Snelle aanleg van de Poortvlietse rondweg zorgt voor spanningsveld Tholen voorop met vier verkeersouders Landbouwverkeer Stoofstraat blijft Eigenaren sportvissersboot dood bij de Bergsediepsluis gevonden Nachtelijke controle met 13 bonnen Extra geld ouderenzorg Aannemer begint al in mei; grondgebruikers verrast Deel Zeeuwen naar stembus Oorzaak van verdrinking gebroeders Landa niet bekend 3>2fcff cx-W Nog maar vijf in heel Zeeland Donderdag 7 november 1996 52e jaargang no. 52 Om de verkeersveiligheid voor kinderen te bevorderen zoekt Veilig Verkeer Nederland (VVN) op elke school een ouder die als contactpersoon wil optreden tussen ouders, school en anderen als het gaat om de verkeers veiligheid van de kinderen. De afdeling Tholen van VVN heeft op de vier basisscholen in Tholen-stad ouders bereid gevonden dit op zich te nemen. Al in mei 1997 w de provincie beginnen met de aanleg van de rondweg bij Poortvliet. Die snelheid heeft de veertig grondeigenaren en pachters verrast. "Wij worden erdoor overvallen", zei voorzitter M.A. Geuze van de landinrichtingscommissie Poortvliet maandagavond in 't Ouwe Raed'uus. "Het komt ons heel ongelukkig uit omdat de wegaanleg met deze snelheid niet gelijk loopt met de ruilverkaveling. Maar we houden de rondweg ook niet tegen. We willen niet op ons geweten hebben, dat de verkeersonveiligheid langer voortduurt." Na aanleg van de rondweg bij Poortvliet blijft het land bouwverkeer op de Stoofstraat aangewezen. Tijdens een voorlichtingsbijeenkomst voor veertig betrokken grond eigenaren en pachters in 't Ouwe Raed'uus, maandag avond, vonden verschillende aanwezigen het jammer dat het geplande fietspad langs de rondweg niet wordt ver breed. Feodaal Derde taxateur Voorrang burgers Snel overleg Tholenseweg Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-652752 b.g.g. 653474 Telefax 0166-653318 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Postrekening 12 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement 25,90 per halfjaar, 47,30 p.j., per post 61,90 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 2,00. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,47 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. Dertien processen-verbaal en één auto uit het verkeer genomen. Dat was de oogst van een politiecontrole in de nacht van zaterdag op zondag. Negen agenten van de eenheden Tholen en Kruiningen hielden eerst een controle op de Oesterdam. Daar werden 52 bestuurders gecontro leerd op snelheidsovertreding en alcoholgebruik. Er werden zeven boetes voor te hard rijden uitge deeld. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 125 km per uur, terwijl op de Oesterdam 100 km per uur het maximum is. Eén bestuurder had teveel gedronken. Hij blies 275 pg/1 (ongeveer 0,63 promille) en kreeg een boete van 350 gulden. Vanaf half drie vatte de politie post op de Thoolse brug. Daar werden 29 voer tuigen gecontroleerd. Drie bestuur ders hadden teveel gedronken. Twee van hen bliezen respectievelijk 545 pg/1 (1,25 promille) en 375 pg/1 (0,86 promille). Zij kregen allebei een dagvaarding mee. De derde blies 275 pg/1 en kwam er met een boete van 350 gulden vanaf. Verder reed één van de bestuurders in een onverzekerde auto en een andere wagen werd voor technisch onder zoek uit het verkeer genomen. Dinsdagmorgen was de Thoolse politie ook met snelheidscontroles actief. Van half negen tot kwart over tien stond de radarwagen op de Grindweg in Tholen. Daar werden 405 voertuigen gecontroleerd. Elf ervan reden harder dan de toegesta ne 50 km per uur. De hoogst geme ten snelheid bedroeg 72 km per uur. Van tien voor half elf tot vijf voor half twaalf vatten de agenten post op de Oud-Vossemeersedijk te Oud- Vossemeer. Daar geldt een snel heidslimiet van 80 km per uur. Van de 102 voertuigen die passeerden, reden er vijf harder. De snelste reed 98 km per uur. Tot slot stond de radarwagen van half twaalf tot tien voor half twee op de Poortvlietse- dijk te Poortvliet, buiten de bebouw de kom. Van de 435 gepasseerde voertuigen reden er 36 te hard. De hoogst gemeten snelheid was hier 110 km per uur. Op een verkiezingsbijeenkomst in Zierikzee heeft VVD-staatssecreta- ris mevr. E.G. Terpstra aan Zeeland zo'n drie miljoen gulden extra beloofd voor het (ver)bouwen van verpleeg- en verzorgingshuizen. Volgens de bewindsvrouw neemt Zeeland een uitzonderingspositie in omdat de zorginstellingen erg ver spreid liggen en de bouwkundige staat - vooral van de verpleeghuizen - te wensen overlaat. Gezien die bouwprioriteit zou deze provincie voor ouderenzorg ongeveer drie miljoen méér moeten krijgen dan waarop ze op grond van de landelij ke norm recht heeft. Volgens de Zierikzeesche Nieuwsbode gaat op het provinciehuis de vlag niet in top naar aanleiding van de belofte van mevrouw Terpstra. De genoemde drie miljoen is namelijk maar een fractie van het bedrag dat de staats secretaris vijf maanden geleden bezuinigde op de uitkering aan Zee land. Toen verlaagde ze de eerder toegezegde 160 miljoen gulden per jaar (voor een periode van vier jaar) naar 150 miljoen. De provincie heeft al metingen verricht ter hoogte van de afslag Paasdijkweg en Geerweg voor aanleg van de nieuwe rondweg bij Poort vliet. Aan de overkant van de provinciale weg komt de nieuwe garage van J.C.L. Niemantsverdriet. De 9 ha. grond die nodig is, hoeft niet meer te worden geploegd en voorzover dat wel is gebeurd, wor den de kosten door de provincie ver goed. Hetzelfde is het geval wan neer er al wintertarwe is gezaaid. Over twee weken wordt het tracé al uitgezet. De provincie zet er vaart achter. "Al twintig jaar zijn we over de rondweg bij Poortvliet bezig", vertelde projectleider J.G.M. Bakx van milieu en waterstaat van de pro vincie, "maar dit voorjaar viel er bij de provincie een gat waarin de rond weg mooi ingepast kon worden. Het geld is beschikbaar en half maart moet het plan besteksklaar zijn, zodat 1 mei de schop in de grond kan." Met het vooruit schuiven van het karwei moet de grond een jaar eer der vrijgemaakt worden en dat schept problemen. Boeren die hun bouwplan 1997 al klaar hebben, moeten dat onverwacht aanpassen, want er is geen compensatiegrond beschikbaar. Grond uit de zoge naamde BBL-pot was voor 1997 al uitgegeven. "Het komt te overhaast", M. Bijl, M. Burgers en W.C. van Kempen hielden een pleidooi om het fietspad van 2 meter te verbre den tot 4.50 meter zodat ook het langzaam verkeer daarvan gebruik kan maken. "Als het snelverkeer in de Stoofstraat eraf gaat, blijft alleen een klein beetje langzaam verkeer over", zei projectleider J.G.M. Bakx van de afdeling milieu en waterstaat van de provincie Zeeland. Volgens hem zou er ook een nieuwe procedu re nodig zijn, wanneer er nog veran deringen in het plan zouden moeten komen. Zowel Bijl als Van Kempen wilde de parallelweg tussen de Lan ge Zandweg en de Kruytenburgse- weg doortrekken. De nieuwe rondweg krijgt twee mini-rotondes: één ter hoogte van de afslag naar de Paasdijkweg/Geer- weg en de andere tussen de Kruyten- burgseweg en de Koningsweg. De aansluiting van de Koningsweg op de Poortvlietsedijk vervalt. Via de parallelweg zal men eerst naar de rotonde bij de Kruytenburgseweg moeten rijden. Tussen de twee rotondes zal de rondweg een autoweg zijn. Bakx meende, dat in het kader van de gebiedsgerichte aanpak van de ver keersveiligheid over tien jaar zelfs tot aan St. Maartensdijk het lang zaam verkeer van de provinciale weg zou moeten. "Met de rondweg spelen we al een klein beetje in op duurzaam veilig", vertelde Bakx. "De weg wordt iets breder dan gepland met een dubbele streep in het midden en langzaam verkeers vrij." concludeerde Geuze. "We zijn blij dat de rondweg aangelegd wordt, maar de voorbereiding moet nu zo haastig gebeuren, dat er voor enkele betrokkenen knelpunten ontstaan." Directeur B.P. de Visser van het taxatie- en onteigenings-adviesbu- reau Overwater uit Bergen op Zoom reageerde heel boos over de gang van zaken. Hij verbaasde zich er in hoge mate over, dat de taxateurs Van der Slikke en Geerts (Gropatax) in opdracht van respectievelijk de landinrichtingsdienst en de provin cie al rapporten hadden uitgebracht, terwijl met de betrokken grondeige naren en pachters geen contact was gelegd. "Dat is toch buitengewoon onzorgvuldig en onfatsoenlijk. Zo ga je toch niet met mensen om. Het is een beetje feodaal! Zijn de provin cie en de landinrichtingscommissie bereid om op korte termijn op goede wijze met de betrokkenen rond de tafel te gaan, want nu ontbreekt het aan zorgvuldigheid", fulmineerde De Visser. Voorzitter Geuze nam daarvan afstand. "Onze commissie is absoluut niet feodaal. Wij zijn voor zorgvuldigheid en daar dragen we ook zorg voor, maar we zijn bui tengewoon ongelukkig met de snel heid waarmee de rondweg nu aange legd moet worden. De taxatierapporten liggen er nog maar enkele weken en er wordt nu gewerkt aan een meer actuele basis omdat de prijzen zijn gebaseerd op grondverkopen van één tot ander half jaar geleden. Niemand van de eigenaren heeft die rapporten nog ingezien en er zou sprake van rechtsongelijkheid zijn geweest, als we voor dhr. De Visser een uitzon dering hadden gemaakt." De directeur van Overwater bleef echter boos. "Ik voel me diep gegriefd, want die rapporten gaan een eigen leven leiden, zonder dat de betrokkenen gehoord zijn. En in de landinrichtingscommissie mogen dan agrarisch zeer goede deskundi gen zitting hebben, vindt de provin cie dat ook onteigenings-deskundi- gen?", zo vroeg De Visser zich af. "Gropatax is voor de provincie de deskundige taxateur", maakte P. Kole van de provincie duidelijk. De procedure is voor alle betrokke nen nieuw, zo werd duidelijk. Van de 9 ha grond die voor de rondweg nodig is, wordt 6 ha uit de zoge naamde BBL-pot gecompenseerd, maar dat kan pas in 1999 wanneer het plan van toedeling voor de ruil verkaveling Poortvliet definitief vastgesteld is. Er moet voor 1997 een beroep gedaan worden op de in de landinrichtingswet omschreven mogelijkheden voor tijdelijk gebruik van gronden. "We zullen proberen alles positief te benade ren", zei De Visser, "maar het is toch vreemd dat je in maart de taxatierap porten pas krijgt. En wanneer je het niet met elkaar eens wordt, wat dan? Als het op onteigening uitdraait?" J.B. Postma van de landinrichtings dienst zag het allemaal positief. "We veronderstellen een harmonie oplossing", bracht hij naar voren. "En wie het niet eens is met de taxa ties, mag op kosten van de provincie een derde taxatie laten uitvoeren. Dat is een stuk extra rechtszeker heid. Artikel 42/lc van de landin richtingswet biedt de mogelijkheid van korting van grond voor open baar nut. Er is hier geen sprake van de onteigeningswet. Wie bezwaar maakt tegen tijdelijk gebruik, kan naar de rechter-commissaris (RC) stappen" De Visser pleitte voor een arbitraire deskundige voordat de rechter-com missaris eraan te pas zou komen. Zowel Postma als Kole wilden abso luut geen vierde taxateur. "Als de drie er niet uitkomen, beslist de RC, maar eerst dient er uitgebreid en intensief onderhandeld te worden." De Visser bleef ontevreden. "Het zal allemaal wel feilloos zijn deze pro cedure, maar ik mis zorgvuldigheid en onpartijdige deskundigen." Kole bestreed dat. "Zou de RC zelf niet voorzien in deskundige bijstand?", Als vuistregel wordt voor het verlies van grond Vh keer de pachtwaarde vergoed, zei Postma, maar via maat werk moet dat per grondeigenaar uitgezocht worden. "Als ik nu poot- goed heb gekocht en ook contractu ele verplichtingen ben aangegaan voor levering van aardappelen in 1997, wat dan?", informeerde M. Burgers. "Dat wordt meegenomen boven 21/2 keer de pachtwaarde", antwoordde voorzitter Geuze. "Mis schien is het hele bouwplan wel in de war", merkte M. Bijl op. "Op basis van feiten en argumenten wordt over de schadevergoeding gesproken", zei Geuze. Hij voorzag dat bij conflicten, de financiële procedure wel eens langer zou kunnen duren dan de aanleg van de rondweg. "Het wordt 15 huilen en 20 lachen", voorspelde Jac. Heijboer. "Doe het net zoals bij de bochtaf snijding in Scherpenisse. Daar was eerst alles met de grond rond, voor dat de weg werd aanlegd", zei Heijboer. "Maar hier in Poortvliet hebben we met zijn allen geweten dat de nieuwe rondweg er komt en bij de ruilverkaveling is er ook voor gestemd", benadrukte Geuze. Postma legde nog eens uit, dat ook de landinrichtingsdienst 'onaange naam verfast' was. "Liever hadden we dit pas bij het plan van toedeling in 1999 gehad. Algemeen maat schappelijke argumenten pleiten er echter voor om de burgers van Poortvliet voorrang te geven. Maar deze vervroegde aanleg van de rondweg overviel ons wel!" Postma verwachtte in maart/april 1997 een wenszitting. Daar kunnen boeren hun voorkeur kenbaar maken, waar ze hun percelen in het ruilverkavelingsblok Poortvliet wil len hebben. ZIE VERDER PAGINA 5 Op Ter Tolne, De Regenboog, de Eben-Haëzer en De Kraal gaan de eerste verkeersouders aan de slag. De verkeersouders worden onder steund door de afdeling Tholen van VVN maar ook de landelijke organi saties voor ouders in het onderwijs. De verkeersouders gebruiken een jaarwerkplan, een schooljaarkalen der voor verkeer, en een praktijk boek met informatie en tips. Ze kun nen met vragen terecht bij het lande lijk steunpunt verkeersouders. Het project wordt groots opgezet. Veilig Verkeer Nederland streeft dit schooljaar naar 600 verkeersouders in heel het land. Eind september waren er 124 basischolen met een verkeersouder. In Zeeland loopt Tholen voorop. Van de vijf ver keersouders in de provincie zijn er vier in Tholen-stad. De verkeersouders gaan zich sterk maken voor onder meer goed ver- keersonderwijs en veilige school- routes. Ze willen daarbij zo veel mogelijk ouders betrekken. Via de schoolkrant kunnen ze aan dacht vragen voor bijvoorbeeld het halen en brengen van de kinderen, en fietsverlichting. Ook kunnen ze de overheden benaderen om gevaar lijke verkeerssituaties aan te pakken. VVN en de vier landelijke organisa ties voor ouders in het onderwijs werken voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van kinderen samen. VVN-afdeling Tholen is blij met de eerste verkeersouders in Tholen. Op de bestuursvergadering in De Wellevaete woensdagavond werd enthousiast gereageerd op het initiatief. Het regionaal orgaan ver keersveiligheid Zeeland steunt het project. Dit jaar is er 295 gulden beschikbaar per verkeersouder. Op donderdag 14 november zullen leden van de Thoolse afdeling in De Wittenhorst in Halsteren de presen tatie van de politieke partijen bezoe ken voor de komende verkiezing van de raad voor de nieuwe gemeen te Bergen op Zoom. De werkgroep Tholenseweg Veilig heeft ruim een half jaar geleden alle partijen gevraagd de verbetering van de Tholenseweg voor fietsers in het partijprogramma op te nemen. De meeste fracties zegden dit toe, maar VVN wil op deze avond nagaan of dit ook daadwerkelijk is gebeurd. 0«"*e We zijn niet tegen de auto, maar fietsen is beter voor het milieu, zeggen Thoolse leden echte Nederlandse fietsersbond Danisco Foods in St. Maartensdijk van vier naar acht miljoen gebakken uitjes per jaar Beter Wonen moest diep in de buidel tasten voor driejarig verbeteringsproject van 328 huizen Patstellingen rond de aanleg van waterfronten in Tholen en in St. Annaland Naast warme voortaan ook koel-vriesmaaltijden op Tholen Raadscommissie ruimtelijke ordening worstelt met regels in Komplannen Tholen heeft bijna 1200 slechte huizen, maar rijkssubsidie nieuwe woningbouw gehalveerd Nieuwbouw Van der Harst wordt grootste thermoskan van Tholen Thoolse schaakclub Denk en Zet wint toernooi in Scherpenisse VOLHARDING DUIDT OP KRACHT, KOPPIGHEID OP ZWAKTE Dit nummer bestaat uit 20 pagina's In dertien Zeeuwse gemeenten gaan de kiezers komende woensdag naar de stembus. In verband met gemeentelijke herindeling per 1 januari 1997 moeten er nieuwe gemeenteraden worden gekozen. Brou wershaven, Bruinisse, Duiveland, Middenschou- wen, Westerschouwen en Zierikzee worden samen gevoegd tot één gemeente Schouwen-Duiveland; Arnemuiden gaat samen met Middelburg; en op Walcheren gaan Domburg, Mariekerke, Valkenisse, Veere en Westkapelle op in één gemeente waarvan de officiële naam door de nieuwe raad nog vastge steld moet worden (de werknaam tot nu toe is Vee- re). Nadat twee jaar geleden het aantal Zeeuwse gemeenten met tien procent werd teruggebracht naar 27, zullen er volgend jaar maar 17 meer over zijn. Bijna een halvering dus. Voorlopig lijkt de schaal vergroting daarmee tot staan gebracht, want provin ciale staten hebben een herindeling van Zeeuws- Vlaanderen afgeblazen. Uit een verkiezingsonder- zoek dat in opdracht van de Zierikzeesche Nieuws bode op Schouwen-Duiveland is gehouden, blijkt dat de VVD de grootste partij wordt, ruim voor de PvdA. Het CDA verliest fors en wordt door de SGP/GPV-combinatie voorbijgestreefd. Bijna de helft van de ondervraagden zei, nog niet te weten welke partij hun voorkeur krijgt. Overigens wist een vijfde van de kiezers niet dat ze volgende week kun nen gaan stemmen. Bij de steigers (rechts) in de haven van de Bergsediepsluis werden zondagmorgen de stoffelijke overschotten van de gebroeders Landa gevonden door een collega wiens sportvissersboot daar ook aangemeerd lag. Zondagmorgen zijn in de haven bij de Bergsediepsluis aan de Oes terdam de levenloze lichamen aangetroffen van de 49-jarige P.A. Landa uit Bergen op Zoom en diens 48-jarige broer PJ. Landa uit Rotterdam. De twee waren eigenaar van de sportvissersboot De Eendracht 2. Dit vaartuig lag afgemeerd aan een steiger bij de Bergsediepsluis. Een collega- schipper - wiens sportvissersboot aan dezelfde steiger lag - ontdekte om kwart voor acht de twee licha men in het water en sloeg alarm. Een politiearts concludeerde dat de beide mannen vermoedelijk door verdrinking om het leven zijn gekomen. Er zijn geen sporen van geweld aangetroffen en de politie houdt dan ook geen reke ning met een misdrijf. De gebroeders Landa werden het laatst gezien in de nacht van zater dag op zondag om kwart voor twee. Zij waren op weg naar hun schip. Een getuige zag hen nog de steiger oplopen in de richting van De Eendracht 2. De beide mannen zijn vervolgens terecht gekomen in het koude water (zo'n tien a elf graden). Het is niet bekend hoe de mannen te water zijn geraakt. En ook niet of dat vanaf de steiger gebeurde of tijdens het overstap pen van de aanlegplaats naar hun boot. "Ze kunnen er beiden in gevallen zijn, of slechts één terwijl de ander erachter aan gesprongen is om zijn broer te redden. We weten het niet. Ep het zal ook altijd gissen blijven", zegt politie- voorlichter M. Verkerke. "Mij is verteld dat de twee broers uitste kend met elkaar overweg konden, dus een ruzie is niet waarschijn lijk. Nadat de getuige hen heeft zien lopen, heeft niemand hen meer gezien of gehoord. Anders was de zaak wellicht heel anders afgelopen. Wat ons betreft, is het onderzoek afgerond." Morgen, vrijdag, is er om tien uur 's morgens in gemeenschapscen trum Meulvliet een herdenkings dienst voor de gebroeders Landa. Om drie uur worden de lichamen ter aarde besteld op de begraaf plaats in Den Helder.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 1