Buurtcomité: Pas bestuursdwang toe in Poortvlietse Molenstraat Meerderheid van raad in 1924 tegen subsidie Oranjecomité Schade door nieuw peilbesluit Muren scheuren en serviesgoed rinkelt in Molenstraat Vossemeer Landinrichting niet blij met claim natuur op de binnendijken PvdA-fractie ziet deel Paasdijkstraat verpauperen Verzoek van 300 gulden voor versiering verworpen Vijftig bewoners vragen b. en w. om maatregelen Woonerven van borden ontdaan Donderdag 18 april 1996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Het geduld van het buurtcomité Molenstraat in Poortvliet raakt op. Bijna vier jaar proberen de bewoners de over last van geparkeerde auto's van garagebedrijf Niemants- verdriet in hun straat terug te dringen maar tot nu toe heeft dat niet tot resultaat geleid. Verplaatsen Ambulance Het beschikbaar stellen van een krediet van 175.000 gul den voor de ontvangst van hare majesteit op 30 april, zorgde voor veel commotie nadat het A.O.V. in maart als enige partij in dé raad tegenstemde. Maar ook in 1924 verliep de voorbereiding voor de komst van koningin Wilhelmina op 5 augustus naar Sint-Maartensdijk niet van een leien dakje. Maatschap Van Nieuw enhuijzen-Vo,gelaar: De maatschap Van Nieuwenhuijzen-Vogelaar heeft het waterschap voor de Raad van State onzorgvuldigheid verweten bij het vaststellen van een nieuw peilbesluit voor Sint-Philipsland. In de Kramerspolder en de Prins Hendrikpolder lijdt de maatschap schade als gevolg van de aangepaste waterpeilen. Schadevergoeding Een slecht wegdek gecom bineerd met de bodemge steldheid veroorzaken tril lingen in de Molenstraat te Oud-Vossemeer die schade veroorzaken aan de huizen. Dat stellen vijftig bewo ners van de Molenstraat in een brief aan b. en w. van Tholen die woensdag avond namens de bewo ners aan wethouder J. van der Jagt werd aangeboden door W.P.H. Lange en G. van der Most. De brief ging vergezeld van vijftig handtekeningen. Krijgertje spelen Doorluchtig Huis Veertig hectare op Tholen/Sint-Philipsland De provincie heeft een aantal binnendijken aangewezen die in aanmerking komen voor een overeenkomst met de gebruiker over een natuurvriendelijke manier van behe ren. Dit in het kader van de bescherming van botariiich waardevolle dijken. Het gaat om 20 hectare op Thölert en 10 hectare op Sint-Philipsland. Tegen de aarwwjzing waren meerdere bezwaren geuit, maar die zijn door gede puteerde staten niet gehonoreerd. Vrijwillig Waterschap Behalve in de Molenstraat staan er in de Paasdijkstraat veel auto's geparkeerd. De PvdA vindt dat dit stuk van de straat verpaupert. Rechts het transportbedrijf van De Groen. De gemeente kan op grond van de algemene milieuvoorschriften op treden maar heeft geen overtredin gen kunnen constateren, zo schrijft het college in een uitvoerige brief aan het comité. De hoop van de buurtbewoners is nu gevestigd op het toepassen van bestuursdwang, een juridisch middel om het naleven van de artikelen in de algemene plaatselijke Verordening (APV) af te dwingen. En op de onderhandelin gen die b. en w. voeren met de pro vincie over verplaatsing van het bedrijf. Dat bleek zaterdag tijdens het bézóek van de Thoolse PvdA-fractie aan Poortvliet. Na afloop van de rondgang door het dorp sprak de fractie uitvoerig met drie vertegen woordigers van het buurtcomité die naar 't Ouwe Raed'uus waren geko men. Het buurtcomité put hoop uit de uit lating van burgemeester H.A. van der Munnik dat de zaak binnen twee jaar geregeld is (zoals hij te kennen gaf in de actualiteiten-uitzending van SBS). Het garagebedrijf zou dan op een andere plek zijn activiteiten voort kunnen zetten. Tot die tijd wil len de bewoners echter maatregelen om aan de overlast een einde te maken. Het overleg met de gemeen te lijkt zijn langste tijd te hebben gehad nu het comité juridische stap pen overweegt. "Straatterreur is het. Als wij hem moeten vragen om een plaatsje vrij te maken in de straat, dan is dat toch de omgekeerde wereld? Sinds 1992 zijn we er over bezig. We worden aan het lijntje gehouden en komen geen stap ver der," zei A. de Boer van het comité. Maar volgens A. Hage is die tijd van vragen voorbij. En volgens Q- van Vugt is er niks aan de hand als het bedrijf zich maar aan de regels houdt. Volgens wethouder I.C. Moerland is de beste oplossing om het bedrijf te verplaatsen. "Daar wordt aan gewerkt. Niemantsverdriet heeft een paar jaar geleden landbouwgrond aangekocht tegenover aardappel- handel Bijl. Dat ligt langs de Provin- cialeweg, een moeilijke plek voor de provincie om toestemming te verle nen. Maar dat wordt opnieuw beke ken." Mocht Niemantsverdriet zich vesti gen aan de Provincialeweg dan is het volgens De Boer nog maar de vraag of de ondernemer zich houdt aan de regels. "Kan de gemeente dan wel afdwingen dat hij zijn auto's op het eigen terrein plaatst?" Volgens Moerland is het terrein groot genoeg om auto's kwijt te kun nen. "In een overeenkomst met de gemeente zou hij ook de schuur in de Molenstraat moeten inbrengen." Maar De Boer en ook Van Vugt zijn er nog niet zo zeker van dat de ondernemer niet langer de openbare weg zal gebruiken. Volgens De Boer is het 'de bedrijfspolitiek' van Niemantsverdriet om een auto, ook al is deze total loss, op de openbare weg te parkeren. Moerland wees verder op de plano logische beperkingen die aan het bedrijventerrein van het dorp kle ven. "Naast Bouman Potter is nog weinig ruimte, 7 of 8 hectare. De provincie vindt dat alleen een kleine uitbreiding mogelijk is." En volgens fractievoorzitter M.A.J. van der Lin de is de behoefte aan bouwgrond groter. Hij wees op transportbedrijf De Groen aan de Paasdijkstraat die bij verplaatsing naar het bedrijven terrein 'veel grond vraagt.' De fractie had zich op de hoogte gesteld van de situatie van het bedrijf. En ook vast gesteld dat een deel van de Paasdijk straat verpaupert. De buurtbewoners hamerden erop dat de gemeente wel degelijk in staat is om via het toepassen van de alge mene plaatselijke verordening de zaken goed te regelen in de Molen straat. Volgens De Boer is het voornaamste bezwaar van de bewoners de over last van geparkeerde auto's die soms maanden op dezelfde plaats zouden staan. Van Vugt: "Volgens de APV mag Niemantsverdriet een auto niet langer dan drie dagen achtereen op dezelfde plek laten staan. Op de splitsing staan ze nu drie tot vier maanden. Op straat mogen geen auto's staan met een prijskaartje. Dat gebeurt. En mag op straat niet gere pareerd worden. Dat gebeurt ook. De gemeente heeft toch een zorg plicht?" En volgens Hage onder vindt ook de ambulance problemen. "Die staat altijd op de stoep omdat er geen plek is om fatsoenlijk te parke ren." Volgens Hage heeft Nie mantsverdriet nu een 'tweede showroom' geopend aan de Paas dijkstraat. Aanleiding om auto's uit de Molenstraat weg te halen was volgens het buurtcomité het aange-; kondigde bezoek van de filmploeg van SBS die een reportage over dt- problemen in de Molenstraat kwam maken. Fractievoorzitter Van der Linde beloofde na te gaan wat de mogelijkheden van de APV zijn oth de overlast aan te pakken: "Jullie lopen tegen een muur," zo zei hij tegen de bewoners. Maar gaf ook te kennen dat er wel degelijk aan de zaak wordt gewerkt. En dat hij de kwestie in de commissie bestuurlij ke aangelegenheden ter sprake zou brengen. De fractie bekeek ook de toestand in peuterspeelzaal Klein Duimpje aan de Achterstraat dat kampt met wateroverlast. Het grondwater wordt er weggepompt maar daarmee zijn de problemen nog niet over, zo bleek tijdens het bezoek. De PvdA liep ook door de Deestraat om een kijkje te nemen bij het speelveld en de waterzuivering. Toen stemde op één na de hele raad, die uit zeven personen bestond, tegen het verstrekken van 300 gul den subsidie aan het Oranjecomité die dat bedrag voor versiering nodig dacht te hebben. De meerderheid van de raad -de burgemeester voor op- vond dat het comité genoeg geld had verkregen door eert 'inzame ling'. Die bedroeg 650 gulden. In de Ierseksche en Thoolsche Cou rant van 15 juli 1924 staat een uit voerig verslag van de gemeente raadsvergadering waarin deze kwes tie aan de orde komt. Bij de ingeko men stukken luidt het verzoek van het Oranjecomité 'om eene bijdrage uit de gemeentekas van ƒ300 ten einde uitsluitend te dienen ter bestrijding van de kosten der versie ring.' Burgemeester Joh. Polderman licht dan toe dat er in een vergadering van het comité met het gemeentebestuur 'gezinspeeld' is op een tegemoetko ming; alleen als de opbrengst van de inzameling tegen zou vallen. Vol gens de burgemeester komt die belofte te vervallen door de hoge opbrengst van de 'lijsten'. De burgemeester wordt gesteund door de heer Kloet die uitlegt dat het comité een begroting van 500 gul den had gepresenteerd, 'doch waar voor men bevreesd was het bij elkander te krijgen.' Volgens Kloet kan men met het bedrag van 650 gulden 'behoorlijk versieren en heeft men van den Raad niets nodig.' Kloet verwijt het comité dat deze eerst het programma op had gemaakt om daarna naar de raad te stappen in plaats van een program ma op te maken 'naar gelang van het ingezamelde bedrag.' De heer A. Hage toont zich voor stander van de subsidie. Hij zal ook als enige het verzoek van het Oran jecomité steunen. Hij vindt dat de gemeente behoort bij te springen om het tekort in de begroting te dekken en laakt de hou ding van het bestuur: "Wat een gemak is het niet voor het gemeente bestuur dat ze niets hoeft te doen voor de versiering." Hij wijst erop dat het gémeentebestuur een jaar eerder wel royaal was geweest voor In een deel van de akkerbouwgrond van Van Nieuwenhuijzen ligt daar door 's zomers de drainage onder water. Omdat het peilbesluit niet heeft geleid tot de gewenste verbéte ringen, moet het volgens de maat schap teruggedraaid worden. Ze wordt in haar bezwaren gesteund door het landbouwschap en de ver eniging agrarisch belang Sint-Phi- lipsland. Hoofd waterbeheer J.A. Dees van Zeeuwse Eilanden (oud- hoofd technische dienstvan het waterschap Tholen) betoogde don derdag in Den Haag dat door het nieuwe peilbesluit de goede grond in Sint-Philipsland met 29% is toe genomen, terwijl het maar voor een beperkte oppervlakte nadelig uit pakt. Uitvoering van het basisplan watervoorziening, dat aan de bijstel ling van de peilen vooraf ging, was een mogelijkheid om de verdroging van de grond aan te pakken. Bezwaren van Van Nieuwenhuijzen tegen het peilbesluit zijn eind 1992 door de algemene vergadering van het waterschap Tholen afgewezen. "Wij denken de procedure zorgvul dig te hebben gevoerd", licht water schapsambtenaar G. Vos toe. Gede puteerde staten waren het met het waterschap eens, Het algemeen belang moet zwaarder wegen dan een individueel belang, zeker als er zo'n verbetering optreedt, betoogde provinciaal amb tenaar H. Oskam voor de Raad van State. De Raad wees eerder een schorsingsverzoek van Van Nieu wenhuijzen af. Volgens Dees staan de problemen met de waterhuishouding in het gebied los van het peilbesluit. Een door de maatschap gevraagde scha devergoeding van 171.990 gulden wil Zeeuwse Eilanden dan ook afwijzen. Tegelijkertijd wil het waterschap met Van Nieuwenhuij zen oVerleg voeren over de afwate- ringsproblematiek in de Prins Hen drikpolder. De brief is een reactie op een uitla ting van Van der Jagt gemaakt tij dens het bezoek van het college aan Oud-Vossemeer half maart. Daar vertelde hij dat de bodemgesteld heid de trillingen veroorzaakt. Bewoners klaagden toen over ernsti ge trillingen wanneer bussen, vrachtwagens en personenauto's bij een snelheid van 40 kilometer door de straat komen. Volgens de brief schrijvers gaan daar de muren van scheuren, verzakken de gevels en 'rinkelt het serviesgoed in de kasten.' De bewoners doen nu een dringend beroep om snel maatregelen te tref fen om 'grotere schade aan de aan liggende panden te voorkomen.' Lange lichtte toe dat alle aan wonen den een brief hadden gekregen waarin het probleem is uiteengezet en waarin gevraagd werd om het verzoek om verbetering te onder steunen. "Het is een sluimerend pro bleem. Het is niet alleen een pro bleem van een paar allochtonen," zo zei hij over zichzelf en Van der Most. Lange woont een jaar in de Molenstraat, Van der Most ander half jaar. ÉMpi Bewoners van de Molenstraat in Oud-Vossemeer willen dat er iets gedaan wordt aan de verkeersoverla >r u hun s Volgens Lange 'rammelt en scheurt' het in de straat. "En wij moeten er maar genoegen mee nemen. Jammer dat de autochtone bevolking er niet zelf mee komt. Maar de respons is groot," zei Lange die wethouder is geweest in het Noord-Limburgse Gennep: "Mensen zijn hier terug houdender en voorzichtiger vergele ken met mensen in Limburg." Het was hem opgevallen dat er zoveel bewoners aan hem 'het ver trouwen hadden gegeven' deze zaak bij het college aan te kaarten. "Ik heb niks afgedwongen. De lijst bevat namen en adressen van alle mensen die getekend hebben. De problematiek leeft echt." Lange haalde het kernbezoek erbij om te illustreren dat de zaak inder daad leeft. "De burgemeester heeft gezegd dat hij ook regelmatig in de Molenstraat komt en er nooit iets van gemerkt heeft. Maar uitgere kend de persoon waar hij regelmatig komt, heeft zijn handtekening gezet. De burgemeester was niet goed op de hoogte." Naar aanleiding van vragen tijdens het kernbezoek over de snelheid van de BBA-bussen, zou Van der Jagt contact opnemen met de vervoers maatschappij. "Dat is gebeurd. Het zou extra aandacht krijgen. De BBA houdt de vinger aan de pols. Er is toegegeven dat enkele chauffeurs te hard rijden, maar dat is een duidelij ke minderheid. Bovendien hebben de chauffeurs niet voor niks haast; ze moeten op tijd hun passagiers op de plaats van bestemming brengen." Volgens Van der Most loopt het soms de spuigaten uit. Hij had gezien dat er 's morgens even na zes uur twee dienstbussen ter hoogte van de supermarkt hard reden: "Die waren gewoon krijgertje aan het doen." Van der Jagt nam de brief en handte keningen in ontvangst en beloofde de zaak te zullen onderzoeken. Lange was als oud-wethouder niet van plan geweest zich nog langer te bemoeien met gemeentelijke zaken maar vond deze materie zo belang rijk dat hij zich toch voor de Molen straat wil inzetten. 'de gedenking van de 25-jarige regeering'. "De gemeente gaf voet stoots 500 gulden voor een school feest en nu H.M. zelf komt, geeft de gemeente niets." Dat de raad bevoegdheden afstaat aan het college is nu wel eens aan leiding tot discussie, in 1924 had Polderman 'een blanco mandaat' van de raad gekregen in de besprekingen met het Oranjecomité. De raad had hem wel te kennen gegeven 'een voudigheid te betrachten en niet te veel te versieren'. Volgens Hage kon de raad echter wel eens voor een verrassing komen te staan. Mis schien was er wel 2000 gulden nodig geweest, zo redeneerde hij, een bedrag waar de raad geen invloed op zou hebben omdat het een blanco mandaat betrof. Het comité zou de avond van de ver gadering bijeenkomen en wachtte met spanning de uitslag van de stemming af. Volgens Hage zou de commissie haar mandaat wel eens neer kunnen leggen en de gelden teruggeven aan 'de inteekenaren als de gedane toezegging niet gestand gedaan werd'. Polderman vond het overdreven wat Hage beweerde. Hij stelde dat het blanco krediet 'in geen geval tot 2000 zou zijn uitgedijd'. De burge meester haalde een gesprek aan met de commissaris van de koningin en baron van Geen, de particuliere secretaris van de vorstin, waarin gesproken is over het plan van het Oranjecomité. Ook toen was er dus uitvoerig overleg vooraf. "Uit de gemeentekas mochten in geen geval gelden ter beschikking van zo'n comité worden gesteld. Het enthousiasme moet uit de bevolking komen. Bovendien moet men maar niet te grootscheeps van wal ste ken," zo beargumenteerde Polder man het voorstel geen subsidie te verlenen. Koningin Wilhelmina zou zelfs genoegen nemen met 'een onversierde zaal', zo hield hij Hage voor. Met de zaal wordt de raadszaal bedoeld waar koningin Wilhelmina, prins Hendrik en prinses Juliana ontvangen werden en schilderijen bezichtigden van de Oranjes, 'als zoovele heinneringen aan Haar doorluchtig Huis.' Wethouder A. Koopman stelde dat hij voor het blanco krediet had gestemd, maar als het gemeentehuis of een deel van de Markt uit de gemeentekas zou moeten worden betaald, hij tegen is. "Waarom dan op dien dag niet liever de arme men- schen en onvermogende ouden van dagen getracteerd?" Hage bleef pleiten voor steun aan het comité en vindt dat de voorzitter het Oranjecomité tegenwerkt. Dan werpt A. Vroegop zich in de discus sie. Hij wijst naar de samenstelling van het comité dat in die tijd meestal uit notabelen en boeren bestaat. "Hoe kunnen vooraanstaande menschen nog een beroep doen op de gemeen tekas, waaraan door zoovelen moet worden bijgedragen die zoo weinig of niets kunnen missen. Als er voor deze een vraag om steun wordt gedaan, dan weigert men die." Het verzoek van het Oranjecomité wordt van de hand gewezen met 6 tegen 1 stem, 'die van den heer Hage,' zo besluit het verslag. Door het afsluiten van beheersover eenkomsten wil de provincie berei ken dat boeren minder vee op de dij ken laten grazen, waardoor meer plantensoorten de kans krijgen om te groeien. Boeren ontvangen daar voor jaarlijks een vergoeding die varieert van 180 tot 980 gulden per hectare, al naar gelang het beheers- pakket dat ze kiezen. De dijken die het betreft op Tholen: de Nieuw- landsedijk tussen de Nieuwlandse- kruisweg en de Mosterddijk (Th), de dijk tussen de Slabbecoom- en de Oud-Kijkuitpolder (Ovm), de Watervlietsedijk vanaf boerderij De Lente tot Molenvliet (Th), de dijk tussen de Puitsedijk en de Water vlietsedijk (Th), de dijk tussen de Kortendijk en de Razernijweg (Th), de oostelijke Pluimpotdijk (Sch), de inlaagdijk van de Geertruidapolder (Sch), de Breedenvlietsedijk tussen de Zoetwaterweg en de Vierdedijk (Anl), de Vierdedijk vanaf de Oude- landsedijk/Annavosdijk tot de Pro- vincialeweg/Stavenisseweg. Op Sint-Philipsland: de dijk tussen de Abraham Wissepolder en de Anna Jacobapolder, de Oostdijk en de Slaakdijk. De vijf landinrichtingscommissies in het gebied hebben er de provincie op gewezen, dat het begrenzingen plan in strijd is met eerdere beloftes. Nadat voor noord-Zeeland een beheersplan was opgesteld, zouden geen nieuwe natuurclaims meer vol gen. Sindsdien is de interimwet ammoniak en veehouderij gekomen, die gemeenten de mogelijkheid Het college van b. en w. heeft beslo ten om een aantal woonerven in de gemeente van de verkeersborden te ontdoen die aangeven dat het om een woonerf gaat. Reden hiervoor is dat volgens de gemeente de borden weinig functie hebben aangezien de straatgedeelten vrij kort zijn, van inritten zijn voorzien en in een aan tal gevallen zelfs doodlopend zijn. De veiligheid van de voetgangers wordt met de maatregel dan ook niet negatief beïnvloed, denkt de gemeente. Bovendien streeft men naar vermindering van het aantal verkeersborden. Het gaat om de woonerven in: Koningin Wilhelmi- nastraat, Kuipersdreef en Gilden straat te Tholen; Huygensstraat en Bierensstraat te Sint-Annaland; Gla- diolenstraat, Hammerskjöldstraat/Zonnebloem- straat en Wilhelminastraat te Sint- Maartensdijk; Anna van Burenplein te Scherpenisse en Krabbenkreek- straat te Sint-Philipsland. biedt zelfstandig een beschermings- beleid te voeren voor ondermeer bloemdijken. Dat beleid zou grote gevolgen kunnen hebben voor de landbouw. De provinciale commissie beheer landbouwgronden streeft er naar om dijken te beschermen buiten genoemde wet om, via beheersover eenkomsten op vrijwillige basis. Nu vanuit het agrarisch bedrijfsleven nadrukkelijk is gevraagd om bin nendijken, waar mogelijk, te begrenzen als beheersgebied, heb ben gedeputeerde staten hun eerder ingenomen standpunt herzien. De vier Thoolse landinrichtingscom missies gaan node met de beheers overeenkomsten akkoord. Ook de vereniging agrarisch belang Sint-Philipsland vindt extra begren zingen ongewenst, gezien de natuur gebieden die in de ruilverkaveling zijn aangewezen. Maar volgens de provincie staan beide zaken los van elkaar. De in het begrenzingenplan opgenomen dijken worden niet aan gekocht door natuurbeherende instanties. Het waterschap wilde de primair waterkerende dijk langs de boezem van de Scherpenissepolder uit het plan schrappen. Middelburg stelt echter, dat de aanwijzing als beheersgebied geen belemmering betekent voor het waterstaatkundig beheer en onderhoud. De beheersbe- palingen zijn niet in strijd met het doel om een goed en stevig dijktalud te krijgen. De beheersovereenkomst is bovendien ondergeschikt aan wer ken die te maken hebben met het functioneren van de dijk. Werk door het waterschap is ook voor de maatschap Van Nieuwen huijzen-Vogelaar te Sint-Philips land aanleiding om de begrenzing van de Slaakdijk af te wijzen. Deze is eerder geschrapt uit het beheers plan noord-Zeeland. Daar komt bij dat deze dijk deels in gebruik is als zaaidijk, de natuurwaarden twijfel achtig zouden zijn en er geen voor nemen bestaat om een beheersover eenkomst te sluiten. G.s. wijzen erop, dat bij beheersgebieden geen sprake is van verandering van de functie van landbouw in natuur. Er wordt slechts een mogelijkheid geschapen om op vrijwillige basis tegen vergoeding een bijdrage te leveren aan het natuurbeheer. Het is niet de bedoeling om het gedeelte zaaidijk in het begrenzingenplan op te nemen. Dierenbescherming. De afdeling Bergen op Zoom en omstreken van de dierenbescherming (waaronder ook Tholen) houdt maandagavond haar jaarvergadering in café-restau rant De Raaijberg in Bergen op Zoom om acht uur.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 9