Brandende voeten, snee in kin, bloeduitstorting en kneuzingen Mieke Schot trouwt met oprichter AOV Alleen Tholen mag bedrijven uit regio Twee zwaargewonden bij botsing kruispunt Engelaar sdijk/Z war te weg AL 52 JAAR DÈ THOOLSE COURANT Serviceflat van Ten Anker naar Beter Wonen Tholen groeit, maar minder nieuwkomers Bushalte aan Grindweg blijft Zes Tholenaren volbrengen barre vijftiende Elfstedentocht Open wedstrijd op korte baan in St. Annaland Donderdag 9 januari 1997 53e jaargang no. 9 Visie gemeente in strijd met streekplan Chris Koopman Zes Tholenaren ckden saterdag mee aan de Elfste dentocht. De een was goed voorbereid, de ander niet. Voor de een ging een lang gekoesterde wens in vervul ling, voor de ander was het bijna routine. De meesten zijn de veertig ruim gespasseerd. Alle zes haalden ze de eindstreep in Leeuwarden. Licht gehavend door de vele valpartijen onderweg. En ieder deed het op zijn manier. Hier hun ervaringen. Leen van Driel Huwelijk met M. Batenburg in Tholen Het Thoolse raadslid Mieke Schot-de Hoog (56) van het Algemeen Ouderenverbond (AOV) gaat in april of mei trouwen met de 77-jarige oprichter van de ouderenpartij Martin Batenburg uit Eindhoven. Het huwelijk zal in het stadje Tholen voltrokken worden. Volgens Schot wordt dit het eerst AO V-huwelijk binnen de partij. "We hebben dezelfde belangen. Dat is wel prettig." De bedrijventerreinen in Sint-Maartensdijk en Sint- Annaland mogen geen regionale functie hebben. Die kanttekening plaatst de provinciale planologische com missie (ppc) bij de beleidsvisie bedrijventerreinen van het gemeentebestuur. De kritiek is niet mals: 'Naar onze mening wijkt uw visie in belangrijke mate af van het rijks- en provinciale beleid ter zake' schrijft de commis sie aan de gemeente. Ook voor het bedrijventerrein Poortvliet trapt de ppc op de rem. Bouman-Potter Deze week Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Postrekening 12 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement 26,40 per halfjaar, 48,25 p.j., per post 64,15 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 2,00. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,48 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. ZIE VERDER PAGINA 17 De woningstichting Beter Wonen gaat een aantal panden van de stich ting voor regionale zorgverlening (SVRZ) overnemen. Het gaat om een aantal aanleunwoningen in Sint- Philipsland en ook het hele woon zorgcentrum De Rozeboom in die plaats. Maar ook de serviceflat van Ten Anker, het oudste deel van het Thoolse bejaardenhuis, wordt over gedragen aan Beter Wonen. De SVRZ is geen erkende verhuurin- stantie en komt daardoor niet in aan merking voor subsidies voor deze flat. De woningbouwstichting is wel erkend en daarom vindt de SVRZ- leiding het de beste oplossing om alle aanleunwoningen, woonzorg complexen (ook Maartenshof) en de serviceflat in Tholen aan Beter Wonen over te doen. Elders in deze krant vindt u meer over de ontwik kelingen rond Ten Anker en de SVRZ Tholen is in 1996 gegroeid met 238 inwoners en heeft daarmee de 23.000 overschreden. Op 31 decem ber woonden er 23.162 mensen in de gemeente, 11.569 mannen en 11.593 vrouwen. Hoewel de groei (1,04%) iets minder is dan in 1995, staat Tholeri daarmee in de rij van 17 Zeeuwse gemeenten nog altijd op de derde plaats na Goes en Hulst. De gegevens van de verschillende woonkernen zijn nog niet bekend. De toename van de Thoolse bevol king wordt vooral veroorzaakt door natuurlijke groei. Er werden 371 kinderen (182 jongens en 189 meis jes) geboren en er overleden 210 inwoners (115 mannen en 95 vrou wen). Het geboorteoverschot is met 161 aanmerkelijk groter dan het ves tigingsoverschot, dat op 77 blijft ste ken. Meer dan een halvering ten opzichte van het jaar daarvoor. Vorig jaar kwamen 729 mensen van elders in Tholen wonen, terwijl 669 inwoners vertrokken. Het aantal nieuwkomers ligt daarmee ruim 13% lager dan in 1995. Groeide de Thoolse bevolking - vol gens de voorlopige cijfers - in het eerste halfjaar met 96 inwoners, in de tweede zes maanden van 1996 kwamen daar nog 142 inwoners bij. Maart (-6) en augustus (-19) waren de maanden waarin het inwonertal daalde, maar januari (45) en vooral oktober (62) zorgden voor een fikse aanwas. In januari en juli werden de meeste kinderen geboren (39), maar de eerste maand van het jaar laat met 25 ook de meeste overlijdens zien. In oktober vestigden zich 92 mensen van elders in Tholen, terwijl in augustus de meeste (84) vertrokken. De gemeente heeft het reconstruc tieplan voor de Grindweg en de Ten Ankerweg tot net voor de Molen- vlietsedijk in Tholen aangepast. Het idee om de bussen op de Grindweg voortaan op de rijbaan te laten stop pen, is van de baan. De haltes blij ven zoals ze zijn, ook al omdat de BBA dit een veiliger oplossing vindt. Op een hoorzitting in novem ber maakten meerdere bewoners zich bezorgd over dit punt. Ook werd toen gewezen op de geplande middengeleiders bij de Edisonweg, die het oprijden van de Grindweg vanuit deze straat zou belemmeren. Omdat de geleider in verband met de bushalte niet opgeschoven kan worden, kiest het gemeentebestuur voor eenrichtingsverkeer in de Edi sonweg. Bij de woningen Ten Ankerweg 6 en 3 t/m 7 blijven de aanwezige parkeerplaatsen gehand haafd, en tegenover de videotheek worden twee extra plaatsen aange legd. De oversteekplaats bij de Prins Clauslaan komt in verband met een inrit aan de andere kant van de weg splitsing dan eerst de bedoeling was. Twee onderdelen die behoorlijke kritiek kregen tijdens de hoorzitting, blijven onveranderd: de rotonde en de fietsstroken langs de Grindweg. De commissie openbare werken adviseert maandagavond over hel reconstructieplan. Vóór de vergade ring kan van het spreekrecht gebruik gemaakt worden. Helpende Handen. De afdeling Flakkee/Schouwen/Tholen van Hel pende Handen gehandicaptenzorg van de Gereformeerde Gemeenten houdt zaterdag een bijeenkomst in Dirksland. Alle belangstellenden zijn vanaf kwart over twee welkom in gebouw Rehoboth van de Gere formeerde Gemeente. Na de ope ning en een bijbels verhaal worden degenen die pas jarig zijn geweest gefeliciteerd en daarna volgt een activiteitenuurtje. f Voor de 42-jarige Chris Koopman uit de smalstad was het zijn derde Elfstedentocht. "Ik mag niet moppe ren over het verloop," zegt hij. Koopman viel onderweg twee maal en vermoedt dat zijn rechterarm een lichte kneuzing heeft opgelopen. De Thoolse deelnemers aan de Elstedentocht in het onderbindlokaal \>an de ijsbaan in Scherpenisse, vlnr: Leen van Driel, Chris Koopman, Piet de Rijke, Thijs Moerland en Rien Manneke. Kees Stouten ontbreekt op de foto). Voor 55-jarige Leen van Driel uit Sint-Maartensdijk was het zijn vier de Elfstedentocht. In 1963, 1985 en 1986 behoorde hij al tot de Thoolse deelnemers. In 1963 strandde hij in Harlingen maar de andere tochten volbracht hij zonder veel moeite. Ook zaterdag was hij er weer bij. Van Driel deed er bijna twaalf uur over. "Ik ben lekker fit gefinished. Ik heb nergens last van gehad. Alleen stond er verrekte veel wind, 6 a 7 beaufort." Als de routinier Van Driel de vier tochten vergelijkt, rangschikt hij de laatste editie onder de zware toch ten. "Die van 1963 was absoluut zwaarder. Toen had je te maken met windkracht 8 en sneeuwwallen waar je doorheen moest zien te komen. De tochten van 1985 en 1986 waren maar eitjes. Deze was ook zwaar vanwege de wind die spelbreker was, en de gevoelstemperatuur. Daar verkijken veel mensen zich op." Van Driel begon zaterdag rustig aan de 200 kilometer. Door een kuitbles sure (opgedaan na een val met de fiets afgelopen zomer) kon hij de eerste twee kilometer niet hard lopen naar de Zwette. Leen mocht om zes uur starten maar stond om twintig over zes pas op de ijzers. "Op zo'n afstand maakt tien minuten niet uit, maar normaal gesproken start je toch eerder." Om tien over zes 's avonds reed hij over de finish op de Bonkevaart. "Ik ben maar één keer gevallen. Gek genoeg ongeveer op dezelfde plek waar ik in 1986 ook ben gevallen." Het stel kent elkaar al zo'n jaar of drie van de verschillende bijeen komsten van het verbond. Op de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Tholen op 2 januari stelde het Thoolse raadslid haar nieuwe levenspartner voor aan het college van burgemeester en wethouders in het gemeentehuis te Sint-Maartens dijk. Over de toekomst is nog niet veel zeker. "We gaan voorlopig in ieder geval wel in Tholen wonen, maar hoe het verder zal gaan is nog niet bekend. Ik ben hier gewoon nog raadslid en Martin heeft zijn ver plichtingen als Eerste Kamerlid in Den Haag maar ook in Eindhoven waar hij overleg voert met de AOV- fractie in de gemeenteraad. En als lid van de Eerste Kamer is hij ook voorzitter van drie commissies. We reizen op en neer van Tholen naar Eindhoven en werken met de agen da in de hand. Er moet nog veel geregeld worden." Batenburg staat aan de wieg van de ouderenpartij die hij uit onbehagen met de bestaande politieke partijen eind 1993 oprichtte. Hij werd partij voorzitter en vertegenwoordigde het verbond in de provinciale staten van Noord-Brabant van april tot septem ber 1995. Na ruzie binnen de partij werd Batenburg op een onverkies bare plaats voor de Eerste Kamer verkiezingen gezet. Dat leidde tot het royeren van een deel van het AOV waardoor Batenburg alsnog zitting kon nemen in de Eerste Kamer. Op 25 oktober 1994 sprak hij in Meulvliet in Tholen voor een hand jevol leden tijdens een verkiezings bijeenkomst van het AOV. Op 9 november van datzelfde jaar vero verde het AOV een zetel in de Thoolse gemeenteraad en werd Mie ke Schot-de Hoog raadslid. In Eindhoven bezet het AOV vijf zetels in de gemeenteraad, het hoog ste aantal van Nederland. "We heb ben er wel een tijdje een wethouder gehad maar zonder is beter voor het AOV. Dan kan er oppositie gevoerd worden." De assistent meetleider bij provin ciale waterstaat reed in een scheur maar kwam er zonder kleerscheuren vanaf. Wel had hij last van 'branden de voeten' vanwege de nieuwe schaatsen die hij droeg. "Voor de rest is alles vrij vlot verlo pen. Vanwege die blessure heb ik het rustig aan gedaan." De voorbereiding voor deze tocht was voor Van Driel minder grondig dan voor de vorige uitvoeringen van de Elfstedentocht. "Mijn conditie was minder dan in 1986. In verhou ding heb ik dit jaar veel minder ijs- kilometers kunnen maken. Ik heb een tocht in de Alblasserwaard gere den, Sluis-Brugge-Sluis van 34 kilo meter en een paar middagen rondjes gedraaid van 3 uur achtereen op de Pluimpot." Van Driel reed een gedeelte van de tocht samen met zijn plaatsgenoot Chris Koopman. Even voorbij Fra- neker zocht hij Koopman op die langs de kant stond te praten met Kees Bovee uit Halsteren die nu niet meereed maar in 1963 ook van de partij was. "We zijn toen samen tot voorbij Bartlehiem gereden." Van Driel en Koopman verbleven samen met echtgenoten in Leeuwar den bij hetzelfde gastgezin als in 1986. Maar van slapen kwam niet veel terecht. "Door de spanning heb ik slecht geslapen. Ik heb elk uur de klok wel horen slaan." Om vier uur is Van Driel opgestaan om zich voor te kunnen bereiden op de 'tocht der tochten.' Van Driel at onderweg weinig. "Je hoefde ook niet veel mee te nemen want onderweg kon je net zo veel krijgen als je wou; snert, warme chocolademelk en fruit. 2^elf heb ik een fles drinken meegenomen want schaatsen is een dorstig gebeu ren." Zoals vele deelnemers was Leen uit gerust met een sneeuw-of skibril. Behalve het laatste stuk vanaf Oud- kerk heeft hij de bril altijd opgehad. "In het donker heb ik zonder gere den. De laatste kilometers waren moeilijk vanwege het verblindende licht op de Bonkevaart. Je ziet geen scheuren meer. Toen durfde ik niet voluit te gaan. Van Dokkum naar Bartlehiem ging het wel hard met de wind in de rug. Dan rij je al gauw veertig kilometer per uur." De sport- kleding van nu maakt het de rijders een stuk gemakkelijker dan in 1963. Van Driel herinnert zich nog het dringende advies van Toon Hage om toch vooral kranten onder de trui te dragen. "Ik weet nog goed dat we toen eerst de wind in de rug hadden en we het ontzettend warm kregen en dat Hage, die toen vee! meer van sport afwist dan wij, zei; gooi ze niet weg, want straks krijg je de wind volop van voren. En dat was ook zo." Van Driel reed toen samen met Flip Potter en Jaap Menheere maar moest in Harlingen de tocht staken. Leen kijkt tot volle tevredenheid terug op de tocht van zaterdag. "Ondanks dat ik toch maar kort op het ijs heb gestaan, heb ik er geen i moeite mee gehad." De opvatting van de ppc zal bij het gemeentebestuur hard zijn aangeko men. Immers, bij het aantrekken van nieuwe bedrijven wordt niet alleen gewezen op Slabbecoompolder en Welgelegen bij Tholen, maar ook op Sint-Maartensdijk waar met rijks subsidie zelfs enkele bedrijfsverza melgebouwen zijn gerealiseerd. De ppc stelt nu onomwonden dat een regionale functie voor de terreinen in de smalstad en in Sint-Annaland moet worden afgewezen op grond van het rijks- en provinciaal beleid. Alleen de terreinen bij Tholen komen daarvoor in aanmerking, omdat het stadje in het streekplan als regionaal centrum is aangewezen. En tot dergelijke regionale centra moet op grond van de vierde nota ruimtelijke ordening extra het uit breiden van bebouwing zoveel mogelijk beperkt blijven. De visie van het gemeentebestuur voldoet volgens de ppc niet aan wat in het streekplanbeleid wordt bedoeld. Voor Sint-Annaland had het gemeentebestuur weliswaar een lokale functie in gedachten, maar aan de agrarische sector verwante bedrijven met een regionaal karakter zouden hier eveneens een plaatsje moeten kunnen vinden. Nee, zegt de ppc op dezelfde gron den als voor Sint-Maartensdijk gel den. Ze wijst erop dat tot maximaal 20 hectare glastuinbouw bij het dorp ontwikkeld mag worden, maar dan in een duidelijk begrensde zone. De Thoolse beleidsvisie was met name bedoeld om de noodzaak van extra industriegrond in Poortvliet aan te tonen. Dit ten behoeve van Budelpack en Bouman-Potter. Een beperkte uitbreiding van beide bedrijven onder strenge voorwaar den moet volgens de ppc mogelijk zijn. De commissie vindt dat alleen uitbreiding toegestaan moet worden als deze gekoppeld is aan bestaande activiteiten. Uitbreiding met zelf standige bedrijfsonderdelen wil de ppc bij voorkeur niet langer in Poortvliet toestaan. Ten aanzien van Bouman-Potter wijst de ppc op een eerder besluit van gedeputeerde sta ten waarin een maximum verkoop vloeroppervlakte van 7500 m2 is vastgesteld. Volgens de commissie kan de vraag gesteld worden wan neer bij de plattelandskern Poort vliet de grenzen van de groei bereikt zijn. In algemene zin merkt de ppc nog op, dat groothandels-, transport- en distributiebedrijven niet op lokale bedrijventerreinen thuis horen. Ver der wordt het gemeentebestuur geadviseerd om over de toekomstvi sie overleg te plegen met de directe buurgemeenten (Schouwen-Duive- land, Steenbergen, Bergen op Zoom en Reimerswaal). De commissie ruimtelijke ordening boog zich gisterenavond over de reactie van de ppc op de beleidsvisie bedrijventerreinen. Paarden houden. Het Groencollege in Goes begint half januari met vijf cursussen op het gebied van paar- denhouderij. De cursussen zijn prak tijkgericht en bedoeld voor fokkers en gebruikers van paarden. Vanaf 6 januari kunnen belangstellenden informatie aanvragen bij het Groen college. Sint-Philipslandse haven wordt per 1 april gesloten Schippers zien de binnenvaart veranderen F. Bordui: Thoolse ouderenzorg gaat vier belangrijke jaren tegemoet Windmolen voor Thoolse boer geen kip met de gouden eieren Politie heeft een 'makkie' met oudjaar Leerlingen Scheldecoilege Sint- Maartensdijk blikken vooruit Ministerie wil woning- bouwsubsidie Sint- Philipslanders tóch terug Volop plezier en vertier op de ijsbanen in de regio Trainerswisseling bij SPS, Noad en Stavenisse Een terugblik op de Thoolse sportieve prestaties in 1996 HET ENIGE PRINCIPE DAT EEN MAN VAN DE WERELD ER OP NA MOET HOUDEN IS: HELEMAAL GEEN PRINCIPES TE HEBBEN Dit nummer bestaat uit 22 pagina's De ijsclub Sint-Annaland houdt zaterdag open kampioenschappen op de korte baan. Op de Annewas in Sint-Annaland kan iedereen van twaalf jaar en ouder meedoen aan de wedstrijden over 100 meter. De wedstrijden beginnen om half drie en er wordt gereden in twee groe pen: van twaalf tot en met vijftien jaar en van zestien jaar en ouder. Per groep zijn drie geldprijzen te win nen. Ook elders in de gemeente, meestal bij scholen, worden wed strijden op de schaats verreden. Over ijspret verderop in deze krant meer. De ravage was groot bij de autobotsing, waardoor een voertuig in de sloot langs de Engelaarsdijk terecht kwam. De bestuurder lag op het ijs onder de auto. Links is nog een stuk van de Mercedes te zien die op de weg bleef. Twee zwaargewonden vielen er vrijdagmiddag tegen vier uur bij een botsing op het kruispunt Paasdijkweg/Bram Groenewcge- weg/Zwarteweg/Engelaarsdijk te Poortvliet. Het ongeluk ontstond toen een uit de Zwarteweg komen de 76-jarige automobilist uit Nieuw-Vossemeer geen voorrang verleende aan een over de hoofd weg St. Annaland/Poortvliet rij dende 37-jarige inwoner van Kruisland. De Thoolse ambulance was zeer snel ter plaatse omdat die net in Poortvliet aan het tanken was, toen de melding van het ongeluk kwam. Passerende automobilisten hielpen de in de sloot naast de Engelaarsdijk terecht gekomen auto optillen om de daaronder lig gende chauffeur - een vertegen woordiger van de fa. Akkermans - vanuit zijn benarde positie te bevrijden. Hij was uit de wagen geslingerd en lag op het ijs, onder de auto. Eerder al was de bejaar de chauffeur uit zijn Mercedes personenauto gehaald omdat er rook uit de wagen kwam. De man werd achter strobalen gelegd, beschermd tegen de winterkou en gespalkt. De jongere chauffeur werd gezien zijn toestand in de Thoolse ambulance gelegd en eveneens gespalkt en verzorgd. Bij meerdere zwaargewonden is het regel, dat er een tweede ambu lance komt, waarbij de eerste wacht totdat het tweede voertuig er is. Zo gebeurde het ook hier. Pas nadat de ambulance uit Ber gen op Zoom de 76-jarige Nieuw- Vossemeerder op een brancard in het voertuig had gelegd, vertrok ken beide voertuigen naar het zie kenhuis Lievensberg. De brand weer van St. Maartensdijk was ook ter plaatse, maar kon zich beperken tot het regelen van het verkeer. De Thoolse politie ver richtte het onderzoek, bijgestaan door verkeersspecialisten uit Mid delburg. Beide zwaar beschadigde auto's werden door bergingsbe drijf Faasen uit Steenbergen weg- getakeld. De twee automobilisten maken het naar omstandigheden redelijk. Het ongeluk is nog won derlijk goed afgelopen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 1