In flinke vaart
langs waterkant
'Buitendijkse paden kunnen we
in Zeeland niet genoeg hebben'
Promotie Thoolse fietsdag
VVV kwam te laat op gang
Zeiltocht met een
'Thoolse' hoogaars
Onze Top 10
van deze week.
O
0
9.90
6.95
Kansen fietspad naar
Stavenisse gestegen
Frieslander
in de lift
99
©@©(D 5.98
1.19
1.59
1.99
3.95
2.75
1.69
Albert Heijn
Tholen en St. Philipsland
Toppers van de week:
Van Oesterdam naar Gorishoek
Gedeputeerde opent laatste schakel Thools fietspad officieel
Openingen
Kruisingen
naar Gorishoek
worden veiliger
's Lands grootste kruidenier
blijft op de kleintjes letten.
Donderdag 20 juni 1996
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Op de zeedijk vlakbij de Bergsediepsluis wappert maan
dagmiddag de Nederlandse driekleur fier naast het
Zeeuwse en het Thoolse dundoek. Een dertigtal dames en
heren van de gemeente, provincie, landinrichtingsdienst,
landinrichtingscommissie Poortvliet, VVV, commissie
bedrijfsleven, aannemer Van Gelder en de pers stappen er
op de fietsen die zojuist uit een vrachtwagen zijn gela
den.
Vrijdags en zaterdags
GEOPEND
Bestaande traject vanaf Wouthoekweg verlegd
Aanleg van het ontbrekende stuk fietspad langs de pro
vinciale weg tussen Sint-Maartensdijk en Stavenisse lijkt
dichterbij te komen. "We willen in het plan van toedeling
een strook grond aan de provincie beschikbaar stellen",
bevestigt voorzitter L.C.J. Potappel van de landinrich
tingscommissie Stavenisse.
Tien meter
Zeven maanden geleden was het al opgeleverd, maar
sinds maandag is het laatste stuk van het buitendijkse
fietspad langs de zuidkust van Tholen ook officieel ge
opend. Gedeputeerde J.G. van Zwieten deed dat door ter
hoogte van de Schelphoek een bord weg te draaien. Van
de Wal in Sint-Maartensdijk tot aan de Veerweg bij de
Oesterdam ligt nu een ruim 9300 meter lange toeristische
fietsroute.
Rondje Oosterschelde
Negen jaar
De Thoolse fietsdag heeft zaterdag 150 deelnemers op de
been gebracht. Vergeleken met vorig jaar is dat bedui
dend meer, maar het hadden er meer kunnen zijn als er
meer bekendheid aan was gegeven. In 1995 was het
slechte weer er de oorzaak van dat er slechts 57 personen
op de fiets stapten.
Andries Jacob op werf van Duivendijk gebouwd
De stichting Educatief Toerisme Zeeland Oranjezon en
de stichting Behoud Hoogaars organiseren deze zomer
een aantal zeiltochten met authentieke hoogaarzen.
Zaterdag vertrekt één van die tochten vanuit de haven
van St.Annaland met een van oorsprong Thools schip.
Lang en snel
Bloemkool,
per stuk
Cll Kipfilet,
500 gram 6.49, kilo
Gehakt half om half,
500 gram >75' 3.25, kilo
Uit de diepvries: Aviko Vlaamse frieten, r-r\
zak 750 gram 23$ 1.0"
CU Appelmoes extra kwaliteit,
pot 720 ml
Cd Knip wit- of bruinbrood,
heel
Cd Extra jam,
diverse smaken, pot 450 gram
Cd Huiswijn,
wit, rood, rosé, Blanc de Blancs of
demi sec, fles 1 liter
Cd Huzarensalade,
bak 1 kilo
Fanta regular of light, Sprite regular
of light, fles 1.5 liter
>7>
Nü
vers van't mes®® ©of
Donderdag, vrijdag en zaterdag: 4,95
voor
voor
Nu ook donderdagavond tot 20.00 uur geopend
Burgemeester Van der Munnik
maant het gezelschap - dat met een
bus naar de Oesterdam is vervoerd -
tot spoed. Samen met gedeputeerde
Van Zwieten heeft de burgervader
er flink de vaart in. "Gezien het
ingezette tempo zijn de bestuurders
hier beslist trekkers", zegt de heer
De Visser van Van Gelder daar
naderhand over. Twee aan twee
fietst het gezelschap richting Sint-
Maartensdijk over de anderhalve
De
gerenommeerde
LIJSTENMAKER
voor het
eiland Tholen
Molenstraat 13,
tel./fax: 0166-664041
4695 CK
Sint-Maartensdijk
Advertentie I.M.
meter brede betonstrook. Rechts de
dijk, links het door een briesje rim
pelende water van de Oosterschelde.
De zon staat hoog aan de lucht. De
stilte doet weldadig aan. Af en toe
moet de colonne inschikken om een
tegenligger te laten passeren.
Bij het naderen van Strijenham
voert het pad óver de dijk en ziet het
gezelschap rechts campings liggen.
Links verpozen zich de zonaanbid-
ders in het gras; een groepje schaars
geklede dames staat in het water.
Een tegemoet komende bromfietser
verstoort de stilte. Bij het haventje
van Strijenham heeft een zuiderbuur
versgesneden zeekraal uitgespreid
op een jutezak.
De fietsers rijden verder, tot ze bij
de Schelphoek moeten stoppen voor
een bord dat dwars over het pad
staat. Ook hier wapperende vlaggen.
Van Zwieten en Van der Munnik
lopen op het bord af en draaien het
opzij. Het gezelschap applaudis
seert, stapt op en vervolgt zijn weg
richting Gorishoek. Uw verslagge
ver is er dan al niet meer bij; hij
wordt ter hoogte van Strijenham het
slachtoffer van een klapband!
i,
"i"' i>.
Gedeputeerde Van Zwieten (links) en burgemeester Van der Munnik
hebben er vanaf het vertrek bij de Oesterdam al meteen flink de
vaart in.
"Het verheugt ons dat provincie en
landinrichtingsdienst aan het praten
zijn over grondaankopen", zei bur
gemeester H.A. van der Munnik
maandag bij de opening van het
recreatieve fietspad van Sint-Maar
tensdijk naar de Oesterdam. "Wij
blijven aandringen op de aanleg van
dit fietspad en hopen dat het binnen
afzienbare tijd - liefst nog deze eeuw
- kan gebeuren." Gedeputeerde J.G.
van Zwieten zei in een reactie dat
het nog vier jaar duurt eer de 21e
eeuw aanbreekt.
Op een" VVD-verkiezingsbijeen-
komst in Sint-Annaland in maart
vorig jaar zei lijsttrekker (en inmid
dels gedeputeerde) J.I. Hennekeij al
dat het fietspad naar Stavenisse als
onderdeel van een gebiedsgerichte
aanpak op het volgende urgentie
schema zou moeten komen. Van de
aanleg van een recreatief fietspad
via de Jan Karelsweg is inmiddels
afgezien. Alles richt zich nu weer op
een pad langs de provinciale weg.
Middelburg. We zijn er erg blij mee,
want je bent er uiteindelijk voor de
streek." Het plan voor de aanleg van
het fietspad is volledig een zaak van
de provincie. "Zolang ze de gereser
veerde grond niet nodig heeft,
mogen de aangrenzende grondge
bruikers die om niet gebruiken."
De commissie zorgt alleen voor de
landbouwgrond; een strook van tien
meter op het traject waar nog géén
fietspad ligt en van zes meter langs
het bestaande fietspad vanaf de
Wouthoekweg. "De provincie pakt
het meteen goed aan en neemt het
hele pad mee. En waar grond nodig
is bij woningen, moet de provincie
dat zelf regelen. Onze commissie
heeft geadviseerd om daar riolering
te leggen en de sloot te dempen,
zodat het pad op de sloot gelegd kan
worden", legt Potappel uit. Het plan
van toedeling voor de ruilverkave
ling Stavenisse zal in september ter
inzage gelegd worden.
De landinrichtingscommissie wilde
vanaf het begin rekening houden
met het fietspad, maar de provincie
kende er aanvankelijk tot het jaar
2000 geen enkele prioriteit aan toe.
"Het aspect verkeersveiligheid valt
niet onder de administratieve ruil
verkaveling, dus na die afwijzing
konden wij niets doen", aldus Potap
pel. Daarop werd een toeristisch
fietspad ontwikkeld, wat wèl kon.
"Maar deze winter heb ik het pad
langs de provinciale weg opnieuw
aangekaart en kwam er een ja uit
bijzitten?
Schakel nü de ZVU in
voor een airconditioning
die bij uw bedrijf past.
Deskundigheid in advies,
installatie en onderhoud.
Bel voor een koele offerte:
Zeeuwse Verwarmings Unie B.V.
Na een terugslag eind vorige week,
waarbij de gulden niet meer bereikt
werd, bleef de aardappelprijs op de
veiling St. Annaland met stijgende
aanvoeren begin deze week boven
de gulden. De minimum prijs lag
echter met 75 cent aanzienlijk bene
den de 90 cent van de eerste twee
veilingdagen vorige week. Die 75
cent is echter nog beter dan de 62
cent in de overeenkomstige week
van vorig jaar, maar toen werd een
maximum prijs van ƒ1,33 gehaald
en dat scheelt nu 30 cent. Gisteren
werden voor het eerst aardappelen
van het ras Gloria aangevoerd, die
80 cent per kilo opbrachten. De Pre
mières houden zich goed staande en
de Frieslanders doen het zelfs beter
dan vorige week met 90 cent tegen
over 70 tot 80 cent op de eerste vei
lingdagen. De aanvoer heeft inmid
dels de 175 ton bereikt.
Woensdag 19 juni: Doré 75-1.03,
drielingen 21-24, kriel 92-97, Pre
mière 65-81, drielingen 21-23, kriel
1.01-1.05, Gloria 80, Frieslander
90-93, drielingen 25, kriel 1.08, aan
voer 175 ton.
Dinsdag 18 juni: Doré 75-1.01,
drielingen 20, kriel 81-89, Première
57-72, bonken 75, kriel 89-95,
Frieslander 79-81aanvoer 140 ton.
Onder het wakend oog van burgemeester Van der Munnik en, op de achtergrond, een illuster gezelschap van genodigden maakt gedepu
teerde J.G. van Zwieten ter hoogte van de Schelphoek vrij baan op het buitendijkse fietspad.
"Buitendijkse fietspaden kunnen we
in Zeeland niet genoeg hebben, want
wat is er mooier dan uitkijken over
de wijdse waterplas", zei de gedepu
teerde. Hij noemde het ook een
voorbeeld van hoe waterschapsbe
stuurders omgaan met hun verant
woordelijkheden. "In de veertien
maanden dat ik gedeputeerde ben,
heb ik ervaren dat je ontzettend veel
moet praten over natuurgerichte
recreatie. Er komt veel papierwerk
aan te pas en daarom ben ik blij
wanneer er daadwerkelijk iets klaar
is." Van Zwieten vond het prima dat
het pad voert langs (toekomstige)
natuurgebieden. Bovendien wees hij
op het aspect van de verkeersveilig
heid; toeristen hoeven niet langer
gebruik te maken van de platte
landswegen in het gebied.
Burgemeester H.A. van der Munnik
bedankte alle partijen die een bijdra
ge aan het fietspad hebben geleverd:
het ministerie van landbouw,
natuurbeheer en visserij, de provin
cie Zeeland, de landinrichtings
dienst en het waterschap. "Zeeland
heeft er weer een toeristische voor
ziening bij en aan de recreatieve
mogelijkheden langs de zuidkust
van Tholen is een wezenlijk element
toegevoegd", aldus de burgemees
ter. Hij wees erop, hoe de wens voor
dit fietspad enkele jaren geleden is
uitgesproken in de gemeentelijke
beleidsnota Recreatieve verkennin
gen Tholen. "Wij prijzen ons geluk
kig met de toenemende belangstel
ling voor wat dit gebied te bieden
heeft aan rust, ruimte en kleinschali
ge recreatiemogelijkheden. We blij
ven proberen die ontwikkeling te
begeleiden tegen de achtergrond van
de hiervoor genoemde eigenheden
van Tholen, door het realiseren van
daarbij passende voorzieningen."
Inwoners en toeristen kunnen onge
stoord van Sint-Maartensdijk naar
de Oesterdam fietsen en zelfs ver
der, aldus de burgemeester. "Je zou
zelfs helemaal rond de Oosterschel
de kunnen rijden naar Yerseke en
met het fiets-/voetveer terugkeren
naar Sint-Maartensdijk of anders
om." Ook Van Zwieten noemde dit
traject, volgens hem het al decennia
lang gewenste rondje Oosterschel
de.
Namens de dienst landinrichting en
beheer landbouwgronden zei J.W.
Busser dat deze sinds 1987 een mil
joen gulden heeft geïnvesteerd in
het aanleggen van zo'n negen kilo
meter fietspad op Tholen. Hij herin
nerde eraan hoe enkele jaren gele
den de subsidiepot voor open-lucht-
recreatie werd geschrapt, waardoor
een belangrijke subsidiebron voor
dit soort projecten verviel. "Voor de
laatste fase van het fietspad was het
daarom nodig dat alle betrokkenen
veel meer dan voorheen de koppen
bjj elkaar staken. Ook voor toekom
stige projecten zal dit gelden." Om
het over de financiering van dat laat
ste stuk eens te worden, was langdu
rig overleg nodig. De landinrich
tingsdienst wilde niet alleen voor de
kosten opdraaien, hoewel het stuk
Tuttelhoek-Schelphoek in het kader
van het ruilverkavelingsplan Poort
vliet is gerealiseerd. In de toekomst
zal het de enige fietsverbinding in
het gebied worden, want de Gatweg
wordt voor alle verkeer afgesloten.
De aanleg van het totale fietspad
heeft negen jaar in beslag genomen.
In 1987 kwam als eerste het 2200
meter lange traject van Sint-Maar
tensdijk naar Gorishoek (het Galge
pad) gereed. Kosten ongeveer
350.000 gulden. Eind 1992 volgden
de gedeelten Veerweg-Strijenham,
Strijenham-Schelphoek en Goris-
hoek-Tuttelhoek (samen 3945
meter) wat ruim 307.000 gulden
vergde. Eind vorig jaar werd het
laatste stuk, Tuttelhoek-Schelphoek,
opgeleverd. Voor deze 3200 meter
werd 378.000 gulden geïnvesteerd.
Het buitendijkse fietspad is aange
legd door Van Gelder te Zierikzee.
Het waterschap Zeeuwse Eilanden
Het fietspad tussen Sint-Maar
tensdijk en de Oesterdam is
ongetwijfeld de vaakst ge
opende toeristische route in
Zeeland. Maar liefst drie gede
puteerden kwamen er de afge
lopen jaren voor uit Middel
burg naar Tholen.
J.G. van Zwieten heeft nu uit
eindelijk de volledige fietsrou
te geopend. Maar zeven maan
den geleden gaf de landinrich
tingsdienst aan de oplevering
van het laatste traject ook al
een officieel tintje. Eind
augustus 1993 zette gedepu
teerde G.L.C.M. de Kok het
gereedkomen van de eerste
fase van het buitendijkse deel
luister bij. En het traject tussen
de smalstad en Gorishoek is in
oktober 1987 officieel in
gebruik gesteld door de toen
malige gedeputeerde J.B. Ven-
tevogel. Het draaiboek voor
deze plichtplegingen was sim
pel en kennelijk een succesfor
mule. Alledrie de keren legden
tientallen bestuurders en amb
tenaren van diverse overheden
en instellingen het betreffende
traject fietsend af. En De Kok
draaide drie jaar geleden het
zelfde bord opzij als nu Van
Zwieten deed.
gaat het onderhoud uitvoeren, maar
de gemeente Tholen betaalt de reke
ningen daarvan.
Komend van de Bartelmeetweg rijdt dit groepje fietsers uit Tholen de Roolandsedijk op richting Poortvliet.
De deelnemers aan de veertiende
editie van de Thoolse fietsdag van
de streek VVV-eiland Tholen kon
den ook dit jaar in elke kern opstap
pen. In Tholen en Sint-Maartensdijk
stapten de meesten op: 52 en 32. De
minste in Oud-Vossemeer 5, maar
daar was het dan ook kermis.
Er waren twee routes, een van 37
kilometer die Sint-Maartensdijk,
Scherpenisse, Poortvliet, Tholen en
Oud-Vossemeer aandeed en een lan
ge route van 74 kilometer die acht
woonkernen aandeed. Het was pri
ma fietsweer, zonnig en weinig
wind. Opvallend was dat er dit jaar
minder kinderen aan de tocht mee
deden. De meeste deelnemers waren
Tholenaren maar er kwamen ook
fietsers uit Amersfoort, Middelburg
en Vlissingen. Zo schreven de
ouders van de Zeeuwse wielrenner
Dennis Mesu uit Middelburg zich in
bij M. Quist in café Tolrust in Poort
vliet. De amateur reed die dag de
klassieker Goes-Goes en zijn ouders
deden me'. 74 kilometer een rondje
Tholen. Zij hadden de tocht aange
kondigd gezien in de krant over de
Zeeland natuurmaand (van 25 mei
tot en met 30 juni), maar anderen
klaagden over gebrek aan voorpu-
bliciteit. Om kwart over elf had
Quist tien deelnemers ingeschreven:
6 voor de 37 kilometer en 4 voor de
74 kilometer. Uiteindelijk zouden
het er dertien worden. Café Tolrust
is voor mensen van buiten Tholen
die met de fiets op de auto komen,
een geschikte plaats om aan de fiets
tocht te beginnen. Het ligt pal aan de
weg, en is gemakkelijk te vinden.
Bovendien is er voldoende parkeer
gelegenheid. De VVV verwijst hier
dan ook naar. Het aantal deelnemers
had hoger kunnen zijn, wanneer de
promotie van de Thoolse fietsdag
eerder op gang was gekomen, zo
meent de toerclub Tandje Bij uit
Sint-Maartensdijk die met 8 perso
nen meedeed. Die mening is ook
Quist toegedaan. Hij kreeg pas de
laatste dagen voor het evenement de
affiches om bij de winkels en op de
campings rond te brengen. De VVV
erkent dat de vooraankondigingen
dit jaar te laat de deur uit zijn
gegaan.
De deelnemers aan de tocht worden
in twee groepen opgedeeld. De eer
ste vertrekt om tien uur in Sint-
Annaland voor een zeiltocht over de
Oosterschelde. Daarna volgt een
lunch in Sint-Annaland en om half
één beginnen de deelnemers aan een
natte-laarzentocht over de schorren
en slikken en het natuur-ontwikke-
lingsgebied Van Haaftenpolder. Na
de koffie vertrekt men naar Tholen
waar de scheepswerf van M. van
Duivendijk bezocht wordt. De twee
de groep volgt het zelfde program
ma maar dan in omgekeerde volgor
de en begint dus met een bezoek aan
de scheepswerf in Tholen. Regen
kleding en goede laarzen zijn nood
zakelijke attributen voor dit evene
ment.
De hoogaars is een oud vissersschip
dat zijn naam te danken heeft aan de
wat oplopende achtersteven. Het
waren zeilende, eikehouten schepen
met een platte bodem, dus bij uitstek
geschikt voor de Zeeuwse stromen
met hun vele zandplaten en -banken.
De tocht vanuit Sint-Annaland
wordt gemaakt met de YE 36 Andrie
Jacob. Dit schip werd in 1900
gebouwd op de werf van Dirk van
Duivendijk in Tholen als de VE 13
voor garnalenvisser Jan Bliek uit
Veere.
Met zijn lengte van vijftien meter is
het een groot schip voor die tijd, de
meeste hoogaarzen maten tussen de
elf en dertien meter. Ook wordt het
vlak breed opgezet zodat het laad
vermogen groter wordt. Daarnaast
bouwt men het achterschip (de aars)
ronder zodat het schip beter loskomt
van het water en dat komt de snel
heid ten goede. In 1913 verkoopt
Bliek het schip aan zijn schoonzoon
Sander Minneboo. In 1923 wordt er
een motor ingebouwd, maar het is
vooralsnog een hulpmiddel naast de
zeilen. In 1931 wordt de familie
Pekaar uit Yerseke eigenaar van 'De
Drie Gebroeders' zoals het schip
toen heette. Vier jaar later wordt het
al doorverkocht aan Adriaan Ver-
schuure uit Yerseke die de hoogaars
'YE 36 Andries Jacob' doopt, naar
zijn zoon. In de Tweede Wereldoor
log maakt diezelfde zoon, die nog
op de grote vaart is geweest, de
motor onklaar zodat de Duitsers er
geen gebruik van konden maken.
Ondanks het feit dat de schuit vlak
voor de bevrijding nog komt te zin
ken door een dichtbij ontploffende
granaat, wordt ze gelicht en weer
klaargemaakt voor de mosselvisse
rij. In 1954 neemt Andries Jacob
Verschuure de boot over van zijn
vader en verkoopt ze in 1968 ten
behoeve van de watersport. Via nog
al wat omzwervingen (Nijmegen en
Harderwijk) komt de YE 36 uitein
delijk in handen van scheepstim
merman Piet Dekker uit Kortenhoef
die de Andries Jacob weer in origi
nele staat brengt. Eind 1978 ver
koopt hij het schip aan Adrie de Jon
ge uit Den Bommel die de hoogaars
verder restaureert tot de laatste vis
sende, houten mosselhoogaars. In
1990 werd de YE 36 overgedragen
aan de stichting Behoud Hoogaars.
Wie de tocht mee wil maken, kan
contact opnemen met de stichting
Oranjezon in Oostkapelle tel. 0118-
581507.
Op de kruisingen van het traject
Koningsweg/Gorishoeksedijk, de
polderwegen tussen Poortvliet en
Scherpenisse, worden plateaus aan
gebracht. Dat moet er toe bijdragen
om deze door recreanten druk bere
den route veiliger te maken. Cam-
pinggasten uit Brabant en België
nemen even buiten Poortvliet veelal
de Koningsweg om naar Gorishoek
te rijden. De landinrichtingscom
missie Poortvliet heeft opdracht
gegeven voor het karwei. Ook de
kruising Lange Zandweg/Schoon-
dorpseweg wordt voorzien van pla
teaus. De bermen aan de Hogeweg,
Oude Schoondorpseweg en Hooi-
weg worden plaatselijk verbreed.
In opdracht van de landinrichtings
commissie Oud-Vossemeer wordt
het kruispunt Kreekweg/Hikseweg
bij de molen gereconstrueerd om
ook hier de verkeersveiligheid te
verbeteren. De werkzaamheden
worden de komende maanden uitge
voerd door aannemingsbedrijf
A.V.K. uit Oude Tonge, die met
235.266 gulden, exclusief btw, de
laagste inschrijver was.
@xd©(d 11.98
Spaar voor 7.50 korting op een entreebewijs Walibi/Flevo Izie verpakking).
23$
Aanbiedingen gelden t/m zaterdag 22 juni a.s.
Advertentie I.M.