St. Philipslandse haven toch dicht per 1 april a.s. 'We hebben altijd van het vrije leven genoten, maar dat is over' Schippers verdeeld over regiobestuur 'Poort van Europa' gaat een onzekere toekomst tegemoet Woningbouw baai Duivendijk stoort schippers Commercie in de binnenvaart neemt hand over hand toe Donderdag 9 januari 1997 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Schuttevaer gaat zich zeer zeker verweren Laatste 5 jaar geen overslag Vele tonnen Daags na nieuwjaar zijn de meeste binnenschippers ver trokken uit hun thuishaven Sint-Annaland, waar ze tradi tioneel tijdens de feestdagen liggen. "Ze willen bij de aanhoudende vorst niet vast komen te liggen in het ijs", vertelt oud-schipper J. Sturris. Hij stapt aan boord van de Hoop op Zegen van L. Pape om nieuwjaar te wensen. Ook F. Becker en zijn vrouw - van de Union 1 - komen daar binnen. De beide schippers, vijftigers, hoeven niet meer zonodig. "Laat ons hier maar rustig liggen. Als je niet oppast vaar je een hoop schade, want het ijs geeft niet mee tegen het harde staal van de schepen", zegt Pape. Veevoer Beurs Lamsoren Sint-Philipsland voor, Stavenisse twijfelt De beide Thoolse afdelingen van de kon. schippersver eniging Schuttevaer - Stavenisse en Sint-Philipsland - hebben ingestemd met de vorming van een Zeeuws regiobestuur. Ging dat in de afdeling Stavenisse met de nodige twijfels - vooral bij het bestuur - gepaard, in Sint- Philipsland maakte de ledenvergadering er geen woorden aan vuil. De vergadering was unaniem voor, terwijl in Stavenisse na schriftelijke stemming negen schippers voor bleken te zijn en vijf tegen. Kostenverdeling Logger Schippers tegen afluisteren politie Desnoods handtekeningenactie voor openhouden haven St. Philipsland Volgens het bestuur van Schuttevaer Sint-Philipsland zijn de grote investeringen die de gemeente voor de haven in gedachten heeft, helemaal niet nodig. Het argument om de handelshaven op te heffen vanwege de kosten is daar mee volgens de binnenschippers van de baan. Met behulp van het hoofdbestuur zal Schuttevaer er alles aan doen om de haven voor het dorp te behouden, deelde voorzit ter A.W. Beurkens mee op de jaarvergadering in De Wimpel. Stavenisse Volière Handtekeningen Tegen de dijk Ondanks de grote bezwaren van de St. Philipslandse schippers en de koninklijke schippersvereniging Schuttevaer, houden b. en w. van Tho- len vast aan de voorgenomen sluiting van de haven. Het kost allemaal veel te veel. Eerder werd dit onder druk van de schippers en de gemeen teraad opgeschort, maar het college wil zo mogelijk 1 april a.s. de St. Philipslandse handelshaven opheffen. De commissie openbare werken, die maandagavond a.s. vergadert, mag er nog een advies over uitbren gen. Bestuurslid L.H.M. Kosten laat weten, dat Schuttevaer St. Philips- land 'zeer zeker verdere stappen gaat ondernemen.' "In december hebben we nog een gesprek met wethouder Van der Jagt gehad en we hebben het cru, dat nu de beslissing al genomen is op per 1 april de haven te sluiten. De burge meester was op onze jaarvergade ring aanwezig en heeft daar niets van gezegd. Hij was nogal gesloten. Wij zullen juridisch advies van onze organisatie inwinnen en de raads fracties benaderen, want voor de St. Philipslandse schippers is hun thuis haven nog van veel betekenis." Het feit dat kosten en baten totaal niet in evenwicht zijn, spreekt Kos ten niet aan. "Dat geldt nog wel voor meer zaken. Een landweggetje dat naar één boerderij loopt, wordt toch ook regelmatig geasfalteerd. En bin nendijken die totaal geen betekenis meer hebben voor de zeewering, worden ook steeds gemaaid. Een oud kerkhof dat de gemeente niets meer opbrengt, kun je dan ook wel wegdoen. St. Philipsland heeft altijd een haven gehad. Dat hoort histo risch gewoon zo. Toen we nog zelf standig waren, heeft het gemeente bestuur de haven nooit ter discussie gesteld, maar we zijn een blauwe maandag bij Tholen en b. en w. wil len onze haven sluiten. Daar leggen we ons niet bij neer!", zegt bestuurs lid Kosten van Schuttevaer St. Phi lipsland. De laatste vijf jaar heeft er geen overslag van goederen in of uit sche pen in St. Philipsland plaatsgevon den, zo is de gemeente uit onder zoek gebleken. Na de wijziging in het bietentransport (per vrachtwa gen in plaats van per schip) is er nagenoeg geen overslag meer geweest. Overslag en vervoer van landbouw producten was vroeger de belang rijkste functie van de St. Philips landse haven. In beperkte mate was er in het verleden aanvoer van bouwmaterialen voor plaatselijk gebruik. Het transport van goederen is in de loop der jaren echter sterk gewijzigd: het vervoer per as is flink toegenomen, maar het transport over water is met name over korte afstan den en met kleine hoeveelheden, zeer sterk gedaald. De St. Phlips- landse haven heeft volgens b. en w. in feite zijn functie als handelshaven al jaren verloren. Alleen rond de jaarwisseling liggen er nog een aan tal schepen. Recreatief (mede)ge- bruik vindt niet plaats. De gemeente heeft becijferd, dat zelfs de salariskosten van de haven meester (4 uur per week) niet gedekt worden uit de liggelden. En het onderhoud vergt vele tonnen, zo hebben b. en w. bij een opname van de situatie in 1994 al geconstateerd. Binnen een tijdsbestek van enkele jaren moeten er ingrijpende werk zaamheden worden uitgevoerd om de haven voor het huidige gebruik in stand te houden. Daarbij zegt het gemeentebestuur gebonden te zijn aan veiligheids- en milieu-eisen. Een havenontvanginstallatie (hoi) voor de opvang van olie en andere schadelijke stoffen vergt 80.000 gulden; baggerwerk kost 75 mille; herstel van de betonnen damwand en behandeling van de stalen dam wand maar liefst een half miljoen gulden en vervanging van de palen en herstel van de havendam zal vol gens de gemeente 65.000 gulden gaan kosten, totaal dus 720.000 gul den! Op grond daarvan hebben b. en w. het principebesluit genomen de St. Philipslandse handelshaven zo mogelijk per 1 april a.s. te sluiten. Met Schuttevaer is dit voornemen besproken. Volgens de gemeente leverde dat gesprek in feite geen nieuwe gezichtspunten op. Schutte vaer wil de haven behouden en trekt de voorgestelde voorzieningen in twijfel of acht deze op dit moment niet noodzakelijk. B. en w. voeren aan, dat de gemeente bij het instand houden van de haven verantwoorde lijk is voor schade die ontstaat door onvoldoende onderhoud. Daarom houdt het college vast aan de voor genomen sluiting. Het bestuur van Schuttevaer Stave- nisse zal de gemeente en rijkswater staat benaderen in verband met de geplande bouw van woningen langs de baai van Van Duivendijk in Tho len, op een steenworp afstand van het Schelde-Rijnkanaal. Dit naar aanleiding van een opmerking van J. Sturris, die klachten over overlast van de scheepvaart op het kanaal vreest - omdat daarmee geen reke ning gehouden zal worden - als daar eenmaal mensen wonen. "We moe ten alert blijven, wantje zult zien dat de projectontwikkelaar eerst gaat bouwen en dat vervolgens de klach ten gaan komen", zei de oud-schip per op de ledenvergadering in Sint- Annaland. M. Boomsluiter, die in het verleden al op soortgelijke pro- blematieken wees, adviseerde om contact op te nemen met rijkswater staat. "Want die moet vergunning geven voor de bouw." Voorzitter Ph.J. de Rijke stelde dat er voor het project een wettelijke procedure gaat komen met inspraakmogelijk heden, maar zover is het nog niet. Ook elders in het land wordt de scheepvaart met dit soort zaken geconfronteerd. In Tholen komt er nog bij, dat de vluchthaven die func tie zal verliezen als gevolg van het project. De schippersparen Pape (links), Becker en oud-schipper J. Sturris rechtszien de binnenvaart in snel tempo veranderen. Een praatje met de schippers maakt duidelijk, dat ook in deze bedrijfstak de commercie hand over hand toe neemt. "We hebben als particuliere schippers altijd van het vrije leven genoten, maar dat houdt nu op. Het is net zoals bij de winkels, waar steeds grotere ketens gevormd wor den'", zegt Becker. "Het echte varen is eraf, er is nergens meer tijd voor", stelt Sturris vast. Hij woont sinds twee jaar aan de wal, maar mist de waterkant niet. "Het sociale leven op het water is gewoon weg." De ande ren knikken instemmend. Waar nu nog volop vrouwen aan boord zijn en ook meewerken, verwacht de Sint-Annalandse oud-schipper dat dit een aflopende zaak is. Er ver schijnen alsmaar grotere schepen, duwbakken en koppelverbanden op het water. "De aangeboden partijen vracht worden steeds groter om de kosten te drukken." Volgens Sturris denkt de klant nauwelijks aan de vervoerder; hij wil zijn vracht zo goedkoop mogelijk vervoeren, maar stelt daar niets tegenover. Aan de andere kant zullen particu liere schippers met kleinere schepen nodig blijven zolang er kleinere 'ontvangers' (klanten waar lading afgeleverd wordt) gevestigd blijven aan de kleinere vaarwegen, meent Sturris. "Maar steeds meer van die kleintjes verdwijnen en daarmee het werk", stelt Becker vast. Hij vervoert meestal veevoer met zijn 360 ton metende motorschip en vaart veel op België. Ook de Hoop op Zegen (740 ton) wordt voor het transport van vee voer ingezet, maar dan op de bin nenlandse wateren. Een voorbeeld van de situatie die Sturris schetst, is er. "Twee jaar geleden bracht ik 500 ton tapioca naar Oosterhout. Vorig jaar was de vracht voor eenzelfde lading 1,10 gulden minder", vertelt Pape. Hij noch Becker hebben een opvol ger, maar ze zouden die ook niet met hun schip willen 'opzadelen'. Beide zijn te klein om als ondernemer je brood mee te verdienen als je ook nog schulden af te lossen hebt. Daarom kunnen de ondernemers ergens ook wel begrijpen dat A. Lindhout het afgelopen jaar zijn schip van 2400 ton verruilde voor een van 4000 ton. "Hij heeft twee zoons als opvolgers." Wie denkt dat een schipper voortdu rend met vracht onderweg is, heeft het mis. "We rekenen met ongeveer 24 reizen op een jaar", vertelt Pape. Behalve varen vergen het laden en lossen de nodige tijd. Bovendien wordt een schip door een ontvanger ook wel als drijvend pakhuis gebruikt; het blijft dan een aantal dagen geladen liggen. "Het afgelo pen jaar had ik 100 van zulke ligda gen", aldus Pape, die al 38 jaar schipper is en begon op de tjalk van zijn vader. Via de beurs worden de vrachten over de schippers verdeeld. "Ieder op zijn beurt, in feite is dat het laatste sociale systeem in Neder land", zegt Becker. Hij ervaart het als een probleem dat een schipper in feite het schip moet kunnen leveren dat bij een vracht past. "Ben je 740 ton, dan kun je geen vracht van 750 ton laden." De concurrent, het weg vervoer, is flexibeler want daar kan eenvoudigweg een vrachtwagen extra ingezet worden. Overigens staat de schippersbeurs op het punt om te verdwijnen en dat ervaren beide Sint-Annalandse ondernemers als een minpunt. "Er wordt al steeds vaker buiten de beurs om gevaren en dat betekent dat je als schipper op zoek moet naar nieuwe relaties. Bovendien gelden nu vaste tarieven en zonder beurs zullen de vrachtprijzen nog verder dalen door de onderlinge concurren tie", zegt Pape. Volgens zijn vrouw ondermijnt ook de telefoon het beurssysteem. Sturris beaamt dat: "Toen die er niet was, was' een schipper gedwongen naar de beurs te gaan en was hij onderweg niet bereikbaar. Als een opdrachtgever nu weet dat een schipper ergens leeg is, kan hij hem bellen voor een vol gende opdracht." Dat komt regelma tig voor, zegt ook Pape. "Laatst was ik in Den Bosch aan het lossen, toen ik gebeld werd om in Spijk te laden." Een ander probleem voor de schip pers is de stroom van milieumaatre gelen. In een provincie als Friesland leidt die aandacht voor de natuur er bijvoorbeeld toe, dat de vaarwegen qua uitrusting achterblijven bij de snelwegen stelt Becker, die ook al 33 jaar een eigen schip heeft. "Als ik veevoer overboord spuit wanneer ik het ruim schoonmaak, ben ik straf baar. Maar ik zag in Maasbracht eens hoe een groep sportvissers hun emmers vol overgebleven aas in het water kieperden", aldus Pape. "Dat er tegen olievervuiling opgetreden wordt, vind ik normaal. Maar een emmertje lamsoren snijden zoals vroeger is er niet meer bij, terwijl wél excursies over de schorren gestuurd worden waarbij alles ver trapt wordt en de vogels opge schrikt." Sturris vindt het maar niks dat in de zomermaanden schippers hun vaartuigen niet meer op de plaat bij Sint-Annaland mogen zetten voor onderhoudswerk. Drie mannen die hun leven op het water doorbrachten, zien hun bedrijfstak veranderen. "Maar wie aan de weg wil timmeren, kan best nog wat verdienen", meent Sturris. "Op den duur komt het goed, maar dan zijn er weinig particuliere schip pers meer over", aldus Becker. Hoe wel hij zich een leven aan de wal moeilijk kan voorstellen, zal het er voor hem en Pape binnen nu en vijf jaar waarschijnlijk wel van komen. Al jarenlang kennen de zeven Zeeuwse afdelingen (inclusief Goe- ree-Overflakkee) een regionaal overleg. Bestuursafvaardigingen komen twee keer per jaar bij elkaar, regelmatig zijn daar ook beheerders van vaarwegen (zoals rijkswater staat) bij aanwezig. Juist om tegen over die vaarwegbeheerders sterker te staan lijkt een regiobestuur wen selijk; de (soms kleine) afdelingen hoeven dan niet ieder afzonderlijk met hun wensen op nautisch-tech- nisch. gebied aan te kloppen. "Maar het regiobestuur mag en wil geen afbreuk doen aan de rechten van de afdelingen", legde hoofdbestuurslid C. van den Broek uit Temeuzen in Sint-Philipsland uit. Door die afde ling was het voorstel gelanceerd, nadat vorig jaar de vergadering een fusie had afgewezen. De Sint-Phi- lipslandse schippers hadden geen vragen of opmerkingen over de uit leg en vaardigden unaniem hun voorzitter A.W. Beurkens af als lid voor het regiobestuur. De leden van de afdeling Stavenisse hadden op hun vergadering in Sint- Annaland meer moeite met een regiobestuur. En dan met name diverse bestuursleden, die volop vragen en opmerkingen afvuurden op regiovertegenwoordiger J.C.J. de Vries uit Hansweert. Vooral de kos ten en de angst voor het verdwijnen van de eigen identiteit spelen een rol, zo bleek uit de woorden van voorzitter Ph.J. de Rijke. Die liet na de uitslag van de stemming (9 voor, 5 tegen) weten, op de eerste regio vergadering de kostenverdeling aan de orde te zullen stellen. Hij vond dat kleine afdelingen minder zouden moeten bijdragen dan de grotere en dat vond weerklank bij meerdere aanwezigen. Het voorstel van de werkgroep is echter, om de totale kosten evenredig over de zeven afdelingen om te slaan. "Wil je ver schil in bijdrage, hoe zit het dan met de stemmenverhouding?" merkte secretaris J.H.J. Vogelaar op. Die koppeling mag volgens De Rijke niet gemaakt worden. De bedoeling is, dat elke afdeling één vertegen woordiger levert. "Dat wordt een vaste afgevaardigde, terwijl nu vaak wisselende bestuursleden op de bij eenkomsten aanwezig zijn", aldus De Vries. Hij meent dat door de vor ming van een regiobestuur de lijnen naar het hoofdbestuur korter wor den. De Rijke denkt juist dat de betrokkenheid bij de regio zal afne men als slechts één bestuurslid daar de afdeling vertegenwoordigt. De opzet is om jaarlijks één regio vergadering te houden bij een van de afdelingen en een tweede bijeen komst met de gezamenlijke beheer ders van de vaarwegen. Volgens De Vries staat men dan sterker, dan wanneer iedere afdeling afzonder lijk zijn problemen bij deze instan ties aankaart. De Rijke was echter bang voor een logger apparaat, bovendien vreest hij dat de vaar wegbeheerders individuele afdelin gen die aankloppen zullen verwijzen naar de regio. "We moeten als afde ling gesprekspartner kunnen blijven, want we hechten behoorlijk aan onze identiteit." En J. Sturris zei bang te zijn dat het regiobestuur de voorloper is van een fusie. Maar volgens De Vries is dat niet het geval. Hij had er zelfs vertrouwen in, dat het hoofdbestuur in de toe komst de regio's financieel zal steu nen wanneer blijkt dat die goed functioneren. Erelid M. Boomsluiter hield een pleidooi voor het in het openbaar vergaderen door het toe komstige regiobestuur. Inmiddels hebben alle zeven afde lingen groen licht gegeven voor het regiobestuur, zodat dit op de eerst volgende bijeenkomst in maart geïn stalleerd kan worden. Het bestuur van de afdeling Stavenisse moet nog een vertegenwoordiger aanwijzen. De waterpolitie luistert onterecht gesprekken af van binnenvaart schippers, om op die manier te con troleren of ze zich houden aan het vaartijdenbesluit. Dat werd gesteld op de ledenvergaderingen van zowel Schuttevaer Sint-Philipsland als Sta venisse. De politie heeft er speciale apparatuur voor aangeschaft, maar volgens hoofdbestuurslid C. v.d. Broek wordt daarmee misbruik gemaakt van gegevens die via de marifoon verstrekt worden. "Het is bij de wet verboden om ons af te luisteren." Het vaartijdenbesluit schrijft verplichte rusttijden voor, zoals die ook bij het vrachtverkeer op de weg gelden. Beide Schuttevaer-afdelingen werk ten op de jaarlijkse vergadering een aantal huishoudelijke zaken af. In Sint-Philipsland werden voorzitter A.W. Beurkens en de bestuursleden J.M. den Braber en L.H.M. Kosten bij acclamatie herkozen. De afdeling Stavenisse stemde schriftelijk: voor zitter Ph.J. de Rijke en penning meester J. Hout werden unaniem herkozen door de 16 aanwezige leden, secretaris J.H.J. Vogelaai kreeg 15 stemmen. Hij gaf te kennen er gezien zijn leeftijd mee te willen gaan stoppen, maar er dienden zich geen kandidaten aan. Beide verga deringen begonnen met een minuut stilte ter nagedachtenis aan de over leden ereleden A.A.J. Tazelaar (Sta venisse) en P. Aarnoudse (St.Phi- lipsland). De vergaderingen aan het eind van het jaar worden traditioneel aange grepen om de onderlinge banden aan te halen. Meestal staat een geza menlijke maaltijd en gezellige avond op het programma voor de leden en hun gezinsleden. In Stave nisse was daaraan dit keer de viering gekoppeld van het 85-jarig bestaan. Half 1995 stelde het gemeentebe stuur het voortbestaan van de haven ter discussie in zijn zoektocht naar bezuinigingen. Het zou jaarlijks 7700 gulden aan uitgaven schelen. Sluiting vanaf 1996 wees de com plete commissie financiën van de hand, maar SGP en CDA legden zich voor de toekomst niet vast. Inmiddels is een onderzoek inge steld, voerde de gemeente een gesprek met Schuttevaer en werken ambtenaren aan een voorstel voor burgemeester en wethouders. Waar schijnlijk zal in februari de commis sie openbare werken een advies uit brengen. Op de meerjarenraming prijken voor de toekomst drie zaken die de Sint- Philipslandse haven betreffen: plaat sing van een havenontvangstinstal latie in 1998 80.000,-), vervangen van de meerpalen en herstellen van de havendam in 1999 65.000,-) en herstel van de damwand in 2000 500.000,-). Baggerwerk - wat enkele jaren geleden nog was voor zien voor 1997 en 75.000,- zou vergen - komt in de toekomstplan ning niet meer voor. Volgens Schut tevaer zijn de uitgaven niet nodig. "Baggeren is niet nodig. Het egalise ren van de zate (de zandbodem waarop schepen bij laag water rus ten - red.) is voldoende", zei Beur kens in de vergadering. "Enkele bestuursleden hebben de zaak onderzocht. Aan de havendam man keert helemaal niets, van de meerpa len heeft er slechts één een rotte plek en ook de damwand kan nog jaren mee." Wat een havenontvangstin stallatie betreft, die is volgens Schuttevaer wettelijk niet verplicht. "Bergen op Zoom heeft er ook geen. En in Stavenisse is ze op slot gedaan omdat niet de schippers, maar de landbouw er gebruik van maakte. Ons inziens zullen ook in Sint-Phi lipsland de inwoners er hun afval brengen." Volgens de voorzitter hebben ambtenaren van de gemeen te deze posten vanachter hun bureau opgevoerd. Maar ze stonden al in de meerjarenraming die vóór de herin deling door de gezamenlijke stuur groep van Sint-Philipsland en Tho len is opgesteld. En de havenont vangstinstallatie is volgens wethou der J. van der Jagt een eis van rijks waterstaat. "Het gaat er het gemeentebestuur helemaal niet om om zomaar een haven weg te halen", herhaalde bur gemeester H.A. van der Munnik zijn uitleg van een jaar eerder. "De gemeente kijkt de laatste jaren scherper naar de kosten, weegt nut en offer tegen elkaar af. En dan moet je ook eens naar de haven kijken." Volgens de gemeentebegroting kost de Sint-Philipslandse haven dit jaar 18.563 gulden en levert ze 3500 gul den op. Het havengeld is niet eens toereikend om de havenmeester van te betalen, liet Van der Jagt het Schuttevaer-bestuur in een gesprek weten. Het gebruik als handelsha ven is minimaal, alleen met de feest dagen ligt er steevast een aantal schepen. Beurkens stelde in het gesprek met de wethouder ook de graanoverslag op het havenplateau aan de orde, alsmede het gratis gebruik van dat plateau door vracht wagens. Eén van de aanwezigen meende dat voor de graanoverslag niets betaald werd, maar de man van havenmeester Ruijtenberg zei dat zijn vrouw wel degelijk de hoeveel heid graan opmeet waarna de gemeente een nota voor kadegeld stuurt. Tegelijkertijd pleitte Ruijten berg voor het vlak maken van de zate, waardoor grotere schepen - van Cebeco, of met zand en grint - in de Sint-Philipslandse haven terecht zouden kunnen en de inkomsten zouden toenemen. "Als de haven te weinig opbrengt is het een taak van de gemeente om daar wat aan te doen", vond ook A. Kosten. "Het is bij de gemeente net als in de landelijke politiek. Ze willen van de haven af en zoeken daar argumenten voor", meende C. Leeuwensteijn. "Ik heb begrip voor het maken van een kosten-batenanalyse, maar is er ook iets aan gedaan om de baten te vergroten?" Volgens Ruijtenberg kan Tholen veel meer van haar havens profiteren dan nu gebeurt: "Antwerpen is het achterland. Het gemeentebestuur protesteert als Ber gen op Zoom plannen voor een haven heeft, maar kon beter zelf iets ondernemen." Beurkens concludeer de tot hilariteit van de aanwezigen dat de Sint-Philipslandse haven 'de poort van Europa' is. Hoofdbestuurslid C. van den Broek uit Temeuzen bekritiseerde de vorig jaar in de commissie financiën gepresenteerde bezuinging van 7700 gulden die sluiting zou opleveren. "Dat is net zoveel als afstoten van de volière in Oud-Vossemeer, het her tenkamp in Stavenisse en de bloem bakken op straten en pleinen, lees ik in het verslag. Ik noem dat diep treu rig, want een haven is toch heel iets anders." De in de meerjarenraming genoemde bedragen bij de investe ringen deed de Zeeuws-Vlaming af als 'suggestief. "Laat plaatselijke mensen en deskundigen goede bere keningen maken", adviseerde hij het Schuttevaer-bestuur. Beurkens zei de inspraakprocedure in het verdere verloop goed in de gaten te zullen houden, maar dat zou volgens Van den Broek weinig uithalen. "Die commissievergaderingen zijn levensgevaarlijk. Hecht niet teveel waarde aan het spreekrecht. Want hoewel de politici luisteren omdat ze het verplicht zijn, is het besluit Rond de jaarwisseling zoeken de Sint-Philipslandse schippers hun thuishaven op. Dat willen ze graag zo houden. Maar de gemeente zet di kosten en de baten op een rij en beslist dit jaar of de haven gehandhaafd blijft. dan al genomen. Dat is een politiek spel." Maar volgens de burgemees ter is het juist andersom: op de slui ting wordt al bijna twee jaar gestu deerd omdat de gemeenteraad een ander geluid liet horen. "Dat uitein delijk de opvattingen van de schip pers en de gemeente niet sporen, dat kan. Ieder kijkt uiteindelijk naar de eigen positie", aldus Van der Mun nik. De opmerking van Van den Broek dat Sint-Philipsland vanaf 'de over kant' bestuurd wordt, wat hem een rare smaak bezorgt, noemde de bur gemeester een miskenning van de samenvoeging van beide gemeenten en van de kosten die de nieuwe gemeente daarbij op de nek heeft genomen. F. Kosten vond dat desnoods een handtekeningenactie in het dorp op touw gezet moet wor den om de haven te behouden. "En de jeugd heeft me gevraagd onder de aandacht van de gemeente te bren gen dat ze de haven 's zomers gebruikt om te zwemmen." Leeu- westeijn vroeg zich af of er juridisch iets mogelijk is omdat de haven met rijksgeld in het kader van de Delta wet is aangelegd. Mevrouw C. Ver kamman riep het bestuur op om goed onderbouwde argumenten op een rij te zetten voor de gemeente. C. Cornet vulde dat aan; hij stelde voor om de belangstelling voor de haven te inventariseren, zodat een goede prognose gemaakt kan wor den van het gebruik en de inkom sten. "Is er geen subsidie voor te krijgen?" zei J. Domenie. Haven meester mevrouw Ruijtenberg riep de Schuttevaer-leden op om meet van de haven gebruik te maken. "Ik zie hier vandaag schippers die ei nooit komen, dus die hebben weinig belang bij de haven." Beurkens zeg de toe de leden (de afdeling telt 15 varende leden en 28 B-leden) schrif telijk van de ontwikkelingen op de hoogte te houden. Na de herbedijking van Sint-Philips land in 1645 meerden de schepen aanvankelijk af tegen de dijk bij de molen, waar naderhand een houten beschoeiing werd gemaakt met enkele meerpalen, meldt H. Uil in het boek 'Sint-Philipsland eiland in de Zeeuwse delta'. In 1870 kocht de gemeente slikken aan en liet de haven uitdiepen, 25 jaar later werd deze vergroot. Maar in 1920 werd een deel van de haven weer gedempt en tegelijk een betonnen kademuur gebouwd. Kiekjes uit die tijd, maar ook van de laatste jaren, werden tij dens de vergadering op dia vertoond door J. Kempeneers. Tegelijk met de dijkversterking eind jaren zeven tig is de haven opnieuw aangepakt. De kade werd verbreed, de haven op diepte gebracht en de meerpalen vernieuwd. Eind 1980 werd de haven officieel heropend. Zes jaar geleden is ze voor het laatst gebag gerd.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 7