Dertig jaar achter het stuur, maar nooit achterin gezeten Spelletjes doen en voorlezen voor goede taalontwikkeling Oud-Stavenissenaar wint Hoogovensprijs Opfriscursus voor oudere automobilist Buschauffeur L.M. Smits krijgt enkeltje op de vut-express Stroomstoring in St. Annaland en Scherpenisse Donderdag 28 november 1996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Na zo'n dertig jaar op de bus te hebben gezeten, werd vrijdag L.M. Smits uit Sint-Annaland door zijn collega's van de BBA uitgezwaaid. Hij werd thuis opgehaald met de 'vut-express', een versierde bus, die hem naar restau rant 't Zwijnshoofd in Bergen op Zoom voerde. Daar kreeg hij een receptie aangeboden, want vanaf deze week zit de geboren Stavenissenaar in de vut. Helemaal ver knocht was Smits niet aan zijn beroep, ondanks het feit dat hij het altijd graag heeft gedaan. Eén rare tic zal hij er voorlopig echter wel aan over houden: telkens als er een bus langs komt, kijkt hij op zijn horloge. Pakjes Verkeersremmers Positief Tic Lispelaars, mondademers, broddelaars, duimers en stotteraars. Het zijn alle maal mensen die bij de logopedist terecht kunnen. Donderdag was het de Europese dag van de logo pedie. Veel mensen bren gen dit paramedische be roep in verband met voet afwijkingen, maar met de bekende pedicure heeft een logopedist niets te maken. Je kunt het wel gerust een 'spraakmakend' vak noe men. Beetje eng Dag van de logopedie brengt spraakproblemen onder de aandacht Konijn Uitspraak Open mond Stotteren Dialect Belangrijk C.J. Quaak verricht 'uitzonderlijk onderzoek' De uit Stavenisse afkomstige C.J. Quaak uit Almelo heeft de prestigieuze Hoogovens researchprijs gewonnen. Quaak kreeg de prijs voor zijn onderzoek naar een nieu we vormgevingsmethode voor metalen en in het bijzon der voor aluminiumlegeringen. Hij promoveerde dit jaar aan de TU in Delft op het onderzoek naar het spuitgieten of persen van metalen in half vaste toestand. Van belang Gas in praathuisje smalstad bijna op Voor Leen Smits - die dinsdag zestig werd - was het geen jongens droom om buschauffeur te worden. Hij werkte na de lagere school tot zijn negentiende thuis op het land van zijn vader in Stavenisse. Al jong ging hij in dienst en daardoor kwam hij er even voor zijn 21e al weer uit (de diensttijd was toen nog achttien maanden). Het jaar dat volgde, reed hij over het eiland om melk op te halen voor de melkfabriek in Bergen op Zoom. Daarna kwam hij in dienst van busbedrijf Van de Klundert uit Oud-Vossemeer. Na diverse keren weggegaan en weer teruggekomen te zijn (onder andere naar stadsver voer Marijnissen in Bergen op Zoom) verruilde Smits in 1980 Van de Klundert definitief voor de Bra bantse buurtspoorwegen en auto diensten (BBA). Op enkele uitzonderingen na heeft Smits zijn hele buscarrière doorge bracht op lijndiensten. 'Toch gaat dat niet vervelen. Bij Van de Klun dert reed ik natuurlijk telkens van Bergen op Zoom via Tholen en Oud-Vossemeer naar Sint-Annaland en terug. Maar bij de BBA hadden we gewoon diensten en je kwam ook in Wouw, Roosendaal, Halsteren, Steenbergen en zelfs tot aan Rotter dam toe", vertelt Smits. "Nee, ik heb er nooit spijt van gehad. Ieder zijn beroep." Smits maakte de ontwikkelingen in de bus van dichtbij mee. "De kaart jes zijn natuurlijk verdwenen. Vroe ger kon je bij de chauffeur gewoon een enkele reis of een retourtje kopen. Tegenwoordig zijn er strip penkaarten en abonnementen. Ik weet nog wel dat we zelfs pakjes meenamen in de bus. Dan gaf bij voorbeeld Van Breemen uit Bergen op Zoom een pakje mee voor een garagehouder op het eiland en dan werd dat bij de betreffende bushalte afgegeven. Maar dat komt nu niet meer voor", zegt Smits. Naast de kaartjes werden ook de bussen (veelal Daf en Volvo) anders. Naast de normale bussen van twaalf meter kwamen er verlengde exemplaren van achttien meter (vaak harmonica bus genoemd). "Dat rijdt overigens vrijwel net zo gemakkelijk als een gewone bus. De draaicirkel is bijna net zo groot", vindt Smits die nog veel meer zag moderniseren. "De oude bussen hadden maar één deur die nog met een gewone klink open werd gedaan, maar tegenwoordig zijn dat er twee en bi j de gelede bus sen zelfs drie. En alles werkt pneu matisch." Smits demonstreert hoe de bus in elkaar zit. Hij leerde nog rijden in een schakelbus, maar tegenwoordig zijn het volautomaten. Er zijn nog maar drie knopjes over: vooruit, vrije stand en achteruit. Als de deu ren open staan, weigert de bus om te rijden, zelfs als de chauffeur gas geeft. De deuren kunnen centraal bediend worden en als ze open gaan terwijl de bus nog rijdt, worden de remmen automatisch in werking gesteld. Vooral de beter verende bestuurdersstoel en de komst van de stuurbekrachtiging hebben het werk van de chauffeur aangenamer gemaakt. "Vroeger - voor de stuur bekrachtiging - had je zulke armen als je een dag had gereden", zegt Smits die net als zijn collega's de bus zelf moet wassen, voltanken en aanvegen. De Sint-Annalander zag ook het aantal passagiers toenemen. "Voorheen was het natuurlijk niet zo druk als tegenwoordig. Mensen gin gen nog niet zo vaak studeren of buiten het eiland werken en tegen woordig heb je natuurlijk vooral 's morgens en 's middags hele groepen met leerlingen", vertelt Smits. Het gevolg was wel dat de tijd ging drukken. "Vroeger had je veel meer tijd voor een rit dan tegenwoordig. Nu moet je je strak aan het schema houden', zegt Smits die dan ook niet erg gelukkig is met de 'verkeersrem- mende maatregelen' die momenteel zo in de mode zijn (druppels, drem pels en rotondes). "Het drukt enorm op je tijdschema. En op een half uur is vier of vijf minuten vertraging te veel om nog in te halen." Maar behalve het aantal passagiers zag Smits ook de mentaliteit van de mensen veranderen. "Vroeger haal de je het niet in je hoofd om de bus te vernielen of om brutaal te zijn tegen de chauffeur. Tegenwoordig zijn vooral de jongeren veel mondi ger dan toen", vertelt Smits. "Geluk kig hebben wij in deze regio niet zoveel met echt zware vernielingen te maken. Maar ja, er wordt wel eens wat op de stoelen geschreven en de leuningen worden wel eens kapot gesneden. En toch moet ik zeggen dat ik nooit echt problemen heb gehad met passagiers. Natuurlijk heb je wel eens dagen dat je denkt: Zal ik ze een dreun verkopen of niet? Maar dat overkomt iedereen wel eens. In het algemeen ben ik echter vrij gemakkelijk. Je kunt wel op alle slakken zout gaan leggen, maar dan heb je voor jezelf een slecht leven." Die positieve instelling kenmerkt Smits. Voorbeeld daarvan was die strenge winter (het jaartal kan de buschauffeur zo snel niet meer bedenken) toen ook het Thoolse land door enorme sneeuwbuien werd geteisterd. "Het sneeuwde toen zo erg dat de hopen aan de kant van de weg hoger waren dan de bus. Een collega was al vast komen te zitten tussen Stavenisse en Sint-Maartens dijk. Maar ik wilde per se vanuit Sint-Annaland naar huis; toen woonde ik nog in Stavenisse", ver haalt de vutter. "Toen zag ik iemand die ook uit Stavenisse kwam en ik vroeg hoe hij was gereden. En zo ben ik ook gegaan. Voornamelijk over dijken, want die waren schoon. Via de Molendijk en de Vlietweg (die lag parallel aan de wind en was dus schoon) kwam ik op de Anna- vosdijk en zo kon ik toch in Stave nisse komen. Er zijn zelfs nog pas sagiers meegereden, maar ik zei er wel bij: dat is dan op eigen risico." Zelfs die rit vond Smits niet echt angstig. "Het was een prachtige L.M. Smits werd vrijdagmiddag met deze versierde bus opgehaald voor zijn afscheidsreceptie bij de BBA. ervaring. Eén van de mooiste momenten." Dinsdag (op zijn verjaardag) werd officieel het contract met de BBA beëindigd. Smits heeft daardoor zeeën van tijd gekregen. Toch is hij niet bang dat hij zich zal vervelen. "Ik heb zo mijn hobby's. Ik vis bij voorbeeld graag, ik heb een eigen huis en een tuin waaraan altijd wel wat te doen valt en ik heb er ook totaal geen moeite mee om een dag met een goed boek in huis te zitten", zegt de voormalige chauffeur. "Ik zal echt geen bussen op gaan wach ten bij de haltes om met de chauffeurs te gaan praten. Maar als ik ze tegenkom, steek ik natuurlijk wel mijn hand op en af en toe maak je eens een praatje. En als ze me nog eens zouden vragen om een dagje voor ze te rijden, dan zou ik dat best doen." En dan is er nog wel die éne tic. "Tja, als er een bus voorbij komt, kijk ik onwillekeurig op mijn horlo ge. Dat deed je op de bus constant. Daar zal ik voorlopig nog wel even last van hebben. En misschien dat ik nu wel eens een keer de bus neem als passagier. Ik kan me niet herin neren dat ik dat ooit gedaan heb." Mevr. M.J. Hendrikse-Poldermans is logopediste bij de GGD-Zeeland. Onder haar uitgestrekte werkgebied valt ook de gemeente Tholen. Op alle basisscholen komt ze om de kin deren uit de groepen 1 en 2 te con troleren op de ontwikkeling van de spraak, taal en stem en het mondge- drag en gehoor. Want daarmee houdt een logopedist zich bezig. Logopedie stamt van twee Griekse woorden: 'logos' dat 'woord' betekent en 'paideia' dat voor 'opvoeding' staat. Het woor denboek geeft als betekenis 'onder richt in het zuiver spreken en het goed gebruik van de stem'. Toch komt er nog wel meer bij kijken dan alleen de stem. Volgens onderzoek zou ongeveer vijf procent, van de bevolking baat hebben bij een logopedische behandeling. Slechts een deel daarvan neemt ook werke lijk die stap. Het was bepaald niet de eerste keus van mevr. Hendrikse om logopedie te gaan studeren. "Nee, aanvankelijk studeerde ik Duits. Maar dat beviel me toch niet zo en ik was al wat zoe kende. Op een dag zei iemand tegen me: Is logopedie niets voor jou? Toen ben ik eens gaan kijken en het sprak me wel aan. Dus ging ik in Rotterdam studeren." Dat is nu al weer zo'n 22 jaar geleden. Mevr. Hendrikse - woonachtig in Bruinisse - koos voor het werk als één van de logopedisten bij de GGD Zeeland. "Ik ga graag met kinderen om. Maar een logope dist houdt zich in principe met alle mensen bezig. Want ook ouderen kunnen spraakproblemen hebben of krijgen na bijvoorbeeld een hersen infarct", vertelt mevr. Hendrikse. "Maar bij de GGD bezoeken we alleen maar de basisscholen in heel Zeeland. Daarvan worden in de groepen 1 en 2 alle kinderen vanaf bijna vijfjaar onderzocht. En het is gewoon leuk werken met kinderen. Je stelt wel steeds dezelfde vragen, maar de kinderen zijn telkens weer anders en ook hun antwoorden ver schillen heel'erg." De logopediste heeft voor elk kind schriftelijk toestemming van de ouders nodig om het te mogen onderzoeken. Als dat gebeurt, wor den de leerlingen één voor één getest door de logopediste. De meeste kinderen zijn wel wat ner veus, maar al snel blijkt dat hele maal niet nodig te zijn. "Ik sta er toch wel van te kijken dat ze altijd praten. Er is er geeneen die niet wil of niet durft. En het is natuurlijk wel een beetje eng om aan een onbcken- Na afloop van het onderzoek mag Marjolein Westra een sticker uitzoeken van logopediste mevr. M.J. Hendrikse-Poldermans. de mevrouw allerlei vragen te beant woorden", zegt mevr. Hendrikse. Donderdag is mevr. Hendrikse aan het werk in CNS De Regenboog in Tholen. Voor het onderzoek heeft ze verschillende methodes meege bracht. De vijfjarige Marjolein Wes tra is de laatste van deze dag. Het is al niet gemakkelijk om zomaar met een vreemde mevrouw mee te gaan en nu zit er ook nog een meneer mee te luisteren. Het valt allemaal niet mee. Maar mevr. Hendrikse stelt het meisje op haar gemak en begint met het onderzoek. Het eerste onderdeel is taal en dat wordt ondermeer getest door het kind te vragen hoe het heet, waar het woont en of het bijvoor beeld een huisdier heeft. Marjolein heeft inderdaad een huisdier: Spetter het konijn. Vervolgens klapt de logopediste een multomap open met daarin allerlei plaatjes die de leerling moet benoe men. "Noem alle dingen op die kun nen rijden en wijs ze aan", is één van de vragen. De map gaat daarna weer dicht en mevr. Hendrikse vraagt Marjolein om een paar zinnen na te zeggen. Dat gaat goed. Daarna pakt ze een walkman waarop een bandje wordt afgespeeld. "Een mevrouw zegt hierop heel zachtjes een paar woorden en jij moet die nazeggen. Dan kan ik horen of je goed kunt lui steren", legt de logopediste uit. Geen probleem voor Marjolein. Als ze vervolgens haar rug, kin en wenk brauwen aan moet wijzen, zie je haar wel even denken: Tjonge, da's toch simpel? Waar is dat nou goed voor? "Toch hebben ze dat nog nooit tegen me gezegd", zegt mevr. Hen drikse. Met de 26 letters van ons alfabet, worden er in het Nederlands zo'n veertig verschillende klanken gemaakt. Bij de uitspraak wordt gelet op de klinkers, de medeklin kers en de tweeklanken. "Je luistert bijvoorbeeld of kinderen de 'p' en de 'b' niet verwisselen, of de 'v' en de 'f Dat kan van invloed zijn op het leer proces. Want als je 'boom' als 'poom' uitspreekt, kun je het ook sneller zo gaan schrijven", legt mevr. Hendrik se uit. "Voor kinderen zijn vooral de 'sch' en de 'r' moeilijke klanken." Marjolein moet verder met het afmaken van zinnen. Daarna komt de multomap weer op tafel en door verschillende plaatjes te laten benoemen, luistert mevr. Hendrikse of Marjolein de letters goed uit spreekt. Ze moet ook wat dingen aanwijzen en intekenen op een kleurplaat. Tot slot wordt zelfs het gebit van de kinderen nog bekeken om te zien of daarin alles groeit zoals het hoort, want ook dat heeft invloed op de spraak. Daarna mogen ze een stickertje uitzoeken en de kleurplaat mogen ze meenemen. "Het klinkt misschien raar, maar de meeste kinderen willen zelfs nog wel een tweede keer komen", merkt mevr. Hendrikse lachend op. Behalve de spraak komt er veel meer bij logopedie kijken. Mondge- drag, gehoor, concentratie en lichaamshouding zijn allemaal onderdelen waar de logopedist op let. "Bij mondgedrag moetje denken aan bijvoorbeeld duimen of zuigen op een speen. Als kinderen dat wat langer doen, heeft dat invloed op de uitspraak doordat de tanden bijvoor beeld anders gaan staan", legt mevr. Hendrikse uit. "Mondademen komt heel veel voor. En ook dat is niet goed. Want als je door je mond ademt, ligt je tong te ver naar voren in je mond. Je gaat daarnaast veel minder slikken. En door slikken gaat de buis van Eustachius (de verbin ding tussen het oor en de neusholte - red.) open en dat is goed voor je gehoor." De logopediste geeft toe dat het niet eenvoudig is om ver keerd mondgedrag af te leren. "Dat is niet iets dat je met een week kwijt bent. Het vraagt een vrij intensieve begeleiding van de ouders. En de kinderen moeten er ook vanaf wil len." Het gehoor speelt ook een grote rol bij de logopedie. "Als kinderen niet goed kunnen horen, door bijvoor beeld een afwijking of omdat ze tij dens hun eerste levensjaren veel last hadden van oorontstekingen, lopen ze al gauw een achterstand op", ver telt mevr. Hendrikse. "Met je gehoor controleer je 'immers zelf wat je zegt. Bovendien hoor je ermee wat anderen zeggen. Voor jonge kinde ren is dat heel belangrijk bij hun taalontwikkeling omdat ze woorden na gaan zeggen die ze in hun omge ving horen. Als ze ze verkeerd ver staan, gaan ze die woorden ook ver keerd uitspreken." Er zijn allerlei oorzaken aan te wij zen voor spraak- of taalproblemen. Ziekten, ongevallen, hevige schrik, spanningen, aandoeningen van gehoorwegen of stembanden, verle genheid, concentratieproblemen en ga zo maar door. Overigens krijgen ook veel ouderen met moeilijkheden op het gebied van spraak te maken. Door ziekten (bijvoorbeeld Parkin son of multiple sclerose), een her seninfarct of ouderdomsverschijnse- len. Verder zijn ook de stemmen van mensen met een 'spreekberoep' kwetsbaar: leraren, marktkooplui, advocaten, sportinstructeurs en tele fonistes bijvoorbeeld. Velen gebrui ken hun stem verkeerd waardoor er (gedeeltelijk)stemverlies op kan tre den. Mevr. Hendrikse legt uit dat niet alle problemen met taal en spraak meteen heel ernstig zijn. "Stotteren kan bijvoorbeeld ook horen bij een bepaalde fase. Kinderen willen dan heel veel vertellen, maar kunnen de zinnen nog niet erg goed op een rij zetten. Dan gaan ze stotteren om intussen na te denken over de zin", zegt de Bruse GGD'ster. "Ook een te snel spreektempo kan tot stotteren leiden. Meestal groeien kinderen over zo'n fase heen." "Gevoelsmatig heb ik het idee dat er meer kinderen met logopedische problemen zijn gekomen", zegt mevr. Hendrikse. "Maar daarvoor heb ik geen hard bewijs. En wat de oorzaken zijn? Ik kan daar moeilijk wat van zeggen. Ze zeggen dat de televisie, met het vele Engels, een negatieve uitwerking heeft op de taalontwikkeling." Het dialect, dat in Zeeland nog altijd in grote mate wordt gesproken, heeft volgens haar geen nadelig effect op de taalont wikkeling van een kind. "Welnee, ik vind het juist wel goed dat ze hun eigen streektaal leren. En natuurlijk halen ze soms wel eens een klank door elkaar, maar op school wordt toch Nederlands gesproken en mijn ervaring is dat kinderen dat toch heel snel oppikken", zegt mevr. Hendrikse. De logopediste geeft veel adviezen aan leerkrachten en ouders. "Zelf behandelen doen we niet. Daarvoor heeft de GGD geen geld en tijd. Als een kind op een bepaald gebied wat zwakker is, dan geven we dat door aan leraren en ouders. Die kunnen er dan extra aandacht aan besteden", zegt mevr. Hendrikse. "En als er echt behandeling nodig is, dan ver wijzen we door naar de zelfstandige logopedisten." De adviezen om kin deren een eind op weg te helpen met een goede taalontwikkeling zijn vrij simpel. "Spelletjes met ze doen, veel met ze praten en ook voorlezen is erg belangrijk. Ik kan het aan de kin deren merken als ouders veel met ze bezig zijn." Is het wel zo belangrijk om een cor recte uitspraak te hebben? "Ik denk het wel. Je moet verstaanbaar zijn voor een goede communicatie. Een verkeerde taalontwikkeling kan je problemen opleveren", vindt mevr. Hendrikse. "Moeite hebben met bepaalde woorden, betekent dat mensen vaak vermijdingsgedrag gaan vertonen. Ze proberen dan andere woorden te vinden of zo min mogelijk te praten. Het kan ook leer problemen opleveren en bij sollici taties kan het een negatieve factor vormen. Daarom is het belangrijk om er zo vroeg mogelijk iets aan te doen." Omdat lang niet alle mensen die moeite hebben met taal of spraak bij de logopedist terecht komen, geeft mevr. Hendrikse nog een aan sporing. "Als je denkt dat er een pro bleem is, stap dan gewoon eens naar de logopedist toe. Want er is best veel aan te doen." Marjolein verlaat opgelucht met twee stickers (één extra omdat er ook nog iemand van de krant bij was) en haar kleurplaat de bestuurs kamer van De Regenboog, op weg naar huis. Want de school is uit. Quaak toonde in zijn onderzoek aan dat metalen, en in het bijzonder alu miniumlegeringen en -composieten, heel geschikt zijn om in een half vaste toestand vorm te geven. Het komt erop neer dat het metaal niet helemaal gesmolten wordt, maar verhit tot het moment dat het onge veer de dikte van boter heeft. Dat gebeurt onder voortdurend roeren. Het voordeel van dit procédé is, dat er veel minder kans is op gasbellen in het metaal. Dat heeft te maken met de taaiheid van het zogenaamde 'semi-solid aluminium'. Normaal gesproken wordt metaal geperst, gesmeed of gegoten. Bij het gieten zorgen gasbelletjes in het metaal voor minder goede eigenschappen. Het smeden of persen levert beper kingen in de vormvrijheid op. De voordelen van beide methodes wor den gecombineerd in de nieuwe methode die Quaak onderzocht. Voor de produktie is minder energie nodig. Composieten zijn metalen waarin kleine keramische deeltjes zitten. Dit zogenaamde 'silicium carbide' is één van de hardste stof fen, maar is toch relatief goedkoop te maken. Als dit verwerkt wordt in het metaal, wordt de slijtage ver traagd. Dat is bijvoorbeeld handig in remschijven voor auto's. De nieuwe methode wordt nog maar sporadisch toegepast, ondermeer in de auto industrie. De Hoogovens researchprijs werd in 1993 ingesteld als beloning voor pas gepromoveerde onderzoekers die grensverleggend onderzoek hebben verricht op het gebied van de fabri cage, verwerking en gedrag van staal of aluminium. De Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen in Haarlem selecteert en beoordeelt de kandidaten. Dr. ir. Quaak werkt momenteel bij precisiegieterij Cirex (onderdeel van Hoogovens) in Almelo op de afdeling produktont- wikkeling. Het bedrijf maakt hoofd zakelijk hele kleine onderdeeltjes Thoolse automobilisten van 55 jaar en ouder kunnen zich tot 31 decem ber aanmelden voor een opfriscur sus. Deze eendaagse cursus wordt 25 februari volgend jaar - van 9 tot 4 uur - gehouden in De Wellevaete te Sint-Annaland. Kennelijk voorziet ze in een behoefte, want het is al de derde keer dat gemeente, Veilig Verkeer, Welzijn voor ouderen, ANWB, Bovag, Zeeuwse sportraad en regionaal orgaan verkeersveilig heid deze dag met medewerking van plaatselijke rij-instructeurs organi seren. De cursus is bedoeld om de vaardig heid van oudere automobilisten ach ter het stuur te testen. De deelne mers krijgen verkeerstheorie, een ogentest, een onderdeel 'veilig bewegen in het verkeer' en een rij- vaardigheidsrit in de eigen auto. Drie kwartier duurt de rit onder begeleiding van een ervaren rij- instructeur, die na afloop vrijblij vend adviezen geeft. De dag is géén examen, maar toetsen van rijgedrag en verkeerskennis in een ontspannen sfeer. Aanmelden voor de opfriscur sus kan bij Welzijn voof ouderen 0166-662293 of bij voorzitter H. de Wit van Veilig Verkeer 0166- 662801. voor de auto- en chemische indus trie. Audi, Opel, Rover en Peugeot zijn ondermeer vaste klanten bij Cirex. De jury was onder de indruk van Quaaks onderzoek en noemde het 'van eminent belang voor zowel het vakgebied van de metaalkunde als voor de metaalindustrie'. Verder schrijft de jury in haar rapport: "De aanpak tezamen met de behaalde resultaten kunnen als innovatief en grensverleggend worden bestem peld, waarin tevens interessante uit dagingen liggen opgesloten voor de produktie van aluminium composie ten voor toepassingen in de automo bielindustrie." Quaak nam zijn prijs in ontvangst (in het bijzijn van zijn ouders) op een bijeenkomst ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de afdeling onderzoek en ontwikkeling bij Hoogovens. De crème-de-la-crème van de (metaal)industrie was hierbij aanwezig. Er waren sprekers van ondermeer Hoogovens zelf, het ministerie van economische zaken, Philips, British Steel en de rijksuni versiteit Groningen. De Hoogovens- prijs bestaat naast de 'roem' uit een geldbedrag van 25.000 gulden. Quaak is er om meerdere redenen blij mee. 'Ten eerste is het natuurlijk een leu ke prijs. Met het geld kun je leuke dingen doen. Maar het is ook een stuk erkenning. Het betekent toch dat je blijkbaar je werk goed hebt gedaan. En daarnaast is het ook een stuk pro motie voor de techniek die ik heb onderzocht", zegt de winnaar. De bejaarden van St. Annaland en St. Philipsland zitten er warmpjes bij in hun praathuisjes op het Haven plein en aan de Zuiddijk, meldde wethouder J. Versluys maandag avond in de Thoolse gemeenteraad. In de praathuisjes van Poortvliet, Scherpenisse en St. Maartensdijk is het verwarmingsapparaat al geïn stalleerd, maar Delta Nutsbedrijven moet nog voor de elektriciteitsaan sluiting zorgen. Raadslid A. den Haan hoopte dat Deltan vlug komt, want de fles butagas in het praathuisje van St. Maartensdijk is a.s. week leeg. Geheel St. Annaland en een deel van Scherpenisse hebben het zondag avond twee uur zonder elektriciteit moeten doen. Kortsluiting in een 10 kv mof aan het Domineeshof te St. Annaland bleek de oorzaak van de spontane storing te zijn. Het licht viel even na tien uur 's avonds uit en de omschakeling op een andere voe dingskabel kwam pas twee uur later, rond middernacht tot stand. Hoewel er op Tholen diverse Deltan-mede werkers wonen, moest er iemand uit Schouwen-Duiveland komen om een tijdelijke oplossing te regelen. Het defect bleek niet gemakkelijk op te sporen omdat tussen de Tuin straat in St. Annaland en de Molen weg in Scherpenisse moest worden gezocht. Pas in de loop van maan dagmiddag werd via metingen ont dekt dat het defect aan het Domi neeshof zat, waar dinsdag de kapot te 10 kv mof werd opgegraven en hersteld.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 3