heel veel energie
van je", zegt Meerbeek. "Als je jong
bent, je hebt energie en je wilt er wat
van maken, dan gaat dat uitstekend.
Maar op een gegeven moment dacht
ik: Als ik dit tot mijn 65e moet doen,
weet ik niet of ik het wel volhoud.
Dus ik wilde in principe wel wat
anders gaan doen." Meerbeek kwam
bij De Veste in de begeleidingscom
missie terecht en dat werk, het bege
leiden van leerlingen die weer terug
gingen naar de 'gewone' basisscho
len, beviel hem goed. "Ik had al
gauw door dat dit me veel beter lag.
Voor een klas staan heeft toch meer
iets van de orde proberen te handha
ven. En als je met individuele kinde
ren bezig bent, kun je veel meer
doen", zegt de Steenbergënaar.
Meerbeek besloot daarom weer
terug te gaan naar school. Aan de
Rijksuniversiteit te Leiden volgde
hij de studie orthopedagogie. "Dat
was best een zware studie. Ik heb in
die vier jaar waarschijnlijk meer
gelezen dan in mijn hele leven daar
voor", zegt de Steenbergenaar. Na
zijn studie kon hij meteen aan de
slag voor enkele uren als orthope
dagoog in de begeleidingscommis
sie van De Veste. "Zodoende kom ik
op veel basisscholen in de gemeente
Tholen die meedoen aan het project
om leerlingen van De Veste weer
terug te laten gaan naar de 'gewone'
scholen."
Daarnaast heeft Meerbeek ook een
eigen, zelfstandige praktijk. "Eerst
ging ik naar de mensen toe en ik
huurde ruimte in gemeenschapscen
trum Meulvliet in Tholen. Maar dat
werkte toch niet zo gemakkelijk,
want ik moest van hot naar her rij
den", vertelt Meerbeek. "En het is
bijvoorbeeld weieens voorgekomen
dat ik in Meulvliet een meisje
behandelde en dat zou na afloop
opgehaald worden door haar moe
der. Maar die kwam maar niet en ik
moest zelf naar Sint-Maartensdijk.
Dat is vervelend, want je kunt zo'n
kind toch niet aan haar lot overla
ten? Sinds kort heb ik echter bij mij
thuis praktijkruimte gemaakt. Dat
werkt een stuk gemakkelijker."
De Steenbergse orthopedagoog
behandelt kinderen van vier tot zes
tien jaar. "Dat is de groep waar ik het
meest ervaring mee heb en daarom
wil ik me zoveel mogelijk daartoe
beperken", legt hij uit. Meerbeek
koos voor een zelfstandige praktijk
omdat hij van mening is dat hij zo
flexibeler kan werken. "Orthopeda
gogen in grote organisaties zijn toch
vaak gebonden aan het systeem van
hun instelling. Ze werken met vaste
patronen. Het feit dat de cliënten
met verschillende mensen in aanra
king komen, kan best een drempel
zijn. Ik heb het gevoel dat een zelf
standige orthopedagoog directer
werkt."
Problemen waarmee een orthope
dagoog te maken krijgt, zijn onder
meer concentratie- en geheugen
stoornissen, afwijkend sociaal
gedrag (agressie of juist terugge
trokken zijn) en problemen met
schrijven, lezen en emoties. "In
tegenstelling tot een gewone peda
goog houd ik me niet zozeer bezig
met 'algemene regels of adviezen
met betrekking tot opvoeding. Een
orthopedagoog gaat altijd uit van
een probleemsituatie", vertelt Meer
beek. "Het kan voor ouders soms
heel moeilijk zijn als de problemen
met hun kinderen hen boven het
hoofd groeien.
Overigens hoeft dat niet altijd aan
een bepaalde situatie op school of
thuis te liggen, maar het kan ook in
het kind zelf zitten. Een probleem
dat ik nog veel tegenkom is dat
ouders vermoeden dat er iets aan de
hand is met hun kind, maar dat de
school of de begeleidingsdienst daar
niet of nauwelijks op inspeelt. Maar
ouders zijn deskundig op het gebied
van hun kinderen. Zij zijn het meest
met hen bezig. Dus als zij aan de bel
trekken, mag je dat niet zomaar
afdoen met: Het zal wel overgaan.
Of: U bent wat overbezorgd. Ouders
voelen zich vaak niet serieus geno
men."
Meerbeek denkt dan ook in eerste
instantie niet teveel in vaste stramie-
nen. "Ik mag dokters of hulpverle
ners die in één opslag een diagnose
stellen, terwijl ze het kind nog maar
amper onderzocht hebben, niet zo.
Ik ben als zelfstandig orthopeda
goog aangesloten bij het werkver
band eigen praktijk van de Neder
landse vereniging van pedagogen en
onderwijskundigen. De vereniging
stelt strenge eisen aan de kwaliteit.
Wij streven ernaar om zo weten
schappelijk mogelijk te werk te
gaan. Je verzamelt gegevens uit
observatie, gesprekken en onderzoe
ken en die toets je dan weer aan de
theorieën. Zo kom je uiteindelijk tot
een conclusie. Maar het belangrijk
ste is luisteren naar het kind en de
ouders. En soms komt daar uit dat
het probleem helemaal niet bij het
kind ligt, maar bij de ouders of de
school. Die moeten dan ook bereid
zijn om hun aanpak te veranderen."
In de praktijk van Meerbeek zijn
diverse onderzoeken mogelijk.
Onderzoeken naar intelligentie, per
soonlijkheid, lezen (dyslexie bij
voorbeeld), schrijven, spelling, re
kenen, taalontwikkeling en gedrag,
maar ook beroepeninteresse en
schoolkeuzeonderzoek. Men kan
naar de orthopedagoog verwezen
worden door de school of huisarts,
maar men kan ook zelf naar de prak
tijk stappen. "Helaas worden de kos
ten door de meeste verzekeraars nog
niet vergoed. Maar de NVO is in
overleg om een contract met de ver
zekeraars aan te gaan en het ziet
ernaaruit dat dit op korte termijn
gaat lukken", meldt Meerbeek. "Als
dat tot stand komt, zal men waar
schijnlijk doorverwezen moeten
worden door de huisarts."
Naast zijn gewone behandelingen en
begeleiding, gaat Meerbeek ook iets
nieuws proberen. "Ik wil een aantal
afgeronde, concrete diensten aan
gaan bieden. Daarom ben ik begon
nen met een cursus 'training van
aandacht en geheugen' voor kinde
ren van acht tot achttien jaar die
moeite hebben met concentratie of
het onthouden van dingen", legt
Meerbeek uit. "Daarnaast begin ik
ook een cursus 'vaardigheden voor
ouders'. Het opvoeden'van een kind
is niet altijd gemakkelijk. Vroeger
waren er grote gezinnen en dat was
blijkbaar geen probleem, maar
tegenwoordig zijn er mensen die
met één of twee kinderen al moeite
hebben. Dat komt mede omdat ze
veel meer stress hebben. Het leven
op zich is sneller en drukker gewor
den en vaak werken beide ouders
een hele week of parttime. Dat
levert spanningen op en als je thuis
dan ook nog eens een kind hebt dat
extra aandacht vraagt (soms juist
dóór dat drukke leven) dan kunnen
ouders dat soms niet goed meer aan.
In de cursus wil ik een aantal oefe
ningen en adviezen geven waarmee
men in de dagelijkse praktijk
meteen aan de slag kan. Eventueel
kunnen er nog twee vervolgcursus
sen komen." De cursussen worden
gegeven in de praktijk van Meer
beek die is gevestigd aan de Lijster
besstraat in Steenbergen.
Drie jaar lang betaalt de provincie
de kosten van het opvoedbureau,
een voorziening die voortvloeit uit
het plan jeugdhulpverlening. Ouders
kunnen er bij een orthopedagoog
terecht met 'kleinere' vraagstukken
omtrent hun opgroeiende kinderen.
Intensieve hulpverlening is niet aan
de orde; indien dat nodig is, zal wor
den doorverwezen. De provincie wil
de spreekuren in Sint-Maartensdijk
en in Tholen houden, maar verwacht
van de gemeente dat die de huisves
ting bekostigt. Dat zou om 1600 gul
den per jaar gaan. "Voor dat geringe
bedrag krijg je de gelegenheid om
ervaring op te doen en te zien of er
behoefte aan is. Daarom moeten we
het doen", hield wethouder J. Vers-
luys de commissie voor. "We moe
ten het niet doen omdat het zo wei
nig kost, rhaar omdat het nodig is",
reageerde Van Belzen, die tevens
vond dat de provincie de huur zelf
maar moet betalen als ze deze
spreekuren wil.
Van Belzen, maar ook mevr. E.
Frigge-Hogesteeger (VVD), J. de
Jager (CDA) en A. Kersbergen
(SGP) waren bang voor doublures.
"Toen ik het las, dacht ik meteen:
tsjonge, weer een instelling erbij",
zei mevr. Frigge. Waar de wethou
der vaststelde dat de provincie ken
nelijk een behoefte heeft geconsta
teerd en hij in een folder herkenbare
situaties las die een opvoedbureau
zou kunnen afhandelen, meende
mevr. Frigge juist dat die voorbeel
den ook door een huisarts aangepakt
zouden kunnen worden. "Er wordt
een behoefte gecreëerd", zei ze. De
Jager verwees naar het maatschap-
Plattelandsgebieden zijn niet achter
lijk en mogen ook niet zo behandeld
worden. Dat is, kort gezegd, de
inhoud van een advies dat het
'comité van de regio's' van de Euro
pese Unie (EU) heeft uitgebracht
aan de Europese Commissie. Het
ontwerp voor dit advies werd opge
steld door de Zeeuwse commissaris
van de koningin W.T. van Gelder.
Hij is voorzitter van de Nederlandse
delegatie in het comité van regio's.
Het ontwerp werd door alle lidstaten
van de EU goedgekeurd. Het beleid
dat in het advies wordt voorgesteld,
wijkt op een aantal punten af van het
huidige. Zo mogen plattelandsge
bieden niet meer worden gezien als
gebieden waar ten opzichte van ste
delijke gebieden voornamelijk ach
terstanden bestaan op elk gebied.
Volgens Van Gelders advies hebben
plattelandsgebieden waarden die
niet meer te vinden zijn in de steden.
De ontwikkeling van het platteland
moet dan ook afgestemd worden op
die sterke kanten ervan en niet op
een analyse van de achterstanden,
vindt Van Gelder en met hem het
comité. Het advies meldt verder dat
de landbouw weliswaar van groot
belang is in de plattelandsgebieden,
maar dat deze sector de samenleving
niet langer kan dragen. Het Europe
se landbouwbeleid speelt daar
onvoldoende op in, meent het
comité van regio's dat dan ook een
samenwerking tussen landbouw,
natuur, landschap en recreatie voor
stelt. Om daartoe te komen zouden
Europese fondsen beter op elkaar
afgestemd moeten worden of zou er
zelfs een algemeen fonds voor plat
telandsgebieden moeten komen.
pelijk werk en Van Belzen noemde
kleuterbureaus, de GGD en SMD-
teams op middelbare scholen. Maar
J. van den Donker (D66), die als eni
ge voluit vóór het opvoedbureau
was, zei dat dit bureau nu juist die
dingen doet waarvan andere instan
ties zeggen dat ze nog niet bij hen
thuis horen. "Deze opvang in een
vroeg stadium betekent misschien
wel een maatschappelijke kostenbe
sparing."
Ander groot struikelblok was de
financiering van het spreekuur als
de provincie er over drie jaar mee
stopt. Behalve Van den Donker
zaten alle commissieleden met die
vraag (mevr. Schot van het AOV
was afwezig). Toen Versluys duide
lijk maakte dat het gemeentebestuur
niet zonder meer uitgaat van voort
zetting van het spreekuur op kosten
van de gemeente, vonden de meeste
commissieleden die voorwaarde
voldoende om met een periode van
driejaar in te stemmen. Het effect en
gebruik van het spreekuur zullen na
die periode bekeken worden, waarna
over voortzetting van het Thoolse
opvoedbureau beslist kan worden.
Het samenwerkingsverband
praktijkopleiding schilderen (Spos)
zet vrijdag 31 januari de deuren
open voor iedereen die meer wil
weten over het schildersbedrijf. De
Spos is een opleidingscentrum voor
Zeeland en West-Brabant v aarin
leerbedrijven samenwerken om het
praktijkgedeelte van de schildersop
leiding te verzorgen. De leerlingen
werken vier dagen per week bij één
van de aangesloten bedrijven en
gaan één dag naar school voor de
aanvullende theorielessen zoals
materialenkennis, gereedschap, vei
lig en gezond werken en milieu.
Ook Nederlands, maatschappijleer
en sport staan op het programma. De
opleiding staat onder toezicht van
het opleidingscentrum SVS in Wad-
dinxveen dat verantwoordelijk is
voor de vakopleiding in het leerling
wezen. Naast opleidingen voor
schilders verzorgt dit centrum ook
vakopleidingen voor glaszetters,
industrieel lakverwerkers, metaal-
conserveerders, vloerenleggers en
monteurs van wand- en plafondsys
temen. De open dag van het Spos
wordt gehouden in de praktijkwerk
plaats aan de Albert Plesmanweg 4
in Goes. Men kan er van één tot
zeven uur terecht.
Opening Prins Maurits. De Goe-
reese christelijke scholengemeen
schap Prins Maurits opent op vrij
dag 21 februari haar nieuwe gebouw
aan de Koningin Julianaweg 57 te
Middelharnis. Om kwart voor twee
verricht oud-minister van onderwijs
W.J. Deetman (oud-voorzitter van
de Tweede Kamer en sinds kort bur
gemeester van Den Haag) de ope
ningshandeling.
Modelbouw. Op 15 en 16 februari
wordt in de Zeelandhallen in Goes
een internationale modelbouwten
toonstelling gehouden. Op 10.000
vierkante meter is van alles op het
gebied van modelbouw te zien. De
Nederlandse vestiging van het
Deense bedrijf Lego organiseert een
legobouwwedstrijd waarop de jeugd
kan inschrijven. Verder zijn er
ondermeer poppenhuizen, meccano,
treinen, auto's en vliegtuigen te zien.
De tentoonstelling is van tien tot zes
uur geopend.
De Casembrootschool heeft de loka
len hard nodig. "Op dit moment zijn
alle ruimten in gebruik voor de kin
deren", vertelt schoolleider G.T.
Bril. "Zelfs in de lerarenkamer zit op
dit moment een groep van 15 kleu
ters." De gemeenschapsruimte, die
gedeeld wordt met de aangrenzende
School met de Bijbel, is eveneens
als lesruimte in gebruik. Bril is blij
dat de 'buurman' bereid was die
ruimte tijdelijk af te staan.
De andere basisschool is ook
betrokken geweest bij de uitbrei
dingsplannen. Want aanvankelijk
was de nieuwbouw aan de Croos-
wijek-kant' gedacht. Daar zouden
dan twee nieuwe kleuterlokalen zijn
verrezen. Gezien de geringe afstand
die tussen beide scholen resteerde,
vond de School met de Bijbel dat
bezwaarlijk.
Daarop is besloten om te bouwen op
de plaats van het bestaande noodlo
kaal langs de Raiffeisenstraat. Het
kamertje voor leerlingenhulp in die
noodbouw blijft gehandhaafd. Maar
het wordt opgepakt en aan het uit
einde, richting de Schoolstraat,
geplaatst. Tussenin verrijzen de
lokalen, met aan de noordkant van
de ingang een kamertje voor de
schoolleider en een gang. De fiet
senstalling aan de Raiffeisenstraat
blijft staan. Hoewel de School met
de Bijbel had geopperd om die in
haar richting te verplaatsen om als
afscheiding te dienen, zo bleek dins
dag in de commissie welzijn uit de
woorden van P. van Belzen
(RPF/GPV). De commissie ging
zonder verdere opmerkingen
akkoord met het bouwplan.
De sloop van het noodlokaal en de
opbouw ervan verderop moeten bin
nen een week gebeuren, zodat groep
6 er weer snel in kan. "Op die manier
hoeven we niet uit te wijken naar het
wijkgebouw of De Wcllevaete en
kan'het sjouwen met spullen achter
wege blijven", zegt Bril. Overigens
voorziet hij problemen met het
schoolplein, omdat dit tijdens de
bouw nauwelijks door de kinderen
te gebruiken zal zijn. Het plein
wordt door de uitbreiding ook klei
ner. "Daarom worden de groenstro
ken langs de Schoolstraat en langs
het plein van de School met de Bij
bel erbij getrokken." En onder het
plein wordt en passant een grote
olietank uit de grond gehaald. Dg
bouw vergt 685.000 gulden. Daar
komt nog 40.852 gulden bij voor
meubilair en leermiddelen.
In de 11,5 jaar dat Bril aan de school
verbonden is, heeft hij een gestage
groei meegemaakt. "Toen ik hier
kwam waren er 118 leerlingen en
zes lokalen.
Nu zitten we op 210 en aan het ein
de van het schooljaar zullen dat 225
kinderen zijn." Na de zomervakantie
heeft elk van de groepen een eigen
leslokaal en zijn een speellokaal
voor de kleuters en een handenar-
beidlokaal voorhanden.
De groei van de school heeft alles te
maken met de uitbreiding van het
dorp, stelt Bril. "En de mensen kie
zen voor je."
Schoolleider G.T. Bril voor het noodlokaal van de De Casembrootschool dat plaats gaat maken voor nieuwbouw.