Herkomst leerlingen Calvijncollege Herkomst leerlingen Scheldecollege Spannende tijden Robert Nieuwenhuize: na mavo havo Nukhet Aluc: 'Moeilijke keuze' Groei drukt op huisvesting Talen liggen Hanneke van As wel Theo Rijnberg wil gaan varen Groei zet door op Scheldecollege Donderdag 23 januari 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 "Ti T ukhetAluc uit Sint-Maartensdijk twijfelt. De 15- \l jarige vierde klasser verzorging gaat zich laten JL 1 voorlichten over de opleiding op het Spectrumcol lege in Breda als opstapje voor de politieschool èn op het Zoomvlietcollege in Roosendaal, een middelbare beroeps opleiding met een afdeling economie!administratie. Ze vindt het moeilijk om een keuze te maken. Robert Nieuwenhuize vindt dat het huiswerk in de loop der schooljaren is toegenomen. Y T" et Calvijncollege in Tholen telt op dit moment 293 leerlingen. De geslachten houden elkaar X X aardig in evenwicht. Er zijn iets meer meisjes dan jongens: 149 tegen 144. De meeste leerlingen komen uit Tholen-stad. Een klein aantal komt van over de brug. Een overzicht: Totaal M V Tholen: 78 36 42 Poortvliet: 23 12 11 Scherpenisse: 24 15 9 Sint-Maartensdijk: 29 11 18 Stavenisse: 36 16 20 Sint-Annaland: 52 23 29 Oud- Vossemeer: 18 10 8 Sint-Philipsland: 25 15 10 Dinteloord: 4 4 0 Bergen op Zoom: 2 2 0 Halsteren: 2 0 2 Y Yet Scheldecollege in Sint-Maartensdijk telde op 16-1-1997 256 leerlingen, 169 jongens en 87 X X meisjes. De meeste leerlingen komen uit Sint-Maartensdijk. Uit Sint-Philipsland komen de minste leerlingen van de gemeente Tholen. Uit Bergen op Zoom en uit Lepelstraat komt 1 leerling. Stavenisse levert bijna evenveel jongens als meisjes. Een overzicht: Tholen: Poortvliet: Scherpenisse: Sint-Maartensdijk: Stavenisse: Sint-Annaland: Oud-Vossemeer: Sint-Philipsland: Totaal M V 62 43 19 31 18 13 18 13 5 69 44 25 15 8 7 43 28 15 14 11 3 2 2 0 Voor de vierdeklassers van de scholen voor voortgezet onderwijs op Tholen zijn het spannende tijden. De laatste maanden op de eigen school zijn aangebroken; nog even flink blokken voordat de examens losbarsten maar ook al beslissen wat je na deze school gaat doen. Voor de een is het een duidelijke zaak, de ander twijfelt nog. Iedereen is er mee bezig; de leerling, de ouders en de schooldecanen. Maar ook de vervolgopleidingen roeren zich met voorlichtingsavonden. Hoe ver staan de leerlingen op dit moment? mÊm Nukhet AIuc vindt maatschappijleer het leukste vak: 'Je komt te weten hoe de Nederlandse samenleving in elkaar zit'. M obert Nieuwenhuize uit Stavenisse hoopt na de mavo havo te gaan doen. Voor de 16-jarige leerling X V aan het Calvijncollege in Tholen is het nog niet dui delijk welk beroep hij gaat kiezen. Hij heeft wel een richting in zijn hoofd maar laat daar niets over los. "Ik weet het nog niet precies, ik kan er pas wat over zeggen als het uitkomt. Als het niet lukt, dan heb je er niks aan. Dit komt in de krant en daar word je op aan gesproken," zegt de uiterst voor zichtige Nieuwenhuize. Robert hoeft maar in zes vakken exa men te doen maar heeft er zeven in zijn pakket gekozen: Nederlands, Engels, Duits, economie, wiskunde, scheikunde en aardrijkskunde. Engels vindt hij een leuk vak. "Het is gemak kelijk te volgen. Je bent het al een beetje gewend. Op de lagere school De Schalm heb ik het ook al wat gehad. Ik heb er nog nooit onvoldoen de voor gestaan." En met de Duitse taal met al zijn naamvallen en rijtjes uitzonderingen heeft hij geen moeite. "Duits kan ik redelijk goed." Met scheikunde heeft Robert meer moeite. "Het eerste tentamen was een vijf. Het tweede was gelukkig beter. Scheikunde moet je echt begrijpen. Doe je dat niet, dan kun je het niet toe passen en ga je de fout in.' Volgende week volgen er weer tenta mens. Robert heeft zich voorgenomen om meer aan zijn scheikunde te doen dan de vorige keer om nu in ieder geval een voldoende te kunnen halen. Wat voor scheikunde geldt, gaat in mindere mate op voor wiskunde. Robert vindt het geen gemakkelijk vak. "Maar de rest gaat wel." Het huis werk is in de loop der jaren wel toege nomen, vindt hij. "In het begin deed ik er iets minder aan. Nu moet je toch meer leren. Elke avond zit ik wel aan mijn huiswerk." Om aan het examen deel te kunnen nemen, moeten de leerlingen volgens een bepaling van de school een vol doende halen voor het vak godsdienst. Moeilijk vindt Robert dat niet: "Het is veel overschrijven, leren en een toets maken." Weinie gvm De vierde klasser geniet erg van het uurtje gymnastiek per week. "Eigen lijk is een uurtje te weinig. Ik vind het heel leuk en het is ten minste ook ont spanning." In Stavenisse is Robert lid geweest van de gymnastiekvereniging Kwiek maar omdat de meeste jongens het na een tijdje voor gezien hielden, stapte ook hij op. Om voetbal geeft hij niet zoveel maar geschaatst heeft hij wel op de ijsbaan van zijn dorp. "Voor de rest is er niet zoveel op Stavenisse, behalve de gym en de voetbal alleen de schietvereniging." Fietsen naar school doet de mavo-leerling graag. Gemiddeld doen de leerlingen uit Sta venisse er 50 tot 55 minuten over. "Fietsen is wel leuk, behalve als het regent of er een harde wind staat." In de maanden december en januari neemt Robert, zoals zoveel leerlingen de bus. Zijn vier oudere broers die al lang van school af zijn, hebben ook op dezelfde school als Robert gezeten, al heette het toen de christelijke mavo. "Ik heb het er naar mijn zin. Er is een goede sfeer en mijn vrienden op school, komen ook uit Stavenisse." Y Yet Calvijncollege in Tholen is sinds de fusie met de andere reformatorische scholen in Goes, Krabben- X X dijke en Middelburg groeiende. Zo kent de onder bouw, de eerste en tweede klas van alle scholen samen 1200 leerlingen. Het aantal nieuwe leerlingen in Tholen is 100, verdeeld in vijf klassen. Al ruim een jaar staan er twee noodlokalen op het schoolplein. "Niet ideaal," zegt vestigingsdirecteur G.R.J. van Heukelom, "de leerlingen moeten altijd eerst naar buiten. Er staan aparte kachels in en 's zomers heb je airconditioning nodig omdat het er te heet is." Bovendien zitten de 25 leerlingen per klas in een te kleine ruimte, vindt Van Heukelom. En met de leerkrachten heb je minder contact. Voor het groeiende aantal leerlingen is ook meer ruimte nodig in de fietsen stalling maar voornamer is de grootte van de aula. "Met veel moeite kunnen we daar in. Maar als we ouders moe ten ontvangen, wordt het moeilijk. Dat gaat ten koste van het contact." De basisvorming bracht de nieuwe vakken verzorging en techniek. "Die vragen allemaal, meer ruimte." Het betekent dat er binnen het schoolge bouw regelmatig verhuizingen plaats vinden om alle vakken de plaats te geven die ze toekomen, maar het is volgens Van Heukelom vaak behel pen. Voor het vak informatica is een oplos sing gevonden zodat alle leerlingen achter hun computer kunnen zitten, maar dat ging ten koste van de biblio theek. "We zijn nu bezig om een nieu we bibliotheekruimte te krijgen." Nieuwe docent Meer leerlingen, betekent ook meer leerkrachten en de bijbehorende staf ruimte. "Onderwijsinhoudelijke za ken, plus het aantal leerlingen geven een druk op de huisvesting." Van Heu kelom is blij met de nieuwe gymnas- tiekdocent waar de school al een tijdje naar op zoek was. De 23-J.J. Ringe- lenberg uit Zierikzee, die aan de aca demie voor lichamelijke opvoeding in Den Haag studeerde, geeft nu les in Tholen. Maar voor het vak verzorging 10 tot 12 uur per week) is de directie nog niet geslaagd een docente te vin den. Aan het eind van de tweede klas maken de leerlingen een keuze. Als ze voor mavo kiezen, blijven ze in Tho len, kiezen ze voor voorbereidend beroepsonderwijs dan kunnen ze naar Krabbendijke en willen ze havo, vwo gaan doen, dan is Goes de aangewe zen plaats voor het reformatorisch onderwijs. Dit jaar doen in Tholen 49 leerlingen eindexamen mavo. Y Yanne^e van As uit Sint-Maartensdijk wil 'de han- del' in. Het liefst zou ze verkoopster worden in een X X winkel. "Het lijkt me leuk om met mensen in aan raking te komen." Lang wist ze niet welke richting ze op wilde. Maar ze gaat zich laten voorlichten op het Plancius college in Goes (het voormalige reformatorisch vormings instituut) met een richting die aansluit bij Hanneke's voor keur De 16-jarige leerlinge op het Calvijn college, de reformatorische school voor voortgezet onderwijs in Tholen doet nu mavo en heeft vier talen in haar eindexamenpakket: Nederlands, Engels, Frans en Duits. "Dat vind ik de gemakkelijkste vakken. Talen liggen me nu eenmaal goed." Daarnaast heeft ze voor biologie en economie geko zen. "Ik heb bewust voor economie gekozen. Heb je dat niet, dan kom je nergens. Exacte vakken zijn belang rijk maar voor wis-en scheikunde haalde ik onvoldoendes. Dat kon ik niet. Daarom heb ik economie in het pakket genomen." Economie vindt ze wel moeilijk. Hoewel voldoende haal de ze bij het laatste tentamen er een 5,9 voor. "Voor de rest gemiddeld 6 of 7. Daar ben ik tevreden mee. Als het maar voldoendes zijn." Voor het vak economie moet ze hard blokken, zegt ze. "Sommige onderdelen snap ik niet, zoals het vervoer van goederen naar het buitenland. Voor dit vak moet ik het meest leren." Per dag besteedt ze 2 soms 3 uur aan huiswerk. "Het moet wel, maar ik heb er ook wel een hekel aan." Op school kan ze een gedeelte van het huiswerk maken in een tussen uur, maar van leren komt niet veel." Van de keuze heeft ze echter geen moment spijt. "Aardrijkskunde en geschiedenis lagen me niet. De talen wel maar daar zit wel veel leerwerk aan vast. Je moet vooral veel woordjes leren." Met Frans als vreemde taal heeft ze de minste moeite. "Dat heb ik zo geleerd. Dat snap ik goed. Engels vind ik best moeilijk. En bij Duits zijn de uitzonderingen moeilijk maar de naamvallen snap ik wel." Behalve de examenvakken wordt er ook gods dienstles op school gegeven, beelden de vorming (handvaardigheid en teke nen), gymnastiek en maatschappijleer. Detectiveboeken Hanneke kijkt vrij nuchter tegen de school en haar eigen mogelijkheden aan. "Om na de mavo havo te gaan doen? Nee. dat kan ik niet. Ik ben echt voor mavo getest." Ze heeft het goed naar haar zin op school, in een klas met 23 leerlingen waar ook haar vriendinnen in zitten. Van november tot april gaat Hanneke met de bus naar school, de andere schoolmaanden pakt ze de fiets. Thuis is ze de jongste. Ze heeft nog een broer en een zus, maar zij is de eerste die op het Calvijncollege terecht kwam. Als hobby's heeft ze lezen ('vooral detectiveboeken') en knutselen zoals kaarten maken en bor duren. Verder is ze lid van de jeugdvereni ging van de Hervormde kerk in Sint- Maartensdijk die vorig jaar is opge richt maar waar nog geen naf m voor is bedacht. Elke veertien dagen komen de jongens en meisjes bijeen in het verenigingsgebouw. "Op het Spectrumcollege heb je een brugklas. Daarna kun je proberen om naar de politieschool te gaan. Dan heb je een streepje voor maar geen garan tie dat je toegelaten wordt. En als dat niet lukt, heb je een jaar verloren." Vast staat dat Nukhet een beroep wil met afwisseling. Bij de politie zal ze dat wel vinden, denkt ze, ook beseft ze dat er naast het werken op straat ook bureauwerk aan vast zit. "Maar je hebt in ieder geval mensen om je heen." Op de basisschool wilde ze de admini stratie in. Bijvoorbeeld om afdelings secretaresse te worden zodat ze met veel mensen in aanraking zou komen. "Ik wil niet de hele dag in mijn eentje achter een computer op een kantoor zitten." Daarom mikt ze ook op het Zoomvliet college in Roosendaal die deze rich ting in huis heeft. "Als ik op mijn gevoel af ga, wil ik administratie gaan doen. Als je iets tegen je zin in doet, loopt het op den duur toch mis." Nukhet gaat met zeven examenvak ken het vervolgonderwijs in: Neder lands, Engels, biologie, huishoudkun de, gezondheidskunde, wiskunde en maatschappijleer. Omdat ze niet voor techniek voelde, heeft ze voor de ver zorging gekozen. Het bevalt haar, zegt ze ook al gaat ze niet in die richting verder. "Ik vind het best leuk." Immers van huishoudkunde en gezondheids kunde heb je zelf later ook profijt, stelt ze. Onderdeel van het vak huishoudkun de is het serveren van maaltijden in het restaurant waar elke donderdag mensen van buiten de school kunnen eten wat de leerlingen hebben klaarge maakt. "Nu leer je hoe het in het echt moet. Vooral de eerste keer ben je zenuwachtig. Je vergeet wel eens wat op tafel te leggen, of er valt een lepel op de grond bij het afruimen. Dan kijkt iedereen je aan." Massamedia In haar vakkenpakket heeft ze bewust voor wiskunde gekozen. "Dat heb je voor het vervolgonderwijs nodig." Ze houdt van gymnastiek maar het leuk ste vak is voor haar maatschappijleer. "Er worden onderwerpen behandeld, waar je dagelijks mee te maken hebt. En je komt te weten hoe de Neder landse maatschappij in elkaar zit," zegt Nukhet die van Turkse afkomst is. Na de eerste les al, kon ik het niet meer laten vallen. Ik volg het samen met mijn vriendin Serap Kivrak. Het zijn wel drie uur extra lessen per week. Er zijn saaie onderwerpen bij zoals de politiek maar ook leuke onderwerpen zoals massamedia." Huiswerk maken valt eigenlijk wel mee, bekent ze. "In de klas roep je al gauw dat het te veel is." Nukhet is gemiddeld drie kwartier zoet met haar opdrachten. "Het laatste jaar maken we meer werkstukken. Dat neemt de meeste tijd in beslag." Voor Theo Rijnberg uit Sint-Maartensdijk is het dui delijk wat hij na het Scheldecollege wil gaan doen. Zijn grootste wens is om te gaan varen. Op de grote vaart wel te verstaan. En daarom wil de vierde klasser mechanische techniek naar de zeevaartschool, het Zee landcollege in Vlissingen. weet hij nog niet. Wel dat de middel bare opleiding vier jaar duurt, waar van 1 jaar stage. En dat hij 'intern' gaat. "'s Avonds krijg je warm eten, 's middags moet je voor jezelf zorgen." Wordt het geen grote vaart, dan pro beert Theo om bij de kustvaart te komen. "Ik wil er echt voor doorle ren." Als lid van de hengelsportvereniging de Oosterscheldevissers kan hij zijn geluk dan aan het strand van Walche ren uitproberen. En daarmee treedt hij in de voetsporen van zijn vader die na de toenmalige lagere technische school ook naar de zeevaartschool ging om het ruime sop te kunnen kiezen. Theo: "Ik wil mari tiem officier worden. Dan ben je machinist en scheepswerktuigkundi- ge. Dan kom je van onder tot boven op zo'n schip. Ik wil de wereld over. Net zoals mijn vader dat gedaan heeft. Die is overal geweest. Ik heb foto's gezien van de plaatsen die hij heeft aange daan. Die wil ik ook wel zien." De afdeling mechanische techniek bestaat uit drie onderdelen: machine- bankwerk, constructiebankwerk en lassen. Volgens Theo heeft hij alle vakken in zijn pakket die nodig zijn om tot de sector middelbaar nautisch onderwijs van het Zeelandcollege aan de Boulevard Bankert toegelaten te worden: Nederlands, Engels, wiskun de, natuurkunde/mechanica, vaktheo rie en vaktekenen. Op het tentamen in november haalde hij geen onvoldoen des. Voor het eindexamen moet hij nog kiezen of het op C-of D-niveau (mavo) wordt afgenomen maar zijn vooruitzichten zijn gunstig. "Met vak theorie en vaktekenen heb ik de min ste moeite. Nederlands tekstverklaren en Engelse luisteroefeningen vind ik moeilijker." De 16-jarige Theo kon na het tweede jaar kiezen tussen motor voertuigentechniek en mechanische techniek. "Ik vond de metaal leuker. Op die afdeling kun je werken met een draaibank, frezen en lassen. Met machines werken vind ik het leukste." Een van zijn laatste werkstukken op de draaibank was een reservespoel voorde molen van zijn vishengel want Theo is nu al vaak aan het water te vinden als fervent hengelaar. Ook het maken van gereedschap doet hij graag. Zo is hij bezig om een instru ment te maken om buisjes door te kunnen snijden. "Daarvoor moet je frezen en draaien.'" Allemaal theorie De tijd die Theo aan huiswerk besteedt is beperkt. Meestal is hij bin nen een kwartier klaar. "Alleen voor tentamens ben ik een paar uur per dag bezig. Dan is het wel druk, maar dat is logisch." Theo kon na de lagere school De Rieburch mavo gaan doen. "Maar dat staat me niet aan. Dat is allemaal theorie. Ik heb het hier goed naar mijn zin omdat ik er gemakkelijk doorheen ben gegaan. Anders zou het wel anders gelegen hebben." Theo gaat op 1 februari de open dag bezoeken van het Zeelandcollege. Welke vakken er bij zullen komen De vestiging van het Scheldecollege in Sint-Maar tensdijk telt op dit ogenblik 256 leerlingen. In het nieuwe schooljaar in augustus begonnen 78 leer lingen in de eerste klas, terwijl er dit jaar 53 eindexamen doen. Er zijn nu vier eerste klassen en dat is in jaren niet voorgekomen. De groei van de school zal doorzetten, althans zo zijn de prognoses. Hanneke van As koos als examenvak economie in plaats van wis-en scheikunde. In het jaar 1999/2000 verwacht de school voor voorbereidend beroeps onderwijs en mavo aan 287 leerlingen onderdak te zullen verlenen, terwijl voor het schooljaar 2003/2004 op 300 jongens en meisjes wordt gerekend. Zet de groei zich op deze wijze door dan verwacht de school 319 leerlingen voor het schooljaar 2007/2008. Vanwege de huidige en de verwachte groei en om onderwijskundige rede nen wil de school het aantal lokalen uitbreiden. Het gaat dan vooral om theorielokalen. Volgens directeur A.A. Meloen van de vestiging in de smalstad is er ruimte voor twee loka len op het nieuwe gebouw boven de afdeling motorvoertuigentechniek. De bestaande gang, die loopt van de directiekamer en administratie langs het informaticalokaal, zou doorge trokken kunnen worden zodat er aan weerszijde lesruimten gemaakt kun nen worden. "Die zijn gewoon nodig om de groei van het aantal leerlingen op te vangen." Bij de bouw is overi gens rekening gehouden met mogelij ke uitbreiding. Meloen verwacht dat er meer leerlin gen naar het Scheldecollege komen als in 1998 andere eisen gesteld gaan worden aan de mavo-leerlingen. "Alle leerlingen die mavo willen doen moe ten zes vakken op D-niveau halen. Nu is dat drie vakken op C-niveau en drie op D-niveau. Wij verwachten dat er dan meer leerlingen voor het voorbe reidend beroepsonderwijs komen die nu gedeeltelijk nog op een mavo niveau zitten." Aan het eind van het vierde leerjaar kunnen leerlingen op vier niveaus examen doen:- A, het vereenvoudigd niveau; -B, het gemiddeld niveau; -C, het uitgebreide niveau en D, het extra uitgebreide niveau. Combilokaal Ook is er een plan om het lokaal van de afdeling mechanische techniek te vergroten. "We moeten van het minis terie lokalen maken waarin zowel praktijk als theorie gegeven kan wor den, een combilokaal heet dat. Een programma maken voor de draaibank moet in een stille hoek van het lokaal kunnen gebeuren." De uitbreiding zou een ruimtewinst van ongeveer 40 vierkante meter op moeten leveren aan de westkant van het gebouw, het lokaal van docent mechanische techniek J.J. Bolier. De tekeningen voor de uitbreiding zijn ter beoordeling van de welstandscom missie voorgelegd. Theo Rijnberg uit Sint-Maartensdijk was geschikt voor de mavo maar koos bewust voor de techniek in het voorbereidend beroepsonderwijs.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 13