Drugs en verkeer zijn probleemgebieden politie Inspecteur komt bij werkeenheid Tholen in bewogen jaar KERSTMIS 1996 KERSTMIS 1996 Maandag 23 december 1996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 I I Drugs probleem Verkeersongevallen Betere afstemming I inds ruim een jaar heeft de politiewerk- eenheid Tholen een interimchef. Inspecteur J.M. Krombeen kwam in augus tus 1995 naar Tholen om M. Verkerke te vervangen die voorlichter werd op het districtskantoor in Goes. Krombeen had weinig tijd zich rustig in te werken. Hij kwam binnen in een bewo gen jaar en op een sterk onderbezette post. De van Schouwen afkomstige Krom been begon zijn politiecarrière in Zeeuws-Vlaanderen. Jarenlang zat hij in de politiebond en bekritiseerde van uit die positie ook zo nu en dan het beleid. Vóór zijn aanstelling in Tho len, werkte Krombeen op het bureau beleidsontwikkeling in Middelburg. Daar hield hij zich bezig met maat schappelijke ontwikkelingen die rele vant kunnen zijn voor het politiewerk zoals vergrijzing en het toenemend aantal allochtonen. "Dat was een hele leuke baan, maar ik was de enige functionaris voor het hele werkterrein. In Amsterdam hebben ze bijvoorbeeld een aparte medewerker voor alleen de problematiek van de vergrijzing", zegt Krombeen, die het ook wel weer leuk vindt om in de politiepraktijk te staan. "Mijn werk in Middelburg was een bureaubaan en de praktijk blijft toch wel altijd aan je trekken." Sfeer niet prettig Maar die praktijk betekende in Tholen meteen aan de bak. Vanaf het begin kreeg hij te maken met interne proble men. Er werd een psycholoog inge schakeld. Krombeen zou eerst maar van augustus tot oktober blijven, maar zijn aanstelling werd verlengd tot augustus 1996 en nu is zijn werk plaats wederom voor minstens een jaar vastgelegd op het bureau Tholen. "Ik kwam binnen in de fase dat mijn voorganger net was vertrokken en dat liet door omstandigheden geen fijn gevoel achter bij het personeel. Daar naast kregen we nog te maken met een aantal langdurig zieken, een klacht van twee vrouwelijke personeelsleden inzake belediging en èr volgde een sfeeronderzoek", vertelt Krombeen. "U begrijpt dat zoiets je niet in de kou- 7j we kleren gaat zitten. Toen kwam er ook nog eens een intern en een rijksre chercheonderzoek naar twee collega's die werden geschorst. Dat maakt de sfeer in zo'n werkeenheid niet prettig, dat kan ik verzekeren." De politiechef doelt hiermee op een onderzoek naar twee Thoolse agenten die verdacht werden van respectievelijk vrouwon vriendelijk gedrag en valsheid in geschrifte. Krombeen vindt dat de zaak van de twee geschorste en inmiddels ontsla gen, Thoolse agenten teveel opgebla zen werd door de media. "Het leek op een gegeven moment wel of er vier mensen beschuldigd waren. En daar door werd onduidelijkheid geschapen. Bovendien leden ook de andere perso neelsleden eronder. Als ze vrij waren, werden ze door mensen aangesproken over die zaak. Het legt allemaal extra werkdruk op zo'n groep. En die is toch al onderbezet. Ik moet zeggen dat ik redelijk trots ben op de mensen die hier zitten omdat ze hun werk nog zo goed hebben gedaan, zoals bijvoor beeld op de vlekkeloos verlopen koninginnedag. Ze hebben elkaar ondersteund." Creativiteit De politiechef denkt niet dat de werk eenheid Tholen verlegen zat om een strakke, strenge leider. "Dat is mijn filosofie niet. Natuurlijk gebeuren er ook bij de politie wel eens dingen die niet goed zijn. Wij zijn ook maar men sen, maar slechts een miniem stukje gaat er fout en er gebeurt veel goed werk", zegt de chef. Hij ziet voor zich zelf als chef een ondersteunende rol. i«Kir«Nk« Politiechef J.M. Krombeen had geen gemakkelijke start in Tholen. Politiechef Krombeen: 'Ik ben liever een coach dan dirigent' "Vergelijk het maar met een voetbal- coach. Ik kan mijn 'manschappen' wel motiveren, trainen en instructies mee geven, maar in het veld moet ik ze toch vrijlaten. Je moet ze ook de ruim te geven om creatief invulling te geven aan het beleid. Een dirigent wil ik niet zijn. Die wil iedereen op dezelfde manier, hetzelfde nootje laten zingen. Dan smoor je de creativi teit van je groep." Een dergelijk beleid betekent wel het nemen van risico's. "Nou ja, je stelt natuurlijk wel de kaders vast. Maar binnen die lijnen moet de ruimte er zijn", zegt Krombeen. "Stel dat ik wil 'Binnen de kaders moet er ruimte zijn voor creativiteit.' weten welke problemen zich voor doen in het uitgaansleven van Sint- Annaland. Dan kan ik zelf allerlei briefjes naar mensen gaan schrijven, maar ik kan ook tegen een agent zeg gen: ga er maar op af en hoe je het doet, interesseert me niet, als ik maar een goed rapport krijg. En dat gebeurt dan ook, soms nog beter dan ik zelf had verwacht. En natuurlijk weet iedere politiefunctionaris dat hij bin nen de regels van de wet moet opere ren. Als de klant maar tevreden is, het gaat erover hoe je overkomt op de mensen. En daarom wil ik mijn colle ga's stimuleren om tot steeds betere kwaliteit te komen." Meer geweld Maar het beeld van de politie is lang niet bij alle burgers even positief. Een toenemende criminaliteit en een hoger aantal onopgeloste zaken, maken het onveiligheidsgevoel groter. Meer blauw op straat is een veel gehoord cliché, maar in relatief kleine politie regio's zoals Zeeland komt daar wei nig of niets van terecht. "Het is waar dat de criminaliteit stijgt in absolute zin, ook in Zeeland en ook in de gemeente Tholen. Maar als je het gaat bekijken in relatie met de groei van de bevolking is de toename al een stuk kleiner. En ten opzichte van het aantal mensen dat met criminaliteit te maken krijgt, is de groei nog minder", meent de Thoolse politiechef. Toch ontkent hij niet dat er meer misdrijven en overtredingen worden gepleegd. "In Zeeland is met name de toename van geweldsdelicten zoals mishandelin gen, overvallen en zedenzaken opval lend. Het valt ten opzichte van de lan delijke cijfers nog wel mee, maar het is procentueel meer. Dat legt een gro te druk op de politie. Deze zaken zijn lastig te onderzoeken en je hebt er meerdere politiemensen voor nodig." Volgens de landelijke trend die de ministers van binnenlandse zaken en justitie hebben ingezet, krijgt de poli tie in stedelijke gebieden extra man schappen. Het platteland daarentegen moet petten inleveren en provincies zoals Zeeland werden dan met een uuur woord 'krimpregio's' genoemd. Het verplaatsen van het evenwicht kan volgens Krombeen niet zonder gevolgen blijven. "Het is heel logisch, dat als je op de ene plaats drukt, er op een andere plek een bult ontstaat." De inspecteur reageert daarmee op het feit, dat er de laatste tijd relatief veel inbrekers uit Brabant en Zuid-Holland zijn gepakt door de Zeeuwse politie. "Er vindt toch wat verschuiving 'Het is zinloos mensen op te pakken als er verder niets mee gebeurt.' plaats. Als er in een grote stad meer politie rond loopt en op het platteland verdwijnen er agenten, dan is het voor een crimineel vanzelfsprekend aan trekkelijker om wat verder van huis te gaan." Verkeerd personeel Daarnaast geeft Krombeen aan, dat er door het rijk bij de verdeling van de budgetten geen rekening wordt gehouden met het toeristisch karakter van een provincie. "Je moet niet ver geten dat er gebieden zijn, zoals op Schouwen, waar de bevolking in de zomermaanden enorm toeneemt door de toeristen. En dat brengt ook weer heel eigen problematiek met zich mee", zegt het hoofd van de Thoolse werkeenheid. "Daarnaast is het zo dat je, ongeacht de grootte van het korps, toch een bepaald aantal vaste voorzie ningen moet hebben die elk korps nodig heeft. Die kosten zijn er overal, maar in Amsterdam of Rotterdam maken die wel een veel kleiner deel van de begroting uit." Door zijn werk in zowel de vakbond als het kader van de politie, heeft Krombeen geleerd de nuances te onderscheiden. Ook met het Zeeuwse korps zelf is wel het één en ander mis. "Ik heb in mijn vakbondstijd veel geroepen. Ook dingen waarover ik nu toch wel wat anders ben gaan denken. De reorganisatie bijvoorbeeld. Het probleem dat de politie in Zeeland heeft, is dat er veel personeel op ver keerde posities zit. Er is een overschot aan hoge rangen. En doordat de leef tijd van het personeel hoger is dan lan delijk, kost de gemiddelde politieman hier 2000 gulden meer dan normaal. Dat zijn uiteindelijk geen gezonde situaties." Onderbezet De korpsleiding van Zeeland heeft onlangs nog in een brandbrief aan minister H.F. Dijkstal van binnen landse zaken gevraagd om een éénma lige financiële injectie en zestig extra politiemensen. Maar behalve een aan tal al eerder beloofde surveillanten die hoofdzakelijk in Zeeuws-Vlaanderen worden ingezet, bleef het bij een handvol extra banen. Niet voldoende om het nijpende tekort aan geld en mankracht aan te vullen. Ook de Thoolse werkeenheid ondervindt hier van momenteel de gevolgen. "De groep is flink onderbezet. Er zijn nu 17,5 baan ingevuld, maar we hebben officieel recht op 22,5 baan. Een deel is het gevolg van het feit dat twee man recherche naar Goes gegaan is. En er zijn twee collega's geschorst. Die vacatures moeten verplicht drie maan den blijven staan voor ze opengesteld mogen worden", legt Krombeen uit. "Naar mijn idee is de ideale situatie voor deze groep: achttien politiemen sen, 2,5 banen voor administratie en een chef. Maar of dat er ook van komt, dat moeten we nog maar afwachten. In ieder geval gaan we het komende jaar nauwer samenwerken met het bureau Kruiningen. De surveillances na drie uur 's nachts kunnen bijvoor beeld misschien wel voor beide gebie den samen gedaan worden. Het punt is ook dat we door de hoge werkdruk niet toekomen aan een analyse van bijvoorbeeld verkeersongevallen. We weten wel op welke punten de meeste aanrijdingen gebeuren, maar de ach terliggende oorzaken kunnen we niet op een rijtje zetten." Toch veilig Toch is Tholen volgens Krombeen een veilig gebied. "Zonder meer. Als je naar andere steden en gebieden kijkt, valt het hier nog best mee. De Tholenaren kunnen 's nachts nog rus tig een eindje over straat." De inspecteur is nog steeds als inte rim-chef in Tholen omdat de plaats van chef nog niet is vrijgegeven. Als dat wel gebeurt, weet Krombeen niet of hij zal solliciteren. "Ik heb een prachtige baan in Middelburg. Maar aan de andere kant is het wel mooi om weer in de praktijk te werken. Wie weet, misschien dat ik het wel zou doen." VERVOLG VAN VOORPAGINA De cijfers kunnen echter in de laat ste drie maanden nog flink oplopen. "We hebben in de loop der jaren geconstateerd dat er in de tweede helft van het jaar meer criminaliteit is. Half oktober hadden we bijvoor beeld een golfje van zo'n vijftien woninginbraken. Waar dat aan ligt? Dat weten we niet precies", zegt Krombeen. De politie heeft een activiteitenplan opgesteld. Aan de hand daarvan wordt aangegeven welke overtredin gen en misdrijven de prioriteit krij gen. "Voor het volgende jaar zijn diefstal uit auto's en woninginbra ken de speerpunten. Gelukkig heb ben we hier met zware criminaliteit maar weinig te maken", zegt de poli tiechef. "We proberen via projecten wat aan specifieke problemen te doen. Zo houden we regelmatig con troles of bedrijven wel goed afgeslo ten zijn en of er geen kostbare spul len in het zicht staan." Drugs is een probleem waarmee ook Tholen in toenemende mate te maken krijgt en nog zal krijgen. Voor de politie is dit een moeilijk punt. "In de drugs gaat heel veel geld om. Voor een aantal mensen blijft het altijd interessant om dat spul te blijven verkopen. En een rus tig plattelandsgebied is natuurlijk best geschikt om drugs te maken of te verhandelen. Als je in een boerde rij zit, zoals die amfetamine-fabriek (xtc-pillen - red.) in Sint-Maartens dijk, en je ziet de politie of andere ongewenste bezoekers al van verre aankomen, is dat natuurlijk een voordeel", vertelt Krombeen. "Het punt is, waar richt je je op? De gebruiker of de verkoper? Onze capaciteit is gewoonweg niet toerei kend om er structureel iets aan te doen. Bovendien vind ik dat we nog niet voldoende kennis hebben. Maar in het komende jaar willen we hierin gaan investeren. En wat ook mee speelt, zijn de tips. Mensen geven maar heel sporadisch tips. Blijkbaar heerst er toch wel wat angst. Maar wij hebben wettelijk de mogelijk heid om de naam van tipgevers bui ten het verdere proces te houden." Verder duidt de politiechef op het feit dat er nog geen duidelijk natio naal drugsbeleid is. "Het is wel zo dat het bezitten van softdrugs wette lijk verboden is, maar als regel wordt momenteel gehanteerd dat het gedoogd wordt. Je kunt als politie geen beleid maken zolang nog niet duidelijk is wat het toekomstige drugsbeleid gaat worden", vindt Krombeen. "Dat maakt voor ons het optreden ook erg moeilijk. Want je kunt op grond van een gemeentelijke veror dening wel iemand oppakken die drugs bij zich heeft, maar als die man strafrechtelijk niet vervolgd wordt, helpt het niets." Ook het verkeer blijft een onuitroei baar probleem voor de politie. De overheid lanceert de ene campagne na de andere. 'Drank maakt meer kapot dan je lief is', 'Zien is gezien worden' en 'Vaart minderen, spaart kinderen'. Maar helpen ze ook? "Helaas moeten we constateren dat we ieder jaar weer veel verkeerson gevallen hebben. Daar zit niet of nauwelijks daling in", meldt Krom been. "In de gemeente Tholen hadden we in 1991 273 ongevallen, het jaar erop 275, in '93 246, in 1994 260 en vorig jaar 268. In de eerste negen maanden van dit jaar zitten we op 219 verkeersongevallen." Tot nu toe zijn er dit jaar drie doden gevallen in het Thoolse verkeer en er liepen 39 mensen letsel op. Vorig jaar vielen er vier dodelijke slachtoffers en raakten 53 mensen gewond bij ver keersongelukken. Hetzelfde trieste verhaal gaat op voor het aantal men sen dat door de politie achter het stuur vandaan gehaald wordt met een borrel op. Blijkbaar helpen de forse straffen - beginnend bij een boete van 350 gulden - niet veel. Vorig jaar werden 56 bestuurders bekeurd voor het rij den onder invloed. In de eerste negen maanden van dit jaar waren dat er al 47. De verwachting van Krombeen is dan ook dat het rond hetzelfde getal als 1995 uit zal komen. Elke maand besteedt de Thoolse politie extra aandacht aan dit probleem. "We doen momenteel alles wat we kunnen om de regels te handhaven, maar we komen gewoon tijd te kort. Maar we zijn in overleg met over heid en openbaar ministerie om te komen tot een betere afstemming", besluit Krombeen. "Nu werken we nog voor een deel langs elkaar heen. Dat moet gaan veranderen. Het kan niet zo zijn dat wij iemand oppakken die dan door het openbaar ministerie niet vervolgd wordt. Of dat de gemeente een regel uitvaardigt die wij niet kunnen handhaven. Dat moet beter kunnen." 4

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 15