THOLENDERWIJS Meer hulp bieden in de bijstand Hard rijden en wateroverlast zijn knelpunten in Scherpenisse BOUWAANVRAGEN BOUWMELDINGEN SPREEKUUR B&W HOORZITTING OVER VERKEERSDREMPEL VEERWEG (STAVENISSE) 'ARBO IN BEDRIJF' Raadslid mevr. Schot wil meer respect WAT LIGT TER INZAGE? informatierubriek van de gemeente Tholen Gymclub ontevreden over lokaal, kunstwerk op verhoging Spiegel Ongelukkig Donderdag 8 februari 1996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 DINSDAG 13 FEBRUARI: VOORLICHTINGSAVOND VOOR THOOLSE ONDERNEMERS: Volgens AO V-raadslid mevr. M.H. Schot-de Hoog berei ken haar vaak klachten over de werkwijze van de afde ling sociale zaken van de gemeente Tholen. Wethouder I.C. Moerland vond, dat zij haar 'kreten' in een besloten vergadering maar eens moest toelichten. Kwijtschelding Stemmen van lezers Kom niet in de bijstand Verkeersproblemen vormden donderdagavond de hoofd moot tijdens het kernbezoek van het gemeentebestuur aan Scherpenisse. Maar ook wateroverlast, de plaatst van het kunstwerk, de opknapbeurt van de gymzaal, het gebruik van de busstrook, de afvalverwerking en het strooiregime van de gemeente kwamen aan de orde in het, Holland Huis waar behalve zeven raadsleden, ongeveer dertig Scherpenissenaren aanwezig waren. Te nietig Nieuwe vloer Afvalcontainer Kinderrijke buurt Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk Telefoon: 0166-668200 Telefax: 0166-663553 Burgemeester en wethouders van Tholen maken gelet op artikel 41 van de Woningwet 1991 bekend, dat de volgende bouwaan- vragen/-meldingen zijn ingediend: - Een bouwaanvraag van W.J. Bazen, Cureestraat 12 te Sint- Annaland, ingediend op 29 januari 1996, voor het plaatsen van een tuinkas op het perceel Cureestraat 12 te Sint-Anna land; - Een bouwaanvraag van P.A. Ridderhof, Huygensstraat 22 te Sint-Annaland, ingediend op 22 januari 1996, voor het bou wen van een bijkeuken op het perceel Huygensstraat 22 te Sint-Annaland; - Een bouwaanvraag van J.A. van Zetten, Nieuwlandseweg 12 te Tholen, ingediend op 16 januari 1996, vbor het bouwen van een machineberging op een perceel Nieuwlandseweg 12 te Tholen; - Een bouwaanvraag vap C.D. vd Berg, Boswei 9 te Stavenisse, ingediend op 25 januari 1996, voor het plaatsen van een dak kapel op het perceel Stoofdijk 99 te Stavenisse; - Een bouwaanvraag van R.R. van Hoorn, Meanderlaan 192 te Tholen, ingediend op 26 januari 1996, voor het bouwen van een tuinhuisje op het perceel Meanderlaan 192 te Tholen; - Een bouwaanvraag van M. Dorst, Pr Margrietstraat 3 te Stave nisse, ingediend op 29 januari 1996, voor het bouwen van een garage op het perceel aan de Pr Bernhardstraat te Stavenisse; - Een bouwaanvraag van D. Scherpenisse, Mossellaan 58 te Tholen, ingediend op 30 januari 1996, voor het bouwen van een berging op het percelen Mossellaan 56 en 58 te Tholen. Sint-Maartensdijk, 8 februari 1996. De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van burgemeester en wethouders vinden plaats op maandag 12 februari 1996 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Burgemeester H.A. van der Munnik en de wethouders ing. J. van der Jagt, I.C. Moerland en ing. J. Versluijs. houden hun spreek uur van 11.00-12.00 uur. Wilt u op een ander tijdstip met een van de college-leden spre ken, belt u dan even naar het gemeentehuis, telefoon (0166) 668330. Burgemeester en wethouders zijn voornemens een eenvou dige verkeersremmende voorziening te treffen (in de vorm van een prefab verkeersdrempel van kunststof) in de Veer- weg te Stavenisse. Alvorens daartoe over te gaan ligt het daarvoor opgestelde plan met de daarop betrekking hebbende stukken van 19 januari 1996 tot en met 29 februari 1996 voor belangheb benden ter inzage ter gemeentesecretarie te Sint-Maartens dijk, bureau ruimtelijke, economische, recreatieve en onroe rende zaken (kamer 16). Op dinsdag 13 februari 1996 wordt in verband met dit voor nemen een hoorzitting gehouden in dorpshuis "De Stove" te Stavenisse (aanvang 19.30 uur) Belanghebbenden zullen alsdan in de gelegenheid worden gesteld mondeling hun zienswijze naar voren te brengen. Op donderdag 15 februari a.s. organiseert het gemeentebestuur van Tholen een voorlichtingsbijeenkomst voor Thoolse onderne mers met als centrale thema:'Arbo in Bedrijf'. Tijdens deze avond zal getracht worden een beeld te geven van de veranderingen in en verplichtingen en mogelijkheden van de wetgeving op het gebied van de arbeidsomstandigheden (ARBO) in uw bedrijf. Een 2-tal inleiders zuilen naast het houden van een algemeen verhaal een aantal praktische tips en concrete aanbevelingen aan de bezoekers van deze ondernemersavond meegeven. De ondernemersavond vindt plaats in de burgerzaal van het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk, aanvang 19.30 uur. Indien u nog niet hebt gereageerd op de schriftelijke uitnodi ging,kunt u zich nog tot uiterlijk 13 februari a.s. telefonisch als deelnemer aanmelden bij het bureau economische zaken van de gemeente Tholen, tel. (0166) 668234. Voor de dorpsgemeenschap zijn de bandenwagen en de boot op de parkeerplaats aan de Westzeedijk een doorn in het oog. De zaak kwam in de Thoolse gemeenteraad aan de orde naar aan leiding van een brief van dhr. J.K. Schot uit St. Maartensdijk van 28 november vorig jaar, waarin klach ten naar voren kwamen over de ve;- haalsplicht. Mevr. Schot, wel een naamgenoot van de betrokkene, maar geen familie, vond dat de bur gers 'met wat meer respect' behan deld dienen te worden. "Men voelt zich soms als een worm in elkaar kruipen, maar de inwoners moeten geholpen worden in plaats van ze te negeren." Het AOV-raadslid beklaagde zich er ook over, dat een brief van dhr. Schot van 23 septem ber pas 15 december beantwoord is en dat een brief van 28 november pas op de agenda van de januari-ver gadering stond. WD-raadslid mevr. E. Frigge- Hogesteeger sprak over 'een ernstige vorm van langs elkaar heen praten.' Volgens haar zou het goed zijn om het eerder uitgevoerde doorlich tingsproject van de gemeentesecre tarie eens op sociale zaken toe te passen. Ook bepleitte ze bij de wet houder een gesprek met dhr. Schot, wat CDA-fractievoorzitter W.C. van Kempen in het verkeerde keelgat schoot. Hij liet weten 'knap moeite te heb ben met deze discussie.' Wethouder I.C. Moerland liet weten, pas twee gesprekken met dhr. Schot te heb ben gevoerd, die 'bevredigend' waren verlopen. Hij legde uit, dat ten aanzien van de verhaalsplicht de gemeente tijdens een procedure voor de rechtbank in Middelburg gelijk kreeg, maar dhr. Schot ging in hoger beroep en won toen bij het gerechtshof. "Sociale zaken is een afdeling waar je met mensen omgaat en waar we uit overwegingen van privacy voorzichtig moeten zijn met uitlatingen. Maar er zijn een hele boel zaken die goed afgehandeld worden en sommige minder goed. Om echter over 'een heleboel klach ten' te spreken, dat vind ik kreten die in een besloten vergadering toege licht dienen te worden", zei wethou der Moerland. De voorzitter, loco-burgemeester J. Versluys, adviseerde mevr. Schot om met de wethouder of de ambte naren over sociale zaken te gaan praten. Het AOV-raadslid kwam ook nog terug op de voorlichting over de kwijtscheldingsregeling. Ze pleitte ervoor om'de informatie uit te brei den tot een persoonlijke benadering van de betrokkenen. Voorts zou er' voor de ouderen een grotere letter gebruikt moeten worden. Wethou der Moerland gaf toe dat het lettertje niet erg groot is, maar de tekst moet op een A4-vel en dan kan het niet anders. Voor aparte voorlichting aan de doelgroep voelde de wethouder niet, want elke inwoner krijgt bij zijn gemeentelijke belastingaanslag de bijsluiter over de kwijtschel dingsregeling. Mevr. Schot wilde een motie van de gemeenteraad van Wymbritseradiel, IJlst over de toenemende lastendruk op de minima ondersteunen om bij regering en parlement op verminde ring van de problemen aan te drin gen. "De gemeente hoort ook bij de overheid en wat doet die gemeente Wymbrtiseradiel er zelf aan?", wilde SGP-fractievoorzitter M. Dijke weten. "Tholen doet in elk geval veel voor de minima", zei wethou der Moerland. Hij noemde het voor stel van mevr. Schot 'een sympa thiek gebaar' maar het beleid van de raad is om dergelijke zaken via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten bij de rijksoverheid aan te kaarten. Onderhoud provinciale wegen. De ruim 32.000 gulden meerwerk aan het provinciale wegennet in noord- Zeeland vorig jaar, is voor een belangrijk deel te wijten aan extra werk bij de verkeersremmende maatregelen Onder de Molen te Oud-Vossemeer. Volgens mevr. Schot, lid van de Thoolse gemeenteraad, worden de mensen in de bijstand niet prettig behandeld. Ik geloof dat direct, want ik ben er achter gekomen hoe een gehandicapte zonder gevoel wordt behandeld. Zo liet een dokter, die aangesteld is door de gemeente, in verband met de bezuinigingen een m.s.-patiënt weten: 'u kunt met de trein, wij betalen de aanpassing van uw auto niet.' Het GAK zei echter vorig jaar nog tegen mij: wij houden de gehandicapten zo lang mogelijk op de weg, al moeten ze met hun kin sturen. Dat is het enige wat ze nog hebben. Wie verdiept zich werkelijk in het zich voor iedere stap verplaatsen in een rolstoel? Wie verdiept zich erin, dat m.s. met grote vermoeidheid gepaard gaat? Stel: mijn man gaat met de trein. Hij komt dan doodmoe aan en gaat ner gens meer naar toe. En waar is het bezuinigingsmannetje als er in Tho- len-stad een tientje per inwoner wordt uitgegeven om de verkeers problemen te gaan bekijken. Hoe veel uren in de week zijn daar ver keersproblemen? Ik dacht dat Tholen een christelijke en eerlijke gemeente was, maar wordt niet oud en kom niet in de bij stand of in de w.a.o., want dan is Tholen net zo hard als de gehele maatschappij wordt. Zonde. M.Th. Waasdorp-van Putten Patrijzenweg 27 Oud-Vossemeer. Herinrichting Langeweg (Sint Philipsland) Burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen maken bekend dat zij voornemens zijn: 1. de Langeweg te Sint Philipsland te herinrichten; 2. een verkeersbesluit te nemen voor de Langeweg te Sint Philipsland door het instellen van een parkeerverbod door middel van een onderbroken gele streep. Alvorens hiertoe over te gaan ligt het plan met de daarop betrekking hebbende stukken van 9 februari 1996 tot en met 21 maart 1996 voor belanghebbenden ter inzage ter gemeentesecretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling ruimtelij ke, economische, recreatieve en onroerende zaken (kamer 16). Gedurende de periode van ter inzage-legging kunnen belanghebbenden hun zienswijze naar keuze schriftelijk of mondeling naar voren brengen. Schriftelijke reacties kunnen uiterlijk tot en met 21 maart 1996 ingediend worden bij het college van burgemeester en wethouders, Markt 1-5 te (4695 CE) Sint-Maartensdijk. Voorts wordt op maandag 11 maart 1996 om 19.30 uur een hoorzitting gehouden in "Ons Dorpshuis", gelegen aan de Langeweg 7 te Sint Philipsland, waar belanghebbenden in de gelegenheid worden gesteld mondeling hun zienswijze naar voren te brengen. Sint-Maartensdijk, 8 februari 1996, Burgemeester en wethouders van Tholen. Bouwen in een beschermd stadsgezicht Er is een bouwaanvraag ingediend door mevrouw C. Linden- berg, Hoogstraat 25 te Tholen, voor het plaatsen van kunststof kozijnen in een pand op een perceel kadastraal bekend, Tholen sectie R, nummer 767, plaatselijk gemerkt Hoogstraat 25. Het bouwplan heeft betrekking op perceel dat is gelegen in een beschermd stadsgezicht zoals bedoeld in de Monumen tenwet 1988. Burgemeester en wethouders van Tholen zijn voornemens met toepassing van artikel 51, lid 3 van de Woningwet vergunning te verlenen voor dit bouwplan. Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gelegen heid gesteld om van 9 februari 1996 tot en met 7 maart 1996 naar keuze schriftelijk of mondeling zienswijzen naar voren te brengen bij burgemeester en wethouders van Tholen. De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn ter gemeentesecretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling gemeente lijke ontwikkeling, ter inzage. Sint-Maartensdijk, 8 februari 1996, Burgemeester en wethouders van Tholen. Verzoek hogere waarde wegverkeerslawaai Burgemeester en wethouders maken gelet op artikel 82a van de Wet geluidhinder, bekend dat zij voornemens zijn het colle ge van gedeputeerde staten van Zeeland te verzoeken om een hogere grenswaarde vast te stellen voor: 1. twee mogelijk te realiseren woningen aan de Paasdijk- straat; 2. zes mogelijk te realiseren woningen aan de Achterstraat; 3. drie mogelijk te realiseren woningen aan de Achterstraat; 4. zes mogelijk te realiseren woningen aan de Achterstraat; 5. twee mogelijk te realiseren woningen aan de Molenstraat; Uit de op 20 november 1995 door de gemeenteraad vastge stelde geluidsniveaukaart van de gemeente Tholen blijkt dat de vijf locaties binnen de geluidszones van gezoneerde wegen zijn gelegen. Derhalve kunnen de te realiseren woningen bin nen de vijf locaties in het kader van Wet geluidhinder als geluidgevoelige bestemmingen bestempeld worden en die nen van rechtswege akoestisch onderzocht te worden. Als wettelijke grenswaarde geldt voor geluidgevoelige bestem mingen een etmaalwaarde van equivalent geluidsniveau van 50 dB(A) aan de gevel (voorkeursgrenswaarde). Volgens arti kel 83 Wgh kan het college van Gedeputeerde Staten in bepaalde situaties een hogere grenswaarde vaststellen. Deze mag in stedelijk gebied in de situatie van een bestaande weg en nieuwe woningen de 65 dB(A) niet te boven gaan (uiterste grenswaarde). Het ontwerp met de daarop betrekking hebbende stukken ligt met ingang van 9 februari 1995 gedurende een periode van vier weken ter inzage ter secretarie van de gemeente, Markt 1- 5 te Sint-Maartensdijk. Belanghebbenden kunnen hun zienswijze over het ontwerp gedurende de termijn van terinzagelegging schriftelijk bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen, Markt 1-5, (4695 CE) Sint-Maartensdijk naar voren brengen. Sint-Maartensdijk, 8 februari 1996, Burgemeester en wethouders van Tholen. denwagen cn dc boot aan de West- zeedijk. "De zaak is ons niet welge vallig. Niet alleen nu worden er plaatsen bezet gehouden, ook door het jaar heen gebeurt dat. We zullen het uitzoeken cn dc eigenaars aan schrijven." (Op dit ogenblik worden overigens ook nog eens twaalf vak ken in beslag genomen door bouw materiaal voor de in aanbouw zijnde woningen aan dc Westzeedijk en de Kaaistraat). Volgens de wethouder is dc busbaan exclusief voor het openbaar vervoer bestemd. "De wegenstructuur geeft dat ook aan; bovendien staan er een bushalte en een fietsenrek. Als er geen wegmarkering is, zullen wc dit bij de provincie aankaarten." (Op de baan is aan beide zijden in hoofdlet ters BUS op het wegdek geverfd. En verkeer komend uit de Schoolstraat maakt ook gebruik van het parkeer terrein bij het Chinees restaurant om op de rondweg te komen). Een wandelpad langs de Langeweg komt er volgens Van der Jagt voor lopig niet. "Dat is toekomstmuziek. Er is geen plan voor op korte ter mijn. Het is ons wel bekend dat een trottoir daar niet misplaatst zou zijn, maar het heeft geen urgentie." Namens de dorpsgemeenschap Scherpenisse bracht mevrouw A. Franken een aantal zaken naar voren. Zij wilde weten of er een ver vanging komt voor het trapveld ach ter dc Langeweg nu dit terrein voor woningbouw gebruikt gaat worden. Zij noemde het Pluimpotterrein, dat van november tot maart onder water staat voor dc ijsclub, geen alterna tief. Verder vindt de dorpsgemeenschap dat het kunstwerk aan de Spuidam- straat er 'wat verloren' bij staat. Het vorig jaar onthulde beeld van David van de Kop zou volgens de stichting beter tot zijn recht komen als het op een verhoging wordt geplaatst met een perkje eromheen. En de stichting stoort zich aan een bandenwagen en een boot die maan denlang een aantal parkeervakken bezet houden op de Westzeedijk. Zeker nu er veel automobilisten naar een plaatsje zoeken omdat ze de schaatsbaan bezoeken. Verder vraagt de stichting zich af of de nieuwe busstrook ook door andere voertuigen gebruikt mag worden. "Er rijden ook steeds auto's langs. Is de strook dan ook voor normaal ver keer toegankelijk?" Mevrouw Franken probeerde nog maar eens te vissen naar de moge lijkheid van een trottoir in de Lange weg, een punt dat al eerder de aan dacht kreeg. En het gemeentebe stuur kreeg een compliment voor het opvullen van de gaten in de bebouw de kom met woningen. Volgens wethouder J. Versluys komt er geen nieuw trapveld voor de jeugd als het terreintje achter de Langeweg moet wijken voor hui zenbouw. Volgens Versluys is Scherpenisse al ruim bedeeld en geldt het Pluimpotterrein als trap veld. "Het veldje achter de Lange weg was een surplus. De Pluimpot volstaat." Naar het kunstwerkje zal wel geke ken worden. Volgens Versluys is ook de gemeentelijke kunstcommis sie niet gelukkig met de wijze waar op het is geplaatst. "Het komt te nie tig over. Er is ook nog gekeken naar verplaatsing, maar het laatste advies is om het daar te laten staan maar wel te verhogen." Wethouder J. van der Jagt zei dat het college ook was gestoten op de ban- Mevrouw A. Kouwenhovcn vroeg wanneer er een spiegel geplaatst wordt op dc hoek Molenstraat/Margrictlaan bij Dc Hoeksteen. "Zes jaar geleden is toegezegd dat hij er zou komen. Het is een gevaarlijke hoek." Wethouder Van der Jagt zei niks van een toezegging te weten. "En met verkecrsspicgels zijn wc heel spaarzamelijk. Ik zal het dossier induiken." A.C. van Heusden was 'erg ongelukkig' met het feit dat zijn huisnummer was gewijzigd van wege de bouw van nieuwe hui zen op de plaats van de Sasse- grave, het voormalige schoolge bouw van de Thoolse scholen gemeenschap aan de Laban Deurloostraat. Hij had juist 75 kerst-en nieuwjaarskaarten de deur uitgedaan toen het bericht op zijn deurmat viel. "Kunt u me geen etiketten geven met het nieuwe nummer om aan familie en kennissen te sturen? Dat is voor de gemeente toch een koud kunstje op de computer?" Namens de gymnastiekvereniging Sport Houdt Fit (SHF) bracht bestuurslid mevrouw G. Opree naar voren dat de gymzaal niet goed schoongehouden wordt. "Daar heb ben we al veel over gebeld. Het is bekend bij de gemeente maar het verbetert niet." SHF presenteerde ook een lijstje met wensen. De gym club met 130 leden zou graag een nieuwe vloer in het lokaal willen. Volgens Opree zitten er nu putten in. Ook het platte dak dat is ver nieuwd, zorgt volgens het bestuur nog steeds voor ongemak. De bitu men en het stof vallen op de toestel len. "Het is er smerig. Je moet het iedere keer aanvegen." Ook wil SHF een aantal nieuwe toestellen aan schaffen, zoals een mat en een brug. En zelfs het gebouw laten vergroten om de toestellen beter op te kunnen bergen. Wethouder I.C. Moerland ging niet in op de wensen van SHF. Hij stelde het bestuur voor alles op schrift te stellen en naar zijn spreekuur te komen om de zaak voor te leggen. P.J. van den Berg klaagde over de riolering in de Scarpe Ee-laan, de Scaldisstraat en het Anna van Burenplein. De achterpaden daar staan regelmatig onder water, zo zei hij. "Er moet steeds een aannemer komen om ze door te spoelen." En de stoep langs de Beatrixlaan en de Burgemeester Bouwensestraat wordt volgens Van den Berg steeds kapotgereden door zwaar verkeer. "Dan staan de tegels recht overeind. Het afgelopen jaar is het stuk al zes keer opengebroken geweest voor reparatie. Kunnen er geen betonpa- len komen?" Van den Berg vroeg zich ook af waarom het gemeente bestuur geen bezwaar gemaakt heeft tegen verhoging van de motorrijtui genbelasting in verband met de aan leg van de Westerschelde oeverver binding (WOV). Van der Jagt beloofde het water- overlastproblecm in de buurt van dc Scarpe Ec-laan (plan West) te onderzoeken. "We weten niet waar het aan ligt. We gaan er controle uit voeren. U krijgt daar bericht van." En voor de Beatrixlaan zegde de wethouder toe te bekijken of er paal tjes kunnen komen. Wethouder Moerland lichtte toe dat er 5 procent aan 'opcenten' naar de WOV gaat. "We hebben daar niet tegen geprotesteerd omdat de provincie autonoom is om dat te doen. Het protest zou zinloos geweest zijn." E. Temmen van de Noordstraat ver telde dat hij niet uit de voeten kan met de container voor huisvuil. Die moet van achter de woning naar het hoger gelegen weggedeelte aan de voorkant. "Dat gaat niet, het poortje is ook te smal. Ik heb er al verschil lende malen met ambtenaar Van Zijst over gebeld, maar er wordt niks aan gedaan. En de wethouder heeft het ook gezien. Ik breng al een jaar zelf mijn huisvuil weg." En volgens hem mag er wel degelijk gebruik gemaakt worden van de busbaan door ander verkeer. "Als ik uit de garage moet, neem ik de bus baan. Waterstaat zegt dat ik er wel gebruik van mag maken." Ook was Temmen niet te spreken over het strooi- en veegregime van de gemeente. Het doodlopende stuk je langs de afgegraven Stoofdijk waar de afrit van zijn garage op uit komt, wordt niet meegenomen. Ook daarover belde Temmen naar de gemeente maar kreeg nul op het rekest. "De vuilnis kan ik niet kwijt en nu moeten we zelf ook nog het trottoir schoonmaken." Verder klaagde hij over overlast van jongelui bij de bushalte en over geluidsoverlast van vrachtwagens die in de zomer 's nachts hun koelap paratuur aan laten staan en 's ochtens vroeg de motoren starten om op weg te gaan. Verder verzocht de Scher- penissenaarom struiken op het afge graven talud. Burgemeester H.A. van der Munnik raadde Temmen en anderen aan naar het spreekuur van de bestuurders te komen als het overleg met de ambte naar niks oplevert. En Van der Jagt gaf toe dat er wel een ontheffing voor de busbaan te regelen is bij de provincie maar wees er op dat een en ander nog aangepast kan worden nu de verkeerssituatie daar gewij zigd is. Hij zegde toe te bekijken of er beplanting kan komen. En volgens Van der Jagt kan Temmen met de vuilcontainer wel het hoogteverschil overbruggen. Ook het vegen van het straatje zal opnieuw bekeken worden. Of er wat aan de geluidsoverlast gedaan kan worden van de koclap- paraten kon de wethouder niet zeg gen. "Het is een constant geluid. Dat werkt irriterend maar ik weet niet of de geluidsnorm overschreden wordt. Ik kan er een onderzoek naar laten instellen," J. van Gorsel vroeg aandacht voor de Burgemeester Bouwensestraat waar op verzoek van een aantal bewoners in 1992 en 1993 een onderzoek is gedaan naar het rijge drag van automobilisten. Volgens dc buurt wordt er te hard gereden, maar de gemeente heeft laten weten dat er maar een paar auto's zijn die dc maximumsnelheid overschrijden. En dat dit aantal te klein is om maat regelen te treffen. Van Gorsel wilde weten welke norm de gemeente daarvoor hanteert, waarom er geen verkeersdrempels worden aange legd en of de radarauto's die de snel heid meten op dc doorgaande wegen ook ingezet kunnen worden in dc bebouwde kom. Volgens Van der Jagt bestaat er geen 'formule' voor om te bepalen welke maatregel er bij welke aantal snelheidsovertreders moet komen. "De verkeerssituatie is overal an ders. Een reconstructie daar is niet gerechtvaardigd omdat het hard rij den niet excessief gebeurt. En drem pels hebben meer nadelen dan voor delen gezien de ondergrond die tril lingen veroorzaakt en schade kan toebrengen aan gebouwen. En de apparatuur die nu gebruikt wordt om de snelheid te meten is afdoende, aldus de wethouder. Van den Berg stelde voor om een 30 kilometer-zone in te stellen voor de 'kinderrijke buurt', maar Van der Jagt wees dat af. I.M. van Dijke stelde voor om de stoepen in de Kerkstraat te verbre den, 'zodat de mensen er fatsoenlijk over kunnen lopen.' De versmalde rijbaan zou de snelheid van de auto mobilisten verminderen. "Als er aan een kant auto's geparkeerd staan en ze kunnen er niet langs dan rijden ze gewoon over de stoep. Een aantal bewoners heeft al bloembakken op de stoep gezet. Dat helpt een beetje, maar we willen een definitieve oplossing." Van der Jagt lichtte toe dat de Kerk straat in de werkgoep verkeersaan- gelegenheden is besproken. "De zaak loopt. Te zijner tijd beraden we ons hierover." Voor Van Dijke was dat wel wat vaag. "Is dat tussen nu en vijf jaar, over tien of over twintig jaar?" A.C. van Heusden uit de Laban Deurloostraat vroeg of er wat gedaan kan worden aan de water overlast. Hij had begrepen dat de capaciteit van de riolering klein is. Van der Jagt beaamde dat. "Bij veel regenval is dat zo. Ter ontlasting zal er een voorziening getroffen wor den." E. Hage vroeg aandacht voor de Westkerkseweg. Nu daar een nieu we rij huizen gereed is gekomen staan er ook veel meer auto's op de weg geparkeerd. Dat leidt volgens Hage tot opstoppingen. "Voor bre dere wagens is het een slechte toe gang tot het dorp. Als er een tegen ligger komt, moet je lang wachten omdat er zoveel auto's geparkeerd staan." Van der Jagt vond dat niet zo'n probleem. "Door het parkeren wordt de snelheid teruggedrongen. De politie en het college zijn daar niet ongelukkig mee." Maar Hage vreest dat automobilisten het wach ten beu worden en naar andere rou tes gaan uitzien. Zo zal de druk op de Kerkstraat volgens hem toene men. Van der Jagt was daar niet van over tuigd. "Dan zal er eerst een studie van gemaakt moeten worden."

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 5