'We zijn niet tegen de auto maar
fietsen is beter voor het milieu'
Naast de warme voortaan ook
koele maaltijden voor ouderen
Efficiënt gebruik
lokalen gaat voor
identiteit scholen
Van Rumoirt
tot Razernij
Echte Nederlandse fietsersbond telt zeven Thoolse leden
Cateraar levert complete menu's voor in de magnetron
Werk bekroond
Piet Kooien
Donderdag 7 november 1996
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Ze wonen bijna een jaar in
Öud-Vossemeer. Verruil
den de stad Rotterdam voor
een dorp op het platteland.
Als fervente fietsers genie
ten ze van de omgeving:
dicht bij de zee in Zeeland
en vlakbij de bossen van
Noord-Brabant. Jan en
Charlotte Nanning-Loof
gaan er vaak op uit met hun
tweewieler en als actieve
leden van de echte Neder
landse fietsersbond
(ENFB) letten zij extra op
voorzieningen en maatre
gelen die voor fietsers wor
den getroffen.
Goede concurrent
Scherpenisse
Frisse wind
Na het weekeinde begint
Oosterschelde Thuiszorg
met de verstrekking van
koelversmaaltijden aan
ouderen. Met deze proef
wil de stichting de druk
van de ketel halen bij de
traditionele warme-maal-
tijdvoorziening. Vijfen
twintig ouderen gaan pro
beren of het zelf opwarmen
van complete maaltijden in
de magnetron hen bevalt.
Het startsein voor dit pro
ject werd donderdagmid
dag gegeven in Centrum
Thuiszorg te Sint-Maar
tensdijk.
Succes
Zoals thuis
Pacemaker
Geen streekgerecht
Huisvesting volgend jaar taak gemeente
In de praktijk zal rekening gehouden moeten worden met
eikaars uitgangspunten, maar in principe moeten scholen
met ruimtegebrek gebruik kunnen maken van leegstaan
de lokalen in scholen die een andere identiteit hebben.
Dat voornemen in het toekomstige huisvestingsbeleid
voor het onderwijs in Tholen is in de commissie welzijn
bekritiseerd door de SGP.
Prioriteitenlijst
Belastingverhoging
CZAY wil goed
bereikbare nieuwe
silo op Tholen
In hoger beroep
1 jaar minder
straf voor moord
Öf er goede fietspaden zijn, fietsen
rekken bij bushaltes, en wie er voor
rang krijgt op een nieuw aan te leg
gen rotonde, bijvoorbeeld. Hun auto
en hun twee motoren hebben ze al
jaren geleden opgeruimd. Ze doen
zo veel mogelijk op de fiets en met
het openbaar vervoer. Voor haar
werk bij de politie reist Charlotte
met de bus dagelijks naar hotter-
dam, Jan hoeft ais free-lance verta
ler niet vaak de baan op en kan thuis
werken, Soms huren ze een auto
omdat het niet anders kan.
Ais leden van de ËNFB zijn zij voor
het stimuleren van het fietsgebruik
en het terugdringen van het autover
keer, Jan: "We zijn niet tegen de
auto, Maar voor het milieu en de
leefbaarheid is de fiets beter. Het
gaat vaak om simpele dingen. Bood
schappen doen bijvoorbeeld, Hoe
veel mensen gaan er niet met de
auto, soms voor een half broodje.
Vooral op de korte afstanden is een
auto milieuvervuilend omdat een
koude motor nu eenmaal een slechte
verbranding heeft. Bovendien kost
het nogal een slokje benzine. Voor
de auto is het vaak moeilijk een par
keerplaats te vinden, met de fiets is
dat nooit een probleem." Dat de
middenstand zegt klanten te verlie
zen omdat er te weinig parkeerruim
te is, gelooft Nanning niet. "Ben fiet
ser komt ook bij de winkelier, alleen
komt hij wat vaker langs." Super
markten zouden wat hem betreft ook
wat meer voor de fietsklanten kun
nen doen. "Goede rekken zetten
waar je de flets aan kan vastzetten.
Geen rekken waar ze je wiel mee
krom kunnen trekken maar een
fietsslotpaal. Er zijn oplossingen
voor." Straten volgeparkeerd met
auto's tasten volgens Nanning de
leefbaarheid van steden en dorpen
aan. "Kom je met de fiets, dan maak
je geen geluid en je vervuilt niets.
Het is goed voor je conditie en voor
je eigen gemoedsrust. Hoeveel men-
Fietsonvriendelijk vinden Charlotte en Jan Nanning de nieuwe voorrangsregel op de splitsing BroekseweglMareweg bij Oud-Vossemeer
waar fietsers, sinds de reconstructie door de provincie, auto's voor moeten laten gaan.
De nieuwe voorrangssituatlé Op de
splitsing Broekseweg/Mareweg is
het echtpaar ook een doorn in het
sen zitten niet te schelden achter het
stuur?" Hetzelfde geldt voor het
brengen en halen van kinderen naar
en van school. Een bekend probleem
voor vele basisscholen op Tholen.
Menige schoolkrant besteedt er aan
dacht aan maar de auto lijkt niet weg
te branden bij de scholen. "Er zijn
ouders die rijden een paar honderd
meter om hun kind naar school te
brengen, terwijl het vijf minuten
lopen is. Acht keer per dag op en
neer; 's ochtends brengen en naar
huis terugrijden, op het eind van de
ochtend halen en weer naar huis en
's middags hetzelfde."
Ook het fietsen naar het werk heeft
de aandacht van de ENFB. "Op kor
te afstanden tot vijf kilometer is de
fiets een goede concurrent van de
auto. Op langere afstanden is de
combinatie fiets-openbaar vervoer
van belang. Maar dan moet je wel
zorgen voor goede voorzieningen
zoals een fietsenstalling die niet om
tien uur 's avonds al dicht gaat zoals
in Bergen op Zoom." De rijksover
heid stimuleert het gebruik van de
fiets in het masterplan fiets uit 1991.
Volgens dit plan van het ministerie
van verkeer en waterstaat is de fiets
een van de middelen om de sterke
groei van het autoverkeer af te rem
men. "Het plan wil de fietser op de
voorgrond zetten en hem een vol
waardige plek geven in het verkeer.
Maar wat we zien is dat overal de
auto zegeviert en de fiets er ergens
achteraan bungelt," Terwijl er vol
gens Nanning Wel degelijk moge
lijkheden zijn om het fietsgebruik
aantrekkelijker te maken. Zoals bij
voorbeeld een overdekte fietsenstal
ling bij de Ten Ankerweg in Tholen.
"Als jé zorgt dat fietsen bij bussta
tions droog staan, wordt het aantrek
kelijker om met de fiets te gaan dan
wanneer je weet dat je fiets de hele
dag buiten moet staan." Verlichten
van donkere stukken op fietspaden
kan ooi: helpen. Het echtpaar maakt
vaak gebruik van de brug over het
Schelde-Rijnkanaal. Charlotte: "Als
je dan naar Oud-Vossemeer moet,
dan ga je onder het viaduct door
langs een stukje industriegebied, 's
Avonds is het slecht verlicht. Er
staan geen huizen, alleen een
fabriek. Niet echt veilig."
oog. Fietsers moeten nu de auto
voorrang geven. Voorheen had de
fietser voorrang. Jan: "Nu is het
onlogisch. Eert afslaande auto van
de hoofdroute krijgt nu voorrang op
een fietser die Op de hoofdader
blijft. Op die manier moeten fietsers
vaak wachten tot de weg weer vrij
is. Voor een snelle doorstroming
van het fietsverkeer is dit geen goe
de oplossing. Dus ook geen stimu
lans om de fiets te nemen." De haai-
entanden staan niet alleen aan het
eind van het pad voor de afslag naar
Oud-Vossemeer, maar ook op het
gedeelte waar een middenberm is
gemaakt. Twee keer stoppen dus,
maar volgens Nanning was dit niet
nodig geweest. "Met een goede mar
kering van witte blokken die doorlo
pen op het wegdek had de voorrang
behouden kunnen blijven."
Het echtpaar mengde zich intussen
begin dit jaar ook in de discussie
over de reconstructie van de Ten
Ankerweg in Tholen toen er sprake
van was dat er een rotonde zou wor
den aangelegd bij de Grindweg. In
een brief aan de leden van de com
missie openbare werken vraagt Jan
aandacht voor de fietser, Die zou op
de rotonde voorrang moeten krijgen,
zoals op de rotonde in Halsteren bij
Vogelenzang. "Een schoolvoorbeeld
van een prachtige rotonde voor fiet
sers met vrljliggende fietsstroken,"
De fietsersbond heeft voor politici,
bestuurders en verkeersdeskundigen
een uitgebreide brochure over fiets-
vriendelijke rotondes, De discussie
over de voorrangsregels zijn actueel
omdat ze niet eenduidig zijn, In Hal
steren hebben fietsers voorrang, in
Scherpenisse niet,
Ook schreven ze naar de gemeente
raad van Halsteren om de situatie op
de Tholenseweg aan te kaarten. Hun
oplossing voor de fietsers: een vang
rail tussen de autorijbaan en de
fietsstroken.
De ENFB heeft 32.000 leden. Op
Tholen en Sint-Philipsland zijn er
momenteel zeven leden. Er is geen
aparte afdeling: Tholen valt onder
de regio Breda en West-Brabant.
Volgens het echtpaar Nanning is er
genoeg werk aan de winkel. "Wij
willen als aanspreekpunt fungeren.
De bond heeft een kantoor in Woer
den met verkeersconsulenten die de
zaken van de fietser kunnen beharti
gen. Dat zijn betaalde krachten. De
materie is soms zo moeilijk dat wij
er als leken niet uitkomen." Ook zijn
ze bereid om voorlichting te geven
over de bond op braderieën of tips
aan de hand te doen voor een betere
Zithoudirtg op de fiets.
Bij de gemeente Tholen is geen
actief beleid om het fietsen onder
ambtenaren te stimuleren. De amb
tenaren die vaak of regelmatig op de
fiets gaan zijn op één hand te tellen.
Sportambtenaar Piet van der Vlies
vormt al jaren een uitzondering. Zo
gauw het weer het toelaat, pakt hij
zijn atb-fiets (all-terrain-bike) om
van Tholen naar Sint-Maartensdijk
te peddelen en terug. "Ik vind fietsen
lekker. Het is ontspannend. En je
kan na je werk eens een frisse wind
door je kop laten waaien."
Van der Vlies houdt ook al enige
jaren het aantal kilometers bij voor
het Zeeuws platform voor duurzame
ontwikkeling die het woon-werkver-
keer op de fiets stimuleert. Het sei
zoen loopt van april tot eind septem
ber. Van der Vlies heeft voor dit jaar
2200 kilometer genoteerd. Maar zijn
seizoen is langer. "Als het even kan,
pak ik de fiets. Alleen als hét slecht
Weer is of ik voor mijn werk op pad
moet, neem ik de auto,"
Van der Vlies vindt dat de overheid
een voorbeeld zou moeten stellen.
"Het is toch de bedoeling dat het
autogebruik wordt teruggedrongen.
Het is belastend voor het milieu. Ik
Vind dat de gemeente dat ook moet
stimuleren," Wil het een kans van
slagen hebben, dan zouden ër ook
faciliteiten voor de fietser op het
gemeentehuis moeten komen zoals
douches en een omkleedruimte,
"Die ontbreken. Als je doornat van
het zweet bent, zou je je moeten
kunnen douchen. Dat kan nu niet,"
Op de heenweg doet Van der Vlies
het dan ook rustig aan. Gemiddeld
heeft hij 20 tot 25 minuten nodig
voor het traject langs de Provincia-
leweg. Oponthoud heeft hij alleen
bij de stoplichten bij het Stenen
Kruis in Tholen en soms bij de
rotonde in Scherpenisse. Daar heeft
hij als fietser geen voorrang. "Dat
vind ik geen goede zaak. Als je het
fietsen wil stimuleren dan moet je
daar eigenlijk voorrang hebben."
Piet stuurt jaarlijks zijn fietskilome-
terstand naar het platform in Goes.
Met deze actie 'fiets naar je werk,
maak werk van fietsen', draagt hij
bij tot een beter milieu, vindt hij.
"En ik maak ook nog een kans om
een fiets te winnen. Dat is leuk,
maar daar gaat het me niet om."
Zo'n veertig aanwezigen vulden het
vergaderzaaltje van Centrum Thuis
zorg; voornamelijk vrijwilligers van
de warme-maaltijdvoorziening en
personeel van de stichting. Regiodi
recteur J.T. van der Veer van Oos
terschelde Thuiszorg schetste eerst
het probleem van de warme-maal
tijdvoorziening. Voor een aantal
ouderen die nog thuis woi\en, maar
niet meer zelf kunnen koken, wor
den er in de keukens van de bejaar
denhuizen De Schutse in Sint-Anna-
land en Ten Anker in Tholen warme
maaltijden bereid. Deze worden
door vrijwilligers bij de mensen
thuis bezorgd. "We hebben gelukkig
goed gemotiveerde vrijwilligers die
bij nacht en ontij klaar staan om de
maaltijden te bezorgen", merkte Van
der Veer op. "Jaarlijks worden er
zo'n 50.000 maaltijden afgeleverd
bij gemiddeld 150 mensen. We heb
ben een begroting van ruim 450.000
gulden. De Thoolse kerken (alle
maal) dragen hieraan in totaal
12.000 gulden bij en de gemeente
geeft 75.000 gulden subsidie. Het is
een unieke voorziening in de
gemeente Tholen die het mede
mogelijk maakt dat onze oudere
inwoners zelfstandig kunnen blijven
wonen."
Maar volgens Van der Veer lijdt de
warme-maaltijdvoorziening aan
haar eigen succes. "Door onder
andere vergrijzing doen steeds meer
mensen een beroep op deze voorzie
ning. Bij een gelijkblijvend budget
betekent dat wachtlijsten. En een
wachtlijst kunnen wij nu net niet
hebben. Eten is tenslotte een basis
behoefte", zei de regiodirecteur.
"Oosterschelde Thuiszorg stond
voor de opgave om uit te zoeken hoe
de capaciteit uitgebreid kon worden,
zonder daarvoor al te veel extra sub
sidie te vragen. Na heel veel lectuur-
onderzoek, bezoeken aan andere
organisaties en onderzoek naar de
kwaliteit, menen wij de oplossing
gevonden te hebben in de vorm van
koel-versmaaltijden. Deze kunnen
voor een hele week gelijk bezorgd
worden en dat levert forse besparin
gen op de bezorgkosten op. En dat
zonder kwaliteitsverlies." A.A. de
Jong, hoofd gezinszorg voor Noord-
De bezorgers van de warme-maaltijdvoorziening mochten als eerste Tholenaren de koel-versmaaltijden proeven. Hier laat men zich de soep
goed smaken.
Zeeland, legde aan de aanwezigen
de organisatie van de koelversmaal
tijden uit. "In de zomer van 1994
schreef mijn voorganger Ton Manni
de beleidsnotitie warme-maaltijd
voorziening. Daarin constateerde hij
al een capaciteitsprobleem. Overleg
met ondermeer gemeente en de ver
zorgingshuizen moest tot uitbrei
ding leiden. Maar aangescherpte
eisen aan opslag en verwerking
gooiden roet in het eten. Begin dit
jaar gingen we werken aan een nieu
we opzet. En we kwamen met ECS
uit Eindhoven uit de bus", zei De
Jong. Vervolgens legde het hoofd
gezinszorg uit hoe de ouderen de
maaltijden kunnen bestellen. Er kan
per week gekozen worden uit twin
tig soepen, twintig hoofdgerechten
en tien nagerechten. De gebruikers
moeten minimaal vijf maaltijden per
week afnemen en uit de lijsten stel
len ze telkens een twee-gangenmenu
samen. Dus men kiest öf voor soep
vooraf, öf voor een toetje. "De
bestellijsten worden weer meegege
ven met de bezorgers en gaan ver
volgens naar ECS", legde De Jong
uit. "Een week later komen de maal
tijden dan op maandag binnen bij
Ten Anker. Van daaruit worden ze
verspreid." De gebruikers gaan
ƒ7,50 per maaltijd betalen en per
maand ƒ4,75 bezorgkosten. De tra
ditionele warme maaltijden kosten
ƒ7,55 per stuk plus een tientje
bezorgkosten per vier weken. De
mensen moeten daarentegen wel een
magnetron hebben, maar dat bleek
bij de proefpersonen geen probleem.
"We hebben 25 ouderen uitgezocht
voor de proef met de koel-versmaal
tijden. Een deel ervan komt van de
wachtlijst en anderen zijn van het
oude systeem overgeschakeld op het
nieuwe. Van hen bleken er 19 overi
gens al een magnetron te hebben.
Dat viel ons erg mee, want tegen dat
onderdeel zagen we wel een beetje
op. Een aantal mensen is huiverig
voor het gebruik van een magne
tron", vertelde De Jong.
Mevr. N. Uiterwijk, een medewerk
ster van ECS (Eindhovense Cate
ringservice), vertelde vervolgens
iets over de geschiedenis van het
bedrijf en de manier waarop de koel
versmaaltijden gemaakt worden.
Het bedrijf begon als cateringservi
ce van Philips, maar werd zeven jaar
geleden verzelfstandigd. Nu produ
ceert ECS nog steeds veel maaltij
den voor Philips, maar ook voor
andere bedrijven, zorginstellingen
en gevangenissen. "De gerechten
worden door onze produktontwikke-
laars bedacht waarbij de proefkoks
precies de hoeveelheid ingrediënten
opschrijven. Alles wordt exact afge
wogen en op dezelfde manier
bereid. Zo krijgen we een constante
kwaliteit. Er wordt bovendien
gekookt zoals bij u thuis. Dus met
verse ingrediënten en zo weinig
mogelijk kunstmatige kleur- en
smaakstoffen", vertelde mevr. Uiter
wijk. "We hebben een ruime keuze
en de menucyclus wisselt drie keer
per jaar. Want in de zomer eet je
natuurlijk niet zo vaak stamppot
boerenkool."
De maaltijden van ECS worden
gepasteuriseerd, dat wil zeggen snel
verhit tot 80 graden en vervolgens
ook snel weer afgekoeld tot maxi
maal vier graden. Vacuüm verpakt
worden de maaltijden dan met
adresstickers erop naar Ten Anker
gereden waar ze in de koeling wor
den gezet. De bakjes mogen alleen
in de koelkast, en dus niet in de
diepvries, worden bewaard. Aan
vankelijk werkte ECS - op verzoek
van Welzijn voor Ouderen Eindho
ven - met een systeem waarbij de
maaltijden in zakjes in heet water
opgewarmd moesten worden. Maar
dat bleek onhandig en zelfs gevaar
lijk. Daarom werd het huidige koel
verssysteem ontwikkeld.
Op vragen van de aanwezigen ant
woordde mevr. Uiterwijk dat de
koel-versmaaltijden er ook zoutarm
zijn en voor mensen met kauw- of
slikproblemen zijn er maaltijden
met gemalen vlees en zachte groen
ten. "Bovendien blijven we contact
houden met de stichtingen, vrijwilli
gers en de gebruikers om te inventa
riseren wat de wensen zijn", zei
mevr. Uiterwijk. "Nu staat er veelal
Hollandse kost op het menu. Maar
over een tijdje kan er misschien best
meer behoefte zijn aan Chinees of
Italiaans."
Ook D66-raadslid J. van den Donker
was aanwezig. Hij vroeg zich af of
mensen met een pacemaker (een
apparaatje dat het hart stimuleert)
wel veilig met een magnetron kun
nen werken. "Ik heb gehoord dat dit
problemen op kan leveren en dat
zulke mensen minstens 50 centime
ter van een magnetron vandaan
moeten blijven", zei Van den Don
ker. Mevr. Uiterwijk verzekerde
hem dat dit een achterhaalde zaak
was. Ze werd hierin gesteund door
mevr. A. Deurloo. "Ik heb gelezen
dat u die vraag ook in de gemeente
raad aan de orde hebt gesteld. Toen
heb ik meteen cardioloog J.G. Blok
van Lievensberg in Bergen op Zoom
gebeld. En die verzekerde me ook
dat dit een achterhaald standpunt is.
Mensen met een pacemaker kunnen
veilig met een magnetron werken."
De Jong zette drie mensen in de
bloemetjes. Mevr. C. Tichem ver
richtte veel administratief werk voor
de tot stand koming van de proef
met de koel-versmaaltijden. Mevr.
A. Deurloo (lid van de begeleidings
commissie) en J. Boogaart (voorma
lig coördinator van de bezorging)
verzetten veel werk in verband met
het inventariseren van de gebruikers
van de maaltijden.
Tot slot kon het haast niet uitblijven
dat ECS de aanwezigen wilde over
tuigen van de kwaliteit van hun pro-
dukten. Daarom waren er drie mag
netrons (van Philips natuurlijk)
opgesteld waarin mevr. Uiterwijk en
de meegekomen diëtiste van het
bedrijf mevr. I. Berends diverse soe
pen en maaltijden klaarmaakten. Er
werd druk geproefd en uit eigen
ervaring kon men constateren dat de
gerechten goed smaakten. Ook koks
uit de zorgcentra Ten Anker en De
Schutse waren aanwezig. Zij keken
met gemengde gevoelens naar de
magnetronmaaltijden. "Het is
natuurlijk 'ons soepje' niet", zeiden
de koks. "Hoe je het ook wendt of
keert, er gaat niets boven dagelijks
vers bereid voedsel. Bij een dergelij
ke magnetronmaaltijd heb je toch
altijd wat kwaliteitsverlies. De aard
appelen worden niet zo kruimig en
het smaakt wat vlak." De koks
begrijpen dat deze oplossing, gezien
de financiële omstandigheden, de
enige is om de wachtlijst in te kor
ten. "Maar het gaat er wel op achter
uit.
Kijk, streekgerechten zoals mosse
len, geroerde sla met spekjes en
stokvis met botersaus zijn er met
deze koel-versmaaltijden niet meer
bij. Daarvoor is de vraag te klein.
Maar bij de warme-maaltijdvoorzie-
ni'ng gebeurt dat wel." Maar een
maal aan tafel moesten toch ook de
koks toegeven: "Het smaakt echt
niet slecht."
In de verordening die de huisves
tingsvoorziening voor het onderwijs
na 1 januari volgend jaar regelt, zou
opgenomen moeten worden dat de
identiteit van de school een zwaar
wegende rol speelt bij het invullen
van leegstand. Dat betoogde A.
Kersbergen maandag, maar daarmee
gaat hij volgens wethouder J. Ver-
sluys verder dan het bestuurlijk
overleg (een vertegenwoordiging
van Alle schoolbesturen) wil. In dat
overleg werd op dit punt vanuit de
reformatorische hoek ingegaan. Zo
uitte aanvankelijk M. Goedegebuure
van de Rehobothschool te Stavenis-
se dezelfde wens als Kersbergen,
maar volgens het verslag ging hij
uiteindelijk akkoord met het niet
aanpassen van de verordening.
Directeur A.J. Nederlof van de Eben
Haëzerschool in Tholen wees erop
dat staatssecretaris Netelenbos heëft
gezegd dat in de praktijk rekening
gehouden moet worden met de ver
schillen in identiteit. En G.R.J. van
Heukelom van het Calvijncollege
zei weinig problemen te verwach
ten. Hij wees op diverse wetsartike
len die Vóór de gemeentelijke veror
dening gaan. "Het kan niet zo zijn
dat identiteit een reden is om géén
gebruik te maken Van leegstand in
êen school", gaf Versluys de mening
van het gemeentebestuur weer.
De gemeente is vanaf volgend jaar
verantwoordelijk voor de huisves
ting van het onderwijs. Op grond
van een modelverordening van de
vereniging van Nederlandse
gemeenten (VNG) zal het Thoolse
beleid gestalte krijgen. Daarbij
wordt uitgegaan van een samenhan
gend beleid, wat wil zeggen dat
geen scheiding wordt aangebracht
tussen basis-, speciaal en voortgezet
onderwijs. Omdat het afstoten van
deze rijkstaak gepaard gaat met een
bezuiniging, zal de gemeente zo
efficiënt mogelijk met de schoolge
bouwen omspringen. Zowel waar
het leslokalen betreft als gymnas
tieklokalen. De schoolbesturen krij
gen meer autonomie bij het beheren
van hun gebouwen. En openbaar en
bijzonder onderwijs worden gelijk
behandeld.
In de commissie vond J. de Jager
(CDA) dat het bestuurlijk overleg in
feite een vrij grote autonomie moet
hebben, maar P. van Belzen
(RPF/GPV) wilde als raadslid de
nodige invloed houden. De bedoe
ling is dat het bestuurlijk overleg
jaarlijks tot een prioriteitenlijst komt
aangaande uitgaven voor huisves
ting. "Uiteindelijk stelt de gemeen
teraad het geld beschikbaar. Maar ik
geef toe dat u met goede argumenten
zult moeten komen om aan de door
In een rijk geïllustreerd boek is de
geschiedenis van het voormalige
waterschap Tholen over de periode
1959-1995 beschreven: 160 pagina's
met 134 foto's en kaarten. 'Van
Rumoirt tot Razernij' wordt morgen
middag officieel gepresenteerd in
Sint-Maartensdijk. E>e laatste dijk
graaf (waarnemend) van het water
schap Tholen J.L. van Gorsel zal het
eerste exemplaar aanbieden aan tij
delijk dijkgraaf drs. H. Eversdijk
van waterschap Zeeuwse Eilanden.
De recente Thoolse waterschapsge
schiedenis is te boek gesteld door
mevrouw J.L. Kool-Blokland. De
titel is ontleend aan de namen van
een voormalig schor (bedijkt als
deel van de Anna Jacobapolder) aan
de noordkant van het waterschaps-
gebied en van een polder aan de
zuidkant, onder Tholen-stad.
'Van Rumoirt tot Razernij' is voor
belangstellenden verkrijgbaar in de
boekhandel of via het waterschap en
kost 37,50 gulden.
De Thoolse fotograaf Piet Kooien
heeft bij een internationale vakwed
strijd een zilveren en twee bronzen
'awards' gewonnen. De prijzen zul
len hem in februari volgend jaar in
Londen overhandigd worden. Koo
ien deed al vaker met succes mee
aan deze door de BIPP (British Insti
tute of Professional Photography)
georganiseerde wedstrijd. "Ik heb
een selectie gemaakt uit de foto's die
ik voor klanten gemaakt heb, dus
gewoon uit mijn dagelijkse werk",
vertelt de fotograaf. Juist om die
reden waardeert hij de bekroning
bijzonder.
De BIPP deelt mee dat aan de vak-
wedstrijd twee keer zoveel fotogra
fen meededen als vorig jaar. De jury
moest 754 inzendingen beoordelen
van een kwaliteit die niet .eerder zo
hoog was. Er wordt bijvoorbeeld
gelet op kleur, beelduitsnede en
compositie.
het bestuurlijk overleg overeenge
komen volgorde iets te veranderen",
aldus VersluyS,
Van Belzen had ook gezien dat het
gemeentebestuur op dit terrein min
der taken bij de gemeenteraad wil
leggen dan in het wetsontwerp
wordt voorgesteld. "Dat is géén idee
van het college van Tholen, maar
staat zo in de modelverordening van
de VNG en is gestoeld op praktisch
werken", zei de wethouder. Hij ging
ook nog in op de financiële kant, die
was aangekaart in relatie tot de kwa
liteit van de huisvesting. "Bij het
toekennen van budget zal zeker de
noodzaak van de voorziening een
rol gaan spelen. En de gemeenteraad
zal misschien onderwijswensen
moeten afwegen tegen het doorvoe
ren van een belastingverhoging of
andere maatregelen."
De CZAV zoekt samen met de
gemeente Tholen naar een goede
oplossing voor de graantelers van
Tholen, St. Philipsland en omgeving
De Heen. Dat meldt de coöperatieve
zuidelijke aan- en verkoopvereni
ging in een nieuwsbrief aan de
leden. Projectontwikkelaars hebben
belangstelling om van de huidige
graansilo bij de haven van St. Anna-
land een appartementengebouw te
maken. De CZAV heeft dan wel een
vervangende vestiging nodig, waar
bij men de Broekseweg tussen St.
Annaland en Oud-Vossemeer het
meest ideaal acht. Het gemeentebe
stuur wil die niet-grondgebonden
bedrijfsvestiging in de polder echter
niet toestaan en heeft CZAV gewe
zen op de bedrijfsterreinen. De coö
peratie vindt Oud-Vossemeer min
der geschikt gezien de drempels
Onder de Molen, waar dan alle trac
toren met aanhangwagens en de
vrachtwagens overheen zouden
moeten. En ook St. Annaland vindt
de CZAV niet meer geschikt, hoe
wel men daar nu gevestigd is. En de
grote graanoogst 1996 werd in de
silo bij de haven goed ontvangen,
maar de CZAV is bereid zowel dat
pand als de Joanna Marialoods te
verkopen. Hoewel de zaak muurvast
lijkt te zitten, zegt de CZAV 'nog
steeds in goed overleg een blijvende
oplossing te willen, die voor ieder
bereikbaar is.' Bij de graanoogst was
20 augustus de topdag met ruim
49.000 ton door 5259 vrachten, bij
na 9000 ton meer dan vorig jaar.
Totaal is ruim 25.000 ton graan
meer ontvangen.
Het per 30 september afgesloten
66ste boekjaar is dermate positief
afgesloten, dat de leden ruim 4 mil
joen gulden terugkrijgen: een nabet
aling van ruim 2 miljoen voor graan
en nog 2 miljoen aan extra kortingen
voor meststoffen, veevoer en gewas
beschermingsmiddelen.
Het Haagse gerechtshof heeft een
51-jarige voormalige inwoner van
St. Maartensdijk tot zes jaar gevan
genisstraf veroordeeld en ter be
schikking stelling van de regering.
Dat is een jaar minder dan de straf
die de Middelburgse rechtbank hem
destijds gaf en zelfs twee jaar min
der dan de eis van de procureur-
generaal bij het gerechtshof. De man
(een ervaren vechtsporter) had sep
tember vorig jaar de 40-jarige Belgi
sche C. Aarts op de achterbank van
zijn auto met een karateklap tegen
het strottehoofd doodgeslagen. Hij
wilde de dronken, agressieve vrouw
tot bedaren brengen, maar dat liep
verkeerd af. De man dumpte het
lichaam vlakbij het spuikanaal langs
het Schelde-Rijnkanaal bij Rilland-
Bath. Hij werd toen al door de poli
tie gezocht in verband met het meer
malen verkrachten van zijn ex-
vriendin in Tholen. Het gerechtshof
achtte zowel de doodslag als de ver
krachtingen bewezen.
Verdachten moord. De politie
heeft vier verdachten aangehouden
in de zaak van de schietpartij in café
Bulvar te Bergen op Zoom. Daarbij
werd op 27 oktober de 24-jarige
H.A. uit die plaats gedood. De ver
dachten zijn de 26-jarige M. D., de
30-jarige M. K. en de 25-jarige I. O.
uit Bergen op Zoom en de 33-jarige
M. A. uit Hoogerheide. De eerste
drie zijn voorgeleid aan de rechter
commissaris en in bewaring gesteld.
De laatste is in verzekering gesteld.
Alle verdachten zijn van Turkse
afkomst.