Nieuwe schuivers verlichten taak ijsclubbestuurders Scherpenisse Middelburg laat Tholen niet los Quist, de Barley specialist! Aangepaste koelcel mag blijven Ambulancevervoer blijft bij Brabant Extra politie voor Zeeland Hechte groep al veertig jaar in de weer op Pluimpotterrein Standplaats blijft nog onzeker Logica bij de ambulancedienst Plan jop's komt van jeugd Donderdag 10 oktober 1996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Als de vorst mocht invallen, dan is de ijsclub Scherpenis- se er klaar voor. De stichting, die veertig jaar bestaat, investeerde in twee nieuwe schuivers. Vijf maanden sta ken de bestuursleden C. Duijnhouwer en M. Suurland in het ombouwen van de trekkertjes. Het schuiven van de twee hectare grote ijsbaan op de Pluimpot zal er een stuk vlotter mee gaan. Herverkaveling Kruiningen Hoogteverschillen Blijvende deelname Zeeuwse regelingen Voorlopig mag alles bij hef oude blijven met de ambulan cedienst en de brandweer, maar het provinciaal bestuur van Zeeland wil Tholen op geen enkele manier loslaten. Nu bepalen ziektekostenverzekeraars als VGZ en CZ nog wat er gebeurt, maar als de financiering van de ambulancedienst via de provincie gaat lopen, willen gedeputeerde staten hun handen vrij hebben. Geen medezeggenschap Niet falikant tegen Standplaats Spoedprocedure Stijl herken je. En Burley hééft stijl! Comfortabele schoen met heerlijke pasvorm. Multi- combineerbaar en ge schikt voor elk moment. Quist heeft dit topmerk at binnen. Wanneer komt u? Krabbelaars De gemeente Tholen mag tot 2007 gebruik maken van de dienstverlening voor ambulancevervoer en brandweer in de regio West-Brabant. Tholen blijft lid van de gemeen schappelijke regeling Zeeland maar heeft van gedepu teerde staten voor tien jaar ontheffing gekregen. Wel moeten de andere Zeeuwse gemeenten hiermee akkoord gaan. Met dit besluit is de stoom van de ketel. Beroepskrachten Overlast Tot nu toe beschikte de ijsclub over één schuiver, waarmee men bijna twee uur werk had om de hele baan te bewerken. Een inspannend kar wei, waarbij de bestuursleden elkaar aflosten. Nu kan er met twee trek kers naast elkaar gereden worden. En het werk kan zittend in plaats van lopend gebeuren. "We hebben de trekkertjes kaal gekocht", vertelt Duijnhouwer. "Er is een hele nieuwe neus opge bouwd, schuiven en een hefinrich- ting. Ook zijn ze voorzien van een gaspedaal en een trekhaak." De machines zijn echt nodig, vertelt mede-oprichter M. Hage van de robijnen stichting. "Vroeger hadden we planken en bezems om de zaak schoon te maken. Maar dan had je net zoveel helpers als schaatsers." Hage droeg de voorzittershamer onlangs over aan M. Bolier. "Het is weieens gebeurd dat we via de geluidsinstallatie vrijwilligers vroe gen om te helpen, maar dat binnen een mum van tijd de baan leeg was", illustreert laatstgenoemde de afge nomen bereidheid om te helpen. Zélf kwam Bolier op die manier bij de ijsclub terecht, herinnert mede oprichter C. van der Werf zich: "Als 14-jarige kwam hij mij - tot mijn verbazing - vragen of hij bij de ijs club mocht helpen." Officieel is de stichting op 17 november 1956 opgericht, maar in oktober van dat jaar was men al aan de gang, vertelt Hage. Achttien mensen waren bij de oprichting betrokken, waaronder P. Noordijke en dijkbaas M. Giljam. Aan het roer stonden gemeentesecretaris A.L.G. van Doorn en wethouder D. Kleppe. Zij kaartten de wens voor een ijs baan aan bij de herverkaveling. Vroeger werd in Scherpenisse op de visgaten als Lange Gat en Motgat in de 'Keete' geschaatst, maar veertig jaar geleden probeerde men de oude sluiskom geschikt te maken als ijs baan. "Het sluisje kon prachtig afge sloten worden, maar net als nader hand met de afdamming van de Pluimpot lag die de andere morgen weer open", herinnert Hage zich. De baan die uiteindelijk op de Pluimpot werd aangelegd, is één van de grootste in Zeeland. Er kan zelfs een wedstrijdbaan in gelegd worden die voldoet aan de normen van de schaatsbond KNSB. De ijsclub begon met helemaal niets en kende armoedige jaren. "Met geleend geld namen we een keet over van Van der Werfs vader toen die met zijn bedrijf stopte", zegt Hage. Inmiddels beschikt de club over een kleedlo kaal annex berging en een kassa ruimte. Het bestuur wil er nog een hok bij bouwen om de nieuwe machines in te kunnen stallen. Tot voor enkele jaren was er een goede samenwerking met de stich ting Thoolse Dagen, die eveneens een bouwsel op het Pluimpotterrein heeft. De ijsclub trok niet alleen schaats liefhebbers uit Scherpenisse, maar ook uit Poortvliet en Sint-Maartens dijk meldden zich de donateurs aan. Momenteel staan ook mensen uit Tholen, Bergen op Zoom en zelfs Kruiningen op de ledenlijst. De stichting telt 919 donateurs. Ooit waren dat er meer dan 1100. "In tegenstelling tot bijvoorbeeld Sint- Annaland blijven ouderen hier geen lid als ze niet meer schaatsen", ver telt Van der Werf, die het penning meesterschap heeft overgedragen aan zijn zoon. Jaarlijks zijn zo'n 70 tot 80 opzeggingen te verwerken, maar er komen ook nieuwe dona teurs bij. Tot hun twaalfde jaar kun nen kinderen namelijk op de kaart van hun ouders komen schaatsen, daarna moet er betaald worden. Het bestuur van de ijsclub vormt een hechte groep, die nauw samenwerkt in de dagen dat de baan 's winters open is. Eén man bemant de kassa, een ander is present voor het inschrijven van nieuwe leden. Uren tellen niet, zo blijkt uit de verhalen. "En als je kijkt hoe de vrouwen erachter staan. Zonder hun steun zou het allemaal niet kunnen", vertelt Hage. Rond kwart voor negen 's avonds begint het vegen vanuit het midden van de baan en om half tien Het bestuur van de 40-jarige ijsclub Scherpenisse bij de nieuwe en oude schuifmachines. V.l.n.r. M. Suurland, M. Hage, C. v.d. Werf sr., Af. Bolier, C. v.d. Werf jr., L. Bolier en C. Duijnhouwer. wordt de baan gesloten. Daarna wordt er gewerkt aan het dichten van scheuren in de ijsvloer en zono dig wordt water op de baan gelaten. De stichting huurt het terrein in de periode november t/m februari van de gemeente. Er is 20.000 kubieke meter water nodig om een ijsbaan aan te leggen. Daartoe sluit het bestuur de hoofddrain van het ter rein af zodat het hemelwater niet weg kan. De rest wordt opgebracht vanuit een 32 meter diepe bron. Ver der staat er een pomp op een nabij gelegen watergang. De pomp is dit voorjaar gereviseerd. Voor het dich ten van scheuren heeft de club nu zelf slangen, maar vroeger moest met emmers water gesjouwd wor den. "Later werd de brandweer inge schakeld, die zag het als een spuit- oefening. Toen hebben we een keer de watertoren leeggepompt", lacht Hage. Het Pluimpotterrein is in de loop van de tijd op plekken flink verzakt, zodat er hoogteverschillen van 60 centimeter voorkomen. "Dat scheelt twee dagen in het pompen", vertelt Bolier. De baan in Scherpenisse gaat zo maar niet open. In verband met de hoeveelheid schaatsliefhebbers - soms wel duizend mensen tegelijk - is er een ijslaag van minstens negen centimeter dik nodig. "Afgelopen winter sloten we de baan 's middags omdat het dooide. Dan kregen we soms boze reacties, maar 's avonds als het weer begon te vriezen kon er prima geschaatst worden", vertelt Van der Werf senior. "Een bepaalde categorie mensen toont nooit begrip. Maar we hebben ook meegemaakt dat Sint-Annaland open ging en Scherpenisse niet, maar dat in Sint- "Voorkomen moet worden, dat bij decentralisatie een deel van Zeeland buiten de provincie is onderge bracht", zei gedeputeerde drs. G.L.C.M. de Kok 1 oktober in een gesprek met de Thoolse wethouders I.C. Moerland en J. Versluys. "Als de provincie de financiering van de ambulancehulpverlening in handen heeft, moeten alle Zeeuwen gelijk worden bedeeld." Deze zienswijze van gedeputeerde De Kok werd door de ook aanwezige voorzitter van de projectgroep ambulancehulp verlening Zeeland, W. Don, onder schreven. Om geografische redenen mag de uitzonderingspositie van Tholen echter tot 1 januari 2007 (of korter als de gemeente dat wil) bestendigd blijven. Tholen blijft formeel lid van de gemeenschappelijke regelingen voor ambulancevervoer en brand weer in Zeeland, maar mag door middel van een overeenkomst gebruik maken van de West-Bra bantse voorzieningen. Het nadeel daarvan is, dat Tholen geen mede zeggenschap heeft. Er moet wel betaald worden voor de Brabantse regionale brandweer en ambulance dienst, maar Tholen heeft niets te vertellen. G.S. van Zeeland noemen dat echter 'minder bezwaarlijk dan algehele terugtreding uit de Zeeuw se regelingen.' "Niet alleen in het licht van de herhaalde verzekering van b. en w„ dat Tholen zo mogelijk van de Zeeuwse regio's deel wilt blijven uitmaken, maar zeker ook wegens de bestuurlijke ontwikkelin gen in de ambulancesector. Die ten deren naar een andere bestuurlijke inbedding. Daarbij is het niet uitge sloten, dat over enkele jaren de cpa- functie (centrale post ambulancever voer) voor Tholen wel degelijk het beste vanuit Zeeland kan plaatsvin den. Dat zou problematisch kunnen worden, als Tholen inmiddels lid is van de Brabantse gemeenschappelij ke regeling. Van belang is ook de situatie die ontstaat wanneer er - naar verwachting in 1999 - een regionaal communicatie- en infor matiecentrum voor Zeeland zal zijn. Al met al reden voor g.s. de voor keur te geven aan blijvende deelna me van Tholen in de Zeeuwse rege lingen." Loco-burgemeester J. Versluys noemt het 'een erg positief bericht dat de dienstverlening bij Brabant blijft.' "Maar wij hebben ook een duidelijke voorkeur daadwerkelijk tot de Brabantse gemeenschappelij ke regelingen toe te treden. We zijn niet enthousiast over verlenging van de huidige gang van zaken via een overeenkomst omdat we dan bestuursinspraak missen, maar ons college is ook weer niet falikant tegen." Het deed Versluys goed, dat 'ieder een ervan overtuigd is, dat een daad werkelijke oplossing voor Tholen via Brabant goedkoper is.' "Brabant blijft voor ons de achterwachtfunc- tie functie vervullen en brandweer en ambulance dienen gekoppeld te blijven. G.S. van Zeeland blijven echter verantwoordelijk voor de paraatheid en wat dat betreft, zijn er versterkte eisen. Daarvoor dient nog een adequate oplossing te komen. In overleg moet dat allemaal nog gestalte krijgen", aldus Versluys. De standplaats is daarbij het hete hangijzer: handhaving van St. Maar tensdijk zoals de vrijwilligers van de Thoolse ambulancedienst graag wil len of verplaatsing naar Tholen, wat de voorkeur van zowel Zeeland als Brabant is. "Tholen heeft een zeer kleine dienst waarop nu niets is aan te merken, maar die zal niet voldoen aan de nieuwe kwaliteitseisen", zei projectgroep-voorzitter Don 1 okto ber in het gesprek met Moerland en Versluys. Brabant ging in eerste instantie - evenals de projectgroep Don - uit van een 7x24 uur parate dienst, maar dan met achterwacht vanuit Bergen op Zoom. De zorg verzekeraar is hiervoor echter niet te vinden. Waarschijnlijker is het dat wordt gekozen voor een dienst die overdag paraat en verder piket is. Via een spoedprocedure doen g.s. nu de ongebruikelijke stap dat ze rechtstreeks alle Zeeuwse gemeen ten hebben benaderd om toestem ming te vragen voor verlenging van de Thoolse uitzonderingspositie. Voor 5 december moeten ze gere ageerd hebben. Minimaal de helft van de gemeenten voor de ambulan ceregio en voor wat de brandweer betreft zelfs driekwart, dient de Bra bantse dienstverlening aan Tholen goed te keuren. Gebeurt dat niet - g.s. van Zeeland kunnen zich overi gens niet voorstellen dat er een gemeente belang bij heeft om dat tegen te houden - dan zal het Zeeuw se provinciaal bestuur de uittreding van Tholen uit de Zeeuwse gemeen schappelijke regelingen alsnog goedkeuren. "Wij vertrouwen er echter op, dat het niet zo ver zal behoeven te komen", aldus g.s. van Zeeland. THOLEN, Brugstraat 19-21, Telefoon (0166) 60 23 21 SINT-MAARTENSDIJK, Ds. de Bresstraat 10, Telefoon (0166) 66 21 67 (èh in Bruinisse, Halsteren, Numansdorp). Wat in drie jaar niet is gelukt, lijkt er nu toch van gekomen: vis handelaar J.A.P.M. Deurloo en de gemeente zijn het eens over de toe komst van de koelcel aan de noordkant van het bedrijf aan de Contr' Escarpe in Tholen. Twee weken geleden verloor Deurloo een kort geding en werd een begin gemaakt met de sloop van de zon der vergunning gebouwde koelcel. Nieuwe onderhandelingen met het gemeentebestuur hebben vorige week alsnog tot een oplossing geleid. De koelcel mag blijven staan als Deurloo de buitenkant met platen bekleedt en er een puntdak op maakt. Op die manier voldoet de bouw aan de welstandseisen van de gemeente. Het stuk van de cel dat stond op grond met de bestemming 'ver- kcersdoeleinden' is inmiddels ver dwenen, zodat de strijdigheid met het bestemmingsplan er niet lan ger is. Deurloo moest binnen tien dagen een bouwplan bij de gemeente indienen en krijgt ver volgens zes weken de tijd om de bouw te realiseren. Die voorwaarden zijn hard, aldus een woordvoerder van de gemeen te. De Tholenaar moet ook garande ren dat het plan financieel haal baar is. Want dat was volgens hem tot nu toe hèt probleem in deze zaak. Daarom ook werd tij- Annaland de baan al na een dag helemaal kapot was. Veertig jaar ervaring in ons bestuur geeft de doorslag bij het nemen van beslis singen." De baan op de Pluimpot wordt altijd in drie stukken gedeeld: het midden is bedoeld voor het overrijden en buitenom is er ruimte voor de hard rijders. Tegen de Spuidam aan ligt een hoek voor de beginners, de zogenaamde krabbelaars. Als er geschaatst kan worden, verwelkomt de ijsclub regelmatig schoolklassen uit Scher penisse, Sint-Maartensdijk en Poort vliet. "Meestal 's morgens, omdat het dan niet zo druk is." Ook de Thoolse politie heeft weieens een sportuur op de Pluimpot gevuld. "Dat is leuk, want de ijsbaan is immers een gemeenschapszaak", vindt Van der Werf. Hij vertelt dat de stichting graag een keer een halve marathon zou organiseren, maar dat is er tot nog toe niet van gekomen omdat de vorstperiode te kort was. "Het plan ervoor, maar ook voor andere wedstrijden, ligt kant en klaar bij Wim van Vossen." De ijsclub wordt jaarlijks met behoorlijke kosten geconfronteerd. Het onderhoud aan de gebouwtjes en het materiaal, de elektriciteitsno ta en de geluidsinstallatie vergen veel geld. Sinds enkele jaren moet voor het oppompen van grondwater milieubelasting betaald worden. Al met al reden voor het bestuur om de contributie te verhogen: van zes naar zeven gulden per jaar. "We hebben in al die veertig jaar nooit een cent subsidie van de gemeente gehad. Daar zijn we best een beetje trots op", zegt oud-voorzitter Hage van de jubilerende ijsclub Scherpenisse. dens het kort geding geen over eenstemming bereikt. Sloop van de koelcel door de gemeente was al opgeschort omdat de vishandelaar beloofde dat binnen een week zelf te zullen doen. In plaats daarvan is overleg begonnen over dit voor het bedrijf onmisbare gebouw. Een eveneens zonder vergunning gebouwd kan toortje is inmiddels door Deurloo van een schuin dak voorzien. Tholen hoeft nu niet uit te treden uit de gemeenschappelijke regeling en weet waar ze aan toe is. De bestaan de regeling die op 1 januari afloopt, wordt bestendigd. Wethouder I.C. Moerland lichtte dinsdagavond de commissie welzijn en onderwijs in na een vraag van J. van den Donker (D66). "G.s hebben besloten dat we vooralsnog niet mogen uittreden. We krijgen dezelf de 10-jarige termijn voor de dienst verlening uit Brabant. Maar gedepu teerde staten willen wel dat we vol doen aan de eisen die Zeeland aan de dienstverlening stelt." De andere Zeeuwse gemeenten wordt gevraagd akkoord te gaan met deze uitzonderingspositie van Tho len. "Het streekgewest zal daarmee akkoord gaan. Brandweer en ambu lancevervoer blijven gekoppeld." Volgens Moerland zijn de gemeen ten gevraagd snel te reageren. De situatie kan over vijf jaar weer actu eel worden wanneer de financiering anders geregeld wordt. Dan krijgen de provincies meer over de bekosti ging te vertellen. Over de standplaats van de ambu lance is volgens Moerland nog niets bekend. E.M. van der Wal (PvdA) vroeg hiernaar. Eind oktober komt de projectgroep ambulanceverle ning Zeeland ('commissie Don') met haar eindconclusies. Moerland: "Gedeputeerde staten nemen dan een besluit over het advies van de commissie." Het streekgewest Brabant stelt voor om de ambulance in Tholen-stad te stationeren. De dienst zou van 's morgens acht tot 's avonds zes door beroepskrachten bemand moeten worden. Na zes uur zou een piket dienst ingesteld moeten worden. Op deze manier zou het uitrukken van de ziekenwagen versneld kunnen worden. Nu verliezen de vrijwilli gers in Sint-Maartensdijk die van huis moeten komen naar de ambu lancegarage kostbare minuten, zo is de gedachte. Deze oplossing zou echter veel geld vergen: 550.000 gulden per jaar. Daar staat tegenover dat West-Brabant meer kan profite ren van de ambulance dan nu het geval is omdat hij ook in Steenber gen ingezet kan worden. Is de Thoolse ambulance onderweg, dan springt de Bergse ambulance in, zo meldde omroep Zeeland gisteroch tend die gesproken had met P.C. Bouman, lid van de projectgroep. Volgens Moerland is dit allerminst een uitgemaakte zaak. "De commis sie Don geeft daarover een advies. Gedeputeerde staten beslissen daar over. Dat advies moet met cijfers gestaafd worden." Een voordeel van een parate dienst zoals ook de projectgroep eind augustus al voorstelde, is volgens Moerland dat er tijdwinst wordt gemaakt. "Dat zou voor Tholen gel den, maar ook voor Sint-Maartens dijk als de ambulance daar blijft." Een voordeel van Tholen is volgens Moerland de nabijheid van Bergen op Zoom. Moerland vraagt zich af of de ambulancedienst de kwaliteit die nu gegeven wordt, op deivduur vol kan houden. Organisatorisch maar ook bestuurlijk. "Er wordt nu piketdienst gedraaid. Voor een ver goeding van ƒ2,50 per uur. Dat is vrijwilligerswerk. De vraag is of je dat in stand kan houden. En ook voor het bestuur is het moeilijk men sen te vinden." Dat er volop handtekeningen opge haald worden om Sint-Maartensdijk als standplaats voorde ambulance te behouden, kan Moerland begrijpen. "De bevolking moet dat doen, maar je moet wel gegevens hebben om je ergens op te baseren. Bij een stand plaats in Tholen zou de dienstverle ning er wel eens op vooruit kunnen gaan. Maar daar hebben wij niks over te zeggen. Dat doet g.s." De deels afgebroken koelruimte (links) van vishandel Deurloo mag blijven staan als er een muur omheen komt en een puntdak op gezet wordt. Onze ambulance heeft een goed en vrijwel nieuw onderkomen in St. Maartensdijk, dat centraal gelegen is op ons eiland. Alle vrijwilligers, dus dié mensen die het minste kosten, komen uit St. Maartensdijk. Goede, gekwalificeerde mensen welke zich in het verleden vaak hebben bewe zen. Dus is het logisch, dat er een nieuw (duur) onderkomen in Tho len-stad moet worden gebouwd. En dat er met (dure) beroepskrachten gewerkt moet gaan worden. Wie garandeert ons als inwoners dat de exploitatiekosten dan niet zó hoog oplopen, dat hij in de toekomst tóch te duur wordt, waardoor wij als bewoners van ons eiland de ambu lance alsnog helemaal kwijt raken? Ik wens de mensen die hierover moeten beslissen, veel sterkte en wijsheid toe. Bruno F.P. Tanzer Provincialeweg 18 St. Maartensdijk De regiopolitie Zeeland krijgt er extra manschappen bij. Dat heeft minister H.F. Dijkstal van binnen landse zaken geschreven in een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer. Er komen in totaal 36,4 agenten bij. Daar zitten overigens dan wel de 25 politiesurveillanten bij die eerder al waren toebedeeld. Dus er komen in feite 11,4 extra banen bij. De 36,4 agenten worden verdeeld over vijf jaar aangesteld. Dit jaar kwamen er 26,9 banen bij, volgend jaar 1,2, in 1998 6,3 en in de twee daarop volgende jaren tel kens nog één. Overigens reageerde de korpsleiding niet erg enthousiast op de toekenning. In een brandbrief vroeg het regionaal college onlangs namelijk nog om een uitbreiding met minstens 60 agenten. VERVOLG VAN PAGINA 1 "Die zoeken zelf wel een plaats. Geef ze inspraak." Van den Donker vond het hard nodig dat er wat voor deze jongeren wordt gedaan. Alleen is het de vraag hoe een en ander wordt aangepakt. "Een jongere laat zich echt niet sturen. Wij moeten ons aanpassen aan wat de jeugd wil." De Jager wilde weten of de jop wel echt in een behoefte voorziet. "Een jop moet gedragen worden door de omgeving." Dat had ook Van den Boogaard naar voren gebracht. "Deze groep moet je betrekken bij de jop. Als je het op een andere plek aanlegt dan zij wil len, komt er geen hond op af. Wor den jongeren verantwoordelijk gemaakt, dan scheelt dat in de ver nielingen." Het onderhoud van speelterreinen zou volgens hem via buurtcomité's moeten geschieden of via steun van de bestaande speeltui nen. Wethouder J. Versluys lichtte toe dat het plan om jop's in te richten van de jeugd zelf afkomstig is. Dat is gebeurd naar aanleiding van over last in de Kotterstraat in Tholen toen de jongeren met de politie en de gemeente op het bureau over de zaak hebben gesproken. Het betrek ken van de jeugd bij het inrichten vond hij een goede zaak. Het toe zicht houden op de terreinen door buurtbewoners blijft volgens Ver sluys moeilijk, zo is zijn ervaring. Het geld dat nodig is voor de oudere jeugd kan volgens Versluys niet gehaald worden uit het afstoten van de terreinen voor de jongste kinde ren. Maar handhaven van deze voor zieningen betekent wel dat er veel meer geld nodig is dan het college van plan was ervoor uit te geven. De Jager, Schot, Van den Donker en Ravensteijn steunden de wethouder in zijn voornemen de speelterrein- tjes voor de allerjongsten (tot vier jaar) kritisch te bekijken als ze aan renovatie toe zijn.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 3