Dienstplicht is nu verleden tijd 'Er kwam steeds minder werk voor dienstplichtigen' 'Ik heb in dienst geleerd voor mezelf op te komen Verhoogde kruispunten moeten verkeersveiligheid vergroten Bushalte Schutse komt te vervallen Gemeente praat met provincie over buslijnen Dood meisje uit Spijkenisse Tholenaar was hulp-instructeur bij pontonniers Beroepsmilitair Donderdag 29 augustus 1996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 André van Driel uit Tholen was allerminst blij dat hij in militaire dienst moest. Hij probeerde vanalles om er onderuit te komen, maar tevergeefs. Inmiddels ligt de diensttijd vier maanden achter hem. "Ik heb een goede tijd gehad", stelt de 20-jarige Tholenaar vast. Minder werk Zandput "Toen ik hoorde dat de dienstplicht vervroegd zou wor den afgeschaft, schrok ik toch wel even." Koen Hage naars (bijna 19) uit Oud-Vossemeer ging eind juni vorig jaar vervroegd onder de wapenen. Op eigen verzoek. "Ik was geslaagd aan de afdeling brood/banket van de lts, maar wist niet wat ik daarna moest gaan doen." Geen uniform Borrel Op verschillende plaatsen op Tholen worden momen teel maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren. In het kader van de ruilverkaveling Oud-Vossemeer en Poort vliet wordt een aantal krui singen verhoogd en hier en daar worden bermen ver breed. Route BBA in Sint-Annaland een probleem Het gemeentebestuur heeft onder druk van de BBA besloten om de bushalte aan de F.M. Boogaardweg in Sint-Annaland (bij bejaardenhuis De Schutse) voorlopig te laten vervallen. Wethouder J. van der Jagt van verkeer en vervoer spreekt van een 'noodgreep' die hij niet graag doet. De BBA wilde echter per se een halte overslaan vanwege het feit dat de bus niet meer door de gerecon strueerde Weststraat kan rijden. De busmaatschappij wil niet langer de omweg via de Oudelandseweg maken omdat dit teveel tijd kost. Tijdwinst Richtlijnen De Thoolse gemeenteraad is benieuwd naar de gevolgen van de nieuwe rol, die de provincie Zeeland per 1 januari 1997 krijgt. Dan hevelt het rijk de zeggenschap over het streekvervoer en de aanvullende taxibusjes over naar de provincies. Dat bleek maandagmiddag tijdens de raads vergadering, toen gesproken werd over de onmogelijk heid om vijf extra belbussen per week naar Anna Jacoba- polder te laten rijden. Dat zou 52.000 gulden, exclusief btw, per jaar vergen. Gemeente bekijkt veiligheid voor Thoolse inwoners André van Driel kon enkele weken eerder uit dienst omdat hij een baan vond. Sinds februari van dit jaar werden geen jongemannen meer opgeroe pen om hun dienstplicht te vervul len. Deze week zwaaien de laatste lichtingen dienstplichtige militairen bij de landmacht af. Nederland heeft voortaan een beroepsleger. Daarmee komt een einde aan een instituut dat bijna 200 jaar bestond. In 1814 werd de zogenaamde conscriptie inge voerd, maar daarnaast bestond er ook nog een huurleger zoals dat eeu wenlang de gewoonte was geweest. Het oproepen van mannen voor militaire dienst werd ingevoerd door Napoleon, nadat ons land in 1810 was ingelijfd bij Frankrijk. De kei zer had soldaten nodig voor zijn bui tenlandse veldtochten. Loting bepaalde lange tijd welke jongens wèl en welke niet moesten opko men, al naar gelang er behoefte bestond aan soldaten. Lang ook was het gebruik dat de dienstplicht kon worden afgekocht; de loteling kon een vervanger zoeken die tegen be taling bereid was zijn plaats in het leger in te nemen. Al jaren is er over de dienstplicht - geregeld bij de dienstplichtwet van 1922 - gediscussieerd. Over het feit dat alleen mannen die moesten ver vullen en vrouwen niet. Of over het vervangen van de militaire dienst door een verplichting voor jongeren om een bepaalde tijd maatschappe lijk nuttig bezig te zijn, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg. Het wegval len van de spanningen tussen Oost en West leidde tot het besluit om de krijgsmacht in te krimpen. Drie jaar geleden viel de beslissing om de dienstplicht af te schaffen. Aanvan kelijk met ingang van 1998. Dat werd 1997, maar doordat de her structurering van het leger vlot ver liep, is dat tijdstip nogeens ver vroegd. Niet in april, maar al eind januari moesten de laatste dienst plichtigen zich meldden. Die laatste lichting diende geen negen maar zeven maanden. Inmiddels is geble ken dat zich voldoende vrijwilligers melden voor een baan in het leger, waarbij er twee mogelijkheden zijn: beroeps onbepaalde tijd (bot) of beroeps bepaalde tijd (bbt). Sollici tanten moeten minimaal 17 en hoog stens 27 jaar zijn. Overigens is de dienstplicht niet uit de grondwet geschrapt. Mocht er ooit een gebrek aan vrijwilligers komen, kan ze weer worden inge voerd. Dat de dienstplicht nu verdwijnt, betekent ook dat twee belangenver enigingen - de Vereniging van dienstplichtig militairen (VVDM) en de Algemene vereniging Neder landse militairen (AVNM) - worden opgeheven. Het Legermuseum te Delft wijdt tot 20 oktober een expositie aan de dienstplicht. V N rü^. 11 i Koen Hagenaars koos voor vervroegde vervulling van de dienst plicht. Van Driel sloot zijn opleiding aan de binnenvaartschool in Rotterdam af met een stagejaar bij een schipper die veel op het Zwitserse Bazel voer. "Ik zou daarna bij hem aan de slag kunnen, maar kreeg toen te horen dat ik in dienst moest." Het lukte hem niet om onder de militaire dienst uit te komen. Van Driel zou aanvankelijk bij de marechausse in Vlissingen ingedeeld worden, maar daar was geen plaats meer voor dienstplichtigen. Dus werd het in augustus de pontonniers- en torpe- distenschool in het Gelderse Hedel. "Ik werd gelegerd in de Lunettenka- zerne in Vught en we reden elke dag met de viertonner op en neer." Na een maand algemene militaire opleiding - "vooral het schieten vond ik leuk" - volgde een specifie ke opleiding van twee maanden. "We kregen diverse oefeningen en moesten bijvoorbeeld bruggen leg gen over de Maas en de Dieze." De Tholenaar werd aangesteld als hulp instructeur en bevorderd tot korpo raal. Mannen van de vouwbrugcom- pagnie uit Wezep kregen in Hedel instructie in het varen met de Schlaugboot, een 5 meter lange rub berboot met buitenboordmotor. "We voeren de hele dag op de Maas." Na enkele maanden kreeg André van Driel het toezicht op het boothuis. Het gereedmaken, controleren en onderhouden van de boten en het materieel was zijn verantwoorde lijkheid. Dat de krijgsmacht aan het afslan ken was, was duidelijk merkbaar, aldus de Tholenaar. "De kazerne in Vught was lang niet volledig bezet en we deelden dan ook een grote kamer met zijn vieren." Naargelang de tijd verstreek werden de groepen dienstplichtigen die opkwamen als maar kleiner. "En er kwam steeds minder werk. Je kreeg het gevoel dat je als dienst plichtige de overblijvende karwei tjes mocht opknappen." Zijn opleiding heeft André van Driel als nuttig ervaren. Maar op de momenten dat er zowat niets te doen was, kwam de twijfel boven aan het nut van de militaire dienst. Met name de strenge winter bracht ver veling. "Als er ijsgang was, mocht er namelijk niet gevaren worden. We kregen dan onderhoudsklusjes opge dragen die we normaal niet hoefden te doen." Stonden orde en tucht tijdens de opleiding hoog in het vaandel, in de tijd daarna kwam het zo nauw niet meer. "In het begin moest de kamer steeds opgeruimd zijn en de bedden keurig opgemaakt. Maar na de opleiding kwam daar niets meer van; er werd niet meer op gelet", vertelt Van Driel. Met het kader werd ook wel over de gevolgen van de afschaffing van de dienstplicht gesproken. "Ze vonden het maar niets. De instructeurs hadden nu vijf dienstplichtigen als hulp-instruc teur, maar zouden in de toekomst alles zelf moeten gaan doen. En ook verwacht men verschil in oplei dingsniveau bij de toekomstige mili tairen." Ondanks zijn aanvankelijke tegen zin had André van Driel het naar de zin in dienst. Toch maakte hij gebruik van de mogelijkheid om eerder af te zwaaien. Dat kon als je een baan vond. "In de buurt was een zandput waar binnenschepen kwa men laden. Daar ben ik een keer heen gevaren om te solliciteren en ik werd aangenomen. Normaal kun je uit dienst terug naar je baas, maar die had ik nog niet." Een paar weken eerder dan eigenlijk de bedoeling was, keerde André van Driel zodoende in april terug in de burger maatschappij. In een rubberboot maakte hulpin structeur André van Driel heel wat vaartochtjes op de Maas. Afschaffing van de dienstplicht kwam niet in de kraam van de Vos- semeerder te pas. Uiteindelijk zou hij de volle negen maanden uitdie nen. Eerst een maand algemene militaire opleiding. "Het mooiste daarbij vond ik het schieten." De oefeningen in de buitenlucht ston den Hagenaars ook best aan, hoewel het af en toe zwaar was tijdens de warme zomer van vorig jaar. "Je leerde een heleboel nuttige zaken. Bijvoorbeeld hoe je als patrouille De 19-jarige Mario Steijn uit Sint- Philipsland is na zijn diensttijd beroepsmilitair geworden. Als dienstplichtige maakte hij dezelfde carrière door als Vossemeerder Koen Hagenaars. Steijn slaagde niet aan de rijopleiding in Venlo en werd daarna bij de commando's in Roosendaal aangesteld als hofmees ter. In mei zwaaide de Sint-Philips- lander af, maar hij kon vervolgens in de Engelbrecht van Nassaukazerne blijven werken. Steijn tekende namelijk bij. Hij kreeg een contract voor 2,5 jaar als beroeps bepaalde tijd. De Sint-Philipslander volgt momenteel een opleiding op een tank bij de cavalerie. Hij is gelegerd in Steenwijk, in het noorden van Overijssel. iemand moest aanhouden, maar ook EHBO en hartreanimatie." De Vossemeerder werd bij de rijop leiding in Venlo geplaatst, maar wist zijn rijbewijs niet te halen. "Dat was jammer natuurlijk. Voor de theorie heb ik in de vakantie nog extra les sen genomen en examen gedaan bij het CBR." In het Limburgse deelde Hagenaars een kamer met acht maten. "Het was gezellig. We gin gen 's avonds met de hele groep de stad in, maar dat was afgelopen toen de rijopleiding eenmaal begon." Als gevolg van het niet slagen voor het rijbewijs kwam de Vossemeerder een stuk dichter bij huis te werken. Hij werd in de Engelbrecht van Nas saukazerne te Roosendaal - bij de commando's - aangesteld als hof meester in de officiersmess."Ik heb daar een leüke tijd gehad en veel geleerd. Vooral om voor mezelf op te komen, een eigen mening te geven, want ze probeerden je - op een nette manier - uit. Dingen die je later nodig zult hebben." Hagenaars - die elke avond thuis was - hoefde niet voor het ontbijt te zorgen en mocht daarom het appèl van acht uur missen. "Want anJ~-s zou ik tot half tien hebben moeien wachten om te beginnen." Begon zijn dag niet zo vroeg, 's avonds werd het meestal laat. De Vosse meerder werkte samen met een chef-hofmeester, kok en barman. Het was aanpakken om eerst voor het middageten en vervolgens voor 's avonds alle tafels te dekken, de maaltijden te serveren en vervolgens af te ruimen en de vaat te wassen, vertelt hij. "Toen een groep van der tig officieren terugkwam uit Bosnië, ging het niet meer. Ik heb om assis tentie gevraagd en daarop is een tweede hofmeester aangesteld." Voordeel van de functie was dat de Vossemeerder in de mess niet in uniform hoefde te lopen, hij droeg een kelnerkostuum. "Maar de twee de dag liep ik buiten zonder baret en dat kreeg ik meteen te horen." Bij de commando's werden de regels behoorlijk in acht genomen, het was er strenger dan bij de rijopleiding, vertelt Koen Hagenaars. Hij vond het werk in de mess erg gezellig. "De burgemeester van Roosendaal is een paar keer komen eten en ook een generaal uit Turkije." Het korps commandotroepen kent nog uitsluitend beroepsmilitairen, zodat het aantal dienstplichtigen op de kazerne beperkt was. "In de bar en de onderofficiersmess werkten er een aantal. Die hadden het minder druk dan ik, ze zaten soms uren op hun kamer." Toen Hagenaars bevor derd werd tot soldaat eerste klasse, gebeurde dat op de 'commandoma nier'; "Om tien uur 's morgens moest ik een borrel in één teug uitdrinken, dat smaakte zo vroeg toch niet best", lacht hij. Toen hem bij de keuring werd gevraagd of hij eventueel naar Bosnië wilde, had de Vossemeerder daar geen bezwaar tegen. Maar zijn ouders zagen het niet zitten en inmiddels denkt hij er ook zelf anders over: "Die blauwhelmen zit ten daar midden tussen de strijdende partijen en als er wat gebeurt mogen ze niets terugdoen. Je bent een soort schietschijf en daar pas ik voor." Eind maart zwaaide Hagenaars af. Als blijk van waardering kreeg hij van de commando's een pennenset met opdruk en een oorkonde. "Je was vaak het gesprek van de dag', kreeg ik bij het afscheid te horen." Een toekomst in het brood en banket zag Hagenaars niet zitten. Een week zat hij thuis, nadat hij bij het arbeidsbureau had aangegeven alle werkzaamheden te willen doen. Inmiddels werkt de Vossemeerder in de steigerbouw en dat bevalt hem prima. "In de Rotterdamse haven. Vooral 's avonds is dat een pracht gezicht van vijftig meter hoogte." In de Scherpenissepolder zijn op drie kruispunten plateaus gemaakt, verhogingen van twaalf centimeter met asfalt. Het gaat om de route van Poortvliet via de Koningsweg naar Gorishoek dat veelvuldig gebruikt wordt door toeristen van de cam pings. Het betreft de kruisingen Langeweg/Koningsweg/Lagebroek- weg/Krengeweg, Platteweg/Kren- geweg/Brijhoekseweg en Westkerk- seweg/Brijhoekseweg/Hartogsweg. Ook de splitsing Hartogweg/Haven- weg en de splitsing bij de Goris- hoeksedijk/Hartogsweg zijn van verhogingen voorzien. In Poortvliet betreft het de kruising Schoondorpseweg/Lange Zandweg. En in Oud-Vossemeer de kruising Hikseweg/Kreekweg. De landin richtingscommissies van Poortvliet en Oud-Vossemeer hopen met deze maatregelen de veiligheid te verho gen. Op deze trajecten hebben zich De kruising WestkerksewegIHartogsweg/Brijhoekseweg in de Scherpenissepolder is met 12 centimeter asfalt verhoogd. Werknemers van aannemingsbedrijf A.V.K. uit Oude Tongeplaatsen er borden bij. diverse ongevallen voorgedaan. Ook worden de bennen van de Hooiweg in de Deurloopolder in Tholen, de Oude Schoondorpseweg en de Hogeweg bij Poortvliet plaat selijk verbreed. In Tholen betreft het ook een dijkovergang bij de Boom- dijk. Met de reconstructie van de wegen is een bedrag gemoeid van 235.266,91Aannemingsbedrijf A.V.K. bv uit Oude Tonge voert het werk uit. De verkeersmaatregelen op de krui singen en splitsingen hebben vooral een signaalfunctie voor de wegge bruiker. De verhoging van 12 centi meter worden als drempels aange kondigd maar de helling is flauw. Op het plateau komt een speciale slijtlaag zodat de automobilist merkt dat hij op een ander wegdek rijdt. En voor elke kruising komen waarschu wingsborden met de aanduiding 'drempels' en 60 kilometer. Dat laat ste bord wordt voorzien van twee meter lange felgele verticale stro ken. In totaal komen er 22 nieuwe borden bij in het Thoolse landschap. Om de overgang extra accent te geven wordt de helling gemarkeerd met een witte baan. De dienst landinrichting en beheer landbouwgronden heeft zich bij de aanleg van de plateaus laten leiden door landelijke normen wat betreft hoogte en hellinghoek. De maatre gelen zijn het resultaat van het over leg tussen de landinrichtingscom missies, de gemeente en het water schap. In de ruilverkaveling op Wal cheren worden dergelijke plateaus ook toegepast. Het begon allemaal door de recon structie van de Weststraat in Sint- Annaland. De bewoners vonden dat er te snel gereden werd en in overleg met de gemeente werden er maatre gelen genomen. Het gevolg was echter dat de bus er maar met moei te door kon en soms zelfs helemaal niet. Tijdens de reconstructie reden de BBA-bussen een omweg via de Havenweg, Havendijk, Molendijk en de Oudelandseweg naar de halte aan de F.M. Boogaardweg. Toen de werkzaamheden klaar waren, was het voor de bussen echter zo moei lijk om door de Weststraat te rijden, dat de chauffeurs van armoe weer de omleidingsroute gingen rijden. Dat kost volgens de BBA echter zoveel tijd dat de aansluitingen in het gedrang komen. "De BBA heeft tegen ons gezegd dat het geen week langer zo kon", ver telt wethouder Van der Jagt. "Ze wilden absoluut niet meer omrijden. De vakanties zijn voorbij en de stroom passagiers wordt veel groter. Het is volgens de busmaatschappij niet meer te doen." Daarom besloot de gemeente onder druk van de BBA één van de drie Sint-Anna- landse haltes te sluiten. Aanvanke lijk wilde de BBA de halte aan de Spuistraat overslaan, maar dat bleek de drukst bezochte te zijn. De gemeente dacht eerder aan de halte bij de Wellevaete aan de Hoender- weg. Maar dat leverde volgens de busmaatschappij te weinig tijdwinst op. "We konden daarom niet anders dan in ieder geval voorlopig de halte bij de Schutse laten vervallen. De BBA stelde nog voor om dat niet te doen, maar de bussen dan via de Anna van Bourgondiëstraat naar de Wellevae te te laten rijden", vertelt Van der Jagt. "Maar als we dat gedaan had den, weet ik zeker dat de mensen uit die straat meteen klachten hadden ingediend. Het is een keuze tussen twee kwaden geweest. Wat voor de één vervelend is, komt voor de ander goed uit. Maar het is een noodgreep en we hebben deze beslissing dan. ook node genomen." Tijd om met de burgers te overleg gen was er niet meer, volgens de wethouder, want de BBA wilde niet langer de omleidingsroute rijden. Sinds maandag zijn er dan ook een aantal dingen veranderd. De halte aan de Spuistraat is verplaatst naar de Havenweg, net om de hoek. De bus keert op het havenplateau en rijdt dan via de Oude Zeedijk en de Veilingweg naar de Wellevaete. Vandaar vertrekt de bus naar de andere dorpen. Ook vanuit andere plaatsen doet de bus deze twee hal tes aan. De halte aan de F.M. Boo gaardweg vervalt. Dat betekent dat de mensen uit deze buurt en de bewoners en bezoekers van De Schutse naar de Wellevaete moeten lopen om met de bus mee te kunnen. Dat, terwijl Van der Jagt vorige maand nog meedeelde: "De normen geven aan dat er binnen 200 meter van een bejaardenoord een bushalte dient te zijn." Maar volgens de wet houder is dat slechts een richtlijn. "Het is een wenselijkheid, geen wet van meden en perzen. Ik geloof dat de richtlijnen spreken over tussen de 150 en 300 meter. Maar in dit geval is het: 'Kan het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan'. Wij stonden voor een moeilijke keu ze en je kunt het toch niet iedereen naar de zin maken. Gelukkig heb ik begrepen dat er door de bewoners van de Schutse vrijwel geen gebruik wordt gemaakt van de bus." De maatregel staat aangekondigd als 'voorlopig'. De commissie openbare werken zal zich in september nog over deze zaak buigen. "Er wordt nu nog druk gerekend om te zoeken naar een definitieve oplossing die te zijner tijd bij het college van b. en w. zal worden aangekaart", zegt Van der Jagt. "Ongetwijfeld worden er een aantal mensen gedupeerd, maar de bewoners van de Weststraat en de Anna van Bourgondiëstraat zullen blij zijn dat er geen bus (meer) door hun straat rijdt." Bij de afweging van nut en offer wilde geen enkele raadsfractie daar toe overgaan. Maar het hoofd in de schoot leggen, wilde de raad ook absoluut niet. "We zullen het van de creatieve vondsten moeten hebben", zei J. van den Donker. Van de pro vincie Zeeland verwachtte hij wei nig omdat het over busvervoer gaat, dat van of naar Brabant leidt. Wet houder Van der Jagt zag dat niet als een probleem, want die grenzen zijn er ook in Zeeuws-Vlaanderen (inter nationaal zelfs) en op Schouwen- Duiveland met Zuid-Holland. Verschillende raadsleden drongen er op aan om niet alleen Anna Jacoba- polder te bezien, maar het openbaar vervoer in de totale gemeente Tho len. Ook werd gepleit voor een actieve rol van de gemeente richting de pro vincie. "We wachten niet lijdelijk af, we bereiden ons goed voor op het gesprek. Onze problemen ten aan zien van de buslijnen zullen we dui delijk etaleren. Ik wil niet graag het etiket doodlo pende weg opgeplakt krijgen. We willen het circuit graag rond hou den. Ik vertrouw er ook op, dat de Een vier leden tellende ambtelijke werkgroep o.l.v. A.G. van de Sande onderzoekt alle aspecten die samen hangen rond de veiligheid in de gemeente Tholen. "Bij het begrip leefbaarheid komt steeds meer het onderdeel veiligheid bij de inwoners naar voren", zegt burgemeester H.A. van der Munnik. "In het kader van de sociale vernieuwing wil het gemeentebestuur daar eens extra aandacht aan schenken. We inventa riseren de knelpunten en brengen in kaart welke projecten er aangepakt kunnen worden." provincie de nieuwe taak goed oppakt", aldus de wethouder. J. de Jager deed voor Anna Jacoba- polder nog een poging met de sug gestie om de St. Philipslandse bus sen die richting Steenbergen en Goeree gaan, te laten doorrijden naar de Polder. Dat zou maar twee keer een kwartier kosten. "Dan komt de BBA in de problemen omdat pas sagiers te laat zijn voor de treinen in Bergen op Zoom. Het is ketenver- voer dat allemaal goed op elkaar moet aansluiten", zei wethouder Van der Jagt. Het meisje dat op 17 augustus leven loos op de schorren van het Keeten bij Viane (Schouwen-Duiveland) werd gevonden, is de 18-jarige Sabrina Pelizzon uit Spijkenisse. Ze werd zondagavond als vermist opgegeven. De politie gaat ervanuit dat het meisje vermoord is, maar wil over de exacte doodsoorzaak, tijd stip van overlijden en de resultaten van verder onderzoek nog niets kwijt. Naar aanleiding van een opsporingsbericht op de televisie kwamen ruim dertig tips binnen bij het recherchebijstandsteam. Vijf daarvan brachten de moord in ver band met de Belgische ontvoerings zaak die de afgelopen tijd in het nieuws kwam. Er is inmiddels een buurtonderzoek uitgevoerd, maar over de resultaten hiervan wil de politie ook nog niets bekend maken. Het recherchebijstandsteam is uitge breid met politiemensen uit de regio Rotterdam-Rijnmond en bestaat nu uit twintig personen. Steun Israël. De Zeeuwse stichting 'Steun aan Israël' organiseert zater dag 7 september voor de vijfde keer een tweedehands-boekenmarkt aan het Havenplein in Zierikzee. De markt is van tien tot drie uur te bezoeken onder de Beuze.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 3