Zijn coureurs in Stavenisse met borden en strepen te bedwingen? Bewoners stappen naar de rechter Brief aan politieke partijen B. op Zoom SHOW i Kleine partijen: Molenstraat Poortvliet onhoudbare toestand Knelpunten verkeer op een rijtje zetten PERSIA Grote raadsfracties: adequate oplossing kost tijd voi twijfel over het nut, Problemen middengeleider Poststraat kwestie van fatsoen Bestuursdwang en schadeclaim Werkgroep Tholenseweg Veilig Donderdag 4 april 1996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Zowel in de raadscommis sie openbare werken als in de commissie ruimtelijke ordening is de overlast van geparkeerde auto's in de Poortvlietse Molenstraat uitvoerig aan de orde geweest. Vooral de raadsle den van D66 en het AOV maakten zich er buitenge woon kwaad over. Zij spra ken over 'een onhoudbare toestand.' Autowrakken heeft de commissie open- J bare werken van de Thool se gemeenteraad toch maar geadviseerd om 4500 gul den uit te trekken voor bor den bij de middengeleider aan de Poststraat in Stave nisse. Zonder controle vond raadslid P. van Bel zen dat echter weggegooid geld. Te mager Scherpe messen Ontbreken controle zwak punt Bewoners van de Molenstraat in Poortvliet willen de rechter verzoeken om bestuursdwang toe te passen, voor de overlast van geparkeerde auto's van garage Niemants verdriet. Het gemeentebestuur zou door de rechter gedwongen moeten worden wat aan de hinder te doen. Daarnaast overwegen de bewoners om een schadeclaim in te dienen voor aantasting van het woongenot. "En we hebben nog meer in petto, maar daar kan ik nog niet op ingaan", zegt Q. van Vugt van het buurtcomité Molen straat. Verkoopkaarten Onjuist en overtrokken De werkgroep Tholenseweg Veilig heeft aan alle politie ke partijen die meedoen aan de verkiezing voor een nieu we gemeenteraad in Bergen op Zoom een brief gestuurd waarin gevraagd is het verbeteren van de verkeersveilig heid op de Tholenseweg in hun verkiezingsprogramma op te nemen. Ledenvergadering Automobielbedrijf J.D. de Graaf B.V. Poortvliet 0166-612433 LET OP ONS PAASSPEKKAKEL tot en met 12 april Rechtsongelijkheid Idyllisch plekje Wethouder vraagt raad budget te zoeken Een inventarisatie van de knelpunten op verkeersgebied. Alle fracties hebben daar in de gemeenteraad om gevraagd. "Vervolgens kan er een bepaalde prioriteit aan toegekend worden", aldus M.J. Klippel (SGP), die ook vroeg om een potje voor dit soort zaken. In feite deed de raad de discussie uit de commissie openbare werken van een maand geleden nog eens dunnetjes over. Hooi Intimidatie 4 etages Oosterse Tapijtkunst itfi Niet overdrijven J. van den Donker greep het milieu programma 1996 als kapstok aan. Hij had zich 'ongelofelijk kwaad gemaakt over de chaos bij garage Niemantsverdriet.' "Er staan wel 100 auto's verspreid over de dorpskom van Poortvliet", zei het D66-raads- lid. "Zes auto's stonden zelfs in een gemeentelijk plantsoen. In het milieuprogramma spreken b. en w. wel over controles en klachtenbe handeling, maar laat het college dat eens in de praktijk brengen. Er wordt helemaal niets aan de situatie in de Molenstraat gedaan. Als je garage Niemantsverdriet wil stimu leren om een andere plaats te zoe ken, moet je hem ook motiveren, want nu maakt de gemeente het hem wel erg gemakkelijk", zei Van den Donker. Hij pleitte ervoor om milieucontrole 'op bepaalde wantoestanden toe te spitsen'. "Wat mij betreft dagelijks of in de Molenstraat wel drie keer per dag!" Wethouder J. der Jagt voelde er niet voor om bij de bespreking van het milieuprogramma 1996 één bedrijf aan de kaak te stellen. "Waar moeten we Niemantsverdriet dan bespre ken?", wilde Van den Donker weten. "Ik ben bereid om u elders in te lich ten over de resultaten van contro les", antwoordde de wethouder. "Maar ik wil het liefst in het open baar spijkers met koppen slaan en niet in een achterkamer", liet het D66-raadslid weten. Mevr. M.H. Schot-de Hoog kwam bij de rondvraag op het probleem terug. "Enige tijd geleden ben ik benaderd door het buurtcomité Molenstraat Poortvliet over de onhoudbare toestand in zijn woon gebied. Een garagehouder maakt van de gehele omgeving gebruik om een aantal - zeg maar gerust - auto wrakken en occasions te parkeren. En dat deels op de openbare weg. Aanleiding vormde de geplande aanleg van een snelheidsremmer in de Molenweg te Oud-Vossemeer. De bewoners vragen daar al jaren om en krijgen nu hun zin. De burge meester concludeerde aan het eind van de discussie dat de raad ermee instemt, ondanks dat er nauwelijks een woord aan was gewijd. Veel meer zaten de politici met het gegeven dat de gemeente geen beleid kent op dit terrein. Naar aan leiding van klachten en vragen van inwoners wordt er al dan niet actie ondernomen en moet er ergens geld gevonden worden. "Ik krijg het idee dat wie het hardst schreeuwt, het meeste krijgt", zwengelde P. van Belzen (RPF/GPV) de discussie aan. Hij noemde de Noordstraat in Sint-Annaland, waarvan de bewo ners enkele weken geleden nog aan de bel trokken bij de gemeente. Van Belzen wees het ad-hocbeleid wat nu gevoerd wordt van de hand en vroeg om een 'eenvoudig structuur plannetje' voor elke Thoolse woon- "Laat de centen maar in de pot voor onvoorziene uitgaven", adviseerde hij. "Waar het hier om gaat, dat is om een verandering van mentaliteit bij de weggebruikers. Strepen en borden zijn alleen aanwijzingen en die zijn er nu ook al", zei het RPF/GPV-raadslid. Stavenissenaar H.J. Vermaas zei er echter van overtuigd te zijn, dat er wat aan het probleem van het links passeren van de middengeleider gedaan moet worden. Een doorge trokken streep leek hem de beste oplossing. De Stavenissenaren die vlakbij de middengeleider wonen, zijn niet blij dat het verkeer dagelijks hun dorp indendert. De gevolgen zijn zicht baar aan de gescheurde muren en ook in huis dreunt het passeren van een vrachtwagen of bus na. De mid dengeleider was bedoeld om te voorkomen, dat voertuigen met gro te snelheid de bebouwde kom inrij den. Er komen nu borden om weg gebruikers eerder vaart te laten min deren en een ononderbroken asbelij- ning met zogenaamde verdrijvings- strepen. M.J. Klippel noemde die maatrege len 'aan de magere kant.' "Met name gelede bussen, grote vrachtwagen combinaties en een aantal coureurs laten de middengeleider niet links, maar rechts liggen", aldus het SGP- raadslid. Hij vond het jammer, dat het zolang geduurd heeft voordat b. en w. met een voorstel kwamen, want de eerste klachten dateren al van 1992. Klip- Deze fietsers en automobilist nemen de goede kant van de middengeleider in de Poststraat te Stavenisse, maar menige auto scheurt langs de verkeerde kant om maar geen snelheid te hoeven minderen. pel had een ambtelijk advies van juni 1995 gezien, waarin een rigou-' reuzere aanpak werd bepleit, maar dat zou nogal wat extra geld vragen. "Met borden en strepen vrees ik ech ter, dat we de echte harde kem van de overtreders niet pakken. Voor die categorie zijn zwaardere maatrege len nodig, bijvoorbeeld een kunst stof drempel op het asfalt, zoals we dat in de Veerweg doen. En contro le!" Ook mevr. M.H. Schot-de Hoog achtte drempels zoals Onder de Molen te Oud-Vossemeer effectie ver voor de Poststraat in Stavenisse. "Beter wat dan niks natuurlijk, maar zijn borden en strepen wel de goede oplossing?", vroeg het AOV-raads- lid zich af. "Elke regel staat of valt met het fat soen van de mensen", bracht J. van den Donker naar voren. "Ik hoop dat de borden en strepen helpen, maar je zou er wel permanent een camera bij moeten zetten of scherpe messen aan de middengeleider moeten bevestigen, maar dat laatste zou net zo onfatsoenlijk zijn als het gedrag van een aantal automobilisten. Maar ik ben heel sceptisch of het lukt om het probleem op te lossen zoals b. en w. dat nu voorstaan. Misschien zou je wel een slagboom moeten plaat sen waar iedereen eerst een kwartje in moet gooien", zei het D66-raads- lid. Ook R. Ravensteijn had weinig ver trouwen in de borden en strepen. "Misschien gaat het de eerste twee maanden goed." Het VVD-raadslid pleitte voor een oplossing zoals in Oud Gastel met een hoger stuk plaveisel. "Dat geeft zeker resultaat!" Tegen alle pessimistische geluiden in, zei wethouder J. van der Jagt toch 'wat vertrouwen' in het plan te hebben. "We hebben alles met de provincie besproken en een goede voorsignalering heeft een hele goe de attentiewaarde, zeker voor vreemdelingen." De wethouder gaf toe, dat de controle in bijna alle gevallen onvoldoende is. "Dat is een zwak punt." Volgens ambtenaar W.A. Blaas kun je met attentieverhogende maatrege len nooit 100% van de weggebrui kers vangen. "Het gedrag moet veranderen, daar gaat het om en dat vereist meer con trole. En wanneer het drukker zou zijn, doet zich het probleem van het links passeren van de middengelei der ook niet voor." De meerderheid van de commissie gaf b. en w. toch het voordeel van de twijfel, maar niet van harte. "Het rendement zal minimaal zijn, maar je doet toch wat", zei Klippel. De minderheid, CDA en RPF/GPV, vonden de 4500 gulden geen goede besteding. "Niet doen", zei W.C. van Kempen, die aan het effect van de maatregelen twijfelde. Wethouder Van der Jagt zei de houding van die twee fracties te betreuren. Via de Zeeuwse Milieu Federatie heeft een jurist van het bureau voor rechtshulp uit Dordrecht werk gemaakt van de zaak. "De bewoners zijn er namelijk al 13 jaar mee bezig en er zit geen enkel schot in. De wil bij de gemeente ontbreekt gewoon", zegt Van Vugt. Het comité heeft met de politie, de gemeente en Niemantsverdriet de overlast al diverse keren besproken, maar er verbetert niets aan de situ atie. "Is het onwil, onmacht of onkunde", vraagt Van Vugt zich af. "Feit is, dat er talloze wetsovertre dingen in de Molenstraat gebeuren en onze woonsituatie wordt ont sierd. Het wordt van kwaad tot erger en we voelen ons gediscrimineerd. Hier kan alles! De Molenstraat wordt een tweede rangs omgeving; 't gaat de asociale kant op." Van Vugt heeft 90 auto's geteld in de Molenstraat en de Achterstraat. "Er zijn voertuigen bij met de ver koopkaarten voor de ruit en volgens de APV is dat verboden. Bovendien zijn er wrakken bij in de zin van de wet. Niemantsverdriet heeft, aan de overkant van zijn garage, een land- bouwschuur met erf, maar ook daar op mag je wettelijk geen wrakken stallen. Het gebeurt echter wel! Voor de 17 kinderen in onze woon buurt wordt het er ook niet veiliger op." Volgens Van Vugt is de situatie in de Molenstraat na de verhuizing van woninginrichting Bouman-Potter naar de Paasdijkweg - nu een jaar geleden - niet verbeterd. "Niemants verdriet heeft alle opengevallen plaatsen met auto's bezet. Het is bij ons echt het wilde westen van Tho- len. Er zijn auto's bij, die er 41/2 jaar geleden al stonden en nu staan ze er nog. De gemeente moet ervoor zor gen, dat de bewoners normaal kun nen leven. Wanneer Niemantsver driet zich aan de regels en wetten zou houden, maakten wij geen pro blemen, al blijft het geen pretje om een garage in je straat te hebben. Nu er niets aan de overlast gedaan wordt, stappen we naar de rechter. We blijven niet wachten. Het is nu genoeg. Er gaat nu echt wat gebeu ren", aldus Van Vugt. "Ik wil meedenken om een oplos sing te zoeken, maar ik moet ook mijn bedrijf uitoefenen", zegt J.C.L. Niemantsverdriet. De kritiek in de twee raadscommissies over het stal len van wrakken en het parkeren van auto's in het gemeentelijk plantsoen noemt hij 'niet waar.' "In de commis sies is het blijkbaar allemaal van één kant belicht. Alleen mevr. Schot heeft mij benaderd en heeft hoor en wederhoor toegepast. Dat is netjes, maar Van den Donker en de VVD belichten slechts één kant en dan krijg je onjuiste en overtrokken con clusies. Mijn bedrijf staat zodanig in de schijnwerpers, dat ik dikwijls controle krijg, zelfs van de provin cie. Er staan dus geen wrakken en er is geen vervuiling. En wat het plant soen betreft: dat is eigen grond dat bij de schuur ligt. Er is wel vervui ling, maar daar heb ik last van: vogelpoep op mijn auto's die bij de bomen staan. En de parkeerproble men probeer ik zoveel mogelijk op te heffen door met gerichte verkoop acties de voorraad te beperken." Niemantsverdriet kan niet merken dat de situatie in de Molenstraat uit de hand loopt, zoals in de commis sies werd gesuggereerd. "De acties zijn niet persoonsgericht. Het is nog steeds goedemorgen en goedemid dag in de Molenstraat", aldus Nie mantsverdriet. De garagehouder maakt duidelijk, dat hij bij alles ook op zijn bedrijf moet letten. "Zo ben ik voor mijn personeel verantwoordelijk. En aan gezien de automarkt onder druk staat, moet je wel op je tellen pas sen. Een eventuele verplaatsing van ons bedrijf is dan ook pas mogelijk, wanneer dat financieel rond is en daarvoor is nog veel te weinig bekend", zegt de Poortvlietse onder nemer. Ook is gevraagd de kwestie te bespreken in hun partijbestuur. Op deze manier hoopt de werkgroep en de afdeling Tholen van Veilig Ver keer Nederland (VVN) druk op de ketel te houden. De reacties van de 25 partijen zijn lauw. Tot nu toe reageerden vier partijen op het ver zoek. VVN vindt dat de politieke partijen in Bergen op Zoom maar ook in Tholen zich sterk moeten maken voor deze zaak. Voorzitter H. de Wit benadrukte woensdag in de bestuursvergadering het belang van het verbeteren van de weg. "Het gaat voor een groot deel om onze, Thoolse kinderen en hun veiligheid. Moet er eerst iets ergs gebeuren? Waama iedereen naar de ander wijst, roepend: had je er niets aan moeten doen?" Volgens De Wit ondernemen de Thoolse politieke partijen te weinig. "We hebben er al van alles aan gedaan. Ook b. en w. hebben hun best gedaan. We hopen nu dat de herindeling van Bergen op Zoom en Halsteren wat oplevert." De praktische verkeersexamens voor de groepen zeven en acht van de basisscholen worden in april afgenomen. Dit jaar gaat het om kin deren in Sint-Annaland, Tholen, Poortvliet, Scherpenisse en Sint- Maartensdijk. Gezien het aantal vrij willigers dat nodig is, is het voor VVN niet mogelijk om elk jaar ir elke woonkern een verkeersproef te houden. In Sint-Annaland zal vooral aandacht besteed worden aan de route buiten de bebouwde kom rich ting Poortvliet, in Scherpenisse komt de rotonde centraal te staan in de proef. Het theoretisch gedeelte dat in Poortvliet en Scherpenisse wordt afgenomen sluit nauw aan bij de nieuwe bromfiets- en autorijexa mens van het centraal bureau rij vaardigheid (CBR). Het CBR staat nu ook op het diploma vermeld. Tijdens de vergadering kreeg R. van der Klugt uit Sint-Maartensdijk een waarderingsspeld wegens twintig jaar dienst in het bestuur. Van der Klugt was secretaris maar vanwege zijn drukke werk als leerkracht is die taak overgenomen door A. van As- de Jonge uit Scherpenisse. Van der Klugt is nu notulist. Het aantal leden van VVN bedraagt ongeveer 300. Op 11 november heeft het bestuur een ledenvergade ring vastgesteld in De Wellevaete te Sint-Annaland, de eerste na het samengaan van de plaatselijk afde lingen. Wat het onderwerp van de avond zal worden is nog niet bekend. De afdeling zal dit jaar vertegen woordigd zijn op de braderie van Poortvliet, Oud-Vossemeer en Scherpenisse. Baby-artikelenbeurs. Zaterdag 13 april organiseert speel-o-theek de Bromtol uit Halsteren van 13-15 u in Tivoli in de Dorpsstraat een baby- artikelenbeurs. Men kan er ook zelf spullen verkopen, maar dan is aan melding nodig via tel. 0164-684902. Eerste en Tweede Paasdag gesloten) Advertentie I.M. ke weg. En er zijn ook geen lekken de motorcarters aangetroffen, maar het is geen fraai gezicht, zoveel auto's", gaf de wethouder toe. Mevr. Schot bleef erop hameren, dat zowel de bewoners als de garage zit ten te springen om een oplossing, wat Van den Donker onderstreepte. Hij sprak over een 'vorm van intimi datie' richting politie, gemeente en bewoners omdat de garage niet aan gepakt wordt. "De officier van justi tie heeft persoonlijk in de Molen straat gekeken, maar de processen- verbaal geseponeerd", zei de wet houder. "Dan deugt die officier niet", vond Van den Donker. "De bereidheid om wat aan de situatie in de Molenstraat te doen, is beperkt. En als we geen wegsleepregeling hebben, moet die er snel komen. Ik erger me mateloos aan die toestand!", zei het D66- raadslid. Hoofd gemeentelijke ontwikkeling L.T. Steenpoorte wilde nog kwijt, dat Van den Donker zich vergiste met zijn opmerkingen over parkeren in gemeentelijk plantsoen omdat Niemantsverdriet daar zelf groen heeft. "Maar we gaan het controle ren", zei de wethouder. De commissieleden van PvdA, SGP, CDA, VVD en RPF/GPV in de commissie openbare werken vonden dat een adequate oplossing in Poort vliet tijd kost. De Molenstraat in Poortvliet. Buurtbewoners stappen nu naar de rechter in verband met de parkeeroverlast. Persoonlijk heb ik poolshoogte genomen in de Molenstraat en geschrokken moest ik constateren, dat het nog erger was, dan ik mij had voorgesteld." Volgens mevr. Schot is het hoekje bij de molen - wat op zich een idyl lisch plekje behoort te zijn - en de rest van de omgeving, veranderd in een 'autokerkhof.' "Deze zeer ontsie rende situatie voor de omgeving wekt de nodige frustraties op bij de bewoners. Temeer omdat zij al zo'n 13 jaar bij het college aandacht vra gen voor dit probleem, maar er gebeurt niets aan. Daarom wil ik b. en w. met klem vragen er nu daad werkelijk iets aan te doen! Aan deze onhoudbare toestand dient een einde gemaakt te worden!" Het AOV- raadslid opperde de mogelijkheid om de garage te verplaatsen naar de hoek Paasdijkweg/Postweg, waar Niemantsverdriet al een paar jaar geleden grond heeft gekocht. Wethouder Van der Jagt ging op dat laatste aspect niet in. In het verleden is dat al afgewezen omdat het bestemmingsplan niet voorziet in bedrijven op die hoek. De wethou der zei wel, onlangs overleg met het buurtcomité Molenstraat te hebben gehad. "Er wordt ook met de provincie over verplaatsing van de garage gespro ken." Van der Jagt sprak tegen, dat er overtredingen op grond van de milieuwetgeving in de Molenstraat riji 28 'v r! £1 kem. Alle andere fracties vielen hem bij, sommigen met de opmer king dat ze al vaker om een ver keersbeleid hadden gevraagd. Maar volgens wethouder J. van der Jagt is het niet zo eenvoudig. Er is onvoldoende geld en mankracht beschikbaar om uit te voeren wat de raad wil. "Alles tegelijk aanpakken kan niet, we moeten niet teveel hooi op de vork nemen." Wethouder I.C. Moerland daagde de raadsleden uit om een budget voor deze zaak te vinden. Van der Jagt wil ervaring opdoen met het ver keerscirculatieplan voor Tholen- stad, waaraan momenteel gewerkt wordt. Van Belzen meende dat er tüssen zo'n plan en een ad-hocbeleid nog iets anders moet zijn. D66'er J. van den Donker stelde voor om de inwoners op te roepen knelpunten aan te dragen, wat afkeurende geluiden uit met name de confessionele hoek opriep. De wethouder zei dat ieder plan, hoe simpel ook, aan bepaalde criteria zal moeten voldoen. "De druk op de openbare ruimte neemt immers steeds toe. En een halve maatregel is geen maatregel." gebeuren. "Onze ambtenaren con troleren daar. Maar uit schoonheidsoverwegingen is het inderdaad geen plezierige omstandigheid om zoveel gepar keerde auto's in je straat te hebben", erkende de wethouder. Worden de milieuwetten dan niet overtreden, dan toch wel de Alge mene Plaatselijke Verordening (APV) waarin verboden is om auto wrakken op straat te stallen, zei mevr. Schot. "De definitie voor wrak moet wettelijk wel sluitend zijn', antwoordde Van der Jagt. "Het hanteren van de APV is een moeilij- Fortuinstraat 3, Bergen op Zoom ff! Tel. 0164-243509 Specialist in Perzische en Nepalese tapijten. Eigen import sfc C'. Advertentie I.M. In de commissie ruimtelijke orde ning, waar mevrouw Schot ontbrak, noemde Van den Donker de situatie in de Molenstraat "een wanhopige toestand, echt verschrikkelijk." Vol gens de D66'er wordt het Niemants verdriet veel te gemakkelijk gemaakt. "Wanneer ik daar mijn auto met twee wielen op de stoep parkeer om de doorstroming van het verkeer mogelijk te maken, heb ik binnen twee uren een bekeuring." Mevrouw E. Frigge-Hogesteeger nam de term 'rechtsongelijkheid' in de mond. Ze wilde weten waarom niet wordt opgetreden tegen overtre dingen van de milieuwetgeving en de algemene plaatselijke verorde ning. "Er vinden reparaties in de open lucht plaats, de spuitcabine is zelfs 's nachts in bedrijf en auto's lekken er olie op straat." Ze meldde verder auto's die in plantsoenen staan, wrakken langs de weg en accu's die liggen te rotten. "Bij Bal in Tholen is destijds wél verbalise rend opgetreden. Waarom hier niet?" Burgemeester H.A. van der Munnik zei dat er al vanalles gebeurd is, en inderdaad heeft Niemantsverdriet in het verleden al bekeuringen gekre gen. "En wat het parkeren in open baar groen betreft, er is daar ook groen dat eigendom is van de heer Niemantsverdriet." Op de algemene plaatselijke verordening wilde de burgemeester nu niet ingaan, maar dat in de commissie bestuurlijke aangelegenheden aan de orde stel len. "Ik wil de problematiek niet bagatelliseren, maar ook niet over drijven. Als je ze wilt vinden, vind je in elke woonkern parkeerproblemen." Vol gens de burgemeester is het college geregeld met de problematiek in de Molenstraat bezig. "Maar je kunt nu eenmaal geen ijzer met handen bre ken. Poortvliet en Oud-Vossemeer zijn speerpunten van de stads- en dorpsvernieuwing. U kunt hoog en laag springen, maar bedrijfsver- plaatsingen kosten tijd. Het slechtste wat je als bestuur doen kunt, is navolging geven aan termen als 'pas op als het escaleert'", aldus Van der Munnik.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 7