Molen vlietsedij k op tweede plan' Bij onvolledige informatie al boete D. van de Velde gaat stoppen met werk voor verkeersbrigade Vossemeer wint koersbalbeker Geme dan di Inspr; in Sin komt VVD: meten met twee maten bij bouwplan van Bouman Eben Haëzerschool destijds begonnen aan Molenvlietsedijk Donderdag 19 decemberl996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Veilig Verkeer bepleit snelle aanpak Voorzitter H. de Wit van Veilig Verkeer afdeling Tholen heeft het gemeentebestuur opgeroepen haast te maken met het veiliger maken van de Molenvlietsedijk. Ruim twee jaar geleden is door Veilig Verkeer een plan gepre senteerd, maar dat is in de ijskast beland. "De Molen vlietsedijk én de rotonde op de kruising komen in de tweede fase van de verbetering van de Ten Ankerweg aan de orde", zei wethouder J. van der Jagt van verkeerszaken in een reactie. De Wit deed zijn oproep tijdens een bij eenkomst met de Thoolse verkeersbrigade. Bouwstenen Heleboel narigheid over bijstandswet "De uitvoering van de Algemene Bijstandswet kost enorm veel. Alleen voor de regeling van boetes zijn al 1400 uren nodig. De pot is niet te overzien, want er is sprake van een open eind, waarbij de gemeente zelf 10% moet betalen. We zijn er echter trots op, dat we de aan vragen individueel toetsen." Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw meubelen als eieren. flakkee verhuizingen b.v. Dertien jaar al doet D. van de Velde dienst als verkeers- Insignes brigadier in Tholen. Maar nu volgend jaar juli zijn jong ste dochter de basisschool verlaat, stopt hij ermee. De spil waar de brigade om draait verdwijnt. "Maar ik heb voor een opvolger gezorgd. Mevrouw J. van Zetten neemt het van me over", zei Van de Velde vrijdagmiddag in Meulvliet. Daar werd de verkeersbrigade door de gemeente in het zonnetje gezet. Gedrag ouders PvdA en SGP: oi PvdA en SGP vine aan het behoud omdat de grenzt bereikt. Daarente gemeente het pri_ kwalitatief goede In geen verhoudi Van der Jag De inspraak over St. Annaland kon van der Jagt zei gemeenteraad, w AO V-raadslid m Weststraat racel Dagelijks moeten zo'n duizend leer lingen van vier basisscholen en een middelbare school over de Molen vlietsedijk. Voor het oversteken is een verkeersbrigade met 46 mensen actief. Een werkgroep waarin naast Veilig Verkeer ook vertegenwoordi gers van de scholen zitting hadden, presenteerde in oktober 1994 een plan om de verkeersveiligheid op de Molenvlietsedijk te verbeteren. Van der Jagt beloofde, optimistisch, een snelle aanpak. "Misschien is het te koppelen aan de verbetering van de kruising met de Ten Ankerweg die voor volgend jaar is gepland", zei hij destijds. Die koppeling werd inderdaad gemaakt, maar pakte uiteindelijk voor de Molenvlietsedijk verkeerd uit. Want het gemeentebestuur koos voor een mini-rotonde op de krui sing en toen had je de poppen aan het dansen. Op een hoorzitting in april vorig jaar keerden bewoners zich tegen zo'n rotonde en een maand later deed de gemeenteraad dat in de commissie openbare wer ken eveneens. Het werd stil rond de plannen. Totdat het gemeentebe stuur dit jaar met een nieuw voorstel kwam. Echter niet voor de kruising bij de Molenvlietsedijk, maar voor de Grindweg en het stuk Ten Anker weg tot net voor die kruising. Een project dat in oktober 1997 gereali seerd zou moeten zijn. Gezien de weerstand van omwonenden is het nog maar de vraag of dat lukt. De. Molenvlietsedijk lijkt voorlopig niet aan de beurt te komen. Die conclusie had ook De Wit al getrokken. "De Molenvlietsedijk raakt op het tweede plan", zei hij. "Het gemeentebestuur verleent prio riteit aan andere situaties. En dat steekt, omdat wij bouwstenen heb ben aangedragen in de vorm van een verkeersplan." De Molenvlietsedijk vraagt om verbetering getuige de noodzaak van verkeersbrigadiers voor de schooljeugd, stelde De Wit vast. Hij weet de vertraging ook aan de inspraak van mensen, die zich dan plots allemaal als verkeersdes- kundige opwerpen. Ook meende hij dat het verkeerscirculatieplan roet in het eten gooit. Dat laatste ontkende Van der Jagt. "De reconstructie van de Ten Ankerweg staat volledig los van het verkeerscirculatieplan en loopt daardoor ook geen vertraging op." Maar de wethouder bevestigde dat het gemeentebestuur tot het besluit is gekomen om niet de roton de ter hoogte van de Molenvlietse dijk voorrang te geven, maar vanaf de Grindweg te beginnen. Omdat hij, over het eventueel loskoppelen van de Molenvlietsedijk op zich niets zei, kan geconcludeerd worden dat er van een verbetering vóór 1998 niets zal komen. Dat bracht wethouder van sociale zaken I.C. Moerland maandagmid dag in de Thoolse gemeenteraad naar voren bij de vaststelling van het beleidsplan Algemene Bijstandswet 1997. "Doel van ons beleid is, men sen uit de bijstand te halen en aan het werk te krijgen. Dat doen we in samenwerking met het arbeidsbu reau, waarbij we nog meer aan cur sussen en bijscholing zullen doen", aldus de wethouder. Zijn partijgenote mevr. E.M. van der Wal-Vermeulen zei zich nauw ver bonden te voelen met groepen in de Thoolse samenleving die het econo misch niet voor de wind gaat. "Maar er vindt ook misbruik plaats van de mogelijkheden en daartegen moeten we maatregelen nemen. Hoe streng moet er echter gecontroleerd wor den, want de privacy van de mensen vinden wij ook belangrijk. Bij eva luatie van de regeling hopen we hier meer inzicht in te krijgen", zei het PvdA-raadslid. J. de Jager sprak over een bijzonder ingewikkelde materie, waawan de uitvoering enorm veel kost. "Naar boven toe zouden we die druk eens goed moeten signaleren", zei het CDA-raadslid. Dat was Moerland graag met hem eens. "Er wordt lan delijk gemopperd over deze zaak, want er is ook hier sprake van decentralisatie van werk, zonder dat er een pot geld bij komt. Maar de hele regeling is gebaseerd op het onderkennen van fraudegevallen, 't Is nu eenmaal zo, dat je gecontro leerd moet worden, maar ik voorzie daarbij wel een heleboel narigheid. Wanneer iemand onvolledige infor matie geeft, krijgt men al een boete." P. van Belzen vond het bij dat alles belangrijk, dat de bonafide aanvra ger toch binnen niet al te lange tijd over geld kan beschikken. Hij zette met CDA en SGP vraagte kens bij het feit, dat het beleidsplan pas achteraf in de commissie wel zijn besproken zal worden. "Het moest allemaal heel snel", zo ver- ontschuldige de wethouder zich. Bovendien week het stuk ook niet zoveel af van het eerdere concept. De SGP-fractie tekende nog bezwaar aan tegen het onderdeel kinderopvang, waarbij de gemeente voor 24.750 gulden 1,5 kinderop vangplaats koopt voor bijstands moeders die hun kroost onderbren gen in de Oesterschelp wanneer ze gaan werken. Volgens VVD-raadslid mevr. E. Frigge-Hogesteeger meten b. en w. van Tholen met twee maten bij het toestaan van bouwwerken in het buitengebied. Zij maakte die opmer king maandagmiddag bij de behan deling van een voorbereidingsbe- sluit voor dhr. A. Bouman, die aan de Paasdijkweg een bedrijfswoning met garage wil bouwen op een per ceel grond, dat de bestemming land bouw heeft. "Wij vragen ons af, waarom b. en w. nu wel toestem ming geven, terwijl bovendien nog de maximaal toelaatbare oppervlak te- en inhoudsnormen worden over schreden. De ene keer gebeurt het wel, de andere keer niet", zei het VVD-raadslid. "Ik verbaas me dat mevr. Frigge met die vragen komt", zei SGP-woord- voerderK..A. Heijboer. "Zij kan toch ook weten, dat een uitbreiding van het bedrijventerrein Poortvliet in voorbereiding is. Het college ver dient juist een pluimpje, dat er zo voortvarend op ingespeeld wordt", aldus Heijboer. De burgemeester antwoordde, dat de bouwaanvraag moet worden gezien in combinatie met een stuk dorps vernieuwing aan de Molenstraat in Poortvliet. "De meubeltoonzaal is in 1995 verplaatst naar de Paasdijkweg en op een bedrijventerrein, waarvan de mogelijke uitbreiding aan de orde komt, mag een bedrijfswoning wor den gebouwd. Wij zijn er niet op tegen omdat er een directe relatie is met het bedrijf Bouman-Potter", zei de burgemeester. "Ik wilde deze uitleg graag van u horen", was de reactie van mevr. Frigge, waarna de raad unaniem akkoord ging met het voorberei- dingsbesluit. De aankoop van de bedrijfsopstallen aan de noordkant van de Molen straat van Bouman-Potter Beheer b.v. alsmede de woonhuizen Zuid straat 1 en Molenstraat 2, was maan dagmiddag een hamerstuk voor de Thoolse gemeenteraad. HERKENDE Middelhamis Hellevoetsluls Zierikzee Oud-Beljerland VBMJIZBïS Tel. 0187-482188 Tel. 0181-320016 Tel. 0111-413163 Tel. 0186-613624 Advertentie I.M. Een aantal Thoolse 'klaar-overs' heeft een insigne gekregen voor vijf of tien jaar trouwe dienst. Op de voorgrond coördinator D. van de Vel de van de verkeersbrigade, die er aan het einde van het schooljaar mee ophoudt. y Vijf dagen per week zijn in Tholen verkeersbrigadiers in de weer om scholieren te helpen bij het overste ken van de Molenvlietsedijk. Offi cieel is de brigade tien jaar geleden opgezet, maar tevoren waren ook al ouders actief. "We zijn ermee begonnen bij de start van de kleuter school", vertelde directeur A.J. Nederlof van de Eben Haëzerschool. "Toen daar De Regenboog bij kwam, is de huidige brigade tot stand gekomen." Van de Velde zei dat hij, samen met Nederlof, al zo'n dertien jaar met een verkeersbrigade bezig is. "Maar ik heb van de week ontdekt dat mevrouw Eerland zelfs al 18 jaar brigadiert", hield de Tho- lenaar zijn gehoor voor. Van de Velde was bijzonder ingeno men met de oorkonde die hij voor al zijn werk uit handen van wethouder J. van der Jagt kreeg. 'Tien jaar bent u verkeerscoördinator en u hebt daar heel wat werk mee", zei deze. "U sti muleert, coördineert en praktizeert, motiveert en initieert. Niets dan lof zwaai ik u namens het gemeentebe stuur toe." Volgens de wethouder is niet te meten hoeveel kinderen de Tholenaar met zijn brigade voor ernstig letsel heeft behoed. "Maar u bent preventief bezig en tot nog toe is het in dit opzicht zonder proble men verlopen." Nederlof beaamde dat er de afgelopen jaren weinig ongelukken zijn gebeurd. "Mis schien is dat juist wel omdat het ver keer op de Molenvlietsedijk zo chaotisch is." Van de Velde vond dat hij zijn werk altijd nog gemakkelij ker heeft kunnen doen dan de bri gadiers, die door weer en wind moe ten. De Thoolse verkeersbrigade telt op dit moment 46 leden. Daarbij zijn vijf nieuwelingen, opgeleid door politieman E. ten Voorden. Zij waren vrijdag niet aanwezig om hun aanstelling in ontvangst te nemen. De wethouder reikte insignes uit aan Thoolse brigadiers met een lange staat van dienst. Het insigne voor vijf jaar ging naar de dames M.J. Contant, R. de Frel, S.G. Moeliker, C. Snoep en D.H. Schot (die inmiddels is gestopt), als mede de heer C. Moeliker. Voor tien jaar brigadierschap werden de dames M.J. Eerland. P.A. Riemers- ma, N.C.M. van de Velde en de heer D. van de Velde onderscheiden. Alle aanwezige brigadiers kregen bovendien van de gemeente een attentie. "Eigenlijk kan ik nog een aantal mensen gebruiken", zegt Van de Velde. Hij heeft 36 mensen per week nodig: dagelijks zowel 's morgens als 's middags vier en op woensdag alleen 's morgens. Van der Jagt vertelde dat ons land sinds 1947 verkeersbri gadiers kent en dat in 1980 een stichting is opgericht. Die heeft ondermeer bereikt dat de verkeers- brigadier een plaats heeft gekregen in de verkeerswetgeving. Nederland telt zo'n 50.000 verkeersbrigadiers. Voorzitter H. de Wit van Veilig Verkeer stak zijn bewondering voor het werk van de verkeersbrigadiers evenmin onder stoelen of banken. Hij was eerder die week 's morgens zelf een kijkje gaan nemen toen ze op de Molenvlietsedijk aan het werk waren. "Het verkeer reageert goed op de aanwijzingen. Excessen deden zich niet of nauwelijks voor", was zijn conclusie. Maar hij had met eni ge zorg het gedrag van sommige ouders aangezien. "Fietsers die van de Ten Ankerweg komen, schieten de weg over om daar hun kind af te zetten. Zo zorgen ze voor een onvei lige situatie. En automobilisten par keren dubbel, laten hun kind uitstap pen en geven dat dan nog het advies mee om verder goed uit te kijken", aldus De Wit. Nederlof maakte van de gelegenheid gebruik om ook de mensen van Veilig Verkeer te bedanken voor wat ze als vrijwilli gers doen voor de verkeersveilig heid in Tholen. Om beurten proberen de deelnemers een bal zo dicht mogelijk naar het doel te laten koersen. Het jaarlijkse toernooi van de vier Thoolse koersbalclubs is gewon nen door het organiserende Oud- Vossemeer. De spelers waren bijzonder inge nomen met die prijs, want de drie voorgaande keren was de club uit Sint-Maartensdijk het sterkst. De nieuwe wisselbeker, uitgereikt door C. van Gorsel uit de smal- stad, blijft een jaar in Vossemeer staan. Het balspel werd vorige week in De Vossenkuil op drie matten gespeeld. Daar traden de clubs uit Sint-Maartensdijk, Tho- len-stad en Sint-Maartensdijk met twee groepen aan, terwijl Meul vliet één groep in het veld bracht. In paren werd er onderling spor tief maar fel gestreden voor de overwinning. Alle resultaten werden bij elkaar opgeteld en gemiddeld. Oud-Vos- semeer kwam als winnaar uit de bus met 69 punten, Meulvliet had 6l1/z p, Sint-Maartensdijk 58Vfe p en Tholen-stad 42 punten. Tussen de wedstrijden door werd ieder een voorzien van koffie. "Het was een gezellige en geslaagde mid dag", vertelt organisator mevrouw C. van Mierlo, die inge nomen was met de belangstelling van plaatselijk Anbo-voorzitter A. Verhees. Naast het toernooi werd ook nog competitie gespeeld. Uitslagen SINT-MAARTENSDUK: W. Bijl en A. Goode 30 p; N. van Driel qn C. van Gorsel 28 p; M. Dane en A. van Splunter 23 p; C. van Mierlo en A. Leemreijze, en W: Lutt en C. van Splunter 22 p; S. Wolse en C. Free 16 p; C. van Haaften en M. Bijl 15 p; G. Verwijs en L. Ver schoor 9 p. Uitslagen THOLEN: mevr. C. Praat en mevr. R. Nagtegaal 18 p; mevr. R. Burrows en mevr. J. Bal 14 p; J. Boogaart en J. Geuze 13 p; mevr. D. Pigmans en L. Soomers, en mevr. F. Schellinger en mevr. Y. Verkamman 8 p; mevr. S. Hoven en mevr. C. Waasdorp 7 p; mevr. M. van Driel en J. Bal, en A. Verkamman en D. Schellinger 5 p. De raad reageerde maa op een brief van het PI: baarheid Platteland Th< een dringend beroep op te werd gedaan om de eiland Tholen te behoui zou 'een enorme verarrr streek betekenen, zowc tisch als op recreatief g J.M.Q. Sommeijer vai dingscentrum Holland Goes, die de brief voor verzond. PvdA-fractievoorzitter der Linde vond 40.' gemeentesubsidie void brief van het platform instellingen moeten die ben van de recreatie, u drage staat in geen ve onze subsidie. En verde delijke VVV-organisat ke eisen aan de exploitai selijke kantoren", brac Linde naar voren. SGP-fractievoorzitter het daarmee eens. 'Tac van de kosten van het worden door de gemec Je moet bij het bedrij want je kunt niet over: kloppen bij de gemeente ke. Daarentegen noemde m ge-Hogesteeger het 'een visitekaartje voor een vraagbaak voor de king.' Zij wees op he 12.000 gulden dat er al verwachte nadelig saldc gulden in 1997. "Die fir sequenties moeten we aanvaarden, anders is e VVV meer op Tholen VVD-raadslid. "Zeer binnenkort komt van het overleg met de college van b. en w. ei in de commissie openb zei de wethouder. M.i Linde pleitte voor een de bushalte-kwestie in 5 "Er zijn tegenstrijdige het is een welles-nietes den", zei de PvdA-fract Mevr. Schot benadruk dat de nu gesloten bu Schutse er niet alleen bewoners, maar ook vc neel en de bezoekers. "I zijn ook vaak mensen leeftijd. Wanneer de l niet terugkomt, kan d dat de bewoners van zeker bij slechte weers< den - minder bezoek waardoor er een socia op zou kunnen treden v ners. En wethouder Vai dan in de Eendrachtbod dat een bushalte bij een huis alleen een wense en geen verplichting, vraagt zich af, waar dc plichting blijft die wij van onze burgers hebb wethouder verzekere geenszins de bedoelin om politiek met de bu ren. Alleen het belang ners van de Schutse gestaan bij onze vraag daar terug te brenger Schot. "De norm van 500 m bushalte bij een bejaa betrekkelijk," gaf we der Jagt aan. "In steden namelijk weer heel anc Mevr. Schot had ook vragen gesteld over ee ten in St. Annaland, z< straat, Julianastraat ei waarop b. en w. in h niet bevredigend en onjuist antwoord hadi "Laat u zich maar eer door het ambulancepe het advies van het AO'' aanzien van slecht straten. Door het parkeerverbo straat is het effect van remmende mogelijkhei maal weg en is die sti baan geworden, aldu raadslid. Ze vond het b. en w. hun pad scha te verwijzen naar d over de Weststraat. instemming van de maar dat waren hoofdz ners van de Voorstra: hoorzittingen wegen l ook eerst af, of de int Y

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 12