Roemloos einde St. Annalandse toren uit 1899 Donderdag 28 november 1996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 St. Annaland zit zonder toren en daardoor ook zonder tijdsaanduiding en klokgelui. Vrijdagmorgen 15 november verdween het uit 1899 daterende ka rakteristieke bouwwerk om plaats te maken voor een splinternieuwe lantaarn en een opgeknapte spits. Vervanging bleek geen overbodige luxe, want toen de 50 tons kraan van Jac. Goud de 3500 kilo wegende lantaarn op een vracht wagen wilde laden, viel het houtwerk in stukken uit elkaar. Haantje «ZZm*' vt* f. Mi m De toren nog compleet, in de steigers. De haan is verwijderd, nu het ijzerwerk nog. De spits wordt omhoog gehesen. Oud-metselaar F. Burgers zoekt zijn naam op de leitjes. Johan Slabbekoorn en Cor de Schipper met de haan. De lantaarn, het open gewerkte witte houten deel, in de hijs. "Het is beter dat het hier gebeurd is, dan onder weg, want dan was het een grote ravage geweest", zei de vrachtwagenchauffeur uit Waterlandkerkje. De lantaarn, het opengewerkte witte houten stuk van de toren, zou op transport naar Sluis gaan, waar aannemer Leenhouts een soortgelijk exem plaar gaat namaken. Dit keer niet van eiken hout, zoals dat in 1899 is gebeurd, maar van iroko, eveneens een sterke houtsoort. Er zijn echter niet zulke grote bomen, zodat sommige delen in vier plakken op elkaar gelijmd moeten worden. Het uiteen vallen van de lantaarn bleek in feite nog een geluk bij een onge luk, want de afmetingen waren zodanig (4.45 m) dat de vrachtwagen zo niet op de veerboot of via de Liefkenshoektunnel naar Zeeuws-Vlaanderen kon. Er moest toch nog gezaagd worden. De drie medewerkers van aannemer Leenhouts (Johan Slabbekoorn en Cor de Schipper uit Kapel- Ie en André v.d. Pol uit Goes) hebben al volop ervaring met Thoolse torens. Zij begonnen tien jaar geleden in Stavenisse en restaureerden ver volgens de torens van St. Maartensdijk en Tholen. De spectaculaire ontmanteling van de toren in St.Annaland trok vrijdagmorgen veel belangstel ling. Nu stond er een grote kraan die met een bak je in de hijs twee bouwvakkers op de steiger bracht, maar hoe heeft men dat destijds bij de bouw van de kerk in 1899 gedaan, zo vroeg menigeen zich af. Om 9.55 uur ging als eerste het goudkleurige haantje van de toren, dat de inwo ners de windrichting wijst. Daarna volgde de ijze ren spits waarop de haan draait. Er gingen al wat stukken lood en leisteen mee, voordat de spits aan de beurt kwam. Hij bleek nog vast te zitten en de motorzaag moest er aan te pas komen. Tegen elf duur zette de kraan de 1500 kilo wegende spits op de kerkepad, waar die wordt opgeknapt en in elk geval van nieuwe leisteen wordt voorzien. Daarna restte de zwaarste klus: het opengewerkte, witte, houten deel van de toren, de lantaarn. Tegen twaalf uur kwam die volgens het boekje naar beneden. Aan de Ring werd de sirene eruit gehaald, die al geruime tijd geen dienst meer doet. Ook de uit 1984 daterende luidklok werd gede monteerd voor transport naar de gemeentewerk plaats in Scherpenisse. De wijzerplaten waren al van de toren gehaald. Rond half één zou de lan taarn de vrachtwagen op gaan, maar in de hijs ging 'de toren' van St. Annaland roemloos ten onder. Na 97 jaar was er geen houden meer aan. 'Er is vergeten te schilderen. Regelmatig onder houd plegen, had de levensduur vergroot' merkten deskundige bouwvakkers op. Het karwei vergt nu 620.000 gulden, exclusief btw, maar door alles in één keer te doen in plaats van het in twee bestek ken te verdelen, bespaart de gemeente 60.000 gul den. De inwoners zullen tot half februari tegen een stompe toren moeten aankijken en het zonder klokgelui moeten doen om acht uur 's morgens, twaalf uur 's middags en acht uur 's avonds, maar in het voorjaar van 1997 zal de bel zeker luiden voor de nieuwe toren van St. Annaland. Het spectaculaire werk trok veel kijkers aan de Ring. De lantaarn moet op de vrachtwagen richting Sluis. Oud-timmerman A.J. Soeters inspecteert het houtwerk. i mr~ ttwhmmi De uit 1984 daterende luidklok gaat naar Scherpenisse. De restanten van de toren gaan op de vrachtwagen. De lantaarn met op de achtergrond de onthoofde toren. Het houtwerk was echt aan vernieuwing toe. Restanten van de toren bleven achter aan de Ring.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 9