Handtekeningenactie niet in
alle woonkernen succesvol
Brandweer mist treden in trap
Partijbestuur fluit
P. van Belzen terug
Ambulancedienst
St. Maartensdijk
klein en kwetsbaar
Secretaris Heshof gestopt
Politie boekt drugsvangst
Ruim 100
bekeuringen
te snel rijden
Van Damme:'Beste standplaats ambulance is Stavenisse'
Hebt U nieuws?
Donderdag 17 oktober 1996
EENDRACHTBQDE, DE THOQLSE COURANT
9
De handtekeningenactie
voor het behoud van de
ambulance in Sint-Maar
tensdijk heeft veel reacties
opgeleverd. In alle woon
kernen gingen inwoners
langs de deur. Maar het
bleek niet overal gemakke
lijk om mensen te vinden
die de actie wilden onder
steunen. De actie kwam
spontaan op gang nadat
chauffeur Joh. van Houdt
van de ambulancedienst
opgeroepen had handteke
ningen naar zijn adres in
Sint-Maartensdijk te stu
ren. Een aantal inwoners
bood toen aan zelf langs de
deur te gaan.
Veel uit te leggen
Van west naar oost
Leuk gevonden
Voor 2e keer
een identieke
autokraak gezet
Geen voorzitter ambulancedienst
Het RPF/GPV partijbestuur heeft een stokje gestoken
voor het voorzitterschap van raadslid P. van Belzen van
de stichting ambulancedienst Tholen. Van Belzen was
door het bestuur gevraagd om C.A. Egas uit Sint-Maar
tensdijk op te volgen die in augustus verhuisde naar de
Alblasserwaard. Het Thoolse raadslid aanvaardde de
functie eerst maar zag er enkele dagen later weer vanaf
na ruggespraak met zijn achterban.
Nel Breker: standplaats Tholen beter
De verpleegkundig coördinator van de ambulancedienst
Tholen, mevr. N. Breker, voorziet 'op langere termijn
grote problemen met haar kleine, zeer kwetsbare groepje
oproepkrachten, zonder reserves.' "Er zijn eenvoudigweg
onvoldoende inzetbare ambulanceverpleegkundigen in
St. Maartensdijk. De standplaats Tholen geeft voor de
toekomst betere garanties", aldus mevr. Breker in een
brief aan het bestuur van de ambulancedienst, het
gemeentebestuur, de huisartsen en de verzekeraars VGZ
en CZ.
Onjuiste informatie
Aanrijtijd
Meer ritten in Brabant
In Sint-Maartensdijk liepen vijf
inwoners, maar in Oud-Vossemeer
maar één, in Sint-Philipsland ging
de jeugdbrandweer met dertien vrij
willigers op stap, in Stavenisse vijf
leden van de EHBO maar in Poort
vliet en in Sint-Annaland maar één.
Dat leverde per woonkern grote ver
schillen op.
In Sint-Maartensdijk werden ruim
1800 handtekeningen vdrzameld. E.
op den Brouw was een van de vijf in
de smalstad. Zij liep ongeveer 5
uren en nam de Bloemenlaan, de
Gladiolenstraat en de nieuwbouw
wijk in de Muyepolder voor haar
rekening. Ze haalde bijna 400 hand
tekeningen op: "Er was niemand die
niet tekende. Soms tekenden hele
gezinnen." Ook B. Stolk (700), J.
Schot (300), M. Hengstmengel-Bij-
nagte (225) en M. Schot-Giljam
(200) gingen met een schriftje langs
de deur.
In Sint-Annaland ging alleen H.
Bungener op stap. "Kennelijk was ik
de enige. Niemand anders voelde
zich blijkbaar geroepen. En ik ben
ook niet het type om anderen te vra
gen." Bungener beperkte zich tot de
Huygensstraat en een deel van de
nieuwbouw en leverde 235 handte
keningen in. Daaronder waren ook
exemplaren van inwoners die had
den getekend in de wachtkamer van
dokter A. van de Berge waar de
assistente de patiënten vroeg te teke
nen. "Het was een gemakkelijk
onderwerp. De mensen zien dat, als
de ambulance verhuist naar Tholen,
het gewoon langer gaat duren voor
dat hij hier is."
In Poortvliet liep M. Geuze-Nelisse
in haar eentje vier avonden en een
middag van deur tot deur en haalde
ruim 800 handtekeningen op. "Het
ging reuzegoed. Ik kreeg positieve
Loco burgemeester JVersluys en wethouder l.C. Moerland (staand) beloven de aanwezigen de handtekeningen aan de bieden aan gede
puteerde staten. Vlnr zittend: H. Zwikker van recreatieterrein De Pluimpot, M. Geuze-Nelisse uit Poortvliet, N. Hage-Janse uit Scherpenis-
se en A. Rinses-Anokkee uit Sint-Maartensdijk.
reacties. De mensen zeiden dat de
ambulance al veertig jaar in Sint-
Maartensdijk staat en dat het altijd
goed was gegaan. Zelf heb ik hem
ook wel eens nodig gehad. Hij was
er in no time."
In Oud-Vossemeer haalde mevrouw
M. Douw-van Beekhuizen 15 hand
tekeningen op. "Dat is heel weinig
maar ik stond er maar alleen voor. Ik
kon geen andere mensen vinden die
tijd hadden." Volgens mevr. Douw
had ze ook veel uit te leggen voordat
men een handtekening wilde zetten.
"In Oud-Vossemeer leeft het schijn
baar niet." Uit Tholen daarentegen
kwamen 2195 handtekeningen naar
Sint-Maartensdijk. P. de Korte, A.
de Graaf en A. Polderman verdeel
den de stad. Ook in het winkeltje
van Riet Bijl in de Kerkstraat kon
den mensen tekenen. P. de Korte-
Uijl: "Mensen tekenden grif. We
gingen meestal 's avonds als de
meeste mensen thuis zijn. Man en
vrouw zetten hun handtekening.
Ook alle 65 bewoners van de servi
ceflat. Het was voor een goed doel."
Op de campings zelf werden geen
handtekeningen opgehaald. Het sei
zoen was daar nagenoeg al ten ein
de. Wel plaatsten de campinghou
ders hun handtekening. Zij zeggen
daarmee zo'n 6000 gasten te verte
genwoordigen. H. Zwikker van de
Pluimpot in Scherpenisse: "We heb
ben een kwetsbare groep mensen.
Nogal wat gasten op leeftijd die
hartproblemen hebben maar ook
jonge kinderen die ongevallen krij
gen bij het spelen in de speeltuin of
iets dergelijks. Het afgelopen jaar is
de ambulance tien keer op het ter
rein geweest." Eerder leverden Sta
venisse 861, Sint-Philipsland 772 en
Scherpenisse 731 handtekeningen in
en kwamen 120 handtekeningen per
briefkaart bij Van Houdt in Sint-
Maartensdijk binnen.
De vrijwilligers noch de verpleeg
kundig coördinator, noch het
bestuur van de ambulancedienst
waren aanwezig toen oud VVD-
raadslid M. van Damme vrijdagoch
tend de doos met handtekeningen
aan loco-burgemeester J. Versluys
overhandigde. Van Damme legde
uit dat het er 13.000 waren, inclusief
die van de gasten van de campings
op Tholen. Hij noemde het frappant
dat alleen al uit het stadje Tholen
bijna 2200 handtekeningen zijn
opgehaald. "Te meer omdat in het
plan Tholen-stad standplaats zou
worden. Dat geeft de solidariteit aan
met het achterland."
Volgens Van Damme gaat het bij
het vervoer van gewonden en zieken
om de kortste weg naar het zieken
huis in Bergen op Zoom. "Van west
naar oost. Eigenlijk zou de beste
standplaats voor de ambulance in
Stavenisse zijn. Dat is het enige
dorp waar je vanuit Sint-Maartens
dijk voor om moet rijden. Wat de
rest betreft leiden alle wegen vanuit
Sint-Maartensdijk naar Bergen op
Zoom."
Van Damme wees het bestuur van
de gemeente Tholen op haar verant
woordelijkheid in deze. "De eerlijk
heid gebiedt me te zeggen dat het
weer nodig is om een handtekenin
genactie te houden om de wensen
van de bevolking kenbaar te
maken." Hij wees erop dat tussen de
handtekeningen ook die van oud
bestuurders terug te vinden zijn
zoals oud SGP-wethouder L.J.
Koopman uit Sint-Maartensdijk,
oud CHU-raadslid J. de Korte uit
Scherpenisse en oud VVD-statenlid
L.A.M. Elenbaas uit Scherpenisse.
"Waarom is Sint-Maartensdijk de
beste plaats? Door de service van
het personeel hier. Natuurlijk ken ik
niet alle voor en tegens. Er zijn meer
beweegredenen voor het een en voor
het ander. Maar ik verwacht dat de
stem van de Thoolse bevolking een
leidraad mag zijn bij de verdere
besluitvorming."
Wethouder Versluys zei dat de
handtekeningen een uiting is van de
zorg voor een goed ambulancever
voer. "U weet hoe de raad ermee
bezig is geweest. We wilden er zelfs
voor uit de gemeenschappelijke
regeling stappen. In feite onderstre
pen de handtekeningen wat de raad
wil; een goede dienstverlening voor
de bevolking." Volgens Versluys
ligt de eindverantwoordelijkheid
voor de toekomst van het ambulan
cevervoer bij gedeputeerde staten.
Hij gaf op zijn beurt de doos door
aan de wethouder voor volksge
zondheid, l.C. Moerland die aan
kondigde de handtekeningen op 24
oktober in Goes aan gedeputeerde
drs. G.L.C.M. de Kok te geven.
VERVOLG VAN PAGINA 1
Die voerde bijna alle
gesprekken. Als we het bestuurlijk
niet rond krijgen moeten we naar de
gemeente. Maar dat zou jammer
zijn."
Heshof wilde zelf niet zeggen waar
om hij is afgetreden. "Als u wat wilt
weten moet u maar bij de zittende
bestuursleden zijn. Verder wil ik
geen commentaar geven."
Heshof heeft vorige week donder
dag zijn terugtreden per brief aan het
bestuur kenbaar gemaakt. Begin
deze week heeft hij zich uit laten
schrijven bij de Kamer van Koop
handel en het centraal orgaan voor
tarieven in de gezondheidszorg.
Telefonisch heeft hij het Thoolse
statenlid L.J. van Doom van het
AOV op de hoogte gesteld van zijn
aftreden.
Omdat de ambulancedienst in een
stichting is ondergebracht hoeft
Heshof niet de goedkeuring van de
leden te vragen zoals bij een vereni
ging het geval is. Heshof Zegt zich
nu meer te zullen gaan wijden aan
zijn studie bestuurs-en organisatie
wetenschappen aan de universiteit
van Nijmegen die hij naast zijn werk
als verpleegkundige volgt. Het
bestuurlijk werk voor het Rode
Kruis en de ambulance heeft hij
altijd wel leuk gevonden, zegt hij.
"Vooral de ambulance heb ik graag
gedaan." Als verpleegkundige was
hij geïnteresseerd in het ambulance-
werk. Zijn collega H. Brinkman
haalde hem over daar actief in te
worden. Heshof kwam via zijn
bestuursfunctie in de afdeling Tho
len van het Rode Kruis in het
bestuur van de ambulance terecht.
Tot enkele jaren geleden vormde het
bestuur van het Rode Kruis automa
tisch het bestuur van de ambulance
dienst. Na het loskoppelen van beide
organisaties (onder meer op zijn
advies) bleven de meeste bestuursle
den lid van zowel het Rode Kruis als
van het stichtingsbestuur van de
ambulancedienst. Heshof verliet
echter de afdeling van het Rode
Kruis in juni, na bijna zes jaar. C.
Meertens vervult als enige nog in
beide besturen de functie van pen
ningmeester. Slaagde het Rode
Kruisbestuur erin na het vertrek van
de voorzitter C.A. Egas uit Sint-
Maartensdijk, twee nieuwe
bestuursleden aan te trekken (L. den
Braber en G.J. Harmsen), het stich
tingsbestuur van de ambulance lukte
dat niet.
Onze redactie staat voor
U klaar.
Bel 0166-652752
Ook per fax 0166-653318
kunt U berichten
doorgeven.
Postadres: Postbus 5,
4697 ZG St. Annaland
Nieuwbouw Emergis. Het centrum
Emergis voor geestelijke gezond
heidszorg in Kloetinge (voorheen
PZZ) mag zijn pand verbouwen ten
behoeve van capaciteitsuitbreiding
met 32 bedden. Daarnaast mag er
nieuw gebouwd worden voor 42
plaatsen voor patiënten die langduri
ge, intensieve behandeling nodig
hebben. Enkele meerpersoonska-
mers zullen worden omgebouwd tot
eenpersoonskamers. Het ontwerp
van architectenbureau Mecanoo uit
Den Haag ligt al klaar. Het moderne
gebouw gaat 5,5 miljoen kosten.
Het enige Thoolse korps dat aan de brandweerwedstrijd meedeed (St.Annaland) dringt onder het oog van de jury het brandende pand bin
nen.
Het leek wel of er zaterdag in Sint-
Maartensdijk een reusachtige
brand was uitgebroken. Brand-
Voor de tweede keer in ruim een
maand is de 21-jarige P.B. uit Tho
len bestolen van een autoradio met
cd-wisselaar. De gedupeerde had
zijn auto woensdagavond omstreeks
half elf geparkeerd bij zijn woning
aan de Mossellaan. 's Morgens toen
hij naar zijn werk wilde gaan, merk
te hij dat het kofferslot van zijn auto
beschadigd was. Ook het slot van
het voorportier was beschadigd. De
radio was eruit gehaald. Vervolgens
heeft de dief de achterbank platge
legd en schroefde zo de cd-wisselaar
uit de kofferbak. Bij de vorige
inbraak ging men op exact dezelfde
wijze te werk. Toen werd er ook
ingebroken in een auto op de Wal.
Ook deze keer was in dezelfde nacht
een tweede wagen het mikpunt.
Deze keer betrof het een voertuig
van een 47-jarige Tholenaar dat
geparkeerd stond in de Hoogaars
straat. Hieruit werd een autoradio en
een etui met gereedschap gestolen.
De politie van het Oosterschelde-
bekken en de Vlissingse douane
hebben een partij van 9 kilo heroïne
in beslag genomen. De waarde van
deze hoeveelheid drugs bedroeg
ongeveer een half miljoen gulden.
Twee drugskoeriers werden aange
houden. De douane hield op de A58
bij Kruiningen een 30-jarige auto
mobilist uit Amsterdam aan voor
een routinecontrole. In zijn auto
bleek zich vier kilo heroïne te bevin
den. De man werd in het politiebu
reau Goes opgesloten. Zijn auto en
de drugs werden in beslag genomen.
Uit verhoor bleek dat de heroïne was
geleverd in de haven van het Sloege-
bied door een bemanningslid van
een buik-carrier (schip) varend
onder Turkse vlag. Dat schip lag
inmiddels in Rotterdam. De Zeeuw
se politie stelde hierop een onder
zoek in en op het schip trof men nog
eens vijf kilo heroïne aan. Een 53-
jarige opvarende werd aangehouden
en in Vlissingen opgesloten. De
politie sluit niet uit dat er nog meer
aanhoudingen volgen. Beide ver
dachten krijgen een proces-verbaal
wegens het overtreden van de opi
umwet. De in beslag genomen drugs
zijn inmiddels vernietigd.
weerwagens (sommige splinter
nieuw en andere wel 22 jaar oud)
reden in grote getale naar de
smalstad. Toch was er geen vuur.
Uit heel Zeeland kwamen echter
33 ploegen naar Tholen voor de
provinciale brandweerwedstrijd.
En sommigen moesten daarvoor
heel vroeg uit de veren, want de
wedstrijden begonnen al om acht
uur.
De teams werden opgevangen in
de kantine van Goedhart. Na de
instructies reed men naar het ter
rein van constructiebedrijf Weg-
gemans aan de Sportlaan. Daar
stonden drie banen opgesteld. De
enige Thoolse blusgroep die deel
nam aan de wedstrijd was
St.Annaland. Het team stond als
eerste op de rol. Dus om acht uur,
er stond al wat publiek te kijken,
arriveerde de brandweerauto bij
De politie deelde woensdag in ruim
vier uren 103 bekeuringen uit
wegens te hard rijden. De hoogste
overtreding werd genoteerd bij een
bestuurder die 32 km per uur te hard
reed. De radarwagen stond eerst van
kwart over acht tot tien voor tien op
de Grindweg in Tholen. Van de 545
gecontroleerde voertuigen reden er
43 (8 procent) harder dan de toege
stane 50 km per uur. De hoogst
gemeten snelheid was 77 km per
Van tien over half elf tot half één
vatte de politie post op de Oud-Vos-
semeersedijk te Oud-Vossemeer. Er
kwamen hier 255 voertuigen voorbij
waarvan er 36 (14 procent) te hard
reden. De hoogst gemeten snelheid
was hier 112 km per uur.
Tot slot controleerde men van vijf
over half één tot tien over half twee
op de Lageweg te Poortvliet. Hier is
80 km per uur de snelheidslimiet.
Van de 385 gecontroleerde voertui
gen reden er 24 (6 procent) te hard.
De snelste bestuurder reed hier 111
km per uur.
Weggemans. Bevelvoerder Nico
Overbeeke, nummer 1 Hans Bur
gers, nummer 2 Johan Elenbaas,
nummer 3 Leo van Poortvliet en
nummer 4 Bram van Iwaarden en
pompbediende Han Ridderhof
sprongen uit de wagen en de taken
werden verdeeld. Een korte
speurtocht leerde, dat op de ver
dieping brand woedde.
Beneden zagen de brandweerlie
den een slachtoffer dat bekneld
lag onder een stalen balk. Een
slang met hogedrukspuit werd
uitgerold en met persluchtmas
kers op gingen de mannen naar
binnen.
Via de trap bereikte men de
bovenverdieping, terwijl een deel
van de brandweerlieden bij de
gewonde onder de balk bleef.
Maar de wedstrijdleiding moest
de dag ervoor uit de trap enkele
houten treden verwijderen omdat
die kapot waren. Dus besliste de
jury dat ploegen die het slacht
offer van boven via de trap naar
beneden brachten, een onveilige
redding hadden uitgevoerd. Toch
gingen de brandweerlieden via de
trap naar beneden. Later bleek
echter dat elke ploeg op deze baan
gewoon de trap nam. De verbran
de man werd bij de EHBO
gebracht. Het slachtoffer dat
bekneld had gezeten, werd
bevrijd door met luchtkussens de
stalen balk op te lichten. Zoge
naamd 'stophout' werd gebruikt
om onder de balk te leggen. Op
een brancard werd de man ver
volgens naar de EHBO gebracht.
Snel opruimen was toen het devies
en na 27 minuten blies St. Anna
land de aftocht.
Dat was sneller dan alle andere
ploegen op baan A. Normaal
gesproken wordt een ploeg voor
een onveilige redding onderaan
geplaatst. Maar omdat in dit geval
iedereen via de trap weer naar
beneden kwam, werd bij niemand
de snelheid van de redding meege
teld.
Alleen het technisch puntentotaal
gold. Daardoor dolf de blusgroep
Sint-Annaland het onderspit en
eindigde op de tiende plaats van
de elf deelnemers. Eerste werd 's-
Heer Arendskerke.
Op baan B won het bedrijfsteam
van het energiebedrijf EPZ en op
baan C sleepte Wissenkerke de
eerste prijs in de wacht. Geduren
de de dag trok het publiek aan tot
soms wel zo'n honderd man.
's Avonds reikte wethouder J.
Versluys in gemeenschapscen
trum Haestinge te Sint-Maartens
dijk de prijzen uit.
"Mijn eigen club was bang voor
belangenverstrengeling. Daar waren
enkele geruchten over gerezen. Ik
wil elke schijn van het kwaad ver
mijden. Op grond van bezwaren van
de achterban heb ik het niet geac
cepteerd."
Teer punt blijkt de standplaats van
de ambulance te zijn. In het plan van
de projectgroep ambulancehulpver
lening Zeeland wordt Tholen-stad
aangewezen maar in de algemene
beschouwingen stelt de RPF/GPV-
fractie van Van Belzen dat Sint-
Maartensdijk de voorkeur geniet.
"Als er geen praktische redenen zijn
voor Tholen als standplaats mag de
ambulance in Sint-Maartensdijk
blijven.
Vooral de aanrijtijd speelt daarbij
een belangrijke rol. Je moet kleur
bekennen ten opzichte van dat
standpunt." Van Belzen was ingeno
men met het feit dat hij is gevraagd
om leiding te geven aan de dienst
die roerige tijden doormaakt.
"Volksgezondheid spreekt me aan.
Ik heb ervaring in de oudervereni
ging Philadelphia. Ik ken het jargon
want er zijn overlappingen. Beide
instellingen hebben te maken met
het centraal orgaan tarieven gezond
heidszorg. Het klikte goed."
Behalve het bestuur kon ook het per
soneel zich vinden in Van Belzen als
nieuwe man. "Maar ik heb het na
overleg met mijn bestuur afgezegd.
Ik wil het zuiver spelen." Eén van de
eerste zaken die Van Belzen wilde
aanpakken was het verbeteren van
de communicatie tussen bestuur en
personeel.
Zij verkondigt daarmee een totaal
andere mening dan de vrijwilligers
van de ambulancedienst en de
Thoolse huisartsen, die een onver
deelde voorkeur voor St. Maartens
dijk hebben. De huisartsen zijn 'een
warm voorstander van bestendiging
van de huidige situatie met een goed
functionerende ambulancedienst in
de centrale standplaats St. Maartens
dijk.' Breker heeft daar zorgen over.
"Als samensteller van de dienstlijst
voel ik mij verantwoordelijk voorde
continuïteit. Op dit moment zijn er
vooral problemen om een verpleeg
kundige bezetting compleet te krij
gen. De huidige drie oproepkrachten
zijn samen maximaal 60 uren per
week inzetbaar. Daarnaast beschik
ken we nog over een drietal poule
krachten, niet woonachtig in
St.Maartensdijk, die zeer beperkt
inzetbaar zijn. Telkens weer blijkt
de week echter 168 uren lang te zijn.
Incidenteel kan van een ieder wel
eens wat extra's gevraagd worden,
maar het probleem is structureel."
Breker schetst voor de chauffeurs
een soortgelijke situatie. J. van
Houdt is onbeperkt inzetbaar, maar
een tweede chauffeur heeft al aange
kondigd dat hij dit werk in verband
met drukke werkzaamheden geen
jaren meer zal doen. Gegeven de
laatste sollicitatieronde vraag ik mij
af, hoe we aan voldoende chauffeurs
komen als ook dit aantal mindert.
Aan ziekteverzuim voor langere tijd
durf ik haast niet te denken."
De verpleegkundig coördinator
voorziet nog meer problemen dan de
personeelsbezetting. Ze noemt het
huidige aantal ritten van ongeveer
450 op jaarbasis onvoldoende voor
de financiële armslag, want het cen
traal orgaan tarieven gezondheids
zorg betaalt op basis van gereden rit
ten. Als de Thoolse ambulance niet
meer ritten maakt, vreest Breker
voor een onoplosbaar probleem, of
er moet geld van derden komen. De
kwaliteitsnormen, de voorziene
moeilijkheden bij het rouleren van
het personeel met Goes of Bergen
op Zoom en de te beperkte huisves
ting in St. Maartensdijk (er ontbre
ken gescheiden slaapkamers en dou
ches voor het roulatiesysteem)
noemt Breker als andere zorgelijke
zaken voor de-Toekomst.
Volgens Breker is bij de handteke
ningenactie in Tholen, Oud-Vosse
meer en St.Philipsland gesugge
reerd, dat de ambulance in St. Maar
tensdijk moet blijven of anders van
het eiland dreigt te verdwijnen.
"Over een mogelijke standplaats
Tholen is niet gesproken. De ver
pleegkundig coördinator noemt dat
'onjuiste informatie.' "Voor de toe
komst vrees ik eerder dat, indien de
standplaats St. Maartensdijk blijft,
de stichting in zijn bestaan bedreigt
wordt."
Breker verwerpt ook suggesties, dat
de aanrijtijd van 15 minuten in
gevaar komt wanneer de ambulance
van St. Maartensdijk naar Tholen
wordt verplaatst. Op basis van km-
berekeningen uit de Eendrachtbode
en een gemiddelde snelheid van 100
km per uur 1,6 km per minuut) gaat
de helft van de eilandbewoners er
qua aanrijtijd op vooruit als de
ambulance in Tholen komt, zo con
cludeert de verpleegkundig coördi
nator. "Vanuit Tholen rijden we alle
kernen aan over hoofdwegen, wat
minder oponthoud geeft. Als ik aan
neem, dat de afstand Tholen/St.
Maartensdijk net zo ver is als
andersom, concludeer ik dat voor
dorpen als Poortvliet, Scherpenisse
en St. Maartensdijk de aanrijtijd
acceptabel is. Immers, zoals het nu
is geregeld, zijn er vanuit Tholen
geen klachten. Dit geldt dan voor
ongeveer 7000 inwoners. Datzelfde
vergelijk gaat op voor St. Annaland,
3460 inwoners, als we dat vergelij
ken met de huidige aanrijtijd naar
Oud-Vossemeer. Voor Stavenisse,
1600 inwoners, geldt dat de aanrij
tijd met zo'n 6 minuten verlengd zal
worden, maar wel binnen de 15
minuten blijft.
We verkeren ook in de gelukkige
omstandigheid, dat de huisartsen
vaak ter plaatse zijn. Met name hun
rol is uiterst belangrijk als het om
een levensbedreigende situatie
gaat."
"De huidige emotionele reactie wekt
de indruk, dat de wereld ophoudt bij
de Thoolse brug", zegt Breker. Zij
heeft regelmatig overleg met alle
vervoerders in West-Brabant en
concludeert, dat mensen uit Nieuw-
Vossemeer en Steenbergen ook
recht hebben op acute hulp. Daarom
vindt ze het reëel, dat de ambulance
met standplaats Tholen meer ingezet
zal worden in Brabant. "Aansluiting
bij Zeeland is ook mogelijk, maar
een achterwacht vanuit Goes vind ik
onacceptabel."
Het feit dat Tholen nog een eigen
ambulance heeft, schrijft Breker toe
aan het huidige en het al vertrokken
personeel. "De omstandigheden
waren verre van ideaal; door moti
vatie en inzet is alles gerealiseerd.
Dat neemt niet weg, dat we naar de
toekomst moeten kijken, zeker nu er
belangrijke beslissingen gaan vallen
voor de langere termijn. Een solide
basis in de organisatie van de ambu
lancehulpverlening geeft de Thoolse
bevolking de garantie voor een toe
komst van de ambulance op het
eiland.
Uiteraard zal dat gevolgen hebben
voor het huidige oproeppersoneel.
Hier moet dan ook zorgvuldig mee
worden omgegaan. Zelf ben ik de
enige werknemer in vaste dienst,
inkomensafhankelijk van dit werk.
Ik kijk zeer kritisch naar de langere
termijn."
Breker noemt de onrust onder het
oproeppersoneel terecht, maar het
overbrengen van die onrust op de
Thoolse bevolking 'onnodig.'
De verpleegkundig coördinator con
cludeert, dat een ambulance in Tho
len-stad op langere termijn meer
bestaansrecht zal hebben. "Dit in
tegenstelling tot de te verwachten
problemen in de continuïteit, kwali
teit en financiering. Bovendien zijn
alle kernen ook vanuit Tholen bin
nen 15 minuten te bereiken", aldus
Nel Breker in haar brief aan diverse
betrokkenen bij de Thoolse ambu
lancedienst.