THOLENDERWIJS informatierubriek van de gemeente Tholen VERHOGING TARIEVEN HET WENSEN PAKKET VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS WOONLASTEN VOOR DE THOOLSE BURGER PER 1 JANUAR11997 ZOMAAR WAT CIJFERS HOE WORDT EEN KOEK VAN BIJNA 61 MILJOEN GULDEN VERDEELD HOE VINDT DE BEGROTINGS BEHANDELING PLAATS? DE MILJOENENNOTA VOOR 1997 Donderdag 22 augustus 1996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 DEZE WEEK: INVESTERINGSLIJST 1997: Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk Telefoon: 0166-668200/Telefax: 0166-663553 Op 26 augustus bieden burge meester en wethouders de ontwerp-begroting 1997 aan de gemeenteraad aan. De door de raad op 23 oktober 1995 vastgestelde meerjarenbegroting 1997- 1999 sloot voor het jaar 1997 met een tekort van 484.000,- (excl. gemeentereiniging) Na de diverse aanpassingen van dit tekort tot nu toe en het opvoeren van de kosten van nieuw beleid in de ontwerp-begro ting 1997 bedraagt het totale begrotingstekort 1997 75.000,- excl. gemeentereiniging. Omdat diverse maatregelen zijn getroffen om het begrotingste kort zo laag mogelijk te houden, achten burgemeester en wet houders het verantwoord het tekort via tariefsverhogingen volle dig door te berekenen aan de burgers en de bedrijven. Tariefaanpassingen De ontwerp-begroting 1997 sluit zoals vermeld met een nadelig saldo van ruim 75.000,- (exclusief reiniging). Voor onvoorziene uitgaven is dan een bedrag beschikbaar van 279.000,-, wat neerkomt op 12,- per inwoner. Gezien het steeds krapper wordende budget wordt deze geringe stijging noodzakelijk geacht. Zoals vermeld achten burgemeester en wethouders het verant woord dit begrotingstekort volledig door te berekenen in de tarieven. Hiervoor is dan een gemiddelde tariefsverhoging nodig van 1,65 procent wat ongeveer overeenkomt met het inflatie-per centage. Tengevolge van de forse tariefsverhoging van de afvalstoffen heffing en de rioolrechten, waardoor de woonlasten toch al flink stijgen, wordt voorgesteld de onroerende-zaakbelastingen niet te verhogen. Dat betekent dat de overige belastingen en rechten met ongeveer 5% moeten worden verhoogd. De lasten en baten van de gemeentereiniging worden verrekend met het in het verleden ingestelde egalisatiefonds afvalstoffen heffing. De door de gemeente Tholen vervaardigde "marsroute 1995" gaat ervan uit, dat de afvalstoffenheffing in 1998 kosten dekkend zal zijn. Het Thoolse tarief 1997 dient dan ook verhoogd te worden met 30%. Om het recht voor het ledigen van de con tainers in Tholen kostendekkend te houden, is een verhoging noodzakelijk van bijna 50%. Ook worden met ingang van 1997 de baten en lasten van de riolering verrekend via een zogenaamd egalisatiefonds. Om ook de kosten die voortvloeien uit het Gemeentelijk Rioleringsplan via de rechten te dekken is een ver hoging van gemiddeld 50,- per aansluiting noodzakelijk. Voorgesteld wordt de volgende tarieven te verhogen: - recht ledigen grote containers met 48,6 - recht ledigen mini-containers restfractie met 47,4 - hondenbelasting met 5% - forensenbelasting met 5% - leges met 5% - haven-/kadegelden met 5% - lijkbezorgingsrechten met 5% - huur sportvelden, gymnastieklokalen,dorphuizen, peuter speelzalen c.a. met 5% woonlasten - afvalstoffenheffing met 30% - rioolrecht eigenaren met 25,- - rioolrecht gebruikers met gemiddeld 25,- Post onvoorziene uitgaven en de meerjarenplanning 1996-1998 Zoals reeds eerder gemeld is op de post voor onvoorziene uitga ven een bedrag geraamd van 279.000,-. Een bedrag voor on voorziene uitgaven is nodig, omdat in de loop van het begro tingsjaar zich totaal onverwachte zaken kunnen aandienen waar mee geen rekening is gehouden. BEGROTING 1997 Burgemeester en wethouders ne men elk jaar in de begroting een lijst op van zogenaamde kapitaalwer- ken. Deze lijst, de investeringsplan ning, is in feite een wensenpakket, of zo u wilt een verlanglijstje. Op dit verlanglijstje staan projec ten, waarvoor de gemeenteraad nog geen geld beschikbaar heeft gesteld, maar die in 1997 in uitvoering genomen moeten worden. De globale raming geeft aan dat met deze werken in 1997 een bedrag is gemoeid van 5.988.500,- (exclusief bouwrijpmaken van gronden). Voar de dekking van een deel van deze uitgaven wordt voor een bedrag van 1.415.500,- geput uit de in het ver leden opgebouwde reserves. Zoals gebruikelijk is wordt in het jaar van uitvoering de helft van de kapitaallasten ten laste van het jaarbudget gebracht. De daar op volgende jaren drukken de kapitaallasten volledig op de begroting. Op de lijst voor 1997 staan onder meer de onderstaande werken: - Vervanging uitrukkleding brandweer - Renovatie was-/toiletruimte brandweerkazerne Sint-Annaland - Vervangen rolbezem - Reconstructie gedeelte Molendijk/Provincialeweg Sint-Maar tensdijk - Verbetering diverse straten in Sint Philipsland - Aanpassing openbare verlichting Sint Philipsland - Verkeersmaatregelen Dorpsweg Oud-Vossemeer en Kerk straat Scherpenisse - Bestrijding wateroverlast woningen - Ingrijpend onderhoud basisscholen Scherpenisse - Uitbreiding openbare basisschool Sint-Annaland - Uitbreiding Eben-Haezerschool Tholen - Ingrijpend onderhoud dislocatie bijz.basisschool Sint-Annaland - Renovatie sportveld Tholen - Coating zwembad Tholen en Sint-Maartensdijk - Restauratie molen Sint-Annaland - Herstel toren Sint-Annaland (2e fase) - Renovatie openbaar groen Sint Philipsland - Ruilverkaveling Scherpenisse en Poortvliet - Renovatie speelplaats Sint-Annaland en Deensestraat Sint Phi lipsland - Rooien/knotten bomen begraafplaats Stavenisse - Vernieuwen drainagesysteem vml. vuilstortplaats - Rioleringswerken verspreide bebouwing - Renovatie/vervanging rioleringswerken - Automatisering (hard- en software) - Vervanging houtversnipperaar, tractor, vervoermiddel alge mene dienst en plantsoenendienst Zoals u in deze begrotingspublicatie kunt lezen worden de woonlasten voor de Thoolse burger per 1 januari 1997 beïn vloed door de verhoging van de afvalstoffenheffing met 30% en de rioolrechten met gemiddeld 50,- per aansluiting. Onder woonlasten wordt in dit verband verstaan de kosten die in reke ning worden gebracht voor het ophalen en verwerken van afval stoffen, rioolrechten en onroerende zaakbelastingen. Ter verduidelijking daarvan treft u hiernaast een rekenvoorbeeld aan voor een eigenaar/gebruiker en een gebruiker van een woning met een waarde van 100.000,-. Waarde woning f lOO.OOO,- eigenaar/gebruiker Recht/belasting 1996 1997 verhoging Afvalstoffen 278,40 362,40 84,00 Rioolrechten 63,60 113,60 50,00 Onroerende- zaakbelasting 277,20 277,20 0,00 Totaal 619,20 753,20 134,00 (21,65%) Waarde woning 100.000,- gebruiker Recht/belasting 1996 1997 verhoging Afvalstoffen 278,40 362,40 84,00 Rioolrechten 31,80 56,80 25,00 Onroerende- zaakbelasting 123,20 123,20 0,00 Totaal 433,40 542,40 109,00 (22,03%) De samenstelling van de begroting 1997 heeft plaatsgevonden op basis van een aantal geschatte gegevens per 1 januari 1997, de zogenaamde kerngegevens. Zo wordt uitgegaan van een inwoneraantal van 23.200 waarvan van 0-3 jaar 1400, van 4-19 jaar 4700, van, 20-64 jaar 13.700 en van 65 jaar en ouder 3400. Het aantal periodieke bijstandsge rechtigden wordt geraamd op 380. De oppervlakte van de gemeente (land/binnenwater) bedraagt 25.425 ha, waarvan 9.091 ha buitenwater en 16 ha historische stads- of dorpskern.Het aantal woningen in de gemeente wordt geschat op 9.300. KOSTEN PER INWONER Uit de begroting voor 1997 hebben we voor u wat cijfers gelicht die aangeven wat de lasten van een aantal gemeenschapsvoor zieningen per inwoner zijn. Voor alle duidelijkheid: de eventuele baten voor deze voorzieningen zijn buiten beschouwing gelaten. Onderwijs Hieronder vallen de kosten voor basisonderwijs en speciaal onderwijs. Totale kosten 8.725.290,- ofwel 376,10 per inwoner. Brandweer en rampenbestrijding De totale kosten bedragen 945.258,- ofwel 40,75 per inwoner. Wegen, straten en pleinen De totale kosten die worden uitgegeven voor onderhoud, herbe strating en aanleg bedragen 5.525.774,- ofwel 238,20 per inwoner. Openbaar bibliotheekwerk Met de subsidiëring van het openbaar bibliotheekwerk is een bedrag gemoeid van 882.096,- ofwel 38,- per inwoner. Sport Onder dit hoofdstuk is rekening gehouden met ondermeer het onderhoud en exploitatie van sportterreinen, zwembaden en gymnastieklokalen, sporthal/gemeenschapscentrum "Meulvliet" en sportzaal/gemeenschapscentrum "de Wellevaete". Totale kosten 2.482.914,- ofwel f 107,- per inwoner. Openbaar groen Voor onderhoud van groenvoorzieningen wordt gerekend met een bedrag van 1.574.283,-. Per inwoner gaat het om een bedrag van 67,85. Bijstandsverlening Onder deze categorie moet rekening gehouden worden met algemene uitgaven, bijstand aan thuiswonende personen en personen in inrichtingen, bijzondere bijstand en bijstand aan zelfstandigen en werkloze werknemers. Totaal gaat het om een bedrag van 8.760.193,- ofwel 377,60 per inwoner. Algemene begraafplaatsen Het instandhouden van de algemene begraafplaatsen kost de gemeente 949.477,- ofwel 40,90 per inwoner. Elk jaar opnieuw buigt het college van burgemeester en wethou ders, zich tezamen met de ambtenaren, over het samenstellen van een puzzel. Want zo mag je de jaarlijkse begroting best noe men. Met het teruglopen van de financiële middelen blijkt het elk jaar moeilijker de verschillende puzzelstukken in elkaar te pas sen. Voor 1997 is het dagelijks bestuur van de gemeente er weer in geslaagd de puzzel volledig samen te stellen. Het resultaat is een sluitende begroting waarmee een bedrag is gemoeid van ruim 60,8 miljoen gulden. Het is aan de gemeenteraad om te bepalen of de stukken ook werkelijk in de doos passen. Alle gemeentelijke taken, samengevat in de bij dit artikel samen gevatte hoofdfuncties, kosten veel geld. Bijna 61 miljoen gulden, zoals u inmiddels begrepen zult hebben. Dat geld moet ergens vandaan komen. Voor circa 70 is de gemeentelijke geldbron het rijk. Afhankelijk van het aantal inwoners, de oppervlakte van de gemeente en een aantal bijzondere omstandigheden, krijgt elke gemeente dus ook de nieuwe gemeente Tholen, een bij drage uit het zogenaamde gemeentefonds. Naast de inkomsten uit Den Haag krijgt de gemeente geld van haar eigen burgers aan de hand van gemeentelijke belastingen (onroerend-zaakbelas- ting, toeristen- en hondenbelasting e.d.) rechten (rioolrecht, afvalstoffenheffing, begrafenisrecht e.d.) tarieven (toegang zwembad, verhuur sportvelden e.d.) en leges (afgifte bouwver gunningen, paspoorten, rijbewijzen e.d.). Al met al zo'n 15 van het totale budget. Voor de gemeenteraad is de begroting een uiterst belangrijk stuk. Alle plannen/voornemens voor het komende jaar staan erin vermeld, plus de manier waarop deze worden gefinancierd. Omdat er altijd meer wensen zijn dan geld, zullen bij de vaststel ling van de begroting keuzes moeten worden gemaakt. Keuzes waarbij de politieke voorkeuren van de fracties een grote rol spe len. Vandaar dat het debat over de begroting voor de raad een jaarlijks hoogtepunt is. De fracties grijpen de gelegenheid aan voor de algemene politieke beschouwingen over het gemeente lijk beleid. Ze zullen proberen de puzzel zodanig in te vullen, dat de door hen gewenste afbeelding zichtbaar wordt. Met andere woorden: de fracties trachten de plannen van burgemeester en wethouders in hun richting bij te stellen. Is een gemeentebegroting nu wel zo belangrijk voor de bevolking? Ongetwijfeld, want zoals u zelf aan de hand van uw maandsala ris kunt bepalen wat u er wel of niet mee kunt doen, zo kan het gemeentebestuur van Tholen van het geld dat het voor het komende jaar beschikbaar heeft, bepalen wat voor de bevolking gedaan kan worden. De gemeentebegroting is het belangrijkste stuk wat jaarlijks wordt geproduceerd. Het verdient dan ook extra aandacht van elke inwoner van Tholen. De begroting kent 10 hoofdfuncties van 0 t/m 9. Elke hoofdfunc tie betreft een onderwerp van gemeentelijke zorg. Onderstaand splitsen we de hoofdonderwerpen wat uit en geven via cijfers en percentages de inkomsten en uitgaven weer. hoofdfunctie uitgaven inkomsten 0. 2.867.244,- 4.7 484.335,- 0.8 1. 1.179.496,- 2.0 16.200,- 0.0 2. 6.091.079,- 10.0 212.135,- 0.3 3. 1.230.511,- 2.0 1.089.367,- 1.8 4. 8.725.290,- 14.4 5.877.853,- 9.7 5. 7.348.420,- 12.0 1.659.694,- 2.7 6. 15.504.473,- 25.5 8.920.690,- 14.7 7. 9.990.970,- 16.5 7.262.679,- 12.0 8. 6.318.683,- 10.4 4.463.712,- 7.3 9. 1.536.402,- 2.5 30.805.903,- 50.7 totaal 60.792.568,- 100 60.792.568,- 100 inkomsten 0 0.» V.l I9.7 V.) 11 0,0 V.) 2,7 V. 2 10.3 V.) 9 (SO 7 6 114,7 V.) 3(18 7 (12,0 8 7,3 V.) uitgaven B (10,4 V.) 9 (2.5 V.) 0 (4.7 4 144 V. 7 (14,5'/, 3 i 20 1 (2,0 V.) 5 12,0 V.l 2 (10,0 V.) 6 (25,5 Toelichting: Onderstaand geven wij globaal aan welke posten in de verschil lende hoofdfuncties zijn verwerkt: 0. Algemeen bestuur De kosten van de bestuursorganen zoals gemeenteraad, bur gemeester en wethouders en commissies. Zo ook de kosten van de bestuursondersteuning en burgerzaken. 1. Openbare orde en veiligheid Hieronder vallen de brandweer, rampenbestrijding en overige te nemen beschermende maatregelen zoals de dierenbe scherming. 2. Verkeer, vervoer en waterstaat Te denken valt aan de kosten van onderhoud van wegen, stra ten en pleinen, maar ook die van verkeersmaatregelen, open baar vervoer, bewegwijzering en handelshavens. 3. Economische zaken Deze hoofdfunctie heeft met name betrekking op de opbreng sten en kosten bouwrijpmaken van industrieterreinen. 4. Onderwijs Op deze functie worden de kosten geboekt van het openbaar- en bijzonder basisonderwijs en het bijzonder buitengewoon onderwijs. Het gaat om de uitgaven en inkomsten ten aanzien van gebouwen, personeel, leer- en hulpmiddelen, schoolbe geleiding, schoolzwemmen en gymnastiekonderwijs. Ook vervoerskosten leerlingen zijn hier geraamd. 5. Cultuur en recreatie De kosten van volksontwikkeling zoals bibliotheken, muziek school en het Regionaal Educatief centrum 'De Bevelanden- Tholen', onderhoud van speelterreintjes, alsmede de te ver strekken subsidies aan verenigingen. Lichamelijke opvoeding en sport: hieronder vallen alle kosten van sportbeoefening buiten schoolverband. Bedoeld wordt subsidies aan sportver enigingen, onderhoud en exploitatie van velden, zalen en zwembaden. Kunst en oudheidkunde waaronder streekmu seum, culturele activiteiten (o.a. 'Uit op Tholen') en de ver schillende monumentale gebouwen zoals torens en molens. Ook de baten en lasten van openluchtrecreatie, openbaar groen, jachthavens en dijkrecreatie zijn in dit hoofdstuk ver werkt. 6. Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstver lening Onder andere het jeugd- en jongerenwerk en sociaal-cultureel werk, maar ook de bijstandsuitkeringen. Voorts kosten voor werkgelegenheid zoals sociale werkplaatsen, de IOAW (Inko mensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeids-ongeschikte werkloze Werknemers), de IOAZ (Inkomensvoorziening Oude re en gedeeltelijke Arbeidsongeschikten gewezen Zelfstandi gen), de ROA (Regeling Opvang Asielzoekers) en de kinderop vang vallen onder deze hoofdfunctie. Ten aanzien van de algemeen maatschappelijke dienstverlening noemen we be jaardenzorg, peuterspeelzalen en de Stichting Thuiszorg en algemeen maatschappelijk werk. Tot slot vinden we ook de exploitatie van de verschillende dorpshuizen hier terug. 7. Volksgezondheid Onder deze hoofdfunctie* vindt u de District-gezondheids dienst (waaronder de schoolartsendienst) maar ook de gemeentereiniging, riolering en milieubeheer. Voorts de kos ten van de algemene begraafplaatsen en de rattenbestrijding. 8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting De kosten van ontwerpen en herzien van bestemmingsplan nen, de woningbouw van o.a. de Stichting Beter Wonen, saneringsplannen en de woningverbeteringen. Tevens de ramingen van bouw-, woning- en welstandstoezicht en de exploitatie van bouwgrond tbv woningbouw. 9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen De reservering van kapitaallasten voor nieuwe werken, de onvoorziene uitgaven, de gemeentelijke belastingen en de algemene uitkeringen van het rijk. De gemeentebegroting van baten en lasten en alle bijbeho rende stukken worden als volgt behandeld: maandagmiddag 26 augustus vindt in een openbare verga dering de aanbieding aan de gemeenteraad plaats. dinsdag 3 september vindt in een besloten vergadering het afdelingsonderzoek plaats waarbij de leden van de gemeen teraad worden verdeeld over 2 afdelingen. maandag 23 september vindt in een openbare vergadering de aanbieding van de algemene beschouwingen aan de gemeenteraad plaats. maandag 21 oktober zal in een openbare vergadering van de gemeenteraad de begroting van baten en lasten definitief worden vastgesteld. Het college van burgemeester en wethouders biedt 26 augustus a.s. tijdens de dan te houden gemeenteraadsvergadering de mil joenennota aan voor het jaar 1997 van de gemeente Tholen. Deze miljoenennota, de begroting van baten en lasten voor het begrotingsjaar 1997, is een omvangrijk en belangrijk stuk. In deze rubriek "Tholenderwijs" geven wij u een overzicht van de verschillende baten en lasten van de gemeente. We gaan in het kort even in op de financiële positie van de gemeente en het wensenpakket van burgemeester en wethouders. Wij hopen uw belangstelling te wekken voor het gemeentelijk of liever gezegd gemeenschappelijk gebeuren. De gemeentebegroting gaat natuurlijk het gemeentebestuur aan, maar nog veel meer u, als individueel burger van Tholen. Het gaat om uw belang en de besteding van uw geld. Daarom vindt u op deze pagina ook een overzicht van de wijze van behandeling van de gemeentebegroting. De behandeling vindt plaats in een aantal openbare vergaderingen, zeker nu het gaat om het belangrijkste stuk dat de gemeenteraad jaarlijks behan delt. Heeft u belangstelling voor de gemeentebegroting dan kunt u die eens op uw gemak doorlezen op het gemeentehuis in Sint- Maartensdijk of in de bibliotheken te Tholen, Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk. i:

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 5