THOLENDERWIJS
informatierubriek
van de gemeente Tholen
VERHOGING
TARIEVEN
HET WENSEN
PAKKET VAN
BURGEMEESTER
EN WETHOUDERS
WOONLASTEN VOOR DE
THOOLSE BURGER
PER 1 JANUAR11997
ZOMAAR WAT CIJFERS
HOE WORDT EEN
KOEK VAN BIJNA
61 MILJOEN
GULDEN VERDEELD
HOE VINDT DE BEGROTINGS
BEHANDELING PLAATS?
DE MILJOENENNOTA VOOR 1997
Donderdag 22 augustus 1996
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
DEZE WEEK:
INVESTERINGSLIJST 1997:
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk
Telefoon: 0166-668200/Telefax: 0166-663553
Op 26 augustus bieden burge
meester en wethouders de
ontwerp-begroting 1997 aan de
gemeenteraad aan.
De door de raad op 23 oktober 1995
vastgestelde meerjarenbegroting 1997-
1999 sloot voor het jaar 1997 met een tekort
van 484.000,- (excl. gemeentereiniging)
Na de diverse aanpassingen van dit tekort tot nu toe en het
opvoeren van de kosten van nieuw beleid in de ontwerp-begro
ting 1997 bedraagt het totale begrotingstekort 1997 75.000,-
excl. gemeentereiniging.
Omdat diverse maatregelen zijn getroffen om het begrotingste
kort zo laag mogelijk te houden, achten burgemeester en wet
houders het verantwoord het tekort via tariefsverhogingen volle
dig door te berekenen aan de burgers en de bedrijven.
Tariefaanpassingen
De ontwerp-begroting 1997 sluit zoals vermeld met een nadelig
saldo van ruim 75.000,- (exclusief reiniging).
Voor onvoorziene uitgaven is dan een bedrag beschikbaar van
279.000,-, wat neerkomt op 12,- per inwoner.
Gezien het steeds krapper wordende budget wordt deze geringe
stijging noodzakelijk geacht.
Zoals vermeld achten burgemeester en wethouders het verant
woord dit begrotingstekort volledig door te berekenen in de
tarieven. Hiervoor is dan een gemiddelde tariefsverhoging nodig
van 1,65 procent wat ongeveer overeenkomt met het inflatie-per
centage.
Tengevolge van de forse tariefsverhoging van de afvalstoffen
heffing en de rioolrechten, waardoor de woonlasten toch al flink
stijgen, wordt voorgesteld de onroerende-zaakbelastingen niet
te verhogen. Dat betekent dat de overige belastingen en rechten
met ongeveer 5% moeten worden verhoogd.
De lasten en baten van de gemeentereiniging worden verrekend
met het in het verleden ingestelde egalisatiefonds afvalstoffen
heffing. De door de gemeente Tholen vervaardigde "marsroute
1995" gaat ervan uit, dat de afvalstoffenheffing in 1998 kosten
dekkend zal zijn. Het Thoolse tarief 1997 dient dan ook verhoogd
te worden met 30%. Om het recht voor het ledigen van de con
tainers in Tholen kostendekkend te houden, is een verhoging
noodzakelijk van bijna 50%. Ook worden met ingang van 1997 de
baten en lasten van de riolering verrekend via een zogenaamd
egalisatiefonds. Om ook de kosten die voortvloeien uit het
Gemeentelijk Rioleringsplan via de rechten te dekken is een ver
hoging van gemiddeld 50,- per aansluiting noodzakelijk.
Voorgesteld wordt de volgende tarieven te verhogen:
- recht ledigen grote containers met 48,6
- recht ledigen mini-containers restfractie met 47,4
- hondenbelasting met 5%
- forensenbelasting met 5%
- leges met 5%
- haven-/kadegelden met 5%
- lijkbezorgingsrechten met 5%
- huur sportvelden, gymnastieklokalen,dorphuizen, peuter
speelzalen c.a. met 5%
woonlasten
- afvalstoffenheffing met 30%
- rioolrecht eigenaren met 25,-
- rioolrecht gebruikers met gemiddeld 25,-
Post onvoorziene uitgaven en de meerjarenplanning
1996-1998
Zoals reeds eerder gemeld is op de post voor onvoorziene uitga
ven een bedrag geraamd van 279.000,-. Een bedrag voor on
voorziene uitgaven is nodig, omdat in de loop van het begro
tingsjaar zich totaal onverwachte zaken kunnen aandienen waar
mee geen rekening is gehouden.
BEGROTING 1997
Burgemeester en wethouders ne
men elk jaar in de begroting een lijst
op van zogenaamde kapitaalwer-
ken. Deze lijst, de investeringsplan
ning, is in feite een wensenpakket,
of zo u wilt een verlanglijstje. Op dit verlanglijstje staan projec
ten, waarvoor de gemeenteraad nog geen geld beschikbaar
heeft gesteld, maar die in 1997 in uitvoering genomen moeten
worden.
De globale raming geeft aan dat met deze werken in 1997 een
bedrag is gemoeid van 5.988.500,- (exclusief bouwrijpmaken
van gronden). Voar de dekking van een deel van deze uitgaven
wordt voor een bedrag van 1.415.500,- geput uit de in het ver
leden opgebouwde reserves.
Zoals gebruikelijk is wordt in het jaar van uitvoering de helft van
de kapitaallasten ten laste van het jaarbudget gebracht. De daar
op volgende jaren drukken de kapitaallasten volledig op de
begroting.
Op de lijst voor 1997 staan onder meer de onderstaande
werken:
- Vervanging uitrukkleding brandweer
- Renovatie was-/toiletruimte brandweerkazerne Sint-Annaland
- Vervangen rolbezem
- Reconstructie gedeelte Molendijk/Provincialeweg Sint-Maar
tensdijk
- Verbetering diverse straten in Sint Philipsland
- Aanpassing openbare verlichting Sint Philipsland
- Verkeersmaatregelen Dorpsweg Oud-Vossemeer en Kerk
straat Scherpenisse
- Bestrijding wateroverlast woningen
- Ingrijpend onderhoud basisscholen Scherpenisse
- Uitbreiding openbare basisschool Sint-Annaland
- Uitbreiding Eben-Haezerschool Tholen
- Ingrijpend onderhoud dislocatie bijz.basisschool Sint-Annaland
- Renovatie sportveld Tholen
- Coating zwembad Tholen en Sint-Maartensdijk
- Restauratie molen Sint-Annaland
- Herstel toren Sint-Annaland (2e fase)
- Renovatie openbaar groen Sint Philipsland
- Ruilverkaveling Scherpenisse en Poortvliet
- Renovatie speelplaats Sint-Annaland en Deensestraat Sint Phi
lipsland
- Rooien/knotten bomen begraafplaats Stavenisse
- Vernieuwen drainagesysteem vml. vuilstortplaats
- Rioleringswerken verspreide bebouwing
- Renovatie/vervanging rioleringswerken
- Automatisering (hard- en software)
- Vervanging houtversnipperaar, tractor, vervoermiddel alge
mene dienst en plantsoenendienst
Zoals u in deze begrotingspublicatie kunt lezen worden de
woonlasten voor de Thoolse burger per 1 januari 1997 beïn
vloed door de verhoging van de afvalstoffenheffing met 30% en
de rioolrechten met gemiddeld 50,- per aansluiting. Onder
woonlasten wordt in dit verband verstaan de kosten die in reke
ning worden gebracht voor het ophalen en verwerken van afval
stoffen, rioolrechten en onroerende zaakbelastingen.
Ter verduidelijking daarvan treft u hiernaast een rekenvoorbeeld
aan voor een eigenaar/gebruiker en een gebruiker van een
woning met een waarde van 100.000,-.
Waarde woning f
lOO.OOO,-
eigenaar/gebruiker
Recht/belasting
1996
1997
verhoging
Afvalstoffen
278,40
362,40
84,00
Rioolrechten
63,60
113,60
50,00
Onroerende-
zaakbelasting
277,20
277,20
0,00
Totaal
619,20
753,20
134,00 (21,65%)
Waarde woning
100.000,-
gebruiker
Recht/belasting
1996
1997
verhoging
Afvalstoffen
278,40
362,40
84,00
Rioolrechten
31,80
56,80
25,00
Onroerende-
zaakbelasting
123,20
123,20
0,00
Totaal
433,40
542,40
109,00 (22,03%)
De samenstelling van de begroting 1997 heeft plaatsgevonden
op basis van een aantal geschatte gegevens per 1 januari 1997,
de zogenaamde kerngegevens.
Zo wordt uitgegaan van een inwoneraantal van 23.200 waarvan
van 0-3 jaar 1400, van 4-19 jaar 4700, van, 20-64 jaar 13.700 en
van 65 jaar en ouder 3400. Het aantal periodieke bijstandsge
rechtigden wordt geraamd op 380.
De oppervlakte van de gemeente (land/binnenwater) bedraagt
25.425 ha, waarvan 9.091 ha buitenwater en 16 ha historische
stads- of dorpskern.Het aantal woningen in de gemeente wordt
geschat op 9.300.
KOSTEN PER INWONER
Uit de begroting voor 1997 hebben we voor u wat cijfers gelicht
die aangeven wat de lasten van een aantal gemeenschapsvoor
zieningen per inwoner zijn. Voor alle duidelijkheid: de eventuele
baten voor deze voorzieningen zijn buiten beschouwing gelaten.
Onderwijs
Hieronder vallen de kosten voor basisonderwijs en speciaal
onderwijs.
Totale kosten 8.725.290,- ofwel 376,10 per inwoner.
Brandweer en rampenbestrijding
De totale kosten bedragen 945.258,- ofwel 40,75 per inwoner.
Wegen, straten en pleinen
De totale kosten die worden uitgegeven voor onderhoud, herbe
strating en aanleg bedragen 5.525.774,- ofwel 238,20 per
inwoner.
Openbaar bibliotheekwerk
Met de subsidiëring van het openbaar bibliotheekwerk is een
bedrag gemoeid van 882.096,- ofwel 38,- per inwoner.
Sport
Onder dit hoofdstuk is rekening gehouden met ondermeer het
onderhoud en exploitatie van sportterreinen, zwembaden en
gymnastieklokalen, sporthal/gemeenschapscentrum "Meulvliet"
en sportzaal/gemeenschapscentrum "de Wellevaete". Totale
kosten 2.482.914,- ofwel f 107,- per inwoner.
Openbaar groen
Voor onderhoud van groenvoorzieningen wordt gerekend met
een bedrag van 1.574.283,-. Per inwoner gaat het om een
bedrag van 67,85.
Bijstandsverlening
Onder deze categorie moet rekening gehouden worden met
algemene uitgaven, bijstand aan thuiswonende personen en
personen in inrichtingen, bijzondere bijstand en bijstand aan
zelfstandigen en werkloze werknemers. Totaal gaat het om een
bedrag van 8.760.193,- ofwel 377,60 per inwoner.
Algemene begraafplaatsen
Het instandhouden van de algemene begraafplaatsen kost de
gemeente 949.477,- ofwel 40,90 per inwoner.
Elk jaar opnieuw buigt het college van burgemeester en wethou
ders, zich tezamen met de ambtenaren, over het samenstellen
van een puzzel. Want zo mag je de jaarlijkse begroting best noe
men. Met het teruglopen van de financiële middelen blijkt het elk
jaar moeilijker de verschillende puzzelstukken in elkaar te pas
sen.
Voor 1997 is het dagelijks bestuur van de gemeente er weer in
geslaagd de puzzel volledig samen te stellen. Het resultaat is een
sluitende begroting waarmee een bedrag is gemoeid van ruim
60,8 miljoen gulden.
Het is aan de gemeenteraad om te bepalen of de stukken ook
werkelijk in de doos passen.
Alle gemeentelijke taken, samengevat in de bij dit artikel samen
gevatte hoofdfuncties, kosten veel geld. Bijna 61 miljoen gulden,
zoals u inmiddels begrepen zult hebben. Dat geld moet ergens
vandaan komen. Voor circa 70 is de gemeentelijke geldbron
het rijk. Afhankelijk van het aantal inwoners, de oppervlakte van
de gemeente en een aantal bijzondere omstandigheden, krijgt
elke gemeente dus ook de nieuwe gemeente Tholen, een bij
drage uit het zogenaamde gemeentefonds. Naast de inkomsten
uit Den Haag krijgt de gemeente geld van haar eigen burgers aan
de hand van gemeentelijke belastingen (onroerend-zaakbelas-
ting, toeristen- en hondenbelasting e.d.) rechten (rioolrecht,
afvalstoffenheffing, begrafenisrecht e.d.) tarieven (toegang
zwembad, verhuur sportvelden e.d.) en leges (afgifte bouwver
gunningen, paspoorten, rijbewijzen e.d.). Al met al zo'n 15 van
het totale budget.
Voor de gemeenteraad is de begroting een uiterst belangrijk
stuk. Alle plannen/voornemens voor het komende jaar staan erin
vermeld, plus de manier waarop deze worden gefinancierd.
Omdat er altijd meer wensen zijn dan geld, zullen bij de vaststel
ling van de begroting keuzes moeten worden gemaakt. Keuzes
waarbij de politieke voorkeuren van de fracties een grote rol spe
len. Vandaar dat het debat over de begroting voor de raad een
jaarlijks hoogtepunt is. De fracties grijpen de gelegenheid aan
voor de algemene politieke beschouwingen over het gemeente
lijk beleid. Ze zullen proberen de puzzel zodanig in te vullen, dat
de door hen gewenste afbeelding zichtbaar wordt. Met andere
woorden: de fracties trachten de plannen van burgemeester en
wethouders in hun richting bij te stellen.
Is een gemeentebegroting nu wel zo belangrijk voor de
bevolking?
Ongetwijfeld, want zoals u zelf aan de hand van uw maandsala
ris kunt bepalen wat u er wel of niet mee kunt doen, zo kan het
gemeentebestuur van Tholen van het geld dat het voor het
komende jaar beschikbaar heeft, bepalen wat voor de bevolking
gedaan kan worden. De gemeentebegroting is het belangrijkste
stuk wat jaarlijks wordt geproduceerd. Het verdient dan ook
extra aandacht van elke inwoner van Tholen.
De begroting kent 10 hoofdfuncties van 0 t/m 9. Elke hoofdfunc
tie betreft een onderwerp van gemeentelijke zorg. Onderstaand
splitsen we de hoofdonderwerpen wat uit en geven via cijfers en
percentages de inkomsten en uitgaven weer.
hoofdfunctie
uitgaven
inkomsten
0.
2.867.244,-
4.7
484.335,-
0.8
1.
1.179.496,-
2.0
16.200,-
0.0
2.
6.091.079,-
10.0
212.135,-
0.3
3.
1.230.511,-
2.0
1.089.367,-
1.8
4.
8.725.290,-
14.4
5.877.853,-
9.7
5.
7.348.420,-
12.0
1.659.694,-
2.7
6.
15.504.473,-
25.5
8.920.690,-
14.7
7.
9.990.970,-
16.5
7.262.679,-
12.0
8.
6.318.683,-
10.4
4.463.712,-
7.3
9.
1.536.402,-
2.5
30.805.903,-
50.7
totaal
60.792.568,-
100
60.792.568,-
100
inkomsten
0 0.» V.l
I9.7 V.)
11 0,0 V.)
2,7 V.
2 10.3 V.)
9 (SO 7
6 114,7 V.)
3(18
7 (12,0
8 7,3 V.)
uitgaven
B (10,4 V.)
9 (2.5 V.)
0 (4.7
4 144 V.
7 (14,5'/,
3 i 20
1 (2,0 V.)
5 12,0 V.l
2 (10,0 V.)
6 (25,5
Toelichting:
Onderstaand geven wij globaal aan welke posten in de verschil
lende hoofdfuncties zijn verwerkt:
0. Algemeen bestuur
De kosten van de bestuursorganen zoals gemeenteraad, bur
gemeester en wethouders en commissies. Zo ook de kosten
van de bestuursondersteuning en burgerzaken.
1. Openbare orde en veiligheid
Hieronder vallen de brandweer, rampenbestrijding en overige
te nemen beschermende maatregelen zoals de dierenbe
scherming.
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
Te denken valt aan de kosten van onderhoud van wegen, stra
ten en pleinen, maar ook die van verkeersmaatregelen, open
baar vervoer, bewegwijzering en handelshavens.
3. Economische zaken
Deze hoofdfunctie heeft met name betrekking op de opbreng
sten en kosten bouwrijpmaken van industrieterreinen.
4. Onderwijs
Op deze functie worden de kosten geboekt van het openbaar-
en bijzonder basisonderwijs en het bijzonder buitengewoon
onderwijs. Het gaat om de uitgaven en inkomsten ten aanzien
van gebouwen, personeel, leer- en hulpmiddelen, schoolbe
geleiding, schoolzwemmen en gymnastiekonderwijs. Ook
vervoerskosten leerlingen zijn hier geraamd.
5. Cultuur en recreatie
De kosten van volksontwikkeling zoals bibliotheken, muziek
school en het Regionaal Educatief centrum 'De Bevelanden-
Tholen', onderhoud van speelterreintjes, alsmede de te ver
strekken subsidies aan verenigingen. Lichamelijke opvoeding
en sport: hieronder vallen alle kosten van sportbeoefening
buiten schoolverband. Bedoeld wordt subsidies aan sportver
enigingen, onderhoud en exploitatie van velden, zalen en
zwembaden. Kunst en oudheidkunde waaronder streekmu
seum, culturele activiteiten (o.a. 'Uit op Tholen') en de ver
schillende monumentale gebouwen zoals torens en molens.
Ook de baten en lasten van openluchtrecreatie, openbaar
groen, jachthavens en dijkrecreatie zijn in dit hoofdstuk ver
werkt.
6. Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstver
lening
Onder andere het jeugd- en jongerenwerk en sociaal-cultureel
werk, maar ook de bijstandsuitkeringen. Voorts kosten voor
werkgelegenheid zoals sociale werkplaatsen, de IOAW (Inko
mensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeids-ongeschikte
werkloze Werknemers), de IOAZ (Inkomensvoorziening Oude
re en gedeeltelijke Arbeidsongeschikten gewezen Zelfstandi
gen), de ROA (Regeling Opvang Asielzoekers) en de kinderop
vang vallen onder deze hoofdfunctie. Ten aanzien van de
algemeen maatschappelijke dienstverlening noemen we be
jaardenzorg, peuterspeelzalen en de Stichting Thuiszorg en
algemeen maatschappelijk werk. Tot slot vinden we ook de
exploitatie van de verschillende dorpshuizen hier terug.
7. Volksgezondheid
Onder deze hoofdfunctie* vindt u de District-gezondheids
dienst (waaronder de schoolartsendienst) maar ook de
gemeentereiniging, riolering en milieubeheer. Voorts de kos
ten van de algemene begraafplaatsen en de rattenbestrijding.
8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
De kosten van ontwerpen en herzien van bestemmingsplan
nen, de woningbouw van o.a. de Stichting Beter Wonen,
saneringsplannen en de woningverbeteringen. Tevens de
ramingen van bouw-, woning- en welstandstoezicht en de
exploitatie van bouwgrond tbv woningbouw.
9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen
De reservering van kapitaallasten voor nieuwe werken, de
onvoorziene uitgaven, de gemeentelijke belastingen en de
algemene uitkeringen van het rijk.
De gemeentebegroting van baten en lasten en alle bijbeho
rende stukken worden als volgt behandeld:
maandagmiddag 26 augustus vindt in een openbare verga
dering de aanbieding aan de gemeenteraad plaats.
dinsdag 3 september vindt in een besloten vergadering het
afdelingsonderzoek plaats waarbij de leden van de gemeen
teraad worden verdeeld over 2 afdelingen.
maandag 23 september vindt in een openbare vergadering
de aanbieding van de algemene beschouwingen aan de
gemeenteraad plaats.
maandag 21 oktober zal in een openbare vergadering van de
gemeenteraad de begroting van baten en lasten definitief
worden vastgesteld.
Het college van burgemeester en wethouders biedt 26 augustus
a.s. tijdens de dan te houden gemeenteraadsvergadering de mil
joenennota aan voor het jaar 1997 van de gemeente Tholen.
Deze miljoenennota, de begroting van baten en lasten voor het
begrotingsjaar 1997, is een omvangrijk en belangrijk stuk.
In deze rubriek "Tholenderwijs" geven wij u een overzicht van de
verschillende baten en lasten van de gemeente. We gaan in het
kort even in op de financiële positie van de gemeente en het
wensenpakket van burgemeester en wethouders. Wij hopen uw
belangstelling te wekken voor het gemeentelijk of liever gezegd
gemeenschappelijk gebeuren.
De gemeentebegroting gaat natuurlijk het gemeentebestuur
aan, maar nog veel meer u, als individueel burger van Tholen.
Het gaat om uw belang en de besteding van uw geld. Daarom
vindt u op deze pagina ook een overzicht van de wijze van
behandeling van de gemeentebegroting. De behandeling vindt
plaats in een aantal openbare vergaderingen, zeker nu het gaat
om het belangrijkste stuk dat de gemeenteraad jaarlijks behan
delt.
Heeft u belangstelling voor de gemeentebegroting dan kunt u
die eens op uw gemak doorlezen op het gemeentehuis in Sint-
Maartensdijk of in de bibliotheken te Tholen, Sint-Annaland en
Sint-Maartensdijk.
i: