Provincie Zeeland
Mei is nog koud,
april was kurkdroog
Verzakt talud
kost 25 mille
Nieuw streekplan: vormgeven aan vitaliteit
lOfficiële Mededelingen
Woensdag 15 mei 1996
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Abdij Nieuws is de
informatierubriek van
de Provincie Zeeland.
Redactie;
Afdeling Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118) 63 13 92
GS hebben een voorontwerp van een nieuw streekplan gepubliceerd.
De komende maanden worden benut voor overleg
met gemeenten en allerlei instellingen en organisaties.
In het najaar zullen de reacties zijn verwerkt en komen GS met een standpunt
waarna vervolgens de inspraak start.
Milieu
Inspraak ontwerp
Meerjarenplan
Gevaarlijke
Afvalstoffen II
Hartstichting
Kinderhulp
Afvalstoffen
11 gulden meer
door milieustraat
Prehistorie
Stremming sluis
Voorlichting
De maand mei maakt haar status als echte lentemaand
nog niet waar. Het zachte, zonnige weer waarnaar menig
een uitziet, laat op zich wachten. Op de helft van de
maand is het nog steeds koud. Vanaf de tiende is de tem
peratuur nauwelijks boven de dertien graden geweest en
de zon schijnt maar mondjesmaat. Neerslag viel er wel
iets meer dan in april en op sommige plaatsen zelfs meer
dan in heel april en maart bij elkaar.
1
Twee gezichten
Speeltuin de Vossetuin
11
Abdij
Er is vermoedelijk geen enke
le Nederlandse provincie die
de afgelopen decennia zo van
karakter en geografie is ver
anderd als Zeeland. Het in
dustriële spreidingsbeleid
bleek uitstekend aan te sluiten
bij de natuurlijke mogelijkhe
den van de Scheldemond. Het
Deltaplan betekende een fun
damentele verbetering van de
infrastructuur, terwijl de pro
vincie een belangrijke schakel
toevoegde, de Zeelandbrug.
Zo veranderde Zeeland - naar
menselijke maat gemeten - in
korte tijd van een gewest met een
zwakke en eenzijdige sociaal-
economische structuur tot een
dynamisch gebied dat qua ontwik
kelingsmogelijkheden nog niet alle
grenzen heeft bereikt.
Dit streekplan gaat uit van de
eigen vitaliteit van Zeeland. De
mogelijkheden voor de toekomst
worden ontleend aan Zeeland zelf:
het industriecomplex aan de
Westerschelde; de toeristische
potenties van waterkant en bin
nenland; de kwaliteit van de woon
gebieden en de charme van de
laagland-natuur.
Sterk en minder sterk
De basisgedachte van dit nieuwe
streekplan ligt in erkenning en
herkenning: de erkenning dat
Zeeland een aantal minder sterke
punten vertoont; de herkenning
van de sterke kanten. En het
vervolg van die gedachte luidt:
verbeter wat nodig is en benut
wat goed is. Kernbegrip is
duurzame ontwikkeling: inzetten
op kansen die ook in de toekomst
de kwaliteitsdragers van de
provincie kunnen zijn.
Sterke elementen zijn het
industriële- en havencomplex
aan de Westerschelde, de
(recreatieve) ontwikkelings
mogelijkheden van met name
West Zeeuwsch-Vlaanderen en
de kwaliteit van natuur en
landschap.
Voor de recreatie zijn er ook
zorgen. Er zijn aanpassingen
nodig om de kwaliteit van de
toeristisch-recreatieve infrastruc
tuur van Walcheren, de Kop van
Schouwen en het Veerse Meer op
Havenactiviteiten van groot belang.
peil te houden. Ook de toekomst
van de landbouw vraagt aandacht.
Impulsen zijn nodig om de
Zeeuwse boeren nieuwe kansen
aan te reiken en om de kwaliteit
van het landelijk gebied te
behouden.
Regiovisie
Een aantal gebieden wordt aan
gewezen waarbinnen specifieke
kansen voor verdere sociaal-
economische ontplooiing liggen:
de recreatieve en de stedelijke
ontwikkelingszones.
Ook worden - in de recreatieve
sector - herstructurerings
gebieden benoemd. Het woord
zegt het al: gebieden die in aan
merking komen voor een grote
opknapbeurt.
Centrale gedachte is dat beide
soorten zones worden "ingevuld"
door middel van regiovisie: prak
tische plannen, gericht op uitvoe
ring.
Van gemeenten wordt ver
wacht dat zij deze taak op
zich nemen, zoveel mogelijk
in samenspraak met andere
betrokken partijen en uiter
aard binnen de hoofdlijnen
van het streekplan. Voor de
herstructureringsgebieden zal
de provincie initiatief nemen
voor de beoogde samenwer
king.
Gedeputeerde Staten van Zeeland
bereiden in samenwerking met
het Ministerie van volkshuisves
ting, ruimtelijke ordening en
milieubeheer en het Interprovin
ciaal Overleg een tweede Meer
jarenplan Gevaarlijke Afvalstoffen
voor. Het Meerjarenplan Gevaa-rlij-
ke Afvalstoffen II (MJP-GA II) vormt
het toetsingskader voor vergun
ningverlening met betrekking tot
de verwijdering van gevaarlijke
afvalstoffen. Een aanvraag om
vergunning wordt, voor wat de
doelmatigheid betreft, getoetst
aan het MJP-GA II. Daarnaast
vormt het MJP-GA II het toetsings
kader voor grensoverschrijdend
verkeer van gevaarlijke afvalstof
fen ter uitvoering van de aan
Nederland opgelegde verplichtin
gen in het kader van de Verorde
ning 259/93/EEG. Het MJP-GA II
heeft tot doel bij te dragen aan
preventie van gevaarlijke afvalstof
fen alsmede het bevorderen van
een zo hoogwaardig mogelijke en
lekvrije verwijdering van gevaarlij
ke afvalstoffen. Het beleid zoals in
dit plan verwoord wordt door de
provincies overgenomen in de
Provinciale milieubeleidsplannen.
Ten behoeve van het opstellen
van het MJP-GA II is een milieu
effectrapport (MER) opgesteld ter
onderbouwing van beleidskeuzen.
Tevens ligt aan het MJP-GA II de
Trendstudie gevaarlijk afval 1993-
2005 (Trendstudie) ten grondslag
waarin prognoses worden gege
ven voor het verwachte aanbod
van gevaarlijke afvalstoffen in
2000 en 2005.
Het ontwerp MJP-GA II, het MER
en de Trendstudie liggen ter
inzage van 15 mei tot en met
9 juli 1996 in:
Nieuws
Ook van de gemeenten buiten de
stedelijke ontwikkelingszones
worden structuurvisies gevraagd.
Daarin kunnen gemeenten zelf het
streekplan verder invulling geven
voor de aspecten wonen, werken
en voorzieningen. In deze nieuwe
manier van werken worden stad
en streek nadrukkelijk betrokken
bij het vormgeven aan de toe
komstige ontwikkeling van het
eigen gebied. Natuurlijk zal de
provincie moeten beoordelen en
toetsen. Dat is haar wettelijke
taak van regionaal vormgeefster.
West Zeeuwsch-Vlaanderen
De regio West Zeeuwsch-Vlaan
deren krijgt extra aandacht. Het
streekplan kent aan het gebied
diverse mogelijkheden toe om de
toeristisch-recreatieve mogelijkhe
den te verbeteren en uit te brei
den. Een argument om juist dit
gebied meer ontwikkelingskansen
te geven ligt ook in de overtuiging
dat de werkgelegenheid een
injectie nodig heeft, terwijl nieuwe
impulsen een positieve invloed
kunnen hebben op de bevolkings
samenstelling. Momenteel "ver
grijst" de bevolking er vrij sterk.
Verder krijgt West Zeeuwsch-
Vlaanderen de mogelijkheid voor
het bouwen van unieke woonpro
jecten. In het kader van de ver
keersveiligheid is er ondertussen
een begin gemaakt met een lan
delijk demonstratieproject duur
zaam veilig.
Industrie en infrastructuur
De ultieme schakel in de Zeeuwse
infrastructuur wordt opgevoerd
als een gegeven: de aanleg van
de vaste Westerschelde Oever
verbinding. Deze infrastructurele
voorziening is met name van
belang om de "trekpaarden van
de Zeeuwse economie", de haven
gebieden van Vlissingen en Ter-
neuzen, tot één span te maken.
In de Kanaalzone zijn twee ter
reinen ingetekend voor industrie
en havenontwikkeling: de Axelse
Vlakte (lOOha) en de Autriche-
polder (300 ha). Er komen nieuwe
havens en een goederenspoorlijn.
Na aftrek van de 125 ha die
samen met Rotterdam worden
ontwikkeld, is in Vlissingen-Oost
nog een ruimte van 350 ha.
In het belang van Zeeland wordt
gepleit voor de uitvoering van een
project op Brabants grondgebied:
de voltooiing van de Zoomweg.
Het wegennet van de toekomst
moet "duurzaam verkeersveilig"
zijn. Het ontwerp van wegen en
het gebruik ervan moeten bij
elkaar passen.
Verkeersbewegingen met onder
ling grote verschillen in snelheid
en richting moeten worden tegen
gegaan. De verkeersdeelnemer
moet het wegbeeld als voorspel
baar ervaren.
Het wonen
De drie stedelijke ontwikkelinszo-
nes rond Middelburg-Vlissingen,
Goes en Terneuzen krijgen een
voortrekkersrol voor wonen,
werken en voorzieningen. Voor
het wonen krijgen zij de taak om
de extra bevolkingsgroei en daar
mee samenhangende woning
bouw op te vangen. In de zones
komen er mogelijkheden voor
het informatiecentrum pro
vincie Zeeland, Abdij 9,
Middelburg, werkdagen van
9.30-12.30 en 13.30-16.30
uur;
- het voorlichtingscentrum van het
Ministerie van volkshuisvesting,
ruimtelijke ordening en milieube
heer, Rijnstraat 8, Den Haag, tij
dens kantooruren;
- de Centrale openbare bibliothe
ken van steden met meer dan
75.000 inwoners, tijdens de
openingstijden van de biblio
theek (minimaal een avond per
week en op zaterdagochtend);
- het secretariaat van de NVCA,
Kerkplein, Schelluinen, tijdens
kantooruren.
Tevens liggen het ontwerp MJP-
GA II en de samenvatting van het
MER in deze periode ter inzage
ten kantore van alle gemeenten,
tijdens kantooruren.
ledereen kan vóór 10 juli 1996
reacties op het ontwerp MJP-GA
II, het MER of de Trendstudie stu
ren aan het Secretariaat van
het Interprovinciaal Overleg,
t.a.v. de voorzitter van de
Stuurgroep MJP-GA, Postbus
97728, 2509 GC Den Haag,
onder vermelding van "inspraak
ontwerp MJP-GA II".
Een uitnodiging voor de openba
re hoorzitting op donderdag
27 juni 1996 om 20.00 uur in
het Jaarbeursgebouw te Utrecht
kan schriftelijk worden aange
vraagd bij bovengenoemd adres.
Ontwerp MJP-GA II, Trendstudie
en bijbehorend MER kunnen tegen
betaling worden besteld bij het
Distributiecentrum van VRÓM, tel.
079-3449449.
Alle reacties worden betrokken bij
het opstellen van het definitieve
MJP-GA II. Uw persoonlijke gege
vens worden desgevraagd niet
bekend gemaakt. Een ieder die
gereageerd heeft op het ontwerp
plan krijgt een afschrift van het
definitieve MJP-GA II en de Nota
van aanpassing. In de Nota van
aanpassing wordt verantwoord op
welke wijze met de inspraakreac
ties en adviezen is omgegaan.
COLLECTEN
De collecte voor de Nederlandse
hartstichting heeft in Sint-Philips-
land en Anna Jacobapolder
1.620,70 opgebracht.
Gevers en collectanten hartelijk
bedankt.
De collecte voor de stichting Kin
derhulp heeft in Anna Jacobapolder
236,70 opgebracht.
Gevers en collectanten hartelijk
bedankt.
De afvalstoffenheffing in de
gemeente Tholen wordt met 11 gul
den verhoogd door de aanleg van
een milieustraat bij een nieuwe
gemeentewerkplaats op het indus
trieterrein van St. Maartensdijk. De
commissie openbare werken van de
gemeenteraad spreekt er dinsdag
avond 28 mei over. In heel Midden-
en Noord-Zeeland wil het Openbaar
Lichaam Afvalstoffenverwijdering
(Olaz) tien regionale milieustraten
aanleggen. Daar kan men grotere
hoeveelheden huishoudelijk afval
aanbieden die gescheiden worden
ten behoeve van hergebruik en/of
nuttige toepassing, verbranden of
storten. Het toezicht (inzet van per
soneel en materieel) wordt bij de
gemeente Tholen ondergebracht,
maar de aanleg en exploitatie
gebeurt in Olaz-verband, wat kos
tenbesparingen oplevert. Op basis
van aannames rekenen b. en w. ech
ter nog op een stijging van de lasten
voor de afvalverwerking met
112.000 gulden per jaar, wat neer
komt op 11 gulden per gezin. Om te
voorkomen dat de burgers ergens
anders afval deponeert, moet de
milieustraat gemakkelijk toeganke
lijk zijn. Zeeuwse gemeenten die
zo'n voorziening nog niet hebben,
moeten er toch aan meebetalen. Ook
als er geen milieustraat in St. Maar
tensdijk of Scherpenisse komt, zal
de afvalstoffenheffing voor de
inwoners van Tholen dus omhoog
gaan.
zogenaamde unieke projecten die
aantrekkingskracht kunnen uit
oefenen op mensen uit andere
provincies of uit het buitenland.
Bestaande voorbeelden daarvan
zijn het Goese Meer en de Maïs-
baai in Middelburg. Voorts worden
voor vier regio's zogenaamde
dragende kernen aangewezen:
Zierikzee, Tholen, Hulst en Oost
burg.
Het aldus vormgegeven beleid
staat in rechtstreeks verband
tot de economische infra
structuur, de aanwezige werk
gelegenheid en de milieuwens
om de afstand tussen wonen,
voorzieningen en werken zo
beperkt mogelijk te houden.
De kleine kernen zijn beeld- en
sfeerbepalers van het landschap.
Er is wel eens gesteld dat ze juist
hun aantrekkingskracht ontlenen
aan het feit dat ze klein zijn. De
wens is om deze kernen mooi te
houden. Uitgangspunt daarbij is:
behoud en zo mogelijk verster
king van de woonkwaliteit, ge-richt
op het opvangen van de eigen
groei.
Recreatie en reconstructie
De explosieve groei van recreatie
en toerisme heeft de afgelopen
twintig jaar een zeer gunstig ef
fect gehad op de Zeeuwse eco
nomie en werkgelegenheid. De
van jaar tot jaar sterk groeiende
toeristische belangstelling voor
de Zeeuwse kust vertaalde zich in
een navenante realisatie van ver-
blijfsaccommodaties, voorzienin
gen voor dagtoerisme en infra
structuur. Die groei is niet altijd
evenwichtig geweest. Voorkomen
moet worden dat er "sleet" komt
op wat de gasten wordt geboden.
In het buitenland kunnen we zien
dat een "toeristisch recreatief
complex" van een omvang als de
Walcherse en Schouwse kust en
het Veerse Meer vrij snel zijn
aantrekkingskracht kan verliezen,
als niet op tijd de bakens worden
verzet. Een vitaal antwoord is dus
op zijn plaats...
Het provinciaal bestuur geeft
dit antwoord via het instru
ment van de ruimtelijke orde
ning: een groot deel van Wal
cheren (uiteraard hoort de
hele kustzone daarbij) en de
Kop van Schouwen en het
Veerse Meer zijn aangeduid
als herstructureringsgebie
den.
Het accent bij deze reconstructie
ligt op kwaliteitsverbetering en
produktdifferentiatie.
Het begrip "kwaliteit" moet breed
worden gezien. Het gaat niet
louter om verbetering van recrea
tieve voorzieningen als zodanig,
maar ook om verkeersinfra
structuur, landschap en natuur
lijke omgeving.
Landelijk gebied en landbouw
Het ruimtegebruik in het landelijk
gebied is vaker een bron van
spanning tussen agrarische be
langen en andere functies zoals
natuur en recreatie. Het streek
plan geeft een zonering aan in
drie soorten gebieden: gebied
waar de landbouw voorop staat,
gebied waar de natuur voorop
staat en gebied waar landbouw
de hoofdfunctie is maar waar
andere functies goed zijn in te
passen.
Met het offensieve natuurbeleid
wordt een adequaat antwoord
gegeven op de bedreigingen van
de Zeeuwse natuur. Dit beleid
krijgt vorm in een ecologische
hoofdstructuur en de aanwijzing
van natuurontwikkelingsgebieden.
Erkend wordt dat de econo
mische vooruitzichten voor de
landbouw worden beheerst door
internationale problemen.
Pasklare oplossingen gaan de
spankracht van een streekplan te
boven. Wel worden kansen aan
gegeven, bijvoorbeeld voor ver
breding van activiteiten in de
agrarische wereld. Die kunnen
zowel liggen op het agrarische
vlak zelf als op het gebied van
extra mogelijkheden in de sfeer
van recreatie en toerisme. Onder
de noemer "plattelandsver
nieuwing" zal de provincie zich
inspannen om initiatieven op dit
terrein te ondersteunen.
Meedenkplan
Het streekplan is te beschouwen
als een plan met meerdere func
ties. Het koppelt en analyseert
bestaande regelgeving, afspra
ken, plannen, nieuwe wensen en
ideeën en brengt die onder in één
verband voor heel Zeeland. Het
streekplan beschrijft in grote
lijnen de voorgestane ontwik
keling van Zeeland. Het brengt de
filosofie achter het beleid onder
woorden, geeft de doelstellingen
en de criteria aan en legt de rela
ties met ander beleid.
Tevens is het streekplan een
"meedenkplan" dat oproept
de Zeeuwse vitaliteit gestalte
te geven in het realiseren van
plannen op regionaal en lo
kaal niveau.
Verkrijgbaar
Eind mei is het streekplan, com
pleet met streekplankaart, ver
krijgbaar bij het informatiecen
trum van de provincie, Abdij 9 in
Middelburg, tel. 0118 - 631400.
In het Zeeuwsch Biologisch
Museum (ZBM) in Oostkapelle is
tot 5 juli de tentoonstelling
'Zeeland in de prehistorie' te zien.
Foto's en beschrijvingen op
panelen en uitstalling van
voorwerpen in vitrines geven
inzicht in dit deel van de Zeeuwse
historie.
De tentoonstelling is een vervolg
op het boekje 'Zeeland in de
prehistorie' dat de provincie vorig
jaar heeft uitgegeven. Tegen
betaling van f 7,50 is het boekje
verkrijgbaar in het ZBM en in het
informatiecentrum van de
provincie, Abdij 9 in Middelburg,
tel. 0118-631400.
De grote sluis in Vlissingen is
gestremd van maandag 3 juni,
07.30 uur, tot vrijdag 7 juni,
22.00 uur.
Bij hoogwater, tenminste NAP
lm, is er beperkt gelegenheid tot
schutten. Gelegenheid tot
schutten is er in ieder geval op
donderdag 6 juni van 05.00 tot
08.30 uur en vrijdag 7 juni van
05.30 tot 09.30 uur.
De stremming is een gevolg van
de werkzaamheden voor het
wisselen van de buitenebdeuren
van de grote sluis.
De kleine sluis is in deze periode
gewoon te gebruiken. Van deze
sluis zijn al eerder de
buitenvloeddeuren gewisseld.
Over het herinrichtingsplan
van de provinciale weg N687
(Axel-Koewacht) bij de be
bouwde kom van Nieuwe
Molen is donderdag 23 mei
een voorlichtingsavond. De
bijeenkomst begint om 19.30
uur en vindt plaats in café
Pannekoekenhuis 't Zand, Het
Zand 26 in Koewacht.
Behalve het schetsontwerp ko
men zaken aan de orde als rij-
snelheden gemotoriseerd ver
keer; aanbrengen asfaltdeklaag;
voorstellen voor het aanbrengen
van een goot, riolering en ver-
keersremmende maatregelen als
de aanleg van plateaus op de
westelijke en oostelijke komgrens
en de aanleg van twee wegver
smallingen met snelheidskussens.
Het is de bedoeling dat tijdens de
avond de nodige tijd wordt inge
ruimd voor reacties van bewoners
en verdere belangstellenden.
U
Door Jan Versteegt
gif®
De mannen in het praathuisje van Poortvliet menen dat de gemeente
Tholen met geld smijt. Maar liefst 25.380 gulden uitgeven om een ver
zakt talud langs de vijver aan het Zuidplantsoen te verbeteren. En dan
ook nog verwarming in het praathuisje aanleggen, terwijl de gebruikers
al jaren zelf voor een goede kachel hebben gezorgd. De oudere inwoners
van Poortvliet geven ongevraagd advies aan wie het maar horen wil.
Maar de commissie openbare werken van de Thoolse gemeenteraad
heeft b. en w. geadviseerd om het karwei uit te voeren. De berm tussen
het voetpad en de vijver is steeds smaller geworden, terwijl ook het
voetpad is verzakt. Het is nodig dat een taludkering wordt aangebracht,
dat het talud en de berm met grond worden aangevuld en het tegelpad
opnieuw wordt gelegd. De gemeenteraad neemt er maandagmiddag een
definitief besluit over.
De maand april was bovenal kurk
droog. Met gemiddeld slechts 8 mm
neerslag was het nog niet eerder in
deze eeuw zo droog in de gras
maand. 1974 en 1976 waren tot nog
toe koplopers met 10 mm. Normaal
valt er 52 mm neerslag. Het gebeurt
wel vaker dat dit gemiddelde niet
gehaald wordt, maar de combinatie
van een vrijwel regenloze maart en
april maakte de droogte zeer bijzon
der. In het eerste kwartaal van '96
ontstond er dan ook een enorm
tekort aan neerslag. Zeeland behoor
de bij de gebieden van Nederland
die het ergst onder de droogte te lij
den hadden met plaatsen waar soms
maar 2 mm hemelwater werd opge
vangen.
De maand april had duidelijk twee
gezichten. In de eerste tien dagen
was het eigenlijk nog gewoon win
ter. Vijf nachten achter elkaar werd
er in Twenthe zelfs matige vorst
geregistreerd (-5 of lager). Overdag
werd het ondanks flink wat zonne
schijn niet veel wanner dan vijf a
zes graden.
Tussen 12 en 22 april volgde een
forse temperatuursstijging. Was de
grasmaand aanvankelijk, veel te
koud, uiteindelijk werd ze met
gemiddeld 9,4 graden meer dan een
volle graad te warm. Op 17 april
werd de eerste warme dag geregis
treerd (meer dan 20 graden) en drie
dagen later de eerste zomerse dag
(meer dan 25 graden). Er kwamen
vijf warme en twee zomerse dagen
voor en dat laatste is zeldzaam voor
april.
Naast extreem droog en vrij warm
was april ook erg zonnig. De zon
scheen gemiddeld 228 uur, terwijl
dat normaal 154 uur is.
VERVOLG VAN PAGINA 1
Intussen werken drie metselaars en
een timmerman 's avonds en op
zaterdag als vrijwilliger aan het toi
letgebouw en de overdekte speel
ruimte. "Het loopt gestaag", zegt
secretaris S. Cornelisse. Er komt een
loopbrug naar de terp die is aange
legd. En een speciale zandbak, want
de Oud-Vossemeerse speeltuin zal
toegankelijk zijn voor minder
validen. Met speelruimten en een
kikkerbad zou anderhalve ton
gemoeid zijn. "Als we dat krijgen uit
de erfenis, dan zijn we dik tevre
den", aldus Cornelisse.
Toerisme, een economische pijler.
Aandacht voor landbouw.