Nieuwe schuivers verlichten taak
ijsclubbestuurders Scherpenisse
Middelburg laat
Tholen niet los
Quist, de Barley
specialist!
Aangepaste koelcel mag blijven
Ambulancevervoer
blijft bij Brabant
Extra politie
voor Zeeland
Hechte groep al veertig jaar in de weer op Pluimpotterrein
Standplaats blijft nog onzeker
Logica bij de
ambulancedienst
Plan jop's
komt van jeugd
Donderdag 10 oktober 1996
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Als de vorst mocht invallen, dan is de ijsclub Scherpenis-
se er klaar voor. De stichting, die veertig jaar bestaat,
investeerde in twee nieuwe schuivers. Vijf maanden sta
ken de bestuursleden C. Duijnhouwer en M. Suurland in
het ombouwen van de trekkertjes. Het schuiven van de
twee hectare grote ijsbaan op de Pluimpot zal er een stuk
vlotter mee gaan.
Herverkaveling
Kruiningen
Hoogteverschillen
Blijvende deelname Zeeuwse regelingen
Voorlopig mag alles bij hef oude blijven met de ambulan
cedienst en de brandweer, maar het provinciaal bestuur
van Zeeland wil Tholen op geen enkele manier loslaten.
Nu bepalen ziektekostenverzekeraars als VGZ en CZ
nog wat er gebeurt, maar als de financiering van de
ambulancedienst via de provincie gaat lopen, willen
gedeputeerde staten hun handen vrij hebben.
Geen medezeggenschap
Niet falikant tegen
Standplaats
Spoedprocedure
Stijl herken je.
En Burley hééft stijl!
Comfortabele schoen met
heerlijke pasvorm. Multi-
combineerbaar en ge
schikt voor elk moment.
Quist heeft dit topmerk
at binnen.
Wanneer komt u?
Krabbelaars
De gemeente Tholen mag tot 2007 gebruik maken van de
dienstverlening voor ambulancevervoer en brandweer in
de regio West-Brabant. Tholen blijft lid van de gemeen
schappelijke regeling Zeeland maar heeft van gedepu
teerde staten voor tien jaar ontheffing gekregen. Wel
moeten de andere Zeeuwse gemeenten hiermee akkoord
gaan. Met dit besluit is de stoom van de ketel.
Beroepskrachten
Overlast
Tot nu toe beschikte de ijsclub over
één schuiver, waarmee men bijna
twee uur werk had om de hele baan
te bewerken. Een inspannend kar
wei, waarbij de bestuursleden elkaar
aflosten. Nu kan er met twee trek
kers naast elkaar gereden worden.
En het werk kan zittend in plaats van
lopend gebeuren. "We hebben de
trekkertjes kaal gekocht", vertelt
Duijnhouwer.
"Er is een hele nieuwe neus opge
bouwd, schuiven en een hefinrich-
ting. Ook zijn ze voorzien van een
gaspedaal en een trekhaak."
De machines zijn echt nodig, vertelt
mede-oprichter M. Hage van de
robijnen stichting. "Vroeger hadden
we planken en bezems om de zaak
schoon te maken. Maar dan had je
net zoveel helpers als schaatsers."
Hage droeg de voorzittershamer
onlangs over aan M. Bolier. "Het is
weieens gebeurd dat we via de
geluidsinstallatie vrijwilligers vroe
gen om te helpen, maar dat binnen
een mum van tijd de baan leeg was",
illustreert laatstgenoemde de afge
nomen bereidheid om te helpen.
Zélf kwam Bolier op die manier bij
de ijsclub terecht, herinnert mede
oprichter C. van der Werf zich: "Als
14-jarige kwam hij mij - tot mijn
verbazing - vragen of hij bij de ijs
club mocht helpen."
Officieel is de stichting op 17
november 1956 opgericht, maar in
oktober van dat jaar was men al aan
de gang, vertelt Hage. Achttien
mensen waren bij de oprichting
betrokken, waaronder P. Noordijke
en dijkbaas M. Giljam. Aan het roer
stonden gemeentesecretaris A.L.G.
van Doorn en wethouder D. Kleppe.
Zij kaartten de wens voor een ijs
baan aan bij de herverkaveling.
Vroeger werd in Scherpenisse op de
visgaten als Lange Gat en Motgat in
de 'Keete' geschaatst, maar veertig
jaar geleden probeerde men de oude
sluiskom geschikt te maken als ijs
baan. "Het sluisje kon prachtig afge
sloten worden, maar net als nader
hand met de afdamming van de
Pluimpot lag die de andere morgen
weer open", herinnert Hage zich.
De baan die uiteindelijk op de
Pluimpot werd aangelegd, is één van
de grootste in Zeeland. Er kan zelfs
een wedstrijdbaan in gelegd worden
die voldoet aan de normen van de
schaatsbond KNSB. De ijsclub
begon met helemaal niets en kende
armoedige jaren. "Met geleend geld
namen we een keet over van Van der
Werfs vader toen die met zijn bedrijf
stopte", zegt Hage. Inmiddels
beschikt de club over een kleedlo
kaal annex berging en een kassa
ruimte.
Het bestuur wil er nog een hok bij
bouwen om de nieuwe machines in
te kunnen stallen.
Tot voor enkele jaren was er een
goede samenwerking met de stich
ting Thoolse Dagen, die eveneens
een bouwsel op het Pluimpotterrein
heeft.
De ijsclub trok niet alleen schaats
liefhebbers uit Scherpenisse, maar
ook uit Poortvliet en Sint-Maartens
dijk meldden zich de donateurs aan.
Momenteel staan ook mensen uit
Tholen, Bergen op Zoom en zelfs
Kruiningen op de ledenlijst. De
stichting telt 919 donateurs. Ooit
waren dat er meer dan 1100. "In
tegenstelling tot bijvoorbeeld Sint-
Annaland blijven ouderen hier geen
lid als ze niet meer schaatsen", ver
telt Van der Werf, die het penning
meesterschap heeft overgedragen
aan zijn zoon. Jaarlijks zijn zo'n 70
tot 80 opzeggingen te verwerken,
maar er komen ook nieuwe dona
teurs bij. Tot hun twaalfde jaar kun
nen kinderen namelijk op de kaart
van hun ouders komen schaatsen,
daarna moet er betaald worden.
Het bestuur van de ijsclub vormt een
hechte groep, die nauw samenwerkt
in de dagen dat de baan 's winters
open is. Eén man bemant de kassa,
een ander is present voor het
inschrijven van nieuwe leden. Uren
tellen niet, zo blijkt uit de verhalen.
"En als je kijkt hoe de vrouwen
erachter staan. Zonder hun steun zou
het allemaal niet kunnen", vertelt
Hage. Rond kwart voor negen 's
avonds begint het vegen vanuit het
midden van de baan en om half tien
Het bestuur van de 40-jarige ijsclub Scherpenisse bij de nieuwe en oude schuifmachines. V.l.n.r. M. Suurland, M. Hage, C. v.d. Werf sr.,
Af. Bolier, C. v.d. Werf jr., L. Bolier en C. Duijnhouwer.
wordt de baan gesloten. Daarna
wordt er gewerkt aan het dichten
van scheuren in de ijsvloer en zono
dig wordt water op de baan gelaten.
De stichting huurt het terrein in de
periode november t/m februari van
de gemeente. Er is 20.000 kubieke
meter water nodig om een ijsbaan
aan te leggen. Daartoe sluit het
bestuur de hoofddrain van het ter
rein af zodat het hemelwater niet
weg kan. De rest wordt opgebracht
vanuit een 32 meter diepe bron. Ver
der staat er een pomp op een nabij
gelegen watergang. De pomp is dit
voorjaar gereviseerd. Voor het dich
ten van scheuren heeft de club nu
zelf slangen, maar vroeger moest
met emmers water gesjouwd wor
den. "Later werd de brandweer inge
schakeld, die zag het als een spuit-
oefening. Toen hebben we een keer
de watertoren leeggepompt", lacht
Hage. Het Pluimpotterrein is in de
loop van de tijd op plekken flink
verzakt, zodat er hoogteverschillen
van 60 centimeter voorkomen. "Dat
scheelt twee dagen in het pompen",
vertelt Bolier.
De baan in Scherpenisse gaat zo
maar niet open. In verband met de
hoeveelheid schaatsliefhebbers -
soms wel duizend mensen tegelijk -
is er een ijslaag van minstens negen
centimeter dik nodig. "Afgelopen
winter sloten we de baan 's middags
omdat het dooide. Dan kregen we
soms boze reacties, maar 's avonds
als het weer begon te vriezen kon er
prima geschaatst worden", vertelt
Van der Werf senior. "Een bepaalde
categorie mensen toont nooit begrip.
Maar we hebben ook meegemaakt
dat Sint-Annaland open ging en
Scherpenisse niet, maar dat in Sint-
"Voorkomen moet worden, dat bij
decentralisatie een deel van Zeeland
buiten de provincie is onderge
bracht", zei gedeputeerde drs.
G.L.C.M. de Kok 1 oktober in een
gesprek met de Thoolse wethouders
I.C. Moerland en J. Versluys. "Als
de provincie de financiering van de
ambulancehulpverlening in handen
heeft, moeten alle Zeeuwen gelijk
worden bedeeld." Deze zienswijze
van gedeputeerde De Kok werd
door de ook aanwezige voorzitter
van de projectgroep ambulancehulp
verlening Zeeland, W. Don, onder
schreven.
Om geografische redenen mag de
uitzonderingspositie van Tholen
echter tot 1 januari 2007 (of korter
als de gemeente dat wil) bestendigd
blijven. Tholen blijft formeel lid van
de gemeenschappelijke regelingen
voor ambulancevervoer en brand
weer in Zeeland, maar mag door
middel van een overeenkomst
gebruik maken van de West-Bra
bantse voorzieningen. Het nadeel
daarvan is, dat Tholen geen mede
zeggenschap heeft. Er moet wel
betaald worden voor de Brabantse
regionale brandweer en ambulance
dienst, maar Tholen heeft niets te
vertellen. G.S. van Zeeland noemen
dat echter 'minder bezwaarlijk dan
algehele terugtreding uit de Zeeuw
se regelingen.' "Niet alleen in het
licht van de herhaalde verzekering
van b. en w„ dat Tholen zo mogelijk
van de Zeeuwse regio's deel wilt
blijven uitmaken, maar zeker ook
wegens de bestuurlijke ontwikkelin
gen in de ambulancesector. Die ten
deren naar een andere bestuurlijke
inbedding. Daarbij is het niet uitge
sloten, dat over enkele jaren de cpa-
functie (centrale post ambulancever
voer) voor Tholen wel degelijk het
beste vanuit Zeeland kan plaatsvin
den. Dat zou problematisch kunnen
worden, als Tholen inmiddels lid is
van de Brabantse gemeenschappelij
ke regeling. Van belang is ook de
situatie die ontstaat wanneer er -
naar verwachting in 1999 - een
regionaal communicatie- en infor
matiecentrum voor Zeeland zal zijn.
Al met al reden voor g.s. de voor
keur te geven aan blijvende deelna
me van Tholen in de Zeeuwse rege
lingen."
Loco-burgemeester J. Versluys
noemt het 'een erg positief bericht
dat de dienstverlening bij Brabant
blijft.' "Maar wij hebben ook een
duidelijke voorkeur daadwerkelijk
tot de Brabantse gemeenschappelij
ke regelingen toe te treden. We zijn
niet enthousiast over verlenging van
de huidige gang van zaken via een
overeenkomst omdat we dan
bestuursinspraak missen, maar ons
college is ook weer niet falikant
tegen."
Het deed Versluys goed, dat 'ieder
een ervan overtuigd is, dat een daad
werkelijke oplossing voor Tholen
via Brabant goedkoper is.' "Brabant
blijft voor ons de achterwachtfunc-
tie functie vervullen en brandweer
en ambulance dienen gekoppeld te
blijven. G.S. van Zeeland blijven
echter verantwoordelijk voor de
paraatheid en wat dat betreft, zijn er
versterkte eisen. Daarvoor dient nog
een adequate oplossing te komen. In
overleg moet dat allemaal nog
gestalte krijgen", aldus Versluys.
De standplaats is daarbij het hete
hangijzer: handhaving van St. Maar
tensdijk zoals de vrijwilligers van de
Thoolse ambulancedienst graag wil
len of verplaatsing naar Tholen, wat
de voorkeur van zowel Zeeland als
Brabant is. "Tholen heeft een zeer
kleine dienst waarop nu niets is aan
te merken, maar die zal niet voldoen
aan de nieuwe kwaliteitseisen", zei
projectgroep-voorzitter Don 1 okto
ber in het gesprek met Moerland en
Versluys. Brabant ging in eerste
instantie - evenals de projectgroep
Don - uit van een 7x24 uur parate
dienst, maar dan met achterwacht
vanuit Bergen op Zoom. De zorg
verzekeraar is hiervoor echter niet te
vinden. Waarschijnlijker is het dat
wordt gekozen voor een dienst die
overdag paraat en verder piket is.
Via een spoedprocedure doen g.s.
nu de ongebruikelijke stap dat ze
rechtstreeks alle Zeeuwse gemeen
ten hebben benaderd om toestem
ming te vragen voor verlenging van
de Thoolse uitzonderingspositie.
Voor 5 december moeten ze gere
ageerd hebben. Minimaal de helft
van de gemeenten voor de ambulan
ceregio en voor wat de brandweer
betreft zelfs driekwart, dient de Bra
bantse dienstverlening aan Tholen
goed te keuren. Gebeurt dat niet -
g.s. van Zeeland kunnen zich overi
gens niet voorstellen dat er een
gemeente belang bij heeft om dat
tegen te houden - dan zal het Zeeuw
se provinciaal bestuur de uittreding
van Tholen uit de Zeeuwse gemeen
schappelijke regelingen alsnog
goedkeuren. "Wij vertrouwen er
echter op, dat het niet zo ver zal
behoeven te komen", aldus g.s. van
Zeeland.
THOLEN, Brugstraat 19-21,
Telefoon (0166) 60 23 21
SINT-MAARTENSDIJK,
Ds. de Bresstraat 10,
Telefoon (0166) 66 21 67
(èh in Bruinisse, Halsteren, Numansdorp).
Wat in drie jaar niet is gelukt,
lijkt er nu toch van gekomen: vis
handelaar J.A.P.M. Deurloo en de
gemeente zijn het eens over de toe
komst van de koelcel aan de
noordkant van het bedrijf aan de
Contr' Escarpe in Tholen. Twee
weken geleden verloor Deurloo
een kort geding en werd een begin
gemaakt met de sloop van de zon
der vergunning gebouwde koelcel.
Nieuwe onderhandelingen met het
gemeentebestuur hebben vorige
week alsnog tot een oplossing
geleid.
De koelcel mag blijven staan als
Deurloo de buitenkant met platen
bekleedt en er een puntdak op
maakt. Op die manier voldoet de
bouw aan de welstandseisen van
de gemeente.
Het stuk van de cel dat stond op
grond met de bestemming 'ver-
kcersdoeleinden' is inmiddels ver
dwenen, zodat de strijdigheid met
het bestemmingsplan er niet lan
ger is. Deurloo moest binnen tien
dagen een bouwplan bij de
gemeente indienen en krijgt ver
volgens zes weken de tijd om de
bouw te realiseren.
Die voorwaarden zijn hard, aldus
een woordvoerder van de gemeen
te.
De Tholenaar moet ook garande
ren dat het plan financieel haal
baar is. Want dat was volgens
hem tot nu toe hèt probleem in
deze zaak. Daarom ook werd tij-
Annaland de baan al na een dag
helemaal kapot was. Veertig jaar
ervaring in ons bestuur geeft de
doorslag bij het nemen van beslis
singen."
De baan op de Pluimpot wordt altijd
in drie stukken gedeeld: het midden
is bedoeld voor het overrijden en
buitenom is er ruimte voor de hard
rijders.
Tegen de Spuidam aan ligt een hoek
voor de beginners, de zogenaamde
krabbelaars. Als er geschaatst kan
worden, verwelkomt de ijsclub
regelmatig schoolklassen uit Scher
penisse, Sint-Maartensdijk en Poort
vliet. "Meestal 's morgens, omdat
het dan niet zo druk is." Ook de
Thoolse politie heeft weieens een
sportuur op de Pluimpot gevuld.
"Dat is leuk, want de ijsbaan is
immers een gemeenschapszaak",
vindt Van der Werf. Hij vertelt dat
de stichting graag een keer een halve
marathon zou organiseren, maar dat
is er tot nog toe niet van gekomen
omdat de vorstperiode te kort was.
"Het plan ervoor, maar ook voor
andere wedstrijden, ligt kant en
klaar bij Wim van Vossen."
De ijsclub wordt jaarlijks met
behoorlijke kosten geconfronteerd.
Het onderhoud aan de gebouwtjes
en het materiaal, de elektriciteitsno
ta en de geluidsinstallatie vergen
veel geld. Sinds enkele jaren moet
voor het oppompen van grondwater
milieubelasting betaald worden. Al
met al reden voor het bestuur om de
contributie te verhogen: van zes
naar zeven gulden per jaar. "We
hebben in al die veertig jaar nooit
een cent subsidie van de gemeente
gehad.
Daar zijn we best een beetje trots
op", zegt oud-voorzitter Hage van
de jubilerende ijsclub Scherpenisse.
dens het kort geding geen over
eenstemming bereikt.
Sloop van de koelcel door de
gemeente was al opgeschort
omdat de vishandelaar beloofde
dat binnen een week zelf te zullen
doen.
In plaats daarvan is overleg
begonnen over dit voor het bedrijf
onmisbare gebouw. Een eveneens
zonder vergunning gebouwd kan
toortje is inmiddels door Deurloo
van een schuin dak voorzien.
Tholen hoeft nu niet uit te treden uit
de gemeenschappelijke regeling en
weet waar ze aan toe is. De bestaan
de regeling die op 1 januari afloopt,
wordt bestendigd.
Wethouder I.C. Moerland lichtte
dinsdagavond de commissie welzijn
en onderwijs in na een vraag van J.
van den Donker (D66). "G.s hebben
besloten dat we vooralsnog niet
mogen uittreden. We krijgen dezelf
de 10-jarige termijn voor de dienst
verlening uit Brabant. Maar gedepu
teerde staten willen wel dat we vol
doen aan de eisen die Zeeland aan
de dienstverlening stelt."
De andere Zeeuwse gemeenten
wordt gevraagd akkoord te gaan met
deze uitzonderingspositie van Tho
len. "Het streekgewest zal daarmee
akkoord gaan. Brandweer en ambu
lancevervoer blijven gekoppeld."
Volgens Moerland zijn de gemeen
ten gevraagd snel te reageren. De
situatie kan over vijf jaar weer actu
eel worden wanneer de financiering
anders geregeld wordt. Dan krijgen
de provincies meer over de bekosti
ging te vertellen.
Over de standplaats van de ambu
lance is volgens Moerland nog niets
bekend. E.M. van der Wal (PvdA)
vroeg hiernaar. Eind oktober komt
de projectgroep ambulanceverle
ning Zeeland ('commissie Don') met
haar eindconclusies. Moerland:
"Gedeputeerde staten nemen dan
een besluit over het advies van de
commissie."
Het streekgewest Brabant stelt voor
om de ambulance in Tholen-stad te
stationeren. De dienst zou van 's
morgens acht tot 's avonds zes door
beroepskrachten bemand moeten
worden. Na zes uur zou een piket
dienst ingesteld moeten worden. Op
deze manier zou het uitrukken van
de ziekenwagen versneld kunnen
worden. Nu verliezen de vrijwilli
gers in Sint-Maartensdijk die van
huis moeten komen naar de ambu
lancegarage kostbare minuten, zo is
de gedachte. Deze oplossing zou
echter veel geld vergen: 550.000
gulden per jaar. Daar staat tegenover
dat West-Brabant meer kan profite
ren van de ambulance dan nu het
geval is omdat hij ook in Steenber
gen ingezet kan worden. Is de
Thoolse ambulance onderweg, dan
springt de Bergse ambulance in, zo
meldde omroep Zeeland gisteroch
tend die gesproken had met P.C.
Bouman, lid van de projectgroep.
Volgens Moerland is dit allerminst
een uitgemaakte zaak. "De commis
sie Don geeft daarover een advies.
Gedeputeerde staten beslissen daar
over. Dat advies moet met cijfers
gestaafd worden."
Een voordeel van een parate dienst
zoals ook de projectgroep eind
augustus al voorstelde, is volgens
Moerland dat er tijdwinst wordt
gemaakt. "Dat zou voor Tholen gel
den, maar ook voor Sint-Maartens
dijk als de ambulance daar blijft."
Een voordeel van Tholen is volgens
Moerland de nabijheid van Bergen
op Zoom. Moerland vraagt zich af
of de ambulancedienst de kwaliteit
die nu gegeven wordt, op deivduur
vol kan houden. Organisatorisch
maar ook bestuurlijk. "Er wordt nu
piketdienst gedraaid. Voor een ver
goeding van ƒ2,50 per uur. Dat is
vrijwilligerswerk. De vraag is of je
dat in stand kan houden. En ook
voor het bestuur is het moeilijk men
sen te vinden."
Dat er volop handtekeningen opge
haald worden om Sint-Maartensdijk
als standplaats voorde ambulance te
behouden, kan Moerland begrijpen.
"De bevolking moet dat doen, maar
je moet wel gegevens hebben om je
ergens op te baseren. Bij een stand
plaats in Tholen zou de dienstverle
ning er wel eens op vooruit kunnen
gaan. Maar daar hebben wij niks
over te zeggen. Dat doet g.s."
De deels afgebroken koelruimte (links) van vishandel Deurloo mag blijven staan als er een muur omheen komt en een puntdak op gezet
wordt.
Onze ambulance heeft een goed en
vrijwel nieuw onderkomen in St.
Maartensdijk, dat centraal gelegen is
op ons eiland. Alle vrijwilligers, dus
dié mensen die het minste kosten,
komen uit St. Maartensdijk. Goede,
gekwalificeerde mensen welke zich
in het verleden vaak hebben bewe
zen. Dus is het logisch, dat er een
nieuw (duur) onderkomen in Tho
len-stad moet worden gebouwd. En
dat er met (dure) beroepskrachten
gewerkt moet gaan worden. Wie
garandeert ons als inwoners dat de
exploitatiekosten dan niet zó hoog
oplopen, dat hij in de toekomst tóch
te duur wordt, waardoor wij als
bewoners van ons eiland de ambu
lance alsnog helemaal kwijt raken?
Ik wens de mensen die hierover
moeten beslissen, veel sterkte en
wijsheid toe. Bruno F.P. Tanzer
Provincialeweg 18
St. Maartensdijk
De regiopolitie Zeeland krijgt er
extra manschappen bij. Dat heeft
minister H.F. Dijkstal van binnen
landse zaken geschreven in een brief
aan de voorzitter van de Tweede
Kamer. Er komen in totaal 36,4
agenten bij. Daar zitten overigens
dan wel de 25 politiesurveillanten
bij die eerder al waren toebedeeld.
Dus er komen in feite 11,4 extra
banen bij. De 36,4 agenten worden
verdeeld over vijf jaar aangesteld.
Dit jaar kwamen er 26,9 banen bij,
volgend jaar 1,2, in 1998 6,3 en in
de twee daarop volgende jaren tel
kens nog één. Overigens reageerde
de korpsleiding niet erg enthousiast
op de toekenning. In een brandbrief
vroeg het regionaal college onlangs
namelijk nog om een uitbreiding
met minstens 60 agenten.
VERVOLG VAN PAGINA 1
"Die zoeken zelf wel een plaats.
Geef ze inspraak." Van den Donker
vond het hard nodig dat er wat voor
deze jongeren wordt gedaan. Alleen
is het de vraag hoe een en ander
wordt aangepakt. "Een jongere laat
zich echt niet sturen. Wij moeten
ons aanpassen aan wat de jeugd
wil." De Jager wilde weten of de jop
wel echt in een behoefte voorziet.
"Een jop moet gedragen worden
door de omgeving."
Dat had ook Van den Boogaard naar
voren gebracht. "Deze groep moet je
betrekken bij de jop. Als je het op
een andere plek aanlegt dan zij wil
len, komt er geen hond op af. Wor
den jongeren verantwoordelijk
gemaakt, dan scheelt dat in de ver
nielingen." Het onderhoud van
speelterreinen zou volgens hem via
buurtcomité's moeten geschieden of
via steun van de bestaande speeltui
nen.
Wethouder J. Versluys lichtte toe
dat het plan om jop's in te richten
van de jeugd zelf afkomstig is. Dat
is gebeurd naar aanleiding van over
last in de Kotterstraat in Tholen toen
de jongeren met de politie en de
gemeente op het bureau over de
zaak hebben gesproken. Het betrek
ken van de jeugd bij het inrichten
vond hij een goede zaak. Het toe
zicht houden op de terreinen door
buurtbewoners blijft volgens Ver
sluys moeilijk, zo is zijn ervaring.
Het geld dat nodig is voor de oudere
jeugd kan volgens Versluys niet
gehaald worden uit het afstoten van
de terreinen voor de jongste kinde
ren. Maar handhaven van deze voor
zieningen betekent wel dat er veel
meer geld nodig is dan het college
van plan was ervoor uit te geven. De
Jager, Schot, Van den Donker en
Ravensteijn steunden de wethouder
in zijn voornemen de speelterrein-
tjes voor de allerjongsten (tot vier
jaar) kritisch te bekijken als ze aan
renovatie toe zijn.