Buurtcomité: Pas bestuursdwang
toe in Poortvlietse Molenstraat
Meerderheid van raad in 1924
tegen subsidie Oranjecomité
Schade door
nieuw peilbesluit
Muren scheuren en serviesgoed
rinkelt in Molenstraat Vossemeer
Landinrichting niet
blij met claim natuur
op de binnendijken
PvdA-fractie ziet deel Paasdijkstraat verpauperen
Verzoek van 300 gulden voor versiering verworpen
Vijftig bewoners vragen b. en w. om maatregelen
Woonerven van
borden ontdaan
Donderdag 18 april 1996
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Het geduld van het buurtcomité Molenstraat in Poortvliet
raakt op. Bijna vier jaar proberen de bewoners de over
last van geparkeerde auto's van garagebedrijf Niemants-
verdriet in hun straat terug te dringen maar tot nu toe
heeft dat niet tot resultaat geleid.
Verplaatsen
Ambulance
Het beschikbaar stellen van een krediet van 175.000 gul
den voor de ontvangst van hare majesteit op 30 april,
zorgde voor veel commotie nadat het A.O.V. in maart als
enige partij in dé raad tegenstemde. Maar ook in 1924
verliep de voorbereiding voor de komst van koningin
Wilhelmina op 5 augustus naar Sint-Maartensdijk niet
van een leien dakje.
Maatschap Van Nieuw enhuijzen-Vo,gelaar:
De maatschap Van Nieuwenhuijzen-Vogelaar heeft het
waterschap voor de Raad van State onzorgvuldigheid
verweten bij het vaststellen van een nieuw peilbesluit
voor Sint-Philipsland. In de Kramerspolder en de Prins
Hendrikpolder lijdt de maatschap schade als gevolg van
de aangepaste waterpeilen.
Schadevergoeding
Een slecht wegdek gecom
bineerd met de bodemge
steldheid veroorzaken tril
lingen in de Molenstraat te
Oud-Vossemeer die schade
veroorzaken aan de huizen.
Dat stellen vijftig bewo
ners van de Molenstraat in
een brief aan b. en w. van
Tholen die woensdag
avond namens de bewo
ners aan wethouder J. van
der Jagt werd aangeboden
door W.P.H. Lange en
G. van der Most. De brief
ging vergezeld van vijftig
handtekeningen.
Krijgertje spelen
Doorluchtig Huis
Veertig hectare op Tholen/Sint-Philipsland
De provincie heeft een aantal binnendijken aangewezen
die in aanmerking komen voor een overeenkomst met de
gebruiker over een natuurvriendelijke manier van behe
ren. Dit in het kader van de bescherming van botariiich
waardevolle dijken. Het gaat om 20 hectare op Thölert en
10 hectare op Sint-Philipsland. Tegen de aarwwjzing
waren meerdere bezwaren geuit, maar die zijn door gede
puteerde staten niet gehonoreerd.
Vrijwillig
Waterschap
Behalve in de Molenstraat staan er in de Paasdijkstraat veel auto's geparkeerd. De PvdA vindt dat dit stuk van de straat verpaupert. Rechts
het transportbedrijf van De Groen.
De gemeente kan op grond van de
algemene milieuvoorschriften op
treden maar heeft geen overtredin
gen kunnen constateren, zo schrijft
het college in een uitvoerige brief
aan het comité. De hoop van de
buurtbewoners is nu gevestigd op
het toepassen van bestuursdwang,
een juridisch middel om het naleven
van de artikelen in de algemene
plaatselijke Verordening (APV) af te
dwingen. En op de onderhandelin
gen die b. en w. voeren met de pro
vincie over verplaatsing van het
bedrijf.
Dat bleek zaterdag tijdens het
bézóek van de Thoolse PvdA-fractie
aan Poortvliet. Na afloop van de
rondgang door het dorp sprak de
fractie uitvoerig met drie vertegen
woordigers van het buurtcomité die
naar 't Ouwe Raed'uus waren geko
men.
Het buurtcomité put hoop uit de uit
lating van burgemeester H.A. van
der Munnik dat de zaak binnen twee
jaar geregeld is (zoals hij te kennen
gaf in de actualiteiten-uitzending
van SBS). Het garagebedrijf zou dan
op een andere plek zijn activiteiten
voort kunnen zetten. Tot die tijd wil
len de bewoners echter maatregelen
om aan de overlast een einde te
maken. Het overleg met de gemeen
te lijkt zijn langste tijd te hebben
gehad nu het comité juridische stap
pen overweegt. "Straatterreur is het.
Als wij hem moeten vragen om een
plaatsje vrij te maken in de straat,
dan is dat toch de omgekeerde
wereld? Sinds 1992 zijn we er over
bezig. We worden aan het lijntje
gehouden en komen geen stap ver
der," zei A. de Boer van het comité.
Maar volgens A. Hage is die tijd van
vragen voorbij. En volgens Q- van
Vugt is er niks aan de hand als het
bedrijf zich maar aan de regels
houdt.
Volgens wethouder I.C. Moerland is
de beste oplossing om het bedrijf te
verplaatsen. "Daar wordt aan
gewerkt. Niemantsverdriet heeft een
paar jaar geleden landbouwgrond
aangekocht tegenover aardappel-
handel Bijl. Dat ligt langs de Provin-
cialeweg, een moeilijke plek voor de
provincie om toestemming te verle
nen. Maar dat wordt opnieuw beke
ken."
Mocht Niemantsverdriet zich vesti
gen aan de Provincialeweg dan is
het volgens De Boer nog maar de
vraag of de ondernemer zich houdt
aan de regels. "Kan de gemeente dan
wel afdwingen dat hij zijn auto's op
het eigen terrein plaatst?"
Volgens Moerland is het terrein
groot genoeg om auto's kwijt te kun
nen. "In een overeenkomst met de
gemeente zou hij ook de schuur in
de Molenstraat moeten inbrengen."
Maar De Boer en ook Van Vugt zijn
er nog niet zo zeker van dat de
ondernemer niet langer de openbare
weg zal gebruiken. Volgens De
Boer is het 'de bedrijfspolitiek' van
Niemantsverdriet om een auto, ook
al is deze total loss, op de openbare
weg te parkeren.
Moerland wees verder op de plano
logische beperkingen die aan het
bedrijventerrein van het dorp kle
ven. "Naast Bouman Potter is nog
weinig ruimte, 7 of 8 hectare. De
provincie vindt dat alleen een kleine
uitbreiding mogelijk is." En volgens
fractievoorzitter M.A.J. van der Lin
de is de behoefte aan bouwgrond
groter. Hij wees op transportbedrijf
De Groen aan de Paasdijkstraat die
bij verplaatsing naar het bedrijven
terrein 'veel grond vraagt.' De fractie
had zich op de hoogte gesteld van de
situatie van het bedrijf. En ook vast
gesteld dat een deel van de Paasdijk
straat verpaupert.
De buurtbewoners hamerden erop
dat de gemeente wel degelijk in staat
is om via het toepassen van de alge
mene plaatselijke verordening de
zaken goed te regelen in de Molen
straat.
Volgens De Boer is het voornaamste
bezwaar van de bewoners de over
last van geparkeerde auto's die soms
maanden op dezelfde plaats zouden
staan. Van Vugt: "Volgens de APV
mag Niemantsverdriet een auto niet
langer dan drie dagen achtereen op
dezelfde plek laten staan. Op de
splitsing staan ze nu drie tot vier
maanden. Op straat mogen geen
auto's staan met een prijskaartje. Dat
gebeurt. En mag op straat niet gere
pareerd worden. Dat gebeurt ook.
De gemeente heeft toch een zorg
plicht?" En volgens Hage onder
vindt ook de ambulance problemen.
"Die staat altijd op de stoep omdat er
geen plek is om fatsoenlijk te parke
ren." Volgens Hage heeft Nie
mantsverdriet nu een 'tweede
showroom' geopend aan de Paas
dijkstraat. Aanleiding om auto's uit
de Molenstraat weg te halen was
volgens het buurtcomité het aange-;
kondigde bezoek van de filmploeg
van SBS die een reportage over dt-
problemen in de Molenstraat kwam
maken. Fractievoorzitter Van der
Linde beloofde na te gaan wat de
mogelijkheden van de APV zijn oth
de overlast aan te pakken: "Jullie
lopen tegen een muur," zo zei hij
tegen de bewoners. Maar gaf ook te
kennen dat er wel degelijk aan de
zaak wordt gewerkt. En dat hij de
kwestie in de commissie bestuurlij
ke aangelegenheden ter sprake zou
brengen. De fractie bekeek ook de
toestand in peuterspeelzaal Klein
Duimpje aan de Achterstraat dat
kampt met wateroverlast. Het
grondwater wordt er weggepompt
maar daarmee zijn de problemen
nog niet over, zo bleek tijdens het
bezoek. De PvdA liep ook door de
Deestraat om een kijkje te nemen bij
het speelveld en de waterzuivering.
Toen stemde op één na de hele raad,
die uit zeven personen bestond,
tegen het verstrekken van 300 gul
den subsidie aan het Oranjecomité
die dat bedrag voor versiering nodig
dacht te hebben. De meerderheid
van de raad -de burgemeester voor
op- vond dat het comité genoeg geld
had verkregen door eert 'inzame
ling'. Die bedroeg 650 gulden.
In de Ierseksche en Thoolsche Cou
rant van 15 juli 1924 staat een uit
voerig verslag van de gemeente
raadsvergadering waarin deze kwes
tie aan de orde komt. Bij de ingeko
men stukken luidt het verzoek van
het Oranjecomité 'om eene bijdrage
uit de gemeentekas van ƒ300 ten
einde uitsluitend te dienen ter
bestrijding van de kosten der versie
ring.'
Burgemeester Joh. Polderman licht
dan toe dat er in een vergadering van
het comité met het gemeentebestuur
'gezinspeeld' is op een tegemoetko
ming; alleen als de opbrengst van de
inzameling tegen zou vallen. Vol
gens de burgemeester komt die
belofte te vervallen door de hoge
opbrengst van de 'lijsten'.
De burgemeester wordt gesteund
door de heer Kloet die uitlegt dat het
comité een begroting van 500 gul
den had gepresenteerd, 'doch waar
voor men bevreesd was het bij
elkander te krijgen.' Volgens Kloet
kan men met het bedrag van 650
gulden 'behoorlijk versieren en heeft
men van den Raad niets nodig.'
Kloet verwijt het comité dat deze
eerst het programma op had
gemaakt om daarna naar de raad te
stappen in plaats van een program
ma op te maken 'naar gelang van het
ingezamelde bedrag.'
De heer A. Hage toont zich voor
stander van de subsidie. Hij zal ook
als enige het verzoek van het Oran
jecomité steunen.
Hij vindt dat de gemeente behoort
bij te springen om het tekort in de
begroting te dekken en laakt de hou
ding van het bestuur: "Wat een
gemak is het niet voor het gemeente
bestuur dat ze niets hoeft te doen
voor de versiering." Hij wijst erop
dat het gémeentebestuur een jaar
eerder wel royaal was geweest voor
In een deel van de akkerbouwgrond
van Van Nieuwenhuijzen ligt daar
door 's zomers de drainage onder
water. Omdat het peilbesluit niet
heeft geleid tot de gewenste verbéte
ringen, moet het volgens de maat
schap teruggedraaid worden. Ze
wordt in haar bezwaren gesteund
door het landbouwschap en de ver
eniging agrarisch belang Sint-Phi-
lipsland. Hoofd waterbeheer J.A.
Dees van Zeeuwse Eilanden (oud-
hoofd technische dienstvan het
waterschap Tholen) betoogde don
derdag in Den Haag dat door het
nieuwe peilbesluit de goede grond
in Sint-Philipsland met 29% is toe
genomen, terwijl het maar voor een
beperkte oppervlakte nadelig uit
pakt. Uitvoering van het basisplan
watervoorziening, dat aan de bijstel
ling van de peilen vooraf ging, was
een mogelijkheid om de verdroging
van de grond aan te pakken.
Bezwaren van Van Nieuwenhuijzen
tegen het peilbesluit zijn eind 1992
door de algemene vergadering van
het waterschap Tholen afgewezen.
"Wij denken de procedure zorgvul
dig te hebben gevoerd", licht water
schapsambtenaar G. Vos toe. Gede
puteerde staten waren het met het
waterschap eens,
Het algemeen belang moet zwaarder
wegen dan een individueel belang,
zeker als er zo'n verbetering
optreedt, betoogde provinciaal amb
tenaar H. Oskam voor de Raad van
State. De Raad wees eerder een
schorsingsverzoek van Van Nieu
wenhuijzen af.
Volgens Dees staan de problemen
met de waterhuishouding in het
gebied los van het peilbesluit. Een
door de maatschap gevraagde scha
devergoeding van 171.990 gulden
wil Zeeuwse Eilanden dan ook
afwijzen. Tegelijkertijd wil het
waterschap met Van Nieuwenhuij
zen oVerleg voeren over de afwate-
ringsproblematiek in de Prins Hen
drikpolder.
De brief is een reactie op een uitla
ting van Van der Jagt gemaakt tij
dens het bezoek van het college aan
Oud-Vossemeer half maart. Daar
vertelde hij dat de bodemgesteld
heid de trillingen veroorzaakt.
Bewoners klaagden toen over ernsti
ge trillingen wanneer bussen,
vrachtwagens en personenauto's bij
een snelheid van 40 kilometer door
de straat komen. Volgens de brief
schrijvers gaan daar de muren van
scheuren, verzakken de gevels en
'rinkelt het serviesgoed in de kasten.'
De bewoners doen nu een dringend
beroep om snel maatregelen te tref
fen om 'grotere schade aan de aan
liggende panden te voorkomen.'
Lange lichtte toe dat alle aan wonen
den een brief hadden gekregen
waarin het probleem is uiteengezet
en waarin gevraagd werd om het
verzoek om verbetering te onder
steunen. "Het is een sluimerend pro
bleem. Het is niet alleen een pro
bleem van een paar allochtonen," zo
zei hij over zichzelf en Van der
Most. Lange woont een jaar in de
Molenstraat, Van der Most ander
half jaar.
ÉMpi
Bewoners van de Molenstraat in Oud-Vossemeer willen dat er iets gedaan wordt aan de verkeersoverla >r u hun s
Volgens Lange 'rammelt en scheurt'
het in de straat. "En wij moeten er
maar genoegen mee nemen. Jammer
dat de autochtone bevolking er niet
zelf mee komt. Maar de respons is
groot," zei Lange die wethouder is
geweest in het Noord-Limburgse
Gennep: "Mensen zijn hier terug
houdender en voorzichtiger vergele
ken met mensen in Limburg."
Het was hem opgevallen dat er
zoveel bewoners aan hem 'het ver
trouwen hadden gegeven' deze zaak
bij het college aan te kaarten. "Ik
heb niks afgedwongen. De lijst
bevat namen en adressen van alle
mensen die getekend hebben. De
problematiek leeft echt."
Lange haalde het kernbezoek erbij
om te illustreren dat de zaak inder
daad leeft. "De burgemeester heeft
gezegd dat hij ook regelmatig in de
Molenstraat komt en er nooit iets
van gemerkt heeft. Maar uitgere
kend de persoon waar hij regelmatig
komt, heeft zijn handtekening gezet.
De burgemeester was niet goed op
de hoogte."
Naar aanleiding van vragen tijdens
het kernbezoek over de snelheid van
de BBA-bussen, zou Van der Jagt
contact opnemen met de vervoers
maatschappij. "Dat is gebeurd. Het
zou extra aandacht krijgen. De BBA
houdt de vinger aan de pols. Er is
toegegeven dat enkele chauffeurs te
hard rijden, maar dat is een duidelij
ke minderheid.
Bovendien hebben de chauffeurs
niet voor niks haast; ze moeten op
tijd hun passagiers op de plaats van
bestemming brengen."
Volgens Van der Most loopt het
soms de spuigaten uit. Hij had
gezien dat er 's morgens even na zes
uur twee dienstbussen ter hoogte
van de supermarkt hard reden: "Die
waren gewoon krijgertje aan het
doen."
Van der Jagt nam de brief en handte
keningen in ontvangst en beloofde
de zaak te zullen onderzoeken.
Lange was als oud-wethouder niet
van plan geweest zich nog langer te
bemoeien met gemeentelijke zaken
maar vond deze materie zo belang
rijk dat hij zich toch voor de Molen
straat wil inzetten.
'de gedenking van de 25-jarige
regeering'. "De gemeente gaf voet
stoots 500 gulden voor een school
feest en nu H.M. zelf komt, geeft de
gemeente niets."
Dat de raad bevoegdheden afstaat
aan het college is nu wel eens aan
leiding tot discussie, in 1924 had
Polderman 'een blanco mandaat' van
de raad gekregen in de besprekingen
met het Oranjecomité. De raad had
hem wel te kennen gegeven 'een
voudigheid te betrachten en niet te
veel te versieren'. Volgens Hage kon
de raad echter wel eens voor een
verrassing komen te staan. Mis
schien was er wel 2000 gulden
nodig geweest, zo redeneerde hij,
een bedrag waar de raad geen
invloed op zou hebben omdat het
een blanco mandaat betrof.
Het comité zou de avond van de ver
gadering bijeenkomen en wachtte
met spanning de uitslag van de
stemming af. Volgens Hage zou de
commissie haar mandaat wel eens
neer kunnen leggen en de gelden
teruggeven aan 'de inteekenaren als
de gedane toezegging niet gestand
gedaan werd'.
Polderman vond het overdreven wat
Hage beweerde. Hij stelde dat het
blanco krediet 'in geen geval tot
2000 zou zijn uitgedijd'. De burge
meester haalde een gesprek aan met
de commissaris van de koningin en
baron van Geen, de particuliere
secretaris van de vorstin, waarin
gesproken is over het plan van het
Oranjecomité. Ook toen was er dus
uitvoerig overleg vooraf.
"Uit de gemeentekas mochten in
geen geval gelden ter beschikking
van zo'n comité worden gesteld. Het
enthousiasme moet uit de bevolking
komen. Bovendien moet men maar
niet te grootscheeps van wal ste
ken," zo beargumenteerde Polder
man het voorstel geen subsidie te
verlenen. Koningin Wilhelmina zou
zelfs genoegen nemen met 'een
onversierde zaal', zo hield hij Hage
voor. Met de zaal wordt de raadszaal
bedoeld waar koningin Wilhelmina,
prins Hendrik en prinses Juliana
ontvangen werden en schilderijen
bezichtigden van de Oranjes, 'als
zoovele heinneringen aan Haar
doorluchtig Huis.'
Wethouder A. Koopman stelde dat
hij voor het blanco krediet had
gestemd, maar als het gemeentehuis
of een deel van de Markt uit de
gemeentekas zou moeten worden
betaald, hij tegen is. "Waarom dan
op dien dag niet liever de arme men-
schen en onvermogende ouden van
dagen getracteerd?"
Hage bleef pleiten voor steun aan
het comité en vindt dat de voorzitter
het Oranjecomité tegenwerkt. Dan
werpt A. Vroegop zich in de discus
sie.
Hij wijst naar de samenstelling van
het comité dat in die tijd meestal uit
notabelen en boeren bestaat. "Hoe
kunnen vooraanstaande menschen
nog een beroep doen op de gemeen
tekas, waaraan door zoovelen moet
worden bijgedragen die zoo weinig
of niets kunnen missen. Als er voor
deze een vraag om steun wordt
gedaan, dan weigert men die."
Het verzoek van het Oranjecomité
wordt van de hand gewezen met 6
tegen 1 stem, 'die van den heer
Hage,' zo besluit het verslag.
Door het afsluiten van beheersover
eenkomsten wil de provincie berei
ken dat boeren minder vee op de dij
ken laten grazen, waardoor meer
plantensoorten de kans krijgen om
te groeien. Boeren ontvangen daar
voor jaarlijks een vergoeding die
varieert van 180 tot 980 gulden per
hectare, al naar gelang het beheers-
pakket dat ze kiezen. De dijken die
het betreft op Tholen: de Nieuw-
landsedijk tussen de Nieuwlandse-
kruisweg en de Mosterddijk (Th), de
dijk tussen de Slabbecoom- en de
Oud-Kijkuitpolder (Ovm), de
Watervlietsedijk vanaf boerderij De
Lente tot Molenvliet (Th), de dijk
tussen de Puitsedijk en de Water
vlietsedijk (Th), de dijk tussen de
Kortendijk en de Razernijweg (Th),
de oostelijke Pluimpotdijk (Sch), de
inlaagdijk van de Geertruidapolder
(Sch), de Breedenvlietsedijk tussen
de Zoetwaterweg en de Vierdedijk
(Anl), de Vierdedijk vanaf de Oude-
landsedijk/Annavosdijk tot de Pro-
vincialeweg/Stavenisseweg. Op
Sint-Philipsland: de dijk tussen de
Abraham Wissepolder en de Anna
Jacobapolder, de Oostdijk en de
Slaakdijk.
De vijf landinrichtingscommissies
in het gebied hebben er de provincie
op gewezen, dat het begrenzingen
plan in strijd is met eerdere beloftes.
Nadat voor noord-Zeeland een
beheersplan was opgesteld, zouden
geen nieuwe natuurclaims meer vol
gen. Sindsdien is de interimwet
ammoniak en veehouderij gekomen,
die gemeenten de mogelijkheid
Het college van b. en w. heeft beslo
ten om een aantal woonerven in de
gemeente van de verkeersborden te
ontdoen die aangeven dat het om
een woonerf gaat. Reden hiervoor is
dat volgens de gemeente de borden
weinig functie hebben aangezien de
straatgedeelten vrij kort zijn, van
inritten zijn voorzien en in een aan
tal gevallen zelfs doodlopend zijn.
De veiligheid van de voetgangers
wordt met de maatregel dan ook niet
negatief beïnvloed, denkt de
gemeente. Bovendien streeft men
naar vermindering van het aantal
verkeersborden. Het gaat om de
woonerven in: Koningin Wilhelmi-
nastraat, Kuipersdreef en Gilden
straat te Tholen; Huygensstraat en
Bierensstraat te Sint-Annaland; Gla-
diolenstraat,
Hammerskjöldstraat/Zonnebloem-
straat en Wilhelminastraat te Sint-
Maartensdijk; Anna van Burenplein
te Scherpenisse en Krabbenkreek-
straat te Sint-Philipsland.
biedt zelfstandig een beschermings-
beleid te voeren voor ondermeer
bloemdijken. Dat beleid zou grote
gevolgen kunnen hebben voor de
landbouw.
De provinciale commissie beheer
landbouwgronden streeft er naar om
dijken te beschermen buiten
genoemde wet om, via beheersover
eenkomsten op vrijwillige basis. Nu
vanuit het agrarisch bedrijfsleven
nadrukkelijk is gevraagd om bin
nendijken, waar mogelijk, te
begrenzen als beheersgebied, heb
ben gedeputeerde staten hun eerder
ingenomen standpunt herzien. De
vier Thoolse landinrichtingscom
missies gaan node met de beheers
overeenkomsten akkoord.
Ook de vereniging agrarisch belang
Sint-Philipsland vindt extra begren
zingen ongewenst, gezien de natuur
gebieden die in de ruilverkaveling
zijn aangewezen. Maar volgens de
provincie staan beide zaken los van
elkaar. De in het begrenzingenplan
opgenomen dijken worden niet aan
gekocht door natuurbeherende
instanties.
Het waterschap wilde de primair
waterkerende dijk langs de boezem
van de Scherpenissepolder uit het
plan schrappen. Middelburg stelt
echter, dat de aanwijzing als
beheersgebied geen belemmering
betekent voor het waterstaatkundig
beheer en onderhoud. De beheersbe-
palingen zijn niet in strijd met het
doel om een goed en stevig dijktalud
te krijgen. De beheersovereenkomst
is bovendien ondergeschikt aan wer
ken die te maken hebben met het
functioneren van de dijk.
Werk door het waterschap is ook
voor de maatschap Van Nieuwen
huijzen-Vogelaar te Sint-Philips
land aanleiding om de begrenzing
van de Slaakdijk af te wijzen. Deze
is eerder geschrapt uit het beheers
plan noord-Zeeland. Daar komt bij
dat deze dijk deels in gebruik is als
zaaidijk, de natuurwaarden twijfel
achtig zouden zijn en er geen voor
nemen bestaat om een beheersover
eenkomst te sluiten. G.s. wijzen
erop, dat bij beheersgebieden geen
sprake is van verandering van de
functie van landbouw in natuur. Er
wordt slechts een mogelijkheid
geschapen om op vrijwillige basis
tegen vergoeding een bijdrage te
leveren aan het natuurbeheer. Het is
niet de bedoeling om het gedeelte
zaaidijk in het begrenzingenplan op
te nemen.
Dierenbescherming. De afdeling
Bergen op Zoom en omstreken van
de dierenbescherming (waaronder
ook Tholen) houdt maandagavond
haar jaarvergadering in café-restau
rant De Raaijberg in Bergen op
Zoom om acht uur.