THOLENDERWIJS 'Voor het bezorgen nog een bord erwtensoep of macaroni' Gemeente Tholen heeft recht op de gouden eikel Kerstdrukte op PTT-bestelkantoor Tholen losgebarsten GFT-ROUTE VERVALT GEMEENTEHUIS GESLOTEN TUSSEN KERST EN NIEUWJAAR WAT LIGT TER INZAGE? BOUWAANVRAGEN/ BOUWMELDINGEN -.li Hebt U nieuws? Donderdag 19 december 1996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 informatierubriek van de gemeente Tholen OPENINGSTIJDEN MILIEUSTRAAT OPENSTELLING KANTOOR VAN DE BURGERLIJKE STAND OPENSTELLING BUREAU BURGERZAKEN OP DONDERDAG 2 JANUAR11997 INGEDIENDE BOUWPLANNEN/MELDINGEN VERLEENDE BOUWVERGUNNINGEN Als op de kalenders de laatste dagen van het jaar wegge streept worden en de mensen de vroeg invallende duis ternis bestrijden met kaarsen en verlichte kerstbomen, is het niet voor iedereen een vredige tijd. Bij PTT-post moe ten er heel wat tandjes bij gezet worden om de stroom goede wensen en pakketten voor kerst en nieuwjaar te verwerken. Postcode Fouten Echt vaK Stemmen van lexers Zinloze vernieling in Oud-Vossemeer Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk Telefoon: 0166-668200/Telefax: 0166-663553 In verband met Kerstmis en Nieuwjaar en de daarmee gepaard gaande vrije dagen, worden huisvuil en bedrijfscontainers vol gens een gewijzigd schema opgehaald. In de periode van maan dag 23 december 1996 t/m vrijdag 3 januari 1997 worden alleen de grijze containers (restfractie) en de bedrijfscontainers geledigd. Op 6 januari wordt er opnieuw een restfractie-route gereden, (grijze container). De groene container (GFT) wordt pas geledigd in de week die begint met maandag 6 januari 1997. Voor de Kerst- en Nieuwjaarsperiode die begint op maan dag 23 december geldt voor de grijze container het onder staande schema: maandag 23 december dinsdag 24 december woensdag 25 en don derdag 26 december vrijdag 27 december maandag 30 december dinsdag 31 december woensdag 1 januari kern Tholen ten zuiden van de Ten Ankerweg en de Grindweg Buitenroute Oost kern Tholen ten noorden van de Ten Ankerweg en Grindweg Buitenroute West en de bedrijfs containers in de kernen Poort vliet, Tholen en Oud-Vossemeer 1e en 2e Kerstdag Op deze dagen wordt geen huis vuil opgehaald en is de milieu straat op de gemeentewerkplaats te Scherpenisse de gehele dag gesloten. kern St. Annaland bedrijfscontainers in de kernen Scherpenisse, Sint-Maartensdijk, Stavenisse en Sint-Annaland kern Sint-Maartensdijk kern Oud-Vossemeer bedrijfscontainers in de kernen Poortvliet, Tholen en Oud-Vosse- meer Nieuwjaarsdag Op deze dag wordt geen huisvuil opgehaald en is de milieustraat op de gemeentewerkplaats te Scherpenisse de gehele dag gesloten. kernen Sint Philipsland en Poort vliet (totaal) kernen Stavenisse en Scherpe nisse bedrijfscontainers in de kernen Scherpenisse, Sint-Maartensdijk, Stavenisse en Sint-Annaland N.B.: In verband met de wijzigingen in de ophaalrou- te dient u rekening te houden met gewijzigde ophaaltijden: m.a.w. ZET UW CONTAINER TIJ DIG BUITEN. Op maandag 23 en 30, dinsdag 24 en 31 en vrijdag 27 december is de milieustraat op de gemeentewerkplaats aan de Langeweg te Scherpenisse van 8.00-15.45 uur geopend. Datzelfde geldt voor donderdag 2 en vrijdag 3 januari. U kunt ter plaatse terecht voor het gescheiden storten van huishoudelijk afval, tuinafval en klein gevaarlijk afval (KGA). Voor nadere informatie kunt u bellen met tel. (0166) 663727. donderdag 2 januari is o' i9UlTft33b vrijdag 3 januari Het zal eenieder duidelijk zijn dat op woensdag 25 december (1e Kerstdag), donderdag 26 december (2e Kerstdag) en woensdag 1 januari (Nieuwjaarsdag) het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk en de gemeentewerkplaats in Scherpenisse gesloten zullen zijn. Dit zal echter ook het geval zijn vanaf vrijdag 27 t/m dinsdag 31 december. Voor die periode is een aantal adv-dagen voor het personeel geclus terd, zodat wij u op dinsdag 24 december a.s. voor de laatste maal dit jaar van dienst kunnen zijn. Houdt u daar rekening mee. Ondanks de sluiting van het gemeentehuis tussen Kerst en Nieuw jaar is het bureau Burgerlijke Stand in die periode op onderstaande dagen en tijden geopend voor het doen van geboorte- of overlij- densaangifte. vrijdag 27 december 1996 van 10.00 uur tot 12.00 uur maandag 30 december 1996 van 10.00 uur tot 12.00 uur Gemeenteblad, 13e editie-1996 Burgemeester en wethouders van Tholen maken bekend dat ter gemeente secretarie voor een ieder, tegen betaling van de kosten verkrijgbaar is Gemeenteblad Tholen nummer 13 - 1996. In het Gemeenteblad Tholen worden de integrale teksten van algemeen ver bindende voorschriften (verordeningen e.d.) gepubliceerd. Dit nummer van het gemeenteblad bevat de tekst van: 1. het besluit van de raad van 23 september 1996 tot het vaststellen van de verordening Kinderopvang; 2. het besluit van de raad van 28 oktober 1996 tot het vaststellen van de onderstaande verordeningen: a. 2e wijziging van de verordening rioolrechten 1995; b. 2e wijziging van de verordening reinigingsrechten 1995; c. 2e wijziging van de verordening hondenbelasting 1995; d. 2e wijziging van de verordening forensenbelasting 1995; e. 2e wijziging van de verordening lijkbezorgingsrechten 1995; f. 3e wijziging van de legesverordening 1995; g. 2e wijziging van de verordening scheepvaartrechten 1995. 3. het besluit van de raad van 25 november 1996 tot vaststelling van de ver ordeningen: a. procedure overleg huisvesting onderwijs; b. voorzieningen huisvesting onderwijs. 4. het besluit van het college van burgemeester en wethouders van 5 december 1996 tot het reserveren van een invalidenparkeerplaats: a. gelegen in de Jan van Bloisstraat te Tholen ten behoeve van de kin deren A.J. de Graaf en JJ. de Graaf; b. gelegen in de Wilhelminastraat 23 te Scherpenisse ten behoeve van mevrouw C.J.J. de Beuckelaer-Pietjouw. Toelichting: ad 1. Op grond van het Tijdelijk Besluit Kwaliteitsregels Kinderopvang dient de verordening Kinderopvang aangepast te worden. De instellingen voor kinderopvang hebben nog 1 jaar de tijd om aan de eisen van de verordening te voldoen. Deze verordening treedt inwerking op de 8e dag na die waarop zij is afgekondigd. ad 2. De wijzigingen van de diverse belastingverordeningen hebben betrek king op de per 1 januari 1997 door te voeren tariefsverhogingen. De belangrijkste tarieven (op jaarbasis) bedragen per deze datum: Rioolrechten: De eigenarenheffing betreft een vast bedrag van 56,80 per perceel. De gebruikersheffing is afhankelijk van het aantal afgevoerde m3 water. Bij een afvoer van 75 tot en met 150 m3 water bedraagt de gebruikersheffing eveneens 56,80; Afvalstoffenheffing: Indien een perceel wordt gebruikt door één persoon bedraagt de afvalstoffenheffing 271,20. Wordt een perceel gebruikt door meer dan één persoon dan bedraagt de afvalstoffen heffing 362,40; Hondenbelasting: Voor een eerste hond 73,80. Voor een tweede hond 124,20. Voor een derde hond 174,60 enzovoorts; Nadere informatie inzake bovengenoemde en andere tarieven wordt u desgewenst gaarne verstrekt door het bureau financiën ca, telefoon (0166) 668346. De datum van ingang van bovengenoemde heffingen is 1 januari 1997. ad 3a. Deze verordening regelt de wijze waarop overleg gevoerd wordt met schoolbesturen over de "Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Tholen". De verordening treedt in werking een dag na deze bekendmaking. ad 3b. Op grond van deze verordening kunnen schoolbesturen huisvestings voorzieningen aanvragen bij de gemeente. Voorheen diende dit te geschieden bij de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Deze verordening treedt per 1 januari 1997 in werking. ad 4. Iedere belanghebbende kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de datum van deze,bekendmaking bezwaar maken bij ons college. Het bezwaarschrift dient gedateerd en ondertekend te zijn. Verder moet het bezwaarschrift voorzien zijn van naam en adres, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de redenen waarom tegen dit besluit bewaar wordt gemaakt. Nadere informatie over het indienen van een bezwaarschrift vindt u in de brochure "Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid" die op verzoek door het bureau Voorlichting van de gemeentesecretarie wordt toegezonden. Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die der publicatie. De verordeningen liggen vanaf heden ter gemeentesecretarie, voor een ieder ter inzage. Tegen betaling van de kosten kan een afschrift van de verorde- ning(en) worden verkregen. Sint-Maartensdijk, 19 december 1996 Burgemeester en wethouders van Tholen. Bouwen in het buitengebied Er is een aanvraag om bouwvergunning ingediend door: Transportbedrijf Geuze, Langeweg 19 te Sint-Annaland, voor het bouwen van een loods/kantoor, op een perceel kadastraal bekend Sint-Annaland, sec tie H, nummer 667 plaatselijk gemerkt Langeweg 19 te Sint-Annaland Het perceel is gelegen in een gebied waarvoor een herziening van het bestemmingsplan in procedure is. Het bouwplan voldoet aan het geldende bestemmingsplan en aan de in voorbereiding zijnde herziening van het bestemmingsplan. Burgemeester en wethouders van Tholen zijn voorne mens met toepassing van artikel 50 van de Woningwet, na verkregen toe stemming van het college van gedeputeerde staten van Zeeland, vergunning te verlenen voor dit bouwplan. Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gelegenheid gesteld om van 20 december 1996 tot en met 2 januari 1997 schriftelijk bedenkingen naar voren te brengen bij burgemeester en wethouders van Tholen. De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn ter gemeentesecretarie te Sint-Maartensdijk, Afdeling Gemeentelijke Ontwikkeling, ter inzage. Sint-Maartensdijk, 19 december 1996 De burgemeester van Tholen. Beleidsregels voor het aanwijzen van een belastingplichtige in een keuzesituatie Het college van burgemeester en wethouders van Tholen maakt bekend dat hij in zijn vergadering van 5 november 1996 beleidsregels heeft vastgesteld voor het aanwijzen van een belastingplichtige in een keuzesituatie. De beleidsregels kunnen toepassing vinden bij de volgende belastingen: onroerende-zaakbelastingen; forensenbelasting; hondenbelasting; rioolrechten; afvalstoffenheffing. De beleidsregels liggen gedurende een maand ter inzage op de gemeentese cretarie, bureau financiën ca. Sint-Maartensdijk, 5 november 1996 Burgemeester en wethouders van Tholen. De termijn voor geboorteaangifte bedraagt 3 dagen na de dag van geboorte, uitgezonderd de zaterdag, de zondag en de algemeen erkende feestdagen. Dit betekent dat een geboorte die plaats heeft gevonden op maan dag 23 december 1996 uiterlijk op maandag 30 december 1996 moet worden aangegeven. Het bureau Burgerzaken is op 2 januari 1997 wegens diverse interne werkzaamheden pas 's middags tussen 13.30 en 15.00 uur voor het publiek geopend. Op elke eerste donderdag van de maand vindt er echter een avond openstelling plaats van dit bureau. Voor januari 1997 betekent dit dus dat u ook op donderdag 2 januari tussen 18.00 en 19.00 uur, zij het voor een beperkte dienstverlening (aanvragen van reis documenten en rijbewijzen, afgiften van uittreksels en het opgeven van mutaties voor de Gemeentelijke Basisadministratie) terecht kunt. - Een bouwaanvraag van A.W. Duine, voor het plaatsen van een halfsteensmuur op het perceel Bakkerstraat 2 te Scherpenisse; - Een bouwaanvraag van A. Pijnen, voor het uitbreiden van een bedrijfspand op het perceel Slabbecoornweg 64 te Tholen; - Een bouwaanvraag van Transportbedrijf Geuze, voor het verbouwen van een loods/kantoor op het perceel Langeweg 19 te Sint-Annaland; - Een bouwaanvraag van S. Smits, voor het vergroten van een woonkamer op het perceel Prins Mauritsstraat 4 te Oud-Vossemeer; - Een bouwaanvraag van R. Douwenga, voor het verbouwen van een woning op het perceel Molendijk 20 te Stavenisse; - Een bouwaanvraag van A. Ouwens, voor het bouwen van een woning en opslagloods op het perceel Ondernemersweg 8 te Tholen; - Een bouwaanvraag van L.C. Suurland, voor het vernieuwen van de voorgevel op het perceel Voorstraat 9 te Sint-Annaland. - Een vergunning verleend aan J.P. v.d. Jagt, voor het verbouwen van een woning op het perceel Ring 60 te Sint-Annaland, verzonden 10 december 1996; - Een vergunning verleend aan M.J. van Dijke, voor het vergroten van een woning op het perceel Ooststraat 22 te Sint-Annaland, verzonden 12 december 1996; - Een vergunning verleend aan J.A.J. Capelle, voor het wijzigen van de achter- en zijgevel op het perceel Molenstraat 30 te Oud-Vossemeer, verzonden 12 decem ber 1996; - Een vergunning verleend aan Flipse Partners, voor het vergroten van een garage op het perceel Watermolen 5 te Tholen, verzonden 12 december 1996; - Een vergunning verleend aan Flipse Partners, voor het vergroten van de gara ge en bijkeuken op het perceel Rosmolen 4 en 6 te Tholen, verzonden 12 decem ber 1996; - Een vergunning verleend aan Flipse Partners, voor het uitbreiden van een woning op het perceel Watermolen 3 te Tholen, verzonden 12 december 1996; - Een vergunning verleend aan Flipse Partners, voor het vergroten van een garage en bouwen van een bijkeuken op het perceel Watermolen 2 te Tholen, verzonden 12 december 1996; - Een vergunning verleend aan M. Goedegebuure, voor het bouwen van een ber ging op het perceel John F. Kennedystraat 9 te Oud-Vossemeer, verzonden 12 december 1996. Volgens de Algemene wet bestuursrecht Awb) kan een belanghebbende tegen een verleende vergunning en/of een positieve bouwmelding bezwaar maken. Het bezwaar moet binnen 6 weken na de dag waarop het besluit is verzonden aan de aanvrager/melder, schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van Tholen. Voor informatie over de mogelijkheid om bezwaar te maken kunt u contact opne men met het gemeentehuis, telefoon (0166) 668244. Sint-Maartensdijk, 19 december 1996 'n .lm, Drukke dagen op het PTT-kantoor Tholen, want tijdens de feestdagen verdubbelt de hoeveelheid post. Donderdagmorgen om half negen gaat de ploeg postbodes van het bestelkantoor Tholen aan de koffie. Op deze dag is de kerstdrukte voor het eerst echt goed merkbaar. In de laatste twee weken van het jaar wor den er op het kantoor zo'n 24.000 poststukken per dag verwerkt. Op het hele eiland zijn het er zelfs 50.000. Dat is twee keer zoveel en op sommige dagen zelfs drie keer zoveel als normaal. In de piekperio de wordt de dienst vervroegd. Nor maal gesproken staan de postbodes om kwart voor zeven op de werk vloer, maar om de grote hoeveelheid eindejaarspost te kunnen verwerken, begint men nu om kwart over vijf. Overigens betekent dat niet dat men ook eerder klaar is. "We streven ernaar om iedereen uiterlijk om half elf op straat te heb ben. En om vier uur zijn ze allemaal wel ongeveer klaar", vertelt P. van Lit uit Sint-Annaland. Hij was eerst chef van het bestelkantoor in Sint- Maartensdijk, maar heeft nu de lei ding over de postbezorging op het hele eiland Tholen. De postbodes knikken. Slechts drie van hen heb ben een vaste route. De rest rouleert. "Dat is gedaan omdat dan altijd iemand een route van een ander over kan nemen als die ziek is of een vrije dag heeft. Bovendien worden dan ook de zware en minder zware dien sten afgewisseld", legt Van Lit uit. De wijken waarin de postbodes wer ken, variëren van zo'n 400 tot 700 adressen. Echt moeilijke wijken zit ten er niet bij, vinden de PTT-ers. Ze kennen de adressen dan ook vrijwel uit hun hoofd. De eerste boterhammen en de koffie zijn genuttigd en de postbodes slaan weer aan het sorteren. Sinds eind juli komt de post voor ondermeer Tholen niet meer zoals vanouds uit Roosendaal, maar uit Rotterdam. Daar wordt de post gesorteerd op postcode. Dat gebeurt machinaal. De stukken waar geen postcode op staat, of die zo'n slecht handschrift hebben, dat de machine het niet kan lezen, worden met de hand gesor teerd. In Rotterdam wordt de post gerangschikt tot en met de eerste let ter van de postcode. De eerste cijfers (in het geval van de gemeente Tho len 46) staan voor de regio (Bergen op Zoom). Daarna volgen twee cij fers die de plaats bepalen. De twee letters staan tenslotte voor de wijk en de straat(kant). Dus de Thoolse postbodes krijgen de stukken aange leverd naar wijk. Zelf leggen ze de post dan op straat en huisnummer. Soms is het niet gemakkelijk om de post in de juiste brievenbus te krij gen. "Met name in de kerstperiode komt er veel fout geadresseerde post binnen. Een verkeerd huisnummer of foute postcode komen dan vaak voor", legt Van Lit uit. "Vooral in het natraject. Dat wil zeggen als mensen een kaartje krijgen van iemand en vervolgens denken; Oh, daar zal ik er dan ook maar één naar sturen. Daar gaat het relatief vaak fout. Maar we gaan daar hier toch wat soepel mee om. Omdat we in een plattelandsgebied zitten, kent het personeel veel mensen. Vaak hoor je dan ook iemand roepen als hij twijfelt aan het adres. Een ander kan dan vaak zeggen of het goed is of niet. Zo zetten we zelf veel fouten recht. In een grote stad letten ze daar niet op. Daar wordt de post puur op huisnummer en postcode in de bus gegooid. Maar wij sorteren nog op straatnaam." Klachten over de postbezorging zijn er altijd al geweest. Verkeerde bezorging of later dan de PTT belooft. Vooral nadat het distributie centrum van Roosendaal naar Rot terdam verhuisde, gaf dat extra pro blemen. "Maar bij de PTT wordt een norm aangehouden van 99,9 pro cent. Dat betekent dat één fout bezorgd poststuk op de duizend een aanvaardbare marge is. En dit jaar hebben we dat altijd nog gehaald, behalve in februari toen er een flinke misser in heeft gezeten", zegt Van Lit. "Het blijft natuurlijk altijd ver velend als er iets fout gaat, maar het is echt maar een heel klein deeltje. Maar daar wordt natuurlijk wel het meest over gepraat, terwijl er ook heel slecht geadresseerde stukken juist toch op het goede adres terecht komen en vaak nog op tijd ook." Poststukken waarvan de bestellers niet kunnen achterhalen wat het juiste adres is, worden teruggezon den naar de afzender. Als die niet bekend is, houdt een speciale dienst van de PTT zich ermee bezig en weet ook die geen raad, dan wordt het stuk in Den Haag opgeslagen totdat de afzender of degene voor wie de post bestemd was, ernaar informeert. Het onderzoeksbureau Intomart houdt voor de PTT in de gaten hoeveel fouten er gemaakt worden in de bezorging. Als de post in het bestelkantoor gesorteerd is, winden de postbodes er elastiek rond en worden de fiets tassen gevuld. Voor de overige rou tes en de grote pakketten worden de drie auto's geladen. Het Thoolse kantoor bedient Tholen, Oud-Vos semeer en Poortvliet. Het bestelkan toor in Sint-Maartensdijk zorgt voor de verspreiding in de smalstad zelf, Stavenisse, Scherpenisse en Sint- Annaland. Ook hier zijn drie auto's aanwezig. En dan de straat op. "Je moet je daarin niet vergissen. De mensen denken vaak: Dat is een lek ker beroep, die lopen de hele dag te flierefluiten over straat", zegt post bode M.J. Riedijk. "Maar dat gebeurt ook als het vriest en ook bij wind en regen. Bovendien beginnen we om kwart voor zeven, maar veel vroeger thuis zijn we niet. Het gebeurt soms dat we nog in het don ker bezig zijn. Het is ook echt een vak. Niet iedereen kan het. Er zijn er heel wat geweest die toch een groot verstand hadden, maar die het toch In deze laatste maand van het jaar terugblikkend, zouden wij 'de gou den eikel' (van het t.v. programma 'Ook dat nog') met recht toegekend willen zien aan de gemeente Tholen. Of beter wellicht nog; aan de leden van de gemeenteraad, die zich door de burgemeester alles maar laten aanwrijven, zonder tegengas te (dur ven) geven. Een tijdje geleden kreeg mevr. Schot (Algemeen Ouderen Ver bond) van hem de kast uitgekeerd en in de november-vergadering was mevr. Frigge (VVD) mikpunt van zijn woede. Vriendjespolitiek insi nueerde hij haar inbreng, terwijl ze opkwam voor de belangen van men sen met een klein bedrijfje. Laat ons toch niet lachen. Alle gemeente raadsleden doen dat, zij het de mees ten achter gesloten deuren. Mevr. Frigge doet dat tenminste openlijk en redelijk. Ga zo door en laat zien dat er op Tholen ook (wat te be)leven is. Nieuwe ondernemingen? Ja, maar met recht lazen we ook in de Een- drachtbode, dat de eigen mensen van Tholen niet serieus genomen worden en mede daardoor het loodje moeten leggen. Voorbeelden daar van kan iedereen zo noemen. Mevr. Frigge heeft blijkbaar vele vrienden, maar de burgervader heeft er - naar het schijnt - maar één: zich zelf. Dat is iets dat in wezen kwalij ker is, dan er blijk van geven dat je, namens meerderen, volksvertegen woordiger bent. Is er één raadslid te noemen die dat is namens alle inwo ners van Tholen? Nee toch; nou dan! Alles wordt in commissies voorbe- sproken, ook het stemgedrag. En daarmee is de raadsvergadering tel kens een wassen neus. De raads voorzitter weet al van tevoren hoe er gestemd zal gaan worden. Is dat de democratie welke onze burgemees ter de mensen in Ittawa (Polen) pro beert bij te brengen? Nee toch! Wanneer wordt er gediscussieerd in de raadsvergaderingen? Wie heeft welke visie? Wie is er aan te wijzen met een geheel eigen mening? Als we dat niet mogen weten door het te horen of te lezen, waardoor krijgt het toekomstig stemgedrag van de burger dan vorm? Er (b)lijkt een streek in Nederland te zijn, waar men een gloeiende hekel heeft aan dat soort commissies, getuige de stelregel: Als de schep ping afhankelijk was geweest van commissies, dan was die nu nog niet voltooid. En toch leven daar in die regio tal van burger-initiatieven en toch komen veel daarvan tot leven, ten gunste van heel de streek. De gemeenteraadsleden zouden eens wat meer waardering moeten kunnen opbrengen voor wat er onder de mensen leeft: dat hoor je niet door - voor het oog - een dorps wandeling te maken. Dat hoor je doordat de mensen jouw inbreng horen, lezen, zien en als ze je zoda nig leren kennen, herkennen ze je ook als je ze straks - met verkiezin gen - op hun stem (=steun) vraagt en mogelijk zal die steun dan uitmon den in erkenning. Gemeenteraadsleden: heb niet alleen waardering voor iets wat van buiten Tholen komt, maar waardeer ook eens wat van Tholen komt. Zo zou je ook het nieuwe raadsjaar op Tholen zelf kunnen inwijden. Ook hier zijn warme bakkers, goede vis sers, wijnsoorten zat en wat dies meer zij. Niet dat we de Brabantse horeca iets zouden misgunnen. Nee hoor, maar we bedoelen - juist, ja - u had aan een half oor genoeg. H. Meijer C. Meijer-Hoevenaar mevr. Rinses-Annokké Scherpenisse niet volhielden." Volgens zijn chef Van Lit komt dit door de combinatie van het leveren van secuur werk in combinatie met de tijdsdruk. "De straten hebben codes en er moet zo nu en dan geteld worden, de straten moeten op loop gezet worden en dat binnen een bepaalde tijd. Dat krijgt gewoon niet iedereen onder de knie. Maar gelukkig hebben we altijd nog goed personeel kunnen krijgen." En de sfeer zit er ook duidelijk in bij de Thoolse postbodes. Onder het sorteren van de post wordt menige grap uitgewisseld (en uitgehaald). En zelfs het drukke werk tijdens de kerstdagen, vinden de PTT'ers wel gezellig. "Als we vroeger moeten beginnen, dan wordt er tussendoor altijd wel even wat lekkers gegeten zoals een kop erwtensoep of een bord macaro ni", zegt Riedijk. Zijn collega's lik kebaarden al bij de gedachte. Even een versterkend hapje, voordat de Tholenaren weer voorzien worden van kaarten, rekeningen, zakelijke post en tijdschriften. En de rode kleur van de kleding, auto's en fietstassen van de postbe- stellers, passen ook nog eens leuk bij de kerstsfeer. Onze redactie staat voor I I Haar Bel 0166-657007 Ook per fax 0166-657008 kunt U berichten doorgeven. Postadres: Postbus 5, 4697 ZG St. Annaland Toen het gemeentebestuur van Tho len als bezuinigingsmaatregel geen kerstbomen meer plaatste in de diverse woonkernen, heeft de Stich ting Promotie Oud-Vossemeer (SPV) dit overgenomen. Het materi aal voor de verlichting hebben wij van de gemeente overgenomen en met medewerking van de kerkvoog dij der N.H. kerk konden wij toch een kerstboom plaatsen. Er verdwe nen wel eens een paar lampjes, maar dat vonden wij 'bedrijfsrisico.' Zaterdag j.l. hebben wij weer een ruim zes meter hoge boom op het gazon bij de kerk gezet. Tot voldoe ning van veel Vossemeerders. Zater dagavond brandde de boom in volle glorie. Helaas! Zondagmorgen moest de koster van de N.H. kerk eerst de restanten van een flink aan tal lampen opruimen, voordat de mensen de kerk binnen konden gaan. De lieve jeugd had na elf uur 's avonds maar liefst 26 lampen tegen de muur en de deur van de hoofdingang stukgegooid. Een zin loze vernieling die de SPV ruim 250 gulden kost. En passant sloegen de vandalen ook nog even een schijn werper van de torenverlichting stuk. Iedere Vossemeerder die dit ter ore kwam, was hoogst verontwaardigd. 'De benen breken' was een veelge hoorde reactie. Nu is dat wat te ver gaand, maar toch zou het voor de daders misschien goed zijn, als ze tegen de lamp lopen. Wij hebben daarom aangifte bij de politie gedaan in de hoop, dat de daders gevonden kunnen worden en wij de schade vergoed krijgen, want anders zou het wel eens de laatste kerst boom kunnen zijn die wij plaatsen. Wij hopen dan ook op een tip die leidt naar de daders. Meent u iets te weten over deze zaak, dan kunt u dat melden bij de politie of bij onderge tekende. Wij staan borg voor geheimhouding. Namens S.P.V. J.D. Vroege, secretaris

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 20