Vervanging versleten spullen op scholen 1 Ouders voelen zich nog te vaak niet serieus genomen' De Casembrootschool heeft nieuwe leslokalen hard nodig Bureau voor kind met driftbui krijgt drie jaar de kans Soap tijdens open dag van OC in Goes Uitbreiding Eben Haëzer Cursus voor vrijwilligers ouderenwerk Van Gelder: platteland is niet achter Open dag schildersvak Orthopedagoog H.D. Meerbeek houdt praktijk aan huis Na de zomervakantie heejt elke groep een eigen ruimte Donderdag 23 januari 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 15 Koningin Julianaschool komt te laat Markiezaatcollege zet deuren open Orthopedagoog H.D. Meerbeek uit Steenbergen, onder meer zeer actief in de gemeente Tholen, heeft sinds kort praktijk aan huis. Naast zijn werk als begeleidend ortho pedagoog aan de school voor bijzonder onderwijs De Veste, werkt Meerbeek ook zelfstandig. Nadat hij begon nen was als leraar, vond hij uiteindelijk meer voldoening in het werken met kinderen die gedrags- of leerproble men hebben. Begeleiding Zelfstandig Luisteren belangrijk Cursussen Twijfel politiek over noodzaak spreekuur "Als een kind een keer een driftbui heeft, moet daar dan maar weer een bureau voor opgericht worden?" P. van Belzen (RPF/GPV) stak zijn twijfels over de instelling van een pedagogisch spreekuur, een zogenaamd opvoed- bureau, dinsdag niet onder stoelen of banken in de com missie welzijn. En hoewel ook de andere commissiele den volop bedenkingen hadden, gingen zij - anders dan Van Belzen - uiteindelijk overstag. Behoefte creëren Het is de bedoeling om in maart te beginnen met de bouw van twee leslokalen bij de De Casembrootschool in Sint- Annaland. Na de zomervakantie moeten de leerlingen van de groepen 7 en 8 van de openbare basisschool hun nieuwe huisvesting kunnen betrekken. Binnen week Het gemeentebestuur heeft besloten voor drie Thoolse basisscholen medewerking te verlenen bij de aanschaf of vernieuwing van school borden, een cv-installaties, dakbedekking of verlichting. Eén school, de Koningin Julianaschool uit Sint-Philipsland, viel buiten de boot omdat ze de aanvraag te laat indiende. De St.Anthonius te Oud-Vossemeer is dringend toe aan vervanging van de cv-ketel en de regelapparatuur hiervoor. Het college van b. en w. wil de aanschaf van een nieuwe extra-rendementketel (ER) vergoe den. De meerkosten voor een ener giezuinigere en milieuvriendelijkere HR-ketel (hoog redement) moet de school zelf betalen als ze zo'n ketel zou willen. Eerder is er in gemeente lijke commissies al gebakkeleid over de vraag of de gemeente uit principe niet HR-ketels aan scholen zou moeten vergoeden. Maar dat is er tot nu toe niet van gekomen. Ook de Groen van Prinstererschool in Scherpenisse heeft gevraagd om vervanging van de cv-ketel voor het gebouw van de kleuters. Maar er moet nog meer gebeuren. De oude verlichting moet worden vervangen door energiezuinige lampen en ook de dakbedekking is aan vernieuwing toe. Het gemeentebestuur wil dat Vrijdag 31 januari en zaterdag 1 februari houdt de opleiding soci aal-pedagogisch werk van het Oosterscheldecollege in Goes open dagen. De studenten zullen op deze dagen hun zelfgeschre ven soap 'Een hoop soap' presen teren. Ze maakten zelf het ver haal, scenario en filmdraaiboek, speelden zelf de rollen, namen alles op en monteerden het tot een echte soap. Daarnaast kan men natuurlijk ook informatie krijgen over de opleiding sociaal-peda gogisch werk en andere middel bare beroepsopleidingen van het Oosterscheldecollege. Vrijdag duurt de open dag van twee tot vijf uur en zaterdag van tien tot drie uur. Voor meubilair en leermiddelen voor de tiende groep van de basis school Eben Haëzer in Tholen is 20.511 gulden nodig. Dit geld moet door de gemeenteraad beschikbaar gesteld worden. De aanschaf is zeven maanden geleden door het ministerie goedgekeurd. Ze houdt verband met de uitbreiding van de school met één lokaal. Voor die uit breiding heeft de gemeente drie ton opgenomen in de investeringslijst van dit jaar. In diezelfde lijst zijn bedragen opgenomen voor ingrij pend onderhoud aan de beide basis scholen in Scherpenisse (530.000 gulden) en aan de School met de Bijbel in Sint-Annaland (100.000 gulden). Ook de Rehobothschool in Stavenisse heeft behoefte aan een extra - negende - leslokaal. Omdat de huisvesting inmiddels een zaak van de gemeente is geworden, zal die de in september ingediende aan vraag op zijn vroegst volgende maand toetsen. Het gemeentebestuur heeft mede werking verleend aan het bestuur van de Eben Haëzerschool om mar- moleum in de gemeenschapsruimte en vloerbedekking in de kleuterlo kalen en de hal te vervangen. Het verwijderen van de oude vloerbe dekking moest door een deskundig bedrijf gebeuren omdat de onder laag asbest bevatte. De totale kosten waren 38.395 gulden. Voor het ver vangen van een vernielde ventilator is aan de school 175,66 gulden ver goed. wel betalen. Er moet dan wel even eens rekening gehouden worden met het vervangen van de dakbedekking van het tussenportaal en met het ver vangen van de dakdoorvoeren, goten en regenpijpen. Ook bij de cv- ketel moet een nieuwe dakdoorvoer worden aangelegd. Geen nieuwe verwarming voor de Juliana van Stolbergschool te Sint- Maartensdijk, maar wel zijn hier drie schoolborden versleten. De bor den zijn oud en hebben een ver weerd oppervlak. Dus stemde het college van b. en w. in met de ver vanging. Minder gelukkig was de Koningin Julianaschool uit Sint-Phi lipsland. Het schoolbestuur had aan de gemeente gevraagd om tien nieu we tafels en stoelen voor de leerlin gen. Maar het verzoek werd op 4 oktober ingediend en volgens de wet moet dat uiterlijk voor 31 augustus gebeuren. Daarom werd de aanvraag niet meer behandeld door b. en w. Het gemeentebestuur merkte nog wel op: "Met ingang van 1 januari 1997 hebben de schoolbesturen zelf de zeggenschap over de aanschaf en vervanging van meubilair. Hiervoor zullen de door de gemeente gereser veerde middelen voor een aantal onderdelen uit de 'andere voorzie ningen' in de periode tot 1 juli over de schoolbesturen worden ver deeld." De schoolbesturen kunnen dus een zakcentje tegemoet zien. Dat is het gevolg van de nieuwe onderwijswet die de zogenaamde 'lump-sum-financiering' regelt. Scholen krijgen een zak met geld en daarmee moeten ze alle zaken beta len. Dat betekent meer vrijheid, maar ook dat men met die zak met geld toe moet komen. Het Markiezaatcollege te Bergen op Zoom houdt vrijdag 31 januari en zaterdag 1 februari open dagen. Het Markiezaatcollege is ontstaan door de fusie van de Streekschool West- Brabant met het technische college Antonie Keldermans. De school leidt op voor middelbaar beroepson derwijs. Er zijn voltijd- en deeltijd studies mogelijk in de opleidingen: bouwkunde, schilderen, economie, handel, kappen, verzorging, elektro techniek, motorvoertuigentechniek, transport en logistiek, proces-, labo ratorium- en milieutechniek, werk tuigbouwkunde en installatietech niek. Bezoekers van de open dagen kunnen kennismaken met de theorie en praktijk van de verschillende vakgebieden. Vrijdag kan men van zes tot tien uur 's avonds en zaterdag van tien tot één uur 's morgens terecht op de hoofdvestiging van het Markiezaatcollege aan de Nobellaan 50 in Bergen op Zoom. Het Oosterscheldecollege begint op donderdag 6 februari met een nieu we cursus 'Vrijwilligers ouderen werk' in Tholen. De cursus is boe- doeld voor mensen die actief zijn in het vrijwilligerswerk voor ouderen in de gemeente Tholen. Er wordt aandacht besteed aan problemen die men tegenkomt in het werk zoals het leggen van contacten, stellen van je eigen grenzen en de kennis van de hulp- en zorgverlening. De cursus is mede een initiatief van de stichting Welzijn voor Ouderen en bestaat uit zes bijeenkomsten op donderdag morgen van half tien tot twaalf uur in het gebouw van het Oosterschel decollege aan de Jan van Bloisstraat in Tholen. - —j; 1 Orthopedagoog H.D. Meerbeek heeft sinds kort een praktijk aan huis. Orthopedagogie is volgens het woordenboek: Het opvoeden van het in ontwikkeling achtergebleven kind. Meerbeek omschrijft het zelf als: 'Het onderzoeken, adviseren en behandelen bij leer- en opvoedings problemen'. De uit de Achterhoek afkomstige Meerbeek is echter niet begonnen in dit vak. "Nee, eerst heb ik de lerarenopleiding gedaan. Toen ik van school kwam, wilde ik meteen gaan werken en de militaire dienst trok me niet aan. Je kon daar toen onderuit komen door in zoge naamde 'afgesloten gebieden' te gaan werken. Schouwen-Duiveland was in die tijd nog niet echt goed bereikbaar en daar kon ik op een basisschool aan het werk", vertelt de orthopedagoog. "Zo ben ik in deze omgeving terecht gekomen en ik ben blijven plakken." Meerbeek ver huisde later naar Nieuw-Vossemeer en ging van het basisonderwijs naar het speciaal onderwijs. Hij kwam als leerkracht te werken bij De Veste in Tholen. "Het werken voor de klas, en zeker een klas met emotioneel wat labiele- re kinderen, vraagt heel veel energie van je", zegt Meerbeek. "Als je jong bent, je hebt energie en je wilt er wat van maken, dan gaat dat uitstekend. Maar op een gegeven moment dacht ik: Als ik dit tot mijn 65e moet doen, weet ik niet of ik het wel volhoud. Dus ik wilde in principe wel wat anders gaan doen." Meerbeek kwam bij De Veste in de begeleidingscom missie terecht en dat werk, het bege leiden van leerlingen die weer terug gingen naar de 'gewone' basisscho len, beviel hem goed. "Ik had al gauw door dat dit me veel beter lag. Voor een klas staan heeft toch meer iets van de orde proberen te handha ven. En als je met individuele kinde ren bezig bent, kun je veel meer doen", zegt de Steenbergënaar. Meerbeek besloot daarom weer terug te gaan naar school. Aan de Rijksuniversiteit te Leiden volgde hij de studie orthopedagogie. "Dat was best een zware studie. Ik heb in die vier jaar waarschijnlijk meer gelezen dan in mijn hele leven daar voor", zegt de Steenbergenaar. Na zijn studie kon hij meteen aan de slag voor enkele uren als orthope dagoog in de begeleidingscommis sie van De Veste. "Zodoende kom ik op veel basisscholen in de gemeente Tholen die meedoen aan het project om leerlingen van De Veste weer terug te laten gaan naar de 'gewone' scholen." Daarnaast heeft Meerbeek ook een eigen, zelfstandige praktijk. "Eerst ging ik naar de mensen toe en ik huurde ruimte in gemeenschapscen trum Meulvliet in Tholen. Maar dat werkte toch niet zo gemakkelijk, want ik moest van hot naar her rij den", vertelt Meerbeek. "En het is bijvoorbeeld weieens voorgekomen dat ik in Meulvliet een meisje behandelde en dat zou na afloop opgehaald worden door haar moe der. Maar die kwam maar niet en ik moest zelf naar Sint-Maartensdijk. Dat is vervelend, want je kunt zo'n kind toch niet aan haar lot overla ten? Sinds kort heb ik echter bij mij thuis praktijkruimte gemaakt. Dat werkt een stuk gemakkelijker." De Steenbergse orthopedagoog behandelt kinderen van vier tot zes tien jaar. "Dat is de groep waar ik het meest ervaring mee heb en daarom wil ik me zoveel mogelijk daartoe beperken", legt hij uit. Meerbeek koos voor een zelfstandige praktijk omdat hij van mening is dat hij zo flexibeler kan werken. "Orthopeda gogen in grote organisaties zijn toch vaak gebonden aan het systeem van hun instelling. Ze werken met vaste patronen. Het feit dat de cliënten met verschillende mensen in aanra king komen, kan best een drempel zijn. Ik heb het gevoel dat een zelf standige orthopedagoog directer werkt." Problemen waarmee een orthope dagoog te maken krijgt, zijn onder meer concentratie- en geheugen stoornissen, afwijkend sociaal gedrag (agressie of juist terugge trokken zijn) en problemen met schrijven, lezen en emoties. "In tegenstelling tot een gewone peda goog houd ik me niet zozeer bezig met 'algemene regels of adviezen met betrekking tot opvoeding. Een orthopedagoog gaat altijd uit van een probleemsituatie", vertelt Meer beek. "Het kan voor ouders soms heel moeilijk zijn als de problemen met hun kinderen hen boven het hoofd groeien. Overigens hoeft dat niet altijd aan een bepaalde situatie op school of thuis te liggen, maar het kan ook in het kind zelf zitten. Een probleem dat ik nog veel tegenkom is dat ouders vermoeden dat er iets aan de hand is met hun kind, maar dat de school of de begeleidingsdienst daar niet of nauwelijks op inspeelt. Maar ouders zijn deskundig op het gebied van hun kinderen. Zij zijn het meest met hen bezig. Dus als zij aan de bel trekken, mag je dat niet zomaar afdoen met: Het zal wel overgaan. Of: U bent wat overbezorgd. Ouders voelen zich vaak niet serieus geno men." Meerbeek denkt dan ook in eerste instantie niet teveel in vaste stramie- nen. "Ik mag dokters of hulpverle ners die in één opslag een diagnose stellen, terwijl ze het kind nog maar amper onderzocht hebben, niet zo. Ik ben als zelfstandig orthopeda goog aangesloten bij het werkver band eigen praktijk van de Neder landse vereniging van pedagogen en onderwijskundigen. De vereniging stelt strenge eisen aan de kwaliteit. Wij streven ernaar om zo weten schappelijk mogelijk te werk te gaan. Je verzamelt gegevens uit observatie, gesprekken en onderzoe ken en die toets je dan weer aan de theorieën. Zo kom je uiteindelijk tot een conclusie. Maar het belangrijk ste is luisteren naar het kind en de ouders. En soms komt daar uit dat het probleem helemaal niet bij het kind ligt, maar bij de ouders of de school. Die moeten dan ook bereid zijn om hun aanpak te veranderen." In de praktijk van Meerbeek zijn diverse onderzoeken mogelijk. Onderzoeken naar intelligentie, per soonlijkheid, lezen (dyslexie bij voorbeeld), schrijven, spelling, re kenen, taalontwikkeling en gedrag, maar ook beroepeninteresse en schoolkeuzeonderzoek. Men kan naar de orthopedagoog verwezen worden door de school of huisarts, maar men kan ook zelf naar de prak tijk stappen. "Helaas worden de kos ten door de meeste verzekeraars nog niet vergoed. Maar de NVO is in overleg om een contract met de ver zekeraars aan te gaan en het ziet ernaaruit dat dit op korte termijn gaat lukken", meldt Meerbeek. "Als dat tot stand komt, zal men waar schijnlijk doorverwezen moeten worden door de huisarts." Naast zijn gewone behandelingen en begeleiding, gaat Meerbeek ook iets nieuws proberen. "Ik wil een aantal afgeronde, concrete diensten aan gaan bieden. Daarom ben ik begon nen met een cursus 'training van aandacht en geheugen' voor kinde ren van acht tot achttien jaar die moeite hebben met concentratie of het onthouden van dingen", legt Meerbeek uit. "Daarnaast begin ik ook een cursus 'vaardigheden voor ouders'. Het opvoeden'van een kind is niet altijd gemakkelijk. Vroeger waren er grote gezinnen en dat was blijkbaar geen probleem, maar tegenwoordig zijn er mensen die met één of twee kinderen al moeite hebben. Dat komt mede omdat ze veel meer stress hebben. Het leven op zich is sneller en drukker gewor den en vaak werken beide ouders een hele week of parttime. Dat levert spanningen op en als je thuis dan ook nog eens een kind hebt dat extra aandacht vraagt (soms juist dóór dat drukke leven) dan kunnen ouders dat soms niet goed meer aan. In de cursus wil ik een aantal oefe ningen en adviezen geven waarmee men in de dagelijkse praktijk meteen aan de slag kan. Eventueel kunnen er nog twee vervolgcursus sen komen." De cursussen worden gegeven in de praktijk van Meer beek die is gevestigd aan de Lijster besstraat in Steenbergen. Drie jaar lang betaalt de provincie de kosten van het opvoedbureau, een voorziening die voortvloeit uit het plan jeugdhulpverlening. Ouders kunnen er bij een orthopedagoog terecht met 'kleinere' vraagstukken omtrent hun opgroeiende kinderen. Intensieve hulpverlening is niet aan de orde; indien dat nodig is, zal wor den doorverwezen. De provincie wil de spreekuren in Sint-Maartensdijk en in Tholen houden, maar verwacht van de gemeente dat die de huisves ting bekostigt. Dat zou om 1600 gul den per jaar gaan. "Voor dat geringe bedrag krijg je de gelegenheid om ervaring op te doen en te zien of er behoefte aan is. Daarom moeten we het doen", hield wethouder J. Vers- luys de commissie voor. "We moe ten het niet doen omdat het zo wei nig kost, rhaar omdat het nodig is", reageerde Van Belzen, die tevens vond dat de provincie de huur zelf maar moet betalen als ze deze spreekuren wil. Van Belzen, maar ook mevr. E. Frigge-Hogesteeger (VVD), J. de Jager (CDA) en A. Kersbergen (SGP) waren bang voor doublures. "Toen ik het las, dacht ik meteen: tsjonge, weer een instelling erbij", zei mevr. Frigge. Waar de wethou der vaststelde dat de provincie ken nelijk een behoefte heeft geconsta teerd en hij in een folder herkenbare situaties las die een opvoedbureau zou kunnen afhandelen, meende mevr. Frigge juist dat die voorbeel den ook door een huisarts aangepakt zouden kunnen worden. "Er wordt een behoefte gecreëerd", zei ze. De Jager verwees naar het maatschap- Plattelandsgebieden zijn niet achter lijk en mogen ook niet zo behandeld worden. Dat is, kort gezegd, de inhoud van een advies dat het 'comité van de regio's' van de Euro pese Unie (EU) heeft uitgebracht aan de Europese Commissie. Het ontwerp voor dit advies werd opge steld door de Zeeuwse commissaris van de koningin W.T. van Gelder. Hij is voorzitter van de Nederlandse delegatie in het comité van regio's. Het ontwerp werd door alle lidstaten van de EU goedgekeurd. Het beleid dat in het advies wordt voorgesteld, wijkt op een aantal punten af van het huidige. Zo mogen plattelandsge bieden niet meer worden gezien als gebieden waar ten opzichte van ste delijke gebieden voornamelijk ach terstanden bestaan op elk gebied. Volgens Van Gelders advies hebben plattelandsgebieden waarden die niet meer te vinden zijn in de steden. De ontwikkeling van het platteland moet dan ook afgestemd worden op die sterke kanten ervan en niet op een analyse van de achterstanden, vindt Van Gelder en met hem het comité. Het advies meldt verder dat de landbouw weliswaar van groot belang is in de plattelandsgebieden, maar dat deze sector de samenleving niet langer kan dragen. Het Europe se landbouwbeleid speelt daar onvoldoende op in, meent het comité van regio's dat dan ook een samenwerking tussen landbouw, natuur, landschap en recreatie voor stelt. Om daartoe te komen zouden Europese fondsen beter op elkaar afgestemd moeten worden of zou er zelfs een algemeen fonds voor plat telandsgebieden moeten komen. pelijk werk en Van Belzen noemde kleuterbureaus, de GGD en SMD- teams op middelbare scholen. Maar J. van den Donker (D66), die als eni ge voluit vóór het opvoedbureau was, zei dat dit bureau nu juist die dingen doet waarvan andere instan ties zeggen dat ze nog niet bij hen thuis horen. "Deze opvang in een vroeg stadium betekent misschien wel een maatschappelijke kostenbe sparing." Ander groot struikelblok was de financiering van het spreekuur als de provincie er over drie jaar mee stopt. Behalve Van den Donker zaten alle commissieleden met die vraag (mevr. Schot van het AOV was afwezig). Toen Versluys duide lijk maakte dat het gemeentebestuur niet zonder meer uitgaat van voort zetting van het spreekuur op kosten van de gemeente, vonden de meeste commissieleden die voorwaarde voldoende om met een periode van driejaar in te stemmen. Het effect en gebruik van het spreekuur zullen na die periode bekeken worden, waarna over voortzetting van het Thoolse opvoedbureau beslist kan worden. Het samenwerkingsverband praktijkopleiding schilderen (Spos) zet vrijdag 31 januari de deuren open voor iedereen die meer wil weten over het schildersbedrijf. De Spos is een opleidingscentrum voor Zeeland en West-Brabant v aarin leerbedrijven samenwerken om het praktijkgedeelte van de schildersop leiding te verzorgen. De leerlingen werken vier dagen per week bij één van de aangesloten bedrijven en gaan één dag naar school voor de aanvullende theorielessen zoals materialenkennis, gereedschap, vei lig en gezond werken en milieu. Ook Nederlands, maatschappijleer en sport staan op het programma. De opleiding staat onder toezicht van het opleidingscentrum SVS in Wad- dinxveen dat verantwoordelijk is voor de vakopleiding in het leerling wezen. Naast opleidingen voor schilders verzorgt dit centrum ook vakopleidingen voor glaszetters, industrieel lakverwerkers, metaal- conserveerders, vloerenleggers en monteurs van wand- en plafondsys temen. De open dag van het Spos wordt gehouden in de praktijkwerk plaats aan de Albert Plesmanweg 4 in Goes. Men kan er van één tot zeven uur terecht. Opening Prins Maurits. De Goe- reese christelijke scholengemeen schap Prins Maurits opent op vrij dag 21 februari haar nieuwe gebouw aan de Koningin Julianaweg 57 te Middelharnis. Om kwart voor twee verricht oud-minister van onderwijs W.J. Deetman (oud-voorzitter van de Tweede Kamer en sinds kort bur gemeester van Den Haag) de ope ningshandeling. Modelbouw. Op 15 en 16 februari wordt in de Zeelandhallen in Goes een internationale modelbouwten toonstelling gehouden. Op 10.000 vierkante meter is van alles op het gebied van modelbouw te zien. De Nederlandse vestiging van het Deense bedrijf Lego organiseert een legobouwwedstrijd waarop de jeugd kan inschrijven. Verder zijn er ondermeer poppenhuizen, meccano, treinen, auto's en vliegtuigen te zien. De tentoonstelling is van tien tot zes uur geopend. De Casembrootschool heeft de loka len hard nodig. "Op dit moment zijn alle ruimten in gebruik voor de kin deren", vertelt schoolleider G.T. Bril. "Zelfs in de lerarenkamer zit op dit moment een groep van 15 kleu ters." De gemeenschapsruimte, die gedeeld wordt met de aangrenzende School met de Bijbel, is eveneens als lesruimte in gebruik. Bril is blij dat de 'buurman' bereid was die ruimte tijdelijk af te staan. De andere basisschool is ook betrokken geweest bij de uitbrei dingsplannen. Want aanvankelijk was de nieuwbouw aan de Croos- wijek-kant' gedacht. Daar zouden dan twee nieuwe kleuterlokalen zijn verrezen. Gezien de geringe afstand die tussen beide scholen resteerde, vond de School met de Bijbel dat bezwaarlijk. Daarop is besloten om te bouwen op de plaats van het bestaande noodlo kaal langs de Raiffeisenstraat. Het kamertje voor leerlingenhulp in die noodbouw blijft gehandhaafd. Maar het wordt opgepakt en aan het uit einde, richting de Schoolstraat, geplaatst. Tussenin verrijzen de lokalen, met aan de noordkant van de ingang een kamertje voor de schoolleider en een gang. De fiet senstalling aan de Raiffeisenstraat blijft staan. Hoewel de School met de Bijbel had geopperd om die in haar richting te verplaatsen om als afscheiding te dienen, zo bleek dins dag in de commissie welzijn uit de woorden van P. van Belzen (RPF/GPV). De commissie ging zonder verdere opmerkingen akkoord met het bouwplan. De sloop van het noodlokaal en de opbouw ervan verderop moeten bin nen een week gebeuren, zodat groep 6 er weer snel in kan. "Op die manier hoeven we niet uit te wijken naar het wijkgebouw of De Wcllevaete en kan'het sjouwen met spullen achter wege blijven", zegt Bril. Overigens voorziet hij problemen met het schoolplein, omdat dit tijdens de bouw nauwelijks door de kinderen te gebruiken zal zijn. Het plein wordt door de uitbreiding ook klei ner. "Daarom worden de groenstro ken langs de Schoolstraat en langs het plein van de School met de Bij bel erbij getrokken." En onder het plein wordt en passant een grote olietank uit de grond gehaald. Dg bouw vergt 685.000 gulden. Daar komt nog 40.852 gulden bij voor meubilair en leermiddelen. In de 11,5 jaar dat Bril aan de school verbonden is, heeft hij een gestage groei meegemaakt. "Toen ik hier kwam waren er 118 leerlingen en zes lokalen. Nu zitten we op 210 en aan het ein de van het schooljaar zullen dat 225 kinderen zijn." Na de zomervakantie heeft elk van de groepen een eigen leslokaal en zijn een speellokaal voor de kleuters en een handenar- beidlokaal voorhanden. De groei van de school heeft alles te maken met de uitbreiding van het dorp, stelt Bril. "En de mensen kie zen voor je." Schoolleider G.T. Bril voor het noodlokaal van de De Casembrootschool dat plaats gaat maken voor nieuwbouw.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 15