Herkomst leerlingen
Calvijncollege
Herkomst leerlingen
Scheldecollege
Spannende tijden
Robert Nieuwenhuize: na mavo havo Nukhet Aluc: 'Moeilijke keuze'
Groei drukt op huisvesting
Talen liggen Hanneke van As wel
Theo Rijnberg wil gaan varen
Groei zet door op Scheldecollege
Donderdag 23 januari 1997
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
"Ti T ukhetAluc uit Sint-Maartensdijk twijfelt. De 15-
\l jarige vierde klasser verzorging gaat zich laten
JL 1 voorlichten over de opleiding op het Spectrumcol
lege in Breda als opstapje voor de politieschool èn op het
Zoomvlietcollege in Roosendaal, een middelbare beroeps
opleiding met een afdeling economie!administratie. Ze
vindt het moeilijk om een keuze te maken.
Robert Nieuwenhuize vindt dat het huiswerk in de loop der schooljaren
is toegenomen.
Y T" et Calvijncollege in Tholen telt op dit moment
293 leerlingen. De geslachten houden elkaar
X X aardig in evenwicht. Er zijn iets meer meisjes
dan jongens: 149 tegen 144. De meeste leerlingen
komen uit Tholen-stad. Een klein aantal komt van over
de brug. Een overzicht:
Totaal
M
V
Tholen:
78
36
42
Poortvliet:
23
12
11
Scherpenisse:
24
15
9
Sint-Maartensdijk:
29
11
18
Stavenisse:
36
16
20
Sint-Annaland:
52
23
29
Oud- Vossemeer:
18
10
8
Sint-Philipsland:
25
15
10
Dinteloord:
4
4
0
Bergen op Zoom:
2
2
0
Halsteren:
2
0
2
Y Yet Scheldecollege in Sint-Maartensdijk telde op
16-1-1997 256 leerlingen, 169 jongens en 87
X X meisjes.
De meeste leerlingen komen uit Sint-Maartensdijk. Uit
Sint-Philipsland komen de minste leerlingen van de
gemeente Tholen. Uit Bergen op Zoom en uit Lepelstraat
komt 1 leerling. Stavenisse levert bijna evenveel jongens
als meisjes.
Een overzicht:
Tholen:
Poortvliet:
Scherpenisse:
Sint-Maartensdijk:
Stavenisse:
Sint-Annaland:
Oud-Vossemeer:
Sint-Philipsland:
Totaal
M
V
62
43
19
31
18
13
18
13
5
69
44
25
15
8
7
43
28
15
14
11
3
2
2
0
Voor de vierdeklassers van de scholen voor voortgezet onderwijs op Tholen zijn het spannende tijden. De laatste maanden op de
eigen school zijn aangebroken; nog even flink blokken voordat de examens losbarsten maar ook al beslissen wat je na deze school
gaat doen. Voor de een is het een duidelijke zaak, de ander twijfelt nog. Iedereen is er mee bezig; de leerling, de ouders en de
schooldecanen. Maar ook de vervolgopleidingen roeren zich met voorlichtingsavonden. Hoe ver staan de leerlingen op dit
moment?
mÊm
Nukhet AIuc vindt maatschappijleer het leukste vak: 'Je komt te weten
hoe de Nederlandse samenleving in elkaar zit'.
M obert Nieuwenhuize uit Stavenisse hoopt na de
mavo havo te gaan doen. Voor de 16-jarige leerling
X V aan het Calvijncollege in Tholen is het nog niet dui
delijk welk beroep hij gaat kiezen.
Hij heeft wel een richting in zijn hoofd
maar laat daar niets over los. "Ik weet
het nog niet precies, ik kan er pas wat
over zeggen als het uitkomt. Als het
niet lukt, dan heb je er niks aan. Dit
komt in de krant en daar word je op
aan gesproken," zegt de uiterst voor
zichtige Nieuwenhuize.
Robert hoeft maar in zes vakken exa
men te doen maar heeft er zeven in
zijn pakket gekozen: Nederlands,
Engels, Duits, economie, wiskunde,
scheikunde en aardrijkskunde. Engels
vindt hij een leuk vak. "Het is gemak
kelijk te volgen. Je bent het al een
beetje gewend. Op de lagere school
De Schalm heb ik het ook al wat
gehad. Ik heb er nog nooit onvoldoen
de voor gestaan." En met de Duitse
taal met al zijn naamvallen en rijtjes
uitzonderingen heeft hij geen moeite.
"Duits kan ik redelijk goed."
Met scheikunde heeft Robert meer
moeite. "Het eerste tentamen was een
vijf. Het tweede was gelukkig beter.
Scheikunde moet je echt begrijpen.
Doe je dat niet, dan kun je het niet toe
passen en ga je de fout in.'
Volgende week volgen er weer tenta
mens. Robert heeft zich voorgenomen
om meer aan zijn scheikunde te doen
dan de vorige keer om nu in ieder
geval een voldoende te kunnen halen.
Wat voor scheikunde geldt, gaat in
mindere mate op voor wiskunde.
Robert vindt het geen gemakkelijk
vak. "Maar de rest gaat wel." Het huis
werk is in de loop der jaren wel toege
nomen, vindt hij. "In het begin deed ik
er iets minder aan. Nu moet je toch
meer leren. Elke avond zit ik wel aan
mijn huiswerk."
Om aan het examen deel te kunnen
nemen, moeten de leerlingen volgens
een bepaling van de school een vol
doende halen voor het vak godsdienst.
Moeilijk vindt Robert dat niet: "Het is
veel overschrijven, leren en een toets
maken."
Weinie gvm
De vierde klasser geniet erg van het
uurtje gymnastiek per week. "Eigen
lijk is een uurtje te weinig. Ik vind het
heel leuk en het is ten minste ook ont
spanning." In Stavenisse is Robert lid
geweest van de gymnastiekvereniging
Kwiek maar omdat de meeste jongens
het na een tijdje voor gezien hielden,
stapte ook hij op. Om voetbal geeft hij
niet zoveel maar geschaatst heeft hij
wel op de ijsbaan van zijn dorp. "Voor
de rest is er niet zoveel op Stavenisse,
behalve de gym en de voetbal alleen
de schietvereniging." Fietsen naar
school doet de mavo-leerling graag.
Gemiddeld doen de leerlingen uit Sta
venisse er 50 tot 55 minuten over.
"Fietsen is wel leuk, behalve als het
regent of er een harde wind staat." In
de maanden december en januari
neemt Robert, zoals zoveel leerlingen
de bus. Zijn vier oudere broers die al
lang van school af zijn, hebben ook op
dezelfde school als Robert gezeten, al
heette het toen de christelijke mavo.
"Ik heb het er naar mijn zin. Er is een
goede sfeer en mijn vrienden op
school, komen ook uit Stavenisse."
Y Yet Calvijncollege in Tholen is sinds de fusie met de
andere reformatorische scholen in Goes, Krabben-
X X dijke en Middelburg groeiende. Zo kent de onder
bouw, de eerste en tweede klas van alle scholen samen
1200 leerlingen. Het aantal nieuwe leerlingen in Tholen is
100, verdeeld in vijf klassen. Al ruim een jaar staan er twee
noodlokalen op het schoolplein.
"Niet ideaal," zegt vestigingsdirecteur
G.R.J. van Heukelom, "de leerlingen
moeten altijd eerst naar buiten. Er
staan aparte kachels in en 's zomers
heb je airconditioning nodig omdat
het er te heet is." Bovendien zitten de
25 leerlingen per klas in een te kleine
ruimte, vindt Van Heukelom. En met
de leerkrachten heb je minder contact.
Voor het groeiende aantal leerlingen
is ook meer ruimte nodig in de fietsen
stalling maar voornamer is de grootte
van de aula. "Met veel moeite kunnen
we daar in. Maar als we ouders moe
ten ontvangen, wordt het moeilijk. Dat
gaat ten koste van het contact."
De basisvorming bracht de nieuwe
vakken verzorging en techniek. "Die
vragen allemaal, meer ruimte." Het
betekent dat er binnen het schoolge
bouw regelmatig verhuizingen plaats
vinden om alle vakken de plaats te
geven die ze toekomen, maar het is
volgens Van Heukelom vaak behel
pen.
Voor het vak informatica is een oplos
sing gevonden zodat alle leerlingen
achter hun computer kunnen zitten,
maar dat ging ten koste van de biblio
theek. "We zijn nu bezig om een nieu
we bibliotheekruimte te krijgen."
Nieuwe docent
Meer leerlingen, betekent ook meer
leerkrachten en de bijbehorende staf
ruimte. "Onderwijsinhoudelijke za
ken, plus het aantal leerlingen geven
een druk op de huisvesting." Van Heu
kelom is blij met de nieuwe gymnas-
tiekdocent waar de school al een tijdje
naar op zoek was. De 23-J.J. Ringe-
lenberg uit Zierikzee, die aan de aca
demie voor lichamelijke opvoeding in
Den Haag studeerde, geeft nu les in
Tholen. Maar voor het vak verzorging
10 tot 12 uur per week) is de directie
nog niet geslaagd een docente te vin
den. Aan het eind van de tweede klas
maken de leerlingen een keuze. Als ze
voor mavo kiezen, blijven ze in Tho
len, kiezen ze voor voorbereidend
beroepsonderwijs dan kunnen ze naar
Krabbendijke en willen ze havo, vwo
gaan doen, dan is Goes de aangewe
zen plaats voor het reformatorisch
onderwijs. Dit jaar doen in Tholen 49
leerlingen eindexamen mavo.
Y Yanne^e van As uit Sint-Maartensdijk wil 'de han-
del' in. Het liefst zou ze verkoopster worden in een
X X winkel. "Het lijkt me leuk om met mensen in aan
raking te komen." Lang wist ze niet welke richting ze op
wilde. Maar ze gaat zich laten voorlichten op het Plancius
college in Goes (het voormalige reformatorisch vormings
instituut) met een richting die aansluit bij Hanneke's voor
keur
De 16-jarige leerlinge op het Calvijn
college, de reformatorische school
voor voortgezet onderwijs in Tholen
doet nu mavo en heeft vier talen in
haar eindexamenpakket: Nederlands,
Engels, Frans en Duits. "Dat vind ik de
gemakkelijkste vakken. Talen liggen
me nu eenmaal goed." Daarnaast heeft
ze voor biologie en economie geko
zen. "Ik heb bewust voor economie
gekozen. Heb je dat niet, dan kom je
nergens. Exacte vakken zijn belang
rijk maar voor wis-en scheikunde
haalde ik onvoldoendes. Dat kon ik
niet. Daarom heb ik economie in het
pakket genomen." Economie vindt ze
wel moeilijk. Hoewel voldoende haal
de ze bij het laatste tentamen er een
5,9 voor. "Voor de rest gemiddeld 6 of
7. Daar ben ik tevreden mee. Als het
maar voldoendes zijn." Voor het vak
economie moet ze hard blokken, zegt
ze. "Sommige onderdelen snap ik niet,
zoals het vervoer van goederen naar
het buitenland. Voor dit vak moet ik
het meest leren." Per dag besteedt ze 2
soms 3 uur aan huiswerk. "Het moet
wel, maar ik heb er ook wel een hekel
aan." Op school kan ze een gedeelte
van het huiswerk maken in een tussen
uur, maar van leren komt niet veel."
Van de keuze heeft ze echter geen
moment spijt. "Aardrijkskunde en
geschiedenis lagen me niet. De talen
wel maar daar zit wel veel leerwerk
aan vast. Je moet vooral veel woordjes
leren." Met Frans als vreemde taal
heeft ze de minste moeite. "Dat heb ik
zo geleerd. Dat snap ik goed. Engels
vind ik best moeilijk. En bij Duits zijn
de uitzonderingen moeilijk maar de
naamvallen snap ik wel." Behalve de
examenvakken wordt er ook gods
dienstles op school gegeven, beelden
de vorming (handvaardigheid en teke
nen), gymnastiek en maatschappijleer.
Detectiveboeken
Hanneke kijkt vrij nuchter tegen de
school en haar eigen mogelijkheden
aan. "Om na de mavo havo te gaan
doen? Nee. dat kan ik niet. Ik ben echt
voor mavo getest." Ze heeft het goed
naar haar zin op school, in een klas
met 23 leerlingen waar ook haar
vriendinnen in zitten.
Van november tot april gaat Hanneke
met de bus naar school, de andere
schoolmaanden pakt ze de fiets.
Thuis is ze de jongste. Ze heeft nog
een broer en een zus, maar zij is de
eerste die op het Calvijncollege
terecht kwam. Als hobby's heeft ze
lezen ('vooral detectiveboeken') en
knutselen zoals kaarten maken en bor
duren.
Verder is ze lid van de jeugdvereni
ging van de Hervormde kerk in Sint-
Maartensdijk die vorig jaar is opge
richt maar waar nog geen naf m voor
is bedacht. Elke veertien dagen komen
de jongens en meisjes bijeen in het
verenigingsgebouw.
"Op het Spectrumcollege heb je een
brugklas. Daarna kun je proberen om
naar de politieschool te gaan. Dan heb
je een streepje voor maar geen garan
tie dat je toegelaten wordt. En als dat
niet lukt, heb je een jaar verloren."
Vast staat dat Nukhet een beroep wil
met afwisseling. Bij de politie zal ze
dat wel vinden, denkt ze, ook beseft ze
dat er naast het werken op straat ook
bureauwerk aan vast zit. "Maar je hebt
in ieder geval mensen om je heen."
Op de basisschool wilde ze de admini
stratie in. Bijvoorbeeld om afdelings
secretaresse te worden zodat ze met
veel mensen in aanraking zou komen.
"Ik wil niet de hele dag in mijn eentje
achter een computer op een kantoor
zitten."
Daarom mikt ze ook op het Zoomvliet
college in Roosendaal die deze rich
ting in huis heeft. "Als ik op mijn
gevoel af ga, wil ik administratie gaan
doen. Als je iets tegen je zin in doet,
loopt het op den duur toch mis."
Nukhet gaat met zeven examenvak
ken het vervolgonderwijs in: Neder
lands, Engels, biologie, huishoudkun
de, gezondheidskunde, wiskunde en
maatschappijleer. Omdat ze niet voor
techniek voelde, heeft ze voor de ver
zorging gekozen. Het bevalt haar, zegt
ze ook al gaat ze niet in die richting
verder. "Ik vind het best leuk." Immers
van huishoudkunde en gezondheids
kunde heb je zelf later ook profijt, stelt
ze.
Onderdeel van het vak huishoudkun
de is het serveren van maaltijden in
het restaurant waar elke donderdag
mensen van buiten de school kunnen
eten wat de leerlingen hebben klaarge
maakt. "Nu leer je hoe het in het echt
moet. Vooral de eerste keer ben je
zenuwachtig. Je vergeet wel eens wat
op tafel te leggen, of er valt een lepel
op de grond bij het afruimen. Dan
kijkt iedereen je aan."
Massamedia
In haar vakkenpakket heeft ze bewust
voor wiskunde gekozen. "Dat heb je
voor het vervolgonderwijs nodig." Ze
houdt van gymnastiek maar het leuk
ste vak is voor haar maatschappijleer.
"Er worden onderwerpen behandeld,
waar je dagelijks mee te maken hebt.
En je komt te weten hoe de Neder
landse maatschappij in elkaar zit,"
zegt Nukhet die van Turkse afkomst
is.
Na de eerste les al, kon ik het niet
meer laten vallen. Ik volg het samen
met mijn vriendin Serap Kivrak. Het
zijn wel drie uur extra lessen per
week. Er zijn saaie onderwerpen bij
zoals de politiek maar ook leuke
onderwerpen zoals massamedia."
Huiswerk maken valt eigenlijk wel
mee, bekent ze. "In de klas roep je al
gauw dat het te veel is." Nukhet is
gemiddeld drie kwartier zoet met haar
opdrachten. "Het laatste jaar maken
we meer werkstukken. Dat neemt de
meeste tijd in beslag."
Voor Theo Rijnberg uit Sint-Maartensdijk is het dui
delijk wat hij na het Scheldecollege wil gaan doen.
Zijn grootste wens is om te gaan varen. Op de grote
vaart wel te verstaan. En daarom wil de vierde klasser
mechanische techniek naar de zeevaartschool, het Zee
landcollege in Vlissingen.
weet hij nog niet. Wel dat de middel
bare opleiding vier jaar duurt, waar
van 1 jaar stage. En dat hij 'intern'
gaat. "'s Avonds krijg je warm eten, 's
middags moet je voor jezelf zorgen."
Wordt het geen grote vaart, dan pro
beert Theo om bij de kustvaart te
komen. "Ik wil er echt voor doorle
ren."
Als lid van de hengelsportvereniging
de Oosterscheldevissers kan hij zijn
geluk dan aan het strand van Walche
ren uitproberen.
En daarmee treedt hij in de voetsporen
van zijn vader die na de toenmalige
lagere technische school ook naar de
zeevaartschool ging om het ruime sop
te kunnen kiezen. Theo: "Ik wil mari
tiem officier worden. Dan ben je
machinist en scheepswerktuigkundi-
ge. Dan kom je van onder tot boven op
zo'n schip. Ik wil de wereld over. Net
zoals mijn vader dat gedaan heeft. Die
is overal geweest. Ik heb foto's gezien
van de plaatsen die hij heeft aange
daan. Die wil ik ook wel zien."
De afdeling mechanische techniek
bestaat uit drie onderdelen: machine-
bankwerk, constructiebankwerk en
lassen. Volgens Theo heeft hij alle
vakken in zijn pakket die nodig zijn
om tot de sector middelbaar nautisch
onderwijs van het Zeelandcollege aan
de Boulevard Bankert toegelaten te
worden: Nederlands, Engels, wiskun
de, natuurkunde/mechanica, vaktheo
rie en vaktekenen. Op het tentamen in
november haalde hij geen onvoldoen
des.
Voor het eindexamen moet hij nog
kiezen of het op C-of D-niveau
(mavo) wordt afgenomen maar zijn
vooruitzichten zijn gunstig. "Met vak
theorie en vaktekenen heb ik de min
ste moeite. Nederlands tekstverklaren
en Engelse luisteroefeningen vind ik
moeilijker." De 16-jarige Theo kon na
het tweede jaar kiezen tussen motor
voertuigentechniek en mechanische
techniek. "Ik vond de metaal leuker.
Op die afdeling kun je werken met een
draaibank, frezen en lassen. Met
machines werken vind ik het leukste."
Een van zijn laatste werkstukken op
de draaibank was een reservespoel
voorde molen van zijn vishengel want
Theo is nu al vaak aan het water te
vinden als fervent hengelaar. Ook het
maken van gereedschap doet hij
graag. Zo is hij bezig om een instru
ment te maken om buisjes door te
kunnen snijden. "Daarvoor moet je
frezen en draaien.'"
Allemaal theorie
De tijd die Theo aan huiswerk
besteedt is beperkt. Meestal is hij bin
nen een kwartier klaar. "Alleen voor
tentamens ben ik een paar uur per dag
bezig. Dan is het wel druk, maar dat is
logisch." Theo kon na de lagere school
De Rieburch mavo gaan doen. "Maar
dat staat me niet aan. Dat is allemaal
theorie. Ik heb het hier goed naar mijn
zin omdat ik er gemakkelijk doorheen
ben gegaan. Anders zou het wel
anders gelegen hebben."
Theo gaat op 1 februari de open dag
bezoeken van het Zeelandcollege.
Welke vakken er bij zullen komen
De vestiging van het Scheldecollege in Sint-Maar
tensdijk telt op dit ogenblik 256 leerlingen. In het
nieuwe schooljaar in augustus begonnen 78 leer
lingen in de eerste klas, terwijl er dit jaar 53 eindexamen
doen. Er zijn nu vier eerste klassen en dat is in jaren niet
voorgekomen. De groei van de school zal doorzetten,
althans zo zijn de prognoses.
Hanneke van As koos als examenvak economie in plaats van wis-en scheikunde.
In het jaar 1999/2000 verwacht de
school voor voorbereidend beroeps
onderwijs en mavo aan 287 leerlingen
onderdak te zullen verlenen, terwijl
voor het schooljaar 2003/2004 op 300
jongens en meisjes wordt gerekend.
Zet de groei zich op deze wijze door
dan verwacht de school 319 leerlingen
voor het schooljaar 2007/2008.
Vanwege de huidige en de verwachte
groei en om onderwijskundige rede
nen wil de school het aantal lokalen
uitbreiden. Het gaat dan vooral om
theorielokalen. Volgens directeur
A.A. Meloen van de vestiging in de
smalstad is er ruimte voor twee loka
len op het nieuwe gebouw boven de
afdeling motorvoertuigentechniek. De
bestaande gang, die loopt van de
directiekamer en administratie langs
het informaticalokaal, zou doorge
trokken kunnen worden zodat er aan
weerszijde lesruimten gemaakt kun
nen worden. "Die zijn gewoon nodig
om de groei van het aantal leerlingen
op te vangen." Bij de bouw is overi
gens rekening gehouden met mogelij
ke uitbreiding.
Meloen verwacht dat er meer leerlin
gen naar het Scheldecollege komen
als in 1998 andere eisen gesteld gaan
worden aan de mavo-leerlingen. "Alle
leerlingen die mavo willen doen moe
ten zes vakken op D-niveau halen. Nu
is dat drie vakken op C-niveau en drie
op D-niveau. Wij verwachten dat er
dan meer leerlingen voor het voorbe
reidend beroepsonderwijs komen die
nu gedeeltelijk nog op een mavo
niveau zitten."
Aan het eind van het vierde leerjaar
kunnen leerlingen op vier niveaus
examen doen:- A, het vereenvoudigd
niveau; -B, het gemiddeld niveau; -C,
het uitgebreide niveau en D, het extra
uitgebreide niveau.
Combilokaal
Ook is er een plan om het lokaal van
de afdeling mechanische techniek te
vergroten. "We moeten van het minis
terie lokalen maken waarin zowel
praktijk als theorie gegeven kan wor
den, een combilokaal heet dat. Een
programma maken voor de draaibank
moet in een stille hoek van het lokaal
kunnen gebeuren."
De uitbreiding zou een ruimtewinst
van ongeveer 40 vierkante meter op
moeten leveren aan de westkant van
het gebouw, het lokaal van docent
mechanische techniek J.J. Bolier. De
tekeningen voor de uitbreiding zijn ter
beoordeling van de welstandscom
missie voorgelegd.
Theo Rijnberg uit Sint-Maartensdijk was geschikt voor de mavo maar
koos bewust voor de techniek in het voorbereidend beroepsonderwijs.