In flinke vaart langs waterkant 'Buitendijkse paden kunnen we in Zeeland niet genoeg hebben' Promotie Thoolse fietsdag VVV kwam te laat op gang Zeiltocht met een 'Thoolse' hoogaars Onze Top 10 van deze week. O 0 9.90 6.95 Kansen fietspad naar Stavenisse gestegen Frieslander in de lift 99 ©@©(D 5.98 1.19 1.59 1.99 3.95 2.75 1.69 Albert Heijn Tholen en St. Philipsland Toppers van de week: Van Oesterdam naar Gorishoek Gedeputeerde opent laatste schakel Thools fietspad officieel Openingen Kruisingen naar Gorishoek worden veiliger 's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten. Donderdag 20 juni 1996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Op de zeedijk vlakbij de Bergsediepsluis wappert maan dagmiddag de Nederlandse driekleur fier naast het Zeeuwse en het Thoolse dundoek. Een dertigtal dames en heren van de gemeente, provincie, landinrichtingsdienst, landinrichtingscommissie Poortvliet, VVV, commissie bedrijfsleven, aannemer Van Gelder en de pers stappen er op de fietsen die zojuist uit een vrachtwagen zijn gela den. Vrijdags en zaterdags GEOPEND Bestaande traject vanaf Wouthoekweg verlegd Aanleg van het ontbrekende stuk fietspad langs de pro vinciale weg tussen Sint-Maartensdijk en Stavenisse lijkt dichterbij te komen. "We willen in het plan van toedeling een strook grond aan de provincie beschikbaar stellen", bevestigt voorzitter L.C.J. Potappel van de landinrich tingscommissie Stavenisse. Tien meter Zeven maanden geleden was het al opgeleverd, maar sinds maandag is het laatste stuk van het buitendijkse fietspad langs de zuidkust van Tholen ook officieel ge opend. Gedeputeerde J.G. van Zwieten deed dat door ter hoogte van de Schelphoek een bord weg te draaien. Van de Wal in Sint-Maartensdijk tot aan de Veerweg bij de Oesterdam ligt nu een ruim 9300 meter lange toeristische fietsroute. Rondje Oosterschelde Negen jaar De Thoolse fietsdag heeft zaterdag 150 deelnemers op de been gebracht. Vergeleken met vorig jaar is dat bedui dend meer, maar het hadden er meer kunnen zijn als er meer bekendheid aan was gegeven. In 1995 was het slechte weer er de oorzaak van dat er slechts 57 personen op de fiets stapten. Andries Jacob op werf van Duivendijk gebouwd De stichting Educatief Toerisme Zeeland Oranjezon en de stichting Behoud Hoogaars organiseren deze zomer een aantal zeiltochten met authentieke hoogaarzen. Zaterdag vertrekt één van die tochten vanuit de haven van St.Annaland met een van oorsprong Thools schip. Lang en snel Bloemkool, per stuk Cll Kipfilet, 500 gram 6.49, kilo Gehakt half om half, 500 gram >75' 3.25, kilo Uit de diepvries: Aviko Vlaamse frieten, r-r\ zak 750 gram 23$ 1.0" CU Appelmoes extra kwaliteit, pot 720 ml Cd Knip wit- of bruinbrood, heel Cd Extra jam, diverse smaken, pot 450 gram Cd Huiswijn, wit, rood, rosé, Blanc de Blancs of demi sec, fles 1 liter Cd Huzarensalade, bak 1 kilo Fanta regular of light, Sprite regular of light, fles 1.5 liter >7> Nü vers van't mes®® ©of Donderdag, vrijdag en zaterdag: 4,95 voor voor Nu ook donderdagavond tot 20.00 uur geopend Burgemeester Van der Munnik maant het gezelschap - dat met een bus naar de Oesterdam is vervoerd - tot spoed. Samen met gedeputeerde Van Zwieten heeft de burgervader er flink de vaart in. "Gezien het ingezette tempo zijn de bestuurders hier beslist trekkers", zegt de heer De Visser van Van Gelder daar naderhand over. Twee aan twee fietst het gezelschap richting Sint- Maartensdijk over de anderhalve De gerenommeerde LIJSTENMAKER voor het eiland Tholen Molenstraat 13, tel./fax: 0166-664041 4695 CK Sint-Maartensdijk Advertentie I.M. meter brede betonstrook. Rechts de dijk, links het door een briesje rim pelende water van de Oosterschelde. De zon staat hoog aan de lucht. De stilte doet weldadig aan. Af en toe moet de colonne inschikken om een tegenligger te laten passeren. Bij het naderen van Strijenham voert het pad óver de dijk en ziet het gezelschap rechts campings liggen. Links verpozen zich de zonaanbid- ders in het gras; een groepje schaars geklede dames staat in het water. Een tegemoet komende bromfietser verstoort de stilte. Bij het haventje van Strijenham heeft een zuiderbuur versgesneden zeekraal uitgespreid op een jutezak. De fietsers rijden verder, tot ze bij de Schelphoek moeten stoppen voor een bord dat dwars over het pad staat. Ook hier wapperende vlaggen. Van Zwieten en Van der Munnik lopen op het bord af en draaien het opzij. Het gezelschap applaudis seert, stapt op en vervolgt zijn weg richting Gorishoek. Uw verslagge ver is er dan al niet meer bij; hij wordt ter hoogte van Strijenham het slachtoffer van een klapband! i, "i"' i>. Gedeputeerde Van Zwieten (links) en burgemeester Van der Munnik hebben er vanaf het vertrek bij de Oesterdam al meteen flink de vaart in. "Het verheugt ons dat provincie en landinrichtingsdienst aan het praten zijn over grondaankopen", zei bur gemeester H.A. van der Munnik maandag bij de opening van het recreatieve fietspad van Sint-Maar tensdijk naar de Oesterdam. "Wij blijven aandringen op de aanleg van dit fietspad en hopen dat het binnen afzienbare tijd - liefst nog deze eeuw - kan gebeuren." Gedeputeerde J.G. van Zwieten zei in een reactie dat het nog vier jaar duurt eer de 21e eeuw aanbreekt. Op een" VVD-verkiezingsbijeen- komst in Sint-Annaland in maart vorig jaar zei lijsttrekker (en inmid dels gedeputeerde) J.I. Hennekeij al dat het fietspad naar Stavenisse als onderdeel van een gebiedsgerichte aanpak op het volgende urgentie schema zou moeten komen. Van de aanleg van een recreatief fietspad via de Jan Karelsweg is inmiddels afgezien. Alles richt zich nu weer op een pad langs de provinciale weg. Middelburg. We zijn er erg blij mee, want je bent er uiteindelijk voor de streek." Het plan voor de aanleg van het fietspad is volledig een zaak van de provincie. "Zolang ze de gereser veerde grond niet nodig heeft, mogen de aangrenzende grondge bruikers die om niet gebruiken." De commissie zorgt alleen voor de landbouwgrond; een strook van tien meter op het traject waar nog géén fietspad ligt en van zes meter langs het bestaande fietspad vanaf de Wouthoekweg. "De provincie pakt het meteen goed aan en neemt het hele pad mee. En waar grond nodig is bij woningen, moet de provincie dat zelf regelen. Onze commissie heeft geadviseerd om daar riolering te leggen en de sloot te dempen, zodat het pad op de sloot gelegd kan worden", legt Potappel uit. Het plan van toedeling voor de ruilverkave ling Stavenisse zal in september ter inzage gelegd worden. De landinrichtingscommissie wilde vanaf het begin rekening houden met het fietspad, maar de provincie kende er aanvankelijk tot het jaar 2000 geen enkele prioriteit aan toe. "Het aspect verkeersveiligheid valt niet onder de administratieve ruil verkaveling, dus na die afwijzing konden wij niets doen", aldus Potap pel. Daarop werd een toeristisch fietspad ontwikkeld, wat wèl kon. "Maar deze winter heb ik het pad langs de provinciale weg opnieuw aangekaart en kwam er een ja uit bijzitten? Schakel nü de ZVU in voor een airconditioning die bij uw bedrijf past. Deskundigheid in advies, installatie en onderhoud. Bel voor een koele offerte: Zeeuwse Verwarmings Unie B.V. Na een terugslag eind vorige week, waarbij de gulden niet meer bereikt werd, bleef de aardappelprijs op de veiling St. Annaland met stijgende aanvoeren begin deze week boven de gulden. De minimum prijs lag echter met 75 cent aanzienlijk bene den de 90 cent van de eerste twee veilingdagen vorige week. Die 75 cent is echter nog beter dan de 62 cent in de overeenkomstige week van vorig jaar, maar toen werd een maximum prijs van ƒ1,33 gehaald en dat scheelt nu 30 cent. Gisteren werden voor het eerst aardappelen van het ras Gloria aangevoerd, die 80 cent per kilo opbrachten. De Pre mières houden zich goed staande en de Frieslanders doen het zelfs beter dan vorige week met 90 cent tegen over 70 tot 80 cent op de eerste vei lingdagen. De aanvoer heeft inmid dels de 175 ton bereikt. Woensdag 19 juni: Doré 75-1.03, drielingen 21-24, kriel 92-97, Pre mière 65-81, drielingen 21-23, kriel 1.01-1.05, Gloria 80, Frieslander 90-93, drielingen 25, kriel 1.08, aan voer 175 ton. Dinsdag 18 juni: Doré 75-1.01, drielingen 20, kriel 81-89, Première 57-72, bonken 75, kriel 89-95, Frieslander 79-81aanvoer 140 ton. Onder het wakend oog van burgemeester Van der Munnik en, op de achtergrond, een illuster gezelschap van genodigden maakt gedepu teerde J.G. van Zwieten ter hoogte van de Schelphoek vrij baan op het buitendijkse fietspad. "Buitendijkse fietspaden kunnen we in Zeeland niet genoeg hebben, want wat is er mooier dan uitkijken over de wijdse waterplas", zei de gedepu teerde. Hij noemde het ook een voorbeeld van hoe waterschapsbe stuurders omgaan met hun verant woordelijkheden. "In de veertien maanden dat ik gedeputeerde ben, heb ik ervaren dat je ontzettend veel moet praten over natuurgerichte recreatie. Er komt veel papierwerk aan te pas en daarom ben ik blij wanneer er daadwerkelijk iets klaar is." Van Zwieten vond het prima dat het pad voert langs (toekomstige) natuurgebieden. Bovendien wees hij op het aspect van de verkeersveilig heid; toeristen hoeven niet langer gebruik te maken van de platte landswegen in het gebied. Burgemeester H.A. van der Munnik bedankte alle partijen die een bijdra ge aan het fietspad hebben geleverd: het ministerie van landbouw, natuurbeheer en visserij, de provin cie Zeeland, de landinrichtings dienst en het waterschap. "Zeeland heeft er weer een toeristische voor ziening bij en aan de recreatieve mogelijkheden langs de zuidkust van Tholen is een wezenlijk element toegevoegd", aldus de burgemees ter. Hij wees erop, hoe de wens voor dit fietspad enkele jaren geleden is uitgesproken in de gemeentelijke beleidsnota Recreatieve verkennin gen Tholen. "Wij prijzen ons geluk kig met de toenemende belangstel ling voor wat dit gebied te bieden heeft aan rust, ruimte en kleinschali ge recreatiemogelijkheden. We blij ven proberen die ontwikkeling te begeleiden tegen de achtergrond van de hiervoor genoemde eigenheden van Tholen, door het realiseren van daarbij passende voorzieningen." Inwoners en toeristen kunnen onge stoord van Sint-Maartensdijk naar de Oesterdam fietsen en zelfs ver der, aldus de burgemeester. "Je zou zelfs helemaal rond de Oosterschel de kunnen rijden naar Yerseke en met het fiets-/voetveer terugkeren naar Sint-Maartensdijk of anders om." Ook Van Zwieten noemde dit traject, volgens hem het al decennia lang gewenste rondje Oosterschel de. Namens de dienst landinrichting en beheer landbouwgronden zei J.W. Busser dat deze sinds 1987 een mil joen gulden heeft geïnvesteerd in het aanleggen van zo'n negen kilo meter fietspad op Tholen. Hij herin nerde eraan hoe enkele jaren gele den de subsidiepot voor open-lucht- recreatie werd geschrapt, waardoor een belangrijke subsidiebron voor dit soort projecten verviel. "Voor de laatste fase van het fietspad was het daarom nodig dat alle betrokkenen veel meer dan voorheen de koppen bjj elkaar staken. Ook voor toekom stige projecten zal dit gelden." Om het over de financiering van dat laat ste stuk eens te worden, was langdu rig overleg nodig. De landinrich tingsdienst wilde niet alleen voor de kosten opdraaien, hoewel het stuk Tuttelhoek-Schelphoek in het kader van het ruilverkavelingsplan Poort vliet is gerealiseerd. In de toekomst zal het de enige fietsverbinding in het gebied worden, want de Gatweg wordt voor alle verkeer afgesloten. De aanleg van het totale fietspad heeft negen jaar in beslag genomen. In 1987 kwam als eerste het 2200 meter lange traject van Sint-Maar tensdijk naar Gorishoek (het Galge pad) gereed. Kosten ongeveer 350.000 gulden. Eind 1992 volgden de gedeelten Veerweg-Strijenham, Strijenham-Schelphoek en Goris- hoek-Tuttelhoek (samen 3945 meter) wat ruim 307.000 gulden vergde. Eind vorig jaar werd het laatste stuk, Tuttelhoek-Schelphoek, opgeleverd. Voor deze 3200 meter werd 378.000 gulden geïnvesteerd. Het buitendijkse fietspad is aange legd door Van Gelder te Zierikzee. Het waterschap Zeeuwse Eilanden Het fietspad tussen Sint-Maar tensdijk en de Oesterdam is ongetwijfeld de vaakst ge opende toeristische route in Zeeland. Maar liefst drie gede puteerden kwamen er de afge lopen jaren voor uit Middel burg naar Tholen. J.G. van Zwieten heeft nu uit eindelijk de volledige fietsrou te geopend. Maar zeven maan den geleden gaf de landinrich tingsdienst aan de oplevering van het laatste traject ook al een officieel tintje. Eind augustus 1993 zette gedepu teerde G.L.C.M. de Kok het gereedkomen van de eerste fase van het buitendijkse deel luister bij. En het traject tussen de smalstad en Gorishoek is in oktober 1987 officieel in gebruik gesteld door de toen malige gedeputeerde J.B. Ven- tevogel. Het draaiboek voor deze plichtplegingen was sim pel en kennelijk een succesfor mule. Alledrie de keren legden tientallen bestuurders en amb tenaren van diverse overheden en instellingen het betreffende traject fietsend af. En De Kok draaide drie jaar geleden het zelfde bord opzij als nu Van Zwieten deed. gaat het onderhoud uitvoeren, maar de gemeente Tholen betaalt de reke ningen daarvan. Komend van de Bartelmeetweg rijdt dit groepje fietsers uit Tholen de Roolandsedijk op richting Poortvliet. De deelnemers aan de veertiende editie van de Thoolse fietsdag van de streek VVV-eiland Tholen kon den ook dit jaar in elke kern opstap pen. In Tholen en Sint-Maartensdijk stapten de meesten op: 52 en 32. De minste in Oud-Vossemeer 5, maar daar was het dan ook kermis. Er waren twee routes, een van 37 kilometer die Sint-Maartensdijk, Scherpenisse, Poortvliet, Tholen en Oud-Vossemeer aandeed en een lan ge route van 74 kilometer die acht woonkernen aandeed. Het was pri ma fietsweer, zonnig en weinig wind. Opvallend was dat er dit jaar minder kinderen aan de tocht mee deden. De meeste deelnemers waren Tholenaren maar er kwamen ook fietsers uit Amersfoort, Middelburg en Vlissingen. Zo schreven de ouders van de Zeeuwse wielrenner Dennis Mesu uit Middelburg zich in bij M. Quist in café Tolrust in Poort vliet. De amateur reed die dag de klassieker Goes-Goes en zijn ouders deden me'. 74 kilometer een rondje Tholen. Zij hadden de tocht aange kondigd gezien in de krant over de Zeeland natuurmaand (van 25 mei tot en met 30 juni), maar anderen klaagden over gebrek aan voorpu- bliciteit. Om kwart over elf had Quist tien deelnemers ingeschreven: 6 voor de 37 kilometer en 4 voor de 74 kilometer. Uiteindelijk zouden het er dertien worden. Café Tolrust is voor mensen van buiten Tholen die met de fiets op de auto komen, een geschikte plaats om aan de fiets tocht te beginnen. Het ligt pal aan de weg, en is gemakkelijk te vinden. Bovendien is er voldoende parkeer gelegenheid. De VVV verwijst hier dan ook naar. Het aantal deelnemers had hoger kunnen zijn, wanneer de promotie van de Thoolse fietsdag eerder op gang was gekomen, zo meent de toerclub Tandje Bij uit Sint-Maartensdijk die met 8 perso nen meedeed. Die mening is ook Quist toegedaan. Hij kreeg pas de laatste dagen voor het evenement de affiches om bij de winkels en op de campings rond te brengen. De VVV erkent dat de vooraankondigingen dit jaar te laat de deur uit zijn gegaan. De deelnemers aan de tocht worden in twee groepen opgedeeld. De eer ste vertrekt om tien uur in Sint- Annaland voor een zeiltocht over de Oosterschelde. Daarna volgt een lunch in Sint-Annaland en om half één beginnen de deelnemers aan een natte-laarzentocht over de schorren en slikken en het natuur-ontwikke- lingsgebied Van Haaftenpolder. Na de koffie vertrekt men naar Tholen waar de scheepswerf van M. van Duivendijk bezocht wordt. De twee de groep volgt het zelfde program ma maar dan in omgekeerde volgor de en begint dus met een bezoek aan de scheepswerf in Tholen. Regen kleding en goede laarzen zijn nood zakelijke attributen voor dit evene ment. De hoogaars is een oud vissersschip dat zijn naam te danken heeft aan de wat oplopende achtersteven. Het waren zeilende, eikehouten schepen met een platte bodem, dus bij uitstek geschikt voor de Zeeuwse stromen met hun vele zandplaten en -banken. De tocht vanuit Sint-Annaland wordt gemaakt met de YE 36 Andrie Jacob. Dit schip werd in 1900 gebouwd op de werf van Dirk van Duivendijk in Tholen als de VE 13 voor garnalenvisser Jan Bliek uit Veere. Met zijn lengte van vijftien meter is het een groot schip voor die tijd, de meeste hoogaarzen maten tussen de elf en dertien meter. Ook wordt het vlak breed opgezet zodat het laad vermogen groter wordt. Daarnaast bouwt men het achterschip (de aars) ronder zodat het schip beter loskomt van het water en dat komt de snel heid ten goede. In 1913 verkoopt Bliek het schip aan zijn schoonzoon Sander Minneboo. In 1923 wordt er een motor ingebouwd, maar het is vooralsnog een hulpmiddel naast de zeilen. In 1931 wordt de familie Pekaar uit Yerseke eigenaar van 'De Drie Gebroeders' zoals het schip toen heette. Vier jaar later wordt het al doorverkocht aan Adriaan Ver- schuure uit Yerseke die de hoogaars 'YE 36 Andries Jacob' doopt, naar zijn zoon. In de Tweede Wereldoor log maakt diezelfde zoon, die nog op de grote vaart is geweest, de motor onklaar zodat de Duitsers er geen gebruik van konden maken. Ondanks het feit dat de schuit vlak voor de bevrijding nog komt te zin ken door een dichtbij ontploffende granaat, wordt ze gelicht en weer klaargemaakt voor de mosselvisse rij. In 1954 neemt Andries Jacob Verschuure de boot over van zijn vader en verkoopt ze in 1968 ten behoeve van de watersport. Via nog al wat omzwervingen (Nijmegen en Harderwijk) komt de YE 36 uitein delijk in handen van scheepstim merman Piet Dekker uit Kortenhoef die de Andries Jacob weer in origi nele staat brengt. Eind 1978 ver koopt hij het schip aan Adrie de Jon ge uit Den Bommel die de hoogaars verder restaureert tot de laatste vis sende, houten mosselhoogaars. In 1990 werd de YE 36 overgedragen aan de stichting Behoud Hoogaars. Wie de tocht mee wil maken, kan contact opnemen met de stichting Oranjezon in Oostkapelle tel. 0118- 581507. Op de kruisingen van het traject Koningsweg/Gorishoeksedijk, de polderwegen tussen Poortvliet en Scherpenisse, worden plateaus aan gebracht. Dat moet er toe bijdragen om deze door recreanten druk bere den route veiliger te maken. Cam- pinggasten uit Brabant en België nemen even buiten Poortvliet veelal de Koningsweg om naar Gorishoek te rijden. De landinrichtingscom missie Poortvliet heeft opdracht gegeven voor het karwei. Ook de kruising Lange Zandweg/Schoon- dorpseweg wordt voorzien van pla teaus. De bermen aan de Hogeweg, Oude Schoondorpseweg en Hooi- weg worden plaatselijk verbreed. In opdracht van de landinrichtings commissie Oud-Vossemeer wordt het kruispunt Kreekweg/Hikseweg bij de molen gereconstrueerd om ook hier de verkeersveiligheid te verbeteren. De werkzaamheden worden de komende maanden uitge voerd door aannemingsbedrijf A.V.K. uit Oude Tonge, die met 235.266 gulden, exclusief btw, de laagste inschrijver was. @xd©(d 11.98 Spaar voor 7.50 korting op een entreebewijs Walibi/Flevo Izie verpakking). 23$ Aanbiedingen gelden t/m zaterdag 22 juni a.s. Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 9