THOLENDERWIJS
Meer hulp bieden in de bijstand
Hard rijden en wateroverlast
zijn knelpunten in Scherpenisse
BOUWAANVRAGEN
BOUWMELDINGEN
SPREEKUUR B&W
HOORZITTING OVER
VERKEERSDREMPEL
VEERWEG (STAVENISSE)
'ARBO IN BEDRIJF'
Raadslid mevr. Schot wil meer respect
WAT LIGT
TER
INZAGE?
informatierubriek
van de gemeente Tholen
Gymclub ontevreden over lokaal, kunstwerk op verhoging
Spiegel
Ongelukkig
Donderdag 8 februari 1996
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
DINSDAG 13 FEBRUARI:
VOORLICHTINGSAVOND VOOR
THOOLSE ONDERNEMERS:
Volgens AO V-raadslid mevr. M.H. Schot-de Hoog berei
ken haar vaak klachten over de werkwijze van de afde
ling sociale zaken van de gemeente Tholen. Wethouder
I.C. Moerland vond, dat zij haar 'kreten' in een besloten
vergadering maar eens moest toelichten.
Kwijtschelding
Stemmen
van lezers
Kom niet in de bijstand
Verkeersproblemen vormden donderdagavond de hoofd
moot tijdens het kernbezoek van het gemeentebestuur aan
Scherpenisse. Maar ook wateroverlast, de plaatst van het
kunstwerk, de opknapbeurt van de gymzaal, het gebruik
van de busstrook, de afvalverwerking en het strooiregime
van de gemeente kwamen aan de orde in het, Holland
Huis waar behalve zeven raadsleden, ongeveer dertig
Scherpenissenaren aanwezig waren.
Te nietig
Nieuwe vloer
Afvalcontainer
Kinderrijke buurt
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk
Telefoon: 0166-668200 Telefax: 0166-663553
Burgemeester en wethouders van Tholen maken gelet op artikel
41 van de Woningwet 1991 bekend, dat de volgende bouwaan-
vragen/-meldingen zijn ingediend:
- Een bouwaanvraag van W.J. Bazen, Cureestraat 12 te Sint-
Annaland, ingediend op 29 januari 1996, voor het plaatsen
van een tuinkas op het perceel Cureestraat 12 te Sint-Anna
land;
- Een bouwaanvraag van P.A. Ridderhof, Huygensstraat 22 te
Sint-Annaland, ingediend op 22 januari 1996, voor het bou
wen van een bijkeuken op het perceel Huygensstraat 22 te
Sint-Annaland;
- Een bouwaanvraag van J.A. van Zetten, Nieuwlandseweg 12
te Tholen, ingediend op 16 januari 1996, vbor het bouwen van
een machineberging op een perceel Nieuwlandseweg 12 te
Tholen;
- Een bouwaanvraag vap C.D. vd Berg, Boswei 9 te Stavenisse,
ingediend op 25 januari 1996, voor het plaatsen van een dak
kapel op het perceel Stoofdijk 99 te Stavenisse;
- Een bouwaanvraag van R.R. van Hoorn, Meanderlaan 192 te
Tholen, ingediend op 26 januari 1996, voor het bouwen van
een tuinhuisje op het perceel Meanderlaan 192 te Tholen;
- Een bouwaanvraag van M. Dorst, Pr Margrietstraat 3 te Stave
nisse, ingediend op 29 januari 1996, voor het bouwen van een
garage op het perceel aan de Pr Bernhardstraat te Stavenisse;
- Een bouwaanvraag van D. Scherpenisse, Mossellaan 58 te
Tholen, ingediend op 30 januari 1996, voor het bouwen van
een berging op het percelen Mossellaan 56 en 58 te Tholen.
Sint-Maartensdijk, 8 februari 1996.
De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van
burgemeester en wethouders vinden plaats op maandag 12
februari 1996 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk.
Burgemeester H.A. van der Munnik en de wethouders ing. J. van
der Jagt, I.C. Moerland en ing. J. Versluijs. houden hun spreek
uur van 11.00-12.00 uur.
Wilt u op een ander tijdstip met een van de college-leden spre
ken, belt u dan even naar het gemeentehuis, telefoon (0166)
668330.
Burgemeester en wethouders zijn voornemens een eenvou
dige verkeersremmende voorziening te treffen (in de vorm
van een prefab verkeersdrempel van kunststof) in de Veer-
weg te Stavenisse.
Alvorens daartoe over te gaan ligt het daarvoor opgestelde
plan met de daarop betrekking hebbende stukken van 19
januari 1996 tot en met 29 februari 1996 voor belangheb
benden ter inzage ter gemeentesecretarie te Sint-Maartens
dijk, bureau ruimtelijke, economische, recreatieve en onroe
rende zaken (kamer 16).
Op dinsdag 13 februari 1996 wordt in verband met dit voor
nemen een hoorzitting gehouden in dorpshuis "De Stove"
te Stavenisse (aanvang 19.30 uur)
Belanghebbenden zullen alsdan in de gelegenheid worden
gesteld mondeling hun zienswijze naar voren te brengen.
Op donderdag 15 februari a.s. organiseert het gemeentebestuur
van Tholen een voorlichtingsbijeenkomst voor Thoolse onderne
mers met als centrale thema:'Arbo in Bedrijf'.
Tijdens deze avond zal getracht worden een beeld te geven van
de veranderingen in en verplichtingen en mogelijkheden van de
wetgeving op het gebied van de arbeidsomstandigheden
(ARBO) in uw bedrijf.
Een 2-tal inleiders zuilen naast het houden van een algemeen
verhaal een aantal praktische tips en concrete aanbevelingen
aan de bezoekers van deze ondernemersavond meegeven.
De ondernemersavond vindt plaats in de burgerzaal van het
gemeentehuis te Sint-Maartensdijk, aanvang 19.30 uur.
Indien u nog niet hebt gereageerd op de schriftelijke uitnodi
ging,kunt u zich nog tot uiterlijk 13 februari a.s. telefonisch als
deelnemer aanmelden bij het bureau economische zaken van de
gemeente Tholen, tel. (0166) 668234.
Voor de dorpsgemeenschap zijn de bandenwagen en de boot op de parkeerplaats aan de Westzeedijk een doorn in het oog.
De zaak kwam in de Thoolse
gemeenteraad aan de orde naar aan
leiding van een brief van dhr. J.K.
Schot uit St. Maartensdijk van 28
november vorig jaar, waarin klach
ten naar voren kwamen over de ve;-
haalsplicht. Mevr. Schot, wel een
naamgenoot van de betrokkene,
maar geen familie, vond dat de bur
gers 'met wat meer respect' behan
deld dienen te worden. "Men voelt
zich soms als een worm in elkaar
kruipen, maar de inwoners moeten
geholpen worden in plaats van ze te
negeren." Het AOV-raadslid
beklaagde zich er ook over, dat een
brief van dhr. Schot van 23 septem
ber pas 15 december beantwoord is
en dat een brief van 28 november
pas op de agenda van de januari-ver
gadering stond.
WD-raadslid mevr. E. Frigge-
Hogesteeger sprak over 'een ernstige
vorm van langs elkaar heen praten.'
Volgens haar zou het goed zijn om
het eerder uitgevoerde doorlich
tingsproject van de gemeentesecre
tarie eens op sociale zaken toe te
passen. Ook bepleitte ze bij de wet
houder een gesprek met dhr. Schot,
wat CDA-fractievoorzitter W.C. van
Kempen in het verkeerde keelgat
schoot.
Hij liet weten 'knap moeite te heb
ben met deze discussie.' Wethouder
I.C. Moerland liet weten, pas twee
gesprekken met dhr. Schot te heb
ben gevoerd, die 'bevredigend'
waren verlopen. Hij legde uit, dat
ten aanzien van de verhaalsplicht de
gemeente tijdens een procedure
voor de rechtbank in Middelburg
gelijk kreeg, maar dhr. Schot ging in
hoger beroep en won toen bij het
gerechtshof. "Sociale zaken is een
afdeling waar je met mensen omgaat
en waar we uit overwegingen van
privacy voorzichtig moeten zijn met
uitlatingen. Maar er zijn een hele
boel zaken die goed afgehandeld
worden en sommige minder goed.
Om echter over 'een heleboel klach
ten' te spreken, dat vind ik kreten die
in een besloten vergadering toege
licht dienen te worden", zei wethou
der Moerland.
De voorzitter, loco-burgemeester J.
Versluys, adviseerde mevr. Schot
om met de wethouder of de ambte
naren over sociale zaken te gaan
praten.
Het AOV-raadslid kwam ook nog
terug op de voorlichting over de
kwijtscheldingsregeling. Ze pleitte
ervoor om'de informatie uit te brei
den tot een persoonlijke benadering
van de betrokkenen. Voorts zou er'
voor de ouderen een grotere letter
gebruikt moeten worden. Wethou
der Moerland gaf toe dat het lettertje
niet erg groot is, maar de tekst moet
op een A4-vel en dan kan het niet
anders. Voor aparte voorlichting aan
de doelgroep voelde de wethouder
niet, want elke inwoner krijgt bij
zijn gemeentelijke belastingaanslag
de bijsluiter over de kwijtschel
dingsregeling.
Mevr. Schot wilde een motie van de
gemeenteraad van Wymbritseradiel,
IJlst over de toenemende lastendruk
op de minima ondersteunen om bij
regering en parlement op verminde
ring van de problemen aan te drin
gen. "De gemeente hoort ook bij de
overheid en wat doet die gemeente
Wymbrtiseradiel er zelf aan?", wilde
SGP-fractievoorzitter M. Dijke
weten. "Tholen doet in elk geval
veel voor de minima", zei wethou
der Moerland. Hij noemde het voor
stel van mevr. Schot 'een sympa
thiek gebaar' maar het beleid van de
raad is om dergelijke zaken via de
Vereniging van Nederlandse
Gemeenten bij de rijksoverheid aan
te kaarten.
Onderhoud provinciale wegen. De
ruim 32.000 gulden meerwerk aan
het provinciale wegennet in noord-
Zeeland vorig jaar, is voor een
belangrijk deel te wijten aan extra
werk bij de verkeersremmende
maatregelen Onder de Molen te
Oud-Vossemeer.
Volgens mevr. Schot, lid van de
Thoolse gemeenteraad, worden de
mensen in de bijstand niet prettig
behandeld. Ik geloof dat direct, want
ik ben er achter gekomen hoe een
gehandicapte zonder gevoel wordt
behandeld. Zo liet een dokter, die
aangesteld is door de gemeente, in
verband met de bezuinigingen een
m.s.-patiënt weten: 'u kunt met de
trein, wij betalen de aanpassing van
uw auto niet.' Het GAK zei echter
vorig jaar nog tegen mij: wij houden
de gehandicapten zo lang mogelijk
op de weg, al moeten ze met hun kin
sturen. Dat is het enige wat ze nog
hebben.
Wie verdiept zich werkelijk in het
zich voor iedere stap verplaatsen in
een rolstoel? Wie verdiept zich erin,
dat m.s. met grote vermoeidheid
gepaard gaat?
Stel: mijn man gaat met de trein. Hij
komt dan doodmoe aan en gaat ner
gens meer naar toe. En waar is het
bezuinigingsmannetje als er in Tho-
len-stad een tientje per inwoner
wordt uitgegeven om de verkeers
problemen te gaan bekijken. Hoe
veel uren in de week zijn daar ver
keersproblemen?
Ik dacht dat Tholen een christelijke
en eerlijke gemeente was, maar
wordt niet oud en kom niet in de bij
stand of in de w.a.o., want dan is
Tholen net zo hard als de gehele
maatschappij wordt. Zonde.
M.Th. Waasdorp-van Putten
Patrijzenweg 27
Oud-Vossemeer.
Herinrichting Langeweg (Sint Philipsland)
Burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen maken
bekend dat zij voornemens zijn:
1. de Langeweg te Sint Philipsland te herinrichten;
2. een verkeersbesluit te nemen voor de Langeweg te Sint
Philipsland door het instellen van een parkeerverbod door
middel van een onderbroken gele streep.
Alvorens hiertoe over te gaan ligt het plan met de daarop
betrekking hebbende stukken van 9 februari 1996 tot en met
21 maart 1996 voor belanghebbenden ter inzage ter
gemeentesecretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling ruimtelij
ke, economische, recreatieve en onroerende zaken (kamer
16).
Gedurende de periode van ter inzage-legging kunnen
belanghebbenden hun zienswijze naar keuze schriftelijk of
mondeling naar voren brengen.
Schriftelijke reacties kunnen uiterlijk tot en met 21 maart
1996 ingediend worden bij het college van burgemeester
en wethouders, Markt 1-5 te (4695 CE) Sint-Maartensdijk.
Voorts wordt op maandag 11 maart 1996 om 19.30 uur een
hoorzitting gehouden in "Ons Dorpshuis", gelegen aan de
Langeweg 7 te Sint Philipsland, waar belanghebbenden in
de gelegenheid worden gesteld mondeling hun zienswijze
naar voren te brengen.
Sint-Maartensdijk, 8 februari 1996,
Burgemeester en wethouders van Tholen.
Bouwen in een beschermd stadsgezicht
Er is een bouwaanvraag ingediend door mevrouw C. Linden-
berg, Hoogstraat 25 te Tholen, voor het plaatsen van kunststof
kozijnen in een pand op een perceel kadastraal bekend, Tholen
sectie R, nummer 767, plaatselijk gemerkt Hoogstraat 25.
Het bouwplan heeft betrekking op perceel dat is gelegen in
een beschermd stadsgezicht zoals bedoeld in de Monumen
tenwet 1988. Burgemeester en wethouders van Tholen zijn
voornemens met toepassing van artikel 51, lid 3 van de
Woningwet vergunning te verlenen voor dit bouwplan.
Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gelegen
heid gesteld om van 9 februari 1996 tot en met 7 maart 1996
naar keuze schriftelijk of mondeling zienswijzen naar voren te
brengen bij burgemeester en wethouders van Tholen.
De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn ter
gemeentesecretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling gemeente
lijke ontwikkeling, ter inzage.
Sint-Maartensdijk, 8 februari 1996,
Burgemeester en wethouders van Tholen.
Verzoek hogere waarde wegverkeerslawaai
Burgemeester en wethouders maken gelet op artikel 82a van
de Wet geluidhinder, bekend dat zij voornemens zijn het colle
ge van gedeputeerde staten van Zeeland te verzoeken om een
hogere grenswaarde vast te stellen voor:
1. twee mogelijk te realiseren woningen aan de Paasdijk-
straat;
2. zes mogelijk te realiseren woningen aan de Achterstraat;
3. drie mogelijk te realiseren woningen aan de Achterstraat;
4. zes mogelijk te realiseren woningen aan de Achterstraat;
5. twee mogelijk te realiseren woningen aan de Molenstraat;
Uit de op 20 november 1995 door de gemeenteraad vastge
stelde geluidsniveaukaart van de gemeente Tholen blijkt dat
de vijf locaties binnen de geluidszones van gezoneerde wegen
zijn gelegen. Derhalve kunnen de te realiseren woningen bin
nen de vijf locaties in het kader van Wet geluidhinder als
geluidgevoelige bestemmingen bestempeld worden en die
nen van rechtswege akoestisch onderzocht te worden. Als
wettelijke grenswaarde geldt voor geluidgevoelige bestem
mingen een etmaalwaarde van equivalent geluidsniveau van
50 dB(A) aan de gevel (voorkeursgrenswaarde). Volgens arti
kel 83 Wgh kan het college van Gedeputeerde Staten in
bepaalde situaties een hogere grenswaarde vaststellen. Deze
mag in stedelijk gebied in de situatie van een bestaande weg
en nieuwe woningen de 65 dB(A) niet te boven gaan (uiterste
grenswaarde).
Het ontwerp met de daarop betrekking hebbende stukken ligt
met ingang van 9 februari 1995 gedurende een periode van
vier weken ter inzage ter secretarie van de gemeente, Markt 1-
5 te Sint-Maartensdijk.
Belanghebbenden kunnen hun zienswijze over het ontwerp
gedurende de termijn van terinzagelegging schriftelijk bij het
college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Tholen, Markt 1-5, (4695 CE) Sint-Maartensdijk naar voren
brengen.
Sint-Maartensdijk, 8 februari 1996,
Burgemeester en wethouders van Tholen.
denwagen cn dc boot aan de West-
zeedijk. "De zaak is ons niet welge
vallig. Niet alleen nu worden er
plaatsen bezet gehouden, ook door
het jaar heen gebeurt dat. We zullen
het uitzoeken cn dc eigenaars aan
schrijven." (Op dit ogenblik worden
overigens ook nog eens twaalf vak
ken in beslag genomen door bouw
materiaal voor de in aanbouw zijnde
woningen aan dc Westzeedijk en de
Kaaistraat).
Volgens de wethouder is dc busbaan
exclusief voor het openbaar vervoer
bestemd. "De wegenstructuur geeft
dat ook aan; bovendien staan er een
bushalte en een fietsenrek. Als er
geen wegmarkering is, zullen wc dit
bij de provincie aankaarten." (Op de
baan is aan beide zijden in hoofdlet
ters BUS op het wegdek geverfd. En
verkeer komend uit de Schoolstraat
maakt ook gebruik van het parkeer
terrein bij het Chinees restaurant om
op de rondweg te komen).
Een wandelpad langs de Langeweg
komt er volgens Van der Jagt voor
lopig niet. "Dat is toekomstmuziek.
Er is geen plan voor op korte ter
mijn. Het is ons wel bekend dat een
trottoir daar niet misplaatst zou zijn,
maar het heeft geen urgentie."
Namens de dorpsgemeenschap
Scherpenisse bracht mevrouw A.
Franken een aantal zaken naar
voren. Zij wilde weten of er een ver
vanging komt voor het trapveld ach
ter dc Langeweg nu dit terrein voor
woningbouw gebruikt gaat worden.
Zij noemde het Pluimpotterrein, dat
van november tot maart onder water
staat voor dc ijsclub, geen alterna
tief.
Verder vindt de dorpsgemeenschap
dat het kunstwerk aan de Spuidam-
straat er 'wat verloren' bij staat. Het
vorig jaar onthulde beeld van David
van de Kop zou volgens de stichting
beter tot zijn recht komen als het op
een verhoging wordt geplaatst met
een perkje eromheen.
En de stichting stoort zich aan een
bandenwagen en een boot die maan
denlang een aantal parkeervakken
bezet houden op de Westzeedijk.
Zeker nu er veel automobilisten naar
een plaatsje zoeken omdat ze de
schaatsbaan bezoeken. Verder
vraagt de stichting zich af of de
nieuwe busstrook ook door andere
voertuigen gebruikt mag worden.
"Er rijden ook steeds auto's langs. Is
de strook dan ook voor normaal ver
keer toegankelijk?"
Mevrouw Franken probeerde nog
maar eens te vissen naar de moge
lijkheid van een trottoir in de Lange
weg, een punt dat al eerder de aan
dacht kreeg. En het gemeentebe
stuur kreeg een compliment voor het
opvullen van de gaten in de bebouw
de kom met woningen.
Volgens wethouder J. Versluys
komt er geen nieuw trapveld voor de
jeugd als het terreintje achter de
Langeweg moet wijken voor hui
zenbouw. Volgens Versluys is
Scherpenisse al ruim bedeeld en
geldt het Pluimpotterrein als trap
veld. "Het veldje achter de Lange
weg was een surplus. De Pluimpot
volstaat."
Naar het kunstwerkje zal wel geke
ken worden. Volgens Versluys is
ook de gemeentelijke kunstcommis
sie niet gelukkig met de wijze waar
op het is geplaatst. "Het komt te nie
tig over. Er is ook nog gekeken naar
verplaatsing, maar het laatste advies
is om het daar te laten staan maar
wel te verhogen."
Wethouder J. van der Jagt zei dat het
college ook was gestoten op de ban-
Mevrouw A. Kouwenhovcn
vroeg wanneer er een spiegel
geplaatst wordt op dc hoek
Molenstraat/Margrictlaan bij Dc
Hoeksteen. "Zes jaar geleden is
toegezegd dat hij er zou komen.
Het is een gevaarlijke hoek."
Wethouder Van der Jagt zei niks
van een toezegging te weten.
"En met verkecrsspicgels zijn
wc heel spaarzamelijk. Ik zal
het dossier induiken."
A.C. van Heusden was 'erg
ongelukkig' met het feit dat zijn
huisnummer was gewijzigd van
wege de bouw van nieuwe hui
zen op de plaats van de Sasse-
grave, het voormalige schoolge
bouw van de Thoolse scholen
gemeenschap aan de Laban
Deurloostraat. Hij had juist 75
kerst-en nieuwjaarskaarten de
deur uitgedaan toen het bericht
op zijn deurmat viel. "Kunt u me
geen etiketten geven met het
nieuwe nummer om aan familie
en kennissen te sturen? Dat is
voor de gemeente toch een koud
kunstje op de computer?"
Namens de gymnastiekvereniging
Sport Houdt Fit (SHF) bracht
bestuurslid mevrouw G. Opree naar
voren dat de gymzaal niet goed
schoongehouden wordt. "Daar heb
ben we al veel over gebeld. Het is
bekend bij de gemeente maar het
verbetert niet." SHF presenteerde
ook een lijstje met wensen. De gym
club met 130 leden zou graag een
nieuwe vloer in het lokaal willen.
Volgens Opree zitten er nu putten
in. Ook het platte dak dat is ver
nieuwd, zorgt volgens het bestuur
nog steeds voor ongemak. De bitu
men en het stof vallen op de toestel
len. "Het is er smerig. Je moet het
iedere keer aanvegen." Ook wil SHF
een aantal nieuwe toestellen aan
schaffen, zoals een mat en een brug.
En zelfs het gebouw laten vergroten
om de toestellen beter op te kunnen
bergen.
Wethouder I.C. Moerland ging niet
in op de wensen van SHF. Hij stelde
het bestuur voor alles op schrift te
stellen en naar zijn spreekuur te
komen om de zaak voor te leggen.
P.J. van den Berg klaagde over de
riolering in de Scarpe Ee-laan, de
Scaldisstraat en het Anna van
Burenplein. De achterpaden daar
staan regelmatig onder water, zo zei
hij. "Er moet steeds een aannemer
komen om ze door te spoelen."
En de stoep langs de Beatrixlaan en
de Burgemeester Bouwensestraat
wordt volgens Van den Berg steeds
kapotgereden door zwaar verkeer.
"Dan staan de tegels recht overeind.
Het afgelopen jaar is het stuk al zes
keer opengebroken geweest voor
reparatie. Kunnen er geen betonpa-
len komen?" Van den Berg vroeg
zich ook af waarom het gemeente
bestuur geen bezwaar gemaakt heeft
tegen verhoging van de motorrijtui
genbelasting in verband met de aan
leg van de Westerschelde oeverver
binding (WOV).
Van der Jagt beloofde het water-
overlastproblecm in de buurt van dc
Scarpe Ec-laan (plan West) te
onderzoeken. "We weten niet waar
het aan ligt. We gaan er controle uit
voeren. U krijgt daar bericht van."
En voor de Beatrixlaan zegde de
wethouder toe te bekijken of er paal
tjes kunnen komen. Wethouder
Moerland lichtte toe dat er 5 procent
aan 'opcenten' naar de WOV gaat.
"We hebben daar niet tegen
geprotesteerd omdat de provincie
autonoom is om dat te doen. Het
protest zou zinloos geweest zijn."
E. Temmen van de Noordstraat ver
telde dat hij niet uit de voeten kan
met de container voor huisvuil. Die
moet van achter de woning naar het
hoger gelegen weggedeelte aan de
voorkant. "Dat gaat niet, het poortje
is ook te smal. Ik heb er al verschil
lende malen met ambtenaar Van
Zijst over gebeld, maar er wordt
niks aan gedaan. En de wethouder
heeft het ook gezien. Ik breng al een
jaar zelf mijn huisvuil weg."
En volgens hem mag er wel degelijk
gebruik gemaakt worden van de
busbaan door ander verkeer. "Als ik
uit de garage moet, neem ik de bus
baan. Waterstaat zegt dat ik er wel
gebruik van mag maken."
Ook was Temmen niet te spreken
over het strooi- en veegregime van
de gemeente. Het doodlopende stuk
je langs de afgegraven Stoofdijk
waar de afrit van zijn garage op uit
komt, wordt niet meegenomen. Ook
daarover belde Temmen naar de
gemeente maar kreeg nul op het
rekest. "De vuilnis kan ik niet kwijt
en nu moeten we zelf ook nog het
trottoir schoonmaken."
Verder klaagde hij over overlast van
jongelui bij de bushalte en over
geluidsoverlast van vrachtwagens
die in de zomer 's nachts hun koelap
paratuur aan laten staan en 's ochtens
vroeg de motoren starten om op weg
te gaan. Verder verzocht de Scher-
penissenaarom struiken op het afge
graven talud.
Burgemeester H.A. van der Munnik
raadde Temmen en anderen aan naar
het spreekuur van de bestuurders te
komen als het overleg met de ambte
naar niks oplevert. En Van der Jagt
gaf toe dat er wel een ontheffing
voor de busbaan te regelen is bij de
provincie maar wees er op dat een
en ander nog aangepast kan worden
nu de verkeerssituatie daar gewij
zigd is.
Hij zegde toe te bekijken of er
beplanting kan komen. En volgens
Van der Jagt kan Temmen met de
vuilcontainer wel het hoogteverschil
overbruggen.
Ook het vegen van het straatje zal
opnieuw bekeken worden.
Of er wat aan de geluidsoverlast
gedaan kan worden van de koclap-
paraten kon de wethouder niet zeg
gen. "Het is een constant geluid. Dat
werkt irriterend maar ik weet niet of
de geluidsnorm overschreden wordt.
Ik kan er een onderzoek naar laten
instellen,"
J. van Gorsel vroeg aandacht voor
de Burgemeester Bouwensestraat
waar op verzoek van een aantal
bewoners in 1992 en 1993 een
onderzoek is gedaan naar het rijge
drag van automobilisten. Volgens
dc buurt wordt er te hard gereden,
maar de gemeente heeft laten weten
dat er maar een paar auto's zijn die
dc maximumsnelheid overschrijden.
En dat dit aantal te klein is om maat
regelen te treffen. Van Gorsel wilde
weten welke norm de gemeente
daarvoor hanteert, waarom er geen
verkeersdrempels worden aange
legd en of de radarauto's die de snel
heid meten op dc doorgaande wegen
ook ingezet kunnen worden in dc
bebouwde kom.
Volgens Van der Jagt bestaat er
geen 'formule' voor om te bepalen
welke maatregel er bij welke aantal
snelheidsovertreders moet komen.
"De verkeerssituatie is overal an
ders. Een reconstructie daar is niet
gerechtvaardigd omdat het hard rij
den niet excessief gebeurt. En drem
pels hebben meer nadelen dan voor
delen gezien de ondergrond die tril
lingen veroorzaakt en schade kan
toebrengen aan gebouwen.
En de apparatuur die nu gebruikt
wordt om de snelheid te meten is
afdoende, aldus de wethouder.
Van den Berg stelde voor om een 30
kilometer-zone in te stellen voor de
'kinderrijke buurt', maar Van der
Jagt wees dat af.
I.M. van Dijke stelde voor om de
stoepen in de Kerkstraat te verbre
den, 'zodat de mensen er fatsoenlijk
over kunnen lopen.' De versmalde
rijbaan zou de snelheid van de auto
mobilisten verminderen. "Als er aan
een kant auto's geparkeerd staan en
ze kunnen er niet langs dan rijden ze
gewoon over de stoep. Een aantal
bewoners heeft al bloembakken op
de stoep gezet. Dat helpt een beetje,
maar we willen een definitieve
oplossing."
Van der Jagt lichtte toe dat de Kerk
straat in de werkgoep verkeersaan-
gelegenheden is besproken. "De
zaak loopt. Te zijner tijd beraden we
ons hierover." Voor Van Dijke was
dat wel wat vaag. "Is dat tussen nu
en vijf jaar, over tien of over twintig
jaar?"
A.C. van Heusden uit de Laban
Deurloostraat vroeg of er wat
gedaan kan worden aan de water
overlast. Hij had begrepen dat de
capaciteit van de riolering klein is.
Van der Jagt beaamde dat. "Bij veel
regenval is dat zo. Ter ontlasting zal
er een voorziening getroffen wor
den."
E. Hage vroeg aandacht voor de
Westkerkseweg. Nu daar een nieu
we rij huizen gereed is gekomen
staan er ook veel meer auto's op de
weg geparkeerd. Dat leidt volgens
Hage tot opstoppingen. "Voor bre
dere wagens is het een slechte toe
gang tot het dorp. Als er een tegen
ligger komt, moet je lang wachten
omdat er zoveel auto's geparkeerd
staan." Van der Jagt vond dat niet
zo'n probleem. "Door het parkeren
wordt de snelheid teruggedrongen.
De politie en het college zijn daar
niet ongelukkig mee." Maar Hage
vreest dat automobilisten het wach
ten beu worden en naar andere rou
tes gaan uitzien. Zo zal de druk op
de Kerkstraat volgens hem toene
men.
Van der Jagt was daar niet van over
tuigd. "Dan zal er eerst een studie
van gemaakt moeten worden."