Dienstplicht is
nu verleden tijd
'Er kwam steeds minder
werk voor dienstplichtigen'
'Ik heb in dienst geleerd
voor mezelf op te komen
Verhoogde kruispunten moeten
verkeersveiligheid vergroten
Bushalte Schutse
komt te vervallen
Gemeente praat
met provincie
over buslijnen
Dood meisje
uit Spijkenisse
Tholenaar was hulp-instructeur bij pontonniers
Beroepsmilitair
Donderdag 29 augustus 1996
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
3
André van Driel uit Tholen was allerminst blij dat hij in
militaire dienst moest. Hij probeerde vanalles om er
onderuit te komen, maar tevergeefs. Inmiddels ligt de
diensttijd vier maanden achter hem. "Ik heb een goede
tijd gehad", stelt de 20-jarige Tholenaar vast.
Minder werk
Zandput
"Toen ik hoorde dat de dienstplicht vervroegd zou wor
den afgeschaft, schrok ik toch wel even." Koen Hage
naars (bijna 19) uit Oud-Vossemeer ging eind juni vorig
jaar vervroegd onder de wapenen. Op eigen verzoek. "Ik
was geslaagd aan de afdeling brood/banket van de lts,
maar wist niet wat ik daarna moest gaan doen."
Geen uniform
Borrel
Op verschillende plaatsen
op Tholen worden momen
teel maatregelen genomen
om de verkeersveiligheid
te verbeteren. In het kader
van de ruilverkaveling
Oud-Vossemeer en Poort
vliet wordt een aantal krui
singen verhoogd en hier en
daar worden bermen ver
breed.
Route BBA in Sint-Annaland een probleem
Het gemeentebestuur heeft onder druk van de BBA
besloten om de bushalte aan de F.M. Boogaardweg in
Sint-Annaland (bij bejaardenhuis De Schutse) voorlopig
te laten vervallen. Wethouder J. van der Jagt van verkeer
en vervoer spreekt van een 'noodgreep' die hij niet graag
doet. De BBA wilde echter per se een halte overslaan
vanwege het feit dat de bus niet meer door de gerecon
strueerde Weststraat kan rijden. De busmaatschappij wil
niet langer de omweg via de Oudelandseweg maken
omdat dit teveel tijd kost.
Tijdwinst
Richtlijnen
De Thoolse gemeenteraad is benieuwd naar de gevolgen
van de nieuwe rol, die de provincie Zeeland per 1 januari
1997 krijgt. Dan hevelt het rijk de zeggenschap over het
streekvervoer en de aanvullende taxibusjes over naar de
provincies. Dat bleek maandagmiddag tijdens de raads
vergadering, toen gesproken werd over de onmogelijk
heid om vijf extra belbussen per week naar Anna Jacoba-
polder te laten rijden. Dat zou 52.000 gulden, exclusief
btw, per jaar vergen.
Gemeente bekijkt
veiligheid voor
Thoolse inwoners
André van Driel kon enkele weken eerder uit dienst omdat hij een
baan vond.
Sinds februari van dit jaar werden
geen jongemannen meer opgeroe
pen om hun dienstplicht te vervul
len. Deze week zwaaien de laatste
lichtingen dienstplichtige militairen
bij de landmacht af. Nederland heeft
voortaan een beroepsleger. Daarmee
komt een einde aan een instituut dat
bijna 200 jaar bestond. In 1814 werd
de zogenaamde conscriptie inge
voerd, maar daarnaast bestond er
ook nog een huurleger zoals dat eeu
wenlang de gewoonte was geweest.
Het oproepen van mannen voor
militaire dienst werd ingevoerd door
Napoleon, nadat ons land in 1810
was ingelijfd bij Frankrijk. De kei
zer had soldaten nodig voor zijn bui
tenlandse veldtochten. Loting
bepaalde lange tijd welke jongens
wèl en welke niet moesten opko
men, al naar gelang er behoefte
bestond aan soldaten. Lang ook was
het gebruik dat de dienstplicht kon
worden afgekocht; de loteling kon
een vervanger zoeken die tegen be
taling bereid was zijn plaats in het
leger in te nemen.
Al jaren is er over de dienstplicht -
geregeld bij de dienstplichtwet van
1922 - gediscussieerd. Over het feit
dat alleen mannen die moesten ver
vullen en vrouwen niet. Of over het
vervangen van de militaire dienst
door een verplichting voor jongeren
om een bepaalde tijd maatschappe
lijk nuttig bezig te zijn, bijvoorbeeld
in de gezondheidszorg. Het wegval
len van de spanningen tussen Oost
en West leidde tot het besluit om de
krijgsmacht in te krimpen. Drie jaar
geleden viel de beslissing om de
dienstplicht af te schaffen. Aanvan
kelijk met ingang van 1998. Dat
werd 1997, maar doordat de her
structurering van het leger vlot ver
liep, is dat tijdstip nogeens ver
vroegd. Niet in april, maar al eind
januari moesten de laatste dienst
plichtigen zich meldden. Die laatste
lichting diende geen negen maar
zeven maanden. Inmiddels is geble
ken dat zich voldoende vrijwilligers
melden voor een baan in het leger,
waarbij er twee mogelijkheden zijn:
beroeps onbepaalde tijd (bot) of
beroeps bepaalde tijd (bbt). Sollici
tanten moeten minimaal 17 en hoog
stens 27 jaar zijn.
Overigens is de dienstplicht niet uit
de grondwet geschrapt. Mocht er
ooit een gebrek aan vrijwilligers
komen, kan ze weer worden inge
voerd.
Dat de dienstplicht nu verdwijnt,
betekent ook dat twee belangenver
enigingen - de Vereniging van
dienstplichtig militairen (VVDM)
en de Algemene vereniging Neder
landse militairen (AVNM) - worden
opgeheven.
Het Legermuseum te Delft wijdt tot
20 oktober een expositie aan de
dienstplicht.
V
N
rü^.
11 i
Koen Hagenaars koos voor vervroegde vervulling van de dienst
plicht.
Van Driel sloot zijn opleiding aan de
binnenvaartschool in Rotterdam af
met een stagejaar bij een schipper
die veel op het Zwitserse Bazel
voer. "Ik zou daarna bij hem aan de
slag kunnen, maar kreeg toen te
horen dat ik in dienst moest." Het
lukte hem niet om onder de militaire
dienst uit te komen. Van Driel zou
aanvankelijk bij de marechausse in
Vlissingen ingedeeld worden, maar
daar was geen plaats meer voor
dienstplichtigen. Dus werd het in
augustus de pontonniers- en torpe-
distenschool in het Gelderse Hedel.
"Ik werd gelegerd in de Lunettenka-
zerne in Vught en we reden elke dag
met de viertonner op en neer."
Na een maand algemene militaire
opleiding - "vooral het schieten
vond ik leuk" - volgde een specifie
ke opleiding van twee maanden.
"We kregen diverse oefeningen en
moesten bijvoorbeeld bruggen leg
gen over de Maas en de Dieze." De
Tholenaar werd aangesteld als hulp
instructeur en bevorderd tot korpo
raal. Mannen van de vouwbrugcom-
pagnie uit Wezep kregen in Hedel
instructie in het varen met de
Schlaugboot, een 5 meter lange rub
berboot met buitenboordmotor. "We
voeren de hele dag op de Maas." Na
enkele maanden kreeg André van
Driel het toezicht op het boothuis.
Het gereedmaken, controleren en
onderhouden van de boten en het
materieel was zijn verantwoorde
lijkheid.
Dat de krijgsmacht aan het afslan
ken was, was duidelijk merkbaar,
aldus de Tholenaar. "De kazerne in
Vught was lang niet volledig bezet
en we deelden dan ook een grote
kamer met zijn vieren." Naargelang
de tijd verstreek werden de groepen
dienstplichtigen die opkwamen als
maar kleiner. "En er kwam steeds
minder werk.
Je kreeg het gevoel dat je als dienst
plichtige de overblijvende karwei
tjes mocht opknappen."
Zijn opleiding heeft André van Driel
als nuttig ervaren. Maar op de
momenten dat er zowat niets te doen
was, kwam de twijfel boven aan het
nut van de militaire dienst. Met
name de strenge winter bracht ver
veling. "Als er ijsgang was, mocht er
namelijk niet gevaren worden. We
kregen dan onderhoudsklusjes opge
dragen die we normaal niet hoefden
te doen."
Stonden orde en tucht tijdens de
opleiding hoog in het vaandel, in de
tijd daarna kwam het zo nauw niet
meer. "In het begin moest de kamer
steeds opgeruimd zijn en de bedden
keurig opgemaakt. Maar na de
opleiding kwam daar niets meer
van; er werd niet meer op gelet",
vertelt Van Driel. Met het kader
werd ook wel over de gevolgen van
de afschaffing van de dienstplicht
gesproken. "Ze vonden het maar
niets. De instructeurs hadden nu vijf
dienstplichtigen als hulp-instruc
teur, maar zouden in de toekomst
alles zelf moeten gaan doen. En ook
verwacht men verschil in oplei
dingsniveau bij de toekomstige mili
tairen."
Ondanks zijn aanvankelijke tegen
zin had André van Driel het naar de
zin in dienst. Toch maakte hij
gebruik van de mogelijkheid om
eerder af te zwaaien. Dat kon als je
een baan vond. "In de buurt was een
zandput waar binnenschepen kwa
men laden. Daar ben ik een keer
heen gevaren om te solliciteren en ik
werd aangenomen. Normaal kun je
uit dienst terug naar je baas, maar
die had ik nog niet." Een paar weken
eerder dan eigenlijk de bedoeling
was, keerde André van Driel
zodoende in april terug in de burger
maatschappij.
In een rubberboot maakte hulpin
structeur André van Driel heel
wat vaartochtjes op de Maas.
Afschaffing van de dienstplicht
kwam niet in de kraam van de Vos-
semeerder te pas. Uiteindelijk zou
hij de volle negen maanden uitdie
nen. Eerst een maand algemene
militaire opleiding. "Het mooiste
daarbij vond ik het schieten." De
oefeningen in de buitenlucht ston
den Hagenaars ook best aan, hoewel
het af en toe zwaar was tijdens de
warme zomer van vorig jaar. "Je
leerde een heleboel nuttige zaken.
Bijvoorbeeld hoe je als patrouille
De 19-jarige Mario Steijn uit Sint-
Philipsland is na zijn diensttijd
beroepsmilitair geworden. Als
dienstplichtige maakte hij dezelfde
carrière door als Vossemeerder
Koen Hagenaars. Steijn slaagde niet
aan de rijopleiding in Venlo en werd
daarna bij de commando's in
Roosendaal aangesteld als hofmees
ter. In mei zwaaide de Sint-Philips-
lander af, maar hij kon vervolgens in
de Engelbrecht van Nassaukazerne
blijven werken. Steijn tekende
namelijk bij. Hij kreeg een contract
voor 2,5 jaar als beroeps bepaalde
tijd. De Sint-Philipslander volgt
momenteel een opleiding op een
tank bij de cavalerie. Hij is gelegerd
in Steenwijk, in het noorden van
Overijssel.
iemand moest aanhouden, maar ook
EHBO en hartreanimatie."
De Vossemeerder werd bij de rijop
leiding in Venlo geplaatst, maar wist
zijn rijbewijs niet te halen. "Dat was
jammer natuurlijk. Voor de theorie
heb ik in de vakantie nog extra les
sen genomen en examen gedaan bij
het CBR." In het Limburgse deelde
Hagenaars een kamer met acht
maten. "Het was gezellig. We gin
gen 's avonds met de hele groep de
stad in, maar dat was afgelopen toen
de rijopleiding eenmaal begon." Als
gevolg van het niet slagen voor het
rijbewijs kwam de Vossemeerder
een stuk dichter bij huis te werken.
Hij werd in de Engelbrecht van Nas
saukazerne te Roosendaal - bij de
commando's - aangesteld als hof
meester in de officiersmess."Ik heb
daar een leüke tijd gehad en veel
geleerd. Vooral om voor mezelf op
te komen, een eigen mening te
geven, want ze probeerden je - op
een nette manier - uit. Dingen die je
later nodig zult hebben."
Hagenaars - die elke avond thuis
was - hoefde niet voor het ontbijt te
zorgen en mocht daarom het appèl
van acht uur missen. "Want anJ~-s
zou ik tot half tien hebben moeien
wachten om te beginnen." Begon
zijn dag niet zo vroeg, 's avonds
werd het meestal laat. De Vosse
meerder werkte samen met een
chef-hofmeester, kok en barman.
Het was aanpakken om eerst voor
het middageten en vervolgens voor
's avonds alle tafels te dekken, de
maaltijden te serveren en vervolgens
af te ruimen en de vaat te wassen,
vertelt hij. "Toen een groep van der
tig officieren terugkwam uit Bosnië,
ging het niet meer. Ik heb om assis
tentie gevraagd en daarop is een
tweede hofmeester aangesteld."
Voordeel van de functie was dat de
Vossemeerder in de mess niet in
uniform hoefde te lopen, hij droeg
een kelnerkostuum. "Maar de twee
de dag liep ik buiten zonder baret en
dat kreeg ik meteen te horen." Bij de
commando's werden de regels
behoorlijk in acht genomen, het was
er strenger dan bij de rijopleiding,
vertelt Koen Hagenaars. Hij vond
het werk in de mess erg gezellig.
"De burgemeester van Roosendaal is
een paar keer komen eten en ook een
generaal uit Turkije."
Het korps commandotroepen kent
nog uitsluitend beroepsmilitairen,
zodat het aantal dienstplichtigen op
de kazerne beperkt was. "In de bar
en de onderofficiersmess werkten er
een aantal. Die hadden het minder
druk dan ik, ze zaten soms uren op
hun kamer." Toen Hagenaars bevor
derd werd tot soldaat eerste klasse,
gebeurde dat op de 'commandoma
nier'; "Om tien uur 's morgens moest
ik een borrel in één teug uitdrinken,
dat smaakte zo vroeg toch niet best",
lacht hij. Toen hem bij de keuring
werd gevraagd of hij eventueel naar
Bosnië wilde, had de Vossemeerder
daar geen bezwaar tegen. Maar zijn
ouders zagen het niet zitten en
inmiddels denkt hij er ook zelf
anders over: "Die blauwhelmen zit
ten daar midden tussen de strijdende
partijen en als er wat gebeurt mogen
ze niets terugdoen. Je bent een soort
schietschijf en daar pas ik voor."
Eind maart zwaaide Hagenaars af.
Als blijk van waardering kreeg hij
van de commando's een pennenset
met opdruk en een oorkonde. "Je
was vaak het gesprek van de dag',
kreeg ik bij het afscheid te horen."
Een toekomst in het brood en banket
zag Hagenaars niet zitten. Een week
zat hij thuis, nadat hij bij het
arbeidsbureau had aangegeven alle
werkzaamheden te willen doen.
Inmiddels werkt de Vossemeerder
in de steigerbouw en dat bevalt hem
prima. "In de Rotterdamse haven.
Vooral 's avonds is dat een pracht
gezicht van vijftig meter hoogte."
In de Scherpenissepolder zijn op
drie kruispunten plateaus gemaakt,
verhogingen van twaalf centimeter
met asfalt. Het gaat om de route van
Poortvliet via de Koningsweg naar
Gorishoek dat veelvuldig gebruikt
wordt door toeristen van de cam
pings. Het betreft de kruisingen
Langeweg/Koningsweg/Lagebroek-
weg/Krengeweg, Platteweg/Kren-
geweg/Brijhoekseweg en Westkerk-
seweg/Brijhoekseweg/Hartogsweg.
Ook de splitsing Hartogweg/Haven-
weg en de splitsing bij de Goris-
hoeksedijk/Hartogsweg zijn van
verhogingen voorzien.
In Poortvliet betreft het de kruising
Schoondorpseweg/Lange Zandweg.
En in Oud-Vossemeer de kruising
Hikseweg/Kreekweg. De landin
richtingscommissies van Poortvliet
en Oud-Vossemeer hopen met deze
maatregelen de veiligheid te verho
gen. Op deze trajecten hebben zich
De kruising WestkerksewegIHartogsweg/Brijhoekseweg in de Scherpenissepolder is met 12 centimeter asfalt verhoogd.
Werknemers van aannemingsbedrijf A.V.K. uit Oude Tongeplaatsen er borden bij.
diverse ongevallen voorgedaan.
Ook worden de bennen van de
Hooiweg in de Deurloopolder in
Tholen, de Oude Schoondorpseweg
en de Hogeweg bij Poortvliet plaat
selijk verbreed. In Tholen betreft het
ook een dijkovergang bij de Boom-
dijk. Met de reconstructie van de
wegen is een bedrag gemoeid van
235.266,91Aannemingsbedrijf
A.V.K. bv uit Oude Tonge voert het
werk uit.
De verkeersmaatregelen op de krui
singen en splitsingen hebben vooral
een signaalfunctie voor de wegge
bruiker. De verhoging van 12 centi
meter worden als drempels aange
kondigd maar de helling is flauw.
Op het plateau komt een speciale
slijtlaag zodat de automobilist merkt
dat hij op een ander wegdek rijdt. En
voor elke kruising komen waarschu
wingsborden met de aanduiding
'drempels' en 60 kilometer. Dat laat
ste bord wordt voorzien van twee
meter lange felgele verticale stro
ken. In totaal komen er 22 nieuwe
borden bij in het Thoolse landschap.
Om de overgang extra accent te
geven wordt de helling gemarkeerd
met een witte baan.
De dienst landinrichting en beheer
landbouwgronden heeft zich bij de
aanleg van de plateaus laten leiden
door landelijke normen wat betreft
hoogte en hellinghoek. De maatre
gelen zijn het resultaat van het over
leg tussen de landinrichtingscom
missies, de gemeente en het water
schap. In de ruilverkaveling op Wal
cheren worden dergelijke plateaus
ook toegepast.
Het begon allemaal door de recon
structie van de Weststraat in Sint-
Annaland. De bewoners vonden dat
er te snel gereden werd en in overleg
met de gemeente werden er maatre
gelen genomen. Het gevolg was
echter dat de bus er maar met moei
te door kon en soms zelfs helemaal
niet. Tijdens de reconstructie reden
de BBA-bussen een omweg via de
Havenweg, Havendijk, Molendijk
en de Oudelandseweg naar de halte
aan de F.M. Boogaardweg. Toen de
werkzaamheden klaar waren, was
het voor de bussen echter zo moei
lijk om door de Weststraat te rijden,
dat de chauffeurs van armoe weer de
omleidingsroute gingen rijden. Dat
kost volgens de BBA echter zoveel
tijd dat de aansluitingen in het
gedrang komen.
"De BBA heeft tegen ons gezegd dat
het geen week langer zo kon", ver
telt wethouder Van der Jagt. "Ze
wilden absoluut niet meer omrijden.
De vakanties zijn voorbij en de
stroom passagiers wordt veel groter.
Het is volgens de busmaatschappij
niet meer te doen." Daarom besloot
de gemeente onder druk van de
BBA één van de drie Sint-Anna-
landse haltes te sluiten. Aanvanke
lijk wilde de BBA de halte aan de
Spuistraat overslaan, maar dat bleek
de drukst bezochte te zijn. De
gemeente dacht eerder aan de halte
bij de Wellevaete aan de Hoender-
weg. Maar dat leverde volgens de
busmaatschappij te weinig tijdwinst
op.
"We konden daarom niet anders dan
in ieder geval voorlopig de halte bij
de Schutse laten vervallen. De BBA
stelde nog voor om dat niet te doen,
maar de bussen dan via de Anna van
Bourgondiëstraat naar de Wellevae
te te laten rijden", vertelt Van der
Jagt. "Maar als we dat gedaan had
den, weet ik zeker dat de mensen uit
die straat meteen klachten hadden
ingediend. Het is een keuze tussen
twee kwaden geweest. Wat voor de
één vervelend is, komt voor de
ander goed uit. Maar het is een
noodgreep en we hebben deze
beslissing dan. ook node genomen."
Tijd om met de burgers te overleg
gen was er niet meer, volgens de
wethouder, want de BBA wilde niet
langer de omleidingsroute rijden.
Sinds maandag zijn er dan ook een
aantal dingen veranderd. De halte
aan de Spuistraat is verplaatst naar
de Havenweg, net om de hoek. De
bus keert op het havenplateau en
rijdt dan via de Oude Zeedijk en de
Veilingweg naar de Wellevaete.
Vandaar vertrekt de bus naar de
andere dorpen. Ook vanuit andere
plaatsen doet de bus deze twee hal
tes aan. De halte aan de F.M. Boo
gaardweg vervalt. Dat betekent dat
de mensen uit deze buurt en de
bewoners en bezoekers van De
Schutse naar de Wellevaete moeten
lopen om met de bus mee te kunnen.
Dat, terwijl Van der Jagt vorige
maand nog meedeelde: "De normen
geven aan dat er binnen 200 meter
van een bejaardenoord een bushalte
dient te zijn." Maar volgens de wet
houder is dat slechts een richtlijn.
"Het is een wenselijkheid, geen wet
van meden en perzen. Ik geloof dat
de richtlijnen spreken over tussen de
150 en 300 meter. Maar in dit geval
is het: 'Kan het niet zoals het moet,
dan moet het maar zoals het kan'.
Wij stonden voor een moeilijke keu
ze en je kunt het toch niet iedereen
naar de zin maken. Gelukkig heb ik
begrepen dat er door de bewoners
van de Schutse vrijwel geen gebruik
wordt gemaakt van de bus."
De maatregel staat aangekondigd als
'voorlopig'. De commissie openbare
werken zal zich in september nog
over deze zaak buigen. "Er wordt nu
nog druk gerekend om te zoeken
naar een definitieve oplossing die te
zijner tijd bij het college van b. en w.
zal worden aangekaart", zegt Van
der Jagt. "Ongetwijfeld worden er
een aantal mensen gedupeerd, maar
de bewoners van de Weststraat en de
Anna van Bourgondiëstraat zullen
blij zijn dat er geen bus (meer) door
hun straat rijdt."
Bij de afweging van nut en offer
wilde geen enkele raadsfractie daar
toe overgaan. Maar het hoofd in de
schoot leggen, wilde de raad ook
absoluut niet. "We zullen het van de
creatieve vondsten moeten hebben",
zei J. van den Donker. Van de pro
vincie Zeeland verwachtte hij wei
nig omdat het over busvervoer gaat,
dat van of naar Brabant leidt. Wet
houder Van der Jagt zag dat niet als
een probleem, want die grenzen zijn
er ook in Zeeuws-Vlaanderen (inter
nationaal zelfs) en op Schouwen-
Duiveland met Zuid-Holland.
Verschillende raadsleden drongen er
op aan om niet alleen Anna Jacoba-
polder te bezien, maar het openbaar
vervoer in de totale gemeente Tho
len.
Ook werd gepleit voor een actieve
rol van de gemeente richting de pro
vincie. "We wachten niet lijdelijk af,
we bereiden ons goed voor op het
gesprek. Onze problemen ten aan
zien van de buslijnen zullen we dui
delijk etaleren.
Ik wil niet graag het etiket doodlo
pende weg opgeplakt krijgen. We
willen het circuit graag rond hou
den. Ik vertrouw er ook op, dat de
Een vier leden tellende ambtelijke
werkgroep o.l.v. A.G. van de Sande
onderzoekt alle aspecten die samen
hangen rond de veiligheid in de
gemeente Tholen. "Bij het begrip
leefbaarheid komt steeds meer het
onderdeel veiligheid bij de inwoners
naar voren", zegt burgemeester H.A.
van der Munnik. "In het kader van
de sociale vernieuwing wil het
gemeentebestuur daar eens extra
aandacht aan schenken. We inventa
riseren de knelpunten en brengen in
kaart welke projecten er aangepakt
kunnen worden."
provincie de nieuwe taak goed
oppakt", aldus de wethouder.
J. de Jager deed voor Anna Jacoba-
polder nog een poging met de sug
gestie om de St. Philipslandse bus
sen die richting Steenbergen en
Goeree gaan, te laten doorrijden
naar de Polder. Dat zou maar twee
keer een kwartier kosten. "Dan komt
de BBA in de problemen omdat pas
sagiers te laat zijn voor de treinen in
Bergen op Zoom. Het is ketenver-
voer dat allemaal goed op elkaar
moet aansluiten", zei wethouder
Van der Jagt.
Het meisje dat op 17 augustus leven
loos op de schorren van het Keeten
bij Viane (Schouwen-Duiveland)
werd gevonden, is de 18-jarige
Sabrina Pelizzon uit Spijkenisse. Ze
werd zondagavond als vermist
opgegeven. De politie gaat ervanuit
dat het meisje vermoord is, maar wil
over de exacte doodsoorzaak, tijd
stip van overlijden en de resultaten
van verder onderzoek nog niets
kwijt. Naar aanleiding van een
opsporingsbericht op de televisie
kwamen ruim dertig tips binnen bij
het recherchebijstandsteam. Vijf
daarvan brachten de moord in ver
band met de Belgische ontvoerings
zaak die de afgelopen tijd in het
nieuws kwam. Er is inmiddels een
buurtonderzoek uitgevoerd, maar
over de resultaten hiervan wil de
politie ook nog niets bekend maken.
Het recherchebijstandsteam is uitge
breid met politiemensen uit de regio
Rotterdam-Rijnmond en bestaat nu
uit twintig personen.
Steun Israël. De Zeeuwse stichting
'Steun aan Israël' organiseert zater
dag 7 september voor de vijfde keer
een tweedehands-boekenmarkt aan
het Havenplein in Zierikzee. De
markt is van tien tot drie uur te
bezoeken onder de Beuze.