'Ik begon met een pannekoek, banaantjes en steenwalletje' Nieuwe werkgroep moet integratie gehandicapten Tholen verbeteren SVRZ krijgt 31/2 ton en reeks vragen G. Nieuwkoop maakt eilandenrijkjes voor vogels en snoeken Overleg- en adviesorgaan start op Europese dag gehandicapten NOG GEEN ABONNEE? BEL 0166-652752 Donderdag 5 december 1996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 19 Vrijdagmiddag, een koude wind waait over het herfst landschap op de Speelmansplaten bij de Oesterdam. Een wat bleek zonnetje straalt over Tholen, maar onvoldoen de om het behaaglijk te maken. Recreanten zijn er niet op het terrein, maar desondanks is er veel activiteit. Met groot materieel wordt er namelijk geknutseld aan het Zoommeer. Voor de oevers van de Speelmansplaten komen vier eilandjes te liggen die als fouragegebied voor vogels en paaiplaats voor snoeken moeten gaan dienen. Tholenaar Gilles Nieuwkoop van rijkswaterstaat zwaait de scepter over de uitvoering. Afkalven KRAMMERSLUIZEN Vernoemd Hergebruikte steen Koud Tomaten Dras-plas THOLEN Liefdesnestje BERGSEDIEPSLUIS OESTERDAM Dinsdag ging officieel de nieuwe werkgroep gehan dicaptenbeleid Tholen van start. Al sinds het begin van dit jaar is er gewerkt aan het opzetten van deze groep en op de Europese dag van de gehandicapten werd het startsein gegeven. Vooral de gemeente en openbare instellingen heb ben er een wakend oog bij- gekregen. Bestuur Toegankelijk Teletaxi en u krijgt elke donderdag de Eendrachtbode in huis. Provincie wacht op gemeente voor fietspad naar Stavenisse Zo op het eerste gezicht lijkt het redelijk weer met slechts weinig wind, maar de echte Zeeuw weet het: aan en op het water waait het altijd harder. Vanuit de auto is het echter maar een paar stappen naar de warme directiekeet waar opzichter Nieuwkoop al in het deurgat staat te wachten. Het koffiezetapparaat pruttelt en de kachel staat aan. De wanden van de keet zijn bezaaid met kaarten, tekeningen, schetsen, sche ma's en vooral met foto's. "Tja, op een keer ben ik begonnen met het vastleggen van de werkzaamheden op foto en daar was men zo enthou siast over dat ik niet meer mocht stoppen", legt Nieuwkoop lachend uit. Hij heeft dan ook een imposant aantal fotoboeken in de kast staan van allerlei projecten die hij in de loop der jaren aanpakte. Gilles Nieuwkoop is afkomstig uit Willemstad, een Noord-Brabants vestingstadje van zo'n 3500 inwo ners. "Ik ben begonnen als tekenaar bij de Deltadienst en ik werkte een tijdlang op de Volkeraksluizen. Daarna werd ik opzichter", vertelt Nieuwkoop. "Toen de Deltawerken klaar waren, werd ik uitgeleend aan de dienstkring Schelde-Rijn. Die was toen nog zo klein dat ze niet zoveel eigen personeel aan konden Stellen. Later kwam ik in vaste dienst. Maar toen was het nog wel zo dat je moest verhuizen voor je werk. Geen pardon. Ik werd in een paar plaatsen ingeschreven voor een huis en het werd uiteindelijk Tho len." Het is nu 25 jaar geleden dat Nieuwkoop naar Tholen verhuisde. Sindsdien werkte hij aan projecten zoals de aanleg van het Schelde- Rijnkanaal, ontmanteling van de Markiezaatskade te Bergen op Zoom, het aanleggen van de Oester- dam en Philipsdam en sinds 1989 aan het maken van eilandjes, platen en geulen in het Volkerak/Zoom meer. De Thoolse opzichter van Rijkswa terstaat doet uit de doeken waarom de overheid ruim 32 miljoen inves teerde in het aanleggen van eiland jes en oeververdedigingen. "Toen in 1986 de Oesterdam werd gesloten en een jaar later de Philipsdam, ont stond het Volkerak/Zoommeer dat een vaste waterstand had op het NAP (nieuw Amsterdams peil - red.)", vertelt Nieuwkoop. "Doordat het water constant op dezelfde hoogte tegen de schorren kabbelt, krijg je erosie. Elke keer als er een golfje tegen de grond aan komt, ver dwijnt er een beetje. Op den duur stort dan een heel stuk in en zo gaat dat verder. Daar had je met eb en vloed geen last van." En ook dit stukje van de problematiek heeft Nieuwkoop vastgelegd op de gevoe lige plaat. Daarop is inderdaad te zien dat grote stukken schor afkal ven door de golfslag. Om dit pro bleem te verhelpen èn om de vogels een stuk fourageergebied terug te geven in plaats van de slikken en zandplaten die wegens het ontbre ken van getij niet meer boven water komen, besloot rijkswaterstaat maatregelen te treffen. Vanaf 1988 werkt men aan het aan G. Nieuwkoop op één van de eilandjes voor de Speelmansplaten. Er zijn ook eilandjes aangelegd bij ondermeer de Philipsdam (8 en 9) en Oude Tonge 56 en 7). De Noordplaat (10) was het eerste werk van Nieuwkoop. leggen van oeververdedigingen door middel van een soort walletjes van steen die een eindje uit de oever lig gen. Deze muurtjes breken de golf slag zodat erachter rustig water ont staat. "Vogels zijn daar dol op", weet Nieuwkoop. "Je ziet ze er ook in de luwte dobberen als het hard waait." Men begon aan de zuidkant van Flakkee. Er werden echter ook nieu we eilandjes gemaakt en Nieuw- koops eerste werk in dit plan was de Noordplaat middenin het Kram mer/Volkerak. "We hielden het toen heel simpel. Een soort pannekoek met twee banaantjes erbij en een steenwalletje eromheen", vertelt Nieuwkoop. "Je moet zoiets ook leren. Het is iets nieuws en gaande weg pas je je aan. Als alle volgende eilanden ook zo eenvoudig waren geworden, was het saai werk geweest, maar we werden steeds creatiever." Blijkbaar vond men Nieuwkoop een geschikte man voor dergelijke kar weitjes, want bij twintig van de 23 werken die in het plan zijn aange pakt, was hij opzichter. De Tholenaar werkte veelal vrij zelfstandig. Soms zelfs een beetje naar eigen inzicht. "Dat hadden ze me ook voorgehouden toen ik bij rijkswaterstaat kwam werken. 'Niet voor elk probleempje bij de directie aankloppen', zeiden ze. Dus dan moet je zelf iets bedenken", zegt Nieuwkoop die inmiddels allerlei fotoboeken, rapporten en kaarten om zich heen heeft opgestapeld. Een voorbeeld van een 'oplossing' die Nieuwkoop voor een probleem bedacht, is te zien aan de groep gril lig gevormde eilanden voor de kust van Oude Tonge. Bij het exemplaar dat het verst uit de wal ligt, is nog een klein eilandje te zien. "Dat kwam omdat we een te grote zuiger hadden. Dat is een boot die met een leiding zand opzuigt van de bodem en dat ergens anders opspuit. Deze spoot in een korte tijd heel veel zand op. Maar de hoogte en vorm van het eiland liggen min of meer vast. Ach teraf bleek er teveel zand te zijn en daarvan hebben we toen uiteindelijk dat kleintje er nog bij gemaakt", ver telt Nieuwkoop en hij voegt er niet helemaal zonder trots aan toe: "Ze hebben het nog naar mij genoemd ook. Het heet 'Nieuwkoper eiland', daar hebben ze me zelfs nog een T- shirt van gestuurd. Maar het zal wel niet zo blijven heten hoor, want alle eilanden en oeververdedigingen worden overgedragen aan de natuur organisaties Het Zeeuwse Land schap, Staatsbosbeheer en Natuur monumenten. Staatsbosbeheer zal er wel één of andere vreemde vogel van maken." Inmiddels is de koffie klaar. Het aanleggen van de eilandjes bij de Speelmansplaten is de laatste fase van het zogenaamde POVEZ- project (projectgroep oevers Volke- rakmeer-Eendracht-Zoommeer). Het kostte in totaal ruim 32 miljoen. De vier eilandjes aan de Speelmans platen vergen bij elkaar 1,1 miljoen. "We hebben overigens wel enorm op de kosten bespaard. We zijn ruim vijf miljoen goedkoper uitgekomen dan begroot", vertelt Nieuwkoop. "Dat komt omdat we materiaal her gebruikt hebben. Omdat de water stand nu in het Volkerak/Zoommeer op NAP blijft, heeft de hoge beschoeiing van de dijken geen zin meer. Daarom hebben we alle steen tot op een meter boven NAP weer weggehaald en gebruikt voor de wallen rond de eilanden en voor de oevers. Dat heeft het voordeel dat nutteloos materiaal opnieuw ge bruikt wordt en dat brengt de kosten terug. Maar daarnaast komen de dij ken er ook weer groener uit te zien omdat een groot deel van de stenen verdwenen is." Nieuwkoop vindt het tijd voor een rondleiding over het werk. Om op het inmiddels opgespoten eiland te komen, is een bootje nodig. Via de mobilofoon wordt er iemand opge roepen. Dat gaat echter niet gemak kelijk. "Izak!", klinkt het een tijd lang zonder dat er antwoord komt. Maar uiteindelijk is er dan toch con tact. Op weg naar het aanlegsteiger- tje blijkt al snel dat het zonnetje niet veel in de pap te brokken heeft. Een koude bries maakt het stilstaan niet aangenaam. Een stalen motorvletje van het meest lelijke type legt aan. Eigenlijk is het niet meer dan een stalen sloep met een buitenboord motor eraan. Toch voldoet het uit stekend en pruttelend gaat de tocht rond de eilandjes in aanleg. Het opspattende water van de boeg voelt bar koud aan. En dan te bedenken dat de staken waarmee de contouren van de eilanden worden aangege ven, door Nieuwkoop en zijn perso neel zelf gestoken zijn. "Met een waadpak aan moet je dan de piketten in de bodem duwen. Ze zijn gemar keerd waardoor de machinisten weten hoe hoog het zand moet komen", vertelt Nieuwkoop. "In de zomer is dat lekker werk, maar in de winter is het vreselijk koud. Soms is het zo erg dat je in de boot moet klimmen om wat op te warmen. Als de bazen dan in de zomer komen kij ken, zeggen ze: Wat heb jij toch een mooie baan, maar in de winter zie je ze bijna nooit. En je kunt de staken niet vanuit de boot steken, want zo'n vletje ligt niet vast en je moet con stant de afstand meten tussen bepaalde lijnen." Toch vindt Gilles Nieuwkoop het fantastisch werk. "Het is mooi om te zien hoe zo'n eilandje gaandeweg ontstaat. En nog opmerkelijker is dat het binnen een jaar begroeid is", zegt de opzichter. "Ik kom later wel eens terug op zo'n eiland en dan is het niet te geloven wat er al groeit. Ik ben zelfs al eens tomaten en een enorme zonnebloem tegengekomen. En de vogels nemen zo'n plaat zand meteen in." Dat blijkt, want als de vlet een bocht rondt en richting het verst gevorderde eiland vaart, vlie gen er tientallen meeuwen en enkele andere watervogels op. "Ze zeggen wel eens dat je die dieren zo gemak kelijk verstoort", zegt Nieuwkoop. "Maar als wij hier bezig zijn met de kranen en bulldozers, zitten ze prak tisch op de machines." Een kras voorbeeld hiervan liet de opzichter eerder in de keet al zien. Een foto van een kokosmat die rijkswater staat voor een oever weglegde met daarin riet geplant. "Terwijl we een eindje verderop nog bezig waren, had een vogel de rietstengels eruit getrokken en er zijn nest op het kokosdoek mee gemaakt", verhaalt Nieuwkoop. "Dus zo erg verstoor je ze ook weer niet." Toch is de Thole naar heel voorzichtig met 'natuur werken' zoals deze. "Een dragline die over het schor naar de waterkant rijdt, laat een verschrikkelijk spoor achter dat je jaren later nog steeds ziet. Dus dat probeer ik te vermij den." Met een schok landt de vlet op de zanderige kust van het eilandje. "Dit is goed zand waarmee we spuiten, dus dan kun je er al snel overheen. Dat is wel eens anders geweest", legt Nieuwkoop uit terwijl hij door het zand stapt. "Soms is het net yoghurt en dan kun je er na een week nog niet op komen. Maar hier kunnen de bulldozers al vrij snel het zand voor de pijp uit weg schuiven." Omdat het Zoommeer op deze plek maar zo'n 1,5 meter diep is, werken de graafmachines gewoon in het water. "Ja, de kranen hebben rupsbanden en rijden zo het water in tot aan de cabine. Dat gaat prima. We hebben in het begin bij de Noordplaat overi gens wel eens een chauffeur gehad die niet wist dat hij het water in moest vanaf het ponton. Toen hij op de boot stond en wij zeiden dat hij de machine erin moest rijden, wei gerde hij. We hebben een ander moeten laten komen", zegt de opzichter en hij moet er nog smake lijk om lachen. Intussen blijkt dat de kraanmachinisten die hier aan het werk zijn, niet verlegen zijn. Stukje bij beetje krijgt het eiland meer vorm. De hoogste delen steken een halve meter boven het water uit, andere liggen er weer net onder. En dan zijn er ook nog delen die op het watemiveau liggen. "Dras-plas", noemt Nieuwkoop deze. "Ideaal voor vogels die ervan houden om in een klein laagje water naar voedsel te zoeken." De eilandjes worden aan de winderi ge kanten beschoeid met stenen wal letjes en er worden rietkragen aan gelegd. Ertussenin wordt een diepe geul uitgegraven voor de vissen. Want men hoopt dat hier de snoeken die zijn uitgezet in het gebied zullen paaien. De snoek is een wapen tegen de overmatige algengroei in het water. Sinds het getij is verdwenen, hebben wieren en algen namelijk een coupe gepleegd op het eens zo heldere water. Het is hinderlijk voor recreanten, maar ook voor het biolo gisch evenwicht. Algen worden gegeten door plankton (microsco pisch kleine diertjes en plantjes die in het water zweven). Maar plankton wordt weer gegeten door witvis zoals brasem en die wordt op zijn beurt weer veroberd door de snoek. Maar de snoek ontbreekt in het Zoommeer en daarom krijgen witvis en algen de overhand. Natuurorgani saties en rijkswaterstaat hebben daarom jonge snoekjes uitgezet. Maar deze stellen hoge eisen aan de plek voor hun liefdesnestje. Ondiep water met rietkragen. Dus daarom worden er bij de aanleg van de eilandjes ook dergelijke paaiplaat- sen gemaakt. Tot slot zullen ook de watersporters baat hebben bij deze natuuractie van rijkswaterstaat. Het zand voor de eilandjes wordt namelijk opgezogen uit een gebied dat aan de zuidoost kant van de Speelmansplaten ligt. Het water wordt hierdoor dieper, zo'n 3,5 meter. Daardoor zullen watersporters zoals surfers en water scooteraars ongestoord hun hobby uit kunnen oefen. Overigens is het natuurlijk de bedoeling dat ze de eilandjes met rust laten. "Maar daar moet de politie op toe zien", vindt Nieuwkoop. Op de boot terug speelt het zakken de zonnetje fraai op de kabbelende golven van het Zoommeer. "Je zult het zien. Dit wordt een mooi plekje", zegt Nieuwkoop zelfverzekerd. In maart moet het af zijn en dan is er een tijdperk afgesloten voor hem. Maar toch heeft hij geluk. "Ik ga hierna een vogeleiland opspuiten bij de Volkeraksluizen. Dat is weer een ander plan en het duurt ook maar een jaar. Maar daarna zien we wel weer vérder. Het is mooi werk." i iff i Bij Tholen legde rijkswaterstaat eilandjes aan bij de Boereplaat (17), Prinsesseplaat (18) en de Speelmansplaten (19). Voorzitter L. Prins en secretaris mevr. C.R. Schless van de werkgroep gehandicaptenbeleid Tholen in overleg in Centrum Thuiszorg te Sint- Maartensdijk. Ruim 2,5 jaar ligt de uitvoering van de wet voorzieningen gehandicapten (WVG) nu bij de gemeenten. "De geme'ente Tholen had de behoefte aan extra kennis en heeft de Anib begin dit jaar gevraagd om alle belanghebbende groepen bij elkaar te brengen in één werkgroep", legt voorzitter L. Prins uit Tholen uit. Hij is tevens bestuurslid van de Anib Tholen en Sint-Philipsland en depothouder voor Tholen van de rolstoelcentrale Roosendaal. Hij ging op zoek naar andere verenigin gen en organisaties die aan de werk groep deel wilden nemen. "Nu zijn vertegenwoordigd Thoolse afdelin gen van: de Anib (algemene Neder landse invalidenbond), de vereni ging voor arbeids- en welzijnszorg voor gehandicapten (AVO), de Nederlandse multiple-sclerosestich- ting, oudervereniging Philadelphia, de Anbo (algemene Nederlandse ouderenbond), de PCOB (protes tants christelijke ouderenbond) en de stichting welzijn voor ouderen. We zijn nog op zoek naar andere organisaties en instellingen die mee willen doen. Ook individueel kun nen mensen die ervaring hebben met het werk voor of met gehandicapten deelnemen aan de werkgroep", ver telt Prins. Er is een voorlopig bestuur samen gesteld dat bestaat uit: voorzitter L. Prins, secretaris mevr. C.R. Schless' uit Roosendaal (adviseur namens welzijn voor ouderen), mevr. M. Bolier-Oostdijk uit Scherpenisse, mevr. C.H. van de Meeberg uit Scherpenisse en mevr. A.M.M. Kui pers-Weel uit Sint-Annaland. "Maar dit is echt maar een voorlopig bestuur waarmee we voorlopig aan de slag gaan om de werkgroep zo breed mogelijk te krijgen", meldt mevr. Schless. "Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk organisaties die met gehandicapten of ouderen te maken hebben, zich aansluiten zodat zij de vragen vanuit hun leden kunnen verzamelen en doorgeven aan de werkgroep." Het doel van de werkgroep is 'het bevorderen dat op plaatselijk niveau volledig rekening wordt gehouden met mensen met een handioap'. Inte gratie en aandacht voor gehandicap tenbeleid van de gemeente (en ande re overheden) horen daarbij. De werkgroep is een overleg-, advies- en samenwerkingsorgaan voor orga nisaties die zich in Tholen bezig houden met gehandicapten. "Daarbij moet je 'gehandicapten' opvatten als mensen die door een ziekte, aandoe ning of ongeluk gehinderd worden in hun functioneren. Dus ook slecht zienden, doven en mensen die slecht ter been zijn, horen daarbij", vindt Prins. "De werkgroep gaat de belangen van de gehandicapten in de gemeente Tholen behartigen. Dat houdt bij voorbeeld in dat we het gemeente lijk beleid actief gaan volgen", zegt mevr. Schless. "De gemeente heeft overigens al best veel gedaan en staat ook helemaal achter de werk groep. We hebben subsidie voor de administratie- en vergaderkosten gekregen en wij mogen ook onge vraagd advies geven aan de gemeen te over bepaalde zaken." Voorzitter Prins vult aan: "Er zijn echter toch altijd wel zaken waar de gemeente misschien al gauw overheen kijkt en die kunnen wij dan aankaarten. Bovendien wil de gemeente ook eigenlijk alle vragen en klachten op het gebied van voorzieningen voor gehandicapten via de werkgroep laten lopen. Als een soort centraal punt." Overigens beperkt de werk groep zich niet tot de gemeente. "Nee, wij geven ook adviezen aan openbare instellingen over bijvoor beeld de toegankelijkheid en de gebruiksvriendelijkheid voor gehan dicapten", vertelt mevr. Schless. "Ook aan andere organisaties, zelfs bedrijven geven we informatie en adviezen over hoe ze bepaalde zaken aan kunnen pakken." De werkgroep is van plan kleine subgroepjes in te stellen die elk een specifiek probleem behappen. Eén van die punten is de bevordering van de toegankelijkheid. "Dat is nog altijd een actueel probleem", zegt Prins. "Er zijn nog teveel gebouwen waar een gehandicapte op eigen kracht maar moeilijk of zelfs hele maal niet in kan komen." Als voor beeld noemt mevr. Schless dat bij het herbestraten van een straat in Sint-Maartensdijk de schuine afrit ten van de trottoirs zijn verdwenen. "Dat is voor gehandicapten heel las tig. Trouwens ook voor bijvoor beeld moeders met kinderwagens." De werkgroep zou graag regelmatig overleg willen over grotere verbou- wings- en herinrichtingsplannen waar de gemeente bij betrokken is. De werkgroep gehandicaptenbeleid geeft ervaringen en klachten van mensen met een handicap ook door aan de betreffende instanties. Men sen die individuele klachten of vra gen hebben, worden doorverwezen naar de juiste organisatie. Verder komen aspecten van de wet voorzie ningen gehandicapten aan bod in de werkgroep die klankbord is als men sen hier problemen mee hebben. De werkgroep vindt het ook belang rijk dat er genoeg aangepaste woningen in de gemeente Tholen zijn. Anders moeten er volgens de groep mensen met een handicap onnodig uit hun sociale omgeving gehaald worden. Het vijfde knelpunt waarvoor een apart groepje gevormd moet worden, is het ver keer en vervoer. "Het heeft heel lang geduurd voordat uiteindelijk de regeling van de tele-taxi behoorlijk werkte", legt Prins als voorbeeld uit. "Het ging heen en weer tussen diver se organisaties zoals ZWN en BBA en verschillende taxibedrijven. Nu is het eindelijk zo dat de ZWN met alle Thoolse taxibedrijven een rege ling heeft. En vrijwel iedere plaats op Tholen heeft een taxibedrijf. Maar over een poosje is de regeling afgelopen en we moeten maar afwachten of de ZWN opnieuw een dergelijke constructie aan wil gaan. Bovendien is het nog verre van ide aal, want 's morgens vroeg en 's avonds laat kun je nergens meer naar toe. En ook vanuit de mensen moet er nog een soort omslag komen. Er wordt relatief niet zoveel gebruik van gemaakt, maar ik denk dat dat ook voor een deel komt omdat je naar Goes moet bellen voor een taxi. We zullen er nog meer bekendheid aan moeten geven." En voorlichting geven is dan meteen het laatste punt waarmee een apart groepje zich bezig moet gaan hou den. Lezingen, voorlichtingsbijeen komsten en activiteiten op beurzen en informatiemarkten staan op de rol. "We hopen dat we zo de voor zieningen voor de gehandicapten zo optimaal mogelijk kunnen krijgen", besluit Prins, die samen met de andere bestuursleden voorlopig nog steeds op zoek is naar deelnemers aan de werkgroep. De provincie is bezig met een inhaalslag bij het afrekenen van de bijdragen in de ouderenzorg. Op enkele weken tijd zijn de ver goedingen voor Ten Anker en Sint Maartenshof over een reeks van jaren definitief vastgesteld. Recent kwamen die voor 1993 t/m 1995 gereed. Middelburg betaalt de stichting voor regiona le zorgverlening (SVRZ) voor Sint Maartenshof over 1993 als nog 3333 gulden uit. De provin ciale bijdrage in de exploitatie, tijdelijke opnamen, dagverzor ging en afkoop boekwaarde van gebouwen en installaties is bepaald op 1.858.834 gulden. Voor Ten Anker moet over dat zelfde jaar 14.474 gulden teveel ontvangen voorschot terugbe taald worden. De bijdrage is vast gesteld op 1.142.972 gulden. Voor 1994 is de totale bijdrage 1.380.004 gulden. Daarvan heeft de SVRZ nog 315.755 gulden tegoed. Wél maakt de provincie aanmer kingen over het reserveren van bedragen voor bijvoorbeeld per soneelskosten, jubileum en zorg plan. Middelburg vindt dat die in de exploitatierekening thuis horen. Over vorig jaar krijgt Ten Anker nog 51.764 gulden. De provinciale bijdrage is bepaald op 1.383.091 gulden. Maar het aan tal opmerkingen over de jaarreke ning 1995 is enorm. Zo zijn, in strijd met de gemaakte afspraak, de kosten voor extra personeel als gevolg van de sluiting van Sint Maartenshof niet afzonderlijk vermeld. Verder moeten enkele reserverin gen nader toegelicht worden. Het als eigen bijdragen van bewoners opgenomen bedrag wijkt bijna 75.000 gulden af van wat door de accountant van de gemeente is opgegeven. En voor de aanvul lende thuiszorg heeft de SVRZ 73.000 gulden meer aan ontvang sten opgegeven dan de afreke ning volgens de provincie was. Daarom wil Middelburg weten hoe de stichting dit verschil denkt te dekken. De provincie wacht op de plannen van de gemeente Tholen ten aanzien van de verkeersveiligheid, voordat het fietspad tussen St. Maartensdijk en Stavenisse kan worden aange legd. Gedeputeerde staten van Zee land hebben dat laten weten in brie ven aan b. en w. en aan dhr. M.J. Hoek van het comité actie fietspad Stavenisse, dat 29 oktober een peti tie aanbood. "De provincie is zeker voornemens het fietspad aan te leg gen", aldus g.s. "De plannen voor de aanleg van een noordelijk van de weg gelegen fietspad zijn al oud. In het bestemmingsplan buitengebied is het fietspad opgenomen. Deson danks zijn er verschillende redenen, waardoor het niet mogelijk is een concreet tijdstip voor de aanleg af te spreken." De provincie heeft de gemeente ver zocht de verkeersveiligheid gebieds gericht en integraal te verbeteren. Bij deze gebiedsgerichte aanpak hoort een categorisering van de wegenstructuur voor het gehele gebied Tholen. Afhankelijk daarvan zal moeten blijken of de huidige plannen voor het fietspad passen binnen de gehele aanpak en welke prioriteit de aanleg heeft ten opzich te van andere verbeteringswerken op Tholen. W.A. Blaas van gemeen tewerken zegt desgevraagd nog geen uitspraak over het gereedko men van dat plan voor de verkeers veiligheid te kunnen doen. "We zijn met de voorbereidingen bezig, maar in het voorjaar van 1997 zal dat plan nog niet rond zijn." De provincie is overigens nog niet klaar met de grondaankoop. Via de ruilverkavelingen Stavenisse en St. Annaland is ongeveer 80% van de grond op vrijwillige basis aange meld. De rest van de grond moet nog apart gekocht worden. "Mede gesteund door de petitie zullen we blijven streven naar aanleg van het fietspad", aldus g.s.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 15