Zijn coureurs in Stavenisse met
borden en strepen te bedwingen?
Bewoners stappen
naar de rechter
Brief aan politieke
partijen B. op Zoom
SHOW i
Kleine partijen: Molenstraat
Poortvliet onhoudbare toestand
Knelpunten verkeer
op een rijtje zetten
PERSIA
Grote raadsfracties: adequate oplossing kost tijd
voi twijfel over het nut, Problemen middengeleider Poststraat kwestie van fatsoen
Bestuursdwang en schadeclaim
Werkgroep Tholenseweg Veilig
Donderdag 4 april 1996
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Zowel in de raadscommis
sie openbare werken als in
de commissie ruimtelijke
ordening is de overlast van
geparkeerde auto's in de
Poortvlietse Molenstraat
uitvoerig aan de orde
geweest. Vooral de raadsle
den van D66 en het AOV
maakten zich er buitenge
woon kwaad over. Zij spra
ken over 'een onhoudbare
toestand.'
Autowrakken
heeft de commissie open- J
bare werken van de Thool
se gemeenteraad toch maar
geadviseerd om 4500 gul
den uit te trekken voor bor
den bij de middengeleider
aan de Poststraat in Stave
nisse. Zonder controle
vond raadslid P. van Bel
zen dat echter weggegooid
geld.
Te mager
Scherpe messen
Ontbreken controle
zwak punt
Bewoners van de Molenstraat in Poortvliet willen de
rechter verzoeken om bestuursdwang toe te passen, voor
de overlast van geparkeerde auto's van garage Niemants
verdriet. Het gemeentebestuur zou door de rechter
gedwongen moeten worden wat aan de hinder te doen.
Daarnaast overwegen de bewoners om een schadeclaim
in te dienen voor aantasting van het woongenot. "En we
hebben nog meer in petto, maar daar kan ik nog niet op
ingaan", zegt Q. van Vugt van het buurtcomité Molen
straat.
Verkoopkaarten
Onjuist en overtrokken
De werkgroep Tholenseweg Veilig heeft aan alle politie
ke partijen die meedoen aan de verkiezing voor een nieu
we gemeenteraad in Bergen op Zoom een brief gestuurd
waarin gevraagd is het verbeteren van de verkeersveilig
heid op de Tholenseweg in hun verkiezingsprogramma
op te nemen.
Ledenvergadering
Automobielbedrijf J.D. de Graaf B.V.
Poortvliet 0166-612433
LET OP ONS PAASSPEKKAKEL
tot en met 12 april
Rechtsongelijkheid
Idyllisch plekje
Wethouder vraagt raad budget te zoeken
Een inventarisatie van de knelpunten op verkeersgebied.
Alle fracties hebben daar in de gemeenteraad om
gevraagd. "Vervolgens kan er een bepaalde prioriteit aan
toegekend worden", aldus M.J. Klippel (SGP), die ook
vroeg om een potje voor dit soort zaken. In feite deed de
raad de discussie uit de commissie openbare werken van
een maand geleden nog eens dunnetjes over.
Hooi
Intimidatie
4 etages
Oosterse
Tapijtkunst
itfi
Niet overdrijven
J. van den Donker greep het milieu
programma 1996 als kapstok aan.
Hij had zich 'ongelofelijk kwaad
gemaakt over de chaos bij garage
Niemantsverdriet.' "Er staan wel 100
auto's verspreid over de dorpskom
van Poortvliet", zei het D66-raads-
lid. "Zes auto's stonden zelfs in een
gemeentelijk plantsoen. In het
milieuprogramma spreken b. en w.
wel over controles en klachtenbe
handeling, maar laat het college dat
eens in de praktijk brengen. Er
wordt helemaal niets aan de situatie
in de Molenstraat gedaan. Als je
garage Niemantsverdriet wil stimu
leren om een andere plaats te zoe
ken, moet je hem ook motiveren,
want nu maakt de gemeente het hem
wel erg gemakkelijk", zei Van den
Donker.
Hij pleitte ervoor om milieucontrole
'op bepaalde wantoestanden toe te
spitsen'. "Wat mij betreft dagelijks
of in de Molenstraat wel drie keer
per dag!"
Wethouder J. der Jagt voelde er niet
voor om bij de bespreking van het
milieuprogramma 1996 één bedrijf
aan de kaak te stellen. "Waar moeten
we Niemantsverdriet dan bespre
ken?", wilde Van den Donker weten.
"Ik ben bereid om u elders in te lich
ten over de resultaten van contro
les", antwoordde de wethouder.
"Maar ik wil het liefst in het open
baar spijkers met koppen slaan en
niet in een achterkamer", liet het
D66-raadslid weten.
Mevr. M.H. Schot-de Hoog kwam
bij de rondvraag op het probleem
terug. "Enige tijd geleden ben ik
benaderd door het buurtcomité
Molenstraat Poortvliet over de
onhoudbare toestand in zijn woon
gebied. Een garagehouder maakt
van de gehele omgeving gebruik om
een aantal - zeg maar gerust - auto
wrakken en occasions te parkeren.
En dat deels op de openbare weg.
Aanleiding vormde de geplande
aanleg van een snelheidsremmer in
de Molenweg te Oud-Vossemeer.
De bewoners vragen daar al jaren
om en krijgen nu hun zin. De burge
meester concludeerde aan het eind
van de discussie dat de raad ermee
instemt, ondanks dat er nauwelijks
een woord aan was gewijd.
Veel meer zaten de politici met het
gegeven dat de gemeente geen
beleid kent op dit terrein. Naar aan
leiding van klachten en vragen van
inwoners wordt er al dan niet actie
ondernomen en moet er ergens geld
gevonden worden. "Ik krijg het idee
dat wie het hardst schreeuwt, het
meeste krijgt", zwengelde P. van
Belzen (RPF/GPV) de discussie
aan. Hij noemde de Noordstraat in
Sint-Annaland, waarvan de bewo
ners enkele weken geleden nog aan
de bel trokken bij de gemeente. Van
Belzen wees het ad-hocbeleid wat
nu gevoerd wordt van de hand en
vroeg om een 'eenvoudig structuur
plannetje' voor elke Thoolse woon-
"Laat de centen maar in de pot voor
onvoorziene uitgaven", adviseerde
hij. "Waar het hier om gaat, dat is
om een verandering van mentaliteit
bij de weggebruikers. Strepen en
borden zijn alleen aanwijzingen en
die zijn er nu ook al", zei het
RPF/GPV-raadslid.
Stavenissenaar H.J. Vermaas zei er
echter van overtuigd te zijn, dat er
wat aan het probleem van het links
passeren van de middengeleider
gedaan moet worden. Een doorge
trokken streep leek hem de beste
oplossing.
De Stavenissenaren die vlakbij de
middengeleider wonen, zijn niet blij
dat het verkeer dagelijks hun dorp
indendert. De gevolgen zijn zicht
baar aan de gescheurde muren en
ook in huis dreunt het passeren van
een vrachtwagen of bus na. De mid
dengeleider was bedoeld om te
voorkomen, dat voertuigen met gro
te snelheid de bebouwde kom inrij
den. Er komen nu borden om weg
gebruikers eerder vaart te laten min
deren en een ononderbroken asbelij-
ning met zogenaamde verdrijvings-
strepen.
M.J. Klippel noemde die maatrege
len 'aan de magere kant.' "Met name
gelede bussen, grote vrachtwagen
combinaties en een aantal coureurs
laten de middengeleider niet links,
maar rechts liggen", aldus het SGP-
raadslid.
Hij vond het jammer, dat het zolang
geduurd heeft voordat b. en w. met
een voorstel kwamen, want de eerste
klachten dateren al van 1992. Klip-
Deze fietsers en automobilist nemen de goede kant van de middengeleider in de Poststraat te Stavenisse, maar menige auto scheurt langs de
verkeerde kant om maar geen snelheid te hoeven minderen.
pel had een ambtelijk advies van
juni 1995 gezien, waarin een rigou-'
reuzere aanpak werd bepleit, maar
dat zou nogal wat extra geld vragen.
"Met borden en strepen vrees ik ech
ter, dat we de echte harde kem van
de overtreders niet pakken. Voor die
categorie zijn zwaardere maatrege
len nodig, bijvoorbeeld een kunst
stof drempel op het asfalt, zoals we
dat in de Veerweg doen. En contro
le!"
Ook mevr. M.H. Schot-de Hoog
achtte drempels zoals Onder de
Molen te Oud-Vossemeer effectie
ver voor de Poststraat in Stavenisse.
"Beter wat dan niks natuurlijk, maar
zijn borden en strepen wel de goede
oplossing?", vroeg het AOV-raads-
lid zich af.
"Elke regel staat of valt met het fat
soen van de mensen", bracht J. van
den Donker naar voren. "Ik hoop dat
de borden en strepen helpen, maar je
zou er wel permanent een camera bij
moeten zetten of scherpe messen
aan de middengeleider moeten
bevestigen, maar dat laatste zou net
zo onfatsoenlijk zijn als het gedrag
van een aantal automobilisten. Maar
ik ben heel sceptisch of het lukt om
het probleem op te lossen zoals b. en
w. dat nu voorstaan. Misschien zou
je wel een slagboom moeten plaat
sen waar iedereen eerst een kwartje
in moet gooien", zei het D66-raads-
lid.
Ook R. Ravensteijn had weinig ver
trouwen in de borden en strepen.
"Misschien gaat het de eerste twee
maanden goed."
Het VVD-raadslid pleitte voor een
oplossing zoals in Oud Gastel met
een hoger stuk plaveisel. "Dat geeft
zeker resultaat!"
Tegen alle pessimistische geluiden
in, zei wethouder J. van der Jagt
toch 'wat vertrouwen' in het plan te
hebben. "We hebben alles met de
provincie besproken en een goede
voorsignalering heeft een hele goe
de attentiewaarde, zeker voor
vreemdelingen." De wethouder gaf
toe, dat de controle in bijna alle
gevallen onvoldoende is. "Dat is een
zwak punt."
Volgens ambtenaar W.A. Blaas kun
je met attentieverhogende maatrege
len nooit 100% van de weggebrui
kers vangen.
"Het gedrag moet veranderen, daar
gaat het om en dat vereist meer con
trole. En wanneer het drukker zou
zijn, doet zich het probleem van het
links passeren van de middengelei
der ook niet voor."
De meerderheid van de commissie
gaf b. en w. toch het voordeel van de
twijfel, maar niet van harte. "Het
rendement zal minimaal zijn, maar
je doet toch wat", zei Klippel. De
minderheid, CDA en RPF/GPV,
vonden de 4500 gulden geen goede
besteding. "Niet doen", zei W.C. van
Kempen, die aan het effect van de
maatregelen twijfelde. Wethouder
Van der Jagt zei de houding van die
twee fracties te betreuren.
Via de Zeeuwse Milieu Federatie
heeft een jurist van het bureau voor
rechtshulp uit Dordrecht werk
gemaakt van de zaak. "De bewoners
zijn er namelijk al 13 jaar mee bezig
en er zit geen enkel schot in. De wil
bij de gemeente ontbreekt gewoon",
zegt Van Vugt.
Het comité heeft met de politie, de
gemeente en Niemantsverdriet de
overlast al diverse keren besproken,
maar er verbetert niets aan de situ
atie. "Is het onwil, onmacht of
onkunde", vraagt Van Vugt zich af.
"Feit is, dat er talloze wetsovertre
dingen in de Molenstraat gebeuren
en onze woonsituatie wordt ont
sierd. Het wordt van kwaad tot erger
en we voelen ons gediscrimineerd.
Hier kan alles! De Molenstraat
wordt een tweede rangs omgeving; 't
gaat de asociale kant op."
Van Vugt heeft 90 auto's geteld in
de Molenstraat en de Achterstraat.
"Er zijn voertuigen bij met de ver
koopkaarten voor de ruit en volgens
de APV is dat verboden. Bovendien
zijn er wrakken bij in de zin van de
wet. Niemantsverdriet heeft, aan de
overkant van zijn garage, een land-
bouwschuur met erf, maar ook daar
op mag je wettelijk geen wrakken
stallen. Het gebeurt echter wel!
Voor de 17 kinderen in onze woon
buurt wordt het er ook niet veiliger
op."
Volgens Van Vugt is de situatie in
de Molenstraat na de verhuizing van
woninginrichting Bouman-Potter
naar de Paasdijkweg - nu een jaar
geleden - niet verbeterd. "Niemants
verdriet heeft alle opengevallen
plaatsen met auto's bezet. Het is bij
ons echt het wilde westen van Tho-
len. Er zijn auto's bij, die er 41/2 jaar
geleden al stonden en nu staan ze er
nog. De gemeente moet ervoor zor
gen, dat de bewoners normaal kun
nen leven. Wanneer Niemantsver
driet zich aan de regels en wetten
zou houden, maakten wij geen pro
blemen, al blijft het geen pretje om
een garage in je straat te hebben. Nu
er niets aan de overlast gedaan
wordt, stappen we naar de rechter.
We blijven niet wachten. Het is nu
genoeg. Er gaat nu echt wat gebeu
ren", aldus Van Vugt.
"Ik wil meedenken om een oplos
sing te zoeken, maar ik moet ook
mijn bedrijf uitoefenen", zegt J.C.L.
Niemantsverdriet. De kritiek in de
twee raadscommissies over het stal
len van wrakken en het parkeren van
auto's in het gemeentelijk plantsoen
noemt hij 'niet waar.' "In de commis
sies is het blijkbaar allemaal van één
kant belicht. Alleen mevr. Schot
heeft mij benaderd en heeft hoor en
wederhoor toegepast. Dat is netjes,
maar Van den Donker en de VVD
belichten slechts één kant en dan
krijg je onjuiste en overtrokken con
clusies. Mijn bedrijf staat zodanig in
de schijnwerpers, dat ik dikwijls
controle krijg, zelfs van de provin
cie. Er staan dus geen wrakken en er
is geen vervuiling. En wat het plant
soen betreft: dat is eigen grond dat
bij de schuur ligt. Er is wel vervui
ling, maar daar heb ik last van:
vogelpoep op mijn auto's die bij de
bomen staan. En de parkeerproble
men probeer ik zoveel mogelijk op
te heffen door met gerichte verkoop
acties de voorraad te beperken."
Niemantsverdriet kan niet merken
dat de situatie in de Molenstraat uit
de hand loopt, zoals in de commis
sies werd gesuggereerd. "De acties
zijn niet persoonsgericht. Het is nog
steeds goedemorgen en goedemid
dag in de Molenstraat", aldus Nie
mantsverdriet.
De garagehouder maakt duidelijk,
dat hij bij alles ook op zijn bedrijf
moet letten. "Zo ben ik voor mijn
personeel verantwoordelijk. En aan
gezien de automarkt onder druk
staat, moet je wel op je tellen pas
sen. Een eventuele verplaatsing van
ons bedrijf is dan ook pas mogelijk,
wanneer dat financieel rond is en
daarvoor is nog veel te weinig
bekend", zegt de Poortvlietse onder
nemer.
Ook is gevraagd de kwestie te
bespreken in hun partijbestuur. Op
deze manier hoopt de werkgroep en
de afdeling Tholen van Veilig Ver
keer Nederland (VVN) druk op de
ketel te houden. De reacties van de
25 partijen zijn lauw. Tot nu toe
reageerden vier partijen op het ver
zoek. VVN vindt dat de politieke
partijen in Bergen op Zoom maar
ook in Tholen zich sterk moeten
maken voor deze zaak.
Voorzitter H. de Wit benadrukte
woensdag in de bestuursvergadering
het belang van het verbeteren van de
weg. "Het gaat voor een groot deel
om onze, Thoolse kinderen en hun
veiligheid. Moet er eerst iets ergs
gebeuren? Waama iedereen naar de
ander wijst, roepend: had je er niets
aan moeten doen?"
Volgens De Wit ondernemen de
Thoolse politieke partijen te weinig.
"We hebben er al van alles aan
gedaan. Ook b. en w. hebben hun
best gedaan. We hopen nu dat de
herindeling van Bergen op Zoom en
Halsteren wat oplevert."
De praktische verkeersexamens
voor de groepen zeven en acht van
de basisscholen worden in april
afgenomen. Dit jaar gaat het om kin
deren in Sint-Annaland, Tholen,
Poortvliet, Scherpenisse en Sint-
Maartensdijk. Gezien het aantal vrij
willigers dat nodig is, is het voor
VVN niet mogelijk om elk jaar ir
elke woonkern een verkeersproef te
houden. In Sint-Annaland zal vooral
aandacht besteed worden aan de
route buiten de bebouwde kom rich
ting Poortvliet, in Scherpenisse
komt de rotonde centraal te staan in
de proef.
Het theoretisch gedeelte dat in
Poortvliet en Scherpenisse wordt
afgenomen sluit nauw aan bij de
nieuwe bromfiets- en autorijexa
mens van het centraal bureau rij
vaardigheid (CBR). Het CBR staat
nu ook op het diploma vermeld.
Tijdens de vergadering kreeg R. van
der Klugt uit Sint-Maartensdijk een
waarderingsspeld wegens twintig
jaar dienst in het bestuur. Van der
Klugt was secretaris maar vanwege
zijn drukke werk als leerkracht is die
taak overgenomen door A. van As-
de Jonge uit Scherpenisse. Van der
Klugt is nu notulist.
Het aantal leden van VVN bedraagt
ongeveer 300. Op 11 november
heeft het bestuur een ledenvergade
ring vastgesteld in De Wellevaete te
Sint-Annaland, de eerste na het
samengaan van de plaatselijk afde
lingen. Wat het onderwerp van de
avond zal worden is nog niet
bekend.
De afdeling zal dit jaar vertegen
woordigd zijn op de braderie van
Poortvliet, Oud-Vossemeer en
Scherpenisse.
Baby-artikelenbeurs. Zaterdag 13
april organiseert speel-o-theek de
Bromtol uit Halsteren van 13-15 u in
Tivoli in de Dorpsstraat een baby-
artikelenbeurs. Men kan er ook zelf
spullen verkopen, maar dan is aan
melding nodig via tel. 0164-684902.
Eerste en Tweede Paasdag gesloten)
Advertentie I.M.
ke weg. En er zijn ook geen lekken
de motorcarters aangetroffen, maar
het is geen fraai gezicht, zoveel
auto's", gaf de wethouder toe.
Mevr. Schot bleef erop hameren, dat
zowel de bewoners als de garage zit
ten te springen om een oplossing,
wat Van den Donker onderstreepte.
Hij sprak over een 'vorm van intimi
datie' richting politie, gemeente en
bewoners omdat de garage niet aan
gepakt wordt. "De officier van justi
tie heeft persoonlijk in de Molen
straat gekeken, maar de processen-
verbaal geseponeerd", zei de wet
houder.
"Dan deugt die officier niet", vond
Van den Donker. "De bereidheid om
wat aan de situatie in de Molenstraat
te doen, is beperkt. En als we geen
wegsleepregeling hebben, moet die
er snel komen. Ik erger me mateloos
aan die toestand!", zei het D66-
raadslid.
Hoofd gemeentelijke ontwikkeling
L.T. Steenpoorte wilde nog kwijt,
dat Van den Donker zich vergiste
met zijn opmerkingen over parkeren
in gemeentelijk plantsoen omdat
Niemantsverdriet daar zelf groen
heeft. "Maar we gaan het controle
ren", zei de wethouder.
De commissieleden van PvdA, SGP,
CDA, VVD en RPF/GPV in de
commissie openbare werken vonden
dat een adequate oplossing in Poort
vliet tijd kost.
De Molenstraat in Poortvliet. Buurtbewoners stappen nu naar de rechter in verband met de parkeeroverlast.
Persoonlijk heb ik poolshoogte
genomen in de Molenstraat en
geschrokken moest ik constateren,
dat het nog erger was, dan ik mij had
voorgesteld."
Volgens mevr. Schot is het hoekje
bij de molen - wat op zich een idyl
lisch plekje behoort te zijn - en de
rest van de omgeving, veranderd in
een 'autokerkhof.' "Deze zeer ontsie
rende situatie voor de omgeving
wekt de nodige frustraties op bij de
bewoners. Temeer omdat zij al zo'n
13 jaar bij het college aandacht vra
gen voor dit probleem, maar er
gebeurt niets aan. Daarom wil ik b.
en w. met klem vragen er nu daad
werkelijk iets aan te doen! Aan deze
onhoudbare toestand dient een einde
gemaakt te worden!" Het AOV-
raadslid opperde de mogelijkheid
om de garage te verplaatsen naar de
hoek Paasdijkweg/Postweg, waar
Niemantsverdriet al een paar jaar
geleden grond heeft gekocht.
Wethouder Van der Jagt ging op dat
laatste aspect niet in. In het verleden
is dat al afgewezen omdat het
bestemmingsplan niet voorziet in
bedrijven op die hoek. De wethou
der zei wel, onlangs overleg met het
buurtcomité Molenstraat te hebben
gehad.
"Er wordt ook met de provincie over
verplaatsing van de garage gespro
ken." Van der Jagt sprak tegen, dat
er overtredingen op grond van de
milieuwetgeving in de Molenstraat
riji 28 'v r! £1
kem. Alle andere fracties vielen
hem bij, sommigen met de opmer
king dat ze al vaker om een ver
keersbeleid hadden gevraagd.
Maar volgens wethouder J. van der
Jagt is het niet zo eenvoudig. Er is
onvoldoende geld en mankracht
beschikbaar om uit te voeren wat de
raad wil. "Alles tegelijk aanpakken
kan niet, we moeten niet teveel hooi
op de vork nemen."
Wethouder I.C. Moerland daagde de
raadsleden uit om een budget voor
deze zaak te vinden. Van der Jagt
wil ervaring opdoen met het ver
keerscirculatieplan voor Tholen-
stad, waaraan momenteel gewerkt
wordt. Van Belzen meende dat er
tüssen zo'n plan en een ad-hocbeleid
nog iets anders moet zijn.
D66'er J. van den Donker stelde
voor om de inwoners op te roepen
knelpunten aan te dragen, wat
afkeurende geluiden uit met name
de confessionele hoek opriep.
De wethouder zei dat ieder plan, hoe
simpel ook, aan bepaalde criteria zal
moeten voldoen. "De druk op de
openbare ruimte neemt immers
steeds toe. En een halve maatregel is
geen maatregel."
gebeuren. "Onze ambtenaren con
troleren daar.
Maar uit schoonheidsoverwegingen
is het inderdaad geen plezierige
omstandigheid om zoveel gepar
keerde auto's in je straat te hebben",
erkende de wethouder.
Worden de milieuwetten dan niet
overtreden, dan toch wel de Alge
mene Plaatselijke Verordening
(APV) waarin verboden is om auto
wrakken op straat te stallen, zei
mevr. Schot. "De definitie voor
wrak moet wettelijk wel sluitend
zijn', antwoordde Van der Jagt. "Het
hanteren van de APV is een moeilij-
Fortuinstraat 3, Bergen op Zoom ff!
Tel. 0164-243509
Specialist in Perzische
en Nepalese tapijten.
Eigen import
sfc
C'.
Advertentie I.M.
In de commissie ruimtelijke orde
ning, waar mevrouw Schot ontbrak,
noemde Van den Donker de situatie
in de Molenstraat "een wanhopige
toestand, echt verschrikkelijk." Vol
gens de D66'er wordt het Niemants
verdriet veel te gemakkelijk
gemaakt. "Wanneer ik daar mijn
auto met twee wielen op de stoep
parkeer om de doorstroming van het
verkeer mogelijk te maken, heb ik
binnen twee uren een bekeuring."
Mevrouw E. Frigge-Hogesteeger
nam de term 'rechtsongelijkheid' in
de mond. Ze wilde weten waarom
niet wordt opgetreden tegen overtre
dingen van de milieuwetgeving en
de algemene plaatselijke verorde
ning. "Er vinden reparaties in de
open lucht plaats, de spuitcabine is
zelfs 's nachts in bedrijf en auto's
lekken er olie op straat." Ze meldde
verder auto's die in plantsoenen
staan, wrakken langs de weg en
accu's die liggen te rotten. "Bij Bal
in Tholen is destijds wél verbalise
rend opgetreden. Waarom hier
niet?"
Burgemeester H.A. van der Munnik
zei dat er al vanalles gebeurd is, en
inderdaad heeft Niemantsverdriet in
het verleden al bekeuringen gekre
gen. "En wat het parkeren in open
baar groen betreft, er is daar ook
groen dat eigendom is van de heer
Niemantsverdriet." Op de algemene
plaatselijke verordening wilde de
burgemeester nu niet ingaan, maar
dat in de commissie bestuurlijke
aangelegenheden aan de orde stel
len. "Ik wil de problematiek niet
bagatelliseren, maar ook niet over
drijven.
Als je ze wilt vinden, vind je in elke
woonkern parkeerproblemen." Vol
gens de burgemeester is het college
geregeld met de problematiek in de
Molenstraat bezig. "Maar je kunt nu
eenmaal geen ijzer met handen bre
ken. Poortvliet en Oud-Vossemeer
zijn speerpunten van de stads- en
dorpsvernieuwing. U kunt hoog en
laag springen, maar bedrijfsver-
plaatsingen kosten tijd. Het slechtste
wat je als bestuur doen kunt, is
navolging geven aan termen als 'pas
op als het escaleert'", aldus Van der
Munnik.