Brandende voeten, snee in kin,
bloeduitstorting en kneuzingen
Mieke Schot trouwt
met oprichter AOV
Alleen Tholen mag
bedrijven uit regio
Twee zwaargewonden bij botsing
kruispunt Engelaar sdijk/Z war te weg
AL 52 JAAR
DÈ
THOOLSE
COURANT
Serviceflat van
Ten Anker naar
Beter Wonen
Tholen groeit,
maar minder
nieuwkomers
Bushalte aan
Grindweg blijft
Zes Tholenaren volbrengen barre vijftiende Elfstedentocht
Open wedstrijd
op korte baan
in St. Annaland
Donderdag 9 januari 1997
53e jaargang no. 9
Visie gemeente in strijd met streekplan
Chris Koopman
Zes Tholenaren ckden saterdag mee aan de Elfste
dentocht. De een was goed voorbereid, de ander niet.
Voor de een ging een lang gekoesterde wens in vervul
ling, voor de ander was het bijna routine. De meesten
zijn de veertig ruim gespasseerd. Alle zes haalden ze
de eindstreep in Leeuwarden. Licht gehavend door de
vele valpartijen onderweg. En ieder deed het op zijn
manier. Hier hun ervaringen.
Leen van Driel
Huwelijk met M. Batenburg in Tholen
Het Thoolse raadslid Mieke Schot-de Hoog (56) van het
Algemeen Ouderenverbond (AOV) gaat in april of mei
trouwen met de 77-jarige oprichter van de ouderenpartij
Martin Batenburg uit Eindhoven. Het huwelijk zal in het
stadje Tholen voltrokken worden. Volgens Schot wordt
dit het eerst AO V-huwelijk binnen de partij. "We hebben
dezelfde belangen. Dat is wel prettig."
De bedrijventerreinen in Sint-Maartensdijk en Sint-
Annaland mogen geen regionale functie hebben. Die
kanttekening plaatst de provinciale planologische com
missie (ppc) bij de beleidsvisie bedrijventerreinen van
het gemeentebestuur. De kritiek is niet mals: 'Naar onze
mening wijkt uw visie in belangrijke mate af van het
rijks- en provinciale beleid ter zake' schrijft de commis
sie aan de gemeente. Ook voor het bedrijventerrein
Poortvliet trapt de ppc op de rem.
Bouman-Potter
Deze week
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5
4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement 26,40 per halfjaar, 48,25 p.j.,
per post 64,15 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 2,00.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,48 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
ZIE VERDER PAGINA 17
De woningstichting Beter Wonen
gaat een aantal panden van de stich
ting voor regionale zorgverlening
(SVRZ) overnemen. Het gaat om
een aantal aanleunwoningen in Sint-
Philipsland en ook het hele woon
zorgcentrum De Rozeboom in die
plaats. Maar ook de serviceflat van
Ten Anker, het oudste deel van het
Thoolse bejaardenhuis, wordt over
gedragen aan Beter Wonen. De
SVRZ is geen erkende verhuurin-
stantie en komt daardoor niet in aan
merking voor subsidies voor deze
flat. De woningbouwstichting is wel
erkend en daarom vindt de SVRZ-
leiding het de beste oplossing om
alle aanleunwoningen, woonzorg
complexen (ook Maartenshof) en de
serviceflat in Tholen aan Beter
Wonen over te doen. Elders in deze
krant vindt u meer over de ontwik
kelingen rond Ten Anker en de
SVRZ
Tholen is in 1996 gegroeid met 238
inwoners en heeft daarmee de
23.000 overschreden. Op 31 decem
ber woonden er 23.162 mensen in de
gemeente, 11.569 mannen en
11.593 vrouwen. Hoewel de groei
(1,04%) iets minder is dan in 1995,
staat Tholeri daarmee in de rij van
17 Zeeuwse gemeenten nog altijd op
de derde plaats na Goes en Hulst. De
gegevens van de verschillende
woonkernen zijn nog niet bekend.
De toename van de Thoolse bevol
king wordt vooral veroorzaakt door
natuurlijke groei. Er werden 371
kinderen (182 jongens en 189 meis
jes) geboren en er overleden 210
inwoners (115 mannen en 95 vrou
wen). Het geboorteoverschot is met
161 aanmerkelijk groter dan het ves
tigingsoverschot, dat op 77 blijft ste
ken. Meer dan een halvering ten
opzichte van het jaar daarvoor.
Vorig jaar kwamen 729 mensen van
elders in Tholen wonen, terwijl 669
inwoners vertrokken. Het aantal
nieuwkomers ligt daarmee ruim
13% lager dan in 1995.
Groeide de Thoolse bevolking - vol
gens de voorlopige cijfers - in het
eerste halfjaar met 96 inwoners, in
de tweede zes maanden van 1996
kwamen daar nog 142 inwoners bij.
Maart (-6) en augustus (-19) waren
de maanden waarin het inwonertal
daalde, maar januari (45) en vooral
oktober (62) zorgden voor een fikse
aanwas. In januari en juli werden de
meeste kinderen geboren (39), maar
de eerste maand van het jaar laat met
25 ook de meeste overlijdens zien.
In oktober vestigden zich 92 mensen
van elders in Tholen, terwijl in
augustus de meeste (84) vertrokken.
De gemeente heeft het reconstruc
tieplan voor de Grindweg en de Ten
Ankerweg tot net voor de Molen-
vlietsedijk in Tholen aangepast. Het
idee om de bussen op de Grindweg
voortaan op de rijbaan te laten stop
pen, is van de baan. De haltes blij
ven zoals ze zijn, ook al omdat de
BBA dit een veiliger oplossing
vindt. Op een hoorzitting in novem
ber maakten meerdere bewoners
zich bezorgd over dit punt. Ook
werd toen gewezen op de geplande
middengeleiders bij de Edisonweg,
die het oprijden van de Grindweg
vanuit deze straat zou belemmeren.
Omdat de geleider in verband met
de bushalte niet opgeschoven kan
worden, kiest het gemeentebestuur
voor eenrichtingsverkeer in de Edi
sonweg. Bij de woningen Ten
Ankerweg 6 en 3 t/m 7 blijven de
aanwezige parkeerplaatsen gehand
haafd, en tegenover de videotheek
worden twee extra plaatsen aange
legd. De oversteekplaats bij de Prins
Clauslaan komt in verband met een
inrit aan de andere kant van de weg
splitsing dan eerst de bedoeling was.
Twee onderdelen die behoorlijke
kritiek kregen tijdens de hoorzitting,
blijven onveranderd: de rotonde en
de fietsstroken langs de Grindweg.
De commissie openbare werken
adviseert maandagavond over hel
reconstructieplan. Vóór de vergade
ring kan van het spreekrecht gebruik
gemaakt worden.
Helpende Handen. De afdeling
Flakkee/Schouwen/Tholen van Hel
pende Handen gehandicaptenzorg
van de Gereformeerde Gemeenten
houdt zaterdag een bijeenkomst in
Dirksland. Alle belangstellenden
zijn vanaf kwart over twee welkom
in gebouw Rehoboth van de Gere
formeerde Gemeente. Na de ope
ning en een bijbels verhaal worden
degenen die pas jarig zijn geweest
gefeliciteerd en daarna volgt een
activiteitenuurtje.
f
Voor de 42-jarige Chris Koopman
uit de smalstad was het zijn derde
Elfstedentocht. "Ik mag niet moppe
ren over het verloop," zegt hij.
Koopman viel onderweg twee maal
en vermoedt dat zijn rechterarm een
lichte kneuzing heeft opgelopen.
De Thoolse deelnemers aan de Elstedentocht in het onderbindlokaal \>an de ijsbaan in Scherpenisse, vlnr: Leen van Driel, Chris Koopman,
Piet de Rijke, Thijs Moerland en Rien Manneke. Kees Stouten ontbreekt op de foto).
Voor 55-jarige Leen van Driel uit
Sint-Maartensdijk was het zijn vier
de Elfstedentocht. In 1963, 1985 en
1986 behoorde hij al tot de Thoolse
deelnemers. In 1963 strandde hij in
Harlingen maar de andere tochten
volbracht hij zonder veel moeite.
Ook zaterdag was hij er weer bij.
Van Driel deed er bijna twaalf uur
over. "Ik ben lekker fit gefinished.
Ik heb nergens last van gehad.
Alleen stond er verrekte veel wind,
6 a 7 beaufort."
Als de routinier Van Driel de vier
tochten vergelijkt, rangschikt hij de
laatste editie onder de zware toch
ten. "Die van 1963 was absoluut
zwaarder. Toen had je te maken met
windkracht 8 en sneeuwwallen waar
je doorheen moest zien te komen.
De tochten van 1985 en 1986 waren
maar eitjes. Deze was ook zwaar
vanwege de wind die spelbreker
was, en de gevoelstemperatuur.
Daar verkijken veel mensen zich
op."
Van Driel begon zaterdag rustig aan
de 200 kilometer. Door een kuitbles
sure (opgedaan na een val met de
fiets afgelopen zomer) kon hij de
eerste twee kilometer niet hard
lopen naar de Zwette. Leen mocht
om zes uur starten maar stond om
twintig over zes pas op de ijzers.
"Op zo'n afstand maakt tien minuten
niet uit, maar normaal gesproken
start je toch eerder." Om tien over
zes 's avonds reed hij over de finish
op de Bonkevaart.
"Ik ben maar één keer gevallen. Gek
genoeg ongeveer op dezelfde plek
waar ik in 1986 ook ben gevallen."
Het stel kent elkaar al zo'n jaar of
drie van de verschillende bijeen
komsten van het verbond. Op de
nieuwjaarsreceptie van de gemeente
Tholen op 2 januari stelde het
Thoolse raadslid haar nieuwe
levenspartner voor aan het college
van burgemeester en wethouders in
het gemeentehuis te Sint-Maartens
dijk.
Over de toekomst is nog niet veel
zeker. "We gaan voorlopig in ieder
geval wel in Tholen wonen, maar
hoe het verder zal gaan is nog niet
bekend. Ik ben hier gewoon nog
raadslid en Martin heeft zijn ver
plichtingen als Eerste Kamerlid in
Den Haag maar ook in Eindhoven
waar hij overleg voert met de AOV-
fractie in de gemeenteraad. En als
lid van de Eerste Kamer is hij ook
voorzitter van drie commissies. We
reizen op en neer van Tholen naar
Eindhoven en werken met de agen
da in de hand. Er moet nog veel
geregeld worden."
Batenburg staat aan de wieg van de
ouderenpartij die hij uit onbehagen
met de bestaande politieke partijen
eind 1993 oprichtte. Hij werd partij
voorzitter en vertegenwoordigde het
verbond in de provinciale staten van
Noord-Brabant van april tot septem
ber 1995. Na ruzie binnen de partij
werd Batenburg op een onverkies
bare plaats voor de Eerste Kamer
verkiezingen gezet. Dat leidde tot
het royeren van een deel van het
AOV waardoor Batenburg alsnog
zitting kon nemen in de Eerste
Kamer.
Op 25 oktober 1994 sprak hij in
Meulvliet in Tholen voor een hand
jevol leden tijdens een verkiezings
bijeenkomst van het AOV. Op 9
november van datzelfde jaar vero
verde het AOV een zetel in de
Thoolse gemeenteraad en werd Mie
ke Schot-de Hoog raadslid.
In Eindhoven bezet het AOV vijf
zetels in de gemeenteraad, het hoog
ste aantal van Nederland. "We heb
ben er wel een tijdje een wethouder
gehad maar zonder is beter voor het
AOV. Dan kan er oppositie gevoerd
worden."
De assistent meetleider bij provin
ciale waterstaat reed in een scheur
maar kwam er zonder kleerscheuren
vanaf. Wel had hij last van 'branden
de voeten' vanwege de nieuwe
schaatsen die hij droeg.
"Voor de rest is alles vrij vlot verlo
pen. Vanwege die blessure heb ik
het rustig aan gedaan."
De voorbereiding voor deze tocht
was voor Van Driel minder grondig
dan voor de vorige uitvoeringen van
de Elfstedentocht. "Mijn conditie
was minder dan in 1986. In verhou
ding heb ik dit jaar veel minder ijs-
kilometers kunnen maken. Ik heb
een tocht in de Alblasserwaard gere
den, Sluis-Brugge-Sluis van 34 kilo
meter en een paar middagen rondjes
gedraaid van 3 uur achtereen op de
Pluimpot."
Van Driel reed een gedeelte van de
tocht samen met zijn plaatsgenoot
Chris Koopman. Even voorbij Fra-
neker zocht hij Koopman op die
langs de kant stond te praten met
Kees Bovee uit Halsteren die nu niet
meereed maar in 1963 ook van de
partij was. "We zijn toen samen tot
voorbij Bartlehiem gereden."
Van Driel en Koopman verbleven
samen met echtgenoten in Leeuwar
den bij hetzelfde gastgezin als in
1986. Maar van slapen kwam niet
veel terecht. "Door de spanning heb
ik slecht geslapen. Ik heb elk uur de
klok wel horen slaan." Om vier uur
is Van Driel opgestaan om zich voor
te kunnen bereiden op de 'tocht der
tochten.' Van Driel at onderweg
weinig. "Je hoefde ook niet veel mee
te nemen want onderweg kon je net
zo veel krijgen als je wou; snert,
warme chocolademelk en fruit. 2^elf
heb ik een fles drinken meegenomen
want schaatsen is een dorstig gebeu
ren."
Zoals vele deelnemers was Leen uit
gerust met een sneeuw-of skibril.
Behalve het laatste stuk vanaf Oud-
kerk heeft hij de bril altijd opgehad.
"In het donker heb ik zonder gere
den. De laatste kilometers waren
moeilijk vanwege het verblindende
licht op de Bonkevaart. Je ziet geen
scheuren meer. Toen durfde ik niet
voluit te gaan. Van Dokkum naar
Bartlehiem ging het wel hard met de
wind in de rug. Dan rij je al gauw
veertig kilometer per uur." De sport-
kleding van nu maakt het de rijders
een stuk gemakkelijker dan in 1963.
Van Driel herinnert zich nog het
dringende advies van Toon Hage
om toch vooral kranten onder de trui
te dragen. "Ik weet nog goed dat we
toen eerst de wind in de rug hadden
en we het ontzettend warm kregen
en dat Hage, die toen vee! meer van
sport afwist dan wij, zei; gooi ze niet
weg, want straks krijg je de wind
volop van voren. En dat was ook
zo."
Van Driel reed toen samen met Flip
Potter en Jaap Menheere maar
moest in Harlingen de tocht staken.
Leen kijkt tot volle tevredenheid
terug op de tocht van zaterdag.
"Ondanks dat ik toch maar kort op
het ijs heb gestaan, heb ik er geen
i moeite mee gehad."
De opvatting van de ppc zal bij het
gemeentebestuur hard zijn aangeko
men. Immers, bij het aantrekken van
nieuwe bedrijven wordt niet alleen
gewezen op Slabbecoompolder en
Welgelegen bij Tholen, maar ook op
Sint-Maartensdijk waar met rijks
subsidie zelfs enkele bedrijfsverza
melgebouwen zijn gerealiseerd. De
ppc stelt nu onomwonden dat een
regionale functie voor de terreinen
in de smalstad en in Sint-Annaland
moet worden afgewezen op grond
van het rijks- en provinciaal beleid.
Alleen de terreinen bij Tholen
komen daarvoor in aanmerking,
omdat het stadje in het streekplan als
regionaal centrum is aangewezen.
En tot dergelijke regionale centra
moet op grond van de vierde nota
ruimtelijke ordening extra het uit
breiden van bebouwing zoveel
mogelijk beperkt blijven.
De visie van het gemeentebestuur
voldoet volgens de ppc niet aan wat
in het streekplanbeleid wordt
bedoeld.
Voor Sint-Annaland had het
gemeentebestuur weliswaar een
lokale functie in gedachten, maar
aan de agrarische sector verwante
bedrijven met een regionaal karakter
zouden hier eveneens een plaatsje
moeten kunnen vinden.
Nee, zegt de ppc op dezelfde gron
den als voor Sint-Maartensdijk gel
den. Ze wijst erop dat tot maximaal
20 hectare glastuinbouw bij het dorp
ontwikkeld mag worden, maar dan
in een duidelijk begrensde zone.
De Thoolse beleidsvisie was met
name bedoeld om de noodzaak van
extra industriegrond in Poortvliet
aan te tonen. Dit ten behoeve van
Budelpack en Bouman-Potter. Een
beperkte uitbreiding van beide
bedrijven onder strenge voorwaar
den moet volgens de ppc mogelijk
zijn. De commissie vindt dat alleen
uitbreiding toegestaan moet worden
als deze gekoppeld is aan bestaande
activiteiten. Uitbreiding met zelf
standige bedrijfsonderdelen wil de
ppc bij voorkeur niet langer in
Poortvliet toestaan. Ten aanzien van
Bouman-Potter wijst de ppc op een
eerder besluit van gedeputeerde sta
ten waarin een maximum verkoop
vloeroppervlakte van 7500 m2 is
vastgesteld. Volgens de commissie
kan de vraag gesteld worden wan
neer bij de plattelandskern Poort
vliet de grenzen van de groei bereikt
zijn.
In algemene zin merkt de ppc nog
op, dat groothandels-, transport- en
distributiebedrijven niet op lokale
bedrijventerreinen thuis horen. Ver
der wordt het gemeentebestuur
geadviseerd om over de toekomstvi
sie overleg te plegen met de directe
buurgemeenten (Schouwen-Duive-
land, Steenbergen, Bergen op Zoom
en Reimerswaal).
De commissie ruimtelijke ordening
boog zich gisterenavond over de
reactie van de ppc op de beleidsvisie
bedrijventerreinen.
Paarden houden. Het Groencollege
in Goes begint half januari met vijf
cursussen op het gebied van paar-
denhouderij. De cursussen zijn prak
tijkgericht en bedoeld voor fokkers
en gebruikers van paarden. Vanaf 6
januari kunnen belangstellenden
informatie aanvragen bij het Groen
college.
Sint-Philipslandse haven
wordt per 1 april gesloten
Schippers zien de binnenvaart
veranderen
F. Bordui: Thoolse
ouderenzorg gaat vier
belangrijke jaren tegemoet
Windmolen voor Thoolse boer
geen kip met de gouden eieren
Politie heeft een 'makkie'
met oudjaar
Leerlingen Scheldecoilege Sint-
Maartensdijk blikken vooruit
Ministerie wil woning-
bouwsubsidie Sint-
Philipslanders tóch terug
Volop plezier en vertier
op de ijsbanen in de regio
Trainerswisseling bij SPS,
Noad en Stavenisse
Een terugblik op de Thoolse
sportieve prestaties in 1996
HET ENIGE PRINCIPE DAT
EEN MAN VAN DE WERELD
ER OP NA MOET HOUDEN
IS: HELEMAAL GEEN
PRINCIPES TE HEBBEN
Dit nummer bestaat uit
22 pagina's
De ijsclub Sint-Annaland houdt
zaterdag open kampioenschappen
op de korte baan. Op de Annewas in
Sint-Annaland kan iedereen van
twaalf jaar en ouder meedoen aan de
wedstrijden over 100 meter. De
wedstrijden beginnen om half drie
en er wordt gereden in twee groe
pen: van twaalf tot en met vijftien
jaar en van zestien jaar en ouder. Per
groep zijn drie geldprijzen te win
nen. Ook elders in de gemeente,
meestal bij scholen, worden wed
strijden op de schaats verreden.
Over ijspret verderop in deze krant
meer.
De ravage was groot bij de autobotsing, waardoor een voertuig in de sloot langs de Engelaarsdijk terecht kwam. De bestuurder lag op het
ijs onder de auto. Links is nog een stuk van de Mercedes te zien die op de weg bleef.
Twee zwaargewonden vielen er
vrijdagmiddag tegen vier uur bij
een botsing op het kruispunt
Paasdijkweg/Bram Groenewcge-
weg/Zwarteweg/Engelaarsdijk te
Poortvliet. Het ongeluk ontstond
toen een uit de Zwarteweg komen
de 76-jarige automobilist uit
Nieuw-Vossemeer geen voorrang
verleende aan een over de hoofd
weg St. Annaland/Poortvliet rij
dende 37-jarige inwoner van
Kruisland.
De Thoolse ambulance was zeer
snel ter plaatse omdat die net in
Poortvliet aan het tanken was,
toen de melding van het ongeluk
kwam. Passerende automobilisten
hielpen de in de sloot naast de
Engelaarsdijk terecht gekomen
auto optillen om de daaronder lig
gende chauffeur - een vertegen
woordiger van de fa. Akkermans -
vanuit zijn benarde positie te
bevrijden. Hij was uit de wagen
geslingerd en lag op het ijs, onder
de auto. Eerder al was de bejaar
de chauffeur uit zijn Mercedes
personenauto gehaald omdat er
rook uit de wagen kwam. De man
werd achter strobalen gelegd,
beschermd tegen de winterkou en
gespalkt. De jongere chauffeur
werd gezien zijn toestand in de
Thoolse ambulance gelegd en
eveneens gespalkt en verzorgd.
Bij meerdere zwaargewonden is
het regel, dat er een tweede ambu
lance komt, waarbij de eerste
wacht totdat het tweede voertuig
er is. Zo gebeurde het ook hier.
Pas nadat de ambulance uit Ber
gen op Zoom de 76-jarige Nieuw-
Vossemeerder op een brancard in
het voertuig had gelegd, vertrok
ken beide voertuigen naar het zie
kenhuis Lievensberg. De brand
weer van St. Maartensdijk was
ook ter plaatse, maar kon zich
beperken tot het regelen van het
verkeer. De Thoolse politie ver
richtte het onderzoek, bijgestaan
door verkeersspecialisten uit Mid
delburg. Beide zwaar beschadigde
auto's werden door bergingsbe
drijf Faasen uit Steenbergen weg-
getakeld. De twee automobilisten
maken het naar omstandigheden
redelijk. Het ongeluk is nog won
derlijk goed afgelopen.