Snelle aanleg van de Poortvlietse
rondweg zorgt voor spanningsveld
Tholen voorop met
vier verkeersouders
Landbouwverkeer
Stoofstraat blijft
Eigenaren sportvissersboot dood
bij de Bergsediepsluis gevonden
Nachtelijke
controle met
13 bonnen
Extra geld
ouderenzorg
Aannemer begint al in mei; grondgebruikers verrast
Deel Zeeuwen naar stembus
Oorzaak van verdrinking gebroeders Landa niet bekend
3>2fcff cx-W
Nog maar vijf in heel Zeeland
Donderdag 7 november 1996
52e jaargang no. 52
Om de verkeersveiligheid voor kinderen te bevorderen
zoekt Veilig Verkeer Nederland (VVN) op elke school
een ouder die als contactpersoon wil optreden tussen
ouders, school en anderen als het gaat om de verkeers
veiligheid van de kinderen. De afdeling Tholen van VVN
heeft op de vier basisscholen in Tholen-stad ouders
bereid gevonden dit op zich te nemen.
Al in mei 1997 w de provincie beginnen met de aanleg
van de rondweg bij Poortvliet. Die snelheid heeft de
veertig grondeigenaren en pachters verrast. "Wij worden
erdoor overvallen", zei voorzitter M.A. Geuze van de
landinrichtingscommissie Poortvliet maandagavond in 't
Ouwe Raed'uus. "Het komt ons heel ongelukkig uit
omdat de wegaanleg met deze snelheid niet gelijk loopt
met de ruilverkaveling. Maar we houden de rondweg ook
niet tegen. We willen niet op ons geweten hebben, dat de
verkeersonveiligheid langer voortduurt."
Na aanleg van de rondweg bij Poortvliet blijft het land
bouwverkeer op de Stoofstraat aangewezen. Tijdens een
voorlichtingsbijeenkomst voor veertig betrokken grond
eigenaren en pachters in 't Ouwe Raed'uus, maandag
avond, vonden verschillende aanwezigen het jammer dat
het geplande fietspad langs de rondweg niet wordt ver
breed.
Feodaal
Derde taxateur
Voorrang burgers
Snel overleg
Tholenseweg
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5
4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 0166-652752 b.g.g. 653474
Telefax 0166-653318
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement 25,90 per halfjaar, 47,30 p.j.,
per post 61,90 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 2,00.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,47 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Dertien processen-verbaal en één
auto uit het verkeer genomen. Dat
was de oogst van een politiecontrole
in de nacht van zaterdag op zondag.
Negen agenten van de eenheden
Tholen en Kruiningen hielden eerst
een controle op de Oesterdam. Daar
werden 52 bestuurders gecontro
leerd op snelheidsovertreding en
alcoholgebruik. Er werden zeven
boetes voor te hard rijden uitge
deeld. De hoogst gemeten snelheid
bedroeg 125 km per uur, terwijl op
de Oesterdam 100 km per uur het
maximum is. Eén bestuurder had
teveel gedronken. Hij blies 275 pg/1
(ongeveer 0,63 promille) en kreeg
een boete van 350 gulden. Vanaf
half drie vatte de politie post op de
Thoolse brug. Daar werden 29 voer
tuigen gecontroleerd. Drie bestuur
ders hadden teveel gedronken. Twee
van hen bliezen respectievelijk 545
pg/1 (1,25 promille) en 375 pg/1
(0,86 promille). Zij kregen allebei
een dagvaarding mee. De derde
blies 275 pg/1 en kwam er met een
boete van 350 gulden vanaf. Verder
reed één van de bestuurders in een
onverzekerde auto en een andere
wagen werd voor technisch onder
zoek uit het verkeer genomen.
Dinsdagmorgen was de Thoolse
politie ook met snelheidscontroles
actief. Van half negen tot kwart over
tien stond de radarwagen op de
Grindweg in Tholen. Daar werden
405 voertuigen gecontroleerd. Elf
ervan reden harder dan de toegesta
ne 50 km per uur. De hoogst geme
ten snelheid bedroeg 72 km per uur.
Van tien voor half elf tot vijf voor
half twaalf vatten de agenten post op
de Oud-Vossemeersedijk te Oud-
Vossemeer. Daar geldt een snel
heidslimiet van 80 km per uur. Van
de 102 voertuigen die passeerden,
reden er vijf harder. De snelste reed
98 km per uur. Tot slot stond de
radarwagen van half twaalf tot tien
voor half twee op de Poortvlietse-
dijk te Poortvliet, buiten de bebouw
de kom. Van de 435 gepasseerde
voertuigen reden er 36 te hard. De
hoogst gemeten snelheid was hier
110 km per uur.
Op een verkiezingsbijeenkomst in
Zierikzee heeft VVD-staatssecreta-
ris mevr. E.G. Terpstra aan Zeeland
zo'n drie miljoen gulden extra
beloofd voor het (ver)bouwen van
verpleeg- en verzorgingshuizen.
Volgens de bewindsvrouw neemt
Zeeland een uitzonderingspositie in
omdat de zorginstellingen erg ver
spreid liggen en de bouwkundige
staat - vooral van de verpleeghuizen
- te wensen overlaat. Gezien die
bouwprioriteit zou deze provincie
voor ouderenzorg ongeveer drie
miljoen méér moeten krijgen dan
waarop ze op grond van de landelij
ke norm recht heeft. Volgens de
Zierikzeesche Nieuwsbode gaat op
het provinciehuis de vlag niet in top
naar aanleiding van de belofte van
mevrouw Terpstra. De genoemde
drie miljoen is namelijk maar een
fractie van het bedrag dat de staats
secretaris vijf maanden geleden
bezuinigde op de uitkering aan Zee
land. Toen verlaagde ze de eerder
toegezegde 160 miljoen gulden per
jaar (voor een periode van vier jaar)
naar 150 miljoen.
De provincie heeft al metingen verricht ter hoogte van de afslag Paasdijkweg en Geerweg voor aanleg van de nieuwe rondweg bij Poort
vliet. Aan de overkant van de provinciale weg komt de nieuwe garage van J.C.L. Niemantsverdriet.
De 9 ha. grond die nodig is, hoeft
niet meer te worden geploegd en
voorzover dat wel is gebeurd, wor
den de kosten door de provincie ver
goed. Hetzelfde is het geval wan
neer er al wintertarwe is gezaaid.
Over twee weken wordt het tracé al
uitgezet. De provincie zet er vaart
achter. "Al twintig jaar zijn we over
de rondweg bij Poortvliet bezig",
vertelde projectleider J.G.M. Bakx
van milieu en waterstaat van de pro
vincie, "maar dit voorjaar viel er bij
de provincie een gat waarin de rond
weg mooi ingepast kon worden. Het
geld is beschikbaar en half maart
moet het plan besteksklaar zijn,
zodat 1 mei de schop in de grond
kan."
Met het vooruit schuiven van het
karwei moet de grond een jaar eer
der vrijgemaakt worden en dat
schept problemen. Boeren die hun
bouwplan 1997 al klaar hebben,
moeten dat onverwacht aanpassen,
want er is geen compensatiegrond
beschikbaar. Grond uit de zoge
naamde BBL-pot was voor 1997 al
uitgegeven. "Het komt te overhaast",
M. Bijl, M. Burgers en W.C. van
Kempen hielden een pleidooi om
het fietspad van 2 meter te verbre
den tot 4.50 meter zodat ook het
langzaam verkeer daarvan gebruik
kan maken. "Als het snelverkeer in
de Stoofstraat eraf gaat, blijft alleen
een klein beetje langzaam verkeer
over", zei projectleider J.G.M. Bakx
van de afdeling milieu en waterstaat
van de provincie Zeeland. Volgens
hem zou er ook een nieuwe procedu
re nodig zijn, wanneer er nog veran
deringen in het plan zouden moeten
komen. Zowel Bijl als Van Kempen
wilde de parallelweg tussen de Lan
ge Zandweg en de Kruytenburgse-
weg doortrekken.
De nieuwe rondweg krijgt twee
mini-rotondes: één ter hoogte van de
afslag naar de Paasdijkweg/Geer-
weg en de andere tussen de Kruyten-
burgseweg en de Koningsweg. De
aansluiting van de Koningsweg op
de Poortvlietsedijk vervalt. Via de
parallelweg zal men eerst naar de
rotonde bij de Kruytenburgseweg
moeten rijden.
Tussen de twee rotondes zal de
rondweg een autoweg zijn. Bakx
meende, dat in het kader van de
gebiedsgerichte aanpak van de ver
keersveiligheid over tien jaar zelfs
tot aan St. Maartensdijk het lang
zaam verkeer van de provinciale
weg zou moeten. "Met de rondweg
spelen we al een klein beetje in op
duurzaam veilig", vertelde Bakx.
"De weg wordt iets breder dan
gepland met een dubbele streep in
het midden en langzaam verkeers
vrij."
concludeerde Geuze. "We zijn blij
dat de rondweg aangelegd wordt,
maar de voorbereiding moet nu zo
haastig gebeuren, dat er voor enkele
betrokkenen knelpunten ontstaan."
Directeur B.P. de Visser van het
taxatie- en onteigenings-adviesbu-
reau Overwater uit Bergen op Zoom
reageerde heel boos over de gang
van zaken. Hij verbaasde zich er in
hoge mate over, dat de taxateurs
Van der Slikke en Geerts (Gropatax)
in opdracht van respectievelijk de
landinrichtingsdienst en de provin
cie al rapporten hadden uitgebracht,
terwijl met de betrokken grondeige
naren en pachters geen contact was
gelegd. "Dat is toch buitengewoon
onzorgvuldig en onfatsoenlijk. Zo
ga je toch niet met mensen om. Het
is een beetje feodaal! Zijn de provin
cie en de landinrichtingscommissie
bereid om op korte termijn op goede
wijze met de betrokkenen rond de
tafel te gaan, want nu ontbreekt het
aan zorgvuldigheid", fulmineerde
De Visser. Voorzitter Geuze nam
daarvan afstand. "Onze commissie
is absoluut niet feodaal. Wij zijn
voor zorgvuldigheid en daar dragen
we ook zorg voor, maar we zijn bui
tengewoon ongelukkig met de snel
heid waarmee de rondweg nu aange
legd moet worden.
De taxatierapporten liggen er nog
maar enkele weken en er wordt nu
gewerkt aan een meer actuele basis
omdat de prijzen zijn gebaseerd op
grondverkopen van één tot ander
half jaar geleden. Niemand van de
eigenaren heeft die rapporten nog
ingezien en er zou sprake van
rechtsongelijkheid zijn geweest, als
we voor dhr. De Visser een uitzon
dering hadden gemaakt."
De directeur van Overwater bleef
echter boos. "Ik voel me diep
gegriefd, want die rapporten gaan
een eigen leven leiden, zonder dat
de betrokkenen gehoord zijn. En in
de landinrichtingscommissie mogen
dan agrarisch zeer goede deskundi
gen zitting hebben, vindt de provin
cie dat ook onteigenings-deskundi-
gen?", zo vroeg De Visser zich af.
"Gropatax is voor de provincie de
deskundige taxateur", maakte P.
Kole van de provincie duidelijk.
De procedure is voor alle betrokke
nen nieuw, zo werd duidelijk. Van
de 9 ha grond die voor de rondweg
nodig is, wordt 6 ha uit de zoge
naamde BBL-pot gecompenseerd,
maar dat kan pas in 1999 wanneer
het plan van toedeling voor de ruil
verkaveling Poortvliet definitief
vastgesteld is. Er moet voor 1997
een beroep gedaan worden op de in
de landinrichtingswet omschreven
mogelijkheden voor tijdelijk
gebruik van gronden. "We zullen
proberen alles positief te benade
ren", zei De Visser, "maar het is toch
vreemd dat je in maart de taxatierap
porten pas krijgt. En wanneer je het
niet met elkaar eens wordt, wat dan?
Als het op onteigening uitdraait?"
J.B. Postma van de landinrichtings
dienst zag het allemaal positief. "We
veronderstellen een harmonie
oplossing", bracht hij naar voren.
"En wie het niet eens is met de taxa
ties, mag op kosten van de provincie
een derde taxatie laten uitvoeren.
Dat is een stuk extra rechtszeker
heid. Artikel 42/lc van de landin
richtingswet biedt de mogelijkheid
van korting van grond voor open
baar nut. Er is hier geen sprake van
de onteigeningswet. Wie bezwaar
maakt tegen tijdelijk gebruik, kan
naar de rechter-commissaris (RC)
stappen"
De Visser pleitte voor een arbitraire
deskundige voordat de rechter-com
missaris eraan te pas zou komen.
Zowel Postma als Kole wilden abso
luut geen vierde taxateur. "Als de
drie er niet uitkomen, beslist de RC,
maar eerst dient er uitgebreid en
intensief onderhandeld te worden."
De Visser bleef ontevreden. "Het zal
allemaal wel feilloos zijn deze pro
cedure, maar ik mis zorgvuldigheid
en onpartijdige deskundigen." Kole
bestreed dat. "Zou de RC zelf niet
voorzien in deskundige bijstand?",
Als vuistregel wordt voor het verlies
van grond Vh keer de pachtwaarde
vergoed, zei Postma, maar via maat
werk moet dat per grondeigenaar
uitgezocht worden. "Als ik nu poot-
goed heb gekocht en ook contractu
ele verplichtingen ben aangegaan
voor levering van aardappelen in
1997, wat dan?", informeerde M.
Burgers. "Dat wordt meegenomen
boven 21/2 keer de pachtwaarde",
antwoordde voorzitter Geuze. "Mis
schien is het hele bouwplan wel in
de war", merkte M. Bijl op. "Op
basis van feiten en argumenten
wordt over de schadevergoeding
gesproken", zei Geuze.
Hij voorzag dat bij conflicten, de
financiële procedure wel eens langer
zou kunnen duren dan de aanleg van
de rondweg. "Het wordt 15 huilen en
20 lachen", voorspelde Jac.
Heijboer.
"Doe het net zoals bij de bochtaf
snijding in Scherpenisse. Daar was
eerst alles met de grond rond, voor
dat de weg werd aanlegd", zei
Heijboer. "Maar hier in Poortvliet
hebben we met zijn allen geweten
dat de nieuwe rondweg er komt en
bij de ruilverkaveling is er ook voor
gestemd", benadrukte Geuze.
Postma legde nog eens uit, dat ook
de landinrichtingsdienst 'onaange
naam verfast' was. "Liever hadden
we dit pas bij het plan van toedeling
in 1999 gehad. Algemeen maat
schappelijke argumenten pleiten er
echter voor om de burgers van
Poortvliet voorrang te geven. Maar
deze vervroegde aanleg van de
rondweg overviel ons wel!"
Postma verwachtte in maart/april
1997 een wenszitting. Daar kunnen
boeren hun voorkeur kenbaar
maken, waar ze hun percelen in het
ruilverkavelingsblok Poortvliet wil
len hebben.
ZIE VERDER PAGINA 5
Op Ter Tolne, De Regenboog, de
Eben-Haëzer en De Kraal gaan de
eerste verkeersouders aan de slag.
De verkeersouders worden onder
steund door de afdeling Tholen van
VVN maar ook de landelijke organi
saties voor ouders in het onderwijs.
De verkeersouders gebruiken een
jaarwerkplan, een schooljaarkalen
der voor verkeer, en een praktijk
boek met informatie en tips. Ze kun
nen met vragen terecht bij het lande
lijk steunpunt verkeersouders.
Het project wordt groots opgezet.
Veilig Verkeer Nederland streeft dit
schooljaar naar 600 verkeersouders
in heel het land. Eind september
waren er 124 basischolen met een
verkeersouder. In Zeeland loopt
Tholen voorop. Van de vijf ver
keersouders in de provincie zijn er
vier in Tholen-stad.
De verkeersouders gaan zich sterk
maken voor onder meer goed ver-
keersonderwijs en veilige school-
routes. Ze willen daarbij zo veel
mogelijk ouders betrekken.
Via de schoolkrant kunnen ze aan
dacht vragen voor bijvoorbeeld het
halen en brengen van de kinderen,
en fietsverlichting. Ook kunnen ze
de overheden benaderen om gevaar
lijke verkeerssituaties aan te pakken.
VVN en de vier landelijke organisa
ties voor ouders in het onderwijs
werken voor het verbeteren van de
verkeersveiligheid van kinderen
samen. VVN-afdeling Tholen is blij
met de eerste verkeersouders in
Tholen. Op de bestuursvergadering
in De Wellevaete woensdagavond
werd enthousiast gereageerd op het
initiatief. Het regionaal orgaan ver
keersveiligheid Zeeland steunt het
project. Dit jaar is er 295 gulden
beschikbaar per verkeersouder.
Op donderdag 14 november zullen
leden van de Thoolse afdeling in De
Wittenhorst in Halsteren de presen
tatie van de politieke partijen bezoe
ken voor de komende verkiezing
van de raad voor de nieuwe gemeen
te Bergen op Zoom. De werkgroep
Tholenseweg Veilig heeft ruim een
half jaar geleden alle partijen
gevraagd de verbetering van de
Tholenseweg voor fietsers in het
partijprogramma op te nemen. De
meeste fracties zegden dit toe, maar
VVN wil op deze avond nagaan of
dit ook daadwerkelijk is gebeurd.
0«"*e
We zijn niet tegen de auto,
maar fietsen is beter voor het
milieu, zeggen Thoolse leden
echte Nederlandse fietsersbond
Danisco Foods in St.
Maartensdijk van vier naar acht
miljoen gebakken uitjes per jaar
Beter Wonen moest diep in
de buidel tasten voor driejarig
verbeteringsproject
van 328 huizen
Patstellingen rond de aanleg
van waterfronten in Tholen
en in St. Annaland
Naast warme voortaan ook
koel-vriesmaaltijden op Tholen
Raadscommissie ruimtelijke
ordening worstelt
met regels in Komplannen
Tholen heeft bijna 1200 slechte
huizen, maar rijkssubsidie
nieuwe woningbouw gehalveerd
Nieuwbouw Van der Harst
wordt grootste thermoskan
van Tholen
Thoolse schaakclub Denk en Zet
wint toernooi in Scherpenisse
VOLHARDING DUIDT
OP KRACHT, KOPPIGHEID
OP ZWAKTE
Dit nummer bestaat uit
20 pagina's
In dertien Zeeuwse gemeenten gaan de kiezers
komende woensdag naar de stembus. In verband met
gemeentelijke herindeling per 1 januari 1997 moeten
er nieuwe gemeenteraden worden gekozen. Brou
wershaven, Bruinisse, Duiveland, Middenschou-
wen, Westerschouwen en Zierikzee worden samen
gevoegd tot één gemeente Schouwen-Duiveland;
Arnemuiden gaat samen met Middelburg; en op
Walcheren gaan Domburg, Mariekerke, Valkenisse,
Veere en Westkapelle op in één gemeente waarvan
de officiële naam door de nieuwe raad nog vastge
steld moet worden (de werknaam tot nu toe is Vee-
re). Nadat twee jaar geleden het aantal Zeeuwse
gemeenten met tien procent werd teruggebracht naar
27, zullen er volgend jaar maar 17 meer over zijn.
Bijna een halvering dus. Voorlopig lijkt de schaal
vergroting daarmee tot staan gebracht, want provin
ciale staten hebben een herindeling van Zeeuws-
Vlaanderen afgeblazen. Uit een verkiezingsonder-
zoek dat in opdracht van de Zierikzeesche Nieuws
bode op Schouwen-Duiveland is gehouden, blijkt
dat de VVD de grootste partij wordt, ruim voor de
PvdA. Het CDA verliest fors en wordt door de
SGP/GPV-combinatie voorbijgestreefd. Bijna de
helft van de ondervraagden zei, nog niet te weten
welke partij hun voorkeur krijgt. Overigens wist een
vijfde van de kiezers niet dat ze volgende week kun
nen gaan stemmen.
Bij de steigers (rechts) in de haven van de Bergsediepsluis werden zondagmorgen de stoffelijke overschotten van de gebroeders Landa
gevonden door een collega wiens sportvissersboot daar ook aangemeerd lag.
Zondagmorgen zijn in de haven
bij de Bergsediepsluis aan de Oes
terdam de levenloze lichamen
aangetroffen van de 49-jarige P.A.
Landa uit Bergen op Zoom en
diens 48-jarige broer PJ. Landa
uit Rotterdam. De twee waren
eigenaar van de sportvissersboot
De Eendracht 2. Dit vaartuig lag
afgemeerd aan een steiger bij de
Bergsediepsluis. Een collega-
schipper - wiens sportvissersboot
aan dezelfde steiger lag - ontdekte
om kwart voor acht de twee licha
men in het water en sloeg alarm.
Een politiearts concludeerde dat
de beide mannen vermoedelijk
door verdrinking om het leven
zijn gekomen. Er zijn geen sporen
van geweld aangetroffen en de
politie houdt dan ook geen reke
ning met een misdrijf.
De gebroeders Landa werden het
laatst gezien in de nacht van zater
dag op zondag om kwart voor
twee. Zij waren op weg naar hun
schip. Een getuige zag hen nog de
steiger oplopen in de richting van
De Eendracht 2. De beide mannen
zijn vervolgens terecht gekomen
in het koude water (zo'n tien a elf
graden). Het is niet bekend hoe de
mannen te water zijn geraakt. En
ook niet of dat vanaf de steiger
gebeurde of tijdens het overstap
pen van de aanlegplaats naar hun
boot.
"Ze kunnen er beiden in gevallen
zijn, of slechts één terwijl de
ander erachter aan gesprongen is
om zijn broer te redden. We
weten het niet. Ep het zal ook
altijd gissen blijven", zegt politie-
voorlichter M. Verkerke. "Mij is
verteld dat de twee broers uitste
kend met elkaar overweg konden,
dus een ruzie is niet waarschijn
lijk. Nadat de getuige hen heeft
zien lopen, heeft niemand hen
meer gezien of gehoord. Anders
was de zaak wellicht heel anders
afgelopen. Wat ons betreft, is het
onderzoek afgerond."
Morgen, vrijdag, is er om tien uur
's morgens in gemeenschapscen
trum Meulvliet een herdenkings
dienst voor de gebroeders Landa.
Om drie uur worden de lichamen
ter aarde besteld op de begraaf
plaats in Den Helder.