Plan voor Grindweg onder vuur UITVERKOOP Gimtxéfe Doedens brengt Thoolse politie in opspraak Fusie personeelsclubs thuiszorg AL 51 JAAR DÈ THOOLSE COURANT Lions doneert 1500 gulden imabo Boekenmarkt in Scherpenisse Verzamelingen en hobby's op Tholen te zien Bewoners zijn bezorgd over maatregelen voor fietsers Natuursteen vloeren Donderdag 14 november 1996 53e jaargang no. Woensdag dankdag De Grontmij bekijkt het reconstructieplan voor het gedeelte Grindweg in Tholen vanaf de begraafplaats tot aan de Ten Ankerweg opnieuw. Tijdens een drukbezoch te hoorzitting, dinsdag, kwam er fikse kritiek op. Vooral de angst dat fietsers in de verdrukking komen, kwam naar voren. Ook met de geplande rotonde bij de Vosse- meersepoort was niet iedereen gelukkig. VERHUIZINGS- KORTINGEN TOT DAMESMODE GROTE MARKT 1 2 BERGEN OP ZOOM Bushalte Fietsstrook Parkeren De landelijk bekende Utrechtse strafpleiter mr. P.H. Doe dens hekelt in een brief aan de officier van justitie in Middelburg de roddel en achterklap bij de Thoolse poli tie. "Het maatschappelijk belang is gediend bij een korps dat moraal, fatsoen en collegialiteit hoog in haar vaandel heeft staan. En dat is niet bij alle politionele speurders op Tholen het geval (geweest)", schrijft Doedens. Rancuneuze schoonmaakster Verhuizen Daar kun je op bouwen Ejj CK-\D ^ISEBIBUC N Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-652752 b.g.g. 653474 Telefax 0166-653318 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Postrekening 12 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement 25,90 per halfjaar, 47,30 p.j., per post 61,90 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 2,00. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,47 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. De stichting Ontspanning Gehandi capten organiseert zaterdag van half twee tot half vijf de jaarlijkse twee dehands boekenmarkt in Ons Huis. In het clubgebouw aan de Langeweg zal er weer een grote keuze zijn. De opbrengst is bestemd voor het ont spanningswerk van de oudervereni ging Philadelphia. Ter gelegenheid van het derde lus trum heeft de Lions club Tholen zaterdagavond 1500 gulden gegeven aan de Bergse stichting Floriane die de armen steunt in de Poolse stad Szczecinek, de zusterstad van Ber gen op Zoom. President J. van Zandbergen van de Lions club overhandigde het bedrag aan de voorzitter mevrouw C.L. Elzakkers van de stichting, na het buffet van de leden in de Gasthuis kapel in Tholen. De 25 leden van de Lions legden voor elk jaar dat de club bestaat 100 gulden opzij voor een goed doel. Begin september ging een cheque van 2000 gulden naar de Thoolse afdeling van de Nederlandse Mul- tiplesclerose stichting. Dit keer betreft het een project in Polen waar Floriane actief is. De Bergse stich ting is genoemd naar de Poolse zus ter Floriane die zich inzet voor de armen in haar stad. De stichting ver leent op verschillende manieren hulp. Er worden schoolmaterialen beschikbaar gesteld, er wordt kle ding gestuurd en in augustus heeft een Pools meisje in Bergen vakantie kunnen houden. Er zijn 18 gezinnen betrokken bij de stichting. De lustrumviering van de Lions werd door ongeveer 50 personen bijgewoond en opgeluisterd door de toneelvereniging Merijntje Gijzen uit Nieuw-Vossemeer die belange loos optrad. De Bergse volksmu ziekgroep Glassis zorgde voor de muziek. De protestantse kerken op Tholen en St. Philipsland houden woensdag a.s. dankdag voor gewas en arbeid. Er zijn dan 's ochtends, 's middags en 's avonds kerkdiensten. De scho len zijn gesloten, evenals het gemeentehuis, de banken, het post kantoor, winkels en verschillende bedrijven. Het ophaalschema voor de huisvuildienst is aangepast. Hobbyisten kunnen zaterdag hun hart ophalen op Tholen. 's Middags van twee tot vijf is er in 't Ouwe Raed'uus in Poortvliet een kerst- hobbymarkt. Belangstellenden kun nen daar niet alleen van alles te weten komen over allerhande cre atieve liefhebberijen van -mensen, maar ook materialen kopen. In Meulvliet in Tholen is het van tien tot vijf uur een treffen van ver zamelaars. Een achttiental exposan ten zal daar de meest uiteenlopende verzamelingen tonen. Van pennen tot eierdoppen en van telefoonkaar ten tot scheepsmodellen en VW- kevers. Een mevrouw uit Halsteren heeft maar liefst vijftien verschillen de verzamelingen. Ad Havermans uit Oud-Vossemeer verzamelt lam pen- of buizenradio's. Hij vertelt elders in deze krant over zijn hobby. Autokraak. In de Molenstraat in Oud-Vossemeer is van dinsdag op woensdag ingebroken in de auto van een 42-jarige inwoner. De dader ging er met een radio/cd-speler van door. Dat bussen aan de Grindweg in de toekomst zouden moeten stoppen op de rijbaan, riep weerstand op tijdens de hoorzitting over de recon structie. Dat gold in nog sterkere mate de fietsstroken op het deel tussen de Kon. Julianastraat en de Ten Ankerweg, die vrachtverkeer kan gebruiken om uit te wijken voor tegenliggers. "De geluiden zijn heel duidelijk. We zullen ons nader beraden, maar realiseert u zich dat de ruimte op de Grindweg beperkt is", zei W. Mey- boom van de Grontmij aan het einde van de avond. Een avond die de plannenmakers nauwelijks alternatieven opleverde. Behalve dan de suggestie van A.C. Quist om verkeer vanaf de brug met verwijzingen op de ANWB-borden via het Stenen Kruis naar de wijken aan de zuidwestkant van Tholen te leiden. Op die manier zou de Grind weg, waar volgens metingen 7200 voertuigen per etmaal passeren, ont last kunnen worden. "Een hele goe de suggestie, daar gaan we mee wer ken. Maar het is wel zo dat de bewegwijzering aan provinciale normen gebonden is", aldus Mey- boom. Hij had de aanwezigen uitgelegd dat het terugdringen van de snelheid van het autoverkeer een heel belang rijk punt is in de wegreconstructie. De brede rijbaan die er nu ligt, nodigt niet uit tot langzamer rijden. Daarom zal deze smaller gemaakt worden en komen er op meerdere plaatsen obstakels. De eerste fase van de reconstructie omvat de Grindweg vanaf de begraafplaats en de Ten Ankerweg tot aan de Molen- vlietsedijk. Op dit traject rijdt vijf tot tien procent van de automoblis- ten harder dan de toegestane 50 km/u, de helft rijdt harder dan 30 km/u. De afgelopen drie jaar zijn er op deze route tien verkeersongeval len gebeurd, waarvan vijf met letsel. Eveneens vijf keer was er een fietser bij betrokken. Op de kruising met de Molenvlietsedijk zijn in drie jaar tijd zes ongelukken gebeurd. 70% Advertentie 1 E. v.d. Bergen lichtte het plan van de Grontmij in zes gedeelten toe. Na de pauze kreeg de zaal gelegenheid om eveneens per onderdeel te reageren. Dat gebeurde al meteen over het eer ste stuk, van de Wattstraat tot de Kon. Julianastraat. In de 6,40 m bre de rijbaan komen verkeersremmers ter hoogte van beide zijstraten. De laatste ligt dicht bij de Edisonweg en zou vrachtverkeer dat richting brug wil afslaan, kunnen belemmeren, merkte de heer Bout op. De platte grond wordt van de bushalte rich ting Wattstraat verplaatst en daarbij wordt een uitvoegstrookje aange legd. Het zebrapad ter hoogte van de Kon. Julianastraat blijft. Bij de hal tes aan weerskanten van de Grind weg zullen de bussen volgens het plan öp de rijbaan gaan stoppen in plaats van ernaast. Ook dit met de bedoeling om het verkeer af te rem men. Maar volgens P. Verhoeff is dat voor kinderen erg gevaarlijk. "Nu rijdt het verkeer gewoon langs de bussen, maar dan zullen de auto's erachter moeten wachten. Rijdt de bus weg, dan gaan ook de auto's. Of, als het mogelijk is, zullen ze de stil staande bus passeren. Maar een kind wacht nooit met oversteken." Van de Bergen voerde aan dat er vanaf de halte een voetpad komt naar het zebrapad, waar de straat in twee gedeelten overgestoken kan worden. Anderen wezen op het probleem als er aan weerskanten tegelijk een bus staat; dan is de hele rijbaan geblok keerd. "En er komen dagelijks meer dan 120 bussen langs", merkte C.P. Nooij op. Het stukje Grindweg tussen de Kon. Julianastraat en de Ten Ankerweg was dinsdag veelbesproken. Nu is de rijbaan daar 7,10 m breed met aan de oostkant parkeervakken die deels op de rijbaan liggen. De opzet was om op dit traject de rijbaan naar 5,10 m te versmallen, aan weerskanten een Fietsstrook (in rood asfalt) van anderhalve meter te leggen en daar naast een voetpad van eveneens anderhalve meter. De parkeervak ken vervallen en er worden ter ver vanging vijf nieuwe gerealiseerd aan het begin van de Kon. Juliana straat. Daarvoor is grond nodig van Beter Wonen. Hoezeer Van de Bergen ook betoog de dat het verkeer in deze opzet meer ruimte krijgt - rijbaan plus fietsstroken zijn 8,10 m breed, dus een meter meer - hij kreeg de zaal niet mee. Hij legde namelijk uit dat tegemoetkomende bussen en vracht auto's om elkaar te passeren van de fietsstrook gebruik moeten maken. "Dat wordt levensgevaarlijk voor met name fietsende kinderen. Ik zet de gedachte wat er kan gebeuren maar meteen uit mijn hoofd omdat ze te gruwelijk is", zei de heer Baaij. Hij vertelde dat ook nu al vaak 'bij- na-ongelukken' gebeuren op dat stukje weg. "Maar wat u wilt, lijkt zo'n beetje de Erasmusbrug van Tholen creëren." Verhoef had er evenmin veel ver trouwen in. In de huidige situatie moet het autoverkeer rekening hou den met fietsers op de rijbaan, maar dat is in het plan van de Grontmij niet langer het geval. En daarin schuilt volgens hem juist het gevaar. Ook W.L. Bijl wees daarop. Hij zei verder dat 99% van de fietsers die vanuit het centrum komen, bij de Kon. Julianastraat links afslaan. Zij zullen in de nieuwe situatie veel beter op het verkeer moeten letten. Bijl trok een parallel met de Tholen- seweg, waar men zich beijvert om een van de rijbaan gescheiden fiets pad te krijgen. "En hier gaan we creëren wat we daar kwijt willen", zei hij, zonder in te gaan op de aan merkelijke verschillen in aantallen fietsers. Ook C. Scherpenisse uit Sint-Annaland zette vraagtekens bij de veiligheid van kinderen en oude ren op deze fietsstroken. Een andere aanwezige stelde voor om de fiet sers om te leiden via de Kon. Julia nastraat en de S. Lindhoutstraat. Van de Bergen wees erop dat de afwijkende kleur van het asfalt over het algemeen een remmende wer king heeft op het autoverkeer. Mey- boom vulde aan dat de stroken in samenhang gezien moeten worden met de andere maatregelen. Daar door zal het autoverkeer in zijn ogen niet veel harder dan 30 km/u rijden. "Ook wij hebben die zorg voor het fietsverkeer. Maar we willen graag iets doen ondanks de beperkte ruim te." Als het niet blijkt te werken, kunnen altijd nog aanvullende maat regelen genomen worden om de snelheid terug te dringen, aldus de Grontmij-man. Niet alleen is de bedoeling om een rotonde aan te leggen op de kruising van de Grindweg met de Ten Anker weg en Vossemeersepoort, maar ook wordt de Parksingel aan de kant van de Ten Ankerweg afgesloten voor autoverkeer. Van de rotonde tot aan de Molenvlietsedijk wordt de rijbaan versmald van 6,60 m tot 6 m. En aan weerskanten komt een fiets strook. Om de snelheid van het auto verkeer te beteugelen, komen er obstakels (zogenaamde gumatec- drempels) bij de S. Lindhoutstraat en de Pr. Clauslaan. Vrachtwagens en bussen kunnen deze normaal pas seren, personenauto's moeten er met twee wielen overheen. Die bij de Prins Clauslaan opschuiven in de richting van de stoplichten, wat dhr. Van Dijke voorstelde, is volgens Meyboom moeilijk omdat je dan te maken krijgt met de parkeervakken. Tussen de Parksingel en de Prins Clauslaan schuift de rijbaan iets op richting politiebureau, waarvoor een stukje tuin nodig zal zijn. Bij de Simon Lindhoutstraat, toegangsweg Ten Anker en Prins Clauslaan zijn verhoogde inritconstructies gepland en bij het voormalige PZEM-kan- toor een zebrapad. Dat de parkeervakken voor de woningen Ten Ankerweg 36 t/m 56 verdwijnen, stoorde de heer Veld. Hij was bang dat er aan zijn kant van de straat geparkeerd zou gaan wor den, waardoor hij zelf geen plaats meer zou hebben. Maar volgens Meyboom heeft onderzoek aange toond dat er een overschot aan par keerruimte is. Veld stelde voor om het fietspad niet langs de Ten Ankerweg te leggen, maar over de Parksingel. Wethouder J. van der Jagt meende dat er niet zoveel fiet sers voor die route zullen kiezen omdat ze niet logisch is, maar ZIE VERDER PAGINA 13 Op roddel en achterklap gebaseerde verdenkingen Hij komt met die beschuldigingen naar aanleiding van het onderzoek van de rijksrecherche naar het optre den van twee geschorste agenten: hoofdagent R.V. uit Tholen en hoofdagent H.G. uit Bergen op Zoom. Doedens blijkt de raadsman te zijn van V., die dinsdagmiddag voor de Middelburgse politierechter moet verschijnen omdat hij van valsheid in geschrifte wordt beschuldigd. Hij zou ten onrechte verzekeringspenningen hebben geïnd. Doedens pleit er bij de offi cier van justitie voor om af te zien van een strafzaak. Zo niet, dan wil hij dinsdagmiddag negen getuigen laten horen, onder wie de huidige interim-chef van de werkeenheid Tholen, J.M. Krombeen en diens voorganger M. Verkerke, alsmede de geschorste H.G. en een aantal collega's. R.V. is samen met G. op 23 februari geschorst naar aanleiding van de resultaten van een intern onderzoek. Volgens het schorsingsbesluit zou uit het interne onderzoek de verden king zijn ontstaan, dat V. zich moge lijk schuldig zou hebben gemaakt aan plichtsverzuim, namelijk het plegen van een aantal misdrijven: diefstal, verduistering, valsheid in geschrifte en het naar buiten bren gen van vertrouwelijke politie-infor- matie inzake de valse aangiften van De Vries, de camera-observatie op een woonwagenkamp en het waar schuwen van ene Schot, zo schrijft Doedens aan de officier van justitie. De rijksrecherche deed na de schor sing een onderzoek naar de ver meende verdenkingen, wat vele maanden vergde. Van de vijf onder zochte zaken is er volgens Doedens 'welgeteld één overgebleven.' "Dit is niet verwonderlijk. De aanleiding tot de verdenkingen tegen V. kwa men voornamelijk voort uit het feit dat hij - overigens ten onrechte - verantwoordelijk werd gesteld voor het ontslag van de, achteraf geble ken, rancuneuze schoonmaakster van het politiebureau. De roddel en achterklap is zelfs zo ver gegaan, dat een collega van V. het vertrouwen in hem opzegde omdat V. op een jubi leumbijeenkomst op 20 februari de laatste fles alcoholvrij bier zou heb ben opgedronken." De advocaat noemt het 'curieus, dat op grond van dergelijke roddel en achterklap gebaseerde verdenkingen door de korpsleiding klakkeloos een intern onderzoek tegen cliënt is opgestart.' "Het is dan ook niet ver wonderlijk, dat in dat interne onder zoek het beginsel van hoor en wederhoor compleet achterwege is gelaten. Pas in het onderzoek van de rijksrecherche en de tuchtrechtelijke procedure kon V. zijn verhaal doen. Had hij eerder de mogelijkheid gehad om zijn visie naar voren te brengen, dan had dat mogelijk tot een andere uitkomst kunnen leiden." Ingaande op het ten laste gelegde feit, van de ten onrechte geïnde ver zekeringspenningen, zegt Doedens dat er wel degelijk sprake is geweest van een aanrijding. Collega-politie mannen hebben dat bestreden, con cludeert de advocaat uit het onder zoek van de rijksrecherche, maar Doedens voert de vrouw van V. en een derde als getuigen op. "Kwalijk is het dan ook, dat aantoonbaar onjuiste gedachten van oud-colle ga's van V. worden verwoord in krantenberichten waarin de voor- ZIE VERDER PAGINA 22 Thoolse middenstand bang naar de knoppen te gaan door verkeersplan WV wil fiets- en voetveer van Sint-Annaland naar Bruinisse Statenlid wil overleg gemeenten óver industrie in Auvergnepolder Waterschap Tholen laat sporen na in de harten van de mensen Boer De Rieke profiteert van bouwkoorts onder vlööietrappers School uit Scherpenisse voor derde keer in de prijzen door Annelies Cornet Thoolse winkelier wordt Franse wijnridder van Saint Chinian Derde transport Actie Hulp Roemenië staat op stapel Rien Vermaas nationaal kampioen kusthengelen Van duivensport kun je niet genezen, zegt jubilaris van 75- jarige Zwaluw EEN ONGERIJMD MAN IS HIJ, DIE NOOIT VERANDERT Dit nummer bestaat uit 24 pagina's zonder problemen bij SHOWROOM Geopend Ma. 13.00- 17.30 uur Di. t/m Do.: 08.30 - 17.30 uur Vrijdag 08.30 - 21.00 uur Zaterdag 09.30 - 17.00 uur BOUWMATERIALEN Geopend Ma. t/m Vr. 07.30- 17.30 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur Zeelandhaven 7 - Bergen op Zoom Tel. 0164-271500 Het laatste bestuur van de personeelsvereniging van de Thoolse thuiszorg in de bloemen. V.l.n.r. Alie Lindhout, Coby Suijkerbuijk en Adrie Manneke. De Thoolse personeelsvereniging van de stichting Oosterschelde Thuiszorg is niet meer. Vrijdag is in De Wellevaete te Sint-Anna land de laatste activiteit georgani seerd: een familieavond. Van de ongeveer 200 Thoolse medewer kers zijn er 76 bij de personeels vereniging aangesloten; 54 daar van genoten vrijdag van een gour met en speelden enkele ronden bingo. Omdat de vereniging wordt opgeheven, kregen de aan wezigen alle drankjes gratis en nog een ijsje toe. De personeels vereniging organiseerde jaarlijks een viertal activiteiten, zoals een grote reis in de zomer en een klei ner uitstapje in het voorjaar. Voorzitter Coby Suijkerbuijk bedankte haar mede-bestuursle den Alie Lindhout en Adrie Man neke met een boeket en een cadeaubon voor hun jarenlange inzet. Ook zijzelf kreeg deze atten ties. De vier bestaande personeelsver enigingen binnen de Oosterschel de Thuiszorg worden per 1 janu ari omgevormd tot één vereni ging. Daarbij zullen ruim 800 van de 1200 personeelsleden aangeslo ten zijn. De voorbije maanden is aan de fusie al druk gewerkt. Er is een tijdelijk bestuur gevormd waarin van elke oude vereniging twee leden zitting hebben. Voor Tholen zijn dat Coby Suijker buijk en Adrie Manneke. Het inte rim-bestuur, dat donderdag offi cieel geïnstalleerd wordt tijdens de oprichtingsvergadering, heeft voor het komende jaar al zeven activiteiten gepland. Bovendien is het stichtingsbestuur voorgesteld de contributie te verlagen tot een rijksdaalder (in Tholen werd tot nu toe 3,50 gulden betaald) en daar eenzelfde bedrag van de stichting bij te leggen. Op 26 november, de landelijke thuiszorgdag, worden alle help sters en andere personeelsleden van de Oosterschelde Thuiszorg in de gelegenheid gesteld het nieu we kantoor in Goes te komen bekijken. Er zullen bussen wor den ingezet om de mensen uit de verschillende regio's naar Goes te brengen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 1