Molen vlietsedij k
op tweede plan'
Bij onvolledige
informatie al boete
D. van de Velde gaat stoppen
met werk voor verkeersbrigade
Vossemeer wint koersbalbeker
Geme
dan di
Inspr;
in Sin
komt
VVD: meten
met twee maten
bij bouwplan
van Bouman
Eben Haëzerschool destijds begonnen aan Molenvlietsedijk
Donderdag 19 decemberl996
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Veilig Verkeer bepleit snelle aanpak
Voorzitter H. de Wit van Veilig Verkeer afdeling Tholen
heeft het gemeentebestuur opgeroepen haast te maken
met het veiliger maken van de Molenvlietsedijk. Ruim
twee jaar geleden is door Veilig Verkeer een plan gepre
senteerd, maar dat is in de ijskast beland. "De Molen
vlietsedijk én de rotonde op de kruising komen in de
tweede fase van de verbetering van de Ten Ankerweg aan
de orde", zei wethouder J. van der Jagt van verkeerszaken
in een reactie. De Wit deed zijn oproep tijdens een bij
eenkomst met de Thoolse verkeersbrigade.
Bouwstenen
Heleboel narigheid over bijstandswet
"De uitvoering van de Algemene Bijstandswet kost
enorm veel. Alleen voor de regeling van boetes zijn al
1400 uren nodig. De pot is niet te overzien, want er is
sprake van een open eind, waarbij de gemeente zelf 10%
moet betalen. We zijn er echter trots op, dat we de aan
vragen individueel toetsen."
Gaat u maar rustig
slapen. Wij verhuizen
uw meubelen als eieren.
flakkee verhuizingen b.v.
Dertien jaar al doet D. van de Velde dienst als verkeers- Insignes
brigadier in Tholen. Maar nu volgend jaar juli zijn jong
ste dochter de basisschool verlaat, stopt hij ermee. De
spil waar de brigade om draait verdwijnt. "Maar ik heb
voor een opvolger gezorgd. Mevrouw J. van Zetten
neemt het van me over", zei Van de Velde vrijdagmiddag
in Meulvliet. Daar werd de verkeersbrigade door de
gemeente in het zonnetje gezet.
Gedrag ouders
PvdA en SGP: oi
PvdA en SGP vine
aan het behoud
omdat de grenzt
bereikt. Daarente
gemeente het pri_
kwalitatief goede
In geen verhoudi
Van der Jag
De inspraak over
St. Annaland kon
van der Jagt zei
gemeenteraad, w
AO V-raadslid m
Weststraat racel
Dagelijks moeten zo'n duizend leer
lingen van vier basisscholen en een
middelbare school over de Molen
vlietsedijk. Voor het oversteken is
een verkeersbrigade met 46 mensen
actief. Een werkgroep waarin naast
Veilig Verkeer ook vertegenwoordi
gers van de scholen zitting hadden,
presenteerde in oktober 1994 een
plan om de verkeersveiligheid op de
Molenvlietsedijk te verbeteren. Van
der Jagt beloofde, optimistisch, een
snelle aanpak. "Misschien is het te
koppelen aan de verbetering van de
kruising met de Ten Ankerweg die
voor volgend jaar is gepland", zei hij
destijds.
Die koppeling werd inderdaad
gemaakt, maar pakte uiteindelijk
voor de Molenvlietsedijk verkeerd
uit. Want het gemeentebestuur koos
voor een mini-rotonde op de krui
sing en toen had je de poppen aan
het dansen. Op een hoorzitting in
april vorig jaar keerden bewoners
zich tegen zo'n rotonde en een
maand later deed de gemeenteraad
dat in de commissie openbare wer
ken eveneens. Het werd stil rond de
plannen. Totdat het gemeentebe
stuur dit jaar met een nieuw voorstel
kwam. Echter niet voor de kruising
bij de Molenvlietsedijk, maar voor
de Grindweg en het stuk Ten Anker
weg tot net voor die kruising. Een
project dat in oktober 1997 gereali
seerd zou moeten zijn. Gezien de
weerstand van omwonenden is het
nog maar de vraag of dat lukt. De.
Molenvlietsedijk lijkt voorlopig niet
aan de beurt te komen.
Die conclusie had ook De Wit al
getrokken. "De Molenvlietsedijk
raakt op het tweede plan", zei hij.
"Het gemeentebestuur verleent prio
riteit aan andere situaties. En dat
steekt, omdat wij bouwstenen heb
ben aangedragen in de vorm van een
verkeersplan." De Molenvlietsedijk
vraagt om verbetering getuige de
noodzaak van verkeersbrigadiers
voor de schooljeugd, stelde De Wit
vast. Hij weet de vertraging ook aan
de inspraak van mensen, die zich
dan plots allemaal als verkeersdes-
kundige opwerpen. Ook meende hij
dat het verkeerscirculatieplan roet in
het eten gooit. Dat laatste ontkende
Van der Jagt. "De reconstructie van
de Ten Ankerweg staat volledig los
van het verkeerscirculatieplan en
loopt daardoor ook geen vertraging
op." Maar de wethouder bevestigde
dat het gemeentebestuur tot het
besluit is gekomen om niet de roton
de ter hoogte van de Molenvlietse
dijk voorrang te geven, maar vanaf
de Grindweg te beginnen. Omdat hij,
over het eventueel loskoppelen van
de Molenvlietsedijk op zich niets
zei, kan geconcludeerd worden dat
er van een verbetering vóór 1998
niets zal komen.
Dat bracht wethouder van sociale
zaken I.C. Moerland maandagmid
dag in de Thoolse gemeenteraad
naar voren bij de vaststelling van het
beleidsplan Algemene Bijstandswet
1997. "Doel van ons beleid is, men
sen uit de bijstand te halen en aan
het werk te krijgen. Dat doen we in
samenwerking met het arbeidsbu
reau, waarbij we nog meer aan cur
sussen en bijscholing zullen doen",
aldus de wethouder.
Zijn partijgenote mevr. E.M. van der
Wal-Vermeulen zei zich nauw ver
bonden te voelen met groepen in de
Thoolse samenleving die het econo
misch niet voor de wind gaat. "Maar
er vindt ook misbruik plaats van de
mogelijkheden en daartegen moeten
we maatregelen nemen. Hoe streng
moet er echter gecontroleerd wor
den, want de privacy van de mensen
vinden wij ook belangrijk. Bij eva
luatie van de regeling hopen we hier
meer inzicht in te krijgen", zei het
PvdA-raadslid.
J. de Jager sprak over een bijzonder
ingewikkelde materie, waawan de
uitvoering enorm veel kost. "Naar
boven toe zouden we die druk eens
goed moeten signaleren", zei het
CDA-raadslid. Dat was Moerland
graag met hem eens. "Er wordt lan
delijk gemopperd over deze zaak,
want er is ook hier sprake van
decentralisatie van werk, zonder dat
er een pot geld bij komt. Maar de
hele regeling is gebaseerd op het
onderkennen van fraudegevallen, 't
Is nu eenmaal zo, dat je gecontro
leerd moet worden, maar ik voorzie
daarbij wel een heleboel narigheid.
Wanneer iemand onvolledige infor
matie geeft, krijgt men al een boete."
P. van Belzen vond het bij dat alles
belangrijk, dat de bonafide aanvra
ger toch binnen niet al te lange tijd
over geld kan beschikken.
Hij zette met CDA en SGP vraagte
kens bij het feit, dat het beleidsplan
pas achteraf in de commissie wel
zijn besproken zal worden. "Het
moest allemaal heel snel", zo ver-
ontschuldige de wethouder zich.
Bovendien week het stuk ook niet
zoveel af van het eerdere concept.
De SGP-fractie tekende nog
bezwaar aan tegen het onderdeel
kinderopvang, waarbij de gemeente
voor 24.750 gulden 1,5 kinderop
vangplaats koopt voor bijstands
moeders die hun kroost onderbren
gen in de Oesterschelp wanneer ze
gaan werken.
Volgens VVD-raadslid mevr. E.
Frigge-Hogesteeger meten b. en w.
van Tholen met twee maten bij het
toestaan van bouwwerken in het
buitengebied. Zij maakte die opmer
king maandagmiddag bij de behan
deling van een voorbereidingsbe-
sluit voor dhr. A. Bouman, die aan
de Paasdijkweg een bedrijfswoning
met garage wil bouwen op een per
ceel grond, dat de bestemming land
bouw heeft. "Wij vragen ons af,
waarom b. en w. nu wel toestem
ming geven, terwijl bovendien nog
de maximaal toelaatbare oppervlak
te- en inhoudsnormen worden over
schreden. De ene keer gebeurt het
wel, de andere keer niet", zei het
VVD-raadslid.
"Ik verbaas me dat mevr. Frigge met
die vragen komt", zei SGP-woord-
voerderK..A. Heijboer. "Zij kan toch
ook weten, dat een uitbreiding van
het bedrijventerrein Poortvliet in
voorbereiding is. Het college ver
dient juist een pluimpje, dat er zo
voortvarend op ingespeeld wordt",
aldus Heijboer.
De burgemeester antwoordde, dat de
bouwaanvraag moet worden gezien
in combinatie met een stuk dorps
vernieuwing aan de Molenstraat in
Poortvliet. "De meubeltoonzaal is in
1995 verplaatst naar de Paasdijkweg
en op een bedrijventerrein, waarvan
de mogelijke uitbreiding aan de orde
komt, mag een bedrijfswoning wor
den gebouwd. Wij zijn er niet op
tegen omdat er een directe relatie is
met het bedrijf Bouman-Potter", zei
de burgemeester.
"Ik wilde deze uitleg graag van u
horen", was de reactie van mevr.
Frigge, waarna de raad unaniem
akkoord ging met het voorberei-
dingsbesluit.
De aankoop van de bedrijfsopstallen
aan de noordkant van de Molen
straat van Bouman-Potter Beheer
b.v. alsmede de woonhuizen Zuid
straat 1 en Molenstraat 2, was maan
dagmiddag een hamerstuk voor de
Thoolse gemeenteraad.
HERKENDE Middelhamis Hellevoetsluls Zierikzee Oud-Beljerland
VBMJIZBïS Tel. 0187-482188 Tel. 0181-320016 Tel. 0111-413163 Tel. 0186-613624
Advertentie I.M.
Een aantal Thoolse 'klaar-overs' heeft een insigne gekregen voor vijf of tien jaar trouwe dienst. Op de voorgrond coördinator D. van de Vel
de van de verkeersbrigade, die er aan het einde van het schooljaar mee ophoudt.
y
Vijf dagen per week zijn in Tholen
verkeersbrigadiers in de weer om
scholieren te helpen bij het overste
ken van de Molenvlietsedijk. Offi
cieel is de brigade tien jaar geleden
opgezet, maar tevoren waren ook al
ouders actief. "We zijn ermee
begonnen bij de start van de kleuter
school", vertelde directeur A.J.
Nederlof van de Eben Haëzerschool.
"Toen daar De Regenboog bij
kwam, is de huidige brigade tot
stand gekomen." Van de Velde zei
dat hij, samen met Nederlof, al zo'n
dertien jaar met een verkeersbrigade
bezig is. "Maar ik heb van de week
ontdekt dat mevrouw Eerland zelfs
al 18 jaar brigadiert", hield de Tho-
lenaar zijn gehoor voor.
Van de Velde was bijzonder ingeno
men met de oorkonde die hij voor al
zijn werk uit handen van wethouder
J. van der Jagt kreeg. 'Tien jaar bent
u verkeerscoördinator en u hebt daar
heel wat werk mee", zei deze. "U sti
muleert, coördineert en praktizeert,
motiveert en initieert. Niets dan lof
zwaai ik u namens het gemeentebe
stuur toe." Volgens de wethouder is
niet te meten hoeveel kinderen de
Tholenaar met zijn brigade voor
ernstig letsel heeft behoed. "Maar u
bent preventief bezig en tot nog toe
is het in dit opzicht zonder proble
men verlopen." Nederlof beaamde
dat er de afgelopen jaren weinig
ongelukken zijn gebeurd. "Mis
schien is dat juist wel omdat het ver
keer op de Molenvlietsedijk zo
chaotisch is." Van de Velde vond dat
hij zijn werk altijd nog gemakkelij
ker heeft kunnen doen dan de bri
gadiers, die door weer en wind moe
ten.
De Thoolse verkeersbrigade telt op
dit moment 46 leden. Daarbij zijn
vijf nieuwelingen, opgeleid door
politieman E. ten Voorden. Zij
waren vrijdag niet aanwezig om hun
aanstelling in ontvangst te nemen.
De wethouder reikte insignes uit aan
Thoolse brigadiers met een lange
staat van dienst.
Het insigne voor vijf jaar ging naar
de dames M.J. Contant, R. de Frel,
S.G. Moeliker, C. Snoep en D.H.
Schot (die inmiddels is gestopt), als
mede de heer C. Moeliker. Voor tien
jaar brigadierschap werden de
dames M.J. Eerland. P.A. Riemers-
ma, N.C.M. van de Velde en de heer
D. van de Velde onderscheiden.
Alle aanwezige brigadiers kregen
bovendien van de gemeente een
attentie.
"Eigenlijk kan ik nog een aantal
mensen gebruiken", zegt Van de
Velde.
Hij heeft 36 mensen per week nodig:
dagelijks zowel 's morgens als 's
middags vier en op woensdag alleen
's morgens. Van der Jagt vertelde dat
ons land sinds 1947 verkeersbri
gadiers kent en dat in 1980 een
stichting is opgericht. Die heeft
ondermeer bereikt dat de verkeers-
brigadier een plaats heeft gekregen
in de verkeerswetgeving. Nederland
telt zo'n 50.000 verkeersbrigadiers.
Voorzitter H. de Wit van Veilig
Verkeer stak zijn bewondering voor
het werk van de verkeersbrigadiers
evenmin onder stoelen of banken.
Hij was eerder die week 's morgens
zelf een kijkje gaan nemen toen ze
op de Molenvlietsedijk aan het werk
waren. "Het verkeer reageert goed
op de aanwijzingen. Excessen deden
zich niet of nauwelijks voor", was
zijn conclusie. Maar hij had met eni
ge zorg het gedrag van sommige
ouders aangezien. "Fietsers die van
de Ten Ankerweg komen, schieten
de weg over om daar hun kind af te
zetten. Zo zorgen ze voor een onvei
lige situatie. En automobilisten par
keren dubbel, laten hun kind uitstap
pen en geven dat dan nog het advies
mee om verder goed uit te kijken",
aldus De Wit. Nederlof maakte van
de gelegenheid gebruik om ook de
mensen van Veilig Verkeer te
bedanken voor wat ze als vrijwilli
gers doen voor de verkeersveilig
heid in Tholen.
Om beurten proberen de deelnemers een bal zo dicht mogelijk naar het doel te laten koersen.
Het jaarlijkse toernooi van de vier
Thoolse koersbalclubs is gewon
nen door het organiserende Oud-
Vossemeer.
De spelers waren bijzonder inge
nomen met die prijs, want de drie
voorgaande keren was de club uit
Sint-Maartensdijk het sterkst. De
nieuwe wisselbeker, uitgereikt
door C. van Gorsel uit de smal-
stad, blijft een jaar in Vossemeer
staan. Het balspel werd vorige
week in De Vossenkuil op drie
matten gespeeld. Daar traden de
clubs uit Sint-Maartensdijk, Tho-
len-stad en Sint-Maartensdijk met
twee groepen aan, terwijl Meul
vliet één groep in het veld bracht.
In paren werd er onderling spor
tief maar fel gestreden voor de
overwinning.
Alle resultaten werden bij elkaar
opgeteld en gemiddeld. Oud-Vos-
semeer kwam als winnaar uit de
bus met 69 punten, Meulvliet had
6l1/z p, Sint-Maartensdijk 58Vfe p
en Tholen-stad 42 punten. Tussen
de wedstrijden door werd ieder
een voorzien van koffie. "Het was
een gezellige en geslaagde mid
dag", vertelt organisator
mevrouw C. van Mierlo, die inge
nomen was met de belangstelling
van plaatselijk Anbo-voorzitter A.
Verhees.
Naast het toernooi werd ook nog
competitie gespeeld. Uitslagen
SINT-MAARTENSDUK: W. Bijl
en A. Goode 30 p; N. van Driel qn
C. van Gorsel 28 p; M. Dane en A.
van Splunter 23 p; C. van Mierlo
en A. Leemreijze, en W: Lutt en
C. van Splunter 22 p; S. Wolse en
C. Free 16 p; C. van Haaften en
M. Bijl 15 p; G. Verwijs en L. Ver
schoor 9 p.
Uitslagen THOLEN: mevr. C.
Praat en mevr. R. Nagtegaal 18 p;
mevr. R. Burrows en mevr. J. Bal
14 p; J. Boogaart en J. Geuze 13 p;
mevr. D. Pigmans en L. Soomers,
en mevr. F. Schellinger en mevr.
Y. Verkamman 8 p; mevr. S.
Hoven en mevr. C. Waasdorp 7 p;
mevr. M. van Driel en J. Bal, en A.
Verkamman en D. Schellinger 5 p.
De raad reageerde maa
op een brief van het PI:
baarheid Platteland Th<
een dringend beroep op
te werd gedaan om de
eiland Tholen te behoui
zou 'een enorme verarrr
streek betekenen, zowc
tisch als op recreatief g
J.M.Q. Sommeijer vai
dingscentrum Holland
Goes, die de brief voor
verzond.
PvdA-fractievoorzitter
der Linde vond 40.'
gemeentesubsidie void
brief van het platform
instellingen moeten die
ben van de recreatie, u
drage staat in geen ve
onze subsidie. En verde
delijke VVV-organisat
ke eisen aan de exploitai
selijke kantoren", brac
Linde naar voren.
SGP-fractievoorzitter
het daarmee eens. 'Tac
van de kosten van het
worden door de gemec
Je moet bij het bedrij
want je kunt niet over:
kloppen bij de gemeente
ke.
Daarentegen noemde m
ge-Hogesteeger het
'een visitekaartje voor
een vraagbaak voor de
king.' Zij wees op he
12.000 gulden dat er al
verwachte nadelig saldc
gulden in 1997. "Die fir
sequenties moeten we
aanvaarden, anders is e
VVV meer op Tholen
VVD-raadslid.
"Zeer binnenkort komt
van het overleg met de
college van b. en w. ei
in de commissie openb
zei de wethouder. M.i
Linde pleitte voor een
de bushalte-kwestie in 5
"Er zijn tegenstrijdige
het is een welles-nietes
den", zei de PvdA-fract
Mevr. Schot benadruk
dat de nu gesloten bu
Schutse er niet alleen
bewoners, maar ook vc
neel en de bezoekers. "I
zijn ook vaak mensen
leeftijd. Wanneer de l
niet terugkomt, kan d
dat de bewoners van
zeker bij slechte weers<
den - minder bezoek
waardoor er een socia
op zou kunnen treden v
ners. En wethouder Vai
dan in de Eendrachtbod
dat een bushalte bij een
huis alleen een wense
en geen verplichting,
vraagt zich af, waar dc
plichting blijft die wij
van onze burgers hebb
wethouder verzekere
geenszins de bedoelin
om politiek met de bu
ren. Alleen het belang
ners van de Schutse
gestaan bij onze vraag
daar terug te brenger
Schot.
"De norm van 500 m
bushalte bij een bejaa
betrekkelijk," gaf we
der Jagt aan. "In steden
namelijk weer heel anc
Mevr. Schot had ook
vragen gesteld over ee
ten in St. Annaland, z<
straat, Julianastraat ei
waarop b. en w. in h
niet bevredigend en
onjuist antwoord hadi
"Laat u zich maar eer
door het ambulancepe
het advies van het AO''
aanzien van slecht
straten.
Door het parkeerverbo
straat is het effect van
remmende mogelijkhei
maal weg en is die sti
baan geworden, aldu
raadslid. Ze vond het
b. en w. hun pad scha
te verwijzen naar d
over de Weststraat.
instemming van de
maar dat waren hoofdz
ners van de Voorstra:
hoorzittingen wegen l
ook eerst af, of de int
Y