Plan voor Grindweg onder vuur
UITVERKOOP
Gimtxéfe
Doedens brengt
Thoolse politie
in opspraak
Fusie personeelsclubs thuiszorg
AL 51 JAAR
DÈ
THOOLSE
COURANT
Lions doneert
1500 gulden
imabo
Boekenmarkt
in Scherpenisse
Verzamelingen
en hobby's op
Tholen te zien
Bewoners zijn bezorgd over maatregelen voor fietsers
Natuursteen
vloeren
Donderdag 14 november 1996
53e jaargang no.
Woensdag dankdag
De Grontmij bekijkt het reconstructieplan voor het
gedeelte Grindweg in Tholen vanaf de begraafplaats tot
aan de Ten Ankerweg opnieuw. Tijdens een drukbezoch
te hoorzitting, dinsdag, kwam er fikse kritiek op. Vooral
de angst dat fietsers in de verdrukking komen, kwam
naar voren. Ook met de geplande rotonde bij de Vosse-
meersepoort was niet iedereen gelukkig.
VERHUIZINGS-
KORTINGEN TOT
DAMESMODE
GROTE MARKT 1 2 BERGEN OP ZOOM
Bushalte
Fietsstrook
Parkeren
De landelijk bekende Utrechtse strafpleiter mr. P.H. Doe
dens hekelt in een brief aan de officier van justitie in
Middelburg de roddel en achterklap bij de Thoolse poli
tie. "Het maatschappelijk belang is gediend bij een korps
dat moraal, fatsoen en collegialiteit hoog in haar vaandel
heeft staan. En dat is niet bij alle politionele speurders op
Tholen het geval (geweest)", schrijft Doedens.
Rancuneuze
schoonmaakster
Verhuizen
Daar kun je op bouwen Ejj
CK-\D
^ISEBIBUC N
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5
4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 0166-652752 b.g.g. 653474
Telefax 0166-653318
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement 25,90 per halfjaar, 47,30 p.j.,
per post 61,90 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 2,00.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,47 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
De stichting Ontspanning Gehandi
capten organiseert zaterdag van half
twee tot half vijf de jaarlijkse twee
dehands boekenmarkt in Ons Huis.
In het clubgebouw aan de Langeweg
zal er weer een grote keuze zijn. De
opbrengst is bestemd voor het ont
spanningswerk van de oudervereni
ging Philadelphia.
Ter gelegenheid van het derde lus
trum heeft de Lions club Tholen
zaterdagavond 1500 gulden gegeven
aan de Bergse stichting Floriane die
de armen steunt in de Poolse stad
Szczecinek, de zusterstad van Ber
gen op Zoom.
President J. van Zandbergen van de
Lions club overhandigde het bedrag
aan de voorzitter mevrouw C.L.
Elzakkers van de stichting, na het
buffet van de leden in de Gasthuis
kapel in Tholen.
De 25 leden van de Lions legden
voor elk jaar dat de club bestaat 100
gulden opzij voor een goed doel.
Begin september ging een cheque
van 2000 gulden naar de Thoolse
afdeling van de Nederlandse Mul-
tiplesclerose stichting. Dit keer
betreft het een project in Polen waar
Floriane actief is. De Bergse stich
ting is genoemd naar de Poolse zus
ter Floriane die zich inzet voor de
armen in haar stad. De stichting ver
leent op verschillende manieren
hulp. Er worden schoolmaterialen
beschikbaar gesteld, er wordt kle
ding gestuurd en in augustus heeft
een Pools meisje in Bergen vakantie
kunnen houden. Er zijn 18 gezinnen
betrokken bij de stichting.
De lustrumviering van de Lions
werd door ongeveer 50 personen
bijgewoond en opgeluisterd door de
toneelvereniging Merijntje Gijzen
uit Nieuw-Vossemeer die belange
loos optrad. De Bergse volksmu
ziekgroep Glassis zorgde voor de
muziek.
De protestantse kerken op Tholen en
St. Philipsland houden woensdag
a.s. dankdag voor gewas en arbeid.
Er zijn dan 's ochtends, 's middags
en 's avonds kerkdiensten. De scho
len zijn gesloten, evenals het
gemeentehuis, de banken, het post
kantoor, winkels en verschillende
bedrijven. Het ophaalschema voor
de huisvuildienst is aangepast.
Hobbyisten kunnen zaterdag hun
hart ophalen op Tholen. 's Middags
van twee tot vijf is er in 't Ouwe
Raed'uus in Poortvliet een kerst-
hobbymarkt. Belangstellenden kun
nen daar niet alleen van alles te
weten komen over allerhande cre
atieve liefhebberijen van -mensen,
maar ook materialen kopen.
In Meulvliet in Tholen is het van
tien tot vijf uur een treffen van ver
zamelaars. Een achttiental exposan
ten zal daar de meest uiteenlopende
verzamelingen tonen. Van pennen
tot eierdoppen en van telefoonkaar
ten tot scheepsmodellen en VW-
kevers. Een mevrouw uit Halsteren
heeft maar liefst vijftien verschillen
de verzamelingen. Ad Havermans
uit Oud-Vossemeer verzamelt lam
pen- of buizenradio's. Hij vertelt
elders in deze krant over zijn hobby.
Autokraak. In de Molenstraat in
Oud-Vossemeer is van dinsdag op
woensdag ingebroken in de auto van
een 42-jarige inwoner. De dader
ging er met een radio/cd-speler van
door.
Dat bussen aan de Grindweg in de toekomst zouden moeten stoppen op de rijbaan, riep weerstand op tijdens de hoorzitting over de recon
structie. Dat gold in nog sterkere mate de fietsstroken op het deel tussen de Kon. Julianastraat en de Ten Ankerweg, die vrachtverkeer kan
gebruiken om uit te wijken voor tegenliggers.
"De geluiden zijn heel duidelijk. We
zullen ons nader beraden, maar
realiseert u zich dat de ruimte op de
Grindweg beperkt is", zei W. Mey-
boom van de Grontmij aan het einde
van de avond.
Een avond die de plannenmakers
nauwelijks alternatieven opleverde.
Behalve dan de suggestie van A.C.
Quist om verkeer vanaf de brug met
verwijzingen op de ANWB-borden
via het Stenen Kruis naar de wijken
aan de zuidwestkant van Tholen te
leiden. Op die manier zou de Grind
weg, waar volgens metingen 7200
voertuigen per etmaal passeren, ont
last kunnen worden. "Een hele goe
de suggestie, daar gaan we mee wer
ken. Maar het is wel zo dat de
bewegwijzering aan provinciale
normen gebonden is", aldus Mey-
boom.
Hij had de aanwezigen uitgelegd dat
het terugdringen van de snelheid
van het autoverkeer een heel belang
rijk punt is in de wegreconstructie.
De brede rijbaan die er nu ligt,
nodigt niet uit tot langzamer rijden.
Daarom zal deze smaller gemaakt
worden en komen er op meerdere
plaatsen obstakels. De eerste fase
van de reconstructie omvat de
Grindweg vanaf de begraafplaats en
de Ten Ankerweg tot aan de Molen-
vlietsedijk. Op dit traject rijdt vijf
tot tien procent van de automoblis-
ten harder dan de toegestane 50
km/u, de helft rijdt harder dan 30
km/u. De afgelopen drie jaar zijn er
op deze route tien verkeersongeval
len gebeurd, waarvan vijf met letsel.
Eveneens vijf keer was er een fietser
bij betrokken. Op de kruising met de
Molenvlietsedijk zijn in drie jaar tijd
zes ongelukken gebeurd.
70%
Advertentie 1
E. v.d. Bergen lichtte het plan van de
Grontmij in zes gedeelten toe. Na de
pauze kreeg de zaal gelegenheid om
eveneens per onderdeel te reageren.
Dat gebeurde al meteen over het eer
ste stuk, van de Wattstraat tot de
Kon. Julianastraat. In de 6,40 m bre
de rijbaan komen verkeersremmers
ter hoogte van beide zijstraten. De
laatste ligt dicht bij de Edisonweg en
zou vrachtverkeer dat richting brug
wil afslaan, kunnen belemmeren,
merkte de heer Bout op. De platte
grond wordt van de bushalte rich
ting Wattstraat verplaatst en daarbij
wordt een uitvoegstrookje aange
legd. Het zebrapad ter hoogte van de
Kon. Julianastraat blijft. Bij de hal
tes aan weerskanten van de Grind
weg zullen de bussen volgens het
plan öp de rijbaan gaan stoppen in
plaats van ernaast. Ook dit met de
bedoeling om het verkeer af te rem
men. Maar volgens P. Verhoeff is
dat voor kinderen erg gevaarlijk.
"Nu rijdt het verkeer gewoon langs
de bussen, maar dan zullen de auto's
erachter moeten wachten. Rijdt de
bus weg, dan gaan ook de auto's. Of,
als het mogelijk is, zullen ze de stil
staande bus passeren. Maar een kind
wacht nooit met oversteken." Van
de Bergen voerde aan dat er vanaf
de halte een voetpad komt naar het
zebrapad, waar de straat in twee
gedeelten overgestoken kan worden.
Anderen wezen op het probleem als
er aan weerskanten tegelijk een bus
staat; dan is de hele rijbaan geblok
keerd. "En er komen dagelijks meer
dan 120 bussen langs", merkte C.P.
Nooij op.
Het stukje Grindweg tussen de Kon.
Julianastraat en de Ten Ankerweg
was dinsdag veelbesproken. Nu is
de rijbaan daar 7,10 m breed met aan
de oostkant parkeervakken die deels
op de rijbaan liggen. De opzet was
om op dit traject de rijbaan naar 5,10
m te versmallen, aan weerskanten
een Fietsstrook (in rood asfalt) van
anderhalve meter te leggen en daar
naast een voetpad van eveneens
anderhalve meter. De parkeervak
ken vervallen en er worden ter ver
vanging vijf nieuwe gerealiseerd
aan het begin van de Kon. Juliana
straat. Daarvoor is grond nodig van
Beter Wonen.
Hoezeer Van de Bergen ook betoog
de dat het verkeer in deze opzet
meer ruimte krijgt - rijbaan plus
fietsstroken zijn 8,10 m breed, dus
een meter meer - hij kreeg de zaal
niet mee. Hij legde namelijk uit dat
tegemoetkomende bussen en vracht
auto's om elkaar te passeren van de
fietsstrook gebruik moeten maken.
"Dat wordt levensgevaarlijk voor
met name fietsende kinderen. Ik zet
de gedachte wat er kan gebeuren
maar meteen uit mijn hoofd omdat
ze te gruwelijk is", zei de heer Baaij.
Hij vertelde dat ook nu al vaak 'bij-
na-ongelukken' gebeuren op dat
stukje weg. "Maar wat u wilt, lijkt
zo'n beetje de Erasmusbrug van
Tholen creëren."
Verhoef had er evenmin veel ver
trouwen in. In de huidige situatie
moet het autoverkeer rekening hou
den met fietsers op de rijbaan, maar
dat is in het plan van de Grontmij
niet langer het geval. En daarin
schuilt volgens hem juist het gevaar.
Ook W.L. Bijl wees daarop. Hij zei
verder dat 99% van de fietsers die
vanuit het centrum komen, bij de
Kon. Julianastraat links afslaan. Zij
zullen in de nieuwe situatie veel
beter op het verkeer moeten letten.
Bijl trok een parallel met de Tholen-
seweg, waar men zich beijvert om
een van de rijbaan gescheiden fiets
pad te krijgen. "En hier gaan we
creëren wat we daar kwijt willen",
zei hij, zonder in te gaan op de aan
merkelijke verschillen in aantallen
fietsers. Ook C. Scherpenisse uit
Sint-Annaland zette vraagtekens bij
de veiligheid van kinderen en oude
ren op deze fietsstroken. Een andere
aanwezige stelde voor om de fiet
sers om te leiden via de Kon. Julia
nastraat en de S. Lindhoutstraat.
Van de Bergen wees erop dat de
afwijkende kleur van het asfalt over
het algemeen een remmende wer
king heeft op het autoverkeer. Mey-
boom vulde aan dat de stroken in
samenhang gezien moeten worden
met de andere maatregelen. Daar
door zal het autoverkeer in zijn ogen
niet veel harder dan 30 km/u rijden.
"Ook wij hebben die zorg voor het
fietsverkeer. Maar we willen graag
iets doen ondanks de beperkte ruim
te." Als het niet blijkt te werken,
kunnen altijd nog aanvullende maat
regelen genomen worden om de
snelheid terug te dringen, aldus de
Grontmij-man.
Niet alleen is de bedoeling om een
rotonde aan te leggen op de kruising
van de Grindweg met de Ten Anker
weg en Vossemeersepoort, maar
ook wordt de Parksingel aan de kant
van de Ten Ankerweg afgesloten
voor autoverkeer. Van de rotonde
tot aan de Molenvlietsedijk wordt de
rijbaan versmald van 6,60 m tot 6 m.
En aan weerskanten komt een fiets
strook. Om de snelheid van het auto
verkeer te beteugelen, komen er
obstakels (zogenaamde gumatec-
drempels) bij de S. Lindhoutstraat
en de Pr. Clauslaan. Vrachtwagens
en bussen kunnen deze normaal pas
seren, personenauto's moeten er met
twee wielen overheen. Die bij de
Prins Clauslaan opschuiven in de
richting van de stoplichten, wat dhr.
Van Dijke voorstelde, is volgens
Meyboom moeilijk omdat je dan te
maken krijgt met de parkeervakken.
Tussen de Parksingel en de Prins
Clauslaan schuift de rijbaan iets op
richting politiebureau, waarvoor een
stukje tuin nodig zal zijn. Bij de
Simon Lindhoutstraat, toegangsweg
Ten Anker en Prins Clauslaan zijn
verhoogde inritconstructies gepland
en bij het voormalige PZEM-kan-
toor een zebrapad.
Dat de parkeervakken voor de
woningen Ten Ankerweg 36 t/m 56
verdwijnen, stoorde de heer Veld.
Hij was bang dat er aan zijn kant van
de straat geparkeerd zou gaan wor
den, waardoor hij zelf geen plaats
meer zou hebben. Maar volgens
Meyboom heeft onderzoek aange
toond dat er een overschot aan par
keerruimte is. Veld stelde voor om
het fietspad niet langs de Ten
Ankerweg te leggen, maar over de
Parksingel. Wethouder J. van der
Jagt meende dat er niet zoveel fiet
sers voor die route zullen kiezen
omdat ze niet logisch is, maar
ZIE VERDER PAGINA 13
Op roddel en achterklap gebaseerde verdenkingen
Hij komt met die beschuldigingen
naar aanleiding van het onderzoek
van de rijksrecherche naar het optre
den van twee geschorste agenten:
hoofdagent R.V. uit Tholen en
hoofdagent H.G. uit Bergen op
Zoom. Doedens blijkt de raadsman
te zijn van V., die dinsdagmiddag
voor de Middelburgse politierechter
moet verschijnen omdat hij van
valsheid in geschrifte wordt
beschuldigd. Hij zou ten onrechte
verzekeringspenningen hebben
geïnd. Doedens pleit er bij de offi
cier van justitie voor om af te zien
van een strafzaak. Zo niet, dan wil
hij dinsdagmiddag negen getuigen
laten horen, onder wie de huidige
interim-chef van de werkeenheid
Tholen, J.M. Krombeen en diens
voorganger M. Verkerke, alsmede
de geschorste H.G. en een aantal
collega's.
R.V. is samen met G. op 23 februari
geschorst naar aanleiding van de
resultaten van een intern onderzoek.
Volgens het schorsingsbesluit zou
uit het interne onderzoek de verden
king zijn ontstaan, dat V. zich moge
lijk schuldig zou hebben gemaakt
aan plichtsverzuim, namelijk het
plegen van een aantal misdrijven:
diefstal, verduistering, valsheid in
geschrifte en het naar buiten bren
gen van vertrouwelijke politie-infor-
matie inzake de valse aangiften van
De Vries, de camera-observatie op
een woonwagenkamp en het waar
schuwen van ene Schot, zo schrijft
Doedens aan de officier van justitie.
De rijksrecherche deed na de schor
sing een onderzoek naar de ver
meende verdenkingen, wat vele
maanden vergde. Van de vijf onder
zochte zaken is er volgens Doedens
'welgeteld één overgebleven.' "Dit is
niet verwonderlijk. De aanleiding
tot de verdenkingen tegen V. kwa
men voornamelijk voort uit het feit
dat hij - overigens ten onrechte -
verantwoordelijk werd gesteld voor
het ontslag van de, achteraf geble
ken, rancuneuze schoonmaakster
van het politiebureau. De roddel en
achterklap is zelfs zo ver gegaan, dat
een collega van V. het vertrouwen in
hem opzegde omdat V. op een jubi
leumbijeenkomst op 20 februari de
laatste fles alcoholvrij bier zou heb
ben opgedronken."
De advocaat noemt het 'curieus, dat
op grond van dergelijke roddel en
achterklap gebaseerde verdenkingen
door de korpsleiding klakkeloos een
intern onderzoek tegen cliënt is
opgestart.' "Het is dan ook niet ver
wonderlijk, dat in dat interne onder
zoek het beginsel van hoor en
wederhoor compleet achterwege is
gelaten. Pas in het onderzoek van de
rijksrecherche en de tuchtrechtelijke
procedure kon V. zijn verhaal doen.
Had hij eerder de mogelijkheid
gehad om zijn visie naar voren te
brengen, dan had dat mogelijk tot
een andere uitkomst kunnen leiden."
Ingaande op het ten laste gelegde
feit, van de ten onrechte geïnde ver
zekeringspenningen, zegt Doedens
dat er wel degelijk sprake is geweest
van een aanrijding. Collega-politie
mannen hebben dat bestreden, con
cludeert de advocaat uit het onder
zoek van de rijksrecherche, maar
Doedens voert de vrouw van V. en
een derde als getuigen op. "Kwalijk
is het dan ook, dat aantoonbaar
onjuiste gedachten van oud-colle
ga's van V. worden verwoord in
krantenberichten waarin de voor-
ZIE VERDER PAGINA 22
Thoolse middenstand bang
naar de knoppen te gaan
door verkeersplan
WV wil fiets- en voetveer van
Sint-Annaland naar Bruinisse
Statenlid wil overleg
gemeenten óver industrie in
Auvergnepolder
Waterschap Tholen laat sporen
na in de harten van de mensen
Boer De Rieke profiteert van
bouwkoorts onder
vlööietrappers
School uit Scherpenisse voor
derde keer in de prijzen door
Annelies Cornet
Thoolse winkelier wordt Franse
wijnridder van Saint Chinian
Derde transport Actie Hulp
Roemenië staat op stapel
Rien Vermaas nationaal
kampioen kusthengelen
Van duivensport kun je niet
genezen, zegt jubilaris van 75-
jarige Zwaluw
EEN ONGERIJMD MAN IS
HIJ, DIE NOOIT
VERANDERT
Dit nummer bestaat uit
24 pagina's
zonder problemen bij
SHOWROOM Geopend
Ma. 13.00- 17.30 uur
Di. t/m Do.: 08.30 - 17.30 uur
Vrijdag 08.30 - 21.00 uur
Zaterdag 09.30 - 17.00 uur
BOUWMATERIALEN Geopend
Ma. t/m Vr. 07.30- 17.30 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
Zeelandhaven 7 - Bergen op Zoom Tel. 0164-271500
Het laatste bestuur van de personeelsvereniging van de Thoolse thuiszorg in de bloemen. V.l.n.r. Alie Lindhout, Coby Suijkerbuijk en Adrie
Manneke.
De Thoolse personeelsvereniging
van de stichting Oosterschelde
Thuiszorg is niet meer. Vrijdag is
in De Wellevaete te Sint-Anna
land de laatste activiteit georgani
seerd: een familieavond. Van de
ongeveer 200 Thoolse medewer
kers zijn er 76 bij de personeels
vereniging aangesloten; 54 daar
van genoten vrijdag van een gour
met en speelden enkele ronden
bingo. Omdat de vereniging
wordt opgeheven, kregen de aan
wezigen alle drankjes gratis en
nog een ijsje toe. De personeels
vereniging organiseerde jaarlijks
een viertal activiteiten, zoals een
grote reis in de zomer en een klei
ner uitstapje in het voorjaar.
Voorzitter Coby Suijkerbuijk
bedankte haar mede-bestuursle
den Alie Lindhout en Adrie Man
neke met een boeket en een
cadeaubon voor hun jarenlange
inzet. Ook zijzelf kreeg deze atten
ties.
De vier bestaande personeelsver
enigingen binnen de Oosterschel
de Thuiszorg worden per 1 janu
ari omgevormd tot één vereni
ging. Daarbij zullen ruim 800 van
de 1200 personeelsleden aangeslo
ten zijn. De voorbije maanden is
aan de fusie al druk gewerkt. Er is
een tijdelijk bestuur gevormd
waarin van elke oude vereniging
twee leden zitting hebben. Voor
Tholen zijn dat Coby Suijker
buijk en Adrie Manneke. Het inte
rim-bestuur, dat donderdag offi
cieel geïnstalleerd wordt tijdens
de oprichtingsvergadering, heeft
voor het komende jaar al zeven
activiteiten gepland. Bovendien is
het stichtingsbestuur voorgesteld
de contributie te verlagen tot een
rijksdaalder (in Tholen werd tot
nu toe 3,50 gulden betaald) en
daar eenzelfde bedrag van de
stichting bij te leggen.
Op 26 november, de landelijke
thuiszorgdag, worden alle help
sters en andere personeelsleden
van de Oosterschelde Thuiszorg
in de gelegenheid gesteld het nieu
we kantoor in Goes te komen
bekijken. Er zullen bussen wor
den ingezet om de mensen uit de
verschillende regio's naar Goes te
brengen.