Handtekeningenactie niet in alle woonkernen succesvol Brandweer mist treden in trap Partijbestuur fluit P. van Belzen terug Ambulancedienst St. Maartensdijk klein en kwetsbaar Secretaris Heshof gestopt Politie boekt drugsvangst Ruim 100 bekeuringen te snel rijden Van Damme:'Beste standplaats ambulance is Stavenisse' Hebt U nieuws? Donderdag 17 oktober 1996 EENDRACHTBQDE, DE THOQLSE COURANT 9 De handtekeningenactie voor het behoud van de ambulance in Sint-Maar tensdijk heeft veel reacties opgeleverd. In alle woon kernen gingen inwoners langs de deur. Maar het bleek niet overal gemakke lijk om mensen te vinden die de actie wilden onder steunen. De actie kwam spontaan op gang nadat chauffeur Joh. van Houdt van de ambulancedienst opgeroepen had handteke ningen naar zijn adres in Sint-Maartensdijk te stu ren. Een aantal inwoners bood toen aan zelf langs de deur te gaan. Veel uit te leggen Van west naar oost Leuk gevonden Voor 2e keer een identieke autokraak gezet Geen voorzitter ambulancedienst Het RPF/GPV partijbestuur heeft een stokje gestoken voor het voorzitterschap van raadslid P. van Belzen van de stichting ambulancedienst Tholen. Van Belzen was door het bestuur gevraagd om C.A. Egas uit Sint-Maar tensdijk op te volgen die in augustus verhuisde naar de Alblasserwaard. Het Thoolse raadslid aanvaardde de functie eerst maar zag er enkele dagen later weer vanaf na ruggespraak met zijn achterban. Nel Breker: standplaats Tholen beter De verpleegkundig coördinator van de ambulancedienst Tholen, mevr. N. Breker, voorziet 'op langere termijn grote problemen met haar kleine, zeer kwetsbare groepje oproepkrachten, zonder reserves.' "Er zijn eenvoudigweg onvoldoende inzetbare ambulanceverpleegkundigen in St. Maartensdijk. De standplaats Tholen geeft voor de toekomst betere garanties", aldus mevr. Breker in een brief aan het bestuur van de ambulancedienst, het gemeentebestuur, de huisartsen en de verzekeraars VGZ en CZ. Onjuiste informatie Aanrijtijd Meer ritten in Brabant In Sint-Maartensdijk liepen vijf inwoners, maar in Oud-Vossemeer maar één, in Sint-Philipsland ging de jeugdbrandweer met dertien vrij willigers op stap, in Stavenisse vijf leden van de EHBO maar in Poort vliet en in Sint-Annaland maar één. Dat leverde per woonkern grote ver schillen op. In Sint-Maartensdijk werden ruim 1800 handtekeningen vdrzameld. E. op den Brouw was een van de vijf in de smalstad. Zij liep ongeveer 5 uren en nam de Bloemenlaan, de Gladiolenstraat en de nieuwbouw wijk in de Muyepolder voor haar rekening. Ze haalde bijna 400 hand tekeningen op: "Er was niemand die niet tekende. Soms tekenden hele gezinnen." Ook B. Stolk (700), J. Schot (300), M. Hengstmengel-Bij- nagte (225) en M. Schot-Giljam (200) gingen met een schriftje langs de deur. In Sint-Annaland ging alleen H. Bungener op stap. "Kennelijk was ik de enige. Niemand anders voelde zich blijkbaar geroepen. En ik ben ook niet het type om anderen te vra gen." Bungener beperkte zich tot de Huygensstraat en een deel van de nieuwbouw en leverde 235 handte keningen in. Daaronder waren ook exemplaren van inwoners die had den getekend in de wachtkamer van dokter A. van de Berge waar de assistente de patiënten vroeg te teke nen. "Het was een gemakkelijk onderwerp. De mensen zien dat, als de ambulance verhuist naar Tholen, het gewoon langer gaat duren voor dat hij hier is." In Poortvliet liep M. Geuze-Nelisse in haar eentje vier avonden en een middag van deur tot deur en haalde ruim 800 handtekeningen op. "Het ging reuzegoed. Ik kreeg positieve Loco burgemeester JVersluys en wethouder l.C. Moerland (staand) beloven de aanwezigen de handtekeningen aan de bieden aan gede puteerde staten. Vlnr zittend: H. Zwikker van recreatieterrein De Pluimpot, M. Geuze-Nelisse uit Poortvliet, N. Hage-Janse uit Scherpenis- se en A. Rinses-Anokkee uit Sint-Maartensdijk. reacties. De mensen zeiden dat de ambulance al veertig jaar in Sint- Maartensdijk staat en dat het altijd goed was gegaan. Zelf heb ik hem ook wel eens nodig gehad. Hij was er in no time." In Oud-Vossemeer haalde mevrouw M. Douw-van Beekhuizen 15 hand tekeningen op. "Dat is heel weinig maar ik stond er maar alleen voor. Ik kon geen andere mensen vinden die tijd hadden." Volgens mevr. Douw had ze ook veel uit te leggen voordat men een handtekening wilde zetten. "In Oud-Vossemeer leeft het schijn baar niet." Uit Tholen daarentegen kwamen 2195 handtekeningen naar Sint-Maartensdijk. P. de Korte, A. de Graaf en A. Polderman verdeel den de stad. Ook in het winkeltje van Riet Bijl in de Kerkstraat kon den mensen tekenen. P. de Korte- Uijl: "Mensen tekenden grif. We gingen meestal 's avonds als de meeste mensen thuis zijn. Man en vrouw zetten hun handtekening. Ook alle 65 bewoners van de servi ceflat. Het was voor een goed doel." Op de campings zelf werden geen handtekeningen opgehaald. Het sei zoen was daar nagenoeg al ten ein de. Wel plaatsten de campinghou ders hun handtekening. Zij zeggen daarmee zo'n 6000 gasten te verte genwoordigen. H. Zwikker van de Pluimpot in Scherpenisse: "We heb ben een kwetsbare groep mensen. Nogal wat gasten op leeftijd die hartproblemen hebben maar ook jonge kinderen die ongevallen krij gen bij het spelen in de speeltuin of iets dergelijks. Het afgelopen jaar is de ambulance tien keer op het ter rein geweest." Eerder leverden Sta venisse 861, Sint-Philipsland 772 en Scherpenisse 731 handtekeningen in en kwamen 120 handtekeningen per briefkaart bij Van Houdt in Sint- Maartensdijk binnen. De vrijwilligers noch de verpleeg kundig coördinator, noch het bestuur van de ambulancedienst waren aanwezig toen oud VVD- raadslid M. van Damme vrijdagoch tend de doos met handtekeningen aan loco-burgemeester J. Versluys overhandigde. Van Damme legde uit dat het er 13.000 waren, inclusief die van de gasten van de campings op Tholen. Hij noemde het frappant dat alleen al uit het stadje Tholen bijna 2200 handtekeningen zijn opgehaald. "Te meer omdat in het plan Tholen-stad standplaats zou worden. Dat geeft de solidariteit aan met het achterland." Volgens Van Damme gaat het bij het vervoer van gewonden en zieken om de kortste weg naar het zieken huis in Bergen op Zoom. "Van west naar oost. Eigenlijk zou de beste standplaats voor de ambulance in Stavenisse zijn. Dat is het enige dorp waar je vanuit Sint-Maartens dijk voor om moet rijden. Wat de rest betreft leiden alle wegen vanuit Sint-Maartensdijk naar Bergen op Zoom." Van Damme wees het bestuur van de gemeente Tholen op haar verant woordelijkheid in deze. "De eerlijk heid gebiedt me te zeggen dat het weer nodig is om een handtekenin genactie te houden om de wensen van de bevolking kenbaar te maken." Hij wees erop dat tussen de handtekeningen ook die van oud bestuurders terug te vinden zijn zoals oud SGP-wethouder L.J. Koopman uit Sint-Maartensdijk, oud CHU-raadslid J. de Korte uit Scherpenisse en oud VVD-statenlid L.A.M. Elenbaas uit Scherpenisse. "Waarom is Sint-Maartensdijk de beste plaats? Door de service van het personeel hier. Natuurlijk ken ik niet alle voor en tegens. Er zijn meer beweegredenen voor het een en voor het ander. Maar ik verwacht dat de stem van de Thoolse bevolking een leidraad mag zijn bij de verdere besluitvorming." Wethouder Versluys zei dat de handtekeningen een uiting is van de zorg voor een goed ambulancever voer. "U weet hoe de raad ermee bezig is geweest. We wilden er zelfs voor uit de gemeenschappelijke regeling stappen. In feite onderstre pen de handtekeningen wat de raad wil; een goede dienstverlening voor de bevolking." Volgens Versluys ligt de eindverantwoordelijkheid voor de toekomst van het ambulan cevervoer bij gedeputeerde staten. Hij gaf op zijn beurt de doos door aan de wethouder voor volksge zondheid, l.C. Moerland die aan kondigde de handtekeningen op 24 oktober in Goes aan gedeputeerde drs. G.L.C.M. de Kok te geven. VERVOLG VAN PAGINA 1 Die voerde bijna alle gesprekken. Als we het bestuurlijk niet rond krijgen moeten we naar de gemeente. Maar dat zou jammer zijn." Heshof wilde zelf niet zeggen waar om hij is afgetreden. "Als u wat wilt weten moet u maar bij de zittende bestuursleden zijn. Verder wil ik geen commentaar geven." Heshof heeft vorige week donder dag zijn terugtreden per brief aan het bestuur kenbaar gemaakt. Begin deze week heeft hij zich uit laten schrijven bij de Kamer van Koop handel en het centraal orgaan voor tarieven in de gezondheidszorg. Telefonisch heeft hij het Thoolse statenlid L.J. van Doom van het AOV op de hoogte gesteld van zijn aftreden. Omdat de ambulancedienst in een stichting is ondergebracht hoeft Heshof niet de goedkeuring van de leden te vragen zoals bij een vereni ging het geval is. Heshof Zegt zich nu meer te zullen gaan wijden aan zijn studie bestuurs-en organisatie wetenschappen aan de universiteit van Nijmegen die hij naast zijn werk als verpleegkundige volgt. Het bestuurlijk werk voor het Rode Kruis en de ambulance heeft hij altijd wel leuk gevonden, zegt hij. "Vooral de ambulance heb ik graag gedaan." Als verpleegkundige was hij geïnteresseerd in het ambulance- werk. Zijn collega H. Brinkman haalde hem over daar actief in te worden. Heshof kwam via zijn bestuursfunctie in de afdeling Tho len van het Rode Kruis in het bestuur van de ambulance terecht. Tot enkele jaren geleden vormde het bestuur van het Rode Kruis automa tisch het bestuur van de ambulance dienst. Na het loskoppelen van beide organisaties (onder meer op zijn advies) bleven de meeste bestuursle den lid van zowel het Rode Kruis als van het stichtingsbestuur van de ambulancedienst. Heshof verliet echter de afdeling van het Rode Kruis in juni, na bijna zes jaar. C. Meertens vervult als enige nog in beide besturen de functie van pen ningmeester. Slaagde het Rode Kruisbestuur erin na het vertrek van de voorzitter C.A. Egas uit Sint- Maartensdijk, twee nieuwe bestuursleden aan te trekken (L. den Braber en G.J. Harmsen), het stich tingsbestuur van de ambulance lukte dat niet. Onze redactie staat voor U klaar. Bel 0166-652752 Ook per fax 0166-653318 kunt U berichten doorgeven. Postadres: Postbus 5, 4697 ZG St. Annaland Nieuwbouw Emergis. Het centrum Emergis voor geestelijke gezond heidszorg in Kloetinge (voorheen PZZ) mag zijn pand verbouwen ten behoeve van capaciteitsuitbreiding met 32 bedden. Daarnaast mag er nieuw gebouwd worden voor 42 plaatsen voor patiënten die langduri ge, intensieve behandeling nodig hebben. Enkele meerpersoonska- mers zullen worden omgebouwd tot eenpersoonskamers. Het ontwerp van architectenbureau Mecanoo uit Den Haag ligt al klaar. Het moderne gebouw gaat 5,5 miljoen kosten. Het enige Thoolse korps dat aan de brandweerwedstrijd meedeed (St.Annaland) dringt onder het oog van de jury het brandende pand bin nen. Het leek wel of er zaterdag in Sint- Maartensdijk een reusachtige brand was uitgebroken. Brand- Voor de tweede keer in ruim een maand is de 21-jarige P.B. uit Tho len bestolen van een autoradio met cd-wisselaar. De gedupeerde had zijn auto woensdagavond omstreeks half elf geparkeerd bij zijn woning aan de Mossellaan. 's Morgens toen hij naar zijn werk wilde gaan, merk te hij dat het kofferslot van zijn auto beschadigd was. Ook het slot van het voorportier was beschadigd. De radio was eruit gehaald. Vervolgens heeft de dief de achterbank platge legd en schroefde zo de cd-wisselaar uit de kofferbak. Bij de vorige inbraak ging men op exact dezelfde wijze te werk. Toen werd er ook ingebroken in een auto op de Wal. Ook deze keer was in dezelfde nacht een tweede wagen het mikpunt. Deze keer betrof het een voertuig van een 47-jarige Tholenaar dat geparkeerd stond in de Hoogaars straat. Hieruit werd een autoradio en een etui met gereedschap gestolen. De politie van het Oosterschelde- bekken en de Vlissingse douane hebben een partij van 9 kilo heroïne in beslag genomen. De waarde van deze hoeveelheid drugs bedroeg ongeveer een half miljoen gulden. Twee drugskoeriers werden aange houden. De douane hield op de A58 bij Kruiningen een 30-jarige auto mobilist uit Amsterdam aan voor een routinecontrole. In zijn auto bleek zich vier kilo heroïne te bevin den. De man werd in het politiebu reau Goes opgesloten. Zijn auto en de drugs werden in beslag genomen. Uit verhoor bleek dat de heroïne was geleverd in de haven van het Sloege- bied door een bemanningslid van een buik-carrier (schip) varend onder Turkse vlag. Dat schip lag inmiddels in Rotterdam. De Zeeuw se politie stelde hierop een onder zoek in en op het schip trof men nog eens vijf kilo heroïne aan. Een 53- jarige opvarende werd aangehouden en in Vlissingen opgesloten. De politie sluit niet uit dat er nog meer aanhoudingen volgen. Beide ver dachten krijgen een proces-verbaal wegens het overtreden van de opi umwet. De in beslag genomen drugs zijn inmiddels vernietigd. weerwagens (sommige splinter nieuw en andere wel 22 jaar oud) reden in grote getale naar de smalstad. Toch was er geen vuur. Uit heel Zeeland kwamen echter 33 ploegen naar Tholen voor de provinciale brandweerwedstrijd. En sommigen moesten daarvoor heel vroeg uit de veren, want de wedstrijden begonnen al om acht uur. De teams werden opgevangen in de kantine van Goedhart. Na de instructies reed men naar het ter rein van constructiebedrijf Weg- gemans aan de Sportlaan. Daar stonden drie banen opgesteld. De enige Thoolse blusgroep die deel nam aan de wedstrijd was St.Annaland. Het team stond als eerste op de rol. Dus om acht uur, er stond al wat publiek te kijken, arriveerde de brandweerauto bij De politie deelde woensdag in ruim vier uren 103 bekeuringen uit wegens te hard rijden. De hoogste overtreding werd genoteerd bij een bestuurder die 32 km per uur te hard reed. De radarwagen stond eerst van kwart over acht tot tien voor tien op de Grindweg in Tholen. Van de 545 gecontroleerde voertuigen reden er 43 (8 procent) harder dan de toege stane 50 km per uur. De hoogst gemeten snelheid was 77 km per Van tien over half elf tot half één vatte de politie post op de Oud-Vos- semeersedijk te Oud-Vossemeer. Er kwamen hier 255 voertuigen voorbij waarvan er 36 (14 procent) te hard reden. De hoogst gemeten snelheid was hier 112 km per uur. Tot slot controleerde men van vijf over half één tot tien over half twee op de Lageweg te Poortvliet. Hier is 80 km per uur de snelheidslimiet. Van de 385 gecontroleerde voertui gen reden er 24 (6 procent) te hard. De snelste bestuurder reed hier 111 km per uur. Weggemans. Bevelvoerder Nico Overbeeke, nummer 1 Hans Bur gers, nummer 2 Johan Elenbaas, nummer 3 Leo van Poortvliet en nummer 4 Bram van Iwaarden en pompbediende Han Ridderhof sprongen uit de wagen en de taken werden verdeeld. Een korte speurtocht leerde, dat op de ver dieping brand woedde. Beneden zagen de brandweerlie den een slachtoffer dat bekneld lag onder een stalen balk. Een slang met hogedrukspuit werd uitgerold en met persluchtmas kers op gingen de mannen naar binnen. Via de trap bereikte men de bovenverdieping, terwijl een deel van de brandweerlieden bij de gewonde onder de balk bleef. Maar de wedstrijdleiding moest de dag ervoor uit de trap enkele houten treden verwijderen omdat die kapot waren. Dus besliste de jury dat ploegen die het slacht offer van boven via de trap naar beneden brachten, een onveilige redding hadden uitgevoerd. Toch gingen de brandweerlieden via de trap naar beneden. Later bleek echter dat elke ploeg op deze baan gewoon de trap nam. De verbran de man werd bij de EHBO gebracht. Het slachtoffer dat bekneld had gezeten, werd bevrijd door met luchtkussens de stalen balk op te lichten. Zoge naamd 'stophout' werd gebruikt om onder de balk te leggen. Op een brancard werd de man ver volgens naar de EHBO gebracht. Snel opruimen was toen het devies en na 27 minuten blies St. Anna land de aftocht. Dat was sneller dan alle andere ploegen op baan A. Normaal gesproken wordt een ploeg voor een onveilige redding onderaan geplaatst. Maar omdat in dit geval iedereen via de trap weer naar beneden kwam, werd bij niemand de snelheid van de redding meege teld. Alleen het technisch puntentotaal gold. Daardoor dolf de blusgroep Sint-Annaland het onderspit en eindigde op de tiende plaats van de elf deelnemers. Eerste werd 's- Heer Arendskerke. Op baan B won het bedrijfsteam van het energiebedrijf EPZ en op baan C sleepte Wissenkerke de eerste prijs in de wacht. Geduren de de dag trok het publiek aan tot soms wel zo'n honderd man. 's Avonds reikte wethouder J. Versluys in gemeenschapscen trum Haestinge te Sint-Maartens dijk de prijzen uit. "Mijn eigen club was bang voor belangenverstrengeling. Daar waren enkele geruchten over gerezen. Ik wil elke schijn van het kwaad ver mijden. Op grond van bezwaren van de achterban heb ik het niet geac cepteerd." Teer punt blijkt de standplaats van de ambulance te zijn. In het plan van de projectgroep ambulancehulpver lening Zeeland wordt Tholen-stad aangewezen maar in de algemene beschouwingen stelt de RPF/GPV- fractie van Van Belzen dat Sint- Maartensdijk de voorkeur geniet. "Als er geen praktische redenen zijn voor Tholen als standplaats mag de ambulance in Sint-Maartensdijk blijven. Vooral de aanrijtijd speelt daarbij een belangrijke rol. Je moet kleur bekennen ten opzichte van dat standpunt." Van Belzen was ingeno men met het feit dat hij is gevraagd om leiding te geven aan de dienst die roerige tijden doormaakt. "Volksgezondheid spreekt me aan. Ik heb ervaring in de oudervereni ging Philadelphia. Ik ken het jargon want er zijn overlappingen. Beide instellingen hebben te maken met het centraal orgaan tarieven gezond heidszorg. Het klikte goed." Behalve het bestuur kon ook het per soneel zich vinden in Van Belzen als nieuwe man. "Maar ik heb het na overleg met mijn bestuur afgezegd. Ik wil het zuiver spelen." Eén van de eerste zaken die Van Belzen wilde aanpakken was het verbeteren van de communicatie tussen bestuur en personeel. Zij verkondigt daarmee een totaal andere mening dan de vrijwilligers van de ambulancedienst en de Thoolse huisartsen, die een onver deelde voorkeur voor St. Maartens dijk hebben. De huisartsen zijn 'een warm voorstander van bestendiging van de huidige situatie met een goed functionerende ambulancedienst in de centrale standplaats St. Maartens dijk.' Breker heeft daar zorgen over. "Als samensteller van de dienstlijst voel ik mij verantwoordelijk voorde continuïteit. Op dit moment zijn er vooral problemen om een verpleeg kundige bezetting compleet te krij gen. De huidige drie oproepkrachten zijn samen maximaal 60 uren per week inzetbaar. Daarnaast beschik ken we nog over een drietal poule krachten, niet woonachtig in St.Maartensdijk, die zeer beperkt inzetbaar zijn. Telkens weer blijkt de week echter 168 uren lang te zijn. Incidenteel kan van een ieder wel eens wat extra's gevraagd worden, maar het probleem is structureel." Breker schetst voor de chauffeurs een soortgelijke situatie. J. van Houdt is onbeperkt inzetbaar, maar een tweede chauffeur heeft al aange kondigd dat hij dit werk in verband met drukke werkzaamheden geen jaren meer zal doen. Gegeven de laatste sollicitatieronde vraag ik mij af, hoe we aan voldoende chauffeurs komen als ook dit aantal mindert. Aan ziekteverzuim voor langere tijd durf ik haast niet te denken." De verpleegkundig coördinator voorziet nog meer problemen dan de personeelsbezetting. Ze noemt het huidige aantal ritten van ongeveer 450 op jaarbasis onvoldoende voor de financiële armslag, want het cen traal orgaan tarieven gezondheids zorg betaalt op basis van gereden rit ten. Als de Thoolse ambulance niet meer ritten maakt, vreest Breker voor een onoplosbaar probleem, of er moet geld van derden komen. De kwaliteitsnormen, de voorziene moeilijkheden bij het rouleren van het personeel met Goes of Bergen op Zoom en de te beperkte huisves ting in St. Maartensdijk (er ontbre ken gescheiden slaapkamers en dou ches voor het roulatiesysteem) noemt Breker als andere zorgelijke zaken voor de-Toekomst. Volgens Breker is bij de handteke ningenactie in Tholen, Oud-Vosse meer en St.Philipsland gesugge reerd, dat de ambulance in St. Maar tensdijk moet blijven of anders van het eiland dreigt te verdwijnen. "Over een mogelijke standplaats Tholen is niet gesproken. De ver pleegkundig coördinator noemt dat 'onjuiste informatie.' "Voor de toe komst vrees ik eerder dat, indien de standplaats St. Maartensdijk blijft, de stichting in zijn bestaan bedreigt wordt." Breker verwerpt ook suggesties, dat de aanrijtijd van 15 minuten in gevaar komt wanneer de ambulance van St. Maartensdijk naar Tholen wordt verplaatst. Op basis van km- berekeningen uit de Eendrachtbode en een gemiddelde snelheid van 100 km per uur 1,6 km per minuut) gaat de helft van de eilandbewoners er qua aanrijtijd op vooruit als de ambulance in Tholen komt, zo con cludeert de verpleegkundig coördi nator. "Vanuit Tholen rijden we alle kernen aan over hoofdwegen, wat minder oponthoud geeft. Als ik aan neem, dat de afstand Tholen/St. Maartensdijk net zo ver is als andersom, concludeer ik dat voor dorpen als Poortvliet, Scherpenisse en St. Maartensdijk de aanrijtijd acceptabel is. Immers, zoals het nu is geregeld, zijn er vanuit Tholen geen klachten. Dit geldt dan voor ongeveer 7000 inwoners. Datzelfde vergelijk gaat op voor St. Annaland, 3460 inwoners, als we dat vergelij ken met de huidige aanrijtijd naar Oud-Vossemeer. Voor Stavenisse, 1600 inwoners, geldt dat de aanrij tijd met zo'n 6 minuten verlengd zal worden, maar wel binnen de 15 minuten blijft. We verkeren ook in de gelukkige omstandigheid, dat de huisartsen vaak ter plaatse zijn. Met name hun rol is uiterst belangrijk als het om een levensbedreigende situatie gaat." "De huidige emotionele reactie wekt de indruk, dat de wereld ophoudt bij de Thoolse brug", zegt Breker. Zij heeft regelmatig overleg met alle vervoerders in West-Brabant en concludeert, dat mensen uit Nieuw- Vossemeer en Steenbergen ook recht hebben op acute hulp. Daarom vindt ze het reëel, dat de ambulance met standplaats Tholen meer ingezet zal worden in Brabant. "Aansluiting bij Zeeland is ook mogelijk, maar een achterwacht vanuit Goes vind ik onacceptabel." Het feit dat Tholen nog een eigen ambulance heeft, schrijft Breker toe aan het huidige en het al vertrokken personeel. "De omstandigheden waren verre van ideaal; door moti vatie en inzet is alles gerealiseerd. Dat neemt niet weg, dat we naar de toekomst moeten kijken, zeker nu er belangrijke beslissingen gaan vallen voor de langere termijn. Een solide basis in de organisatie van de ambu lancehulpverlening geeft de Thoolse bevolking de garantie voor een toe komst van de ambulance op het eiland. Uiteraard zal dat gevolgen hebben voor het huidige oproeppersoneel. Hier moet dan ook zorgvuldig mee worden omgegaan. Zelf ben ik de enige werknemer in vaste dienst, inkomensafhankelijk van dit werk. Ik kijk zeer kritisch naar de langere termijn." Breker noemt de onrust onder het oproeppersoneel terecht, maar het overbrengen van die onrust op de Thoolse bevolking 'onnodig.' De verpleegkundig coördinator con cludeert, dat een ambulance in Tho len-stad op langere termijn meer bestaansrecht zal hebben. "Dit in tegenstelling tot de te verwachten problemen in de continuïteit, kwali teit en financiering. Bovendien zijn alle kernen ook vanuit Tholen bin nen 15 minuten te bereiken", aldus Nel Breker in haar brief aan diverse betrokkenen bij de Thoolse ambu lancedienst.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 9