1 'Je bent op de bus eigenlijk ook reisleider en entertainer' 'Het is positief dat Wezen-Armen iets voor gemeenschap kan doen' Kerstconcerten Chauffeurs A. van Driel en J.J. van Poortvliet in de vut Van Belzen vreest niveau schooldokter 60'erjaren W. Heijboer zilveren bestuurslid Sint-Annalandse instelling Met de fietstas door de polder gaan winkelen Donderdag 19 decemberl996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Ze groeiden samen op, gin gen samen in het groeps- vervoer en dronken ge tweeën een borrel op een Italiaans balkon. Nu zijn de twee Sint-Annalandse bus chauffeurs bij Darvi in Bergen op Zoom ook geza menlijk in de vut gegaan. De één vermaakt zich pri ma, maar de ander heeft toch wel wat spijt. A. van Driel en J.J. van Poortvliet gaven na 34 jaar het stuur uit handen. Menig school- en bejaar denreisje alsmede andere uitstapjes verliepen met Van Driel of Van Poortvliet achter het stuur. Zelf uitvissen Vaste mensen Extra uren Waardering Bus duwen 's Nachts wakker Bij zijn benoeming was hij de jongste regent uit de geschiedenis, maar inmid dels hanteert W. Heijboer alweer vijf jaar de voorzit tershamer van de stichting Wezen-Armen van Sint- Annaland. Vrijdag verraste het bestuur de 50-jarige Heijboer en zette hem in het zonnetje omdat hij een kwart eeuw deel uitmaakt van de instelling. Gemeenschapsgeld Rokerig kamertje Nog jaren vooruit Zang- en muziekverenigingen zijn de laatste weken druk bezig geweest met de repetities voor hun kerstconcerten. Nu het eigenlijke kerstfeest van woensdag 25 december dichterbij komt, zijn de uitvoeringen in volle gang. Zang en muziekliefhebbers hebben hierdoor keuze te over. Volkskerstzang Sint-Maartensdij k Concordia speelt in Katholieke kerk Tholen Sint-Annalandse koren houden kerstavond Kerstzangdienst Immanuel Volkskerstzang Oud-Vossemeer PvdA voor gabbérhouse op geluidsniveau normaal gesprek Uitvoering muziekschool Kerstuitvoering Accelerando De twee Sint-Annalanders zitten in de keuken bij Van Driel thuis. De twee vrienden - want ze kennen elkaar al van kindsbeen af - doorlie pen vrijwel dezelfde loopbaan. "Ik ben na de ramp begonnen te werken bij aannemer Moerland als opper man. Ik kreeg vrijstelling van dienst, maar dan moest ik wel een machi- nistenschool in Ede gaan volgen en meewerken aan de wederopbouw", vertelt de in Stavenisse geboren Van Poortvliet. Later werd hij vrachtwa genchauffeur en vervoerde van alles. Van zand en beton tot mosse len. Van Driel begon te werken op het land, maar werd vervolgens knecht op een beurtschip. Na de ramp reed hij nog op een treintje van de haven van Sint-Annaland naar een dijk doorbraak om het gat met het slik te dempen. Toen zijn baas het beurt schip verkocht en een transportbe drijf begon, werd Van Driel even eens vrachtwagenchauffeur. Maar het rijden met de vrachtwa gens beviel de twee Sint-Annalan ders niet echt. "Het was zwaar werk. Tegenwoordig gebeurt het laden allemaal met pallets, wagentjes en heftrucks, maar toen moest dat met de hand gebeuren. En dan ging er heel wat door je handen op een dag", vertelt Van Poortvliet. In januari 1962 verliet hij daarom het vak en werd chauffeur op de lijndienst Ber gen op Zoom-St. Annaland van bus bedrijf Van de Klundert uit Oud- Vossemeer. Van Driel kreeg last van rugklachten en stopte na een opera tie ook met het vrachtwerk. Hij volgde Van Poortvliet in april 1962 naar Van de Klundert. Een hele tijd reden de beide mannen op de lijn dienst. Maar in 1965 stapte Van Poortvliet over op het toerwerk en groepsvervoer. Zijn vriend volgde in 1970. Jarenlang reden de twee Sint-Anna- landers met reislustige landgenoten van Nederland naar België, Duits land, Oostenrijk, Frankrijk en Italië. "Toen wij begonnen met de toer kwam het reizen net een beetje op. De mensen waren nog nergens geweest en wij zelf ook niet", vertelt Van Driel. "We moesten het zelf uit zien te vissen. Bellen naar hotels, lunch regelen en ook informeren naar de bijzondere plekjes. Dat kost te je soms wel een half uur telefone ren. En we spraken natuurlijk bijna geen woord buitenlands, dus met handen en voeten moest je je dan behelpen. Maar je leert snel en door het één en ander te vragen - onder meer aan collega's - kom je een heel eind." De begintijden van de busreizen waren vergeleken met tegenwoordig bar. De bussen waren maar spaar zaam ingericht en waren niet of nau welijks voorzien van verwarming en zeker geen airconditioning. "In de winter zat je soms met een deken over je schoot en in de zomer was het zo nu en dan pittig warm. Maar dat veranderde vrij snel", vertelt Van Poortvliet. "Nu heb je alle gemakken bij de hand. Een goede stoel, toilet, airconditioning en ver warming." De twee chauffeurs reden naar aller lei bestemmingen en met heel ver schillende groepen. "Toch zijn het vaak dezelfde mensen die je weer tegenkomt. Je gaat ze kennen", ver telt Van Driel. "Ze gaan met z'n allen ergens naar toe en als ze uit stappen, hebben we het al over de volgende keer. Sommigen gaan drie keer per jaar met een busreis mee. En er zijn ook avondjes waarop de groep weer bij elkaar komt om foto's, video's en dia's van de vakan tie te bekijken en vaak heb ik dan al meteen weer zo'n dertig man om de volgende keer mee te gaan." Het bleef voor de twee Sint-Annalanders niet bij het heen en weer rijden tus sen bestemmingen. "Je was eigenlijk chauffeur en reisleider tegelijkertijd. Bij grote reisbureaus heb je tourope rators, maar wij moesten dat zelf doen. Dus de hele organisatie lag bij de chauffeurs. Dat kostte best veel werk, ook van tevoren. En dat werd niet betaald." De beide chauffeurs zijn niet erg te spreken over de arbeidsvoorwaar den voor buschauffeurs. "Lang niet alle tijd die je kwijt bent aan zo'n reis wordt betaald", legt Van Poort vliet uit. "De uren die je van tevoren bezig bent, maar ook de extra tijd die je gedurende de reis kwijt bent. Zcrworden alleen-je overuren op de- eerste en op de laatste dag betaald. Maar ook de overige dagen ben je niet om vijf uur klaar. De mensen beginnen 's morgens bijtijds en dan Buschauffeurs A. van Driel (links) en J.J. van Poortvliet gingen samen op de bus, en ook samen in de vut. moet er 's avonds bijvoorbeeld in Parijs nog eens gevaren worden en vervolgens maak je nog een licht- toer door de stad. En voor je goed en wel weer in het hotel bent, is het al heel laat. Maar dan komen er ook nog eens de lopende zaken bij. Je moet bellen om de lunch voor de volgende dag te regelen, want soms reis je van hotel naar hotel en anders maak je dagtochten vanuit je ver blijfplaats. De mensen worden 's nachts soms ziek, hebben te weinig beddegoed of andere problemen. En al die tijd word je niet doorbetaald." Zijn collega Van Driel vult aan: "Sterker nog, je wordt betaald op basis van vijfzesde uur. Want ze gaan er gewoon van uit dat je van elk uur tien minuten niets staat te doen." Nu zijn de wachttijden voor een bus chauffeur bij sommige reizen erg lang. "Er zijn groepen die zeggen: Zet ons maar om half tien bij Euro Disney af en kom vanavond om tien uur maar weer terug. Nou, daar sta je dan", vertelt Van Poortvliet. "Je kunt natuurlijk meegaan, maar als je Euro Disney drie keer hebt gezien, komt het ook je neus uit. Dus dan ga je maar wat slapen, lezen of iets regelen voor de andere dag." Heel anders gaat het volgens de Sint-Annalanders bij de groepen die dagelijks uitstapjes met de bus maken. "Dat zijn de leukste reizen. Waar je als chauffeur actief bezig bent met de groep", vinden de twee vutters. "Je leidt ze dan rond langs bepaalde plaatsen en je vertelt er wat over. Dat vinden de mensen leuk. Je moet er ook wat entertainment in brengen. En soms heb je inderdaad het gevoel: Moet ik dit verhaal nu nog een keer afsteken? Maar de mensen vergeten veel en er zijn altijd wel nieuwelingen bij. Het is zelfs voorgekomen dat we met een groep in het zelfde hotel sliepen als enkele jaren ervoor. En toch waren er nog die zich niet konden herinne ren dat ze er geweest waren." De natuur, mooie culturele of oude plekjes, dat is waar de chauffeurs voor gaan. "Dat blijft mooi. Een prachtig gezicht en elke keer als je er geweest bent, kun je het een beet je meer overbrengen op anderen", zegt Van Driel. Want ondanks de lange werktijden - thuis zitten is er vrijwel niet bij - hebben de Sint- Annalanders altijd enorm veel ple zier gehad in hun vak. "De waarde ring die je van de passagiers krijgt, daar doe je het voor. Dat is iets wat je van je baas niet krijgt", vinden de twee chauffeurs. In de vorm van chauffeur, reisleider en entertainer kregen Van Driel en Van Poortvliet een bekend gezicht voor veel Tholenaren, maar ook voor ontelbare Brabanders. Een echt ongeluk hebben ze in de ruim dertig jaar dat ze op de bus zitten niet gehad. "Gelukkig, want je hebt toch een zware verantwoordelijkheid voor al die mensen die je bij je hebt", zegt Van Driel, die overigens wel een aantal keren met pech kwam te staan. "Ik heb wel eens een groep vervoerd naar de bruinkoolwinning in Duitsland. Dat spul wordt met graafmachines uit de grond gehaald en dan krijg je van die grote putten in het land. Er werd tegen me gezegd dat ik zo'n put in moest rij den. Maar toen we er waren, kwam de bus er niet meer uit. Toen heeft die hele groep moeten duwen. Dat was wel komisch." Ook minder leuke zaken kun je als chauffeur tegen komen. Vrachtwa gens stonden onlangs in Frankrijk dagenlang vast omdat hun Franse collega's de weg blokkeerden. Ook Van Poortvliet kwam ooit eens vast te staan onder nog minder gunstige omstandigheden. "Bij Bordeaux, dat was jaren geleden, konden we op een gegeven moment niet meer ver der omdat de hele weg opgebroken was. De Basken waren op dat moment met acties bezig. Dat was wel link", zegt de chauffeur. "Ik durfde niemand de bus uit te laten gaan en het was bloedheet. Alleen om naar de wc te gaan - want die hadden we toen nog niet in de bus - liet ik de passagiers twee-aan-twee naar een cafeetje gaan. En je moet niet denken dat de politie in Frank rijk daar wat aan doet. Die zijn zo corrupt. Ze staan erbij te kijken en alleen als het te erg wordt, grijpen ze in. Gelukkig hebben ze die straat na een dag weer dichtgelegd en konden we verder, maar leuk was het niet." Ze vroegen beiden zelf hun vut aan. Van Poortvliet eerst en Van Driel volgde. "Tja, je denkt: Het is wel mooi geweest. En per slot van reke ning moet je ook aan je gezondheid denken. Nu mankeer je nog niets, maar hoe is dat over twee jaar? En als je dan in de w.w. of w.a.o. terecht komt, ben je nog verder van huis. Dus daarom kies je dan voor de vut", legt Van Driel uit. Maar hij is in tegenstelling tot zijn collega niet zo blij met zijn besluit. "Ik loop momenteel echt een beetje met mijn ziel onder mijn arm. Eigenlijk heb ik er wel wat spijt van. Maar ja, je kunt niet meer terug." Zijn vrouw voegt eraan toe. "Hij zit 's nachts soms gewoon klaarwakker op de rand van het bed. Echt waar, als ze hem nu op zouden bellen om terug te komen, zou hij het doen." Haar man knikt. "Ik denk het wel, maar aan de ande re kant is het natuurlijk de vraag of je het nog vol zou houden tot aan je pensioen. Maar al bellen ze me mid den in de nacht op als ze krap zitten, ik zou meteen mijn koffers pakken en op de bus stappen. Ik mis het werk wel." Van Poortvliet is er wat nuchterder onder. "Ach, ik heb genoeg te doen. Een grote tuin, wat kluswerk thuis en voor de slechte maanden heb ik nog een aantal modelbouwpakket ten. Nee, ik zal me niet vervelen." "We komen er wel", geeft ook Van Driel toe. "Misschien dat we nu nog eens echt op vakantie gaan, want dat is er nau welijks van gekomen." De stichting Wezen-Armen komt voort uit een eeuwenoude instelling die de zorg had voor de weeskinde ren en de behoeftigen in de samenle ving. Iedere plaats had destijds zijn 'weeskamer' en 'armmeesters'. In de vorige eeuw raakte de naam wezen armbestuur in zwang. Overal zijn deze instellingen inmiddels verdwe nen, maar zo niet in Sint-Annaland. De stichting, die inkomsten heeft uit belegd kapitaal en het verpachten van land, heeft haar doelstellingen aangepast aan de eisen van de tijd. Ze wil een instelling zijn die de belangen van Sint-Annaland behar tigt op sociaal, maatschappelijk, cul tureel en recreatief gebied. De Wezen-Armen doet dat door vereni gingen en organisaties financieel te ondersteunen. "Accelerando, de EHBO-vereniging, Welzijn voor ouderen, de Annewas, de warme maaltijdvoorziening, het gezinsver vangend tehuis de Annewas van Philadelphia en verenigingsgebouw het Trefpunt van de Hervormde Gemeente zijn voorbeelden van instanties die we hebben geholpen", vertelt vice-voorzitter C.W. Goede gebuure. "Ook zijn er gesprekken geweest met de schietvereniging en de ijsclub. En vandaag is besloten om een bijdrage te verlenen voor de elektrische installatie in de nieuwe schuur van streekmuseum De Meestoof." Kent de stichting tegenwoordig bestuursleden, toen Heijboer op 12 oktober 1971 door de gemeenteraad benoemd werd, was er nog sprake van het archaïsch aandoende 'regen ten'. "Je bent samen met M.Ph. van der Weele benoemd wegens uitbrei ding van het vijfkoppige bestuur. En je was de jongste regent uit de geschiedenis", riep Goedegebuure in herinnering. Hij sprak de jubilaris aansluitend aan de bestuursvergade ring toe, in aanwezigheid van de echtgenotes. De vice-voorzitter verdeelde de afgelopen kwart eeuw in drie perio den. De eerste, van 1971 tot 1981, Vice-voorzitter C.W. Goedegebuure feliciteert voorzitter W. Heijboer met zijn zilveren jubileum bij de stichting de Wezen-Armen van St. Annaland; rechts mevr. J. Heijboer-Dingemanse. werd gekenmerkt door de uitbouw van de instelling. Dat kwam met name door de toename van het woningbezit. De Wezen-Armen bezat 21 huizen, maar bouwde er in tien jaar tijd 65 bij. Voornamelijk bejaardenwoningen in de Tienhoven en de Burg. Baasstraat, maar in laatstgenoemde straat verrezen ook de eerste twee aangepaste woningen in Zeeland. Het was de periode dat ook werd gesproken over de bouw van een nieuw dorpshuis en renova tie van het oude gemeentehuis op de hoek Havenplein/Molendijk. Bouw plannen voor de Huygensstraat en het Havenplein werden ontwikkeld. Laatstgenoemd project markeert meteen het begin van de tweede periode, de strijd om het voortbe staan gedurende de jaren 1981- 1990. De Wezen-Armen wilde woningen op het Havenplein, maar het gemeentebestuur stond erop dat er winkels in zouden komen, aldus Goedegebuure. "Aanpassen van het plan kostte ons extra geld, terwijl er totaal geen animo voor een winkel bleek te zijn. De relatie met de gemeente raakte ernstig verstoord." Daar kwam bij dat het ministerie van volkshuisvesting in 1984 de premie-aanvraag voor de huizen afwees, omdat de Wezen-Armen geen woningcorporatie was. De rechtspositie van de Wezen-Armen bleek door een wetswijziging al in 1976 te zijn aangepast, maar nie mand - ook gemeente en notaris niet - had dat gedurende die acht jaar opgemerkt. Het bestuur besloot om een stichting te gaan vormen, maar de gemeente stak daar een stokje voor. "Burgemeester en wethouders drongen sterk aan op opheffing. Ze stelden dat de Wezen-Armen onte recht met gemeenschapsgeld omging." De instelling weersprak dat en beide partijen stapten naar de rechter. Tot een uitspraak kwam het niet, doordat het gemeentebestuur in 1989 een concessie deed. De stich ting werd daarop alsnog gereali seerd. De huizen aan het Havenplein zijn uiteindelijk door Beter Wonen gebouwd. Die kreeg in 1990 ook de administratie en het onderhoud van de woningen van de Wezen-Armen, op voorwaarde dat de panden op ter mijn aan de woningcorporatie over gedragen zouden worden. "Binnen het bestuur verschilde men hierover sterk van mening", aldus Goedege buure. Na zeventien jaar legde Van der Weele in 1991 de voorzittersha mer neer en met vijf van de zeven stemmen werd Heijboer als zijn opvolger gekozen. Het jaar daarop werden de 66 bejaardenwoningen aan Beter Wonen overgedragen en dat mar keert, zo zei Goedegebuure, de der de periode in Heijboers bestuurlijke loopbaan. De 20 eengezinswonin gen werden voor ruim 1,3 miljoen gulden verkocht aan een makelaar. Hoewel de Wezen-Armen daarmee woningbeheerder af was, is er anno 1996 nog altijd een administratieve nasleep. Het bestuur wordt op dit moment gevormd door voorzitter W. Heijboer, vice-voorzitter C.W. Goe degebuure, M.M. de Rooij, C. van Dijke en W.A. Boogaard. Daarnaast is D.L. Hage secretaris-ontvanger. De gemeente heeft sinds twee jaar geen vertegenwoordigers meer in de stichting, maar controleert wél jaar lijks de begroting en de rekening. De jubilerende voorzitter vond dat Goedegebuure zijn carrière treffend neerzette aan de hand van de ver schillende perioden. "Waarschijnlijk omdat ik altijd de raadsvergadering bezocht (als verslaggever van de Eendrachtbode - red.) ben ik destijds gevraagd om in het bestuur te komen. Ik herinner me nog goed de vergaderingen in het rokerige ach terkamertje bij secretaris J. Leune. Er waren soms pittige discussies. Het was een hele gewaarwording voor me." In de strijd om het voort bestaan mengde hij zich met verve. "Die aantasting door de gemeente zat me lang niet lekker. En ook uit onderzoek van archivaris Zuurdeeg bleek dat ons kapitaal géén geld van de gemeente was." Heijboer herin nert zich nog dat hij de eerste paal mocht slaan voor woningen in de Tienhoven. Het verdwijnen van de woningtaak betreurt hij enerzijds, maar tegelijkertijd stelt hij vast dat dit alsmaar specialistischer wordt. "De Wezen-Armen is begonnen als steun voor de wezen en dat wordt nu breed vertaald. Het is positief dat je via de rente van je kapitaal iets kunt doen voor de gemeenschap, deze levendig kunt houden", aldus Heijboer. Hij stelt vast dat de stich ting in rustiger vaarwater terecht is gekomen en dat het aantal pachters terugloopt als gevolg van de schaal vergroting. "De naam mag dan heel oud zijn, we blijven die met ere noe men. De Wezen-Armen kan nog jaren vooruit, want het kapitaal groeit nog steeds", aldus de zilveren voorzitter W. Heijboer. Hij toonde zich ingenomen met het cadeau van zijn medebestuurders: een arrange ment voor de musical 'Miss Saigon'. Voor mevrouw Heijboer waren er bloemen. Het Smalstads mannenkoor treedt op in de traditionele volkskerstzang in gemeenschapscentrum Haestinge te Sint-Maartensdijk. Het mannen koor organiseert dit evenement samen met muziekvereniging Euter pe aanstaande zaterdag. Het is dit jaar de vijftiende keer volkskerst zang. Naast optredens van de beide verenigingen is er ook veel samen zang, begeleid door Euterpe. Burge meester H.A. van der Munnik opent de avond, pastoor A.J. v.d. Brüle en A.A. Nieuwkerk uit Tholen verzor gen een overdenking, terwijl mevr. B.M. Fondse-de Waal voor een declamatie zorgt. Om half acht begint de volkskerstzang, maar een kwartier van tevoren speelt Euterpe al een voorprogramma. Muziekvereniging Concordia uit Tholen geeft vrijdagavond een kerstuitvoering in de Rooms-Katho- lieke kerk in Tholen. Het harmonie orkest, onder leiding van dirigent Marcel Hartendorp, treedt dan samen op met leden van het Ojé- koor en het dameskoor Pius X van de parochie. De koorleden staan onder leiding van mevr. S. Bout. Het orkest brengt 'Christmas Variations', een keur aan kerstmuziek. Verder is er ook samenzang en de kerk wordt helemaal in kerstsfeer gebracht. Het concert begint om half negen. Op dinsdag houden de Sint-Anna landse koren hun jaarlijkse kerst zangavond om half acht in de Nederlandse Hervormde kerk. Het christelijk gemengd koor VZOS en jeugdkoor The Young Voices staan onder leiding van Rinus van Gorsel. Het kinderkoor Soli Deo Gloria heeft Heieen Troost als dirigente. Organisten zijn Leen Heijboer en Lian van de Bergh. Naast het optre den van de koren is er ook veel samenzang van kerstliederen. Ds. W.C. Meeuse verzorgt de meditatie. De Hervormde zangvereniging Immanuel houdt zaterdag haar jaar lijkse kerstzangdienst in de Neder landse Hervormde kerk te Tholen. Het koor presenteert zich hier in zijn nieuwe kleding. Naast Immanuel zal ook de Gereformeerde gemengde zangvereniging Canticum enkele liederen laten horen. Beide koren, onder leiding van I. Riedijk, bren gen samen 'Die Weihnachtsmesse' van Franz Gruber. Er is ook veel tijd ingeruimd voor samenzang die op orgel wordt begeleid door mevr. M. Hage-van de Velde en op trompet door Job van de Velde en Jaco Heijboer. Ds. J. van Dijk heeft de leiding over de dienst die om half acht begint. In de Nederlandse Hervormde kerk van Oud-Vossemeer wordt maan dagavond een volkskerstzangdienst gehouden. Het thema van de dienst is: 'Engelen van God de Heer daal- Is het mogelijk, in overleg met betrokkenen, gedurende een bepaal de periode een geluidsniveau te gedogen van meer dan 25 decibel, bijvoorbeeld een niveau van 50 decibel, het geluidsniveau van een normaal gesprek? De PvdA-fractie in de Thoolse gemeenteraad heeft dat maandag aan b. en w. gevraagd naar aanleiding van de overschrij ding van de milieuvergunning van café Havenzicht in St. Annaland. "Zonder de overlast te willen baga telliseren, is onze fractie van mening dat ook in onze gemeente de jeugd moet kunnen genieten van eigentijd se muziek. Er is een levendige belangstelling onder de jeugd voor de hedendaagse muziekvormen." De PvdA verwijst naar de grote animo voor het optreden van Paul Elstak en de handtekeningenactie die bezoe kers van Havenzicht organiseerden. "Door de dominant aanwezige bastoon, die eigen is aan dit soort muziek, kan dit echter als geluids overlast ervaren worden. Daarom pleit de PvdA voor regelmatig over leg tussen buurtbewoners van de Voorstraat/Havenplein, de horeca ondernemers, het jeugd- en jonge renwerk, de politie en de gemeente. "In dit overleg kan besproken wor den, wat de ervaringen zijn en wat voor partijen wel en niet aanvaard baar is." De PvdA vindt, dat het beleid van b. en w. vooral gericht is op het bestrijden van overlast. "Het college gaat voorbij aan een stuk jeugdcultuur. Zijn b. en w. bereid exploitanten van jeugdgelegenhe- den te adviseren op het gebied van de openbare orde en het beperken van geluidsoverlast?", aldus de PvdA in schriftelijke vragen aan het college, dat eind januari eveneens schriftelijk zal antwoorden. den naar de aarde neer. Deze nacht wordt Emmanuel geboren. Herders en wijzen, God heeft Maria uitver koren'. In de dienst die om acht uur begint, gaan ds. D.A. Snijder, pastor W. Wiertz, pastor G. Verlijsdonk en mevr. H. Droogers-Vogel voor. De Oud-Vossemeerse muziekvereni ging (OVM), onder leiding van R. Hendrickx, verleent haar medewer king aan de dienst. Leerlingen van de Zeeuwse Muziek school geven zaterdagmiddag een uitvoering in de Gasthuiskapel in Tholen. Het concert staat helemaal in het teken van kerst. Daarom zal het kinderkoor - onder leiding van mevr. J. Dieleman - bekende en minder bekende kerstliederen uit verschillende landen ten gehore brengen. Daarnaast zijn er diverse instrumentale bijdragen op onder meer trompet, saxofoon, viool, dwarsfluit en orgel. De instrumenta listen spelen zowel solo als samen. De uitvoering begint om vier uur. De koninklijke fanfare Accelerando uit Sint-Annaland houdt zaterdag avond haar kerstconcert in de Sako- fahal aan de Bierensstraat. De fanfa re brengt diverse werken ten gehore, waaronder 'Klingende Weihnacht', 'Christmas Night', 'Peace', 'A Christ mas Suite' en 'Free World Fantasy'. Ook de blokfluitleerlingen zullen kerstliedjes laten horen. De instru mentale stukken worden afgewis seld met samenzang. Elna Boon pre senteert de avond en dirigent is Pier re van Broekhoven. Het concert begint om half acht. "Gaan we met de jeugdgezondheids zorg naar het niveau van de zestiger jaren?", informeerde P. van Belzen maandagmiddag in de Thoolse gemeenteraad naar aanleiding van verslagen en notities van de GGD Zeeland te Goes. Hij vond de nieu we opzet wel erg summier. Eerder had het RPF/GPV-raadslid daar ook al op gehamerd bij de logopedie, waarbij nog maar één onderzoek wordt gedaan naar de taal- en spraakontwikkeling. Wethouder I.C. Moerland wees ech ter op de bezuinigingen van drie ton. "We proberen dat niet ten koste te laten gaan van de kwaliteit, maar we moeten doelmatig werken. Dat houdt in, dat de ouders van dertien jarigen hun eigen verantwoordelijk heid moeten gaan nemen door met hun kind naar een servicepunt op Tholen te gaan, waar de schooldok ter zit. Vermoedelijk komt dat servi cepunt in St. Maartensdijk, want niet alle scholen beschikken nog over een ruimte waar de dokter spreekuur kan houden. Op 4/5-jari- ge leeftijd wordt het kind nog wel plaatselijk onderzocht. Tussendoor komt er dan nog een verpleegkundi ge die het gehoor, e.d. test. Voor de dertienjarigen weegt de eigen ver antwoordelijkheid van de ouders zwaar en groeperingen die het daar mee niet zo nauw nemen, kunnen tussen wal en schip vallen. We zul len daar bij de evaluatie naar kij ken", aldus wethouder Moerland. De afdeling Zeeland van de Neder landse bond van plattelandsvrouwen wil het fietsen, winkelen en van het landschap genieten bij elkaar gaan brengen. Daarom is het 'project fietstas' van start gegaan. In april moet er een gids verschijnen waarin fietsroutes staan waarbij je langs plaatsen komt waar je aan de deur kunt kopen. De gids wordt half april uitgebracht in samenwerking met de ANWB. Commissaris van de konin gin W.T. van Gelder neemt het eer ste exemplaar in ontvangst op de jaarvergadering van de afdeling op 10 april. In de gids kunnen inwoners en toeristen in één oogopslag zien wat er in een bepaalde regio te doen is. De plattelandsvrouwen willen zo de consument en producent dichter bij elkaar brengen. Nog nooit eerder werd een dergelijk project op pro vinciale schaal opgezet. De bond is nu bezig met het werven van deelne mers. Dat wil zeggen, van mensen die agrarische produkten 'aan de deur' verkopen. Dat kunnen boeren, fruitkwekers of bloemtelers zijn, maar ook particulieren. Verder kun nen mensen bijvoorbeeld hun tuin openstellen voor publiek en ook kleinschalige toeristische activitei ten zoals een pottenbakker passen in het project fietstas. Mensen die een activiteit of verkoop aan willen mel den voor het project, kunnen zich nog tot het einde van het jaar aan melden op telefoon- en faxnummer 0113-247726. Tot op heden zijn nog geen Thoolse aanmeldingen binnen gekomen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 18