'Je wist dat je wegging, maar niet of je terug zou komen' specialist! Kanonschot bij onthulling van De verloren poort H. Suurland, als 19-jarige 'oorlogsvrijwilliger' in Indië: Schot en Walpot tegen afbouw tuinonderhoud de Rozeboom li- Donderdag 23 mei 1996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Morgen (vrijdag) houden oud-militairen van het Zeeuw se bataljon, de eerste en tweede compagnie van het 14de regiment infanterie (1-2 14 R.I.) hun jaarlijkse reünie. Zij vormden de eerste lichting militairen die na 1945 naar het voormalige Nederlands-Indië werden gezonden om de 'rust en orde' te herstellen. Al ongeveer dertig jaar komen ze bijeen in de Generaal Majoor Berghuyskazer- ne in Middelburg. Dit keer is het een bijzondere gebeur tenis omdat het de laatste keer is dat de oud-Indiëgangers hier samen komen; de kazerne gaat namelijk dicht. Jungletraining Op je keel Grote weelde c?a Stijl herken je En Bnrley heeft stijl! De zomer! Ruikt u 'm al? Voelt u de warme stralen alweer die alles en iedereen in verrukking brengen? Bij Quist kunt u nu alvast in de stemming komen. De zomercol lectie schoenen van topmerken is n al binnen. Wanneer komt u? Voorafgegaan door muziek van Concordia en een kanon schot is dinsdagavond op het Bolwerk in Tholen het kunstwerk 'De verloren poort' onthuld door gedeputeerde drs. G.L.C.M. de Kok. Hij trok een lichtblauw doek van het beeld waardoor het voor genodigden en toeschouwers zichtbaar werd. Moeilijk transport Aanwinsten Aan de haven Het Zeeuws Dagblad publiceerde in januari 1948 de lijst met namen van de Zeeuwse passagiers aan boord van de Johan van Oldebarne- velt op de terugreis van Indië naar Nederland, waaronder die van Hommert Suurland. Hij kocht een kopie van de lijst op een van de reü nies van de oud-Indiëgangers. Het reüniecomité zal naar een ande re stek moeten uitzien want de samenkomsten gaan door, al wordt er volgens J.H.E. Woltering van het comité niet of nauwelijks over de jaren in de tropen gesproken. 'Het gaat meer over de kinderen en klein kinderen en soms over de politiek." Gemiddeld komen er 125 oud-mili tairen naar de Zeeuwse hoofdstad, uit het bijgewerkte bestand van 250. Het Zeeuwse bataljon telde zo'n 820 man, een kwart is inmiddels overle den. En elk jaar wordt dat meer. De leeftijd van de reünisten varieert van 70 tot 85, legt Woltering uit. De commandant van 2-14 R.I. was J.J. van Oort. Hij woont in Steenwijk, is 87 maar heeft vanwege een oogope ratie afgezegd. Bij de jongeren in dit gezelschap hoort Hommert Suur land uit Scherpenisse thuis. Hij was negentien jaar toen hij naar Indië vertrok. Suurland meldde zich in 1945 aan als oorlogsvrijwilliger en verbleef 2 jaar en 3 maanden (tot 11 maart 1948) in de Indonesische archipel waar hij bevorderd werd tot soldaat eerste klas. Een OVW-getuigschrift (oorlogsvrijwilliger) herinnert aan de periode dat hij de wapenrok droeg; Dienstopvatting: zeer goed. IJver en gedrag: zeer goed. Optre den: zeer goed. Initiatief: zeer goed. Algemene indruk: zeer goed.' Maar het document bevat ook een rijtje namen van gesneuvelde kameraden uit zijn compagnie: 20 in getal. 'Vergeet ze niet' staat er onder. Vijftig jaar na dato kijkt Suurland terug. "Je vraagt je wel eens af: waar hebben we het voor gedaan? Over de gehele linie genomen zijn er ont zettend veel van ons gesneuveld." De erevelden in Indonesië maken dat zichtbaar. Suurland bezocht ze in 1992, voor de eerste keer. Samen met zijn vrouw en zijn dorpsgenoten H. Verkerke en diens echtgenote. "Ze liggen er prachtig bij. Net zo mooi als de graven van de Canade zen hier." Toch heeft Suurland geen spijt van zijn beslissing om toen oor logsvrijwilliger te worden. Hij zat al bij de Thoolse Ordedienst (O.D.) van de Binnenlandse Strijdkrachten. Bewaakte samen met andere vrijwil ligers de dijken langs de Ooster- schelde. En ontsprong de dans toen de bunker bij Stavenisse in de nacht van 4 op 5 maart 1945 door Duitsers vanuit Schouwen-Duiveland werd overvallen. Zijn ploeg had net de dienst overgedragen. Bij die overval werden C. van der Werff uit Scher penisse en C. Goudzwaard uit Sint- Annaland meegenomen. Van der Werff overleed in Noordgouwe. De overstap van O.D. naar O.V.W. was volgens Suurland een 'logische stap'. Voordat Suurland zich bij de O.D. had gemeld, werkte hij op het land, zoals zovelen in die periode. "Je was jong en dan wilde je wel wat anders." Ineens werd de wereld van de Scher- penissenaar een stuk groter. De vrij williger kreeg nu een heuse oplei ding en vertrok daarvoor naar Four- nes in Noord-Frankrijk. Vandaaruit werd het bataljon onder Amerikaans commando naar België gedirigeerd om een kamp met Duitse gevange nen te bewaken. Ook bewaakte Suurland in het Duitse Emmerich (bij Gelderland) een straat met 24 benzinepompen. "Op een gegeven moment kon ik een lang-verband- akte tekenen. Dan kon je naar Indië gestuurd worden." Dat gebeurde. "Ik schrok er wel van. Als ik het vante- voren had geweten, dan weet ik niet of ik het gedaan had." Suurland was in Haarlem toen hij zich voor trans port klaar moest maken. Via Oost ende en Dover reisde hij in het najaar van 1945 naar Wokingham ten westen van Londen voor een opleiding van negen weken. Met de trein werd het bataljon vervolgens naar Liverpool gebracht waar de militairen zich inscheepten op de Alcantare. In Batavia (het huidige Jakarta) mocht het bataljon niet van boord. "Er zaten nog veel Engelsen en die lieten dat niet toe. We zijn toen teruggevaren naar Malakka. Daar hebben we negen weken een jungletraining gehad. Toen we terug in Batavia kwamen was er nog maar in een omtrek van negen kilometer gezuiverd, toen we er weg gingen was dat negentig kilometer." Zuive ren betekende in die tijd het uitkam men van een gebied waar zich 'extremisten' bevonden. Na Batavia werd de compagnie naar Padang aan de westkust van Suma tra overgebracht. "Het nadeel als vrijwilligers was dat je overal naar de rotte plekken werd gestuurd. Je werd overal ingezet. Dat was niet zo aangenaam." Suurland maakte dan ook de eerste 'politionele actie' mee op 21 juni 1947, een grootscheepse militaire actie waarbij onder meer gebouwen die in handen waren van de republikeinen van Soekarno wer den bezet, kampongs werden uitge kamd en vliegvelden door de lucht macht buiten gebruik werden ge steld. Vaak was het 's nachts van acht uur 's avonds tot 5 uur 's ochtends met zes of zeven man patrouille lopen. Of bruggen bewaken. Regelmatig liepen de soldaten in een hinderlaag. "Bij zo'n vuurdoop wil je de eerste minuten wel in de grond kruipen, maar dan red je het niet. Je schoot, deed je het niet, dan ging je er zelf aan." Tijdens zulke operaties werd de groep volgens Suurland die bren- schutter was, 'een hele grote familie omdat de soldaten op elkaar aange wezen waren'. "Jé kon nooit zeggen; bekijk het maar." Suurland zat samen met M. van de Berge en M. Carol uit Sint-Maartensdijk in dezelfde groep. In midden Sumatra zaten volgens Suurland nog achtergebleven Japan ners die Indië hadden bezet in hun streven een groot Aziatisch rijk te stichten. "Ais die schoten dan richt ten ze altijd op je keel of op je hart. Nooit op je voeten. We hebben het meegemaakt dat er binnen twee minuten twee man werden doodge schoten bij een actie in een kampong in Tjileungsit." Volgens Suurland werden de soldaten naarmate ze vaker in gevechtshandelingen terecht kwamen, harder. Maar de verhalen van de laatste jaren dat de Nederlandse soldaten zich schuldig zouden hebben gemaakt aan misda den tegen de plaatselijke bevolking, zijn volgens Suurland niet waar. "We kregen altijd het consigne: "Vrouwen en kinderen mijden. De verhalen dat de Nederlanders daar zo te keer zijn gegaan, dat heb ik in onze compagnie nooit meegemaakt. Vrouwen en kinderen liet je lopen." Op 15 februari 1948 kwam Suurland met een deel van het Zeeuwse batal jon terug naar Nederland op de Johan van Oldebarnevelt. "Je was drie jaar onder de pannen. Je wist wel dat je wegging, maar niet of je nog thuis zou komen. Niettegen staande heb ik er nooit spijt van gehad. Ik heb veel gezien en veel geleerd. Ik was nog nooit verder dan Bergen op Zoom geweest. Ik was nog maar 22 toen had ik al in België, Duitsland, Engeland en Indië geze ten." Pas thuis was Suurland nog verdacht op geluiden. "Je was altijd op je hoe de. Je zat zo rechtop als je wat hoor de. Die spanning zat erin." Suurland kon bij de veiling De Hou wer in Scherpenisse terecht. Hij zou er veertig jaar werken. Contact met zijn maten had hij in het begin nau welijks. Wel was het voor hem en Van de Berge een zware taak om de ouders van C. van der Werff Pz. (een neef van C. van der Werff die in Noord- gouwe om was gekomen) te gaan vertellen hoe hun zoon in Batavia gestorven was aan buikvliesontste- king. "Dat zijn dingen die moet je doen. We zijn daar regelmatig langs geweest. De ouders wilden precies weten hoe het was gebeurd en hoe hij was begraven. Dat vergeet je ook nooit, maar voor de rest ben je met je eigen leven bezig, je werk, je gezin." De reünies volgden later. Suurland is geen trouwe bezoeker; door verhuizing of andere besognes liet hij een paar jaar verstek gaan. Hoewel hij morgen wel had gewild, is hij verhinderd. In 1992 bezocht hij een aantal plaat sen in Indonesië waar hij als soldaat had gediend. "Hoe langer geleden, hoe meer je er aan denkt. Ik wilde toch nog eens terug. Nu het nog kan, gezien mijn leeftijd, weet je." Veel is er volgens Suurland veranderd, maar wat opvalt is de grote tegen stelling tussen arm en rijk. "Er is verschrikkelijk veel armoede, maar ook een grote weelde. We zaten in hotel Indonesia waar ook president Soeharto komt eten. Voor mij had het wat minder gekund. De koolbla deren uit de keuken werden buiten opgeraapt door de kinderen en mee genomen naar de kampong om op te eten." En Padang had 50 jaar geleden vol gens Suurland een vliegveldje zoals Seppe. "Nu is dat een internationaal vliegveld. Daar sla je steil van ach terover." Suurland en zijn vrouw hebben genoten van de geheel ver zorgde reis naar de gordel van sma ragd. Ze passeerden er de evenaar en kre gen er een certificaat voor, plus een borreltje bij de bus. Ze legden alleen al op Java 1586 kilometer af. Onver getelijk. Maar Suurland zal ook niet vergeten hoe blij hij was dat hij op 17 januari 1948 zich in Batavia kon inschepen voor de reis naar IJmui- den: "Ik was blij dat ik op de Olde barnevelt zat. Voor hetzelfde geld had ik dat niet meegemaakt. Maar we deden het ook onszelf aan: we waren vrijwilligers. Later besef je dat. Toen had je daar geen erg in." Recreatiekaart. De provinciale VVV heeft een nieuwe editie uitge bracht van de Zeeland recreatie- kaart. De plattegrond is niet alleen een uitgebreide wegenkaart, maar geeft ook een overzicht van alle recreatiemogelijkheden in de pro vincie. De kaart is verkrijgbaar bij de VVV. 0 CELEBESZEE uftiMOPOTAJ Ïhalmaheira ahkpacany jg, sC'TSJ 5 .SULAWESI Ban|armasin C V SL/«tA-w5 JAVAZEE GROTE OCEAAN 'ÜUUfOOB §£,AX AUOON BAND* BANDAZEE W A Af. £JL*(V S&A*0 O 0 500 km 1II1I1 A /V LOMBOK KOMOOO ALOf SUMBAWA VVX /TIMOR aL® tffcn timorzee yf O TAMMBAR Jayapura IRIAN JAVA v< tmj Xjm., Kwaliteitsschoenen duurzaam materiaal voor een perfecte pasvorm. Maten 3642. THOLEN, BRUGSTRAAT 19-21, TELEFOON (0166) 6023 21 SINT-MAARTENSDIJK, DS. DE BRESSTRAAT 10, TELEFOON (0166) 66 21 67 (èn in Bruinisse, Halsteren, Numansdorp). Advertentie LM. AOV-raadslid mevr. M.H. Schot-de Hoog en L. Walpot van de SGP waren maandagmiddag gelijk gezind in de Thoolse gemeenteraad. Beiden moesten niets hebben van de afbouw van het tuinonderhoud bij het woonzorgcomplex de Roze boom. De overgrote meerderheid van de raad trok echter één lijn. Voor de Elenahof, noch Ten Anker, noch de Schutse gebeurt het, dus moet ook de Rozeboom zelf de tuin onderhou den. "Het is een vorm van verkapte subsidie die rustig in stappen afge bouwd kan worden", zei P. van Bel- zen. Over 1996 krijgt de exploitant van de Rozeboom, de SVRZ, nog 4650 gulden subsidie en volgend jaar 3225 gulden. De SVRZ had voor een overgangstermijn van 5 jaar gepleit en een afkoopsom ineens van 10.000 gulden. De raads- meerderheid vond dat geen redelijke termijn, want St. Philipsland hoort al sinds 1 januari 1995 bij de gemeente Tholen. "En deze afbouw van het tuinonder houd is een stuk gelijktrekking als gevolg van de herindeling", zei wet houder J. Versluys. "Er zijn wat dat betreft vele positieve zaken voor St. Philipsland te melden. Het stoppen van de subsidie voor de tuin van de Rozeboom vormt één van de nega tieve gevolgen, die er slechts een paar zijn. Mevr. Schot noemde een over gangstijd van 2 jaar 'een rigoureuze ingreep.' "Daar heb ik grote moeite mee, want de kosten komen op de bewoners neer en het gaat hier om mensen met een kleine beurs." Wet houder Versluys wilde die bewering zeker niet overnemen. "En of de kosten doorberekend worden, dat is aan de SVRZ. Maar de afbouw gebeurt heel geleidelijk: voor 1996 subsidiëren we nog volledig en in 1997 de helft." De subsidie wordt betaald uit de ruimte die is ontstaan door het terug vorderen van 17.489 gulden subsi die van de stichting Welzijn voor Ouderen. Een kijkje op de monumentale kerk van Tholen via het kunstwerk De verloren poort van H. Voogt uit Steenbergen in het plantsoen aan het Bolwerk. Maandag werd het bijna vijf meter hoge werk, met een gewicht van rond de 4000 kilo, geplaatst. Voogt (met ladder), zijn'zoon (op trap) werken de oneffenheden weg die bij het transport en het plaatsen waren ontstaan. Kunstenaar Har Voogt uit Steenber gen heeft zich bij het maken van het beeld laten inspireren door de ves tingwerken van Tholen en meer in het bijzonder door de Verbrande- poort. De twee zuilen van gestraald staal verwijzen naar die verdwenen poort. Ze zijn bijna vijf meter hoog en volgens de kunstenaar ongeveer even hoog als de wal die er ooit lag. Halverwege de kolommen herinne ren blauwgroene golven aan het water van de vest en de plaats van het oude visserstadje aan open water. Maar de golven staan ook symbool voor de kracht die op die plek speelde: de toegang tot de stad ging niet vanzelf. Een hekwerk van vijf zwarte stijlen verbeeldt de boeg van een schip dat door de golven klieft. En tussen de pilaren is de monumentale kerktoren van Tholen te zien om de band met het centrum van het stadje aan te geven. Maar een ieder kan er zijn of haar fantasie op los laten. Bij de installatie maandag vroegen twee jongetjes van een jaar of tien zich af wat het 'allemaal' moest voorstellen. De een zag in de vijf zwarte stijlen een hark, de ander had vernomen dat het met Zeeland van doen had, maar voegde er meteen aan toe dat hij het 'in ieder geval verschrikkelijk lelijk' vond. De reacties een dag later bij de officiële onthulling waren positie ver. Burgemeester H.A. van der Munnik sloeg de spijker op zijn kop door te stellen dat er over alle beel den die tot nu toe in de open lucht op Tholen zijn geplaatst 'gediscus sieerd' wordt. Het zal nu niet anders zijn. Voogt werkte ongeveer drie maan den aan zijn creatie. De kunstenaar werkte de stalen kolommen open door er figuurtjes in uit te snijden; onder de golven visjes, boven de golven vogels. Hoe hoger hoe meer ze zijn opengewerkt, om als het ware, een verbinding met de lucht te maken. Het vervoeren en plaatsen van De verloren poort eiste maan dag veel werk. Het beeld dat bijna 4 ton weegt, kon vanwege de hoogte niet in zijn geheel van het atelier naar Tholen worden gebracht. Het hekwerk met de golven op de beton nen fundering werd losgemaakt van de kolommen en met behulp van een ijzeren balk gestut. Toch raakte de constructie de brug over het Schelde-Rijnkanaal waarbij een van de golven een kleine beschadiging opliep. Met behulp van een kraan werd het beeld in een gat in het plantsoen geplaatst en werden de verticale zuilen met enig duwwerk van een shovel op de juis te plaats gezet waarna de elementen aan elkaar konden worden geschroefd. Nieuw bij de onthulling was dat de burgemeester een kanon afschoot. Gemeentevoorlichter F.A.P.M. Bakx legde uit waarom dat was: "Wanneer vroeger het schip van de staten van Zeeland langs de rede van Tholen kwam. dan werd er uit respect voor de hoogwaardigheidsbekleders een schot gelost." De omstanders hielden met recht hun handen aan de oren want met een daverende knal liet de burge meester het kanon van de stichting Arsenaal in Bergen op Zoom afgaan, in de richting van de Vest. "Als dat geen respect is," is memo reerde Van der Munnik zijn daad terwijl de rook langzaam optrok. "Als we het andersom zouden doen, zouden wij ons wat verbeelden, alhoewel het kunstbeleid van Tho len er mag zijn." Van der Munnik was blij dat er nu vijf kunstwerken zijn geplaatst van de negen. Vol gend jaar is Anna Jacobapolder aan de beurt dat dan 150 jaar bestaat. De burgemeester bedankte De Kok voor de financiële bijdrage en zei te hopen op steun uit Middelburg te blijven rekenen. "We beginnen ons zo langzamer hand trots te voelen op ons kunstbe leid. Vele inwoners beschouwen het als een bijzonderheid, al stelt niet iedereen het op prijs. Er* wordt in ieder geval veel over gediscus sieerd." Van der Munnik overhandigde De Kok het boekje 'De verloren poort, de vesting Tholen in de loop der eeuwen' van gemeentearchivaris J.P.B. Zuurdeeg dat in Tholen is verspreid. De gedeputeerde zei dat Tholen niet langer alleen bekend is om zijn molens en mooie landschappen. Ook de kamermuziekconcerten en nu de 'artistieke aanwinsten' in de openlucht krijgen steeds meer aan dacht. En volgens De Kok kan het gemeentebestuur daar trots op zijn. Wel vond de gedeputeerde dat er voorzichtig omgesprongen moet worden met de openbare ruimte. "Iedereen beschouwt de openbare ruimte van hem of haar en meent dat men daar dan ook alles over te ver tellen heeft." In dit verband haalde hij de bespre king aan in de staten van een beeld kwaliteitsplan dat gebruikt zal wor den in het streekplan. En bijvoor beeld als leidraad kan dienen voor het bepalen van de plaats voor wind molens. En om beeldende kunst te kunnen waarderen is enige voorkennis no dig. "In ieder geval een positieve, enigszins nieuwsgierige houding. Dat betekent niet dat kunst alleen voorbehouden is aan een elite. Neen, openstellen en voor jezelf bepalen of een beeld je aanspreekt." Volgens De Kok verdient het werk van kunstenaars respect. "Het zijn professionals die niet over een nacht ijs gaan; ze maken voorstudies van de omgeving, het thema en de te gebruiken materialen." Hij prees de aanpak van de gemeen te Tholen omdat het bestuur kiest voor 'artistieke kwaliteit, een ver band legt tussen het kunstwerk en de plaats waar het komt, ingebed in de lokale geschiedenis en voor overleg met de bewoners van de plaats' waar het kunstwerk wordt verwezenlijkt. Met dit laatste waren enkele bewo ners van het Bolwerk het helemaal niet eens. Zij lazen dat het kunst werk in het plantsoen kwam te staan en ontvingen een uitnodiging om bij de onthulling te zijn. De kunstcommissie kreeg overigens tijdens de voorbereidingen wel reac ties op de plaats voor het kunstwerk. De werkgroep Tholen-stad-aktief vond dat een beeld waarin ook de visserij tot uitdrukking komt beter aan de waterkant paste, in de buurt van de haven. En J. Meerman-Otte- vanger stelde de commissie voor een beeld waarin de scheepvaart een rol speelt, in het water van de Vest op de hoek Molensingel/Ten Anker- weg te plaatsen, in plaats van op de wal. De kunstenaar zelf bedankte de gemeente Tholen voor de medewer king tijdens de totstandkoming van het werk. Na de plechtigheid toog het gezel schap naar de Gasthuiskapel, door het poortje in de Kerkstraat dat niet verloren is gegaan.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 3