'We zijn niet tegen de auto maar fietsen is beter voor het milieu' Naast de warme voortaan ook koele maaltijden voor ouderen Efficiënt gebruik lokalen gaat voor identiteit scholen Van Rumoirt tot Razernij Echte Nederlandse fietsersbond telt zeven Thoolse leden Cateraar levert complete menu's voor in de magnetron Werk bekroond Piet Kooien Donderdag 7 november 1996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Ze wonen bijna een jaar in Öud-Vossemeer. Verruil den de stad Rotterdam voor een dorp op het platteland. Als fervente fietsers genie ten ze van de omgeving: dicht bij de zee in Zeeland en vlakbij de bossen van Noord-Brabant. Jan en Charlotte Nanning-Loof gaan er vaak op uit met hun tweewieler en als actieve leden van de echte Neder landse fietsersbond (ENFB) letten zij extra op voorzieningen en maatre gelen die voor fietsers wor den getroffen. Goede concurrent Scherpenisse Frisse wind Na het weekeinde begint Oosterschelde Thuiszorg met de verstrekking van koelversmaaltijden aan ouderen. Met deze proef wil de stichting de druk van de ketel halen bij de traditionele warme-maal- tijdvoorziening. Vijfen twintig ouderen gaan pro beren of het zelf opwarmen van complete maaltijden in de magnetron hen bevalt. Het startsein voor dit pro ject werd donderdagmid dag gegeven in Centrum Thuiszorg te Sint-Maar tensdijk. Succes Zoals thuis Pacemaker Geen streekgerecht Huisvesting volgend jaar taak gemeente In de praktijk zal rekening gehouden moeten worden met eikaars uitgangspunten, maar in principe moeten scholen met ruimtegebrek gebruik kunnen maken van leegstaan de lokalen in scholen die een andere identiteit hebben. Dat voornemen in het toekomstige huisvestingsbeleid voor het onderwijs in Tholen is in de commissie welzijn bekritiseerd door de SGP. Prioriteitenlijst Belastingverhoging CZAY wil goed bereikbare nieuwe silo op Tholen In hoger beroep 1 jaar minder straf voor moord Öf er goede fietspaden zijn, fietsen rekken bij bushaltes, en wie er voor rang krijgt op een nieuw aan te leg gen rotonde, bijvoorbeeld. Hun auto en hun twee motoren hebben ze al jaren geleden opgeruimd. Ze doen zo veel mogelijk op de fiets en met het openbaar vervoer. Voor haar werk bij de politie reist Charlotte met de bus dagelijks naar hotter- dam, Jan hoeft ais free-lance verta ler niet vaak de baan op en kan thuis werken, Soms huren ze een auto omdat het niet anders kan. Ais leden van de ËNFB zijn zij voor het stimuleren van het fietsgebruik en het terugdringen van het autover keer, Jan: "We zijn niet tegen de auto, Maar voor het milieu en de leefbaarheid is de fiets beter. Het gaat vaak om simpele dingen. Bood schappen doen bijvoorbeeld, Hoe veel mensen gaan er niet met de auto, soms voor een half broodje. Vooral op de korte afstanden is een auto milieuvervuilend omdat een koude motor nu eenmaal een slechte verbranding heeft. Bovendien kost het nogal een slokje benzine. Voor de auto is het vaak moeilijk een par keerplaats te vinden, met de fiets is dat nooit een probleem." Dat de middenstand zegt klanten te verlie zen omdat er te weinig parkeerruim te is, gelooft Nanning niet. "Ben fiet ser komt ook bij de winkelier, alleen komt hij wat vaker langs." Super markten zouden wat hem betreft ook wat meer voor de fietsklanten kun nen doen. "Goede rekken zetten waar je de flets aan kan vastzetten. Geen rekken waar ze je wiel mee krom kunnen trekken maar een fietsslotpaal. Er zijn oplossingen voor." Straten volgeparkeerd met auto's tasten volgens Nanning de leefbaarheid van steden en dorpen aan. "Kom je met de fiets, dan maak je geen geluid en je vervuilt niets. Het is goed voor je conditie en voor je eigen gemoedsrust. Hoeveel men- Fietsonvriendelijk vinden Charlotte en Jan Nanning de nieuwe voorrangsregel op de splitsing BroekseweglMareweg bij Oud-Vossemeer waar fietsers, sinds de reconstructie door de provincie, auto's voor moeten laten gaan. De nieuwe voorrangssituatlé Op de splitsing Broekseweg/Mareweg is het echtpaar ook een doorn in het sen zitten niet te schelden achter het stuur?" Hetzelfde geldt voor het brengen en halen van kinderen naar en van school. Een bekend probleem voor vele basisscholen op Tholen. Menige schoolkrant besteedt er aan dacht aan maar de auto lijkt niet weg te branden bij de scholen. "Er zijn ouders die rijden een paar honderd meter om hun kind naar school te brengen, terwijl het vijf minuten lopen is. Acht keer per dag op en neer; 's ochtends brengen en naar huis terugrijden, op het eind van de ochtend halen en weer naar huis en 's middags hetzelfde." Ook het fietsen naar het werk heeft de aandacht van de ENFB. "Op kor te afstanden tot vijf kilometer is de fiets een goede concurrent van de auto. Op langere afstanden is de combinatie fiets-openbaar vervoer van belang. Maar dan moet je wel zorgen voor goede voorzieningen zoals een fietsenstalling die niet om tien uur 's avonds al dicht gaat zoals in Bergen op Zoom." De rijksover heid stimuleert het gebruik van de fiets in het masterplan fiets uit 1991. Volgens dit plan van het ministerie van verkeer en waterstaat is de fiets een van de middelen om de sterke groei van het autoverkeer af te rem men. "Het plan wil de fietser op de voorgrond zetten en hem een vol waardige plek geven in het verkeer. Maar wat we zien is dat overal de auto zegeviert en de fiets er ergens achteraan bungelt," Terwijl er vol gens Nanning Wel degelijk moge lijkheden zijn om het fietsgebruik aantrekkelijker te maken. Zoals bij voorbeeld een overdekte fietsenstal ling bij de Ten Ankerweg in Tholen. "Als jé zorgt dat fietsen bij bussta tions droog staan, wordt het aantrek kelijker om met de fiets te gaan dan wanneer je weet dat je fiets de hele dag buiten moet staan." Verlichten van donkere stukken op fietspaden kan ooi: helpen. Het echtpaar maakt vaak gebruik van de brug over het Schelde-Rijnkanaal. Charlotte: "Als je dan naar Oud-Vossemeer moet, dan ga je onder het viaduct door langs een stukje industriegebied, 's Avonds is het slecht verlicht. Er staan geen huizen, alleen een fabriek. Niet echt veilig." oog. Fietsers moeten nu de auto voorrang geven. Voorheen had de fietser voorrang. Jan: "Nu is het onlogisch. Eert afslaande auto van de hoofdroute krijgt nu voorrang op een fietser die Op de hoofdader blijft. Op die manier moeten fietsers vaak wachten tot de weg weer vrij is. Voor een snelle doorstroming van het fietsverkeer is dit geen goe de oplossing. Dus ook geen stimu lans om de fiets te nemen." De haai- entanden staan niet alleen aan het eind van het pad voor de afslag naar Oud-Vossemeer, maar ook op het gedeelte waar een middenberm is gemaakt. Twee keer stoppen dus, maar volgens Nanning was dit niet nodig geweest. "Met een goede mar kering van witte blokken die doorlo pen op het wegdek had de voorrang behouden kunnen blijven." Het echtpaar mengde zich intussen begin dit jaar ook in de discussie over de reconstructie van de Ten Ankerweg in Tholen toen er sprake van was dat er een rotonde zou wor den aangelegd bij de Grindweg. In een brief aan de leden van de com missie openbare werken vraagt Jan aandacht voor de fietser, Die zou op de rotonde voorrang moeten krijgen, zoals op de rotonde in Halsteren bij Vogelenzang. "Een schoolvoorbeeld van een prachtige rotonde voor fiet sers met vrljliggende fietsstroken," De fietsersbond heeft voor politici, bestuurders en verkeersdeskundigen een uitgebreide brochure over fiets- vriendelijke rotondes, De discussie over de voorrangsregels zijn actueel omdat ze niet eenduidig zijn, In Hal steren hebben fietsers voorrang, in Scherpenisse niet, Ook schreven ze naar de gemeente raad van Halsteren om de situatie op de Tholenseweg aan te kaarten. Hun oplossing voor de fietsers: een vang rail tussen de autorijbaan en de fietsstroken. De ENFB heeft 32.000 leden. Op Tholen en Sint-Philipsland zijn er momenteel zeven leden. Er is geen aparte afdeling: Tholen valt onder de regio Breda en West-Brabant. Volgens het echtpaar Nanning is er genoeg werk aan de winkel. "Wij willen als aanspreekpunt fungeren. De bond heeft een kantoor in Woer den met verkeersconsulenten die de zaken van de fietser kunnen beharti gen. Dat zijn betaalde krachten. De materie is soms zo moeilijk dat wij er als leken niet uitkomen." Ook zijn ze bereid om voorlichting te geven over de bond op braderieën of tips aan de hand te doen voor een betere Zithoudirtg op de fiets. Bij de gemeente Tholen is geen actief beleid om het fietsen onder ambtenaren te stimuleren. De amb tenaren die vaak of regelmatig op de fiets gaan zijn op één hand te tellen. Sportambtenaar Piet van der Vlies vormt al jaren een uitzondering. Zo gauw het weer het toelaat, pakt hij zijn atb-fiets (all-terrain-bike) om van Tholen naar Sint-Maartensdijk te peddelen en terug. "Ik vind fietsen lekker. Het is ontspannend. En je kan na je werk eens een frisse wind door je kop laten waaien." Van der Vlies houdt ook al enige jaren het aantal kilometers bij voor het Zeeuws platform voor duurzame ontwikkeling die het woon-werkver- keer op de fiets stimuleert. Het sei zoen loopt van april tot eind septem ber. Van der Vlies heeft voor dit jaar 2200 kilometer genoteerd. Maar zijn seizoen is langer. "Als het even kan, pak ik de fiets. Alleen als hét slecht Weer is of ik voor mijn werk op pad moet, neem ik de auto," Van der Vlies vindt dat de overheid een voorbeeld zou moeten stellen. "Het is toch de bedoeling dat het autogebruik wordt teruggedrongen. Het is belastend voor het milieu. Ik Vind dat de gemeente dat ook moet stimuleren," Wil het een kans van slagen hebben, dan zouden ër ook faciliteiten voor de fietser op het gemeentehuis moeten komen zoals douches en een omkleedruimte, "Die ontbreken. Als je doornat van het zweet bent, zou je je moeten kunnen douchen. Dat kan nu niet," Op de heenweg doet Van der Vlies het dan ook rustig aan. Gemiddeld heeft hij 20 tot 25 minuten nodig voor het traject langs de Provincia- leweg. Oponthoud heeft hij alleen bij de stoplichten bij het Stenen Kruis in Tholen en soms bij de rotonde in Scherpenisse. Daar heeft hij als fietser geen voorrang. "Dat vind ik geen goede zaak. Als je het fietsen wil stimuleren dan moet je daar eigenlijk voorrang hebben." Piet stuurt jaarlijks zijn fietskilome- terstand naar het platform in Goes. Met deze actie 'fiets naar je werk, maak werk van fietsen', draagt hij bij tot een beter milieu, vindt hij. "En ik maak ook nog een kans om een fiets te winnen. Dat is leuk, maar daar gaat het me niet om." Zo'n veertig aanwezigen vulden het vergaderzaaltje van Centrum Thuis zorg; voornamelijk vrijwilligers van de warme-maaltijdvoorziening en personeel van de stichting. Regiodi recteur J.T. van der Veer van Oos terschelde Thuiszorg schetste eerst het probleem van de warme-maal tijdvoorziening. Voor een aantal ouderen die nog thuis woi\en, maar niet meer zelf kunnen koken, wor den er in de keukens van de bejaar denhuizen De Schutse in Sint-Anna- land en Ten Anker in Tholen warme maaltijden bereid. Deze worden door vrijwilligers bij de mensen thuis bezorgd. "We hebben gelukkig goed gemotiveerde vrijwilligers die bij nacht en ontij klaar staan om de maaltijden te bezorgen", merkte Van der Veer op. "Jaarlijks worden er zo'n 50.000 maaltijden afgeleverd bij gemiddeld 150 mensen. We heb ben een begroting van ruim 450.000 gulden. De Thoolse kerken (alle maal) dragen hieraan in totaal 12.000 gulden bij en de gemeente geeft 75.000 gulden subsidie. Het is een unieke voorziening in de gemeente Tholen die het mede mogelijk maakt dat onze oudere inwoners zelfstandig kunnen blijven wonen." Maar volgens Van der Veer lijdt de warme-maaltijdvoorziening aan haar eigen succes. "Door onder andere vergrijzing doen steeds meer mensen een beroep op deze voorzie ning. Bij een gelijkblijvend budget betekent dat wachtlijsten. En een wachtlijst kunnen wij nu net niet hebben. Eten is tenslotte een basis behoefte", zei de regiodirecteur. "Oosterschelde Thuiszorg stond voor de opgave om uit te zoeken hoe de capaciteit uitgebreid kon worden, zonder daarvoor al te veel extra sub sidie te vragen. Na heel veel lectuur- onderzoek, bezoeken aan andere organisaties en onderzoek naar de kwaliteit, menen wij de oplossing gevonden te hebben in de vorm van koel-versmaaltijden. Deze kunnen voor een hele week gelijk bezorgd worden en dat levert forse besparin gen op de bezorgkosten op. En dat zonder kwaliteitsverlies." A.A. de Jong, hoofd gezinszorg voor Noord- De bezorgers van de warme-maaltijdvoorziening mochten als eerste Tholenaren de koel-versmaaltijden proeven. Hier laat men zich de soep goed smaken. Zeeland, legde aan de aanwezigen de organisatie van de koelversmaal tijden uit. "In de zomer van 1994 schreef mijn voorganger Ton Manni de beleidsnotitie warme-maaltijd voorziening. Daarin constateerde hij al een capaciteitsprobleem. Overleg met ondermeer gemeente en de ver zorgingshuizen moest tot uitbrei ding leiden. Maar aangescherpte eisen aan opslag en verwerking gooiden roet in het eten. Begin dit jaar gingen we werken aan een nieu we opzet. En we kwamen met ECS uit Eindhoven uit de bus", zei De Jong. Vervolgens legde het hoofd gezinszorg uit hoe de ouderen de maaltijden kunnen bestellen. Er kan per week gekozen worden uit twin tig soepen, twintig hoofdgerechten en tien nagerechten. De gebruikers moeten minimaal vijf maaltijden per week afnemen en uit de lijsten stel len ze telkens een twee-gangenmenu samen. Dus men kiest öf voor soep vooraf, öf voor een toetje. "De bestellijsten worden weer meegege ven met de bezorgers en gaan ver volgens naar ECS", legde De Jong uit. "Een week later komen de maal tijden dan op maandag binnen bij Ten Anker. Van daaruit worden ze verspreid." De gebruikers gaan ƒ7,50 per maaltijd betalen en per maand ƒ4,75 bezorgkosten. De tra ditionele warme maaltijden kosten ƒ7,55 per stuk plus een tientje bezorgkosten per vier weken. De mensen moeten daarentegen wel een magnetron hebben, maar dat bleek bij de proefpersonen geen probleem. "We hebben 25 ouderen uitgezocht voor de proef met de koel-versmaal tijden. Een deel ervan komt van de wachtlijst en anderen zijn van het oude systeem overgeschakeld op het nieuwe. Van hen bleken er 19 overi gens al een magnetron te hebben. Dat viel ons erg mee, want tegen dat onderdeel zagen we wel een beetje op. Een aantal mensen is huiverig voor het gebruik van een magne tron", vertelde De Jong. Mevr. N. Uiterwijk, een medewerk ster van ECS (Eindhovense Cate ringservice), vertelde vervolgens iets over de geschiedenis van het bedrijf en de manier waarop de koel versmaaltijden gemaakt worden. Het bedrijf begon als cateringservi ce van Philips, maar werd zeven jaar geleden verzelfstandigd. Nu produ ceert ECS nog steeds veel maaltij den voor Philips, maar ook voor andere bedrijven, zorginstellingen en gevangenissen. "De gerechten worden door onze produktontwikke- laars bedacht waarbij de proefkoks precies de hoeveelheid ingrediënten opschrijven. Alles wordt exact afge wogen en op dezelfde manier bereid. Zo krijgen we een constante kwaliteit. Er wordt bovendien gekookt zoals bij u thuis. Dus met verse ingrediënten en zo weinig mogelijk kunstmatige kleur- en smaakstoffen", vertelde mevr. Uiter wijk. "We hebben een ruime keuze en de menucyclus wisselt drie keer per jaar. Want in de zomer eet je natuurlijk niet zo vaak stamppot boerenkool." De maaltijden van ECS worden gepasteuriseerd, dat wil zeggen snel verhit tot 80 graden en vervolgens ook snel weer afgekoeld tot maxi maal vier graden. Vacuüm verpakt worden de maaltijden dan met adresstickers erop naar Ten Anker gereden waar ze in de koeling wor den gezet. De bakjes mogen alleen in de koelkast, en dus niet in de diepvries, worden bewaard. Aan vankelijk werkte ECS - op verzoek van Welzijn voor Ouderen Eindho ven - met een systeem waarbij de maaltijden in zakjes in heet water opgewarmd moesten worden. Maar dat bleek onhandig en zelfs gevaar lijk. Daarom werd het huidige koel verssysteem ontwikkeld. Op vragen van de aanwezigen ant woordde mevr. Uiterwijk dat de koel-versmaaltijden er ook zoutarm zijn en voor mensen met kauw- of slikproblemen zijn er maaltijden met gemalen vlees en zachte groen ten. "Bovendien blijven we contact houden met de stichtingen, vrijwilli gers en de gebruikers om te inventa riseren wat de wensen zijn", zei mevr. Uiterwijk. "Nu staat er veelal Hollandse kost op het menu. Maar over een tijdje kan er misschien best meer behoefte zijn aan Chinees of Italiaans." Ook D66-raadslid J. van den Donker was aanwezig. Hij vroeg zich af of mensen met een pacemaker (een apparaatje dat het hart stimuleert) wel veilig met een magnetron kun nen werken. "Ik heb gehoord dat dit problemen op kan leveren en dat zulke mensen minstens 50 centime ter van een magnetron vandaan moeten blijven", zei Van den Don ker. Mevr. Uiterwijk verzekerde hem dat dit een achterhaalde zaak was. Ze werd hierin gesteund door mevr. A. Deurloo. "Ik heb gelezen dat u die vraag ook in de gemeente raad aan de orde hebt gesteld. Toen heb ik meteen cardioloog J.G. Blok van Lievensberg in Bergen op Zoom gebeld. En die verzekerde me ook dat dit een achterhaald standpunt is. Mensen met een pacemaker kunnen veilig met een magnetron werken." De Jong zette drie mensen in de bloemetjes. Mevr. C. Tichem ver richtte veel administratief werk voor de tot stand koming van de proef met de koel-versmaaltijden. Mevr. A. Deurloo (lid van de begeleidings commissie) en J. Boogaart (voorma lig coördinator van de bezorging) verzetten veel werk in verband met het inventariseren van de gebruikers van de maaltijden. Tot slot kon het haast niet uitblijven dat ECS de aanwezigen wilde over tuigen van de kwaliteit van hun pro- dukten. Daarom waren er drie mag netrons (van Philips natuurlijk) opgesteld waarin mevr. Uiterwijk en de meegekomen diëtiste van het bedrijf mevr. I. Berends diverse soe pen en maaltijden klaarmaakten. Er werd druk geproefd en uit eigen ervaring kon men constateren dat de gerechten goed smaakten. Ook koks uit de zorgcentra Ten Anker en De Schutse waren aanwezig. Zij keken met gemengde gevoelens naar de magnetronmaaltijden. "Het is natuurlijk 'ons soepje' niet", zeiden de koks. "Hoe je het ook wendt of keert, er gaat niets boven dagelijks vers bereid voedsel. Bij een dergelij ke magnetronmaaltijd heb je toch altijd wat kwaliteitsverlies. De aard appelen worden niet zo kruimig en het smaakt wat vlak." De koks begrijpen dat deze oplossing, gezien de financiële omstandigheden, de enige is om de wachtlijst in te kor ten. "Maar het gaat er wel op achter uit. Kijk, streekgerechten zoals mosse len, geroerde sla met spekjes en stokvis met botersaus zijn er met deze koel-versmaaltijden niet meer bij. Daarvoor is de vraag te klein. Maar bij de warme-maaltijdvoorzie- ni'ng gebeurt dat wel." Maar een maal aan tafel moesten toch ook de koks toegeven: "Het smaakt echt niet slecht." In de verordening die de huisves tingsvoorziening voor het onderwijs na 1 januari volgend jaar regelt, zou opgenomen moeten worden dat de identiteit van de school een zwaar wegende rol speelt bij het invullen van leegstand. Dat betoogde A. Kersbergen maandag, maar daarmee gaat hij volgens wethouder J. Ver- sluys verder dan het bestuurlijk overleg (een vertegenwoordiging van Alle schoolbesturen) wil. In dat overleg werd op dit punt vanuit de reformatorische hoek ingegaan. Zo uitte aanvankelijk M. Goedegebuure van de Rehobothschool te Stavenis- se dezelfde wens als Kersbergen, maar volgens het verslag ging hij uiteindelijk akkoord met het niet aanpassen van de verordening. Directeur A.J. Nederlof van de Eben Haëzerschool in Tholen wees erop dat staatssecretaris Netelenbos heëft gezegd dat in de praktijk rekening gehouden moet worden met de ver schillen in identiteit. En G.R.J. van Heukelom van het Calvijncollege zei weinig problemen te verwach ten. Hij wees op diverse wetsartike len die Vóór de gemeentelijke veror dening gaan. "Het kan niet zo zijn dat identiteit een reden is om géén gebruik te maken Van leegstand in êen school", gaf Versluys de mening van het gemeentebestuur weer. De gemeente is vanaf volgend jaar verantwoordelijk voor de huisves ting van het onderwijs. Op grond van een modelverordening van de vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) zal het Thoolse beleid gestalte krijgen. Daarbij wordt uitgegaan van een samenhan gend beleid, wat wil zeggen dat geen scheiding wordt aangebracht tussen basis-, speciaal en voortgezet onderwijs. Omdat het afstoten van deze rijkstaak gepaard gaat met een bezuiniging, zal de gemeente zo efficiënt mogelijk met de schoolge bouwen omspringen. Zowel waar het leslokalen betreft als gymnas tieklokalen. De schoolbesturen krij gen meer autonomie bij het beheren van hun gebouwen. En openbaar en bijzonder onderwijs worden gelijk behandeld. In de commissie vond J. de Jager (CDA) dat het bestuurlijk overleg in feite een vrij grote autonomie moet hebben, maar P. van Belzen (RPF/GPV) wilde als raadslid de nodige invloed houden. De bedoe ling is dat het bestuurlijk overleg jaarlijks tot een prioriteitenlijst komt aangaande uitgaven voor huisves ting. "Uiteindelijk stelt de gemeen teraad het geld beschikbaar. Maar ik geef toe dat u met goede argumenten zult moeten komen om aan de door In een rijk geïllustreerd boek is de geschiedenis van het voormalige waterschap Tholen over de periode 1959-1995 beschreven: 160 pagina's met 134 foto's en kaarten. 'Van Rumoirt tot Razernij' wordt morgen middag officieel gepresenteerd in Sint-Maartensdijk. E>e laatste dijk graaf (waarnemend) van het water schap Tholen J.L. van Gorsel zal het eerste exemplaar aanbieden aan tij delijk dijkgraaf drs. H. Eversdijk van waterschap Zeeuwse Eilanden. De recente Thoolse waterschapsge schiedenis is te boek gesteld door mevrouw J.L. Kool-Blokland. De titel is ontleend aan de namen van een voormalig schor (bedijkt als deel van de Anna Jacobapolder) aan de noordkant van het waterschaps- gebied en van een polder aan de zuidkant, onder Tholen-stad. 'Van Rumoirt tot Razernij' is voor belangstellenden verkrijgbaar in de boekhandel of via het waterschap en kost 37,50 gulden. De Thoolse fotograaf Piet Kooien heeft bij een internationale vakwed strijd een zilveren en twee bronzen 'awards' gewonnen. De prijzen zul len hem in februari volgend jaar in Londen overhandigd worden. Koo ien deed al vaker met succes mee aan deze door de BIPP (British Insti tute of Professional Photography) georganiseerde wedstrijd. "Ik heb een selectie gemaakt uit de foto's die ik voor klanten gemaakt heb, dus gewoon uit mijn dagelijkse werk", vertelt de fotograaf. Juist om die reden waardeert hij de bekroning bijzonder. De BIPP deelt mee dat aan de vak- wedstrijd twee keer zoveel fotogra fen meededen als vorig jaar. De jury moest 754 inzendingen beoordelen van een kwaliteit die niet .eerder zo hoog was. Er wordt bijvoorbeeld gelet op kleur, beelduitsnede en compositie. het bestuurlijk overleg overeenge komen volgorde iets te veranderen", aldus VersluyS, Van Belzen had ook gezien dat het gemeentebestuur op dit terrein min der taken bij de gemeenteraad wil leggen dan in het wetsontwerp wordt voorgesteld. "Dat is géén idee van het college van Tholen, maar staat zo in de modelverordening van de VNG en is gestoeld op praktisch werken", zei de wethouder. Hij ging ook nog in op de financiële kant, die was aangekaart in relatie tot de kwa liteit van de huisvesting. "Bij het toekennen van budget zal zeker de noodzaak van de voorziening een rol gaan spelen. En de gemeenteraad zal misschien onderwijswensen moeten afwegen tegen het doorvoe ren van een belastingverhoging of andere maatregelen." De CZAV zoekt samen met de gemeente Tholen naar een goede oplossing voor de graantelers van Tholen, St. Philipsland en omgeving De Heen. Dat meldt de coöperatieve zuidelijke aan- en verkoopvereni ging in een nieuwsbrief aan de leden. Projectontwikkelaars hebben belangstelling om van de huidige graansilo bij de haven van St. Anna- land een appartementengebouw te maken. De CZAV heeft dan wel een vervangende vestiging nodig, waar bij men de Broekseweg tussen St. Annaland en Oud-Vossemeer het meest ideaal acht. Het gemeentebe stuur wil die niet-grondgebonden bedrijfsvestiging in de polder echter niet toestaan en heeft CZAV gewe zen op de bedrijfsterreinen. De coö peratie vindt Oud-Vossemeer min der geschikt gezien de drempels Onder de Molen, waar dan alle trac toren met aanhangwagens en de vrachtwagens overheen zouden moeten. En ook St. Annaland vindt de CZAV niet meer geschikt, hoe wel men daar nu gevestigd is. En de grote graanoogst 1996 werd in de silo bij de haven goed ontvangen, maar de CZAV is bereid zowel dat pand als de Joanna Marialoods te verkopen. Hoewel de zaak muurvast lijkt te zitten, zegt de CZAV 'nog steeds in goed overleg een blijvende oplossing te willen, die voor ieder bereikbaar is.' Bij de graanoogst was 20 augustus de topdag met ruim 49.000 ton door 5259 vrachten, bij na 9000 ton meer dan vorig jaar. Totaal is ruim 25.000 ton graan meer ontvangen. Het per 30 september afgesloten 66ste boekjaar is dermate positief afgesloten, dat de leden ruim 4 mil joen gulden terugkrijgen: een nabet aling van ruim 2 miljoen voor graan en nog 2 miljoen aan extra kortingen voor meststoffen, veevoer en gewas beschermingsmiddelen. Het Haagse gerechtshof heeft een 51-jarige voormalige inwoner van St. Maartensdijk tot zes jaar gevan genisstraf veroordeeld en ter be schikking stelling van de regering. Dat is een jaar minder dan de straf die de Middelburgse rechtbank hem destijds gaf en zelfs twee jaar min der dan de eis van de procureur- generaal bij het gerechtshof. De man (een ervaren vechtsporter) had sep tember vorig jaar de 40-jarige Belgi sche C. Aarts op de achterbank van zijn auto met een karateklap tegen het strottehoofd doodgeslagen. Hij wilde de dronken, agressieve vrouw tot bedaren brengen, maar dat liep verkeerd af. De man dumpte het lichaam vlakbij het spuikanaal langs het Schelde-Rijnkanaal bij Rilland- Bath. Hij werd toen al door de poli tie gezocht in verband met het meer malen verkrachten van zijn ex- vriendin in Tholen. Het gerechtshof achtte zowel de doodslag als de ver krachtingen bewezen. Verdachten moord. De politie heeft vier verdachten aangehouden in de zaak van de schietpartij in café Bulvar te Bergen op Zoom. Daarbij werd op 27 oktober de 24-jarige H.A. uit die plaats gedood. De ver dachten zijn de 26-jarige M. D., de 30-jarige M. K. en de 25-jarige I. O. uit Bergen op Zoom en de 33-jarige M. A. uit Hoogerheide. De eerste drie zijn voorgeleid aan de rechter commissaris en in bewaring gesteld. De laatste is in verzekering gesteld. Alle verdachten zijn van Turkse afkomst.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 3